HOTARARE Nr.
454 din 18 aprilie 2003
privind stabilirea
conditiilor de introducere pe piata a recipientelor simple sub presiune
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 538 din 8 august 2007
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
SECŢIUNEA 1
Domeniul de aplicare
Art. 1. - (1) Prevederile prezentei hotărâri se aplică
recipientelor simple sub presiune executate în serie în ţară sau importate,
reglementând cerinţele esenţiale de securitate impuse acestora pentru a fi
introduse pe piaţă şi puse în funcţiune.
(2) Prevederile prezentei hotărâri nu se aplică:
a) recipientelor simple sub presiune special destinate
folosirii în domenii nucleare, care prin avariere ar cauza emisii radioactive;
b) recipientelor simple sub presiune special folosite
pentru instalare în interiorul navelor maritime sau aeriene ori pentru
propulsarea acestora;
c) stingătoarelor de foc.
SECŢIUNEA a 2-a
Definirea unor termeni
Art. 2. -In înţelesul prezentei hotărâri, următorii termeni
se definesc astfel:
a) recipient simplu sub presiune - orice
recipient sudat, supus unei presiuni interioare relative mai mari de 0,5 bari, care este destinat umplerii cu aer sau azot şi care nu
va fi expus la foc, denumit în continuare recipient;
b) introducere pe piaţă - acţiunea de a face disponibil un produs pentru prima dată, contra
cost sau gratuit, în vederea distribuirii şi/sau utilizării.
SECŢIUNEA a 3-a
Condiţii tehnice impuse la construcţia
recipientelor
Art. 3. - (1) Recipientele se execută:
a) fie dintr-o parte cilindrică de secţiune circulară,
închisă la capete, cu funduri bombate spre exterior şi/sau plane, având aceeaşi
axă de revoluţie cu partea cilindrică;
b) fie din două funduri bombate spre exterior, care au
aceeaşi axă de revoluţie.
(2) Piesele componente şi ansamblurile care contribuie
la rezistenţa recipientelor se execută fie din oţel de calitate nealiat, fie din aluminiu nealiat sau aliaje din aluminiu rezistente în timp.
(3) Presiunea maximă de lucru a recipientului nu
trebuie să depăşească 30 bari, iar produsul PS x V (presiunea x capacitatea recipientului) nu trebuie să depăşească
10.000 bari x litru.
(4) Temperatura minima de lucru nu trebuie sa fie
inferioara valorii de -50°C.
(5) Temperatura maximă de lucru nu trebuie să fie
superioară valorii de 300°C pentru recipientele din oţel şi valorii de 100°C
pentru recipientele din aluminiu şi aliaj de aluminiu.
Art. 4. - (1) Recipientele la care produsul PS x V este mai mare de 50 bari x litru trebuie să satisfacă cerinţele
esenţiale de securitate prevăzute în anexa nr. 1.
(2) Recipientele la care produsul PS x V este mai mic
sau egal cu 50 bari x litru trebuie fabricate conform
practicilor inginereşti din România sau din unul dintre statele membre ale
Uniunii Europene şi trebuie să poarte marcajele prevăzute la pct. 1 din anexa
nr. 2, cu excepţia marcajului european de conformitate CE, prevăzut la art. 15.
SECŢIUNEA a 4-a
Condiţii de introducere pe piaţă a recipientelor
Art. 5. - (1) Se admit introducerea
pe piaţă şi punerea în funcţiune a recipientelor dacă, atunci când sunt corect
instalate şi întreţinute, nu pun în pericol siguranţa persoanelor, a animalelor
domestice şi a proprietăţii, în condiţiile în care sunt utilizate conform
scopului prevăzut.
(2) Se consideră că sunt respectate cerinţele
prezentei hotărâri şi se admit introducerea pe piaţă şi punerea în funcţiune a
recipientelor dacă acestea poartă marcajul european de conformitate CE, aplicat
de un producător sau de reprezentantul autorizat al acestuia, persoană juridică
cu sediul în România sau într-un stat membru al Uniunii Europene. Elementele de
identificare a marcajului european de conformitate CE sunt prevăzute în anexa
nr. 3 la Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformităţii produselor,
republicată, cu modificările ulterioare.
(3) Autorităţile publice pot reglementa cerinţe
specifice de protecţie pentru lucrătorii care utilizează recipiente.
Respectivele reglementări nu pot aduce modificări care contravin prevederilor
prezentei hotărâri.
(4) Introducerea pe piaţă şi punerea în funcţiune a
recipientelor care satisfac cerinţele prezentei hotărâri nu pot fi
restricţionate.
Art. 6. - (1) Se consideră că
recipientele care poartă marcajul CE corespund tuturor prevederilor prezentei
hotărâri, inclusiv procedurilor pentru evaluarea conformităţii prevăzute în
cap. II. Conformitatea
recipientelor cu standardele române şi/sau cu standardele naţionale ale
statelor membre ale Uniunii Europene care adoptă standardele europene
armonizate, ale căror numere de referinţă au fost publicate în Jurnalul Oficial
al Uniunii Europene, conduce la prezumţia de conformitate cu cerinţele
prevăzute la art. 4.
(2) Pentru recipientele la care
producătorul nu a aplicat sau a aplicat doar parţial standardele prevăzute la
alin. (1) ori pentru care nu există asemenea standarde conformitatea cu
cerinţele esenţiale prevăzute la art. 4 alin. (1) trebuie dovedită printr-o
examinare EC de tip, stabilită în condiţiile prezentei hotărâri, urmată de
emiterea certificatului de examinare EC de tip. Conformitatea acestor
recipiente cu prototipul aprobat este certificată prin aplicarea marcajului CE.
(3) a) In cazul în care recipientului i se aplică şi alte reglementări care acoperă şi alte cerinţe şi
care, de asemenea, prevăd aplicarea marcajului CE, acest marcaj indică
conformitatea cu prevederile tuturor reglementărilor aplicabile.
b) Atunci când una sau mai multe dintre reglementările
prevăzute la lit. a) permit producătorului, într-o perioadă de tranziţie, să
aleagă ce reglementări să aplice, marcajul de conformitate CE indică
conformitatea numai cu reglementările aplicate de producător. In acest caz
trebuie specificate în documentele, notele sau instrucţiunile care însoţesc
aceste recipiente, conform cerinţelor reglementărilor, elementele de
identificare particulare ale reglementărilor aplicate, aşa cum sunt publicate
în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(4) In situaţia în care se constată că un standard
prevăzut la alin. (1) nu răspunde în totalitate cerinţelor esenţiale de
conformitate prevăzute la art. 4, Ministerul Economiei şi Finanţelor sesizează
Comisia Europeană sau statul membru al Uniunii Europene, oferind şi motivaţiile
pentru această sesizare, In baza deciziei adoptate, din care rezultă
necesitatea retragerii standardului armonizat, Ministerul Economiei şi
Finanţelor retrage standardul în cauză din lista standardelor armonizate,
aprobată prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor, şi actualizează
corespunzător lista standardelor armonizate, conform prevederilor prezentei
hotărâri.
*) Republicată în temeiul art. II
din Hotărârea Guvernului nr. 1.242/2004 pentru
modificarea Hotărârii Guvernului nr. 454/2003 privind stabilirea condiţiilor de
introducere pe piaţă a recipientelor simple sub presiune, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 751 din 18 august 2004 şi rectificată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 954 din 18 octombrie 2004, dându-se textelor o nouă numerotare.
Hotărârea Guvernului nr. 454/2003 a fost publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 290 din 25
aprilie 2003.
Art. 7. - (1) Atunci când organismul de control
constată că recipientele care poartă marcajul CE, folosite corespunzător
destinaţiei lor, ar putea pune în pericol siguranţa persoanelor, a animalelor
domestice şi a proprietăţii, ia măsuri corespunzătoare de retragere a acelor
recipiente de pe piaţă sau interzice ori limitează introducerea acestora pe
piaţă.
(2) Organismul de control informează imediat, în
scris, Ministerul Economiei şi Finanţelor cu privire la deciziile luate,
indicând motivele care au stat la baza deciziei sale şi, în special, dacă
neconformitatea se datorează:
a) nerespectării cerinţelor esenţiale prevăzute la
art. 4, în cazul în care recipientele nu respectă standardele prevăzute la art.
6 alin. (1);
b) aplicării incorecte a standardelor prevăzute la art.
6 alin. (1);
c) deficienţelor din cuprinsul standardelor prevăzute
la art. 6 alin. (1).
(3) Atunci când organismul de control constată că un
recipient care nu este conform poartă marcajul CE, ia măsuri corespunzătoare
împotriva celui care a aplicat marcajul şi informează Ministerul Economiei şi
Finanţelor, într-un interval de 72 de ore, cu privire la orice decizie
adoptată.
(4) Ministerul Economiei şi Finanţelor va informa
imediat Comisia Europeană şi statele membre ale Uniunii Europene asupra
oricărei decizii adoptate conform prevederilor alin. (1) şi (3).
CAPITOLUL II
Proceduri pentru
evaluarea conformităţii
SECŢIUNEA 1
Proceduri de certificare
Art. 8. - (1) Inaintea introducerii în fabricaţie a
recipientului la care produsul PS x V este mai mare de 50 bari x litru şi care este realizat:
a) în conformitate cu standardele prevăzute la art. 6 alin. (1), producătorul sau reprezentantul său
autorizat, persoană juridică cu sediul pe teritoriul României sau pe teritoriul
unui stat membru al Uniunii Europene, acţionează la libera sa alegere, după cum
urmează:
1. informează un organism notificat, care, în urma
examinării dosarului tehnic de fabricaţie prevăzut la pct. 3 din anexa nr. 2,
emite un atestat prin care se certifică faptul că dosarul tehnic de fabricaţie
este adecvat cerinţelor tehnice; sau
2. supune un prototip de recipient examinării EC de tip, în condiţiile prezentei hotărâri;
b) fără a fi în conformitate, total sau parţial, cu
standardele prevăzute la art. 6 alin. (1), producătorul sau reprezentantul său
autorizat, persoană juridică cu sediul pe teritoriul României sau pe teritoriul
unui stat membru al Uniunii Europene, supune un prototip de recipient
examinării EC de tip, în condiţiile prezentei hotărâri.
(2) Inainte de a fi introduse pe piaţă recipientele
realizate în conformitate cu standardele prevăzute la art. 6 alin. (1) sau cu prototipul aprobat se supun:
a) dacă produsul PS x V este mai mare de 3.000 bari x litru, verificării EC, în condiţiile
prezentei hotărâri;
b) dacă produsul PS x V nu este
mai mare de 3.000 bari x litru, dar este mai mare de 50 bari x litru, la libera alegere a producătorului:
1. declarării conformităţii EC; sau
2. verificării EC, în condiţiile prezentei hotărâri.
(3) Documentele şi corespondenţa realizate în legătură
cu procedurile de evaluare prevăzute la alin. (1) şi (2) se efectuează în limba
română sau într-o limbă acceptată de organismul notificat.
SECŢIUNEA a 2-a
Examinarea EC de tip
Art. 9. - (1) Examinarea EC de tip este procedura prin
care un organism notificat constată şi certifică faptul că prototipul de
recipient satisface prevederile aplicabile din prezenta hotărâre.
(2) Cererea pentru examinarea EC de tip cu privire la
prototipul de recipient sau un prototip reprezentând o clasă de recipiente se
încredinţează de către producător sau reprezentantul său autorizat, persoană
juridică cu sediul în România sau într-un stat membru al Uniunii Europene, unui
singur organism notificat, ales de el. Cererea, la care se ataşează dosarul
tehnic de fabricaţie prevăzut la pct. 3 din anexa nr. 2, include denumirea şi
adresa producătorului sau ale reprezentantului său autorizat, persoană juridică
cu sediul în România sau într-un stat membru al Uniunii Europene, indicându-se
şi locul de fabricaţie a recipientelor. Odată cu cererea se prezintă un
recipient reprezentativ pentru producţia avută în vedere.
(3) Organismul notificat examinează dosarul tehnic de
fabricaţie pentru a verifica conformitatea sa, precum şi recipientul transmis.
La examinarea recipientului organismul notificat:
a) verifică dacă recipientul a fost fabricat conform
dosarului tehnic de fabricaţie şi poate fi utilizat în siguranţă conform
destinaţiei sale;
b) execută examinări şi teste pentru a verifica dacă
recipientul respectă cerinţele esenţiale de securitate aplicabile, prevăzute în
anexa nr. 1.
(4) Dacă prototipul este conform prevederilor
aplicabile, organismul notificat emite un certificat de examinare EC de tip,
care se înaintează solicitantului. Certificatul cuprinde concluziile
examinării, indică orice condiţie care a stat la baza emiterii acestuia şi este
însoţit de descrierile şi desenele necesare pentru identificarea prototipului
aprobat. Comisia Europeană, alte organisme notificate şi autorităţile din
statele membre ale Uniunii Europene pot primi o copie de pe certificat şi, în
baza unei cereri justificate, o copie de pe dosarul tehnic de fabricaţie şi de
pe rapoartele de examinare şi testare executate.
(5) Dacă un organism notificat refuză să emită un
certificat de examinare EC de tip, informează fără întârziere nejustificată
solicitantul şi celelalte organisme notificate. Un organism notificat care
retrage un certificat de examinare EC de tip în condiţiile prezentei hotărâri
informează Ministerul Economiei şi Finanţelor şi statul membru al Uniunii
Europene în care certificatul a fost acordat. Statul membru în cauză, la rândul
său, informează Comisia Europeană, motivând în scris decizia adoptată.
SECŢIUNEA a 3-a
Verificarea EC
Art. 10. - (1) Verificarea EC este procedura prin care un producător sau reprezentantul autorizat
al acestuia, persoană juridică cu sediul în România sau într-un stat membru al
Uniunii Europene, asigură şi declară că recipientele care au fost verificate
potrivit prevederilor alin. (3) sunt conforme cu prototipul descris în
certificatul de examinare EC de tip sau cu dosarul tehnic de fabricaţie
prevăzut la pct. 3 din anexa nr. 2 şi pentru care s-a primit deja un atestat,
conform prevederilor art. 8 alin. (1).
(2) Producătorul ia toate măsurile necesare pentru ca
în procesul de fabricaţie să se asigure că recipientele se conformează
prototipului descris în certificatul de examinare EC de tip sau dosarului
tehnic de fabricaţie prevăzut la pct. 3 din anexa nr. 2. Producătorul sau
reprezentantul autorizat al acestuia, persoană juridică cu sediul în România
sau într-un stat membru al Uniunii Europene, aplică marcajul CE pe fiecare
recipient şi emite o declaraţie de conformitate.
(3) Organismul notificat efectuează examinările şi
testele adecvate pentru a verifica conformitatea recipientelor cu cerinţele
prezentei hotărâri, prin examinarea şi testarea recipientelor, după cum
urmează:
a) Producătorul prezintă recipientele sale în formă de
loturi uniforme şi ia toate măsurile necesare pentru ca procesul de fabricaţie
să asigure uniformitatea fiecărui lot fabricat.
b) Aceste loturi sunt însoţite de certificatul de
examinare EC de tip emis conform prevederilor art. 9 sau, în cazul în care
recipientele nu sunt fabricate în conformitate cu un prototip aprobat, de
dosarul tehnic de fabricaţie prevăzut la pct. 3 din anexa nr. 2. In cea de-a
doua situaţie enunţată organismul notificat examinează dosarul tehnic de
fabricaţie pentru a certifica conformitatea acestuia, înainte de verificarea
EC.
c) Când un lot este examinat, organismul notificat se
asigură că recipientele au fost fabricate şi examinate în concordanţă cu
dosarul tehnic de fabricaţie şi efectuează pe fiecare recipient din lot un test
hidrostatic sau un test pneumatic cu efect echivalent, la o presiune Ph egală
cu de 1,5 ori presiunea de proiectare, pentru a verifica rezistenţa
recipientului. Testul pneumatic se execută respectându-se condiţiile de
siguranţă a testării din România. Pe lângă aceasta, organismul notificat
efectuează probe pe piese-test luate dintr-o producţie reprezentativă de
piese-test sau dintr-un recipient, la alegerea producătorului, pentru a examina
calitatea sudurii. Testele se efectuează pe suduri longitudinale. Atunci când sunt folosite diferite tehnici de
sudură pentru suduri longitudinale şi circulare, se repetă testele pe sudurile
circulare.
Pentru recipientele la care grosimea peretului se stabileşte conform prevederilor pct. 2.1.2 din anexa nr. 1
aceste probe pe piese-test se înlocuiesc cu un test hidrostatic pe 5 recipiente
luate la întâmplare din fiecare lot, pentru a se verifica conformitatea
acestora cu cerinţele prevăzute la pct.2.1.2 din anexa
nr.1
d) In cazul loturilor
acceptate, organismul notificat aplică sau impune aplicarea numărului său de
identificare pe fiecare recipient şi întocmeşte un certificat scris de
conformitate referitor la testele efectuate. Toate recipientele din lot pot fi
introduse pe piaţă, cu excepţia acelora care nu au trecut cu succes un test
hidrostatic sau pneumatic.
Dacă un lot este respins, organismul notificat ia
măsurile necesare de prevenire a introducerii pe piaţă a acelui lot. In cazul
respingerilor frecvente de loturi, organismul notificat poate suspenda verificarea
statistică.
Producătorul are posibilitatea ca, în baza
responsabilităţii organismului notificat, să aplice numărul de identificare a
acestuia în timpul procesului de fabricaţie.
e) Producătorul sau reprezentantul autorizat al
acestuia, persoană juridică cu sediul în România sau într-un stat membru al
Uniunii Europene, are obligaţia să pună la dispoziţie, la cererea organismului
de control, certificatele de conformitate prevăzute la
lit. d), emise de organismul notificat.
SECŢIUNEA a 4-a
Declararea conformităţii EC
Art. 11. - (1) Producătorul care şi-a îndeplinit
obligaţiile ce îi revin conform prevederilor art. 12 aplică marcajul CE,
prevăzut în condiţiile prezentei hotărâri, pe recipientele pe care le declară
conforme cu:
a) dosarul tehnic de fabricaţie prevăzut la pct. 3 din
anexa nr. 2, pentru care a fost emis un atestat conform prevederilor art. 8
alin. (1); sau
b) un prototip aprobat.
(2) Prin această procedură de declarare a conformităţii
EC producătorul se supune supravegherii CE în cazurile în care produsul PS x V depăşeşte 200 bari x litru.
Art. 12. - (1) Dacă un producător face uz de procedura
prevăzută la art. 11, înainte de a începe fabricaţia, acesta trebuie să
înainteze organismului notificat care a emis certificatul de examinare EC de tip
sau atestatul, conform prevederilor art. 8 alin. (1), un document care descrie
procesul de fabricaţie şi ansamblul de măsuri prestabilite şi sistematice care
se aplică pentru a asigura conformitatea recipientelor cu standardele prevăzute
la art. 6 alin. (1) sau cu prototipul aprobat. Acest document cuprinde:
a) descrierea mijloacelor de fabricaţie şi verificare
adecvate construcţiei recipientelor;
b) dosarul de control, care descrie examinările şi testele adecvate care trebuie executate în procesul
de fabricaţie, precum şi procedurile respective şi frecvenţa lor de execuţie;
c) angajamentul scris privind executarea examinărilor
şi testelor, în acord cu dosarul de control prevăzut la lit. b), şi privind
executarea testului hidrostatic sau a testului pneumatic făcut pe fiecare
recipient fabricat, la o presiune de testare de 1,5 ori mai mare decât cea de
proiectare. Aceste examinări şi teste vor fi executate de un personal
calificat, care este independent de personalul de producţie, şi vor fi incluse
într-un raport;
d) adresele locurilor de fabricaţie şi de depozitare şi
data la care începe fabricaţia.
(2) In plus, dacă produsul PS x V este mai mare de 200 bari x litru,
producătorii trebuie să autorizeze accesul organismului notificat responsabil
cu supravegherea CE, pentru a inspecta la locurile de producţie şi depozitare,
şi trebuie să permită acestui organism să selecteze mostre de recipiente,
furnizându-i toate informaţiile necesare, în special
cele legate de:
a) dosarul tehnic de fabricaţie;
b) dosarul de control;
c) certificatul de examinare EC de tip sau atestatul
conform art. 8 alin. (1), după caz;
d) rapoartele examinărilor şi testelor executate.
Art. 13. - (1) In situaţia în care recipientele nu sunt
fabricate în conformitate cu un prototip aprobat, organismul notificat care a
emis certificatul de examinare EC de tip sau atestatul conform prevederilor
art. 8 alin. (1), înaintea datei de începere a oricărei fabricaţii, trebuie să
examineze documentul prevăzut la art. 12 alin. (1), precum şi dosarul tehnic de
fabricaţie prevăzut la pct. 3 din anexa nr. 2, în scopul de a certifica
conformitatea acestor recipiente.
(2) In plus, dacă produsul PS x V este mai mare de 200 bari x litru în cursul
fabricaţiei, acel organism notificat trebuie:
a) să asigure că producătorul verifică în fapt
recipientele produse în serie, conform prevederilor art. 12 alin. (1) lit. c);
b) să preleveze mostre, în mod aleatoriu, de la
locurile de fabricaţie sau de depozitare, pentru a fi
inspectate.
Organismul notificat înaintează o copie de pe raportul
de inspecţie Ministerului Economiei şi Finanţelor şi, la cerere, altor
organisme notificate ale statelor membre ale Uniunii Europene şi Comisiei
Europene.
Art. 14. - Scopul supravegherii
CE este să asigure, conform cerinţelor art. 13 alin. (2), că producătorul şi-a
îndeplinit complet obligaţiile ce derivă din art. 12 alin. (2). Supravegherea
se exercită de către organismul notificat în condiţiile prezentei hotărâri,
care emite certificatul de examinare EC de tip prevăzut la art. 9, dacă
recipientele au fost fabricate conform prototipului aprobat sau, dacă nu este
cazul, de către organismul notificat căruia i s-a transmis dosarul tehnic de
fabricaţie, conform prevederilor art. 8 alin. (1) lit.
a).
CAPITOLUL III
Marcaje
Art. 15.- (1) Marcajul de conformitate CE şi
inscripţionările prevăzute în anexa nr. 2 trebuie aplicate în mod vizibil, uşor
lizibil şi durabil direct pe recipient sau pe o placă de marcaj montată pe
recipient astfel încât să nu poată fi detaşată. Marcajul CE este urmat de
numărul de identificare a organismului notificat, atribuit conform prevederilor
art. 16 alin. (2), desemnat pentru verificarea EC sau supravegherea CE.
(2) Este interzisă aplicarea pe recipiente a
marcajelor asemănătoare cu marcajul CE, care pot fi confundate cu acest marcaj
de conformitate. Orice alt marcaj poate fi aplicat pe recipiente sau pe placa
de marcaj, cu condiţia ca vizibilitatea şi lizibiliatea marcajului CE să nu fie
reduse.
(3) Când organismul de control constată că marcajul CE
a fost incorect aplicat, producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia,
persoană juridică cu sediul în România sau într-un stat membru al Uniunii
Europene, este obligat să aducă recipientul în stare de conformitate cu
prevederile privind aplicarea marcajului CE şi să înceteze încălcarea
prevederilor prezentei hotărâri. Atunci când organismul de control constată că
neconformitatea continuă, trebuie să ia măsurile necesare de limitare sau
interzicere de la introducerea pe piaţă a recipientului în cauză sau să asigure
retragerea de pe piaţă, în conformitate cu prevederile prezentei hotărâri.
CAPITOLUL IV
Organisme notificate şi organisme de control
SECŢIUNEA 1
Organisme notificate
Art. 16. - (1) Ministerul
Economiei şi Finanţelor evaluează competenţa organismelor din România pe baza
unor norme metodologice elaborate, având în vedere criteriile minime prevăzute
în anexa nr. 3, aprobate prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor,
care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Ministerul Economiei şi Finanţelor va notifica
Comisiei Europene şi statelor membre ale Uniunii Europene organismele
recunoscute pe care le-a desemnat pentru realizarea procedurilor de evaluare a
conformităţii prevăzute la art. 8 alin. (1) şi (2), împreună cu atribuţiile
specifice pe care aceste organisme au fost desemnate să le îndeplinească şi
numărul de identificare alocat acestora anterior de către Comisia Europeană.
(3) Lista organismelor notificate şi numărul alocat
acestora, precum şi sarcinile specifice pentru care au fost notificate se
publică şi se actualizează în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(4) In condiţiile în care constată că un organism
notificat nu mai întruneşte criteriile minime prevăzute în anexa nr. 3,
Ministerul Economiei şi Finanţelor retrage recunoaşterea unui astfel de
organism.
(5) Ministerul Economiei şi Finanţelor informează
Comisia Europeană şi statele membre ale Uniunii Europene asupra deciziei
adoptate conform prevederilor alin. (4), în scopul retragerii notificării la
nivel european.
SECŢIUNEA a 2-a
Supravegherea pieţei
Art. 17. - Organismul de control care verifică
respectarea prevederilor prezentei hotărâri este Inspecţia de Stat pentru
Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat -
Departamentul supraveghere piaţă - ISCIR - SP, organ de specialitate care
funcţionează în subordinea Ministerului Economiei şi Finanţelor.
CAPITOLUL V
Răspunderi şi sancţiuni
Art. 18. - (1) Incălcarea prevederilor prezentei
hotărâri atrage răspunderea materială, civilă, contravenţională sau penală,
după caz, a celor vinovaţi, în condiţiile legii.
(2) Constituie contravenţii următoarele fapte şi se
sancţionează astfel:
a) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (1)
referitoare la cerinţele esenţiale şi a prevederilor art. 6 alin. (1)
referitoare la aplicarea standardelor armonizate, cu amendă de la 5.000 lei la
10.000 lei retragerea de pe piaţă şi/sau interzicerea utilizării şi
introducerii pe piaţă a produselor neconforme;
b) nerespectarea prevederilor art. 8 alin. (1) lit. a)
referitoare la dosarul tehnic de fabricaţie, cu amendă de la 2.500 lei la 5.000
lei şi interzicerea comercializării, până la o dată stabilită de organismul de
control de comun acord cu producătorul sau cu reprezentantul autorizat al
acestuia, persoană juridică cu sediul în România sau într-un stat membru al
Uniunii Europene, după caz, pentru eliminarea neconformităţilor;
c) nerespectarea prevederilor
art. 15 referitoare la aplicarea marcajului de conformitate, cu amendă de la
2.500 lei la 5.000 lei, retragerea de pe piaţă şi/sau interzicerea introducerii
pe piaţă a produselor nemarcate sau marcate incorect, până la eliminarea
neconformităţilor.
(3) Constatarea
contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la alin. (2) se realizează
de persoane împuternicite de
Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi
Instalaţiilor de Ridicat - Departamentul supraveghere piaţă - ISCIR - SP.
(4) Contravenţiilor prevăzute la alin. (2) le sunt
aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(5) Orice decizie luată în baza acestei hotărâri de
ISCIR-SP, din care rezultă sancţiuni şi restricţii de introducere pe piaţă sau
punere în funcţiune a recipientelor, trebuie să menţioneze temeiul legal al
deciziei, în condiţiile prezentei hotărâri, şi se aduce la cunoştinţă
Ministerului Economiei şi Finanţelor.
(6) Decizia se aduce la cunoştinţă într-un interval de
72 de ore celui sancţionat, informându-l cu privire la posibilitatea de
exercitare a căilor de atac potrivit legislaţiei în
vigoare în România.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
Art. 19. - Ministerul Economiei şi Finanţelor
elaborează şi actualizează periodic lista standardelor române care adoptă
standardele europene armonizate referitoare la recipientele simple sub
presiune, prevăzute la art. 6 alin. (1), aprobată prin ordin al ministrului
economiei şi finanţelor, care se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Art. 20. - (1) Până la data intrării în vigoare a
Protocolului european privind evaluarea conformităţii şi acceptarea produselor
industriale - PECA se admit introducerea pe piaţă şi punerea în funcţiune şi a
recipientelor care poartă marcaj naţional de conformitate CS, aplicat conform
prevederilor art. 22 alin. (1). Elementele de identificare a marcajului
naţional de conformitate CS sunt prevăzute în anexa nr. 2 la Legea nr.
608/2001, republicată, cu modificările ulterioare.
(2) Se interzice aplicarea pe recipiente a marcajului
naţional de conformitate CS concomitent cu marcajul CE, în condiţiile prezentei
hotărâri.
Art. 21. - (1) Până la data intrării în vigoare a
Protocolului european privind evaluarea conformităţii şi acceptarea produselor
industriale - PECA, pentru realizarea procedurilor de evaluare a conformităţii
prevăzute de prezenta hotărâre, Ministerul Economiei şi Finanţelor recunoaşte
şi desemnează organisme la nivel naţional.
(2) Recunoaşterea şi desemnarea prevăzute la alin. (1)
se realizează conform unor norme metodologice, elaborate având în vedere
criteriile minime prevăzute în anexa nr. 3, aprobate prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor, care se publică
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Lista cuprinzând organismele prevăzute la alin.
(1), sarcinile specifice pentru care acestea au fost desemnate şi numerele lor
de identificare se aprobă şi se actualizează prin ordin al ministrului
economiei şi finanţelor, ori de câte ori este necesar, şi se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 22. - (1) In situaţia în care evaluarea
conformităţii recipientelor destinate pieţei naţionale se realizează prin
utilizarea procedurilor prevăzute de prezenta hotărâre de către organisme
recunoscute şi desemnate la nivel naţional, în condiţiile prezentei hotărâri,
producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, persoană juridică cu
sediul în România, trebuie să aplice marcajul naţional de conformitate CS.
(2) Prevederile art. 6 alin. (3) se aplică şi pentru
produsele care poartă marcaj naţional de conformitate CS.
Art. 23. - (1) Producătorul, reprezentantul autorizat
al acestuia, persoană juridică cu sediul în România, după caz, care introduce
pe piaţă recipiente cu marcaj CS, are aceleaşi responsabilităţi cu cele
prevăzute pentru recipientele introduse pe piaţă cu marcaj CE.
(2) Până la data intrării în vigoare a Protocolului
european privind evaluarea conformităţii şi acceptarea produselor industriale -
PECA prevederile referitoare la marcajul CE sunt aplicabile şi pentru marcajul
naţional de conformitate CS.
(3) Sancţiunile şi măsurile prevăzute în cap. V se aplică şi în cazul recipientelor
introduse pe piaţă cu marcajul naţional de conformitate CS.
Art. 24. -Incepând cu data de 1 ianuarie 2007 vor fi
admise la comercializare numai recipientele simple sub presiune care poartă
marcajul CE.
Art. 25. -Anexele nr. 1-3 fac parte
integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 26. - (1) Prezenta hotărâre intră în vigoare la 30
de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia prevederilor art. 6 alin.
(4) şi ale art. 7 alin. (4), care intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2007,
precum şi ale art. 9 alin. (5) şi ale art. 16 alin. (2) şi (5), care se aplică
de la data intrării în vigoare a Protocolului european privind evaluarea
conformităţii şi acceptarea produselor industriale - PECA.
(2) Pe data intrării în vigoare
a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 571/2001 privind
stabilirea condiţiilor de introducere pe piaţă a recipientelor simple sub
presiune, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 375 din 11 iulie 2001.
ANEXA Nr. 1
CERINŢELE ESENŢIALE
de securitate impuse recipientelor
1. Materiale
Materialele trebuie să fie selectate în conformitate cu
destinaţia recipientelor si în conformitate cu cerinţele mentionate la pct.
1.1-1.4.
1.1. Părţi sub presiune
Materialele la care se referă
pct. 1, utilizate în fabricaţie pentru părţile sub presiune, trebuie: - să
poată fi sudate;
- să fie ductile şi rezistente astfel încât o rupere la
o temperatură minimă de lucru să nu permită fragmentarea sau o rupere de tip
fragil;
- să nu fie afectate intens de procesul de îmbătrânire.
In plus, pentru recipientele din oţel materialele
trebuie să respecte cerinţele formulate la pct. 1.1.1, iar pentru recipientele
din aluminiu sau din aliaj de aluminiu, cerinţele menţionate la pct. 1.1.2.
Materialele trebuie să fie însoţite de un certificat de
inspecţie elaborat de producătorul materialelor, astfel cum este prevăzut în
anexa nr. 2.
1.1.1. Recipiente din oţel
Oţelurile nealiate de calitate trebuie să satisfacă
următoarele cerinţe:
a) să fie calmate şi să fie
livrate după un tratament de normalizare sau într-o stare echivalentă;
b) conţinutul de carbon pe produs să fie mai mic de
0,25%, iar conţinutul de sulf si cel de fosfor să fie fiecare mai mic de
0,05%;'
c) fiecare produs să aibă următoarele calităţi
mecanice:
(i) rezistenţa maximă la tracţiune Rm, max trebuie să fie mai
mică de 580 N/mm2;
(ii) alungirea la rupere trebuie să fie:
• dacă epruvetele sunt prelevate paralel cu direcţia
de laminare:
- grosimea >= 3 mm; A = 22%;
- grosimea < 3 mm; A80mm >= 17%;
• dacă epruvetele sunt prelevate perpendicular pe
direcţia de laminare:
- grosimea >= 3 mm; A >= 20%;
- grosimea < 3 mm; A80 mm >=
15%;
(iii) rezilienţa KCV, pentru 3 epruvete testate
longitudinal, la temperatura
minimă de lucru nu trebuie să fie mai mică de 35 J/cm2. Cel mult una dintre cele 3 valori măsurate
la testare poate fi mai mică de 35 J/cm2, cu un minim de 25 J/cm2.
Această proprietate trebuie verificată în cazul
oţelurilor utilizate la
fabricarea recipientelor a căror temperatură de lucru este mai mică de -10°C şi care au grosimea pereţilor mai mare de 5 mm.
1.1.2. Recipiente din aluminiu
Recipientele din aluminiu nealiat trebuie să aibă
conţinutul de aluminiu de cel puţin 99,5% şi acele aliaje descrise în art. 3
alin. (2) din hotărâre trebuie să aibă o rezistenţă adecvată la coroziunea
intercristalină, la temperatura maximă de lucru.
In plus aceste materiale trebuie să satisfacă
următoarele cerinţe:
a) să fie livrate în stare recoaptă;
b) să aibă următoarele caracteristici mecanice pe produs:
- rezistenţa maximă la tracţiune, Rm max să nu fie mai mare de 350 N/mm2);
- alungirea la rupere să fie:
- A >= 16% dacă epruveta
este prelevată paralel cu direcţia de laminare;
- A >= 14% dacă epruveta
este prelevată perpendicular pe direcţia de laminare.
1.2. Materiale de sudură
Materialele de sudură utilizate în execuţia
recipientelor sau la sudarea unor accesorii pe recipiente trebuie să fie
adecvate şi compatibile cu materialele care se sudează.
1.3. Accesorii care contribuie la rezistenţa recipientului
Aceste accesorii (de exemplu: şuruburi şi piuliţe)
trebuie să fie executate dintr-un material specificat la pct. 1.1 sau din alte
tipuri de oţel ori din aluminiu sau aliaj adecvat de aluminiu, compatibile cu
materialele utilizate în fabricarea părţilor sub presiune.
Aceste materiale trebuie să aibă la temperatura minimă
de lucru alungire la rupere şi rezilienţa adecvate.
1.4. Părţile care nu sunt sub presiune
Toate părţile nepresurizate ale recipientelor sudate
trebuie să fie din materiale care sunt compatibile cu
materialele componentelor pe care sunt sudate.
2. Proiectarea recipientului
La proiectarea recipientului producătorul trebuie să
definească destinaţia utilizării acestuia şi să selecteze:
a) temperatura minimă de lucru Tmin;
b) temperatura maximă de lucru
Tmax;
c) presiunea maximă de lucru PS.
Totuşi, dacă este selectată o temperatură minimă de
lucru mai mare de -10°C, calităţile cerute materialelor trebuie să fie
satisfăcute pentru temperatura de -10°C.
De asemenea, producătorul trebuie să ţină seama de
următoarele prevederi:
a) să poată fi inspectat interiorul recipientului;
b) să poată fi drenat recipientul;
c) calităţile mecanice să fie menţinute de-a lungul
perioadei de utilizare a recipientului în scopul pentru care a fost destinat;
d) luându-se în considerare destinaţia lor,
recipientele vor fi protejate corespunzător împotriva coroziunii, şi de faptul că în condiţiile de
utilizare avute în vedere:
e) recipientele nu trebuie să fie supuse la solicitări
care să le afecteze siguranţa în funcţionare;
f) presiunea interioară nu va depăşi în mod permanent
presiunea maximă de lucru PS; se pot admite creşteri momentane de presiune cu
până la 10%.
Cordoanele de sudură circulare şi longitudinale trebuie
făcute utilizându-se suduri cu pătrundere totală sau suduri cu efect
echivalent.
Fundurile convexe, altele decât cele emisferice,
trebuie să fie prevăzute cu o margine cilindrică.
2.1. Grosimea peretelui
Dacă PS x V < 3.000 bari x litru, producătorul trebuie să aleagă una dintre
metodele descrise la pct. 2.1.1 şi 2.1.2 pentru determinarea grosimii peretelui
recipientului.
Dacă PS x V > 3.000 bari x litru sau dacă temperatura maximă de lucru este mai
mare de 100°C, grosimea peretelui trebuie determinată prin metoda de lucru
descrisă la pct. 2.1.1.
Grosimea reală a peretelui secţiunii cilindrice şi a
capacelor nu poate fi mai mică de 2 mm la recipientele din oţel şi mai mică de
3 mm la recipientele din aluminiu sau aliaj de aluminiu.
2.1.1. Metoda de calcul
Grosimea minimă a părţilor sub presiune trebuie calculată
avându-se în vedere intensitatea solicitărilor şi următoarele prevederi:
a) presiunea de calcul adoptată nu trebuie să fie mai
mică decât presiunea maximă de lucru aleasă;
b) efortul unitar de membrană admisibil nu trebuie să
fie mai mare decât cea mai mică dintre valorile 0,6 RET şi 0,3 Rm.
Producătorul trebuie să folosească valorile minime ale
RET şi Rm garantate de producătorul
materialului pentru a determina solicitarea admisibilă.
In orice caz, dacă porţiunea cilindrică a recipientului
are una sau mai multe suduri longitudinale executate printr-un procedeu de
sudură neautomat, grosimea calculată prin metoda descrisă mai sus trebuie
multiplicată cu un coeficient de 1,15.
2.1.2. Metoda experimentală
Grosimea peretelui trebuie determinată
astfel încât recipientele să reziste la temperatura ambiantă la o presiune
egală cu de cel puţin 5 ori presiunea maximă de lucru, cu un factor permanent
de deformare pe circumferinţa nu mai mare de 1%.
3. Procesul de
fabricaţie
Recipientele vor fi construite
şi verificate în procesul de fabricaţie, în conformitate cu dosarul tehnic de
fabricaţie descris la pct. 3 din anexa nr. 2.
3.1. Pregătirea părţilor componente
Pregătirea părţilor componente (de exemplu: formare şi
sanfrenare) nu trebuie să conducă la defecte de suprafaţă, fisuri sau
modificări ale caracteristicilor mecanice, care să afecteze siguranţa
recipientelor.
3.2. Suduri pe părţile sub presiune
Caracteristicile sudurilor şi zonelor adiacente trebuie
să fie similare cu cele ale materialelor sudate şi să nu prezinte niciun defect
intern sau de suprafaţă care poate periclita siguranţa recipientelor.
Sudurile trebuie executate de sudori sau operatori
având un nivel de competenţă corespunzător, conform procedurilor de sudare
aprobate. Aceste aprobări ale procedurilor şi testarea
gradului de calificare a personalului trebuie efectuate de un organism
notificat.
In timpul fabricaţiei producătorul trebuie, de
asemenea, să asigure o calitate constantă a sudurii prin teste specifice,
folosind proceduri adecvate. Rezultatele acestor teste trebuie să fie
consemnate într-un raport.
4. Punerea în
funcţiune a recipientelor
Recipientele trebuie să fie însoţite de instrucţiuni
elaborate de producător, astfel cum este prevăzut la pct. 2 din anexa nr. 2.
ANEXA Nr. 2
1. Inscripţionări
Recipientul sau placa de marcaj trebuie să cuprindă cel
puţin următoarele informaţii:
a) presiunea maximă de lucru (PS în bar);
b) temperatura maximă de lucru (Tmax în °C);
c) temperatura minimă de lucru (Tmin în °C);
d) capacitatea recipientului (V în I);
e) numele sau sigla producătorului;
f) tipul şi seria sau lotul de identificare a
recipientului;
g) ultimele două cifre ale anului în care a fost
aplicat marcajul de conformitate.
Atunci când se foloseşte placa de marcaj, aceasta
trebuie proiectată în aşa fel încât să nu poată fi refolosită şi trebuie să
cuprindă un spaţiu liber în care să se poată plasa o altă informaţie.
2. Instrucţiuni
Instrucţiunile vor cuprinde următoarele informaţii:
- caracteristicile prevăzute la pct. 1, cu excepţia
seriei de identificare a recipientului;
- destinaţia recipientului;
- cerinţele de întreţinere şi instalare pentru
securitatea recipientului.
Instrucţiunile vor fi redactate în limba sau în limbile
oficiale ale ţării de destinaţie.
3. Dosarul tehnic de
fabricaţie
Dosarul tehnic de fabricaţie trebuie să cuprindă o
descriere a tehnicilor şi operaţiunilor utilizate în scopul îndeplinirii
cerinţelor esenţiale cuprinse în art. 3 sau în standardele prevăzute la art. 6
alin. (1) din hotărâre, şi anume:
a) un proiect de execuţie detaliat al tipului de
recipient;
b) instrucţiunile;
c) un document care descrie:
- materialele alese;
- procedeele de sudură alese;
- verificările alese;
- orice detaliu pertinent referitor la proiectarea
recipientului. Dacă se utilizează procedurile descrise
la art. 8-12 din hotărâre,
documentaţia va include, de asemenea:
(i) certificatele cu privire la alegerea potrivită a
procedeelor de sudură şi a sudorilor sau a operatorilor;
(ii) certificatul de inspecţie pentru materialele
utilizate în fabricaţia părţilor şi ansamblurilor care contribuie la rezistenţa
recipientului sub presiune;
(iii) raportul examinărilor şi al testelor executate
sau o descriere a verificărilor propuse.
4. Definiţii şi
simboluri
4.1. Definiţii
a) Presiunea de proiectare (P) este presiunea aleasă de producător şi folosită pentru determinarea
grosimii părţilor sub presiune.
b) Presiunea maximă de lucru
(PS) este presiunea maximă care poate fi
exercitată în condiţii normale de lucru.
c) Temperatura
minimă de lucru (Tmin) este temperatura stabilizată cea mai
mică în peretele recipientului, în condiţii normale de lucru.
d) Temperatura maximă de
lucru (Tmax) este temperatura stabilizată cea mai
mare în peretele recipientului, în condiţii normale de lucru.
e) Limita de curgere (Ret) este valoarea la temperatura maximă de lucru Tmax:
- a limitei de curgere în punctul superior ReH pentru un material care are atât punct de curgere superior, cât şi
inferior; sau
- a limitei de curgere Rp 0,2;
- a limitei de curgere Rp l,0 în cazul
aluminiului nealiat.
f) Familii de recipiente:
Recipientele formează o parte din aceeaşi familie, dacă
diferă de prototip doar prin diametru, cu condiţia ca cerinţele specificate la
pct. 2.1.1 sau 2.1.2 din anexa nr. 1 să fie respectate şi/sau, pe lungimea
porţiunii lor cilindrice,
- variantele din cadrul familiei trebuie să aibă
minimum o virală dacă un prototip are una sau mai multe virale suplimentare la
capete;
- variantele din cadrul familiei nu trebuie să aibă o
virală dacă un prototip are doar două capete elipsoidale.
Pentru fiecare variantă trebuie indicate în desen
variaţiile în lungime care pot duce la crăpături şi/sau penetrări care trebuie
modificate.
g) Un lot de recipiente este alcătuit din cel mult 3.000 de recipiente din acelaşi tip de
model.
h) Se consideră fabricaţie în serie, în sensul
prezentei hotărâri, dacă cel puţin un recipient de acelaşi tip este fabricat
într-o perioadă dată printr-un proces continuu de fabricaţie, conform unui
proiect comun şi utilizându-se acelaşi proces de fabricaţie.
i) Certificatul de inspecţie
este documentul prin care producătorul certifică
faptul că produsele livrate îndeplinesc cerinţele comenzii şi în care el prezintă
rezultatele verificării curente de fabricaţie, în special compoziţia chimică şi
caracteristicile mecanice, executat pe produsele fabricate prin acelaşi proces
de fabricaţie cu cel al comenzii, dar nu în mod special pe produsele livrate.
4.2. Simboluri
A - alungirea la rupere (Lo = 5,65 ) % (unde Lo este lungimea calculată, exprimată în mm, iar So este aria secţiunii
transversale a secţiunii testate, exprimată în mmp);
A80 mm - alungirea la rupere (Lo = 80mm)
%;
KCV - rezilienţa J/cm2;
P - presiunea de proiectare bar;
PS - presiunea de lucru bar;
Ph
-presiunea de probă hidraulică sau pneumatică bar;
Rp0,2 - limita de curgere la 0,2% N/mm2;
RET -limita
de curgere la temperatura maximă de lucru N/mm2;
ReH - limita de curgere în punctul
superior N/mm2;
Rm -
rezistenţa la tracţiune N/mm2;
Tmax - temperatura maximă de lucru °C;
Tmin - temperatura minimă de lucru °C;
V - volumul recipientului I;
Rm max - rezistenţă maximă la tracţiune N/mm2;
Rp1,0 - limita de curgere la 1,0% N/mm2.
ANEXA Nr. 3
CRITERIILE MINIME
care trebuie avute în vedere la desemnarea
organismelor notificate pentru realizarea procedurilor de evaluare a conformităţii
1. Organismul notificat, directorul sau/şi
personalul responsabil pentru executarea testelor de verificare trebuie să fie
alţii decât proiectantul, producătorul, furnizorul sau instalatorul de
recipiente, pe care aceştia le inspectează, şi decât reprezentanţii autorizaţi
ai acestuia. Ei nu se vor implica direct în proiectarea, construcţia,
comercializarea sau întreţinerea acestor recipiente şi nici nu vor reprezenta
părţile angajate în aceste activităţi. Aceasta nu exclude posibilitatea
schimburilor de informaţii tehnice dintre producător şi organismul notificat de
inspecţie.
2. Organismul notificat şi personalul său trebuie să
execute testele de verificare cu cel mai înalt grad de integritate profesională
şi competenţă tehnică şi trebuie să fie independenţi de orice presiuni şi
stimulente, îndeosebi financiare, din partea unor persoane sau grupuri de
persoane care au interes în rezultatul verificării şi care ar putea influenţa
decizia lor sau rezultatele verificărilor.
3. Organismul notificat trebuie să aibă la dispoziţie
personalul necesar şi să dispună de dotările necesare care să îi permită
îndeplinirea în bune condiţii a sarcinilor sale administrative şi tehnice
legate de verificare; de asemenea, trebuie să aibă acces la echipamentul
necesar pentru verificări speciale.
4. Personalul organismului notificat trebuie să aibă:
- pregătire tehnică şi profesională temeinică;
- cunoştinţe satisfăcătoare în ceea ce priveşte
cerinţele testelor ce trebuie executate şi experienţă adecvată pentru aceste
teste;
- abilitatea de a emite certificate, înregistrări şi
rapoarte de autentificare a performanţelor testelor.
5. Trebuie garantată imparţialitatea personalului.
Remunerarea personalului nu trebuie să fie dependentă de numărul de teste
executate şi nici de rezultatul acestora.
6. Organismul notificat trebuie să încheie o asigurare
de răspundere civilă dacă răspunderea pentru teste nu este asumată de către
stat prin lege sau statul însuşi este responsabil pentru efectuarea testelor.
7. Personalul este obligat să păstreze secretul
profesional cu privire la informaţiile dobândite în exercitarea sarcinilor sale
ce decurg din respectarea prevederilor prezentei hotărâri sau a altor
reglementări, cu excepţia situaţiei în care informaţiile sunt solicitate de
Ministerul Economiei şi Finanţelor în calitate de autoritate de stat în domeniu.