HOTARARE Nr.
462 din 5 aprilie 2006
pentru aprobarea programului
„Termoficare 2006-2009 calitate si eficienta" si infiintarea Unitatii de
management al proiectului
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 378 din 3 mai 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele
publice, cu modificările ulterioare, şi al art. 11 lit. a) din Legea bugetului
de stat pe anul 2006 nr. 379/2005, cu modificările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă programul
„Termoficare 2006-2009 calitate şi eficienţă", având ca scop
eficientizarea sistemului centralizat de producere şi distribuţie a energiei
termice, prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 2. - (1) Se înfiinţează Unitatea de management al
proiectului pentru implementarea şi monitorizarea programului „Termoficare
2006-2009 calitate şi eficienţă", denumită în continuare UMP -
Termoficare 2006-2009 calitate şi eficienţă.
(2) UMP - Termoficare 2006-2009 calitate şi eficienţă
se constituie în cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor şi îşi
desfăşoară activitatea sub coordonarea executivă a secretarului de stat pentru
comunităţi locale.
(3) Se aprobă structura de organizare a UMP -
Termoficare 2006-2009 calitate şi eficienţă prevăzută în anexa nr. 2.
(4) Numărul de personal prevăzut în anexa nr. 2 se
asigură în limita numărului de posturi aprobat Ministerului Administraţiei şi
Internelor pe anul 2006.
(5) Regulamentul de funcţionare al UMP - Termoficare
2006-2009 calitate şi eficienţă şi numirea directorului său se fac cu avizul
ministrului de stat pentru coordonarea activităţilor din domeniul economic şi
se aprobă prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor.
Art. 3. - (1) Se aprobă suplimentarea bugetului
Ministerului Administraţiei şi Internelor pe anul 2006, din Fondul de rezervă
bugetară la dispoziţia Guvernului, cu suma de 1.802,6 mii lei (RON), pentru
finanţarea cheltuielilor UMP - Termoficare 2006-2009 calitate şi eficienţă,
potrivit prevederilor anexei nr. 3.
(2) Ministerul Finanţelor
Publice este autorizat să introducă, la propunerea ordonatorului principal de
credite, modificările corespunzătoare în structura bugetului de stat pe anul
2006 şi în volumul şi structura bugetului Ministerului Administraţiei şi
Internelor pe anul 2006.
Art. 4. - (1) Programul „Termoficare 2006 - 2009
calitate şi eficienţă" va fi condus de o comisie interministerială de
coordonare, constituită conform Hotărârii Guvernului nr. 750/2005 privind
constituirea consiliilor interministeriale permanente, în coordonarea
Consiliului interministerial pentru probleme economice, politici fiscale şi comerciale,
piaţa internă, competitivitate, mediul de afaceri.
(2) Ministrul de stat pentru coordonarea activităţilor
din domeniul economic va conduce Comisia interministerială de coordonare a
programului „Termoficare 2006-2009 calitate şi eficienţă", având funcţia
de preşedinte al acesteia.
Art. 5. - (1) Regulamentul privind implementarea
programului se elaborează de UMP - Termoficare 2006-2009 calitate şi eficienţă,
se avizează de Comisia interministerială de coordonare a programului
„Termoficare 2006-2009 calitate şi eficienţă" şi se aprobă prin ordin al
ministrului administraţiei şi internelor.
(2) Proiectul Regulamentului privind implementarea
programului „Termoficare 2006-2009 calitate şi
eficienţă" se notifică Consiliului Concurenţei înainte de aprobarea acestuia
prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor. In vederea asigurării
compatibilităţii măsurilor de natura ajutorului de stat cu mediul concurenţial
normal, în conformitate cu prevederile Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de
stat, republicată, şi cu regulamentele şi instrucţiunile emise în aplicarea
acesteia, Regulamentul va conţine criteriile de eligibilitate prevăzute în
legislaţia secundară privind ajutorul de stat.
Art. 6. - Comisia interministerială de coordonare a
programului „Termoficare 2006-2009 calitate şi eficienţă" va fi formată
dintr-un preşedinte şi 6 membri, câte un membru cu funcţie de secretar de stat
din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, Ministerului Economiei şi
Comerţului, Ministerului Administraţiei şi Internelor, Ministerului
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, Ministerului Mediului şi
Gospodăririi Apelor, Cancelariei Primului-Ministru, stabiliţi prin ordin al
ministrului, respectiv prin ordin al şefului Cancelariei Primului-Ministru.
Art. 7. - (1) Ministerul Economiei şi Comerţului va
prezenta spre aprobare în Guvern, până la data de 30 iunie 2006, actele
normative de transfer către unităţile administrativ-teritoriale al acelor
centrale electrice de termoficare care produc prioritar energie termică pentru
sistemul centralizat de producere şi distribuţie de energie termică şi care nu
afectează stabilitatea şi funcţionarea în condiţii de siguranţă a sistemului
electroenergetic naţional.
(2) In cazul în care există acorduri de împrumut ai
căror beneficiari finali sunt centralele prevăzute la alin. (1), transferul
către unităţile teritoriale se va realiza după obţinerea avizului
finanţatorului.
Art. 8. - Anexele nr. 1-3 fac
parte din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul de stat pentru coordonarea activităţilor din
domeniul economic,
Gheorghe Pogea
Şeful Cancelariei Primului-Ministru,
Aleodor Marian Frâncu
Ministrul administraţiei şi
internelor,
Vasile Blaga
Ministrul economiei şi comerţului,
Codruţ loan Şereş
Ministrul mediului şi gospodăririi apelor,
Sulfina Barbu
Ministrul transporturilor, construcţiilor şi
turismului,
Gheorghe Dobre
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor
Gheorghe Vlădescu
ANEXA Nr. 1*)
Programul „Termoficare 2006-2009 calitate şi eficienţă"
Conceptul dezvoltării durabile în domeniul alimentării
cu energie termică a localităţilor presupune aplicarea unor soluţii tehnice
performante capabile să asigure, pe de o parte, condiţii normale de viaţă şi de
muncă comunităţilor locale şi satisfacerea nevoilor sociale ale acestora în
condiţii de rentabilitate economică si eficienţă energetică şi, pe de altă
parte, conservarea resurselor primare, protecţia şi conservarea mediului, fără
a afecta echilibrul ecosferei şi accesul generaţiilor viitoare la resursele
energetice primare.
In acest context scopul programului de investiţii
"Termoficare 2006-2009 calitate şi eficienţă" este reprezentat de
eficientizarea sistemelor centralizate de producere şi distribuţie energie
termică, având ca obiectiv final reducerea consumului de resurse energetice
primare pentru producerea energiei termice, cu cel puţin 10 mil. Gcal/an, faţa
de consumul de resurse energetice primare consumat în anul 2004 ,cu scopul
producţiei de energie termică (în centrale termice-CT şi centrale
termoelectrice-CTE), în condiţiile asigurării creşterii calităţii serviciului
de termoficare.
Sistemul centralizat de producere şi distribuţie
energie termică , conţine:
1. Unitatea (unităţile) de
producţie agent termic;
2. Reţeaua de transport agent termic primar (apă
fierbinte);
3. Punctele de termoficare sau module termice la
nivel de imobil, acolo unde se justifică economic;
4. Reţeaua de distribuţie a apei calde şi a agentului
termic de încălzire,
5. Contorizarea la nivel de imobil;
Corelate cu componentele consumatorului final:
6. Reţeaua interioară de alimentare a imobilului, cu
apă caldă şi cu agent termic de încălzire;
7. Contorizarea individuală
împreună cu robinetele termostatate;
8. Reabilitarea termică a anvelopei
clădirilor, respectiv a faţadelor, teraselor şi a tâmplăriei exterioare.
Din punct de vedere administrativ activitatea
corespunzătoare componentelor 1-5, va fi desfăşurată prin coordonarea
Consiliului local, conform Strategiei naţionale privind alimentarea cu energie
termică a localităţilor prin sisteme de producere şi distribuţie centralizate
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 882/2004 .
*) Anexa nr. 1 este reprodusă
în facsimil.
Pentru implementarea componentelor 1-7 se va înfiinţa
Unitatea de Management a Proiectului în cadrul Ministerului Administraţiei şi
Internelor.
Pentru implementarea componentei 8 se va înfiinţa
Unitatea de Management a Proiectului în cadrul Ministerului Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului.
Coordonarea activităţii de implementare a componentelor
1-8 se va realiza printr-o Comisie interministerială constituită în baza
Hotărârii Guvernului nr 750/2005.
Sistemul centralizat de
producere şi distribuţie a energiei termice trebuie să respecte următoarele
condiţii obligatorii:
a) Necesarul de energie termică se va asigura astfel:
1. vârful curbei de consum -
prin echipamente producătoare agent termic de vârf;
2. consumul din perioada
asigurării încălzirii urbane - prin instalaţie în cogenerare, cu capacitate
care să poată prelua variaţii de consum termic de ±10% din capacitatea
nominală;
3. consumul aferent asigurării apei calde menajere, -
prin instalaţie în cogenerare, cu capacitate care să poată prelua variaţii de
consum termic de ±10% din capacitatea nominală;
b) Capacitatea de producţie a unităţii de producţie
agent termic va fi proiectată pentru consumul actual şi cel previzionat;
c) Randamentul energetic anual al unităţii de producţie agent termic ((energie termică+energie
electrică evacuată pentru valorificare)/resurse energetice primare consumate
pentru obţinerea energiei termice şi electrice))trebuie să fie de cel puţin
80%, excepţie pot face doar unităţile de producţie care utilizează biomasa ca
resursă energetică primară , unde randamentul energetic total trebuie să fie de
cei puţin 70%;
d) reducerea pierderilor tehnologice în reţelele de
transport agent termic primar şi de distribuţie, la valori sub 15%;
e) creşterea eficienţei
energetice a punctelor termice;
f) utilizarea modulelor termice la nivel de imobil,
acolo unde se justifică economic;
g) contorizare la nivel de
imobil şi la nivel de puncte termice;
h) reducerea pierderilor de
energie termică şi apă din reţelele interioare ale imobilelor;
i) contorizare individuală şi
montarea robinetelor termostatate la consumatorilor finali;
j) Introducerea sistemelor de automatizare şi
dispecerizare astfel încât să poată fi asigurată monitorizarea şi controlul
permanent al funcţionării instalaţiilor în cadrul parametrilor optimi,de
la producere pană la utilizator;
In vederea evaluării situaţiei şi identificării
soluţiei tehnico-economice optime pentru fiecare autoritate locală, se vor
elabora Strategii de alimentare cu energie termică precum şi Studii
de fezabilitate necesare investiţiilor.
La elaborarea Strategiilor de alimentare cu energie
termică se vor avea în vedere şi următoarele considerente privind resursele
regenerabile şi protecţia mediului:
• Utilizarea tuturor
tipurilor de resurse de energie cum ar fi: biomasa, deşeurile biodegradabile,
incinerarea şi coincinerarea deşeurilor;
• Reducerea poluării cu posibilitatea controlului
reducerii noxelor/emisiilor, eliminarea depozitării lichide a zgurii şi cenuşii
rezultate din arderea cărbunilor si reducerea suprafeţelor de depozitare a
deşeurilor rezultate prin arderea combustibililor fosili (cărbune) prin
utilizarea celor mai bune tehnici disponibile (BAT)
pentru producerea energiei;
• Potenţialul energetic rezultat din proiectele de
extragere a biogazului care rezulta din depozitele municipale existente.
Strategiile locale de alimentare cu energie termică
vor ţine cont de obiectivele şi măsurile Planului National de Dezvoltare
2007-2013, a programelor operaţionale sectoriale relevante şi a Programelor
operaţionale regionale.
In baza Strategiilor de
alimentare cu energie termică, consiliile locale
vor aproba prin hotărâre definirea sistemului centralizat de producţie şi
distribuţie energie termică şi a zonelor unde se asigură exclusiv serviciul de
termoftcare, având în vedere aplicarea treptată a principiului „o clădire un
singur sistem de asigurare energie termică".
De asemenea, conform Strategiei
Naţionale în domeniul eficienţei energetice, Ministerul Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului împreună cu Ministerul Administraţiei şi
Internelor şi Ministerul Finanţelor Publice vor susţine acţiunile de
reabilitare termică a clădirilor, realizate de către proprietari/asociaţii de
proprietari în parteneriat cu autorităţile administraţiei publice locale.
Consiliile locale pe baza principiului autonomiei
locale pot decide asupra soluţiei de investiţie atât în cazul reabilitării
termice a clădirilor cât şi în cazul sistemului centralizat de producţie şi
distribuţie energie termică, care poate fi : participarea la programul
„Termoficare 2006-2009 calitate şi eficienţă", parteneriat public privat -
PPP sau alte forme de investiţii.
Ministerul Economiei şi
Comerţului va realiza, prin Planurile sectoriale, Strategia privind asigurarea resurselor energetice primare disponibile
regional, în paralel cu Strategiile de alimentare cu energie termică.
Soluţiile propuse în Strategii vor trebui:
• să respecte legislaţia de mediu,
• să se încadreze în Strategia energetică naţională,
• să fie eficiente energetic şi economic şi
• să permită administrarea în condiţii de autonomie
locală.
Pentru realizarea investiţiilor necesare eficientizării
sistemelor centralizate de producere şi distribuţie energie termică, în baza
programului „Termoficare 2006-2009 calitate şi eficienţă" se stabilesc
următoarele condiţii:
1. investiţiile eligibile
pentru această schemă de finanţare vor fi pentru reabilitarea sistemelor
centralizate de producere şi distribuţie energie termică care sunt în domeniul
public şi/sau privat (100 % proprietate) al autorităţii locale şi pentru
susţinerea reabilitării termice a anvelopei clădirilor, respectiv a faţadelor,
teraselor şi a tâmplăriei exterioare pentru clădirile unde se asigură energia
termică prin sistemul de termoficare;
2. administrarea sistemelor centralizate de producere
şi distribuţie energie termică se va realiza de către un agent economic
(operator) unde autoritatea locală deţine cel puţin 95% din acţiuni sau părţi
sociale;
3. autorităţile locale îşi vor menţine proprietatea a
cel puţin 95 % din acţiuni sau din părţile sociale, ale agentului economic
(operator) care administrează sistemul centralizat de producere şi distribuţie
energie termică cel puţin 5 ani, de la punerea în funcţiune a ultimei
investiţii finanţată prin acest program de finanţare;
4. finanţarea Programului „Termoficare
2006-2009 calitate şi eficienţă" se va face prin contractarea de către
Ministerul Finanţelor Publice a unor împrumuturi, pentru minim 15 ani, în
conformitate cu Legea 3(3/2004 a datoriei publice. Valoarea de investiţii
estimată a Programului este de 13.419.4 milioane de lei (inclusiv taxele si
impozitele plătite pe teritoriul României), iar valoarea
imprumuturilor. este de aproximativ 12.172,3 milioane de lei eşalonat, prin care se va sigura finanţarea Programului în
perioada 2006-2009, în funcţie de rezultatele din Strategiile de alimentare cu energie termică şi a
Studiilor de fezabilitate realizate de către autorităţile locale (diferenţa de 1.247,1 milioane de lei este asigurată ca
surse proprii pentru anul 2006 şi 2007 conform Ordonanţei de Urgenţă a
Guvernului nr. 48/2004 pentru adoptarea unor măsuri privind furnizarea energiei
termice populaţiei, pentru încălzirea locuinţei şi prepararea apei calde de
consum, prin sisteme publice centralizate
de alimentare cu energie termică, cu modificările şi completările ulterioare);
5. Beneficiarul împrumuturilor pentru componentele 1-7
va fi Ministerul Administraţiei şi Internelor, care va
efectua şi plata serviciului datoriei publice
contractate.
6. Beneficiarul împrumuturilor pentru componenta 8 va
fi Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, care va efectua şi
plata serviciului datoriei publice contractate.
7. Rambursarea împrumutului pentru componentele I- 5 din structura sistemului centralizat de producere şi distribuţie
energie termică se va suporta după cum urmează:
• Bugetul Ministerului Administraţiei şi Internelor va rambursa în procent de 50% (aproximativ 4.011,7 milioane de lei), la care se adaugă dobânzile, comisioanele şi
alte costuri aferente împrumutului;
• Consiliile Locale care beneficiază de acest
program vor rambursa 50% (aproximativ 4,011,7 milioane de lei), corespunzător
investiţiilor realizate, la care se adaugă dobânzile, comisioanele şi alte
costuri aferente împrumutului;
8. Pentru componentele 6-7 , rambursarea împrumutului,
în valoare de aproximativ 2.748,9 milioane de lei, la care se adaugă dobânzile, comisioanele şi alte costuri aferente împrumutului, se
va suporta de către proprietarii clădirilor care beneficiază de prezentul
program, conform schemei de finanţare şi procedurilor care vor fi elaborate în
cadrul Regulamentului privind implementarea programului "Termoficare
2006-2009 calitate şi eficienţă";
9. Pentru componenta 8 rambursarea împrumutului, în
valoare de aproximativ 1.400 milioane de lei, la care se adaugă dobânzile,
comisioanele şi alte costuri aferente împrumutului, se va suporta de către
proprietarii clădirilor care beneficiază de prezentul program, conform schemei
de finanţare şi procedurilor care vor fi elaborate în cadrul Regulamentului
privind implementarea programului "Termoficare 2006-2009 calitate şi
eficienţă";
10..Consiliile locale vor
coordona realizarea investiţiilor corespunzătoare componentelor 6-8 , conform
procedurilor care vor fi stabilite prin Regulamentul de implementare a
programului "Termoficare 2006-2009 calitate şi eficienţă";
11.Valorificarea certificatelor
de emisii de gaze cu efect de seră va reprezenta sursă de venituri pentru
rambursarea împrumuturilor pentru Guvernul României şi pentru Consiliile
Locale;
Valoarea estimată de 13.419,4 milioane de lei este
rezultatul analizei Strategieii naţionale privind alimentarea cu energie termică a localităţilor prin sisteme
de producere si distribuţie centralizate.
Plan de acţiuni
pentru Programul "Termoficare
2006-2009 calitate şi eficienţa"
Nr.crt.
|
Acţiuni
|
Responsabilitate
|
Termen
|
1
|
Infiinţarea Unităţii de Management a
Proiectului pentru componentele 1-7
|
MAI
|
31.05.06
|
|
2
|
Infiinţarea Unităţii de Management a Proiectului pentru
componenta 8
|
MTCT
|
31.05.06
|
|
3
|
Elaborarea Regulamentului privind implementarea Programului
"Termoficare 2006-2009 calitate si eficienţă"
|
UMP
|
31.07.06
|
|
4
|
Includerea în Planurile Sectoriale a analizei soluţiei de resurse
energetice primare, pentru unităţile de producere agent termic, avizate de
Ministerul Mediului ţi Gospodăririi Apelor
|
MEC
|
31.05.06
|
5
|
Modificarea corespunzătoare a metodologiei de aprobare tarife ta
energia termică si la energia electrică pentru unităţile de producţie energie
termică în cogenerare
|
ANRE
|
31.07.06
|
|
|
|
6
|
Elaborarea de Strategii privind alimentarea cu energie termică ţi
Studii de fezabilitate având în vedere:
* aprobarea de către Consiliile Locale a Strategiilor privind
alimentarea cu energie termică
* aprobarea de către Consiliile Locale a zonelor în care
funcţionează sistemul de termoficare centralizat
* aprobarea de către Consiliile Locale a studiilor privind reproiectarea sistemului de termoficare centralizat
* analiza eficientei economice a investiţiilor necesare
|
CL, UMP
|
30.06.08
|
|
|
|
7
|
Asigurarea surselor de finanţare necesare pentru modernizarea
sistemului centralizat de producere şi distribuţie
energie termică:
*surse proprii din sumele defalcate din taxa pe valoare adăugată
* împrumut
|
MFP, MAI
|
2006-2009
|
|
|
|
8
|
Managementul integrat al proiectului
|
UMP
|
2006-2009
|
Realizarea programului "Termoficare 2006-2009
calitate si eficienţă" pe ani si surse de finanţare
BUGETUL DE
STAT
|
2006
|
2007
|
2008
|
2009
|
Total
2006-2009
|
Nr crt
|
Componentele
programului
|
Total
|
Buget
de
Stat*
|
Imprumuturi
|
Total
|
Buget
de
Stat*
|
Imprumuturi
|
Total
|
Buget
de
Stat
|
Imprumuturi
|
Total
|
Buget
de
Stat
|
Imprumuturi
|
Necesar
2006-
2009
|
Buget de Stat
|
Imprumuturi
|
1
|
Strategii, Studii de Fezabilitate (SF)
şi PT pentru sistemul de termoficare centralizat
|
10,6
|
10,6
|
0,0
|
10,4
|
10,4
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
21,00
|
21,0
|
0,0
|
2
|
Unităţi de producţie agent termic:
modernizarea centralelor
existente sau centrale noi, dupa caz
|
151,7
|
151,7
|
0,0
|
1534,6
|
490,5
|
1044,1
|
1680,0
|
0,0
|
1680,0
|
1250,8
|
0,0
|
1250,8
|
4617,10
|
642,2
|
3974,9
|
3
|
Reţele de distribuţie
|
135,1
|
135,1
|
0,0
|
1197,4
|
149,9
|
1047,5
|
740,0
|
0,0
|
740.0
|
673,2
|
0,0
|
673,2
|
2745,60
|
284,9
|
2460,7
|
4
|
Modernizarea punctelor termice
|
199,8
|
199,8
|
0,0
|
839,7
|
99,2
|
740,5
|
518,0
|
0,0
|
518,0
|
329,3
|
0,0
|
329,3
|
1886,80
|
299,0
|
1587,8
|
5
|
Sistem individual de măsuri a
termoficării / sistem de repartitoare de căldură impreună
cu robinetele termostatate
|
222,0
|
0,0
|
222,0
|
300,0
|
0,0
|
300,0
|
377,5
|
0,0
|
377,5
|
430,0
|
0,0
|
430,0
|
1329,50
|
0,0
|
1329,5
|
6
|
Modernizarea reţelei interioare de
termoficare
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
414,0
|
0,0
|
414,0
|
510,0
|
0,0
|
510,0
|
495,4
|
0,0
|
495,4
|
1419,40
|
0,0
|
1419,4
|
7
|
Izolarea termică exterioară a clădirilor
|
0,0
|
0,0
|
0,0
|
400,0
|
0,0
|
400,0
|
600,0
|
0,0
|
600,0
|
400,0
|
0,0
|
400,0
|
1400,0
|
0,0
|
1400,0
|
8
|
Total
|
719,2
|
497,2
|
222,0
|
4696,1
|
750,0
|
3946,1
|
4425,5
|
0,0
|
4425,5
|
3578,7
|
0,0
|
3578,7
|
13419,40
|
1247,10
|
12172,30
|
* surse alocate prin Bugetul de stat pe anul 2006 si
2007 din transferuri conform OUG 48/2004
Prin aprobarea Comisiei
interministeriale de coordonare se vor putea realoca sumele prevăzute în
tabelul de mai sus cu excepţia sumelor pentru punctul 7
ANEXA Nr. 2*)
Structura de organizare a UMP - „Termoficare
2006-2009 calitate şi eficienţă" din cadrul MAI
*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 3
CHELTUIELI NECESARE
înfiinţării şi funcţionării U.M.P. - „Termoficare
2006-2009 calitate şi eficienţă" în anul 2006
- mii lei (RON) -
Nr. crt.
|
Denumirea indicatorului
|
2006
|
1.
2.
3.
4.
|
Cheltuieli de capital
Cheltuieli de personal
Bunuri şi servicii
Cheltuieli totale
|
468,0
729,6
605,0
1.802,6
|