HOTARARE Nr.
470 din 23 mai 2007
privind limitarea
continutului de sulf din combustibilii lichizi
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 365 din 29 mai 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Prezenta hotărâre reglementează condiţiile de
utilizare a anumitor combustibili lichizi, inclusiv combustibilii marini, în
scopul reducerii emisiilor de dioxid de sulf, rezultate din arderea acestora,
în vederea diminuării efectelor negative ale acestor emisii asupra sănătăţii
populaţiei şi mediului.
Art. 2. - Reducerea emisiilor de dioxid de sulf,
rezultate din arderea anumitor combustibili lichizi derivaţi din petrol, se realizează
prin impunerea unor valori limită pentru conţinutul de sulf din combustibilii
respectivi, ca o condiţie pentru utilizarea acestora pe teritoriul României,
inclusiv în marea teritorială şi în zona economică exclusivă sau în zonele de
control al poluării.
Art. 3. - (1) Prevederile prezentei hotărâri nu se
aplică:
a) combustibililor care se folosesc
pentru cercetare şi testare;
b) combustibililor destinaţi
prelucrării înainte de arderea finală;
c) combustibililor destinaţi
prelucrării în rafinării;
d) combustibililor utilizaţi de
navele militare şi de alte nave folosite în servicii militare;
e) combustibililor necesari
asigurării siguranţei unei nave sau pentru salvarea de vieţi omeneşti pe mare;
f) combustibililor utilizaţi de o navă în urma unei
avarii survenite la navă sau la echipamentul său, cu condiţia de a se lua, cât mai urgent posibil, măsurile
necesare pentru repararea navei şi/sau a echipamentului, în vederea prevenirii
ori minimizării excesului de emisii. Aceste prevederi nu se aplică dacă proprietarul
sau comandantul a acţionat cu intenţia de a provoca daune ori din neglijenţă;
g) combustibililor utilizaţi la
bordul navelor care folosesc tehnologii aprobate de reducere a emisiilor
conform art. 11.
(2) Pentru situaţia prevăzută la alin. (1) lit. d),
entităţile care administrează aceste nave adoptă măsuri corespunzătoare care să
nu influenţeze în mod negativ operaţiunile sau capacitatea operaţională a
acestor nave, în măsura în care acest lucru este rezonabil şi posibil, întrucât
aceste nave acţionează în conformitate cu prevederile prezentei hotărâri.
Art. 4. - In sensul prezentei hotărâri, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) motorină - orice combustibil lichid derivat din petrol, cu excepţia
combustibilului marin, identificat conform poziţiilor tarifare 27101925,
27101929, 27101945 sau 27101949 din Tariful vamal al României, sau orice
combustibil lichid derivat din petrol, exclusiv combustibilul marin, din care
mai puţin de 65% în volum, inclusiv pierderile, se distilează la 250°C şi cel
puţin 85% în volum, inclusiv pierderile, se distilează la 350°C, determinate prin metoda ASTM D 86; motorina
definită în Hotărârea Guvernului nr. 689/2004 privind stabilirea condiţiilor de
introducere pe piaţă a benzinei şi motorinei, cu modificările şi completările
ulterioare, este exclusă din prezenta definiţie. Motorina utilizată pentru
motoarele nerutiere, precum şi pentru tractoare este, de asemenea, exclusă din
prezenta definiţie;
b) combustibil marin - orice combustibil lichid
derivat din petrol destinat a fi utilizat la bordul navelor, inclusiv acei
combustibili definiţi în Standardul român SR ISO
8217:1996;
c) combustibil diesel marin - orice combustibil marin care are viscozitatea ori densitatea
încadrată în intervalele de viscozitate şi, respectiv, densitate definite
pentru sortimentele DMB şi DMC în tabelul I din
Standardul român SR ISO 8217:1996;
d) motorină marină - orice combustibil marin care are viscozitatea ori densitatea
încadrată în intervalele de viscozitate şi, respectiv, densitate definite
pentru sortimentele DMX şi DMA în tabelul I din
Standardul român SR ISO 8217:1996;
e) păcură - orice combustibil lichid derivat din petrol, cu excepţia
combustibilului marin, identificat conform poziţiilor tarifare de la 27101951
la 27101969 din Tariful vamal al României, sau orice combustibil lichid derivat
din petrol, cu excepţia combustibililor definiţi la lit. a) şi b), care prin
limitele de distilare se încadrează în categoria uleiurilor grele destinate
utilizării drept combustibil şi din care mai puţin de 65% în volum, inclusiv
pierderile, se distilează la 250°C, determinată prin metoda ASTM D 86. Dacă
distilarea nu poate fi determinată prin metoda ASTM D 86, de asemenea, produsul
derivat din petrol intră în categoria păcură;
f) MARPOL 73/78 - Convenţia
internaţională din 1973 pentru prevenirea poluării de către nave, modificată
prin Protocolul încheiat la Londra la 17 februarie 1978, la care România a
aderat prin Legea nr. 6/1993;
g) anexa VI la MARPOL 73/78 - anexa intitulată „Reguli privind prevenirea poluării atmosferei de
către nave", inclusă în MARPOL 73/78 prin
Protocolul din 1997, la care România a aderat prin Legea nr. 269/2006;
h) zone de control al emisiei de SOx - zonele maritime definite de Organizaţia Maritimă Internaţională -
IMO în conformitate cu anexa VI la MARPOL 73/78;
i) nave de pasageri - navele
care transportă mai mult de 12 pasageri, pasager considerându-se orice persoană de pe navă, cu excepţia
comandantului şi membrilor echipajului, persoanelor angajate sau incluse în
activităţile de bord şi copiilor cu vârstă de sub un an;
j) servicii regulate - seriile
de voiaje efectuate de navele de pasageri pentru deservirea traficului între
aceleaşi sau mai multe porturi ori serii de voiaj dinspre şi spre port, fără
escale intermediare, conform unui orar publicat, ori efectuate cu o asemenea
regularitate sau frecvenţă încât constituie un orar recunoscut;
k) nave militare - navele
care aparţin forţelor armate ale unui stat, poartă însemnele exterioare care
disting aceste nave în funcţie de naţionalitate, se află sub comanda unui
ofiţer împuternicit de către guvernul statului respectiv şi al cărui nume
apare în lista de serviciu corespunzătoare
sau în echivalentul acesteia şi are un echipaj la bord care se află în
serviciul regulat al forţelor armate;
l) nave acostate la dană - navele care sunt legate sau ancorate în
siguranţă într-un port românesc sau într-un port din alt stat membru al Uniunii
Europene pe perioada încărcării, descărcării ori când efectuează o escală,
inclusiv timpul petrecut atunci când nu sunt angajate în operaţiuni de
manipulare a mărfurilor;
m) nave de navigaţie
interioară - navele de navigaţie interioară, aşa
cum sunt definite în Directiva Consiliului nr. 82/714/CEE din 4 octombrie 1982
privind cerinţele tehnice pentru navele de navigaţie interioară, incluzând
toate navele care deţin:
(i) un certificat de navigaţie interioară, aşa cum este definit în Directiva nr. 82/714/CEE;
(ii) un certificat emis în temeiul art.
22 din Convenţia privind navigaţia pe Rin, revizuită;
n) introducere pe piaţă - vânzarea sau punerea la dispoziţie, pe
teritoriul României ori pe teritoriul oricărui stat membru al Uniunii Europene,
unei terţe persoane contra cost sau gratuit, a combustibililor marini pentru
combustie la bordul navelor. Este exceptată furnizarea sau punerea la
dispoziţie a combustibililor marini pentru export, aflaţi în tancurile de marfă
ale navei;
p) tehnologii de reducere a emisiilor - sistemul de purificare a gazelor evacuate sau orice altă metodă
tehnologică care este verificată şi implementată;
q) metoda ASTM D 86 - metoda
prevăzută de către Societatea Americană pentru Testare şi Materiale în ediţia
din 1976 privind definiţiile şi specificaţiile standard pentru produsele
derivate din petrol şi pentru lubrifianţi, preluată prin Standardul român SR EN
ISO 3405:2003;
r) instalaţie de ardere - orice echipament tehnic în care combustibilii sunt oxidaţi în
scopul utilizării energiei termice generate.
Art. 5. - (1) Se admite utilizarea, de la 1 ianuarie
2007, numai a păcurii în care conţinutul de sulf nu depăşeşte 1,00% în masă.
(2) Prin excepţie, prevederile alin. (1) nu se aplică
în situaţia în care autorităţile competente se asigură că se realizează
monitorizarea emisiilor pentru păcura utilizată în:
a) instalaţiile de ardere cărora le sunt aplicabile
prevederile Directivei nr. 2001/80/CE, transpusă prin Hotărârea Guvernului nr.
541/2003 privind stabilirea unor măsuri pentru limitarea emisiilor în aer ale
anumitor poluanţi proveniţi din instalaţii mari de ardere, cu modificările şi
completările ulterioare, dacă sunt îndeplinite simultan următoarele condiţii:
(i) sunt considerate instalaţii mari de ardere noi -
tip II şi tip III, în
conformitate cu prevederile pct. 10 şi 11 din anexa nr. 1 la Hotărârea
Guvernului nr. 541/2003, cu modificările şi completările ulterioare;
(ii) respectă valorile limită de emisie pentru dioxid
de sulf, prevăzute în anexa nr. 4 la Hotărârea Guvernului nr. 541/2003, cu
modificările şi completările ulterioare, aplicate în conformitate cu art. 5
alin. (1) şi art. 9 ale aceleiaşi hotărâri;
b) instalaţiile de ardere
cărora le sunt aplicabile prevederile Hotărârii Guvernului nr. 541/2003, cu
modificările şi completările ulterioare, dacă sunt îndeplinite simultan
următoarele condiţii:
(i) sunt considerate instalaţii mari de ardere
existente - tip I, în
conformitate cu prevederile pct. 9 din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr.
541/2003, cu modificările şi completările ulterioare;
(ii) emisiile de dioxid de sulf provenite din aceste
instalaţii sunt mai mici decât sau egale cu 1.700 mg/Nm3, la un conţinut de oxigen din
gazele reziduale de 3% în volum, măsurat în stare uscată;
(iii) iar de la 1 ianuarie 2008, emisiile de dioxid de
sulf, provenite din instalaţiile de ardere aflate sub incidenţa art. 5 din
Hotărârea Guvernului nr. 541/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
sunt mai mici decât sau egale cu emisiile rezultate în urma conformării cu
valorile limită de emisie pentru instalaţii noi, prevăzute în secţiunea A a
anexei nr. 4 la Hotărârea Guvernului nr. 541/2003, cu modificările şi
completările ulterioare, cu aplicarea, după caz, a prevederilor art. 10, 12 şi
13 din aceeaşi hotărâre şi ale anexei nr. 8 la aceasta;
c) alte instalaţii de ardere
care nu se încadrează în domeniul de aplicare prevăzut la lit. a) şi b), unde
valorile emisiilor de dioxid de sulf nu depăşesc 1.700 mg/Nm3 la un conţinut de oxigen din gazele
reziduale de 3% în volum, măsurat în stare uscată;
d) în procesele de ardere în
rafinării, unde valoarea medie lunară a emisiilor de dioxid de sulf mediată
pentru toate instalaţiile din rafinare, indiferent de tipul de combustibil sau
de combinaţia de combustibil utilizată, se încadrează în valoarea limită care
nu depăşeşte 1.700 mg/Nm3. Aceasta nu se va aplica instalaţiilor de ardere care se
încadrează în domeniul de aplicare prevăzut la lit. a) sau, de la 1 ianuarie
2008, acelora care se încadrează în domeniul de aplicare prevăzut la lit. b).
(3) Exploatarea instalaţiilor de ardere prevăzute la
alin. (2), care utilizează păcura cu un conţinut de sulf mai mare decât
valoarea prevăzută la alin. (1), este permisă numai în condiţiile deţinerii
autorizaţiei/autorizaţiei integrate de mediu, emisă de către autoritatea
competentă pentru protecţia mediului care stabileşte valorile limită de emisie.
Art. 6. - (1) Se admite utilizarea, de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, numai a motorinei,
inclusiv a motorinei marine, în care conţinutul de sulf nu depăşeşte 0,2% în
masă.
(2) Se admite utilizarea, de la 1 ianuarie 2008, numai
a motorinei, inclusiv a motorinei marine, în care
conţinutul de sulf nu depăşeşte 0,1% în masă.
(3) De la 1 ianuarie 2010 prevederile alin. (1) şi (2)
nu se aplică pentru motorina marină.
Art. 7. - (1) Navele de pasageri care efectuează
servicii regulate către sau dinspre porturile româneşti, operând în marea
teritorială, zona economică exclusivă şi zonele de control al poluării, au
obligaţia de a utiliza numai combustibili
marini în care conţinutul de sulf nu depăşeşte 1,5% în masă.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică tuturor navelor,
indiferent de pavilionul pe care îl arborează, inclusiv acelor nave al căror
voiaj începe într-un port din afara Uniunii Europene.
(3) Datele de aplicare a prevederilor alin. (1) sunt
următoarele:
a) de la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri, pentru zona Mării Baltice menţionată în Regula 14(3) a) din anexa VI la MARPOL 73/78;
b) 11 august 2007 sau 12 luni
de la intrarea în vigoare a desemnării IMO, pentru zona Mării Nordului;
c)12 luni de la intrarea în
vigoare a desemnării, pentru oricare alte zone maritime, inclusiv porturile pe
care IMO le desemnează ulterior ca zone pentru controlul emisiilor de SOx, în conformitate cu Regula 14(3) b)
din anexa VI la MARPOL 73/78.
(4) De la data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri, toate navele care intră în porturile româneşti
sunt obligate ca în jurnalul de bord să consemneze data şi ora fiecărei
operaţiuni de trecere a combustibilului.
(5) De la data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri şi în conformitate cu Regula 18 din anexa VI la MARPOL 73/78, furnizorii de
combustibili marini au următoarele obligaţii:
a) să specifice conţinutul de
sulf pe nota de livrare a buncherului, care trebuie să fie însoţită de un
eşantion reprezentativ sigilat, purtând semnătura reprezentantului furnizorului
şi comandantului sau ofiţerului responsabil cu operaţia de buncheraj, pentru
toţi combustibilii marini comercializaţi;
b) să se înregistreze în
registrul furnizorilor de combustibili marini, gestionat de Ministerul
Economiei şi Finanţelor;
c) să livreze numai
combustibili care corespund specificaţiilor menţionate în nota de livrare;
d) să aplice măsuri de
remediere, după caz, a loturilor care nu se conformează cu cerinţele
prevederilor prezentei hotărâri.
Art. 8. - Se admite introducerea pe piaţă, de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri, numai a combustibililor diesel marini
în care conţinutul de sulf nu depăşeşte 1,5% în masă.
Art. 9. - (1) De la 1 ianuarie 2010, următoarele nave
au obligaţia de a utiliza numai combustibili marini în care conţinutul de sulf
nu depăşeşte 0,1% în masă:
a) navele de navigaţie
interioară;
b) navele acostate la dană, în
porturile româneşti sau în porturile din alte state membre ale Uniunii
Europene, acordându-se echipajului suficient timp pentru a finaliza orice
operaţie necesară de trecere de pe un combustibil pe altul, cât mai curând
posibil după sosirea la dană şi cât mai târziu posibil înainte de plecare.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică:
a) navelor care, în
conformitate cu un orar publicat, urmează să staţioneze mai puţin de două ore;
b) navelor de navigaţie interioară care deţin un
certificat care atestă conformitatea cu prevederile Convenţiei internaţionale
pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare - SOLAS, la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat
nr. 80/1979, cu amendamentele ulterioare acceptate, atunci când aceste nave se
află pe mare;
c) navelor staţionate, cu motoarele oprite şi care
primesc curent electric de la ţărm.
Art. 10. - Se admite
introducerea pe piaţă, de la 1 ianuarie 2010, numai a motorinei marine în care
conţinutul de sulf nu depăşeşte 0,1% în masă.
Art. 11. - (1) Autoritatea Navală Română în cooperare
cu autorităţile competente din statele membre ale Uniunii Europene, după caz,
aprobă experimentarea tehnologiilor de reducere a emisiilor de gaze pentru
navele aflate sub pavilionul acestora sau pentru navele din zonele maritime din
jurisdicţia lor.
(2) In timpul acestor experimente se permite utilizarea
combustibililor marini care nu îndeplinesc prevederile
art. 7-10, numai dacă:
a) Autoritatea Navală Română
informează, în scris, Comisia Europeană şi orice stat membru interesat, cu cel
puţin 6 luni înainte de începerea lucrărilor;
b) permisele pentru experimente
nu depăşesc 18 luni;
c) toate navele implicate în
aceste experimente instalează echipamente sigilate pentru monitorizarea
continuă a emisiilor la coş şi le utilizează pe întreaga perioadă a
experimentării;
d) toate navele implicate realizează reduceri de
emisii care sunt cel puţin echivalente cu cele care ar fi realizate prin
limitările sulfului din combustibilii specificaţi în prezenta hotărâre;
e) există un sistem de management stabilit pentru
toate deşeurile generate din procesul tehnologiilor de reducere a emisiilor pe
întreaga perioadă de încercări;
f) există o evaluare a impactului asupra mediului
marin, mai ales asupra ecosistemelor din porturi şi cheiuri, pe întreaga
perioadă de încercări;
g) rezultatele complete sunt furnizate Comisiei Europene şi puse la dispoziţia publicului într-o perioadă de 6 luni de la
finalizarea perioadei de încercări.
(3) Tehnologiile de reducere a
emisiilor pentru navele care arborează pavilionul român se aprobă în conformitate
cu procedura prevăzută la alin. (2) al art. 3 din Regulamentul nr. 2.099/2002
al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 noiembrie 2002 de instituire
a unui Comitet pentru siguranţă maritimă şi prevenirea poluării de către nave
(COSS) şi de modificare a regulamentelor privind siguranţa maritimă şi
prevenirea poluării de către nave, având în vedere:
a) instrucţiunile care urmează
să fie dezvoltate de către IMO;
b) rezultatele încercărilor
realizate în conformitate cu alin. (2);
c) efectele asupra mediului,
inclusiv reducerile de emisii şi impactul asupra ecosistemelor din porturi şi
cheiuri;
d) fezabilitatea monitorizării şi verificării.
(4) Ca o alternativă la utilizarea combustibililor
marini cu conţinut de sulf redus, care respectă prevederile, navele pot să
folosească o tehnologie aprobată de reducere a emisiilor de gaze, în cazul în
care acestea:
a) realizează în mod continuu reduceri de emisii care
sunt cel puţin echivalente acelor emisii care ar fi realizate prin limitarea conţinutului de sulf în
combustibilii marini prevăzuţi în prezenta hotărâre;
b) sunt echipate cu echipamente
de monitorizare continuă a emisiilor;
c) prezintă documente
amănunţite, pe baza criteriilor comunicate de către autorităţile portuare la
IMO, privind deşeurile curente eliminate în porturile, cheiurile şi estuarele închise, care nu au impact asupra ecosistemelor.
Art. 12. - Ministerul Economiei şi Finanţelor
informează Comisia Europeană dacă, datorită unei modificări neprevăzute în
aprovizionarea cu ţiţei, produse petroliere sau alte hidrocarburi, se întâmpină
dificultăţi în aplicarea valorilor limită privind conţinutul maxim de sulf
prevăzute în prezenta hotărâre.
Art. 13. - (1) Ministerul Economiei şi Finanţelor
monitorizează respectarea condiţiilor prevăzute la art. 5 alin. (1), art. 6
alin. (1) şi la art. 7-10.
(2) Se utilizează, după caz, următoarele metode de
prelevare, analiză şi inspecţie:
a) prelevarea combustibililor
marini utilizaţi pentru combustie la bordul navei, în timp ce sunt livraţi navei,
în conformitate cu liniile directoare ale Organizaţiei Maritime Internaţionale,
şi analizarea conţinutului de sulf;
b) prelevarea şi analizarea
conţinutului de sulf din combustibilii marini pentru combustie la bordul navei,
care se găsesc în tancurile navei, dacă este posibil, şi din eşantioanele de
combustibil sigilate, aflate la bordul navelor;
c) inspecţia jurnalelor de bord
şi a notelor de livrare a buncherului.
Art. 14. - Prelevarea şi analizarea conţinutului de
sulf se fac cu începere de la data restricţionării introducerii pe piaţă şi
utilizării pentru fiecare combustibil şi se efectuează cu regularitate şi prin
metode care să garanteze că eşantioanele sunt reprezentative pentru
combustibilul verificat.
Art. 15. - (1) Procedura de eşantionare, respectiv
prelevarea şi analizarea conţinutului de sulf, a combustibililor lichizi,
inclusiv a combustibililor marini, se aprobă prin ordin al ministrului
economiei şi finanţelor, care se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
(2) Eşantionarea se realizează de către laboratoare
de încercări, organisme de certificare produs sau organisme de inspecţie
independente, recunoscute în acest scop de Ministerul Economiei şi Finanţelor.
(3) Lista organismelor recunoscute pentru efectuarea
eşantionării se aprobă prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor şi se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 16. - Metodele de referinţă pentru determinarea
conţinutului de sulf din păcură şi din combustibilii marini sunt cele prevăzute
în standardele SR EN ISO 8754:2004 şi SR EN ISO 14596:2003.
Art. 17. - Metodele de
referinţă pentru determinarea conţinutului de sulf din motorină sunt cele
prevăzute în standardele SR EN 24260:2002, SR EN ISO 8754:2004 şi SR EN ISO
14596:2003.
Art. 18. - (1) In caz de litigiu, metoda de referinţă
este metoda prevăzută în Standardul român SR EN ISO
14596:2003.
(2) Interpretarea statistică a verificării conţinutului
de sulf din motorină se efectuează în conformitate cu Standardul român SR EN
ISO 4259:1999.
Art. 19. - (1) In fiecare an, până la data de 30 iunie,
Ministerul Economiei şi Finanţelor înaintează Comisiei Europene un raport cu
datele naţionale privind conţinutul de sulf al combustibililor lichizi care cad
sub incidenţa acestei hotărâri, pentru anul calendaristic precedent, care să
conţină:
a) numărul total de
eşantionări, în funcţie de tipul de combustibil utilizat;
b) cantităţile corespunzătoare
de combustibili lichizi utilizaţi şi conţinutul de sulf mediu calculat;
c) numărul inspecţiilor făcute la nave;
d) conţinutul mediu de sulf
pentru combustibilii marini care nu intră sub incidenţa prezentei hotărâri.
(2) Raportul prevăzut la alin. (1) conţine şi:
a) tendinţe observate în
calitatea aerului, acidifiere, costuri ale combustibilului şi schimbări modale;
b) progrese în reducerea oxizilor de sulf de la nave
prin mecanisme ale Organizaţiei Maritime
Internaţionale ce urmăresc iniţiativele comunitare în acest sens;
c) o nouă analiză de eficienţă
a costurilor, inclusiv beneficii de mediu directe şi indirecte, a măsurilor
prevăzute la art. 7 şi a posibilelor măsuri de reducere
a emisiilor suplimentare;
d) modalităţi de implementare a prevederilor art. 11.
Art. 20. - (1) Operatorii economici care introduc pe
piaţă combustibili lichizi, inclusiv combustibili
marini, sunt obligaţi să transmită trimestrial Ministerului Economiei şi
Finanţelor, pe suport hârtie şi electronic, informaţii privind cantităţile
totale de combustibili lichizi introduse pe piaţă.
(2) Utilizatorii de combustibili lichizi, exlusiv cei
de combustibili marini, sunt obligaţi:
a) să transmită trimestrial
Ministerului Economiei şi Finanţelor, pe suport hârtie şi electronic,
informaţii privind cantităţile totale de combustibili lichizi utilizaţi;
b) să permită laboratoarelor de încercări,
organismelor de certificare produs sau organismelor de inspecţie, independente,
recunoscute de Ministerul Economiei şi Finanţelor, eşantionarea de combustibili
lichizi.
Art. 21. - Cheltuielile aferente activităţii de
eşantionare, începând cu anul 2007, sunt suportate de către Ministerul
Economiei şi Finanţelor, în limitele fondurilor alocate
anual de la bugetul de stat.
Art. 22. - (1) Constituie contravenţie nerespectarea
următoarelor prevederi şi se sancţionează după cum urmează:
a) art. 5 alin. (1), art. 6,
art. 7 alin. (1) şi (5), art. 8, art. 9 alin. (1) şi art. 10, cu amendă de la
20.000 lei la 50.000 lei;
b) art. 7 alin. (4), cu amendă
de la 10.000 lei la 20.000 lei;
c) art. 20, cu amendă de la
10.000 lei la 20.000 lei. (2) Contravenţiilor prevăzute la alin.
(1) le sunt aplicabile
dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002,
cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 23. - (1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor prevăzute la art. 22 alin. (1) lit. a) se fac de către personalul
împuternicit de Ministerul Economiei şi Finanţelor, în baza rapoartelor de
constatare ale laboratoarelor de încercări, organismelor de certificare produs
sau ale organismelor de inspecţie de terţă parte, recunoscute de Ministerul
Economiei şi Finanţelor, care efectuează activitatea de eşantionare pentru
combustibilii lichizi.
(2) Constatarea contravenţiilor
şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la art. 22 alin. (1) lit. b) se fac de
către Autoritatea Navală Română.
(3) Constatarea contravenţiilor
şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la art. 22 alin. (1) lit. c) se fac de
către personalul împuternicit de Ministerul Economiei şi Finanţelor.
Art. 24. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 142/2003 privind limitarea
conţinutului de sulf din combustibilii lichizi, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 112
din 12 februarie 2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Prezenta hotărâre transpune Directiva 1999/32/CE din 26
aprilie 1999 privind reducerea conţinutului de sulf din anumiţi combustibili
lichizi şi de modificare a Directivei 93/12/CEE, publicată în Jurnalul Oficial
al Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L 121 din 11 mai 1999, modificată şi
completată prin Directiva 2005/33/CE a Parlamentului European şi a Consiliului
din 6 iulie 2005, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOCE) nr.
L 191 din 22 iulie 2005.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul economiei şi
finanţelor,
Varujan Vosganian
Ministrul mediului şi dezvoltării durabile,
Attila Korodi
Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban
Departamentul pentru Afaceri Europene
Adrian Ciocănea,
secretar de stat