HOTARARE Nr. 5
din 13 mai 2007
pentru aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare a Consiliului de mediere
ACT EMIS DE:
CONSILIUL DE MEDIERE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 505 din 27 iulie 2007
In temeiul art. 20 lit. m) şi
al art. 71 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator,
Consiliul de mediere adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Consiliului de mediere, prevăzut în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Prezenta hotărâre intră în vigoare de la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - Se deleagă Cabinetul de avocatură Arin
Alexandru Avramescu să îndeplinească toate formalităţile în vederea publicării
Regulamentului de organizare şi funcţionare a
Consiliului de mediere în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Consiliului de mediere,
Anca Elisabeta Ciucă
ANEXA
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a Consiliului de
mediere
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - In temeiul art. 17
alin. (1) din Legea nr. 192/2006 privind organizarea şi exercitarea profesiei
de mediator, denumită în continuare Lege, s-a înfiinţat Consiliul de mediere, denumit în continuare Consiliu, organism autonom cu
personalitate juridică, de interes public, cu sediul în
municipiul Bucuresti.
Art. 2. - Prezentul regulament de organizare şi
funcţionare a Consiliului de mediere, denumit în continuare regulament, reglementează punerea în
aplicare a prevederilor cu privire la activitatea Consiliului de mediere.
Art. 3. - Prin mediator se
înţelege persoana prevăzută la art. 1, 7 şi 72 din Lege, care îşi desfăşoară
activitatea în condiţiile art. 22-24 şi ale art. 75 din aceasta.
Art. 4. - Consiliul îşi desfăşoară activitatea pe baza
următoarelor principii: principiul viziunii globale şi unitare; principiul legalităţii; principiul
imparţialităţii; principiul cooperării; principiul prevenirii; principiul
parteneriatului; principiul compiementarităţii, transparenţei şi dialogului
social; principiul confidenţialităţii, precum şi principiul responsabilităţii.
CAPITOLULII
Organizarea şi funcţionarea Consiliului de mediere
SECŢIUNEA 1
Funcţionarea Consiliului de mediere
Art. 5. - (1) Consiliul este format din 9 membri, aleşi
prin vot direct sau prin reprezentare de către mediatori. Alegerea membrilor
Consiliului se face conform procedurii adoptate prin hotărâre a Consiliului,
publicată cu minimum 6 luni înainte de încetarea mandatului.
(2) Conform procedurii de la alin. (1) pot fi aleşi şi
3 membri supleanţi ai Consiliului.
(3) Membrii Consiliului sunt validaţi prin ordin al
ministrului justiţiei, pe o durată de 2 ani. Mandatul oricăruia dintre membrii
Consiliului poate fi prelungit pentru aceeaşi durată o singură dată.
(4) Pot face parte din Consiliu numai mediatorii care dispun de cunoştinţe teoretice şi de experienţă
practică în domeniul medierii.
(5) Pentru activitatea depusă, membrii Consiliului au dreptul
la o indemnizaţie lunară în cuantum stabilit prin bugetul anual de venituri şi
cheltuieli adoptat prin hotărâre a Consiliului.
(6) Consiliul îşi exercită mandatul până la data
validării membrilor unui no'u Consiliu.
Art. 6. - (1) Activitatea Consiliului este coordonată
de un preşedinte şi un vicepreşedinte aleşi prin vot secret dintre membrii săi
pentru un mandat de 2 ani.
(2) Pentru activitatea depusă, preşedintele şi
vicepreşedintele au dreptul la o indemnizaţie lunară d'e conducere în cuantum
prevăzut prin bugetul anual de venituri şi cheltuieli, aprobat prin hotărâre a
Consiliului.
Art. 7. - (1) Lucrările Consiliului sunt pregătite de o
comisie cu activitate permanentă, denumită în continuare Comisia permanentă,
formată din 5 membri desemnaţi de Consiliu dintre membrii săi pentru o
perioadă de un an. Preşedintele şi vicepreşedintele sunt membri de drept ai Comisiei permanente.
(2) Pentru activitatea depusă, membrii Comisiei
permanente au dreptul la o indemnizaţie lunară în cuantum prevăzut prin bugetul
anual de venituri şi cheltuieli aprobat prin hotărâre a Consiliului.
Art. 8. - (1) In structura Consiliului funcţionează un secretariat tehnic, conform organigramei
prevăzute în anexa nr. 1.
(2) Pentru buna funcţionare şi îndeplinirea
atribuţiilor ce îi revin în condiţiile legii, Consiliul poate înfiinţa şi
coordoha comisii de specialitate formate din experţi pe dormenii şi poate
angaja contracte cu terţi.
Art. 9. - Consiliul îşi acoperă cheltuielile de
organizare şi funcţionare din venituri proprii după cum urmează:
a) taxe provenind din autorizarea mediatorilor;
b) taxe provenind din avizarea programelor de formare profesională a mediatorilor;
c) taxe provenind din avizarea programelor
postuniversitare de nivel masterîn domeniul medierii;
d) taxe de înscriere în lista furnizorilor autorizaţi
de formare profesională a mediatorilor;
e) donaţii, sponsorizări, alte surse de finanţare,
dobândite în condiţiile le'gii;
f) resurse obţinute de la bugetul de stat sau de la
bugetele locale;
g) încasări din vânzarea materialelor proprii;
h) sume provenite din amenzile aplicate ca sancţiuni
disciplinare;
i) alte venituri stabilite prin
hotărâri ale Consiliului.
Art. 10. - (1) Calitatea de membru al Consiliului
încetează în următoarele situaţii:
a) prin renunţare scrisă;
b) prin deces;
c) prin încetarea calităţii de mediator;
d) prin absenţa nemotivată la mai mult de 3 şedinţe
ordinare consecutive, în condiţiile stabilite prin hotărâre a Consiliului.
(2) Incetarea calitaţii de
membru se constată prin hotărâre a Consiliului.
(3) In caz de încetare a mandatului de membru al
Consiliului, membrii supleanţi aleşi conform procedurii stabilite la art. 5
alin. (1) vor completa Consiliul în ordinea listei pentru perioada de mandat
rămasă vacantă.
Art. 11. - Suspendarea calităţii de mediator atrage
suspendarea calităţii de membru al Consiliului.
Art. 12. - Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin, Consiliul cooperează cu ministerele şi
celelalte ofgane de specialitate ale administraţiei publice cehtrale, cu
instituţiile administraţiei publice locale, organizaţiile neguvernamentale, cu
alte persoane juridice, precum şi cu persoanele fizice, în condiţiile legii.
Art. 13. - (1) Coordonarea activităţii Consiliului este
asigurată de un preşedinte şi un vicepreşedinte al căror mandat începe de la
data adoptării hotărârii Consiliului privind validarea alegerilor.
(2) Preşedintele coordonează întreaga activitate,
reprezintă Consiliul în
relaţiile cu terţii şi este ordonatorde credite.
(3) Preşedihtele prezidează şedinţele Consiliului şi
ale Comisiei permanente.
(4) In exercitarea funcţiei sale preşedintele emite
decizii.
(5) Preşedintele poate delega
exercitarea unor atribuţii din competenţa sa şi poate
încredinţa mandatul de reprezehtare vicepreşedintelu'i ori altor persoane din
cadrul Consiliului, în condiţiile legii.
(6) Vicepreşedintele este înlocuitorul de drept al
preşedintelui. Dacă preşedintele şi vicepreşedintele sunt în impdsibilitate
temporară de a-şi exefcita funcţiiie, Consiliul poate delega unul dintre membrii
sai pentru a îndeplini, parţial sau în totalitate, atribuţiile preşedintelui.
Art. 14. - (1) Mandatul preşedintelui sau al
vicepreşedintelui încetează în următoarele situaţii:
a) prin renunţare scrisă;
b) prin deces;
c) prin încetarea calităţii de membru al Consiliului;
d) prin absenţa pentfu o perioadă mai mare de 3 luni
consecutiv;
e) la împlinirea termenului mandatului dat de Consiliu pentru calitatea de preşedinte sau de
vicepreşedinte;
f) prin revocare, cu votul a minimum 5 membri ai
Consiliului.
(2) Incetarea mandatului de
preşedinte sau vicepreşedinte se constată prin hotărâre a Consiliului.
(3) In caz de încetare a
mandatului, Consiliul va organiza noi alegeri în termen de maximum 30 de zile
de la constatarea vacantării postului.
Art. 15. - (1) Activitatea Consiliului se desfăşoară pe
baza planului anual de activităţi, aprobat prin hotărârea Consiliului.
(2) Consiliul se întruneşte
lunarîn şedinţă ordinară şi ori de câte ori este necesar în şedinţă
extraordinară, la convocarea preşedintelui.
(3) Convocarea în şedinţă extraordinară se face la
propunerea preşedintelui sau a minimum 3 dintre membrii
Consiliului.
(4) Convocarea pentru şedinţele ordinare se face cu
minimum 10 zile înainte de data şedinţei, iar pentru cele extraordinare se face
cu minimum 3 zile înainte. In oricare caz, convocarea cuprinde luna, ziua, ora,
locul desfăşurării şedinţei şi propunerea de ordine de zi a acesteia şi este
transmisă prin orice mijloace care asigură confirmarea primirii ei.
(5) Şedinţele Consiliului sunt publice, cu excepţia
cazului în care membrii săi hotărăsc altfel.
(6) Lucrările Consiliului se desfăşoară în prezenţa a
cel puţin 7 membri.
(7) In exercitarea atribuţiilor sale, Consiliul adoptă
hotărâri cu votul majorităţii membrilor care îl compun, respectiv 5 voturi. In
mod excepţional, Consiliul poate hotărî exprimarea votului prin alte
modalităţi. Opiniile diferite se motivează şi se consemnează separatîn
cuprinsul hotărârii.
(8) Hotărârile Consiliului care se referă la profesia
de mediator sunt obligatorii pentru toţi mediatorii şi se publică pe site-ul
Consiliului în maximum 5 zile de la data adoptării lor.
(9) La lucrările Consiliului
potfi invitate să participe persoane din orice alte instituţii, organisme
profesionale sau organizaţii neguvernamentale.
(10) Cheltuielile de deplasare şi diurnă ale membrilor
care participă la şedinţele ordinare sau extraordinare
ori reprezintă Consiliul în relaţia cu terţii sunt
suportate din bugetul anual al Consiliului, în limitele stabilite prin hotărâre
a acestuia.
SECŢIUNEA a 2-a
Atribuţiile Consiliului de mediere
Art. 16. -Atribuţii de organizare şi funcţionare:
a) promovează activitatea de mediere, reprezintă
interesele mediatorilor autorizaţi şi adoptă strategii în acest sens;
b) veghează la asigurarea condiţiilor corespunzătoare
de desfăşurare a activităţii mediatorilor;
c) apără şi promovează interesele mediatorilor;
d) hotărăşte cu privire la
accesul în profesie al cetăţenilor străini;
e) adoptă hotărâri în toate problemele privind
formarea iniţială şi continuă a mediatorilor;
f) organizează şi editează publicaţiile Consiliului;
g) acceptă donaţiile şi legatele făcute Consiliului;
h) alege şi revocâ preşedintele şi vicepreşedintele
Consiliului şi membrii Comisiei permanente;
i) întocmeşte şi actualizează lista furnizorilor de
formare a mediatorilor care au obţinut autorizarea în conformitate cu cadrul
legal existent în domeniul formării profesionale iniţiale şi continue a
adulţilor;
j) autorizeazâ mediatorii, în condiţiile prevăzute de
Procedura de autorizare a mediatorilor;
k) întocmeşte şi actualizează tabloul mediatorilor
autorizaţi;
l) avizează şi ţine evidenţa formelorde exercitare a profesiei de mediator;
m) primeşte înştiinţările depuse în scris şi ţine
evidenţa cetăţenilor străinicare desfăşoară cu caracter ocazional activitate ca
mediator pe teritoriul României;
n) ia măsuri pentru aplicarea în practică a dispoziţiilor art. 26 alin. (2) din Lege;
o) colaborează cu alte instituţii publice pentru
punerea în practică în mod unitar a legislaţiei în domeniul medierii, precum şi
pentru promovarea corectă a medierii şi a activităţii mediatorilor;
p) colaborează cu organizaţii similare din străinătate
pentru creşterea permanentă a calităţii formării mediatorilor şi pentru
promovarea intereselor acestora;
q) adoptă planul de activităţi anuale, bugetul de
venituri şi cheltuieli şi raportul de bilanţ
financiar-contabil anual;
r) stabileşte şi actualizează cuantumul taxelor şi
amenzilor din care îşi acoperă cheltuielile de organizare şi funcţionare conform aft. 21 lit. a), c),
d) şi e) din Lege;
s) organizează Conferinţa naţională anuală a
mediatorilor pentru a promova profesia de mediatorşi activitatea Consiliului;
t) stabileşte natura şi regimul documentelor şi
informaţiilor referitoare la activitatea
Consiliului.
Art. 17. -Atribuţii de reglementare:
a) avizează modificarea standardului ocupaţional al
mediatorului;
b) propune şi avizează
modificări ale standardelor ocupaţionale existente, precum şi propuneri de noi
standarde ocupaţionale care conţin denumirea de mediator, competenţe de
mediator sau prevederi referitoare la mediere;
c) elaborează standardele de formare în domeniul
medierii, pe baza celor mai bune practici internaţionale în materie;
d) evaluează periodic şi actuali'zează standardele şi
programele de formare în domeniul medierii;
e) elaborează şi adoptă Procedura de avizare a
furnizorilor de formare în domeniul medierii, programa-cadru, standardul de
formare a mediatorului şi procedura de evaluare periodică a furnizorilorde
servicii de formare în domeniul medierii;
f) elaborează metodologia şi adoptă Procedura de
avizare a programelor postuniversitare de nivel master
în domeniul medierii;
g) elaborează metodologia şi adoptă Procedura de
autorizare a mediatorilor, în condiţiile legii;
h) stabileşte condiţiile în care se poate face
publicitate profesiei, care sunt adoptate prin hotărâre a Consiliului;
i) adoptă Codul de etică şi
deontologie profesională a mediatorilor autorizaţi, precum şi normele de
răspundere disciplinară a acestora;
j) face propuneri pentru completarea, modificarea sau,
după caz, corelarea legislaţiei privind medierea;
k) adoptă regulamentul privind organizarea si
funcţionarea sa.
Art. 18. - Atribuţii de control:
a) exercită controlul asupra activităţii mediatorilor;
b) exercită controlul asupra activităţii şi asupra
deciziilor Comisiei permanente a Consiliului, preşedintelui şi vicepreşedintelui;
c) âvizează programele de formare profesională a
mediatorilor;
d) avizează programele postuniversitare de nivel master
în domeniul medierii;
e) supraveghează respectarea standardelor de formare în
domeniul medierii;
f) ia măsuri pentru respectarea prevederilor conţinute
de Codul de etică şi deontologie profesională a mediatorilor autorizaţi şi
aplică normele de răspundere disciplinară a acestora;
g) primeşte sesizările în legătură cu săvârşirea unei
abateri dintre cele prevăzute la art. 38 din Lege;
h) aplică sancţiunile stabilite de Comisia de
disciplină.
Art. 19. - Corisiliul îndeplineşte orice alte atribuţii
prevăzute de Lege şi de prezentul regulament.
SECŢIUNEA a 3-a
Atribuţiile Comisiei permanente
Art. 20. -Atribuţiile Comisiei permanente sunt:
a) duce la îndeplinire hotărârile Consiliului;
b) elaborează proiecte de strategii, de planuri de activităţi
şi de bugete de venituri şi cheltuieli;
c) pregăteşte şedinţele Consiliului şi propune ordinea
de zi;
d) analizează Raportul anual de venituri şi cheltuieli
şi formulează propuneri pentru a fi discutate şi
adoptate de Consiliu;
e) elaborează proiecte de regulamente, metodologii,
standarde şi proceduri privind organizarea profesiei de mediator şi le propune
spre adoptare Consiliului;
f) formulează propuneri pentru
completarea, modificarea sau, după caz, corelarea legislaţiei privind medierea;
g) formulează propuneri pentru conţinutul tematic al
Conferinţei naţionale anuale;
h) analizează cererile de autorizare a mediatorilor.
Art. 21. - (1) Comisia
permanentă este condusă de preşedintele Consiliului şi lucrează valabil în
prezenţa majorităţii membrilor săi.
(2) Comisia permanentă îndeplineşte şi alte atribuţii
stabilite de Consiliu.
(3) Comisia permanentă se întruneşte ori de câte ori
este necesar, în vederea îndeplinirii atribuţiilor ce îi revin.
SECŢIUNEA a 4-a
Atribuţiile preşedintelui şi vicepreşedintelui
Art. 22. -Atribuţiile preşedintelui sunt:
a) duce la îndeplinire hotărârile Consiliului;
b) reprezintă Consiliul în relaţiile cu persoanele
fizice şi juridice din ţară şi din străinătate;
c) încheie convenţii, acorduri şi contracte în numele
Consiliului, cu autorizarea prealabilă a acestuia;
d) semnează actele Consiliului şi ale Comisiei
permanente;
e) convoacă şi conduce şedinţeie Consiliului şi ale
Comisiei permanente;
f) coordonează activitatea Consiliului;
g) coordonează activitatea Secretariatului tehnic;
h) este ordonator de credite;
i) ia măsuri pentru respectarea prevederilor legale cu
privire la protecţia muncii de către întregul personal;
j) colaborează cu vicepreşedintele în toată activitatea
sa;
k) în exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele emite
decizii;
l) îndeplineşte orice alte
atribuţii p'revăzute de Lege, de prezentul regulamentşi de hotărârile
Consiliului.
Art. 23. -Atribuţiile vicepreşedintelui sunt:
a) duce la îndeplinire hotărârile Consiliului;
b) asigură coordonarea activităţii Consiliului, în
lipsa preşedintelui;
c) conduce lucrările în şedinţele Consiliului şi în
şedinţele Comisiei permanente, în lipsa preşedintelui;
d) asigură reprezentarea Consil'iului în raport cu
terţii, în lipsa preşedintelui;
e) coordonează activitatea Secretariatului tehnic, în
lipsa preşedintelui sau ca urmare a unui mandat scris din partea preşedintelui;
f) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de
Lege, de prezentul regulâmentşi de hotărârile Consiliului;
g) colaborează cu preşedintele în toată activitatea sa.
SECŢIUNEA a 5-a
Secretariatul tehnic
Art. 24. - Secretariatul tehnic duce la îndeplinire
hotărârile Consiliului şi deciziile preşedintelui Consiliului şi are
următoarele atribuţii:
a) primeşte şi ia în evidenţă
corespondenţa adresată Consiliului;
b) asigură suportul tehnic necesar desfăşurării
activităţilor specifice Consiliului, preşedintelui şi vicepreşedintelui, precum
şi membrilor Comisiei pe'rmanente;
c) redactează, înregistrează, arhivează şi ţine
evidenţa documentelor Consiliului;
d) pregăteşte activităţi de relaţii publice pe plan
intern şi extern;
e) pune la dispoziţia mijloacelor de informare în
masă, a diferitelor instituţii, organizaţii sau a cetăţenilor, în mod oportun
şi complet, informaţiile solicitate, în măsura în care acestea au fost aprobate
de către Consiliu ca fiind publice;
f) răspunde de realizarea şi actualizarea site-ului
Consiliului şi asigură informatizarea în cdndiţii optime a activităţii
acestuia;
g) asigură activitatea de primire, depozitare,
cdnservare, întreţinere şi exploatare a materialelor, inventarului propriu şi a
mijloacelor fixe;
h) răspunde de întreţinerea clădirii şi a bunurilor din
dotare, de buna funcţionare a instalaţiilor, întdcmeşte documentaţiile tehnice pentru executarea lucrărilor de
reparaţii curente;
i) răspunde de modul de aplicare a măsurildr de
prevenire a incendiilor, stabilite prin planul pe unitate.
CAPITOLULIII
Formele de exercitare a profesiei de mediator
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
Art. 25. - Mediatorii îşi pot desfăşura activitatea în
cadrul unei societăţi civile profesionale, al unui birou în care pot funcţiona unul sau mai mulţi mediatori
asociaţi, cu personalul auxiliar
corespunzător, sau în cadrul unei organizaţii neguvernamentale, cu respectarea
condiţiilor prevăzute de lege.
Art. 26. - (1) Mediatorul îşi poate exercita profesia
în una dintre următoarele forme:
a) societate civilă profesională;
b) birou de mediator, în care potfuncţiona unul sau mai
mulţi mediatori asociaţi;
c) angajat cu contract individual de muncă în
interiorul profesiei, în condiţiile prevăzute de Legea nr. 53/2003 - Codul
muncii, cu modific'ările şi completările ulterioare.
(2) Avocaţii, notarii publici şi consilierii juridici
care dobândesc calitatea de mediator potrivitLegii pot desfăşura activitatea de
mediere în cadrul formelor de exercitare a prdfesiei lor.
(3) Formele de exercitare a profesiei pot angaja
traducători, jurişti, alt personal de specialitate, precum şi personal
adminiştrativ şi de serviciu necesar activităţii de mediere.
(4) In desfaşurarea activităţii
sale, mediatorul autorizat este obligat să ţină arhivă şi registre proprii,
precum şi o evidenţă financiar-cdntabilă.
(5) Mediatorul poate să încheie asigurări de riscuri
profesionale care să acopere şi eventuale daune efective suferite de client şi
rezultate din exercitarea profesiei cu nerespectarea prevederilor Legii, ale
prezentului regulamentşi ale Codului de etică şi deontologie profesională a
mediatorildr autorizaţi. Poliţa de asigurare, a cărei copie este certificată de
mediator, poate fi depusă de
Consiliu.
(6) Cheltuielile ocazionate de încheierea poliţei de
asigurare pentru riscuri profesionale şi de plata primelor de asigurare
reprezintă cheltuieli deductibile în conformitate cu prevederile Legii nr.
571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 27. - Activitatea de mediere poate fi desfăşurată
în cadrul organizaţiei neguvernamentale pe baze contractuale cu oricare dintre
formele de exercitare a profesiei de mediator.
Art. 28. - (1) Mediatorul este liber să opteze şi să
îşi schimbe în orice moment opţiunea pentru una dintre formele de exercitare a
profesiei, prevăzute de Lege.
(2) Mediatorul este obligat să înştiinţeze în scris
Consiliul despre orice modificare intervenită în forma de exercitare a
profesiei.
(3) In oricare dintre formele de exercitare a
profesiei, mediatorul îşi poate desfăşura activitatea după obţinerea avizului
Consiliului, în coridiţiile Legi şi ale prezentului regulament.
Art. 29. - Toate formele de exercitare a profesiei de
mediator sunt supuse următoarelor reguli:
a) spaţiul în care mediatorul îşi are sediul
profesional şi îşi desfăşoară activitatea este propice pentru exercitarea
profesiei de mediator, asigurând condiţii pentru respectarea principiului
confidenţialităţii, primirea clienţilor şi desfăşurarea şedinţelorde mediere;
b) patrimoniul comun este afectat exclusiv
activităţii profesionale şi are regimul patrimoniului de afectaţiurie
profesională;
c) mediatorul nu poate desfăşura activităţi de mediere
în afara formei de exercitare a profesiei pentru care a optat;
d) formele de exercitare a profesiei se
individualizează prin denumire, conform prevederilor Legii şi ale prezentului
regulament. In cazul tuturor formelor de exercitare a profesiei de către
mediatorii străini se pot utiliza, la alegere, denumirea şi numele formei de
exercitare a profesiei din ţară sau din străinătate.
Art. 30. -Intre formele de
exercitare a profesiei se pot stabili raporturi de conlucrare profesională.
Convenţia de conlucrare profesională se înregistrează la Consiliu. Regulile
privind publicitatea profesională se aplică în mod corespunzător.
SECŢIUNEA a 2-a
Societatea civilă profesională
Art. 31. - (1) Societatea civilă profesională este
constituită din 2 sau mai mulţi mediatori care contribuie în natură şi/sau în
numerar la constituirea unui patrimoniu de afectaţiune în vederea desfăşurării
activităţii profesionale.
(2) Raportul civil se naşte între clienţi şi societatea
civilă profesională, serviciile profesionale urmând să fie îndeplinite cu
acordul clienţilor de oricare dintre mediatorii asociaţi sau angajaţi.
Art. 32. - (1) Societatea civilă profesională se
individualizează printr-o denumire specifică ce cuprinde numele a cel puţin
unuia dintre asociaţi, urmată de sintagma „Societate civilă de'mediatori"
(de exemplu: „MIHAI POPESCU - Societate civilă de mediatori" sau „POPESCU,
BARBU - Societate civilă de mediatori").
(2) Denumirea poate figura pe firma societăţii civile
profesionale şi se utilizează în actele profesioriale, cu respectarea
prevederilor prezentului regulament.
Art. 33. - (1) Contractul de societate civilă
profesională şi statutul acesteia sunt încheiate în formă scrisă între
mediatorii asociaţi, potrivit legii civile şi cu respectarea anexelor nr. 3 şi
4.
(2) Contractul de societate civilă profesională şi
statutul acesteia se înregistrează la Consiliu.
SECŢIUNEA a 3-a
Biroul de mediator
Art. 34. -In biroul de mediatorîşi exercită profesia
unul sau mai mulţi mediatori asociaţi. Biroul de mediatorseînfiinţeazăîn baza
actului de înfiinţare a biroului de mediator, înregistrat la Consiliu şi
întocmit conform anexei nr. 5.
Art. 35. - (1) Biroul de
mediator este individualizat printr-o denumire specifică ce cuprinde numele
mediatorului titular sau al cel puţin unuia dintre asociaţi, urmată de sintagma
„Birou de mediator(i)" (de exemplu: „MIHAI POPESCU - Birou de
mediator" sau „POPESCU, BARBU - Birou de
mediatori").
(2) Dispoziţiile art. 32 alin. (2) se aplică în mod
corespunzător.
SECŢIUNEA a 4-a
Mediatorul angajat în interiorul profesiei prin
contract individual de muncă
Art. 36. - Mediatorul autorizat poate fi angajat în
interiorul profesiei cu contract individual de muncă
în condiţiile Legii nr. 53/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
încheiat cu biroul de mediator, biroul de mediatori asociaţi, societatea civilă
profesională şi organizaţiile neguvernamentale care au ca obiect de activitate
medierea astfel cum este reglementată de Lege.
Art. 37. - (1) In contractul individual de muncă, la
secţiunea „Clauze speciale" se înscrie o menţiune referitoare la obligaţia
de confidenţialitate a mediatorului şi dreptul său de a refuza angajatorului
divulgarea conţinutului discuţiilor dintre părţi în timpul medierii.
(2) La contractul individual de muncă se anexează Codul
de etică şi deontologie profesională a mediatorilor autorizaţi.
Art. 38. - Pentru toată activitatea sa ca mediator,
mediatorul angajat cu contract de muncă are obligaţia de a ţine aceeaşi
evidenţă a cauzelor în care a intervenit ca mediator ca şi în cazul celorlalte
forme de exercitare a profesiei.
CAPITOLUL IV
Procedura de autorizare a mediatorilor
Art. 39. - (1) Procedura
defineşte responsabilităţile Consiliului şi modalitatea de autorizare a
mediatorilor în România.
(2) Autorizarea mediatorilorse realizeazăîn două etape:
a) constatarea de către Consiliu a îndeplinirii
condiţiilor prevăzute la art. 7 lit. a)-f) sau la art.
72 alin. (2) din Lege;
b) avizarea formei de exercitare a profesiei de
mediator în condiţiile art. 22 sau art. 75 din Lege.
Art. 40. - (1) In vederea
constatării de către Consiliu a îndeplinirii condiţiilor prevăzute la art. 7
lit. a)-f), persoanele fizice, absolvenţi ai cursurilordeformare de mediatori
organizate în România în condiţiile legii sau în străinătate, depun la
secretariatul Consiliului o cerere, prezentată în anexa nr. 2, la care se
ataşează următoarele documente:
a) actul de identitate - fotocopie;
b) certificat de căsătorie, dacă este cazul -fotocopie;
c) diplomă de licenţă sau titlul de studii însoţit de
atestatul de echivalare eliberat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării -
fotocopie;
d) certificatul de absolvire cu recunoaştere naţională
însoţit de anexă, eliberat de furnizorul de servicii de formare sau dovada
absolvirii unui program postuniversitarde nivel masterîn domeniul medierii,
acreditat conform legii şi avizat de Consiliu - fotocopie;
e) documente care atestă programa de formare parcursă
(în cazul persoanelor care se încadrează în prevederile art. 8 şi 72 din Lege);
f) adeverinţă medicală cu precizarea „Clinic
sănătos", eliberată de medicul de familie - original;
g) cazier judiciar în termen de valabilitate la data
depunerii cererii la Consiliu, pentru cetăţenii
români, sau declaraţie notarială pe proprie răspundere, pentru cetăţenii
străini - original;
h) dovada vechimii în muncă, dacă este cazul
-fotocopie.
(2) Persoanele prevăzute la alin. (1) primesc dovada
depunerii cererii, respectiv numărul de înregistrare din registrul de
intrări-ieşiri al Consiliului.
Art. 41. - (1) Comisia permanentă analizează fiecare
cerere în parte şi face, în consecinţă, recomandări argumentate Consiliului.
(2) Fiecare cerere este analizată de Consiliu, care
hotărăşte admiterea sau respingerea acesteia.
Art. 42. - (1) Consiliul analizează în şedinţă cererile
depuse în ultimele 30 de zile.
(2) Hotărârea Consiliului este comunicată
solicitantului în scris.
Art. 43. - Cererea de înregistrare, modificare sau încetare a formei de exercitare a profesiei se depune la
Consiliu de către persoana interesată faţă de care acesta a
constatatîndeplinirea condiţiilor art. 7 lit. a)-f), însoţită în mod
obligatoriu de copie de pe toate înscrisurile doveditoare.
Art. 44. - (1) Consiliul poate
delega unui consilier atribuţiile pentru verificarea condiţiilor prevăzute de
Lege şi de prezentul regulament cu privire la soluţionarea cererilor.
(2) Consiliul poate dispune o inspecţie a spaţiului în
care mediatorul a declarat că îşi desfăşoară activitatea.
(3) Consiliul hotărăşte admiterea sau respingerea
cererii prevăzute la art. 43 în conformitate cu dispoziţiile Legii şi ale
prezentului regulament.
(4) Hotărârea prevăzută la alin. (3) se comunică în
scris mediatorului autorizat.
(5) In baza hotărârii
Consiliului vor fi efectuate modificările cuvenite în Tabloul mediatorilor
autorizaţi.
Art. 45. - (1) In vederea
autorizării şi înscrierii în Tabloul mediatorilor autorizaţi, persoana pentru
care Consiliul a aprobat cererea formulată conform art. 43 va transmite
Consiliului următoarele documente:
a) o declaraţie pe propria răspundere că spaţiul în
care urmează să îşi desfăşoare activitatea este adecvat procesului de mediere;
b) documente care atestă pregătirea de bază a mediatorului - fotocopie;
c) documente care atestă domeniul medierii în care
acesta este specializat, dacă este cazul - fotocopie;
d) documente care atestă durata experienţei practice
în domeniul medierii, dacă este cazul -fotocopie;
e) atestat de competenţă lingvistică într-o limbă
străină, dacă este cazul -fotocopie;
f) documente care atestă calitatea de membru al unei
asociaţii profesionale în domeniul medierii sau al altor organizaţii, dacă este
cazul - fotocopie;
g) dovada achitării taxei de autorizare în cuantumul
stabilit prin hotărâre a Consiliului - fotocopie.
(2) In condiţiile alin. (1),
Consiliul va elibera în original autorizaţia de mediator, la care se anexează
hotărârea prin care a fost avizată forma de exercitare a profesiei.
CAPITOLULV
Formarea mediatorilor
SECŢIUNEA 1
Programe şi standarde de formare
Art. 46. - Formarea profesională a mediatorilor are ca
principale obiective:
a) dobândirea de cunoştinţe teoretice în domeniul
conflictelor, al soluţionării alternative a disputelor şi medierii;
b) dezvoltarea de abilităţi practice în mediere;
c) cunoaşterea cadrului de reglementare în domeniul
medierii;
d) asigurarea accesului în profesia de mediator.
Art. 47. - (1) Formarea profesională a mediatorilor se
realizează pe baza unor programe de formare întocmite
pe baza criteriilor cuprinse în standardul de formare în domeniu, elaborat de
Consiliu.
(2) Revizuirea programelor de formare este obigatorie
în maximum 6 luni după publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a unor modificări ale standardului de
formare.
Art. 48. - Standardul de formare în domeniul medierii
stabileşte criteriile minime pentru realizarea programelor de formare în ceea
ce priveşte:
a) structura pe arii tematice;
b) calificarea şi experienţa formatorilor;
c) durata minimă a cursurilor
pentru fiecare arie tematică, precum şi
d) condiţiile logistice minime ce trebuie asigurate
de furnizorul de formare sau instituţia de învăţământ superior pe durata
formării.
Art. 49. - Standardul de formare adoptat de Consiliu şi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, este obligatoriu pentru elaborarea sau,
după caz, revizuirea programelor de formare.
SECŢIUNEA a 2-a
Autorizarea furnizorilor de formare a mediatorilor
Art. 50. - (1) Formarea profesională a mediatorilor se
realizează prin:
a) cursuri organizate de furnizori de formare
autorizaţi conform legislaţiei în domeniul formării adulţilor;
b) programe postuniversitare de nivel master
acreditate, desfăşurate de instituţii de învăţământ superior.
(2) Programele de formare în
domeniul medierii, precum şi programele postuniversitare de nivel master în
domeniul medierii se întocmesc pe baza criteriilor cuprinse în standardele de
formare elaborate de Consiliu şi se avizează în prealabil de către acesta.
Art. 51. - In vederea avizării,
furnizorii de formare depun la Consiliu o cerere însoţită de următoarele
documente în două exemplare:
a) certificat de înregistrare fiscală - fotocopie;
b) programul de formare propus;
c) lista formatorilor propuşi;
d) curriculum vitae al fiecărui
formator, însoţit de fotocopii ale documentelor care atestă pregătirea şi
experienţa în conformitate cu criteriile stabilite de standardul de formare în
domeniul medieriL
Art. 52. - (1) In termen de 15 zile de la data la care a
fost înregistrată cererea de avizare a programului de
formare, Comisia permanentă formulează o propunere şi o înaintează Consiliului
spre analiză şi aprobare.
(2) Hotărârea de avizare dată de Consiliu este
valabilă maximum 90 de zile de la data comunicării ei către furnizorul de formare.
(3) Comunicarea hotărârii Consiliului se face în
scris, cu confirmarea primirii.
(4) Un exemplar al documentelor depuse spre avizare se
returnează petentului, iar pe fiecare pagină se înscrie menţiunea „Avizat de
Consiliul de mediere, astăzi, ....".
CAPITOLULVI
Normele de răspundere disciplinară a mediatorilor
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii
generale
Art. 53. - Protecţia onoarei şi prestigiului profesiei,
precum şi respectarea normelor de reglementare a profesiei sunt în sarcina Consiliului.
Art. 54. - Prin probitate
profesională se înţelege respectarea obligaţiilor
profesionale din conţinutul Legii, al prezentului regulament, al Codului de
etică şi deontologie profesională a mediatorilor autorizaţi şi al hotărârilor
Consiliului.
Art. 55. - (1) Atrage răspunderea disciplinară
neîndeplinirea obligaţiilor profesionale stabilite în sarcina mediatorilor prin
Lege, prin prezentul regulament, prin Codul de etică şi deontologie
profesională a mediatorilor autorizaţi şi prin hotărârile Consiliului de
mediere, care aduc atingere probităţii profesionale.
(2) In exercitarea atribuţiilor
sale, Consiliul se poate sesiza din oficiu cu privire la neîndeplinirea
obligaţiilor profesionale ale mediatorilor.
Art. 56. - Răspunderea disciplinară a mediatorului nu
exclude răspunderea civilă, penală sau administrativă.
Art. 57. -Acţiunea disciplinară poate fi exercitată în
termen de cel mult un an de la data săvârşirii abaterii.
Art. 58. - Repetarea unei abateri disciplinare
constituie o circumstanţă agravantă care va fi luată în considerare la
aplicarea sancţiunii.
Art. 59. - Consiliul este obligat să ţină evidenţa
sancţiunilor disciplinare aplicate fiecărui mediator.
Art. 60. - In cadrul
Consiliului funcţionează Comisia de disciplină cu competenţele stabilite de
Lege, care efectuează cercetarea abaterii şi sesizează Consiliul, constituit ca
instanţă disciplinarăîn condiţiile legii.
SECŢIUNEA a 2-a
Organizarea şi funcţionarea Comisiei de
disciplină
Art. 61. - Consiliul hotărăşte, de câte ori este
nevoie, constituirea unei comisii de disciplină, din care fac parte în mod
obligatoriu un membru al Consiliului anume desemnat şi doi reprezentanţi ai
mediatorilor, ce urmează a fi desemnaţi prin tragere la sorţi din Tabloul
mediatorilor autorizaţi. Cei trei membri ai Comisiei de disciplină sunt numiţi
prin hotărâre a Consiliului.
Art. 62. - Comisia de disciplină astfel desemnată este
coordonată de preşedintele său, care este membru al Consiliului. Consiliul va
desemna din personalul angajat cu contract un secretar, care devine membru al
comisiei, ţine evidenţele şi efectuează lucrările necesare desfăşurării
activităţii comisiei. Secretarul lucrează sub îndrumarea preşedintelui.
Art. 63. - Comisia de disciplină are în compenţă
cercetarea abaterii, în urma căreia se întocmeşte un dosar care va fi înaintat
Consiliului. Cu privire la răspunderea disciplinară a mediatorilor, Consiliul
hotărăşte cu majoritatea prevăzută de art. 19 din Lege, în termen de 30 de zile
de la sesizarea sa.
Art. 64. - Cheltuielile necesare activităţii Comisiei
de disciplină şi ale Consiliului, ca instanţă disciplinară, sunt suportate din
bugetul Consiliului.
SECŢIUNEA a 3-a
Reguli de procedură
Art. 65. - Orice persoană interesată poate sesiza
Consiliul în legătură cu săvârşirea de către un mediator a unei abateri
prevăzute la art. 38 din Lege.
Art. 66. - (1) Plângerea se va face în scris şi va fi
semnată. Aceasta trebuie să cuprindă numele, domiciliul sau reşedinţa părţii şi
abaterea pretins săvârşită de către mediator.
(2)Lipsadatelorde identificare a petentului sau
asemnăturii duce la respingerea plângerii formulate.
Art. 67. - (1) Cercetarea abaterii se va face cu celeritate. Cercetarea abaterii se efectuează de
către Comisia de disciplină desemnată în condiţiile art. 40 din Lege, în termen
de cel mult 60 de zile de la data'înregistrării plângerii.
(2) Audierea petentului şi a mediatorului este obligatorie.
(3) Mediatorul cercetat va fi
înştiinţat în vederea luării la cunoştinţă despre plângere şi piesele dosarului
întocmit, pentru a-şi p'ute'a formula apărarea.
(4) Convocarea părţilor în vederea audierii se face
prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire.
Art. 68. - Cercetarea disciplinară se efectuează numai
după îndeplinirea demersurilor arătate la art. 67.
Art. 69. - Refuzul de a da curs convocării nu împiedică
desfăşurarea cercetării disciplinare. în caz de neprezentare, se va înc'heia un
proces-verbal semnat de către membrii comisiei, din care să rezulte faptul că,
deşi procedural convocaţi, mediatorul şi/sau petentul nu s-au prezentat la
termenul stabilit.
Art. 70. - (1)In cursul
cercetărilor, preşedintele Comisiei de disciplină va asculta persoana care a
formulat plângerea, precum şi orice alte persoane ale căror declaraţii pot
elucida cazul, va efectua verificări de înscrisuri şi va culege informaţii în
legătură cu abaterea pretins săvârşită, prin mijloacele prevăzute de lege.
(2) Pe baza datelor culese va
întocmi un dosar al abaterii cercetate. Dosarul cuprinde şi un referat scris în
care va consemna faptele, probele administrate, poziţia celui cercetatşi propunerea de sancţionare sau
de neaplicare a unei sancţiuni disciplinare.
(3) Dosarul astfel întocmit va
fi înaintat Consiliului, care, în termen de 30 de zile de la primirea lui, va
hotărî cu privire la răspunderea disciplinară a mediatorului.
Art. 71. - La stabilirea sancţiunilor, astfel cum sunt
prevăzute la art. 39 din Lege, se va ţine seama de gravitatea faptei, de
cauzele şi împrejurările în care aceasta a fost săvârşită, de gradul de
vinovăţie al mediatorului, dacă acesta a avut şi alte abateri în trecut, precum
şi de urmările abaterii.
Art. 72. - Limitele amenzii prevăzute de art. 39 alin.
(1) lit. b) din Lege se actualizează anual de către Consiliu.
Art. 73. - Hotărârea motivată se comunică, prin
scrisoare recomandată cu confirmare de primire sau direct prin semnătură pe
copie, mediatorului cercetat şi petentului, în termen de cel mult 15 zile de la
pronunţarea hot'ărârii cu privire la răspunderea disciplinară a mediatorul'ui.
Art. 74. - (1) Hotărârea Consiliului prin care s-a
aplicat una dintre sancţiunile prevăzute de art. 39 alin. (1) din Lege poate fi
atacată la instanţa de contencios administrativ competentă de la domiciliul sau
reşedinţa mediatorului, în termen de 15 zile de la comunicarea acesteia.
(2) Acţiunea în contencios declanşată potrivit alin.
(1) suspendă executarea hotărârii atacate.
(3) Consiliul, la cererea instanţei
de judecată, va înainta dosarul cauzei în copie certificată.
Art. 75. - (1) Hotărârea disciplinară rămasă definitivă
este obligatorie faţă de părţi şi Consiliu. Hotărârea de aplicare a amenzii
prevazute de art.39 alin. (1) lit. b) din Lege constituie
titlu executoriu.
(2) Neachitarea amenzii aplicate în termen de 30 de
zile de la data rămânerii definitive a hotărârii de sancţionare atrage
suspendarea de drept a calităţii de mediator pâriă la achitarea sumei.
(3) După plata amenzii, măsura suspendării din
calitatea de mediator încetează.
SECŢIUNEA a 4-a
Suspendare. Perimare. Reabilitare
Art. 76. - Consiliul, ca instanţă disciplinară, va
putea suspenda cercetarea plângerii:
a) când ambele părţi o cer;
b) când s-a început urmărirea penală pentru o
infracţiune care ar avea o înrâurire hotărâtoare asupra soluţiei ce urmează a
se da.
Art. 77. - Cercetarea plângerii se reia prin cererea de
redeschidere făcută de către una dintre părţi.
Art. 78. - Petentul poate oricând să renunţe la
cercetarea plângerii, fie verbal în şedinţa Comisiei de disciplină, fie prin
cerere scrisă.
Art. 79. - Orice sesizare disciplinară se perimă de drept
dacă a rămas în nelucrare timp de un an din vina petentului.
Art. 80. - Cursul perimării este suspendat atât timp
cât dăinuieşte suspendarea pronunţată în baza art. 76.
Art. 81. - Perimarea se constată din oficiu sau la
cererea părţii interesate.
Art. 82. - Mediatorul sancţionat se reabilitează de
drept în termen de un an de la terminarea executării sancţiunii aplicate.
Art. 83. - Răspunderea civilă a
mediatorului poate fi angajată, în condiţiile legii civile, pentru cauzarea de
prejudicii prin încălcarea obligaţiilor profesionale.
CAPITOLULVII
Dispoziţii finale şi tranzitorii
Art. 84. - (1) Fişele posturilor pentru funcţiile
prevăzute în organigrama Consi'liului sunt în competenţa de numire a
preşedintelui şi se aprobă de către acesta.
(2) Fişele posturilor pentru preşedintele şi
vicepreşedintele Consiliului sunt aprobate prin hotărâre a Consiliului.
Art. 85. - Pentru organizarea
şi funcţionarea primului Consiliu, în primul an de la
începerea activităţii, fondurile aferente
cheltuielilor de întreţinere şi funcţionare sunt alocate de la bugetul de stat,
prin bugetul Ministefului Justiţiei, pentru următoarele categorii de cheltuieli:
a) cheltuielile de întreţinere: cheltuieli efectuate
pentru plata utilităţilor la sediul Consiliului, cheltuieli de reparaţie
curentă pentru sediu etc;
b) cheltuielile de funcţionare: cheltuieli efectuate
cu transportul, cazarea şi diu'rna membrilor Consiliului şi ai comisiilor de
specialitate, pentru deplasarea la Bucureşti, care este localitatea unde
Consiliul îşi are sediul, cheltuieli de transport, cazare şi diurnă în alte
localităţi ale ţării, cheltuieli pentru procurarea de bunuri pentru mobilarea
sediului, dotarea cu tehnică de calcul, aparatură de comunicare, birotică,
consumabile, literatură de specialitate, cheltuieli ocazionate de realizarea
site-ului, actualizarea şi întreţinerea acestuia, servicii pentru întreţinerea
calculatoarelor, servicii de contabilitate, servicii de consultanţă financiară
şi specialitate, alte servicii care să sprijine şi să îmbunătăţească
activitatea Consiliului etc.
Art. 86. - (1) In termen de o lună de la data
publicării prezentului regulamentîn Monitorul Oficial al
României, Partea I, începe procedura de autorizare a mediatorilor.
(2) Persoanele care au absolvit până la data publicării
prezentului regulamentîn Monitorul Oficial al României, Partea I, un curs de formare a mediatorilorîn ţară
ori în străinătate, dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 7 lit. a)-e)
din Lege, pot solicita autorizarea ca mediator, în condiţiile legii şi
prezentului regulament, având obligaţia prezentării docum'entelor care atestă
programa de formare parcursă. Consiliul va decide autorizarea după evaluarea
conţinutului documentelor care atestă programa de formare prezentată, inclusiv
a duratei pregătirii pe baza criteriilor definite de Consiliu. Dispoziţiile
art. 8 alin. (5) din Lege se aplică în mod corespunzător.
Art. 87. -In termen de o lună
de la publicarea prezentului regulament în Monitorul Oficial al României,
Partea I, va fi adoptat
Standardul de formare al mediatorului şi Programa-cadru în vederea autorizării
furnizorilor de formare a mediatorilor.
Art. 88. - Dispoziţiile prezentului regulament devin
aplicabile de la data adoptării lui.
Art. 89. -Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezentul
regulament.
ANEXA Nr. 1 la reaulament
ORGANIGRAMA
Consiliului de mediere
ANEXA Nr. 2 la regulament
CERERE
pentru constatarea de
către Consiliul de mediere a îndeplinirii condiţiilor prevăzute la art. 7 lit.
a)-f) din Legea nr. 192/2006
DOMNULE PREŞEDINTE,
Subsemnatul,........................................................,
domiciliat în.........................................................,
strada.................................... nr...................,
bl.................., et......., ap.........,
sectorul/judeţul............................................, cod
poştal..................., adresa de
e-mail...................., nr. telefon..................,
cetăţean........, posesoral BI/CI/paşaportseria...........nr............,
absolvental cursurilor deformare
a mediatorilorîn................................., vă rog să aprobaţi prezenta
cerere prin care solicit constatarea de către Consiliul
de mediere a îndeplinirii condiţiilor prevăzute la
art. 7 lit. a)-f) din Legea nr. 192/2006 privind medierea şi organizarea
profesiei de mediator.
Anexez următoarele documente:
|_| actul de identitate - fotocopie;
|_| certificat de căsătorie,
dacă este cazul - fotocopie;
|_| diplomă de licenţă -
fotocopie;
|_| titiul de studii însoţit de
Atestatul de echivalare eliberat de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului -fotocopie;
|_| dovada absolvirii cursurilorde formare de mediatori
-fotocopie;
|_| dovada absolvirii unui
program postuniversitar de nivel master, acreditat conform legii şi avizat de
Consiliul de mediere - fotocopie;
|_| programa de formare,
eliberată de furnizorul de servicii de formare - fotocopie;
|_| adeverinţă medicală cu
precizarea „Clinic sănătos", eliberată de medicul de familie - original;
|_| cazier judiciar în termen de valabilitate la data
depunerii cererii la Consiliul de mediere - original;
|_| declaraţie notarială pe
propria răspundere, pentru cetăţenii străini -
original;
|_| dovada vechimii în muncă,
dacă este cazul - fotocopie.
Data
...............................
Semnătura
..............................
ANEXA Nr. 3 la regulament
Domnului preşedinte al Consiliului de mediere
CONTRACT
de constituire a societăţii civile profesionale de mediatori
Intre:
1.dl/dna.....................................................................;
2.
dl/dna.....................................................................;
3.
dl/dna.....................................................................;
4.
dl/dna......................................................................
s-a convenit constituirea unei societăţi civile
profesionale de mediatori, supusă reglementărilor prevăzute de Legea nr.
192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediatorşi în
conformitate cu Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului de
mediere.
Art. 1. - Denumirea societăţii
Societatea civilă profesională de mediatori poartă
denumirea de.....................................şi are
sediul în........................
Art. 2. - Societatea se constituie pe o durată
de........................................................
Art. 3. - Condiţiile de asociere sunt prevăzute în
statutul societăţii civile profesionale de mediatori, încheiat potrivit
Regulamentului de organizare şi funcţionare a Consiliului de mediere şi care
face parte integrantă din prezentul contract.
Localitatea.............................
Data......................................
Semnătura..............................
ANEXA Nr. 4 la reaulament
STATUTUL
societăţii civile profesionale de mediatori.......................................
Subsemnaţii:
-..........................................................,
domiciliat în..................................., cod numeric
personal................................, născut
în..................................................,la data
de.....................................................,
-............................................................,
domiciliatîn.................................., cod
numericpersonal.................................., născut
în..................................................,la data
de......................................................,
-............................................................,
domiciliat în................................., cod numeric
personal................................, născut
în..................................................,la data de......................................................,
au convenit, după cum urmează, Statutul societăţii
civile profesionale de mediatori................................,
înfiinţată conform art. 22 din Legea nr. 192/2006 si
art. 32-34 din Regulamentul de orqanizare si functionare a Consiliului de
mediere.
TITLUL I
Forma, obiect, scop, denumirea (forma profesională),
sediu, durata
ARTICOLUL 1
Forma
Prezenta societate este înfiinţată ca o societate
profesională de mediatori şi este compusă din subsemnaţii:
-.......................................................................-
asociat;
-.......................................................................-
asociat;
-.......................................................................-
asociat.
ARTICOLUL2
Obiect
Societatea are ca obiect
exercitarea în comun a profesiei de mediator conform Legii nr. 192/2006 şi
Regulamentului de organizare şi funcţionare a Consiliului de mediere.
ARTICOLUL 3
Scop profesional
(1) Fiecare asociatşi mediatorsalarizatîn interiorul
profesiei îşi angajează răspunderea profesională pentru activitatea desfăşurată
în cadrul societăţii.
(2) Societatea este
denumită.............................................-societate civilă de
mediatori.
ARTICOLUL 4
Sediul
(1) Sediul principal al societăţii este situat
în...................................................
(2) Societatea îşi poate deschide birouri de lucru
în/pe raza judeţului/judeţelor.....................................................................
ARTICOLUL 5
Durata
Societatea se constituie pentru o durată de .........ani din momentul înscrierii sale la Consiliul de mediere.
TITLUL II
Capitalul social
ARTICOLUL 6
Compunerea capitalului social
(1) Capitalul social este compus după cum urmează:
- Dl.....................................................................................
- aport în numerar/natură/clientelă:.........lei
(.......) lei;
-
Dl....................................................................................:
- aport în numerar/natură/clientelă:.........lei
(.......) lei;
-
Dl......................................................................................
- aport în numerar/natură/clientelă:.........lei
(.......) lei.
(2) Aporturile în natură/clientelă ale
asociaţilor sunt constituite din următoarele bunuri:
- ......................................................,
evaluat de către asociaţi/conform
raportului de expertiză nr..................din data
de........................la valoarea de..............................lei;
- ......................................................, evaluat de către asociaţi/conform raportului de expertiză nr.................din
data de............................la valoarea
de.............................lei;
- ..........................................................,
evaluat de către asociaţi/conform
raportului de expertiză nr........................din
data de......................la valoarea de........................lei.
ARTICOLUL 7
Repartizare
Capitalul social este divizat în
.............................. părţi sociale a câte ..................... lei fiecare, integral subscrise şi vărsate de către asociaţi, potrivit
aporturilor menţionate la art. 6, astfel:
-................................-..............................părţi
sociale;
-................................-..............................părţi sociale;
-................................-..............................părţi
sociale.
TITLU III
Adunarea generală
ARTICOLUL 8
Adunările generale
(1) Adunarea generală reprezintă totalitatea
asociaţilor şi deciziile luate sunt obligatorii pentru toţi asociaţii.
(2) Fiecare parte socială subscrisă şi vărsată dă
dreptul la un vot.
(3) Asociaţii nu potfi reprezentaţi în adunarea
generală decât de alţi asociaţi.
(4) Adunările generale se convoacă de oricare dintre
asociaţi prin orice mijloace care să poată proba realizarea convocării cu
minimum 5 zile înainte de data ţinerii lor.
(5) Adunarea generală se va întruni la sediul principal
al societăţii sau cu acordul unanim al asociaţilor, în orice alt loc.
(6) Hotărârile adunărilorgeneralese iau prin votul
asociaţilor reprezentând majoritatea părţilor sociale.
(7) Pentru hotărârile având ca obiect modificarea
actelor de constituire este necesar acordul unanim al asociaţilor.
ARTICOLUL 9
Atribuţiile adunării generale
Principalele atribuţii ale
adunării generale sunt:
a) aprobarea bilanţului anual;
b) repartizarea rezultatelorfinanciare (beneficiul);
c) mărirea sau reducerea capitalului social;
d) fuziunea;
e) schimbarea denumirii societăţii;
f) schimbarea sediului principal, înfiinţarea de birouri de lucru sau sedii secundare;
g) crearea sau anularea părţilorde industrie;
h) primirea de noi asociaţi;
i) excluderea asociatului/asociaţilor;
j) alegerea mediatorului coordonator al societăţii;
k) desemnarea lichidatorului/lichidatorilor;
l) orice modificare a
statutului societăţii.
ARTICOLUL10
Procedura adunării generale şi procesele-verbale
(1) Adunările generale sunt prezidate de mediatorul
coordonator sau asociatul desemnat de către acesta.
(2) Procesul-verbal va fi întocmit de secretarul adunării generale, desemnat dintre asociaţi, şi
va cuprinde: data, locul, prezenţa, ordinea de zi, rezumatul dezbaterilor,
hotărârile luate, voturile exprimate pentru fiecare hotărâre. Procesul-verbal
va fi semnat de asociaţii prezenţi.
(3) Lucrările adunării
generale se consemnează într-un registru numerotat şi parafat de coordonatorul
societăţii.
TITLUL IV
Coordonarea activităţii
ARTICOLUL11
Coordonarea
(1) Societatea este coordonată de un mediator
coordonator sau asociatul desemnat de acesta. El este numit prin hotărârea
asociaţilor ce deţin împreună mai mult de 1/2 din capitalul social.
(2) Mandatul mediatorului coordonator este de 2 ani.
(3) Calitatea de mediator coordonator încetează prin
revocare, deces, demisie, retragere voluntară din societate sau pentru motive
temeinice, cu aprobarea adunării generale a asociaţilor.
ARTICOLUL12
Desemnarea mediatorului coordonator
DI(Dna) ..............................................
este desemnat(ă) începând cu data de
...................................... mediatorul coordonator
al societăţii.
ARTICOLUL13
Drepturile şi obligaţiile mediatorului coordonator
(1) Mediatorul coordonator reprezintă societatea în
raporturile cu terţii.
(2) Actele de înstrăinare cu privire la drepturile şi
bunurile societăţii se încheie numai cu autorizarea prealabilă a asociaţilor
conform art. 8. Asociaţii pot fixa un plafon maximal al valorii bunurilor care
pot fi înstrăinate de către mediatorul coordonator fără a fi necesară
autorizarea prealabilă şi fără ca această valoare să poată depăşi 10% din
valoarea capitalului social.
(3) Raporturile dintre mediatorul coordonator şi ceilalţi
mediatori ai societăţii nu implică nicio subordonare în plan profesional.
ARTICOLUL 14
Remunerare
Mediatorul coordonator poate fi
remunerat potrivit hotărârii adunării generale.
TITLULV
Conturile şi informarea asociaţilor cu privire la
rezultatele obţinute de societate
ARTICOLUL 15
Exerciţiul financiar
Exerciţiul financiarîncepe de la 1 ianuarie şi se
sfârşeşte la data de 31 decembrie a fiecărui an, cu excepţia primului an, când
începe la data înfiinţării şi durează până la 31 decembrie.
ARTICOLUL 16
Conturile şi informarea asociaţilor
(1) Operaţiunile în conturile bancare ale societăţii
sunt efectuate de mediatorul coordonator singur, alături sau împreună cu alte
persoane desemnate prin hotărârea adunării generale. La încheierea exerciţiului
financiar, mediatorul coordonator întocmeşte bilanţul, contul de profit şi
pierdere şi raportul de activitate, întocmite de
coordonator.
(2) Asociaţii pot lua cunoştinţă de bilanţ, de anexele
acestuia şi pot consulta orice registru şi document contabil al societăţii.
(3) Societatea poate angaja cenzori şi auditori pentru
a verifica evidenţele contabile ale societăţii şi a
întocmi raportul asupra gestiunii.
ARTICOLUL 17
Rezultatele financiare
Adunarea generală ordinară aprobă conturile, exerciţiul
financiar, bilanţul şi hotărăşte cu privire la utilizarea rezultatelor
financiare.
ARTICOLUL 18
Repartizarea beneficiilor
(1) Beneficiul net al societăţii va fi stabilit după
scăderea din totalul veniturilor a cheltuielilor deductibile, urmând a fi repartizat
către asociaţi.
(2) După deducerea tuturor celorlalte obligaţii şi
contribuţii care pot greva profitul net al societăţii, repartizarea
rezultatelor financiare rămase se va face astfel:
- cotă alocată deţinătorilor părţilor
sociale............................;
- cotă alocată deţinătorilor părţilorde
industrie......................;
- alte alocări (fond de premiere, provizioane de risc,
fond de rezervă, fond de investiţii
etc.)..............................................
TITLUL VI
Cesiunea şi transmiterea părţilor sociale
ARTICOLUL 19
Cesiunea părţilor sociale
(1) Cesiunea de părţi sociale poate fi făcută numai
către mediatori cu drept de exercitare a profesiei, în condiţiile legii.
(2) Cesiunea între asociaţi este liberă.
(3) Părţile sociale pot fi cesionate numai cu acordul
unanim şi exprimat în scris al asociaţilor.
(4) Oricare asociatîşi poate exercita dreptul de
preempţiune în termen de 30 de zile de la primirea notificării ofertei de
cesiune. în caz de concurs între asociaţi, la preţ egal, este preferat
asociatul care doreşte să achiziţioneze numărul total de părţi sociale ofertate
sau, în lipsă, după caz, asociaţii vor achiziţiona părţile sociale proporţional
cu cotele deţinute la capitalul social.
ARTICOLUL 20
Notificarea cesiunii
(1) Asociatul care intenţionează să cedeze părţile
sociale este obligat să notifice intenţia sa cu minimum 30 de zile anterior
transmiterii, către toţi asociaţii.
(2) In caz de neexercitare a
dreptului de preempţiune, cesiunea poate fi făcută către mediator/mediatori
neasociat/neasociaţi, fără ca ceilalţi asociaţi să se poată opune, dispoziţiile
art. 19 alin. (2) nefiind aplicabile.
(3) Oferta notificată este
irevocabilă pe toată durata ei de valabilitate.
ARTICOLUL 21
Retragerea asociaţilor
(1) Asociatul se poate retrage oricând din societate
cu condiţia de a notifica, în scris, celorlalţi asociaţi şi Consiliului de
mediere intenţia de retragere cu cel puţin 3 luni înainte.
(2) La împlinirea termenului prevăzut în notificare
Consiliul de mediere va lua act de retragerea asociatului, operând modificările
corespunzătoare în evidenţele sale.
(3) In caz de neînţelegere cu
privire la desocotirea consecutivă a retragerii se aplică în mod corespunzător
următoarele prevederi ale prezentului statut:............................................................................................................................................................................................. .....................................
ARTICOLUL22
Incetarea calităţii
de asociat
(1) Asociatul care din orice motiv pierde dreptul de
exercitare a profesiei de mediator, asociatul exclus din societate, asociatul care s-a retras din societate sau asociatul pus sub
interdicţie are la dispoziţie un termen de 3 luni pentru cesionarea părţilor
sociale, în condiţiile prevăzute în prezentul titlu.
(2) In cazul în care la expirarea acestui termen
cesiunea nu a avut loc, părţile sociale se vor anula,
iar statutul se va modifica în mod corespunzător.
ARTICOLUL23
Decesul asociatului
(1) La data decesului unui asociat, părţile sociale
deţinute de acesta se anulează.
(2) Părţile semnatare convin că desocotirea dintre
asociaţi şi succesorii asociatului decedat se va face potrivit următoarelor
reguli:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(3) In termen de maximum 3 luni
de la data anulării părţilor sociale, asociaţii vor proceda după cum urmează:
a) reducerea corespunzătoare a capitalului social;
b) emiterea de noi părţi sociale în vederea
reconstituirii capitalului social la valoarea existentă la momentul decesului;
c) încetarea formei de exercitare a profesiei.
ARTICOLUL24
Alte dispoziţii
Cesionarii sunt obligaţi să depună la Consiliul de
mediere un exemplaroriginal al actului de cesiune. (Se pot introduce clauze
specifice privind retragerea forţată, retragerea voluntară etc.)
TITLUL VII
Exercitarea profesiei
ARTICOLUL 25
Activitatea şi răspunderea profesională
(1) Asociaţii şi mediatorii salarizaţi în interiorul
profesiei exercită profesia de mediatorîn numele societăţii.
(2) Fiecare mediator răspunde pentru actele
profesionale pe care le îndeplineşte.
(3) Societatea va încheia contracte de asigurare
profesională, în nume propriu şi pentru fiecare mediator care îşi exercită
profesia în cadrul acesteia.
ARTICOLUL 26
Suspendarea asociaţilor
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
ARTICOLUL27
Intervenirea cazurilor de incapacitate de exercitare
a profesiei
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
TITLUL VIII
Dizolvarea şi lichidarea
ARTICOLUL 28
Dizolvarea
Societatea se dizolvă în următoarele situaţii:
a) prin hotărârea luată în unanimitate de asociaţi;
b) prin hotărâre judecătorească;
c) prin radierea din profesie a tuturor asociaţilor;
d) prin decesul simultan al tuturor asociaţilor;
e) prin dobândirea tuturor părţilor sociale de către un
singur asociat şi păstrarea lor de către acesta o perioadă mai mare de 3 luni;
f) la cererea simultană de retragere din societate
formulată de toţi asociaţii.
ARTICOLUL29
Lichidarea
(1) Societatea intră în lichidare din momentul
dizolvării sale. în toate actele sale se va menţiona „In
lichidare".
(2) Asociaţii vor desemna un lichidator cu votul cerut
pentru numirea mediatorului coordonator. în caz contrar acesta va fi numit de
către decan.
(3) Asociaţii vor fi convocaţi pentru a decide cu
privire la rezultatele obţinute de lichidatori, la repartizarea activului netşi
pentru a constata încheierea lichidării.
(4) In situaţiile în care în
societate rămâne un singur asociat pentru o perioadă mai mare de 3 luni, societatea
intră în lichidare, cu
excepţia cazului în care asociatul rămas decide
reorganizarea acesteia.
TITLUL IX
Condiţia suspensivă şi publicitate
ARTICOLUL 30
Condiţia suspensivă
(1) Societatea este constituită între asociaţi de la
data semnării statutului, sub condiţia suspensivă a înscrierii sale în Tabloul
mediatorilor.
(2) După înscrierea societăţii, mediatorul coordonator
va convoca o adunare generală extraordinară pentru a se constata îndeplinirea
tuturor condiţiilor cerute pentru începerea activităţii.
ARTICOLUL31
Publicitate
In termen de 15 zile de la semnarea statutului, acesta
va fi prezentat Consiliului de mediere.
Semnături:
Mediator..............................................................................
Mediator...............................................................................
Mediator...............................................................................
Avizatîn şedinţa Consiliului de mediere
din.............................
Preşedinte,
L.S.
ANEXA Nr. 5 la reaulament
ACT DE INFIINTARE
a biroului de mediator(i)
Subsemnatul/Subsemnaţii,...................................................................,
persoană/persoane careîndeplineşte/îndeplinesc condiţiile prevăzute de art. 7 lit. a)-f) din Legea nr. 192/2006
privind medierea şi organizarea profesiei de mediator,
ÎNFIINŢEZ/ÎNFIINŢĂM
birou de mediator(i) cu:
1.
denumirea..............................................................................................................;
2. sediul profesional al biroului
este:............................................................................;
3. aportul la constituirea patrimoniului de
afectaţiune profesională necesar cabinetului constă în: (se descrie aportul,
valoarea, actul sau modalitatea de
dobândire)...............................................................................................................
Mă angajez să achit întocmai şi la termen taxele
hotărâte de Consiliul de mediere (se fac menţiuni suplimentare).
Data.................
Semnătura................
Depus azi,..........., la Consiliul de mediere şi copiile certificate ale hotărârilor de autorizare.
Secretar,
...........................
Avizat în şedinţa Consiliului de mediere din
Preşedinte,
L.S.
ANEXA Nr. 6 la reaulament
MODELUL
ştampilei formelor de exercitare a profesiei
1. Ştampila are formă rotundă.
2. Diametrul ştampilei este de 3 cm.
3. Conţinutul ştampilei:
a) Consiliul de mediere;
b) judeţul sau, după caz, municipiul Bucureşti (în care
îşi are sediul forma de exercitare a profesiei);
c) denumirea formei de exercitare a profesiei.
4. Menţiunile privind Consiliul de mediere şi
denumirea judeţului se inscripţionează în interiorul circumferinţei ştampilei,
urmărind linia circumferinţei.
5. Menţiunea privind forma de exercitare a profesiei
se inscripţionează în interiorul circumferinţei ştampilei.
Exemple: