HOTARARE Nr. 502 din 7 aprilie 2004
privind stabilirea masurilor pentru organizarea si desfasurarea alegerilor
pentru autoritatile administratiei publice locale din anul 2004
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 329 din 16 aprilie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al Legii nr.
67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Pentru coordonarea si urmarirea indeplinirii sarcinilor prevazute in
legislatia in vigoare in domeniul alegerii autoritatilor administratiei publice
locale, care revin Guvernului, ministerelor si celorlalte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale, precum si prefecturilor, se
constituie Comisia tehnica centrala, in componenta prevazuta in anexa nr. 1.
(2) La sedintele Comisiei tehnice centrale pot participa, in calitate de
invitati, reprezentanti ai partidelor politice parlamentare, ai Clubului Roman
de Presa, precum si ai altor institutii ale administratiei publice centrale
interesate si ai organizatiilor neguvernamentale.
Art. 2
Ministerul Administratiei si Internelor dispune masurile necesare pentru intocmirea,
in termen util, a listelor cuprinzand alti juristi care pot fi desemnati,
potrivit legii, ca presedinti ai birourilor electorale, loctiitori ai acestora
sau ca membri in birourile electorale.
Art. 3
(1) Ministerul Administratiei si Internelor si Ministerul Apararii
Nationale dispun masuri pentru asigurarea ordinii si linistii publice in
localitatile tarii, pe intreaga perioada electorala si, in mod deosebit, in
ziua votarii, precum si in zilele care premerg si succed acestei zile.
(2) Ministerul Administratiei si Internelor si Ministerul Apararii
Nationale vor asigura paza sectiilor de votare si a dosarelor intocmite de
birourile electorale pe timpul transportului acestora la birourile electorale
de circumscriptie, respectiv la Biroul Electoral Central, precum si paza pe
timpul tiparirii, transportului si depozitarii buletinelor de vot si celorlalte
materiale necesare votarii.
Art. 4
Ministerul Administratiei si Internelor va pune la dispozitie primarilor
datele privind cetatenii cu drept de vot, posesori ai cartilor de identitate,
in vederea distribuirii corecte a timbrelor autocolante.
Art. 5
(1) Institutul National de Statistica asigura numarul de statisticieni,
informaticieni si personal tehnic auxiliar, dotarea necesara cu echipamente si
tehnica de calcul si programele de prelucrare a datelor pentru efectuarea
operatiunilor tehnice privind stabilirea rezultatelor alegerilor.
(2) Institutul National de Statistica va organiza instruirea conducerilor
directiilor generale judetene de statistica privind participarea specialistilor
statisticieni, informaticieni si a personalului auxiliar la efectuarea
operatiunilor tehnice pentru stabilirea rezultatelor alegerilor.
(3) Ministerul Administratiei si Internelor si Institutul National de
Statistica vor propune Guvernului spre aprobare modelul proceselor-verbale
pentru stabilirea rezultatelor alegerilor, precum si al celorlalte formulare
necesare.
Art. 6
(1) Ministerul Educatiei si Cercetarii, Ministerul Culturii si Cultelor,
Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei si Ministerul Sanatatii
dispun masurile necesare pentru a pune la dispozitie autoritatilor
administratiei publice locale spatii corespunzatoare in unitatile din
subordine, in vederea organizarii de sectii de votare, precum si pentru
sprijinirea cu personal a operatiunilor tehnice la sectiile de votare.
(2) Spatiile puse la dispozitia autoritatilor administratiei publice locale
in conformitate cu alin. (1) nu vor face parte din unitatile de asistenta
medicala cu paturi sau de asistenta medicala primara si ambulatorie de
specialitate.
Art. 7
Ministerul Sanatatii va lua masurile necesare pentru asigurarea asistentei
medicale la sectiile de votare.
Art. 8
(1) Ministerul Afacerilor Externe va face propuneri Biroului Electoral
Central pentru acreditarea observatorilor straini, precum si a delegatilor
mass-media straini.
(2) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va asigura
personalul necesar in vederea sprijinirii Biroului Electoral Central pentru
solutionarea unor probleme privitoare la rezervarea locurilor de cazare si la
procurarea mijloacelor de transport, potrivit reglementarilor in vigoare,
pentru observatorii si reprezentantii mass-media din strainatate.
Art. 9
(1) In judete si in municipiul Bucuresti se constituie, in termen de 3 zile
de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, comisii tehnice judetene
sau a municipiului Bucuresti, in componenta prevazuta in anexa nr. 2, cu
atributii in coordonarea si urmarirea indeplinirii sarcinilor ce revin
autoritatilor administratiei publice locale, prevazute in legislatia in vigoare
in domeniul alegerilor autoritatilor administratiei publice locale.
(2) La sedintele comisiei tehnice pot participa, in calitate de invitati,
reprezentanti ai partidelor politice parlamentare, ai Clubului Roman de Presa,
precum si ai organizatiilor neguvernamentale.
(3) Pentru urmarirea si solutionarea operativa a problemelor curente din
circumscriptia electorala, pe langa comisia tehnica se constituie un grup
tehnic de lucru, condus de secretarul general al prefecturii, format din
specialisti desemnati de conducatorii serviciilor publice ale ministerelor si
ale celorlalte autoritati ale administratiei publice centrale, organizate la
nivelul judetului, respectiv al municipiului Bucuresti. Din grupul tehnic de
lucru vor face parte si 2 - 3 specialisti din aparatul propriu al consiliilor
judetene.
(4) In perioada in care isi desfasoara activitatea in cadrul grupului
tehnic de lucru membrii acestuia sunt degrevati de sarcinile de serviciu.
(5) Conditiile materiale necesare functionarii grupului tehnic de lucru se
asigura prin grija prefectului. Salariile si celelalte drepturi banesti
cuvenite personalului delegat in grupul tehnic de lucru se achita de unitatile
de la care acestia provin.
Art. 10
(1) Ministerul Administratiei si Internelor va organiza, in termen de cel
mult 5 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, instruirea
prefectilor, secretarilor generali ai prefecturilor si a secretarilor generali
ai judetelor cu privire la organizarea si desfasurarea alegerilor pentru
autoritatile administratiei publice locale.
(2) Prefectii vor organiza in cel mai scurt timp instruirea primarilor si a
secretarilor comunelor, oraselor si municipiilor cu privire la sarcinile ce le
revin in vederea organizarii si desfasurarii in bune conditii a alegerilor
pentru autoritatile administratiei publice locale.
(3) In termen de 3 zile de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari,
prefectii stabilesc, prin ordin, numarul membrilor fiecarui consiliu local,
consiliu judetean si al Consiliului General al Municipiului Bucuresti, conform
prevederilor Legii administratiei publice locale nr. 215/2001, cu modificarile
si completarile ulterioare.
(4) Prefectii stabilesc un grafic de distribuire a buletinelor de vot si a
celorlalte materiale necesare votarii, in functie de asigurarea conditiilor de
pastrare in siguranta a acestora, cu respectarea prevederilor legale.
(5) In situatia in care prefectul este in imposibilitate de a-si exercita
atributiile, precum si in cazurile in care aceasta functie este vacanta,
subprefectul asigura indeplinirea sarcinilor ce ii revin prefectului, potrivit
legii, in vederea organizarii si desfasurarii corespunzatoare a alegerilor
pentru autoritatile administratiei publice locale.
(6) In perioada desfasurarii procesului electoral Ministerul Administratiei
si Internelor va acorda sprijin de specialitate prefectilor si primarilor, in
vederea realizarii la termen si in conditii corespunzatoare a sarcinilor ce le
revin in organizarea si desfasurarea alegerilor pentru autoritatile
administratiei publice locale.
Art. 11
(1) Ministerul Administratiei si Internelor va asigura conditii
corespunzatoare - sediu, dotare tehnica, materiala si personal auxiliar -
pentru functionarea Biroului Electoral Central.
(2) Prefectii vor asigura conditiile corespunzatoare pentru functionarea
birourilor electorale din judete si din municipiul Bucuresti.
Art. 12
(1) Ministerul Administratiei si Internelor va asigura tiparirea si
distribuirea in judete a urmatoarelor brosuri:
a) 50.000 de brosuri in limba romana continand Legea nr. 67/2004 pentru
alegerea autoritatilor administratiei publice locale;
b) 50.000 de brosuri in limba romana continand Legea nr. 67/2004 si
hotararile Guvernului emise in aplicarea dispozitiilor acesteia;
c) 10.000 de brosuri avand continutul prevazut la lit. b), in editie
bilingva, romana-maghiara. De asemenea se vor tipari 500 de exemplare de
brosuri cuprinzand Legea nr. 67/2004, in editie trilingva,
romana-franceza-engleza.
(2) Editarea brosurilor prevazute la alin. (1) se face pe baza textelor
publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 13
(1) Comisiile tehnice judetene si a municipiului Bucuresti vor informa
saptamanal Comisia tehnica centrala in legatura cu stadiul pregatirii si
organizarii alegerilor autoritatilor administratiei publice locale.
(2) Comisia tehnica centrala va informa saptamanal Guvernul in legatura cu
stadiul indeplinirii actiunilor privind pregatirea si organizarea alegerilor
autoritatilor administratiei publice locale.
Art. 14
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul delegat
pentru administratia publica,
Gabriel Oprea
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Eugen Bejinariu
Ministrul apararii nationale,
Ioan Mircea Pascu
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoana
Ministrul educatiei si cercetarii,
Alexandru Athanasiu
Ministrul culturii si cultelor,
Razvan Theodorescu
Ministrul sanatatii,
Ovidiu Brinzan
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
COMPONENTA
Comisiei tehnice centrale
Presedinte:
Ministru de stat, ministrul administratiei si internelor
Vicepresedinte:
Ministrul delegat pentru administratia publica
Membri:
a) Reprezentanti, la nivel de secretar de stat, ai:
- Ministerului Administratiei si Internelor (doi reprezentanti)
- Ministerului Justitiei
- Ministerului Finantelor Publice
- Ministerului Apararii Nationale
- Ministerului Afacerilor Externe
- Ministerului Educatiei si Cercetarii
- Ministerului Culturii si Cultelor
- Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului
- Ministerului Sanatatii
- Institutului National de Statistica
- Administratiei Nationale a Rezervelor de Stat
b) Reprezentanti ai:
- Agentiei pentru Strategii Guvernamentale
- Agentiei Nationale de Presa ROMPRES
- Companiei Nationale de Electricitate - S.A.
- Societatii Nationale de Televiziune
- Societatii Nationale de Radiodifuziune
- Departamentului pentru Relatii Interetnice.
NOTA:
- Lucrarile de secretariat tehnic ale Comisiei tehnice centrale vor fi
asigurate de Ministerul Administratiei si Internelor.
- Componenta nominala a Comisiei tehnice centrale se stabileste prin ordin
al ministrului de stat, ministrul administratiei si internelor, pe baza
propunerilor formulate de conducatorii ministerelor si ai celorlalte institutii
mentionate.
ANEXA 2
COMPONENTA
comisiei tehnice judetene sau a municipiului Bucuresti
- prefectul judetului, respectiv al municipiului Bucuresti;
- secretarul general al prefecturii;
- secretarul general al judetului, respectiv al municipiului Bucuresti;
- directorul executiv al directiei regionale/judetene de statistica;
- directorul general al directiei generale judetene a finantelor publice;
- inspectorul-sef al inspectoratului judetean de politie (pentru municipiul
Bucuresti, directorul general al Directiei Generale de Politie a Municipiului
Bucuresti);
- seful serviciului judetean sau al municipiului Bucuresti de evidenta
informatizata a persoanei;
- seful centrului militar judetean;
- comandantul comandamentului de jandarmi judetean (pentru municipiul
Bucuresti, seful Directiei de ordine publica din cadrul Comandamentului
National al Jandarmeriei);
- inspectorul general al inspectoratului scolar judetean, respectiv al
municipiului Bucuresti;
- directorul directiei sanitare judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti;
- directorul sucursalei judetene a Companiei Nationale de Electricitate -
S.A.;
- corespondentul judetean al Agentiei Nationale de Presa ROMPRES.
NOTA:
Componenta nominala a comisiei tehnice judetene sau a municipiului
Bucuresti se stabileste de prefect, prin ordin.