HOTARARE Nr. 565 din 28 iulie 1995
cu privire la aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea dispozitiilor
Legii nr. 67/1995 privind ajutorul social, precum si modalitatile de plata a
drepturilor reglementate de lege
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 178 din 9 august 1995
In baza prevederilor art. 31 alin. (1) din Legea nr. 67/1995 privind
ajutorul social,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice pentru aplicarea Legii nr. 67/1995 privind
ajutorul social, a modalitatilor de plata a drepturilor reglementate de lege,
precum si formularele tipizate, prevazute in anexa, care face parte integranta
din prezenta hotarare.
Art. 2
(1) Ministerul Muncii si Protectiei Sociale va asigura tiparirea
formularelor necesare pentru punerea in aplicare a prevederilor legii.
(2) Departamentul pentru Administratie Publica Locala, prin prefecturile
judetene si a municipiului Bucuresti, va asigura distribuirea formularelor
tipizate catre consiliile locale.
(3) Pentru anul 1995, cheltuielile privind tiparirea formularelor necesare
se suporta din echivalentul in lei al sumei de 70.000 $ S.U.A. disponibila, din
imprumutul nerambursabil acordat de Guvernul japonez, gestionat de Banca
Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare si, in completare, din
bugetul aprobat Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
(4) Tiparirea formularelor pentru anul 1995 se realizeaza prin Regia Autonoma
"Imprimeria Nationala".
(5) Necesarul de formulare pentru anul 1996 si in continuare se va asigura
de consiliile locale, cheltuielile cu tiparirea acestora fiind suportate din
bugetele proprii.
Art. 3
Plata ajutorului social se face lunar pe baza de stat de plata, mandat
postal sau prin cont curent.
Art. 4
(1) Fondurile necesare platii ajutorului pentru sotiile celor care satisfac
serviciul militar obligatoriu se prevad in bugetul Ministerului Apararii
Nationale.
(2) Stabilirea si plata ajutorului pentru sotiile celor care satisfac
serviciul militar obligatoriu se fac de catre centrele militare judetene si ale
sectoarelor municipiului Bucuresti pe baza normelor metodologice elaborate de
Ministerul Apararii Nationale.
Art. 5
(1) Primarul localitatii sau, dupa caz, al fiecarui sector al municipiului
Bucuresti poate dispune acordarea unor ajutoare de urgenta, in conditiile
legii, in limita fondurilor prevazute in bugetul local.
(2) Primarul localitatii sau, dupa caz, al fiecarui sector al municipiului
Bucuresti poate dispune acordarea unor ajutoare de urgenta din fondurile
prevazute in bugetul local si la propunerea directiilor judetene de munca si
protectie sociala si, respectiv, a Directiei generale de munca si protectie
sociala a municipiului Bucuresti, insotita de ancheta sociala.
(3) Guvernul poate dispune acordarea unor ajutoare de urgenta in conditiile
legii, la propunerea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, din fondurile
aprobate prin bugetul acestuia.
Art. 6
(1) Consiliile locale vor aproba anual criterii proprii de evaluare a
veniturilor nete realizate din cresterea si valorificarea animalelor sau a
produselor de origine animala, precum si a altor bunuri realizate in
gospodariile populatiei.
(2) Criteriile prevazute la alin. (1) se vor publica prin afisare la sediul
consiliului local.
Art. 7
(1) Listele nominale privind aprobarea sau respingerea cererilor pentru
acordarea ajutorului social se afiseaza la sediul consiliului local, cu semnatura
primarului.
(2) Primarul poate dispune, ori de cate ori considera necesar, efectuarea
de anchete sociale si verificari cu privire la indeplinirea conditiilor legale
pentru acordarea ajutorului social.
(3) Primarul are obligatia sa dispuna efectuarea de anchete sociale si
verificari cu privire la acordarea ajutoarelor sociale, la sesizarea oricarei
persoane fizice sau juridice.
(4) In cazul constatarii incalcarii dispozitiilor legale cu privire la
stabilirea si plata ajutorului social, primarul are obligatia sa dispuna
masurile legale pentru recuperarea sumelor acordate necuvenit si, daca este
cazul, sa sesizeze organele de cercetare penala.
Art. 8
(1) Se suplimenteaza cu 94 de posturi numarul total de posturi prevazut
pentru directiile judetene de munca si protectie sociala si pentru Directia
generala de munca si protectie sociala a municipiului Bucuresti, modificandu-se
in mod corespunzator pct. I (1) din anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr.
448/1994 privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii si Protectiei
Sociale.
(2) Repartizarea posturilor prevazute la alin. (1) se face prin ordin al
ministrului muncii si protectiei sociale.
(3) Pentru anul 1995, fondurile necesare pentru plata salariilor,
corespunzator alin. (1), se asigura in limita alocatiilor bugetare aprobate.
Art. 9
Ministerul Finantelor va introduce modificarile corespunzatoare in bugetul
de stat pe anul 1995, respectiv in bugetele Ministerului Muncii si Protectiei
Sociale si Ministerului Apararii Nationale.
Art. 10
Prezenta hotarare intra in vigoare la 1 august 1995.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul muncii si protectiei
sociale,
Dan Mircea Popescu
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
Secretar de stat,
seful Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Octav Cozmanca
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
pentru aplicarea Legii nr. 67/1995 privind ajutorul social, precum si
modalitatile de plata a drepturilor reglementate de lege
I. AJUTORUL SOCIAL
1. Primirea cererilor pentru acordarea ajutorului social
1.1 Primarul organizeaza activitatea de primire, inregistrare si
solutionare a cererilor pentru acordarea ajutorului social, asigura evidenta si
plata drepturilor stabilite prin serviciile sale specializate.
1.2 Cererea pentru acordarea ajutorului social (model nr. 1) se completeaza
de unul dintre membrii familiei sau, in cazurile prevazute de lege, de tutorele
sau curatorul persoanei indreptatite. Persoana care completeaza si depune
cererea la primar este titularul ajutorului social, iar beneficiarul ajutorului
social este familia.
Cererea pentru acordarea ajutorului social se depune si se inregistreaza la
primarul localitatii in a carei raza teritoriala domiciliaza titularul sau,
dupa caz, la primarul localitatii in a carei raza teritoriala au resedinta
cetatenii straini sau apatrizi.
La depunerea cererii se prezinta urmatoarele acte (copii sau original, dupa
caz) din care rezulta datele de identificare a titularului, numarul membrilor
de familie ce se va lua in considerare la stabilirea dreptului de ajutor
social, precum si veniturile nete realizate de membrii familiei:
- buletinul de identitate al titularului (carnetul de identitate sau
legitimatia provizorie pentru cetatenii straini sau apatrizi care au resedinta
in Romania);
- actul din care sa rezulte calitatea titularului de tutore sau curator,
daca este cazul (copie legalizata sau copie xerox, insotita de original, care
se restituie dupa certificarea conformitatii);
- certificatele de nastere ale membrilor de familie (copii certificate);
- certificatul de casatorie (copie certificata);
- adeverinte de elev sau student eliberate in luna curenta sau luna
anterioara depunerii cererii pentru acordarea ajutorului social; in adeverinta
de elev sau student se va mentiona daca beneficiaza de bursa, tipul si
cuantumul acesteia;
- hotararea de incredintare, adoptie si orice hotarare privind obligatia
legala de intretinere (copie certificata);
- adeverinte de la oficiul fortei de munca, pentru persoanele apte de munca
din familie, cu exceptiile stabilite de lege, eliberate in luna depunerii
cererii pentru acordarea ajutorului social sau in luna anterioara; persoanele
care beneficiaza de ajutor de somaj, de ajutor de integrare profesionala sau de
alocatie de sprijin vor prezenta talonul de plata din luna curenta sau din luna
anterioara, dupa caz;
- adeverinte din care sa rezulte ultimul venit brut si net (salarii,
sporuri, premii si orice alte drepturi banesti sau in natura) realizate de
persoanele incadrate in munca;
- adeverinta de salariu net, din luna curenta, dupa caz, din luna
anterioara depunerii cererii pentru acordarea ajutorului social, eliberata de
Inspectoratul de stat teritorial pentru handicapati, pentru persoana care are
in ingrijire permanenta o persoana handicapata;
- taloane sau adeverinte de pensie, de ajutor social in conditiile legii
pensiilor si asigurarilor sociale de stat, precum si pentru alte indemnizatii
si sporuri, din ultima luna platita; se iau in calculul veniturilor si pensiile
suplimentare;
- adeverinte eliberate de organele financiare teritoriale din care sa
rezulte veniturile realizate de membrii familiei, din surse proprii sau din
prestarea unor activitati autorizate in conditiile prevazute de lege, eliberate
cu cel mult doua saptamani inaintea prezentarii acestora la primar;
- procesul-verbal de impunere si/sau declaratia de impunere privind
impozitul pe venitul agricol conform Legii nr. 34/1994, pentru anul curent;
- alte acte doveditoare privind veniturile realizate.
1.3 Functionarul desemnat pentru primirea si inregistrarea cererii pentru
acordarea ajutorului social (model nr. 1) va urmari modul de completare a
acesteia si va verifica corectitudinea inregistrarilor, avand in vedere
urmatoarele:
- datele de identificare a titularului si a celorlalti membri ai familiei
se completeaza cu respectarea spatiilor destinate informatiilor respective;
spatiile rezervate pentru coduri se completeaza de functionar in vederea
prelucrarii automate a datelor;
- numarul membrilor de familie, completat in spatiul rezervat, se refera
numai la membrii de familie ce se iau in considerare la stabilirea dreptului de
ajutor social, conform art. 2 si art. 5 alin. (1) din lege; titularul va fi
inclus in acest numar, daca indeplineste conditiile prevazute de lege, cu
exceptia cazului cand are calitatea de tutore sau curator;
- veniturile nete realizate de familie se compun din veniturile
individuale, realizate lunar din salarii, pensii, ajutoare de somaj,
indemnizatii, sporuri, alocatii de stat pentru copii, burse sociale sau de
studii etc., si din veniturile realizate la nivelul intregii familii, din
agricultura, zootehnie etc.;
- veniturile nete individuale realizate de membrii familiei se completeaza
de catre titular la pag. 2 din cererea pentru acordarea ajutorului social.
Tabelul se va completa dupa consultarea categoriilor de venituri prevazute la
pag. 4 din cerere; titularul va inscrie, pentru fiecare membru de familie,
codul si suma corespunzatoare veniturilor realizate; daca unii membri din
familie nu realizeaza venituri, in coloana "total" se inscrie
"0";
- veniturile realizate de intreaga familie se completeaza in cerere la pag.
3 "Venituri familiale", si anume:
* veniturile nete anuale realizate din agricultura, conform actului de
impunere emis pe numele contribuabilului (veniturile lunare corespunzatoare se
calculeaza si se completeaza de functionar); daca exista mai multi proprietari
aflati in indiviziune, in functie de numarul acestora, se va inscrie cota-parte
ce revine familiei titularului de ajutor social din venitul net prevazut in
actul de impunere;
* veniturile anuale si lunare realizate din cresterea si valorificarea
animalelor, pasarilor, albinelor etc. se evalueaza pe baza criteriilor proprii
aprobate anual de consiliul local si a numarului de animale, pasari, stupi de
albine etc., declarate in proprietatea familiei la data depunerii cererii
pentru acordarea ajutorului social;
* veniturile anuale realizate de familie din arende, dobanzi, rente,
vanzarea sau inchirierea unor cladiri, spatii locative, terenuri sau alte
bunuri mobile sau imobile, inclusiv economii sau depozite bancare, titluri de
valoare, actiuni, precum si orice alte venituri;
* alte bunuri declarate de titular in proprietatea familiei, care pot fi
valorificate, cu respectarea prevederilor art. 6 alin. (2) din lege si care vor
fi evaluate in vederea stabilirii dreptului de ajutor social.
1.4 La verificarea completarii cererii pentru acordarea ajutorului social,
functionarul desemnat de primar confrunta datele inscrise in aceasta cu cele
din actele doveditoare, dupa care certifica prin semnatura concordanta si
inregistreaza cererea intr-un registru special; numarul din acest registru
special se completeaza de functionar pe cererea pentru acordarea ajutorului
social.
1.5 Pentru fiecare familie se intocmeste o documentatie distincta,
pastrindu-se actele care au stat la baza stabilirii dreptului la ajutor social,
precum si cele emise ulterior de primar; documentele se arhiveaza si se completeaza
ori de cate ori intervin modificari in componenta familiei sau in cuantumul
veniturilor acesteia.
1.6 In vederea solutionarii cererii pentru acordarea ajutorului social sau
a modificarii/incetarii platii ajutorului social, primarul dispune efectuarea
unei anchete sociale, daca exista dubii, sesizari sau in alte cazuri motivate.
2. Determinarea cuantumului ajutorului social
In vederea solutionarii cererii pentru acordarea ajutorului social,
functionarul serviciului specializat al primarului completeaza fisa de calcul
al ajutorului social (model nr. 2) pe baza datelor din cererea titularului.
Fisa de calcul al ajutorului social se completeaza dupa cum urmeaza:
- datele de identificare (numarul si data inregistrarii, numele si prenumele
titularului) sunt preluate din cererea pentru acordarea ajutorului social;
- la pct. 1 - numarul total al membrilor de familie este cel declarat;
- la pct. 2 - venitul net lunar pe familie se calculeaza prin totalizarea
sumelor din cererea titularului privind:
2.1 - veniturile nete lunare rezultate din insumarea veniturilor
individuale realizate de membrii familiei, asa cum au fost mentionate la pag. 2
din cerere;
2.2 - veniturile nete lunare realizate din agricultura - suma veniturilor
nete lunare de la pct. 2.1 din cerere;
2.3 - veniturile nete lunare realizate din cresterea si valorificarea
animalelor, pasarilor, albinelor etc. - suma veniturilor nete lunare de la pct.
2.2, 2.3 si 2.4 din cerere, evaluate pe baza criteriilor proprii aprobate anual
de consiliul local;
2.4 - alte venituri nete lunare realizate de familie - totalul
veniturilor lunare de la pct. 2.5, 2.6 si 2.7 din cerere;
- la pct. 3 - majorari ale nivelului veniturilor nete lunare, prevazut de
lege:
3.1 - se completeaza numai in cazul in care in familie exista persoane
care lucreaza in baza unui contract de munca, a unei conventii civile sau care
realizeaza venituri din activitati pe cont propriu, conform prevederilor art. 3
alin. (3) din lege;
3.2 - se completeaza numai pentru familiile cu peste 5 membri, conform
prevederilor art. 3 alin. (1) din lege;
- la pct. 4 - la nivelul de venit corespunzator componentei familiei,
prevazut de lege, se adauga sumele stabilite la pct. 3;
- la pct. 5 - la lit. a) se inscrie cuantumul ajutorului social calculat ca
diferenta intre sumele de la pct. 4 si pct. 2;
- la lit. b) se inscrie ajutorul social propus si anume:
- 0, daca rezultatul de la lit. a) este "zero" sau negativ;
- 5.000 lei, daca rezultatul de la lit. a) este in valoare mai mica sau
egala cu 5.000 lei;
- suma rezultata la lit. a), daca este mai mare de 5.000 lei.
Fisa de calcul al ajutorului social se semneaza de persoana care a
intocmit-o si se vizeaza pentru control financiar preventiv.
Documentatia este prezentata primarului care, in termen de 30 de zile de la
inregistrarea cererii, decide asupra dreptului la ajutor social.
Pe baza dispozitiei primarului se intocmeste, dupa caz, comunicarea privind
stabilirea ajutorului social (model nr. 3A) sau comunicarea privind respingerea
dreptului la ajutor social (model nr. 3B), documente care se transmit
titularului in termen de 15 zile de la emiterea dispozitiei primarului.
Pe versoul fisei de calcul al ajutorului social se inscriu datele de
prezentare a actelor doveditoare privind solicitarea unui loc de munca
(conditii prevazute la art. 13-16 din lege).
In cazul recalcularii cuantumului ajutorului social, fisa de
calcul/recalculare va avea acelasi numar de inregistrare ca cea anterioara,
completat cu un numar secvential care indica numarul fiselor deschise pentru
acelasi titular de ajutor social.
Pe baza datelor din noua fisa se emite dispozitia primarului. In termen de
15 zile de la emiterea dispozitiei se transmite titularului comunicarea privind
modificarea ajutorului social (model nr. 3A).
3. Plata ajutorului social
3.1 Ajutorul social se plateste incepand cu luna urmatoare inregistrarii
cererii de acordare a ajutorului social. Drepturile restante se platesc de la
data la care au fost indeplinite conditiile de acordare, daca nu sunt
prescrise.
3.2 Plata ajutorului social se efectueaza lunar, la data stabilita de
primar si afisata la sediul consiliului local.
3.3 Din ajutorul social stabilit se pot face retineri privind sumele
incasate necuvenit cu acest titlu, precum si pentru plata obligatiilor legale
de intretinere.
4. Suspendarea si incetarea platii
4.1 Plata ajutorului social se suspenda in cazul in care beneficiarul, persoana
singura si apta de munca, care nu este salariata si nu realizeaza venituri din
alte activitati, nu prezinta la trei luni adeverinta de la oficiul fortei de
munca, eliberata pe baza de cerere scrisa (model nr. 4), sau talonul de plata,
din ultima luna, a ajutorului de somaj, a ajutorului de integrare profesionala
sau a alocatiei de sprijin. Pe perioada in care persoana beneficiaza de ajutor
de somaj, ajutor de integrare profesionala sau alocatie de sprijin se prezinta
la trei luni carnetul de evidenta vizat pentru luna curenta de oficiul fortei
de munca.
In cazul in care persoanele apte de munca din familie nu prezinta la trei
luni carnetul de evidenta sau adeverinta de la oficiul fortei de munca,
respectiv talonul de plata a ajutorului de somaj, a ajutorului de integrare
profesionala sau a alocatiei de sprijin, acestea se exclud din numarul
membrilor de familie cu drept la ajutor social (inclusiv cu veniturile
realizate) si se recalculeaza cuantumul ajutorului social luandu-se in
considerare nivelul de venituri corespunzator noului numar de membri ai
familie.
Suspendarea platii si, dupa caz, recalcularea cuantumului ajutorului social
se face incepand cu a doua luna dupa expirarea perioadei de trei luni platite.
4.2 Suspendarea sau incetarea platii ajutorului social se face prin
dispozitia primarului si se transmite titularului comunicarea privind
suspendarea/incetarea platii ajutorului social (model nr. 3A), in termen de 15
zile de la emiterea dispozitiei.
4.3 Pentru evitarea crearii debitelor, serviciile publice specializate ale
primarului urmaresc prezentarea dovezilor de catre titulari in legatura cu
implinirea varstei de 18 ani a copiilor, respectiv de 25/26 ani pentru cei care
isi continua studiile, indeplinirea conditiilor de pensionare, la cerere,
pentru unii membri de familie, decesele in familie, schimbarea domiciliului
etc.
Recuperarea debitelor constatate se face in conformitate cu prevederile
art. 17 din Legea nr. 67/1995 privind ajutorul social.
4.4 In cazul in care familia sau persoana singura care primeste ajutor
social isi schimba domiciliul, titularul va solicita ajutor social la noul
domiciliu, unde va prezenta o adeverinta de incetare a platii emisa de primarul
de la domiciliul anterior.
5. Raportarea lunara privind ajutorul social
5.1 In baza prevederilor art. 29 din Legea nr. 67/1995, primarii
localitatilor, respectiv primarii sectoarelor municipiului Bucuresti raporteaza
lunar la directiile judetene de munca si protectie sociala si Directiei
generale de munca si protectie sociala a municipiului Bucuresti datele
statistice in legatura cu aplicarea legii, prin raportul statistic privind
acordarea ajutorului social (model nr. 5).
5.2 Raportul statistic se transmite la directiile de munca si protectie sociala
judetene si la Directia generala de munca si protectie sociala a municipiului
Bucuresti pana la data de 5 a lunii curente pentru luna anterioara.
II. INDEMNIZATIA DE NASTERE
Indemnizatia de nastere se acorda, o singura data, incepand cu al doilea
copil nascut, la cerere (model nr. 6).
Cererea se depune la primarul localitatii in care domiciliaza mama.
La cerere se anexeaza copiile certificatelor de nastere ale ultimilor doi
copii nascuti.
Primarul raporteaza lunar numarul de beneficiare si sumele platite cu titlu
de indemnizatie de nastere in raportul statistic (model nr. 5).
III. AJUTORUL DE URGENTA
In conditiile art. 22 din Legea nr. 67/1995 privind ajutorul social,
primarul localitatii sau, dupa caz, al sectorului municipiului Bucuresti poate
dispune acordarea unor ajutoare de urgenta, precum si la propunerea directiilor
de munca si protectie sociala judetene si a Directiei generale de munca si
protectie sociala a municipiului Bucuresti, pe baza de ancheta sociala si in limita
fondurilor prevazute in bugetele locale.
Ajutorul de urgenta se acorda familiei sau persoanei singure, dupa caz.
Cuantumul ajutorului de urgenta se stabileste de primar sau de Guvern, dupa
caz.
Numarul de beneficiari si sumele platite ca ajutor de urgenta, se
raporteaza lunar in raportul statistic (model nr. 5).
IV. ATRIBUTIILE DIRECTIILOR DE MUNCA SI PROTECTIE SOCIALA
Directiile de munca si protectie sociala judetene si Directia generala de
munca si protectie sociala a municipiului Bucuresti au urmatoarele atributii:
- asigura indrumarea metodologica privind aplicarea prevederilor Legii nr.
67/1995;
- efectueaza actiuni de control prin sondaj, pentru verificarea respectarii
prevederilor legale si a modului de solutionare a cererilor de ajutor social in
legatura cu:
- aprobarea/respingerea cererilor de acordare a ajutorului social;
- stabilirea dreptului de ajutor social (data nasterii dreptului,
cuantumul stabilit);
- suspendarea/incetarea dreptului de ajutor social (data, motivul);
- repunerea in plata dupa suspendarea platii ajutorului social (data,
suma de plata pentru perioada suspendata);
- aplicarea corecta a indexarilor acordate in conditiile legii;
- evidenta vizelor trimestriale privind prezentarea adeverintelor de la
oficiul fortei de munca pentru persoanele apte de munca si care nu sunt
salariate si nu realizeaza venituri din alte activitati;
- realitatea datelor declarate pe propria raspundere de titularii
dreptului de ajutor social;
- verifica respectarea prevederilor legale si a modului de solutionare a
cererilor privind acordarea indemnizatiei de nastere si a ajutorului de
urgenta;
- sesizeaza prefectul de indata ce constata aspecte de incalcare a
prevederilor Legii nr. 67/1995 si face propuneri pentru intrarea in legalitate;
- raporteaza lunar prefectului in legatura cu rezultatele actiunilor de
control efectuate;
- centralizeaza datele raportate de primarii din unitatile
administrativ-teritoriale si informeaza Ministerul Muncii si Protectiei Sociale
pana la data de 10 ale fiecarei luni.
V. MODUL DE INCASARE A TAXELOR DE TRECERE A FRONTIEREI, DATORATE DE
CETATENII ROMANI, INSTITUITE PENTRU ANUL 1995
1. Taxele de trecere a frontierei prevazute la art. 23 din Legea nr.
67/1995 se depun in contul bugetului de stat, astfel:
a) la unitatile C.E.C.;
b) la trezoreriile finantelor publice.
Pentru sumele incasate unitatile de mai sus elibereaza chitante in care se
specifica: numele si prenumele platitorului, adresa, suma platita, natura
incasarii, respectiv taxa de trecere a frontierei.
Pentru cetatenii romani care calatoresc in grup organizat prin agentiile de
turism, precum si pentru cei care trec frontiera pe baza de documente de
calatorie colective se poate elibera o singura chitanta cu precizarea numarului
de persoane si a totalului sumei incasate.
Sumele incasate se varsa in contul bugetului de stat la subcapitolul
15.1.04 "Taxa de trecere a frontierei".
2. Nu sunt supusi platii taxei de trecere a frontierei cetatenii romani
care se deplaseaza in strainatate in interes de serviciu, pe baza de pasapoarte
de serviciu sau diplomatice, precum si in conditiile art. 4 din Ordonanta
Guvernului nr. 37/1994, care prevede ca "la cererea agentilor economici ai
caror reprezentanti se deplaseaza in strainatate in scop de afaceri, in
pasaportul simplu se va mentiona ca titularul calatoreste pe o anumita perioada
in interes de serviciu".
3. Persoanele care, potrivit art. 24 din Legea nr. 67/1995, beneficiaza de
scutire a platii taxei de trecere a frontierei, vor prezenta organelor vamale
documente doveditoare din care sa rezulte ca se incadreaza intr-una din
categoriile exceptate. Actele doveditoare se vizeaza de organele vamale.
4. Chitantele eliberate in conditiile pct. 1 sau, dupa caz, actele
doveditoare prevazute la pct. 3 se prezinta organelor de control pentru
trecerea frontierei ale Ministerului de Interne, care le aplica stampile ce se
folosesc pe documentele de calatorie.
5. In cazul in care persoanele indreptatite a fi scutite de plata taxei de
trecere a frontierei nu au posibilitatea de a obtine, in prealabil, actele
doveditoare prevazute la pct. 3, vor plati conform pct. 1 taxa datorata, urmand
ca la inapoierea in tara sa solicite restituirea sumelor platite.
6. Cetatenii romani care au platit taxa de trecere a frontierei si li s-a
refuzat intrarea in tara de destinatie sau, dupa caz, nu au efectuat calatoria
preconizata, li se restituie sumele platite cu acest titlu.
7. Restituirea sumelor platite in conditiile pct. 5 si 6 se face de catre
organele teritoriale ale Ministerului Finantelor, care administreaza contul
bugetului de stat in care au fost depuse sumele respective. Restituirea se
efectueaza pe baza de cerere, la care se anexeaza chitanta de depunere a sumei
in original si, dupa caz, actele doveditoare.
In vederea restituirii sumelor pentru cazurile prevazute la pct. 6, in
situatia de refuz de intrare in tara de destinatie, organele de control pentru
trecerea frontierei ale Ministerului de Interne certifica, sub stampila, pe
versoul chitantei eliberate in conditiile pct. 1, neefectuarea calatoriei.
Pentru cazurile de neefectuare a calatoriei preconizate, altele decat
refuzul de intrare in tara de destinatie, restituirea sumelor se efectueaza de
organele prevazute la alin. 1 pe baza cererii facute pe propria raspundere si a
chitantei de plata a taxei de trecere a frontierei, in original, nestampilata
de organele de control pentru trecerea frontierei ale Ministerului de Interne.
MODEL 1
PRIMAR
MUNICIPIU (SECTOR), ORAS, COMUNA
..................................
Numar de inregistrare ............
Ziua ..... luna ..... anul .......
CERERE
pentru acordarea ajutorului social
Subsemnatul(a) .......................... ......................,
(nume) (prenume)
avand calitatea de (sot, sotie, tutore, curator), nascut(a) la data
(zi/luna/an) ......................., domiciliat(a) in localitatea
..................................... ...............................,
(cod) (denumire)
str. .............. nr. .........., bl. ..........., sc. ......., ap.
............., oficiul postal ........., judetul/sectorul ..........., posesor
al B.I. (carnet de identitate, legitimatia provizorie) seria ............ nr.
.........., eliberat de .............., la data de ............, va rog sa
aprobati acordarea de ajutor social lunar familiei pe care o reprezint.
DECLAR PE PROPRIA RASPUNDERE URMATOARELE:
1. Familia pentru care solicit ajutorul social este compusa din
.............. membri, dupa cum urmeaza:
----------------------------------------------------------------------------
Nr. | Nume si | Data nasterii | Categoria socio-economica*) | Cod
crt. | prenume | zi/ln/an | --------------------------- | numeric
| | | Denumire | Cod | personal*)
| | | | |
----------------------------------------------------------------------------
1 | Sot | | | |
----------------------------------------------------------------------------
2 | Sotie | | | |
----------------------------------------------------------------------------
3 | Copii | | | |
----------------------------------------------------------------------------
4 | | | | |
----------------------------------------------------------------------------
5 | | | | |
----------------------------------------------------------------------------
6 | | | | |
----------------------------------------------------------------------------
7 | | | | |
----------------------------------------------------------------------------
8 | | | | |
----------------------------------------------------------------------------
9 | | | | |
----------------------------------------------------------------------------
10 | | | | |
----------------------------------------------------------------------------
*) Se completeaza: salariat = 1; somer = 2; pensionar = 3; mic meserias =
4; taran = 5; elev = 6; student = 7; alte categorii = 8.
*) Se preia din buletinul de identitate sau din certificatul de nastere.
NOTA: In cazul familiilor cu peste zece membri se va completa o anexa.
FORMAT A3/t2
VENITURI INDIVIDUALE REALIZATE DE MEMBRII FAMILIEI
--------------------------------------------------------------------------
Nr. | Numele | Venituri nete individuale lunare*) realizate din: |TOTAL
crt.| si | ------------------------------------------------- |lei
|prenumele|*)|Suma|*)|Suma|*)|Suma|*)|Suma|*)|Suma|*)|Suma|
| mele |Cod| lei|cod| lei|cod| lei|cod| lei|cod| lei|cod| lei|
---------------------------------------------------------------------------
| | | | | | | | | | | | | |
-----------------------------------------------------------------------
| | | | | | | | | | | | | |
-----------------------------------------------------------------------
| | | | | | | | | | | | | |
-----------------------------------------------------------------------
| | | | | | | | | | | | | |
-----------------------------------------------------------------------
| | | | | | | | | | | | | |
-----------------------------------------------------------------------
| | | | | | | | | | | | | |
-----------------------------------------------------------------------
| | | | | | | | | | | | | |
-----------------------------------------------------------------------
| | | | | | | | | | | | | |
-----------------------------------------------------------------------
| | | | | | | | | | | | | |
-----------------------------------------------------------------------
| | | | | | | | | | | | | |
-----------------------------------------------------------------------
| | | | | | | | | | | | | |
-----------------------------------------------------------------------
| | | | | | | | | | | | | |
-----------------------------------------------------------------------
| | | | | | | | | | | | | |
-----------------------------------------------------------------------
| | | | | | | | | | | | | |
-----------------------------------------------------------------------
| | | | | | | | | | | | | |
-----------------------------------------------------------------------
| | | | | | | | | | | | | |
-----------------------------------------------------------------------
| | | | | | | | | | | | | |
-----------------------------------------------------------------------
| | | | | | | | | | | | | |
-----------------------------------------------------------------------
| | | | | | | | | | | | | |
-----------------------------------------------------------------------
| | | | | | | | | | | | | |
-----------------------------------------------------------------------
| | | | | | | | | | | | | |
-----------------------------------------------------------------------
TOTAL | | | | | | |
VENITURI | | | | | | |
-----------------------------------------------------------------------
*) In cazul cand o persoana realizeaza mai mult de 6 categorii de venituri,
aceasta va continua completarea codurilor si cuantumurilor veniturilor
respective pe randul urmator.
*) Codurile corespunzatoare veniturilor realizate se preiau din lista
categoriilor de venituri ce se iau in considerare la stabilirea ajutorului
social (pagina 4 a cererii).
2. Venituri familiale
2.1. Venituri nete realizate
de familie din agricultura:
Suprafata Venit net Venit net
(ha) anual (lei) lunar (lei)
------------------------------------
- teren agricol ......... ........*) .........
- cultivarea si valorificarea
zarzavaturilor si legumelor si
exploatarea pepinierelor viticole
si pomicole ......... .........*) .........
- alte venituri ......... .........*) .........
Categorie Numar Venit net Venit net
anual (lei) lunar (lei)
------------------------------------------
2.2. Venituri nete
realizate de familie din
cresterea si valorificarea
animalelor:
........ .....*) .......*) ........
........ .....*) .......*) ........
........ .....*) .......*) ........
........ .....*) .......*) ........
2.3. Venituri nete
realizate de familie din
cresterea si valorificarea
pasarilor: .....*) .......*) ........
2.4. Venituri nete
realizate de familie din
apicultura/sericicultura: .....*) .......*) ........
2.5. Venituri nete
realizate de familie din
arende, chirii, rente,
dobanzi, valorificarea unor
bunuri mobile si imobile: .......*) ........
2.6. Alte venituri: .......*) ........
2.7. Bunuri in proprietate
ce pot fi valorificate, inclusiv
economii sau depozite bancare,
titluri de valoare, actiuni etc.
............................... *) .......*) ........
3. La data prezentei cereri, familia pe care o reprezint nu beneficiaza de
ajutor social si nu a depus o alta cerere pentru obtinerea acestuia.
4. Am luat cunostinta despre obligatiile ce-mi revin potrivit prevederilor
Legii privind ajutorul social, nr. 67/1995, si voi comunica in scris primarului
orice modificare cu privire la veniturile si la numarul membrilor familiei pe
care o reprezint.
5. Veniturile nete realizate de familia pe care o reprezint se compun din
veniturile individuale realizate de membrii familiei (pag. 2 a cererii) si
veniturile familiale (pag. 3 a cererii).
Semnatura titularului,
....................
*) Se completeaza de personalul din serviciile specializate ale primarului.
CATEGORII DE VENITURI CE SE IAU IN CONSIDERARE LA STABILIREA
AJUTORULUI SOCIAL
-----------------------------------------------------------------------
Cod Categoria de venituri
-----------------------------------------------------------------------
01 Salariul si alte drepturi salariale, inclusiv cele obtinute in
temeiul unei conventii civile in executare, care nu au caracter
ocazional
-----------------------------------------------------------------------
02 Castigul lunar realizat prin munca temporara si orice alte sume
primite ca plata a muncii
-----------------------------------------------------------------------
03 Venitul lunar realizat ca intreprinzator particular, membru
asociat sau persoana autorizata sa desfasoare o activitate
independenta
-----------------------------------------------------------------------
04 Ajutorul de somaj, ajutorul de integrare profesionala sau
alocatia de sprijin
-----------------------------------------------------------------------
05 Pensiile de asigurari sociale de stat, militare, I.O.V.R. si
cele stabilite pentru cinstirea eroilor- martiri si a urmasilor
acestora
-----------------------------------------------------------------------
06 Pensia de agricultor
-----------------------------------------------------------------------
07 Pensia suplimentara din sistemul asigurarilor sociale de stat si
pensia suplimentara pentru pensionarii militari
-----------------------------------------------------------------------
08 Indemnizatia de ingrijire acordata pensionarilor incadrati in
gradul I de invaliditate
-----------------------------------------------------------------------
09 Ajutorul social stabilit pe baza legislatiei de pensii
-----------------------------------------------------------------------
10 Ajutorul lunar acordat mamelor eroilor-martiri, potrivit Legii
nr. 42/1990, republicata
-----------------------------------------------------------------------
11 Indemnizatia, sporul si renta ce se acorda invalizilor,
veteranilor si vaduvelor de razboi in temeiul Legii nr. 49/1991,
cu modificarile ulterioare
-----------------------------------------------------------------------
12 Indemnizatia lunara acordata persoanelor persecutate din motive
politice (Decretul-lege nr. 118/1990, republicat)
-----------------------------------------------------------------------
13 Indemnizatia lunara acordata magistratilor inlaturati din
justitie din considerente politice
-----------------------------------------------------------------------
14 Ajutorul banesc lunar stabilit conform art. 14 din Legea nr.
23/1969 privind executarea pedepselor
-----------------------------------------------------------------------
15 Drepturi acordate persoanelor handicapate, conform Legii nr.
53/1992
-----------------------------------------------------------------------
16 Salariul platit pentru ingrijirea, supravegherea si acordarea
de ajutor permanent unei persoane handicapate (Legea nr.
53/1992)
-----------------------------------------------------------------------
17 Alocatia de intretinere pentru minorii dati in plasament
familial sau incredintati, potrivit legii, unor familii sau
persoane
-----------------------------------------------------------------------
18 Alocatia de stat pentru copii
-----------------------------------------------------------------------
19 Bursa sociala pentru elevi si studenti
-----------------------------------------------------------------------
20 Bursa de studii pentru studenti
-----------------------------------------------------------------------
21 Suma provenita din creante legale sau din conventii civile de
intretinere aflate in executare
-----------------------------------------------------------------------
22 Alte venituri lunare
-----------------------------------------------------------------------
MODEL 2
TITULAR
-------
Numarul de inregistrare a cererii Nume: .............
.........../............. Prenume: ..........
-----------------------------------------------------------------------
FISA DE CALCUL (RECALCULARE)
AL AJUTORULUI SOCIAL
1. Numarul total al membrilor de familie
care se iau in calcul la stabilirea ajutorului
social ......... pers.
2. Venit net lunar pe familie ......... lei
din care:
2.1. Total venituri nete lunare individuale
realizate de membrii familiei ......... lei
2.2. Venituri nete lunare realizate din
agricultura ......... lei
2.3. Venituri nete lunare realizate din
cresterea si valorificarea animalelor, pasarilor,
albinelor etc. ......... lei
2.4. Alte venituri nete lunare realizate
de familie ......... lei
3. Majorari ale veniturilor nete lunare ......... lei
din care:
3.1. Numar membri de familie care realizeaza
venituri |_| X 5000 lei ......... lei
(salariati, conventie civila, activitati
pe cont propriu)
3.2. Numar membri de familie peste 5
|_| X 25.000 lei ......... lei
4. Nivelul venitului net stabilit in conditiile
legii + majorarile calculate la pct. 3 ........ lei
5. CUANTUMUL AJUTORULUI SOCIAL:
a) calculat (pct. 4 - pct. 2): ......... lei
b) propus: ......... lei
Se acorda incepand cu data de: ..........
INTOCMIT Viza de control
financiar preventiv
-----------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------
DISPOZITIA PRIMARULUI Nr. ...../........
Incepand cu data de ............., ajutorul social
*)
___
| | se stabileste in cuantum de ....... lei
---
___
| | se respinge
---
___
| | se modifica in cuantum de ....... lei
---
___
| | se suspenda
---
___
| | inceteaza
---
Motivul: ..........................................................
.......................................................................
PRIMAR,
*) Se marcheaza cu "X" dispozitia data.
-----------------------------------------------------------------------
FORMAT A4/t2
EVIDENTA DREPTULUI STABILIT
Data acordarii dreptului: ............................
Vize trimestriale privind prezentarea adeverintelor de la oficiul fortei de
munca de catre persoanele apte de munca din familie
-----------------------------------------------------------------------
Nr. | Data (zi, luna, an) prezentarii adeverintelor pentru:
crt. | ---------------------------------------------------------------
| Sot | Sotie | Copii
-----------------------------------------------------------------------
| | |
-----------------------------------------------------------------------
| | |
-----------------------------------------------------------------------
| | |
-----------------------------------------------------------------------
| | |
-----------------------------------------------------------------------
| | |
-----------------------------------------------------------------------
| | |
-----------------------------------------------------------------------
| | |
-----------------------------------------------------------------------
| | |
-----------------------------------------------------------------------
| | |
-----------------------------------------------------------------------
| | |
-----------------------------------------------------------------------
| | |
-----------------------------------------------------------------------
| | |
-----------------------------------------------------------------------
| | |
-----------------------------------------------------------------------
| | |
-----------------------------------------------------------------------
| | |
-----------------------------------------------------------------------
| | |
-----------------------------------------------------------------------
| | |
-----------------------------------------------------------------------
| | |
-----------------------------------------------------------------------
| | |
-----------------------------------------------------------------------
Data (zi, luna, an)
Suspendarea platii ...................
Incetarea platii ...................
Repunerea in plata ...................
Recalcularea cuantumului ajutorului social s-a realizat pentru motivul:
.......................................................................
.......................................................................
.......................................................................
.......................................................................
MODEL 3A
PRIMAR
MUNICIPIU (SECTOR), ORAS, COMUNA
.................................
Nr. ......../........
COMUNICARE
privind - stabilirea *)
- modificarea [ ]
- suspendarea [ ]
- incetarea ajutorului social [ ]
In baza dispozitiei primarului, nr. ......., incepand cu data de ...... se
stabileste/modifica/suspenda/inceteaza ajutorul social in cuantum de ........
lei, acordat familiei d-lui (d-nei) ..........., potrivit cererii nr. .......,
cu domiciliul in localitatea ........., str. .............. nr. .......,
judetul/sectorul .......... .
Motivul modificarii/suspendarii/incetarii ajutorului social:
.............................................................................................................................................
Dispozitia se poate ataca pe calea contenciosului administrativ.
PRIMAR,
---------------
*) Se marcheaza cu "X" dispozitia primarului.
FORMAT A5
MODEL 3B
PRIMAR
MUNICIPIU (SECTOR), ORAS, COMUNA
.................................
Nr. ......./.........
COMUNICARE
privind respingerea dreptului la ajutor social
Potrivit dispozitiei primarului, nr. ......, se respinge cererea dv.,
inregistrata cu nr. ....., privind acordarea ajutorului social familiei d-lui
(d-nei) ..................., cu domiciliul in localitatea ..............., str.
.................. nr. ........, judetul/sectorul .................., din
urmatoarele motive:
.............................................................................................................................................
Dispozitia se poate ataca pe calea contenciosului administrativ.
PRIMAR,
FORMAT A5
MODEL 4
Nr. ....../.......
CERERE*)
Subsemnatul(a) ................., domiciliat(a) in localitatea
................., str. ........... nr. .............., bloc ........, sc.
......., ap. ........., sectorul/judetul ........., posesor al buletinului de
identitate seria ...... nr. ........, eliberat de ...... la data ........, va
rog sa-mi eliberati o adeverinta din care sa rezulte ca m-am prezentat la
oficiul fortei de munca pentru incadrarea in munca si ca nu am refuzat locul de
munca sau cursul de calificare/recalificare oferit.
Adeverinta imi este necesara pentru a beneficia de ajutor social.
Semnatura .................
.......................................................................
DIRECTIA DE MUNCA SI PROTECTIE SOCIALA
Judetul ............
OFICIUL FORTEI DE MUNCA
Nr. ....../.......
ADEVERINTA*)
Se adevereste prin prezenta ca dl/dna ................., domiciliat(a) in
localitatea ....................., str. .......... nr. .................,
nascut(a) la data de ............., este in evidenta oficiului nostru pentru
ajutor de somaj/ajutor de integrare profesionala/alocatie de sprijin/in
cautarea unui loc de munca, la nr. ............., de la data de ............
Cuantumul ajutorului este de ................... lei.
Persoana a solicitat angajarea in munca/nu a refuzat nejustificat
repartizarea in munca ce i-a fost oferita si a urmat/urmeaza cursurile de
calificare ce i s-au recomandat sau la care a fost inscrisa.
DIRECTOR, SEF OFICIU,
-----------------
*) Se completeaza de solicitant si se inregistreaza la oficiul fortei de
munca.
*) Se completeaza de oficiul fortei de munca.
FORMAT A4
MODEL 5
PRIMAR
MUNICIPIU (SECTOR), ORAS, COMUNA
.................................
Nr. ......./.........
RAPORT STATISTIC
privind acordarea ajutorului social, a indemnizatiei de nastere si a
ajutorului de urgenta conform Legii nr. 67/1995
luna ....... anul ........
1. AJUTORUL SOCIAL
1.1.
----------------------------------------------------------------------------
| | Nr. beneficiari |
Nr.|categoria |-------------------------------------------------|Sume
crt.| de |In plata |Intrati |Suspendati|iesiti| Existenti |efectiv
|beneficiari| la | sau |din plata | din |in plata la|platite
| |inceputul|repusi |in cursul |plata | sfarsitul |(mii
| | lunii | in | lunii | in | lunii |lei)
| | | plata | |cursul| |
| | |in cursul| | lunii| |
| | | lunii | | | |
---------------------------------------------------------------------------
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 = (2+3)-| 7
| | | | | | (4+5) |
----------------------------------------------------------------------------
1. |persoane | | | | | |
|singure | | | | | |
----------------------------------------------------------------------------
2. |familii cu | | | | | |
|2 persoane | | | | | |
-----------------------------------------------------------------------
3. |familii cu | | | | | |
|3 persoane | | | | | |
-----------------------------------------------------------------------
4. |familii cu | | | | | |
|4 persoane | | | | | |
----------------------------------------------------------------------
5. |familii cu | | | | | |
|5 persoane | | | | | |
-----------------------------------------------------------------------
6. |familii cu | | | | | |
| peste 5 | | | | | |
| persoane | | | | | |
-----------------------------------------------------------------------
| TOTAL | | | | | |
-----------------------------------------------------------------------
1.2.
-----------------------------------------------------------------------
Cuantum ajutor social | Nr. | Sume totale
(lei) | beneficiari | platite
-----------------------------------------------------------------------
5.000 | |
-----------------------------------------------------------------------
5.000 - 10.000 | |
-----------------------------------------------------------------------
10.000 - 20.000 | |
-----------------------------------------------------------------------
20.000 - 40.000 | |
-----------------------------------------------------------------------
40.000 - 60.000 | |
-----------------------------------------------------------------------
60.000 - 80.000 | |
-----------------------------------------------------------------------
80.000 - 100.000 | |
-----------------------------------------------------------------------
100.000 - 120.000 | |
-----------------------------------------------------------------------
120.000 - 140.000 | |
-----------------------------------------------------------------------
peste 140.000 | |
-----------------------------------------------------------------------
TOTAL | |
-----------------------------------------------------------------------
2. INDEMNIZATIA DE NASTERE
- numar beneficiare: ...........
- total cumulat, de la inceputul anului: ...........
- sume platite: ...........
- total cumulat, de la inceputul anului: ...........
3. AJUTOARE DE URGENTA
- numar beneficiari: ...........
- total cumulat, de la inceputul anului: ...........
- sume platite: ...........
- total cumulat, de la inceputul anului: ...........
PRIMAR, INTOCMIT,
FORMAT A4
MODEL 6
PRIMAR
MUNICIPIU (SECTOR), ORAS, COMUNA
.................................
Nr. ......../........
CERERE
pentru acordarea indemnizatiei de nastere
Subsemnata ...................., nascuta la data (zi, luna, an)
..............., domiciliata in localitatea ..........., str. ....... nr.
........., bl. ......., sc. ............, ap. ............, telefon ..........,
sector ........., judetul ............., cod postal ........., posesor al B.I.
seria ..........., nr. ........., eliberat de ................, la data de
........., va rog sa-mi aprobati acordarea indemnizatiei de nastere.
In conformitate cu prevederile art. 19 din Legea nr. 67/1995, solicit
indemnizatia de nastere pentru cea de-a 2-a nastere care a avut loc la data de
(ziua, luna, anul) ............., iar copilul a fost inregistrat in registrul
starii civile (comuna/oras/municipiu) ......., sub numele de
.................., cu certificatul de nastere seria ........... nr.
...........
Anexez alaturat copii dupa certificatele de nastere ale ultimilor 2 copii
nascuti de subsemnata.
Semnatura Data ........
................
.......................................................................
DISPOZITIA PRIMARULUI Nr. .../....
*)
[ ] Se stabileste dreptul la indemnizatia de nastere in cuantum de
.......... lei.
[ ] Se respinge cererea pentru indemnizatia de nastere, din urmatoarele
motive:
.............................................................................................................................................
PRIMAR,
*) Se marcheaza cu "X" dispozitia data.
FORMAT A4