HOTARARE Nr. 567 din 15 iunie 2005
privind organizarea si desfasurarea studiilor universitare de doctorat
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 540 din 24 iunie 2005

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 71 alin.
(2), al art. 80 alin. (1) si al art. 92 alin. (2) si (3) din Legea
invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, precum si al art. 14 din Legea nr. 288/2004 privind organizarea
studiilor universitare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta hotarare reglementeaza principiile de baza privind organizarea
si desfasurarea ciclului de studii universitare de doctorat, ciclu denumit in
continuare doctorat.
(2) Doctoratul constituie ciclul superior de studii universitare a carui
finalitate este dezvoltarea cunoasterii prin cercetare stiintifica originala.
Doctoratul are doua componente: un program de pregatire bazat pe studii
universitare avansate si un program de cercetare stiintifica.
(3) Doctoratul este de doua tipuri: doctorat stiintific si doctorat
profesional.
Art. 2
(1) Doctoratul stiintific se bazeaza pe creatie si cercetare stiintifica
avansata, contribuind la dezvoltarea de cunostinte, competente si abilitati
cognitive.
(2) Cunostintele, competentele si abilitatile generale si de specialitate
confera absolventului de studii universitare de doctorat stiintific
capacitatea:
a) de a intelege sistematic, comprehensiv, domeniul de studiu si de a
utiliza metodele de cercetare asociate acestui domeniu;
b) de a concepe si implementa un proiect de cercetare si de a face
managementul cercetarii in conditiile respectarii deontologiei profesionale;
c) de a contribui la progresul cunoasterii prin cercetare originala cu
impact national sau international, demonstrata prin publicatii stiintifice;
d) de analiza critica, evaluare si sinteza a unor idei noi si complexe;
e) de comunicare cu comunitatea profesionala si cu societatea civila in
contextul domeniului sau de cercetare;
f) de a contribui la promovarea dezvoltarii tehnologice, sociale si
culturale in contextul unei societati si economii bazate pe cunoastere.
(3) Doctoratul stiintific se organizeaza in domeniile cuprinse in
urmatoarele domenii fundamentale: stiinte exacte, stiinte ale naturii, stiinte
umaniste, teologie, stiinte juridice, stiinte sociale si politice, stiinte
economice, arhitectura si urbanism, stiinte agricole si silvice, stiinte
medicale, stiinte ingineresti, stiinte militare si informatii.
(4) Institutiile de invatamant superior promoveaza interdisciplinaritatea
in studiile universitare de doctorat.
Art. 3
(1) Doctoratul profesional se bazeaza pe cercetare-analiza stiintifica a
propriei performante profesionale artistice sau sportive a doctorandului,
realizata cel putin la nivel national, contribuind astfel la dezvoltarea de
cunostinte, competente si abilitati profesionale.
(2) Cunostintele, competentele si abilitatile generale si de specialitate
confera absolventului de studii universitare de doctorat profesional
capacitatea:
a) de a intelege sistematic, comprehensiv, domeniul profesional si de a
utiliza metodele profesionale avansate asociate domeniului respectiv;
b) de a concepe si implementa un proiect de cercetare a performantelor
profesionale artistice sau sportive si de a face managementul acestuia in
conditiile respectarii deontologiei profesionale;
c) de a contribui la dezvoltarea practicii profesionale de valoare
nationala si internationala;
d) de analiza critica, evaluare si sinteza a unor idei noi si complexe
asociate practicii profesionale sau creatiei artistice proprii;
e) de comunicare cu comunitatea profesionala si cu societatea civila in
contextul domeniului de expertiza.
(3) Doctoratul profesional se poate organiza numai in domeniile cuprinse in
domeniile fundamentale: arte, cultura fizica si sport.
CAP. 2
Institutia Organizatoare de Studii Universitare de Doctorat (I.O.S.U.D.)
Art. 4
(1) Doctoratul se organizeaza in institutiile de invatamant superior
aprobate de Ministerul Educatiei si Cercetarii, pe baza evaluarii periodice a
capacitatii lor institutionale de a oferi un mediu integrat de invatare si
cercetare avansata, de nivel national sau international.
(2) Evaluarea se face la nivelul fiecarei institutii de invatamant superior
pentru fiecare domeniu de doctorat de catre o comisie de experti, pe baza unui
sistem de criterii si a unei metodologii care se aproba prin ordin al
ministrului educatiei si cercetarii.
(3) Pe baza rezultatelor evaluarii institutiei de invatamant superior,
Consiliul National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor
Universitare propune Ministerului Educatiei si Cercetarii acordarea dreptului
de organizare de studii universitare de doctorat. Dreptul de a organiza studii
universitare de doctorat se atesta prin ordin al ministrului educatiei si
cercetarii.
(4) Institutia de invatamant superior care a primit aprobarea de a organiza
doctorat intr-unul sau mai multe domenii se numeste in continuare Institutie
Organizatoare de Studii Universitare de Doctorat (I.O.S.U.D.). I.O.S.U.D. are
obligatia de a publica un raport anual privind ciclul de studii universitare de
doctorat, insotit de sinteze ale tezelor de doctorat sustinute in anul
respectiv.
(5) Fiecare I.O.S.U.D. isi elaboreaza un regulament propriu de organizare
si desfasurare a doctoratului, cu respectarea prevederilor legale, in termen de
90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari.
(6) Institutele Academiei Romane si alte institute de cercetare din tara si
din strainatate pot participa la ciclul de studii universitare de doctorat prin
formarea de consortii cu I.O.S.U.D. Intr-un astfel de consortiu institutele
Academiei Romane si celelalte institute de cercetare pot contribui la
realizarea programelor de cercetare stiintifica, in concordanta cu prevederile
Regulamentului I.O.S.U.D. de organizare si desfasurare a doctoratului.
CAP. 3
Conducatorul de doctorat
Art. 5
(1) Conducator de doctorat poate fi un profesor universitar, un profesor
universitar consultant, un academician sau un cercetator stiintific principal
gradul I, care are titlul de doctor obtinut in domeniul respectiv.
(2) Conducatorul de doctorat se numeste prin ordin al ministrului educatiei
si cercetarii, la propunerea I.O.S.U.D., cu avizul Consiliului National de
Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare, acest aviz
fiind acordat pe baza evaluarii activitatii didactice si de cercetare, de
relevanta nationala sau internationala.
(3) Conducatorul de doctorat isi desfasoara activitatea didactica si de
cercetare in institutia de invatamant superior care l-a propus sau in
institutii care formeaza consortii cu respectiva I.O.S.U.D. Un conducator de
doctorat isi poate desfasura activitatea prin afiliere la o singura I.O.S.U.D.
(4) Fiecare I.O.S.U.D. este autorizata sa stabileasca prin regulament
propriu numarul maxim de doctoranzi pe care ii poate indruma un conducator de
doctorat, dar acesta nu poate fi mai mare de 15 doctoranzi inscrisi simultan la
un conducator de doctorat.
(5) Dupa pensionare, conducatorul de doctorat, cu exceptia celui care a
obtinut calitatea de profesor universitar consultant, nu mai poate primi spre
indrumare noi doctoranzi. Profesorul consultant nu mai poate primi spre
indrumare noi doctoranzi dupa varsta de 70 de ani.
(6) Prin incetarea contractului de munca la o I.O.S.U.D. se pierde automat
calitatea de conducator de doctorat, iar doctoranzii sunt redistribuiti altor
conducatori de doctorat din aceeasi I.O.S.U.D.
CAP. 4
Asigurarea calitatii in cadrul studiilor universitare de doctorat
Art. 6
(1) Studiile universitare de doctorat fac obiectul procedurilor de
asigurare interna si externa a calitatii stabilite pe baza bunelor practici
europene.
(2) Principalii responsabili de calitatea doctoratului sunt I.O.S.U.D,
conducatorul de doctorat si doctorandul.
(3) In cazul nerespectarii standardelor de calitate sau de etica
profesionala, Ministerul Educatiei si Cercetarii, pe baza unui raport extern de
evaluare, intocmit de Consiliul National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor
si Certificatelor Universitare, poate lua urmatoarele masuri:
a) retragerea dreptului I.O.S.U.D. de a organiza concurs de admitere pentru
selectarea de noi doctoranzi pe o perioada de pana la 3 ani;
b) retragerea calitatii de conducator de doctorat;
c) retragerea titlului de doctor.
(4) Redobandirea dreptului I.O.S.U.D. de a organiza concurs de admitere in
ciclul de studii universitare de doctorat se poate obtine numai pe baza unui
nou raport extern de evaluare al Consiliului National de Atestare a Titlurilor,
Diplomelor si Certificatelor Universitare si cu aprobarea Ministerului
Educatiei si Cercetarii.
(5) Redobandirea calitatii de conducator de doctorat se poate obtine la
propunerea I.O.S.U.D., pe baza unui raport de evaluare interna ale carui aprecieri
sunt validate printr-o evaluare externa. Rezultatele pozitive ale acestor
proceduri sunt conditii necesare pentru aprobare din partea Ministerului
Educatiei si Cercetarii.
(6) Conducatorii de doctorat si I.O.S.U.D. sunt evaluati o data la 5 ani de
catre comisii de experti aprobate prin ordin al ministrului educatiei si
cercetarii.
CAP. 5
Organizarea ciclului de studii universitare de doctorat
Art. 7
(1) Durata ciclului de studii universitare de doctorat este, de regula de 3
ani. In situatii speciale, durata poate fi prelungita cu 1 - 2 ani, in
conditiile prevazute de lege.
(2) Studiile universitare de doctorat se pot intrerupe pe motive temeinice,
cu aprobarea conducerii I.O.S.U.D, conform prevederilor contractului de studii
universitare de doctorat. Perioadele de intrerupere cumulate nu pot depasi 2
ani.
(3) Durata desfasurarii doctoratului se prelungeste in caz de intrerupere,
corespunzator cu perioadele cumulate ale intreruperilor aprobate de conducerea
I.O.S.U.D.
Art. 8
(1) Doctoratul se desfasoara pe baza unui contract de studii doctorale
incheiat intre doctorand, conducatorul de doctorat si I.O.S.U.D. In acest
contract sunt prevazute drepturile si obligatiile fiecarei parti implicate in
ciclul de studii universitare de doctorat, astfel incat sa fie realizate
cerintele de asigurare a calitatii.
(2) Modelul contractului de studii doctorale se elaboreaza de fiecare
I.O.S.U.D, in concordanta cu prevederile regulamentului de organizare si
desfasurare a doctoratului si cu respectarea legislatiei in vigoare.
Art. 9
Doctoratul se desfasoara in limba romana sau intr-o limba de circulatie
internationala, la cererea doctorandului, conform contractului de studii
doctorale incheiat intre I.O.S.U.D, conducatorul de doctorat si doctorand.
Art. 10
(1) Programul de pregatire universitara avansata se desfasoara in cadrul
I.O.S.U.D. pe baza planului de invatamant aprobat in senatul institutiei de
invatamant superior si are o durata de 2 - 3 semestre.
(2) Planul de invatamant cuprinde atat discipline de cunoastere avansata in
cadrul domeniului de studii de doctorat, cat si module de pregatire
complementara necesare pentru o insertie rapida a absolventului de studii
universitare de doctorat pe piata muncii.
(3) In cadrul programului de pregatire universitara avansata, pentru a
evidentia rezultatele formarii, concomitent cu sistemul de evaluare se
utilizeaza sistemul de credite transferabile. Fiecare I.O.S.U.D. este
autorizata sa stabileasca propriile reguli de evaluare a doctoranzilor si
criteriile specifice de promovare a probelor din cadrul programului de
pregatire universitara avansata.
Art. 11
(1) Programul de cercetare stiintifica are o durata de 3 - 4 semestre si
este organizat in domeniul de cercetare prin care s-a consacrat conducatorul de
doctorat.
(2) Cercetarea stiintifica se bazeaza pe metode cantitative si calitative
agreate de comunitatea stiintifica dintr-un domeniu. In cazul doctoratului
profesional, cercetarea stiintifica se aplica asupra performantelor
profesionale artistice sau sportive proprii.
Art. 12
(1) Pentru promovarea doctorandului in programul de cercetare stiintifica,
acesta sustine public un proiect de cercetare stiintifica.
(2) Tema proiectului de cercetare stiintifica se stabileste de catre
conducatorul de doctorat impreuna cu doctorandul si se coreleaza cu programul
de pregatire universitara avansata, cu domeniul de expertiza al conducatorului
de doctorat, cu programele si cu politica institutionala ale I.O.S.U.D.
(3) Comisia de examinare a proiectului de cercetare stiintifica este
formata din conducatorul de doctorat, in calitate de presedinte, si din cel
putin alti 2 specialisti cu titlu de doctor si functie didactica cel putin de
conferentiar universitar sau de cercetator stiintific gradul II din I.O.S.U.D.
sau din consortiul de cercetare stabilit potrivit prevederilor art. 4 alin.
(6).
(4) Rezultatele evaluarii se exprima prin unul dintre urmatoarele
calificative: "Foarte bine", "Bine", "Satisfacator"
sau "Nesatisfacator". Calificativele "Foarte bine" si
"Bine" permit promovarea directa a doctorandului in programul de
cercetare. In cazul obtinerii calificativului "Satisfacator" sau
"Nesatisfacator", doctorandul prezinta un nou proiect.
(5) Daca si la a doua sustinere a probei de promovare in programul de
cercetare se obtine calificativul "Satisfacator" sau
"Nesatisfacator", doctorandul este exmatriculat din ciclul de studii
universitare de doctorat. El primeste un certificat de absolvire a programului
de pregatire universitara avansata din cadrul ciclului de studii universitare
de doctorat.
Art. 13
(1) Programul de cercetare stiintifica se realizeaza sub indrumarea unui
conducator de doctorat, in cadrul unei echipe de cercetare stiintifica.
(2) In cazul doctoratului interdisciplinar, indrumarea poate fi realizata
de 2 conducatori de doctorat din domeniile care concura la realizarea
programului original de cercetare propus de doctorand si aprobat de I.O.S.U.D.
Cei 2 conducatori de doctorat pot sa apartina aceleiasi institutii de
invatamant superior sau partenerilor din consortiu ori pot sa isi desfasoare
activitatea in doua I.O.S.U.D. diferite. In acest caz, intre institutii se
incheie un acord de cotutela.
(3) Activitatea de indrumare a doctoranzilor este inclusa in norma
didactica sau de cercetare a conducatorului de doctorat, potrivit
reglementarilor legale in vigoare. In cazul indrumarii programului de cercetare
al unui doctorand de catre 2 conducatori de doctorat, normarea se face
proportional cu activitatea de indrumare a fiecarui conducator de doctorat.
(4) Programul incepe dupa acceptarea de catre conducerea I.O.S.U.D. a
proiectului de cercetare stiintifica care devine in acelasi timp tema pentru
realizarea tezei de doctorat.
(5) Programul de cercetare stiintifica se poate desfasura in cadrul
I.O.S.U.D, in cadrul institutelor Academiei Romane sau al altor institute de
cercetare din tara ori din strainatate, partenere intr-un consortiu cu
I.O.S.U.D.
(6) Rezultatele intermediare ale programului de cercetare sunt prezentate
de doctorand spre dezbatere in cadrul I.O.S.U.D sub forma unor rapoarte
stiintifice. I.O.S.U.D. stabileste prin regulament propriu numarul, frecventa
si cerintele stiintifice minimale ale rapoartelor intermediare de cercetare
stiintifica. Publicarea rapoartelor stiintifice in reviste de specialitate, cu
referenti stiintifici, este stimulata de I.O.S.U.D.
(7) Programul de cercetare stiintifica se finalizeaza prin prezentarea
publica a tezei de doctorat.
Art. 14
Cheltuielile ocazionate de organizarea si desfasurarea examenelor,
prezentarea proiectelor de cercetare stiintifica, sustinerea publica a tezei de
doctorat si eliberarea diplomei de doctor se suporta din bugetul I.O.S.U.D.
Art. 15
(1) Studiile universitare de doctorat se pot organiza si in cotutela
internationala.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1) doctorandul isi desfasoara
activitatea sub indrumarea concomitenta a unui conducator de doctorat din
Romania si a unui conducator de doctorat dintr-o alta tara, pe baza unui acord
scris intre institutiile organizatoare implicate.
(3) I.O.S.U.D. care inmatriculeaza initial doctorandul are rolul principal,
iar I.O.S.U.D. care participa in cotutela la organizarea si desfasurarea
doctoratului are rolul de cotutela.
(4) Acordul prevazut la alin. (2) cuprinde cerintele organizarii si
desfasurarii doctoratului in fiecare dintre cele doua I.O.S.U.D, in concordanta
cu rolul pe care fiecare parte il asuma in cadrul cotutelei si cu legislatia
specifica din fiecare tara.
(5) Acordul prevazut la alin. (2) prevede recunoasterea reciproca a
titlului stiintific de doctor de catre autoritatile de resort din cele doua
tari, pe baza competentelor acestora si in conformitate cu prevederile legale
din fiecare tara.
Art. 16
(1) Studiile universitare de doctorat se pot organiza in forma de
invatamant cu frecventa si fara frecventa.
(2) Doctoratul in forma de invatamant cu frecventa se poate organiza in
regim de finantare de la bugetul de stat sau in regim cu taxa. Ministerul
Educatiei si Cercetarii aloca anual pentru doctoratul in forma de invatamant cu
frecventa un numar de locuri finantate de la buget.
(3) Doctoratul in forma de invatamant fara frecventa se organizeaza numai
in regim cu taxa. Numarul de locuri pentru doctoratul in regim cu taxa si
cuantumul acesteia se stabilesc de catre Senatul fiecarei I.O.S.U.D, pe baza
legislatiei in vigoare si cu respectarea cerintelor de asigurare a calitatii.
(4) Cele doua componente ale ciclului de studii universitare de doctorat -
programul de studii universitare avansate si programul de cercetare stiintifica
- sunt obligatorii pentru ambele forme de invatamant.
Art. 17
Pe parcursul ciclului de studii universitare de doctorat forma de
invatamant poate fi schimbata, potrivit prevederilor Regulamentului I.O.S.U.D.
si clauzelor contractului de studii doctorale.
Art. 18
(1) Doctorandul poate solicita conducerii I.O.S.U.D. schimbarea
conducatorului de doctorat in cazul in care acesta este indisponibil mai mult
de un an sau nu respecta clauzele din contractul de studii.
(2) Conducerea I.O.S.U.D. aproba schimbarea dupa obtinerea acordului scris
al unui nou conducator de doctorat, in cadrul aceluiasi domeniu de studiu.
Art. 19
(1) Doctorandul poate solicita schimbarea temei de doctorat o singura data
in timpul programului de cercetare stiintifica, pe baza sustinerii cu succes a
unui nou proiect de cercetare stiintifica.
(2) Schimbarea temei tezei de doctorat se aproba de conducerea I.O.S.U.D.,
in cadrul aceluiasi domeniu in care a fost inmatriculat doctorandul, si nu
implica modificarea duratei ciclului de studii universitare de doctorat.
(3) In cazul doctoratului in cotutela, schimbarea temei tezei de doctorat
se face cu acordul ambelor I.O.S.U.D.
CAP. 6
Doctorandul
Art. 20
Persoana admisa la doctorat are pe intreaga perioada de desfasurare a
acestuia - de la inmatricularea in ciclul de studii de doctorat pana la
sustinerea publica a tezei de doctorat - calitatea de doctorand, calitate
asimilata celei de asistent de cercetare pe perioada programului de pregatire
universitara avansata si de cercetator stiintific pe perioada programului de
cercetare stiintifica.
Art. 21
(1) Doctorandul inscris la forma de invatamant cu frecventa poate obtine
bursa de doctorat, care se acorda prin concurs organizat de I.O.S.U.D.
(2) Conform prevederilor contractului de studii, bursa de doctorat se
acorda fie pe intreaga perioada a studiilor universitare de doctorat, fie pe
una dintre componentele doctoratului: programul de pregatire universitara
avansata sau programul de cercetare stiintifica. Bursa se suspenda automat
pentru perioadele de intrerupere a studiilor de doctorat aprobate de conducerea
I.O.S.U.D., la cererea doctorandului.
(3) Bursa de doctorat reprezinta, in intelesul prezentei hotarari, o
indemnizatie egala cu salariul brut de asistent de cercetare pentru perioada
programului de pregatire universitara avansata si de cercetator stiintific
pentru perioada programului de cercetare stiintifica.
(4) Bursa de doctorat se acorda din veniturile I.O.S.U.D. provenite din
sume alocate de la bugetul de stat, din venituri proprii, donatii, sponsorizari
si din alte surse, in conditiile legii.
Art. 22
Doctorandul exmatriculat pentru neindeplinirea obligatiilor prevazute in
ciclul de studii universitare de doctorat pierde statutul de doctorand, iar
daca a fost bursier, el pierde in mod automat si drepturile de bursa de studii.
Art. 23
(1) Pe toata durata activitatii, doctorandul de la forma de invatamant cu
frecventa, care obtine bursa, beneficiaza de recunoasterea vechimii in munca,
de alte drepturi si obligatii ce revin salariatului, precum si de dreptul de a
desfasura activitati didactice prin cumul sau prin plata cu ora, potrivit
contractului de studii de doctorat.
(2) Contributiile datorate, potrivit legii, la asigurarile sociale de stat,
la asigurarile pentru somaj, la asigurarile sociale de sanatate si pentru
accidente de munca si boli profesionale pentru doctoranzii la forma de
invatamant cu frecventa, care obtin bursa, se platesc lunar de catre I.O.S.U.D.
la care sunt inmatriculati. Baza de calcul a contributiilor datorate o
constituie cuantumul bursei.
(3) Dupa sustinerea tezei de doctorat, I.O.S.U.D. elibereaza o adeverinta
care atesta ca perioada in care doctorandul a urmat studiile universitare de
doctorat la forma de invatamant cu frecventa constituie vechime in munca.
(4) Doctoranzii care urmeaza studiile la forma de invatamant fara frecventa
si sunt salariati in administratia publica, in regiile autonome cu specific
deosebit sau in alte unitati bugetare au dreptul la concedii de studii fara
plata, potrivit legislatiei in vigoare.
Art. 24
Doctoranzii care indeplinesc toate obligatiile de studiu si cercetare
prevazute in contract si sustin cu succes teza de doctorat in conditiile art.
35 alin. (2) primesc titlul de doctor in domeniul de studiu abordat.
CAP. 7
Admiterea la studii universitare de doctorat
Art. 25
(1) Admiterea candidatilor la studii universitare de doctorat, indiferent
de forma de invatamant in care se organizeaza, se face prin concurs organizat
anual de I.O.S.U.D., de regula inainte de inceputul anului universitar.
(2) Organizarea si desfasurarea concursului de admitere la studii
universitare de doctorat se realizeaza in conformitate cu regulamentul propriu
al fiecarei I.O.S.U.D., care devine responsabila pentru asigurarea calitatii.
(3) Concursul de admitere la studii universitare de doctorat contine o
serie de probe specifice domeniului de studiu respectiv si un examen de
competenta lingvistica pentru o limba de circulatie internationala.
(4) Inscrierea la concursul de admitere la studii universitare de doctorat
intr-un domeniu specific se poate face indiferent de domeniul in care a fost
dobandita diploma de licenta sau de masterat. Cunostintele specifice domeniului
de studiu se verifica pe baza unei bibliografii cuprinzand lucrari de
specialitate, anuntata din timp de catre I.O.S.U.D.
(5) Examenul de competenta lingvistica se sustine la catedrele de limbi
straine ale universitatii respective, care elibereaza un certificat de
competenta lingvistica.
(6) Daca un candidat a obtinut in ultimii 2 ani calendaristici un
certificat de competenta lingvistica cu recunoastere internationala, examenul
de competenta lingvistica nu mai este necesar.
(7) In cazul doctoratului profesional, performanta profesionala proprie in
domeniul artistic sau sportiv, cel putin de nivel national, este o conditie
prealabila obligatorie pentru admiterea la doctorat.
Art. 26
(1) Au dreptul sa participe la concursul de admitere la studii universitare
de doctorat numai absolventii studiilor universitare de masterat.
(2) Absolventii invatamantului universitar cu diplome de licenta sau
echivalente, eliberate pana in anul absolvirii primei promotii de licenta
organizata in conformitate cu prevederile Legii nr. 288/2004 privind
organizarea studiilor universitare, au dreptul sa participe la concursul de
admitere la studii universitare de doctorat fara sa fi absolvit ciclul
studiilor universitare de masterat.
(3) Candidatii care au fost exmatriculati de la studii universitare de
doctorat au dreptul sa se inscrie la un nou concurs de admitere numai pe locuri
cu taxa, indiferent de forma de invatamant.
Art. 27
Validarea rezultatelor admiterii la studii universitare de doctorat si
inmatricularea candidatilor care au reusit la concurs se fac prin decizii ale
conducerii I.O.S.U.D.
CAP. 8
Elaborarea si sustinerea tezei de doctorat
Art. 28
(1) In cazul doctoratului stiintific, teza de doctorat trebuie sa
demonstreze cunoasterea stiintifica avansata a temei abordate, sa contina
elemente de originalitate in dezvoltarea sau solutionarea temei, precum si
modalitati de validare stiintifica a acestora.
(2) In cazul doctoratului profesional, teza de doctorat trebuie sa cuprinda
analiza stiintifica a unei performante profesionale proprii din domeniul
artistic sau sportiv, cel putin de nivel national. Teza de doctorat trebuie sa
evidentieze elementele de originalitate specifice domeniului abordat, precum si
modalitatile de analiza si recunoastere valorica.
Art. 29
(1) Teza de doctorat se elaboreaza conform cerintelor stabilite de
I.O.S.U.D. prin regulamentul propriu de organizare si desfasurare a
doctoratului.
(2) Teza de doctorat poate fi redactata intr-o limba de circulatie
internationala, conform prevederilor contractului de studii de doctorat.
(3) Teza de doctorat finalizata este supusa unei analize preliminare in
cadrul catedrei de specialitate sau al colectivului de cercetare, inainte de a
fi propusa evaluarii de catre membrii comisiei de doctorat.
(4) Teza de doctorat se prezinta conducerii I.O.S.U.D. impreuna cu
referatul favorabil al conducatorului de doctorat si cu o sinteza a analizei
preliminare efectuate de catedra de specialitate sau de colectivul de
cercetare.
(5) In cazul doctoratului in cotutela, teza de doctorat se depune la I.O.S.U.D.
care a facut inmatricularea initiala a doctorandului, impreuna cu referatele
favorabile ale celor 2 conducatori de doctorat si cu sinteza analizei
preliminare prevazute la alin. (3).
Art. 30
(1) Conducerea I.O.S.U.D. trimite teza de doctorat spre evaluare membrilor
unei comisii de specialisti, denumita in continuare comisie de doctorat. Ea
este propusa de conducatorul de doctorat si aprobata de conducerea I.O.S.U.D.
(2) Comisia de doctorat este alcatuita din presedinte, conducatorul de
doctorat si 3 referenti oficiali, dintre care cel putin 2 isi desfasoara
activitatea in afara I.O.S.U.D. respective.
(3) Presedintele comisiei de doctorat este un reprezentant al conducerii
I.O.S.U.D.
(4) Referentii oficiali sunt specialisti in domeniul in care a fost
elaborata teza de doctorat, au titlul de doctor si au functia didactica cel
putin de conferentiar universitar sau de cercetator stiintific principal gradul
I.
(5) Din comisia de doctorat pot face parte si specialisti din alte tari,
care indeplinesc conditiile prevazute la alin. (4).
(6) In cazul doctoratului in cotutela, comisia pentru sustinerea publica a
tezei de doctorat cuprinde reprezentanti ai ambelor I.O.S.U.D. Comisia de
doctorat poate fi completata cu 1 - 2 referenti provenind din alte institutii
de invatamant superior, la propunerea conducatorilor de doctorat. Presedintele
comisiei este un reprezentant al conducerii I.O.S.U.D. care organizeaza
sustinerea publica a tezei de doctorat.
Art. 31
(1) Referentii oficiali au obligatia sa depuna referatele de analiza la
I.O.S.U.D., in termen de cel mult 30 de zile de la primirea tezei de doctorat.
In cazul in care unul sau mai multi referenti oficiali apreciaza in mod
justificat ca teza de doctorat este nesatisfacatoare, aceasta va trebui
refacuta. Teza de doctorat refacuta se depune la conducerea I.O.S.U.D., cu
acordul scris al conducatorului de doctorat si al referentilor implicati.
(2) In cazul in care unul dintre referentii oficiali din comisia de
doctorat devine indisponibil, el poate fi schimbat la propunerea conducatorului
de doctorat si cu aprobarea conducerii I.O.S.U.D.
(3) Organizarea sustinerii publice a tezei de doctorat poate fi demarata de
I.O.S.U.D. numai daca toate referatele membrilor comisiei de doctorat sunt
favorabile.
(4) I.O.S.U.D. stabileste prin propriul regulament modalitatile de
informare a comunitatii stiintifice asupra continutului tezei de doctorat
aprobate in vederea sustinerii publice, asigurand accesul la continutul
lucrarii in biblioteca institutiei si folosind, dupa caz, anuntul scris,
afisarea electronica pe site-ul institutiei, difuzarea de sinteze sau rezumate
ale tezei de doctorat.
Art. 32
(1) Doctorandul poate elabora un rezumat al tezei de doctorat, pe care il
transmite unor specialisti in domeniu, din tara si din strainatate, pentru
obtinerea unor puncte de vedere necesare evaluarii pe ansamblu a rezultatelor
doctorandului.
(2) Opiniile exprimate in scris de catre specialisti, pe baza rezumatelor
tezei de doctorat, se transmit presedintelui comisiei de doctorat. Aceste
opinii au rol consultativ.
(3) In situatia in care teza este scrisa intr-o limba de circulatie
internationala, rezumatul tezei de doctorat se scrie in mod obligatoriu si in
limba romana.
Art. 33
(1) Teza de doctorat se sustine in sedinta publica in fata comisiei de
doctorat.
(2) Data si locul sustinerii tezei de doctorat se afiseaza la sediul
I.O.S.U.D. cu cel putin 15 zile inainte de data stabilita de presedintele
comisiei de doctorat.
(3) Sustinerea tezei de doctorat poate avea loc in prezenta a cel putin 4
din cei 5 membri ai comisiei de doctorat, cu participarea obligatorie a
presedintelui comisiei si a conducatorului de doctorat.
(4) In cazul tezei de doctorat redactate intr-o limba de circulatie
internationala, sustinerea publica se poate face in respectiva limba.
Art. 34
(1) Sustinerea publica a tezei de doctorat se constituie intr-o dezbatere
stiintifica si profesionala la care participa doctorandul, membrii comisiei de
doctorat si specialistii aflati in sala.
(2) Dezbaterea se axeaza pe elementele de originalitate si excelenta ale
tezei de doctorat, precum si pe recunoasterea valorica a rezultatelor obtinute.
Art. 35
(1) Pe baza sustinerii publice a tezei de doctorat comisia de doctorat
evalueaza si delibereaza asupra calificativului pe care urmeaza sa il atribuie
tezei de doctorat. Calificativele care pot fi atribuite sunt: "Foarte
bine", "Bine" si, respectiv, "Satisfacator".
(2) Daca doctorandul a indeplinit toate cerintele prevazute in programul de
cercetare stiintifica si aprecierile asupra tezei de doctorat permit atribuirea
calificativului "Foarte bine" sau "Bine", comisia de
doctorat comunica auditoriului hotararea de a acorda doctorandului titlul de
doctor, care se inainteaza spre validare Consiliului National de Atestare a
Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare.
(3) In cazul atribuirii calificativului "Satisfacator", comisia
de doctorat va preciza elementele de continut care urmeaza sa fie refacute sau
completate in teza de doctorat si va solicita o noua sustinere publica a tezei.
CAP. 9
Conferirea titlului de doctor si eliberarea diplomei
Art. 36
(1) Hotararea comisiei de doctorat de a acorda titlul de doctor se
inainteaza conducerii I.O.S.U.D. pentru a completa dosarul doctorandului.
(2) I.O.S.U.D. transmite dosarul de doctorat si un exemplar al tezei de
doctorat la Ministerul Educatiei si Cercetarii in vederea validarii hotararii
comisiei de doctorat de catre Consiliul National de Atestare a Titlurilor,
Diplomelor si Certificatelor Universitare.
Art. 37
Conferirea titlului de doctor se face prin ordin al ministrului educatiei
si cercetarii, la propunerea Consiliului National de Atestare a Titlurilor,
Diplomelor si Certificatelor Universitare.
Art. 38
(1) Diploma de doctor se redacteaza in limbile romana si engleza si se
elibereaza de catre I.O.S.U.D. pe baza ordinului ministrului educatiei si
cercetarii.
(2) Diploma de doctor specifica: tipul de doctorat - stiintific sau
profesional - si domeniul in care a fost obtinut titlul.
(3) Diplomele conferite pentru cele doua tipuri de doctorat sunt
echivalente din punctul de vedere al drepturilor obtinute de catre absolventii
studiilor universitare de doctorat.
(4) Inmanarea diplomei de doctor de catre conducerea I.O.S.U.D. poate fi
facuta in cadrul unei ceremonii publice.
CAP. 10
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 39
(1) Prezenta hotarare se aplica incepand cu data publicarii in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Pentru doctoranzii inscrisi la studii universitare de doctorat inainte
de data mentionata la alin. (1) se aplica reglementarile in vigoare la data
inmatricularii lor la doctorat.
(3) Conducatorii de doctorat si institutiile organizatoare de doctorat
atestate in temeiul prevederilor Hotararii Guvernului nr. 37/1999 se supun
evaluarii in vederea reatestarii in termen de un an de la data intrarii in
vigoare a prezentei hotarari.
Art. 40
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 37/1999 privind organizarea si desfasurarea doctoratului,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 32 din 27 ianuarie
1999.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul educatiei si cercetarii,
Mircea Miclea
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu