HOTARARE Nr. 577 din 21 mai 2003
privind structura organizatorica si atributiile Autoritatii pentru straini
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 391 din 6 iunie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 131 alin. (3) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Autoritatea pentru straini este structura specializata, organizata in
subordinea Ministerului de Interne, care exercita atributiile ce ii sunt date
in competenta prin lege, cu privire la regimul strainilor in Romania,
combaterea sederii ilegale, precum si cu privire la gestionarea evidentei
strainilor carora li s-a acordat drept de sedere in Romania.
Art. 2
Activitatea Autoritatii pentru straini constituie serviciu public si se
desfasoara in interesul persoanei si al comunitatii, in sprijinul institutiilor
statului, exclusiv pe baza si in executarea legii.
Art. 3
In executarea atributiilor ce ii revin, Autoritatea pentru straini
coopereaza cu alte unitati ale Ministerului de Interne si cu institutii ale
statului care au atributii in asigurarea ordinii de drept si colaboreaza in
acest sens cu cetatenii, in conditiile legii.
CAP. 2
Organizarea Autoritatii pentru straini
Art. 4
Autoritatea pentru straini se organizeaza la nivel central si teritorial.
Art. 5
(1) Structura organizatorica a Autoritatii pentru straini este prevazuta in
anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
(2) Statul de functii al Autoritatii pentru straini se aproba de catre
ministrul de interne, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei hotarari.
(3) Coordonarea Autoritatii pentru straini in cadrul Ministerului de
Interne se stabileste prin ordin al ministrului de interne.
(4) Autoritatea pentru straini este condusa de un director, ajutat de un
director adjunct, numiti prin ordin al ministrului de interne.
(5) Posturile necesare constituirii Autoritatii pentru straini se asigura
prin redistribuire, din cele existente in statele de functii ale Directiei
Generale de Evidenta Informatizata a Persoanei.
Art. 6
Atributiile compartimentelor si sarcinile concrete ale personalului, precum
si circuitul intern al documentelor se stabilesc prin regulamentul de
organizare si functionare a aparatului propriu, care se aproba, potrivit
competentei, de catre conducerea Ministerului de Interne, in termen de 30 de
zile de la data aprobarii statului de functii prevazut la art. 5 alin. (2).
CAP. 3
Atributiile Autoritatii pentru straini
Art. 7
Autoritatea pentru straini are urmatoarele atributii principale:
a) avizeaza acordarea vizelor de intrare in Romania a strainilor conform
competentelor legale;
b) aproba invitatiile prevazute la art. 37 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania;
c) verifica indeplinirea de catre straini a conditiilor necesare pentru
acordarea dreptului de sedere in Romania, potrivit legii;
d) verifica indeplinirea de catre straini a conditiilor necesare pentru
prelungirea dreptului de sedere in Romania, potrivit legii;
e) acorda dreptul de sedere permanenta prin aprobarea stabilirii
domiciliului in Romania strainilor care indeplinesc conditiile legale;
f) prelungeste dreptul de sedere temporara in Romania strainilor care
indeplinesc conditiile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
194/2002;
g) anuleaza ori revoca, dupa caz, dreptul de sedere al strainilor in
Romania, in conditiile legii;
h) intreprinde demersurile legale corespunzatoare pentru clarificarea
situatiei juridice a strainilor minori neinsotiti;
i) elibereaza, in conditiile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 194/2002, permise de sedere si documente de calatorie;
j) prin lucratorii anume desemnati, constata contraventiile si aplica
sanctiunile contraventionale prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
194/2002;
k) elaboreaza studii, analize si prognoze referitoare la migratia
strainilor pe teritoriul Romaniei si inainteaza conducerii Ministerului de
Interne propuneri de solutionare a problemelor identificate cu aceasta ocazie
in domeniul controlului fenomenului migratiei, in vederea includerii acestora
in proiectul hotararii Guvernului prevazute la art. 5 din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 194/2002;
l) gestioneaza Sistemul National de Evidenta a Strainilor asigurand
functionarea, pastrarea si exploatarea evidentelor in conformitate cu
prevederile legale;
m) exercita atributiile conferite prin lege cu privire la regimul
indepartarii strainilor de pe teritoriul Romaniei;
n) culege, stocheaza, prelucreaza, valorifica si face schimb de date si
informatii despre strainii cu sedere ilegala, locurile si mediile frecventate
de acestia, precum si despre cei care au ca preocupari traficul de persoane;
o) coopereaza cu institutii similare din strainatate si cu alte organisme
internationale cu competenta in domeniul migratiei, in baza intelegerilor la
care Romania este parte;
p) coopereaza cu misiunile diplomatice si oficiile acreditate in Romania,
in conditiile legii;
q) exercita orice alte atributii sau competente conferite prin lege.
Art. 8
Pentru indeplinirea atributiilor legale, seful Autoritatii pentru straini
emite dispozitii obligatorii pentru intreg personalul din subordine.
CAP. 4
Personalul Autoritatii pentru straini
Art. 9
Personalul Autoritatii pentru straini este constituit din politisti,
functionari publici si personal contractual.
Art. 10
Autoritatea pentru straini isi asigura personalul dintre absolventii
institutiilor de invatamant ale Ministerului de Interne, personal selectionat
sau provenit din alte institutii, in conditiile legii.
Art. 11
In exercitarea atributiilor prevazute la art. 7, personalul specializat al
Autoritatii pentru straini este investit cu exercitiul autoritatii publice si
este abilitat sa desfasoare urmatoarele activitati:
a) organizarea si efectuarea, in conditiile legii, de controale in mediile
si in locurile frecventate de straini, in institutiile publice sau particulare,
precum si in incinta agentilor economici, indiferent de proprietar sau
detinator, atunci cand exista date sau indicii cu privire la existenta in
aceste locuri sau medii a unor straini care nu respecta prevederile legale
privind regimul strainilor in Romania;
b) invitarea la sediul formatiunii teritoriale a strainilor a caror
prezenta este necesara pentru indeplinirea atributiilor prevazute de lege, prin
aducerea la cunostinta acestora, in scris, a scopului si motivului invitatiei;
c) legitimarea si stabilirea identitatii strainilor care incalca
dispozitiile legale privind regimul juridic al strainilor;
d) depistarea si conducerea la sediul formatiunilor teritoriale, in
cooperare cu organele de politie competente, a strainilor care incalca
dispozitiile legale privind regimul strainilor in Romania sau a caror
identitate nu poate fi stabilita, precum si verificarea si luarea masurilor
legale in cel mult 24 de ore de la depistare;
e) escortarea, pe toata perioada de la depistare si pana la indepartarea de
pe teritoriul Romaniei, a strainilor impotriva carora s-a dispus aceasta
masura, precum si imobilizarea, potrivit legii, a celor care au un comportament
violent;
f) desfasurarea de activitati specifice pentru obtinerea si verificarea, in
vederea exploatarii, a datelor si informatiilor referitoare la straini cu
sedere ilegala, la cei care au ca preocupari traficul ilegal de persoane,
precum si locurile si mediile frecventate de acestia.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 12
Prezenta hotarare intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul de interne,
Toma Zaharia,
secretar de stat
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
ANEXA 1
ORGANIGRAMA
Autoritatii pentru straini
________________
| |
| DIRECTOR |
|________________|
APARAT CENTRAL |
_____|______
| DIRECTOR |
| ADJUNCT |
|____________|
|
_________________________________________|_____________________________
______|_______ ______|______ ______|______ | _____|____ ______|_____
|
|SERVICIUL 1 - | |SERVICIUL 2 -| |SERVICIUL 3 -| | |BIROUL | |BIROUL |
|
|RELATII | |GESTIONAREA | |COMBATEREA | | |STUDII, | |ADMINISTRARE|
|
|CONSULARE, | |SEDERII | |SEDERII | | |PROGNOZA | |SI |
|
|LEGATURA CU | |LEGALE A | |ILEGALE A | | |SI | |INTRETINERE |
|
|MISIUNILE | |STRAINILOR | |STRAINILOR | | |STATISTICI| |A SISTEMULUI|
|
|DIPLOMATICE | | | | | | | | |NATIONAL DE |
|
|SI ORGANISMELE| | | | | | | | |EVIDENTA A |
|
|INTERNATIONALE| | | | | | | | |STRAINILOR |
|
|______________| |_____________| |_____________| | |__________| |____________|
|
|
______|
_________________| _____|_____
_________|_________ |SECRETARIAT|
______|______ ______|____ |___________|
|ANALIZA | |COORDONAREA|
|INFORMATIILOR| |ACTIVITATII|
| | |CENTRELOR |
| | |DE CAZARE |
|_____________| |___________|
APARAT TERITORIAL
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
_
_______________ _______________ _________________
|SERVICIUL 1 | |41 BIROURI | |CENTRE DE CAZARE |
|PENTRU STRAINI | |(COMPARTIMENTE)| |A STRAINILOR |
|AL MUNICIPIULUI| |JUDETENE PENTRU| |LUATI IN CUSTODIE|
|BUCURESTI | |STRAINI | |PUBLICA |
|_______________| |_______________| |_________________|
_______________
|SERVICIUL 2 |
|PENTRU STRAINI |
|AL MUNICIPIULUI|
|BUCURESTI |
|_______________|