HOTARARE Nr. 583 din 31 august 1994
de aprobare a Regulamentului privind procedura de lucru a comisiilor pentru
efectuarea cercetarii prealabile in vederea declararii utilitatii publice
pentru lucrari de interes national sau de interes local
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 271 din 26 septembrie 1994
In temeiul art. 9 alin. 4 din Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru
cauza de utilitate publica,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Regulamentul privind procedura de lucru a comisiilor pentru
efectuarea cercetarii prealabile in vederea declararii utilitatii publice
pentru lucrari de interes national sau de interes local, prevazut in anexa la
prezenta hotarare.
Art. 2
Comisiile pentru efectuarea cercetarii prealabile in vederea declararii
utilitatii publice pentru lucrari de interes national se numesc de Guvern, la
propunerea Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului si a
organelor de specialitate ale administratiei publice centrale care coordoneaza
domeniul de activitate pentru care se realizeaza lucrarea de utilitate publica,
pe baza solicitarii initiatorului lucrarii.
Secretariatul comisiilor pentru efectuarea cercetarii prealabile in vederea
declararii utilitatii publice pentru lucrari de interes national se organizeaza
ca o directie de specialitate in cadrul Ministerului Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului, fara a depasi numarul actual de posturi.
Art. 3
Comisiile pentru efectuarea cercetarii prealabile in vederea declararii
utilitatii publice pentru lucrari de interes local, care se desfasoara pe
teritoriul unui singur judet sau al municipiului Bucuresti, se numesc prin
decizia delegatiei permanente a consiliului judetean, respectiv prin dispozitia
primarului general al municipiului Bucuresti, pe baza solicitarii initiatorului
lucrarii.
Reprezentantii consiliilor locale comunale, orasenesti, municipale si ale
sectoarelor municipiului Bucuresti vor fi propusi, prin hotarare, de catre
autoritatile deliberative ale administratiei publice locale respective.
Art. 4
Comisiile pentru efectuarea cercetarii prealabile in vederea declararii
utilitatii publice pentru lucrari de interes local care se desfasoara pe
teritoriul mai multor judete se numesc prin decizia delegatiei permanente a
consiliului judetean, respectiv prin dispozitia primarului general al
municipiului Bucuresti, pe al carui teritoriu administrativ se afla ponderea
cea mai mare a imobilelor propuse pentru expropriere, pe baza solicitarii
initiatorului lucrarii si a acordului celorlalte delegatii permanente ale
consiliilor judetene pe al caror teritoriu se desfasoara lucrarea.
Reprezentantii consiliilor locale ale comunelor, oraselor, municipiilor si
sectoarelor municipiului Bucuresti, interesate, vor fi propusi prin hotararea
acestor autoritati deliberative ale administratiei publice.
Secretariatul comisiilor prevazute in art. 3 alin. 1 si art. 4 alin. 1 se
asigura de consiliul judetean, respectiv de consiliul local al municipiului
Bucuresti.
Art. 5
In caz de extrema urgenta impusa de executarea imediata a unor lucrari ce
intereseaza apararea tarii, ordinea publica si siguranta nationala si in caz de
calamitati naturale, situatie prevazuta de art. 32 din Legea nr. 33/1994
privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica, comisiile pentru
efectuarea cercetarii prealabile in vederea declararii utilitatii publice se
numesc prin decizia primului-ministru, indiferent daca lucrarea este de interes
national sau de interes local.
Componenta comisiei va fi supusa spre aprobare in prima sedinta a
Guvernului.
Secretariatul comisiilor pentru efectuarea cercetarii prealabile in vederea
declararii utilitatii publice se asigura de catre Ministerul Lucrarilor Publice
si Amenajarii Teritoriului.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
p. Ministrul lucrarilor publice
si amenajarii teritoriului,
Teodor Gavrila,
secretar de stat
Secretar de stat,
seful Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Octav Cozmanca
ANEXA 1
REGULAMENT
privind procedura de lucru a comisiilor pentru efectuarea cercetarii prealabile
in vederea declararii utilitatii publice pentru lucrari de interes national sau
de interes local
Dispozitii generale
Art. 1
In prezentul regulament, comisiile pentru efectuarea cercetarii prealabile
in vederea declararii utilitatii publice vor fi denumite in continuare comisii,
secretariatul comisiilor pentru efectuarea cercetarii prealabile in vederea
declararii utilitatii publice va fi denumit secretariat, iar Legea nr. 33/1994
privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica va fi denumita lege
privind exproprierea.
Art. 2
Pentru efectuarea cercetarii prealabile in vederea declararii utilitatii
publice pentru lucrari de interes national sau de interes local, se numeste
cate o comisie pentru fiecare lucrare.
Art. 3
Cercetarea prealabila se face pe baza unei documentatii numita dosar pentru
cercetarea prealabila, intocmit de initiatorul lucrarii, avand continutul
prevazut in anexa nr. 1 la prezentul regulament.
Art. 4
Secretariatul asigura si asista organizarea sedintelor comisiilor, conform
atributiilor stabilite prin prezentul regulament.
CAP. 1
Componenta comisiilor
Art. 5
Comisiile pentru lucrari de interes national si pentru situatiile prevazute
de art. 32 din Legea privind exproprierea vor avea urmatoarea componenta:
a) reprezentantul Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului cu rang de ministru sau secretar de stat, sau un imputernicit al
acestuia, care va avea calitatea de presedinte al comisiei;
b) reprezentantul autoritatii administratiei publice centrale care
coordoneaza domeniul de activitate pentru care se realizeaza lucrarea de
utilitate publica, cu rang de secretar de stat, subsecretar de stat sau
director general;
c) reprezentantul Ministerului Finantelor, cu rang de secretar de stat sau
director general;
d) presedintii comisiilor judetene, respectiv primarul general al
municipiului Bucuresti, pe al caror teritoriu administrativ se desfasoara
lucrarea de utilitate publica;
e) directorii directiilor de urbanism si amenajarea teritoriului din cadrul
consiliilor judetene, respectiv directorul Directiei de urbanism si amenajarea
teritoriului din cadrul Consiliului Local al Municipiului Bucuresti;
f) sefii oficiilor de cadastru ale judetelor, respectiv seful oficiului de
cadastru al municipiului Bucuresti;
g) primarii localitatilor pe raza carora se desfasoara lucrarea de
utilitate publica.
Art. 6
Comisiile pentru lucrari de interes local care se desfasoara pe teritoriul
unui singur judet sau al municipiului Bucuresti vor avea urmatoarea componenta:
a) vicepresedintele sau directorul Directiei de urbanism si amenajarea
teritoriului din cadrul consiliului judetean, respectiv viceprimarul
municipiului Bucuresti sau directorul Directiei de urbanism si amenajarea
teritoriului din cadrul Consiliului Local al Municipiului Bucuresti, desemnat
prin decizia delegatiei permanente a consiliului judetean, respectiv prin
dispozitia primarului general al municipiului Bucuresti, in calitate de
presedinte al comisiei;
b) viceprimarii si sefii compartimentelor de urbanism si amenajarea
teritoriului din cadrul consiliilor locale ale municipiilor si oraselor si,
dupa caz, viceprimarii comunelor pe teritoriul carora se desfasoara lucrarea de
utilitate publica, precum si reprezentantii consiliilor locale interesate in
realizarea lucrarilor, altele decat cele pe teritoriul carora se desfasoara
lucrarea de utilitate publica, desemnati prin dispozitia primarilor.
Art. 7
Comisiile pentru lucrari de interes local care se desfasoara pe teritoriul
mai multor judete si, dupa caz, al municipiului Bucuresti, vor avea urmatoarea
componenta:
a) vicepresedintii consiliilor judetene sau directorii directiilor de
urbanism si amenajarea teritoriului din cadrul consiliilor judetene, respectiv
viceprimarul municipiului Bucuresti sau directorul Directiei de urbanism si
amenajarea teritoriului din cadrul Consiliului Local al Municipiului Bucuresti,
desemnati prin decizia delegatiei permanente a consiliilor judetene, respectiv
prin dispozitia primarului general al municipiului Bucuresti. Presedinte al
comisiei va fi desemnat reprezentantul consiliului judetean, respectiv al
Consiliului Local al Municipiului Bucuresti, pe al carui teritoriu
administrativ se afla ponderea cea mai mare de imobile propuse pentru
expropriere;
b) viceprimarii si sefii compartimentelor de urbanism si amenajarea
teritoriului din cadrul consiliilor locale ale municipiilor si oraselor si,
dupa caz, viceprimarii comunelor pe teritoriul carora se desfasoara lucrarea de
utilitate publica, precum si reprezentantii consiliilor locale interesate in
realizarea lucrarilor, altele decat cele pe teritoriul carora se realizeaza
lucrarea de utilitate publica, desemnati prin dispozitia primarilor.
CAP. 2
Etapele cercetarii prealabile si modul de functionare a comisiilor si
secretariatului
Art. 8
Dosarul pentru cercetarea prealabila se depune de catre initiatorul
lucrarii, in doua exemplare, la secretariatul comisiilor.
Secretariatul primeste, inregistreaza si verifica dosarul pentru cercetarea
prealabila in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data depunerii
acestuia.
Art. 9
In cazul in care dosarul pentru cercetarea prealabila nu este complet,
secretariatul il returneaza initiatorului lucrarii in vederea completarii, in
termen de cel mult 5 zile lucratoare de la inregistrare.
Art. 10
In cazul in care dosarul pentru cercetarea prealabila este complet,
secretariatul propune spre aprobare Guvernului sau delegatiilor permanente ale
consiliilor judetene, respectiv primarului general al municipiului Bucuresti,
componenta nominala a comisiei, in termen de cel mult 10 zile lucratoare de la
inregistrarea dosarului.
Art. 11
Secretariatul transmite, prin nota telefonica, telefax sau posta, fiecarui
membru al comisiei si initiatorului lucrarii, in termen de cel mult 5 zile
lucratoare de la primirea actului de numire a comisiei, instiintarea privind
data, ora si locul de desfasurare a primei sedinte a comisiei. Data se va fixa
nu mai tarziu de 15 zile lucratoare de la data comunicarii actului de numire a
comisiei.
Art. 12
Secretariatul transmite fiecarui membru al comisiei si initiatorului
lucrarii copia actului de numire a comisiei.
Art. 13
Initiatorul lucrarii transmite cate un exemplar din dosarul pentru
cercetarea prealabila fiecarui membru al comisiei cu cel putin 5 zile
lucratoare inainte de data primei sedinte.
Art. 14
Sedintele comisiilor sunt legal constituite in prezenta a cel putin 2/3 din
numarul membrilor sai si in prezenta obligatorie a urmatorilor membri:
a) in comisiile pentru lucrari de interes national a reprezentantilor
administratiei publice centrale, prevazuti in art. 5 lit. a), b) si c) din
prezentul regulament;
b) in comisiile pentru lucrari de interes local, a reprezentantilor
consiliilor judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, si a cel putin doi
reprezentanti ai consiliilor locale interesate, prevazuti in art. 6 lit. b) din
prezentul regulament.
Art. 15
In situatia in care prima sedinta nu este legal constituita, se convoaca o
noua sedinta, in termen de cel mult 10 zile lucratoare. Noua sedinta si
urmatoarele sunt legal constituite in prezenta membrilor prevazuti in articolul
precedent, lit. a) sau b).
Art. 16
Dezbaterile din cadrul sedintelor se consemneaza intr-un registru unic de
procese-verbale ale sedintelor, numerotat si sigilat. Procesul-verbal al
fiecarei sedinte se semneaza de catre membrii comisiei, la sfarsitul acesteia.
Art. 17
Hotararile comisiei se iau cu majoritate simpla de voturi, prin vot deschis.
In cazul paritatii voturilor, votul presedintelui comisiei este decisiv.
Art. 18
In cadrul primei sedinte legal constituita:
a) initiatorul lucrarii sustine lucrarea in fata comisiei;
b) comisia analizeaza dosarul pentru cercetarea prealabila si solicita
initiatorului, daca este cazul, datele suplimentare necesare actiunii de
cercetare prealabila si stabileste termenele de punere la dispozitia comisiei a
acestor date;
c) comisia desemneaza care dintre membrii sai vor efectua cercetarea la
fata locului, precum si data acesteia, care se va fixa nu mai tarziu de 15 zile
lucratoare;
d) comisia fixeaza data, ora si locul de desfasurare a sedintei urmatoare.
Art. 19
In cadrul sedintei finale, membrii comisiei, dupa efectuarea cercetarii
prealabile, vor delibera asupra hotararii de a propune ca lucrarea sa fie
declarata sau nu de utilitate publica, iar rezultatul cercetarii prealabile va
fi consemnat in procesul-verbal intocmit conform anexei nr. 2 la prezentul
regulament.
Procesul-verbal care consemneaza rezultatul cercetarii prealabile va fi
intocmit intr-un numar de exemplare egal cu numarul membrilor comisiei, carora
li se va inmana cate un exemplar la sfarsitul sedintei si doua exemplare pentru
secretariat.
Secretariatul va certifica cele doua exemplare ale procesului-verbal si
cele doua exemplare ale dosarului pentru cercetarea prealabila, aflate in
posesia sa. Dosarul pentru cercetarea prealabila poate fi consultat la
solicitarea celor interesati.
Art. 20
In caz de extrema urgenta impusa de executarea imediata a unor lucrari ce
intereseaza apararea tarii, ordinea publica si siguranta nationala si in caz de
calamitati naturale, comisia va efectua cercetarea prealabila la fata locului,
asistata de secretariat. In aceeasi zi se va consemna rezultatul cercetarii in
registrul unic de procese-verbale ale sedintelor si se va redacta
procesul-verbal necesar declararii cauzei de utilitate publica, intocmit
conform anexei nr. 2 la prezentul regulament.
CAP. 3
Etapele declararii utilitatii publice
Art. 21
Pentru lucrari de interes national, secretariatul intocmeste proiectul de
hotarare a Guvernului si nota de fundamentare, avand continutul prevazut de
anexa nr. 3 la prezentul regulament, pe care Ministerul Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului il inainteaza Secretariatului general al Guvernului,
impreuna cu procesul-verbal, in original, care consemneaza rezultatul
cercetarii prealabile si dosarul acestuia, daca este cazul.
Art. 22
Pentru lucrarile de interes local care se desfasoara pe teritoriul unui
singur judet, secretariatul intocmeste proiectul de hotarare a consiliului
judetean, respectiv a Consiliului Local al Municipiului Bucuresti, avand
continutul prevazut in anexa nr. 3 la prezentul regulament, si il inainteaza
spre aprobare acestuia, impreuna cu procesul-verbal, in original, care
consemneaza rezultatul cercetarii prealabile.
Art. 23
Pentru lucrarile de interes local care se desfasoara pe teritoriul mai
multor judete, secretariatul intocmeste proiectul de dispozitie comuna a
presedintilor consiliilor judetene, respectiv a primarului general al
municipiului Bucuresti, avand continutul prevazut de anexa nr. 3 la prezentul
regulament, si il inainteaza spre aprobare acestora, impreuna cu
procesul-verbal, in original, care consemneaza rezultatul cercetarii prealabile
si dosarul acesteia, daca este cazul.
Art. 24
In caz de dezacord, prevazut de art. 7 alin. (2) din Legea privind
exproprierea, secretariatul din cadrul consiliului judetean, respectiv al
Consiliului Local al Municipiului Bucuresti, inainteaza dosarul pentru
cercetarea prealabila in doua exemplare si procesul-verbal in original, care
consemneaza situatia de dezacord Secretariatului general al Guvernului. In
cazul in care materialul prezentat nu este concludent, pentru solutionarea
dezacordului Guvernul va putea dispune efectuarea unei noi cercetari prealabile
pentru declararea utilitatii publice, in conditiile prevazute de art. 9 alin. 1
si 2 din Legea privind exproprierea.
Art. 25
Pentru lucrarile prevazute de art. 7 alin. (3) si (4) din Legea privind
exproprierea, procedura privind cercetarea prealabila este identica cu cea
prevazuta de prezentul regulament, pentru lucrarile de interes national sau
local.
Secretariatul intocmeste proiectul de lege si expunerea de motive pe care
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, respectiv consiliul
judetean, le inainteaza Secretariatului general al Guvernului, impreuna cu
procesul-verbal, in original, care consemneaza rezultatul cercetarii
prealabile.
Art. 26
In caz de extrema urgenta impusa de executarea imediata a unor lucrari,
situatiei prevazuta de art. 32 din Legea privind exproprierea, secretariatul
intocmeste proiectul de hotarare a Guvernului, avand continutul prevazut de
anexa nr. 3 la prezentul regulament, pe care Ministerul Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului il inainteaza Secretariatului general al Guvernului,
impreuna cu procesul-verbal, in original, care consemneaza rezultatul
cercetarii prealabile.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 27
Prin actul de declarare a utilitatii publice se desemneaza expropriatorul.
Art. 28
Secretariatul transmite expropriatorului actul de declarare a utilitatii
publice, in copie, in termen de 5 zile lucratoare de la comunicarea acestuia.
Art. 29
Expropriatorul transmite cate o copie a actului tuturor consiliilor locale
pe al caror teritoriu administrativ se afla imobilele propuse pentru
expropriere si va proceda al aducerea la cunostinta publica a acestuia potrivit
Legii privind exproprierea.
Art. 30
Secretariatele comisiilor inregistreaza toate operatiunile si documentele
privind cercetarea prealabila - corespondenta, dosarele pentru cercetarea prealabila,
registrul unic de procese-verbale, propunerile si actele de numire ale
comisiilor, proiectele de legi, hotarari si decizii, dupa caz, actele de
declarare a utilitatii publice - si gestioneaza banca de date si arhiva privind
activitatea comisiilor.
Art. 31
Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezentul regulament.
ANEXA 1
la regulament
CONTINUTUL DOSARULUI
pentru cercetarea prealabila
1. Date generale:
- denumirea lucrarii;
- amplasamentul lucrarii;
- initiatorul lucrarii;
- expropriatorul propus.
2. Memoriu justificativ:
- date despre lucrare si prezentarea generala a situatiei juridice a
imobilelor propuse pentru expropriere;
- descrierea incadrarii lucrarii in documentatia de urbanism sau de
amenajare
a teritoriului;
- date care sa justifice:
- interesul national, respectiv interesul local, dupa caz;
- avantajele economico-sociale, ecologice sau de orice alta natura care
sustin necesitatea lucrarii;
- realizarea lucrarii numai prin expropriere;
- date care sa descrie inconvenientele de ordin economic, social, ecologic
sau de orice alta natura ale exproprierii.
3. Evaluarea costurilor lucrarii (mii lei):
total : ..................................................................
din care : - costurile legate de realizarea
exproprierii ..................................................
- costurile legate de realizarea
propriu-zisa a lucrarii .......................................
4. Evaluarea duratei de realizare a lucrarii (luni) :
total : ..................................................................
din care : - durata procedurii de expropriere ..............................
- durata realizarii propriu-zise
a lucrarii ....................................................
5. Extras din documentatia de urbanism sau de amenajare a teritoriului
aprobata, in ale carei prevederi se inscrie lucrarea, insotita de copia actului
de aprobare conform legii a respectivei documentatii.
6. Planul de situatie al lucrarii, cu evidentierea imobilelor propuse
pentru expropriere si a situatiei lor juridice, la data intocmirii dosarului
pentru cercetarea prealabila.
ANEXA 2
la regulament
PROCES-VERBAL
pentru consemnarea rezultatului cercetarii prealabile in vederea declararii
utilitatii publice a lucrarii de interes ^1)
...................................
Comisia pentru efectuarea cercetarii prealabile in vederea declararii
utilitatii publice, numita prin ^2)
..................................................
...............................................................................
s-a intrunit in sedinta legal constituita, la sediul .........................,
la data de ...............................
Din numarul total de ................... membri au fost prezenti
............
Comisia s-a mai intrunit in sedinte legal constituite la urmatoarele date :
...............................................................................
Comisia a efectuat cercetarea la fata locului la data de
....................
Rezultatul cercetarii prealabile
a) Elemente care justifica interesul national/local : .....................
...............................................................................
...............................................................................
b) Avantajele economico-sociale, ecologice sau de orice alta natura care
sus- tin necesitatea lucrarii :
..............................................................................
...............................................................................
c) Motivele pentru care lucrarea nu poate fi realizata pe alte cai decat
prin expropriere :
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
d) Lucrarea se inscrie in documentatia de urbanism / de amenajare a
teritoriului :
......................................................................
...............................................................................
aprobata prin ^3): ...........................................................
Comisia constata ca (nu) sunt intrunite conditiile cerute de lege ^4) ....
...............................................................................
si propune ^5): ..............................................................
ca lucrarea: .................................................................
sa (nu) fie declarata de utilitate publica de interes national/local, avand ca
expropriator : ................................................................
...............................................................................
Rezultatul cercetarii prealabile a fost adoptat cu ........... voturi
pentru, voturi contra si ..................... abtineri.
Presedintele comisiei ^6):
.......................................................
Membrii comisiei ^6) :
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Secretariatul comisiei ^7)
certifica prezentul proces-verbal
......................................................
------------------
^1) Se va specifica national sau local si denumirea exacta a lucrarii.
^2) Se va specifica actul de numire a comisiei.
^3) Se va specifica actul de aprobare, stabilit prin Legea nr. 50/1991
privind autorizarea executarii constructiilor si unele masuri pentru realizarea
locuintelor (lege, hotarare).
^4) Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauza de utilitate
publica.
^5) Se va specifica autoritatea administratiei publice in a carei
competenta se afla declararea utilitatii publice a lucrarii, potrivit Legii nr.
33/1994 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica.
^6) Se va preciza, pentru fiecare: numele, prenumele, functia si institutia
pe care o reprezinta si se va semna de catre fiecare membru prezent. Pe
semnatura presedintelui se aplica stampila institutiei respective.
^7) Se va completa cu numele, prenumele si semnatura sefului
secretariatului comisiei, pe care se va aplica stampila secretariatului.
ANEXA 3
la regulament
CONTINUTUL
actului de declarare a utilitatii publice ^1)
Art. 1
Se declara de utilitate publica de interes national/local lucrarea
...............................................................................
Art. 2
Expropriatorul este ^2) : ........................................
...................................
Art. 3
Prezentul act de declarare a utilitatii publice va fi adus la cunostinta
publica ^3) ...................................................................
...............................................................................
...............................................................................
---------------------
^1) Legea, hotarare a Guvernului, dispozitie comuna a presedintilor
comisiilor judetene, hotarare a consiliului judetean sau a Consiliului Local al
Municipiului Bucuresti, dupa caz.
^2) Se completeaza potrivit prevederilor art. 12 din Legea nr. 33/1994
privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica.
^3) Se completeaza potrivit prevederilor art. 11 din Legea nr. 33/1994
privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica.