LEGE
Nr. 33 din 27 mai 1994
privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 139 din 2 iunie 1994
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
In vederea realizarii unor lucrari care servesc unor utilitati publice si
tinand seama de caracterul de exceptie conferit de Constitutia Romaniei si de
Codul civil cedarii prin expropriere a dreptului de proprietate privata, drept
a carui protectie se realizeaza, de altfel, prin garantarea si ocrotirea sa de
catre lege, in mod egal, indiferent de titular, se adopta prezenta lege, care
cuprinde dispozitii de natura sa asigure atat cadrul legal adecvat procedurilor
de expropriere si stabilire a despagubirilor, cat si apararea dreptului de
proprietate privata.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Exproprierea de imobile, in tot sau in parte, se poate face numai pentru
cauza de utilitate publica, dupa o dreapta si prealabila despagubire, prin
hotarare judecatoreasca.
Art. 2
Pot fi expropriate bunurile imobile proprietatea persoanelor fizice sau
persoanelor juridice cu sau fara scop lucrativ, precum si cele aflate in
proprietatea privata a comunelor, oraselor, municipiilor si judetelor.
Art. 3
Instantele judecatoresti competente vor putea hotari exproprierea numai
dupa ce utilitatea publica s-a declarat potrivit prezentei legi.
Art. 4
Cei interesati pot conveni atat asupra modalitatii de transfer al dreptului
de proprietate, cat si asupra cuantumului si naturii despagubirii, cu
respectarea dispozitiilor legale privind conditiile de fond, de forma si de
publicitate, fara a se declansa procedura de expropriere prevazuta in prezenta
lege.
In cazul in care acordul de vointa al partilor priveste numai modalitatea
de transfer al dreptului de proprietate, dar nu si cuantumul sau natura
despagubirii, instantele judecatoresti vor lua act de intelegerea partilor si
vor stabili numai cuantumul sau natura despagubirii, potrivit cap. IV din
prezenta lege.
CAP. 2
Utilitatea publica si declararea ei
Art. 5
Utilitatea publica se declara pentru lucrari de interes national sau de
interes local.
Art. 6
Sunt de utilitate publica lucrarile privind: prospectiunile si explorarile
geologice; extractia si prelucrarea substantelor minerale utile; instalatii
pentru producerea energiei electrice; caile de comunicatii, deschiderea,
alinierea si largirea strazilor; sistemele de alimentare cu energie electrica,
telecomunicatii, gaze, termoficare, apa, canalizare; instalatii pentru
protectia mediului; indiguiri si regularizari de rauri, lacuri de acumulare
pentru surse de apa si atenuarea viiturilor; derivatii de debite pentru
alimentari cu apa si pentru devierea viiturilor; statii hidrometeorologice,
seismice si sisteme de avertizare si prevenire a fenomenelor naturale
periculoase si de alarmare a populatiei, sisteme de irigatii si desecari;
lucrari de combatere a eroziunii de adancime; cladirile si terenurile necesare
constructiilor de locuinte sociale si altor obiective sociale de invatamant,
sanatate, cultura, sport, protectie si asistenta sociala, precum si de
administratie publica si pentru autoritatile judecatoresti; salvarea,
protejarea si punerea in valoare a monumentelor, ansamblurilor si siturilor
istorice, precum si a parcurilor nationale, rezervatiilor naturale si a
monumentelor naturii; prevenirea si inlaturarea urmarilor dezastrelor naturale
- cutremure, inundatii, alunecari de terenuri; apararea tarii, ordinea publica
si siguranta nationala.
Art. 7
Utilitatea publica se declara de catre Guvern pentru lucrarile de interes
national si de catre consiliile judetene si Consiliul Local al Municipiului
Bucuresti pentru lucrarile de interes local.
Pentru lucrarile de interes local care se desfasoara pe teritoriul mai
multor judete, utilitatea publica este declarata de o comisie compusa din
presedintii consiliilor judetene respective. In caz de dezacord, utilitatea
publica in cauza poate fi declarata de catre Guvern.
Pentru orice alte lucrari decat cele prevazute la art. 6, utilitatea
publica se declara, pentru fiecare caz in parte, prin lege.
Tot prin lege se poate declara utilitatea publica in situatii exceptionale,
in cazul in care - indiferent de natura lucrarilor - sunt supuse exproprierii
lacasuri de cult, monumente, ansambluri si situri istorice, cimitire, alte
asezaminte de valoare nationala deosebita ori localitati urbane sau rurale in
intregime.
Art. 8
Declararea utilitatii publice se face numai dupa efectuarea unei cercetari
prealabile si conditionat de inscrierea lucrarii in planurile urbanistice si de
amenajare a teritoriului, aprobate conform legii, pentru localitati sau zone
unde se intentioneaza executarea ei.
Art. 9
Cercetarea prealabila pentru lucrarile de interes national se face de catre
comisii numite de Guvern, iar pentru lucrarile de interes local de catre
comisii numite de delegatia permanenta a consiliului judetean sau de primarul
general al municipiului Bucuresti.
Comisiile numite de Guvern, pentru lucrarile de interes national, vor fi
alcatuite din: reprezentantul administratiei publice centrale care coordoneaza
domeniul de activitate pentru care se realizeaza lucrarea de utilitate publica,
reprezentantul Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului,
reprezentantul Ministerului Finantelor, presedintele consiliului judetean si
sefii compartimentelor de resort, precum si primarii localitatilor pe raza
carora se desfasoara lucrarea de utilitate publica.
Comisiile pentru lucrarile de interes local vor fi alcatuite din
reprezentantul consiliului judetean sau al Consiliului Local al Municipiului
Bucuresti, precum si din reprezentantii consiliilor locale interesate.
Procedura de lucru a comisiilor pentru efectuarea cercetarii prealabile se
stabileste prin regulament aprobat de Guvern.
Art. 10
Cercetarea prealabila va stabili daca exista elemente care sa justifice
interesul national sau local, avantajele economico-sociale, ecologice sau de
orice alta natura care sustin necesitatea lucrarilor si nu pot fi realizate pe
alte cai decat prin expropriere, precum si incadrarea in planurile de urbanism
si de amenajare a teritoriului, aprobate potrivit legii.
Rezultatul cercetarii prealabile va fi consemnat intr-un proces-verbal ce
se va inainta Guvernului sau, dupa caz, consiliului judetean, respectiv
Consiliului Local al Municipiului Bucuresti.
Art. 11
Actul de declarare a utilitatii publice de interes national se aduce la
cunostinta publica prin afisare la sediul consiliului local in a carui raza
este situat imobilul si prin publicare in Monitorul Oficial al Romaniei, iar
actul de declarare a utilitatii publice de interes local se afiseaza la sediul
consiliului local in a carui raza este situat imobilul si se publica in presa
locala.
Nu sunt supuse publicitatii actele prin care se declara utilitatea publica
in vederea executarii unor lucrari privind apararea tarii si siguranta
nationala.
CAP. 3
Masuri premergatoare exproprierii
Art. 12
Dupa declararea utilitatii publice, expropriatul imobilului va executa
planurile cuprinzand terenurile si constructiile propuse spre expropriere, cu
indicarea numelui proprietarilor, precum si a ofertelor de despagubire. Aceste
documente vor fi depuse la consiliul local al comunei, orasului sau
municipiului pe teritoriul carora sunt situate imobilele ce se supun aprobarii
pentru expropriere, in vederea consultarii de cei interesati, cu exceptia
documentelor lucrarilor privind apararea tarii si siguranta nationala. In
aceste cazuri se depune la consiliul local numai lista cu imobilele propuse
exproprierii, proprietarii acestora si ofertele de despagubire.
Expropriator, in intelesul prezentei legi, este statul, prin organismele
desemnate de Guvern, pentru lucrarile de interes national, si judetele,
municipiile, orasele si comunele, pentru lucrarile de interes local.
Art. 13
Propunerile de expropriere a imobilelor si procesul-verbal prevazut de art.
10 alin. 2 se vor notifica persoanelor fizice sau juridice titulare de drepturi
reale, in termen de 15 zile de la publicare.
Art. 14
Cu privire la propunerile de expropriere, proprietarii si titularii altor
drepturi reale asupra imobilelor in cauza pot face intampinare in termen de 45
de zile de la primirea notificarii.
Intampinarea se depune la primarul comunei, orasului sau al municipiului pe
al caror teritoriu se afla imobilul.
Primarul va primi si va inregistra intampinarea si va consemna ofertele de
despagubire si pretentiile proprietarilor sau ale persoanelor titulare de alte
drepturi reale. In termen de 30 de zile, intregul dosar cuprinzand documentele
prevazute la art. 12, precum si evenimentele intampinarii, va fi inaintat la
Secretariatul General al Guvernului, pentru lucrarile de interes national, iar
pentru cele de interes local, la consiliul judetean sau la Consiliul Local al
Municipiului Bucuresti, dupa caz.
Art. 15
Intampinarile vor fi solutionate in termen de 30 de zile de o comisie
constituita prin hotarare a Guvernului pentru lucrarile de interes national,
prin decizia delegatiei permanente a consiliului judetean sau prin dispozitia
primarului municipiului Bucuresti pentru cele de interes local.
Comisia va fi alcatuita din 3 specialisti din domeniul de activitate in
care se realizeaza lucrarea de utilitate publica, 3 proprietari de imobile din
municipiul, orasul sau comuna in care sunt situate imobilele propuse pentru
expropriere, alesi prin tragere la sorti dintr-o lista de minimum 25 de proprietari,
precum si primarul localitatii. Comisia va lucra sub conducerea unui delegat al
Guvernului, in cazul lucrarilor de interes national, sau a unui delegat al
consiliului judetean ori al Consiliului Local al Municipiului Bucuresti, in
cazul lucrarilor de interes local, ca presedinte.
Nu pot face parte din comisie proprietarii imobilelor care sunt in cauza,
rudele si afinii lor pana la al patrulea grad inclusiv, persoanele care detin
functii in administratia publica locala sau centrala si care au interes in
executarea lucrarilor si nici membrii comisiei care au declarat utilitatea
publica.
Art. 16
Comisia constituita potrivit art. 15 poate lucra valabil in prezenta a cel
putin 5 dintre membrii sai.
Decizia comisiei se ia prin vor secret. Presedintele nu are drept de vot,
el asigurand cadrul organizatoric al activitatii comisiei. In caz de paritate a
voturilor, votul primarului este preponderent.
Art. 17
Comisia analizeaza documentele prezentate, ascultand pe cei interesati,
putand cere informatii si date suplimentare, la solicitarea celor care i s-au
adresat sau din oficiu. Oferta expropriatorului, pretentiile proprietarilor si
ale titularilor altor drepturi reale, precum si sustinerile acestora se vor
formula si se vor depune in scris, consemnandu-se intr-un proces-verbal.
Art. 18
In urma deliberarii, comisia poate sa accepte punctul de vedere al
expropriatorului sau il poate respinge si va consemna aceasta intr-o hotarare
motivata.
Comisia va consemna, daca este cazul, si invoiala dintre parti, sub
semnatura acestora.
Hotararea se comunica partilor in termen de 15 zile de la adoptare.
Art. 19
In cazul in care comisia respinge propunerile expropriatorului, acesta are
posibilitatea sa revina cu noi propuneri, cu refacerea corespunzatoare a
planurilor.
Noile propuneri vor urma procedura stabilita in prezentul capitol.
Art. 20
In cazul in care si noile propuneri vor fi respinse, expropriatorul, precum
si proprietarii sau celelalte persoane titulare de drepturi reale asupra
imobilului propus spre expropriere pot contesta hotararea comisiei, constituita
potrivit art. 15, la Curtea de apel in raza careia se afla situat imobilul, in
termen de 15 zile de la comunicare, potrivit prevederilor Legii contenciosului
administrativ nr. 29/1990.
Contestatia este scutita de taxa si se solutioneaza de urgenta si cu
precadere.
CAP. 4
Exproprierea si stabilirea despagubirilor
Art. 21
Solutionarea cererilor de expropriere este de competenta tribunalului
judetean sau a Tribunalului Municipiului Bucuresti in raza caruia este situat
imobilul propus pentru expropriere.
Tribunalul va fi sesizat de expropriator pentru a se pronunta cu privire la
expropriere, in cazul in care nu s-a facut intampinare impotriva propunerii de
expropriere sau daca aceasta cale de atac a fost respinsa in conditiile art. 18
- 20.
Art. 22
Presedintele instantei va fixa termen si va dispune citarea proprietarilor
sau, dupa caz, a posesorilor, a altor titulari de drepturi reale sau a oricaror
persoane cunoscute care pot justifica un interes legitim asupra imobilelor
propuse a fi expropriate.
Art. 23
Solutionarea cererii de expropriere se face cu participarea obligatorie a
procurorului.
Instanta va verifica daca sunt intrunite toate conditiile cerute de lege
pentru expropriere si va stabili cuantumul despagubirilor si suma cuvenita
fiecarei parti din cele mentionate la art. 22. Hotararea este supusa cailor de
atac prevazute de lege.
Art. 24
In cazul in care partile se invoiesc in fata instantei asupra exproprierii
si asupra despagubirii, aceasta va lua act de invoiala si va pronunta o
hotarare definitiva.
Atunci cand partile sau numai unele dintre acestea se invoiesc doar cu
privire la expropriere, dar nu si asupra despagubirii, instanta va lua act de
invoiala si va stabili despagubirea.
In cazul in care una sau mai multe parti titulare de drepturi asupra
imobilelor, desi legal citate, nu s-au prezentat, instanta va putea hotari in
lipsa.
In cazul in care expropriatorul cere exproprierea numai a unei parti de
teren sau din constructie, iar proprietarul cere instantei exproprierea totala,
instanta va aprecia, in raport cu situatia reala, daca exproprierea in parte
este posibila. In caz contrar, va dispune exproprierea totala.
Art. 25
Pentru stabilirea despagubirilor instanta va constitui o comisie de experti
compusa dintr-un expert numit de instanta, unul desemnat de expropriator si un
al treilea din partea persoanelor care sunt supuse exproprierii.
Art. 26
Despagubirea se compune din valoarea reala a imobilului si din prejudiciul
cauzat proprietarului sau altor persoane indreptatite.
La calcularea cuantumului despagubirilor, expertii, precum si instanta vor
tine seama de pretul cu care se vand, in mod obisnuit, imobilele de acelasi fel
in unitatea administrativ-teritoriala, la data intocmirii raportului de
expertiza, precum si de daunele aduse proprietarului sau, dupa caz, altor
persoane indreptatite, luand in considerare si dovezile prezentate de acestia.
Expertii vor defalca despagubirile cuvenite proprietarului de cele ce se
cuvin titularilor de alte drepturi reale.
In cazul exproprierii partiale, daca partea de imobil ramasa neexpropriata
va dobandi un spor de valoare ca urmare a lucrarilor ce se vor realiza,
expertii, tinand seama de prevederile alineatului precedent, vor putea propune
instantei o eventuala reducere numai a daunelor.
Art. 27
Primind rezultatul expertizei, instanta il va compara cu oferta si cu pretentiile
formulate de parti si va hotari.
Despagubirea acordata de catre instanta nu va putea fi mai mica decat cea
oferita de expropriator si nici mai mare decat cea solicitata de expropriat sau
de alta persoana interesata.
Art. 28
Transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor supuse exproprierii in
patrimoniul expropriatorului se produce indata ce obligatiile impuse lui prin
hotarare judecatoreasca au fost indeplinite.
Ipoteca si privilegiul se stramuta de drept asupra despagubirilor
stabilite, dispozitiile art. 22 ramanand aplicabile, iar servitutile stabilite
prin fapta omului se sting in masura in care devin incompatibile cu situatia
naturala si juridica a obiectivului urmarit prin expropriere, raporturile
obligationale dintre vechiul si noul proprietar ramanand supuse dreptului
comun.
Uzul, uzufructul, abitatia si superficia, precum si orice alte drepturi
reale, cat si concesionarea si atribuirea in folosinta se sting prin efectul
exproprierii, titularii acestora avand dreptul la despagubiri.
Hotararea de expropriere va stabili despagubirea tinand seama, pentru
drepturile reale prevazute la alin. 3, de dispozitiile art. 26.
Art. 29
Orice locatiune inceteaza de drept la data ramanerii definitive a hotararii
de expropriere.
In cazul exproprierii unor cladiri cu destinatie de locuinta, evacuarea
persoanelor care le ocupa in mod legal in calitate de proprietari si a
chiriasilor al caror contract de inchiriere a fost legal perfectat, inainte de
inscrierea lucrarii in planurile urbanistice si de amenajare a teritoriului, nu
se va putea face decat dupa asigurarea de catre expropriator a spatiului de
locuit, potrivit legii, la cererea acestor persoane, in modalitatea prevazuta
in hotararea judecatoreasca de expropriere, cu respectarea dispozitiilor art.
26.
CAP. 5
Plata despagubirilor si punerea in posesie a expropriatorului
Art. 30
Plata despagubirilor se va face in orice mod convenit intre parti; in lipsa
acordului partilor, instanta va hotari, stabilind si termenul de plata, care nu
va depasi 30 de zile de la data ramanerii definitive a hotararii.
Art. 31
Eliberarea titlului executoriu si punerea in posesie a expropriatorului vor
putea fi facute numai pe baza unei incheieri a instantei, care constata
indeplinirea obligatiilor privind despagubirea, nu mai tarziu de 30 de zile de
la data platii acesteia.
Punerea in posesie asupra terenurilor cultivate sau a celor cu plantatii se
va face numai dupa ce recolta a fost culeasa, cu exceptia cazului in care in
valoarea despagubirii a fost cuprinsa si valoarea estimativa a recoltei
neculese.
Art. 32
In caz de extrema urgenta, impusa de executarea imediata a unor lucrari ce
intereseaza apararea tarii, ordinea publica si siguranta nationala, si in caz
de calamitati naturale, instanta, stabilind ca utilitatea publica este
declarata, poate dispune prin hotarare punerea de indata in posesie a
expropriatorului, cu obligatia pentru acesta de a consemna in termenul de 30 de
zile, pe numele expropriatilor, sumele stabilite drept despagubire, potrivit
procedurii prevazute.
Art. 33
In situatia in care exista creditori privilegiati sau alti creditori
stabiliti, prin hotarare judecatoreasca, acestia vor fi platiti din drepturile
cuvenite cu titlu de despagubire. Pentru plata lor, suma se va consemna de
catre expropriator, urmand sa fie impartita potrivit legii civile.
CAP. 6
Dreptul de folosinta si de retrocedare
Art. 34
Daca imobilul expropriat este oferit pentru inchiriere inaintea utilizarii
lui in scopul pentru care a fost expropriat, iar expropriatul este in situatia
de a-l utiliza, el are un drept de prioritate pentru a-i fi inchiriat in
conditiile legii.
Art. 35
Daca bunurile imobile expropriate nu au fost utilizate in termen de un an
potrivit scopului pentru care au fost preluate de la expropriat, respectiv
lucrarile nu au fost incepute, fostii proprietari pot sa ceara retrocedarea
lor, daca nu s-a facut o noua declarare de utilitate publica.
Art. 36
Cererea de retrocedare se va adresa tribunalului, care, verificand
temeiurile acesteia, va putea dispune retrocedarea.
Intr-o asemenea situatie, pretul imobilului se va stabili ca si in situatia
exproprierii si nu poate fi mai mare decat despagubirea actualizata.
Art. 37
In cazul in care lucrarile pentru care s-a facut exproprierea nu s-au
realizat, iar expropriatorul doreste instrainarea imobilului, expropriatul -
fost proprietar - are un drept prioritar la dobandire, la un pret ce nu poate
fi mai mare decat despagubirea actualizata. In acest scop, expropriatorul se va
adresa in scris fostului proprietar, iar daca acesta nu opteaza pentru
cumparare sau daca nu raspunde expropriatorului in termen de 60 de zile de la
primirea notificarii, acesta din urma poate dispune de imobil.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 38
Toate cheltuielile efectuate pentru realizarea procedurilor de expropriere
si retrocedare, inclusiv inaintea instantelor judecatoresti, se suporta de
expropriator.
Art. 39
Planurile ce urmeaza sa fie executate, potrivit prevederilor art. 12 din
prezenta lege, de catre expropriator vor fi vizate de oficiile cadastrale
teritoriale, pentru autenticitate si neschimbare, pentru fiecare caz in parte.
Art. 40
Dispozitiile prezentei legi se completeaza cu cele ale Codului civil si ale
Codului de procedura civila, in masura in care nu contravin prezentei legi.
Art. 41
Decretul Consiliului de Stat nr. 467/1979 privind evaluarea constructiilor,
terenurilor si plantatiilor ce de preiau, cu plata, in proprietatea statului
prin expropriere sau in alte cazuri prevazute de lege, publicat in Buletinul
Oficial nr. 3 din 4 ianuarie 1980, precum si orice dispozitii contrare se
abroga.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 28 aprilie 1994, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 3 mai
1994, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE