LEGE Nr. 210
din 11 noiembrie 2010
privind unele masuri
prealabile lucrarilor de constructie de retele de transport si distributie a
energiei electrice
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 773 din 18 noiembrie 2010
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art. 1. - Prezenta lege stabileşte cadrul juridic
pentru luarea unor măsuri de pregătire prealabilă a executării lucrărilor de
construcţie de reţele de transport şi distribuţie a energiei electrice.
Art. 2. - (1) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de
utilitate publică, prin prezenta lege se declară de utilitate publică toate
lucrările de construcţie de reţele de transport şi distribuţie a energiei
electrice de interes naţional, judeţean şi local, expropriator fiind statul
român prin operatorii de transport şi distribuţie a energiei electrice.
(2) In înţelesul prezentei legi, prin lucrări de
construcţie de reţele de transport şi distribuţie a energiei electrice de
interes local, judeţean sau naţional, denumite în
continuare lucrări, se
înţelege lucrări de construire, dezvoltare, modernizare, extindere ori deviere
a reţelelor de transport şi distribuţie a energiei electrice, stabilite ca
atare de către autoritatea publică locală, judeţeană sau centrală, după caz.
(3) Fac parte integrantă din
categoria de lucrări de construcţie de reţele de transport şi distribuţie a
energiei electrice lucrările de construcţie ori amplasare de clădiri,
instalaţii şi alte amenajări necesare funcţionării şi/sau exploatării tehnice a
acestora.
(4) Terenurile necesare
relocării utilităţilor în vederea realizării lucrărilor de construcţie de
reţele de transport şi distribuţie a energiei electrice, precum şi cele
necesare pentru construirea, dezvoltarea, modernizarea, extinderea ori devierea
reţelelor de transport şi distribuţie a energiei electrice de interes naţional,
judeţean şi local pot fi expropriate şi se supun prevederilor prezentei legi.
Art. 3. - (1) Documentaţia tehnico-economică aferentă
lucrărilor de construire, reabilitare, dezvoltare, modernizare, extindere sau
deviere a reţelelor de transport şi distribuţie a energiei electrice de interes
naţional, judeţean şi local se elaborează potrivit prevederilor Legii nr.
500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare,
ale Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, şi ale celorlalte acte normative aplicabile
în materie de investiţii publice, de către operatorii de transport şi cei de
distribuţie a energiei electrice sau de către autorităţile administraţiei
publice locale, după caz, şi va conţine varianta finală a studiului de
fezabilitate.
(2) Deţinătorii cu orice titlu
ai imobilelor afectate de elaborarea studiului de fezabilitate pe culoarul de
trecere a liniei electrice sunt obligaţi, după o prealabilă înştiinţare din
partea operatorilor de transport şi/sau distribuţie, să permită accesul pentru
efectuarea măsurătorilor topografice, a studiilor geotehnice şi a oricăror
operaţiuni necesare studiului de fezabilitate.
(3) După avizarea de către Agenţia Naţională de
Cadastru şi Publicitate Imobiliară, prin unităţile sale teritoriale, a fiecărei
documentaţii cadastral-juridice de expropriere, aceasta are obligaţia de a
transmite unităţilor administrativ-teritoriale lista imobilelor situate pe
culoarul de trecere a liniei electrice. După transmiterea acestei liste se interzice emiterea oricărui aviz,
acord, permis sau autorizaţie cu privire la imobilele supuse exproprierii.
(4) Documentaţiile pentru
eliberarea certificatelor de urbanism necesare lucrărilor prevăzute la art. 2
se depun de operatorii de transport şi distribuţie a energiei electrice.
(5) Certificatele de urbanism pentru lucrările ce fac
obiectul prezentei legi se eliberează şi se comunică operatorilor de transport
şi distribuţie a energiei electrice în termen de 10 zile calendaristice de la
data depunerii documentaţiei.
(6) Avizele, acordurile, permisele şi autorizaţiile
solicitate prin certificatele de urbanism, cu excepţia acordului de mediu, se
eliberează şi se comunică operatorilor de transport şi distribuţie a energiei
electrice în termen de 25 de zile calendaristice de la data depunerii documentaţiei
pentru eliberarea lor.
(7) In conformitate cu prevederile Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobării tacite, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 486/2003, cu modificările şi
completările ulterioare, certificatele de urbanism, avizele, acordurile,
permisele şi autorizaţiile se consideră acordate dacă acestea nu au fost
transmise către operatorii de transport şi distribuţie a energiei electrice în
termenele prevăzute la alin. (5) şi (6).
(8) In cazul aprobării tacite a
certificatelor de urbanism, avizelor, acordurilor, permiselor şi
autorizaţiilor, autorităţile competente sunt obligate să emită documentul
oficial în termen de 5 zile lucrătoare de la data aprobării tacite.
(9) Pentru lucrările prevăzute la
art. 2, autorizaţia de construire se eliberează în termen de 15 zile
calendaristice de la data depunerii documentaţiei complete.
(10) Lucrările de construcţie
de reţele de transport şi distribuţie a energiei electrice se supun
prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de
construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale
Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, cu modificările ulterioare.
(11) Certificatele de urbanism, avizele, acordurile,
permisele sau autorizaţiile sunt valabile până la finalizarea executării
lucrărilor pentru care au fost eliberate, respectiv până la eliberarea
Procesului-verbal de recepţie finală a lucrărilor.
Art. 4. - (1) Pe baza documentaţiei tehnico-economice
prevăzute la art. 3 alin. (1), Guvernul aprobă, prin hotărâre, indicatorii
tehnico-economici, amplasamentul lucrării, conform variantei finale a studiului
de fezabilitate, sursa de finanţare, precum şi declanşarea procedurii de
expropriere a imobilelor necesare, situate pe culoarul de trecere a liniei
electrice, suma globală a despăgubirilor estimată de către expropriator pe baza
unui raport de evaluare întocmit potrivit prevederilor alin. (7) şi termenul în
care aceasta se virează într-un cont deschis pe numele expropriatorului.
Amplasamentul lucrării se aduce la cunoştinţa publică prin afişarea la sediul
consiliului local respectiv, prin publicare pe pagina proprie de internet a
expropriatorului şi va fi comunicat Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate
Imobiliară în vederea notării intenţiei de expropriere
a imobilelor necesare, aflate pe culoarul de trecere a
liniei electrice. Amplasamentul se delimitează de celelalte proprietăţi prin
bornarea tuturor punctelor topografice care îl definesc. Autorităţile
administraţiei publice locale vor include coordonatele culoarului de trecere a
liniei electrice în planurile urbanistice generale ale localităţilor.
(2) După intrarea în vigoare a hotărârii Guvernului
prevăzute la alin. (1), expropriatorul întocmeşte documentaţiile
cadastral-juridice pentru fiecare imobil propus spre expropriere, având în
vedere şi dispoziţiile Legii cadastrului şi publicităţii imobiliare nr. 7/1996,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Documentaţiile vor
cuprinde şi date privind încadrarea lucrării în planurile de urbanism şi
amenajare a teritoriului, precum şi planuri cu amplasamentul lucrării care se
avizează de Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, prin
unităţile sale teritoriale. Planul cu amplasamentul lucrării, pe fiecare
unitate administrativ-teritorială, care conţine delimitarea imobilelor - teren
şi/sau construcţii - propuse pentru expropriere, cu indicarea numelor şi a
prenumelor proprietarilor/deţinătorilor, precum şi a ofertelor de despăgubire
pe categorii de imobile, stabilite pe baza unor rapoarte de evaluare întocmite
de evaluatori autorizaţi, se aduce la cunoştinţa publică prin afişarea la
sediul consiliului local respectiv, unde va rămâne afişat până la finalizarea
procedurii de expropriere, şi prin publicare pe pagina proprie de internet a
expropriatorului.
(3) Sumele necesare pentru
plata evaluatorilor autorizaţi şi a despăgubirilor stabilite conform
prevederilor alin. (2) se pun la dispoziţia expropriatorului de către operatorii
de transport şi/sau distribuţie a energiei electrice, după caz, în termen de
cel mult 30 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului
prevăzute la alin. (1). Sumele respective sunt deductibile fiscal.
(4) Tabelele cu imobilele
proprietate privată supuse exproprierii, în condiţiile prezentei legi,
cuprinzând judeţul, localitatea, indicatorul cadastral, suprafaţa, exprimată în
m2, precum şi
numele şi prenumele proprietarului/deţinătorului, conform documentaţiei
cadastral-juridice, se vor afla la expropriator şi vor fi aduse la cunoştinţa
publică prin afişare la sediul consiliului local al fiecărei unităţi
administrativ-teritoriale şi prin publicare pe pagina proprie de internet a
expropriatorului, cu 10 zile înainte de data începerii activităţii comisiei
prevăzute la art. 6 alin. (1).
(5) Data începerii activităţii
comisiei prevăzute la art. 6 alin. (1) şi data la care vor fi afişate tabelele
prevăzute la alin. (4) se vor aduce la cunoştinţa persoanelor interesate prin
publicarea unui anunţ într-un ziar local.
(6) In situaţia în care, ca
urmare a definitivării proiectului tehnic sau a detaliilor de execuţie,
amplasamentul lucrării se modifică, expropriatorul va proceda la regularizarea
datelor de identificare a imobilelor supuse exproprierii şi la actualizarea
tabelelor prevăzute la alin. (4), cu respectarea reglementărilor în vigoare.
(7) Inainte de data începerii activităţii comisiei
prevăzute la art. 6 alin. (1), evaluatorii autorizaţi, specializaţi în
evaluarea proprietăţilor imobiliare, membri ai Asociaţiei Naţionale a
Evaluatorilor din România -ANEVAR, vor întocmi rapoarte de evaluare a
imobilelor supuse exproprierii, pentru fiecare unitate
administrativ-teritorială, pe fiecare categorie de folosinţă.
(8) Rapoartele de evaluare se
întocmesc având în vedere expertiza actualizată de Camera Notarilor Publici.
Art. 5. - (1) Plata
despăgubirilor pentru imobilele expropriate se face în baza cererilor adresate
de către titularii drepturilor reale, precum şi de către orice persoană care
justifică un interes legitim.
(2) Cererea pentru plata despăgubirilor cuprinde numele
şi prenumele titularilor drepturilor reale, adresa de domiciliu, precum şi
actele doveditoare referitoare la existenţa drepturilor reale asupra bunului
imobil expropriat. Cererea, împreună cu documentele doveditoare, originale şi/sau copii legalizate, se
depune la sediul operatorilor de transport şi/sau distribuţie a energiei
electrice, în termen de 15 zile de la data aducerii la cunoştinţa publică, prin
afişare la sediul consiliului local pe raza căruia se afla imobilul, a
tabelelor prevăzute la art. 4 alin. (4).
(3) Dovada dreptului de
proprietate şi a celorlalte drepturi reale asupra imobilelor expropriate se
face prin orice mijloace de probă admise de lege, inclusiv în zonele în care se
aplică Decretul-lege nr. 115/1938 pentru unificarea dispoziţiilor referitoare
la cărţile funciare, cu modificările ulterioare, în funcţie de modalitatea de
dobândire a drepturilor - convenţională, judiciară, legală sau succesorală,
înţelegând prin dobândire şi constituirea sau reconstituirea dreptului de
proprietate în temeiul unor legi speciale.
(4) In cazul în care titularii drepturilor reale nu
depun cererea şi/sau documentele doveditoare, potrivit prevederilor alin. (1)
şi (2), expropriatorul va notifica acestora sumele propuse pentru plata
despăgubirilor şi le va consemna într-un cont bancar deschis pe numele
expropriatului. Despăgubirile se acordă în condiţiile prezentei legi.
(5) In cazul în care
despăgubirile referitoare la acelaşi imobil sunt cerute în concurs sau în
contradictoriu de mai multe persoane aparent îndreptăţite, despăgubirile se vor
consemna pe numele tuturor, urmând să fie împărţite potrivit legii civile.
Despăgubirea se acordă numai titularilor drepturilor dovedite prin acte autentice
şi/sau hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile. Eventualele litigii
amână eliberarea despăgubirilor consemnate, dar nu suspendă transferul
dreptului de proprietate către expropriator.
(6) In situaţia în care
imobilele ce urmează a fi expropriate fac obiectul unei succesiuni, iar
succesorii nu sunt cunoscuţi sau nu pot prezenta certificat de moştenitor, dacă
procedura succesorală este deschisă, despăgubirea se va consemna pe seama
moştenitorilor aparenţi. In ipoteza în care procedura succesorală nu este
deschisă, un reprezentant al expropriatorului este îndreptăţit să solicite
deschiderea succesiunii, iar suma reprezentând despăgubirile se consemnează
într-un cont distinct, pe seama moştenitorilor aparenţi. Despăgubirile se
acordă numai succesorilor care îşi vor dovedi calitatea cu certificatul de
moştenitor sau cu hotărârea judecătorească definitivă şi irevocabilă.
(7) In cazul altor situaţii litigioase decât cele
prevăzute la alin. (5) şi (6), sumele aferente exproprierii se consemnează pe
numele persoanelor aflate în litigiu, urmând a fi plătite în condiţiile
prezentei legi.
(8) Prin derogare de la prevederile art. 21 alin. (5)
din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate abuziv în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, imobilele pentru care
s-au formulat notificări de restituire vor fi expropriate în condiţiile
prezentei legi.
(9) In cazul în care titularul
sau unul dintre titularii dreptului real, aflaţi în concurs, nu este de acord
cu despăgubirea stabilită, suma reprezentând despăgubirea se consemnează pe
numele titularului ori, după caz, al titularilor. Despăgubirea va fi acordată
pe baza cererii formulate în acest sens, însoţită de acte autentice sau de hotărârea
judecătorească definitivă şi irevocabilă de stabilire a cuantumului
despăgubirii ori, după caz, de declaraţia autentică de acceptare a cuantumului
despăgubirii prevăzute în hotărârea de stabilire a despăgubirii.
(10) Identificarea imobilelor
supuse exproprierii, aflate în litigiu, se va face numai în coordonate
cadastrale, în conformitate cu prevederile Legii nr. 7/1996, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 6. - (1) In termen de 5
zile de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la art. 4
alin. (1) expropriatorul numeşte o comisie care verifică dreptul de proprietate
ori alt drept real în temeiul
căruia cererea a fost formulată şi constată acceptarea sau, după caz,
neacceptarea cuantumului despăgubirii de către proprietar ori titularii altor
drepturi reale asupra imobilului supus exproprierii.
(2) La solicitarea comisiei prevăzute la alin. (1),
solicitantul are obligaţia să completeze documentaţia depusă privind calitatea
de titular al dreptului real pentru care solicită despăgubirea, în termen de 15
zile. In caz contrar, comisia va consemna despăgubirea pe numele
solicitantului, însă plata acesteia se va face numai la data la care
solicitantul îşi va dovedi dreptul în condiţiile prezentei legi.
Art. 7. - Hotărârea de stabilire a cuantumului
despăgubirilor, emisă în condiţiile prevăzute la art. 5 şi 6, se comunică
solicitantului, precum şi celorlalţi titulari ori, după caz, titularilor
aparenţi, se afişează în extras la sediul consiliului local în raza căruia se
afla situat imobilul expropriat şi se publică în extras pe pagina proprie de
internet a expropriatorului.
Art. 8. -In termen de cel mult 90 de zile de la data
emiterii hotărârii de stabilire a cuantumului despăgubirilor, expropriatorul
efectuează, prin transfer bancar sau numerar, plata despăgubirilor către
titularii drepturilor reale asupra imobilelor expropriate sau consemnarea
acestora, în condiţiile art. 5 alin. (4)-(7), (9) şi ale art. 6 alin. (2).
Art. 9. - (1) Expropriatul nemulţumit de cuantumul
despăgubirii consemnate în condiţiile art. 5 alin. (4)-(7), (9) şi ale art. 6
alin. (2) se poate adresa instanţei judecătoreşti competente în termen de 30 de
zile de la data la care i-a fost comunicată hotărârea de stabilire a
cuantumului despăgubirii, sub sancţiunea decăderii, fără a putea contesta
transferul dreptului de proprietate către expropriator asupra imobilului supus
exproprierii, iar exercitarea căilor de atac nu suspendă efectele hotărârii de
stabilire a cuantumului despăgubirii, respectiv transferul dreptului de
proprietate asupra imobilului.
(2) In cazul în care hotărârea nu a fost comunicată,
orice persoană care se consideră îndreptăţită la despăgubire pentru
exproprierea imobilului se poate adresa instanţei judecătoreşti competente, în
termen de 3 ani de la data afişării hotărârii de stabilire a cuantumului
despăgubirii, în condiţiile art. 7, sub sancţiunea decăderii.
(3) Acţiunea formulată în
conformitate cu prevederile prezentului articol se soluţionează potrivit
dispoziţiilor Legii nr. 33/1994, în ceea ce priveşte stabilirea despăgubirii.
La calcularea cuantumului despăgubirii, experţii şi instanţa de judecată se vor
raporta la valoarea din momentul transferului dreptului de proprietate.
(4) Atât procedura de expropriere, cât şi lucrările de
utilitate publică care fac obiectul prezentei legi nu pot fi suspendate sau
sistate la cererea vreunei persoane care invocă existenţa unor litigii privind
posesia ori proprietatea imobilului expropriat.
Art. 10. - (1) Cererile adresate instanţei judecătoreşti
pentru stabilirea, în contradictoriu cu statul român, a dreptului la
despăgubire pentru expropriere şi a cuantumului acesteia sunt scutite de taxa
judiciară de timbru şi sunt de competenţa instanţelor de drept comun.
(2) Cheltuielile necesare pentru
realizarea expertizelor de evaluare a cuantumului despăgubirilor cuvenite ca
urmare a exproprierii în cadrul litigiilor prevăzute la alin. (1) sunt avansate
în conformitate cu procedura de drept comun.
(3) Pentru realizarea
documentaţiilor cadastral-juridice prevăzute la art. 4 alin. (2), precum şi a
rapoartelor de evaluare prevăzute la art. 4 alin. (7) se percep tarife
diminuate cu 50% faţă de cele practicate pentru documentaţii/rapoarte similare,
de interes comun.
Art. 11. - (1) Actele juridice care se încheie după
data comunicării hotărârii de stabilire a cuantumului despăgubirii sau după
data plăţii ori, după caz, a consemnării sumelor stabilite ca despăgubiri,
pentru constituirea sau transferul de drepturi reale având ca obiect imobilele
afectate de expropriere sunt lovite de nulitate absolută, cu excepţia celor
care clarifică ulterior exproprierii situaţia juridică a imobilelor, în
cazurile prevăzute la art. 5 alin. (4)-(7), (9) şi art. 6 alin. (2).
(2) Incepând cu data intrării în vigoare a hotărârii
Guvernului prevăzute la art. 4 alin. (1), actele juridice prin care se face
trecerea din extravilan în intravilan, precum şi cele prin care se face
trecerea din domeniul public în domeniul privat al unităţilor
administrativ-teritoriale, referitoare la imobilele necesar a fi expropriate,
potrivit studiului de fezabilitate, sunt lovite de nulitate absolută.
Art. 12. - (1) Scoaterea, definitivă ori temporară, a
terenurilor necesare pentru lucrările definite la art. 2 din circuitul agricol şi,
respectiv, din fondul forestier naţional se exceptează de la plata taxelor
prevăzute la art. 92 alin. (4) din Legea fondului funciar nr. 18/1991,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv a taxelor şi
a celorlalte sume datorate potrivit art. 33 alin. (2), art. 36 alin. (2), art.
37 alin. (1) lit. f), art. 41 şi 42 din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, cu
modificările şi completările ulterioare.
(2) Exceptarea prevăzută la alin. (1) se aplică indiferent de modul de trecere a terenurilor respective în domeniul
public al statului, potrivit legii.
Art. 13. - Transferul imobilelor din proprietatea
privată în proprietatea publică a statului şi în administrarea expropriatorului
operează de drept la data plăţii despăgubirilor pentru expropriere sau, după
caz, la data consemnării acestora, în condiţiile prezentei legi.
Art. 14. - Secretarii unităţilor
administrativ-teritoriale în care sunt situate imobilele ce urmează a fi supuse
exproprierii, precum şi notarii publici sunt obligaţi să comunice, în termen de
5 zile de la cererea expropriatorului, informaţiile cu privire la deschiderea
procedurilor succesorale.
Art. 15. - Serviciile privind înregistrarea, avizarea
şi recepţionarea documentaţiilor cadastral-juridice sunt scutite de la plata taxelor,
iar taxele aferente procedurii de intabulare pentru terenurile necesare
realizării lucrărilor de construire de reţele de transport şi distribuţie a
energiei electrice definite la art. 2, precum şi orice alte taxe datorate
bugetului de stat sau bugetelor locale sunt scutite de la plată.
Art. 16. - Orice avize, acorduri, permise sau
autorizaţii emise unor terţe persoane pentru imobilele supuse exproprierii de
la data avizării de către Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate
Imobiliară, prin unităţile sale teritoriale, a documentaţiilor
cadastral-juridice sunt lovite de nulitate absolută.
Art. 17. - In termen de 30 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentei legi, Guvernul, la propunerea Ministerului Justiţiei şi a
Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, va elabora şi va
aproba prin hotărâre normele metodologice de punere în aplicare a prezentei
legi.
Art. 18. - Pentru lucrările aflate în procedură de
expropriere la data intrării în vigoare a prezentei legi, Guvernul va emite câte
o hotărâre pentru fiecare lucrare în parte, prin care va aproba declanşarea
procedurii de expropriere pentru toate imobilele rămase de expropriat, precum
şi suma globală estimată a despăgubirilor.
Art. 19. - Orice documentaţie
tehnică sau de evaluare realizată anterior intrării în vigoare a prezentei legi
se consideră valabilă.
Art. 20. - Dispoziţiile prezentei legi se completează
în mod corespunzător cu prevederile Legii nr. 33/1994, precum şi cu cele ale
Codului civil şi ale Codului de procedură civilă.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din
Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
IOAN OLTEAN
PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANĂ