HOTARARE Nr.
621 din 21 septembrie 2006
pentru aprobarea
Regulamentului privind organizarea si desfasurarea concursului de promovare a
judecatorilor si procurorilor
ACT EMIS DE:
CONSILIUL SUPERIOR AL MAGISTRATURII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 825 din 6 octombrie 2006
In temeiul dispoziţiilor art. 133 alin. (5) şi (7) din
Constituţia României, republicată, şi ale art. 23 alin. (1) din Legea nr.
317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicată, cu
modificările ulterioare,
având în vedere dispoziţiile art. 43-47 şi ale art. 106
lit. f) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor,
republicată, cu modificările ulterioare,
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii hotărăşte:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind organizarea şi
desfăşurarea concursului de promovare a judecătorilor şi procurorilor, cuprins
în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri, Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 194/2006 pentru aprobarea Regulamentului privind
organizarea şi desfăşurarea concursului de promovare a judecătorilor şi
procurorilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 262 din
23 martie 2006, se abrogă.
Art. 3. - Prezenta hotărâre se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii,
judecător Iulian Gîlcă
ANEXĂ
REGULAMENT
privind organizarea şi desfăşurarea concursului de
promovare a judecătorilor şi procurorilor
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Promovarea
judecătorilor şi procurorilor în funcţii de execuţie, efectivă sau pe loc, la
tribunale, tribunale specializate, curţi de apel, parchetele de pe lângă aceste
instanţe, precum şi la Parchetul de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie se face numai prin concurs, organizat la nivel naţional, în limita
posturilor vacante existente, respectiv a numărului de locuri aprobat anual de
Consiliul Superior al Magistraturii pentru promovarea pe loc.
Art. 2. - Concursul de promovare în funcţii de execuţie
se organizează pe baza unor criterii obiective de apreciere a performanţelor
profesionale ale judecătorilor şi procurorilor.
Art. 3. - Concursul de promovare prevăzut la art. 1 se
organizează anual sau ori de câte ori este nevoie de Consiliul Superior al
Magistraturii, prin Institutul Naţional al Magistraturii.
Art. 4. - Promovarea judecătorilor şi procurorilor în
funcţii de execuţie, efectivă sau pe loc, se face în gradul imediat superior
celui pe care îl deţine judecătorul ori procurorul, până la nivelul curţii de
apel, pentru judecători, respectiv până la nivelul Parchetului de pe lângă
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, pentru procurori.
CAPITOLUL II
Condiţii pentru înscrierea la concurs
Art. 5. - Pot participa la concursul de promovare în
funcţii de execuţie vacante sau pe loc judecătorii şi procurorii care
îndeplinesc condiţiile minime de vechime prevăzute la art. 44 alin. (1) lit.
a), b) şi c) şi alin. (2) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor
şi procurorilor, republicată, cu modificările ulterioare, care la ultima
evaluare au avut calificativul „foarte bine" şi nu au fost sancţionaţi
disciplinar în ultimii 3 ani.
Art. 6. - (1) Data şi locul organizării concursului,
posturile stabilite pentru concurs, modul de desfăşurare a concursului,
calendarul de desfăşurare, precum şi tematica şi bibliografia de concurs se
aprobă prin hotărâre a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, la
propunerea Institutului Naţional al Magistraturii şi a Direcţiei resurse umane
şi organizare din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii, după caz, şi se
publică pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii,
Institutului Naţional al Magistraturii şi Parchetului de pe lângă Inalta Curte
de Casaţie şi Justiţie, cu cel puţin 60 de zile înainte de data stabilită
pentru concurs. In acelaşi termen, aceste date se comunică tuturor curţilor de
apel şi parchetelor de pe lângă acestea, care le vor transmite de îndată
instanţelor şi parchetelor din circumscripţia lor pentru a fi afişate la
sediile acestora şi aduse la cunoştinţă tuturor judecătorilor şi procurorilor.
(2) Data şi locul organizării concursului, posturile
stabilite pentru concurs, precum şi modul de desfăşurare a concursului se
publică şi în 3 cotidiene centrale, în termenul prevăzut la alin. (1).
(3) In termen de 15 zile de la data publicării datelor
prevăzute la alin. (1), cei interesaţi pot depune cereri de înscriere la
concurs la Consiliul Superior al Magistraturii, în care se menţionează felul
promovării, efectivă sau pe loc, instanţa ori parchetul la care se solicită promovarea,
specializarea şi, pentru promovarea la curţile de apel, secţia pentru care
optează.
(4) Fiecare candidat poate formula o singură opţiune cu
privire la felul promovării, instanţa ori parchetul la care solicită
promovarea, respectiv secţia pentru care optează în cazul promovării la curţile
de apel, precum şi specializarea pentru care optează, în vederea stabilirii
materiilor de concurs.
CAPITOLUL III
Organizarea şi desfăşurarea concursului
SECŢIUNEA 1
Comisiile de concurs
Art. 7. - (1) Comisia de organizare a concursului şi
comisiile de elaborare a subiectelor, de corectare şi de soluţionare a
contestaţiilor sunt numite de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, la
propunerea Direcţiei resurse umane şi organizare şi a Institutului Naţional al
Magistraturii, după caz.
(2) Nu pot fi numite în comisii persoanele care au
soţul sau soţia, rude ori afini până la gradul al patrulea inclusiv în rândul
candidaţilor. Toţi membrii comisiilor completează declaraţii în acest sens.
Dacă incompatibilitatea se iveşte ulterior desemnării membrilor comisiilor,
persoana în cauză are obligaţia să se retragă şi să comunice de îndată această
situaţie preşedintelui comisiei în vederea înlocuirii sale.
Art. 8. - Comisia de organizare a concursului se compune
din:
- preşedinte: secretarul general ori secretarul
general adjunct al Consiliului Superior al Magistraturii sau directorul
Direcţiei resurse umane şi organizare;
- vicepreşedinţi: directorii Institutului Naţional al
Magistraturii sau directorii Direcţiei resurse umane şi organizare;
- membri: directori, şefi de servicii, personal de
specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor din cadrul
Consiliului Superior al Magistraturii, experţi ai Institutului Naţional al
Magistraturii, funcţionari publici şi personal contractual din cadrul
Consiliului Superior al Magistraturii şi al Institutului Naţional al
Magistraturii.
Art. 9. - Comisia de organizare a concursului are, în
principal, următoarele atribuţii:
1. centralizează cererile de înscriere
la concurs, întocmeşte listele de înscriere, verifică îndeplinirea de către
candidaţi a condiţiilor legale de participare la concurs, întocmeşte şi
afişează lista candidaţilor care îndeplinesc condiţiile legale de participare
la concurs şi afişează lista finală a candidaţilor;
2. controlează şi îndrumă acţiunile privind
organizarea şi desfăşurarea concursului, constând, în principal, în:
identificarea şi, după caz, închirierea spaţiilor adecvate pentru susţinerea
probelor de concurs, procurarea necesarului de rechizite, asigurarea asistenţei
medicale pe parcursul desfăşurării concursului şi a pazei necesare pentru
păstrarea ordinii publice la centrele de concurs şi de evaluare, asigurarea
cheltuielilor de cazare şi masă pentru membrii comisiilor;
3. asigură paza subiectelor şi a lucrărilor scrise la
sediul său şi în timpul transportului acestora, precum şi păstrarea ordinii
publice la centrele de concurs şi de evaluare;
4. asigură confecţionarea ştampilelor-tip pentru concurs, numerotate;
5. instruieşte, cu 24 - 48 de ore înaintea datei
concursului, persoanele care asigură supravegherea în sălile de concurs, respectiv responsabilii de sală şi
supraveghetorii, numite prin hotărâre a preşedintelui comisiei;
6. repartizează candidaţii pe
săli pentru probele scrise tip grilă, în ordine alfabetică, şi dispune afişarea
listelor pe uşile sălilor în care se desfăşoară concursul, precum şi publicarea
acestora pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii,
Institutului Naţional al Magistraturii şi Parchetului de pe lângă Inalta Curte
de Casaţie şi Justiţie, cu cel puţin 24 de ore înainte de susţinerea probelor;
7. preia, de la comisiile de elaborare a subiectelor,
subiectele pentru testele-grilă şi baremele de evaluare şi notare, în plicuri
sigilate;
8. păstrează în condiţii de deplină siguranţă
subiectele şi baremele de evaluare şi notare;
9. distribuie candidaţilor materialele pentru
susţinerea testelor-grilă;
10. afişează baremele de evaluare şi notare la
centrele de concurs, cu 15 minute înainte de încheierea probei scrise, şi
asigură publicarea acestora, precum şi a subiectelor de concurs pe paginile de
internet ale Consiliului Superior al Magistraturii, Institutului Naţional al
Magistraturii şi Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie;
11. organizează transportul lucrărilor scrise de la
centrele de concurs la centrul de evaluare şi răspunde de securitatea acestora;
12. ia măsuri pentru ca în spaţiile în care îşi
desfăşoară activitatea comisiile de corectare sau de soluţionare a
contestaţiilor ori în care se desfăşoară probele scrise de concurs să nu
pătrundă persoane străine, neautorizate de comisie sau neprevăzute de prezentul
regulament;
13. asigură respectarea procedurii de evaluare şi
notare;
14. asigură transmiterea către curţile de apel,
tribunale, judecătorii şi către parchete, în vederea afişării, precum şi
publicarea simultană pe paginile de internet ale Consiliului Superior al
Magistraturii, Institutului Naţional al Magistraturii şi Parchetului de pe
lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie a listelor cu rezultatele
concursului;
15. calculează mediile generale şi întocmeşte listele
finale;
16. analizează desfăşurarea şi rezultatele concursului
şi prezintă concluziile Consiliului Superior al Magistraturii;
17. informează de îndată Consiliul Superior al
Magistraturii cu privire la orice situaţie deosebită a cărei rezolvare nu este
prevăzută în prezentul regulament, precum şi cu privire la orice situaţie care impune anularea unor subiecte, cum ar fi pierderea, deteriorarea ori
desecretizarea unui subiect;
18. propune Consiliului Superior al Magistraturii
eventualele modificări în modul de organizare şi desfăşurare a concursului;
19. îndeplineşte orice alte atribuţii necesare bunei
desfăşurări a concursului.
Art. 10. - (1) Preşedintele comisiei de organizare a
concursului ia toate măsurile necesare ducerii la îndeplinire a atribuţiilor
prevăzute la art. 9.
(2) In acest scop, preşedintele comisiei de organizare
a concursului stabileşte fişa de atribuţii pentru vicepreşedinţii, membrii
comisiei şi pentru persoanele care asigură supravegherea în sălile de concurs,
precum şi sarcinile ce revin curţilor de apel, tribunalelor şi judecătoriilor,
respectiv parchetelor, în vederea bunei desfăşurări a concursului.
(3) Preşedinţii instanţelor, precum şi procurorii
generali sau, după caz, prim-procurorii parchetelor răspund de ducerea la
îndeplinire a dispoziţiilor prevăzute mai sus, sub coordonarea preşedintelui
comisiei de organizare a concursului.
Art. 11. - (1) Comisiile de elaborare a subiectelor, de
corectare şi de soluţionare a contestaţiilor sunt numite prin hotărâre a
Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, la propunerea Institutului
Naţional al Magistraturii, distinct pentru judecători, respectiv procurori.
(2) Fiecare comisie pentru judecători este alcătuită
din judecători de la Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, judecători de la
curţile de apel şi formatori de la Institutul Naţional al Magistraturii.
(3) Fiecare comisie pentru procurori este alcătuită
din procurori de la Parchetul de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie,
procurori de la parchetele de pe lângă curţile de apel şi formatori de la
Institutul Naţional al Magistraturii.
(4) Pentru jurisprudenţa
Curţii Europene a Drepturilor Omului, respectiv pentru jurisprudenţa Curţii de
Justiţie a Comunităţilor Europene, se numeşte câte o comisie de elaborare a
subiectelor, de corectare şi, respectiv, de soluţionare a contestaţiilor,
comune pentru judecători şi procurori, din care fac parte judecători de la
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, procurori de la Parchetul de pe lângă
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi formatori de la Institutul Naţional al
Magistraturii.
(5) In componenţa comisiilor sunt numiţi şi membri
supleanţi.
(6) Numărul membrilor comisiilor se stabileşte de
Consiliul Superior al Magistraturii pentru fiecare concurs, în funcţie de
numărul candidaţilor şi de materiile pentru care aceştia au optat.
Art. 12. - (1) Comisiile de
elaborare a subiectelor, de corectare şi de soluţionare a contestaţiilor au un
preşedinte comun, membru al comisiei de elaborare a subiectelor. Preşedintele
veghează la respectarea regulilor enumerate la art. 13 pct. 1 şi coordonează
activitatea comisiilor. Preşedintele nu poate corecta lucrări şi nici nu poate
soluţiona contestaţii.
(2) Aceeaşi persoană, cu excepţia preşedintelui
comisiilor, nu poate face parte din mai mult de 6 comisie.
(3) Desemnarea membrilor comisiilor se face pe baza
consimţământului scris, exprimat anterior.
(4) Membrii comisiilor sunt numiţi, de regulă, dintre
persoanele care au fost înscrise în baza de date a Institutului Naţional al
Magistraturii şi au urmat cursurile acestuia privind metodele şi tehnicile de
evaluare.
(5) Numirea membrilor comisiilor are loc cu cel puţin
5 zile înaintea datei de desfăşurare a concursului.
(6) Contractele de participare a membrilor comisiilor
de elaborare a subiectelor, de corectare şi de soluţionare a contestaţiilor,
prin care se stabilesc modalităţile de plată şi atribuţiile ce le revin, se
încheie între aceştia şi un reprezentant al Consiliului Superior al
Magistraturii, potrivit dispoziţiilor prezentului regulament.
(7) Declaraţiile şi contractele de participare în
comisii se centralizează de comisia de organizare a concursului şi se păstrează
alături de celelalte documente de concurs.
Art. 13. - Comisiile de elaborare a subiectelor au, în
principal, următoarele atribuţii:
1. elaborarea subiectelor pentru testele-grilă, cu respectarea
următoarelor reguli:
a) să fie în concordanţă cu tematica şi bibliografia
aprobate şi publicate de Consiliul Superior al Magistraturii şi de Institutul
Naţional al Magistraturii;
b) să asigure o cuprindere echilibrată a materiei
studiate, să aibă grad de complexitate corespunzător conţinutului tematicii şi
bibliografiei, pentru a fi tratate în timpul stabilit;
c) să fie diferenţiate, în funcţie de gradul
instanţei şi, respectiv, al parchetului;
d) să se evite repetarea subiectelor de la concursurile anterioare;
e) să asigure o repartizare echilibrată a
răspunsurilor corecte şi a numărului de răspunsuri corecte între variantele de
răspuns;
f) timpul necesar rezolvării subiectelor să nu
depăşească timpul alocat desfăşurării probei de concurs;
g) să se asigure unitatea de evaluare la nivel
naţional; 2. predarea către comisia de organizare a concursului, cu cel puţin 12 ore înainte de
desfăşurarea probelor scrise, a subiectelor şi baremelor de evaluare şi notare,
în plicuri sigilate.
Art. 14. - (1) Comisiile de
corectare constituite pentru disciplinele de concurs examinează, sub
coordonarea preşedintelui comisiilor, contestaţiile la bareme şi adoptă
baremele definitive, care se publică pe paginile de internet ale Consiliului
Superior al Magistraturii, Institutului Naţional al Magistraturii şi
Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
(2) Comisiile de soluţionare a contestaţiilor
reevaluează lucrările scrise ale căror note iniţiale au fost contestate şi
acordă note conform baremelor de evaluare şi notare definitive.
(3) Instruirea corectorilor se efectuează de către
preşedintele comisiilor.
SECŢIUNEA a 2-a
Desfăşurarea concursului
Art. 15. - (1) Centralizarea cererilor de înscriere la
concurs ale judecătorilor şi procurorilor şi verificarea îndeplinirii
condiţiilor legale de participare la concurs se realizează de comisia de
organizare a concursului.
(2) Cu cel puţin 25 de zile înainte de data
desfăşurării concursului, comisia de organizare a concursului întocmeşte lista candidaţilor
care îndeplinesc condiţiile legale de participare la concurs şi o transmite în
vederea afişării la sediile curţilor de apel, tribunalelor, judecătoriilor şi
ale parchetelor. Lista candidaţilor se publică simultan pe paginile de internet
ale Consiliului Superior al Magistraturii, Institutului Naţional al
Magistraturii şi Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
(3) Candidaţii respinşi în urma verificării pot
formula contestaţii în termen de 48 de ore de la afişarea listelor prevăzute la
alin. (2).
(4) Contestaţiile se depun la sediile curţilor de
apel, respectiv ale parchetelor de pe lângă curţile de apel, ori, după caz, la
sediul Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi se
înaintează de îndată, prin fax, comisiei de organizare a concursului.
(5) Contestaţiile vor fi soluţionate de Secţia pentru
judecători, respectiv Secţia pentru procurori, a Consiliului Superior al
Magistraturii.
(6) Hotărârile prevăzute la
alin. (5) pot fi atacate la Plen în termen de 48 de ore de la comunicare.
(7) Comisia de organizare a concursului întocmeşte,
de îndată după pronunţarea hotărârii Plenului, lista finală a candidaţilor care
îndeplinesc condiţiile de participare la concurs, care se afişează la sediile
curţilor de apel, tribunalelor şi judecătoriilor şi la sediile parchetelor şi
se publică simultan pe paginile de internet ale Consiliului Superior al
Magistraturii, Institutului Naţional al Magistraturii şi Parchetului de pe
lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
Art. 16. - (1) Concursul constă în susţinerea unor
probe scrise cu caracter teoretic şi practic.
(2) Probele scrise cu caracter teoretic şi practic se
susţin la:
a) una dintre următoarele materii, în funcţie de
specializarea pentru care optează judecătorul sau procurorul: drept civil,
drept penal, drept comercial, drept administrativ, drept financiar şi fiscal,
dreptul muncii, dreptul familiei, drept internaţional privat;
b) drept procesual civil
pentru materiile de specialitate: drept civil, drept comercial, drept
administrativ, drept financiar şi fiscal, dreptul muncii, dreptul familiei şi
drept internaţional privat sau drept procesual penal pentru materia de
specialitate drept penal;
c) jurisprudenţa Inaltei Curţi
de Casaţie şi Justiţie şi jurisprudenţa Curţii Constituţionale, jurisprudenţa
Curţii Europene a Drepturilor Omului şi jurisprudenţa Curţii de Justiţie a
Comunităţilor Europene, indiferent de specializare.
Art. 17. - (1) Probele scrise
se desfăşoară în două etape şi constau în:
1. Susţinerea unei probe
scrise tip grilă pentru verificarea cunoştinţelor teoretice;
2. Susţinerea unei probe
scrise tip grilă pentru verificarea cunoştinţelor practice.
(2) Testul-griiă pentru verificarea cunoştinţelor
teoretice cuprinde 100 de întrebări din materiile de concurs prevăzute la art.
16 alin. (2), astfel:
a) 50 de întrebări din următoarele materii, în funcţie
de specializarea pentru care optează judecătorul sau procurorul: drept civil,
drept penal, drept comercial, drept administrativ, drept financiar şi fiscal,
dreptul muncii, dreptul familiei sau drept internaţional privat;
b) 30 de întrebări din dreptul procesual civil sau,
după caz, din dreptul procesual penal;
c) 5 întrebări din jurisprudenţa Inaltei Curţi de
Casaţie şi Justiţie şi 5 întrebări din jurisprudenţa Curţii Constituţionale;
d) 5 întrebări din jurisprudenţa Curţii Europene a
Drepturilor Omului şi 5 întrebări din jurisprudenţa Curţii de Justiţie a
Comunităţilor Europene.
(3) La testul-grilă pentru
verificarea cunoştinţelor teoretice fiecare răspuns corect primeşte 0,1 puncte
în sistemul de notare de la 0 la 10.
(4) Testul-grilă pentru verificarea cunoştinţelor
practice cuprinde 10 subiecte din materiile de concurs prevăzute la art. 16 alin. (2).
(5) La testul-grilă pentru verificarea cunoştinţelor
practice fiecare răspuns corect primeşte 1 punct în sistemul de notare de la 0
la 10.
(6) Nota lucrărilor care au primit notări între 0 şi 1
va fi 1.
(7) Evaluarea răspunsurilor la întrebările
testului-grilă se realizează prin procesare electronică.
(8) Testele-grilă se susţin în aceeaşi zi, cu o pauză
de o oră între acestea.
Art. 18. - (1) Cu cel puţin 24 de ore înainte de
susţinerea probelor scrise, comisia de organizare a concursului repartizează
candidaţii pe săli, în ordine alfabetică, şi dispune publicarea listelor
candidaţilor pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii,
Institutului Naţional al Magistraturii şi Parchetului de pe lângă Inalta Curte
de Casaţie şi Justiţie, precum şi afişarea acestora pe uşile sălilor în care se
desfăşoară concursul.
(2) Accesul candidaţilor în săli este permis pe baza
unui act de identitate, cel mai târziu cu 30 de minute înainte de începerea
probelor. In mod excepţional, pot fi admişi candidaţi în sală şi cu mai puţin
de 30 de minute înainte de începerea probelor, dar nu şi după deschiderea
plicului cu subiecte.
(3) Inainte de aducerea subiectelor în săli,
supraveghetorii aduc la cunoştinţa candidaţilor modul de desfăşurare a probelor
şi modul de completare a datelor personale pe teza de concurs tipizată.
Art. 19. - (1) Se interzice candidaţilor să deţină
asupra lor pe timpul desfăşurării probelor scrise orice fel de lucrări care ar
putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum şi orice mijloc
electronic de comunicare. Candidaţii pot folosi în timpul concursului acele
materiale a căror posibilitate de utilizare este menţionată explicit în
tematica şi bibliografia de concurs. Supraveghetorii verifică respectarea
acestei prevederi înainte de aducerea subiectelor în săli. Nerespectarea
acestor dispoziţii duce la eliminarea din sală a candidatului, indiferent dacă materialele interzise au fost
folosite sau nu.
(2) Candidaţii se aşază în ordine alfabetică, conform
listelor afişate. Candidaţii primesc teze de concurs tipizate pe care îşi scriu
cu majuscule numele şi prenumele şi completează citeţ celelalte date de pe
colţul paginii ce urmează să fie lipit, precum şi coli obişnuite pentru ciorne,
marcate cu ştampila Consiliului Superior al
Magistraturii.
(3) Colţul tezei de concurs tipizate se lipeşte şi se
ştampilează în momentul predării lucrării, numai după ce persoanele care
supraveghează în sală au verificat identitatea candidaţilor şi completarea
corectă a tuturor datelor prevăzute şi după ce responsabilii de sală semnează
în interiorul porţiunii din pagină care urmează să fie sigilată.
(4) Inscrierea numelui candidatului pe tezele tipizate
în afara rubricii care se sigilează şi orice alte semne distinctive care ar
permite identificarea lucrării atrag anularea lucrării scrise respective.
(5) Frauda dovedită atrage eliminarea candidatului
din concurs. Se consideră fraudă şi încălcarea dispoziţiilor alin. (1) şi (4).
In aceste cazuri responsabilul de sală consemnează într-un proces-verbal
faptele constatate şi măsurile luate, iar lucrarea scrisă se anulează cu
menţiunea „fraudă". Procesul-verbal se comunică comisiei de organizare a
concursului şi candidatului respectiv.
Art. 20. - (1) Niciun membru al comisiei nu poate părăsi centrul de concurs şi nu poate comunica în
exterior conţinutul subiectelor de concurs până la încheierea probelor scrise.
(2) Responsabilii de săli primesc plicurile cu
subiecte de la preşedinte, vicepreşedinte sau un membru al comisiei de
organizare a concursului, verifică integritatea acestora, le deschid şi
distribuie subiectele multiplicate fiecărui candidat.
(3) Pe parcursul desfăşurării probelor scrise membrii
comisiei de organizare a concursului şi supraveghetorii de săli nu pot da
candidaţilor indicaţii referitoare la rezolvarea subiectelor şi nu pot aduce
modificări subiectelor sau baremelor. Orice nelămurire legată de subiecte se
discută direct cu comisiile de elaborare a subiectelor.
(4) Baremele de evaluare şi notare se afişează la
centrele de concurs cu 15 minute înainte de încheierea probei scrise. In termen
de 24 de ore de la afişare candidaţii pot face contestaţii la bareme, care se
depun la Institutul Naţional al Magistraturii şi se soluţionează în termen de
24 de ore potrivit art. 14 alin. (1). Baremele definitive stabilite în urma
soluţionării contestaţiilor se publică de îndată pe paginile de internet ale
Consiliului Superior al Magistraturii şi Institutului Naţional al
Magistraturii.
Art. 21. - (1) Din momentul deschiderii plicului cu subiecte niciun candidat nu mai poate intra în
sală şi niciun candidat nu poate părăsi sala decât dacă predă lucrarea scrisă
şi semnează de predarea acesteia. Candidaţii care nu se află în sală în
momentul deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai susţine
probele scrise.
(2) In cazuri excepţionale, dacă un candidat solicită
părăsirea temporară a sălii, el este însoţit de una dintre persoanele care
supraveghează, până la înapoierea în sala de concurs.
(3) Timpul destinat elaborării
lucrării scrise, stabilit de comisiile de elaborare a subiectelor, se socoteşte
din momentul în care s-a încheiat distribuirea subiectelor de concurs pentru
fiecare candidat.
(4) Pentru elaborarea lucrării scrise candidaţii
folosesc numai cerneală sau pastă de culoare neagră. Nu se foloseşte altă
hârtie decât cea distribuită candidaţilor de către supraveghetori. Rezolvarea
subiectelor se face exclusiv pe teza de concurs tipizată, iar soluţiile scrise
pe ciorne sau pe foaia cu subiecte nu se iau în
considerare.
(5) In cazul în care unii candidaţi doresc să îşi
transcrie lucrarea, fără să depăşească timpul stabilit, aceştia primesc alte
teze tipizate. Acest lucru este consemnat de către supraveghetori în
procesul-verbal de predare-primire a lucrărilor scrise. Colile folosite iniţial
se anulează pe loc de către supraveghetori, menţionându-se pe ele
„anulat", se semnează de cei 2 supraveghetori şi se păstrează în
condiţiile stabilite pentru documentele de concurs.
(6) Fiecare candidat primeşte atâtea teze de concurs
tipizate şi atâtea coli de ciornă câte îi sunt necesare.
Art. 22. - (1) Pe măsură ce îşi încheie lucrările
candidaţii le predau supraveghetorilor.
(2) La expirarea timpului acordat candidaţii predau
lucrările în faza în care se află, sub semnătură, fiind interzisă depăşirea
timpului stabilit. Ultimii 3 candidaţi rămân în sală până la predarea ultimei
lucrări.
(3) Toţi candidaţii semnează în momentul predării
lucrărilor, în procesele-verbale de predare-primire a acestora.
(4) Pentru fiecare sală se
întocmeşte un proces-verbal.
(5) Ciornele şi lucrările anulate se strâng separat şi
se păstrează de comisia de organizare a concursului alături de celelalte
documente de concurs.
(6) Supraveghetorii predau lucrările scrise, sub
semnătură, preşedintelui şi unui membru al comisiei de organizare a
concursului.
Art. 23. - Rezultatele se publică simultan pe paginile
de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii, Institutului Naţional al
Magistraturii şi Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi
se transmit în vederea afişării la sediile curţilor de apel, tribunalelor şi
judecătoriilor şi ale parchetelor.
Art. 24. - (1) Candidaţii pot contesta notele obţinute
la probele scrise tip grilă.
(2) Contestaţiile se depun la sediile curţilor de
apel, respectiv ale parchetelor de pe lângă acestea, ori, după caz, la sediul
Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în termen de 48 de
ore de la afişarea rezultatelor, şi se trimit de îndată, prin fax, comisiei de organizare a concursului.
(3) In vederea soluţionării contestaţiilor, lucrările
scrise se renumerotează şi se sigilează, fiind înscrise într-un borderou
separat.
(4) Lucrările se predau comisiilor de soluţionare a
contestaţiilor, însoţite de un borderou de predare-primire în care se
menţionează numărul de ordine al lucrărilor.
Art. 25. - (1) Nota acordată de comisia de soluţionare
a contestaţiilor este definitivă şi nu poate fi mai mică decât nota contestată.
(2) Nota obţinută la concurs este media aritmetică a
notelor de la cele două probe scrise tip grilă.
(3) După primirea rezultatelor de la comisiile de
soluţionare a contestaţiilor, comisia de organizare a concursului recalculează,
după caz, mediile generale ale candidaţilor.
Art. 26. - (1) In urma
calculării mediilor generale ale candidaţilor, comisia de organizare a
concursului întocmeşte listele finale.
(2) Rezultatele finale ale concursului se publică
simultan pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii,
Institutului Naţional al Magistraturii şi Parchetului de pe lângă Inalta Curte
de Casaţie şi Justiţie şi se transmit în vederea afişării la sediile curţilor
de apel, tribunalelor şi judecătoriilor şi ale parchetelor.
Art. 27. - Pentru a fi declarat admis la concurs candidatul trebuie să obţină cel puţin media generală 7 şi nu mai
puţin de 5 la fiecare dintre cele două probe de concurs menţionate la art. 17.
Art. 28. - (1) Rezultatele finale se prezintă Plenului
Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) In termen de cel mult 30 de zile de la comunicarea
rezultatelor finale, Plenul Consiliului Superior al Magistraturii dispune, prin hotărâre, promovarea judecătorilor şi a procurorilor
declaraţi admişi.
(3) Promovarea în funcţii de execuţie vacante sau pe
loc a candidaţilor declaraţi admişi la concurs se face în ordinea mediilor
obţinute, în limita numărului de posturi aprobate.
(4) Promovarea efectivă se face în raport de opţiunea
candidatului, cu respectarea dispoziţiilor alin. (3).
Art. 29. - La medii egale au prioritate, în următoarea ordine: candidaţii care au titlul ştiinţific de
doctor în drept, cei care au calitatea de doctorand, cei care au vechime mai
mare în funcţia de judecător sau de procuror, candidaţii care au absolvit
cursuri de masterat sau care au absolvit cursuri postuniversitare ori
candidaţii care au activitate publicistică în specialitate.
Art. 30. - (1) Judecătorii şi procurorii care
îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 27, dar care nu au fost promovaţi ca
urmare a lipsei posturilor vacante pot fi promovaţi în posturile ce se
vacantează la instanţele şi parchetele pentru care au optat la înscriere, în
termen de 6 luni de la data comunicării rezultatelor finale ale concursului.
(2) Dispoziţiile art. 28 alin. (3) şi ale art. 29 se
aplică în mod corespunzător.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 31. - Toate termenele stabilite în cadrul
prezentului regulament se calculează potrivit art. 101 şi următoarele din Codul
de procedură civilă.
Art. 32. - (1) Pentru cazurile în care în prezentul
regulament se prevede afişarea la sediile curţilor de
apel, tribunalelor, judecătoriilor şi ale parchetelor, anunţul respectiv se
afişează de îndată pe sau lângă uşa de intrare a instanţei ori parchetului.
(2) Preşedinţii instanţelor, precum şi procurorii
generali sau, după caz, prim-procurorii parchetelor transmit documentele
primului-grefier sau, după caz, grefierului-şef ori grefierului însărcinat cu
activitatea de registratură, pentru a fi afişate, indicând perioada pentru care
vor fi afişate. In momentul afişării, precum şi al retragerii documentului,
grefierul notează ora şi data afişării sau a retragerii pe document, sub
semnătura sa, transmiţând de îndată documentul retras preşedintelui sau
procurorului general ori, după caz, prim-procurorului.
Art. 33. - (1) Toate
documentele întocmite pentru concurs se păstrează în arhiva Consiliului
Superior al Magistraturii, prin grija Direcţiei resurse umane şi organizare.
(2) Lucrările de concurs se păstrează în original la
dosarele profesionale ale candidaţilor.
(3) Originalele documentelor
în privinţa cărora prezentul regulament dispune că se înaintează prin fax către
Direcţia resurse umane şi organizare se transmit în cel mai scurt timp de către
curţile de apel, tribunale şi judecătorii şi de către parchete, prin grija
preşedinţilor instanţelor şi a procurorilor generali sau, după caz, a
prim-procurorilor parchetelor, şi se arhivează la mapele de concurs.
Art. 34. - Dispoziţiile prezentului regulament se
aplică în mod corespunzător judecătorilor şi procurorilor militari.