LEGE Nr. 211
din 11 noiembrie 2010
privind modificarea si
completarea Legii organizarii si functionarii statisticii oficiale în România
nr. 226/2009
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 765 din 16 noiembrie 2010
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Legea
organizării şi funcţionării statisticii oficiale în România nr. 226/2009,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 397 din 11 iunie 2009, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. Articolul 1 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„ARTICOLUL 1
Scopul
Prezenta lege reglementează organizarea şi funcţionarea
statisticii oficiale în România, constituirea, dezvoltarea şi coordonarea
sistemului statistic naţional, pentru elaborarea sistematică şi programată de
statistici oficiale în vederea formulării, implementării, modernizării şi
evaluării politicilor naţionale, a planurilor de dezvoltare naţionale şi locale,
în conformitate cu principiile fundamentale ale statisticii oficiale, cu
prevederile Regulamentului (CE) nr. 223/2009 al Parlamentului European şi al
Consiliului din 11 martie 2009 privind statisticile europene şi de abrogare a
Regulamentului (CE, Euratom) nr. 1.101/2008 al Parlamentului European şi al
Consiliului privind transmiterea de date statistice confidenţiale Biroului
Statistic al Comunităţilor Europene, a Regulamentului (CE) nr. 322/97 al
Consiliului privind statisticile comunitare şi a Deciziei 89/382/CEE, Euratom a
Consiliului de constituire a Comitetului pentru programele statistice ale
Comunităţilor Europene, precum şi cu principiile stipulate în Codul de practici
al statisticilor europene."
2. Articolul 5 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„ARTICOLUL 5
Semnificaţia şi aplicarea principiilor fundamentale
(1) Principiile fundamentale pe
care se bazează statistica oficială sunt următoarele:
a) independenţa profesională
- statisticile trebuie dezvoltate, elaborate şi
difuzate într-un mod independent, în special în ceea ce priveşte alegerea
tehnicilor, a definiţiilor, a metodologiilor şi a surselor care urmează să fie
utilizate, precum şi a momentului şi a conţinutului tuturor formelor de
difuzare, în lipsa oricărei presiuni din partea unor grupuri politice sau de
interese ori din partea autorităţilor naţionale sau comunitare, fără a aduce
atingere cerinţelor instituţionale, cum ar fi dispoziţiile bugetare privind
instituţiile comunitare sau naţionale ori definirea necesităţilor statistice;
b) imparţialitate - statisticile trebuie dezvoltate, elaborate şi difuzate într-un
mod neutru, iar toţi utilizatorii trebuie să beneficieze de tratament egal;
c) obiectivitate -
statisticile trebuie dezvoltate, elaborate şi difuzate într-un mod sistematic,
fiabil şi just; acest principiu implică utilizarea de standarde profesionale şi
etice şi transparenţa politicilor şi practicilor urmate faţă de utilizatori şi
de respondenţii la anchetă;
d) fiabilitate -
statisticile trebuie să măsoare, cât mai fidel, mai exact şi mai cuprinzător
posibil, realitatea pe care sunt menite să o reprezinte şi presupun utilizarea
unor criterii ştiinţifice de selectare a surselor, a metodelor şi a
procedurilor;
e) confidenţialitatea
informaţiilor statistice - presupune protejarea
datelor confidenţiale referitoare la unităţile statistice individuale, care sunt obţinute direct în
scopuri statistice sau indirect din surse administrative ori din alte surse şi
implică interzicerea utilizării datelor în alte scopuri decât cele statistice
şi a divulgării ilegale a acestora;
f) eficienţa costurilor - costurile pe care le implică elaborarea
de statistici trebuie să fie proporţionale cu importanţa rezultatelor şi a
beneficiilor urmărite, resursele trebuie utilizate în mod optim, iar sarcina de
răspuns trebuie redusă la minimum. Atunci când este posibil, informaţiile
solicitate trebuie să poată fi uşor de obţinut din registrele sau sursele
aflate la dispoziţie. Principiile statistice sunt dezvoltate în Codul de
practici al statisticilor europene.
(2) Dezvoltarea, elaborarea şi
difuzarea statisticilor oficiale trebuie să ţină seama de recomandările şi de
cele mai bune practici internaţionale."
3. La articolul 12
alineatul (1), după litera j) se introduc două noi litere, literele k) şi I), cu următorul cuprins:
,,k) 2 reprezentanţi ai
Administraţiei Prezidenţiale a României;
l) 4 reprezentanţi ai
Parlamentului României, dintre care 2 reprezentanţi ai Senatului şi 2
reprezentanţi ai Camerei Deputaţilor."
4. La articolul 12,
alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Membrii Consiliului sunt propuşi de organismele şi
instituţiile prevăzute la alin. (1) şi sunt numiţi pe o perioadă de 2
ani."
5. La articolul 12,
după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alineatele (31) şi (32), cu următorul cuprins:
„(31) Membrii
Consiliului prevăzuţi la alin. (1) lit. a)-d) şi f)-j) sunt numiţi pe o
perioadă de 2 ani, prin decizie a primului-ministru. Membrii prevăzuţi la alin.
(1) lit. e) şi k) sunt numiţi pe o perioadă de 2 ani, prin decizie a
guvernatorului Băncii Naţionale a României, respectiv prin decret al
Preşedintelui României.
(32) Membrii
Consiliului menţionaţi la alin. (1) lit. I) sunt numiţi pe o perioadă de 2 ani, prin hotărâre a plenului celor
două Camere ale Parlamentului României."
6. La articolul 12, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(4) Membrii Consiliului beneficiază de o indemnizaţie
de participare la şedinţă egală cu 15% din salariul mediu lunar brut pe
economie. Această indemnizaţie este valabilă pentru perioada 2010-2012."
7. La articolul 14,
după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul
cuprins:
„(11) Institutul
Naţional de Statistică este autoritatea naţională de statistică desemnată ca
fiind organismul responsabil de coordonare a tuturor activităţilor la nivel
naţional, în vederea dezvoltării, elaborării şi difuzării statisticilor
europene, reprezentând punctul de contact pentru Comisie (EUROSTAT), cu privire
la chestiuni statistice."
8. La articolul 15
alineatul (1), după litera e) se introduce o nouă literă, litera e1), cu următorul
cuprins:
,,e1) negociază şi
încheie tratate internaţionale la nivel departamental şi alte înţelegeri
internaţionale;".
9. La articolul 16,
după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alineatele (11) şi (12), cu următorul
cuprins:
„(11) Pentru
dezvoltarea, elaborarea şi difuzarea statisticilor europene, în conformitate cu
prevederile art. 168 alin. (1) lit. d) din Regulamentul (CE, Euratom) nr.
2.342/2002 al Comisiei din 23 decembrie 2002 de stabilire a normelor de
aplicare a Regulamentului (CE, Euratom) nr. 1.605/2002 al Consiliului privind
regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunităţilor Europene,
Institutul Naţional de Statistică poate primi, fără a fi necesară o cerere de
propuneri, subvenţii de la Uniunea
Europeană sub formă de granturi, respectiv fonduri externe nerambursabile de
postaderare.
(12) Granturile
astfel obţinute funcţionează pe principiul prefinanţării din bugetul
beneficiarului, al restituirii cheltuielilor de către finanţator şi al
reîntregirii veniturilor."
10. La articolul 16,
alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(5) Fondurile prevăzute la alin. (11), (12) şi (4), precum şi fondurile reprezentând contribuţia părţii
române aferentă acestora sunt cuprinse în bugetul Institutului Naţional de
Statistică."
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
IOAN OLTEAN
PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANA