LEGE Nr. 226
din 5 iunie 2009
organizarii si functionarii
statisticii oficiale în Romania
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 397 din 11 iunie 2009
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
ARTICOLUL 1
Scopul
Prezenta lege reglementează organizarea şi funcţionarea
statisticii oficiale în România, constituirea, dezvoltarea şi coordonarea
sistemului statistic naţional, pentru elaborarea sistematică şi programată de
statistici oficiale în vederea formulării, implementării, modernizării şi
evaluării politicilor naţionale, a planurilor de dezvoltare naţionale şi
locale, în conformitate cu principiile fundamentale ale statisticii oficiale,
cu prevederile Regulamentului (CE) al Consiliului din 17 februarie 1997 nr.
322/1997 privind statisticile comunitare şi ale Codului de practici ale
statisticii europene.
ARTICOLUL 2
Domeniile şi funcţiile statisticii oficiale
Statistica oficială acoperă ansamblul activităţilor
organizate pentru colectarea, procesarea, analiza, diseminarea datelor
statistice, dezvoltarea culturii statistice, constituirea şi administrarea
seriilor de date statistice oficiale realizate de:
a) autorităţile şi instituţiile publice, exclusiv
Banca Naţională a României, cuprinzând date şi informaţii cu caracter
demografic, social, economic, de mediu, financiar şi juridic, necesare
cunoaşterii realităţilor economice şi sociale, fundamentării strategiilor de
dezvoltare şi prognozelor, a deciziilor guvernamentale şi ale operatorilor
economici, elaborării cercetărilor ştiinţifice, informării opiniei publice şi
cooperării internaţionale în domeniul statistic;
b) Banca Naţională a României, pentru domeniile în care
are atribuţii potrivit legii proprii de organizare şi funcţionare.
ARTICOLUL 3
Sfera de aplicare
Prezenta lege se aplică tuturor persoanelor fizice şi
juridice rezidente în România, precum şi celor nerezidente, care desfăşoară
activităţi pe teritoriul României.
ARTICOLUL 4
Definiţiile termenilor de bază
In înţelesul prezentei legi, termenii şi expresiile de
mai jos au următoarele semnificaţii:
a) cercetare statistică - procesul de cunoaştere
a fenomenelor de masă, realizat cu ajutorul metodelor statistice, începând de
la colectarea datelor individuale până la centralizarea, procesarea, analiza şi
diseminarea datelor statistice în formă agregată;
b) proces statistic - toate activităţile
necesare colectării de date, stocării, procesării, compilării, analizei şi
diseminării datelor statistice;
c) Sistem statistic naţional- ansamblul
producătorilor de statistici oficiale, reuniţi într-o structură coerentă şi
unitară, care participă la realizarea statisticilor oficiale;
d) scop statistic - cunoaşterea cantitativă a
manifestării fenomenelor economice, sociale şi de mediu la nivelul ansamblului
de unităţi statistice simple sau complexe de acelaşi fel. Pentru realizarea
acestui scop se utilizează metode de colectare şi de prelucrare a datelor
statistice individuale şi agregate;
e) furnizor de date - persoana fizică sau
juridică obligată, în sensul legii, să ofere, exclusiv pentru scopuri
statistice, date asupra propriei persoane sau asupra altei unităţi statistice
supuse observării, faţă de care se află într-o relaţie directă;
f) unitate de raportare - persoana fizică,
gospodăria, persoana juridică, întreprinzătorul particular, operatorul
economic, asociaţia profesională, instituţia publică centrală şi locală, precum
şi oricare altă persoană de pe teritoriul României care furnizează date,
exclusiv pentru scopuri statistice, potrivit conţinutului, formei,
periodicităţii şi la termenele stabilite prin Programul statistic naţional
anual;
g) unitate statistică - gospodăria, persoana
fizică, persoana juridică sau o structură organizatorică a persoanei juridice,
strict definită metodologic, supusă observării statistice directe sau prin
intermediul unităţii de raportare;
h) producător de statistici oficiale -
instituţia publică sau unitatea cu profil statistic în cadrul unei autorităţi
ori instituţii publice, parte a Sistemului statistic naţional, care colectează
date statistice, procesează şi diseminează statistici oficiale;
i) utilizator de date statistice - persoana
fizică sau juridică de orice fel care foloseşte date statistice oficiale;
j) statistică oficială - activităţile
reglementate prin prezenta lege sau prin alte acte normative adoptate în
temeiul acesteia, precum şi prin Statutul Băncii Naţionale a României, în
conformitate cu principiile fundamentale ale statisticii naţionale;
k) date statistice - datele individuale sau
agregate colectate la cerere, în cadrul unei cercetări statistice, de către un
producător de statistici oficiale;
l) date individuale - datele cu caracter
personal referitoare la o persoană fizică identificată sau identificabilă ori
datele referitoare la un operator economic cu sau fără personalitate juridică,
colectate de serviciile de statistică oficială pe baza programelor statistice,
destinate exclusiv prelucrării în scopuri statistice;
m) date statistice oficiale, denumite în
continuare statistici oficiale - rezultatul obţinut prin procesarea
datelor individuale de către producătorul de statistici oficiale. Datele de
natură statistică sau de altă natură, elaborate în afara condiţiilor menţionate
mai sus, nu sunt date statistice oficiale;
n) sursă de date administrative - datele
colectate de autorităţile administraţiei publice în îndeplinirea obiectului
propriu de activitate, pe baza legislaţiei naţionale sau a Uniunii Europene,
direct aplicabile acestora, care pot fi accesate şi utilizate inclusiv în
scopuri statistice;
o) oficiu statistic - unitatea independentă sau
aflată în structura unei autorităţi ori instituţii publice, în al cărei profil
se regăsesc activităţi statistice de colectare, de procesare şi de diseminare a
datelor şi care poate avea o formă instituţională distinctă, cum este cazul
Institutului Naţional de Statistică, sau de departament, direcţie generală,
direcţie, serviciu, birou, compartiment, după caz, în cadrul structurii
organizatorice a autorităţii căreia îi aparţine;
p) registru statistic - documentul sinoptic
creat şi gestionat electronic, utilizat în scopuri statistice, în care sunt
ordonate nominal sau simbolizate prin coduri, după criterii şi caracteristici
prestabilite, unităţi statistice.
CAPITOLUL II
Principiile fundamentale ale statisticii oficiale
ARTICOLUL 5
Semnificaţia şi aplicarea principiilor fundamentale
Principiile fundamentale pe care se bazează statistica
oficială sunt următoarele:
a) independenţa profesională - a Institutului
Naţional de Statistică şi a celorlalţi producători de statistici oficiale faţă
de alte departamente şi organisme legislative, administrative sau având
competenţă în formularea de politici, precum şi faţă de operatorii din sectorul
privat, asigură credibilitatea statisticilor oficiale;
b) autoritate în materie de culegere a datelor-
Institutul Naţional de Statistică şi ceilalţi producători de statistici
oficiale trebuie să deţină o împuternicire legală clară pentru culegerea
informaţiilor în vederea elaborării de statistici europene. La cererea
autorităţilor statistice, administraţiile, întreprinderile şi gospodăriile,
precum şi populaţia în general pot fi obligate prin lege să permită accesul la
date sau să furnizeze date pentru elaborarea statisticilor oficiale;
c) adecvarea resurselor - resursele aflate la
dispoziţia Institutului Naţional de Statistică şi a celorlalţi producători de
statistici oficiale trebuie să fie suficiente pentru a răspunde cerinţelor
statisticilor oficiale;
d) angajamentul privind calitatea în statistici -
toţi membrii Institutului Naţional de Statistică şi ai celorlalţi producători
de statistici oficiale se angrenează să lucreze şi să coopereze în conformitate
cu principiile stabilite în Declaraţia privind calitatea Sistemului statistic
european;
e) confidenţialitate în statistică -
confidenţialitatea informaţiilor pe care le furnizează repondenţii (gospodării,
întreprinderi, administraţii etc.) şi utilizarea lor numai în scopuri
statistice trebuie să fie pe deplin garantate;
f) imparţialitate şi obiectivitate - Institutul
Naţional de Statistică şi ceilalţi producători de statistici oficiale trebuie
să producă şi să disemineze statistici oficiale respectând independenţa
ştiinţifică şi într-o manieră obiectivă, profesionistă şi transparentă, prin
care toţi utilizatorii sunt trataţi echitabil;
g) metodologia solidă - statisticile de calitate
trebuie să se bazeze pe o metodologie solidă. Aceasta necesită instrumente,
proceduri şi cunoştinţe de specialitate adecvate;
h) proceduri statistice adecvate - statisticile
de calitate trebuie să se bazeze pe proceduri statistice adecvate, implementate
de la culegerea datelor până la validarea acestora;
i) sarcină de răspuns adecvată pentru repondenţi -
sarcina de răspuns trebuie să fie proporţională cu nevoile utilizatorilor şi să
nu se dovedească exercitivă pentru repondenţi. Institutul Naţional de
Statistică şi ceilalţi producători de statistici oficiale monitorizează sarcina
de răspuns şi stabilesc ţinte pentru reducerea sa în timp;
j) eficienţa sub raportul costurilor- resursele
trebuie utilizate eficient;
k) relevanţă - statisticile oficiale trebuie să
îndeplinească nevoile utilizatorilor;
l) precizie şi fiabilitate (credibilitate) -
statisticile oficiale trebuie să reflecte realitatea cu precizie şi fiabilitate
(să fie demne de îndreptare);
m) promptitudine şi punctualitate - statisticile
oficiale trebuie să fie diseminate într-o manieră promptă şi punctuală;
n) coerenţă şi comparabilitate - statisticile
oficiale trebuie să aibă coerenţă internă şi în timp şi să fie comparabile
între regiuni şi ţări; trebuie să fie posibilă combinarea şi folosirea comună a
datelor din diferite surse;
o) accesibilitate şi claritate - statisticile
oficiale trebuie să fie prezentate într-o formă clară şi uşor de înţeles, să
fie diseminate într-o manieră adecvată şi convenabilă, să fie disponibile şi
accesibile, respectându-se imparţialitatea, şi să fie însoţite de metadate şi
linii directoare.
CAPITOLUL III
Sistemul statistic naţional
ARTICOLUL 6
Componenţa şi structura Sistemului statistic
naţional
(1) Din Sistemul statistic naţional fac parte:
a) Institutul Naţional de Statistică, direcţiile sale
teritoriale şi alte instituţii din subordine;
b) oficiile de statistică ale administraţiei publice
centrale guvernamentale;
c) oficiile de statistică ale administraţiei publice
locale;
d) oficiile de statistică ale altor autorităţi şi
instituţii publice, altele decât cele existente în structura Băncii Naţionale a
României;
e) Banca Naţională a României.
(2) Oficiile de statistică prevăzute la alin. (1) lit.
a)-d) sunt autorizate ca producători de statistici oficiale, în condiţiile în
care activităţile pe care le desfăşoară respectă integral prevederile prezentei
legi şi sunt incluse în programele statistice naţionale aprobate prin hotărâri
ale Guvernului României.
(3) In cadrul Sistemului statistic naţional, Banca
Naţională a României, instituţie publică independentă, este producător de
statistici oficiale şi are competenţe şi responsabilităţi numai pentru
domeniile în care are atribuţii potrivit legii proprii de organizare şi
funcţionare.
(4) Institutul Naţional de Statistică şi Banca
Naţională a României sunt împuternicite, pentru domeniile în care au atribuţii
potrivit legii, să îşi stabilească metodologiile privind colectarea,
procesarea, analiza, difuzarea şi constituirea seriilor de date statistice în
domeniile lor de competenţă, cu respectarea principiilor fundamentale ale
statisticii oficiale prevăzute la cap. II.
(5) Banca Naţională a României, membră a Sistemului
European al Băncilor Centrale, instituţie publică independentă, poate elabora
strategii de dezvoltare şi programe statistice de implementare, pentru
dezvoltarea statisticilor oficiale în domeniile în care are atribuţii potrivit
legii proprii de organizare şi funcţionare.
ARTICOLUL 7
Coordonarea şi funcţionarea Sistemului statistic
naţional
(1) Fără a aduce atingere statutului Băncii
Naţionale a României în calitate de producător de statistici oficiale din
domeniile specifice de competenţă, Institutul Naţional de Statistică
coordonează activităţile statistice ale autorităţilor şi instituţiilor publice
cuprinse în Sistemul statistic naţional.
(2) In raport cu producătorii de statistici oficiale
prevăzuţi la art. 6 alin. (1) lit. b)-d), Institutul Naţional de Statistică
exercită prerogative de monitorizare, coordonare şi asistenţă tehnică, pentru a
asigura caracterul unitar al metodologiilor, clasificărilor, metodelor şi al
tehnicilor de colectare, de procesare şi de diseminare a datelor statistice
oficiale produse, în conformitate cu Programul statistic naţional anual şi cu
cerinţele Sistemului statistic european.
(3) Institutul Naţional de Statistică, membru al
Sistemului statistic european, şi Banca Naţională a României, membră a
Sistemului European al Băncilor Centrale, cooperează şi îşi coordonează
activităţile pentru creşterea eficienţei, reducerea sarcinii de răspuns a
furnizorilor de date primare, pentru îmbunătăţirea calităţii datelor statistice
şi pentru diseminarea acestora pe plan naţional şi internaţional.
(4) Pentru organizarea şi funcţionarea Sistemului
statistic naţional şi în vederea implementării şi monitorizării strategiei
acestuia şi a programelor statistice naţionale, se înfiinţează Comitetul
Sistemului statistic naţional, denumit în continuare COMSTAT.
(5) In cadrul COMSTAT, reprezentantul Băncii Naţionale
a României este consultat, în vederea adoptării şi utilizării conceptelor,
clasificărilor, celor mai bune metode şi tehnici de colectare, procesare şi diseminare,
pentru asigurarea unei mai mari coerenţe şi a unei mai bune comparabilităţi
între statisticile realizate.
(6) COMSTAT este organul cu rol consultativ, format
din reprezentanţi ai producătorilor de statistici oficiale.
(7) Componenţa COMSTAT se stabileşte prin ordin al
preşedintelui Institutului Naţional de Statistică.
(8) In termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare
a prezentei legi, COMSTAT îşi aprobă regulamentul propriu de organizare şi
funcţionare.
(9) Reprezentanţii Institutului Naţional de Statistică
sunt membri de drept ai COMSTAT.
(10) Conducerea COMSTAT este asigurată de către
preşedintele Institutului Naţional de Statistică, asistat de un secretariat
tehnic format din personal din cadrul Institutului Naţional de Statistică.
CAPITOLUL IV
Strategia şi programele statistice naţionale
ARTICOLUL 8
Strategia Sistemului statistic naţional
(1) Institutul Naţional de Statistică, în
cooperare cu ceilalţi producători de statistici oficiale prevăzuţi la art. 6
alin. (1) lit. b)-d), elaborează Strategia Sistemului statistic naţional,
denumită în continuare Strategia.
(2) Strategia constituie cadrul de consolidare
instituţională, destinat construirii şi dezvoltării durabile a capacităţilor
statistice naţionale prin asigurarea resurselor umane şi tehnologice şi prin
adoptarea practicilor manageriale moderne şi a standardelor statistice
internaţionale.
(3) Strategia stabileşte obiectivele şi acţiunile
necesare funcţionării şi dezvoltării Sistemului statistic naţional, pe o
perioadă de maximum 7 ani, în concordanţă cu perioada definită în programul
statistic al Comunităţilor Europene.
(4) Strategia stă la baza elaborării programelor
statistice naţionale multianuale şi anuale şi urmăreşte:
a) satisfacerea cerinţelor utilizatorilor de date
statistice oficiale;
b) asigurarea de date statistice actuale, relevante şi
de calitate, necesare fundamentării, evaluării şi monitorizării politicilor
naţionale de dezvoltare, precum şi îndeplinirii obligaţiilor internaţionale ale
României;
c) racordarea Sistemului statistic naţional la Sistemul
statistic european;
d) stabilirea domeniilor prioritare de dezvoltare pe
termen mediu şi lung a Sistemului statistic naţional;
e) perfecţionarea metodelor şi tehnicilor de colectare,
de procesare şi de diseminare a datelor, în concordanţă cu progresele
înregistrate, în domeniul statisticii, pe plan internaţional;
f) stabilirea priorităţilor în utilizarea resurselor
pentru îndeplinirea obiectivelor strategice;
g) promovarea culturii statistice şi creşterea
gradului de utilizare a datelor statistice oficiale;
h) creşterea credibilităţii şi a transparenţei
procesului statistic.
(5) Strategia se elaborează prin consultarea
utilizatorilor de date statistice oficiale şi a furnizorilor de date.
(6) Strategia se avizează de Consiliul Statistic
Naţional şi se aprobă de Guvern, ca document de politici publice.
(7) Pe perioada acoperită de Strategie, aceasta poate
fi actualizată, cu respectarea prevederilor alin. (1)-(6).
ARTICOLUL 9
Programul statistic naţional multianual
(1) Institutul Naţional de Statistică
elaborează, pentru perioada acoperită de Strategie, programe statistice
naţionale multianuale, în scopul definirii obiectivelor şi măsurilor necesare
îndeplinirii Strategiei.
(2) Programul statistic naţional multianual se
elaborează pe o perioadă de maximum 4 ani, ţinându-se seama de obiectivele
Strategiei şi de stadiul îndeplinirii acestora, de programul statistic al
Comunităţilor Europene, cu consultarea utilizatorilor, a producătorilor şi a
furnizorilor de date.
(3) Programul statistic naţional multianual conţine
măsuri, acţiuni, termene, resurse şi responsabilităţi asumate în cadrul
Sistemului statistic naţional, necesare îndeplinirii obiectivelor strategice,
dezvoltării infrastructurii statistice şi a procesului statistic în ansamblul
său, minimizării sarcinii de răspuns al furnizorilor de date şi creşterii
gradului de satisfacere a cerinţelor utilizatorilor, iniţiate sau implementate
în perioada acoperită de program.
(4) Programul statistic naţional multianual se
avizează de Consiliul Statistic Naţional şi se aprobă prin hotărâre a
Guvernului.
ARTICOLUL 10
Programul statistic naţional anual
(1) Institutul Naţional de Statistică, în
cooperare cu ceilalţi producători de statistici oficiale prevăzuţi la art. 6
alin. (1) lit. b)-d), elaborează programul statistic naţional anual, în scopul
detalierii şi operaţionalizării programului statistic naţional multianual.
(2) Programul statistic naţional anual reprezintă instrumentul
de bază prin care Institutul Naţional de Statistică şi ceilalţi producători de
statistici oficiale sunt autorizaţi să realizeze colectarea, stocarea,
procesarea, analiza şi diseminarea datelor statistice oficiale, în vederea
asigurării informaţiilor necesare utilizatorilor interni, precum şi a celor ce
decurg din legislaţia Uniunii Europene şi din recomandările altor organizaţii
internaţionale.
(3) Programul statistic naţional anual cuprinde
informaţii, responsabilităţi, resurse şi termene de realizare, cu privire la:
a) cercetări statistice;
b) lucrări de sinteză, studii şi analize statistice;
c) publicaţii statistice.
(4) Pentru cercetările statistice, programul statistic
naţional anual precizează obiectivul cercetării, producătorul responsabil,
categoriile de unităţi statistice incluse în cercetare, sursa datelor şi
suportul de colectare a acestora, termenele, periodicitatea, responsabilităţile
unităţilor statistice cercetate privind furnizarea şi transmiterea datelor,
tipul datelor statistice, tipul observărilor statistice, termenele şi formatul
de diseminare a datelor statistice, nivelul de agregare şi de prezentare,
costul şi sursa de finanţare, precum şi alte elemente.
(5) Cercetările statistice prevăzute în directive,
regulamente şi decizii ale Uniunii Europene sunt incluse în programul statistic
naţional anual.
(6) Programul statistic naţional anual se avizează de
Consiliul Statistic Naţional şi se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(7) Realizarea programului statistic naţional anual
se finanţează de la bugetul de stat, precum şi din alte surse.
(8) Pentru realizarea programului statistic naţional
anual producătorii de statistici oficiale vor include în bugetul propriu
resursele financiare necesare.
(9) Programul statistic naţional anual aprobat poate
fi modificat, la propunerea justificată a Institutului Naţional de Statistică,
numai prin hotărâre a Guvernului, cu rectificarea corespunzătoare a bugetelor
alocate.
(10) Cercetările statistice de interes naţional de
tipul recensămintelor populaţiei şi locuinţelor, recensămintelor din
agricultură, ale întreprinderilor, patrimoniului sau al altor cercetări
statistice de mare volum, al căror program se derulează pe o perioadă mai mare
de un an şi care necesită alocarea de resurse suplimentare, se aprobă prin lege
specială.
(11) Institutul Naţional de Statistică, împreună cu
ceilalţi producători de statistici oficiale, elaborează în prima jumătate a
anului următor celui de referinţă un raport de îndeplinire a programului
statistic naţional anual.
(12) Raportul prevăzut la alin. (11) este supus
avizului Consiliului Statistic Naţional, după care se dă publicităţii.
CAPITOLUL V
Consiliul Statistic Naţional
ARTICOLUL 11
Scopul şi funcţiile Consiliului Statistic Naţional
(1) Pentru reflectarea în programele Sistemului
statistic naţional a cerinţelor tuturor categoriilor de utilizatori de date, în
vederea asigurării caracterului obiectiv, transparent şi ştiinţific al
activităţii de statistică oficială şi pentru minimizarea eforturilor de raportare
a furnizorilor de date, se înfiinţează, pe lângă Institutul Naţional de
Statistică, Consiliul Statistic Naţional, organ consultativ, denumit în
continuare Consiliul.
(2) Consiliul are următoarele atribuţii:
a) dezbate şi formulează recomandări privind
dezvoltarea şi perfecţionarea sistemului informaţional statistic, în scopul
creşterii gradului de satisfacere a cerinţelor utilizatorilor de date;
b) dezbate, formulează recomandări şi avizează
proiectul strategiei şi proiectele programelor statistice naţionale;
c) dezbate şi formulează recomandări în legătură cu
planurile de elaborare a metodologiilor, a sistemelor de indicatori, a
nomenclatoarelor şi clasificărilor utilizate în Sistemul statistic naţional;
d) dezbate şi formulează recomandări asupra tuturor
planurilor de organizare şi de desfăşurare a cercetărilor statistice de
importanţă naţională, elaborate în cadrul Sistemului statistic naţional;
e) dezbate şi formulează recomandări asupra
perfecţionării instrumentelor şi mecanismelor de implementare a principiilor de
funcţionare a Sistemului statistic naţional;
f) dezbate, formulează recomandări şi avizează
proiectele de acte normative care privesc Sistemul statistic naţional;
g) semnalează şi dezbate disfuncţionalităţile din
cadrul Sistemului statistic naţional şi formulează recomandări pentru
prevenirea şi corectarea acestora.
ARTICOLUL 12
Componenţa şi numirea membrilor Consiliului
(1) Consiliul are următoarea componenţă:
a) 2 reprezentanţi ai Academiei Române;
b) 4 reprezentanţi ai unităţilor de învăţământ
superior de specialitate;
c) 3 reprezentanţi ai institutelor de cercetare;
d) 6 reprezentanţi ai ministerelor şi/sau ai organelor
de specialitate din subordinea Guvernului;
e) un reprezentant al Băncii Naţionale a României;
f) 2 reprezentanţi ai organismelor sindicale;
g) 2 reprezentanţi ai organizaţiilor patronale;
h) 3 reprezentanţi ai mijloacelor de informare în masă;
i) 2 reprezentanţi ai asociaţiilor profesionale;
j) un reprezentant al structurilor asociative ale
administraţiei publice locale.
(2) Preşedintele Institutului Naţional de Statistică
este membru de drept.
(3) Membrii Consiliului sunt propuşi de organismele
şi instituţiile prevăzute la alin. (1), din cadrul structurilor de conducere a
acestora, şi sunt numiţi pe o perioadă de 2 ani, prin decizie a
primului-ministru.
(4) Membrii Consiliului beneficiază de o indemnizaţie
de participare la şedinţă egală cu 25% din salariul mediu lunar brut pe
economie.
ARTICOLUL 13
Reguli de funcţionare
(1) Conducerea Consiliului este asigurată de
către un preşedinte şi 3 vicepreşedinţi, aleşi prin vot deschis, cu majoritate
simplă, din rândul membrilor acestuia.
(2) Consiliul elaborează şi aprobă regulamentul
propriu de funcţionare.
(3) Consiliul se întruneşte trimestrial sau ori de câte
ori este necesar, la convocarea preşedintelui acestuia, şi îşi poate constitui
grupe de lucru pe domenii statistice, potrivit atribuţiilor sale.
(4) In activitatea sa, Consiliul este asistat de un
secretariat asigurat de Institutul Naţional de Statistică din personalul său de
specialitate.
(5) Consiliul elaborează un raport anual asupra
activităţii desfăşurate, pe care îl dă publicităţii pe pagina proprie de
internet a Institutului Naţional de Statistică sau într-un cotidian naţional de
mare tiraj.
CAPITOLUL VI
Institutul Naţional de Statistică
ARTICOLUL 14
Organizarea
(1) Institutul Naţional de Statistică este principalul
producător de date statistice oficiale ale statului, având, în această
calitate, rolul de coordonator al Sistemului statistic naţional, în
conformitate cu prevederile art. 7 alin. (1).
(2) Institutul Naţional de Statistică este organizat
şi funcţionează ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu
personalitate juridică, în subordinea Guvernului, în coordonarea
Secretariatului General al Guvernului.
(3) In subordinea Institutului Naţional de Statistică
funcţionează, ca instituţii publice cu personalitate juridică:
a) direcţiile regionale de statistică şi direcţiile
judeţene de statistică, corespunzător structurii teritoriale a României,
finanţate integral de la bugetul de stat, prin bugetul Institutului Naţional de
Statistică;
b) Centrul Naţional de Pregătire în Statistică şi
Centrul de Conferinţe, finanţate integral din venituri proprii.
(4) Organizarea şi funcţionarea Institutului Naţional
de Statistică se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(5) In scopul asigurării unui nivel corespunzător de
acoperire statistică a teritoriului ţării, prin ordin al preşedintelui
Institutului Naţional de Statistică se pot crea compartimente, birouri sau
servicii pentru colectarea şi diseminarea datelor statistice şi în alte oraşe
decât cele reşedinţă de judeţ, precum şi în sectoarele municipiului Bucureşti,
cu încadrarea în numărul maxim de posturi aprobat.
ARTICOLUL 15
Funcţii şi atribuţii
(1) Institutul Naţional de Statistică exercită, în
domeniile sale de competenţă, următoarele atribuţii principale:
a) realizează programarea strategică de dezvoltare a
Sistemului statistic naţional;
b) defineşte şi implementează, în domeniul său de
activitate, cadrul normativ şi instituţional necesar realizării obiectivelor
strategice;
c) elaborează sistemul de indicatori statistici,
metodologiile de calcul, clasificările şi nomenclatoarele de interes naţional,
pe baza cerinţelor naţionale şi a normelor şi standardelor internaţionale, şi
aplică tehnologiile şi tehnicile specifice de obţinere şi de procesare a
datelor;
d) asigură absorbţia acquis-ului comunitar şi
transpunerea în practică a acestuia;
e) asigură transpunerea directivelor comunitare în
domeniul statisticii şi notificarea acestora către Comisia Europeană.
Suplimentar faţă de procesul de notificare a măsurilor naţionale care transpun
directive comunitare, Institutul Naţional de Statistică notifică Comisiei
Europene toate măsurile legislative adoptate în domeniile guvernate de
directivele comunitare transpuse în legislaţia autohtonă, potrivit domeniilor
sale de responsabilitate;
f) stabileşte forma de prezentare, termenele şi
periodicităţile de furnizare a datelor statistice solicitate;
g) colectează date statistice, produce şi diseminează
statistici oficiale;
h) realizează studii metodologice, analize statistice
şi interpretări ale statisticilor oficiale;
i) organizează şi administrează registrele şi bazele de
date statistice;
j) cooperează cu ceilalţi producători de statistici
oficiale la elaborarea, implementarea şi monitorizarea realizării programelor
statistice naţionale;
k) acordă asistenţă tehnică şi metodologică celorlalţi
producători de statistici oficiale în proiectarea şi realizarea cercetărilor
statistice specifice, precum şi în administrarea bazelor de date statistice;
l) colaborează cu ministerele şi cu alte instituţii de
specialitate ale administraţiei publice, în vederea compatibilizării Sistemului
statistic naţional cu celelalte sisteme informaţionale;
m) monitorizează aplicarea unitară a principiilor
fundamentale de funcţionare a Sistemului statistic naţional şi respectarea
reglementărilor legale în domeniul statisticii oficiale;
n) implementează conceptele privind managementul
calităţii în statistică şi ale Codului de practici al statisticii europene, în
Sistemul statistic naţional;
o) iniţiază programe de formare profesională continuă
pentru personalul propriu şi al celorlalţi producători de statistici oficiale,
prin Centrul Naţional de Pregătire în Statistică şi prin alte instituţii de
specialitate;
p) promovează cultura statistică în România şi
desfăşoară activităţi de cercetare ştiinţifică în domeniul statisticii;
q) administrează bunurile şi gestionează bugetele şi
fondurile alocate;
r) realizează şi alte sarcini specifice domeniului său
de activitate.
(2) In îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la alin.
(1), Institutul Naţional de Statistică este autorizat:
a) să solicite şi să obţină gratuit date statistice de
la toate persoanele fizice şi juridice rezidente în România sau nerezidente
care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României;
b) să utilizeze, în afara personalului propriu,
operatori statistici pentru colectarea datelor de la gospodăriile populaţiei şi
de la persoanele juridice cuprinse în cercetările statistice; în categoria
operatorilor statistici se cuprind persoanele atrase temporar, pe bază de
convenţii civile, pentru colectarea datelor, precum şi gospodăriile populaţiei,
în cazul în care acestea constituie unităţi de observare statistică;
c) să contracteze, în condiţiile legii, servicii
specializate, potrivit prevederilor art. 31, pentru realizarea cercetărilor,
analizelor şi studiilor statistice.
ARTICOLUL 16
Resurse
(1) Nivelul fondurilor şi numărul de posturi necesare
realizării activităţilor ce revin Institutului Naţional de Statistică prin
programele statistice naţionale se stabilesc anual, în limita fondurilor şi a
numărului de posturi aprobate Secretariatului General al Guvernului, prin legea
bugetului de stat.
(2) Institutul Naţional de Statistică şi direcţiile
sale teritoriale gestionează fondurile obţinute, potrivit art. 34, prin
activităţi înfiinţate în conformitate cu prevederile Legii nr. 500/2002 privind
finanţele publice, cu modificările ulterioare.
(3) Institutul Naţional de Statistică este autorizat
să gestioneze fonduri externe, în conformitate cu prevederile legale, şi să
utilizeze personal suplimentar de specialitate pe perioada derulării
activităţilor finanţate din aceste fonduri.
(4) Institutul Naţional de Statistică poate atrage şi
angaja, cu avizul prealabil al Ministerului Finanţelor Publice, fonduri externe
nerambursabile, altele decât cele prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 63/1999 cu privire la gestionarea fondurilor nerambursabile
alocate României de către Comunitatea Europeană, precum şi a fondurilor de
cofinanţare aferente acestora, aprobată prin Legea nr. 22/2000, cu modificările
şi completările ulterioare.
(5) Fondurile externe nerambursabile prevăzute la
alin. (4) şi fondurile reprezentând contribuţia părţii române aferentă acestora
sunt cuprinse în bugetul Institutului Naţional de Statistică.
(6) In situaţia în care se obţin fonduri externe
nerambursabile după aprobarea legii bugetului de stat, acestea se utilizează
conform destinaţiei primite şi urmează a fi cuprinse în buget, cu prilejul
rectificărilor bugetare.
(7) Contribuţia părţii române aferentă fondurilor
prevăzute la alin. (6) se asigură din creditele bugetare aprobate şi urmează a
fi cuprinsă în bugetul de stat, cu ocazia rectificării bugetare, şi se
utilizează conform legislaţiei în domeniul finanţelor publice.
(8) Pentru realizarea proiectelor finanţate din
fondurile externe nerambursabile atrase şi, după caz, din fondurile
reprezentând contribuţia părţii române, Institutul Naţional de Statistică şi
unităţile sale subordonate utilizează personalul propriu şi personal
suplimentar de specialitate, precum şi operatori statistici, pe perioada derulării
proiectelor.
(9) Personalul propriu prevăzut la alin. (8)
beneficiază de stimulente de până la 3 salarii de bază, pe lună, pe perioada
derulării proiectelor şi în limita cheltuielilor de personal prevăzute în
fiecare proiect, potrivit acordului de finanţare.
(10) Criteriile, nivelul şi modul de acordare a
stimulentelor prevăzute la alin. (9) sunt stabilite prin ordin al preşedintelui
Institutului Naţional de Statistică.
(11) Personalul angajat în cadrul Institutului Naţional
de Statistică, inclusiv cel din direcţiile teritoriale, beneficiază de un spor
de stabilitate de până la 20%, calculat la salariul de bază, după cum urmează:
Tranşa de vechime neîntreruptă în
instituţie
|
% din salariul de bază
|
- de la unu până la 5 ani
|
10
|
- de la 5 ani până la 10 ani
|
12
|
- de la 10 ani până la 20 de ani
|
15
|
- peste 20 de ani
|
20
|
(12) Sporul prevăzut la alin. (11) se plăteşte de la
începutul lunii următoare celei în care s-a împlinit tranşa de vechime
neîntreruptă în instituţie.
(13) Activitatea personalului implicat în realizarea
programelor statistice naţionale se desfăşoară în conformitate cu prevederile
Codului de etică profesională a statisticianului, care asigură cadrul necesar
exercitării sarcinilor care îi revin, cu profesionalism, loialitate,
corectitudine şi promptitudine.
(14) Plata persoanelor atrase temporar în activitatea
de colectare a datelor statistice se realizează pe bază de tarife stabilite în
funcţie de complexitatea cercetărilor efectuate; tarifele se stabilesc prin
ordin al preşedintelui Institutului Naţional de Statistică, iar veniturile
astfel obţinute se impozitează potrivit legii.
(15) Gospodăriile populaţiei, care constituie unităţi
de cercetare statistică, sunt plătite pentru completarea formularelor aferente
cercetărilor statistice la care participă, pe baza unei indemnizaţii stabilite
prin ordin al preşedintelui Institutului Naţional de Statistică, impozitate
potrivit legii.
(16) In cazul deplasărilor pentru colectarea datelor în
altă localitate decât cea de domiciliu, operatorii statistici beneficiază şi de
decontarea cheltuielilor de transport; la aceste cheltuieli se adaugă
cheltuielile de transport efectuate pentru instruire, precum şi cele pentru
primirea şi predarea chestionarelor.
ARTICOLUL 17
Conducerea
(1) Institutul Naţional de Statistică este condus de
un preşedinte cu rang de secretar de stat, ordonator secundar de credite,
ajutat de trei vicepreşedinţi cu rang de subsecretar de stat, numiţi prin
decizie a primului-ministru.
(2) Vicepreşedinţii au următoarele atribuţii:
a) coordonează activitatea de organizare a sistemului
statistic naţional şi cooperarea internaţională în domeniul statistic, în
conformitate cu prevederile art. 7 alin. (1);
b) coordonează activitatea de statistică economică şi
socială;
c) coordonează infrastructura statistică.
(3) In exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele
emite ordine şi instrucţiuni.
(4) Preşedintele Institutului Naţional de Statistică
reprezintă instituţia în raporturile cu Administraţia prezidenţială,
Parlamentul României, Guvernul României, cu alte autorităţi publice, cu terţe
persoane juridice, cu persoane fizice, precum şi cu organizaţii din ţară şi din
străinătate. Preşedintele poate da împuternicire de reprezentare specifică şi
altor persoane din cadrul Institutului Naţional de Statistică.
(5) Preşedintele îndeplineşte, în domeniul său de
activitate, următoarele atribuţii principale:
a) organizează, coordonează şi controlează aplicarea
legilor, ordonanţelor şi a hotărârilor Guvernului, a ordinelor şi a
instrucţiunilor emise potrivit legii, cu respectarea limitelor de autoritate şi
a principiului autonomiei locale a instituţiilor publice şi a operatorilor
economici;
b) iniţiază şi avizează proiecte de lege, de ordonanţe
şi de hotărâri ale Guvernului, în condiţiile stabilite de metodologia aprobată
de Guvern;
c) reprezintă interesele statului în diferite organe
şi organisme internaţionale în probleme de statistică, în conformitate cu
acordurile şi convenţiile la care România este parte, precum şi cu alte
înţelegeri stabilite în acest scop, şi dezvoltă relaţii de colaborare cu organe
şi organizaţii similare din alte state, precum şi cu organizaţii internaţionale
al căror domeniu de activitate interesează;
d) cooperează cu instituţiile de învăţământ superior
de specialitate pentru formarea şi perfecţionarea pregătirii profesionale a
personalului din sistemul statisticii oficiale;
e) numeşte şi eliberează din funcţie, în condiţiile
legii, personalul din aparatul propriu al institutului, precum şi directorul şi
directorul adjunct, după caz, al unităţilor sale subordonate;
f) îndeplineşte alte atribuţii specifice, în domeniul
său de activitate.
(6) Atribuţiile specifice vicepreşedinţilor sunt
stabilite prin ordin al preşedintelui.
(7) Secretarul general al Institutului Naţional de
Statistică, înalt funcţionar public, numit în condiţiile legii, este subordonat
preşedintelui.
ARTICOLUL 18
Centrul Naţional de Pregătire în Statistică
(1) Centrul Naţional de Pregătire în Statistică,
denumit în continuare C.N.P.S., este organizat în subordinea
Institutului Naţional de Statistică, ca instituţie cu personalitate juridică
finanţată integral din venituri proprii, în scopul promovării ştiinţei şi
practicii statistice, prin organizarea de cursuri de scurtă durată, seminarii,
conferinţe interne şi internaţionale, prin participarea la activităţi de
cercetare ştiinţifică şi prin acordarea de asistenţă tehnică în domeniul
statistic, pe plan naţional şi internaţional.
(2) C.N.P.S. organizează şi promovează activităţi de
formare profesională continuă, prin sistemul educaţional, pentru personalul de
specialitate din Institutul Naţional de Statistică şi pentru personalul de
specialitate al celorlalţi producători de statistici oficiale.
(3) C.N.P.S. eliberează, în condiţiile legii,
diplome educaţionale sau certificate de absolvire, după caz, cu evidenţierea
competenţelor dobândite, cu valabilitate naţională, în următoarele domenii:
statistică, economie, econometrie, demografie şi sociologie cantitativă,
tehnologia informaţiei, precum şi în alte domenii conexe activităţii
statistice.
(4) Formarea profesională continuă prin C.N.RS. este
asigurată de către formatori, specialişti în domeniile prevăzute la alin. (3)
din administraţia publică sau de colaboratori din ţară ori din străinătate,
remuneraţi potrivit legislaţiei în vigoare.
(5) Organizarea şi funcţionarea C.N.RS. se aprobă prin
hotărâre a Guvernului.
ARTICOLUL 19
Centrul de conferinţe
(1) In subordinea Institutului Naţional de
Statistică se înfiinţează Centrul de conferinţe, instituţie publică cu
personalitate juridică, finanţată integral din venituri proprii, în scopul
utilizării eficiente a sălii de conferinţe şi a spaţiilor adiacente acesteia,
existente în cadrul sediului administrativ al Institutului Naţional de
Statistică.
(2) Organizarea şi funcţionarea Centrului de
conferinţe se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
CAPITOLUL VII
Oficiile de statistică ale autorităţilor şi
instituţiilor publice
ARTICOLUL 20
Organizarea
(1) Oficiile de statistică prevăzute la art. 6
alin. (1) lit. b)-d) sunt structuri distincte, organizate în cadrul
autorităţilor de care aparţin, autorizate să colecteze, să producă şi să
disemineze date statistice oficiale, pe baza programelor statistice naţionale
şi potrivit normelor, tehnicilor şi standardelor elaborate în conformitate cu
prevederile prezentei legi.
(2) Pentru îndeplinirea atribuţiilor şi sarcinilor
statisticii oficiale, autorităţile şi instituţiile publice care nu au structuri
de statistică organizate în conformitate cu prevederile alin. (1) pot crea, în
limita numărului de posturi şi a bugetelor aprobate, oficii de statistică.
(3) Autorităţile şi instituţiile publice în structura
cărora funcţionează oficiile de statistică prevăzute la alin. (1) şi (2) sunt
obligate să asigure resursele necesare desfăşurării activităţilor de statistică
oficială, ce le revin în cadrul Sistemului statistic naţional.
(4) Oficiile de statistică organizate în conformitate
cu alin. (1) şi (2) se dimensionează, din punctul de vedere al resurselor
financiare şi de personal, în funcţie de importanţa, volumul şi complexitatea
activităţilor statistice specifice autorităţilor cărora le aparţin, astfel
încât să satisfacă nevoile proprii de informare statistică, precum şi cerinţele
Sistemului statistic naţional.
(5) Oficiile de statistică organizate în conformitate
cu alin. (1) şi (2) sunt incluse în Sistemul statistic naţional şi sunt supuse
dispoziţiilor prezentei legi.
(6) Oficiile de statistică funcţionează în cadrul
autorităţilor cărora le aparţin şi îşi exercită atribuţiile de statistică
oficială, în domeniul lor de activitate, sub îndrumarea ştiinţifică şi
tehnico-metodologică a Institutului Naţional de Statistică.
(7) Consiliile locale din municipii şi din oraşe cu
peste 100.000 de locuitori pot crea oficii de statistică, în condiţiile alin.
(2).
ARTICOLUL 21
Funcţii şi atribuţii
(1) Oficiile de statistică organizate în
conformitate cu prevederile art. 20 alin. (1) şi (2) îndeplinesc următoarele
atribuţii principale:
a) promovează şi realizează colectarea, procesarea şi
diseminarea datelor statistice care privesc autorităţile publice în structura
cărora funcţionează, în conformitate cu normele, tehnicile şi standardele
statistice emise de Institutul Naţional de Statistică, în cooperare cu ceilalţi
producători de statistici oficiale, în cadrul Sistemului statistic naţional;
b) cooperează cu ceilalţi producători de statistici
oficiale pentru efectuarea cercetărilor statistice prevăzute în programul
statistic naţional anual;
c) acţionează pentru armonizarea sistemelor
informaţionale ale autorităţilor cărora le aparţin cu Sistemul statistic
naţional, în scopul reducerii gradului de solicitare a furnizorilor de date;
acţiunile concrete de armonizare a sistemelor informaţionale se realizează prin
acorduri specifice, protocoale, convenţii încheiate între Institutul Naţional
de Statistică şi autorităţile publice în care sunt organizate oficii de
statistică;
d) contribuie la promovarea şi dezvoltarea sistemului
informatic statistic, inclusiv prin transmiterea fişierelor de date statistice
în sistem interconectat, în cadrul Sistemului statistic naţional;
e) prezintă Institutului Naţional de Statistică şi
autorităţii publice căreia îi aparţin un raport anual privind activităţile
desfăşurate, raport ce va fi parte integrantă a raportului anual al Sistemului
statistic naţional.
(2) Oficiile de statistică ce organizează cercetări
statistice cuprinse în programul statistic naţional anual sunt obligate:
a) să transmită spre avizare Institutului Naţional de
Statistică metodologia cercetărilor statistice;
b) să furnizeze Institutului Naţional de Statistică
rezultatele cercetărilor statistice proprii prevăzute în programul statistic
naţional anual, inclusiv date individuale, în scopul procesării statistice
ulterioare, al analizei şi diseminării prin publicaţii statistice de interes
naţional.
CAPITOLUL VIII
Colectarea datelor, sursele de date, procesarea şi stocarea datelor statistice
ARTICOLUL 22
Autorizarea colectării datelor statistice
(1) Institutul Naţional de Statistică, direcţiile
teritoriale din subordinea acestuia şi ceilalţi producători de statistici
oficiale sunt autorizaţi să colecteze date statistice din orice sursă
disponibilă, în conformitate cu activităţile prevăzute în programul statistic
naţional anual, cu respectarea prevederilor cap. X.
(2) Pentru asigurarea calităţii datelor statistice
colectate, personalul Institutului Naţional de Statistică, al direcţiilor sale
teritoriale şi al celorlalţi producători de statistici oficiale, pe baza unei
notificări prealabile, are dreptul să verifice modul de determinare a datelor
raportate şi corespondenţa lor cu evidenţele furnizorilor de date.
ARTICOLUL 23
Metode de colectare a datelor statistice
(1) Datele pot fi colectate direct de la furnizorii de
date prin:
a) poştă;
b) internet;
c) telefon;
d) interviuri faţă în faţă, prin intermediul
operatorilor statistici special acreditaţi în acest scop;
e) alte mijloace de comunicare directă între furnizorii
de date şi producătorii de statistici oficiale.
(2) Datele pot fi colectate indirect, pentru a fi
prelucrate în scopuri statistice, prin:
a) preluarea datelor conţinute în sursele
administrative;
b) metode şi mijloace tehnice de teledetecţie sau prin
alte metode de colectare a datelor de la distanţă.
(3) In funcţie de scopul activităţilor statistice,
producătorii de statistici oficiale pot utiliza în colectare şi metode mixte.
(4) Datele solicitate, în conformitate cu programul
statistic naţional anual, pot fi furnizate pe suport hârtie, pe suport magnetic
sau prin alt procedeu necesar procesării informatice.
(5) In cazul utilizării metodelor prevăzute la alin.
(2), atunci când furnizorii de date nu sunt informaţi potrivit prevederilor
art. 24 alin. (1), producătorii de statistici oficiale sunt autorizaţi să preia
inclusiv datele de identificare disponibile în sursele administrative.
ARTICOLUL 24
Drepturile furnizorilor de date
(1) Furnizorii de date au dreptul de a fi
informaţi de către producătorii de statistici oficiale, înainte de momentul
colectării datelor, cu privire la:
a) baza legală a colectării datelor statistice;
b) obiectivul pentru care se solicită colectarea
datelor;
c) caracterul obligatoriu al furnizării datelor;
d) producătorul de statistici oficiale autorizat să
realizeze colectarea datelor;
e) garantarea utilizării datelor furnizate numai în
scopuri statistice;
f) garantarea confidenţialităţii datelor;
g) consecinţele care rezultă din refuzul de a furniza
date sau ca urmare a furnizării de date incomplete, incorecte sau după
expirarea datei-limită stabilite prin programul statistic naţional anual.
(2) Datele cu caracter personal ale persoanelor
fizice, de natura celor privind originea rasială sau etnică, convingerile
politice, religioase, filozofice sau de natură similară, apartenenţa sindicală,
cazierul judiciar, sănătatea şi viaţa intimă pot fi colectate şi prelucrate
numai cu acordul persoanelor în cauză, în condiţiile respectării prevederilor
Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea
datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi a celor prevăzute la
cap. X.
ARTICOLUL 25
Obligaţiile furnizorilor de date
(1) Furnizorii de date sunt obligaţi să
transmită, în mod gratuit, producătorilor de statistici oficiale date corecte,
actuale şi complete, la termenele, periodicităţile, în forma şi după metoda de
colectare prevăzute în programul statistic naţional anual şi în conformitate cu
normele metodologice.
(2) Dacă datele comunicate de furnizorii de date nu
sunt corecte, actuale şi complete, aceştia sunt obligaţi:
a) în urma constatării acestei situaţii de către
furnizorul de date să le corecteze, să le actualizeze şi să le completeze, după
caz, să notifice acest lucru şi să le transmită de îndată producătorului de
statistici oficiale care Ie-a solicitat;
b)în urma constatării acestei situaţii de către
producătorii de statistici oficiale să le corecteze, să le actualizeze, să le
completeze, după caz, şi să le transmită potrivit măsurilor şi termenelor
dispuse de producătorul de statistici oficiale care Ie-a solicitat.
(3) Furnizorii de date au obligaţia de a prezenta
persoanelor autorizate de producătorii de statistici oficiale documentele şi
evidenţele necesare verificării calităţii datelor statistice furnizate.
(4) In cazul aplicării sancţiunilor prevăzute la art.
46, obligaţiile furnizorilor de date prevăzute la alin. (1) şi (2) continuă
până la conformarea completă, înăuntrul termenului stabilit de producătorul de
statistici oficiale.
ARTICOLUL 26
Surse de date statistice
Institutul Naţional de Statistică şi ceilalţi
producători de statistici oficiale pot colecta date prin surse statistice şi
din surse administrative.
ARTICOLUL 27
Surse statistice
(1) Institutul Naţional de Statistică şi ceilalţi
producători de statistici oficiale colectează date prin următoarele surse
statistice:
a) observări statistice exhaustive de tipul recensămintelor,
care presupun colectarea de date statistice de la toate unităţile incluse în
populaţia statistică de referinţă;
b) observări statistice prin sondaj, care presupun
colectarea de date de la o parte reprezentativă a populaţiei statistice de
referinţă;
c) observări statistice parţiale de tipul
anchetelor-pilot, care presupun colectarea de date de la o parte a populaţiei
statistice de referinţă, fără a fi obligatorie asigurarea reprezentativităţii
acesteia.
(2) Solicitarea de date individuale obţinute prin
cercetările statistice elaborate în cadrul Sistemului statistic naţional se
poate realiza, exclusiv în scopuri statistice, numai prin convenţii şi în
condiţiile în care aceasta este justificată, pentru dezvoltarea,
elaborarea şi difuzarea eficientă a statisticilor oficiale sau pentru
îmbunătăţirea calităţii acestora.
(3) Colectarea de date statistice cu privire la
persoane fizice şi gospodării se realizează de Institutul Naţional de
Statistică. Ceilalţi producători de statistici oficiale vor putea să realizeze
cercetări în gospodăriile populaţiei numai cu avizul Institutului Naţional de
Statistică, cu respectarea dispoziţiilor art. 7 alin. (1) si (2).
(4) In scopul evaluării metodologiilor şi calităţii
surselor de date, Institutul Naţional de Statistică şi ceilalţi producători de
statistici oficiale pot realiza anchete-pilot.
(5) Datele colectate prin anchetele-pilot prevăzute la
alin. (4) nu sunt considerate şi nu pot fi diseminate ca date statistice
oficiale.
ARTICOLUL 28
Surse administrative
(1) Pentru completarea volumului de date necesare şi
reducerea gradului de solicitare a furnizorilor de date, Institutul Naţional de
Statistică şi direcţiile sale teritoriale au drept de acces la datele din
evidenţele autorităţilor şi instituţiilor publice, inclusiv la datele
individuale de identificare, cu respectarea prevederilor cap. X.
(2) Institutul Naţional de Statistică şi direcţiile
sale teritoriale au dreptul de a obţine date individuale din registrele
administrative de utilitate publică, în condiţiile prevăzute la alin. (6).
(3) Datele obţinute din surse administrative, inclusiv
cele individuale, se utilizează numai în scopuri statistice.
(4) Ceilalţi producători de statistici oficiale au
drept de acces la datele din surse administrative, inclusiv la datele
individuale, gestionate de autoritatea în cadrul căreia îşi desfăşoară
activitatea.
(5) Deţinătorii surselor administrative de date
obţinute prin metode proprii de observare şi de administrare sunt obligaţi ca,
odată cu furnizarea datelor, să pună la dispoziţie, gratuit, producătorilor de
statistici oficiale informaţiile privind:
a) sfera de cuprindere;
b) definiţiile caracteristicilor;
c) metodele prin care au fost colectate datele;
d) metodele de obţinere a datelor derivate.
(6) Institutul Naţional de Statistică şi ceilalţi
producători de statistici oficiale au acces la datele conţinute în sursele
administrative, de preferinţă la cele stocate în format electronic, acolo unde
acestea există, în baza unor convenţii încheiate cu deţinătorul sursei, în
conformitate cu prevederile legale.
(7) Deţinătorii surselor administrative de date sunt
obligaţi să notifice Institutului Naţional de Statistică crearea de noi
documente administrative sau modificarea celor existente.
ARTICOLUL 29
Metodologii statistice
(1) Institutul Naţional de Statistică, în cooperare cu
ceilalţi producători de statistici oficiale, stabileşte metodologiile pentru
realizarea cercetărilor şi lucrărilor statistice, aşa cum sunt prevăzute în
programul statistic naţional anual.
(2) Metodologiile statistice elaborate potrivit alin.
(1) sunt aprobate prin ordin al preşedintelui Institutului Naţional de
Statistică.
(3) Metodologiile, clasificările şi nomenclatoarele
statistice de interes general sunt publicate în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
(4) Producătorii de statistici oficiale, care
colectează date statistice pentru domeniul propriu de activitate în afara
programului statistic naţional anual, îşi pot defini propriile metodologii
statistice fără avizul Institutului Naţional de Statistică.
ARTICOLUL 30
Procesarea şi stocarea datelor statistice
(1) Pe parcursul procesării datelor colectate,
producătorii de statistici oficiale aplică metode şi tehnici adecvate pentru
asigurarea unui grad cât mai înalt de corectitudine şi de consistenţă a datelor
statistice produse.
(2) Pentru respectarea principiului confidenţialităţii,
în cadrul operaţiunilor de procesare şi stocare a datelor statistice colectate,
producătorii de statistici oficiale sunt obligaţi să separe datele de
identificare a furnizorilor de date de celelalte variabile înregistrate.
(3) Institutul Naţional de Statistică şi ceilalţi
producători de statistici oficiale sunt obligaţi să distrugă chestionarele
utilizate în cercetările statistice, precum şi referinţele la datele de
identificare stocate pe orice tip de mediu, cu excepţia datelor necesare
constituirii şi actualizării registrelor statistice, după încheierea procesului
de procesare, dar nu mai târziu de 18 luni de la sfârşitul perioadei de referinţă.
(4) Institutul Naţional de Statistică şi ceilalţi
producători de statistici oficiale sunt obligaţi să înregistreze şi să
stocheze, în condiţii de siguranţă, materialele şi documentele statistice,
astfel încât să prevină distrugerea întâmplătoare sau neaprobată, utilizarea
incorectă, falsificarea, înstrăinarea sau difuzarea neautorizată a acestora, cu
respectarea prevederilor Legii Arhivelor Naţionale nr. 16/1996, cu modificările
şi completările ulterioare.
(5) Normele de procesare, regulile de stocare,
condiţiile tehnice şi organizatorice se elaborează, în domeniile de competenţă
ale Institutului Naţional de Statistică, cu respectarea prevederilor legale şi
se aprobă prin ordin al preşedintelui Institutului Naţional de Statistică.
ARTICOLUL 31
Externalizarea activităţilor statistice
(1) Institutul Naţional de Statistică şi
ceilalţi producători de statistici oficiale pot încredinţa realizarea unor
activităţi specifice legate de îndeplinirea programului statistic naţional
anual, de tipul celor necesare tipăririi şi distribuirii instrumentarului
statistic, colectării şi prelucrării datelor, proiectării şi dezvoltării
publicaţiilor şi diseminării datelor statistice, către alte persoane juridice,
pe bază de contract, în condiţiile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a
contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune
de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu
modificările şi completările ulterioare.
(2) Institutul Naţional de Statistică şi ceilalţi
producători de statistici oficiale răspund de calitatea rezultatelor obţinute
în cadrul activităţilor externalizate, scop în care au obligaţia de a institui
măsuri de monitorizare şi control asupra modului de desfăşurare a acestor
activităţi.
(3) Persoanele juridice care desfăşoară activităţi în
condiţiile alin. (1) au obligaţia de a respecta întocmai prevederile prezentei
legi, pe tot parcursul realizării acestora.
(4) Se interzice persoanelor juridice cărora li s-au
încredinţat activităţi potrivit alin. (1) să utilizeze materialele,
documentele, instrumentele puse la dispoziţie în alte scopuri decât cele
necesare realizării activităţilor statistice, urmând să le restituie
producătorului de statistici oficiale la finalizarea acestora.
(5) Rezultatele obţinute în urma activităţilor
desfăşurate conform alin. (1) sunt în proprietatea exclusivă a producătorului
de statistici oficiale.
CAPITOLUL IX
Diseminarea şi utilizarea datelor statistice
oficiale
ARTICOLUL 32
Diseminarea datelor statistice oficiale
(1) Datele statistice oficiale produse de Institutul
Naţional de Statistică şi de ceilalţi producători de statistici oficiale
reprezintă un bun naţional de interes public şi sunt accesibile, în condiţii de
egalitate sub aspectul volumului şi al calităţii datelor şi de simultaneitate a
diseminării acestora, tuturor utilizatorilor, cu respectarea prevederilor art.
37 alin. (1).
(2) Institutul Naţional de Statistică şi ceilalţi
producători de statistici oficiale sunt obligaţi să disemineze datele
statistice la termenele prevăzute în programul statistic naţional anual sau
prevăzute în calendarul de diseminare a datelor statistice oficiale.
(3) Datele individuale colectate de Institutul
Naţional de Statistică şi de ceilalţi producători de statistici oficiale se
utilizează numai în scopuri statistice şi nu pot fi făcute publice decât în
formă agregată, cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 35 alin. (1).
(4) Difuzarea datelor statistice oficiale înainte de
termenul de diseminare stabilit, precum şi tratamentul preferenţial acordat
utilizatorilor de către orice persoană din sistemul statisticii oficiale
constituie încălcări ale sarcinilor de serviciu şi atrag răspunderea disciplinară
a persoanelor care se fac vinovate de aceste fapte.
(5) Publicarea datelor statistice oficiale de
utilizatorii de date statistice, în formă scrisă sau electronică, ori a altor
date şi informaţii derivate din acestea se face numai cu indicarea sursei.
(6) Institutul Naţional de Statistică şi ceilalţi
producători de statistici oficiale elaborează şi diseminează, conform
programului statistic naţional anual sau în limita resurselor disponibile,
publicaţii statistice pe suport de hârtie şi în format electronic.
(7) Publicaţiile statistice editate de Institutul
Naţional de Statistică pot fi diseminate, cu titlu gratuit, autorităţilor
administraţiei publice, bibliotecilor naţionale şi universitare, mass-mediei
acreditate, precum şi altor categorii de utilizatori, cu aprobarea
preşedintelui Institutului Naţional de Statistică.
(8) In limita stocului disponibil, publicaţiile
statistice pe suport de hârtie editate de Institutul Naţional de Statistică se
diseminează la cerere, contra cost, preţul fiind stabilit în scopul recuperării
cheltuielilor necesare pentru editarea şi difuzarea acestora.
ARTICOLUL 33
Termene de diseminare a datelor statistice oficiale
(1) Institutul Naţional de Statistică este
obligat să aducă la cunoştinţă utilizatorilor calendarul anual de diseminare a
datelor statistice oficiale, în conformitate cu termenele prevăzute în
programul statistic naţional anual.
(2) Orice modificare a termenelor stabilite în
calendarul prevăzut la alin. (1), intervenită în mod excepţional, se anunţă cu
cel puţin o lună înainte, în cazul statisticilor anuale, şi cu o săptămână
înainte, în cazul statisticilor infraanuale.
ARTICOLUL 34
Diseminarea datelor statistice elaborate în afara
programului statistic naţional anual
(1) Pe baza rezultatelor cercetărilor statistice
cuprinse în programul statistic naţional anual, la cererea expresă a
utilizatorilor interni şi externi, Institutul Naţional de Statistică şi
direcţiile teritoriale pot elabora şi alte lucrări, pot edita publicaţii
statistice şi pot furniza date statistice prin prelucrări speciale, potrivit
cerinţelor utilizatorilor, în condiţiile respectării protecţiei şi
confidenţialităţii datelor.
(2) Institutul Naţional de Statistică şi direcţiile
sale teritoriale sunt autorizate să realizeze, pe bază de contract, cercetări
şi lucrări statistice speciale, inclusiv publicaţii care nu sunt cuprinse în
programul statistic naţional anual, la cererea unor beneficiari interni sau
externi.
(3) Activităţile statistice prevăzute la alin. (1) şi
(2) se realizează contra cost, pe baza unor tarife stabilite de Institutul
Naţional de Statistică, care acoperă toate cheltuielile implicate, inclusiv
cele de editare şi de difuzare a rezultatelor.
(4) Sumele încasate din vânzarea de publicaţii
statistice rezultate din activităţile prevăzute la alin. (1) şi (2), potrivit
art. 32 alin. (8), precum şi cele obţinute din furnizarea, la cererea
utilizatorilor, de date statistice pe suport de hârtie sau magnetic rămân la
dispoziţia Institutului Naţional de Statistică şi a direcţiilor teritoriale şi
se gestionează, în conformitate cu prevederile legale, prin activităţi
finanţate din venituri proprii.
(5) Din veniturile realizate conform alin. (4),
Institutul Naţional de Statistică şi direcţiile teritoriale pot efectua
cheltuieli curente şi de capital, soldul rămas la finele anului fiind reportat
în anul următor, cu aceeaşi destinaţie.
ARTICOLUL 35
Diseminarea datelor individuale
(1) Datele individuale prevăzute la art. 32 alin. (3)
pot fi diseminate numai în scopuri de cercetare, în următoarele cazuri:
a) dacă datele conţin caracteristicile prevăzute la
art. 36 alin. (6);
b) dacă persoana fizică sau juridică furnizoare de
date statistice îşi dă acordul scris pentru diseminarea datelor sale
individuale;
c) dacă datele au fost colectate din surse publice,
universal disponibile;
d) dacă datele sunt diseminate într-o formă care nu
permite identificarea directă sau indirectă a furnizorilor de date la care se
referă.
(2) Institutul Naţional de Statistică şi ceilalţi
producători de statistici oficiale pot furniza, la cerere, unităţilor de
cercetare ştiinţifică şi cercetătorilor date individuale anonimizate, numai în
scopul realizării de activităţi de cercetare ştiinţifică.
(3) Accesul, în condiţiile prevăzute la alin. (2), la
datele individuale se face doar pe baza unui contract între părţi, în care se
menţionează explicit scopul, condiţiile de utilizare, modul de valorificare şi
obligaţia utilizatorilor de a comunica rezultatele cercetării, de a nu le
publica sau transmite unei terţe părţi fără acceptul scris al producătorului de
statistici oficiale şi de a distruge aceste date după omologarea rezultatelor
cercetării.
(4) Institutul Naţional de Statistică şi ceilalţi
producători de statistici oficiale sunt obligaţi să ţină evidenţa utilizatorilor
prevăzuţi la alin. (2), precum şi a scopurilor pentru care au fost furnizate
datele individuale.
CAPITOLUL X
Confidenţialitatea şi protecţia datelor statistice
ARTICOLUL 36
Confidenţialitatea datelor statistice oficiale
(1) In baza prevederilor prezentei legi, datele
statistice sunt considerate confidenţiale, dacă se referă la o singură persoană
fizică sau juridică sau dacă permit identificarea, în mod direct ori indirect,
a persoanei fizice sau juridice în cauză.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică din momentul în
care furnizorul de date transmite datele producătorului de statistici oficiale.
(3) In cazul datelor obţinute din surse
administrative, prevederile alin. (1) se aplică din momentul transmiterii
acestora către producătorul de statistici oficiale.
(4) Datele statistice rezultate din procesarea
datelor individuale vor putea fi diseminate, cu respectarea condiţiilor
prevăzute la alin. (1), dacă în urma procesului de agregare rezultatele se
referă la cel puţin 3 unităţi de raportare şi dacă niciuna dintre ele nu are o
pondere mai mare de 80%.
(5) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), nu
sunt considerate confidenţiale datele individuale ale persoanelor juridice
referitoare la denumire, adresă, profilul activităţii, capitalul social, cifra
de afaceri şi numărul de personal, date ce îşi păstrează caracterul public,
potrivit prevederilor legale.
(6) Confidenţialitatea nu se extinde asupra datelor
individuale privind instituţiile şi organizaţiile finanţate de la bugetul de
stat care desfăşoară activităţi de interes public, cu excepţia cazurilor în
care astfel de date sunt protejate prin legi şi alte acte normative speciale.
(7) Datele statistice confidenţiale colectate de
producătorii de statistici oficiale nu pot servi ca probe în justiţie ori la
stabilirea unor drepturi sau obligaţii pentru furnizorii de date la care se
referă.
ARTICOLUL 37
Protecţia datelor statistice
(1) In scopul garantării caracterului confidenţial al
datelor individuale, Institutul Naţional de Statistică şi ceilalţi producători
de statistici oficiale sunt obligaţi să adopte, pe parcursul întregului proces
statistic, măsuri administrative, organizatorice şi tehnice pentru protecţia
confidenţialităţii datelor statistice individuale, prevenirea accesului,
difuzării, înstrăinării şi distrugerii neautorizate a acestora.
(2) Normele şi procedurile de punere în aplicare a
măsurilor prevăzute la alin. (1), în domeniile de competenţă ale Institutului
Naţional de Statistică, sunt aprobate prin ordin al preşedintelui Institutului
Naţional de Statistică, care se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
(3) Personalul Institutului Naţional de Statistică,
inclusiv cel din direcţiile teritoriale de statistică, precum şi persoanele
atrase temporar în activitatea de colectare şi procesare a datelor individuale
sunt obligate să respecte confidenţialitatea acestor date, în timpul şi după
încetarea activităţii.
(4) Personalului prevăzut la alin. (3) i se interzice
să folosească datele individuale obţinute prin activităţile specifice
statisticii oficiale în interes propriu sau pentru realizarea unor activităţi
în folosul unei terţe părţi.
(5) Personalul prevăzut la alin. (3), exclusiv
persoanele atrase temporar în activitatea de colectare a datelor statistice,
beneficiază de un spor de confidenţialitate de 15%, calculat la salariul de
bază.
CAPITOLUL XI
Registrele statistice
ARTICOLUL 38
Sistemul registrelor statistice
(1) Pentru completarea volumului de date disponibile,
reducerea gradului de încărcare a furnizorilor de date şi realizarea
cercetărilor statistice prin sondaj, Institutul Naţional de Statistică este
autorizat să creeze, să actualizeze şi să întreţină registre statistice.
(2) Registrele statistice se creează pe baza surselor
de date obţinute din recensăminte şi din alte cercetări statistice, precum şi
din surse administrative.
(3) Domeniile pentru care se creează registre
statistice, modul de organizare, actualizare şi de întreţinere a registrelor
statistice sunt reglementate prin ordin al preşedintelui Institutului Naţional
de Statistică.
ARTICOLUL 39
Actualizarea şi întreţinerea registrelor statistice
(1) Actualizarea datelor din registrele statistice se
efectuează periodic de Institutul Naţional de Statistică.
(2) In vederea actualizării şi întreţinerii registrelor
statistice, deţinătorii de registre administrative sunt obligaţi să pună,
periodic, la dispoziţia Institutului Naţional de Statistică şi a direcţiilor
sale teritoriale date şi informaţii cu privire la modificările survenite în
registrele pe care le administrează.
(3) Institutul Naţional de Statistică are dreptul să
adapteze datele obţinute din sursele administrative, în scopul armonizării
acestora cu definiţiile şi cu clasificările utilizate în registrele statistice
pe care le administrează.
(4) Pentru utilizarea datelor în scopuri statistice,
Institutul Naţional de Statistică alocă un cod statistic unic de identificare
pentru fiecare unitate din registrele statistice pe care le administrează.
ARTICOLUL 40
Utilizarea datelor individuale din registrele
statistice
(1) Datele din registrele statistice se utilizează
exclusiv în scopuri statistice, pentru realizarea activităţilor cuprinse în
programele statistice naţionale, în mod deosebit ca sursă indispensabilă pentru
proiectarea cercetărilor statistice prin sondaj.
(2) Datele individuale conţinute în registrele
statistice administrate de Institutul Naţional de Statistică pot fi puse la
dispoziţia celorlalţi producători de statistici oficiale, corespunzător
domeniului propriu de activitate, spre a fi utilizate exclusiv în scopuri
statistice, în condiţiile păstrării caracterului confidenţial al acestor date.
CAPITOLUL XII
Cooperarea internaţională în statistică
ARTICOLUL 41
Participarea şi reprezentarea statisticii oficiale
în plan internaţional
(1) Institutul Naţional de Statistică şi ceilalţi
producători de statistici oficiale participă activ la programele desfăşurate pe
plan internaţional de promovare, dezvoltare şi de armonizare a normelor şi
standardelor utilizate în statistica oficială, în scopul asigurării
compatibilităţii Sistemului statistic naţional cu sistemele statistice
internaţionale şi comparabilităţii pe plan internaţional a statisticilor
oficiale naţionale.
(2) Statistica oficială din România este reprezentată
pe plan internaţional de preşedintele Institutului Naţional de Statistică,
pentru domeniile statistice care intră în sfera de activităţi ale institutului.
(3) Preşedintele Institutului Naţional de Statistică
poate mandata prerogativele de reprezentare a statisticii oficiale, pentru
domeniile care intră în sfera de activităţi ale institutului, şi altor
reprezentanţi ai producătorilor de statistici oficiale, în domeniul lor
specific de competenţă.
ARTICOLUL 42
Colaborarea internaţională
(1) Institutul Naţional de Statistică iniţiază,
organizează şi desfăşoară acţiuni de colaborare bilaterală şi multilaterală cu
alte oficii naţionale de statistică şi cu servicii de statistică ale
organismelor internaţionale, în domenii de interes comun, pe subiecte de natură
metodologică statistică şi pentru implementarea bunelor practici în statistica
oficială.
(2) In conformitate cu prevederile alin. (1),
Institutul Naţional de Statistică şi ceilalţi producători de statistici
oficiale dezvoltă, pe bază de reciprocitate, schimburi de experienţă, de
publicaţii şi alte materiale statistice, cu oficii de statistică din alte ţări
şi cu organizaţii internaţionale.
(3) Institutul Naţional de Statistică şi ceilalţi
producători de statistici oficiale pot iniţia şi organiza proiecte comune de
cercetare statistică, cu alte oficii de statistică naţionale şi internaţionale.
ARTICOLUL 43
Participarea la schimbul de date statistice pe plan
internaţional
(1) Institutul Naţional de Statistică organizează şi
coordonează pe plan intern schimbul de date realizat în nume propriu, precum şi
pentru producătorii de statistici oficiale prevăzuţi la art. 6 alin. (1) lit.
b)-d), cu oficiile de statistică naţionale şi internaţionale.
(2) Institutul Naţional de Statistică şi ceilalţi
producători de statistici oficiale asigură şi transmit Oficiului de Statistică
al Comunităţilor Europene, denumit EUROSTAT, altor organisme comunitare,
precum şi organizaţiilor internaţionale date statistice privind România, în
cadrul angajamentelor şi obligaţiilor asumate de partea română faţă de acestea.
(3) La solicitarea EUROSTAT, a departamentelor
statistice ale organizaţiilor internaţionale, a oficiilor de statistică din
alte ţări, se pot transmite şi date individuale anonimizate, în condiţiile
încheierii de acorduri bilaterale prin care este garantată păstrarea
caracterului confidenţial al datelor şi este certificată utilizarea acestor
date exclusiv în scopuri statistice.
CAPITOLUL XIII
Răspunderea juridică
ARTICOLUL 44
Dispoziţii generale
Nerespectarea prevederilor prezentei legi atrage
răspunderea disciplinară, contravenţională sau penală, potrivit dispoziţiilor
legale în vigoare.
ARTICOLUL 45
Răspunderea contravenţională
Constituie contravenţii următoarele fapte:
a) neîndeplinirea de către furnizorii de date a
obligaţiilor prevăzute la art. 25 alin. (1) sau (2);
b) refuzul explicit al furnizorilor de date de a
îndeplini obligaţiile prevăzute la art. 25 alin. (1) sau (2);
c) refuzul nejustificat al furnizorilor de date de a
prezenta persoanelor autorizate de producătorii de statistici oficiale
documentele şi evidenţele necesare verificării calităţii datelor statistice
furnizate;
d) utilizarea de către personalul angajat în Sistemul
statistic naţional şi de către personalul atras temporar a datelor individuale
ale persoanelor fizice sau juridice, în alte scopuri decât cele statistice;
e) încălcarea dispoziţiilor art. 31 alin. (4);
f) nerespectarea principiului confidenţialităţii
datelor statistice de personalul angajat în Sistemul statistic naţional, de
personalul atras temporar în realizarea activităţilor statistice sau de
persoanele juridice prevăzute la art. 31 alin. (1).
ARTICOLUL 46
Sancţiuni
(1) Contravenţiile prevăzute la art. 45 se sancţionează
după cum urmează:
a) cele prevăzute la lit. a), c), d) şi f), dacă sunt
săvârşite de persoane fizice, cu amendă de la 500 lei la 2.000 lei;
b) cele prevăzute la lit. a), c), e) şi f), dacă sunt
săvârşite de persoane juridice, cu amendă de la 2.000 lei la 50.000 lei;
c) cea prevăzută la lit. b), cu amendă de la 10.000
lei la 100.000 lei.
(2) Constatarea contravenţiilor prevăzute la art. 45
şi aplicarea sancţiunilor se fac de către personalul producătorilor de
statistici oficiale, împuternicit de conducătorul instituţiei publice
respective sau de conducătorul instituţiei publice din care face parte unitatea
cu profil statistic, prin ordin care se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I, sau printr-un alt act de decizie specific producătorului de
statistici oficiale, după caz.
(3) Contravenţiilor prevăzute la art. 45 le sunt
aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL XIV
Dispoziţii tranzitorii
ARTICOLUL 47
Editura „Revista Română de Statistică"
(1) Editura „Revista Română de Statistică",
instituţie publică cu personalitate juridică, finanţată integral din venituri
proprii, aflată în subordinea Institutului Naţional de Statistică, îşi
încetează activitatea în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a
prezentei legi.
(2) Responsabilităţile Editurii „Revista Română de
Statistică" se preiau de activitatea Diseminarea informaţiilor statistice
româneşti, activitate finanţată integral din venituri proprii, care
funcţionează pe lângă Institutul Naţional de Statistică.
(3) La data încetării activităţii Editurii „Revista
Română de Statistică", personalul acesteia este preluat de activitatea
Diseminarea informaţiilor statistice româneşti. La aceeaşi dată, activele şi
pasivele Editurii „Revista Română de Statistică" sunt preluate de
activitatea Diseminarea informaţiilor statistice româneşti, pe bază de protocol
de predare-preluare.
CAPITOLUL XV
Dispoziţii finale
ARTICOLUL 48
Statutul personalului statistic de specialitate
Salariaţii Institutului Naţional de Statistică şi ai
celorlalţi producători de statistici oficiale, precum şi personalul atras din
afara Sistemului statistic naţional, implicaţi în realizarea de recensăminte şi
a altor cercetări statistice se bucură, pe perioada îndeplinirii acestei
activităţi, de protecţia legii, fiind consideraţi ca îndeplinind o funcţie
publică ce implică exerciţiul autorităţii de stat.
ARTICOLUL 49
Intrarea în vigoare a legii
Prezenta lege intră în vigoare la 30 de zile de la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ARTICOLUL 50
Abrogarea unor acte normative
(1) La data intrării în vigoare a prezentei legi se
abrogă Ordonanţa Guvernului nr. 9/1992 privind organizarea statisticii
oficiale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 11/1994,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 763 din 18
octombrie 2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) In termen de 90 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei legi, se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 1.364/2003 privind
stabilirea indemnizaţiei de care beneficiază agenţii statistici pentru
activitatea desfăşurată, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 861 din 4 decembrie 2003, precum şi Hotărârea Guvernului nr. 783/2007
privind înfiinţarea pe lângă Institutul Naţional de Statistică a unei
activităţi finanţate integral din venituri proprii, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 520 din 1 august 2007.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANA