HOTARARE Nr. 665 din 24 august 1995
privind inlocuirea, remedierea sau restituirea contravalorii produselor care
prezinta deficiente de calitate
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 206 din 6 septembrie 1995
In temeiul art. 8 si al art. 58 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr.
21/1992 privind protectia consumatorilor, aprobata si modificata prin Legea nr.
11/1994, republicata,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Obiectul prezentei hotarari il constituie reglementarea raspunderii
agentilor economici care comercializeaza catre populatie produse nealimentare
de uz curent, destinate consumului neproductiv individual sau colectiv si care
nu sunt insotite, la vanzare, de certificate de garantie.
Art. 2
(1) Vanzatorul raspunde fata de consumator, iar producatorul si
importatorul fata de vanzator, pentru deficientele de calitate ale produselor
nealimentare prevazute in anexa, constatate dupa vanzarea acestora, cu exceptia
deficientelor cauzate de nerespectarea, de catre consumator, a instructiunilor
de folosire si de pastrare.
(2) In sensul prezentei Hotarari, prin vanzator se intelege:
- persoana fizica care desfasoara o activitate de comercializare a
produselor, ca o profesiune obisnuita;
- persoana juridica care desfasoara o activitate de comercializare a
produselor, potrivit actelor sale constitutive.
Art. 3
Termenul stabilit pentru primirea reclamatiilor referitoare la calitatea
produselor este de 30 de zile de la data vanzarii acestora, exclusiv ziua
depunerii reclamatiei. Reclamatia se depune la vanzator, care este obligat sa o
primeasca, daca este depusa in acest termen.
Art. 4
Data cumpararii se stabileste pe baza bonului de cumparare pe care
vanzatorul este obligat sa-l emita si sa-l predea cumparatorului impreuna cu
produsul achizitionat sau pe baza altor mijloace care pot permite stabilirea
datei si a locului de cumparare.
Art. 5
Reclamatiile consumatorilor se primesc numai daca acestia prezinta,
impreuna cu produsul reclamat, elementele necesare identificarii, inscrise pe
eticheta, ambalaj sau marcate pe produs, precum si bonul de cumparare a
acestuia.
Art. 6
(1) Reclamatiile intemeiate vor fi rezolvate de vanzator prin inlocuirea
imediata a produselor defecte cu altele de calitate corespunzatoare sau, in
cazul cand nu este posibila inlocuirea, prin restituirea contravalorii
acestora.
(2) Cu acordul consumatorului, vanzatorul poate sa remedieze produsul defect
in termen de cel mult 10 zile de la inregistrarea reclamatiei sau sa-i ofere
spre vanzare un alt produs, cu achitarea sau restituirea diferentei de valoare.
(3) In cazul retinerii produsului pentru remediere sau inlocuire,
vanzatorul este obligat sa elibereze consumatorului o dovada care sa contina
elementele de identificare a produsului retinut si termenul de solutionare a
reclamatiei.
Art. 7
Consumatorul nemultumit de modul de rezolvare a reclamatiei sale poate sa
se adreseze, direct sau prin asociatiile pentru protectia consumatorilor,
Oficiului pentru Protectia Consumatorilor sau, dupa caz, instantelor
judecatoresti competente.
Art. 8
Pentru prevenirea comercializarii in continuare a produselor cu deficiente
de calitate, dupa primirea reclamatiei, vanzatorul este obligat sa elimine din
stoc si de la vanzare produsele cu deficiente similare.
Art. 9
Prevederile prezentei hotarari nu se aplica produselor de folosinta
indelungata care, potrivit dispozitiilor legale, se comercializeaza numai
insotite de certificat de garantie, precum si produselor care se vand in regim
de solduri sau celor declarate uzate.
Art. 10
Cheltuielile legate de inlocuirea produselor defecte, de remedierea sau de
restituirea contravalorii acestora vor fi suportate de vanzator si recuperate
de la producator sau, dupa caz, importator, daca prin contract nu s-a stabilit
altfel.
Art. 11
(1) Constituie contraventii nerespectarea prevederilor art. 3, 4, 6 si 8
din prezenta hotarare, daca faptele nu au fost savarsite in astfel de conditii
incat sa fie considerate, potrivit legii penale, infractiuni si se sanctioneaza
cu amenda de la 50.000 lei la 250.000 lei, pentru persoane fizice cu atributii
de executie, si de la 100.000 lei la 500.000 lei, pentru persoanele din
conducerea executiva a agentilor economici prevazuti la art. 1 al prezentei
hotarari. Contraventiilor le sunt aplicabile prevederile Legii nr. 32/1968
privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
inspectorii Oficiului pentru Protectia Consumatorilor.
Art. 12
Prezenta hotarare intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data
publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 13
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, H.C.M. nr. 1.826/1967,
precum si orice alte dispozitii contrare se abroga.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
p. Ministrul industriilor,
Alexandru Stanescu,
secretar de stat
Ministrul comertului,
Petru Crisan
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
Oficiul pentru Protectia
Consumatorilor,
Gheorghe Tiplica,
secretar de stat
ANEXA 1
-----------------------------------------------------------------------
Grupa de produse Deficiente pentru care se pot aplica
masuri de inlocuire, remediere sau
restituire a contravalorii produselor
-----------------------------------------------------------------------
1. Fire si tesaturi Fire neuniforme, culoare nefixata;
textile rezistenta slaba a vopsirilor si a
imprimeurilor
2. Lenjerie de corp Decolorare prin spalare sau prin frecare;
si de pat modificari dimensionale peste limitele
admise
3. Tricotaje Cedarea sau migrarea colorantilor;
modificarea dimensionala peste limitele
admise; cusaturi desfacute sau ochiuri
scapate
4. Confectii textile Migrarea colorantului; termocolare
necorespunzatoare a detaliilor
5. Confectii din piele Rezistenta necorespunzatoare a cusaturilor;
si din blana vopsiri fixate necorespunzator; detalii cu
rezistenta scazuta la rupere
6. Incaltaminte de uz Fete si captuseli cu rezistenta slaba a
general vopsirii si a inbinarilor; talpi deslipite
sau crapate; deformari
7. Articole de Inchizatoare si accesorii metalice defecte
marochinarie sau cu acoperiri nerezistente; migrarea
colorantilor; rame si curele de sustinere
insuficient consolidate
8. Articole de Fire neuniforme, rezistenta scazuta la
galanterie, vopsire
pasmanterie, mercerie
9. Articole textile de Rezistenta scazuta a vopsirii si la frecare
uz gospodaresc
(paturi, prosoape,
covoare, perdele,
huse, musama,
tesaturi decorative,
fete de masa din
pvc., folii
din pvc., ambalaje
textile)
10. Articole scolare si Foi lipsa, duble, inversate, netiparite sau
de papetarie straine de produs; neuniformitatea urmei
lasate pe hartie; zgirieturi, intreruperi
11. Sticlarie, portelan Decor sau luciu nefixat
si ceramica de menaj
12. Articole de uz
casnic (vase de uz
casnic din tabla si
din fonta, tacamuri,
cutite, ustensile de
bucatarie) Exfolierea acoperirilor; accesorii
insuficient consolidate
13. Anvelope si camere Desprinderi sau tendinte de desprinderi in
de aer auto-moto- zonele de imbinare a flancurilor cu banda de
velo rulare sau in zona talonului; crapaturi pe
flancuri; uzura avansata a benzii de rulare
Desprinderea in zona de imbinare a capetelor
camerelor de aer sau a valvei
14. Corpuri de iluminat Defectare sub durata minima de functionare
(lustre, veioze, declarata de producatori
lampadare) Legaturi electrice interne intrerupte,
imbinari nerezistente
15. Articole si Desprinderi ale elementelor componente,
echipament sportiv exfolieri ale peliculei protectoare,
si de agrement excentricitatii, deformari remanente
-----------------------------------------------------------------------