HOTARARE Nr.
671 din 28 iunie 2007
privind aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare a Autoritatii Nationale de
Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati Publice
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 454 din 5 iulie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 14 alin. (1) din Legea serviciilor comunitare de
utilităţi publice nr. 51/2006,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile
Comunitare de Utilităţi Publice-A.N.R.S.C, prevăzut în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul internelor şi
reformei administrative,
Cristian David
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXĂ
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a Autorităţii Naţionale
de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice -A.N.R.S.C.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Autoritatea Naţională de Reglementare
pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice, denumită în continuare A.N.R.S.C, aflată în subordinea
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, se organizează şi
funcţionează ca instituţie publică de interes naţional, cu personalitate
juridică, în temeiul prevederilor Legii serviciilor comunitare de utilităţi
publice nr. 51/2006, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 25/2007 privind
stabilirea unor măsuri pentru reorganizarea aparatului de lucru al Guvernului,
cu modificările şi completările ulterioare, şi al prevederilor Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative.
(2) A.N.R.S.C, are sediul central în municipiul
Bucureşti, str. Romulus nr. 6, sectorul 2.
Art. 2. - (1) A.N.R.S.C. are competenţele şi
atribuţiile prevăzute la art. 20 alin. (1) din Legea nr. 51/2006 şi de
legislaţia specifică fiecărui serviciu comunitar de utilitate publică.
(2) A.N.R.S.C, are ca scop reglementarea, monitorizarea
şi controlul la nivel central al activităţilor din domeniul serviciilor comunitare de utilităţi publice aflate în
sfera sa de reglementare, potrivit legii.
Art. 3. -A.N.R.S.C. îşi
exercită prerogativele de autoritate publică în condiţii de echidistanţă şi
echilibru faţă de utilizatorii şi furnizorii/prestatorii de servicii comunitare
de utilităţi publice, precum şi faţă de autorităţile administraţiei publice
locale. A.N.R.S.C. îşi exercită competenţele şi atribuţiile faţă de toţi
furnizorii/prestatorii de servicii comunitare de utilităţi publice, operatorii
economici şi instituţiile publice care desfăşoară în condiţii de monopol
activităţi specifice serviciilor de utilităţi publice din sfera sa de
reglementare, precum şi operatorii economici care montează şi/sau exploatează
sisteme de repartizare a costurilor.
CAPITOLUL II
Conducerea A.N.R.S.C.
SECŢIUNEA 1
Preşedintele A.N.R.S.C.
Art. 4. - (1) Conducerea A.N.R.S.C. este asigurată de un preşedinte ajutat de un vicepreşedinte,
ale căror funcţii sunt asimilate funcţiei de secretar de stat, respectiv
subsecretar de stat.
(2) Preşedintele şi vicepreşedintele sunt numiţi şi
revocaţi în/din funcţii prin decizie a primului-ministru, la propunerea
ministrului internelor şi reformei administrative, în condiţiile legii.
(3) Preşedintele şi vicepreşedintele asigură
îndeplinirea atribuţiilor şi competenţelor care revin A.N.R.S.C, potrivit
prevederilor Legii nr. 51/2006, ale prezentului regulament, precum şi a
atribuţiilor specifice prevăzute de alte acte normative.
(4) Preşedintele, în exercitarea atribuţiilor sale,
emite avize, ordine şi decizii.
Art. 5. - Preşedintele A.N.R.S.C. reprezintă instituţia
în relaţiile cu ministerele, cu celelalte autorităţi ale administraţiei publice
centrale şi locale, cu alte persoane juridice şi fizice din ţară şi din străinătate,
precum şi în justiţie.
Art. 6. - Preşedintele îndeplineşte următoarele
atribuţii principale:
a) conduce activitatea A.N.R.S.C;
b) exercită calitatea de ordonator de credite;
c) prezintă ministrului internelor şi reformei
administrative rapoarte anuale cu privire la starea serviciilor comunitare de
utilităţi publice şi la activitatea A.N.R.S.C;
d) asigură colaborarea cu ministerele, autorităţile
naţionale cu răspunderi similare din alte domenii de activitate, instituţiile
prefectului, autorităţile administraţiei publice locale, instituţii similare
din străinătate, operatorii şi reprezentanţii utilizatorilor de servicii
comunitare de utilităţi publice şi alţi operatori economici, pentru
îndeplinirea atribuţiilor ce revin A.N.R.S.C, potrivit legii;
e) organizează, coordonează şi controlează, prin
direcţiile de specialitate ale A.N.R.S.C, aplicarea prevederilor legale;
f) coordonează procesul de
elaborare a reglementărilor specifice serviciilor comunitare de utilităţi
publice;
g) avizează proiectele de acte normative elaborate de
alte autorităţi ale administraţiei publice centrale, care au implicaţii şi
consecinţe asupra activităţilor din sfera serviciilor comunitare de utilităţi
publice.
SECŢIUNEA a 2-a
Vicepreşedintele A.N.R.S.C.
Art. 7. -Vicepreşedintele este numit de
primul-ministru, la propunerea ministrului internelor şi reformei
administrative.
Art. 8. - Vicepreşedintele este înlocuitorul de drept
al preşedintelui în absenţa acestuia, în condiţiile legii.
Art. 9. - Vicepreşedintele are următoarele atribuţii
principale:
a) coodonează, controlează şi răspunde de activitatea
instituţiei în limita dispoziţiilor specifice primite de la preşedinte;
b) îndeplineşte orice alte sarcini şi dispoziţii
primite de la preşedintele A.N.R.S.C, în condiţiile legii.
SECŢIUNEA a 3-a
Consiliul consultativ al A.N.R.S.C.
Art. 10. - (1) Preşedintele A.N.R.S.C. este asistat de
un consiliu consultativ ale cărui lucrări le coordonează.
(2) Consiliul consultativ este constituit dintr-un
preşedinte şi 9 membri, numiţi prin ordin al preşedintelui A.N.R.S.C, conform
legii. Preşedintele A.N.R.S.C. conduce activitatea consiliului consultativ,
fiind preşedintele acestuia.
(3) Secretariatul consiliului consultativ este
asigurat de o persoană din cadrul A.N.R.S.C, desemnată de preşedinte prin ordin
şi care nu este membru al consiliului.
(4) Consiliul consultativ se întruneşte cel puţin o
dată pe trimestru sau la cererea preşedintelui.
Art. 11. - Consiliul consultativ are următoarele
atribuţii principale:
a) aprobă, în şedinţa de constituire, cu majoritate de
voturi, regulamentul propriu de funcţionare, la propunerea preşedintelui;
b) adoptă hotărâri cu votul majorităţii membrilor; în
caz de paritate a voturilor, votul preşedintelui este hotărâtor;
c) analizează şi propune modificări ale normelor şi
normativelor tehnico-economice în raport cu politicile economice
guvernamentale, evoluţia tehnologiilor aplicate şi dinamica puterii de
cumpărare;
d) analizează şi propune elaborarea/abrogarea,
modificarea sau completarea, după caz, de acte normative în sprijinul
dezvoltării serviciilor pentru populaţie, reducerii componentelor birocratice
şi armonizării intereselor şi raporturilor dintre furnizori/prestatori şi
utilizatori;
e) întocmeşte raportul anual de analiză şi sinteză a
activităţii proprii, aprobat cu o majoritate de 2/3 din numărul membrilor
consiliului.
CAPITOLUL III
Organizarea A.N.R.S.C.
Art. 12. - (1) Structura
organizatorică a A.N.R.S.C. este prevăzută în anexa care face parte integrantă
din prezentul regulament.
(2) Numărul maxim de posturi în aparatul central al
A.N.R.S.C. şi în agenţiile teritoriale este de 216, exclusiv preşedintele şi
vicepreşedintele. Repartizarea numărului de posturi pe compartimentele din
aparatul central şi în agenţiile teritoriale se face prin ordin al
preşedintelui A.N.R.S.C.
(3) In structura A.N.R.S.C. se organizează şi
funcţionează 8 agenţii teritoriale, fără personalitate juridică, câte una
pentru fiecare regiune de dezvoltare, astfel cum acestea sunt stabilite prin
Legea nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională în România, cu modificările şi
completările ulterioare.
(4) In cadrul A.N.R.S.C, prin ordin al preşedintelui, pot fi constituite servicii, birouri şi compartimente
în aparatul central, iar în cadrul agenţiilor teritoriale, birouri şi/sau
compartimente judeţene.
(5) Statul de funcţii al A.N.R.S.C. se aprobă anual
prin ordin al preşedintelui A.N.R.S.C.
Art. 13. - (1) Sediile,
sarcinile, atribuţiile şi competenţele, precum şi modul de coordonare a agenţiilor
teritoriale ale A.N.R.S.C se stabilesc prin ordin al preşedintelui A.N.R.S.C.
(2) Prefecţii, împreună cu consiliile judeţene,
respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi consiliile locale, vor
acorda sprijin A.N.R.S.C. pentru asigurarea spaţiilor necesare desfăşurării
activităţii agenţiilor sale teritoriale.
CAPITOLUL IV
Resurse umane
Art. 14. - (1) Personalul
A.N.R.S.C. este constituit din salariaţi angajaţi pe bază de contract
individual de muncă.
(2) Angajarea, promovarea, avansarea, precum şi
modificarea sau încetarea raporturilor de muncă ale personalului A.N.R.S.C. se
fac în conformitate cu legislaţia muncii şi cu contractul colectiv de muncă şi
se aprobă prin decizie a preşedintelui A.N.R.S.C.
Art. 15. - (1) Salarizarea personalului A.N.R.S.C. se
stabileşte în conformitate cu reglementările în vigoare pentru instituţiile
publice finanţate integral din venituri proprii.
(2) Drepturile de salarizare şi celelalte drepturi de
personal se stabilesc prin contractul colectiv de muncă, încheiat la nivelul
A.N.R.S.C, în condiţiile legii.
CAPITOLUL V
Finanţarea A.N.R.S.C.
Art. 16. - (1) Finanţarea cheltuielilor curente şi de
capital ale A.N.R.S.C. se asigură integral din venituri proprii, obţinute în
condiţiile legii din tarifele percepute pentru acordarea
licenţelor/autorizaţiilor, din tarifele percepute pentru eliberarea
autorizaţiilor de montare şi exploatare a sistemelor de repartizare a
costurilor, din tarifele pentru consultanţă şi prestări de servicii acordate la
cerere, din contribuţii ale operatorilor furnizori/prestatori de servicii de
utilităţi publice aflaţi în sfera sa de reglementare, ale operatorilor
economici şi instituţiilor publice, astfel cum sunt prevăzuţi la alin. (2), şi
ale organismelor internaţionale, precum şi din alte surse, potrivit
prevederilor legale privind finanţele publice.
(2) Se fixează în cuantum de 0,1% contribuţia datorată
de:
a) furnizorii/prestatorii de servicii comunitare de
utilităţi publice, din veniturile înregistrate ca urmare a furnizării/ prestării
serviciilor/activităţilor aflate în sfera de reglementare a A.N.R.S.C. sau din
fondurile băneşti alocate de autorităţile administraţiei publice locale pentru
desfăşurarea acestor activităţi;
b) operatorii economici şi instituţiile publice care
prestează activităţi specifice serviciului de alimentare cu apă şi de
canalizare şi serviciului public de alimentare cu energie termică şi care nu
exploatează sisteme publice, din veniturile înregistrate ca urmare a furnizării
serviciilor.
(3) Modul de achitare a contribuţiei se aprobă prin
ordin al preşedintelui A.N.R.S.C, în condiţiile legii, şi se dă publicităţii.
(4) Nivelul tarifelor
prevăzute de Legea nr. 51/2006 se stabileşte în actele normative de aprobare a
regulamentelor privind acordarea licenţelor/autorizaţiilor, a Regulamentului
pentru autorizarea operatorilor economici care montează şi/sau exploatează
sisteme de repartizare a costurilor, precum şi în actul normativ privind,
aprobarea tarifelor pentru consultanţă, pentru activitatea de pregătire şi specializare
profesională a furnizorilor/prestatorilor de servicii comunitare de utilităţi
publice.
Art. 17. - (1) A.N.R.S.C.
întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli în conformitate cu
prevederile legale în vigoare.
(2) Soldurile anuale rezultate din execuţia bugetului
de venituri şi cheltuieli al A.N.R.S.C. rămân la dispoziţia autorităţii şi se
folosesc în anul următor, conform prevederilor legale.
CAPITOLUL VI
Atribuţiile specifice compartimentelor din cadrul
A.N.R.S.C.
Art. 18. - Direcţiile generale, direcţiile şi
serviciile din cadrul A.N.R.S.C. asigură îndeplinirea atribuţiilor ce le revin
în următoarele domenii de activitate:
a) Direcţia juridică şi metodologie asigură
activitatea de asistenţă şi reprezentare juridică şi coordonează activitatea de
avizare/elaborare a proiectelor de acte normative la nivelul A.N.R.S.C;
b) Direcţia financiar, contabilitate, administrativ
asigură organizarea contabilităţii A.N.R.S.C, în condiţiile legii, precum şi
informaţiile necesare ordonatorului de credite cu privire la execuţia bugetului
de venituri şi cheltuieli şi a modului de administrare a elementelor de activ
şi de pasiv;
c) Direcţia control, sesizări şi relaţii cu publicul
controlează modul în care sunt respectate şi aplicate de către
furnizori/prestatori prevederile legislaţiei specifice serviciilor comunitare
de utilităţi publice şi soluţionează sesizările şi petiţiile adresate
A.N.R.S.C. pentru acest domeniu;
d) Serviciul comunicare, mass-media gestionează, prin
mijloace specifice, imaginea publică a A.N.R.S.C;
e) Serviciul resurse umane gestionează politica de
resurse umane, care are la bază un pachet de măsuri menit să asigure necesarul
de forţă de muncă calificată şi specializată în domeniile în care instituţia îşi
desfăşoară activitatea;
f) Serviciul audit intern realizează auditarea
activităţilor desfăşurate de întreg aparatul A.N.R.S.C, în vederea gestionării
în mod corespunzător a patrimoniului A.N.R.S.C;
g) Direcţia generală tehnică, licenţe şi managementul calităţii
elaborează reglementări, norme şi prescripţii tehnice în domeniul serviciilor
comunitare de utilităţi publice, propune eliberarea de licenţe/autorizaţii
pentru serviciile comunitare de utilităţi publice, precum şi de autorizaţii
pentru operatorii economici care montează şi/sau exploatează sisteme de
repartizare a costurilor, auditează şi supraveghează funcţionarea sistemului de
management integrat la nivelul A.N.R.S.C;
h) Direcţia preţuri, tarife, protecţia utilizatorilor
şi analize economice elaborează norme metodologice de stabilire, ajustare sau
modificare a preţurilor şi tarifelor pentru serviciile comunitare de utilităţi
publice, din competenţa de reglementare a A.N.R.S.C, şi propune spre avizare
preţurile şi tarifele pentru serviciul de alimentare cu apă şi de canalizare,
precum şi preţurile şi tarifele pentru serviciul public de alimentare cu
energie termică produsă centralizat, cu excepţia energiei termice produse în
cogenerare;
i) Direcţia generală monitorizare piaţă şi consultanţă
în teritoriu monitorizează piaţa serviciilor comunitare de utilităţi publice,
analizează şi evaluează starea serviciilor comunitare de utilităţi publice la
nivel naţional şi acordă servicii de îndrumare şi consultanţă în teritoriu;
j) Direcţia informatică şi pregătirea personalului
operatorilor realizează, dezvoltă, îmbunătăţeşte permanent şi menţine în
funcţiune sistemul informatic propriu, în vederea schimbului de informaţii cu
factorii interesaţi de activitatea A.N.R.S.C, şi iniţiază şi organizează
programe de instruire şi pregătire profesională în domeniile de activitate
reglementate.
Art. 19. - (1) Atribuţiile şi sarcinile
compartimentelor de specialitate se aprobă prin ordin al preşedintelui
A.N.R.S.C.
(2) Atribuţiile, sarcinile şi răspunderile individuale
ale personalului din structura A.N.R.S.C. se stabilesc prin fişele posturilor,
aprobate de angajator.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 20. -Actele administrative încheiate în temeiul
Hotărârii Guvernului nr. 373/2002 privind organizarea şi funcţionarea
Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie
Comunală -A.N.R.S.C, cu modificările şi completările ulterioare, îşi produc
efectele în conformitate cu actul normativ în vigoare la momentul încheierii
lor.
Art. 21. -In termen de 60 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentului regulament, prin ordin al preşedintelui A.N.R.S.C, vor
fi stabilite atribuţiile şi sarcinile compartimentelor de specialitate, precum
şi răspunderile individuale ale personalului A.N.R.S.C, în baza regulamentului
de organizare şi funcţionare.
ANEXĂ la regulament
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ A A.N.R.S.C.
Numărul maxim de posturi: 216, exclusiv preşedintele şi vicepreşedintele
NOTĂ:
1. Regiunea de Dezvoltare Nord-Est - care grupează
judeţele Bacău, Botoşani, laşi, Neamţ, Suceava şi Vaslui.
2. Regiunea de Dezvoltare Sud-Eest - care grupează
judeţele Brăila, Buzău, Constanţa, Galaţi, Vrancea şi Tulcea.
3. Regiunea de Dezvoltare Sud-Muntenia - care grupează
judeţele Argeş, Călăraşi, Dâmboviţa, Giurgiu, Ialomiţa, Prahova şi Teleorman.
4. Regiunea de Dezvoltare Sud-Vest Oltenia - care
grupează judeţele Dolj, Gorj, Mehedinţi, Olt şi Vâlcea.
5. Regiunea de Dezvoltare Vest - care grupează
judeţele Arad, Caraş-Severin, Hunedoara şi Timiş.
6. Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest - care grupează
judeţele Bihor, Bistriţa-Năsăud, Cluj, Sălaj, Satu Mare şi Maramureş.
7. Regiunea de Dezvoltare
Centru - care grupează judeţele Alba, Braşov, Covasna, Harghita, Mureş şi
Sibiu.
8. Regiunea de Dezvoltare Bucureşti-Ilfov - care
grupează municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov.