HOTARARE Nr. 673 din 25 octombrie 1997
privind infiintarea Societatii Nationale de Telecomunicatii
"Romtelecom" - S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome
"Rom-Telecom"
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 296 din 31 octombrie 1997
In temeiul prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 30/1997
privind reorganizarea regiilor autonome si ale Legii nr. 31/1990 privind
societatile comerciale, astfel cum a fost modificata si completata prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32/1997,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
(1) Se infiinteaza Societatea Nationala de Telecomunicatii
"Romtelecom" - S.A., denumita in cele ce urmeaza ROMTELECOM, prin
reorganizarea Regiei Autonome "Rom-Telecom", care se desfiinteaza.
(2) ROMTELECOM este persoana juridica romana, care se organizeaza si
functioneaza in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare si cu statutul
prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
(3) ROMTELECOM este societate comerciala pe actiuni, care functioneaza pe
baza de gestiune economica si autonomie financiara, avand ca obiect activitati
de interes public national.
Art. 2
Sediul ROMTELECOM este in Bucuresti, B-dul Libertatii nr. 14, sectorul 5.
Art. 3
(1) Capitalul social initial al ROMTELECOM este de 1.958.002.900.000 lei si
se constituie prin preluarea integrala a patrimoniului Regiei Autonome
"Rom-Telecom", conform bilantului contabil al acesteia la data de 30
iunie 1997. La data reorganizarii, Regia Autonoma "Rom-Telecom" nu
are in administrare bunuri proprietate publica.
(2) In termen de 30 de zile de la publicarea prezentei hotarari in
Monitorul Oficial al Romaniei, adunarea generala extraordinara a actionarilor
va decide asupra modificarii capitalului social al ROMTELECOM, in raport cu
rezultatele inventarierii patrimoniului Regiei Autonome
"Rom-Telecom", reflectate in bilantul contabil de inchidere al
regiei.
(3) La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, ROMTELECOM preia
toate drepturile si obligatiile Regiei Autonome "Rom-Telecom", in
masura in care, potrivit unor prevederi legale sau contractuale, aceste
drepturi si obligatii nu se sting. De asemenea, ROMTELECOM se substituie in toate
litigiile in curs ale Regiei Autonome "Rom-Telecom".
(4) Bunurile apartinand domeniului privat al statului ori unitatilor
administrativ-teritoriale, inclusiv retelele de telecomunicatii, aflate in
administrarea Regiei Autonome "Rom-Telecom", vor trece in
proprietatea ROMTELECOM la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 4
ROMTELECOM isi desfasoara activitatea in domeniul telecomunicatiilor,
obiectul principal de activitate al acesteia incluzand operarea retelelor de
telecomunicatii si asigurarea serviciilor de telecomunicatii, in temeiul legii
si al licentelor si autorizatiilor acordate de Ministerul Comunicatiilor ori de
alt organ competent si in conformitate cu statutul societatii.
Art. 5
ROMTELECOM este operatorul autorizat de catre Ministerul Comunicatiilor ca
titular al drepturilor exclusive, rezervate, de prestare a serviciilor locale,
interurbane si internationale de telecomunicatii de baza si de construire,
dezvoltare si intretinere a infrastructurii necesare unor astfel de servicii
pana la data de 31 decembrie 2002, conform licentei ori licentelor acordate de
catre Ministerul Comunicatiilor.
Art. 6
Personalul salariat al Regiei Autonome "Rom-Telecom" este preluat
de catre societatea infiintata prin reorganizarea acesteia si este considerat
transferat in interesul serviciului, de la data intrarii in vigoare a prezentei
hotarari.
Art. 7
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, actiunile ROMTELECOM sunt
detinute in totalitate de catre stat, care isi exercita drepturile si
obligatiile decurgand din calitatea de actionar unic prin Ministerul
Comunicatiilor.
Art. 8
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari isi inceteaza
aplicabilitatea prevederile referitoare la Regia Autonoma "Rom-Telecom"
din Hotararea Guvernului nr. 448 din 27 iunie 1991 privind infiintarea regiilor
autonome "Posta Romana" "Rom-Telecom",
"Radiocomunicatii", "Inspectoratul General al
Radiocomunicatiilor" si a Societatii Comerciale "Banc Post" -
S.A., publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 155 din 23
iulie 1991.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministrul comunicatiilor,
Sorin Pantis
p. Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Corneliu Eugeniu Gorcea,
secretar de stat
Ministru de stat,
ministrul reformei,
Ulm Spineanu
ANEXA 1
STATUTUL
Societatii Nationale de Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A.
CAP. 1
Denumirea, sediul social si durata
Art. 1
Denumirea si forma juridica a societatii
(1) Denumirea societatii comerciale este "Societatea Nationala de
Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A. In toate actele, anunturile,
publicatiile si documentatiile emanand de la societate se vor mentiona
denumirea acesteia, cuvintele "societate pe actiuni" sau initialele
"S.A.", sediul, numarul de inmatriculare in Registrul comertului si
codul fiscal.
(2) Societatea Nationala de telecomunicatii Romtelecom - S.A. se constituie
ca societate comerciala pe actiuni, denumita in continuare societate, persoana
juridica romana.
(3) Societatea este o societate nationala de interes public.
Art. 2
Sediul social
(1) Societatea va avea sediul social in Bucuresti, B-dul Libertatii nr. 14,
sectorul 5. Sediul social va putea fi schimbat la o alta adresa, in aceeasi
localitate sau intr-o alta localitate, pe baza hotararii adunarii generale
extraordinare a actionarilor ori a consiliului de administratie, dupa caz, si
cu indeplinirea formalitatilor prevazute de lege pentru modificarea statutului.
(2) La data inmatricularii, societatea are in structura 41 de directii
teritoriale de telecomunicatii, Oficiul Central de Aprovizionare si Centrul de
Servicii Informatice (conform anexei A), toate avand statut juridic de
sucursala.
(3) Societatea poate infiinta sucursale, agentii, reprezentante sau alte
asemenea unitati fara personalitate juridica, precum si filiale, in tara si in
strainatate, cu respectarea legislatiei romane in vigoare, prin hotarare a
adunarii generale extraordinare a actionarilor, pe baza recomandarii
consiliului de administratie.
Art. 3
Durata
Societatea se constituie pentru o durata nelimitata, cu incepere de la data
inmatricularii acesteia in Registrul comertului.
CAP. 2
Obiectul de activitate
Art. 4
Domeniul si obiectul de activitate al societatii
(1) Societatea isi desfasoara activitatea in domeniul telecomunicatiilor,
obiectul principal de activitate al societatii incluzand operarea,
modernizarea, dezvoltarea si intretinerea retelelor de telecomunicatii si a
liniilor de telecomunicatii prin fire, fibre optice, sistem radio sau alte
mijloace si asigurarea serviciilor de telecomunicatii si a telecomunicatiilor
in conformitate cu prevederile licentei sau licentelor ori autorizatiilor
acordate de Ministerul Comunicatiilor ori de alt organ competent.
(2) Societatea asigura, in temeiul contractului sau al prevederilor legale,
serviciile de telecomunicatii necesare sistemului national de aparare si
sistemului de siguranta nationala, la solicitarea autoritatilor publice
competente.
(3) Obiectul de activitate al societatii consta in prestarea urmatoarelor
servicii de telecomunicatii:
a) servicii de baza (telefon, telegraf);
b) transmisii de date;
c) inchirieri circuite pentru transmisii;
d) telefonie publica;
e) servicii de telecomunicatii cu valoare adaugata.
(4) Societatea poate presta servicii conexe celor mentionate mai sus si
poate executa orice alte servicii si activitati dupa cum urmeaza:
a) servicii informatice;
b) cercetare si proiectare in domeniul telecomunicatiilor;
c) studii si consultanta in domeniul telecomunicatiilor;
d) constructii-montaj pentru realizarea de retele de telecomunicatii;
e) invatamant, instruire si documentare in domeniul telecomunicatiilor;
f) operatiuni de aprovizionare si comert exterior in profilul sau de
activitate;
g) microproductie de echipamente si aparate de telecomunicatii;
h) editare si tiparire;
i) lucrari de instalatii, izolatii de echipamente si alte lucrari care
dau functionalitate cladirilor si constructii ingineresti;
j) comert cu amanuntul;
k) hoteluri si moteluri cu restaurant, alte unitati de cazare;
l) transporturi rutiere de marfuri;
m) manipulari si depozitari.
CAP. 3
Capitalul social si actiunile
Art. 5
Capitalul social si actiunile
(1) Capitalul social al societatii este de 1.958.002.900.000 lei, fiind
constituit prin preluarea integrala a patrimoniului Regiei Autonome
"Rom-Telecom", conform bilantului contabil al acesteia la data de 30
iunie 1997, si este divizat in 19.580.029 actiuni nominative avand o valoare
nominala de 100.000 lei fiecare. Capitalul social se varsa in intregime la data
constituirii societatii.
(2) Capitalul social, inscris conform alineatului precedent, va fi
modificat in raport cu rezultatele inventarierii patrimoniului Regiei Autonome
"Rom-Telecom", reflectate in bilantul contabil de inchidere al
regiei, si ale reevaluarii patrimoniului acesteia, potrivit legii. La finalizarea
acestor operatiuni, adunarea generala extraordinara a actionarilor va decide
asupra modificarii corespunzatoare a capitalului social al societatii, a
prezentului statut si asupra efectuarii mentiunilor necesare in Registrul
comertului.
(3) Actiunile sunt detinute in totalitate de catre statul roman, iar
drepturile decurgand din dreptul de proprietate asupra acestora sunt exercitate
de catre actionarul unic, prin ministerul Comunicatiilor.
Art. 6
Certificatele de actiuni
(1) Adunarea generala a actionarilor va decide forma si data la care vor fi
imprimate titlurile, individuale ori cumulative, care atesta calitatea de
actionar.
(2) Titlurile aratate in alineatul precedent vor cuprinde urmatoarele
mentiuni: numele, prenumele si domiciliul actionarului ori, dupa caz,
denumirea, sediul si numarul de inmatriculare la Registrul comertului,
denumirea si durata societatii, numarul Monitorului Oficial al Romaniei in care
s-a facut publicarea, numarul de inmatriculare a societatii in Registrul comertului,
capitalul social, numarul de actiuni si numarul de ordine al acestora, valoarea
nominala a fiecarei actiuni, precum si varsamintele efectuate.
(3) Actiunile sau, dupa caz, titlurile cumulative vor fi semnate de
presedintele consiliului de administratie si de unul dintre ceilalti membri ai
acestuia.
(4) Societatea va tine evidenta titlurilor care atesta calitatea de
actionar intr-un registru numerotat, sigilat si parafat de presedintele
consiliului de administratie, care se pastreaza la sediul societatii.
CAP. 4
Majorarea si reducerea capitalului social
Art. 7
Majorarea capitalului social
(1) Adunarea generala extraordinara a actionarilor sau, in situatia
prevazuta la art. 12 alin. (2) de mai jos, consiliul de administratie va putea
decide majorarea capitalului social, cu respectarea dispozitiilor legale in
vigoare la data majorarii.
(2) Capitalul social va putea fi majorat prin:
a) noi aporturi in numerar si/sau in natura;
b) incorporarea rezervelor (in care vor putea fi incluse diferentele
favorabile rezultate din reevaluarea patrimoniului social), cu exceptia
rezervelor legale, precum si a beneficiilor sau a primelor de emisiune;
c) compensarea unor creante lichide si exigibile asupra societatii cu
actiuni ale acesteia;
d) alte surse stabilite de adunarea generala a actionarilor ori de catre
consiliul de administratie, dupa caz, potrivit legii.
Art. 8
Reducerea capitalului social
(1) In cazul in care administratorii constata pierderea a jumatate din
capitalul social, ei sunt obligati sa convoace in termen de maximum 60 de zile
adunarea generala extraordinara a actionarilor, care va decide fie
reconstituirea capitalului social, fie limitarea sa la valoarea ramasa, fie
dizolvarea societatii.
(2) Reducerea capitalului social se va putea face numai dupa doua luni de
la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei a hotararii adunarii
generale extraordinare a actionarilor ori, in situatia prevazuta la art. 12
alin. (2) de mai jos, a consiliului de administratie, potrivit prevederilor
legale.
CAP. 5
Conducerea si administrarea societatii
Art. 9
Adunarea generala a actionarilor
(1) Adunarea generala a actionarilor este organul de conducere al
societatii, care decide asupra activitatii acesteia si asigura politica ei
economica si comerciala.
(2) Pana la privatizarea societatii, atributiile adunarii generale a
actionarilor sunt exercitate in numele actionarului unic de catre Ministerul
Comunicatiilor, prin ministru sau imputernicitul desemnat prin ordin al
ministrului. Administratorii sau alte persoane salarizate sau indemnizate de
societate nu pot reprezenta actionarul unic in adunarile generale ale
actionarilor.
Art. 10
Convocarea adunarilor generale ale actionarilor
(1) Adunarea generala ordinara a actionarilor se convoaca cel putin o data
pe an, in maximum 3 luni de la incheierea exercitiului financiar precedent.
(2) Adunarea generala extraordinara a actionarilor va fi convocata ori de
cate ori este cazul, la solicitarea actionarului unic sau la cererea
consiliului de administratie ori a comisiei de cenzori.
(3) Adunarea generala a actionarilor (ordinara sau extraordinara) va fi
convocata de catre presedintele consiliului de administratie, prin scrisoare
recomandata, telegrama sau fax.
(4) Convocarea trebuie sa cuprinda data, locul si ora tinerii adunarii,
ordinea de zi, expunerea explicita a problemelor care se vor pune in discutie
si, daca este cazul, textul integral al propunerilor referitoare la modificarea
actelor constitutive. Convocarea va fi expediata pe adresa Ministerului
Comunicatiilor cu cel putin 15 zile inainte de data prevazuta pentru
desfasurarea lucrarilor adunarii generale a actionarilor.
(5) Adunarea generala a actionarilor poate lua hotarari si fara
indeplinirea formalitatilor prevazute pentru convocare, cu respectarea tuturor
prevederilor legale si ale prezentului statut, pentru validitatea hotararilor
adoptate.
(6) Sedintele adunarilor generale ale actionarilor (ordinare sau
extraordinare) vor putea avea loc la sediul societatii sau in orice alt loc
aratat in convocare.
Art. 11
Competentele adunarii generale ordinare a actionarilor
Adunarea generala ordinara a actionarilor are urmatoarele competente:
a) sa aprobe sau sa modifice bilantul contabil, dupa ascultarea raportului
administratorilor si al cenzorilor, si sa fixeze dividendul, potrivit legii;
b) sa numeasca si sa revoce administratorii, sa fixeze limitele puterilor
lor, remuneratia acestora, sa se pronunte asupra gestiunii lor si sa ii
descarce de gestiune, sa stabileasca modul de constituire a garantiilor
acestora;
c) sa numeasca cenzorii, supleantii acestora (daca este cazul) si sa le
fixeze remuneratia;
d) sa stabileasca bugetul de venituri si cheltuieli, programul de
activitate pe exercitiul financiar urmator;
e) sa hotarasca gajarea, inchirierea sau desfiintarea uneia sau mai multora
dintre unitatile societatii;
f) sa hotarasca cu privire la contractarea de imprumuturi bancare pe termen
lung, inclusiv a celor externe, si sa stabileasca competentele si nivelul de
contractare a imprumuturilor bancare curente, a creditelor comerciale si a
garantiilor;
g) sa decida asupra oricaror alte probleme care intra in competenta
adunarii generale ordinare a actionarilor.
Art. 12
Competentele adunarii generale extraordinare a actionarilor
(1) Adunarea generala extraordinara a actionarilor va hotari asupra
problemelor urmatoare:
a) schimbarea formei juridice a societatii;
b) mutarea sediului societatii;
c) modificarea obiectului de activitate al societatii;
d) modificarea duratei de functionare a societatii;
e) majorarea capitalului social si conditiile efectuarii acesteia;
f) reducerea capitalului social sau reintregirea sa prin emisiune de noi
actiuni;
g) fuziunea prin absorbtie sau prin comasare ori divizarea societatii;
h) dizolvarea societatii;
i) emisiunea de obligatiuni;
j) reevaluarea patrimoniului, potrivit legii;
k) vanzarea sau transferul activelor;
l) incheierea de acte juridice prin care societatea dobandeste,
instraineaza, inchiriaza, schimba sau constituie in garantie bunuri aflate in
patrimoniul sau, a caror valoare depaseste o zecime din valoarea contabila a
activelor societatii la data incheierii actului juridic respectiv;
m) orice alte modificari ale statutului, survenite pe parcursul activitatii
sociale, sau orice alta hotarare pentru care este ceruta aprobarea acesteia.
(2) Adunarea generala extraordinara a actionarilor va putea delega
consiliului de administratie exercitiul atributiilor sale prevazute la alin.
(1) lit. b), c), e), f), i) si k).
Art. 13
Desfasurarea adunarilor generale ale actionarilor
(1) Sedintele adunarilor generale ale actionarilor sunt conduse de
presedintele consiliului de administratie sau, in lipsa acestuia, de catre
persoana desemnata pentru a-l inlocui.
(2) Cu ocazia adunarilor generale sunt intocmite procese-verbale consemnate
intr-un registru special, tinut prin grija administratorilor.
(3) Procesul-verbal al adunarii generale trebuie sa contina mentiuni
privind formalitatile de convocare, locul, ora, data sedintei, reprezentantul
actionarului unic, rezumatul problemelor puse in discutie, deciziile luate.
Documentele referitoare la acestea, precum si procura speciala, daca este
cazul, vor constitui anexe ale procesului-verbal de sedinta.
(4) Procesul-verbal se va semna de catre presedinte sau de catre persoana
care ii tine locul si de catre secretarul adunarii generale, desemnat pentru
intocmirea acestuia.
Art. 14
Hotararile adunarilor generale ale actionarilor
(1) Hotararile adunarilor generale ale actionarilor se vor depune in termen
de 15 zile de la adoptare, in extras, la Oficiul Registrului comertului, in
vederea mentionarii lor in registru si publicarii lor in Monitorul Oficial al
Romaniei.
(2) In cazul adoptarii unor hotarari de modificare a prezentului statut, se
va publica numai actul aditional, intocmit pe baza procesului-verbal al adunarii
generale, care va cuprinde textul integral al prevederilor modificate.
(3) Hotararile adunarilor generale ale actionarilor nu vor putea fi
executate mai inainte de aducerea la indeplinire a acestor formalitati si, dupa
caz, a oricaror alte cerinte prevazute de lege.
Art. 15
Administratorii
(1) Societatea va fi administrata de sapte administratori, persoane fizice
de cetatenie romana, domiciliate in Romania, specialisti in domeniul
telecomunicatiilor sau in domeniul economico-financiar, dintre care unul va fi
reprezentant al Ministerului Finantelor.
(2) Administratorii vor indeplini mandate de 2 ani, in masura in care nu
sunt revocati de catre adunarea generala a actionarilor, anterior expirarii
acestui termen.
(3) In cazul absentei temporare sau definitive a unui administrator,
adunarea generala a actionarilor va putea desemna o alta persoana care va
exercita atributiile acestuia temporar ori pana la expirarea mandatului
predecesorului sau, dupa caz.
(4) Fiecare administrator este obligat ca inainte de numire sa depuna o
garantie constand in dublul remuneratiei lunare primite in aceasta calitate.
Art. 16
Consiliul de administratie
(1) Toti administratorii in functie constituie consiliul de administratie
al societatii.
(2) Sedintele consiliului de administratie vor fi convocate de presedinte
sau de catre persoana care ii tine locul, prin scrisoare recomandata, telegrama
sau fax, care se va expedia cu cel putin 15 zile inainte de data fixata,
indicandu-se data, ora, locul si ordinea de zi. Sedintele consiliului de
administratie se vor tine fie la sediul societatii, fie in alt loc indicat in
convocare.
(3) Consiliul de administratie delibereaza valabil in prezenta a minimum
2/3 din numarul membrilor sai si adopta hotararile cu votul majoritatii
administratorilor in functie. Consiliul de administratie va putea delibera in
mod valabil, fara indeplinirea si respectarea formalitatilor de convocare, daca
toti administratorii sunt prezenti.
(4) In cazul in care presedintele consiliului de administratie propune
adoptarea unor hotarari urgente prin corespondenta, membrii consiliului de
administratie isi vor putea exprima votul in scris, in termen de 15 zile de la
solicitare, hotararile astfel adoptate avand valabilitate, daca au fost
respectate conditiile de cvorum si vot, prevazute de lege pentru luarea
deciziilor.
(5) Administratorii vor primi pentru participarea la sedintele consiliului
de administratie o indemnizatie stabilita de adunarea generala ordinara a actionarilor
in fiecare an.
Art. 17
Presedintele consiliului de administratie
(1) Presedintele consiliului de administratie va fi desemnat de catre
adunarea generala a actionarilor.
(2) Presedintele consiliului de administratie indeplineste si functia de
director general al societatii.
(3) Presedintele consiliului de administratie numeste personalul cu functii
de conducere din cadrul societatii. Consiliul de administratie va stabili
competentele privind angajarea celorlalti salariati ai societatii.
(4) Presedintele consiliului de administratie reprezinta societatea in
relatiile cu tertii sau poate desemna o alta persoana in acest scop, in
limitele stabilite de adunarea generala a actionarilor.
Art. 18
Atributiile consiliului de administratie
(1) Atributiile consiliului de administratie sunt urmatoarele:
a) stabileste organigrama societatii;
b) valideaza numirea de catre presedintele consiliului de administratie a
directorilor executivi ai societatii;
c) aduce la indeplinire hotararile adunarii generale a actionarilor;
d) asigura gestiunea si coordonarea activitatii societatii;
e) emite decizii cu caracter obligatoriu pentru celelalte structuri ale
societatii;
f) pregateste documentatia necesara desfasurarii adunarilor generale ale
actionarilor;
g) prezinta adunarii generale a actionarilor situatia economica si
financiara a societatii, precum si raportul de activitate pe fiecare an;
h) stabileste regulamentul de organizare a societatii si a sucursalelor
acesteia;
i) stabileste atributiile si puterile personalului de conducere al
societatii si al sucursalelor;
j) supune aprobarii adunarii generale a actionarilor bilantul contabil
anual, contul de profit si pierderi si bugetul de venituri si cheltuieli
necesar activitatii societatii;
k) indeplineste orice alte atributii si are toate competentele care rezulta
din lege sau din hotararile adunarii generale a actionarilor.
(2) Consiliul de administratie este obligat sa prezinte reprezentantului
Ministerului Comunicatiilor bilantul contabil al societatii, contul de profit
si pierderi, raportul comisiei de cenzori, raportul asupra activitatii
administratorilor pentru anul precedent, propunerile de buget de venituri si
cheltuieli si planul de activitate pentru anul in curs, cu cel putin 10 zile
inainte de termenul fixat pentru adunarea generala ordinara a actionarilor,
care urmeaza a le analiza si aproba. Aceste documente se depun, in termenul
mentionat, la sediul societatii ori se trimit pe adresa Ministerului
Comunicatiilor, in atentia reprezentantului desemnat al acestuia.
Art. 19
Conducerea operativa a societatii
(1) Conducerea operativa a societatii va fi asigurata de catre presedintele
consiliului de administratie impreuna cu directorii executivi numiti de catre
acesta si validati de catre consiliul de administratie pentru a coordona
sectorul tehnic si de dezvoltare si, respectiv, sectorul financiar si
comercial.
(2) Directorii executivi sunt functionari ai societatii, revocarea acestora
constituind o modificare a contractului lor individual de munca. Directorii
executivi nu pot fi membri ai consiliului de administratie.
CAP. 6
Gestiunea societatii
Art. 20
Cenzorii
(1) Gestiunea societatii este controlata de trei cenzori. Un cenzor extern
independent, persoana juridica, poate fi numit sau ales cenzor al societatii.
(2) Cenzorii si cei trei cenzori supleanti vor fi numiti de catre adunarea
generala a actionarilor, potrivit legii.
(3) In exercitarea atributiilor lor de control, cenzorii au dreptul sa
obtina in fiecare luna de la administratori o situatie despre mersul
operatiunilor societatii.
Art. 21
Obligatiile cenzorilor
(1) Cenzorii au urmatoarele obligatii principale:
a) sa verifice activitatea societatii si a sucursalelor acesteia;
b) sa verifice bilantul contabil si contul de profit si pierderi din punct
de vedere al legalitatii si al concordantei lor cu registrele societatii,
regularitatea acestora din urma, precum si daca evaluarea patrimoniului s-a
facut in conformitate cu regulile stabilite pentru intocmirea bilantului
contabil;
c) sa intocmeasca si sa prezinte, anual, adunarii generale a actionarilor
un raport amanuntit cuprinzand rezultatele verificarilor intreprinse in
exercitarea atributiilor prevazute la lit. b) si propunerile lor referitoare la
bilantul contabil si la repartizarea profitului;
d) sa inspecteze lunar, inopinat, casa si sa verifice existenta titlurilor
sau a valorilor, proprietate a societatii sau primite in gaj, cautiune sau
depozit;
e) sa convoace adunarea generala a actionarilor in cazul in care nu a fost
convocata de catre administratori;
f) sa ia parte la adunarile generale ordinare si extraordinare ale
actionarilor, fara drept de vot, putand sa determine inserarea in ordinea de zi
a propunerilor pe care le considera necesare si sa aduca la cunostinta
actionarilor neregularitatile in administrare si incalcarile prevederilor
statutare si legale mai importante, constatate in urma verificarilor;
g) sa supravegheze aducerea la indeplinire de catre administratori sau,
dupa caz, de catre lichidatori a dispozitiilor legii si ale prezentului statut;
h) sa indeplineasca orice alte obligatii prevazute de lege si de prezentul
statut.
(2) Cenzorii isi vor indeplini obligatiile impreuna ori separat, potrivit
legii.
CAP. 7
Activitatea societatii
Art. 22
Exercitiul financiar
Exercitiul financiar incepe la data de 1 ianuarie si se incheie la 31
decembrie ale fiecarui an, cu exceptia primului exercitiu financiar care incepe
la data constituirii societatii.
Art. 23
Amortizarea mijloacelor fixe
Amortizarea activelor corporale si necorporale din patrimoniul societatii
se va calcula potrivit regimului de amortizare stabilit de catre adunarea
generala a actionarilor, in conformitate cu prevederile legale.
Art. 24
Evidenta contabila
(1) Societatea va organiza si va conduce contabilitatea in conformitate cu
prevederile legale si va intocmi bilantul contabil si contul de profit si
pierderi cu respectarea normelor metodologice elaborate de catre Ministerul
Finantelor.
(2) In termen de 15 zile de la data aprobarii de catre adunarea generala a
actionarilor, administratorii vor depune la administratia financiara competenta
o copie de pe bilantul contabil, insotita de contul de profit si pierderi,
raportul lor, raportul cenzorilor si procesul-verbal al adunarii generale a
actionarilor. Dupa vizarea bilantului contabil de catre administratia
financiara, documentele mentionate mai sus se vor depune la Oficiul registrului
comertului.
Art. 25
Distribuirea profitului
Dupa aprobarea bilantului contabil si a contului de profit si pierderi
pentru exercitiul financiar precedent de catre adunarea generala ordinara a
actionarilor, plata impozitelor si prelevarea sumelor necesare constituirii si
mentinerii fondurilor prevazute de lege, profitul ramas la dispozitia
societatii va fi utilizat potrivit hotararii adunarii generale a actionarilor.
Art. 26
Registrele societatii
Societatea va tine, prin grija administratorilor si, respectiv, a
cenzorilor, toate registrele prevazute de lege.
CAP. 8
Modificarea formei juridice, dizolvarea si lichidarea societatii
Art. 27
Modificarea formei juridice a societatii
Modificarea formei juridice a societatii se va putea face numai in temeiul
hotararii adunarii generale extraordinare a actionarilor si cu indeplinirea
tuturor formalitatilor prevazute de lege.
Art. 28
Dizolvarea societatii
Societatea se va dizolva in urmatoarele cazuri:
a) imposibilitatea indeplinirii obiectului sau de activitate;
b) hotararea adunarii generale extraordinare a actionarilor;
c) deschiderea procedurii lichidarii judiciare;
d) reducerea capitalului social cu 50%, daca adunarea generala
extraordinara a actionarilor nu hotaraste reconstituirea acestuia ori limitarea
sa la valoarea ramasa;
e) alte situatii prevazute de lege ori de prezentul statut.
Art. 29
Lichidarea societatii
(1) In caz de dizolvare a societatii, adunarea generala a actionarilor ori,
dupa caz, instanta de judecata va decide lichidarea acesteia.
(2) Lichidarea societatii si repartizarea activului social se vor realiza
in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
CAP. 9
Litigii
Art. 30
Solutionarea litigiilor
(1) Toate litigiile nascute in legatura cu interpretarea si executarea
prevederilor prezentului statut, in masura in care nu vor fi rezolvate pe cale
amiabila, se vor solutiona de catre instantele judecatoresti competente.
(2) Litigiile de orice fel aparute intre societate si persoane fizice sau
juridice sunt de competenta instantelor judecatoresti de drept comun. Partile
pot alege si calea arbitrala.
CAP. 10
Dispozitii finale
Art. 31
Prevederile prezentului statut se completeaza cu dispozitiile legale in
vigoare referitoare la societatile comerciale.
ANEXA A
la statut
LISTA
unitatilor din structura Societatii Nationale de Telecomunicatii
"Romtelecom" - S. A.
1. Directia de telecomunicatii Alba
2. Directia de telecomunicatii Arad
3. Directia de telecomunicatii Arges
4. Directia de telecomunicatii Bacau
5. Directia de telecomunicatii Bihor
6. Directia de telecomunicatii Bistrita-Nasaud
7. Directia de telecomunicatii Botosani
8. Directia de telecomunicatii Brasov
9. Directia de telecomunicatii Braila
10. Directia de telecomunicatii Buzau
11. Directia de telecomunicatii Caras-Severin
12. Directia de telecomunicatii Calarasi
13. Directia de telecomunicatii Cluj
14. Directia de telecomunicatii Constanta
15. Directia de telecomunicatii Covasna
16. Directia de telecomunicatii Dambovita
17. Directia de telecomunicatii Dolj
18. Directia de telecomunicatii Galati
19. Directia de telecomunicatii Giurgiu
20. Directia de telecomunicatii Gorj
21. Directia de telecomunicatii Harghita
22. Directia de telecomunicatii Hunedoara
23. Directia de telecomunicatii Ialomita
24. Directia de telecomunicatii Iasi
25. Directia de telecomunicatii Maramures
26. Directia de telecomunicatii Mehedinti
27. Directia de telecomunicatii Mures
28. Directia de telecomunicatii Neamt
29. Directia de telecomunicatii Olt
30. Directia de telecomunicatii Prahova
31. Directia de telecomunicatii Satu Mare
32. Directia de telecomunicatii Salaj
33. Directia de telecomunicatii Sibiu
34. Directia de telecomunicatii Suceava
35. Directia de telecomunicatii Teleorman
36. Directia de telecomunicatii Timis
37. Directia de telecomunicatii Tulcea
38. Directia de telecomunicatii Vaslui
39. Directia de telecomunicatii Valcea
40. Directia de telecomunicatii Vrancea
41. Directia de telecomunicatii Bucuresti
42. Oficiul Central de Aprovizionare
43. Centrul de Servicii Informatice.