HOTARARE Nr. 673 din 5 mai 2004
pentru aprobarea amendamentelor convenite intre Guvernul Romaniei si Banca
Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare, prin schimb de scrisori
semnate la Zagreb la 22 octombrie 2003 si la 6 februarie 2004 si la Bucuresti
la 9 iulie 2003 si la 18 februarie 2004, la Acordul de imprumut dintre Romania
si Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare privind finantarea
Proiectului de inchidere a minelor si de atenuare a impactului social, in
valoare de 44,5 milioane dolari S.U.A., semnat la Bucuresti la 13 octombrie
1999
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 442 din 18 mai 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 5
alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 11/2000 pentru ratificarea Acordului de
imprumut dintre Romania si Banca Internationala pentru Reconstructie si
Dezvoltare privind finantarea Proiectului de inchidere a minelor si de atenuare
a impactului social, in valoare de 44,5 milioane dolari S.U.A., semnat la
Bucuresti la 13 octombrie 1999, aprobata cu modificari prin Legea nr. 168/2000,
cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba amendamentele convenite intre Guvernul Romaniei si Banca
Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare, prin schimb de scrisori
semnate la Zagreb la 22 octombrie 2003 si la 6 februarie 2004 si la Bucuresti
la 9 iulie 2003 si la 18 februarie 2004, la Acordul de imprumut dintre Romania
si Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare privind finantarea
Proiectului de inchidere a minelor si de atenuare a impactului social, in
valoare de 44,5 milioane dolari S.U.A., semnat la Bucuresti la 13 octombrie
1999, ratificat prin Ordonanta Guvernului nr. 11/2000, aprobata cu modificari
prin Legea nr. 168/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa cum
urmeaza:
1. Sectiunea 1.02 a articolului I "Conditii generale; definitii"
din Acordul de imprumut se completeaza cu sapte noi litere, literele o) - u),
cu urmatorul cuprins:
"o) acordul de grant inseamna un acord incheiat sau care se va incheia
intre F.R.D.S. si un primitor, in termenii si conditiile stabilite in partea C3
a anexei nr. 5 la acest acord;
p) primitor inseamna orice persoana eligibila, in concordanta cu criteriile
stabilite in Manualul de operare al F.R.D.S. pentru S.D.S.C.M., sa primeasca si
sa administreze un grant pentru subproiect;
q) F.R.D.S. inseamna Fondul Roman de Dezvoltare Sociala, infiintat prin
Legea nr. 129/1998, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ca
organism de interes public, fara scop lucrativ, cu personalitate juridica si
avand autonomie administrativa, sau orice succesor legal al acestuia;
r) Manualul de operare al F.R.D.S. pentru S.D.S.C.M. inseamna manualul
adoptat de F.R.D.S., aprobat de Banca si Imprumutat, prin care se stabilesc
criteriile si procedurile pentru selectarea primitorilor si a subproiectelor pentru
S.D.S.C.M. si prin care se definesc termenii si procedurile aplicabile
asistentei asigurate de F.R.D.S. in cadrul Proiectului, incluzand un acord de
grant standard la care se face referire in partea C3 a anexei nr. 5 la acest
acord. Manualul poate fi amendat periodic cu acordul Imprumutatului si al
Bancii;
s) S.D.S.C.M. inseamna Schema de Dezvoltare Sociala a Comunitatilor
Miniere, un program de masuri solicitate in concordanta cu prevederile
sprijinului tehnic si financiar pentru comunitatile miniere, dupa cum au fost
descrise in Manualul de operare al F.R.D.S. pentru S.D.S.C.M.;
t) grant pentru subproiect inseamna un grant acordat sau propus sa fie
acordat de catre F.R.D.S. unui primitor pentru realizarea unui subproiect in
cadrul partii B6 a Proiectului; si
u) subproiect inseamna activitatile eligibile a fi finantate in cadrul
partii B6 a Proiectului in concordanta cu criteriile stabilite in Manualul de
operare al F.R.D.S. pentru S.D.S.C.M. si care vor fi realizate de catre un
primitor prin utilizarea unui grant pentru subproiect."
2. Tabelul din paragraful 1 al anexei nr. 1 "Tragerea sumelor din
imprumut" se modifica si va avea cuprinsul prezentat in anexa care face
parte integranta din prezenta hotarare.
3. Paragraful 2 din anexa nr. 1 va avea urmatorul cuprins:
"2. Pentru scopurile acestei anexe:
a) termenul cheltuieli externe inseamna cheltuieli in moneda oricarei alte
tari decat cea a Imprumutatului, pentru bunuri si servicii furnizate de pe
teritoriul oricarei alte tari decat cea a Imprumutatului;
b) termenul cheltuieli locale inseamna cheltuieli in moneda Imprumutatului
sau pentru bunuri si servicii furnizate pe teritoriul Imprumutatului; si
c) termenul costuri operationale aditionale inseamna: (i) costuri cu combustibilul
si cu asigurarea mijloacelor de transport, pentru echipament de birou,
materiale si consumabile, salarii pentru personalul U.M.P. si U.I.P.; si (ii)
cheltuieli F.R.D.S. pentru implementarea partii B6 a Proiectului, incluzand:
cheltuieli pentru echipament, consumabile de birou, inchiriere spatiu,
incalzire, electricitate, comunicatii, combustibil, salarii pentru personalul
F.R.D.S. (altul decat functionarii publici), deplasare si campanie de
informare."
4. Anexa nr. 2 "Descrierea Proiectului" se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:
a) Paragraful 1 al partii A va avea urmatorul cuprins:
"1. Inchiderea a 31 de mine subterane, in conformitate cu
aranjamentele asupra carora s-a convenit cu Banca;"
b) Partea B se completeaza cu doua noi paragrafe, paragrafele 6 si 7, cu
urmatorul cuprins:
"6. asigurarea de granturi pentru subproiecte pentru finantarea
Schemei de Dezvoltare Sociala a Comunitatilor Miniere (S.D.S.C.M.);
7. finantarea serviciilor de consultanta pe termen scurt pentru
administrarea S.D.S.C.M. si pentru realizarea supravegherii, evaluarii si
monitorizarii subproiectelor, precum si costurile de instruire a personalului,
consultantilor si primitorilor."
c) Paragraful introductiv al partii C va avea urmatorul cuprins:
"Implementarea masurilor de intarire a capacitatii A.N.R.M. pentru
administrarea Legii minelor si a reglementarilor aferente, precum si asistenta
pentru conducerea Proiectului, incluzand:"
d) Partea C se completeaza cu doua noi paragrafe, paragrafele 10 si 11, cu
urmatorul cuprins:
"10. monitorizarea implementarii actiunilor prioritare din planul de
actiune-pilot pentru managementul mediului din Valea Jiului;
11. finantarea serviciilor de consultanta pe termen scurt, in vederea stabilirii
sistemului de management financiar, si finantarea costurilor cu auditul
Proiectului."
5. Anexa nr. 4 "Achizitii" se modifica si se completeaza dupa cum
urmeaza:
a) Partea C din sectiunea I se completeaza cu un nou paragraf, paragraful
3, cu urmatorul cuprins:
"3. Achizitii de bunuri, lucrari si servicii in cadrul partii B6 a
Proiectului
Bunurile pentru F.R.D.S., precum si lucrarile, bunurile si serviciile
(altele decat serviciile de consultanta), in cadrul granturilor pentru subproiecte,
vor fi procurate in conformitate cu prevederile paragrafului 3.15 din Ghid si
cu procedurile stabilite in Manualul de operare al F.R.D.S. pentru
S.D.S.C.M."
b) Paragraful 2 al partii C din sectiunea II va avea urmatorul cuprins:
"Serviciile pentru sarcinile care indeplinesc cerintele stabilite in
paragraful 5.1 din Ghidul pentru servicii de consultanta vor fi achizitionate
in cadrul contractelor adjudecate consultantilor individuali in conformitate cu
prevederile paragrafelor 5.1 - 5.3 din Ghidul pentru servicii de consultanta.
Serviciile de consultanta pe termen scurt pentru partile B6 si B7 ale
Proiectului vor fi achizitionate in conformitate cu prevederile paragrafelor
5.1 - 5.3 din Ghid si cu procedurile stabilite in Manualul de operare al F.R.D.S.
pentru S.D.S.C.M."
6. Anexa nr. 5 "Reglementari privind implementarea" se modifica
si se completeaza dupa cum urmeaza:
a) Partea introductiva a paragrafului 2 din partea A va avea urmatorul
cuprins:
"2. Imprumutatul va realiza partea A a Proiectului prin G.C.I.M.,
partile B1 - B5 ale Proiectului prin A.N.D., partea B6 a Proiectului de A.N.D.
prin F.R.D.S. si partea C a Proiectului prin A.N.R.M. si U.M.P. si in acest
scop va determina pe fiecare dintre G.C.I.M., A.N.D. si A.N.R.M.:"
b) Dupa partea B se introduce partea C cu urmatorul cuprins:
"C. Implementarea granturilor pentru subproiecte
In scopul realizarii partii B6 a Proiectului, Imprumutatul:
1. va repartiza o parte din sumele Proiectului alocate periodic pentru categoria
(8), pentru categoria (3) in limita sumei de 280.000 USD echivalent si pentru
categoria (6) in limita sumei de 270.000 USD echivalent, prevazute in tabelul
din paragraful A.1 al anexei nr. 1 la acest acord, care vor fi puse gratuit la
dispozitia F.R.D.S., conform termenilor si conditiilor acceptabile Bancii;
2. se va asigura ca F.R.D.S. va selecta subproiectele care vor fi finantate
din sumele imprumutului, in conformitate cu criteriile si procedurile stabilite
in Manualul de operare al F.R.D.S. pentru S.D.S.C.M.; si
3. se va asigura ca F.R.D.S. va asigura fonduri sub forma de grant pentru
subproiectele aprobate, in baza acordului standard, convenit cu Imprumutatul si
cu Banca (acord de grant), care se va incheia intre F.R.D.S. si fiecare primitor.
Acordul de grant va include, printre altele:
a) o descriere a subproiectului, impreuna cu o estimare a costurilor
acestuia;
b) suma care va fi asigurata primitorului de catre F.R.D.S., in vederea
sprijinirii realizarii subproiectului;
c) planul de implementare a subproiectului;
d) partea cu care i se cere sa participe (contributia primitorului),
conform principiilor si criteriilor stabilite in Manualul de operare al
F.R.D.S. pentru S.D.S.C.M., la costul total pentru finantarea subproiectului
pentru a carui implementare ii este acordata acestui primitor asistenta in
cadrul acordului de grant;
e) obligatia primitorului de a achizitiona lucrari mici, bunuri si
servicii, care vor fi finantate in cadrul acordului de grant, in conformitate
cu procedurile stabilite in Manualul de operare al F.R.D.S. pentru S.D.S.C.M.;
f) obligatia primitorului de a raporta F.R.D.S. progresul inregistrat in
implementarea subproiectului si de a permite reprezentantilor F.R.D.S. si ai
Bancii, daca Banca va cere astfel, sa viziteze facilitatile, santierele si alte
activitati care vor fi finantate in cadrul acordului de grant; precum si
g) obligatia primitorului de a tine inregistrari si conturi pentru
cheltuielile efectuate in cadrul subproiectului si care au fost finantate din
sumele imprumutului, disponibilizate primitorului in cadrul acordului de grant,
si de a prezenta F.R.D.S., la intervale regulate, situatii cu privire la aceste
inregistrari si conturi."
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Ministru de stat,
ministrul economiei si comertului,
Dan Ioan Popescu
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoana
ANEXA 1
TRAGEREA SUMELOR DIN IMPRUMUT
A. Generalitati
1. Tabelul de mai jos precizeaza categoriile de articole care vor fi
finantate din sumele imprumutului, alocarea sumelor imprumutului pe fiecare
categorie si procentul cheltuielilor pentru pozitiile care vor fi astfel
finantate din fiecare categorie:
________________________________________________________________________________
Categoria Suma alocata Procentul din cheltuielile
din imprumut care vor fi finantate
(exprimata
in dolari
S.U.A.)
________________________________________________________________________________
(1) Lucrari (cu exceptia 16.761.089 78%
partii B1 a Proiectului)
(2) Bunuri (cu exceptia 3.129.449 100% din cheltuielile externe,
partii B1 a Proiectului) 100% din cheltuielile locale
(costuri ex-factory) si
85% din cheltuielile locale
pentru alte articole
achizitionate pe plan local
(3) Servicii de consultanta 9.857.896 100%
si pregatire
(4) Credite in cadrul 3.600.000 100%
partii B1 a Proiectului
(5) Plati stimulative in cadrul 2.650.000 100%
partii B3 a Proiectului
(6) Costuri operationale 1.520.058 100% (cu exceptia bunurilor
aditionale produse pe plan local - 85%)
(7) Avans pentru pregatirea 77.179,45 Suma datorata in cadrul
Proiectului sectiunii 2.02 b) din acest
acord
(8) Granturi pentru subproiecte 5.000.000 100%
pentru S.D.S.C.M.
(9) Nealocate 1.904.328,55
________________________________________________________________________________
TOTAL: 44.500.000
______________________________________________________________________________