HOTARARE Nr. 686 din 23 august 1999
privind infiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare Marina
"Grigore Antipa" - I.N.C.D.M. Constanta
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 434 din 6 septembrie 1999
In temeiul art. 18 alin. (1) si al art. 25 din Ordonanta Guvernului nr.
25/1995 privind reglementarea organizarii si finantarii activitatii de
cercetare-dezvoltare, aprobata si modificata prin Legea nr. 51/1996, cu
modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
(1) Se infiinteaza Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Marina
"Grigore Antipa" - I.N.C.D.M. Constanta, persoana juridica, cu sediul
in municipiul Constanta, bd Mamaia nr. 300, judetul Constanta, in coordonarea
Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, prin reorganizarea
Institutului Roman de Cercetari Marine Constanta care se desfiinteaza.
(2) Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Marina "Grigore Antipa"
- I.N.C.D.M. Constanta isi desfasoara activitatea in conformitate cu
prevederile Ordonantei Guvernului nr. 25/1995 privind reglementarea organizarii
si finantarii activitatii de cercetare-dezvoltare, aprobata si modificata prin
Legea nr. 51/1996, cu modificarile ulterioare, precum si cu regulamentul de
organizare si functionare prevazut in anexa nr. 2.
Art. 2
(1) Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Marina "Grigore
Antipa" - I.N.C.D.M. Constanta are ca obiect principal de activitate efectuarea
de cercetari fundamentale, aplicative si de dezvoltare tehnologica in domeniul
ecologiei si protectiei mediului marin, oceanografiei, ingineriei marine si
costiere, precum si al gestionarii resurselor vii din Marea Neagra si din alte
zone oceanice, pentru a raspunde cerintelor de interes national si
international in zona economica exclusiva proprie la Marea Neagra, inclusiv
celor impuse de aderarea Romaniei la conventiile internationale din domeniul
sau de activitate.
(2) Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Marina "Grigore
Antipa" - I.N.C.D.M. Constanta este operatorul tehnic al retelei nationale
de monitoring fizic, chimic, biologic al apelor marine costiere si de
supraveghere a eroziunii costiere, fiind abilitat sa propuna Ministerului Apelor,
Padurilor si Protectiei Mediului reglementari in domeniu.
Art. 3
(1) Conducerea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare Marina
"Grigore Antipa" - I.N.C.D.M. Constanta este asigurata de catre
consiliul de administratie, comitetul de directie si directorul general.
(2) Orientarea si coordonarea metodologica a activitatii
tehnico-stiintifice din institut sunt asigurate de consiliul stiintific.
Art. 4
(1) Structura organizatorica a Institutului National de
Cercetare-Dezvoltare Marina "Grigore Antipa" - I.N.C.D.M. Constanta
este prevazuta in anexa nr. 1.
(2) Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Marina "Grigore
Antipa" - I.N.C.D.M. Constanta poate infiinta in cadrul structurii sale si
alte subunitati fara personalitate juridica, necesare pentru realizarea
obiectului sau de activitate. Modalitatile de constituire a acestora si
relatiile in cadrul institutului si cu tertii sunt reglementate prin
regulamentul de organizare si functionare prevazut in anexa nr. 2.
Art. 5
(1) Conform situatiei patrimoniului, incheiata la data de 30 iunie 1999,
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Marina "Grigore Antipa" -
I.N.C.D.M. Constanta are un patrimoniu propriu in valoare de 1.157.510 mii lei,
din care: imobilizari corporale si necorporale 912.314 mii lei si active
circulante 235.429 mii lei, conturi de regularizare de 9.767 mii lei.
(2) Predarea-preluarea activului si pasivului intre Institutul Roman de
Cercetari Marine Constanta si Institutul National de Cercetare-Dezvoltare
Marina "Grigore Antipa" - I.N.C.D.M. Constanta se va face pe baza de
protocol ce se va incheia in termen de 90 de zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei hotarari.
Art. 6
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, Institutul National de
Cercetare-Dezvoltare Marina "Grigore Antipa" - I.N.C.D.M. Constanta
preia toate drepturile si obligatiile Institutului Roman de Cercetari Marine
Constanta, in masura in care, potrivit reglementarilor legale sau contractuale,
acestea nu se sting.
Art. 7
Imobilele, anexele si terenurile aferente, situate in municipiul Constanta,
bd Mamaia nr. 300 si nr. 304, judetul Constanta, in care a functionat
Institutul Roman de Cercetari Marine Constanta, precum si bazele experimentale
ale acestuia, situate in orasul Ovidiu si in comuna Istria, judetul Constanta,
trec in administrarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare Marina
"Grigore Antipa" - I.N.C.D.M. Constanta.
Art. 8
(1) Personalul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare Marina
"Grigore Antipa" - I.N.C.D.M. Constanta se preia prin transfer de la
Institutul Roman de Cercetari Marine Constanta si isi pastreaza salariile avute
la data transferului pana la negocierea noului contract colectiv de munca.
(2) Noul contract colectiv de munca va fi negociat si inregistrat, conform
legii, in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
hotarari.
Art. 9
(1) Finantarea activitatilor desfasurate de Institutul National de
Cercetare-Dezvoltare Marina "Grigore Antipa" - I.N.C.D.M. Constanta
se realizeaza din programele coordonate de Agentia Nationala pentru Stiinta,
Tehnologie si Inovare, de Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului
si de alti ordonatori de credite, precum si din surse extrabugetare.
(2) Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere,
conform reglementarilor cuprinse in contractele colective de munca, in limita
fondului total destinat platii salariilor, prevazut in bugetul de venituri si
cheltuieli, stabilit potrivit legii.
Art. 10
Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, in calitate de
minister coordonator, va cuprinde in bugetul de venituri si cheltuieli
fondurile necesare realizarii unor investitii, dotari, aparatura, echipamente
si instalatii pentru Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Marina
"Grigore Antipa" - I.N.C.D.M. Constanta.
Art. 11
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Marina "Grigore
Antipa" - I.N.C.D.M. Constanta isi desfasoara activitatea in conformitate
cu reglementarile legale in vigoare, precum si cu regulamentul de organizare si
functionare prevazut in anexa nr. 2.
Art. 12
Statutul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare Marina "Grigore
Antipa" - I.N.C.D.M. Constanta se reinnoieste, prin reacreditare, la un
interval de maximum 5 ani.
Art. 13
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 14
Pozitia 2 de la lit. C "Unitati de cercetare stiintifica si proiectare
aflate in coordonarea Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului" din cuprinsul anexei nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 104/1999
privind organizarea si functionarea Ministerului Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
85 din 1 martie 1999, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"2. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Marina <<Grigore
Antipa>> - I.N.C.D.M. Constanta".
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul apelor, padurilor
si protectiei mediului,
Romica Tomescu
p. Presedintele Agentiei Nationale
pentru Stiinta, Tehnologie si Inovare,
Mircea Pusca
Ministrul educatiei nationale,
Andrei Marga
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
INSTITUTUL NATIONAL DE CERCETARE-DEZVOLTARE
MARINA "GRIGORE ANTIPA" - I.N.C.D.M. Constanta
STRUCTURA ORGANIZATORICA
_______________
| CONSILIUL DE |
| ADMINISTRATIE |
|_______________|
|
________|_________ ______________________
| DIRECTOR GENERAL |_ _ _ _| CONSILIUL STIINTIFIC |
|__________________| |______________________|
____________________|___________________________
_____|______ ___________|____________ ______|_____
| DIRECTOR | | DIRECTOR | | DIRECTOR |
| STIINTIFIC | | STRATEGIE SI COOPERARE | | ECONOMIC |
|____________| |________________________| |____________|
| | |
________|________ | ________|______
______|______ | ______|______ ___|__________ ______|______ _______|_____
|DEPARTAMENTUL| | | ||DEPARTAMENTUL || || |
|OCEANOGRAFIE,| | |DEPARTAMENTUL||MANAGEMENT ||DEPARTAMENTUL||DEPARTAMENTUL|
|INGINERIE | | |RESURSE VII ||PROGRAME SI ||ECONOMIC, || TEHNIC |
|MARINA SI | | |MARINE ||RESURSE, ||FINANCIAR- || |
|COSTIERA | | | ||RELATII ||CONTABILITATE|| |
|_____________| | |_____________||PUBLICE SI ||_____________||_____________|
______|______ |INTERNATIONALE|
| | |______________|
|DEPARTAMENTUL|
|ECOLOGIE SI |
|PROTECTIA |
|MEDIULUI |
|_____________|
ANEXA 2
REGULAMENT
de organizare si functionare a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
Marina "Grigore Antipa" - I.N.C.D.M. Constanta
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare Marina "Grigore
Antipa" - I.N.C.D.M. Constanta, denumit in continuare institut, este
persoana juridica romana care functioneaza conform Ordonantei Guvernului nr.
25/1995 privind reglementarea organizarii si finantarii activitatii de
cercetare-dezvoltare, aprobata si modificata prin Legea nr. 51/1996, cu
modificarile ulterioare, si isi desfasoara activitatea pe baza prevederilor
legale in vigoare si a prezentului regulament, in coordonarea Ministerului
Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului.
Art. 2
(1) Institutul are structura organizatorica prevazuta in anexa nr. 1.
(2) Institutul poate infiinta in cadrul structurii sale si alte subunitati
fara personalitate juridica, necesare pentru realizarea obiectului de
activitate. Modalitatea de constituire a acestora si relatiile in cadrul
institutului si cu tertii sunt reglementate prin prezentul regulament de
organizare si functionare.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 3
Institutul este infiintat in scopul desfasurarii activitatii de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica in domeniul ecologiei si protectiei
mediului marin, oceanografiei, ingineriei marine si costiere, precum si al
gestionarii resurselor vii din Marea Neagra si din alte zone oceanice de
interes, prin participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului
si la realizarea cu prioritate a obiectivelor stiintifice si tehnologice ale
Planului national de cercetare-dezvoltare si inovare.
Art. 4
Obiectul de activitate al institutului cuprinde:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare
a) In cadrul Planului national de cercetare-dezvoltare si inovare
institutul efectueaza cercetari fundamentale si aplicative pe urmatoarele
directii principale:
- structura, functionarea si evolutia ecosistemelor marine;
- productivitatea biologica a ecosistemelor marine si paramarine;
- evaluarea si monitoringul factorilor de mediu si ale biodiversitatii din
zona costiera si a lacurilor litorale;
- evaluarea si prognoza resurselor vii marine;
- modelarea proceselor de baza in functionarea ecosistemelor marine;
- modificari ale mediului sub influenta factorilor antropici si impactul
acestor modificari asupra resurselor naturale si biodiversitatii;
- procese de baza in sistemul climatic, in special la interfata uscat-ocean-atmosfera;
- reabilitarea si protectia prin tehnologii integrate a zonei costiere si
limitarea abraziunii litorale;
- renaturarea si reabilitarea ecosistemelor marine si paramarine,
modificate prin interventii antropice inadecvate;
- redresarea ecologica a populatiilor unor organisme marine aflate in
declin;
- perfectionarea tehnicilor si a tehnologiilor de investigare a mediului
marin si de protectie a habitatelor in situatii de urgenta;
- elaborarea biotehnologiilor de acvacultura specifice zonei marine;
- elaborarea si optimizarea tehnologiilor de pescuit, valorificare si
industrializare a resurselor vii marine;
- cercetari halieutice integrate in zone de interes pentru Romania in
oceanul mondial;
- dezvoltarea Sistemului informational geografic si a tehnicilor de
teledetectii aplicate mediului marin;
- aplicarea procesului de gestionare integrata a zonei costiere ca optiune
socioeconomica pentru dezvoltarea durabila a zonei;
- fundamentarea stiintifica a actelor legislative si normative care
reglementeaza protectia mediului si gestionarea resurselor vii marine;
- implementarea conventiilor internationale la Marea Neagra; cercetari si
studii specifice;
- cercetari pentru armonizarea legislatiei interne cu legislatia Uniunii
Europene in domeniul gestionarii mediului.
Pentru realizarea obiectului de activitate institutul efectueaza activitati
de cercetare si experimentale in laborator, pe teren, expeditii pe mare cu
navele proprii sau expeditii comune cu alte institutii pe mare sau in zone
oceanice.
b) In afara Planului national de cercetare-dezvoltare si inovare institutul
efectueaza cercetari aplicative pentru solutionarea problemelor din domeniul
sau de activitate:
- dezvoltarea tehnicilor experimentale, a metodologiilor si a masuratorilor
in situ si in laborator;
- elaborarea standardelor de calitate specifice mediului marin;
- elaborarea studiilor si cercetarilor, la solicitarea diferitilor agenti
economici;
- producerea unor echipamente de cercetare in domeniul specific de
activitate;
- elaborarea planurilor strategice de actiune sectoriale vizand protectia
si reabilitarea mediului marin;
- elaborarea sintezelor anuale si a Raportului national privind starea
mediului marin;
- elaborarea bazelor de date oceanografice.
B. Activitati conexe activitatii de cercetare-dezvoltare:
- coordonare, expertiza si consultanta stiintifica pentru activitati de
cercetare in domeniul marin si oceanic desfasurate de catre alte unitati de
cercetare, persoane juridice sau fizice;
- colaborari cu organisme internationale implicate in activitati legate de
cunoasterea, protectia si exploatarea mediului marin si oceanic;
- colaborari cu institute si persoane juridice din strainatate pentru
desfasurarea in comun a unor cercetari in domeniu, pe baza de programe comune
sau alte forme de colaborare;
- asistenta tehnica, expertize de specialitate si studii de impact/bilant
de mediu, la cererea unitatilor, a persoanelor juridice si fizice din tara si
din strainatate;
- realizarea, in colaborare cu unitati de specialitate, a unor utilaje,
aparatura si instalatii necesare activitatii de cercetare in domeniul marin;
- elaborarea solutiilor, tehnologiilor si a echipamentelor necesare pentru
lucrarile de protectie, exploatare si valorificare a resurselor marilor si
oceanelor (proiectare, testare si certificare);
- coordonarea si participarea la activitatile Comisiei teritoriale de
cercetare-dezvoltare Dobrogea si participarea la functionarea altor structuri
de dezvoltare regionala sau a euroregiunilor;
- colaborarea cu alte institute nationale in sfera preocuparilor de
protectie a mediului, pescuit si acvacultura;
- participarea la activitatile din cadrul retelei nationale de calculatoare
pentru cercetare (RNC) ale institutiilor de cercetare si de invatamant superior
din Romania si asigurarea serviciilor Internet in cadrul acesteia;
- activitati de secretariat tehnic in cadrul unor acorduri sau conventii
internationale;
- asigurarea suportului logistic si participarea cu specialisti la
functionarea unor centre de activitate si puncte focale in cadrul programelor
regionale si internationale de cercetare si protectie a mediului marin si de
conservare a resurselor vii;
- asigurarea reprezentarii Romaniei in organizatii stiintifice
internationale de profil prin delegati nationali;
- colaborari cu institutii academice si cu societati stiintifice din tara
si din strainatate;
- colectii de material stiintific si didactic din domeniul marin;
- organizarea de sesiuni, simpozioane, mese rotunde, congrese si alte
manifestari stiintifice cu caracter intern si international in domeniul sau de
activitate.
C. Activitati de instruire, perfectionare si formare profesionala a
personalului in domeniul propriu de activitate:
- formarea si perfectionarea personalului managerial in activitatea de
protectie a mediului si in gestionarea resurselor vii marine;
- colaborarea cu organizatii neguvernamentale, licee si scoli in cadrul
programelor de educatie ecologica.
D. Activitati de editare si tiparire a publicatiilor de specialitate:
- periodicul Cercetari marine - Recherches marines;
- Anuarul oceanografic;
- studii, rapoarte, ghiduri;
- monografii;
- raportul anual asupra starii mediului marin.
E. Activitate de transfer tehnologic al rezultatelor cercetarii din
domeniul stiintelor marii: prin centrul teritorial de transfer tehnologic
Constanta sau prin alte structuri nationale si internationale de specialitate.
F. Valorificarea rezultatelor cercetarilor se face, in principal, prin
autoritatile centrale/locale, organizatii neguvernamentale, comunitatea
stiintifica interna si internationala, precum si prin alti beneficiari ai
contractelor directe.
G. Activitate de executie in vederea sustinerii cercetarii si dezvoltarii
tehnologice in domeniu prin unicate, serii mici de produse, microproductie
pentru valorificarea cercetarilor experimentale proprii.
Activitatile mentionate la lit. A - G pot fi efectuate si in cadrul unor
contracte externe.
H. Activitate de comert interior si activitate de import-export, potrivit
legii, exclusiv pentru echipamente produse, servicii realizate in cadrul
obiectului sau de activitate.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 5
Conform situatiei patrimoniului incheiate la data de 30 iunie 1999
institutul are un patrimoniu propriu in valoare de 1.157.510 mii lei, din care:
imobilizari corporale si necorporale 912.314 mii lei si active circulante 235.429
mii lei, conturi de regularizare 9.767 mii lei.
Art. 6
(1) Institutul administreaza cu diligenta unui bun proprietar bunuri
proprietate publica, precum si alte bunuri dobandite in conditiile legii.
Bunurile proprietate publica, precum si cele dobandite se afla in administrarea
institutului si se evidentiaza distinct in patrimoniul acestuia.
(2) Rezultatele cercetarilor concretizate in active corporale si
necorporale, efectuate si finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri,
sunt bunuri dobandite, daca prin contract nu se prevede altfel, si se
inregistreaza in evidenta contabila a institutului cu respectarea prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin Legea nr.
51/1996, cu modificarile ulterioare.
(3) In exercitarea drepturilor sale institutul poseda si foloseste bunuri
aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea in conditiile legii,
in scopul realizarii obiectului sau de activitate, beneficiind de rezultatele
utilizarii acestora.
(4) Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor legale
in vigoare.
(5) Concesionarea unor subunitati, servicii sau activitati se poate face
numai in scopul stimularii transferului rezultatelor activitatii de
cercetare-dezvoltare, in conditiile prevederilor legale si cu aprobarea
Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului si a Agentiei Nationale
pentru Stiinta, Tehnologie si Inovare.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 7
(1) Institutul poate avea in structura departamente, sectii, laboratoare,
precum si alte structuri organizatorice necesare realizarii obiectului sau de
activitate.
(2) In functie de specificul activitatii se pot organiza colective
specializate sau colective interdisciplinare.
Art. 8
(1) Modificarile in structura organizatorica si functionala a institutului
se propun de directorul general si se aproba de consiliul de administratie.
(2) Directorul general stabileste relatiile dintre subunitatile aflate in
structura institutului, precum si relatiile acestora cu tertii si le poate
acorda conducatorilor acestor subunitati imputerniciri de reprezentare in
numele institutului, cu avizul consiliului de administratie.
Art. 9
Conducatorii subunitatilor din structura institutului raspund in fata
directorului general si a consiliului de administratie de indeplinirea tuturor
atributiilor, responsabilitatilor si competentelor incredintate de acestia.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 10
(1) Conducerea institutului este asigurata de:
a) consiliul de administratie;
b) comitetul de directie;
c) directorul general.
(2) Orientarea si coordonarea metodologica a activitatii
tehnico-stiintifice din institut sunt asigurate de consiliul stiintific.
Consiliul de administratie
Art. 11
(1) Consiliul de administratie este format din 9 membri, numiti pentru un
mandat de 4 ani, care poate fi reinnoit.
(2) Consiliul de administratie este alcatuit din:
- un presedinte;
- un vicepresedinte;
- 7 membri.
Art. 12
(1) Din consiliul de administratie fac parte, in mod obligatoriu:
a) directorul general - presedinte;
b) un reprezentant al Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului;
c) un reprezentant al Agentiei Nationale pentru Stiinta, Tehnologie si
Inovare;
d) un reprezentant al Ministerului Finantelor;
e) un reprezentant al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale;
f) presedintele consiliului stiintific.
(2) Ceilalti membri ai consiliului de administratie sunt specialisti din
institut sau din afara acestuia.
(3) Numirea membrilor consiliului de administratie se face prin ordin al
ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului, cu avizul presedintelui
Agentiei Nationale pentru Stiinta, Tehnologie si Inovare, la propunerea
Ministerului Finantelor, Ministerului Muncii si Protectiei Sociale si a
Agentiei Nationale pentru Stiinta, Tehnologie si Inovare.
(4) Revocarea membrilor consiliului de administratie pentru abateri grave
sau pentru lipsa de activitate in executarea mandatului se face de catre
acelasi organ care a facut numirea.
(5) Consiliul de administratie isi desemneaza vicepresedintele.
Art. 13
Membrii consiliului de administratie sunt cetateni romani si:
a) isi pastreaza calitatea de angajat la institutia sau la unitatea de la
care provin si toate drepturile si obligatiile derivand din aceasta calitate;
b) nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administratie sau nu
pot participa in aceeasi calitate la societatile comerciale cu care institutul
are relatii contractuale sau interese contrare;
c) sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care, personal ori sotul, rudele sau copiii pana la gradul al
doilea inclusiv, sunt in acelasi timp patroni sau asociati la societati
comerciale cu capital privat cu acelasi profil sau cu care institutul se afla
in relatii comerciale directe;
d) sunt remunerati pentru activitatea desfasurata in aceasta calitate cu o
indemnizatie lunara stabilita de consiliul de administratie.
Art. 14
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in baza
regulamentului propriu de functionare si cu respectarea legislatiei in vigoare.
El hotaraste in problemele privind activitatea institutului, cu exceptia celor
care, potrivit legii, sunt in competenta altor organe.
Art. 15
Consiliul de administratie se intruneste cel putin o data pe luna sau ori
de cate ori interesele institutului o cer, convocarea acestuia facandu-se de
catre presedinte sau la solicitarea a cel putin unei treimi din numarul
membrilor consiliului de administratie. Dezbaterile consiliului de
administratie sunt conduse de presedintele consiliului, iar in lipsa acestuia,
de catre vicepresedinte.
Art. 16
(1) Consiliul de administratie isi poate desfasura activitatea in prezenta
a cel putin doua treimi din numarul membrilor sai. Daca nu este indeplinita
aceasta conditie, sedinta consiliului de administratie poate fi reprogramata
intr-un interval de cel mult 15 zile, avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unul din numarul total al
membrilor.
Art. 17
La sedintele consiliului de administratie pot fi invitati un reprezentant
al sindicatului si un reprezentant al salariatilor care nu fac parte din
sindicat, in conditiile legii.
Art. 18
Pentru luarea unor decizii complexe consiliul de administratie poate atrage
in activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite sectoare de
activitate. Activitatea acestora va fi recompensata material conform
prevederilor legale.
Art. 19
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor care le revin.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au impotrivit luarii unei
decizii ce s-a dovedit pagubitoare pentru institut nu raspund, daca au
consemnat expres punctul lor de vedere in registrul de sedinte al consiliului
de administratie si au anuntat in scris despre aceasta organul coordonator.
Art. 20
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) avizeaza modificarea structurii organizatorice si functionale a institutului,
infiintarea, desfiintarea si comasarea de subunitati din structura acestuia,
necesare realizarii obiectului de activitate al institutului;
b) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor tehnologii de varf
si de modernizare a celor existente in concordanta cu strategia generala a
domeniului propriu;
c) propune Programul anual de cercetare-dezvoltare pe care il inainteaza
Colegiului Consultativ pentru Cercetare-Dezvoltare si Inovare;
d) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli pe
care il depune la Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului in
vederea aprobarii prin hotarare a Guvernului;
e) analizeaza si avizeaza bilantul contabil si contul de profit si
pierderi, pe care le supune aprobarii Ministerului Finantelor, si aproba
raportul de gestiune asupra activitatii desfasurate de institut in anul
precedent;
f) analizeaza raportarea semestriala privind activitatea realizata de
institut, aproba masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru
al bugetului de venituri si cheltuieli;
g) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza sa fie realizate de institut;
h) propune spre aprobare, in conditiile legii, majorarea sau diminuarea
patrimoniului, concesionarea, inchirierea sau darea in locatie de gestiune a
unor bunuri, servicii, subunitati de productie din patrimoniul institutului;
i) aproba asocierea institutului cu terte persoane juridice, in vederea
realizarii de activitati comune care prezinta interes pentru asociati si care
se incadreaza in obiectul de activitate al institutului, cu respectarea
prevederilor legale;
j) aproba valorificarea bunurilor dobandite, cu respectarea prevederilor
legale;
k) fundamenteaza si prezinta Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului propuneri pentru asigurarea de fonduri, prin bugetul de venituri si
cheltuieli al acestuia, pentru finantarea obiectivelor de interes public
specifice activitatii institutului;
l) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 35 alin. (1) si
stabileste modul de rambursare a acestora;
m) aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de munca;
n) executa orice alte atributii stabilite, potrivit prevederilor legale.
Art. 21
In primul trimestru al fiecarui an consiliul de administratie prezinta
Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului un raport asupra activitatii
desfasurate in anul precedent si asupra programului de activitate pentru anul
in curs.
Art. 22
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de institut;
atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de functionare a
consiliului de administratie.
Comitetul de directie
Art. 23
Conducerea operativa este asigurata de un comitet de directie compus din
directorul general si directorii din structura organizatorica a institutului.
Art. 24
Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare realizarii
obiectivelor rezultate din:
a) strategia programelor de dezvoltare a institutului;
b) programul anual de cercetare-dezvoltare;
c) bugetul de venituri si cheltuieli;
d) programul de investitii;
e) sistemul de asigurare a calitatii;
f) alte obligatii.
Art. 25
Comitetul de directie se intruneste decadal sau ori de cate ori interesele
institutului o impun.
Art. 26
(1) La nivelul subunitatilor din institut se organizeaza si functioneaza
comitetul de conducere, care isi desfasoara activitatea in conformitate cu
propriul regulament de organizare si functionare, aprobat de consiliul de
administratie al institutului, si este prezidat de directorul subunitatii
respective.
(2) Comitetul de conducere exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor stabilite de directorul general al institutului si aprobate de
consiliul de administratie.
Directorul general
Art. 27
Activitatea curenta a institutului este condusa de directorul general,
numit prin ordin al ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului, cu
acordul presedintelui Agentiei Nationale pentru Stiinta, Tehnologie si Inovare,
pe baza rezultatului concursului organizat conform conditiilor si criteriilor
stabilite de consiliul stiintific.
Art. 28
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului in
relatiile cu celelalte organe, organizatii si agenti economici, precum si cu
persoane fizice din tara si din strainatate;
b) stabileste atributiile, competentele si relatiile compartimentelor de la
toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum si relatiile acestora
cu tertii;
c) propune modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului;
d) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
institutului si a salariilor personalului din institut, prin comitetul de
directie; aproba salariile rezultate din negocierea directa;
e) numeste si revoca conducatorii compartimentelor de munca din aparatul
propriu, precum si directorii din structura organizatorica a institutului, cu
avizul consiliului de administratie;
f) angajeaza si concediaza personalul propriu al institutului;
g) aproba comisiile de concurs pentru promovarea in functiile de cercetator
principal gradul I, II, III si de cercetator stiintific, la propunerea
consiliului stiintific;
h) are atributii si raspunderi similare unui ordonator de credite pentru
sumele alocate institutului de la bugetul de stat, in conditiile art. 21 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin Legea nr.
51/1996, cu modificarile ulterioare;
i) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
j) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert exterior,
prin compartimente proprii specializate;
k) exercita atributiile si are raspunderile care ii revin din prevederile
legale, aproba si ia masuri privind activitatea institutului, cu exceptia celor
date, potrivit reglementarilor legale, in competenta altor organe;
l) exercita orice alte atributii care ii sunt delegate de consiliul de
administratie;
m) poate delega, in conditiile legii, o parte din atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului.
Consiliul stiintific
Art. 29
(1) Consiliul stiintific este format din 21 de membri reprezentativi pentru
toate compartimentele stiintifice din cadrul institutului.
(2) Consiliul stiintific este alcatuit din cercetatori stiintifici cu
realizari deosebite, experienta, capacitate de analiza, sinteza si prospectare
in domeniu, cadre didactice din invatamantul superior, salariati ai institutului
sau din afara acestuia, alesi prin vot secret de catre cadrele cu studii
superioare din institut.
(3) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si un vicepresedinte,
alesi pe 2 ani, prin vot secret, de catre membrii acestuia. Din consiliul
stiintific fac parte, de drept, directorul general si directorii din structura
organizatorica a institutului.
(4) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu.
Art. 30
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare si la elaborarea Planului national de cercetare-dezvoltare
si inovare in domeniul stiintelor marii;
b) contribuie la realizarea obiectivelor stiintifice si tehnologice ale
Planului national de cercetare-dezvoltare si inovare;
c) examineaza si avizeaza proiectele de cercetare stiintifica, precum si
realizarea acestora;
d) avizeaza hotararile care implica politica de cercetare a institutului;
e) propune masuri pentru perfectionarea profesionala si pentru incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale;
f) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de incadrare
si promovare a personalului de cercetare-dezvoltare;
g) propune comisiile de concurs pentru promovarea in functiile atestabile
si confirma rezultatele concursurilor pentru functiile de cercetator gradul I,
II, III si cercetator stiintific;
h) organizeaza si coordoneaza desfasurarea actiunilor cu caracter
stiintific;
i) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop
stiintific;
j) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in
strainatate;
k) stabileste criteriile si conditiile de organizare a concursului pentru
functia de director general al institutului.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si administrarea acestuia. Relatii
financiare
Art. 31
(1) Institutul intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul
contabil si contul de profit si pierderi, potrivit normelor metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor.
(2) Bilantul contabil anual se avizeaza de consiliul de administratie, se
supune spre aprobare Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, se
transmite Ministerului Finantelor si se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 32
(1) Veniturile si cheltuielile institutului se stabilesc prin buget pentru
fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se aproba de catre Guvern la
propunerea Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, cu avizul
Ministerului Finantelor si al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
Art. 33
Corelat cu contractele incheiate pentru activitatea programata, institutul
determina anual volumul veniturilor de realizat si cheltuielile totale de
efectuat.
Art. 34
Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform
reglementarilor cuprinse in contracte colective de munca, in limita fondului
total destinat platii salariilor, prevazut in bugetul de venituri si
cheltuieli, stabilit potrivit legii.
Art. 35
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care, in cursul
unui an, resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate
contracta credite cu bancile comerciale, in valoare de cel mult 20% din
veniturile brute, in termeni reali, realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea
Ministerului Finantelor.
Art. 36
(1) Institutul hotaraste cu privire la investitiile care urmeaza a fi
realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se din
surse proprii si credite bancare, cu exceptia investitiilor care intra sub
incidenta art. 6 si 11 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1993 privind unele
masuri pentru restructurarea activitatilor regiilor autonome.
(2) In cazul investitiilor, altele decat cele prevazute de art. 6 din
Ordonanta Guvernului nr. 15/1993, finantate integral sau partial de la bugetul
de stat, limita de finantare se aproba o data cu legile de adoptare a acestora,
iar institutul are obligatia ca in executia bugetului de venituri si cheltuieli
sa se incadreze in alocatiile bugetare aprobate.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca pe
baza de licitatie publica, potrivit legislatiei privind achizitiile publice.
(4) Contractarea de credite mai mari de 500 milioane lei in vederea
realizarii de investitii de natura celor prevazute la alin. (1) si (2), se
efectueaza cu aprobarea Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului,
pe baza avizului prealabil al Ministerului Finantelor.
Art. 37
(1) Operatiunile de incasari si plati ale institutului se efectueaza prin
conturi deschise la banci comerciale cu sediul in Romania.
(2) Institutul poate efectua operatiuni de incasari si plati in lei si in
valuta prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casa si a
normativelor de disciplina financiar-valutare, stabilite prin actele normative
in vigoare.
(3) Institutul poate efectua operatiuni de comert exterior potrivit legii.
Operatiunile de incasari si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi
deschise la banci comerciale cu sediul in Romania.
Art. 38
Institutul isi va organiza controlul financiar preventiv si controlul
financiar de gestiune, potrivit legii.
CAP. 7
Reglementarea litigiilor
Art. 39
Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesolutionate pe
cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor de judecata romane
competente, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 40
(1) Prezentul regulament de organizare si functionare se completeaza cu
celelalte reglementari legale care se refera la activitatea institutelor de
cercetare-dezvoltare si a regiilor autonome.
(2) Modificarile si completarile regulamentului de organizare si
functionare se pot face la propunerea consiliului de administratie, cu
respectarea actelor normative in vigoare, cu aprobarea Ministerului Apelor,
Padurilor si Protectiei Mediului si cu avizul Agentiei Nationale pentru
Stiinta, Tehnologie si Inovare.
Art. 41
Statutul de institut national de cercetare dezvoltare se reinnoieste prin
reacreditare, care are loc intr un interval de maximum 5 ani.