HOTARARE Nr. 697 din 8 octombrie 1998
pentru aprobarea Contractului-cadru privind conditiile acordarii asistentei
medicale in cadrul sistemului asigurarilor sociale de sanatate pe anul 1998
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 400 din 21 octombrie 1998
In temeiul prevederilor art. 11 alin. (2) din Legea asigurarilor sociale de
sanatate nr. 145/1997,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Contractul-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale
in cadrul sistemului asigurarilor sociale de sanatate pe anul 1998, prevazut in
anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
(1) Prevederile contractului-cadru se aplica pe masura ce noul cadru legal
si mecanismele sistemului asigurarilor sociale de sanatate devin operante.
(2) Pana la indeplinirea acestor conditii, plata serviciilor si a
cheltuielilor aferente ingrijirii sanatatii populatiei se va face din fondul
initial de asigurari de sanatate, conform legislatiei in vigoare.
Art. 3
In termen de 30 de zile de la data publicarii prezentei hotarari in
Monitorul Oficial al Romaniei, Ministerul Sanatatii impreuna cu Colegiul
Medicilor din Romania vor elabora norme metodologice de aplicare a
contractului-cadru.
Art. 4
De la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga orice
dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul sanatatii,
Hajdu Gabor
Presedintele Colegiului
Medicilor din Romania,
Mircea Cinteza
Ministrul muncii
si protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
p. Ministrul finantelor,
Dan Radu Rusanu,
secretar de stat
ANEXA 1
CONTRACT-CADRU
privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului
asigurarilor sociale de sanatate in anul 1998
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului asigurarilor
sociale de sanatate sunt reglementate in prezentul contract-cadru, elaborat de
Colegiul Medicilor din Romania si de Ministerul Sanatatii care, in anul 1998,
indeplineste rolul Casei Nationale de Asigurari de Sanatate.
Art. 2
(1) Medicii si personalul sanitar sunt obligati:
a) sa respecte confidentialitatea prestatiei medicale;
b) sa respecte criteriile medicale de calitate;
c) sa informeze asiguratii despre serviciile oferite si modul in care vor
fi furnizate;
d) sa furnizeze tratamentul adecvat si sa prescrie medicamentele prevazute
in Nomenclatorul de medicamente, conform reglementarilor in vigoare;
e) sa utilizeze, in conditii de eficienta, fondurile primite de la
directiile sanitare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
(2) Directiile sanitare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, sunt
obligate:
a) sa verifice acreditarea si/sau autorizarea furnizorilor de servicii
medicale;
b) sa verifice prescrierea medicamentelor in conformitate cu reglementarile
in vigoare si sa asigure decontarea acestora catre furnizorii de medicamente;
c) sa deconteze furnizorilor de servicii medicale contravaloarea
serviciilor contractate si prestate catre persoane care au dovedit calitatea de
asigurat;
d) sa verifice calitatea actului medical prestat, prin intermediul comisiei
mixte pe care o formeaza impreuna cu Colegiul Medicilor din Romania, conform
Legii asigurarilor sociale de sanatate nr. 145/1997;
e) sa asigure un sistem de rambursare a costurilor educatiei medicale
continue;
Art. 3
(1) Pentru a obtine drepturile prevazute de Legea nr. 145/1997,
beneficiarii serviciilor de ingrijiri primare de sanatate urmeaza:
a) sa se inscrie pe lista unui medic de familie acreditat;
b) sa anunte medicul de familie ori de cate ori apare o modificare in
starea lor de sanatate;
c) sa anunte medicul de familie in cazul in care se decid sa se inscrie pe
lista altui medic de familie, pentru a putea fi radiati de pe listele celui
dintai;
d) sa se prezinte la controalele preventive periodice;
e) sa respecte cu strictete tratamentul si indicatiile medicului de
familie;
f) sa anunte medicul de familie atunci cand apar modificari ale datelor de
identitate sau modificari referitoare la incadrarea lor intr-o anumita
categorie de asigurat;
g) sa aiba o conduita civilizata in relatiile cu personalul medical.
(2) Medicul de familie poate refuza un asigurat de pe lista, daca acesta nu
respecta prevederile alin. (1) lit. d), e) si g). Nerespectarea prevederilor
lit. d), e) si g) va fi supusa analizei si deciziei comisiei paritare
organizate de Colegiul Medicilor din Romania si de directiile sanitare
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
CAP. 2
Asistenta medicala primara
Art. 4
(1) Asistenta medicala primara se acorda in cabinete medicale individuale
si in cabinete medicale din cadrul dispensarelor, din sistemul public si
privat, autorizate si/sau acreditate, conform prevederilor legale.
(2) Criteriile minime de dotare si de functionare ale unui cabinet medical
sunt stabilite prin ordin al ministrului sanatatii.
Art. 5
(1) Asistenta medicala primara se acorda de medicul de familie. Rolul
acestuia este indeplinit de medicul de medicina generala din sistemul public si
privat, acreditat potrivit legii sa furnizeze servicii medicale primare
persoanelor inscrise pe lista proprie, indiferent de sex, varsta sau afectiune
medicala, in mod permanent.
(2) Lista cuprinzand asiguratii inscrisi la fiecare medic de familie se
depune de catre acesta la directia sanitara judeteana sau, dupa caz, a
municipiului Bucuresti, pentru verificare si avizare.
(3) Asistenta medicala primara se poate acorda si in cadrul formelor
asociative ale medicilor de familie, in conditiile stabilite prin contractele
individuale pentru furnizarea de servicii medicale.
Art. 6
Medicul de familie are urmatoarele obligatii:
a) sa respecte dreptul la libera alegere de catre asigurat a medicului, in
limitele de calitate impuse de activitatea medicala, si dreptul acestuia de
a-si schimba medicul de familie dupa expirarea a cel putin 3 luni de la data
inscrierii; transferul fisei medicale a asiguratului care a solicitat scoaterea
de pe lista medicului se face prin serviciul postal, iar medicul de la care pleaca
asiguratul va pastra o copie de pe fisa medicala a acestuia;
b) sa actualizeze lista proprie a asiguratilor inscrisi ori de cate ori
apar modificari in cuprinsul acesteia;
c) sa-si stabileasca programul de activitate in cadrul cabinetului medical
si sa-l aduca la cunostinta asiguratilor si directiei sanitare judetene sau,
dupa caz, a municipiului Bucuresti;
d) sa solicite asiguratilor inscrisi pe lista proprie documentele
justificative care atesta calitatea de asigurat;
e) sa-si organizeze activitatea astfel incat sa poata acorda asistenta
medicala curenta si de urgenta asiguratilor inscrisi pe lista sa ori de cate
ori este necesar, inclusiv in zilele de sambata, duminica sau sarbatori legale,
acolo unde este posibil.
Art. 7
(1) Lista serviciilor de asistenta medicala primara care se acorda de catre
medicul de familie persoanelor asigurate in cabinetul de consultatii sau, in
cazuri justificate, la domiciliul acestora cuprinde:
a) servicii profilactice;
b) servicii de urgenta;
c) servicii medicale curative;
d) servicii speciale;
e) alte activitati.
(2) Lista detaliata a acestor servicii si activitati se stabileste prin
norme metodologice elaborate de Ministerul Sanatatii si de Colegiul Medicilor
din Romania.
Art. 8
Modalitatile de plata a furnizorilor de servicii in asistenta medicala
primara sunt:
a) tarif pe persoana asigurata sau per capita;
b) tarif pe serviciu medical, dupa caz.
Art. 9
(1) Plata prin tarif pe persoana asigurata se face in raport cu numarul de
puncte, calculat in functie de numarul si de structura pe grupe de varsta a
asiguratilor inscrisi pe listele proprii.
(2) Numarul de puncte acordate pentru fiecare persoana inscrisa corespunde
asigurarii de catre medic a asistentei medicale primare pe durata unui an
calendaristic. Acest numar de puncte va fi stabilit si va putea fi ajustat in
functie de anumite criterii stabilite prin norme metodologice elaborate de
Ministerul Sanatatii si de Colegiul Medicilor din Romania.
(3) Medicii de familie nou-veniti intr-o localitate, cu avizul Colegiului
Medicilor din Romania, care stabilesc relatii contractuale cu directia sanitara
judeteana si, respectiv, a municipiului Bucuresti, pot fi platiti cu un salariu
de baza echivalent pregatirii si gradului profesional din sistemul sanitar
bugetar - timp de maximum 3 luni -, perioada acordata pentru intocmirea listei
de asigurati.
Art. 10
Plata prin tarif pe serviciu medical se face pentru anumite servicii si
activitati profilactice, contractate cu directia sanitara judeteana sau, dupa
caz, a municipiului Bucuresti, avand ca scop stimularea medicului in realizarea
acestor servicii. Numarul de puncte acordat pentru serviciile medicale
realizate se stabileste prin norme metodologice elaborate de Ministerul
Sanatatii si de Colegiul Medicilor din Romania.
Art. 11
Prestatiile medicale acordate suplimentar asiguratilor, conform
competentei, cu acordul directiei sanitare judetene sau, dupa caz, a
municipiului Bucuresti, pe baza contractelor pentru furnizare de servicii
medicale, se vor plati direct de catre asigurat.
Art. 12
(1) Medicul de familie va contracta cu directia sanitara judeteana sau,
dupa caz, a municipiului Bucuresti serviciile de asistenta medicala primara pe
care le asigura persoanelor inscrise pe listele proprii, serviciile
profilactice si alte activitati sanitare prevazute la art. 7.
(2) Sumele platite medicului de familie de catre directia sanitara
judeteana sau, dupa caz, a municipiului Bucuresti reprezinta contravaloarea
numarului de puncte obtinut potrivit numarului de asigurati inscrisi si
serviciilor medicale efectuate.
(3) Medicii de familie beneficiaza de concediu legal de odihna platit si de
concediu medical. Pentru perioada concediului de odihna si a concediilor
medicale, medicii de familie au obligatia de a organiza preluarea activitatii
medicale de catre un alt medic de familie. In cazul in care acest lucru nu este
posibil, directia sanitara judeteana sau, dupa caz, a municipiului Bucuresti
are dreptul de a numi un inlocuitor. Pentru concediile de odihna, concediile
medicale prelungite mai mari de 30 de zile calendaristice si concediile fara
plata, medicul care il inlocuieste va fi platit pentru asistenta medicala
acordata, in cadrul fondului de asigurari de sanatate aprobat.
(4) In anul 1998 valoarea punctului este unica pe tara si se va stabili,
trimestrial, de catre Ministerul Sanatatii, pe baza sumelor stabilite cu
aceasta destinatie si a numarului de puncte efectiv realizate.
Art. 13
(1) Pentru realizarea serviciilor medicale primare, medicul este ajutat de
personal sanitar mediu si auxiliar, angajat pe baza de contract individual de
munca de catre directia sanitara judeteana sau, dupa caz, a municipiului
Bucuresti, pentru cabinetele medicale din sistemul public, si de catre medic,
in cabinetele private, in cazul medicilor care au relatii contractuale cu
directia sanitara judeteana sau, dupa caz, a municipiului Bucuresti.
(2) Numarul de personal sanitar mediu si auxiliar se stabileste pe baza
normelor elaborate de Ministerul Sanatatii, cu avizul Colegiului Medicilor din
Romania.
(3) Pentru acordarea serviciilor medicale contractate si pentru
functionarea cabinetelor medicale, medicul de familie sau grupul de medici care
se asociaza in acest scop au dreptul la un buget de practica medicala, care
este prevazut in contractul de furnizare de servicii incheiat de acestia cu
directia sanitara judeteana sau, dupa caz, a municipiului Bucuresti. Modul de
administrare a acestui buget se stabileste prin norme metodologice elaborate de
Ministerul Sanatatii si de Colegiul Medicilor din Romania.
(4) Bugetul de practica medicala cuprinde:
a) cheltuielile de personal aferente personalului sanitar mediu si
auxiliar;
b) cheltuielile de intretinere si de functionare a cabinetului medical;
c) cheltuielile cu medicamentele si materialele sanitare pentru trusa de
urgenta.
(5) In anul 1998, plata personalului sanitar mediu si auxiliar se face
conform reglementarilor privind salarizarea personalului din sistemul bugetar.
Plata drepturilor salariale se face de catre directia sanitara judeteana sau,
dupa caz, a municipiului Bucuresti ori de catre unitatea sanitara la care este
arondat dispensarul medical.
(6) In anul 1998, carnetele de munca ale medicilor si ale personalului
sanitar mediu si auxiliar din asistenta medicala primara in sistemul public si
privat se preiau de directia sanitara judeteana sau, dupa caz, a municipiului
Bucuresti, ori de unitatea sanitara platitoare, respectiv de spitalul la care
este arondata unitatea.
(7) Bugetul de practica medicala pentru cabinetele din sistemul public se
stabileste pe baza istorica, tinandu-se seama de numarul de puncte realizate
potrivit art. 9, si are in vedere fondurile prevazute cu aceasta destinatie in
bugetul fondului initial de asigurari sociale de sanatate si utilizarea
acestora cu maximum de eficienta.
(8) In sistemul privat, bugetul de practica medicala se stabileste pe baza
acelorasi criterii valorice ca in sistemul public.
Art. 14
(1) Medicii de familie care isi desfasoara activitatea exclusiv intr-un
cabinet medical individual privat si stabilesc relatii contractuale cu directia
sanitara judeteana sau, dupa caz, a municipiului Bucuresti au toate obligatiile
si drepturile medicului de familie din sistemul public.
(2) Medicii de familie din sistemul privat care desfasoara in acelasi
spatiu si alte activitati decat cele contractate cu directia sanitara judeteana
sau, dupa caz, a municipiului Bucuresti beneficiaza de un buget de practica
medicala, in cuantumul stabilit in contractele individuale incheiate cu aceste
directii.
Art. 15
(1) Persoanele asigurate vor suporta contravaloarea serviciilor medicale
solicitate si prestate la domiciliu, in situatia in care solicitarile la
domiciliu nu sunt justificate.
(2) Persoanele care nu fac dovada calitatii de asigurat, precum si
persoanele care nu au achitat contributia de asigurari sociale de sanatate
suporta costul serviciilor medicale.
(3) Lista tarifelor serviciilor medicale acordate in asistenta medicala
primara se stabileste prin norme metodologice elaborate de Ministerul Sanatatii
si de Colegiul Medicilor din Romania. Sumele incasate constituie venituri
proprii ale cabinetului medical.
CAP. 3
Asistenta medicala de specialitate ambulatorie
Art. 16
Asistenta medicala de specialitate ambulatorie se realizeaza de catre
medicii specialisti acreditati sau de catre asociatiile de medici specialisti,
din cadrul policlinicilor, centrelor de diagnostic si tratament, al
ambulatoriilor spitalelor si al altor unitati sanitare independente, autorizate
si/sau acreditate conform legii, din sistemul public si privat.
Art. 17
(1) Asiguratii au dreptul la asistenta medicala de specialitate ambulatorie
numai la indicatia medicului de familie, cu respectarea liberei alegeri de
catre asigurat a medicului specialist acreditat.
(2) Asiguratii se pot prezenta si direct la medicul specialist acreditat,
in cazurile cand:
a) necesita tratament prespitalicesc, la recomandarea medicului specialist;
b) necesita tratament postcura, daca acest lucru este mentionat in biletul
de externare;
c) necesita tratament si supraveghere medicala activa la nivel de medic
specialist, pentru afectiuni care se stabilesc prin ordin al ministrului
sanatatii, cu avizul Colegiului Medicilor din Romania.
Art. 18
(1) Asiguratii care se prezinta direct la medicul specialist acreditat fara
bilet de trimitere de la medicul de familie, cu exceptia cazurilor prevazute la
art. 17 alin. (2), vor suporta o contributie personala, denumita in continuare
coplata.
(2) Tarifele serviciilor medicale acordate in asistenta medicala de
specialitate si nivelul coplatii prevazute la alin. (1) se stabilesc prin norme
metodologice elaborate de Ministerul Sanatatii si de Colegiul Medicilor din
Romania.
Art. 19
Medicul specialist din ambulatoriu are obligatia sa informeze medicul de
familie, prin scrisoare medicala expediata direct sau prin intermediul
pacientului, despre diagnosticul si tratamentele recomandate.
Art. 20
Serviciile medicale de specialitate la care au dreptul asiguratii cuprind:
a) stabilirea diagnosticului;
b) tratament medical;
c) ingrijiri medicale;
d) recuperare medicala;
e) prescrierea de medicamente, materiale sanitare, proteze, orteze.
Art. 21
Alte activitati prestate de medicul specialist acreditat din ambulatoriu
constau in:
a) indrumarea si eliberarea biletelor de trimitere catre alte specialitati
ambulatorii sau catre asistenta spitaliceasca;
b) eliberarea certificatelor de concediu medical si a certificatelor
medicale pentru ingrijirea copilului bolnav, conform prevederilor legale;
c) eliberarea prescriptiilor medicale;
d) eliberarea actelor medicale solicitate de asigurat, altele decat cele
prevazute la lit. a) - c), precum si a actelor medicale solicitate de
autoritati publice si de alte institutii care, prin activitatea lor, au dreptul
sa cunoasca starea de sanatate a asiguratilor;
e) organizarea si asigurarea activitatii de evidenta si de raportare
statistica.
Art. 22
(1) Acordarea serviciilor in asistenta medicala ambulatorie de specialitate
asiguratilor se face in baza contractului de furnizare de servicii medicale,
care se incheie intre conducerea unitatii sanitare de specialitate si directia
sanitara judeteana sau, dupa caz, a municipiului Bucuresti.
(2) In cazul unitatilor sanitare ambulatorii de specialitate fara
personalitate juridica, contractul de furnizare de servicii medicale se incheie
de spitalul la care sunt arondate acestea si de directia sanitara judeteana,
sau dupa caz, a municipiului Bucuresti.
(3) Unitatile sanitare ambulatorii de specialitate cu personalitate
juridica incheie contractul de furnizare de servicii medicale direct cu
directia sanitara judeteana sau, dupa caz, a municipiului Bucuresti.
(4) In anul 1998, in contractele incheiate cu spitalele care au in
structura lor si unitati sanitare de asistenta medicala de specialitate
ambulatorie se prevede in mod distinct suma aferenta acestora.
(5) Contractarea serviciilor de asistenta medicala ambulatorie de
specialitate are la baza cheltuielile prevazute cu aceasta destinatie in
bugetul fondului initial de asigurari sociale de sanatate pe anul 1998,
stabilite pe baza cheltuielilor anului precedent.
(6) Salarizarea personalului din asistenta medicala ambulatorie de
specialitate se face potrivit reglementarilor aplicabile privind salarizarea
personalului din sistemul bugetar sanitar.
CAP. 4
Servicii medicale spitalicesti
Art. 23
Asistenta medicala spitaliceasca se realizeaza in cadrul spitalelor
autorizate si/sau acreditate, daca tratamentul ambulatoriu sau la domiciliu nu
este eficace sau spitalizarea se impune potrivit diagnosticului.
Art. 24
Tratamentul in spital se acorda prin spitalizare integrala sau partiala si
cuprinde:
a) consultatii;
b) investigatii;
c) stabilirea diagnosticului;
d) tratament medical chirurgical si/sau fizic recuperator;
e) ingrijire, medicamente si materiale sanitare, cazare si masa.
Art. 25
(1) Serviciile medicale se acorda in spital si urmaresc rezolvarea
cazurilor internate intr-o anumita perioada de spitalizare, optima pentru
afectiunea tratata.
(2) Continuarea tratamentului spitalicesc se poate face cu masuri de
ingrijire sau de recuperare, acordate de medic in unitati ambulatorii de
specialitate sau la domiciliu, in conditiile stabilite prin norme metodologice
elaborate de Ministerul Sanatatii si de Colegiul Medicilor din Romania.
Art. 26
Serviciile medicale spitalicesti sunt:
a) de profil medical;
b) de profil chirurgical;
c) servicii speciale;
d) alte servicii.
Art. 27
(1) Serviciile medicale spitalicesti acordate asiguratilor pe baza
recomandarii medicului de familie sau a medicului specialist acreditat, precum
si urgentele medicale se suporta din bugetul fondului initial de asigurari
sociale de sanatate si din alte surse, potrivit legii.
(2) In anul 1998 din bugetul fondului initial de asigurari sociale de
sanatate se acopera anumite servicii medicale de inalta performanta, stabilite
prin norme metodologice elaborate de Ministerul Sanatatii si de Colegiul
Medicilor din Romania.
Art. 28
Insotitorii copiilor bolnavi in varsta de pana la 3 ani nu vor suporta
contravaloarea serviciilor hoteliere, in conditiile prevazute de criteriile
stabilite de Ministerul Sanatatii si de Colegiul Medicilor din Romania.
Art. 29
Asiguratii care nu au recomandare medicala acordata potrivit prezentei
hotarari si persoanele care nu dovedesc calitatea de asigurat suporta costurile
serviciilor medicale, stabilite de fiecare unitate furnizoare de servicii
medicale.
Art. 30
(1) Asiguratii suporta contravaloarea:
a) serviciilor hoteliere care au grad inalt de confort. Contributia
personala se stabileste de catre conducerea fiecarui spital;
b) unor servicii medicale de inalta performanta. Contributia personala are
la baza tarifele pentru investigatiile cu aparatura de inalta performanta,
stabilite prin ordin al ministrului sanatatii. Lista serviciilor medicale de
inalta performanta se stabileste prin norme metodologice elaborate de
Ministerul Sanatatii si de Colegiul Medicilor din Romania.
(2) Pentru asiguratii care, potrivit unor prevederi legale cu caracter
special, au dreptul la gratuitatea asistentei medicale, echivalentul
contributiei personale se suporta din fondurile prevazute cu aceasta destinatie
sau, dupa caz, din alte fonduri decat fondul initial de asigurari sociale de
sanatate.
Art. 31
(1) Asigurarea asistentei medicale spitalicesti se realizeaza in baza
contractului de furnizare de servicii medicale incheiat intre spital si
directia sanitara judeteana sau, dupa caz, a municipiului Bucuresti.
(2) Contractarea serviciilor spitalicesti are la baza sumele prevazute cu
aceasta destinatie in bugetul fondului initial de asigurari sociale de sanatate
stabilit pe baza istorica, urmarindu-se utilizarea la maximum a bazei materiale
existente, eliminarea cheltuielilor neeconomice si ineficiente.
(3) Bugetul global pentru alocarea resurselor pe baza istorica se
stabileste in contractul de furnizare de servicii medicale incheiat intre
directia sanitara judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti si furnizorii
de servicii medicale si cuprinde cheltuielile de personal si cheltuielile
materiale. Medicamentele se vor evidentia distinct. Din bugetul pentru
medicamente al spitalului se va aloca o suma distincta care sa acopere
cheltuielile cu medicamentele compensate, prescrise la externarea bolnavului.
(4) Salarizarea personalului din asistenta medicala spitaliceasca se face
potrivit reglementarilor aplicabile privind salarizarea personalului din
sistemul bugetar sanitar.
(5) In bugetul stabilit nu se includ cheltuielile pentru dotarea cu
aparatura de inalta performanta si cheltuielile pentru reparatii capitale.
Aceste cheltuieli se stabilesc separat prin negocieri.
CAP. 5
Asistenta medicala ambulatorie stomatologica
Art. 32
Serviciile medicale stomatologice se acorda de catre medicul stomatolog din
cabinetele de stomatologie si din serviciul de chirurgie bucomaxilofaciala,
acreditate si/sau autorizate pentru acest tip de activitate medicala.
Art. 33
Serviciile medicale stomatologice se asigura de catre medicii stomatologi,
individual sau in asociatii de medici stomatologi din sistemul public si
privat, acreditati conform legii.
Art. 34
Serviciile medicale stomatologice cuprind servicii stomatologice
preventive, corective, curative, lucrari protetice si urgente stomatologice.
Urgentele stomatologice se vor asigura de catre medicii stomatologi printr-un
sistem organizat de acestia, cu avizul directiilor sanitare judetene, respectiv
a municipiului Bucuresti.
Art. 35
Serviciile medicale stomatologice preventive, suportate de directiile
sanitare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, sunt prevazute la art.
17 din Legea nr. 145/1997.
Art. 36
(1) Tratamentele stomatologice se suporta de catre directiile sanitare
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, astfel:
a) 60%, in cazul asiguratilor care se prezinta la controalele profilactice
impuse de serviciul stomatologic;
b) 40%, pentru asiguratii care nu respecta indicatiile preventive;
c) integral, in cazul copiilor in varsta de pana la 16 ani.
(2) Pentru asiguratii care, potrivit unor prevederi legale cu caracter
special, au dreptul la gratuitatea asistentei medicale, echivalentul
contributiei personale pentru serviciile stomatologice in situatia prevazuta la
alin. (1) lit. a) se suporta din fondurile prevazute cu aceasta destinatie sau,
dupa caz, din alte fonduri decat fondul initial de asigurari sociale de
sanatate.
Art. 37
Lista serviciilor medicale stomatologice si a tratamentelor stomatologice,
precum si tarifele aferente acestora se stabilesc prin norme metodologice
elaborate de Ministerul Sanatatii si de Colegiul Medicilor din Romania.
Art. 38
(1) In anul 1998, contractarea serviciilor medicale stomatologice atat in cazul
cabinetelor stomatologice din cadrul dispensarelor, cat si din policlinici se
realizeaza intre directiile sanitare judetene sau, dupa caz, a municipiului
Bucuresti si persoana juridica din structura careia fac parte cabinetele
stomatologice respective.
(2) La incheierea contractelor de furnizare de servicii medicale se
evidentiaza separat sumele aferente serviciilor stomatologice.
(3) Plata personalului din asistenta medicala ambulatorie stomatologica se
face potrivit reglementarilor privind salarizarea personalului din sistemul
bugetar sanitar.
(4) Pentru anul 1998, decontarea serviciilor medicale si a tratamentelor
stomatologice, cuprinse in lista de servicii medicale stomatologice furnizate
prin sistemul de asigurari de sanatate, efectuate in cabinetele medicale
private, se face in baza contractelor de furnizare de servicii medicale,
incheiate cu o unitate furnizoare de servicii medicale, la un nivel comparabil
cu cel din sectorul public.
(5) Fondul aferent asistentei medicale stomatologice reprezinta o suma
distincta, alocata din fondul initial de asigurari sociale de sanatate.
CAP. 6
Servicii medicale de urgenta
Art. 39
Asistenta medicala de urgenta se acorda in toate cazurile de imbolnaviri
care pun in pericol imediat viata bolnavului, cum sunt: accidente, traumatisme,
hemoragii, intoxicatii, afectiuni acute cu dezechilibru respirator sau
circulator sau in alte situatii.
Art. 40
(1) Pe timpul transportului medical de urgenta se acorda asistenta medicala
de urgenta prin serviciile de ambulanta, in urmatoarele situatii:
a) la locul accidentului sau al imbolnavirii;
b) in timpul transportului pana la unitatile sanitare.
(2) Lista serviciilor medicale de urgenta si unele tipuri de transporturi
medicale se stabilesc prin ordin al ministrului sanatatii, la propunerea
serviciilor de ambulanta.
(3) In situatiile de urgenta, se recomanda ca asiguratul sa apeleze intai
la medicul de familie sau la medicul care asigura permanenta, conform
prevederilor stabilite in contractele de furnizare de servicii medicale. In
cazuri grave, asiguratul poate apela serviciile de urgenta direct la serviciul
de ambulanta, care are contract incheiat cu directia sanitara judeteana sau,
dupa caz, a municipiului Bucuresti.
Art. 41
(1) Plata serviciilor medicale de urgenta se asigura din bugetul fondului
initial de asigurari sociale de sanatate, pe baza contractelor de furnizare de
servicii medicale care se incheie intre serviciile de ambulanta si directiile
sanitare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
(2) In cazul pacientilor neasigurati, precum si in situatiile care se
dovedesc ca nu sunt urgente, plata serviciilor prevazute la alin. (1) se face
direct de catre solicitant, potrivit tarifelor aprobate prin ordin al
ministrului sanatatii, la propunerea serviciului de ambulanta.
(3) Serviciile de ambulanta pot asigura si alte tipuri de transporturi
medicale.
CAP. 7
Servicii medicale de reabilitare a sanatatii
Art. 42
Asiguratii au dreptul la asistenta medicala de recuperare intr-o unitate
speciala pentru o perioada si potrivit unui ritm stabilite de medicul curant in
programul de reabilitare, cu contributie personala.
Art. 43
Asistenta medicala de recuperare si reabilitare cuprinde:
a) masuri de recuperare in spital, in ambulatoriu sau in sanatoriu, dupa
caz;
b) tratament fizio-hidro-kineto-climato-terapeutic, pe baza prescriptiilor
medicilor de specialitate, in conditiile prevazute de contractul de furnizare
de servicii medicale;
c) alte servicii medicale complementare pentru reabilitare.
Art. 44
(1) Plata serviciilor medicale de reabilitare a sanatatii, prestate de
unitatea de specialitate, se stabileste in contractul de furnizare de servicii
medicale, incheiat intre aceasta si directia sanitara judeteana sau, dupa caz,
a municipiului Bucuresti si are la baza fondurile prevazute cu aceasta
destinatie in bugetul fondului initial de asigurari sociale de sanatate,
stabilite pe baza istorica.
(2) Contributia personala a asiguratilor si modul de decontare a
serviciilor medicale de reabilitare a sanatatii se stabilesc prin norme
metodologice elaborate de Ministerul Sanatatii si de Colegiul Medicilor din
Romania.
CAP. 8
Asistenta cu medicamente, materiale sanitare si alte servicii in
tratamentul ambulatoriu
Art. 45
(1) Asiguratii au dreptul la medicamente in tratamentul ambulatoriu, pe
baza de prescriptie medicala, cu sau fara contributie personala.
(2) Pentru asiguratii care, potrivit unor prevederi legale cu caracter
special, au dreptul la gratuitate in asistenta cu medicamente in tratament
ambulatoriu, echivalentul contributiei personale este suportat din fondurile
prevazute cu aceasta destinatie sau, dupa caz, din alte fonduri decat fondul
initial de asigurari sociale de sanatate.
Art. 46
(1) Lista cu denumirile comune internationale ale medicamentelor din
Nomenclatorul de medicamente, de care beneficiaza asiguratii pe baza de
prescriptie medicala, cu sau fara contributie personala, se elaboreaza in anul
1998 de catre Ministerul Sanatatii, cu avizul Colegiului Medicilor din Romania
si al Colegiului Farmacistilor din Romania.
(2) Lista cu denumirile comune internationale si preturile de referinta ale
medicamentelor corespunzatoare denumirilor comune internationale se aproba prin
ordin al ministrului sanatatii.
Art. 47
(1) Medicamentele se compenseaza de catre directiile sanitare judetene sau,
dupa caz, a municipiului Bucuresti, in proportie de pana la 80% din pretul de
referinta, diferenta fiind suportata de catre asigurat.
(2) Medicamentele care presupun o valoare a tratamentului lunar mai mare
decat un anumit prag sau medicamentele special nominalizate pot fi prescrise
doar de catre medicii sefi de sectie din specialitatea respectiva.
(3) Unele medicamente special nominalizate pot fi prescrise numai de
comisiile nationale speciale.
(4) Un medic poate prescrie medicamente compensate numai in limita unui
plafon maxim de pret pe reteta.
(5) Plafoanele prevazute la alin. (1) - (4) se stabilesc si se modifica
periodic prin ordin al ministrului sanatatii, cu avizul Colegiului Medicilor
din Romania si al Colegiului Farmacistilor din Romania.
Art. 48
Prescrierea de medicamente cu sau fara contributie personala se face de
medicul de familie si de medicul de specialitate.
Art. 49
(1) Decontarea medicamentelor prescrise in tratament ambulatoriu se face pe
baza preturilor de referinta in vigoare la data achizitionarii medicamentului
de catre farmacie si se suporta din bugetul fondului initial de asigurari
sociale de sanatate.
(2) In situatiile in care pretul de vanzare cu amanuntul al medicamentului
prescris se situeaza sub pretul de referinta in vigoare la data achizitionarii
acestuia, cotele de contributie personala a asiguratului se aplica la pretul de
vanzare cu amanuntul al medicamentului.
Art. 50
(1) Plata cheltuielilor aferente medicamentelor prescrise in tratamentul
ambulatoriu se face in baza contractului de furnizare de servicii medicale, incheiat
intre directia sanitara judeteana sau, dupa caz, a municipiului Bucuresti si
farmacie.
(2) In contractele de furnizare de servicii medicale incheiate, care au la
baza sumele prevazute cu aceasta destinatie in bugetul fondului initial de
asigurari sociale de sanatate, se vor evidentia separat bugetul aferent
medicamentelor gratuite si bugetul aferent medicamentelor prescrise cu
contributie personala.
(3) In cazul depasirii bugetului alocat pentru compensarea medicamentelor
in tratamentul ambulatoriu, directiile sanitare judetene sau, dupa caz, a
municipiului Bucuresti vor analiza prescriptiile medicale ale medicilor, care
au avut valorile cele mai ridicate pentru retetele prescrise. In cazurile
nejustificate, comisiile de control al serviciilor medicale, abilitate conform
Legii nr. 145/1997, propun sanctiuni. Depasirile justificate se suporta
dintr-un fond de rezerva special constituit la nivelul directiilor sanitare si,
dupa caz, a municipiului Bucuresti.
Art. 51
Modul de prescriere, eliberare si decontare a medicamentelor de uz uman
este prevazut in anexa nr. 1.
CAP. 9
Dispozitive medicale destinate corectarii si recuperarii deficientelor
organice sau functionale ori corectarii unor deficiente fizice
Art. 52
(1) Asiguratii au dreptul la dispozitive medicale constand in: unele
proteze de membre si orteze, aparate ortopedice, mijloace si dispozitive de
mers, aparatura si materiale ajutatoare si/sau compensatorii pentru mers,
gestualitate si pentru corectarea deficientelor senzoriale pentru auz si vaz,
pentru corectarea vazului, auzului, pentru protezarea membrelor, precum si alte
materiale sanitare de specialitate, pe baza prescriptiei medicale.
(2) In cazul producerii de accidente de munca sau de boli profesionale, asiguratii
care aveau incheiat contract individual de munca sau conventie civila de
prestari de servicii la acea data se vor adresa directiei sanitare judetene
sau, dupa caz, a municipiului Bucuresti, care va recupera de la angajator
sumele alocate pentru procurarea dispozitivelor medicale.
(3) Lista dispozitivelor medicale prevazute la alin. (1) se aproba prin
ordin al ministrului sanatatii.
(4) Pentru asiguratii care, potrivit unor prevederi legale cu caracter
special, au dreptul la gratuitate in achizitionarea dispozitivelor medicale
prevazute la alin. (1), echivalentul contributiei personale este suportat din
fondurile prevazute cu aceasta destinatie sau, dupa caz, din alte fonduri decat
fondul initial de asigurari sociale de sanatate.
Art. 53
(1) Decontarea cheltuielilor aferente dispozitivelor medicale se face de
directia sanitara judeteana sau, dupa caz, a municipiului Bucuresti, in baza
conventiilor incheiate de aceasta cu furnizorii de dispozitive medicale, din
bugetul fondului initial de asigurari sociale de sanatate.
(2) Dispozitivele medicale executate, livrate si facturate in baza
Hotararii Guvernului nr. 204/1998 pentru aprobarea Normelor metodologice
privind acordarea ajutoarelor pentru procurarea de dispozitive medicale, precum
si pentru gestionarea fondurilor din care se suporta acestea, pana la aprobarea
legii bugetului de stat pe anul 1998, si ramase nedecontate furnizorilor din
bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetul Fondului de risc
si accident, bugetul pentru plata pensiilor si a altor drepturi de asigurari
sociale ale agricultorilor se suporta din Fondul asigurarilor sociale de
sanatate, in mod centralizat.
Art. 54
(1) Modul de procurare, categoriile de dispozitive medicale, obligatiile
furnizorilor si ale beneficiarilor, precum si avizarea furnizorilor de
dispozitive medicale sunt prevazute in anexa nr. 2.
(2) Comenzile deschise la furnizori, dar nefinalizate, vor fi reactualizate
cu documentatia necesara, conform prezentului contract-cadru. Decontarea
acestora si comenzile emise in conditiile prezentului contract-cadru vor fi
suportate din fondul initial de asigurari sociale de sanatate, conform art. 53
alin. (1).
Art. 55
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul contract-cadru.
ANEXA Nr. 1
la contractul-cadru
Modul de prescriere, eliberare si decontare a medicamentelor de uz uman
CAP. 1
Prescrierea medicamentelor
1. Prescrierea si eliberarea medicamentelor se fac prin consemnarea
obligatorie in carnetul de sanatate la purtator, de catre medic si farmacist, a
datelor din prescriptia medicala.
2. Prescriptiile medicale cuprind medicamentele care se acorda fara
contributie sau cu plata contributiei personale. Prescriptia medicala se
elibereaza de catre medicii din unitatile sanitare publice, precum si de catre
medicii care isi desfasoara activitatea in sistem privat si care in anul 1998
vor incheia contracte cu directiile sanitare judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti.
3. Nu vor elibera prescriptii medicale medicii stagiari si rezidentii, cu
exceptia situatiilor cand sunt in serviciul de urgenta. In aceste cazuri,
prescriptia medicala nu poate cuprinde decat medicatia pentru maximum 3 zile si
trebuie inscrisa in carnetul de sanatate.
4. Prescriptia medicala va purta, in mod obligatoriu, codul medicului si
specialitatea acestuia. Inscriptionarea codului pe prescriptia medicala se va
face prin aplicarea parafei, care va contine, in mod obligatoriu, codul numeric
personal.
5. Prescriptia medicala fara cod este nula si nu va putea fi onorata de
catre farmacii.
6. Prescrierea medicamentelor se face de catre medici, exclusiv in limita
specialitatii pe care o au.
7. Medicii au obligatia de a inscrie in documentele medicale ale unitatii,
precum si in carnetul de sanatate al bolnavului datele corespunzatoare
formularelor tipizate (numele, prenumele, domiciliul, varsta, sexul, data
consultatiei, diagnosticul, tratamentul prescris, numarul carnetului de
asigurat).
8. Decadal, unitatile platitoare ale sumelor compensatorii pentru
medicamentele prescrise in tratamentele ambulatorii, cu si fara contributie
personala, vor face cunoscute sumele platite pentru prescriptiile medicale ale
fiecarui medic directiilor sanitare judetene sau, dupa caz, a municipiului
Bucuresti, in vederea urmaririi evolutiei consumului de medicamente, comparativ
cu bugetul alocat acestei categorii de cheltuieli.
9. Prescriptiile medicale pe baza carora se elibereaza medicamentele
constituie documente financiar-contabile, conform carora se intocmesc
borderourile centralizatoare.
10. Borderourile centralizatoare trebuie sa poarte viza de control
financiar-preventiv a persoanelor imputernicite potrivit legii.
11. Prescriptia medicala se va intocmi in trei exemplare si va cuprinde
denumirea si sediul unitatii medicale, numele, prenumele si adresa completa a
asiguratului, numarul carnetului de asigurat, numarul din registrul de
consultatie, diagnosticul, stampila unitatii medicale unde isi desfasoara activitatea
medicul care elibereaza prescriptia medicala, semnatura si parafa medicului.
Toate prescriptiile medicale vor purta, in mod obligatoriu, stampila cu codul
medicului, cod inregistrat la directiile sanitare judetene sau, dupa caz, a
municipiului Bucuresti. Toate datele vor fi inscrise citet.
12. Perioadele pentru care pot fi prescrise medicamentele sunt de pana la 3
zile in afectiuni acute, de pana la 8 - 10 zile in afectiuni subacute si de
pana la 30 de zile pentru bolnavii cu afectiuni cronice.
13. Numarul medicamentelor care pot fi prescrise in regim de compensare
pentru un bolnav la o consultatie poate fi de 1 - 3 produse. Cantitatea de
medicamente pentru fiecare produs se va nota in cifre si in litere.
CAP. 2
Eliberarea medicamentelor
14. Eliberarea medicamentelor la nivelul farmaciilor se face numai pe baza
prescriptiei medicale si a carnetului de sanatate.
15. Eliberarea medicamentelor se face la orice farmacie de pe raza
teritoriala a judetului sau a municipiului Bucuresti, care a incheiat contract
pentru eliberarea medicamentelor. Primitorul semneaza de primirea
medicamentelor pe versoul prescriptiei medicale, pe care se mentioneaza numele,
prenumele, adresa completa, seria si numarul actului de identitate.
16. La eliberarea medicamentelor farmacia va incasa contributia personala
suportata de asigurat. In situatia in care primitorul renunta la o parte din
medicamentele cuprinse in prescriptia medicala, acestea nu se elibereaza si se
anuleaza, nefiind permisa compensarea prin medicamente a sumei pe care,
potrivit reglementarilor legale, o suporta asiguratul.
17. Farmaciile pot inlocui medicamentele prescrise pe prescriptia medicala
cu alte medicamente similare in cadrul acelorasi denumiri comune
internationale, in cazul absentei din farmacie a medicamentului prescris. In
acest caz, farmacistul are obligatia de a preciza pe prescriptia medicala
denumirea medicamentului eliberat. In cazul in care medicul indica numai
denumirea substantei active, farmacistul are obligatia de a elibera
medicamentul cu pretul cel mai mic din farmacie.
18. Inscrierea preturilor de vanzare cu amanuntul se va face de catre
farmacist numai pentru medicamentele eliberate, pe toate exemplarele
prescriptiei medicale.
19. Farmacistul va nota preturile integrale ale medicamentelor, le va
totaliza si va mentiona pe prescriptia medicala atat suma totala, cat si suma
aferenta care urmeaza a fi suportata de catre directiile sanitare judetene sau,
dupa caz, a municipiului Bucuresti.
20. Medicamentele care nu au fost eliberate de farmacie se anuleaza cu o
linie, in fata primitorului, pe toate exemplarele prescriptiei medicale.
Farmacistul va consemna in carnetul de sanatate, sub semnatura, medicamentul si
cantitatea eliberata.
21. Prevederile pct. 14 - 20 se aduc la cunostinta asiguratilor, la loc
vizibil in farmacii.
CAP. 3
Modul de decontare
22. Directiile sanitare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, in
limita plafoanelor valorice stabilite de Ministerul Sanatatii, vor alimenta
contul deschis la nivelul unitatilor sanitare nominalizate din subordine, in
vederea decontarii sumelor aferente medicamentelor eliberate de catre
farmaciile cu care au fost incheiate contracte.
23. Farmaciile vor intocmi un borderou centralizator in care fiecare
prescriptie medicala va purta un numar curent. Acelasi numar va fi notat pe
fiecare prescriptie medicala. Borderourile se intocmesc in doua exemplare,
specificandu-se suma ce urmeaza a fi incasata de la unitatea sanitara.
24. Borderourile centralizatoare se vor intocmi de catre farmacie.
25. La termenele stabilite in contractul incheiat intre unitatea sanitara
si farmacii sau ori de cate ori este nevoie, o copie de pe borderou,
certificata pentru exactitate si realitate de catre dirigintele farmaciei
(inclusiv la cele particulare), impreuna cu originalul prescriptiilor medicale
vor fi inaintate unitatii sanitare cu care farmacia a incheiat contractul.
26. Suma totala va fi achitata astfel: 50%, la prezentarea decontului si a
actelor justificative, iar restul de 50%, intr-un termen de cel mult 30 de zile
de la data prezentarii decontului, termen in cadrul caruia se va asigura
verificarea documentelor.
27. Unitatile sanitare nominalizate vor verifica deconturile si actele
justificative prezentate de farmacii si, dupa aprobarea acestora potrivit
legii, vor pune la dispozitie farmaciilor, in cadrul termenului prevazut la
pct. 26, diferenta de decontat.
28. Farmaciile raspund de exactitatea datelor cuprinse in decont si in
actele justificative, iar unitatile sanitare contractante, de legalitatea
platilor efectuate.
29. Pana la data de 6 a fiecarei luni, unitatile sanitare vor justifica
directiei sanitare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, platile
efectuate in luna precedenta, iar aceasta, in termen de doua zile de la aceasta
data, va raporta Ministerului Sanatatii datele privind plata medicamentelor.
30. Dupa analizarea datelor prezentate, Ministerul Sanatatii va pune la
dispozitie directiilor sanitare sumele destinate platii medicamentelor, in
limita plafoanelor valorice stabilite.
31. Pentru realizarea obligatiilor prevazute mai sus se constituie, la
nivelul directiilor sanitare judetene sau, dupa caz, a municipiului Bucuresti,
Comisia de supraveghere si control al consumului de medicamente, iar la
unitatile sanitare nominalizate, o comisie de control avand aceleasi atributii.
Componenta comisiilor mai sus mentionate se stabileste de catre directiile
sanitare judetene sau, dupa caz, a municipiului Bucuresti, respectiv de
conducerile unitatilor sanitare pe langa care functioneaza. Comisia va fi
compusa din 5 persoane, cuprinzand urmatoarele categorii profesionale: medici,
farmacisti si economisti.
32. Directiile sanitare judetene sau, dupa caz, a municipiului Bucuresti si
unitatile sanitare nominalizate sunt obligate sa analizeze, lunar, in
consiliile de administratie modul de gestionare a fondurilor, precum si de
prescriere si eliberare a medicamentelor, luand masurile care se impun.
33. Ministerul Sanatatii poate emite precizari cu privire la decontarea si
circuitul financiar al platilor intre unitati, respectiv directiile sanitare,
si furnizorii de medicamente.
34. In cazul incalcarii dispozitiilor legale se vor intocmi actele de
constatare si de sesizare ale organelor competente, potrivit raspunderii
juridice care rezulta din actul de constatare.
ANEXA Nr. 2
la contractul-cadru
Modul de procurare, categoriile de dispozitive medicale, obligatiile
furnizorilor si ale beneficiarilor, precum si avizarea furnizorilor de
dispozitive medicale
CAP. 1
Procedura de inregistrare a cererilor si acordarea dispozitivelor medicale
1. Dispozitivele medicale se acorda pe baza cererilor scrise, inregistrate
la directia sanitara in a carei raza teritoriala isi are domiciliul sau
resedinta persoana indreptatita.
2. Cererea se intocmeste de beneficiar, de reprezentantul legal al acestuia
sau de oricare persoana imputernicita in acest sens.
3. Cererea va fi insotita de actul care certifica, calitatea de asigurat,
precum si de recomandarea medicala pentru dispozitivul medical.
4. La cererea de procurare a dispozitivelor medicale destinate corectarii
auzului se anexeaza si audiograma eliberata de clinica de specialitate sau de
serviciile de specialitate autorizate de Ministerul Sanatatii.
5. Recomandarea medicala se elibereaza de medicul de specialitate
acreditat.
6. Aprobarea procurarii dispozitivelor medicale se face prin decizie a
directorului directiei sanitare judetene sau, dupa caz, a municipiului
Bucuresti.
7. Decizia privind procurarea dispozitivelor medicale se comunica
beneficiarilor in termen de cel mult 3 zile de la data inregistrarii cererii.
8. Un exemplar din decizia privind aprobarea procurarii dispozitivelor
medicale, cererea si actele doveditoare se arhiveaza la emitent.
CAP. 2
Procedura de procurare a dispozitivelor medicale si a materialelor sanitare
9. Comanda pentru procurarea dispozitivului medical si a materialelor
sanitare se emite de beneficiar. Acesta se adreseaza furnizorului avizat de
Ministerul Sanatatii.
Beneficiarul alege furnizorul din lista producatorilor si comerciantilor,
acreditati de Ministerul Sanatatii, aprobata prin ordin al ministrului
sanatatii si publicata in Monitorul Oficial al Romaniei.
10. Modul de furnizare a dispozitivelor medicale si conditiile de plata se
stabilesc prin conventii cu furnizorii de dispozitive medicale.
11. Decontarea dispozitivelor medicale si a materialelor sanitare se face
la pretul cel mai mic al produsului, considerat produs-etalon, din
Nomenclatorul dispozitivelor medicale, aprobat prin ordin al ministrului
sanatatii. Daca beneficiarul asigurat doreste alt produs cu caracteristici
tehnico-medicale superioare produsului-etalon, va suporta diferenta dintre
pretul acestuia si pretul produsului-etalon. Pretul produsului-etalon se
avizeaza si se ajusteaza dupa insusirea acestuia de catre Ministerul Sanatatii.
12. Diferenta dintre pretul de livrare al dispozitivului medical si
contributia suportata de directia sanitara judeteana sau, dupa caz, a
municipiului Bucuresti se suporta de beneficiar si se achita direct
furnizorului.
CAP. 3
Categoriile de dispozitive medicale, termenul de garantie, repararea si
inlocuirea acestora
13. Categoriile de dispozitive medicale-etalon, termenele de inlocuire a
acestora, precum si dispozitivele medicale care sunt supuse reparatiilor sunt
prevazute in Nomenclatorul stabilit de Ministerul Sanatatii si se aproba prin
ordin al ministrului sanatatii.
14. Termenul de garantie este cel prevazut de norma de fabricatie pentru
fiecare produs. In cadrul acestui termen, beneficiarii pot reclama executarea
necorespunzatoare, calitatea sau deteriorarea dispozitivului medical, daca aceasta
nu s-a produs din vina utilizatorului.
Repararea sau inlocuirea produsului respectiv cu altul corespunzator, in
cadrul termenului de garantie, se asigura si se suporta de catre furnizor.
15. Repararea dispozitivelor medicale dupa expirarea termenului de garantie
se asigura de catre furnizori.
16. Repararea dispozitivelor medicale dupa expirarea termenului de garantie
se aproba pe baza urmatoarelor acte:
a) cererea persoanei indreptatite;
b) carnetul de asigurat sau alte acte care atesta calitatea de asigurat.
Cuantumul contributiei personale pentru repararea dispozitivului medical
este de pana la 50% din valoarea acestuia si se acorda o singura data intre
termenele de acordare a unui nou dispozitiv.
17. Pentru copiii si tinerii in varsta de pana la 18 ani, precum si pentru
cei care sunt elevi sau studenti in institutiile de invatamant prevazute de
lege, fara a depasi varsta de 26 de ani, dispozitivele medicale vor fi
inlocuite sau reinnoite ori de cate ori va fi necesar, avand in vedere procesul
de dezvoltare somatica a acestora.
CAP. 4
Gestionarea fondurilor din care se deconteaza dispozitivele medicale
18. Fondurile necesare procurarii dispozitivelor medicale se prevad si se
suporta din bugetul Fondului de asigurari sociale de sanatate si reprezinta o
suma distincta din acest fond.
19. Decontarea la furnizori a dispozitivelor medicale se face de directia
sanitara judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, pe baza documentelor de
plata emise de furnizorii cu care a incheiat conventii, dupa confirmarea
primirii de catre beneficiar a dispozitivului medical.
Documentul de plata emis de furnizor este insotit de confirmarea primirii
dispozitivului medical sub semnatura beneficiarului, cu specificarea domiciliului
si a actului de identitate al acestuia (seria, numarul, emitentul) sau a
documentatiei care confirma expedierea si primirea la domiciliu.
CAP. 5
Obligatiile furnizorilor si ale beneficiarilor de dispozitive medicale
20. Furnizorii dispozitivelor medicale au urmatoarele obligatii:
a) sa confectioneze dispozitivul medical la parametrii tehnico-medicali
corespunzatori deficientei pentru care a fost recomandat;
b) sa livreze la termen dispozitivul medical comandat si sa asigure primirea
acestuia de catre beneficiar;
c) sa execute orice modificare necesara dispozitivului medical, in cazul in
care nu au fost respectate specificatiile din recomandarea medicului
specialist;
d) sa verifice la livrare adaptabilitatea si buna functionare a
dispozitivului medical confectionat si sa faca un instructaj privind folosirea
acestuia.
21. Beneficiarii dispozitivelor medicale au urmatoarele obligatii:
a) sa intretina dispozitivele medicale in bune conditii;
b) sa nu modifice caracteristicile functionale ale dispozitivelor medicale;
c) sa pastreze numarul si data, stantate pe dispozitiv;
d) sa ridice dispozitivul medical solicitat la data stabilita de furnizor;
e) sa anunte furnizorul cu cel putin 7 zile inainte, daca, din motive bine
intemeiate, nu se poate prezenta la data stabilita pentru ridicarea
dispozitivului medical;
f) sa nu instraineze dispozitivele medicale achizitionate.
CAP. 6
Avizarea furnizorilor de dispozitive medicale
22. Avizarea furnizorilor de dispozitive medicale din punct de vedere al
indeplinirii conditiilor medico-sanitare si de calitate necesare se face pentru
o perioada de un an, pe baza de cerere adresata Ministerului Sanatatii, in care
se vor mentiona:
a) denumirea furnizorului;
b) obiectul de activitate;
c) sediul sau principal si, dupa caz, sucursalele;
d) numele si prenumele, profesia si domiciliul reprezentantului legal al
furnizorului.
23. La cererea de avizare se anexeaza:
a) copie legalizata de pe actul constitutiv (statut si/sau contract de
societate) al furnizorului;
b) copie legalizata de pe dovada inmatricularii furnizorului - societate
comerciala - la oficiul registrului comertului, codul fiscal;
c) actele doveditoare privind indeplinirea conditiilor medico-sanitare si
de calitate necesare producerii sau comercializarii de dispozitive medicale.
24. Criteriile de avizare a furnizorilor de dispozitive medicale se
stabilesc prin ordin al ministrului sanatatii.
25. Ministerul Sanatatii, o data sesizat, va proceda la emiterea avizului
in termen de 15 zile lucratoare de la inregistrarea cererii furnizorului.
26. Cererea pentru reinnoirea avizului, insotita de actele mai sus
mentionate, se depune cu cel putin 30 de zile inainte de data expirarii
termenului pentru care este eliberat avizul.