HOTARARE Nr.
70 din 14 august 2006
pentru aprobarea Normelor
privind controlul calitatii activitatii de audit financiar si a serviciilor
conexe
ACT EMIS DE:
CAMERA AUDITORILOR DIN ROMANIA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 786 din 18 septembrie 2006
In temeiul prevederilor art. 6 alin. (5) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 598 din 22 august
2003, cu modificările ulterioare, şi ale art. 26 din Regulamentul de organizare
şi funcţionare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr. 983/2004, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 634 din 13 iulie 2004, cu modificările ulterioare,
Consiliul Camerei Auditorilor Financiari din România,
întrunit în şedinţa din 14 august 2006, hotărăşte:
Art. 1. - Se aprobă Normele privind controlul calităţii
activităţii de audit financiar şi a serviciilor conexe, prevăzute în anexa care
face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Se abrogă Hotărârea nr. 40/2005 pentru
aprobarea Normelor privind controlul calităţii activităţii de audit aferent
angajamentelor de asigurare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 98 din 28 ianuarie 2005.
Art. 3. - Departamentul de monitorizare şi competenţă
profesională va urmări punerea în aplicare a normelor specificate la art. 1.
Art. 4. - Hotărârea va fi publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, conform prevederilor art. 6 alin. (5) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit
financiar, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Preşedintele Camerei Auditorilor Financiari din
România,
Ion Mihăilescu
ANEXĂ
NORME
privind controlul calităţii activităţii de audit
financiar si a serviciilor conexe
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Controlul calităţii activităţii de audit
financiar desfăşurate de auditorii financiari membri ai Camerei Auditorilor
Financiari din România, denumită în continuare Camera,
persoane fizice şi juridice active, se efectuează
asupra:
a) politicilor şi procedurilor generale de control al
calităţii, aplicate de auditorul financiar/firma de audit;
b) procedurilor pentru tipuri specifice de
angajamente prevăzute de ISA (angajamente de audit financiar, de audit cu scop
special, de revizuire a situaţiilor financiare, de efectuare a procedurilor
agreate, de compilare a situaţiilor financiare şi alte angajamente de asigurare
şi servicii conexe).
Art. 2. - Toţi auditorii financiari, membri ai Camerei,
persoane fizice şi juridice, fac obiectul unui sistem
de asigurare a calităţii, care este organizat potrivit
prevederilor art. 41 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Camerei
Auditorilor Financiari din România, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
983/2004, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 634 din
13 iulie 2004, cu modificările ulterioare, ca un sistem independent şi se
desfăşoară de către Departamentul de monitorizare şi competenţă profesională.
Art. 3. - (1) Departamentul de monitorizare şi
competenţă profesională efectuează inspecţiile prin inspectori şi asistenţi
inspectori, salariaţi în aparatul executiv al Camerei, selectaţi pe următoarele
criterii:
- să aibă pregătire profesională relevantă în auditul
financiar şi raportarea financiară;
- să aibă experienţă profesională relevantă;
- să aibă pregătire specifică cu privire la efectuarea
de inspecţii de calitate;
- să nu fie în conflict de interese cu firma de audit
inspectată.
(2) Inspectorii care efectuează verificări de asigurare
a calităţii semnează anual Declaraţia de conformitate cu cerinţele profesionale
ale Camerei privind controlul calităţii auditului financiar. De asemenea, cu
ocazia primirii delegaţiei de inspecţie, declară dacă se află sau nu în una
dintre situaţiile de conflict de interese prevăzute de Codul privind conduita
etică şi profesională în domeniul auditului financiar, în raport cu societatea
de audit la care urmează să efectueze inspecţia calităţii.
CAPITOLUL II
Programarea activităţii de inspecţie a calităţii
activităţii de audit
Art. 4. - Programarea activităţii de inspecţie
desfăşurată de Departamentul de monitorizare şi competenţă profesională se
realizează, în principal, pe baza următoarelor documente:
a) Situaţia auditorilor financiari membri ai Camerei,
persoane fizice şi juridice active, autorizate de Cameră să exercite profesia
în anul respectiv;
b) Programul de inspecţie trimestrial, care prevede
auditorii financiari ce urmează a fi controlaţi, perioada supusă inspecţiei,
precum şi echipele care efectuează inspecţia.
Art. 5. - Departamentul de monitorizare şi competenţă
profesională întocmeşte şi prezintă documentele prevăzute la art. 4 lit. b)
Biroului permanent pentru a fi prezentate spre aprobare Consiliului Camerei.
Art. 6. - Departamentul de monitorizare şi competenţă profesională, în exercitarea atribuţiilor care
îi revin conform art. 41 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a
Camerei Auditorilor Financiari din România, colaborează cu Departamentul de
servicii pentru membri, în vederea cunoaşterii la zi a situaţiei auditorilor
financiari membri ai Camerei, persoane fizice şi juridice active, autorizate de
Cameră să exercite profesia în anul respectiv.
Art. 7. - Departamentul de monitorizare şi competenţă
profesională, care răspunde de întocmirea şi prezentarea programelor
trimestriale de inspecţie, va asigura cuprinderea auditorilor financiari,
astfel încât, de regulă, o dată la maximum 3 ani, să fie verificat fiecare
membru al Camerei care a primit autorizaţia de exercitare a profesiei.
Art. 8. - Eventualele
modificări în programele de inspecţie trimestriale vor fi aduse la cunoştinţă
Biroului permanent al Consiliului Camerei înainte de începerea inspecţiei la
membrii respectivi sau imediat după aceea, în cazul primirii unor sarcini
urgente (ca urmare a unor sesizări etc).
Art. 9. - Documentele de planificare a inspecţiilor
trebuie întocmite şi păstrate, astfel încât să se asigure confidenţialitatea
obiectivelor inspecţiei.
CAPITOLUL III
Organizarea activităţii de exercitare a controlului
calităţii activităţii de audit
Art. 10. - Controlul calităţii activităţii de audit şi
a activităţilor conexe se efectuează în ordinea şi la datele prevăzute în
programele de inspecţie trimestriale.
Art. 11. - Principalele obiective ale inspecţiei
calităţii activităţii de audit financiar, audit intern şi a altor activităţi
conexe, care au la bază procedurile emise de Cameră, sunt următoarele:
a) cunoaşterea ariei de cuprindere a practicii de
audit şi servicii conexe, pe baza examinării conţinutului contractelor de audit
financiar, audit intern şi altor servicii prestate de către membrii Camerei,
precum şi concordanţa acestora cu Standardele Internaţionale de Audit (ISA), cu standardele de audit intern
şi cu normele emise de Cameră;
b) verificarea conformităţii activităţii desfăşurate
cu datele înscrise în cererea/declaraţia pentru obţinerea autorizaţiei de
exercitare a profesiei; corectitudinea raportării veniturilor din activitatea
de audit financiar, precum şi a celorlalte activităţi conexe, a achitării
integrale şi la termen a cotizaţiilor şi a celorlalte obligaţii către Cameră;
c) îndeplinirea obligaţiilor cu privire la pregătirea
continuă a auditorilor financiari, precum şi la frecventarea cursurilor
suplimentare pentru auditorii financiari monitorizaţi pentru rezultate
nesatisfăcătoare;
d) verificarea existenţei la societatea de
audit/auditorul persoană fizică a unui sistem de control al calităţi, conform
ISQC 1 şi ISA 220, pentru angajamentele de audit al situaţiilor financiare ale
entităţilor cu care are contract de efectuare a auditului financiar, audit
intern sau alte angajamente prevăzute în ISA;
e) evaluarea sistemului de control al calităţii sub
aspectul conformităţii cu ISA şi cu cerinţele de independenţă prevăzute de
Codul privind conduita etică şi profesională;
f) verificarea elaborării de către societăţile de
audit/auditorii financiari persoane fizice, pentru entităţile aflate în
subordinea şi supravegherea Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, a unor
proceduri de revizuire a asigurării calităţii, specifice acestei categorii de
angajamente;
g) inspectarea foilor de lucru ale angajamentului de
audit al situaţiilor financiare, selectat pentru revizuirea gradului de
adecvare a controlului calităţii, pentru a evalua:
1. conformitatea cu
standardele profesionale şi cu cerinţele normative şi legale;
2. respectarea prevederilor referitoare la efectuarea
propriu-zisă a auditului financiar, în conformitate cu Normele minimale de
audit ale Camerei si cu ISA;
h) verificarea modului în care societatea de audit inspectată a implementat politicile şi procedurile
proprii de control intern al calităţii lucrărilor de audit, potrivit cerinţelor
ISQC 1 şi ISA 220 şi conformitatea cu acestea;
i) respectarea hotărârilor şi reglementărilor emise de
Cameră.
Art. 12. - (1) Procedurile de revizuire pentru
asigurarea calităţii în realizarea angajamentelor de audit financiar sunt
elaborate de Departamentul de monitorizare şi competenţă profesională sub forma
listelor obiectivelor de inspecţie, pe naturi de angajamente, pe care le
prezintă pentru analiză Biroului permanent al Consiliului Camerei, iar acesta
le prezintă spre aprobare Consiliului Camerei.
(2) Hotărârile de aprobare a acestor proceduri de
control al calităţii auditului se publică pe site-ul Camerei şi prin alte
mijloace de comunicare în masă.
Art. 13. - (1) Un membru al Camerei poate face, de
regulă, obiectul unei inspecţii asupra calităţii activităţii de audit o dată la
maximum 3 ani, pentru verificarea modului de îndeplinire a angajamentelor şi de
întocmire a rapoartelor de audit financiar, audit intern şi alte servicii,
potrivit normelor Camerei, ISA, Codului privind conduita etică şi profesională
şi modului de îndeplinire a obligaţiilor către Cameră.
(2) In funcţie de factorii de risc materializaţi în:
a) numărul de clienţi - societăţi cotate la bursă;
b) numărul entităţilor considerate a fi de interes
public;
c) rezultatele anterioare ale inspecţiilor pentru
asigurarea calităţii, inclusiv:
(i) încălcarea cerinţelor de pregătire profesională continuă;
(ii) încălcarea principiului independenţei;
(iii) deficienţe în proiectul sau conformitatea cu
sistemul societăţii de control al calităţii.
Consiliul Camerei şi Biroul permanent al acestuia pot,
la propunerea Departamentului de monitorizare şi competenţă profesională, să
dispună efectuarea controlului calităţii activităţii desfăşurate de membrii
Camerei la perioade mai mici de 3 ani (de exemplu, inspectarea anuală a
calităţii activităţii auditorilor care îndeplinesc angajamente de audit
financiar asupra situaţiilor financiare ale entităţilor cotate).
(3) De la prevederile alin. (1) fac excepţie
acţiunile organizate de Cameră pentru documentarea, informarea, analiza şi
urmărirea implementării unor noi reglementări, verificarea remedierii
deficienţelor constatate cu ocazia controalelor efectuate, precum şi pentru
verificarea reclamaţiilor cu privire la activitatea auditorilor financiari.
Art. 14. - Durata inspecţiei se stabileşte în funcţie
de natura acţiunii de control, de volumul activităţii societăţii sau a
auditorului financiar, persoană fizică, ce urmează a fi inspectat, precum şi de
alţi factori care pot influenţa aria de cuprindere a inspecţiei (de exemplu,
achiziţionarea de către firmă a unei părţi semnificative a afacerilor unei alte
societăţi sau renunţarea la o parte semnificativă a afacerilor sale, înainte de
începerea controlului).
Art. 15. - Inspecţia se efectuează în totalitate sau
prin sondaj, în raport cu volumul activităţii membrilor Camerei, precum şi cu
frecvenţa abaterilor constatate anterior, cuprinzându-se un număr reprezentativ
de rapoarte şi documente, care să permită formularea unor concluzii temeinice
asupra: caracterului adecvat al sistemului de control al calităţii,
conformităţii cu acesta şi modului de respectare a dispoziţiilor normative din
domeniul auditului financiar, auditului intern şi a altor activităţi conexe
acestora.
Art. 16. - (1) Persoanele împuternicite să exercite, în
numele Camerei, controlul calităţii activităţii auditului financiar, auditului
intern şi a altor activităţi trebuie să respecte normele profesionale emise de
Cameră, precum şi prevederile Codului privind conduita etică şi profesională.
(2) Pentru fiecare inspecţie trebuie să fie desemnat un
coordonator al echipei de inspectori.
Art. 17. - (1) In conformitate
cu cerinţele paragrafului 4/8 lit. c) alin. (iii) din Codul privind conduita
etică şi profesională, prin derogare de la principiul confidenţialităţii,
auditorii inspectaţi au datoria profesională de a prezenta informaţii, pentru a
fi în conformitate cu controlul de calitate al Camerei.
(2) La solicitarea echipei de inspectori, auditorii
au obligaţia:
a) să pună la dispoziţie toate documentele
justificative şi să dea toate explicaţiile necesare verificării corectitudinii
datelor din raportul anual al membrilor, din Cererea/Declaraţia pentru
obţinerea autorizaţiei de exercitare a profesiei, inclusiv a veniturilor din
activitatea de audit, precum şi a achitării cotizaţiilor şi a celorlalte
obligaţii către Cameră;
b) să asigure accesul inspectorilor care efectuează
controlul privind asigurarea calităţii la dosarele de angajament, foile de
lucru, dosarele permanente, situaţiile financiare proprii ale firmei, actele şi
documentele de orice fel pe care le gestionează sau le au în păstrare, care
intră sub incidenţa inspecţiei şi servesc pentru documentarea probelor care
susţin concluziile inspecţiei;
c) să recunoască constatările inspecţiei pentru
asigurarea calităţii, prin semnarea notelor de inspecţie, şi să comunice în
scris Camerei, la termenele fixate, modul de aplicare a acţiunilor şi măsurilor
stabilite în urma inspecţiei.
(3) In cazul nepermiterii accesului inspectorilor la
documentele de lucru ale angajamentelor, în vederea efectuării controlului
calităţii activităţii, acest fapt se consideră incident în domeniul propriu de
activitate, Consiliul Camerei fiind în drept să aprobe măsuri de sancţionare a
auditorilor financiari în cauză, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 598 din 22 august 2003, cu
modificările ulterioare, şi ale Regulamentului de organizare şi funcţionare a
Camerei Auditorilor Financiari din România.
CAPITOLUL IV
Intocmirea
documentelor de inspecţie
Art. 18. - Organele de inspecţie desemnate să efectueze
verificarea calităţii auditului consemnează constatările în cadrul notei de
inspecţie, care este structurată pe următoarele capitole:
- Indeplinirea obligaţiilor
faţă de Cameră, inclusiv a celor financiare;
- Planificarea auditului;
- Activitatea de audit;
- Finalizarea auditului,
corespunzător obiectivelor care se verifică în cadrul controlului;
- Concluzii şi recomandări
pentru măsuri corective.
Art. 19. - (1) Nota de
inspecţie este un document bilateral, încheiat între părţi (echipa de
inspectori, pe de o parte, şi auditorul financiar inspectat, pe de altă parte),
care se întocmeşte în două exemplare şi se înregistrează la auditorul financiar
inspectat.
(2) Un exemplar al notei de
inspecţie este luat de organele de inspecţie, care au obligaţia să îl
înregistreze la Secretariatul Camerei.
Art. 20. - (1) In nota de inspecţie se înscriu,
documentat, aspectele de neconformitate cu normele minimale de audit emise de
Cameră, cu ISA, cu prevederile Codului privind conduita etică şi profesională,
constatate ca urmare a inspecţiei.
(2) In nota de inspecţie şi anexele la aceasta se vor
menţiona concret elementele sondajelor efectuate la auditorul financiar
inspectat, documentele şi evidenţele supuse inspecţiei, răspunderea organelor
de inspecţie revenind numai în legătură cu acestea.
Art. 21. - Nota de inspecţie va cuprinde, orientativ,
următoarele elemente:
a) componenţa echipei de inspectori, delegaţia în baza
căreia s-a efectuat inspecţia de asigurare a calităţii, data sau perioada la
care s-a efectuat inspecţia;
b) datele de identificare a auditorului controlat;
c) datele de identificare a asociaţilor şi
auditorilor financiari care reprezintă auditorul controlat;
d) perioada supusă
controlului, clienţii de audit ale căror situaţii financiare au fost auditate
în perioada respectivă şi identificarea dosarelor de audit selectate pentru
inspecţia de asigurare a calităţii;
e) date referitoare la modul în care auditorul controlat şi auditorii asociaţi ai acestuia şi-au îndeplinit
obligaţiile faţă de Cameră privind determinarea şi plata cotizaţiilor fixe şi a
celor variabile, precum şi modul de respectare a normelor privind asigurarea
profesională, depunerea raportului anual, participarea la cursurile de
pregătire profesională continuă;
f) obiectivele pe care auditorul controlat Ie-a
abordat în realizarea angajamentului, potrivit cerinţelor Normelor minimale de
audit emise de Cameră, standardelor de audit ISA şi reglementărilor contabile din domeniu;
g) obiectivele pe care auditorul controlat nu Ie-a
abordat, potrivit cerinţelor Normelor minimale de audit emise de Cameră,
standardelor de audit ISA şi reglementărilor contabile din domeniu;
h) motivaţia auditorului controlat cu privire la
neîndeplinirea obiectivelor urmărite;
i) calificativul obţinut de către auditorul controlat;
j) concluzii şi recomandări pentru măsuri corective;
k) data şi semnăturile membrilor echipei de control şi
a auditorului financiar controlat.
Art. 22. - Nota de inspecţie şi
celelalte documente de inspecţie vor fi înregistrate, arhivate şi păstrate la
Cameră timp de 5 ani de la efectuarea controlului şi valorificarea
constatărilor acestuia.
Art. 23 - Fiecare obiectiv din lista de obiective se va
completa cu „Da" sau „Nu", în funcţie de
modul în care auditorul supus inspecţiei a răspuns cerinţelor din Normele
minimale de audit, făcându-se referire la deficienţele constatate şi cauzele
pentru care unele obiective nu au fost abordate.
Art. 24 - (1) Pe baza constatărilor,
Departamentul de monitorizare şi competenţă profesională va stabili un
procentaj cuprins între 0% şi 100%, obţinut atât prin raportarea numărului
obiectivelor pentru care răspunsul este „Da" la numărul total de
obiective, cât şi în funcţie de relevanţa constatărilor reieşite ca urmare a
inspecţiei.
(2) In funcţie de acest procentaj, auditorul inspectat
va obţine un calificativ, după cum urmează:
Procentaj
|
Până la 35%
|
De la 36% la 60%
|
De la 61% la 80%
|
De la 81% la 100%
|
Calificativ
|
D
|
C
|
B
|
A
|
Art. 25. - Potrivit prevederilor Codului privind
conduita etică şi profesională, inspectorii Departamentului de monitorizare şi
competenţă profesională au obligaţia de a respecta confidenţialitatea
informaţiilor dobândite cu ocazia inspecţiilor pentru asigurarea calităţii,
referitoare atât la activitatea auditorului financiar, cât şi la clienţii
acestuia.
CAPITOLUL V
Valorificarea rezultatelor controlului calităţii
activităţii de audit
Art. 26 - Conducerea executivă a Camerei este în drept
să emită, în atenţia auditorilor financiari inspectaţi, scrisori prin care să
facă recomandări pentru corectarea sistemului propriu de control al calităţii,
conformitatea cu politicile şi procedurile adoptate, completarea dosarelor de
lucru inspectate cu probele de audit nedocumentate corespunzător.
Art. 27. - Recomandările efectuate de Cameră ca urmare
a verificărilor calităţii activităţii de audit vor fi urmărite de auditorul
membru într-o perioadă rezonabilă de timp, stabilită de comun acord cu echipa
de inspectori din cadrul Departamentului de monitorizare şi competenţă
profesională.
Art. 28. - Auditorul inspectat va transmite Camerei un
răspuns în scris cu privire la modul de realizare a măsurilor recomandate atât
în nota de inspecţie, cât şi în scrisoarea de atenţionare, referindu-se
inclusiv la acţiunile planificate şi la data finalizării şi implementării
acestora.
Art. 29. - Camera monitorizează, pe parcursul a 3
inspecţii consecutive, auditorii financiari care au obţinut la inspecţia
calităţii calificativele D, C şi B, prin stabilirea de măsuri pentru remedierea
neconformităţilor şi aplicarea, după caz, de sancţiuni disciplinare,
diferenţiate pentru fiecare calificativ acordat, după cum urmează:
A. Pentru calificativul D:
1. Măsuri ce se vor lua la prima inspecţie în urma
căreia s-a stabilit un procentaj corespunzător acestui calificativ:
a) repetarea inspecţiei după un an, cheltuielile
ocazionate de această nouă inspecţie urmând a fi suportate integral de către
auditorii financiari în cauză, membri ai Camerei, în
conformitate cu decontul de cheltuieli;
b) participarea la cursuri suplimentare de
perfecţionare a pregătirii profesionale, al căror tarif va fi suportat integral
de către cei în cauză;
c) aplicarea de sancţiuni disciplinare:
- avertisment;
- mustrare;
- suspendarea calităţii de
membru al Camerei pe o anumită perioadă;
- excluderea din Cameră;
d) publicarea sancţiunilor prin intermediul
mijloacelor de comunicare în masă ale Camerei (site-ul Camerei, revista).
2. In funcţie de gradul de neîndeplinire a
obligaţiilor, membrii Camerei pot fi sancţionaţi disciplinar cu oricare dintre
măsurile de mai sus, potrivit procedurilor disciplinare şi competenţelor
stabilite prin Regulamentul de organizare si funcţionare a Camerei Auditorilor
Financiari din România.
3. Măsuri ce se vor lua pentru a doua inspecţie în
urma căreia s-a stabilit un procentaj corespunzător acestui calificativ:
a) repetarea inspecţiei după un an, cheltuielile
ocazionate de această nouă inspecţie urmând a fi suportate integral de către
auditorii financiari în cauză, membri ai Camerei, în conformitate cu decontul
de cheltuieli;
b) participarea la cursuri suplimentare de
perfecţionare a pregătirii profesionale, al căror tarif va fi suportat integral
de către cei în cauză;
c) aplicarea de sancţiuni
disciplinare:
- avertisment;
- mustrare;
- suspendarea calităţii de
membru al Camerei pe o anumită perioadă;
- excluderea din Cameră.
4. In funcţie de gradul de neîndeplinire a
obligaţiilor, membrii Camerei pot fi sancţionaţi disciplinar cu oricare dintre
măsurile de mai sus, potrivit procedurilor disciplinare şi competenţelor
stabilite prin Regulamentul de organizare şi funcţionare a Camerei Auditorilor
Financiari din România.
5. Măsuri ce se vor lua pentru a treia inspecţie în
urma căreia s-a stabilit un procentaj corespunzător acestui calificativ:
aplicarea de sancţiuni disciplinare, şi anume:
- suspendarea calităţii de membru al Camerei pe o
anumită perioadă;
- excluderea din Cameră.
6. In funcţie de gradul de neîndeplinire a
obligaţiilor, membrii Camerei pot fi sancţionaţi disciplinar cu oricare dintre
măsurile de mai sus, potrivit procedurilor disciplinare şi competenţelor
stabilite prin Regulamentul de organizare şi funcţionare a Camerei Auditorilor
Financiari din România.
B. Pentru calificativul C
1. Măsuri care se vor lua la prima inspecţie în urma
căreia s-a stabilit un procentaj corespunzător acestui calificativ:
a) Participarea la cursuri suplimentare obligatorii
de perfecţionare a pregătirii profesionale, al căror tarif va fi suportat
integral de către cei în cauză;
b) aplicarea de sancţiuni disciplinare, şi anume:
- avertisment;
- mustrare;
c) publicarea sancţiunilor prin intermediul
mijloacelor de comunicare în masă ale Camerei, în condiţiile legii.
2. In funcţie de gradul de
neîndeplinire a obligaţiilor, membrii Camerei pot fi sancţionaţi disciplinar cu
oricare dintre măsurile de mai sus, potrivit procedurilor disciplinare şi
competenţelor stabilite prin Regulamentul de organizare şi funcţionare a
Camerei Auditorilor Financiari din România.
3. Măsuri care se vor lua la a doua inspecţie în urma
căreia s-a stabilit un procentaj corespunzător acestui calificativ: în acest
caz, membrul Camerei intră sub incidenţa sancţiunilor prevăzute la
calificativul D.
C. Pentru calificativul B
1. Măsuri care se vor lua la prima inspecţie în urma
căreia s-a stabilit un procentaj corespunzător acestui calificativ:
a) participarea la cursuri suplimentare obligatorii
de perfecţionare a pregătirii profesionale, al căror tarif va fi suportat
integral de către cei în cauză;
b) aplicarea sancţiunii disciplinare cu avertisment.
2. Măsuri care se vor lua la a doua inspecţie în urma
căreia s-a stabilit un procentaj corespunzător acestui calificativ:
a) participarea la cursuri suplimentare obligatorii de perfecţionare a pregătirii profesionale,
al căror tarif va fi suportat integral de către cei în cauză;
b) aplicarea sancţiunii disciplinare cu mustrare.
Art. 30. - In funcţie de relevanţa neconformităţilor
constatate în urma acţiunilor de control, precum şi în cazul în care nu se respectă
măsurile dispuse, inspectorii Departamentului de monitorizare şi competenţă
profesională pot propune, pe lângă măsurile de întocmire a documentelor
potrivit normelor Camerei, măsuri de aplicare a sancţiunilor prevăzute în
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit
financiar, republicată, cu modificările ulterioare, precum şi în Regulamentul
de organizare şi funcţionare a Camerei Auditorilor Financiari din România.
Art. 31. - (1) In baza
constatărilor din notele de inspecţie prezentate de organele de inspecţie,
Departamentul de monitorizare şi competenţă profesională întocmeşte şi prezintă
Biroului permanent al Consiliului Camerei un raport anual, rezumând rezultatele
programului de control pentru asigurarea calităţii, fără specificarea
detaliilor legate de anumiţi auditori financiari - membri ai Camerei sau
clienţi ai acestora.
(2) După aprobarea de către Consiliul Camerei, raportul
anual se publică pe site-ul Camerei şi este disponibil pentru informarea
autorităţilor de reglementare ale entităţilor auditate.
Art. 32. - Şeful Departamentului de monitorizare şi
competenţă profesională participă la şedinţele Biroului permanent şi ale
Consiliului Camerei, în care sunt dezbătute documentele de control şi măsurile
propuse de Departamentul de monitorizare şi competenţă profesională.