HOTARARE Nr.
139 din 24 martie 2009
pentru aprobarea Normelor
privind controlul calitatii activitatii de audit financiar si a serviciilor
conexe
ACT EMIS DE:
CAMERA AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMANIA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 308 din 11 mai 2009
In baza dezbaterilor pe marginea materialelor prezentate
în şedinţa Consiliului Camerei Auditorilor Financiari
din România din data de 24 martie 2009,
în temeiul prevederilor:
- art. 6 alin. (3) şi (5) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 598 din 22 august 2003, cu modificările ulterioare; şi
- art. 24 şi 26 din Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr. 983/2004, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 634 din 13 iulie
2004, cu modificările ulterioare,
Consiliul Camerei Auditorilor Financiari din România,
întrunit în şedinţa din 24 martie 2009, hotărăşte:
Art. 1. - Se aprobă Normele privind controlul calităţii
activităţii de audit financiar şi a serviciilor conexe, prevăzute în anexa care
face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - La data publicării în Monitorul Oficial al
României, Partea I, a
prezentei hotărâri, Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din
România nr. 70/2006 pentru aprobarea Normelor privind controlul calităţii
activităţii de audit financiar şi a serviciilor conexe, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 786 din 18
septembrie 2006, se abrogă.
Art. 3. - Departamentul de monitorizare şi competenţă
profesională va urmări punerea în aplicare a normelor specificate la art. 1.
Art. 4. - Prezenta hotărâre se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Camerei Auditorilor Financiari din România,
Ion Mihăilescu
ANEXĂ
NORME
privind controlul calităţii activităţii de audit
financiar şi a serviciilor conexe
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Sub supravegherea publică a Organismului
de supraveghere publică a activităţii de audit financiar, denumit în continuare
Organism de supraveghere, Camera Auditorilor Financiari din România este autoritatea
competentă pentru efectuarea de revizuiri pentru asigurarea calităţii
serviciilor prestate de auditorii statutari, fiind abilitată să emită, prin
structurile sale de specialitate, norme şi proceduri de inspecţie a calităţii
activităţii de audit statutar şi a altor servicii conexe desfăşurate de membrii
săi.
(2) Controlul calităţii activităţii de audit
desfăşurate de auditorii financiari membri ai Camerei Auditorilor Financiari
din România, denumită în continuare Camera, persoane fizice şi firme de audit active, se efectuează asupra
existenţei şi modului de aplicare a:
a) politicilor şi procedurilor generale de control al
calităţii, aplicate de auditorul financiar/firma de audit la nivelul firmei şi,
respectiv, al angajamentului;
b) procedurilor stabilite de organismul profesional
pentru angajamentele de audit statutar, prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 90/2008, şi pentru tipuri specifice de angajamente prevăzute de
Standardele internaţionale de audit (ISA), cum sunt: auditul financiar al situaţiilor financiare anuale
neguvernamentale, nonprofit, de utilitate publică şi ale entităţilor care nu au
obligaţia, potrivit legii, de a fi auditate, misiuni de revizuire a situaţiilor
financiare anuale individuale şi consolidate, misiuni de asigurare şi alte misiuni şi servicii profesionale,
audit intern.
Art. 2. - (1) Toţi auditorii financiari membri ai
Camerei, persoane fizice şi firme de audit, fac obiectul unui sistem de
asigurare a calităţii, care este organizat, potrivit prevederilor Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 75/1999, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 90/2008 şi ale
Regulamentului de organizare şi funcţionare a Camerei, ca un sistem independent
şi se desfăşoară de către Departamentul de monitorizare şi competenţă
profesională din cadrul Camerei, sub supravegherea publică a Organismului de
supraveghere.
(2) Resursele necesare funcţionării sistemului de
asigurare a calităţii (cheltuielile cu salariile, sporurile şi stimulentele
acordate inspectorilor, cheltuielile de deplasare, alte cheltuieli materiale,
inclusiv cele de capital) sunt asigurate pe seama cotelor alocate de Cameră şi
Organismul de supraveghere, fiind prevăzute în bugetul anual de venituri şi
cheltuieli al Departamentului de monitorizare şi competenţă profesională.
Art. 3. - (1) Departamentul de monitorizare şi
competenţă profesională efectuează inspecţiile prin inspectori şi asistenţi
inspectori, salariaţi în aparatul executiv al Camerei, selectaţi pe următoarele
criterii:
- să aibă pregătire profesională şi experienţă
relevantă în auditul statutar şi în raportarea financiară;
- să aibă pregătire specifică cu privire la efectuarea
de inspecţii de calitate;
- să nu fie în conflict de interese cu auditorul
financiar/firma de audit inspectată.
(2) Inspectorii care efectuează verificări de
asigurare a calităţii semnează anual declaraţia de conformitate cu cerinţele
profesionale ale Camerei privind controlul calităţii auditului. De asemenea, cu
ocazia primirii delegaţiei de inspecţie, declară dacă se află sau nu în una
dintre situaţiile de conflict de interese prevăzute de Codul etic pentru
auditorii profesionişti, în raport cu auditorul financiar sau firma de audit la
care urmează să efectueze inspecţia calităţii.
(3) Persoanele alese drept coordonatori ai echipei de
inspectori, precum şi o parte din membrii echipelor de inspectori sunt membri ai profesiei.
(4) Organismul de supraveghere are dreptul de a
participa la inspecţii şi de a avea acces la dosarele de inspecţie, foile de
lucru şi la alte documente relevante.
CAPITOLUL II
Programarea activităţii de inspecţie a calităţii
activităţii de audit
Art. 4. - Programarea activităţii de inspecţie
desfăşurate de Departamentul de monitorizare şi competenţă profesională se
realizează, în principal, pe baza următoarelor documente:
a) situaţia auditorilor financiari membri ai Camerei,
persoane fizice şi firme de audit active, autorizate de Cameră să exercite
profesia în anul respectiv;
b) programul de inspecţie trimestrial, care prevede
auditorii financiari care urmează a fi controlaţi, perioada supusă inspecţiei,
precum şi echipele care efectuează inspecţia.
Art. 5. - Departamentul de monitorizare şi competenţă
profesională întocmeşte şi prezintă documentele prevăzute la art. 4 lit. b)
Consiliului Camerei, pentru a fi însuşite şi prezentate spre aprobare
Organismului de supraveghere.
Art. 6. - Departamentul de
monitorizare şi competenţă profesională, în exercitarea atribuţiilor care îi
revin conform Regulamentului de organizare şi funcţionare a Camerei,
colaborează cu Departamentul de servicii pentru membri, în vederea cunoaşterii
la zi a situaţiei auditorilor financiari membri ai Camerei, persoane fizice şi
firme de audit active, autorizate de Cameră să exercite profesia în anul
respectiv, precum şi a structurii misiunilor de audit statutar desfăşurate la
entităţi de interes public.
Art. 7. - (1) Departamentul de
monitorizare şi competenţă profesională va asigura cuprinderea auditorilor
financiari în programele trimestriale de inspecţie, astfel încât, de regulă,
fiecare membru al Camerei care a primit autorizaţia de exercitare a profesiei
să fie verificat o dată la maximum 6 şi, respectiv, 3 ani, în cazul auditorilor
entităţilor de interes public, în condiţiile stabilite prin regulamentul emis
de Organismul de supraveghere.
(2) Atunci când este necesară o expertiză şi pentru a
se asigura încadrarea în termenul de repetare a revizuirilor pentru asigurarea
calităţii activităţii auditorilor statutari şi firmelor de audit ale
entităţilor de interes public, la aceste inspecţii pot participa, cu aprobarea
Organismului de supraveghere, şi experţi care nu sunt inspectori, dar care
acţionează sub controlul unui inspector, cu respectarea condiţiilor referitoare
la independenţă.
Art. 8. - (1) Prevederile programelor de inspecţie vor
fi comunicate, în scris, membrilor prevăzuţi a fi inspectaţi, aceştia
exprimându-şi disponibilitatea, în perioada propusă sau într-o altă perioadă,
dar nu mai îndepărtată decât cu două săptămâni.
(2) Eventualele modificări în programele de inspecţie
trimestriale vor fi aduse la cunoştinţa Consiliului Camerei, în vederea
informării Organismului de supraveghere, înainte de începerea inspecţiei la
membrii respectivi sau imediat după aceea, în cazul primirii unor sarcini urgente (de exemplu,
investigarea unor sesizări).
Art. 9. - Documentele de planificare a inspecţiilor
trebuie întocmite şi păstrate astfel încât să se asigure confidenţialitatea
obiectivelor inspecţiei.
CAPITOLUL III
Organizarea controlului calităţii activităţii de
audit
Art. 10. - Controlul calităţii activităţii de audit şi
a activităţilor conexe se efectuează în ordinea şi la datele prevăzute în
programele de inspecţie trimestriale.
Art. 11. - Principalele obiective ale inspecţiei
calităţii activităţii de audit statutar, audit financiar, revizuiri ale
situaţiilor financiare, misiuni de asigurare şi alte misiuni şi servicii
profesionale, audit intern, care au la bază procedurile emise de Cameră, sunt
următoarele:
a) cunoaşterea ariei de cuprindere a practicii de
audit şi serviciilor conexe, pe baza examinării conţinutului contractelor de
audit statutar, audit financiar, misiuni de asigurare şi alte misiuni şi
servicii profesionale, audit intern, prestate de către membrii Camerei, precum
şi concordanţa acestora cu Standardele internaţionale de audit, Standardele de
audit intern, normele şi reglementările emise de Cameră şi de Organismul de
supraveghere;
b) verificarea conformităţii activităţii desfăşurate
cu datele înscrise în cererea/declaraţia pentru obţinerea autorizaţiei de
exercitare a profesiei, corectitudinea raportării veniturilor din activitatea
de audit financiar, precum şi a celorlalte activităţi conexe, a achitării
integrale şi la termen a cotizaţiilor şi a celorlalte obligaţii către Cameră;
c) îndeplinirea obligaţiilor cu privire la pregătirea
continuă a auditorilor financiari, precum şi la frecventarea cursurilor
suplimentare pentru auditorii financiari monitorizaţi pentru rezultate
nesatisfăcătoare;
d) verificarea existenţei la societatea de
audit/auditorul persoană fizică a unui sistem de control al calităţii, conform
ISQC 1 şi ISA 220, pentru angajamentele de audit al situaţiilor financiare ale
entităţilor cu care are contract de efectuare a auditului financiar, audit
intern sau alte angajamente prevăzute în ISA;
e) evaluarea sistemului de control al calităţii sub
aspectul conformităţii cu Standardele internaţionale de audit relevante şi cu
cerinţele de independenţă prevăzute de Codul etic pentru auditorii profesionişti
si de Ordonanţa de urgentă a Guvernului nr. 90/2008;
f) verificarea elaborării de către societăţile de
audit/auditorii financiari persoane fizice, pentru entităţile aflate în
subordinea şi supravegherea Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, a unor
proceduri de revizuire a asigurării calităţii, specifice acestei categorii de
angajamente;
g) inspectarea foilor de lucru ale angajamentului de audit al situaţiilor financiare, selectat pentru revizuirea
gradului de adecvare a controlului calităţii, pentru a evalua:
1. conformitatea cu standardele profesionale şi cu
cerinţele normative şi legale;
2. respectarea prevederilor referitoare la efectuarea propriu-zisă a auditului financiar, în conformitate cu
Normele minimale de audit ale Camerei şi cu ISA;
h) verificarea modului în care societatea de audit
inspectată a implementat politicile şi procedurile proprii de control intern al
calităţii lucrărilor de audit, potrivit cerinţelor ISQC 1 şi ISA 220, şi
conformitatea cu acestea;
i) evaluarea conţinutului celui mai recent raport
privind transparenţa, publicat de auditorii sau firmele de audit inspectate;
j) respectarea hotărârilor şi reglementărilor emise de
Cameră.
Art. 12. - (1) Procedurile de revizuire pentru
asigurarea calităţii în realizarea angajamentelor de audit statutar, audit
financiar, revizuiri ale situaţiilor financiare, misiuni de asigurare şi alte
misiuni şi servicii profesionale, audit intern sunt elaborate de Departamentul
de monitorizare şi competenţă profesională sub forma „listelor obiectivelor de
inspecţie", pe naturi de angajamente, pe care le prezintă spre însuşire
Consiliului Camerei, iar acesta, spre aprobare, Organismului de supraveghere.
(2) Hotărârile de aprobare a procedurilor de control al
calităţii activităţii de audit financiar şi a activităţilor conexe se publică.
Art. 13. - (1) Un membru al Camerei poate face, de
regulă, obiectul unei inspecţii asupra calităţii activităţii de audit o dată la
maximum 6 ani, respectiv la 3 ani în cazul auditorilor entităţilor de interes public,
pentru verificarea modului de îndeplinire a angajamentelor şi de întocmire a
rapoartelor de audit statutar, audit financiar, revizuiri ale situaţiilor
financiare, misiuni de asigurare şi alte misiuni şi servicii profesionale,
audit intern, potrivit normelor Camerei, ISA, Codului etic pentru auditorii
profesionişti.
(2) In funcţie de factorii de risc materializaţi în:
a) numărul de clienţi - societăţi cotate la bursă;
b) numărul entităţilor considerate a fi de interes
public;
c) rezultatele anterioare ale inspecţiilor pentru
asigurarea calităţii, inclusiv:
(i) încălcarea cerinţelor de pregătire
profesională continuă;
(ii) încălcarea principiului independenţei;
(iii) deficienţe în proiectul sau conformitatea cu
sistemul societăţii de control al calităţii, Consiliul Camerei poate să dispună
efectuarea controlului calităţii activităţii desfăşurate de membrii Camerei la
perioade mai mici de 3 ani.
(3) De la prevederile alin. (1)fac excepţie acţiunile
organizate de către Cameră pentru documentarea, informarea, analiza şi
urmărirea implementării unor noi reglementări, verificarea remedierii
deficienţelor constatate cu ocazia controalelor efectuate, precum şi efectuarea
de investigaţii asupra unor eventuale reclamaţii cu privire la activitatea
auditorilor financiari.
Art. 14. - Durata inspecţiei se stabileşte în funcţie
de natura acţiunii de control, de volumul activităţii auditorului financiar
persoană fizică sau firmei de audit ce urmează a fi inspectată, precum şi de
alţi factori care pot influenţa aria de cuprindere a inspecţiei (de exemplu,
achiziţionarea de către firma de audit a unei părţi semnificative a afacerilor
unei alte firme de audit sau renunţarea la o parte semnificativă a afacerilor
sale, înainte de începerea controlului).
Art. 15. - Inspecţia se efectuează în totalitate sau
prin sondaj, în raport cu volumul activităţii membrilor Camerei, precum şi cu
frecvenţa abaterilor constatate anterior, cuprinzându-se un număr reprezentativ de rapoarte şi documente care să
permită formularea unor concluzii temeinice asupra caracterului adecvat al
sistemului de control al calităţii, conformitatea cu acesta şi asupra modului
de respectare a dispoziţiilor normative din domeniul auditului statutar,
auditului financiar, revizuirilor situaţiilor financiare, misiunilor de
asigurare, auditului intern şi altor misiuni şi servicii profesionale.
Art. 16. - (1) Persoanele împuternicite să exercite, în
numele Camerei, controlul calităţii activităţii de audit statutar, audit
intern, audit cu scop special, revizuirea situaţiilor financiare şi a altor
activităţi conexe trebuie să respecte regulamentele emise de Organismul de
supraveghere, normele profesionale emise de Cameră, precum şi prevederile
Codului etic.
(2) Pentru fiecare inspecţie trebuie să fie desemnat un
coordonator al echipei de inspectori.
Art. 17. - (1) In conformitate cu cerinţele Codului
etic pentru auditorii profesionişti, prin derogare de la principiul confidenţialităţii, auditorii
inspectaţi au datoria profesională de a prezenta informaţii confidenţiale,
pentru a se conforma controlului calităţii organismului profesional.
(2) La solicitarea echipei de inspectori, auditorii au
obligaţia:
a) să pună la dispoziţie toate documentele
justificative şi să dea toate explicaţiile necesare verificării corectitudinii
datelor din raportul anual al membrilor, din cererea/declaraţia pentru
obţinerea autorizaţiei de exercitare a profesiei, inclusiv a veniturilor din
activitatea de audit, cât şi a achitării cotizaţiilor şi a celorlalte obligaţii
către Cameră;
b) să asigure accesul inspectorilor care efectuează
controlul privind asigurarea calităţii la dosarele de angajament, foile de
lucru, dosarele permanente, situaţiile financiare proprii ale firmei, actele şi
documentele de orice fel pe care le gestionează sau le au în păstrare, care
intră sub incidenţa inspecţiei şi servesc pentru documentarea probelor care
susţin concluziile inspecţiei;
c) să recunoască constatările inspecţiei pentru
asigurarea calităţii, prin semnarea notelor de inspecţie, şi să comunice în
scris Camerei, la termenele fixate, modul de aplicare a acţiunilor şi măsurilor
stabilite în urma inspecţiei.
(3) In cazul nepermiterii accesului inspectorilor la documentele de lucru ale angajamentelor în vederea
efectuării controlului calităţii activităţii, acest fapt se consideră incident
în domeniul propriu de activitate, Consiliul Camerei fiind în drept să propună,
spre aprobarea Organismului de supraveghere, măsuri de sancţionare a
auditorilor financiari în cauză, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 90/2008 şi ale Regulamentului de organizare şi funcţionare a
Camerei.
CAPITOLUL IV
Intocmirea documentelor de
inspecţie
Art. 18. - Echipa de inspecţie
desemnată să efectueze verificarea calităţii auditului consemnează constatările
în cadrul notei de inspecţie.
Art. 19. - (1) Nota de inspecţie este un document
bilateral, încheiat între părţi (echipa de inspectori, pe de o parte, şi
auditorul financiar inspectat, pe de altă parte), care se întocmeşte în două
exemplare şi se înregistrează la auditorul financiar inspectat.
(2) Un exemplar al notei de inspecţie este luat de
organele de inspecţie, care au obligaţia să îl înregistreze la Secretariatul Camerei.
Art. 20. - (1) In nota de inspecţie se înscriu,
documentat, aspectele constatate ca urmare a inspecţiei, de neconformitate cu
Standardele internaţionale de audit relevante, cu normele şi procedurile de
audit emise de Cameră şi cu prevederile Codului etic.
(2) Modelul notei de inspecţie se stabileşte de către
Departamentul de monitorizare şi competenţă profesională, cu acordul
Consiliului Camerei.
(3) In nota de inspecţie şi în anexele acesteia se vor
menţiona concret elementele sondajelor efectuate la auditorul financiar
inspectat, documentele şi evidenţele supuse inspecţiei, răspunderea organelor
de inspecţie revenind numai în legătură cu acestea.
Art. 21. - Nota de inspecţie va cuprinde, orientativ,
următoarele elemente:
a) componenţa echipei de
inspectori, delegaţia în baza căreia s-a efectuat inspecţia de asigurare a
calităţii, data sau perioada în care s-a efectuat inspecţia;
b) datele de identificare a auditorului controlat;
c) datele de identificare a asociaţilor şi auditorilor
financiari care reprezintă auditorul controlat;
d) perioada supusă controlului, clienţii de audit ale
căror situaţii financiare au fost auditate în perioada respectivă şi
identificarea dosarelor de audit selectate pentru inspecţia de asigurare a
calităţii;
e) date referitoare la modul în care auditorul
controlat şi auditorii asociaţi ai acestuia şi-au îndeplinit obligaţiile faţă
de Cameră privind determinarea şi plata cotizaţiilor fixe şi a celor variabile,
precum şi modul de respectare a normelor privind asigurarea profesională,
depunerea raportului anual, participarea la cursurile de pregătire profesională
continuă;
f) obiectivele pe care auditorul controlat le-a
abordat în realizarea angajamentului, potrivit cerinţelor standardelor
internaţionale de audit relevante, normelor şi procedurilor de audit emise de
Cameră şi ale reglementărilor contabile din domeniu;
g) obiectivele pe care auditorul controlat nu Ie-a
abordat, potrivit cerinţelor reglementărilor de mai sus;
h) motivaţia auditorului controlat cu privire la
neîndeplinirea obiectivelor urmărite;
i) calificativul obţinut de către auditorul controlat;
j) concluzii şi recomandări pentru măsuri corective;
k) data şi semnăturile membrilor echipei de control şi
a auditorului financiar controlat.
Art. 22. - Nota de inspecţie şi celelalte documente de
inspecţie vor fi înregistrate, arhivate şi păstrate la Cameră timp de 5 ani de
la efectuarea controlului şi valorificarea rezultatelor acestuia.
Art. 23. - Fiecare obiectiv din lista de obiective se va completa cu „Da" sau „Nu", în funcţie de modul în care
auditorul supus inspecţiei a răspuns cerinţelor din Normele minimale de audit,
făcându-se referire la deficienţele constatate şi cauzele pentru care unele
obiective nu au fost abordate.
Art. 24. - (1) Pe baza
constatărilor, Departamentul de monitorizare şi competenţă profesională va
stabili un procentaj cuprins între 0% şi 100%, obţinut atât prin raportarea
numărului obiectivelor pentru care răspunsul este „Da" la numărul total de
obiective, cât şi în funcţie de relevanţa constatărilor reieşite ca urmare a
inspecţiei.
(2) In funcţie de acest procentaj, auditorul inspectat
va obţine un calificativ, după cum urmează:
Procentaj
|
Până la 35%
|
De la 36 la 70%
|
De la 71 la 85%
|
De la 86 la 100%
|
Calificativ
|
D
|
C
|
B
|
A
|
Art. 25. - Potrivit prevederilor Codului etic pentru
auditorii profesionişti, inspectorii Departamentului de monitorizare şi
competenţă profesională au obligaţia de a respecta confidenţialitatea
informaţiilor dobândite cu ocazia inspecţiilor pentru asigurarea calităţii,
atât a celor referitoare la activitatea auditorului financiar, cât şi a celor
referitoare la clienţii acestuia.
CAPITOLUL V
Valorificarea rezultatelor controlului calităţii
activităţii de audit
Art. 26. - Conducerea executivă a Camerei este în drept
să emită, în atenţia auditorilor financiari inspectaţi, scrisori prin care să
facă recomandări pentru corectarea sistemului propriu de control al calităţii,
conformitatea cu politicile şi procedurile adoptate, completarea dosarelor de
lucru inspectate cu probele de audit nedocumentate corespunzător.
Art. 27. - Recomandările efectuate de Cameră ca urmare
a verificărilor calităţii activităţii de audit vor fi urmărite de auditorul
membru al Camerei într-o perioadă rezonabilă de timp, stabilită de comun acord
cu echipa de inspectori din cadrul Departamentului de monitorizare şi
competenţă profesională.
Art. 28. - (1) Auditorul inspectat va transmite Camerei
un răspuns în scris cu privire la modul de realizare a măsurilor recomandate
atât în nota de inspecţie, cât şi în scrisoarea de atenţionare, referindu-se
inclusiv la acţiunile planificate şi la data finalizării şi implementării
acestora.
(2) In cazul în care recomandările la care se face
referire la alin. (1) nu sunt puse în practică, auditorul financiar sau firma
de audit, dacă este cazul, va face obiectul sistemului de investigaţii şi
sancţiuni, aşa cum este prevăzut de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr.'90/2008.
Art. 29. - Camera monitorizează, pe parcursul a 3
inspecţii consecutive, auditorii financiari care au obţinut la inspecţia
calităţii calificativele D, C şi B, prin stabilirea de măsuri pentru remedierea
neconformităţilorşi aplicarea, după caz, de sancţiuni disciplinare,
diferenţiate pentru fiecare calificativ acordat, după cum urmează:
A. Pentru calificativul D
1. Măsuri ce se vor lua la prima inspecţie în urma
căreia s-a stabilit un procentaj corespunzător acestui calificativ:
a) repetarea inspecţiei după un an, cheltuielile
ocazionate de această nouă inspecţie urmând a fi suportate integral de către
auditorii financiari în cauză, în conformitate cu decontul de cheltuieli;
b) participarea la cursuri suplimentare de pregătire
profesională, al căror tarif va fi suportat integral de către cei în cauză;
c) promovarea de propuneri
către Organismul de supraveghere, pentru aplicarea de sancţiuni disciplinare:
- avertisment;
- mustrare;
- suspendarea calităţii de membru al Camerei pe o
anumită perioadă;
- excluderea din Cameră;
d) publicarea sancţiunilor prin intermediul
mijloacelor de comunicare în masă ale Camerei (site-ul Camerei, revista) şi ale
Organismului de supraveghere.
2. In funcţie de gradul de neîndeplinire a
obligaţiilor, membrii Camerei pot fi sancţionaţi disciplinar cu oricare dintre
măsurile de mai sus, potrivit procedurilor disciplinare şi competenţelor
stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare.
3. Măsuri ce se vor lua pentru a doua inspecţie în
urma căreia s-a stabilit un procentaj corespunzător acestui calificativ:
a) repetarea inspecţiei după un an, cheltuielile
ocazionate de această nouă inspecţie urmând a fi suportate integral de către
auditorii financiari în cauză, în conformitate cu decontul de cheltuieli;
b) participarea la cursuri suplimentare de pregătire
profesională, al căror tarif va fi suportat integral de către cei în cauză;
c) promovarea de propuneri către Organismul de
supraveghere, pentru aplicarea de sancţiuni disciplinare:
- mustrare;
- suspendarea calităţii de membru al Camerei pe o
anumită perioadă;
- excluderea din Cameră.
4. In funcţie de gradul de
neîndeplinire a obligaţiilor, membrii Camerei pot fi sancţionaţi disciplinar cu
oricare dintre măsurile prevăzute mai sus, potrivit procedurilor disciplinare
şi competenţelor stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare.
5. Măsuri ce se vor lua pentru a treia inspecţie în
urma căreia s-a stabilit un procentaj corespunzător acestui calificativ:
- promovarea de propuneri către Organismul de
supraveghere, pentru aplicarea de sancţiuni disciplinare, şi anume:
• suspendarea calităţii de
membru al Camerei pe o anumită perioadă;
• excluderea din Cameră.
6. In funcţie de gradul de neîndeplinire a
obligaţiilor, membrii Camerei pot fi sancţionaţi disciplinar cu oricare dintre
măsurile prevăzute mai sus, potrivit procedurilor disciplinare şi competentelor
stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare.
B. Pentru calificativul C
1. Măsuri care se vor lua la prima inspecţie în urma
căreia s-a stabilit un procentaj corespunzător acestui calificativ:
a) participarea la cursuri
suplimentare de pregătire profesională, al căror tarif va fi suportat integral
de către cei în cauză;
b) promovarea de propuneri către Organismul de
supraveghere, pentru aplicarea de sancţiuni disciplinare şi anume:
- avertisment;
- mustrare;
c) publicarea sancţiunilor
prin intermediul mijloacelor de comunicare în masă ale Camerei, în condiţiile
legii.
2. In funcţie de gradul de neîndeplinire a
obligaţiilor, membrii Camerei pot fi sancţionaţi disciplinar cu oricare dintre
măsurile prevăzute mai sus, potrivit procedurilor disciplinare şi competenţelor
stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare.
3. Măsuri care se vor lua pentru a doua inspecţie în
urma căreia s-a stabilit un procentaj corespunzător acestui calificativ; în
acest caz, membrul Camerei intră sub incidenţa sancţiunilor prevăzute la
calificativul D.
C. Pentru calificativul B
1. Măsuri care se vor lua la prima inspecţie în urma
căreia s-a stabilit un procentaj corespunzător acestui calificativ:
a) participarea la cursuri
suplimentare de pregătire profesională, al căror tarif va fi suportat integral
de către cei în cauză;
b) promovarea de propuneri către Organismul de
supraveghere, pentru sancţionarea cu avertisment.
2. Măsuri care se vor lua pentru a doua inspecţie în
urma căreia s-a stabilit un procentaj corespunzător acestui calificativ:
a) participarea la cursuri suplimentare de pregătire
profesională, al căror tarif va fi suportat integral de către cei în cauză;
b) promovarea de propuneri către Organismul de
supraveghere, pentru aplicarea sancţiunii disciplinare cu mustrare.
Art. 30. - (1) In funcţie de relevanţa
neconformităţilor constatate în urma acţiunilor de control, precum şi în cazul
în care nu se respectă măsurile dispuse, inspectorii Departamentului de
monitorizare şi competenţă profesională pot propune, pe lângă măsurile de
întocmire a documentelor potrivit normelor Camerei, măsuri de aplicare a
sancţiunilor prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 90/2008, precum
şi în Regulamentul de organizare şi funcţionare a Camerei.
(2) In cazurile în care în cursul unei inspecţii s-a
constatat că un raport privind transparenţa conţine informaţii denaturate
semnificativ, inclusiv cele cu privire la eficienţa sistemului de control al
calităţii firmei de audit, Camera poate propune autorităţii de supraveghere
publică amendarea în consecinţă a acestui raport, fără întârziere.
Art. 31. - (1) In baza constatărilor din notele de
inspecţie prezentate de organele de inspecţie, Camera întocmeşte şi prezintă
Organismului de supraveghere un raport anual, rezumând rezultatele globale ale
sistemului de asigurare a calităţii, fără specificarea detaliilor legate de
anumiţi auditori financiari membri ai Camerei sau clienţi ai acestora.
(2) Organismul de supraveghere, după analizarea
raportului anual, este în drept să emită recomandări şi instrucţiuni, sub orice
formă, Camerei căreia i-a fost delegată efectuarea de revizuiri pentru
asigurarea calităţii serviciilor prestate de auditori sau de firmele de audit.
(3) După aprobarea de către Organismul de
supraveghere, raportul se publică pe site-ul Camerei şi este disponibil pentru
informarea autorităţilor de reglementare ale entităţilor auditate.
Art. 32. - Şeful Departamentului de monitorizare şi
competenţă profesională participă la şedinţele Consiliului Camerei şi ale
Organismului de supraveghere, în care sunt dezbătute documentele de control şi
măsurile propuse de către Departamentul de monitorizare şi competenţă
profesională.
Art. 33. - Responsabilitatea finală pentru sistemul de
asigurare externă a calităţii pentru auditorii financiari şi firmele de audit
care efectuează auditul statutar la entităţi de interes public aparţine
Organismului de supraveghere.