HOTARARE Nr.
168 din 25 august 2010
pentru aprobarea Normelor
privind revizuirea calitatii activitatii de audit financiar si a altor
activitati desfasurate de auditorii financiari
ACT EMIS DE:
CAMERA AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMANIA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 627 din 6 septembrie 2010
In temeiul prevederilor:
- art. 6 alin. (3) şi (5) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare,
- art. 24 şi 26 din Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr. 983/2004, cu modificările şi completările ulterioare,
Consiliul Camerei Auditorilor Financiari din
România, întrunit în şedinţa din data de 25 august
2010, hotărăşte:
Art. 1. - Se aprobă Normele privind revizuirea
calităţii activităţii de audit financiar şi a altor activităţi desfăşurate de
auditorii financiari, prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 2. - La data publicării în Monitorul Oficial al
României, Partea I, a prezentei hotărâri, Hotărârea Consiliului Camerei
Auditorilor Financiari din România nr. 139/2009 pentru aprobarea Normelor
privind controlul calităţii activităţii de audit financiar şi a serviciilor
conexe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 308 din 11
mai 2009, se abrogă.
Art. 3. - Departamentul de monitorizare şi competenţă
profesională va urmări punerea în aplicare a normelor specificate la art. 1.
Art. 4. - Prezenta hotărâre se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Camerei Auditorilor Financiari din
România,
Ion Mihăilescu
ANEXĂ
NORME
privind revizuirea calităţii activităţii de audit
financiar şi a altor activităţi desfăşurate de auditorii financiari
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Sub supravegherea Organismului de
supraveghere publică a activităţii de audit financiar (Organismul de
supraveghere publică), Camera Auditorilor Financiari din România (Camera)
este autoritatea competentă pentru efectuarea de revizuiri în vederea
asigurării calităţii serviciilor prestate de auditorii financiari, fiind
abilitată să emită norme şi proceduri de revizuire a calităţii activităţii de
audit financiar, precum şi a altor activităţi desfăşurate de auditorii
financiari, potrivit legii.
(2) Revizuirea calităţii activităţii de audit
desfăşurate de auditorii financiari, membri ai Camerei, persoane fizice şi
firme de audit active, se efectuează asupra:
a) politicilor şi procedurilor de revizuire a
controlului calităţii, aplicate de auditorul financiar la nivelul firmei de
audit şi, respectiv, a misiunii, conform cerinţelor art. 11 din ISQC 1;
b) procedurilor stabilite de organismul profesional cu
ocazia efectuării inspecţiilor de calitate, pentru activităţile prevăzute la
art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de
audit financiar, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, constând
în:
- misiuni de audit financiar al situaţiilor financiare
anuale efectuate conform ISA;
- misiuni de revizuire a situaţiilor financiare;
- alte misiuni de asigurare; şi
- alte misiuni şi servicii profesionale, în
conformitate cu standardele internaţionale în domeniu şi cu reglementările
adoptate de Cameră (audit cu scop special, audit intern, efectuarea
procedurilor convenite privind informaţiile financiare, consultanţă
financiar-contabilă, pregătire profesională de specialitate în domeniu).
Art. 2. - (1) Toţi auditorii financiari membri ai
Camerei, persoane fizice şi firme de audit, fac obiectul unui sistem de
asigurare a calităţii, care este organizat potrivit prevederilor Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 75/1999, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, şi ale Regulamentului de organizare şi funcţionare a Camerei
Auditorilor Financiari din România, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
983/2004, cu modificările şi completările ulterioare, ca un sistem independent
şi se desfăşoară de către Departamentul de monitorizare şi competenţă
profesională (DMCP) din cadrul Camerei, sub supravegherea Organismului
de supraveghere publică.
(2) Resursele necesare funcţionării sistemului de
asigurare a calităţii organizat de Cameră (cheltuielile cu salariile, sporurile
şi stimulentele acordate inspectorilor, cheltuielile de deplasare, alte
cheltuieli materiale, inclusiv cele de capital) sunt asigurate de către Cameră,
fiind prevăzute în bugetul anual de venituri şi cheltuieli aprobat pentru DMCP.
Art. 3. - (1) DMCP efectuează verificările pentru
asigurarea calităţii prin inspectori principali, inspectori şi asistenţi
inspectori, care au calitatea de salariaţi în cadrul aparatului executiv al
Camerei, selectaţi pe următoarele criterii:
- să aibă pregătire profesională şi experienţă
relevantă în auditul statutar şi raportarea financiară;
- să aibă pregătire specifică cu privire la efectuarea
de inspecţii de calitate;
- să nu le fie afectată independenţa şi să nu se afle
în conflict de interese cu auditorul financiar/firma de audit inspectată.
(2) Inspectorii care efectuează verificări de
asigurare a calităţii semnează anual declaraţia de conformitate cu cerinţele
profesionale ale Camerei privind controlul calităţii auditului. De asemenea, cu
ocazia primirii delegaţiei de inspecţie, declară dacă se află sau nu în una
dintre situaţiile de conflict de interese prevăzute de Codul etic al
profesioniştilor contabili, în raport cu auditorul financiar sau firma de audit
la care urmează să efectueze inspecţia calităţii.
(3) Persoanele alese drept coordonatori ai echipei de
inspectori, precum şi o parte din membrii echipelor de inspectori sunt membri
ai profesiei.
(4) Organismul de supraveghere publică are dreptul de
a participa la inspecţii şi de a avea acces la dosarele de inspecţie, foile de
lucru şi alte documente relevante.
CAPITOLUL II
Programarea activităţii de inspecţie a calităţii
activităţii de audit
Art. 4. - Programarea activităţii de inspecţie
desfăşurată de către DMCP se realizează, în principal, pe baza următoarelor
documente:
a) situaţia auditorilor financiari membri ai Camerei,
persoane fizice şi firme de audit active, cărora Camera Ie-a acordat viza
anuală de exercitare a profesiei;
b) programul de inspecţie trimestrial care prevede
auditorii financiari a căror activitate urmează a fi revizuită pentru
asigurarea calităţii, perioada supusă revizuirii, precum şi echipele care
efectuează inspecţia.
Art. 5. - DMCP întocmeşte şi prezintă documentele prevăzute
la art. 4 lit. b) Consiliului Camerei pentru a fi aprobate, urmând a fi
transmise spre informare Organismului de supraveghere publică.
Art. 6. - DMCP, în exercitarea atribuţiilor care îi
revin conform Regulamentului de organizare şi funcţionare a Camerei Auditorilor
Financiari din România, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 983/2004, cu
modificările şi completările ulterioare, are dreptul de a fi informat, pe baza
evidenţelor Departamentului de servicii pentru membri, asupra situaţiei
auditorilor financiari membri ai Camerei, persoane fizice şi firme de audit
active, cărora Camera Ie-a acordat viza anuală de exercitare a profesiei,
precum şi asupra tipurilor de angajamente desfăşurate la entităţi de auditorii
financiari, inclusiv a listei societăţilor de interes public ale căror situaţii
financiare au fost auditate.
Art. 7. - (1) DMCP va asigura cuprinderea auditorilor
financiari în programele trimestriale de inspecţie, astfel încât, de regulă,
fiecare membru al Camerei care a primit autorizaţia de exercitare a profesiei
să fie verificat o dată la 6 ani sau la 3 ani, în cazul auditorilor entităţilor
de interes public, în condiţiile stabilite prin regulament emis de Organismul
de supraveghere publică conform prevederilor art. 31 alin. (2) lit. h) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 90/2008 privind auditul statutar al situaţiilor
financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 278/2008, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Atunci când este necesară o expertiză şi pentru a
se asigura încadrarea în termenul de repetare a reviziilor pentru asigurarea
calităţii activităţii auditorilor statutari şi firmelor de audit ale
entităţilor de interes public, la aceste inspecţii pot participa, cu aprobarea
Organismului de supraveghere publică, şi experţi care nu sunt inspectori, dar
care acţionează sub controlul unui inspector, cu respectarea condiţiilor
referitoare la independenţă.
Art. 8. - (1) Prevederile programelor de inspecţie vor
fi comunicate, în scris, membrilor prevăzuţi a fi inspectaţi, aceştia
exprimându-şi disponibilitatea în perioada propusă sau într-o altă perioadă
care să nu depăşească cu mai mult de două săptămâni perioada propusă.
(2) Eventualele modificări în programele de inspecţie
trimestriale vor fi aduse la cunoştinţa Consiliului Camerei, în vederea
informării Organismului de supraveghere publică, înainte de începerea
inspecţiei la membrii respectivi sau imediat după aceea, în cazul primirii unor
sarcini urgente.
Art. 9. - Documentele de planificare a inspecţiilor
trebuie întocmite şi păstrate astfel încât să se asigure confidenţialitatea
obiectivelor inspecţiei.
CAPITOLUL III
Organizarea revizuirilor pentru asigurarea calităţii
activităţii de audit
Art. 10. - Revizuirile pentru asigurarea calităţii
activităţii de audit şi a activităţilor conexe se efectuează pe baza
procedurile emise de Cameră, în ordinea şi la datele prevăzute în programele de
inspecţie trimestriale.
Art. 11. - Principalele obiective ale inspecţiei
calităţii activităţii de audit financiar sunt următoarele:
a) cunoaşterea ariei de cuprindere a activităţii de
audit financiar şi a altor servicii profesionale, pe baza examinării
conţinutului scrisorilor de misiune/contractelor de prestări servicii, precum
şi a concordanţei acestora cu Standardele internaţionale de audit (ISA) sau
cu standardele de audit intern ori alte standarde relevante, precum şi cu
normele şi reglementările emise de Cameră şi de Organismul de supraveghere
publică;
b) verificarea conformităţii activităţii desfăşurate
cu datele înscrise în cererea/declaraţia pentru obţinerea autorizaţiei de
exercitare a profesiei; corectitudinea raportării veniturilor din activitatea
de audit financiar, audit statutar, precum şi alte servicii profesionale, a achitării
integrale şi la termen a cotizaţiilor şi a celorlalte obligaţii către Cameră;
c) îndeplinirea obligaţiilor cu privire la pregătirea
continuă a auditorilor financiari, precum şi la frecventarea cursurilor
suplimentare pentru auditorii financiari monitorizaţi pentru rezultate
nesatisfăcătoare;
d) verificarea implementării de către firma de
audit/auditorul financiar persoană fizică a unui sistem intern de control al
calităţii conform ISQC 1 şi ISA 220 pentru misiunile de audit al situaţiilor
financiare ale entităţilor cu care a încheiat contracte de prestări servicii
sau alte misiuni efectuate în calitate de auditor financiar;
e) evaluarea sistemului intern de asigurare a
calităţii sub aspectul conformităţii cu ISA relevante şi cu cerinţele de
independenţă prevăzute de Codul etic al profesioniştilor contabili;
f) verificarea elaborării de către firmele de
audit/auditorii financiari persoane fizice, pentru entităţile aflate sub
supravegherea Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, precum şi a oricăror entităţi
definite prin lege sau reglementări ca entităţi de interes public, a unor
proceduri de revizuire a asigurării calităţii, specifice acestor categorii de
misiuni;
g) inspectarea foilor de lucru ale misiunii de audit al
situaţiilor financiare, selectată pentru revizuirea gradului de adecvare a
controlului calităţii, pentru a evalua:
• conformitatea cu standardele profesionale şi cu
cerinţele normative şi legale;
• respectarea prevederilor referitoare la efectuarea
propriu-zisă a auditului financiar în conformitate cu ISA şi cu procedurile de
audit cuprinse în Ghidul privind auditul calităţii;
h) verificarea implementării de către firma de
audit/auditorul financiar persoană fizică, în temeiul obligaţiilor stabilite
prin Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr.
91/2007 privind aplicarea legislaţiei specifice privind combaterea şi
prevenirea operaţiunilor de spălare a banilor şi/sau de finanţare a actelor de
terorism de către auditorii financiari, a unor proceduri specifice, aplicabile
clienţilor de audit şi ai altor servicii profesionale, pentru identificarea
cazurilor de intermediere de către aceştia a actelor de terorism şi/sau de
spălare a banilor astfel cum sunt acestea definite prin Legea nr. 656/2002
pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru
instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor de
terorism, cu modificările şi completările ulterioare;
i) evaluarea conţinutului celui mai recent raport
privind transparenţa, publicat de auditorii sau firmele de audit inspectate,
care au efectuat misiuni de audit statutar la entităţi de interes public.
Art. 12. - (1) Procedurile de revizuire pentru
asigurarea calităţii în realizarea misiunilor de audit financiar, inclusiv
audit statutar, revizuire a situaţiilor financiare, misiuni de asigurare, audit
intern şi alte misiuni şi servicii profesionale în conformitate cu standardele
internaţionale în domeniu, precum şi alte activităţi desfăşurate de auditorii
financiari sunt elaborate de către DMCP sub forma „listelor obiectivelor de
inspecţie", pe naturi de misiuni, pe care le prezintă spre aprobare
Consiliului Camerei şi spre avizare Organismului de supraveghere publică.
(2) Hotărârile de aprobare a acestor proceduri de
revizuire a calităţii auditului se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Art. 13. - (1) In funcţie de factorii de risc
materializaţi în:
a) numărul de clienţi - societăţi cotate la bursă;
b) numărul entităţilor considerate a fi de interes
public;
c) rezultatele anterioare ale inspecţiilor pentru
asigurarea calităţii, inclusiv:
(i) încălcarea cerinţelor de pregătire
profesională continuă;
(ii) încălcarea principiului independenţei;
(iii) deficienţe în proiectul sau conformitatea cu
sistemul societăţii de control al calităţii, Consiliul Camerei poate să dispună
efectuarea controlului calităţii activităţii desfăşurate de membrii Camerei la
perioade mai mici decât cele prevăzute la art. 7 alin. (1).
(2) Camera sau Organismul de supraveghere publică poate
organiza acţiuni pentru documentarea, informarea, analiza şi urmărirea
implementării unor noi reglementări, verificarea remedierii deficienţelor
constatate cu ocazia inspecţiilor anterioare, precum şi de către Organismul de
supraveghere publică prin sistemul de investigaţii instituit conform Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 90/2008, aprobată cu modificări prin Legea nr.
278/2008, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 14. - Durata verificării se stabileşte în funcţie
de natura inspecţiei, de volumul activităţii firmei de audit/auditorului
financiar persoană fizică, ce urmează a fi inspectată, precum şi de alţi
factori care pot influenţa aria de cuprindere a inspecţiei (de exemplu:
achiziţionarea de către firmă a unei părţi semnificative a afacerilor unei alte
societăţi sau renunţarea la o parte semnificativă a afacerilor sale, înainte de
începerea inspecţiei).
Art. 15. - Inspecţia se efectuează în totalitate sau
prin sondaj, în raport cu volumul activităţii membrilor Camerei, precum şi cu
frecvenţa abaterilor constatate anterior, cuprinzându-se un număr reprezentativ
de rapoarte şi documente, care să permită formularea unor concluzii temeinice
asupra caracterului adecvat al sistemului de control al calităţii,
conformităţii cu acesta şi asupra modului de respectare a dispoziţiilor
normative din domeniul auditului financiar şi a altor servicii profesionale şi
activităţii desfăşurate de auditori, conform standardelor internaţionale şi
altor reglementări legale.
Art. 16. - (1) Persoanele împuternicite să exercite, în
numele Camerei, revizuirea calităţii activităţii desfăşurate de membrii săi în
exercitarea profesiei trebuie să respecte prevederile Codului etic al
profesioniştilor contabili, normele profesionale emise de Cameră, precum şi regulamentele
emise de Organismul de supraveghere publică.
(2) Pentru fiecare inspecţie trebuie să fie desemnat un
coordonator al echipei de inspectori.
Art. 17. - (1) Prin derogare de la principiul
confidenţialităţii, auditorii financiari inspectaţi au datoria profesională de
a prezenta informaţii confidenţiale, pentru a se conforma controlului calităţii
efectuat de organismul profesional, în conformitate cu cerinţele Codului etic
al profesioniştilor contabili adoptat de Cameră.
(2) La solicitarea echipei de inspectori, auditorii au
obligaţia:
a) să pună la dispoziţie toate documentele
justificative şi să dea toate explicaţiile necesare verificării corectitudinii
datelor din raportul anual al membrilor, din cererea/declaraţia pentru
obţinerea autorizaţiei de exercitare a profesiei, inclusiv a veniturilor din
activitatea de audit, precum şi a achitării cotizaţiilor şi a celorlalte
obligaţii către Cameră;
b) să asigure accesul inspectorilor care efectuează
revizuirea privind asigurarea calităţii la dosarele de angajament, foile de
lucru, dosarele permanente, situaţiile financiare proprii ale firmei, actele şi
documentele de orice fel pe care le gestionează sau le au în păstrare, care
intră sub incidenţa verificării şi servesc pentru documentarea probelor care susţin
concluziile inspecţiei;
c) să recunoască constatările inspecţiei pentru
asigurarea calităţii, prin semnarea notelor de inspecţie, şi să comunice în
scris Camerei, la termenele fixate, modul de aplicare a acţiunilor şi măsurilor
stabilite în urma inspecţiei.
(3) In cazul nepermiterii accesului inspectorilor la
documentele de lucru ale misiunilor, în vederea efectuării revizuirii calităţii
activităţii, acest fapt se consideră incident în domeniul propriu de
activitate, Consiliul Camerei fiind în drept să dispună sancţionarea
auditorilor financiari în cauză, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 75/1999, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, şi ale Regulamentului de organizare şi funcţionare a Camerei
Auditorilor Financiari din România, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
983/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 18. - Echipa de inspecţie desemnată să efectueze
verificarea calităţii auditului consemnează constatările în cadrul notei de
inspecţie.
Art. 19. - (1) Nota de inspecţie este un document
bilateral, încheiat între părţi (echipa de inspectori, pe de o parte, şi
auditorul financiar inspectat, pe de altă parte), care se întocmeşte în două
exemplare şi se înregistrează la auditorul financiar inspectat.
(2) Un exemplar al notei de inspecţie este luat de
organele de inspecţie, care au obligaţia să îl înregistreze la Secretariatul
Camerei.
Art. 20. - (1) In nota de inspecţie se înscriu,
documentat, aspectele de neconformitate cu ISA relevante, cu normele şi
procedurile de audit emise de Cameră şi cu prevederile Codului etic al
profesioniştilor contabili, constatate ca urmare a inspecţiei.
(2) Modelul notei de inspecţie se stabileşte de către
DMCP, cu acordul Consiliului Camerei.
(3) In nota de inspecţie şi în anexele la aceasta se
vor menţiona concret elementele sondajelor efectuate la auditorul financiar
inspectat, documentele şi evidenţele supuse inspecţiei, răspunderea organelor
de inspecţie revenind numai în legătură cu acestea.
Art. 21. - Nota de inspecţie va cuprinde, orientativ,
următoarele elemente:
a) componenţa echipei de inspecţie, delegaţia în baza
căreia s-a efectuat inspecţia de asigurare a calităţii, data sau perioada la
care s-a efectuat inspecţia;
b) datele de identificare ale auditorului controlat;
c) datele de identificare ale asociaţilor şi
auditorilor financiari care reprezintă auditorul controlat;
d) perioada supusă controlului, clienţii de audit ale
căror situaţii financiare au fost auditate în perioada respectivă şi
identificarea dosarelor de audit selectate pentru inspecţia de asigurare a
calităţii;
e) date referitoare la modul în care auditorul
controlat şi auditorii asociaţi ai acestuia şi-au îndeplinit obligaţiile faţă
de Cameră privind determinarea şi plata cotizaţiilor fixe şi a celor variabile,
precum şi modul de respectare a normelor privind asigurarea profesională,
depunerea raportului anual, participarea la cursurile de pregătire profesională
continuă;
f) obiectivele pe care auditorul financiar controlat Ie-a
abordat în realizarea misiunii, potrivit cerinţelor ISA relevante, normelor şi
procedurilor de audit emise de Cameră şi ale cadrului legal de raportare
financiară;
g) obiectivele pe care auditorul controlat nu Ie-a
abordat, potrivit cerinţelor reglementărilor de mai sus;
h) motivaţia auditorului controlat cu privire la
neîndeplinirea obiectivelor urmărite;
i) calificativul obţinut de către auditorul supus
reviziei de calitate;
j) concluzii şi recomandări pentru măsuri corective;
k) data şi semnăturile membrilor echipei de inspecţie
şi a auditorului financiar verificat.
Art. 22. - Nota de inspecţie şi celelalte documente de
inspecţie vor fi înregistrate, arhivate şi păstrate de Cameră timp de 7 ani de
la efectuarea controlului şi valorificarea rezultatelor acestuia.
Art. 23. - Fiecare obiectiv din lista de obiective se
va completa cu „Da" sau „Nu", în funcţie de modul în care auditorul
supus inspecţiei a răspuns cerinţelor ISA aplicabile, normelor şi procedurilor
de audit, făcându-se referire la deficienţele constatate şi cauzele pentru care
unele obiective nu au fost abordate.
Art. 24. - (1) Pe baza constatărilor, DMCP va stabili
un procentaj cuprins între 0% şi 100%, obţinut atât prin raportarea numărului
obiectivelor pentru care răspunsul este „Da" la numărul total de
obiective, cât şi în funcţie de relevanţa constatărilor reieşite ca urmare a
inspecţiei.
(2) In funcţie de acest procentaj, auditorul inspectat
va obţine un calificativ, după cum urmează:
Procentaj
|
Până la 35%
|
De la 36% la 70%
|
De la 71 % la 85%
|
De la 86% la 100%
|
Calificativ
|
D
|
C
|
B
|
A
|
Art. 25. - Potrivit prevederilor Codului etic al
profesioniştilor contabili, inspectorii DMCP au obligaţia de a respecta
confidenţialitatea informaţiilor dobândite cu ocazia inspecţiilor pentru
asigurarea calităţii, atât a celor referitoare la activitatea auditorului
financiar, cât şi a celor referitoare la clienţii acestuia.
Art. 26. - Conducerea executivă a Camerei este în drept
să emită, în atenţia auditorilor financiari inspectaţi, scrisori prin care să
facă recomandări pentru corectarea sistemului propriu de control al calităţii,
conformitatea cu politicile şi procedurile adoptate, completarea dosarelor de
lucru inspectate cu probele de audit nedocumentate corespunzător.
Art. 27. - Recomandările efectuate de Cameră ca urmare
a verificărilor calităţii activităţii de audit vor fi urmărite de auditorul
membru într-o perioadă rezonabilă de timp, stabilită de comun acord cu echipa
de inspectori din cadrul DMCP.
Art. 28. - (1) Auditorul inspectat va transmite Camerei
un răspuns în scris cu privire la modul de realizare a măsurilor recomandate
atât în nota de inspecţie, cât şi în scrisoarea de atenţionare, referindu-se
inclusiv la acţiunile planificate şi la data finalizării şi implementării
acestora.
(2) In cazul în care recomandările la care se face
referire la alin. (1) nu sunt puse în practică, auditorul financiar sau firma
de audit, dacă este cazul, va face obiectul sistemului de investigaţii şi
sancţiuni, aşa cum este prevăzut de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
90/2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 278/2008, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 29. - Camera monitorizează, pe parcursul a 3
inspecţii consecutive, auditorii financiari care au obţinut la inspecţia
calităţii calificativele D, C şi B, prin stabilirea de măsuri pentru remedierea
neconformităţilor şi aplicarea, după caz, de sancţiuni disciplinare,
diferenţiate după cum urmează:
A. Pentru calificativul D
1. Măsuri ce se vor lua la prima inspecţie în
urma căreia s-a stabilit un procentaj corespunzător acestui calificativ:
a) repetarea inspecţiei după un an, cheltuielile
ocazionate de această nouă inspecţie urmând a fi suportate integral de către
auditorii financiari în cauză, în conformitate cu decontul de cheltuieli;
b) participarea la cursuri suplimentare de pregătire
profesională, al căror tarif va fi suportat integral de către cei în cauză;
c) aplicarea de sancţiuni disciplinare:
- mustrare;
- avertisment scris;
- suspendarea dreptului de exercitare a activităţii de
audit financiar pe o perioadă de la 3 luni la 6 luni;
- retragerea calităţii de membru al Camerei.
2. Măsuri ce se vor lua pentru a doua inspecţie în
urma căreia s-a stabilit un procentaj corespunzător acestui calificativ:
a) repetarea inspecţiei după un an, cheltuielile
ocazionate de această nouă inspecţie urmând a fi suportate integral de către
auditorii financiari în cauză, în conformitate cu decontul de cheltuieli;
b) participarea la cursuri suplimentare de pregătire
profesională, al căror tarif va fi suportat integral de către cei în cauză;
c) aplicarea de sancţiuni disciplinare:
- avertisment scris;
- suspendarea dreptului de exercitare a activităţii de
audit financiar pe o perioadă de la 3 luni la 6 luni;
- retragerea calităţii de membru al Camerei.
3. Măsuri ce se vor lua pentru a treia inspecţie în
urma căreia s-a stabilit un procentaj corespunzător acestui calificativ:
- aplicarea de sancţiuni disciplinare:
• suspendarea dreptului de exercitare a activităţii de
audit financiar pe o perioadă de la 3 luni la 6 luni;
• retragerea calităţii de membru al Camerei.
B. Pentru calificativul C
1. Măsuri ce se vor lua la prima inspecţie în
urma căreia s-a stabilit un procentaj corespunzător acestui calificativ:
a) repetarea inspecţiei după un an, cheltuielile
ocazionate de această nouă inspecţie urmând a fi suportate integral de către
auditorii financiari în cauză, în conformitate cu decontul de cheltuieli;
b) participarea la cursuri suplimentare de pregătire
profesională, al căror tarif va fi suportat integral de către cei în cauză;
c) aplicarea de sancţiuni disciplinare:
- mustrare;
- avertisment scris.
2. Măsuri ce se vor lua pentru a doua inspecţie în urma
căreia s-a stabilit un procentaj corespunzător acestui calificativ: în acest
caz, membrul Camerei intră sub incidenţa sancţiunilor prevăzute pentru
calificativul D.
C. Pentru calificativul B
1. Măsuri ce se vor lua la prima inspecţie în urma
căreia s-a stabilit un procentaj corespunzător acestui calificativ:
a) participarea la cursuri suplimentare de pregătire
profesională, al căror tarif va fi suportat integral de către cei în cauză;
b) promovarea de propuneri către Organismul de
supraveghere publică, pentru aplicarea de sancţiuni disciplinare cu
avertisment.
2. Măsuri ce se vor lua pentru a doua inspecţie în
urma căreia s-a stabilit un procentaj corespunzător acestui calificativ:
a) participarea la cursuri suplimentare de pregătire
profesională, al căror tarif va fi suportat integral de către cei în cauză;
b) aplicarea de sancţiuni disciplinare:
- avertisment scris.
Art. 30. - (1) In funcţie de relevanţa
neconformităţilor constatate în urma acţiunilor de control, precum şi în cazul
în care nu se aplică recomandările Camerei, inspectorii DMCP pot propune, pe
lângă măsurile de întocmire a documentelor potrivit normelor şi reglementărilor
legale, oricare dintre măsurile de sancţionare prevăzute la art. 29, potrivit
procedurilor disciplinare şi competenţelor stabilite prin Regulamentul de
organizare şi funcţionare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat
prin Hotărârea Guvernului nr. 983/2004, cu modificările şi completările
ulterioare.
(2) Sancţiunile aplicate pentru calitatea
necorespunzătoare a activităţii desfăşurate de auditorii financiari vor fi publicate
prin intermediul mijloacelor de comunicare ale Camerei.
(3) In cazurile în care în cursul unei inspecţii s-a
constatat că un raport privind transparenţa conţine informaţii denaturate
semnificativ, inclusiv cele cu privire la eficienţa sistemului de control al
calităţii firmei de audit, Camera poate recomanda auditorului inspectat
amendarea fără întârziere a acestui raport, informând despre aceasta Organismul
de supraveghere publică.
Art. 31. - (1) In baza constatărilor din notele de
inspecţie prezentate de organele de inspecţie, Camera întocmeşte şi prezintă
Organismului de supraveghere publică un raport anual, rezumând rezultatele
globale ale sistemului de asigurarea calităţii, fără specificarea detaliilor
legate de anumiţi auditori financiari - membri ai Camerei sau clienţi ai
acestora.
(2) Organismul de supraveghere publică, după
analizarea raportului anual, este în drept să emită recomandări şi instrucţiuni
sub orice formă Camerei căreia i-a fost delegată efectuarea de revizuiri pentru
asigurarea calităţii serviciilor prestate de auditori sau de firmele de audit.
(3) După aprobarea de către Organismul de supraveghere
publică, raportul se publică pe site-ul Camerei şi este disponibil pentru
informarea autorităţilor de reglementare ale entităţilor auditate.
Art. 32. - Şeful DMCP poate fi invitat să participe la
şedinţele Consiliului Camerei şi la şedinţele Consiliului superior al
Organismului de supraveghere publică, în care sunt dezbătute documentele de
control şi măsurile propuse de DMCP.
Art. 33. - Responsabilitatea finală pentru sistemul de
asigurare externă a calităţii pentru auditorii financiari şi firmele de audit
care efectuează auditul statutar la entităţi de interes public aparţine
Organismului de supraveghere publică.