HOTARARE Nr.
71 din 24 ianuarie 2007
pentru aprobarea Normelor de
aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de concesiune de
lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii prevazute in
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor
de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a
contractelor de concesiune de servicii
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 98 din 8 februarie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 218 alin. (2) şi al art. 303 alin. (4) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie
publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de
concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
337/2006,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Normele de aplicare a prevederilor
referitoare la atribuirea contractelor de concesiune de lucrări publice şi a
contractelor de concesiune de servicii prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune
de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, prevăzute în anexa care face
parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Şeful Cancelariei Primului-Ministru,
Ion-Mircea Plângu
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice,
Alexandru Cojocaru
Ministrul transporturilor, construcţiilor şi
turismului,
Radu Mircea Berceanu
Ministrul delegat pentru lucrări publice şi amenajarea teritoriului,
Laszlo Borbely
Ministrul integrării europene,
Anca Daniela Boagiu
p. Ministrul finanţelor publice,
Doina-Elena Dascălu,
secretar de stat
ANEXA
NORME
de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea
contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii
prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea
contractelor de
achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice si a
contractelor de concesiune de servicii
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - In procesul de aplicare a procedurilor de atribuire a contractelor de concesiune de
lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, atunci când există
situaţii nereglementate explicit în economia textului legislativ, acestea pot
fi soluţionate numai prin prisma principiilor prevăzute la art. 2 alin. (2) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor
de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a
contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 337/2006, denumită în continuare ordonanţa de urgenţă.
Art. 2. - (1) Pe parcursul aplicării procedurii de
atribuire, autoritatea contractantă are obligaţia de a lua toate măsurile
necesare pentru a evita apariţia unor situaţii de natură să determine existenţa
unui conflict de interese şi/sau manifestarea concurenţei neloiale.
(2) In cazul în care constată apariţia unor astfel de
situaţii, cum ar fi cele prevăzute la art. 67 - 70 din ordonanţa de urgenţă,
autoritatea contractantă are obligaţia de a elimina, în cel mai scurt timp cu
putinţă, efectele rezultate dintr-o astfel de împrejurare, adoptând potrivit
competenţelor, după caz, măsuri corective de modificare, încetare, revocare,
anulare şi altele asemenea ale actelor care au afectat aplicarea corectă a
procedurii de atribuire sau ale activităţilor care au legătură cu acestea.
Art. 3. - (1) Distincţia dintre contractul de
concesiune şi contractul de achiziţie publică se realizează în funcţie de
distribuţia riscurilor, după cum urmează:
a) contractul prin intermediul căruia contractantul,
în calitate de concesionar, primeşte dreptul de a exploata rezultatul
lucrărilor executate, preluând astfel şi cea mai mare parte din riscurile
aferente realizării şi exploatării lucrărilor respective, este considerat a fi
contract de concesiune de lucrări publice, în caz contrar fiind considerat
contract de achiziţie publică de lucrări;
b) contractul prin intermediul căruia contractantul,
în calitate de concesionar, primeşte dreptul de a exploata serviciile, preluând
astfel şi cea mai mare parte din riscurile aferente exploatării acestora, este
considerat a fi contract de concesiune de servicii, în caz contrar fiind
considerat contract de achiziţie publică de servicii.
(2) Stabilirea tipurilor de
contracte de concesiune, respectiv distincţia dintre contractul de concesiune
de lucrări publice şi contractul de concesiune de servicii, se realizează în
mod similar cu prevederile cap. I secţiunea a 3-a din ordonanţa de urgenţă.
Art. 4. - (1) Autoritatea
contractantă are obligaţia de a desemna un colectiv de coordonare şi
supervizare pentru atribuirea fiecărui contract de concesiune de lucrări
publice sau de concesiune de servicii.
(2) Membrii colectivului de coordonare şi supervizare
prevăzut la alin. (1) sunt numiţi de autoritatea contractantă din cadrul
specialiştilor proprii, la care se pot adăuga, după necesităţi, experţi
externi.
(3) Principalele responsabilităţi ale colectivului
prevăzut la alin. (1) constau în:
a) fundamentarea deciziei de
concesionare, astfel cum este prevăzut la cap. II;
b) elaborarea documentaţiei de atribuire conform
prevederilor cap. III;
c) stabilirea procedurii de atribuire a contractului
de concesiune în conformitate cu prevederile art. 26-28.
Art. 5. - Autoritatea
contractantă care a atribuit şi a încheiat un contract de concesiune de lucrări
publice sau un contract de concesiune de servicii are calitatea de concedent.
Art. 6. - (1) Contractantul care a devenit parte
într-un contract de concesiune de lucrări publice sau
într-un contract de concesiune de servicii are calitatea de concesionar.
(2) Calitatea de concesionar o poate avea orice
persoană fizică sau juridică de drept privat, română ori străină.
Art. 7. - (1) Durata unui contract de concesiune de lucrări publice sau a unui contract de concesiune de servicii se
stabileşte astfel încât:
a) să se evite restricţionarea artificială a
accesului la competiţie;
b) să se asigure un minimum de profit ca urmare a
exploatării într-o perioadă dată;
c) să se asigure un nivel rezonabil al preţurilor
pentru prestaţiile care vor fi efectuate pe durata contractului şi ale căror
costuri urmează să fie suportate de utilizatorii finali.
(2) Durata maximă a unui contract de concesiune de
lucrări publice sau a unui contract de concesiune de servicii, care poate fi
acceptată de autoritatea contractantă, trebuie să poată fi argumentată în baza
elementelor prevăzute la
alin. (1) lit. a)-c) şi trebuie asumată prin act administrativ al
conducătorului autorităţii contractante.
CAPITOLUL II
Fundamentarea deciziei de concesionare
Art. 8. - (1) Autoritatea contractantă are obligaţia de
a elabora un studiu de fundamentare a deciziei de concesionare în orice
situaţie în care intenţionează să atribuie un contract de concesiune de lucrări
publice sau un contract de concesiune de servicii.
(2) Studiul de fundamentare se aprobă prin hotărâre,
ordin, decizie a autorităţii contractante, după caz.
Art. 9. - (1) Studiul prevăzut la art. 8 trebuie să se
axeze pe analiza unor elemente relevante în care se includ: aspectele generale,
fezabilitatea tehnică, fezabilitatea economică şi financiară, aspectele de
mediu, aspectele sociale şi aspectele instituţionale ale proiectului în cauză.
In cazul unui proiect care presupune realizarea de lucrări publice, la baza studiului de fundamentare a deciziei de
concesionare va sta studiul de fezabilitate.
(2) In sensul prevederilor alin. (1), prin proiect se înţelege ansamblul lucrărilor/construcţiilor care urmează să fie
executate şi/sau al serviciilor care urmează să fie prestate pe parcursul
derulării contractului de concesiune de lucrări publice sau de concesiune de
servicii.
Art. 10. - (1) Studiul de fundamentare a deciziei de
concesionare trebuie să cuprindă o analiză care să permită definirea şi
cuantificarea în termeni economici şi financiari a riscurilor de proiect, luând
în considerare, totodată, şi variantele identificate de repartiţie a riscurilor
între părţile viitorului contract. In acest scop, autoritatea contractantă
poate să utilizeze, ca model, matricea preliminară de repartiţie a riscurilor
de proiect prevăzută în anexa nr. 1.
(2) Autoritatea contractantă are obligaţia de a
verifica, pe baza rezultatului analizei prevăzute la alin. (1), corectitudinea
stabilirii distincţiei prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. a) sau b), după caz.
Art. 11. - Rezultatele studiului de fundamentare a
deciziei de concesionare trebuie să justifice necesitatea şi oportunitatea
concesiunii şi să demonstreze că:
a) proiectul este realizabil;
b) proiectul răspunde cerinţelor şi politicilor
autorităţii publice;
c) au fost luate în considerare diverse alternative de
realizare a proiectului;
d) varianta prin care proiectul este prevăzut a fi
realizat prin atribuirea unui contract de concesiune de lucrări publice sau de
servicii este mai avantajoasă în raport cu varianta prin care proiectul este
prevăzut a fi realizat prin atribuirea unui contract de achiziţie publică;
e) proiectul beneficiază de susţinere financiară,
menţionând, dacă este cazul, care este contribuţia autorităţii contractante.
Art. 12. - Autoritatea contractantă are dreptul de a achiziţiona
servicii de consultanţă, conform prevederilor ordonanţei de urgenţă, în scopul
elaborării studiilor şi analizelor necesare fundamentării deciziei de
concesionare.
Art. 13. - (1) In cazul prevăzut la art. 12,
autoritatea contractantă, prin colectivul de coordonare şi supervizare prevăzut
la art. 4, are obligaţia de a lua toate măsurile prin care să se asigure
că elaborarea studiului de fundamentare a deciziei de concesionare se
realizează la un nivel corespunzător şi că reflectă în totalitate cerinţele şi
condiţiile solicitate.
(2) In aplicarea prevederilor alin. (1), principalele
atribuţii ale colectivului de coordonare şi supervizare sunt următoarele:
a) facilitarea accesului la
documente, rapoarte, baze de date, măsurători şi, în general, la orice
informaţie disponibilă care ar putea servi la elaborarea studiului de
fundamentare a deciziei de concesionare;
b) facilitarea contractelor consultantului cu alte autorităţi publice şi/sau cu persoane de drept privat;
c) analizarea fiecărui raport intermediar şi a
raportului final, precum şi formularea observaţiilor şi propunerilor de
modificare;
d) avizarea îndeplinirii de către consultant a
activităţilor desfăşurate în fiecare fază;
e) elaborarea unui raport de avizare a finalizării studiului
de fundamentare a deciziei de concesionare şi prezentarea acestuia
conducătorului autorităţii contractante în vederea aprobării.
CAPITOLUL III
Elaborarea documentaţiei de atribuire
Art. 14. - (1) După aprobarea studiului de
fundamentare, autoritatea contractantă, prin colectivul de coordonare şi
supervizare prevăzut la art. 4 din prezentele norme, are obligaţia să asigure
întocmirea documentaţiei de atribuire, cu respectarea regulilor de elaborare
prevăzute la art. 33 din ordonanţa de urgenţă.
(2) Autoritatea contractantă are dreptul de a
achiziţiona servicii de consultanţă în scopul elaborării documentaţiei de
atribuire.
Art. 15. - In elaborarea caietului de sarcini, autoritatea contractantă trebuie să respecte prevederile art.
35-39 din ordonanţa de urgenţă.
Art. 16. - (1) In mod specific pentru contractele de
concesiune de lucrări publice şi de servicii, caietul de sarcini trebuie să
conţină:
a) obiectivele pe termen
lung, mediu şi imediate ale proiectului;
b) modul de operare vizat pentru derularea
proiectului, inclusiv, dacă este cazul, investiţiile pe care concesionarul va
fi obligat să le realizeze şi termenul de realizare a acestora;
c) descrierea activităţilor, condiţii generale tehnice
şi de calitate;
d) dacă există, condiţii speciale impuse de natura
activităţilor care vor intra în obiectul contractului de concesiune, cum ar fi
condiţii de siguranţă în exploatare, protecţia mediului, protecţia muncii,
condiţii privind folosirea şi conservarea patrimoniului sau privind protejarea şi
punerea în valoare a patrimoniului naţional, condiţii privind protejarea
secretului de stat, utilizarea unor materiale cu regim special, condiţii
speciale impuse de acorduri şi convenţii la care România este parte;
e) propunerea autorităţii contractante de distribuţie
a riscurilor de proiect;
f) dacă este cazul, opţiunea concedentului pentru
forma de organizare a concesionarului;
g) dacă este cazul, opţiunea pentru crearea unei companii de proiect;
h) clauze financiare şi de asigurări;
i) dacă este cazul, regimul bunurilor utilizate şi/sau
realizate de concesionar în timpul derulării contractului de concesiune;
j) cuantumul garanţiilor care urmează a fi constituite,
după caz.
(2) In sensul prevederilor alin. (1) lit. g), prin companie
de proiect se înţelege o societate comercială
rezidentă în România, constituită de concedent, prin unităţi aflate în
subordinea sau sub autoritatea sa, şi concesionar, funcţionând în baza legii şi
având ca unic scop realizarea obiectivelor concesiunii de lucrări publice sau
de servicii.
Art. 17. - (1) Autoritatea contractantă are obligaţia
de a anunţa criteriile de calificare şi selecţie în anunţul de participare.
Modul detaliat de aplicare a acestor criterii se prezintă în cadrul
documentaţiei de atribuire.
(2) Autoritatea contractantă are dreptul de a aplica
criterii de calificare şi selecţie referitoare numai la:
a) situaţia personală a candidatului sau a
ofertantului;
b) capacitatea de exercitare
a activităţii profesionale;
c) situaţia economică şi financiară;
d) capacitatea tehnică şi/sau profesională;
e) standarde de asigurare a calităţii;
f) standarde de protecţie a mediului.
(3) Aplicarea criteriilor de calificare şi selecţie
se realizează potrivit prevederilor paragrafelor 2 - 5 din secţiunea a 2-a a cap.
V din ordonanţa de urgenţă.
Art. 18. - (1) Autoritatea contractantă are obligaţia
de a anunţa criteriile de atribuire a contractului de concesiune a lucrărilor
publice şi a serviciilor în anunţul de participare. Modul detaliat de aplicare
a acestor criterii se prezintă în cadrul documentaţiei de atribuire.
(2) Criteriile de atribuire se pot referi, după caz,
la:
a) nivelul tarifelor de utilizare plătibile de către
beneficiarii finali;
b) nivelul redevenţei;
c) gradul de preluare a riscului de către
concesionar;
d) planurile de finanţare şi dezvoltare prezentate;
e) nivelul calitativ, tehnic şi funcţional al
soluţiilor tehnice propuse;
f) modul de asigurare a protecţiei mediului;
g) modul de rezolvare a unor probleme sociale;
h) termenele de realizare a unor investiţii;
i) durata concesiunii.
(3) Atunci când stabileşte criteriile de atribuire a
contractului, autoritatea contractantă nu are dreptul de a utiliza criterii care:
a) nu au o legătură directă cu natura şi obiectul
contractului de concesiune de lucrări publice sau de servicii care urmează să
fie atribuit;
b) nu reflectă un avantaj real şi evident pe care
autoritatea contractantă îl poate obţine, în numele său sau al beneficiarilor
finali, prin utilizarea criteriului respectiv.
(4) Ponderea stabilită pentru fiecare criteriu nu
trebuie să conducă la distorsionarea rezultatului aplicării procedurii pentru
atribuirea contractului de achiziţie publică. Pentru fiecare criteriu
autoritatea contractantă are obligaţia de a stabili o pondere care să reflecte
în mod corect cuantumul valoric al avantajelor de natură financiară pe care
ofertanţii le oferă sau importanţa tehnică/funcţională a soluţiilor propuse.
CAPITOLUL IV
Publicarea anunţurilor de participare la procedura de atribuire a contractului de
concesiune de lucrări publice sau de concesiune
de servicii
Art. 19. - Autoritatea contractantă are obligaţia de a
transmite spre publicare anunţurile de participare către operatorul Sistemul
Electronic de Achiziţii Publice (SEAP).
Art. 20. - Transmiterea spre publicare a anunţurilor
către operatorul SEAP se realizează numai prin mijloace electronice, prin
utilizarea aplicaţiei disponibile la adresa de internet www.e-licitatie.ro.
Art. 21. - Anunţurile pentru care ordonanţa de urgenţă
impune obligaţia publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene se
redactează de către autoritatea contractantă într-o limbă oficială a Uniunii
Europene şi trebuie să respecte forma adoptată prin Regulamentul Comisiei
Europene nr. 1.564/2005 care stabileşte formatul standard al anunţurilor
publicitare în cadrul procedurilor de atribuire prevăzute în directivele
17/2004/CE şi 18/2004/CE.
Art. 22. - Atunci când
stabileşte perioadele limită pentru depunerea ofertelor, autoritatea
contractantă are obligaţia de a lua în calcul şi termenul de 3 zile lucrătoare,
necesar pentru verificarea anunţurilor de către Autoritatea Naţională pentru
Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice şi pentru transmiterea
acestora către Jurnalul Oficial al Uniunii Europene de către operatorul SEAP,
astfel cum este prevăzut la art. 49 alin. (2) şi (3) din ordonanţa de urgenţă.
Art. 23. - Operatorul SEAP are obligaţia de a publica
anunţul în SEAP, în cel mult două zile lucrătoare de la primirea acceptului de
publicare, dar în niciun caz înainte de data transmiterii acestuia spre
publicare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, dacă prevederile ordonanţei
de urgenţă impun această obligaţie.
Art. 24. - In cazul anunţurilor pentru care ordonanţa
de urgenţă nu prevede obligaţia publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene, autoritatea contractantă are obligaţia de a include în conţinutul
anunţurilor cel puţin informaţiile prevăzute în modelele prezentate în anexa
nr. 2.
Art. 25. - In cel mult o zi lucrătoare după publicarea
anunţului în SEAP, autoritatea contractantă are obligaţia de a transmite
anunţul respectiv spre publicare şi către Regia Autonomă „Monitorul Oficial".
CAPITOLUL V
Aplicarea procedurilor de atribuire şi evaluarea
ofertelor
Art. 26. - Autoritatea contractantă are obligaţia de a
atribui contractul de concesiune de lucrări publice sau contractul de
concesiune de servicii prin aplicarea uneia dintre procedurile prevăzute la
art. 18 alin. (1) lit. a)-c) din ordonanţa de urgenţă.
Art. 27. - Prin excepţie de la prevederile art. 26,
autoritatea contractantă are dreptul de a aplica procedura de negociere cu publicarea prealabilă a
unui anunţ de participare, atunci când, în urma aplicării licitaţiei deschise,
licitaţiei restrânse sau a dialogului competitiv, nu au fost depuse oferte sau
niciuna dintre ofertele depuse nu a fost considerată admisibilă.
Art. 28. - (1) Autoritatea contractantă va aplica
procedura de licitaţie restrânsă sau de licitaţie deschisă atunci când poate
defini clar specificaţiile tehnice capabile să-i satisfacă necesităţile şi
exigenţele şi poate stabili cu precizie montajul financiar şi/sau cadrul
juridic de implementare a proiectului.
(2) In cazul în care condiţiile prevăzute la alin. (1)
nu pot fi îndeplinite, autoritatea contractantă va aplica procedura de dialog
competitiv.
Art. 29. - Pentru aplicarea efectivă a procedurilor de
atribuire prevăzute la art. 26, prevederile prezentului capitol se completează
cu dispoziţiile secţiunilor 2-5 ale cap. III din ordonanţa de urgenţă şi
dispoziţiile secţiunilor 1 -4 ale cap. IV din Hotărârea Guvernului nr. 925/2006 pentru aprobarea normelor de
aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achiziţie
publică din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea
contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări
publice şi a contractelor de concesiune de servicii, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 30. - (1) Autoritatea contractantă are obligaţia
de a desemna, pentru atribuirea fiecărui contract de concesiune de lucrări
publice sau de concesiune de servicii, persoanele responsabile pentru evaluarea
ofertelor, care se constituie într-o comisie de
evaluare.
(2) Membrii comisiei de evaluare trebuie să fie în
număr de minimum 5 şi se nominalizează, de regulă, din cadrul colectivului de
coordonare şi supervizare prevăzut la art. 4 alin. (1).
(3) Autoritatea contractantă desemnează, prin
hotărâre, ordin sau decizie, preşedintele comisiei de evaluare dintre membrii
acesteia.
(4) Autoritatea contractantă are obligaţia de a
nominaliza membri de rezervă pentru membrii comisiei de evaluare.
(5) Autoritatea contractantă are dreptul de a înlocui
un membru al comisiei de evaluare cu un membru de rezervă numai dacă persoana
care urmează să fie înlocuită nu are posibilitatea, din motive obiective, de
a-şi îndeplini atribuţiile care rezultă din calitatea de membru al comisiei de
evaluare. După producerea înlocuirii, calitatea de membru al comisiei de
evaluare este preluată de către membrul de rezervă care îşi va exercita
atribuţiile aferente până la finalizarea procedurii de atribuire.
Art. 31. - (1) Preşedintele comisiei de evaluare are
dreptul de a propune conducerii autorităţii contractante cooptarea în cadrul
comisiei de evaluare a unor experţi externi.
(2) Propunerea prevăzută la alin. (1) trebuie să
precizeze atribuţiile şi responsabilităţile specifice ale experţilor care
urmează să fie cooptaţi în comisia de evaluare şi să justifice necesitatea
participării lor la procesul de evaluare.
(3) Experţii cooptaţi pot fi nominalizaţi odată cu
numirea comisiei de evaluare, dintre experţii externi prevăzuţi la art. 4 alin.
(2), sau ulterior, în funcţie de problemele specifice care ar putea impune
expertiza acestora.
(4) Experţii cooptaţi pentru probleme specifice nu au
drept de vot în cadrul comisiei de evaluare, însă au obligaţia de a elabora un
raport de specialitate cu privire la aspectele tehnice, financiare sau
juridice, asupra cărora îşi exprimă punctul de vedere.
(5) Raportul de specialitate prevăzut la alin. (4)
este destinat să faciliteze comisiei de evaluare adoptarea deciziilor în cadrul
procesului de analiză a ofertelor şi de stabilire a ofertei/ofertelor
câştigătoare. Raportul de specialitate se ataşează la raportul de atribuire şi devine
parte a dosarului de concesiune.
Art. 32. - (1) Atribuţiile comisiei de evaluare sunt
următoarele:
a) deschiderea ofertelor şi, după caz, a altor
documente care însoţesc oferta;
b) verificarea îndeplinirii criteriilor de calificare
de către ofertanţi/candidaţi, astfel cum au fost acestea solicitate prin
documentaţia de atribuire;
c) realizarea selecţiei/preselecţiei candidaţilor,
dacă este cazul;
d) realizarea dialogului cu operatorii economici, în
cazul aplicării procedurii de dialog competitiv;
e) realizarea negocierilor cu operatorii economici, în
cazul aplicării procedurilor de negociere;
f) verificarea propunerilor tehnice prezentate de ofertanţi, din punct de vedere al modului în care acestea
corespund cerinţelor minime din caietul de sarcini sau din documentaţia
descriptivă;
g) verificarea propunerilor financiare prezentate de
ofertanţi;
h) stabilirea ofertelor admisibile;
i) aplicarea criteriilor de
atribuire, astfel cum a fost prevăzut în documentaţia de atribuire, şi
stabilirea ofertei câştigătoare;
j) în cazuri justificate conform prevederilor art. 209
din ordonanţa de urgenţă, elaborarea unei propuneri de anulare a procedurii de atribuire;
k) elaborarea raportului procedurii de atribuire,
potrivit prevederilor art. 213 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă.
(2) In sensul prevederilor alin. (1), oferta este
considerată admisibilă dacă se îndeplinesc, în mod cumulativ, următoarele
condiţii:
a) nu se încadrează în niciuna dintre situaţiile
prevăzute la art. 33 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 925/2006, cu
modificările şi completările ulterioare;
b) a fost depusă de un ofertant care îndeplineşte
cerinţele minime de calificare;
c) îndeplineşte cerinţele caietului de sarcini;
d) nu conţine propuneri dezavantajoase pentru
autoritatea contractantă, referitoare la clauzele contractuale;
e) propunerea financiară este realistă şi nu implică
din partea autorităţii contractante o contribuţie de natură să producă o
distribuire majoritară a riscului de exploatare către ea însăşi.
Art. 33. - (1) Oferta poate fi considerată inadmisibilă
şi dacă a fost depusă de un ofertant care, în ultimii 2 ani,din motive
imputabile acestuia, nu şi-a îndeplinit sau a îndeplinit în mod defectuos
obligaţiile contractuale, fapt care a produs sau este de natură să producă
grave prejudicii beneficiarilor acestuia.
(2) Modul de îndeplinire a obligaţiilor contractuale se
dovedeşte prin mijloace precum certificatele/documentele prevăzute la art. 188
alin. (1) lit. a), alin. (2) lit. a) şi alin. (3) lit. a) din ordonanţa de
urgenţă.
Art. 34. - (1) Pe parcursul desfăşurării procesului de
evaluare, comisia şi experţii cooptaţi au obligaţia de a păstra
confidenţialitatea asupra conţinutului ofertelor, precum şi asupra oricăror
alte informaţii prezentate de candidaţi/ofertanţi, a căror dezvăluire ar putea
aduce atingere dreptului acestora de a-şi proteja proprietatea intelectuală sau
secretele comerciale.
(2) Incălcarea angajamentelor referitoare la
confidenţialitate se sancţionează potrivit legii.
(3) Cu excepţia şedinţei de deschidere a ofertelor,
la întrunirile comisiei de evaluare au dreptul de a participa numai membrii
acesteia şi experţii cooptaţi, după caz.
(4) Regulile de evitare a
conflictului de interese, astfel cum au fost prevăzute la cap. II secţiunea a 8-a din ordonanţa de
urgenţă, sunt egal aplicabile atât comisiei de evaluare, cât şi experţilor
cooptaţi.
Art. 35. - (1) Comisia de evaluare şi membrii cooptaţi
au obligaţia de a semna pe propria răspundere o declaraţie de confidenţialitate
şi imparţialitate prin care se angajează să respecte prevederile art. 34 alin.
(1) şi prin care confirmă că nu se află într-o situaţie care implică existenţa
unui conflict de interese.
(2) Declaraţia prevăzută la alin. (1) trebuie semnată
înainte de preluarea atribuţiilor specifice în cadrul procesului de evaluare.
(3) In cazul în care unul dintre membrii desemnaţi în
comisia de evaluare sau unul dintre experţii cooptaţi constată că se află
într-o situaţie de incompatibilitate, atunci acesta are obligaţia de a solicita
de îndată înlocuirea sa din componenţa comisiei respective cu o altă persoană.
Situaţiile de incompatibilitate pot fi sesizate autorităţii contractante şi de
către orice altă persoană.
(4) In cazul în care sunt sesizate astfel de
situaţii, autoritatea contractantă are obligaţia de a verifica cele semnalate
şi, dacă este cazul, de a adopta măsurile necesare pentru evitarea/remedierea
oricăror aspecte care pot determina apariţia unui conflict de interese.
Art. 36. - (1) In cazul aplicării procedurii de dialog
competitiv, pe parcursul dialogului desfăşurat în etapa a doua a acestei
proceduri, comisia de evaluare trebuie să discute şi să clarifice, în
conformitate şi în limitele mandatului acordat de conducătorul autorităţii
contractante, elemente esenţiale cum ar fi:
a) identificarea responsabilităţilor de natură
tehnică, financiară şi juridică ale concedentului şi ale concesionarului;
b) modul de distribuire a
riscurilor şi beneficiilor între concesionar şi concedent, fără ca prin această
distribuţie să se depăşească limita care stabileşte distincţia dintre
contractul de concesiune şi contractul de achiziţie publică, astfel cum s-a
prevăzut la art. 3 alin. (1);
c) modificarea, revizuirea sau adaptarea studiilor
existente, în funcţie de condiţiile de realizare propuse de participanţii la
dialog şi în măsura în care sunt agreate de autoritatea contractantă;
d) identificarea clară a standardelor de performanţă,
a facilităţilor, a echipamentelor care urmează să fie asigurate pe parcursul
derulării contractului, precum şi a cerinţelor de predare la sfârşitul
perioadei de contract;
e) modul de efectuare a controlului şi identificarea
mecanismelor de urmărire a costurilor, calităţii şi siguranţei prestaţiilor, a
relaţiilor cu terţii, precum şi a altor cerinţe specifice de operare şi
întreţinere;
f) aranjamentele alternative pentru cazurile în care
concesionarul intră în stare de insolvenţă sau lichidare ori în cazul în care,
din motive care nu ţin de voinţa părţilor, concesiunea încetează înainte de
termen;
g) stabilirea mecanismelor de rezolvare a
conflictelor;
h) elemente referitoare la forţa de muncă preluată sau angajată pentru realizarea proiectului;
i) clauzele generale ale contractului care urmează să
fie încheiat;
j) stabilirea categoriilor de bunuri:
- bunuri de retur - acele bunuri publice
transmise cu titlu gratuit în administrarea concesionarului, inclusiv cele
realizate pe durata proiectului în scopul îndeplinirii
obiectivelor concesiunii şi care, la încetarea contractului, revin de plin
drept, gratuit, în bună stare, exploatabile şi libere de orice sarcini sau
obligaţii concedentului;
- bunuri proprii - acele bunuri care, la
încetarea contractului, rămân în proprietatea
concesionarului;
k) alte obiective stabilite de autoritatea
contractantă.
(2) In cazul în care etapa a doua a procedurii de
dialog competitiv nu se poate finaliza prin identificarea niciunei soluţii
corespunzătoare necesităţilor sale obiective, autoritatea contractantă are
dreptul de a anula procedura de atribuire, considerându-se, implicit,
îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 209 alin. (1) lit. b) din ordonanţa de
urgenţă.
Art. 37. - In cazul aplicării procedurii de negociere,
comisia de evaluare trebuie să discute şi să clarifice, în conformitate şi în
limitele mandatului acordat de conducătorul autorităţii contractante, aceleaşi
elemente esenţiale cum sunt cele prevăzute la art. 36.
Art. 38. - (1) Orice decizie a comisiei de evaluare trebuie să întrunească votul a cel puţin două
treimi din numărul membrilor săi.
(2) In cazul stabilirii ofertei câştigătoare pe bază
de punctaj, votul membrilor comisiei de evaluare se reflectă prin punctajul
individual acordat fiecărei oferte.
(3) Membrii comisiei de evaluare care nu sunt de acord
cu decizia adoptată au obligaţia de a-şi prezenta punctul de vedere în scris,
elaborând în acest sens o notă individuală, care se ataşează la raportul
procedurii de atribuire.
Art. 39. - Comisia de evaluare
are obligaţia de a stabili oferta câştigătoare dintre ofertele admisibile, în
conformitate cu prevederile art. 200 din ordonanţa de urgenţă.
Art. 40. - Raportul procedurii de atribuire, precum şi,
după caz, rapoartele elaborate pentru etapele sau
fazele intermediare ale procedurii de atribuire
aplicate se înaintează conducătorului autorităţii contractante spre aprobare,
conform atribuţiilor legale ce îi revin.
CAPITOLUL VI
Garanţia de participare
Art. 41. - Autoritatea contractantă are obligaţia de a
preciza în documentaţia de atribuire următoarele informaţii:
a) cuantumul garanţiei de participare în sumă fixă,
sumă care nu poate depăşi 2% din valoarea estimată a contractului;
b) data până la care trebuie depusă garanţia de
participare;
c) perioada de valabilitate a garanţiei de
participare.
Art. 42. - (1) Garanţia de participare se constituie
prin scrisoare de garanţie
bancară, care se prezintă în original, în cuantumul, până la data şi pentru
perioada prevăzute în documentaţia de atribuire.
(2) Autoritatea contractantă nu are dreptul de a impune
eliberarea scrisorii de garanţie bancară de către o anumită bancă, nominalizată
în mod expres în documentaţia de atribuire.
Art. 43. - Autoritatea contractantă are dreptul de a
reţine garanţia de participare, ofertantul pierzând astfel suma constituită,
atunci când acesta din urmă se află în oricare dintre următoarele situaţii:
a) îşi retrage oferta în perioada de valabilitate a
acesteia;
b) oferta sa fiind stabilită câştigătoare, refuză să
semneze contractul în perioada de valabilitate a ofertei.
Art. 44. - (1) Garanţia de participare, constituită de
ofertantul a cărui ofertă a fost stabilită ca fiind câştigătoare, se restituie
de către autoritatea contractantă în cel mult 3 zile lucrătoare de la data
semnării contractului.
(2) Garanţia de participare, constituită de ofertanţii
a căror ofertă nu a fost stabilită câştigătoare, se returnează de către
autoritatea contractantă după semnarea contractului cu ofertantul a cărui
ofertă a fost desemnată câştigătoare, dar nu mai târziu de 3 zile lucrătoare de
la data expirării perioadei de valabilitate a ofertei.
CAPITOLUL VII
Incheierea contractului de concesiune de lucrări
publice sau de concesiune de servicii
Art. 45. - (1) Autoritatea contractantă are obligaţia de a finaliza procedura de atribuire, prin
încheierea contractului de concesiune de lucrări publice sau de concesiune de
servicii.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1),
autoritatea contractantă are dreptul de a finaliza procedura de atribuire, prin
anularea acesteia, dar numai în circumstanţele prevăzute la art. 209 din
ordonanţa de urgenţă.
Art. 46. - (1) Autoritatea contractantă are obligaţia
de a comunica tuturor candidaţilor/ofertanţilor rezultatul aplicării
procedurii, potrivit prevederilor cap. V secţiunea a 5-a din ordonanţa de urgenţă.
(2) Comunicarea către ofertantul declarat cîştigător
trebuie să conţină şi invitaţia pentru semnarea contractului.
(3) Data stabilită în invitaţia prevăzută la alin. (2)
nu poate fi anterioară datei de împlinire a termenelor prevăzute la art. 205
alin. (1) lit. a) şi b) din ordonanţa de urgenţă.
Art. 47. - (1) Contractul de concesiune de lucrări
publice sau de concesiune de servicii trebuie să cuprindă clauze clare
referitoare la drepturile şi obligaţiile fiecărei părţi.
(2) Caietul de sarcini şi oferta concesionarului
reprezintă parte integrantă a contractului de concesiune. Clauzele generale sau
specifice ale contractului de concesiune nu trebuie să contravină cerinţelor
esenţiale ale caietului de sarcini şi nici angajamentelor asumate de
concesionar în cadrul ofertei.
Art. 48. - (1) In temeiul contractului de concesiune,
concesionarul dobândeşte dreptul de a exploata, în tot sau în parte, rezultatul
lucrărilor sau de a presta serviciile care fac obiectul contractului, potrivit
obiectivelor şi standardelor de calitate stabilite de concedent. Concesionarul
are dreptul de a folosi şi de a culege fructele bunurilor ce fac obiectul
concesiunii, potrivit naturii bunului şi scopului stabilit de părţi prin
contractul de concesiune.
(2) In temeiul contractului de concesiune,
concesionarul are obligaţia de a asigura exploatarea eficace, în regim de
continuitate şi permanenţă, a lucrărilor publice sau a serviciilor care fac
obiectul concesiunii, în conformitate cu cerinţele şi destinaţia impuse de
concedent.
Art. 49. - (1) Scopul principal al contractului este să
asigure, pe baza unei gestionări optime, efectuarea la un nivel corespunzător a
activităţilor, la preţuri accesibile pentru utilizatorii finali, precum şi
întreţinerea şi dezvoltarea oricăror bunuri de retur încredinţate
concesionarului pentru efectuarea respectivelor activităţi. In acest sens,
indiferent de modul de distribuire a riscurilor, modul de recuperare a
costurilor de către concesionar trebuie stabilit astfel încât să îl determine
pe acesta să depună toate diligentele necesare pentru reducerea costurilor
respective.
(2) Modul în care se realizează recuperarea
costurilor de către concesionar trebuie să includă, în mod obligatoriu,
preluarea celei mai mari părţi din riscurile exploatării aferente contractului
de concesiune de lucrări publice sau de concesiune de servicii.
(3) In sensul prevederilor alin. (2), riscul exploatării este constituit din:
a) riscul de disponibilitate, respectiv nerespectarea
unor parametri de performanţă şi calitate ai construcţiei/serviciului, clar
determinaţi şi măsurabili, pe întreaga durată de viaţă a proiectului;
b) riscul de piaţă, respectiv neîntrebuinţarea de
către utilizatorii finali a rezultatului lucrărilor executate/serviciilor puse
la dispoziţia acestora, în condiţiile în care parametrii de performanţă şi
calitate sunt integral respectaţi.
(4) Concedentul nu se obligă la plata niciunei sume de
bani dacă prin contract se stabileşte faptul că riscul de exploatare este
preluat integral de concesionar. In cazul în care contractul conţine clauze în
acest sens, Concedentul are dreptul de a primi şi o redevenţă care poate fi
stabilită la un nivel fix sau într-un anumit procent din cuantumul veniturilor
încasate de concesionar de la beneficiarii finali ca urmare a activităţilor
realizate.
(5) Fără a afecta prevederile art. 3, în cazul în care
riscul de exploatare este distribuit între concedent şi concesionar, prin
contractul de concesiune de lucrări publice sau de concesiune de servicii
trebuie să se stabilească în mod explicit contribuţia financiară a
concedentului pe parcursul derulării contractului, precum şi alte angajamente
ale acestuia, ca sprijin complementar.
Art. 50. - (1) Contractul de concesiune de lucrări
publice sau de concesiune de servicii trebuie să cuprindă clauze prin care se
stabileşte în mod explicit modul de distribuire a riscurilor pe întreaga durată
a acestuia.
(2) Concedentul nu are dreptul ca, pe parcursul
îndeplinirii contractului de concesiune de lucrări publice sau de concesiune de
servicii, să accepte sau să solicite modificări ale clauzelor contractuale care
ar avea ca efect o diminuare a responsabilităţilor concesionarului în asemenea
măsură încât cea mai mare parte a riscurilor să fie redistribuită
concedentului.
Art. 51. - (1) Concedentul trebuie să definească prin
contract nivelul de performanţă şi de calitate al activităţilor pe care
concesionarul urmează să le efectueze, precum şi modul în care acesta trebuie
să răspundă în eventuale situaţii de urgenţă, stabilind în acest sens
indicatori relevanţi şi măsurabili pe baza cărora se va realiza verificarea
modului de respectare a obligaţiilor contractuale.
(2) Clauzele contractuale trebuie să prevadă dreptul
concedentului de a verifica îndeplinirea cerinţelor de performanţă şi calitate
a activităţilor realizate de concesionar, asigurându-se în acest sens inclusiv
dreptul de a verifica documente relevante cu privire la
aceste aspecte.
(3) Clauzele contractuale trebuie să prevadă, de
asemenea, modul în care concesionarul se obligă să prezinte concedentului
rapoarte, periodice sau la simpla solicitare a acestuia din urmă, cu privire la
modul de realizare a anumitor parametri pe parcursul derulării contractului.
Art. 52. - (1) In contractul de concesiune de lucrări
publice sau de concesiune de servicii trebuie precizată procedura prin care, la
momentul începerii proiectului, se realizează transferul de la concedent la
concesionar al infrastructurii sau al oricăror bunuri ce vor fi utilizate în
derularea concesiunii.
(2) Contractul trebuie să stabilească distincţia
dintre bunurile de retur şi bunurile proprii, precum şi regimul juridic al
acestora.
(3) Contractul trebuie să
precizeze, de asemenea, procedura prin care, la momentul finalizării proiectului,
se realizează transferul obiectului concesiunii de la concesionar la concedent.
Art. 53. - Concesionarul are dreptul de a încheia
contracte cu terţii pentru asigurarea şi valorificarea exploatării bunurilor,
activităţilor şi serviciilor care fac obiectul concesiunii.
Art. 54. - (1) Contractul trebuie să prevadă situaţiile
în care acesta poate înceta, după cum urmează:
a) la expirarea duratei stabilite conform angajamentelor din oferta prezentată de concesionar şi a clauzelor
contractuale specifice;
b) în cazul constatării unor abateri grave ale
concesionarului de la îndeplinirea obligaţiilor contractuale, prin rezilierea
unilaterală de către concedent şi cu plata unei despăgubiri în sarcina
concesionarului;
c) în cazul constatării unor abateri grave ale
concedentului de la îndeplinirea obligaţiilor contractuale, prin rezilierea
unilaterală de către concesionar şi cu plata unei despăgubiri în sarcina concedentului;
d) în cazul în care interesul naţional sau local o
impune, prin denunţarea unilaterală de către concedent, dar numai cu plata de
despăgubiri juste şi prealabile în sarcina concedentului;
e) în cazuri de forţă majoră sau caz fortuit, când
concesionarul se află în imposibilitatea de a continua contractul, prin
renunţare fără plata unei despăgubiri.
(2) Suplimentar prevederilor alin. (1) lit. b),
contractul trebuie să conţină proceduri adecvate de rezolvare a
neconformităţilor în îndeplinirea cerinţelor de performanţă şi calitate
stabilite în situaţia prevăzută la art. 51 alin. (1), inclusiv penalităţi
aplicabile în cazul constatării unor astfel de neconformităţi, până la
corectarea acestora.
Art. 55. - (1) Părţile vor stabili în mod obligatoriu
mecanismele de soluţionare a divergenţelor care pot să apară pe parcursul
derulării contractului şi instanţele învestite cu soluţionarea acestor
diferende.
(2) Părţile pot insera în contract clauza arbitrală sau
compromisorie care atribuie competenţa de soluţionare a litigiilor izvorâte din
executarea contractului instanţelor arbitrale.
Art. 56. - In termen de 48 de zile de la data
încheierii contractului de concesiune de lucrări publice sau de servicii,
autoritatea contractantă are obligaţia de a transmite spre publicare în SEAP
informaţii referitoare la identitatea ofertantului câştigător, la serviciile
sau lucrările publice care fac obiectul contractului de concesiune, la
redevenţa pe care o va primi autoritatea contractantă sau, după caz, la
contribuţia financiară care urmează să fie plătită de autoritatea contractantă.
CAPITOLUL VIII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 57. - (1) Monitorizarea atribuirii contractelor de
concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii de
realizează de către Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea
Achiziţiilor Publice pe baza informaţiilor cuprinse în anunţurile de
participare şi în rapoartele anuale transmise de autorităţile contractante.
(2) Autorităţile contractante au obligaţia
transmiterii către Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea
Achiziţiilor Publice a unui raport anual privind contractele atribuite în anul
anterior.
(3) Informaţiile solicitate se transmit conform
modelului de raport prevăzut în anexa nr. 3, de regulă în format electronic
sau, în cazuri excepţionale, pe suport hârtie, cel mai târziu până la data de
31 martie a fiecărui an.
Art. 58. - (1) Raportul anual în format electronic se
transmite la adresa de e-mail monitorizare@anrmap.ro
(2) Raportul anual în format fizic se depune la
registratura Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea
Achiziţiilor Publice, autoritatea contractantă având obligaţia de a solicita
numărul de înregistrare pe copia-martor a acestuia.
(3) Omisiunea transmiterii raportului anual sau
transmiterea unui raport incomplet ori conţinând informaţii eronate intră sub
incidenţa prevederilor art. 293 lit. m) din ordonanţa de urgenţă.
Art. 59. - Autoritatea
Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice
prelucrează informaţiile relevante cuprinse în anunţurile de participare,
precum şi rapoartele anuale primite de la autorităţile contractante,
constituind o bază de date statistice care sunt
utilizate pentru:
a) prezentarea în termen a rapoartelor solicitate de
Comisia Europeană;
b) supravegherea modului de atribuire a contractelor
de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii;
c) prevenirea şi, după caz, constatarea unor
încălcări ale legislaţiei în domeniu.
Art. 60. - (1) In aplicarea prevederilor art. 33 alin.
(2), Concedentul are obligaţia de a elibera concesionarului documente
constatatoare care conţin informaţii referitoare la îndeplinirea obligaţiilor
contractuale de către acesta şi la eventualele prejudicii, în termen de 14 zile
de la data finalizării contractului respectiv.
(2) Documentele constatatoare prevăzute la alin. (1)
se întocmesc în 3 exemplare, Concedentul având, suplimentar obligaţiilor
prevăzute la alin. (1), şi următoarele obligaţii:
a) să depună un exemplar la dosarul concesiunii; şi
b) să transmită un exemplar Autorităţii Naţionale
pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, în scopul
monitorizării, în cel mult 3 zile lucrătoare de la data expirării termenului
prevăzut la alin. (1).
(3) Omisiunea transmiterii documentului constatator
prevăzut la alin. (2) lit. b) sau transmiterea unui document care conţine
informaţii eronate intră sub incidenţa prevederilor art. 293 lit. m) din
ordonanţa de urgenţă.
(4) Documentele constatatoare emise de autoritatea
contractantă în conformitate cu prevederile alin. (1) pot fi contestate în
contencios administrativ, potrivit legii.
Art. 61. - Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru
Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice are dreptul de a emite
ordine pentru:
a) aprobarea unor formulare specifice utilizate în
cadrul procedurilor de atribuire ori în procesul de monitorizare a contractelor
de concesiune de lucrări publice sau a contractelor de
concesiune de servicii;
b) aprobarea unor instrucţiuni şi ghiduri de
utilizare, cu caracter general sau punctual, referitoare la prevederile
ordonanţei de urgenţă şi/sau ale prezentei hotărâri.
Art. 62. - Anexele nr. 1 -3*)
fac parte integrantă din prezentele norme.
*) Anexa nr. 1 la norme este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 1 la norme
MATRICEA PRELIMINARĂ DE REPARTIŢIE A RISCURILOR DE PROIECT
(Model)
Categoria
de
risc
|
Descriere
|
Consecinţe
|
Eliminare
|
Riscuri de amplasament
|
Structură existentă (modernizări)
|
Structurile existente sunt inadecvate
pentru a adapta dezvoltarea
|
Majorarea costurilor şi timpului necesar
pentru
realizarea proiectului
|
Concesionarul transferă riscul
constructorului, care se poate baza pe rapoarte de expertiză tehnică în faza
de proiect
|
Condiţii de amplasament
|
Condiţii de sol neprevăzut de grele
|
Majorarea costurilor şi timpului necesar
pentru realizarea proiectului
|
Concesionarul transferă riscul
constructorului, care se poate baza pe rapoarte de expertiză tehnică în faza
de proiect
|
Aprobări
|
Nu pot fi obţinute toate aprobările
necesare sau pot fi obţinute cu condiţionări neprevăzute
|
Intârzieri în începerea proiectului sau
în finalizarea lui şi creşterea costurilor aferente realizării proiectului
|
Inainte de începerea proiectului,
Concedentul realizează o investigare în detaliu a aprobărilor necesare
|
Curăţare şi viabilizare
|
Pregătirea terenului are ca rezultat un
cost mult mai mare decât cel anticipat şi necesită un timp cu mult peste
termenii contractuali
|
Majorarea costurilor şi timpului necesar
pentru realizarea proiectului
|
Concesionarul trebuie să fie capabil
să-şi utilizeze şi să-şi mobilizeze resursele pentru a acoperi costurile
pentru curăţarea şi viabilizarea terenului
|
Titlul de
proprietate
|
Creşterea costurilor şi timpului necesar
pentru achiziţia de terenuri de la proprietari şi/sau pentru acordarea dreptului
de utilizare a terenurilor
|
Majorarea costurilor şi timpului necesar
pentru realizarea proiectului
|
Verificarea de către Concedent a
registrelor cadastrale şi luarea măsurilor necesare pentru rezervarea
terenurilor necesare proiectului.
|
Moştenire culturală
|
Creştere a costurilor şi timpului
necesar ca rezultat al unor descoperiri arheologice şi/sau de patrimoniu
naţional
|
Majorarea costurilor şi timpului necesar pentru
realizarea proiectului
|
Concedentul poate angaja experţi pentru
investigare şi stabilirea măsurilor de minimizare a costurilor şi evitarea
întârzierilor
|
Mediu (1)
|
Amplasamentele pentru proiect prezintă
un grad de contaminare necunoscut
|
Majorarea costurilor şi timpului necesar
pentru realizarea proiectului
|
Concedentul răspunde de activităţile
desfăşurate pe terenurile sale şi controlează procesul de supraveghere a
poluării şi de penalizare a poluatorului
|
Mediu (2)
|
Pe parcursul implementării proiectului se produc contaminări ale
proprietăţilor adiacente cu efect asupra proprietăţilor puse la dispoziţia
proiectului
|
Costuri de decontaminare
|
Concesionarul este obligat să-şi ia
toate măsurile necesare pentru evitarea unor astfel de evenimente. Angajarea
de experţi pentru
investigare şi stabilirea măsurilor de
minimizare a costurilor şi evitarea întârzierilor
|
|
|
|
|
|
Disponibilitatea amplasamentului
|
Accesul la un anumit amplasament nu poate
fi negociat cu proprietarul acestuia
|
Intârziere în implementare şi majorare de costuri
|
Concesionarul are obligaţia de a lua
toate măsurile necesare pentru asigurarea accesului
la amplasamentele puse la dispzţia
proiectului
|
Riscuri de proiectare, construcţie si
recepţie a lucrărilor proiectului
|
Proiectare
|
Proiectul facilităţii nu permite
efectuarea prestaţiilor la costul anticipat
|
Creştere pe termen lung a costurilor
suplimentare sau
imposibilitatea asigurării prestaţiilor
pe termen lung
|
Concedentul are dreptul de a reduce
plăţile în cadrul proiectului sau de a reduce dreptul Concesionarului la
încasări directe
|
Construcţie
|
Apariţia unui eveniment pe durata
construcţiei, eveniment care conduce la imposibilitatea finalizării acesteia
în termenul anticipat şi la costul estimat
|
Intârziere în implementare şi majorare de costuri
|
Concesionarul transferă riscul
constructorului care trebuie să aibă resursele şi capacitatea tehnică de a se
încadra în condiţiile de execuţie
|
Recepţie investiţie
|
Riscul este atât fizic cât şi
operaţional şi se referă la întârzierea efectuării recepţiei investiţiei
|
Consecinţe pentru ambii parteneri.
Pentru Concesionar şi finanţatorii săi - venituri întârziate şi profituri
pierdute. Pentru Concedent - întârzierea începerii furnizării serviciilor
cerute
|
Concedentul nu va efectua nici un fel de plată până la recepţia
investiţiei şi începerea prestaţiilor solicitate.
|
Finanţator si finanţare
|
Dobânzi pe parcursul investiţiei
|
Dobânzile aplicabile se schimbă,
modificând parametrii financiari ai ofertei
|
Creşterea/scăderea costurilor proiectului.
|
In contractul de concesiune pot fi
incluse prevederi cu privire la acest risc
|
Finanţator incapabil
|
Concesionarul devine insolvabil sau
efectuarea prestaţiilor necesită o finanţare mai mare decât cea estimată de
Concesionar
|
Nerealizarea prestaţiilor solicitate de
Concedent şi pierderi pentru participanţii la investiţie
|
0 corectă şi aprofundată analiză a
resurselor financiare prezentate în cadul ofertei depuse de viitorul
Concesionar (angajamentele finanţatorului). Garantarea de către
Concesionara realizării investiţiei (Garanţie bancară de
bună execuţie)
|
Finanţare
indisponibilă
|
Concesionarul nu poate asigura resursele
financiare şi de capital atunci când trebuie şi în cuantumuri suficiente
|
Lipsa finanţării pentru continuarea sau
finalizarea investiţiei
|
Concedentul va analiza cu mare atenţie
angajamentele financiare ale Concesionarului şi concordanţa cu programarea
investiţiei
|
Modificări de taxe
|
Pe parcursul proiectului regimul de
impozitare general se schimbă în defavoarea Concesionarului
|
Impact negativ asupra veniturilor
financiare ale Concesionarul
|
Veniturile Concesionarul trebuie să
permită acoperirea diferenţelor nefavorabile, până la un cuantum stabilit
între părţi prin contract. Peste acest cuantum, diferenţa va fi suportată de
Concedent, din surse legal constituite cu această destinaţie
|
Finanţare
suplimentară
|
Datorită schimbărilor de legislaţie, de
politică sau de altă natură, sunt necesare finanţări suplimentare pentru
reconstrucţie, modificare, re-echipare, etc.
|
Concesionarul nu poate
suporta financiar
consecinţele
schimbărilor
|
Concesionarul poate acoperi o parte din
refinanţare în limita resurselor disponibile. Partea rămasă neacoperită se
suportă de
Concedent
|
Profituri de
refinanţare
|
Finalizarea investiţiei se face la un
cost mai mic decât cel iniţial
|
Schimbare profitabilă în
finanţarea proiectului
|
Concedentul trebuie să se asigure că Concesionarul nu poate profita exclusiv
de acest risc favorabil
|
Operare
|
Resurse la intrare
|
Resursele necesare
pentru operare costă mai mult decât
estimările iniţiale, nu au calitate corespunzătoare sau sunt indisponibile în
cantităţile necesare
|
Creşteri de cost şi, în unele cazuri,
efecte negative asupra calităţii prestaţiilor efectuate
|
Concesionarul poate gestiona riscul prin
contracte de furnizare pe
termen lung cu clauze specifice privind asigurarea calităţii furniturilor.
|
Intreţinere şi reparare
|
Calitatea proiectării şi/sau a
lucrărilor este necorespunzatoare având ca rezultat creşterea peste
anticipări a costurilor de întreţinere şi reparaţii
|
Creşterea costului cu efecte negative
asupra prestaţiilor efectuate
|
Concesionarul poate gestiona riscul prin
contracte pe termen lung cu operatori corespunzător calificaţi şi având
capacităţi materiale şi resurse suficiente
|
Schimbarea cerinţelor Concedentului în afara limitelor agreate prin
contract
|
Concedentul schimbă cerinţele după
semnarea contractului
|
Schimbarea cerinţelor pe timpul
realizării investiţiei conduce la modificarea proiectului iar după recepţie
la creşterea costurilor de capital
|
Concedentul trebuie să definească cât mai exact cerinţele
sale încă din faza de pregătire a proiectului
|
Operare
|
Concesionarul nu corespunde financiar
sau nu poate efectua prestaţiile conform contractului
|
Imposibilitatea efectuării prestaţiilor.
|
Concedentul trebuie să examineze în detaliu, încă din faza
de ofertare, capacitatea viitorului Concesionar de a îndeplini cu succes
contractul
|
Soluţii tehnice vechi sau inadecvate
|
Soluţiile tehnice
propuse nu sunt corespunzătoare din
punct de vedere tehnologic pentru a asigura realizarea proiectului
|
Venitul Concesionarului scade sub datele
de închidere financiară a proiectului având ca rezultat pierderi. Concedentul
nu primeşte prestaţiile solicitate
|
In faza de ofertare, viitorul
Concesionar poate propune condiţii contractuale care să prevadă constituirea
unor resurse de rezervă pentru acoperirea eventualelor dezvoltări tehnologice
|
Piaţă
|
Inrăutăţirea condiţiilor economice
generale
|
Producerea unor schimbări fundamentale
şi neaşteptate în condiţiile economice generale, care conduc la reducerea
cererii pentru prestaţiile contractate
|
Venituri sub proiecţiile financiare
anterioare
|
In faza de ofertare, viitorul
Concesionar poate propune condiţii contractuale care să-i asigure condiţii de
acoperire a riscului.
|
Schimbări
competitive
|
0 altă investiţie, deja existentă, este
extinsă, îmbunătăţită sau re-tarifată, astfel încât competiţia în domeniul
prestaţiilor efectuate conform contractului creşte
|
Venituri sub proiecţiile
financiare anterioare ca urmare a
reducerii preţurilor şi/sau a reducerii cererii, datorită concurenţei
|
Concesionarul va încerca să se redreseze
financiar împotriva schimbărilor ce afectează în mod discriminatoriu
proiectul, determinate de competiţia Concedentului. Concedentul trebuie să se
abţină de la măsuri care afectează proiectul în mod discriminatoriu
|
Competiţie
|
Apariţia pe piaţă a concurenţilor în
domeniul prestaţiilor efectuate, conform contractului, de Concesionar
|
Venituri sub proiecţiile financiare
anterioare ca urmare a reducerii preţurilor şi/sau a reducerii cererii,
datorită concurenţei
|
Concesionarul trebuie să analizeze cu
atenţie condiţiile de piaţă. Concedentul trebuie să se abţină de la măsuri
care afectează piaţa
|
|
|
|
|
|
Schimbări
demografice
|
O schimbare demografică sau socio-economică afectează
cererea pentru prestaţiile contractate
|
Venituri sub proiecţiile financiare
anterioare
|
Concesionarul are obligaţia să prevadă
în calculele sale eventuale modificări de venituri
|
Inflaţia
|
Valoarea plăţilor în timp este diminuată
de inflaţie
|
Diminuarea în termeni reali a veniturilor
din proiect
|
Concesionarul poate propune un mecanism
corespunzător pentru compensarea inflaţiei,
prin ajustări ale preţurilor.
Concedentul trebuie să evite ca Concesionarul să
beneficieze de supra-compensări sau să
beneficieze de plăţi duble
|
Risc legal si de politică a
Concedentului
|
Reglementarea
|
Existenţa unui cadru
statutar de reglementări care vor afecta
Concesionarul
|
Efect asupra costurilor şi veniturilor
|
Concesionarul evaluează sistemul de
reglementări şi ia măsurile necesare
|
Schimbări
legislative/de politică (1)
|
Schimbare legislativă şi/sau a politicii
Concedentului, care nu poate fi anticipată la semnarea contractului şi care
este adresată direct, specific şi exclusiv proiectului, ceea ce conduce la
costuri de capital sau operaţionale
suplimentare din partea Concesionarului
|
O creştere semnificativă
în costurile operaţionale ale
Concesionarului şi/sau necesitatea de a efectua cheltuieli de
capital pentru a putea răspunde acestor
schimbări
|
Concedentul poate să reducă răspunderea
pentru astfel de schimbări prin monitorizarea şi limitarea schimbărilor care
ar putea avea astfel de consecinţe asupra proiectului. Concesionarul va
realiza schimbările în aşa manieră încât efectul financiar asupra
Concedentului să fie minimizat
|
Schimbări legislative/de politică (2)
|
Schimbare legislativă şi/sau a politicii
Concedentului, care nu poate fi anticipată la semnarea contractului şi care
este generală în aplicarea sa (nu specifică proiectului), ceea ce conduce la
costuri de capital sau operaţionale suplimentare din partea Concesionarului
|
O creştere semnificativă în costurile
operaţionale ale Concesionarului şi/sau necesitatea de a efectua cheltuieli
de capital pentru a putea răspunde acestor schimbări
|
Concedentul poate diminua riscurile prin
excluderea schimbărilor ca
cele legate de taxe sau cele pentru care Concesionarul este compensat pe baza
unei ajustări cu indicele Preţurilor de Consum şi numai în baza unei
"sume semnificative" pre-agreate
|
Retragerea
sprijinului
complementar
|
Concedentul îşi retrage
sprijinul complementar, proiectul fiind
afectat negativ
|
Consecinţe asupra veniturilor
|
Concesionarul va încerca să se redreseze
financiar proiectul după schimbările ce afectează în mod discriminatoriu
proiectul, în special în cazul proiectelor în care utilizatorul terţ este cel
care plăteşte
|
Activele proiectului
|
Depreciere tehnică
|
Deprecierea tehnica
este mai mare decât
cea prevăzută
|
Creşterea costurilor de retehnologizare
|
Concesionarul poate lua masurile necesare
pentru evitarea unei astfel de situţii
|
Forţă majoră
|
Forţă majoră
|
Forţa majoră, astfel cum este definită
prin lege, împiedică realizarea contractului
|
Pierderea sau avarierea activelor
proiectului şi
pierderea/diminuarea posibilităţii de
obţinere a veniturilor preconizate
|
Concesionarul poate lua măsuri de asigurare a
activelor proiectului şi urmăreşte
repararea sau înlocuirea acestora în cel mai scurt timp posibil
|
Profitabilitatea proiectului
|
Proiectul se dovedeşte mai
profitabil decât previziunile realizate
iniţial
|
Balanţa de venituri-cheltuieli diferă
semnificativ faţă de previziuni
|
Supra-profituri în
favoarea
Concesionarului
|
Concedentul trebuie să includă mecanisme
de repartizare echitabilă a profiturilor obţinute peste limita luată în
calcul la stabilirea proiecţiilor financiare
|
|
|
|
|
|
|
ANEXA Nr. 2 la norme
MODELE
pentru anunţurile de participare care se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a,în conformitate cu prevederile
art. 24 din Normele de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea
contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de
servicii din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a
contractelor de concesiune de lucrări publice si
a contractelor de concesiune de servicii
Anunţul de participare la licitaţia deschisă
1. Denumirea, adresa, numărul de telefon, numărul de
fax şi adresa de e-mail ale autorităţii contractante
2. Denumirea, adresa, numărul de telefon, numărul de
fax şi adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentaţia
de atribuire. Dacă este cazul, costul şi condiţiile de plată în vederea
obţinerii documentaţiei de atribuire.
3. a) Locul execuţiei lucrărilor/prestării serviciilor
b) Obiectul concesionării; natura şi dimensiunea
lucrărilor/prestărilor
c) Termenul de finalizare sau durata contractului
4. a) Termenul de depunere a ofertelor
b) Adresa la care trebuie transmise ofertele
c) Limba sau limbile în care trebuie redactate
ofertele
d) Data, ora şi locul deschiderii ofertelor
5. Condiţiile personale, tehnice şi financiare pe
care trebuie să le îndeplinească ofertanţii
6. Criterii utilizate la atribuirea contractului
7. După caz, procentajul minim din lucrări care
trebuie acordat părţilor terţe
8. Data trimiterii spre
publicare a anunţului de participare
9. Denumirea şi adresa organismului competent de
rezolvare a contestaţiilor şi, după caz, de mediere. Informaţii exacte privind
termenele de depunere a contestaţiei şi, după caz, denumirea, adresa, numărul
de telefon, numărul de fax şi adresa de e-mail ale biroului de la care se pot
obţine aceste informaţii.
Anunţul de participare la licitaţia restrânsă
1. Denumirea, adresa, numărul de telefon, numărul de
fax şi adresa de e-mail ale autorităţii contractante
2. Denumirea, adresa, numărul
de telefon, numărul de fax şi adresa de e-mail ale biroului de la care se poate
solicita documentaţia de atribuire. Dacă este cazul, costul şi condiţiile de
plată în vederea obţinerii documentaţiei de atribuire.
3. a) Locul execuţiei
lucrărilor/prestării serviciilor
b) Obiectul concesionării; natura şi dimensiunea
lucrărilor/prestărilor
c) Termenul de finalizare sau durata contractului
4. a) Termenul de depunere a candidaturilor
b) Adresa la care trebuie transmise candidaturile
c) Limba sau limbile în care trebuie redactate
candidaturile
5. Condiţiile personale, tehnice şi financiare pe
care trebuie să le îndeplinească candidaţii
6. Numărul minim şi, după caz, numărul maxim de
candidaţi care se intenţionează să fie selectaţi şi criteriile de selecţie care
vor fi utilizate
7. Criterii utilizate la atribuirea contractului
8. După caz, procentajul minim din lucrări care
trebuie acordat părţilor terţe
9. Data trimiterii spre publicare a anunţului de
participare
10. Denumirea şi adresa
organismului competent de rezolvare a contestaţiilor şi, după caz, de mediere.
Informaţii exacte privind termenele de depunere a contestaţiei şi, după caz,
denumirea, adresa, numărul de telefon, numărul de fax şi adresa de e-mail ale
biroului de la care se pot obţine aceste informaţii.
Anunţul de participare la dialogul competitiv
1. Denumirea, adresa, numărul de telefon, numărul de
fax şi adresa de e-mail ale autorităţii contractante
2. Denumirea, adresa, numărul de telefon, numărul de
fax şi adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentaţia
de atribuire. Dacă este cazul, costul şi condiţiile de plată în vederea
obţinerii documentaţiei de atribuire.
3. a) Locul execuţiei lucrărilor/prestării serviciilor
b) Obiectul concesionării;
natura şi dimensiunea lucrărilor/prestărilor
4. a) Termenul de depunere a candidaturilor
b) Adresa la care trebuie transmise candidaturile
c) Limba sau limbile în care trebuie redactate
candidaturile
5. Condiţiile personale, tehnice şi financiare pe
care trebuie să le îndeplinească candidaţii
6. Numărul minim şi, după caz, numărul maxim de
candidaţi care se intenţionează să fie selectaţi şi criteriile de selecţie care
vor fi utilizate
7. Dacă este cazul, se precizează derularea dialogului
în runde/etape succesive, pentru reducerea numărului de soluţii care urmează să
fie discutate.
8. Criterii utilizate la atribuirea contractului
9. După caz, procentajul minim din lucrări care
trebuie acordat părţilor terţe
10. Data trimiterii spre
publicare a anunţului de participare
11. Denumirea şi adresa organismului competent de
rezolvare a contestaţiilor şi, după caz, de mediere. Informaţii exacte privind
termenele de depunere a contestaţiei şi, după caz, denumirea, adresa, numărul
de telefon, numărul de fax şi adresa de e-mail ale biroului de la care se pot
obţine aceste informaţii.
Anunţul de participare la negociere
1. Denumirea, adresa, numărul de telefon, numărul de
fax şi adresa de e-mail ale autorităţii contractante
2. Denumirea, adresa, numărul
de telefon, numărul de fax şi adresa de e-mail ale biroului de la care se poate
solicita documentaţia de atribuire. Dacă este cazul, costul şi condiţiile de
plată în vederea obţinerii documentaţiei de atribuire.
3. a) Locul execuţiei lucrărilor/prestării serviciilor
b) Obiectul concesionării; natura şi dimensiunea
lucrărilor/prestărilor
4. a) Termenul de depunere a candidaturilor
b) Adresa la care trebuie transmise candidaturile
c) Limba sau limbile în care trebuie redactate
candidaturile
5. Condiţiile personale, tehnice şi financiare pe
care trebuie să le îndeplinească candidaţii
6. Numărul minim şi, după caz, numărul maxim de
candidaţi care se intenţionează să fie selectaţi şi criteriile de selecţie care
vor fi utilizate
7. Dacă este cazul, se
precizează derularea negocierilor în runde/etape succesive, pentru reducerea
numărului de oferte preliminare care urmează să fie negociate.
8. Criterii utilizate la atribuirea contractului
9. După caz, procentajul minim din lucrări care trebuie
acordat părţilor terţe
10. Data trimiterii spre publicare a anunţului de
participare
11. Denumirea şi adresa organismului competent de
rezolvare a contestaţiilor şi, după caz, de mediere. Informaţii exacte privind
termenele de depunere a contestaţiei şi, după caz, denumirea, adresa, numărul
de telefon, numărul de fax şi adresa de e-mail ale biroului de la care se pot
obţine aceste informaţii.
ANEXA Nr. 3 la norme
RAPORT
privind contractele de concesiune de lucrări publice
şi de concesiune de servicii atribuite în
anul...
Autoritatea contractantă
Adresa:
.................................................................................
C.U.I.:
...................................................................................
Nr. de înregistrare la registrul
comerţului: ........................
Telefon/fax:
...........................................................................
E-mail:
..................................................................................
Tipuri de
contracte
|
Număr total
contracte
|
Contracte de concesiune de lucrări
publice, din care atribuite prin:
- dialog competitiv
- licitaţie restrânsă
- licitaţie deschisă
- negociere cu publicarea anunţului de
participare
|
|
Contracte de concesiune de servicii, din
care atribuite prin:
- dialog competitiv
- licitaţie restrânsă
- licitaţie deschisă
- negociere cu publicarea anunţului de
participare
|
|
TOTAL:
|
|
Semnătura autorizată
..................................