HOTARARE Nr. 718 din 3 iulie 2002
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a dispozitiilor Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 56/2002 privind programul de masuri de
restructurare financiara a creantelor detinute de Autoritatea pentru
Valorificarea Activelor Bancare asupra agentilor economici din sectorul agricol
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 530 din 19 iulie 2002
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 12
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 56/2002 privind programul de masuri
de restructurare financiara a creantelor detinute de Autoritatea pentru
Valorificarea Activelor Bancare asupra agentilor economici din sectorul
agricol,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice de aplicare a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 56/2002 privind programul de masuri de restructurare
financiara a creantelor detinute de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor
Bancare asupra agentilor economici din sectorul agricol, prevazute in anexa
care face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Presedintele Autoritatii
pentru Valorificarea Activelor Bancare,
Ionel Blanculescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul agriculturii,
alimentatiei si padurilor,
Ilie Sarbu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
de aplicare a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 56/2002
privind programul de masuri de restructurare financiara a creantelor detinute
de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare asupra agentilor
economici din sectorul agricol
Art. 1
Prezentele norme metodologice reglementeaza modul de aplicare a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 56/2002 privind programul
de masuri de restructurare financiara a creantelor detinute de Autoritatea
pentru Valorificarea Activelor Bancare asupra agentilor economici din sectorul
agricol, denumita in continuare ordonanta de urgenta.
Art. 2
Agentii economici viabili din sectorul agricol definiti la art. 2 din
ordonanta de urgenta, pentru a beneficia de programul de masuri de restructurare
financiara a creantelor detinute de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor
Bancare, denumita in continuare A.V.A.B., trebuie sa depuna, in termen de 60 de
zile de la data intrarii in vigoare a prezentelor norme metodologice, o cerere
de esalonare in lei a obligatiilor de plata catre A.V.A.B., pe o perioada de
maximum 5 ani.
Art. 3
Procesul de calificare a agentilor economici, respectiv a societatilor
comerciale, a asociatiilor constituite conform Decretului-lege nr. 54/1990
privind organizarea si desfasurarea unor activitati economice pe baza liberei
initiative si a persoanelor fizice autorizate sa desfasoare activitati in mod
independent, in cadrul programului de masuri vizand restructurarea financiara a
creantelor detinute de A.V.A.B., presupune parcurgerea urmatoarelor etape:
etapa de preselectie, etapa de selectie, etapa de analiza si implementare si
etapa de monitorizare.
Art. 4
Etapa de preselectie a agentilor economici consta in analiza preliminara a
activitatii acestora in functie de urmatoarele criterii:
a) eliminatorii, potrivit carora nu intra sub incidenta prevederilor
ordonantei de urgenta agentii economici care se afla in reorganizare judiciara,
faliment sau lichidare;
b) de eligibilitate, potrivit carora sunt selectati agentii economici care:
1. au realizat in ultimii 3 ani o cifra de afaceri preponderent din
activitatile definite la art. 2 din ordonanta de urgenta;
2. au depus si au inregistrat situatiile financiare si declaratiile de
impozite, taxe si contributii pe anul 2001 la organele fiscale;
3. detin baza tehnico-materiala necesara realizarii obiectului de
activitate (teren agricol, efective de animale, utilaje agricole, linii de
prelucrare etc.);
4. recunosc valoarea creantei detinute de A.V.A.B., consolidata conform
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor
active bancare, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 409/2001,
cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 5
Societatile comerciale vor furniza A.V.A.B. urmatoarele documente:
a) acte constitutive, certificat fiscal, certificat de inmatriculare,
certificat constatator emis de oficiul registrului comertului privind
constituirea societatii sau detalii si documente privind situatii de divizari,
fuziuni, asocieri, participatii, externalizari de activitati;
b) cerere de esalonare ce va contine graficul de achitare a datoriei
conform ordonantei de urgenta;
c) bilantul contabil sau, dupa caz, situatia financiara anuala, vizata de
organul fiscal, rapoartele de gestiune si rapoartele comisiei de cenzori la 31
decembrie 1999, 31 decembrie 2000 si 31 decembrie 2001;
d) balanta de verificare pentru anul 2001, precum si ultima balanta de
verificare pentru anul 2002, cu inregistrarea distincta a datoriei catre
A.V.A.B.;
e) bugetul de venituri si cheltuieli si proiectia fluxului de numerar pe
anul in curs si pe anul 2003;
f) situatia principalilor clienti (se specifica principalii clienti care
detin o pondere mai mare sau egala cu 20% din totalul cifrei de afaceri pe anul
2001);
g) situatia principalilor furnizori de materii prime si materiale
consumabile, lucrari si servicii executate de terti (se specifica principalii
furnizori care detin o pondere mai mare sau egala cu 20% din total furnizori pe
anul 2001; nu vor fi luati in calcul furnizorii de utilitati si furnizorii de
imobilizari);
h) situatia centralizata a contractelor/comenzilor aferente anului 2001,
precum si a celor in baza carora au fost estimate incasarile si platile pentru
anii 2002 si 2003 (in fotocopie);
i) situatia activelor imobilizate, intocmita conform clasificarii prevazute
de Hotararea Guvernului nr. 964/1998 pentru aprobarea clasificatiei si a
duratelor normale de functionare a mijloacelor fixe, mentionandu-se totodata
sarcinile care le greveaza, precum si creditorii in favoarea carora au fost
constituite garantiile;
j) situatia creditelor contractate aflate in derulare, cu specificarea
soldurilor la zi, confirmate de extrase de cont si grafice de plata;
k) situatia datoriilor bugetare aferente anilor 2001 si 2002, cu
specificarea restantelor, a existentei/inexistentei esalonarii la plata a
acestora, cu specificarea termenelor de plata si a demersurilor facute in
vederea efectuarii platii;
l) situatia centralizata a litigiilor, specificandu-se cuantumul
pretentiilor materiale;
m) declaratia pe propria raspundere a conducerii societatii privind:
1. actiunile/partile sociale, detinute de societatea comerciala la
capitalul social al altor societati, mentionandu-se societatea, numarul de
actiuni si procentul detinut din totalul capitalului social;
2. nominalizarea bancii/bancilor la care societatea are deschise conturi in
lei/valuta, cu specificarea numerelor de cont;
3. asigurarea, pe toata perioada de achitare a datoriei fata de A.V.A.B., a
unei politici manageriale care sa preintampine declararea in incapacitate de
plata de catre alti creditori;
4. existenta si starea garantiilor ipotecare sau cu drept de gaj, aflate in
portofoliul de garantii A.V.A.B.;
n) declaratia actionarilor/asociatilor societatii privind actiunile/partile
sociale detinute la capitalul social al altor societati, mentionandu-se
societatea, numarul de actiuni/parti sociale si procentul detinut din totalul
capitalului social.
Art. 6
Etapa de selectie a societatilor comerciale consta in analiza activitatii
acestora in functie de urmatoarele criterii:
a) criterii de performanta economico-financiara si manageriala
1. Indicatori financiari
________________________________________________________________________________
Indicatori
2001/Punctaj
(P fin) 10 8 6 4 2 0
Optim
________________________________________________________________________________
I. Lichiditate
(%)
________________________________________________________________________________
a) Lichiditate
generala >120 120 - 110 110 - 100 100 - 90 90 - 80 sub 80
>120
________________________________________________________________________________
b) Lichiditate
curenta >60 60 - 50 50 - 40 40 - 30 30 - 20 sub 20
>60
________________________________________________________________________________
II. Echilibrul
patrimonial
(%)
________________________________________________________________________________
a) Rata
solvabilitatii >30 30 - 25 25 - 20 20 - 15 15 - 10 sub 10
>30
________________________________________________________________________________
b) Rata globala
de indatorare <70 70 - 75 75 - 80 80 - 85 85 - 90 peste 90
<70
________________________________________________________________________________
III. Gestiune*)
________________________________________________________________________________
a) Durata medie
de incasare a
creantelor
(numarul de
zile)
________________________________________________________________________________
b) Durata medie
de plata a
furnizorilor
(numarul de
zile)
________________________________________________________________________________
c) Corelatie
numarul de
zile
b) - a) peste 8 8 - 6 6 - 4 4 - 2 2 - 0 sub 0
>8
________________________________________________________________________________
IV. Rentabilitate
(%)
________________________________________________________________________________
a) Rentabilitatea
din activul de
exploatare >10 10 - 8 8 - 6 6 - 4 4 - 2 sub 2
>10
________________________________________________________________________________
b) Gradul de
acoperire a
cheltuielilor
din venituri >105 105 - 104 104 - 103 103 - 102 102 - sub 101
>105
101
________________________________________________________________________________
*) In situatia in care din totalul furnizorilor pentru activitatea curenta
furnizorii restanti (peste 30 de zile) detin o pondere mai mare de 10%,
indicatorul de gestiune (III) va fi punctat cu 0.
______________________________________________________________________________
| P fin = 25% x (media I + media II + III c + media IV)
|
|______________________________________________________________________________|
2. Aprecierea managementului
2.1. Politica manageriala referitoare la achitarea obligatiilor catre
A.V.A.B., materializata prin plati:
__________________________________________________________________________
Punctaj (P cr) 10 8 6 4 2 0 Optim
__________________________________________________________________________
Procent din
valoarea nominala >60 60 - 50 50 - 40 40 - 30 30 - 20 sub 20
>60
__________________________________________________________________________
2.2. Problematica sociala a societatii:
______________________________________________________________________________
|Probleme sociale / | Aferente anului 2001
|
| (an) /
|_______________________________________________________|
| / |
|
| / | |
| / | Inexistente Solutionate Solutionate
Nesolutionate|
| / | in anul 2001 in anul 2002
|
| / | |
| / |
|
| / punctaj (Psoc)|
|
|__/___________________|_______________________________________________________|
|Aferente| Inexistente | 10 8 6 4
|
|anului
|_____________|_______________________________________________________|
| 2002 | Solutionate | 8 6 4 2
|
|
|_____________|_______________________________________________________|
| | In curs de |
|
| | solutionare | 6 4 2 0
|
| |_____________|_______________________________________________________|
| |Nesolutionate| 4 2 0 0
|
|________|_____________|_______________________________________________________|
2.3. Politica comerciala pe anul 2001
______________________________________________________________________________
| Punctaj (P com) | 10 8 6 4 2 0
Optim|
|__________________________|___________________________________________________|
| I. Gradul de utilizare a|
|
| capacitatii de |
|
| productie (%) | >80 80 - 70 70 - 60 60 - 50 50 - 40 sub 40
>80 |
|__________________________|___________________________________________________|
| II. Gradul de asigurare a|
|
| desfacerii cu |
|
| contracte/comenzi (%)| >80 80 - 70 70 - 60 60 - 50 50 - 40 sub 40
>80 |
|__________________________|___________________________________________________|
|III. Gradul de asigurare |
|
| cu contracte/comenzi | |
| in aprovizionare (%) | >80 80 - 70 70 - 60 60 - 50 50 - 40 sub 40
>80 |
|__________________________|___________________________________________________|
| IV. Dependenta de un | |
| singur client (%) | <30 30 - 35 35 - 40 40 - 45 45 - 50 peste 50
<30 |
|__________________________|___________________________________________________|
| V. Dependenta de un | |
| singur furnizor (%) | <30 30 - 35 35 - 40 40 - 45 45 - 50 peste 50
<30 |
|__________________________|___________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| Pcom = 20% x (I + II + III + IV + V)
|
|______________________________________________________________________________|
2.4. Litigii comerciale
______________________________________________________________________________
| Punctaj (P lit) | 10 8 6 4 2 0
Optim|
|______________________________|_______________________________________________|
|Ponderea creantelor litigioase| |
|in totalul creantelor (%) | 0 0 - 5 5 - 10 10 - 15 15 - 20 peste 20 0
|
|______________________________|_______________________________________________|
Punctaj acordat aprecierii managementului (P mg)
______________________________________________________________________________
| P mg = 25% x (Pcr + Psoc + Pcom + Plit)
|
|______________________________________________________________________________|
Punctajul acordat criteriilor de performanta economico-financiara si
manageriala [punctajul a)] se calculeaza ca medie aritmetica ponderata a
acestora dupa urmatoarea formula:
______________________________________________________________________________
| Punctaj a) = 60% x Pfin + 40% x pmg
|
|______________________________________________________________________________|
b) situatia datoriilor bugetare:
Puncte
_______
1. nu inregistreaza plati restante si nu beneficiaza de esalonari 10
2. beneficiaza de esalonari la plata si respecta graficul 8
3. beneficiaza de esalonari la plata, dar inregistreaza restante
ce se afla in curs de solutionare 6
4. inregistreaza plati restante pentru care exista solicitare si
dosar complet in analiza pentru esalonare la plata 4
5. inregistreaza plati restante a caror esalonare poate fi acordata 2
6. inregistreaza plati restante a caror esalonare nu a fost
aprobata 0
Punctajul acordat criteriului "Situatia datoriilor bugetare"
[punctajul b)] se calculeaza in functie de punctajul acordat conform grilei.
c) clasificarea garantiilor ce vor garanta creanta A.V.A.B.
1. Imobile cu destinatia de locuinta si/sau sedii
administrative, amplasate in mediu:
Puncte
_______
1.1. urban:
1.1.1. cu teren aferent 6
1.1.2. fara teren aferent 2
1.2. rural:
1.2.1. cu teren aferent 2
1.2.2. fara teren 0
2. Imobile cu destinatie industriala/depozitare si
spatii comerciale, amplasate in mediu:
2.1. urban:
2.1.1. cu teren aferent 6
2.1.2. fara teren aferent 2
2.2. rural:
2.2.1. cu teren aferent 2
2.2.2. fara teren 0
3. Ferme agricole:
3.1. cu teren aferent 6
3.2. fara teren aferent 4
4. Teren:
4.1. intravilan 6
4.2. extravilan 4
5. Echipamente de productie, transport, animale si
pasari:
5.1. instalatii, echipamente si utilaje tehnologice 4
5.2. utilaje agricole si mijloace de transport 4
5.3. animale si pasari 2
6. Culturi, stocuri de produse si alte bunuri 0
NOTA:
Garantiile vor fi clasificate si apreciate din punct de vedere calitativ
conform grilei. Garantiile constituite si cele care urmeaza a fi constituite in
favoarea A.V.A.B. trebuie sa atinga nivelul de minimum 150% grad de acoperire a
soldului creantei ce poate face obiectul esalonarii la plata in conditiile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 56/2002. Va fi luata in calcul valoarea
garantiilor stabilita prin raport de evaluare intocmit de o societate de
evaluare selectata de A.V.A.B. prin licitatie publica.
______________________________________________________________________________
| __
|
| Punctaj c) = \ puncte/nr. de clase de incadrare a garantiilor
|
| /__
|
|
|
| NOTA:
|
| La stabilirea numarului de clase nu vor fi luate in calcul clasele in
|
|cadrul carora garantiile au fost punctate cu 0.
|
|______________________________________________________________________________|
Modalitatea de calcul al punctajului specific (PS)
______________________________________________________________________________
| Punctajul specific se calculeaza ca medie aritmetica ponderata a
|
|criteriilor din punctajele a), b) si c) privind selectia si calificarea
|
|societatilor comerciale care pot beneficia de prevederile ordonantei de
|
|urgenta, dupa urmatoarea formula:
|
|
|
| PS = 50% x punctaj a) + 20% x punctaj b) + 30% x punctaj c)
|
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| Punctajul specific va fi ajustat cu indicatorul de corectie.
|
|______________________________________________________________________________|
d) Indicator de corectie (IC) - rata somajului in
judet/trimestrul I 2002
1. mai mare cu 25% fata de rata medie a somajului 2
2. intre 0 - 25% fata de rata medie a somajului 1
3. mai mica sau egala cu rata medie a somajului 0
______________________________________________________________________________
| Punctaj total minim admisibil (PS + IC) pentru societatile comerciale = 5
|
|puncte
|
|______________________________________________________________________________|
Societatile comerciale ce intrunesc punctajul total minim admisibil vor
intra in etapa de analiza si implementare.
Art. 7
Asociatiile constituite conform Decretului-lege nr. 54/1990 vor furniza, in
functie de natura asociatiei, urmatoarele documente:
a) autorizatia de exercitare a comertului, emisa de autoritatile
administratiei publice locale, conform Decretului-lege nr. 54/1990;
b) certificat de inmatriculare la camera de comert si industrie - oficiul
registrului comertului;
c) certificat de inregistrare fiscala la organele teritoriale ale
Ministerului Finantelor Publice;
d) contractul de asociere;
e) bilantul contabil sau, dupa caz, situatia financiara anuala pe ultimii 3
ani/declaratie de venituri pentru ultimii 3 ani, inregistrate la organele
fiscale;
f) situatia datoriilor bugetare aferente anilor 2001 si 2002, cu
specificarea restantelor, a existentei/inexistentei esalonarii la plata a
acestora, cu specificarea termenelor de plata si a demersurilor facute in
vederea efectuarii platii;
g) documente care sa ateste existenta bazei tehnico-materiale necesare
pentru realizarea obiectului de activitate;
h) declaratie pe propria raspundere a membrilor asociatiei constituite
conform Decretului-lege nr. 54/1990 privind actiunile/partile sociale detinute
la capitalul social al altor societati (se mentioneaza societatea, numarul de
actiuni/parti sociale si procentul detinut din totalul capitalului social).
Art. 8
Persoanele fizice autorizate sa desfasoare activitati in mod independent
vor furniza urmatoarele documente:
a) certificat din care sa rezulte ca este autorizat sa presteze
activitatile definite la art. 2 din ordonanta de urgenta;
b) declaratia de impunere inregistrata la organele fiscale;
c) certificat emis de organele fiscale privind sumele datorate la bugetul
de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele locale;
d) situatia datoriilor bugetare aferente anilor 2001 si 2002, cu
specificarea restantelor, a existentei/inexistentei esalonarii la plata a
acestora, cu specificarea termenelor de plata si a demersurilor facute in
vederea efectuarii platii;
e) acte de proprietate din care sa rezulte existenta bazei
tehnico-materiale necesare realizarii activitatilor definite la art. 2 din
ordonanta de urgenta (facturi si chitante fiscale, titluri de proprietate pe
teren);
f) adeverinta de avere eliberata/vizata de primarie;
g) declaratie pe propria raspundere privind actiunile/partile sociale,
detinute de persoana fizica la capitalul social al societatilor comerciale (se
mentioneaza societatea, numarul de actiuni/parti sociale si procentul detinut
din totalul capitalului social).
Art. 9
Etapa de selectie a asociatiilor constituite conform Decretului-lege nr.
54/1990 si a persoanelor fizice autorizate sa desfasoare activitati in mod
independent consta in analiza activitatii acestora in functie de urmatoarele
criterii:
a) Criteriul economic:
a.1. Gradul de acoperire a cheltuielilor din venituri - art. 6 lit. a) pct.
1.IV.b)
a.2. Gradul de achitare a obligatiilor catre A.V.A.B. - art. 6 lit. a) pct.
2.1.
______________________________________________________________________________
| Punctaj a) = 50% x (punctaj a.1 + punctaj a.2)
|
|______________________________________________________________________________|
b) situatia datoriilor bugetare - art. 6 lit. b);
c) clasificarea garantiilor ce vor garanta creanta A.V.A.B. - art. 6 lit.
c).
Modalitatea de calcul al punctajului specific (PS)
______________________________________________________________________________
| Punctajul specific se calculeaza ca medie aritmetica ponderata a
|
|criteriilor din punctajele a), b) si c) privind selectia si calificarea
|
|asociatiilor constituite conform Decretului-lege nr. 54/1990 si a persoanelor
|
|fizice autorizate care pot beneficia de prevederile ordonantei de urgenta,
|
|dupa urmatoarea formula:
|
| |
| PS = 50% x punctaj a) + 20% x punctaj b) + 30% x punctaj c)
|
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| Punctajul specific va fi ajustat cu indicatorul de corectie prevazut la
|
|art. 6 lit. d).
|
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| Punctajul total minim admisibil (PS + IC) pentru asociatiile constituite
|
|conform Decretului-lege nr. 54/1990 si persoanele fizice autorizate = 5
puncte|
|______________________________________________________________________________|
Asociatiile constituite conform Decretului-lege nr. 54/1990 si persoanele
fizice autorizate sa desfasoare activitati in mod independent, care intrunesc
punctajul total minim admisibil, vor intra in etapa de analiza si implementare.
Art. 10
(1) Etapa de analiza si implementare consta in analiza posibilitatii
agentilor economici, calificati dupa primele doua etape, de plata a datoriei
catre A.V.A.B., in vederea incheierii conventiilor de esalonare.
(2) Pentru analiza in cadrul acestei etape agentii economici vor furniza
urmatoarele documente:
a) planul de afaceri pe urmatorii 5 ani;
b) fluxul de numerar pe anul 2002 si previzionat pe anul 2003, acesta
urmand a fi reconsiderat periodic la finele exercitiului financiar in functie
de specificul activitatii;
c) planul de investitii pe urmatorii 5 ani.
(3) In etapa de analiza si implementare A.V.A.B. va aplica procedura
proprie de esalonare in vederea identificarii agentilor economici cu care va
incheia conventii de esalonare potrivit art. 6 din ordonanta de urgenta.
Art. 11
(1) Prin procedura de monitorizare se va realiza evaluarea semestriala a
agentilor economici, in vederea determinarii evolutiei activitatii acestora si
a respectarii termenilor stabiliti prin conventiile de esalonare.
(2) Agentii economici care, pe parcursul derularii conventiilor de
esalonare la plata, isi vor schimba obiectul de activitate sau ale caror
venituri vor fi obtinute preponderent din alte activitati decat cele care au
determinat calificarea in programul de restructurare financiara vor pierde
dreptul de a beneficia de prezentele masuri de restructurare financiara a
creantelor, iar A.V.A.B. va declansa procedurile de valorificare prevazute la
art. 10 din ordonanta de urgenta.