HOTARARE Nr.
718 din 2 iulie 2008
privind aprobarea schemei de
ajutor de stat orizontal pentru dezvoltarea regionala durabila si reducerea
emisiilor
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 529 din 14 iulie 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 3 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007, şi al art. 72 din Legea
energiei electrice nr. 13/2007, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere art. 2 din Hotărârea Guvernului nr.
651/2006 privind aprobarea Politicii în domeniul ajutorului de stat pentru
perioada 2006-2013,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - (1) Se aprobă schema de ajutor de stat
orizontal pentru dezvoltarea regională durabilă şi reducerea emisiilor,
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
(2) Acordarea ajutorului de stat în conformitate cu
schema de ajutor de stat prevăzută la alin. (1) se face cu respectarea
criteriilor privind ajutorul de stat stipulate în Regulamentul CE nr.
1.628/2006 al Comisiei pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat la ajutorul
investiţional naţional regional.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
Ministrul mediului şi dezvoltării durabile,
Attila Korodi
Ministrul pentru întreprinderi mici şi mijlocii,
comerţ, turism şi profesii liberale,
Ovidiu Ioan Silaghi
ANEXĂ
SCHEMĂ DE AJUTOR DE
STAT ORIZONTAL
pentru dezvoltarea regională durabilă şi reducerea
emisiilor
I. Introducere
Art. 1. - Prezentul act instituie o schemă transparentă
de ajutor de stat regional pentru investiţii, denumită în continuare schemă,
prin care se urmăreşte realizarea coeziunii economice şi sociale între
România şi Uniunea Europeană şi îmbunătăţirea calităţii vieţii locuitorilor
prin promovarea dezvoltării durabile şi a investiţiilor în regiunile din
România.
Art. 2. - (1) Acordarea ajutoarelor de stat regionale
pentru investiţii potrivit prezentei scheme se face cu
respectarea criteriilor privind ajutorul de stat stipulate în Regulamentul (CE)
al Comisiei nr. 1.628/20061) pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat privind ajutorul
naţional regional pentru investiţii, denumit în
continuare Regulament.
(2) Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu
următoarele:
a) Programul operaţional sectorial „Creşterea
competitivităţii economice"2);
b) Harta naţională a ajutoarelor de stat regionale
pentru perioada 2007-20133);
c) Tratatul dintre Regatul
Belgiei, Republica Cehă, Regatul Danemarcei, Republica Federală Germania,
Republica Estonia, Republica Elenă, Regatul Spaniei, Republica Franceză,
Irlanda, Republica Italiană,
Republica Cipru, Republica Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat al
Luxemburgului, Republica Ungară, Republica Malta, Regatul Ţărilor de Jos,
Republica Austria, Republica Polonă, Republica Portugheză, Republica Slovenia,
Republica Slovacă, Republica Finlanda, Regatul Suediei, Regatul Unit al Marii
Britanii şi Irlandei de Nord (state membre ale Uniunii Europene) şi Republica
Bulgaria şi România privind aderarea Republicii Bulgaria şi a României la
Uniunea Europeană4),
ratificat prin Legea nr. 157/2005, denumit în continuare Tratat de aderare.
(3) Schema contribuie, de
asemenea, la implementarea prevederilor specifice din următoarele reglementări
comunitare şi naţionale, precum şi strategii şi politici naţionale:
a) Directiva CE/32/2006 a Parlamentului European şi a
Consiliului privind eficienţa energetică la utilizatorii finali şi serviciile
energetice5);
b) Legea energiei electrice nr. 13/2007, cu
modificările şi completările ulterioare6);
c) Legea nr. 199/2000 privind utilizarea eficientă a
energiei,7)
republicată;
d) Hotărârea Guvernului nr. 1.069/2007 privind aprobarea Strategiei energetice a României pentru perioada 2007-20208);
1) Regulamentul (CE)
al Comisiei nr. 1.628/2006, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
nr. L 302/2006.
2) Programul
operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice",
aprobat prin Decizia Comisiei C (2007) 3.472/2007.
3) Harta naţională
a ajutoarelor de stat regionale pentru perioada 2007-2013, aprobată prin
Decizia N 2/07, publicată în J.O. C 73 din 30 martie 2007.
4) Tratatul de
aderare a României la Uniunea Europeană, publicat în
J.O. L157 din 21 iunie 2005 şi în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 465 din 1 iunie 2005.
5) Directiva
CE/32/2006, publicată în J.O. L 114 din 27 aprilie 2007.
6) Legea nr.
13/2007, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 51 din 23 ianuarie 2007.
7) Legea nr.
199/2000, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 954 din 27 noiembrie 2006.
8) Hotărârea
Guvernului nr. 1.069/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 781 din 19 noiembrie 2007.
e) Hotărârea Guvernului nr. 163/2004 privind aprobarea
Strategiei naţionale în domeniul eficienţei energetice9);
f) Hotărârea Guvernului nr. 541/2003 privind
stabilirea unor măsuri pentru limitarea emisiilor în aer ale anumitor poluanţi
proveniţi din instalaţii mari de ardere, cu modificările şi completările
ulterioare"10);
g) Hotărârea Guvernului nr. 1.879/2006 pentru
aprobarea Programului naţional de reducere progresivă a emisiilor de dioxid de
sulf, oxizi de azot, compuşi organici volatili şi amoniac"1"1);
h) Hotărârea Guvernului nr. 1.877/2005 pentru aprobarea
Planului naţional de acţiune privind schimbările climatice (PNASCp);'
i) Hotărârea Guvernului nr. 60/2008 pentru aprobarea
Planului naţional de alocare privind certificatele de emisii de gaze cu efect
de seră pentru perioadele 2007 şi 2008-201213);
j) Directiva CE/2001/80 a Parlamentului European şi a
Consiliului privind limitarea emisiilor în aer ale anumitor poluanţi proveniţi
din instalaţii mari de arderei4).
II. Obiectivul schemei
Art. 3. - (1) Sprijinul financiar acordat operatorilor
economici în cadrul prezentei scheme vizează realizarea de investiţii iniţiale
în toate sectoarele industriale şi în sectorul energetic, cu privire la
activităţile de consum, respectiv producere a energiei electrice şi termice,
ceea ce contribuie la stimularea dezvoltării economice şi creşterea coeziunii
sociale a regiunilor în care sunt implementate. In conformitate cu Harta
naţională a ajutoarelor de stat regionale pentru perioada 2007-2013, întregul
teritoriu al României este eligibil pentru ajutor de stat regional în baza art.
87 alin. (3) lit. a) din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene.
(2) Realizarea investiţiilor prevăzute de prezenta
schemă contribuie la atingerea obiectivelor asumate de România în cadrul axei
prioritare 4 „Creşterea eficienţei energetice şi a securităţii furnizării în
contextul combaterii schimbărilor climatice" a Programului operaţional
sectorial „Creşterea competitivităţii economice" şi în cadrul Strategiei
energetice a României pentru perioada 2007-2020: reducerea intensităţii
energetice primare cu 40% până în anul 2015 faţă de anul 2001 si reducerea
emisiilor de poluanţi din aer cu 30% până în anul 2015.
(3) Ajutorul de stat se acordă operatorilor economici,
fără a aduce atingere realizării măsurilor la termenele prevăzute în actele de
reglementare emise de autorităţile competente pentru protecţia mediului;
(4) Prin prezenta schemă se urmăreşte îndeplinirea
următoarelor obiective orizontale:
a) crearea şi menţinerea
locurilor de muncă;
b) încurajarea invenţiilor şi inovaţiilor în domeniul
tehnologiilor de producere şi de consum al energiei electrice, precum şi
achiziţionarea de echipamente specifice inovative;
c) reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră şi limitarea impactului acestora asupra dezvoltării
durabile.
III. Necesitatea
implementării schemei
Art. 4. - (1) Prezenta schemă se înscrie în contextul
integrării politicilor de mediu în elaborarea şi aplicarea politicilor
regionale şi energetice şi al fundamentării unei strategii de dezvoltare
durabilă. Obiectivele acesteia sunt în concordanţă cu Strategia Lisabona, Carta
verde pentru „Strategia europeană pentru energie durabilă, competitivă şi
sigură", cu documentul „An Energy Policy for Europe",
Protocolul de la Kyoto la Convenţia-cadru a Naţiunilor
Unite asupra Schimbărilor Climatice (UNFCCC), Protocolul de la Goteborg, precum
şi cu documentele prevăzute la art. 2 alin. (3).
(2) Dezvoltarea regională durabilă se va realiza prin
sprijinirea investiţiilor pentru îmbunătăţirea eficienţei energetice la
operatorii economici din toate sectoarele industriale, cu excepţia celor
excluşi de Regulament, respectiv pentru reducerea emisiilor de dioxid de sulf,
oxizi de azot şi pulberi generate de instalaţiile mari de ardere din centralele
electrice, în conformitate cu prevederile domeniului major de intervenţie 1 -
operaţiunile a) şi c) din cadrul axei prioritare 4 „Creşterea eficienţei
energetice şi a securităţii furnizării în contextul combaterii schimbărilor
climatice" a Programului operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii
economice".
(3) Imbunătăţirea eficienţei energetice la consumatorii
industriali şi reducerea emisiilor poluante provenite de la instalaţiile mari
de ardere reprezintă o prioritate a politicii energetice naţionale şi a
politicii de mediu şi contribuie la realizarea a 3 deziderate: dezvoltarea
durabilă a regiunilor României, cu impact asupra creşterii competitivităţii şi
eficienţei economice a consumatorilor industriali, reducerea la nivel local a
impactului negativ asupra mediului, precum şi intervenţia asupra cauzelor şi nu
a efectelor poluării. De asemenea, aceasta conduce la economisirea resurselor
energetice fosile şi constituie o măsură eficace şi efectivă în ameliorarea
schimbărilor climatice datorate emisiilor poluante.
(4) Având în vedere că dezvoltarea durabilă şi
creşterea competitivităţii economice se bazează în mare măsură pe consumul
eficient de resurse energetice şi de energie electrică, precum şi pe reducerea
poluării, realizarea investiţiilor finanţate în cadrul prezentei scheme va
contribui la o diminuare a discrepanţelor faţă de regiunile mai dezvoltate din
cadrul Uniuni Europene. Reducerea consumului de energie la consumatori
industriali, ca urmare a utilizării unor echipamente şi instalaţi mai eficiente
energetic, va conduce la reducerea costurilor aferente alimentării cu energie
necesară şi, implicit, la reducerea consumului final de energie, precum şi a
consumului de resurse primare de energie la nivel naţional, contribuind astfel
la reducerea importurilor de energie şi la diminuarea poluării. In contextul
scăderii rezervelor naţionale şi mondiale de energie primară şi a creşterii
tarifelor pentru energie, energia disponibilă este un factor determinant care
influenţează dezvoltarea durabilă a unei ţări.
Art. 5. - (1) Implementarea prezentei scheme de ajutor
de stat va conduce la reducerea intensităţii energetice a României şi la
îndeplinirea obligaţiilor de mediu asumate în Tratatul de aderare.
(2) România este caracterizată
printr-o intensitate energetică primară şi finală extrem de ridicată comparativ
cu media UE 25 (aproximativ de 3 ori mai ridicată în 2004 în comparaţie cu
media comunitară). Acest decalaj poate constitui un handicap important pentru
competitivitatea economiei naţionale, în special în sectorul industrial, mai
ales în perspectiva creşterii treptate a preţurilor la energie şi alinierea
acestora la nivelurile europene.
Art. 6. - (1) In conformitate cu angajamentele asumate
prin Tratatul de aderare, România trebuie să realizeze
investiţii semnificative pentru reducerea emisiilor de gaze provenite de la
instalaţiile mari de ardere, care au perioade de tranziţie, pentru alinierea la
standardele comunitare prevăzute în Directiva CE/2001/80.
9) Hotărârea
Guvernului nr. 163/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 160 şi 160 bis din 24 februarie 2004.
10) Hotărârea
Guvernului nr. 541/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 365 din 29 mai 2003.
11) Hotărârea
Guvernului nr. 1.879/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 27 din 16 ianuarie 2007.
12) Hotărârea
Guvernului nr. 1.877/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 110 din 6 februarie 2006.
13) Hotărârea
Guvernului nr. 60/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 126 şi 126 bis din 18 februarie
2008.
14) Directiva
CE/2001/80, publicată în J.O. L 309 din 27 noiembrie 2001; prezenta directivă
este transpusă în legislaţia românească prin Hotărârea Guvernului nr. 541/2003,
cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Multe dintre instalaţiile mari de ardere sunt
situate în centrale termoelectrice de bază ale Sistemului Electroenergetic
Naţional, care funcţionează în cea mai mare parte a anului şi furnizează, în
principal, energie electrică, dar şi abur tehnologic consumatorilor industriali
şi apă caldă menajeră sau pentru încălzire centralizată urbană. Nerealizarea
acestor investiţii va determina închiderea capacităţilor de producere a
energiei, cu următoarele consecinţe majore: periclitarea funcţionării în
siguranţă a Sistemului Electroenergetic Naţional, reducerea drastică a
competitivităţii sectorului energetic, importul masiv de energie electrică în
regim de bază, creşterea preţului produselor şi serviciilor industriale şi
comunale şi disponibilizarea masivă de personal, cu impact social negativ.
(3) Majoritatea instalaţiilor mari de ardere sunt
localizate în regiuni monoindustriale cu risc de şomaj ridicat şi furnizează
energie unui segment semnificativ de populaţie din oraşe importante, producând
aproximativ 50% din producţia de energie electrică a României.
Art. 7. - (1) De asemenea, prin implementarea prezentei
scheme se estimează crearea a aproximativ 100 de noi locuri de muncă,
concomitent cu menţinerea a cel puţin 1.400 de locuri de muncă. Totodată,
înfiinţarea de filiale/puncte de lucru ale contractorilor şi subcontractorilor
pe perioada derulării investiţiilor va atrage crearea de noi locuri de muncă
temporare în regiunile respective.
(2) Aplicarea schemei va avea ca efect îmbunătăţirea
standardului de viaţă al locuitorilor din regiunile în care vor fi realizate
investiţiile, creşterea gradului de sănătate al populaţiei şi va crea condiţii
favorabile pentru dezvoltarea mediului de afaceri, încurajarea investiţiilor în
zonă, în special în ceea ce priveşte turismul, agricultura, industria
agroalimentară şi altele asemenea. Astfel se pun bazele dezvoltării
socioeconomice durabile şi se creează un echilibru între creşterea economică,
protecţia mediului şi accesul echitabil la resurse între generaţii.
IV. Domeniul de aplicare
Art. 8. - Schema de ajutor de stat se adresează
operatorilor economici care realizează investiţii iniţiale în oricare dintre
cele 8 regiuni de dezvoltare ale României, care activează în toate sectoarele
industriale şi în sectorul producerii energiei electrice şi termice, cu
excepţia situaţiilor prevăzute în art. 9.
Art. 9. - (1) In cadrul acestei scheme nu se acordă
sprijin financiar pentru următoarele sectoare:
a) sectorul pescuitului şi
acvaculturii;
b) sectorul construcţiei de nave;
c) industria carboniferă;
d) industria siderurgică;
e) sectorul fibrelor sintetice;
f) activităţile legate de producţia primară a
produselor agricole prevăzute în anexa nr. 1 la Tratatul instituind Comunitatea
Europeană;
g) procesarea şi marketingul produselor agricole,
inclusiv a celor care imită sau substituie laptele, ori produselor din lapte,
în conformitate cu Regulamentul (CEE) nr. 1.898/8715).
(2) In cadrul acestei scheme nu se acordă sprijin financiar pentru următoarele obiective:
a) susţinerea financiară a activităţilor de export
către ţări terţe sau către state membre, legată direct de cantităţile
exportate, de crearea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie ori pentru
alte cheltuieli curente legate de activitatea de
export;
b) utilizarea preferenţială a produselor naţionale în
detrimentul produselor importate;
c) achiziţionarea de echipamente de transport în
sectorul transportului.
V. Definiţii
Art. 10. -In sensul prezentei
scheme următorii termeni se definesc astfel:
a) întreprinderile mici şi
mijlocii (IMM, inclusiv microîntreprinderi) - se
încadrează în definiţia IMM-urilor conform anexei I la
Regulamentul (CE) al Comisiei nr. 70/200116), cu modificările şi completările ulterioare, şi Legii nr. 346/2004
privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi
mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare;
b) întreprindere mare -
orice întreprindere care nu se încadrează în definiţia IMM-urilor, în sensul art. 10 lit. a);
c) investiţie iniţială - o investiţie în active corporale şi necorporale legată de crearea
unei noi unităţi, extinderea unei unităţi existente, diversificarea producţiei
unei unităţi prin realizarea de produse noi, suplimentarea, schimbarea fundamentală
a procesului global de producţie a unei unităţi existente. Achiziţionarea de
acţiuni sau părţi sociale emise de către o întreprindere nu constituie
investiţie iniţială;
d) începerea lucrărilor - fie începerea lucrărilor de construcţii, fie primul angajament
care creează obligaţii juridice de comandă a echipamentelor, dacă acesta este
anterior, excluzând studiile de fezabilitate preliminare, în conformitate cu
prevederile cuprinse în Regulament;
e) costuri eligibile - costurile legate de investiţia iniţială, respectiv costurile cu active corporale şi
active necorporale;
f) active corporale -
construcţii, echipamente, instalaţii şi utilaje;
g) active necorporale -
transferul de tehnologie prin achiziţionarea de patente, licenţe, know-how sau
informaţii tehnice nepatentate;
h) intensitatea ajutorului
de stat în echivalent subvenţie brută - valoarea
actualizată a ajutorului, exprimată ca procent din valoarea actualizată a
costurilor eligibile ale investiţiilor17);
i) rată de actualizare - rata de referinţă stabilită de Comisia
Europeană pentru România pe baza unor criterii obiective şi publicată în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi pe internet la adresa http://ec.europa.eu/comm/competition/state_aid/legislation/
reference_rates.html;
j) instalaţii mari de ardere
- orice echipament tehnic în care combustibilii
sunt oxidaţi în scopul utilizării energiei termice astfel produse, a cărui
putere termică nominală este egală cu sau mai mare de 50 MW, aflate în
proprietatea societăţilor din coordonarea autorităţilor publice centrale;
k) administrator al schemei - Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Direcţia generală
politică energetică, în calitate de organism intermediar pentru axa prioritară
4 „Creşterea eficienţei energetice şi a securităţii furnizării, în contextul
combaterii schimbărilor climatice" din Programul operaţional sectorial
„Creşterea competitivităţii economice";
l) furnizor de ajutor de stat - Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Autoritatea de management a
Programului operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice".
VI. Beneficiarii
Art. 11. - Potenţialii
beneficiari pot fi întreprinderi mari, mijlocii sau mici, inclusiv
microîntreprinderile.
Art. 12. - Beneficiarii pot depune proiecte individual.
Art. 13. - Criteriile de eligibilitate a beneficiarului
sunt următoarele:
1. este înregistrat ca societate comercială în România,
conform legislaţiei naţionale în vigoare;
15) Regulamentul
(CEE) nr. 1.898/87, publicat în J.O. L 182 din 3 iulie 1987.
16) Regulamentul
(CE) al Comisiei nr. 70/2001, publicat în J.O. L 10 din 13 ianuarie 2001.
17) Intensitatea se
calculează ţinându-se cont de valoarea totală a sprijinului financiar public
acordat pentru realizarea proiectului care se poate acorda din surse
comunitare, naţionale sau locale. Toate cifrele utilizate vor fi cele cărora nu
li s-au aplicat deduceri fiscale sau alte taxe.
2. îşi desfăşoară activitatea în orice sector
industrial sau în sectorul producerii de energie electrică şi termică, cu
excepţia sectoarelor şi obiectivelor prevăzute în art. 9;
3. nu are datorii la stat privind plata taxelor şi
altor contribuţii la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat,
bugete speciale şi bugete locale, inclusiv obligaţiile de plată privind
reeşalonările, conform legislaţiei naţionale în vigoare;
4. nu se află în dificultate, în conformitate cu
Liniile directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea
întreprinderilor în dificultate18);
5. nu are restricţii în activităţile comerciale, în
conformitate cu legea;
6. demonstrează că deţine resursele financiare
necesare pentru implementarea proiectului;
7. are capacitatea de implementare a proiectului în
ceea ce priveşte resursele umane necesare;
8. are capacitatea de a asigura operarea şi
întreţinerea infrastructurii după implementarea proiectului (resurse umane şi
financiare);
9. în cazul în care acesta este/a fost subiectul unui
ordin de recuperare a unui ajutor de stat ca urmare a
unei decizii a Consiliului Concurenţei sau a CE, rămasă definitivă şi
irevocabilă, ajutorul ilegal şi/sau utilizat abuziv trebuie să fi fost
recuperat integral, în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) al Consiliului nr. 659/199919) şi
ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 117/200620) privind procedurile naţionale în
domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 137/200721);
10. să justifice necesitatea finanţării proiectului din
ajutor de stat. Evaluarea necesităţii acordării finanţării cade în sarcina
autorităţii responsabile cu administrarea schemei;
11. îndeplineşte şi alte condiţii specificate în
cererea de propuneri de proiecte şi Ghidul solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.
Art. 14. - Numărul maxim estimat de beneficiari este de
200.
VII. Condiţii de
eligibilitate a proiectelor
Art. 15. - (1) In cadrul schemei pot fi finanţate
exclusiv proiectele care prevăd realizarea de investiţii iniţiale. Nu se
acceptă proiecte care reprezintă, în fapt, simple investiţii de înlocuire sau
reabilitare a unor instalaţii, echipamente şi utilaje existente.
(2) Condiţiile de eligibilitate a proiectelor sunt
următoarele:
1. Prin implementarea
proiectului trebuie realizate unul dintre următoarele obiective:
a) se va realiza o economie de energie minimă
specificată în cererea de propuneri de proiecte, în conformitate cu bilanţul
energetic întocmit conform Legii nr. 199/2000, republicată;
b) emisiile de SO2, NOx şi pulberi se vor încadra în sau vor fi sub valorile-limită
prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 541/2003, cu modificările şi completările
ulterioare.
2. Proiectul este implementat pe teritoriul României.
3. Proiectul trebuie să vizeze unul dintre
următoarele obiective:
a) îmbunătăţirea eficienţei energetice la operatorii
industriali, realizată prin investiţii în instalaţii şi echipamente, care să
conducă la economii de energie bazate pe un bilanţ energetic (cu efect asupra consumului de energie),
sau prin investiţii în cogenerare, acolo unde această soluţie se impune;
b) investiţii în instalaţii de desulfurare, în
instalaţii de reducere a oxizilor de azot din gazele de ardere şi filtre pentru
instalaţiile mari de ardere cu perioadă de tranziţie, prevăzute la art. 10 lit.
j), în conformitate cu Tratatul de aderare, într-un grup
retehnologizat/modernizat, care să poată funcţiona cel puţin 15 ani sau cel
puţin 100.000 ore din momentul finalizării proiectului.
4. Proiectul are toate acordurile/autorizaţiile/avizele
necesare pentru realizarea acestuia, prevăzute în cererea de propuneri de
proiecte.
5. Proiectul respectă reglementările naţionale şi
comunitare privind protecţia mediului, achiziţiile publice şi informarea şi
publicitatea.
6. Proiectul asigură resursele
materiale, financiare şi umane necesare implementării, operării şi menţinerii
investiţiei timp de 5 ani după punerea în funcţiune, în cazul întreprinderilor
mari, respectiv 3 ani, în cazul IMM. Menţinerea în funcţiune a investiţiei
trebuie să se realizeze în conformitate cu parametrii consideraţi în studiul de
fezabilitate şi asumaţi prin contractul de finanţare.
7. Activităţile proiectului nu au fost finanţate şi nu
sunt finanţate în prezent din alte fonduri publice, cu excepţia studiilor
preliminare (studiu de prefezabilitate, analiză geotopografică, studiu de
fezabilitate, proiect tehnic/detalii de execuţie şi altele asemenea).
8. In cadrul proiectului să nu se fi efectuat
activităţi care să semnifice „începerea lucrărilor", în conformitate cu prevederile art. 10 lit. d).
9. Proiectul îndeplineşte şi alte condiţii specificate
în cererea de propuneri de proiecte şi Ghidul solicitantului, care nu aduc
atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.
VIII. Durata
Art. 16. - Prezenta schemă
intră în vigoare la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea
I, şi se aplică până la data de 31 decembrie 2013.
IX. Bugetul schemei
Art. 17. - (1) Bugetul total estimat alocat al schemei
este de 318.800.000 euro, din care 287.300.000 euro,
echivalent în lei, reprezintă fonduri europene nerambursabile asigurate prin
Fondul European de Dezvoltare Regională şi 31.500.000 euro, echivalent în lei,
reprezintă fonduri de cofinanţare publică asigurate de la bugetul de stat, prin
bugetul Ministerului Economiei şi Finanţelor, şi este defalcat estimativ pe ani
astfel:
- milioane euro -
Anul
|
Total (fonduri comunitare şi
fonduri publice naţionale)
|
2008
|
33,3
|
2009
|
48,8
|
2010
|
63,3
|
2011
|
65,9
|
2012
|
57,1
|
2013
|
50,4
|
18) Liniile
directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi
restructurarea întreprinderilor în dificultate, publicate în J.O. nr. C 244 din
1 octombrie 2004.
19) Regulamentul
(CE) al Consiliului nr. 659/1999, stabilind regulile de aplicare a art. 93 din
Tratatul CE., publicat în J.O. L 083 din 27 martie 1999.
20) Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 117/2006, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 1.042 din 28 decembrie 2006.
21) Legea nr.
137/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 354 din 24 mai 2007.
(2) Derularea operaţiunilor financiare determinate de
utilizarea fondurilor prevăzute la alin. (1) se face potrivit prevederilor
Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 80/2008 pentru aprobarea Instrucţiunilor
privind deschiderea şi funcţionarea conturilor pentru gestionarea asistenţei
financiare nerambursabile şi a fondurilor de la bugetul de stat, în cadrul
obiectivului convergenţă.
X. Modalitatea de acordare a ajutorului de stat
Art. 18. - Măsurile de sprijin acordate
întreprinderilor pentru realizarea de investiţii iniţiale constau în alocarea
unor sume nerambursabile din fonduri comunitare şi naţionale.
Art. 19. - Sumele vor fi acordate în mai multe tranşe
în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului şi vor fi actualizate la
valoarea lor din momentul acordării ajutorului. Actualizarea se va face
utilizând rata de referinţă aplicabilă la data acordării ajutorului. Data
acordării ajutorului este data semnării contractului de finanţare de către
ambele părţi.
XI. Valoarea maximă a
finanţării nerambursabile (intensitatea
ajutorului de stat)
Art. 20. - Intensitatea ajutorului de stat acordat nu
poate depăşi:
a) 40% din totalul cheltuielilor eligibile, în regiunea
Bucureşti Ilfov;
b) 50% din totalul cheltuielilor eligibile, în celelalte
7 regiuni de dezvoltare.
Art. 21. -Aceste intensităţi se majorează cu 20% în
cazul întreprinderilor mici, inclusiv al microîntreprinderilor, şi cu 10% în
cazul întreprinderilor mijlocii.
Art. 22. - Diferenţa până la valoarea totală a
proiectului se acoperă de către beneficiar. Acesta trebuie să aducă o
contribuţie financiară de cel puţin 30% din costurile eligibile, fie resurse
personale, fie surse atrase, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui
ajutor public22).
Art. 23. - Prezenta schemă de
ajutor de stat nu se aplică proiectelor mari de investiţii ale căror costuri
eligibile depăşesc 50 milioane euro23).
XII. Cheltuielile eligibile
Art. 24. - Prevederilor prezentului capitol li se
aplică dispoziţiile Hotărârii Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de
eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin
programele operaţionale, cu modificările şi completările ulterioare24), în măsura în care acestea din
urmă sunt mai restrictive decât prevederile specifice
ajutorului de stat.
Art. 25. - Sunt considerate cheltuieli eligibile
următoarele categorii de cheltuieli cu investiţia iniţială:
a) costul investiţiilor în active corporale -
considerate integral, atât pentru întreprinderi mari, cât şi pentru IMM;
b) costul investiţiilor în active necorporale. In cazul
IMM se ia în considerare costul integral al acestor investiţii, iar în cazul
întreprinderilor mari aceste costuri nu pot fi admise decât până la o limită de
50% din cheltuielile eligibile totale ale proiectului.
Art. 26. - (1) In sensul prezentei scheme, investiţiile
în active corporale privesc exclusiv construcţii, echipamente, instalaţii şi
utilaje.
(2) Valoarea activelor corporale se stabileşte la
costul de achiziţie pentru bunurile procurate cu titlu oneros, în conformitate
cu legislaţia naţională în domeniu.
Art. 27. -Activele achiziţionate trebuie să fie noi.
Art. 28. - Cheltuielile privind achiziţia de active
corporale şi necorporale prin leasing nu sunt eligibile.
Art. 29. - Pentru a fi incluse
în investiţia inţială, activele necorporale trebuie să îndeplinească
următoarele condiţii:
a) să fie utilizate în exclusivitate în locaţia care a
beneficiat de ajutor de stat regional;
b) să fie considerate active amortizabile;
c) să fi fost achiziţionate de la un terţ, în condiţii
de piaţă;
d) să fie incluse în categoria activelor proprii
firmei şi să rămână în locaţia care a beneficiat de ajutor de stat regional
pentru cel puţin 5 ani pentru întreprinderi mari sau 3 ani pentru IMM.
Art. 30. - (1) Toate costurile
aferente investiţiei iniţiale vor fi considerate fără TVA.
(2) Ulterior încheierii contractului de finanţare,
beneficiarul nu va mai putea primi finanţări din alte surse publice pentru
aceleaşi cheltuieli eligibile ale proiectului sub sancţiunea rezilierii
contractului de finanţare şi a returnării sumelor rambursate.
XIII. Necesitatea
ajutorului de stat şi a menţinerii investiţiei
Art. 31. - (1) Ajutorul de stat regional pentru
investiţii nu poate fi acordat în cadrul prezentei scheme decât dacă, înaintea
începerii lucrărilor, beneficiarul a prezentat o cerere în acest scop şi dacă
autoritatea responsabilă de administrarea schemei a confirmat ulterior în scris
că, sub rezerva unei verificări mai detaliate, proiectul îndeplineşte în
principiu condiţiile de eligibilitate stabilite în schemă înaintea începerii
lucrărilor25).
(2) Dacă lucrările încep anterior îndeplinirii
condiţiilor prevăzute în alin. (1), întregul proiect nu va mai fi eligibil
pentru ajutor.
Art. 32. - Investiţia realizată cu sprijin financiar în
cadrul schemei de ajutor de stat trebuie menţinută în regiunea beneficiară
pentru o perioadă de cel puţin 5 ani de la data finalizării lucrărilor pentru
întreprinderi mari sau 3 ani pentru IMM. Această regulă nu împiedică înlocuirea
instalaţiilor sau echipamentelor uzate moral în decursul acestei perioade de 5
ani (respectiv 3 ani) datorită schimbărilor tehnologice rapide, cu condiţia ca
activitatea economică să se desfăşoare în continuare în regiunea în cauză pe o
durată egală cu perioada minimă prevăzută26).
XIV. Reguli privind cumulul ajutoarelor de stat
Art. 33. - Pentru acelaşi beneficiar, plafonul maxim al
intensităţii ajutorului de stat stabilit prin prezenta schemă trebuie respectat
când, pentru aceleaşi costuri eligibile, ajutorul se acordă în cadrul mai
multor scheme sau în combinaţie cu un ajutor ad-hoc, indiferent de faptul că finanţarea provine din surse
locale, regionale, naţionale ori comunitare.
22) Exemplu de
ajutor public: împrumuturi în condiţii preferenţiale, bonificaţii de dobândă,
participări de capital din partea unei instituţii publice care nu îndeplinesc
criteriul investitorului în economia de piaţă, garanţii publice care conţin
elemente de ajutor de stat, ajutoare de minimis.
23) Un proiect mare
de investiţii va fi considerat ca un singur proiect de investiţii atunci când
investiţia iniţială este realizată, în cursul unei perioade de 3 ani, de către
una şi aceea şi întreprindere şi este constituită dintr-o combinaţie economică
indivizibilă de elemente de capital fix.
24) Hotărârea
Guvernului nr. 759/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 517 din 1 august 2007.
25) In conformitate
cu art. 5 alin. (1) din Regulamentul (CE) al Comisiei nr. 1.628/2006.
26) In conformitate
cu art. 4 alin. (2) din Regulamentul (CE) al Comisiei nr. 1.628/2006.
Art. 34. - Ajutorul de stat acordat în cadrul schemei nu
poate fi cumulat cu un ajutor de minimis acordat
în baza legislaţiei privind ajutorul de minimis în vigoare la momentul acordării acestuia, raportat la aceleaşi
costuri eligibile, dacă un astfel de cumul generează o intensitate a ajutorului
de stat care depăşeşte intensitatea brută maximă admisibilă prevăzută în
prezenta schemă.
XV. Modalitatea de derulare a schemei
Art. 35. - Ministerul Economiei şi Finanţelor, în
calitate de organism intermediar pentru axa prioritară 4 din Programul
operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice", este
autoritatea responsabilă de administrarea prezentei scheme, sub coordonarea
Autorităţii de management a aceluiaşi program, în calitate de furnizor de
ajutor de stat, urmând să asigure derularea acesteia şi fiind răspunzător
pentru buna ei desfăşurare.
Art. 36. - (1) Procedura de implementare şi derularea
schemei se desfăşoară după cum urmează:
1. lansarea cererii de propuneri de proiecte;
2. primirea şi înregistrarea cererii de finanţare;
3. verificarea conformităţii administrative a cererii
de finanţare şi a existenţei documentelor însoţitoare: numai propunerile de
proiecte care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei următoare;
4. verificarea eligibilităţii propunerilor de proiecte
şi a beneficiarilor: numai propunerile de proiecte care trec de această etapă
vor putea face obiectul etapei următoare; transmiterea către beneficiar a
acordului de principiu că sunt îndeplinite condiţiile de eligibilitate a
schemei, potrivit art. 31 alin. (1);
5. evaluarea tehnică şi financiară a proiectelor;
6. selecţia proiectelor;
7. întocmirea şi semnarea contractului de finanţare;
8. derularea proiectelor şi rambursarea cheltuielilor:
plăţile se efectuează de către Unitatea de plată a Programului operaţional
sectorial „Creşterea competitivităţii economice" numai pe bază de
documente justificative, după aprobarea cererii de rambursare;
9. efectuarea monitorizării pe durata derulării
proiectelor;
10. finalizarea proiectelor: plata finală se face în
baza documentaţiei prezentate în conformitate cu prevederile contractuale;
11. efectuarea monitorizării după implementarea proiectelor,
pe o perioadă de 5 ani în cazul întreprinderilor mari şi pe o perioadă de 3 ani
în cazul IMM.
(2) Pentru a beneficia de ajutorul acordat conform
prezentei scheme, operatorul economic va depune la Ministerul Economiei şi
Finanţelor, adresată Organismului Intermediar pentru Energie, o cerere de
finanţare corespunzătoare fiecărei operaţiuni menţionate la art. 4 alin. (2),
însoţită de documentele necesare solicitate în cererea de propuneri de proiecte
şi Ghidul solicitantului.
(3) Conţinutul cererii şi al documentelor însoţitoare,
descrierea detaliată a etapelor prevăzute în alin. (2), criteriile de selecţie,
precum şi celelalte condiţii necesare pentru implementarea schemei sunt
stabilite în cererea de propuneri de proiecte şi Ghidul solicitantului corespunzătoare fiecărei
operaţiuni în conformitate cu art. 4 alin. (2). Cererea de propuneri de
proiecte şi Ghidul solicitantului corespunzătoare fiecărei operaţiuni vor fi
publicate pe pagina de web a Ministerului Economiei şi Finanţelor, http://oie.minind.ro şi http://amposcce.minind.ro
Art. 37. - Data de la care se pot depune cererile de
finanţare şi documentele justificative la Ministerul Economiei şi Finanţelor va
fi anunţată la lansarea cererii de propuneri de proiecte, pe pagina oficială de
web a Ministerului Economiei şi Finanţelor: Organismul Intermediar pentru
Energie: http://oie.minind.ro
XVI. Reguli privind
raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat
Art. 38. -In vederea asigurării transparenţei şi a unui
control eficient al ajutoarelor de stat în conformitate cu art. 3 din
Regulamentul (CE) al Consiliului nr. 994/199827), furnizorul de ajutor de stat
aplică prevederile referitoare la procedura de pregătire a notificării şi
informării prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007.
Art. 39. - Textul schemei, precum şi textul actului
normativ pentru aprobarea schemei se publică integral pe pagina oficială de web
a Ministerului Economiei şi Finanţelor, la adresele http://amposcce.minind.ro şi http://oie.minind.ro
Art. 40. - Furnizorul de ajutor de stat transmite
Consiliului Concurenţei un rezumat al informaţiilor referitoare la prezenta
schemă, în forma prevăzută la anexa nr. 1 la Regulament, în vederea
transmiterii la Comisia Europeană în maximum 20 de zile lucrătoare de la
implementarea schemei. Aceste informaţii se publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Art. 41. - Furnizorul de ajutor de stat monitorizează
respectarea condiţiilor şi criteriilor de eligibilitate prevăzute în prezenta
schemă pe toată durata de derulare a acesteia şi are obligaţia de a supraveghea
permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare şi de a dispune măsurile care
se impun.
Art. 42. - Beneficiarii sunt obligaţi să raporteze în
conformitate cu prevederile contractului de finanţare stadiul realizării
lucrărilor de investiţii până la finalizarea proiectului, precum şi să
furnizeze alte informaţii suplimentare, la cererea Organismului Intermediar
pentru Energie, prin transmiterea către acesta a formularului de raportare
prevăzut în anexa la Ghidul solicitantului.
Art. 43. - (1) Furnizorul de ajutor de stat se asigură că investiţiile vor fi menţinute în regiune pe o perioadă
de 5 ani de la finalizarea acestora, în cazul întreprinderilor mari, sau 3 ani,
în cazul IMM.
(2) In situaţia în care constată nerespectarea
condiţiei prevăzute la alin. (1), precum şi a tuturor celorlalte condiţii
prevăzute în prezenta schemă, furnizorul de ajutor de stat va întreprinde toate
demersurile necesare pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a
dobânzilor aferente, calculate conform prevederilor comunitare şi naţionale în vigoare.
Art. 44. - (1) Furnizorul de ajutor de stat şi
administratorul schemei sunt obligaţi să păstreze toate informaţiile
referitoare la ajutoarele acordate în cadrul acesteia (documentele
justificative aferente ajutorului de stat acordat), pentru o perioadă de 10 ani
începând de la data acordării ultimului ajutor28), dar nu mai puţin de 3 ani de la închiderea oficială sau parţială
a Programului operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii
economice", pentru a stabili dacă sunt respectate toate condiţiile de
exceptare prevăzute de Regulament.
(2) Beneficiarii ajutorului de stat sunt obligaţi să
păstreze, pentru o perioadă de 10 ani începând de la data ultimului ajutor
acordat în cadrul schemei29), toate documentele necesare şi să ţină o evidenţă specifică a
ajutoarelor de care au beneficiat conform prezentei scheme, unor scheme de minimis sau alte ajutoare de stat
prin care s-a finanţat investiţia în cauză, din care să reiasă suma totală a
ajutoarelor de stat şi a ajutoarelor de minimis primite, defalcate pe ani, pe furnizori, pe
obiective, informaţii privind forma ajutoarelor (de
minimis, scheme de ajutor de stat, ajutoare de
stat individuale), precum şi baza legală prin care acestea au fost acordate.
27) Regulamentul (CE)
al Consiliului nr. 994/1998 cu privire la aplicarea art. 92 şi 93 din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene pentru
anumite categorii de ajutoare orizontale, publicat în J.O. L 142 din 14 mai
1998.
Art. 45. - Furnizorul de ajutor de stat va transmite
Consiliului Concurenţei orice informaţie solicitată cu privire la prezenta
schemă de ajutor de stat.
Art. 46. - Furnizorul de ajutor de stat va transmite
Consiliului Concurenţei o raportare anuală cu privire la implementarea schemei
în conformitate cu Regulamentul Consiliului Concurenţei privind procedurile de
monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui
Consiliului Concurenţei nr. 175/200730) pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind procedurile
de monitorizare a ajutoarelor de stat, şi cu
Regulamentul (CE) al Comisiei nr. 794/200431) cu privire la
implementarea Regulamentului (CE) al Consiliului nr. 659/1999 referitor la
aplicarea art. 93 al Tratatului CE.
Art. 47. -Administratorul prezentei scheme are
obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de stat, în formatul
şi în termenul solicitat de către acesta, toate datele şi informaţiile necesare
în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în
sarcina furnizorului conform art. 41, 43, 45 si 46.
28) Data acordării
ultimului ajutor în cadrul schemei va fi publicată pe site-ul Ministerului
Economiei şi Finanţelor.
29) Data acordării
ultimului ajutor în cadrul schemei va fi publicată pe site-ul Ministerului
Economiei şi Finanţelor.
30) Ordinul
preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie
2007.
31) Regulamentul
(CE) al Comisiei nr. 794/2004, publicat în J.O. L 140 din 30 aprilie 2004.