HOTARARE Nr. 748 din 3 iulie 2003
privind organizarea si functionarea Departamentului pentru Relatia cu
Parlamentul
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 487 din 7 iulie 2003
Avand in vedere prevederile art. XVI alin. (1) lit. b) din titlul III al
cartii a II-a din Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea
transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in
mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei si ale Hotararii
Parlamentului nr. 16/2003 privind modificarea structurii si componentei
Guvernului,
in temeiul art. 107 din Constitutie, al art. 23 alin. (4) din Legea nr.
90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a
ministerelor si al art. 2 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
64/2003 pentru stabilirea unor masuri privind infiintarea, organizarea,
reorganizarea sau functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al
Guvernului, a ministerelor, a altor organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si a unor institutii publice,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Departamentul pentru Relatia cu Parlamentul se organizeaza si functioneaza
ca structura cu personalitate juridica, in aparatul de lucru al Guvernului.
(2) Departamentul pentru Relatia cu Parlamentul are rolul de a asigura buna
desfasurare a raporturilor constitutionale dintre Guvern si Parlament.
Art. 2
Pentru asigurarea bunei desfasurari a raporturilor constitutionale dintre
Guvern si Parlament, Departamentul pentru Relatia cu Parlamentul indeplineste
urmatoarele functii:
a) functia de strategie, prin care se creeaza sistemul de relatii pentru
fundamentarea si elaborarea Programului legislativ al Guvernului in concordanta
cu Programul de guvernare acceptat de Parlament;
b) functia de reglementare, prin care se asigura participarea la elaborarea
cadrului normativ si institutional necesar pentru organizarea si functionarea
intregului sistem de promovare a initiativelor legislative si de urmarire a lor
in toate fazele procesului legislativ, pana la publicarea actelor normative in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, conform prevederilor Constitutiei,
celorlalte acte normative si procedurii parlamentare;
c) functia de reprezentare, prin care se asigura, in domeniul sau de
activitate, reprezentarea pe plan intern si extern a Guvernului Romaniei.
Art. 3
(1) In realizarea rolului sau Departamentul pentru Relatia cu Parlamentul
indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) intocmeste, pe baza Programului de guvernare acceptat de Parlament,
proiectul programului legislativ al Guvernului si asigura, in functie de
prioritati, actualizarea anuala a acestuia;
b) prezinta Guvernului, la inceputul fiecarei sesiuni parlamentare, lista
proiectelor de acte normative ce se constituie in prioritati legislative si
urmareste dezbaterea si adoptarea acestora de catre Parlament;
c) urmareste transmiterea proiectelor de lege initiate de Guvern catre una
dintre Camerele Parlamentului si trecerea acestora prin fazele procedurii
legislative, pana la promulgarea legii si publicarea acesteia in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I;
d) sustine prioritatile Guvernului la intocmirea proiectului ordinii de zi
si a programului de activitate in sedintele birourilor permanente ale Camerei
Deputatilor si Senatului;
e) sustine cererile Guvernului cu privire la adoptarea unor proiecte de
lege in procedura de urgenta de catre Parlament;
f) transmite comisiilor permanente, care examineaza in fond proiectele de
lege sau propunerile legislative, amendamentele formulate de Guvern;
g) asigura participarea reprezentantilor Guvernului la comisiile parlamentare
si la sedintele parlamentare de fiecare data cand prezenta membrilor Guvernului
in Parlament este obligatorie;
h) asigura sustinerea guvernamentala a proiectelor de lege in comisiile
permanente si in cadrul dezbaterilor din sedintele celor doua Camere ale
Parlamentului;
i) transmite catre elaboratori proiectele de lege in forma adoptata de
Guvern, rapoartele asupra acestor proiecte elaborate de comisiile permanente,
precum si formele adoptate de catre fiecare dintre cele doua Camere ale Parlamentului;
j) elaboreaza proiectul legii privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante, precum si alte proiecte de acte normative solicitate de Guvern;
k) avizeaza, din punct de vedere al oportunitatii, proiectele de ordonanta
de urgenta ale Guvernului;
l) primeste si distribuie intrebarile si interpelarile adresate de
parlamentari Guvernului ori membrilor acestuia; asigura transmiterea
raspunsurilor si prezentarea acestora in termenele stabilite de regulamentele
parlamentare;
m) ia masurile necesare pentru pregatirea si sustinerea pozitiei Guvernului
in cazul motiunilor simple si al motiunilor de cenzura;
n) asigura prezentarea punctului de vedere al Guvernului in cazul
propunerilor legislative in general si al informarii prevazute la art. 110 din
Constitutie, in cazul in care o initiativa legislativa implica modificarea
prevederilor bugetului de stat sau ale bugetului asigurarilor sociale de stat;
o) prezinta informatiile si documentele cerute Guvernului si celorlalte
autoritati ale administratiei publice, in cadrul controlului parlamentar, de
catre Camera Deputatilor, de catre Senat sau de comisiile parlamentare, prin
intermediul presedintilor acestora;
p) asigura depunerea spre dezbatere de catre Parlament sau de catre una dintre
Camerele acestuia a rapoartelor si declaratiilor primului-ministru cu privire
la politica Guvernului;
r) efectueaza studii asupra legislatiei si propune masuri pentru
modificarea, completarea sau abrogarea unor acte normative;
s) prezinta Guvernului informari, la sfarsitul sesiunilor ordinare ale
Parlamentului, cu privire la procesul legislativ, controlul parlamentar si la
relatiile dintre Guvern si Parlament;
t) asigura accesul liber si neingradit al cetatenilor la informatiile de
interes public pe care le gestioneaza, in conformitate cu reglementarile in
vigoare;
u) asigura transparenta decizionala in cadrul departamentului, prin
supunerea dezbaterii publice a proiectelor de acte normative pe care le
elaboreaza.
(2) Departamentul pentru Relatia cu Parlamentul indeplineste si alte
atributii prevazute de lege sau de hotarari ale Guvernului, precum si
insarcinari date de primul-ministru.
Art. 4
(1) In exercitarea atributiilor sale Departamentul pentru Relatia cu
Parlamentul colaboreaza cu ministerele si celelalte autoritati ale
administratiei publice centrale, cu autoritatile administratiei publice locale,
cu alte institutii publice, precum si cu persoane fizice si juridice.
(2) In vederea indeplinirii atributiilor sale Departamentul pentru Relatia
cu Parlamentul are dreptul sa solicite informatii de la ministere, de la
celelalte autoritati ale administratiei publice centrale sau locale, precum si
de la alte institutii publice.
Art. 5
(1) Conducerea Departamentului pentru Relatia cu Parlamentul se exercita de
catre ministru delegat, membru al Guvernului, ordonator tertiar de credite.
(2) Ministrul delegat pentru relatia cu Parlamentul reprezinta
departamentul in raporturile cu autoritatile publice, cu persoanele juridice si
fizice din tara si din strainatate.
(3) Ministrul delegat pentru relatia cu Parlamentul indeplineste, in
domeniul de activitate al departamentului, atributiile generale prevazute la
art. 53 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului
Romaniei si a ministerelor.
(4) In exercitarea atributiilor ce ii revin ministrul delegat pentru
relatia cu Parlamentul emite ordine si instructiuni, in conditiile legii.
(5) In activitatea de conducere a departamentului ministrul delegat este
ajutat de un secretar de stat.
(6) Atributiile secretarului de stat se stabilesc prin ordin al ministrului
delegat pentru relatia cu Parlamentul.
Art. 6
Ministrul delegat pentru relatia cu Parlamentul raspunde de intreaga
activitate a departamentului in fata Guvernului, iar in calitate de membru al
Guvernului, in fata Parlamentului.
Art. 7
(1) Structura organizatorica a Departamentului pentru Relatia cu
Parlamentul este prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta
hotarare. In cadrul acesteia, prin ordin al ministrului delegat pentru relatia
cu Parlamentul, se pot organiza servicii si birouri.
(2) Atributiile, sarcinile si raspunderile personalului din aparatul
propriu al Departamentului pentru Relatia cu Parlamentul se stabilesc, in
conformitate cu structura organizatorica prevazuta in anexa, prin regulamentul
de organizare si functionare a departamentului, aprobat prin ordin al
ministrului delegat.
(3) Atributiile, sarcinile si raspunderile individuale ale personalului
Departamentului pentru Relatia cu Parlamentul se stabilesc prin fisa postului,
care se intocmeste pe baza regulamentului propriu de organizare si functionare.
(4) Numarul maxim de posturi al Departamentului pentru Relatia cu Parlamentul
este de 45, inclusiv demnitarii si personalul cabinetului ministrului delegat.
(5) Statul de functii si structura posturilor pe compartimente, incadrarea
personalului, modificarea, suspendarea ori incetarea raporturilor de serviciu
sau, dupa caz, a raporturilor de munca se aproba prin ordin al ministrului
delegat pentru relatia cu Parlamentul.
(6) Personalul necesar desfasurarii activitatii Departamentului pentru
Relatia cu Parlamentul se numeste sau se angajeaza, dupa caz, cu respectarea
dispozitiilor legale, in limita numarului maxim de posturi stabilit.
Art. 8
In structura Departamentului pentru Relatia cu Parlamentul se organizeaza
si functioneaza, potrivit legii, cabinetul ministrului delegat, cu personal
propriu.
Art. 9
Finantarea activitatii Departamentului pentru Relatia cu Parlamentul se
asigura prin bugetul Secretariatului General al Guvernului.
Art. 10
Personalul existent la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari la
Ministerul pentru Relatia cu Parlamentul se preia in cadrul Departamentului
pentru Relatia cu Parlamentul, in limita numarului maxim de posturi stabilit
prin prezenta hotarare, cu respectarea dispozitiilor legale.
Art. 11
Bunurile mobile aflate in dotarea Ministerului pentru Relatia cu Parlamentul
trec din administrarea Ministerului pentru Relatia cu Parlamentul in
administrarea Departamentului pentru Relatia cu Parlamentul.
Art. 12
Toate drepturile si obligatiile Ministerului pentru Relatia cu Parlamentul
se preiau, in conditiile legii, de catre Departamentul pentru Relatia cu
Parlamentul.
Art. 13
Departamentul pentru Relatia cu Parlamentul dispune de spatii
corespunzatoare desfasurarii activitatii sale atat in sediul Guvernului, cat si
la sediile Senatului si Camerei Deputatilor.
Art. 14
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 697/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului pentru
Relatia cu Parlamentul, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 426 din 31 iulie 2001.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministru delegat
pentru relatia cu Parlamentul,
Acsinte Gaspar
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Serban Mihailescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru
ANEXA 1
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Departamentului pentru Relatia cu Parlamentul
Numarul maxim de posturi = 45
(inclusiv demnitarii si personalul
aferent cabinetului ministrului delegat)
____________________
|COMPARTIMENT |
|PENTRU COMUNICARE SI|___ ____________________________
|IMAGINE PUBLICA | | __________________ |CABINETUL MINISTRULUI
|
|____________________| | | | |DELEGAT
|
____________________ |__| MINISTRU DELEGAT |__|- personal de specialitate
|
|COMPARTIMENT PENTRU | | |__________________| |- personal pentru
activitati|
|AUDIT INTERN |___| | | de secretariat
|
|____________________| | |____________________________|
________|_________
| SECRETAR DE STAT |
|__________________|
________________________|__________________________
__________|___________ _________|____________ __________|___________
|Directia pentru | |Serviciu pentru | |Serviciu resurse |
|urmarirea si evidenta | |analiza, documentare, | |umane, financiar, |
|procesului legislativ | |avizare, control | |contabilitate |
|parlamentar | |parlamentar | | |
|______________________| |______________________| |______________________|