HOTARARE Nr. 177 din 9 martie 2005
privind organizarea si functionarea Departamentului pentru Relatia cu
Parlamentul
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 209 din 11 martie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 23 alin.
(4) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului
Romaniei si a ministerelor, cu modificarile si completarile ulterioare, precum
si al art. 1 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2004
privind stabilirea unor masuri de reorganizare in cadrul administratiei publice
centrale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 228/2004, cu
modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Departamentul pentru Relatia cu Parlamentul se organizeaza si
functioneaza ca structura cu personalitate juridica in aparatul de lucru al
Guvernului.
(2) Departamentul pentru Relatia cu Parlamentul are rolul de a asigura buna
desfasurare a raporturilor constitutionale dintre Guvern si Parlament.
Art. 2
Pentru asigurarea bunei desfasurari a raporturilor constitutionale dintre
Guvern si Parlament, Departamentul pentru Relatia cu Parlamentul indeplineste
urmatoarele functii:
a) functia de strategie, prin care se creeaza sistemul de relatii pentru
fundamentarea si elaborarea Programului legislativ al Guvernului, in
concordanta cu Programul de guvernare acceptat de Parlament;
b) functia de reglementare, prin care se asigura participarea la elaborarea
cadrului normativ si institutional necesar pentru organizarea si functionarea
intregului sistem de promovare a initiativelor legislative si de urmarire a lor
in toate fazele procesului legislativ, pana la publicarea actelor normative in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, conform prevederilor Constitutiei,
celorlalte acte normative si procedurii parlamentare;
c) functia de reprezentare, prin care se asigura, in domeniul sau de activitate,
reprezentarea pe plan intern si extern a Guvernului Romaniei.
Art. 3
(1) In realizarea rolului sau Departamentul pentru Relatia cu Parlamentul
indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) intocmeste, pe baza Programului de guvernare acceptat de Parlament,
proiectul Programului legislativ al Guvernului si asigura, in functie de
prioritati, actualizarea anuala a acestuia;
b) prezinta Guvernului, la inceputul fiecarei sesiuni parlamentare, lista
proiectelor de acte normative ce se constituie in prioritati legislative si
urmareste dezbaterea si adoptarea acestora de catre Parlament;
c) urmareste transmiterea proiectelor de legi initiate de Guvern catre
Camera Parlamentului care, potrivit art. 75 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
republicata, urmeaza sa fie sesizata prima si trecerea acestora prin fazele
procedurii legislative, pana la promulgarea legii si publicarea acesteia in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I;
d) sustine prioritatile Guvernului la intocmirea proiectului ordinii de zi
si a programului de activitate in sedintele birourilor permanente ale Camerei
Deputatilor si Senatului;
e) sustine cererile Guvernului cu privire la adoptarea unor proiecte de
legi in procedura de urgenta de catre Parlament;
f) transmite comisiilor permanente, care examineaza in fond proiectele de
legi sau propunerile legislative, amendamentele formulate de Guvern;
g) asigura participarea reprezentantilor Guvernului la sedintele comisiilor
permanente ale celor doua Camere ale Parlamentului, precum si la sedintele in
plen ale Camerei Deputatilor si Senatului de fiecare data cand prezenta
membrilor Guvernului in Parlament este obligatorie;
h) asigura sustinerea guvernamentala a proiectelor de legi in comisiile
permanente si in cadrul dezbaterilor din sedintele celor doua Camere ale
Parlamentului;
i) transmite catre elaboratori proiectele de legi in forma adoptata de
Guvern, rapoartele asupra acestor proiecte elaborate de comisiile permanente,
precum si formele adoptate de catre fiecare dintre cele doua Camere ale
Parlamentului;
j) elaboreaza proiectul legii privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante, precum si alte proiecte de acte normative solicitate de Guvern;
k) avizeaza, din punct de vedere al oportunitatii, proiectele de ordonante
de urgenta ale Guvernului;
l) primeste si distribuie intrebarile si interpelarile adresate de
parlamentari Guvernului ori membrilor acestuia; asigura transmiterea
raspunsurilor si prezentarea acestora in termenele stabilite de regulamentele
parlamentare;
m) ia masurile necesare pentru pregatirea si sustinerea pozitiei Guvernului
in cazul motiunilor simple si al motiunilor de cenzura;
n) asigura prezentarea punctului de vedere al Guvernului in cazul
propunerilor legislative in general si al informarii prevazute la art. 111 din
Constitutia Romaniei, republicata, in cazul in care o initiativa legislativa
implica modificarea prevederilor bugetului de stat sau ale bugetului
asigurarilor sociale de stat;
o) prezinta informatiile si documentele cerute Guvernului si celorlalte
autoritati ale administratiei publice, in cadrul controlului parlamentar, de
catre Camera Deputatilor, de catre Senat sau de catre comisiile parlamentare,
prin intermediul presedintilor acestora;
p) asigura depunerea spre dezbatere de catre Parlament sau de catre una
dintre Camerele acestuia a rapoartelor si declaratiilor primului-ministru cu
privire la politica Guvernului;
q) efectueaza studii asupra legislatiei si propune masuri pentru modificarea,
completarea sau abrogarea unor acte normative;
r) prezinta Guvernului informari, la sfarsitul sesiunilor ordinare ale
Parlamentului, cu privire la procesul legislativ, controlul parlamentar si la
relatiile dintre Guvern si Parlament;
s) asigura accesul liber si neingradit al cetatenilor la informatiile de
interes public pe care le gestioneaza, in conformitate cu reglementarile in
vigoare;
t) asigura transparenta decizionala in cadrul departamentului, prin
supunerea spre dezbatere publica a proiectelor de acte normative pe care le
elaboreaza.
(2) Departamentul pentru Relatia cu Parlamentul indeplineste si alte
atributii prevazute de lege sau de hotarari ale Guvernului, precum si
insarcinari date de primul-ministru.
Art. 4
(1) In exercitarea atributiilor sale, Departamentul pentru Relatia cu
Parlamentul colaboreaza cu ministerele si cu celelalte autoritati ale
administratiei publice centrale, cu autoritatile administratiei publice locale,
cu alte institutii publice, precum si cu persoane fizice si juridice.
(2) In vederea indeplinirii atributiilor sale, Departamentul pentru Relatia
cu Parlamentul are dreptul sa solicite informatii de la ministere, de la
celelalte autoritati ale administratiei publice centrale sau locale, precum si
de la alte institutii publice.
Art. 5
(1) Conducerea Departamentului pentru Relatia cu Parlamentul se exercita de
catre ministrul delegat, membru al Guvernului, ordonator tertiar de credite.
(2) Ministrul delegat pentru relatia cu Parlamentul reprezinta
departamentul in raporturile cu autoritatile publice, cu persoanele juridice si
fizice din tara si din strainatate.
(3) Ministrul delegat pentru relatia cu Parlamentul indeplineste, in
domeniul de activitate al departamentului, atributiile generale prevazute la
art. 53 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului
Romaniei si a ministerelor, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) In exercitarea atributiilor ce ii revin, ministrul delegat pentru relatia
cu Parlamentul emite ordine si instructiuni, in conditiile legii.
(5) In activitatea de conducere a departamentului ministrul delegat pentru
relatia cu Parlamentul este ajutat de un secretar de stat.
(6) Atributiile secretarului de stat se stabilesc prin ordin al ministrului
delegat pentru relatia cu Parlamentul.
Art. 6
Ministrul delegat pentru relatia cu Parlamentul raspunde de intreaga
activitate a departamentului in fata Guvernului, iar in calitate de membru al
Guvernului, in fata Parlamentului.
Art. 7
(1) Structura organizatorica a Departamentului pentru Relatia cu
Parlamentul este prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta
hotarare. In cadrul acesteia, prin ordin al ministrului delegat pentru relatia
cu Parlamentul, se pot organiza servicii si birouri.
(2) Atributiile, sarcinile si raspunderile personalului din aparatul
propriu al Departamentului pentru Relatia cu Parlamentul se stabilesc, in
conformitate cu structura organizatorica prevazuta in anexa, prin regulamentul
de organizare si functionare a departamentului, aprobat prin ordin al
ministrului delegat.
(3) Atributiile, sarcinile si raspunderile individuale ale personalului
Departamentului pentru Relatia cu Parlamentul se stabilesc prin fisa postului,
care se intocmeste pe baza regulamentului propriu de organizare si functionare.
(4) Numarul maxim de posturi al Departamentului pentru Relatia cu
Parlamentul este de 58, inclusiv demnitarii si personalul cabinetelor acestora.
(5) Statul de functii si structura posturilor pe compartimente, incadrarea
personalului, modificarea, suspendarea ori incetarea raporturilor de serviciu
sau, dupa caz, a raporturilor de munca se aproba prin ordin al ministrului
delegat pentru relatia cu Parlamentul.
(6) Personalul necesar desfasurarii activitatii Departamentului pentru
Relatia cu Parlamentul este numit sau angajat, dupa caz, cu respectarea
dispozitiilor legale, in limita numarului maxim de posturi stabilit.
Art. 8
In structura Departamentului pentru Relatia cu Parlamentul se organizeaza
si functioneaza, potrivit legii, cabinetul ministrului delegat pentru relatia
cu Parlamentul si cabinetul secretarului de stat, cu personal propriu.
Art. 9
Finantarea activitatii Departamentului pentru Relatia cu Parlamentul se
asigura prin bugetul Secretariatului General al Guvernului.
Art. 10
Departamentul pentru Relatia cu Parlamentul dispune de spatii
corespunzatoare desfasurarii activitatii sale atat in sediul Guvernului, cat si
la sediile Senatului si Camerei Deputatilor.
Art. 11
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 748/2003 privind organizarea si functionarea Departamentului
pentru Relatia cu Parlamentul, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 487 din 7 iulie 2003.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul delegat
pentru relatia cu Parlamentul,
Bogdan Olteanu
Ministrul delegat pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Mihai Alexandru Voicu
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
ANEXA 1
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Departamentului pentru Relatia cu Parlamentul
Numarul maxim de posturi = 58
(inclusiv demnitarii si posturile
aferente cabinetelor acestora)
__________________________ __________________ ___________________
|Cabinetul ministrului | | | ___|Compartimentul
|
|delegat |____| MINISTRU DELEGAT |___| |pentru audit
intern|
|- personal de specialitate| |__________________| |
|___________________|
|- personal pentru | | |
|activitati de secretariat | | |
|__________________________| | |
__________________________ ________|_________ | ___________________
|Cabinetul secretarului de | | | | |Directia resurse
|
|stat |____| SECRETAR DE STAT | |___|umane, financiar,
|
|- personal de specialitate| |__________________| |contabilitate
|
|__________________________| |
|___________________|
________|_________
|Directia generala |
|pentru activitati |
|parlamentare |
|__________________|
|
________|_________
|Directia pentru |
|analiza, |
|documentare, |
|avizare, control |
|parlamentar |
|__________________|