HOTARARE Nr. 760 din 14 mai 2004
pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Legii nr. 682/2002 privind
protectia martorilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 475 din 27 mai 2004
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si al art. 25 alin. (2)
din Legea nr. 682/2002 privind protectia martorilor,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul de aplicare a Legii nr. 682/2002 privind protectia
martorilor, prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
(1) Metodologiile concrete de lucru, formularele si documentele necesare
pentru includerea in program a martorilor se stabilesc prin ordin al
ministrului administratiei si internelor sau, dupa caz, prin ordin comun al
ministrului administratiei si internelor si al ministrului justitiei.
(2) Activitatile de organizare si tinere a evidentelor specifice Oficiului
National pentru Protectia Martorilor, precum si masurile de protectie a
politistilor care desfasoara in mod direct activitatile de asistenta si
legatura cu martorii inclusi in program se reglementeaza prin ordin al
ministrului administratiei si internelor.
(3) Modalitatile de protectie si asistenta a martorilor inclusi in program,
care executa o pedeapsa privativa de libertate in locurile de detinere
administrate de Directia Generala a Penitenciarelor, se reglementeaza prin
ordin al ministrului justitiei.
(4) Ordinele prevazute la alin. (1) - (3) se emit in termen de 60 de zile
de la publicarea prezentei hotarari si se comunica numai institutiilor
interesate.
Art. 3
Regulamentul prevazut la art. 1 intra in vigoare la 60 de zile de la data
publicarii prezentei hotarari in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Florin Zamfir Sandu,
secretar de stat
Ministrul justitiei,
Cristian Diaconescu
p. Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Marian Sarbu,
ministrul delegat pentru
relatiile cu partenerii sociali
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
REGULAMENT
de aplicare a Legii nr. 682/2002 privind protectia martorilor
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Protectia si asistenta martorilor a caror viata, integritate corporala
sau libertate este amenintata ca urmare a detinerii de catre acestia a unor
informatii ori date cu privire la savarsirea unor infractiuni grave, pe care
le-au furnizat sau sunt de acord sa le furnizeze organelor judiciare si care au
un rol determinant in descoperirea infractorilor si in solutionarea cauzelor
penale, se asigura, in conformitate cu prevederile Legii nr. 682/2002 privind
protectia martorilor, de catre Ministerul Administratiei si Internelor, prin
Oficiul National pentru Protectia Martorilor, denumit in continuare O.N.P.M.
(2) O.N.P.M. implementeaza Programul de protectie a martorilor, denumit in
continuare Program. Pentru desfasurarea in bune conditii a activitatilor de
protectie si asistenta a martorilor, O.N.P.M. coopereaza cu structurile
Ministerului Administratiei si Internelor, Ministerului Justitiei si
Ministerului Public, precum si ale celorlalte autoritati publice centrale si
locale.
Art. 2
(1) O.N.P.M. se organizeaza in cadrul Ministerului Administratiei si
Internelor si in subordinea Inspectoratului General al Politiei Romane, la
nivel de directie, si functioneaza potrivit Legii nr. 682/2002 si prezentului
regulament.
(2) O.N.P.M. isi desfasoara activitatea in vederea indeplinirii
atributiilor prevazute la art. 3 alin. (2) din Legea nr. 682/2002.
Art. 3
Pentru realizarea atributiilor sale O.N.P.M. utilizeaza personalul si
mijloacele materiale proprii si colaboreaza cu structurile specializate ale
inspectoratelor judetene de politie, ale Directiei Generale de Politie a
Municipiului Bucuresti si ale Jandarmeriei Romane.
Art. 4
O.N.P.M. isi desfasoara intreaga activitate cu respectarea conditiilor
necesare asigurarii secretului cu privire la persoanele incluse in Program si
la datele si informatiile pe care le detine cu privire la acestea, precum si a
secretului cu privire la personalul, dotarile si activitatile proprii, urmarind
cu prioritate protejarea vietii, integritatii si sanatatii martorilor inclusi
in Program.
Art. 5
Intelesul termenilor si expresiilor urmatoare: martor, stare de pericol,
martor protejat, membru de familie, persoana apropiata, Program de protectie a
martorilor, masuri urgente, infractiune grava, Protocol de protectie, schema de
sprijin, prejudiciu deosebit, grup sau organizatie criminala este cel definit
la art. 2 din Legea nr. 682/2002.
CAP. 2
Masurile urgente
Art. 6
(1) In cazul in care se constata faptul ca un martor se afla in stare de
pericol si este necesara dispunerea masurilor urgente de protectie, se
procedeaza dupa cum urmeaza:
1. Unitatea de politie ia, cu acordul martorului, una sau mai multe dintre
urmatoarele masuri:
a) instalarea unui sistem de alarma la domiciliul sau la resedinta
martorului;
b) schimbarea numarului de telefon al martorului;
c) interceptarea convorbirilor martorului, in conditiile legii;
d) supravegherea martorului prin intermediul mijloacelor audio-video, in
conditiile legii;
e) asigurarea pazei domiciliului sau a resedintei martorului;
f) plasarea martorului intr-o resedinta temporara;
g) protejarea deplasarilor martorului la si de la organele judiciare;
h) limitarea temporara a deplasarilor martorului la cele strict necesare;
i) orice alte masuri specifice pe care le considera necesare.
2. Organul care administreaza locul de detinere ia una sau mai multe dintre
urmatoarele masuri:
a) cazarea martorului intr-o camera speciala, amenajata in acest scop;
b) protejarea deplasarilor martorului la si de la organele judiciare;
c) transferarea martorului intr-un alt loc de detinere;
d) asigurarea unor masuri de protectie speciala in cadrul locului de
detinere;
e) orice alte masuri specifice pe care le considera necesare.
(2) Masurile urgente se pot lua si in colaborare cu O.N.P.M.
Art. 7
Organul care aplica masurile urgente are obligatia ca, in termen de 24 de
ore de la initierea acestora, sa informeze procurorul sau instanta, dupa caz,
cu privire la demersurile intreprinse in acest sens.
Art. 8
Masurile urgente au un caracter temporar, putand fi aplicate pana la
incetarea pericolului iminent sau pana la includerea martorului in Program.
CAP. 3
Procedura de includere a unei persoane in Program
Art. 9
Includerea unei persoane in Program se poate realiza numai daca sunt
indeplinite cumulativ conditiile prevazute la art. 4 din Legea nr. 682/2002,
conform procedurii prevazute in prezentul capitol.
Art. 10
In faza de urmarire penala procurorul, din oficiu sau la cererea organului
de cercetare penala, iar in faza de judecata instanta, la solicitarea
procurorului, analizeaza includerea in Program a unui martor, a unui membru de
familie al acestuia sau a unei persoane apropiate, dupa caz, in conditiile
Legii nr. 682/2002.
Art. 11
(1) In situatia in care o persoana, fara a avea o calitate procesuala in
cauza, detine date sau informatii cu caracter determinant pentru aflarea
adevarului in cauze privind infractiuni grave sau pentru prevenirea producerii
ori pentru recuperarea unor prejudicii deosebite ce ar putea fi cauzate prin
savarsirea unor astfel de infractiuni si doreste sa coopereze cu organele
judiciare si sa beneficieze de masuri specifice de asistenta si protectie prevazute
de lege, aceasta prezinta organului de urmarire penala o declaratie in acest
sens.
(2) Organul de urmarire penala, daca incepe urmarirea penala cu privire la
infractiunea grava mentionata la alin. (1), procedeaza potrivit art. 5 si
urmatoarele din Legea nr. 682/2002.
Art. 12
(1) Organul de cercetare penala sau, dupa caz, procurorul transmite
O.N.P.M., in vederea evaluarii posibilitatii de includere in Program a unei
persoane, un referat preliminar cuprinzand si masurile concrete de protectie si
asistenta pe care le considera necesare, insotit de fisa martorului, completata
de acesta.
(2) Modelul referatului preliminar si cel al fisei martorului sunt
prevazute in anexa nr. 1 si, respectiv, in anexa nr. 2.
(3) Continutul referatului preliminar prevazut in anexa nr. 1 nu este
limitat la rubricile prevazute in aceasta, putand fi completat, modificat si
adaptat in functie de fiecare caz.
Art. 13
(1) O.N.P.M. poate solicita date si informatii suplimentare cu privire la
martorul a carui includere in Program este analizata si la membrii sai de
familie, precum si orice alte informatii pe care le considera necesare pentru
realizarea unei evaluari corespunzatoare.
(2) In functie de masurile de asistenta si protectie solicitate, O.N.P.M.
asigura realizarea activitatilor necesare de verificare si investigare cu
privire la martor si membrii sai de familie, in vederea cunoasterii si
evaluarii tuturor aspectelor necesare pentru includerea lor in Program.
(3) La solicitarea O.N.P.M., organul de urmarire penala care instrumenteaza
cauza stabileste o intalnire directa intre specialistii O.N.P.M. si martorul
pentru care se solicita protectie.
Art. 14
(1) O.N.P.M. realizeaza un calcul estimativ cu privire la cheltuielile
necesare pentru includerea in Program, pentru fiecare persoana.
(2) In functie de concluziile rezultate in urma analizei datelor puse la
dispozitie de organul de urmarire penala si a verificarilor efectuate de
O.N.P.M., tinand seama si de resursele pe care le are la dispozitie, O.N.P.M.
elaboreaza si inainteaza organului de urmarire penala evaluarea cu privire la
includerea martorului in Program, pronuntandu-se in special cu privire la
compatibilitatea acestuia cu Programul, posibilitatile financiare de asigurare
a protectiei si asistentei, masurile de asistenta si de protectie pe care
considera ca le poate aplica.
Art. 15
Organul de cercetare penala sau, dupa caz, procurorul intocmeste propunerea
motivata de includere in Program, pe care o inainteaza procurorului, respectiv
instantei, impreuna cu acordul scris al martorului si cu evaluarea realizata de
O.N.P.M.
Art. 16
Procurorul sau instanta, dupa caz, se pronunta asupra propunerii de
includere in Program in cel mai scurt timp, dar nu mai tarziu de 5 zile de la
primirea acesteia, prin ordonanta, respectiv prin incheiere pronuntata in
camera de consiliu.
Art. 17
Daca este de acord cu propunerea, procurorul sau instanta comunica O.N.P.M.
ordonanta, respectiv incheierea de includere in Program.
Art. 18
(1) In termen de 7 zile de la data emiterii ordonantei sau a incheierii de
includere in Program, O.N.P.M. elaboreaza schema de sprijin si ia toate
masurile necesare pentru implementarea acesteia.
(2) In termenul prevazut la alin. (1) O.N.P.M. definitiveaza textul
individualizat al Protocolului de protectie, dupa modelul prevazut in anexa nr.
3, si il supune spre semnare persoanei a carei includere in Program a fost
aprobata.
(3) In cazul in care persoana inclusa in Program este un minor, se aplica
in mod corespunzator dispozitiile art. 9 alin. (3) din Legea nr. 682/2002.
(4) Din momentul semnarii Protocolului de protectie persoana a carei
includere in Program a fost aprobata dobandeste calitatea de martor protejat,
iar masurile prevazute in schema de sprijin se pun in aplicare.
(5) Protocolul de protectie se incheie intr-un singur exemplar, care se
pastreaza la O.N.P.M. in conditii de deplina confidentialitate.
Art. 19
O.N.P.M. comunica procurorului sau, dupa caz, instantei faptul ca a inceput
implementarea Programului, in termen de 3 zile de la data incheierii
Protocolului de protectie.
CAP. 4
Masurile de protectie si masurile de asistenta
Art. 20
(1) In functie de particularitatile fiecarui caz, O.N.P.M. intocmeste,
pentru fiecare martor protejat, o schema de sprijin care cuprinde masurile
concrete de protectie si asistenta, conform celor stabilite de procuror,
respectiv instanta.
(2) In schema de sprijin pot fi prevazute una sau mai multe dintre masurile
de protectie mentionate la art. 12 alin. (2) din Legea nr. 682/2002 si, dupa
caz, una sau mai multe dintre masurile de asistenta prevazute la art. 12 alin.
(3) din aceeasi lege.
(3) Daca pentru martorul aflat in stare de pericol au fost adoptate masuri
urgente, acestea pot continua prin includerea lor in schema de sprijin.
Art. 21
Ascultarea martorului protejat de catre organele judiciare sub o alta
identitate decat cea reala sau prin modalitati speciale de distorsionare a
imaginii si vocii se face in conditiile Codului de procedura penala.
Art. 22
(1) Pentru aplicarea masurii de schimbare a domiciliului, O.N.P.M., cu
sprijinul autoritatilor publice centrale si locale, desfasoara activitati de
identificare a unor spatii de locuit corespunzatoare.
(2) Autoritatile publice centrale si locale transmit gratuit, cu
respectarea reglementarilor in vigoare, in proprietatea publica sau privata a
statului si in administrarea Ministerului Administratiei si Internelor,
imobilele disponibile, solicitate de O.N.P.M. pentru asigurarea unui nou
domiciliu martorilor protejati.
Art. 23
(1) Protejarea deplasarilor martorului la si de la organele judiciare se
realizeaza de O.N.P.M. prin personalul propriu.
(2) In situatia in care O.N.P.M. nu dispune de mijloace suficiente,
protejarea deplasarilor martorilor la si de la organele judiciare se realizeaza
in colaborare cu structurile specializate centrale sau locale ale Politiei
Romane.
Art. 24
(1) Masurile de protectie care presupun supravegherea sau paza domiciliului
ori a resedintei martorului protejat se dispun, la propunerea motivata a
O.N.P.M., de conducerea Inspectoratului General al Politiei Romane.
(2) Masurile prevazute la alin. (1) se executa, de regula, de catre
personalul specializat din cadrul inspectoratului judetean de politie sau al
Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti.
Art. 25
(1) O.N.P.M. reevalueaza, periodic si ori de cate ori situatia concreta o
impune, riscurile la care este expus martorul pe tot parcursul procesului
penal, astfel incat sa se poata revizui schema de sprijin, cu acordul
martorului, urmarindu-se permanent asigurarea unui raport optim intre
necesitatile reale de protectie si asistenta si resursele avute la dispozitie.
(2) O.N.P.M. reanalizeaza in mod obligatoriu schema de sprijin in momentul
incetarii procesului penal, in vederea adaptarii acesteia la noua situatie.
Art. 26
(1) Procedurile de schimbare a domiciliului si a identitatii, precum si
procedurile de emitere a noilor documente de identitate, respectiv a altor
documente ale persoanei care a devenit martor protejat, se stabilesc prin ordin
al ministrului administratiei si internelor sau, dupa caz, prin ordin comun al
ministrilor de resort.
(2) Organul central de specialitate al administratiei publice in domeniul
evidentei persoanelor desemneaza un reprezentant caruia ii revine
responsabilitatea desfasurarii in bune conditii a activitatii de emitere a
noilor documente de identitate pentru martorul protejat.
Art. 27
Masurile de asistenta prevazute in schema de sprijin sunt detaliate pentru
fiecare caz, specificandu-se, dupa caz, unul sau mai multe dintre urmatoarele
elemente:
a) locul si mediul in care se poate efectua reinsertia sociala, precum si
masurile concrete ce urmeaza a fi luate;
b) domeniul recalificarii profesionale, locul, forma, cursurile sau
programele la care martorul protejat urmeaza a participa, cuantumul costurilor
acestora si valoarea ce poate fi asigurata prin Program;
c) masurile ce urmeaza a fi intreprinse de O.N.P.M. pentru identificarea si
obtinerea de catre martorul protejat a unui loc de munca, domeniile in care
poate fi identificat noul loc de munca, pe cat posibil similare celui sau celor
in care martorul protejat si-a desfasurat activitatea, precum si conditiile in
care martorul poate refuza locul de munca identificat de O.N.P.M.;
d) suma care se poate asigura martorului protejat de catre O.N.P.M. ca
venit lunar pana la gasirea unui loc de munca si modalitatile de transmitere a
acestei sume.
Art. 28
O.N.P.M. urmareste ca masurile de asistenta sa fie permanent corelate cu
masurile de protectie.
Art. 29
O.N.P.M. poate adopta unele masuri de consiliere psihologica si personala
in vederea adaptarii martorului protejat in cadrul Programului.
Art. 30
O.N.P.M. acorda asistenta martorului protejat in privinta interviurilor
pentru angajare sau a concursurilor la care acesta se prezinta in vederea
incadrarii in munca, prin furnizarea documentelor necesare.
Art. 31
(1) Venitul lunar care se asigura prin Program trebuie sa asigure nevoile
de existenta ale martorului protejat si ale membrilor sai de familie.
(2) Cuantumul venitului lunar care urmeaza a fi asigurat prin Program si
perioada in care martorul protejat beneficiaza de aceasta masura de asistenta
se stabilesc, pentru fiecare caz, in Protocolul de protectie, cu incadrarea in
bugetul aprobat O.N.P.M.
CAP. 5
Protectia martorilor aflati in stare de detentie, inclusi in Program
Art. 32
Ministerul Justitiei, prin Directia Generala a Penitenciarelor, ia masuri
pentru organizarea si amenajarea unor camere speciale in cadrul unitatilor de
penitenciare, pentru a se asigura protectia persoanelor arestate sau detinute,
incluse in Program.
Art. 33
Regimul de detentie al acestor persoane se stabileste printr-un regulament
special, elaborat de Directia Generala a Penitenciarelor cu consultarea
O.N.P.M., aprobat prin ordin al ministrului justitiei, urmarindu-se cu prioritate
separarea martorilor protejati de ceilalti detinuti.
Art. 34
Schema de sprijin si Protocolul de protectie pentru martorii protejati care
executa o pedeapsa privativa de libertate se intocmesc de O.N.P.M. in
colaborare cu Directia Generala a Penitenciarelor.
Art. 35
(1) Comandantul locului de detinere are obligatia de a aduce de indata la
cunostinta O.N.P.M. datele si informatiile pe care le detine cu privire la
eventualii factori de risc pentru martorii protejati, incidentele survenite,
situatiile personale deosebite sau orice alte date importante.
(2) O.N.P.M. transmite comandantului locului de detinere orice date si
informatii de interes operativ pentru desfasurarea in conditii optime a
activitatii de protectie a martorului inclus in Program, aflat in locurile de
detinere.
Art. 36
Comandantul locului de detinere asigura realizarea unei evidente separate a
cheltuielilor ocazionate de protectia in locul de detinere a martorilor inclusi
in Program. Situatiile deosebite se evidentiaza individual din punctul de
vedere al cheltuielilor.
Art. 37
(1) Directia Generala a Penitenciarelor informeaza anual O.N.P.M. cu
privire la activitatea desfasurata in cadrul Programului si cheltuielile
efectuate in acest scop, transmitandu-i totodata si o estimare cu privire la
necesarul de fonduri pentru anul urmator.
(2) O.N.P.M. va deconta lunar Directiei Generale a Penitenciarelor, pentru
luna precedenta, cheltuielile strict legate de desfasurarea Programului,
efectuate cu martorii inclusi in Program.
Art. 38
Pana la aprobarea includerii in Program, la solicitarea O.N.P.M.,
comandantul locului de detinere ia masuri urgente de protectie a martorului
aflat in stare de pericol, care executa o pedeapsa privativa de libertate. In
situatia in care nu se poate asigura protectia efectiva in penitenciar a unei
asemenea persoane, aceasta poate fi transferata intr-un loc de retinere
administrat de Inspectoratul General al Politiei Romane.
CAP. 6
Proceduri speciale pentru straini
Art. 39
Strainii inclusi in Program pot beneficia de oricare dintre masurile de
protectie si de asistenta prevazute de Legea nr. 682/2002, cu exceptia masurii
de schimbare a identitatii, pentru aplicarea careia se colaboreaza, in
conditiile legii, cu autoritatile competente ale statului ai carui cetateni
sunt.
Art. 40
In vederea asigurarii sederii strainilor inclusi in Program pe teritoriul
Romaniei, O.N.P.M., cu sprijinul Inspectoratului General al Politiei de
Frontiera, al Autoritatii pentru straini si, dupa caz, al Oficiului National
pentru Refugiati, asigura indeplinirea de catre acestia a conditiilor prevazute
de lege in acest sens.
Art. 41
Pentru aprobarea sederii pe teritoriul Romaniei, in conformitate cu
prevederile art. 40, a strainilor inclusi in Program, in conditii de deplina
confidentialitate, Inspectoratul General al Politiei de Frontiera, Autoritatea
pentru straini si Oficiul National pentru Refugiati desemneaza cate un
reprezentant care mentine permanent legatura cu O.N.P.M.
Art. 42
Inspectoratul General al Politiei de Frontiera, Autoritatea pentru straini
si Oficiul National pentru Refugiati adopta masurile necesare pentru protejarea
datelor si informatiilor legate de persoana, rezidenta si, dupa caz, scopul
sederii strainilor inclusi in Program.
CAP. 7
Modalitatea de realizare a legaturii cu martorul protejat
Art. 43
O.N.P.M. nominalizeaza din randul personalului propriu, in cuprinsul
Protocolului de protectie, un politist care urmeaza sa indeplineasca
atributiile de persoana de legatura cu martorul protejat, precum si un alt
politist care sa asigure aceasta legatura in situatii critice si care are
aceleasi obligatii ca si persoana de legatura.
Art. 44
(1) Persoana de legatura se asigura ca, in momentul semnarii Protocolului
de protectie, martorul protejat a retinut numele sau si modalitatile de
contactare.
(2) In cazul in care survin modificari cu privire la modalitatile de
contactare a persoanei de legatura sau in cazul in care atributiile acesteia nu
mai pot fi indeplinite de persoana nominalizata, O.N.P.M. aduce noile date la
cunostinta martorului protejat in cel mai scurt timp posibil.
Art. 45
Persoana de legatura are obligatia de a instrui martorul cu privire la
obligatiile derivate din statutul sau de persoana protejata, precum si de a
asigura ca modalitatile de comunicare sunt permanent functionale si ca in
situatii critice martorul are posibilitatea efectiva de a semnala aparitia unei
eventuale stari de pericol.
Art. 46
Persoana de legatura are obligatia de a consemna orice comunicare din
partea martorului protejat si de a informa structurile abilitate in vederea
verificarii aspectelor semnalate si dispunerii masurilor care se impun pentru
prevenirea unor eventuale incidente.
Art. 47
(1) Reprezentarea martorului protejat in orice activitati legate de
drepturile si obligatiile acestuia se poate realiza prin unul sau mai multi
mandatari desemnati de martorul protejat prin procura speciala, in conditiile
legii.
(2) Legatura dintre martorul protejat si mandatarii sai se realizeaza prin
intermediul persoanei de legatura.
CAP. 8
Incetarea Programului
Art. 48
(1) Daca in cursul implementarii Programului intervine una dintre
situatiile prevazute la art. 17 alin. (1) din Legea nr. 682/2002, O.N.P.M.
informeaza in scris procurorul sau instanta care a dispus includerea in
Program.
(2) O data cu informarea prevazuta la alin. (1) O.N.P.M. propune incetarea
Programului, daca a intervenit una dintre situatiile prevazute la art. 17 alin.
(1) lit. b) - f) din Legea nr. 682/2002.
(3) Propunerea de incetare a Programului facuta de O.N.P.M. trebuie
insotita de probele detinute, care se pastreaza de O.N.P.M. in arhiva proprie
pentru o perioada de 10 ani.
Art. 49
(1) Dupa analiza in cel mai scurt timp posibil a situatiei intervenite,
procurorul sau, dupa caz, instanta comunica O.N.P.M. ordonanta sau incheierea
prin care se dispune cu privire la incetarea sau continuarea Programului.
(2) In situatia in care martorul protejat decedeaza, incetarea Programului
opereaza din oficiu, din momentul primirii de catre procuror sau de catre
instanta a comunicarii facute de O.N.P.M., aplicarea Programului continuand
insa pentru membrii de familie si persoanele apropiate martorului protejat
decedat, incluse in Program.
Art. 50
Decizia de incetare a Programului se comunica in scris martorului cu cel
putin 7 zile inainte de incetarea aplicarii masurilor de protectie si
asistenta.
Art. 51
(1) In situatia in care martorul protejat solicita in scris incetarea
Programului, iar O.N.P.M., pe baza datelor si informatiilor detinute, apreciaza
ca exista in continuare o stare de pericol, O.N.P.M. este obligat sa ii aduca
martorului la cunostinta riscurile care se mentin pentru el sau pentru membrii
sai de familie ori pentru persoanele apropiate.
(2) In situatia in care martorul protejat isi mentine optiunea, refuzul
martorului de a mai beneficia de protectie si asistenta se consemneaza in
scris.
CAP. 9
Finantare, gestiune si control
Art. 52
(1) Finantarea Programului se asigura de la bugetul de stat prin bugetul
Ministerului Administratiei si Internelor, precum si din programe de finantare
externa.
(2) Ministerul Administratiei si Internelor va elabora un program distinct
intitulat "Programul de protectie a martorilor", pe care il va anexa
la bugetul sau in vederea finantarii acestuia.
Art. 53
Elaborarea si urmarirea in executie a programului prevazut la art. 52 se
realizeaza de O.N.P.M.
Art. 54
Metodologia gestionarii fondurilor prevazute la art. 52 se aproba, la
propunerea O.N.P.M., prin ordin al ministrului administratiei si internelor, pe
baza prevederilor legale in vigoare.
Art. 55
Activitatea de control cu privire la gestionarea fondurilor Programului se
desfasoara in conditiile legii, luandu-se in considerare si principiile de
organizare a acestei gestiuni, caracterul specific al activitatilor,
necesitatea unei cat mai riguroase confidentialitati, cat si normele specifice
cu privire la justificarea cheltuielilor si descarcarea de gestiune.
Art. 56
(1) Resursele necesare pentru inceperea activitatii O.N.P.M. se aloca, in
limita fondurilor aprobate prin bugetul Ministerului Administratiei si Internelor,
prin programul intitulat "Programul de protectie a martorilor".
(2) Personalul se asigura prin redistribuire, precum si prin incadrarea
directa de specialisti, in conditiile legii, in limita numarului maxim de
posturi aprobat Ministerului Administratiei si Internelor prin legea bugetului
de stat.
CAP. 10
Dispozitii finale
Art. 57
In situatia in care, cu ocazia exercitarii atributiilor de serviciu,
functionarii O.N.P.M. constata savarsirea uneia dintre faptele prevazute la
art. 20 din Legea nr. 682/2002, acestia iau masurile necesare prevenirii
pericolelor indreptate impotriva martorilor protejati si pentru modificarea
schemei de sprijin.
Art. 58
(1) In vederea desfasurarii in bune conditii a activitatilor de protectie
si asistenta a martorilor, O.N.P.M. poate propune Inspectoratului General al
Politiei Romane initierea, in conditiile legii, a unor protocoale de cooperare
cu structuri ale Ministerului Justitiei si Ministerului Public, ale altor
institutii care au competente in domeniul sigurantei nationale, precum si cu
orice autoritati ale administratiei publice.
(2) In acelasi scop O.N.P.M. poate propune Inspectoratului General al
Politiei Romane initierea procedurii pentru incheierea unor instrumente
juridice internationale de cooperare in domeniul protectiei si asistentei
martorilor cu structuri similare din alte state, in conditiile legii,
urmarindu-se in principal:
a) derularea in comun a unor programe de protectie a martorilor;
b) formarea si perfectionarea personalului de specialitate;
c) obtinerea de resurse suplimentare pentru protectia martorilor;
d) imbunatatirea dotarilor proprii;
e) dezvoltarea schimbului de informatii si experienta in domeniu.
Art. 59
(1) O.N.P.M. inainteaza ministrului administratiei si internelor proiectul
raportului anual privind modul de indeplinire a Programului, ce se prezinta de
catre Guvern Parlamentului.
(2) Raportul prevazut la alin. (1) cuprinde:
a) numarul solicitarilor de includere in Program;
b) numarul persoanelor incluse in Program;
c) fondurile primite de la bugetul statului si din programele de finantare
externa, precum si modul de utilizare a acestora;
d) estimarea cheltuielilor pentru anul urmator;
e) modalitati de realizare a cooperarii internationale;
f) alte date pe care O.N.P.M. le considera necesare;
g) orice alte informatii solicitate de Parlament in conditiile legii.
(3) O.N.P.M. formuleaza si inainteaza Ministerului Administratiei si
Internelor, prin intermediul Inspectoratului General al Politiei Romane,
propunerile cu privire la imbunatatirea cadrului juridic in domeniul protectiei
si asistentei martorilor, perfectionarea cooperarii dintre institutiile
centrale si/sau locale implicate in aceasta activitate, dezvoltarea cooperarii
internationale in domeniu.
Art. 60
Ordinele, instructiunile, dispozitiile si normele interne elaborate in baza
si in aplicarea prezentului regulament au caracter secret si se comunica numai
institutiilor interesate.
Art. 61
Anexele nr. 1 3 fac parte integranta din prezentul regulament si se
comunica numai autoritatilor interesate.