HOTARARE Nr. 788 din 10 noiembrie 1998
privind aprobarea Programului de dezvoltare a sectorului intreprinderilor mici
si mijlocii "Stimularea infiintarii de intreprinderi mici si mijlocii si
sprijinirea noilor intreprinderi"
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 434 din 17 noiembrie 1998

In temeiul prevederilor art. 9 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, aprobata
prin Legea nr. 44/1998, si ale art. 24 din Legea bugetului de stat pe anul 1998
nr. 109/1998,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Programul de dezvoltare a sectorului intreprinderilor mici si
mijlocii "Stimularea infiintarii de intreprinderi mici si mijlocii si
sprijinirea noilor intreprinderi", prevazut in anexa care face parte
integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Se aproba suplimentarea bugetului Consiliului pentru Reforma pe anul 1998
la cap. 78.01 "Cheltuieli din Fondul la dispozitia Guvernului, constituit
din varsaminte din privatizare", cu suma de 10 miliarde lei din Fondul la
dispozitia Guvernului, constituit din varsaminte din privatizare, pentru
implementarea programului prevazut la art. 1.
Art. 3
Consiliul pentru Reforma va aduce la indeplinire prevederile prezentei
hotarari.
Ministerul Finantelor va introduce in bugetul de stat modificarile care
decurg din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul reformei,
presedintele Consiliului
pentru Reforma,
Ioan Muresan
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
PROGRAMUL DE DEZVOLTARE A SECTORULUI INTREPRINDERILOR MICI SI MIJLOCII
"Stimularea infiintarii de intreprinderi mici si mijlocii si
sprijinirea noilor intreprinderi"
Programul de dezvoltare a sectorului intreprinderilor mici si mijlocii,
denumit in continuare program, are drept scop revitalizarea si dezvoltarea
bazei antreprenoriale locale printr-un parteneriat activ intre reprezentantii
autoritatilor administratiei publice locale, agenti economici cu capital privat
si de stat, sindicate, organizatii neguvernamentale, agentii regionale de
dezvoltare, precum si altele asemenea.
1. Obiectivele programului
Prezentul program urmareste:
1. stimularea infiintarii de intreprinderi mici si mijlocii prin
sprijinirea acestora in faza de demarare a afacerii, sprijin care consta in
oferirea unui pachet de servicii de consultanta si in acordarea de ajutoare
financiare nerambursabile reprezentand capital initial privat pentru demararea
afacerii;
2. sprijinirea noilor intreprinderi mici si mijlocii cu capital integral
privat prin acordarea de ajutoare financiare nerambursabile pentru
achizitionarea de echipament;
3. dezvoltarea institutionala a organizatiilor de consultanta implicate in
derularea prezentului program prin acordarea de ajutoare financiare
nerambursabile care sa contribuie la cresterea capacitatii acestora de a acorda
servicii in conformitate cu scopul si cu obiectivele programului.
2. Descrierea programului
Prezentul program consta in acordarea de ajutoare financiare nerambursabile
urmatorilor beneficiari:
1. potentiali intreprinzatori care doresc sa demareze propria afacere;
2. microintreprinderi existente cu capital integral privat, care doresc sa
isi dezvolte afacerea;
3. organizatii de consultanta cu capital privat si/sau cu scop
nepatrimonial, care acorda sprijin categoriilor mentionate mai sus si care
raspund de implementarea programului la nivel local.
Prezentul program va fi implementat de catre un coordonator national, pe
baza unui contract incheiat cu Consiliul pentru Reforma.
Programul se aplica in 5 localitati-pilot propuse de catre coordonatorul
national al programului si trebuie sa indeplineasca urmatoarele criterii
minimale:
- existenta solicitarii de a participa la program, precum si a
angajamentului autoritatilor administratiei publice locale privind
disponibilitatea acestora de a sprijini potentialii intreprinzatori;
- angajarea unei contributii locale semnificative (financiare si in
natura), care sa fie folosita exclusiv pentru atingerea obiectivelor
programului;
- existenta unor organizatii de consultanta care sa contribuie, prin
experienta lor, la implementarea pe plan local a programului si sa ofere
serviciile precizate in program;
- potential antreprenorial local si preocuparea comunitatii locale de a
incuraja infiintarea si dezvoltarea afacerilor.
La nivelul fiecarei localitati-pilot se constituie un organ consultativ,
denumit in continuare consortiu local, format din reprezentanti ai
autoritatilor administratiei publice locale respective, ai camerei de comert si
industrie teritoriale, ai organizatiilor de consultanta, precum si, dupa caz,
din reprezentanti ai asociatiilor de intreprinzatori si ai bancilor. Consortiul
local desemneaza una dintre organizatiile de consultanta membre ca responsabil
local pentru implementarea programului la nivel local.
Prin prezentul program se finanteaza urmatoarele tipuri de asistenta:
2.1. asistenta tehnica pentru implementarea programului;
2.2. programe de instruire destinate potentialilor intreprinzatori care
doresc sa infiinteze o intreprindere mica sau mijlocie;
2.3. pachet de servicii de consultanta acordat potentialilor
intreprinzatori care doresc sa infiinteze o intreprindere mica sau mijlocie;
2.4. ajutoare financiare nerambursabile pentru dezvoltarea institutionala a
responsabililor locali;
2.5. ajutoare financiare nerambursabile pentru potentialii intreprinzatori
care doresc sa infiinteze o intreprindere mica sau mijlocie, sub forma de
capital initial pentru demararea afacerii;
2.6. ajutoare financiare nerambursabile destinate dezvoltarii
intreprinderilor mici si mijlocii existente, pentru achizitionarea de
echipamente.
Bugetul total alocat programului este de 10 miliarde lei.
3. Descrierea tipurilor de asistenta si a beneficiarilor, rolul,
atributiile si conditiile de participare, pe categorii de beneficiari
3.1. Asistenta tehnica pentru implementarea programului
Asistenta tehnica pentru implementarea programului se adreseaza urmatorilor
beneficiari:
- Consiliul pentru Reforma;
- coordonatorul national al programului (C.N.P.);
- responsabilul local.
3.1.1. Sprijinirea Consiliului pentru Reforma in lansarea si selectarea
C.N.P., reprezentand acoperirea cheltuielilor legate de organizarea licitatiei,
selectare si contractare
Costuri eligibile pentru Consiliul pentru Reforma:
- costuri de personal;
- costuri cu publicitatea;
- contractare de servicii;
- consumabile;
- cheltuieli administrative si de secretariat.
Consiliul pentru Reforma contracteaza implementarea programului cu o
organizatie avand experienta in conducerea unor asemenea programe, denumita in
continuare C.N.P., care poate fi ajutata in teritoriu de catre o retea
specializata. Aceasta va fi desemnata de catre Consiliul pentru Reforma, prin
selectie, ca urmare a procedurii de licitatie publica restransa, prevazuta la
art. 2.13 din Regulamentul privind organizarea licitatiilor pentru achizitiile
publice de bunuri si de servicii, aprobat prin Hotararea Guvernului nr.
63/1994, republicat in anul 1997, cu modificarile ulterioare.
In vederea selectarii C.N.P., Consiliul pentru Reforma asigura, conform
Normelor metodologice nr. 45.184/1996 privind organizarea si desfasurarea
licitatiilor pentru achizitiile publice de bunuri si de servicii, elaborate de
Ministerul Finantelor, cu modificarile ulterioare, urmatoarele:
A. numirea unei comisii de licitatie, conform pct. 2.1 - 2.7 din normele
metodologice;
B. publicitatea, conform pct. 2.10 din normele metodologice;
C. elaborarea documentelor licitatiei, conform pct. 2.11. lit. a), b), d)
si f), pct. 2.12, 2.17, 3.1 - 6.1 si 7.1 din normele metodologice;
D. primirea, deschiderea, evaluarea ofertelor, conform pct. 8.5 - 8.15, 9.1
- 9.6, 10.1 - 10.10 si 11.1 - 11.5 din normele metodologice;
E. selectarea contractantului, conform pct. 12.1 - 12.12 din normele
metodologice;
F. incheierea contractului cu C.N.P.
Consiliul pentru Reforma va declansa procedurile de organizare a licitatiei
in termen de 15 zile de la publicarea prezentului program in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I.
3.1.2. Sprijinirea C.N.P. in implementarea programului, reprezentand
acoperirea cheltuielilor aferente realizarii programului
C.N.P. are rolul si responsabilitatea de a asigura implementarea
programului in conformitate cu contractul incheiat intre acesta si Consiliul
pentru Reforma si cu oferta prezentata, in urma careia a fost selectat, care
face parte integranta din contract.
In vederea implementarii programului, C.N.P. va asigura elaborarea
documentatiei si realizarea activitatilor necesare, si anume:
- promovarea locala a programului in cele 5 localitati-pilot aprobate prin contract;
- stabilirea procedurilor de lucru cu responsabilii locali si cu
consortiile locale;
- elaborarea schemelor pentru acordarea asistentei prevazute in program;
- elaborarea documentatiei si formularelor-tip necesare, prevazute in
program;
- elaborarea contractelor dintre C.N.P. si responsabilii locali si a celor
dintre C.N.P. si alti beneficiari ai asistentei, prevazuti in program;
- stabilirea modului de raportare tehnico-financiara, monitorizare si
evaluare a programului la nivel local si national;
- elaborarea formularelor-tip de raportare;
- verificarea rapoartelor tehnico-financiare si a altor tipuri de rapoarte
primite de la responsabilii locali;
- organizarea evaluarii programului.
Costuri eligibile pentru C.N.P.:
- costuri de personal;
- costuri cu publicitatea/promovarea;
- contractare de servicii;
- consumabile;
- cheltuieli administrative si de secretariat;
- cheltuieli pentru obiecte de inventar;
- cheltuieli cu transportul.
3.1.3. Sprijinirea responsabilului local in implementarea programului,
reprezentand acoperirea cheltuielilor aferente realizarii programului pe plan
local.
Responsabilul local are rolul si responsabilitatea de a asigura
implementarea programului in conformitate cu contractul incheiat intre acesta
si C.N.P.
In vederea implementarii programului la nivel local, responsabilul local va
asigura realizarea tuturor activitatilor necesare, si anume:
- organizarea evaluarii planurilor de afaceri primite de la beneficiarii
programului si selectarea persoanelor pentru programul de instruire;
- organizarea si sustinerea programului de instruire;
- controlul financiar al deconturilor inaintate de catre beneficiarii
ajutoarelor financiare nerambursabile;
- centralizarea rapoartelor tehnico-financiare de la beneficiarii
ajutoarelor financiare nerambursabile si transmiterea acestora catre C.N.P.;
- organizarea si sustinerea activitatii de consultanta pentru persoanele
eligibile prevazute in program, inclusiv elaborarea contractelor-tip
individuale pentru beneficiarii serviciilor de consultanta.
In contractul incheiat intre C.N.P. si responsabilul local se prevede si
cofinantarea a 50% din costurile eligibile legate de furnizarea serviciilor de
consultanta, cu conditia ca acestea sa indeplineasca urmatoarele criterii:
- sa fie acordate numai persoanelor eligibile;
- sa fie servicii eligibile, si anume: furnizarea de servicii juridice, de
marketing, vanzari, financiare, alte servicii de consultanta necesare pentru
infiintarea unei intreprinderi si realizarea unui plan de afaceri;
- sa fie furnizate pe baza de contracte incheiate intre persoanele
interesate si responsabilul local.
Pentru prestarea serviciilor de consultanta responsabilii locali sunt
platiti trimestrial de catre C.N.P., pe baza costului unitar mediu convenit cu
C.N.P. pentru furnizarea de servicii pe fiecare trimestru, inmultit cu numarul
de persoane care participa la consultanta.
In acest sens, responsabilii locali vor transmite C.N.P.:
- rapoarte lunare cu privire la desfasurarea activitatilor, la rezultate,
la numarul de persoane consiliate, la utilizarea resurselor financiare;
- alte raportari (daca este cazul);
- raport final la doua luni dupa expirarea termenului contractului.
Formularele-tip de raportare si alte prevederi referitoare la desfasurarea
activitatii vor fi incluse in contractul incheiat intre C.N.P. si responsabilul
local.
Costuri eligibile pentru responsabilii locali:
- costuri de personal;
- costuri de transport;
- contractare de servicii;
- consumabile;
- costuri pentru organizarea cursurilor;
- costuri pentru prestarea serviciilor de consultanta;
- costuri administrative si de secretariat.
3.2. Programe de instruire destinate potentialilor intreprinzatori care
doresc sa infiinteze o intreprindere mica sau mijlocie
Conditii de eligibilitate:
- persoane fizice cu domiciliul intr-o localitate-pilot si care doresc sa
demareze o afacere.
Conditii de participare:
Persoanele fizice interesate trebuie sa se adreseze responsabilului local,
de la care pot ridica formularele-tip de inscriere. Acestea se completeaza prin
dactilografiere si se depun la sediul responsabilului local.
In termen de 10 zile de la depunerea formularului-tip de inscriere,
persoanele selectate vor primi un raspuns in care se vor preciza data,
modalitatea de inscriere si conditiile de participare la cursurile de
instruire.
Cursurile de instruire dureaza doua luni si se finalizeaza prin elaborarea
planurilor de afaceri de catre toti participantii.
Evaluarea planurilor de afaceri va fi organizata de catre responsabilul
local. Persoanele ale caror planuri de afaceri au fost selectate vor fi
informate, in scris, asupra rezultatului si vor beneficia de un pachet complet
de servicii de consultanta pentru demararea afacerii si pe parcursul intregii
perioade de demarare.
3.3. Pachet de servicii de consultanta acordat potentialilor
intreprinzatori care doresc sa infiinteze o intreprindere mica sau mijlocie
Conditii de eligibilitate:
- participantii la programul de instruire ale caror planuri de afaceri au
fost selectate si care au fost informati in scris de catre responsabilul local;
- persoane fizice care nu au participat la cursul de instruire, dar care au
elaborat deja un plan de afaceri.
Conditii de participare:
Persoanele care au fost selectate se vor prezenta la responsabilul local la
termenul indicat in scrisoarea de raspuns, transmisa de catre acesta. Fiecare
persoana va fi repartizata unui consultant care o va sprijini in procesul de
infiintare a noii intreprinderi.
Persoanele care nu au participat la cursul de instruire se prezinta direct
la responsabilul local si completeaza un formular-tip, la care anexeaza planul
de afaceri. Responsabilul local, in urma organizarii si evaluarii planurilor de
afaceri, va informa, in scris, persoanele selectate, care se vor prezenta la
responsabilul local la termenul indicat in scrisoarea de raspuns. Fiecare
persoana va fi repartizata unui consultant care o va sprijini in procesul de
infiintare a noii intreprinderi.
3.4. Ajutoare financiare nerambursabile pentru dezvoltarea institutionala a
responsabililor locali
Conditii de participare:
Responsabilii locali solicita de la C.N.P. formularul-tip pentru acordarea
ajutorului financiar nerambursabil, destinat dezvoltarii institutionale. Acest
formular, completat, se depune la C.N.P. In termen de 15 zile de la data
depunerii, C.N.P. va transmite o scrisoare de instiintare privind observatiile
comisiei de evaluare cu privire la suma solicitata si la suma aprobata de catre
aceasta. Aceasta instiintare, impreuna cu formularul-tip semnat de catre
responsabilul local devin contract intre parti.
Costuri eligibile:
- achizitionarea echipamentelor si a materialelor de birou;
- costuri cu promovarea responsabilului local (elaborare de brosuri,
materiale promotionale);
- achizitionarea de materiale informative, publicatii si carti de specialitate;
- achizitionarea de mic mobilier de birou.
Sumele aprobate vor fi transferate de catre C.N.P. pe baza contractului,
astfel:
- o prima transa de 40%, reprezentand avans spre decontare;
- o transa finala de 60%, numai pe baza de decont de cheltuieli, insotit de
documente justificative, in original si in copie (factura si ordinul de plata
vizat de banca platitorului si dovada receptionarii efective a bunurilor si/sau
a serviciilor care au facut obiectul platii).
Ajutoarele financiare nerambursabile nu vor depasi suma de 100 milioane lei
pentru fiecare solicitant.
3.5. Ajutoare financiare nerambursabile pentru potentialii intreprinzatori
care doresc sa infiinteze o intreprindere mica sau mijlocie, sub forma de
capital initial pentru demararea afacerii
Conditii de eligibilitate:
- absolventi ai cursurilor de pregatire, al caror plan de afaceri a fost
selectat si recomandat de catre responsabilul local, si care au depus actele
necesare pentru infiintarea societatii comerciale;
- persoane care au beneficiat de servicii de consultanta, care au un plan
de afaceri selectat si recomandat de catre responsabilul local si care au depus
actele necesare pentru infiintarea societatii comerciale;
- ajutorul financiar nerambursabil se acorda numai daca din planul de
afaceri rezulta necesitatea unor fonduri suplimentare pentru demararea
afacerii, fondurile puse la dispozitie de catre potentialul intreprinzator
(dupa epuizarea tuturor resurselor disponibile) dovedindu-se a fi insuficiente.
Conditii de participare:
Persoanele eligibile se adreseaza responsabilului local pentru obtinerea
capitalului initial pentru demararea afacerii. Acestea vor completa un
formular-tip, la care anexeaza planul de afaceri. In termen de 20 de zile de la
data depunerii, solicitantii ale caror planuri de afaceri au fost aprobate vor
fi instiintati, in scris, de catre responsabilul local.
Pe baza recomandarii responsabilului local, C.N.P. va incheia un contract
cu beneficiarul ajutorului financiar nerambursabil. Sumele maxime aprobate nu
vor depasi 20 milioane lei si ele vor fi virate intr-o singura transa, imediat
dupa semnarea contractului.
Decontarea se face pe baza de documente justificative, in original si in
copie.
Costuri eligibile:
- acoperirea unei cote-parti din capitalul social;
- analize de piata;
- strategii de dezvoltare a afacerii;
- planificare financiara.
Contractul stipuleaza conditiile in care se utilizeaza fondul si modul de
raportare tehnico-financiara.
3.6. Ajutoare financiare nerambursabile destinate dezvoltarii
microintreprinderilor existente, pentru achizitionarea de echipamente
Asistenta financiara pentru intreprinderile existente consta in acordarea
de ajutoare financiare nerambursabile exclusiv pentru cofinantarea
achizitionarii de echipamente.
Conditii de eligibilitate:
- microintreprinderi cu mai putin de 10 angajati si cu o durata de
functionare de pana la 2 ani;
- se solicita achizitionarea de echipamente;
- se solicita un ajutor financiar nerambursabil de maximum 50% din costul
total de achizitie al echipamentului.
Conditii de participare:
Intreprinderile eligibile se adreseaza responsabilului local pentru a
completa formularul-tip de solicitare a ajutorului financiar nerambursabil
pentru achizitionarea de echipament, pe care il depun impreuna cu planul de
afaceri la sediul responsabilului local.
Intreprinderile eligibile vor fi contactate de catre responsabilul local
pentru detalii in ceea ce priveste planul de afaceri.
Planurile de afaceri care au recomandarea pozitiva a responsabilului local
vor fi evaluate de catre o comisie de evaluare.
Intreprinderile ale caror planuri de afaceri si solicitari de cofinantare a
achizitionarii echipamentului au fost aprobate vor fi instiintate, in scris, de
responsabilul local in termen de 30 de zile de la data depunerii solicitarii.
Beneficiarii ajutorului financiar nerambursabil incheie un contract cu
C.N.P., care stipuleaza conditiile de finantare si modul de raportare.
Intreprinzatorii pot primi un ajutor financiar nerambursabil pentru
cofinantarea achizitionarii echipamentelor, in suma de 50 - 100 milioane lei,
dar nu mai mult de 50% din valoarea totala de achizitie a acestora, care va fi
platita de catre C.N.P. direct in contul furnizorilor de echipament in momentul
in care intreprinzatorul face dovada ca a achitat 50% din valoarea facturii
emise de catre furnizor. In situatia in care costul echipamentului conform
facturii este mai mic decat costul aprobat initial in proiect, intreprinzatorii
primesc 50% din costul real al echipamentului, in care este inclus si
transportul.
Pentru achizitionarea echipamentelor intreprinzatorii trebuie sa prezinte
cel putin 3 oferte de la 3 furnizori diferiti.
4. Raportarea, monitorizarea si evaluarea programului
4.1. Raportarea
Responsabilul local are obligatia contractuala de a raporta C.N.P. stadiul
in care se afla programul. In acest sens acesta va transmite:
1. rapoarte tehnico-financiare lunare, intocmite pe baza raportarilor
primite de la beneficiarii de asistenta, prevazuti in program;
2. raportari financiare, ori de cate ori se solicita aceasta de catre
C.N.P.
C.N.P. are obligatia contractuala de a raporta direct Consiliului pentru
Reforma.
4.2. Monitorizarea si evaluarea
Responsabilul local al programului raspunde, prin contract, de
monitorizarea si evaluarea programului pe plan local. Acesta va transmite
trimestrial rapoarte de evaluare catre C.N.P., care le va centraliza si va
elabora un raport la nivel national, pe care il va inainta Consiliului pentru
Reforma.
C.N.P. poate contracta activitatea de monitorizare si evaluare. Consiliul
pentru Reforma va efectua cel putin semestrial o evaluare independenta a
programului, angajand in acest scop un expert care va intocmi rapoarte de
evaluare si va indica solutii, in cazul in care se constata abateri de la
programul de derulare prevazut initial.
5. Bugetul programului
____________________________________________________________________________
| Denumirea programului/tipurile de asistenta | Bugetul total |
| | (miliarde lei) |
|_______________________________________________________|____________________|
| Stimularea infiintarii de intreprinderi mici si | |
| mijlocii si sprijinirea noilor intreprinderi | 10 |
|_______________________________________________________|____________________|
| 1. Asistenta tehnica pentru implementarea | |
| programului, din care, pentru: | 1 |
| 1.1. Consiliul pentru Reforma | 0,1 |
| 1.2. Coordonatorul national al programului | 0,6 |
| 1.3. Responsabilul local al programului | 0,3 |
|_______________________________________________________|____________________|
| 2. Programe de instruire, organizate de | |
| responsabilul local | 1 |
|_______________________________________________________|____________________|
| 3. Cofinantarea serviciilor de consultanta oferite | |
| de responsabilul local | 0,2 |
|_______________________________________________________|____________________|
| 4. Ajutoare financiare nerambursabile pentru | |
| dezvoltarea institutionala a responsabilului local | 0,6 |
|_______________________________________________________|____________________|
| 5. Capitalul initial pentru demararea afacerii | 2 |
|_______________________________________________________|____________________|
| 6. Cofinantare pentru achizitionarea de echipamente | 5,2 |
|_______________________________________________________|____________________|