HOTARARE Nr. 802 din 14 iulie 2005
privind organizarea si functionarea Administratiei Fondului Cultural National
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 697 din 3 august 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 15
alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2005 privind reglementarea unor
masuri financiare, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
146/2005,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Administratia Fondului Cultural National, denumita in continuare
Administratia, este institutie publica, cu personalitate juridica, aflata in
subordinea Ministerului Culturii si Cultelor.
(2) Sediul Administratiei este in municipiul Bucuresti, Calea Dorobantilor
nr. 99A, sectorul 1.
Art. 2
(1) Cheltuielile curente si de capital ale Administratiei se finanteaza din
venituri proprii si din subventii acordate de la bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului Culturii si Cultelor.
(2) Excedentul rezultat din executia bugetului Administratiei se
regularizeaza la sfarsitul anului cu bugetul de stat, in limita sumelor primite
de la acesta, conform dispozitiilor legale.
Art. 3
(1) Veniturile proprii ale Administratiei, necesare realizarii
activitatilor sale, se pot realiza, in conditiile legii, din:
a) valorificarea bunurilor care fac parte din patrimoniul sau;
b) donatii, legate au alte liberalitati, precum si din sponsorizari ale
persoanelor fizice ori juridice, romane sau straine;
c) fonduri obtinute in cadrul colaborarilor internationale;
d) alte venituri dobandite in conditiile legii.
(2) Veniturile proprii ale Fondului Cultural National se gestioneaza in
conditiile art. 17 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2005 privind
reglementarea unor masuri financiare, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 146/2005.
Art. 4
Obiectivele principale ale Administratiei sunt:
a) gestionarea Fondului Cultural National;
b) finantarea programelor, proiectelor si actiunilor culturale, organizate
in tara si/sau in strainatate;
c) sustinerea relatiilor culturale internationale ale Romaniei.
Art. 5
(1) Administratia este condusa de un director, numit prin ordin al
ministrului culturii si cultelor, potrivit legii.
(2) Directorul este ordonator tertiar de credite.
(3) In exercitarea atributiilor sale, directorul emite decizii.
Art. 6
(1) Directorul conduce intreaga activitate a Administratiei, pe care o
reprezinta in raporturile cu persoane fizice si juridice din tara si din
strainatate, si are urmatoarele atributii:
a) ia masurile necesare in vederea organizarii selectiilor de oferte pentru
finantarea nerambursabila a programelor, proiectelor si actiunilor culturale,
de minimum doua ori in cadrul unui exercitiu financiar;
b) face publice, prin mijloacele de informare, lansarea selectiilor de
oferte;
c) ia masurile necesare pentru constituirea comisiilor de evaluare si
selectie a ofertelor;
d) acorda, prin atribuire directa, finantari nerambursabile destinate
satisfacerii unor nevoi culturale de urgenta;
e) incheie contractele de finantare cu beneficiarii finantarilor
nerambursabile si verifica derularea acestora;
f) desemneaza persoanele abilitate sa efectueze controlul respectarii
obligatiilor de plata a contributiilor la Fondul Cultural National;
g) desemneaza persoanele abilitate sa constate contraventiile si sa aplice
sanctiunile prevazute la art. 20 din Ordonanta Guvernului nr. 10/2005, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 146/2005.
(2) Directorul indeplineste orice alte atributii, potrivit legii.
Art. 7
(1) Directorul Administratiei numeste si elibereaza din functie, in
conditiile legii, personalul din aparatul propriu.
(2) Numarul maxim de posturi al Administratiei este de 15.
(3) Salarizarea personalului Administratiei se realizeaza in conformitate
cu prevederile legale in vigoare.
Art. 8
(1) Directorul Administratiei este ajutat de un consiliu, format din 11
membri cu drept de vot, constituit astfel:
a) un membru - Ministerul Culturii si Cultelor;
b) un membru - Ministerul Finantelor Publice;
c) un membru - Institutul Cultural Roman;
d) un membru - Consiliul Minoritatilor Nationale;
e) 7 membri - numiti de ministrul culturii si cultelor, pe baza
propunerilor formulate de operatorii culturali, astfel incat sa se asigure o
reprezentare proportionala a tuturor domeniilor culturii.
(2) Numirea in functia de membru al consiliului se face prin ordin al
ministrului culturii.
(3) Propunerile formulate de operatorii culturali, persoane juridice de
drept privat, conform alin. (1) lit. e), vor fi insotite de documente din care
sa reiasa reprezentativitatea operatorului cultural si activitatea depusa in
ultimii 3 ani.
(4) Propunerile operatorilor culturali vor fi insotite de curriculum vitae
al persoanei propuse in functia de membru al consiliului Administratiei.
Art. 9
(1) Consiliul Administratiei are urmatoarele atributii principale:
a) stabileste strategia si prioritatile de finantare din Fondul Cultural
National;
b) stabileste cuantumul total al finantarii pentru fiecare sesiune, in
functie de disponibilitatile existente in Fondul Cultural National;
c) stabileste, pentru fiecare sesiune, aria tematica a programelor,
proiectelor si actiunilor culturale ce vor fi finantate, precum si termenul
limita de depunere a documentatiei catre Administratie;
d) desemneaza membrii comisiilor de evaluare si selectie.
(2) Strategia si prioritatile de finantare se stabilesc anual, in functie
de cuantumul sumelor existente si al celor care se preconizeaza a fi colectate
in bugetul Fondului Cultural National, precum si in concordanta cu strategia si
prioritatile Ministerului Culturii si Cultelor.
(3) In exercitarea atributiilor sale, Consiliul Administratiei se consulta
periodic cu operatorii culturali.
(4) Membrii Consiliului Administratiei vor fi numiti pe o perioada de 2
ani, prin ordin al ministrului culturii si cultelor.
(5) Directorul Administratiei participa la lucrarile consiliului, fara
drept de vot.
Art. 10
(1) Nu poate fi membru al Consiliului Administratiei persoana care:
a) face parte din organele de conducere ale unui operator cultural care a
solicitat sau a beneficiat de finantare nerambursabila din Fondul Cultural
National;
b) are calitatea de asociat, actionar sau fondator, el sau rudele ori
afinii pana la gradul al II-lea inclusiv, la unul dintre operatorii culturali
care a solicitat sau a beneficiat de finantari nerambursabile din Fondul
Cultural National;
c) are un interes patrimonial sau nepatrimonial, personal ori printr-o ruda
sau afin pana la gradul al II-lea inclusiv, in legatura cu operatorii culturali
care au solicitat sau au beneficiat de finantari nerambursabile din Fondul
Cultural National;
d) exercita un mandat similar in cadrul altor comisii.
(2) Numirea in Consiliul Administratiei se face numai dupa ce membrii
propusi dau o declaratie de interese, sub sanctiunea prevederilor legale
referitoare la falsul in declaratii, prin care certifica faptul ca nu se afla
in nici una dintre situatiile prevazute la alin. (1).
(3) Formularul declaratiei de interese este prevazut in anexa care face
parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 11
(1) Sunt fapte care determina incompatibilitatea cu calitatea de membru al
Consiliului Administratiei urmatoarele:
a) inceperea urmaririi penale pentru savarsirea unei infractiuni in legatura
cu exercitarea profesiei sau in timpul exercitarii acesteia;
b) inceperea urmaririi penale pentru fapte precum acceptarea, solicitarea
sau nerespingerea unor avantaje materiale sau de alta natura din partea
solicitantilor de finantari nerambursabile din Fondul Cultural National;
c) dezvaluirea, fara drept, a unor informatii in legatura cu activitatea
Consiliului Administratiei;
d) solicitarea acordarii de finantari nerambursabile, in calitate de
operator cultural sau partener al acestuia, ori beneficierea de finantari
nerambursabile.
(2) Existenta starii de incompatibilitate se constata de catre ministrul
culturii si cultelor si are ca efect revocarea persoanei respective.
Art. 12
(1) Incetarea calitatii de membru al Consiliului Administratiei se face
prin ordin al ministrului culturii si cultelor si are loc in urmatoarele
situatii:
a) revocarea mandatului de catre institutia sau operatorul cultural care a
facut propunerea respectiva;
b) revocarea mandatului ca urmare a doua absente nemotivate consecutive de
la sedintele Consiliului Administratiei;
c) savarsirea de fapte care determina incompatibilitatea cu calitatea de
membru al Consiliului Administratiei, prevazute la art. 11 alin. (1);
d) demisie;
e) alte situatii prevazute de lege.
(2) In situatia in care un loc din consiliu devine vacant, institutia sau
operatorul care a facut numirea va desemna un nou membru pentru o perioada
egala cu perioada ramasa din mandatul devenit vacant.
Art. 13
(1) Consiliul Administratiei se intruneste in sedinte ordinare si
extraordinare.
(2) Sedintele sunt conduse de un presedinte ales dintre membrii Consiliului
Administratiei prin vot deschis.
(3) Convocarea Consiliului Administratiei se face prin dispozitie a
presedintelui.
(4) Consiliul Administratiei hotaraste prin votul majoritatii simple din
totalul membrilor sai.
(5) Secretariatul Consiliului Administratiei este asigurat de personalul
pus la dispozitie de Administratie.
Art. 14
(1) Fiecare membru are dreptul la un singur vot.
(2) Dreptul la vot nu poate fi delegat.
(3) Orice conventie privind exercitarea dreptului la vot altfel decat in
mod direct este nula.
Art. 15
Regulamentul de organizare si functionare, precum si organigrama
Administratiei se aproba prin ordin al ministrului culturii si cultelor, in
termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul culturii si cultelor,
Monica Octavia Musca
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
ANEXA 1
DECLARATIE DE INTERESE
Subsemnatul ........................................, in calitate de membru
al Consiliului Administratiei Fondului Cultural National, declar pe propria
raspundere ca:
- nu fac parte din organele de conducere ale unui operator cultural care a
solicitat sau a beneficiat de finantare nerambursabila din Fondul Cultural
National;
- nu am calitatea de actionar, nici eu, nici rudele sau afinii pana la
gradul al II-lea inclusiv, la nici un operator cultural care a solicitat sau a
beneficiat de finantare nerambursabila din Fondul Cultural National;
- nici eu, nici rudele ori afinii mei pana la gradul al II-lea inclusiv nu
avem nici un interes patrimonial sau nepatrimonial in legatura cu operatorii
culturali care au solicitat ori au beneficiat de finantari nerambursabile din
Fondul Cultural National;
- nu exercit un mandat similar in cadrul altor comisii.
Confirm ca, in situatia in care as descoperi, pe durata exercitarii
mandatului, ca ma aflu in una dintre situatiile aratate, voi declara imediat
acest lucru si ma voi retrage.
Sub sanctiunea aplicabila infractiunii de fals in declaratii, declar ca am
verificat datele din prezenta declaratie si, in conformitate cu informatiile
furnizate, o declar completa si corecta.
Semnatura,
..................
Data,
..................