HOTARARE Nr. 805 din 20 iulie 1990
privind organizarea si atributiile Ministerului Comertului si Turismului
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 191 din 24 septembrie 1991
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Art. 1
Incepand cu data de 20 iulie 1990 se infiinteaza Ministerul Comertului si
Turismului, ca organ central al administratiei de stat, persoana juridica pe
aceeasi data, Ministerul Comertului Interior, Ministerul Comertului Exterior si
Ministerul Turismului isi inceteaza activitatea.
Art. 2
Ministerul Comertului si Turismului elaboreaza si aplica, in baza
programului economic al Guvernului Romaniei, politica dezvoltarii comertului
interior, exterior si turismului.
Art. 3
In realizarea obiectivelor sale, Ministerul Comertului si Turismului are
urmatoarele atributii si sarcini generale:
- elaboreaza strategia dezvoltarii comertului si turismului intern si
international al tarii, orienteaza prin norme si mecanisme ale economiei de piata
activitatea agentilor economici spre satisfacerea cerintelor populatiei in
conditii de competitivitate si profitabilitate;
- initiaza, promoveaza sau, dupa caz, avizeaza norme si reglementari vizand
dezvoltarea activitatii de comert interior, comert exterior si turism;
- asigura conditiile pentru desfasurarea rapida a procesului de
automatizare si privatizare in domeniile sale de activitate;
- licentiaza sau, dupa caz, participa la licentierea agentilor economici
care desfasoara activitate de comert interior, comert exterior si turism,
indiferent de forma de proprietate si supravegheaza modul de functionarea a
acestora in conformitate cu licentele eliberate;
- avizeaza propunerile privind dezvoltarea bazei tehnico-materiale din
domeniul comertului interior, comertului exterior si turismului, din sectorul
public si privat;
- urmareste aplicarea legislatiei de comert si turism, precum si a
intelegerilor internationale din acest domeniu, la care Romania este parte;
- vegheaza asupra pastrarii climatului de concurenta loiala si ia masuri
pentru protejarea intereselor consumatorilor si ale agentilor economici;
- organizeaza, participa sau, dupa caz, colaboreaza la actiunile de
promovare a schimburilor comerciale si turistice cu alte state;
- organizeaza si coordoneaza activitatea centrelor teritoriale de
expansiune a comertului si turismului;
- sprijina formarea si perfectionarea profesionala a personalului care
actioneaza in domeniul comertului si turismului.
Art. 4
Ministerul Comertului si Turismului are in componenta:
- Departamentul comertului interior;
- Departamentul comertului exterior;
- Departamentul turismului.
Art. 5
Ministerul Comertului si Turismului prin departamentele sale, are urmatoarele
atributii si sarcini specifice:
a) Departamentul comertului interior, in calitatea de organ de promovare a
politicii de comert interior:
- studiaza conjuctura pietei interne a bunurilor de consum, in vederea
definirii tendintelor de evolutie si a modificarilor structurale in optiunile
sociale ale populatiei, pentru orientarea structurii, innoirii si
diversivicarii ofertei de marfuri;
- urmareste asigurarea protectiei consumatorului, promovarea progresului
tehnic in procesul comercial intern; inspecteaza activitatea de control al
produselor alimentare care se comercializeaza si, impreuna cu Ministerul
Sanatatii, urmareste aplicarea normelor sanitare de prevenire a imbolnavirilor
si de promovare a sanatatii;
- stabileste marje de adaus in grile pe diferite verigi ale comertului cu
ridicata si amanuntul, precum si preturi maxime la produsele esentiale,
controleaza sistematic respectarea acestora de catre agentii comerciali;
- stabileste programe de lucru obligatorii pentru unitatile comerciale,
pentru a asigura o buna si continua aprovizionare a cumparatorilor;
- organizeaza inspectia comerciala de stat in scopul realizarii de catre
agentii comerciali a activitatii pe piata interna in concordanta cu
dispozitiile legale si conditiile licentei de comert.
b) Departamentul comertului exterior, in calitatea sa de organ de promovare
a politicii si a schimburilor comerciale in relatiile cu strainatatea:
- organizeaza si coordoneaza studierea tendintelor pietelor externe in
vederea informarii si orientarii agentilor economici din tara;
- Initiaza masuri pentru stimularea exportului si asigura echilibrului
valutar in activitatea de comert exterior;
- negociaza dupa caz, impreuna cu Ministerul Afacerilor Externe, tratate,
acorduri si alte intelegeri cu caracter comercial, pentru stabilirea cadrului
juridic necesar desfasurarii relatiilor comerciale externe ale Romaniei;
- promoveaza si reprezinta interesele comerciale ale Romaniei in relatiile
cu organizatiile economice cu vocatie universala, precum si cu caracter
regional si cu gruparile economice;
- desfasoara activitate de reprezentare comerciala oficiala permanenta in
strainatate, prin reprezentanti proprii inclusi in cadrul misiunilor
diplomatice sau oficiale consulare, de regula in limita a 1-3 specialisti, in
scopul facilitarii dezvoltarii si diversificarii relatiilor comerciale cu
tarile de resedinta. Atributiilor reprezentantilor respectivi si numarul
acestora pe fiecare tara se vor stabili prin acord cu Ministerul Afacerilor
Externe, cu respectarea regulilor de drept international aplicabile;
- elibereaza licentele de import si export in conformitate cu necesitatile
si interesele economiei nationale;
- elaboreaza si aplica, impreuna cu Ministerul Finantelor, politica vamala
a Romaniei.
- Departamentul turismului, ca organ de promovare a politicii in domeniul
turismului:
- elaboreaza programe pentru valorificarea eficienta a potentialului
turistic al tarii si stabileste mijloacele si caile pentru dezvoltarea
turismului prin unitati specializate, indiferent de subordonare si de forma de
proprietate;
- avizeaza studiile si planurile de sistematizare pentru dezvoltarea
zonelor, statiunilor si localitatilor turistice, amplasarea obiectivelor
turistice in cadrul acestora, precum si initiativele de constructii si
amenajari de obiective turistice;
- organizeaza activitati de informare si documentare cu privire la
dezvoltarea turismului si tendintele acestuia pe plan mondial, efectueaza
studii de marketing in vederea promovarii produsului turistic romanesc pe piata
externa si pentru dezvoltarea bazei materiale turistice;
- realizeaza promovarea turistica in tara si in strainatate, initiaza,
impreuna cu ministerul Sanatatii, actiuni pentru promovarea turismului medical;
- negociaza, dupa caz, impreuna cu Ministerul Afacerilor Externe, acorduri,
protocoale si conventii internationale, in vederea crearii cadrului juridic
necesar, pentru facilitarea si incurajarea schimbului turistic international,
sprijina si indruma cooperarea economica internationala privind construirea si
exploatarea de obiective turistice in tara si in strainatate;
- elaboreaza regulamente si normative de dotare si clasificare a unitatilor
ce presteaza servicii turistice, clasifica unitatile de cazare si alimentatie
publica si exercita controlul respectarii acestora, indiferent de subordonare
si de forma de proprietate a acestora;
- infiinteaza si organizeaza birouri si agentii turistice in strainatate si
asigura functionarea acestora in conformitate cu normele legale in vigoare;
- avizeaza limite minime si maxime de tarife, preturi si comisioane pentru
prestarea de servicii turistice de catre unitatile de profil.
Art. 6
Structura organizatorica a Ministerului Comertului si Turismului este cea
prevazuta in anexa nr. 1*), cu un numar maxim de 649 posturi, exclusiv
personalul de deservire si muncitori, repartizate astfel:
- Departamentul comertului interior - maxim 237 persoane;
- Departamentul comertului exterior - maxim 251 persoane;
- Departamentul turismului - maxim 161 persoane.
Art. 7
In structura organizatorica a departamentelor functioneaza directii
generale, directii, servicii, birouri si oficii (grup) cu un numar minim de
personal, dupa cum urmeaza:
- directie generala - cu minim 15 persoane;
- directie cu minim 10 persoane;
- serviciu cu minim 5 persoane;
- birou cu minim 3 persoane.
Art. 8
Structura organizatorica a departamentelor se elaboreaza de Ministerul Comertului
si Turismului si se aproba de ministrul de stat.
Art. 9
Numarul posturilor de secretar economic I, inspector general, consilier I,
economist/inginer si altele similare, principal I, este de cel mult 10% iar cel
de secretar economic II, consilier/economist/inginer si altele similare
principal II, este de cel mult 15% din numarul total de personal cu studii
superioare.
Art. 10
Ministerul Comertului si Turismului organizeaza centre teritoriale de
expansiune a comertului si turismului, in care functioneaza reprezentanti ai
departamentelor, in calitate de inspectori generali pentru comert si turism, in
limita a 150 posturi si se acorda peste proportiile prevazute prevazute la art.
9.
Salariile tarifare ale acestor functii sunt cele prevazute in anexa nr. 6
la Legea nr. 57/1974.
Art. 11
Ministerul Comertului si Turismului are reprezentanti oficiali proprii in
strainatate pentru activitatea de comert si turism, in numar de cel mult 265
posturi pentru comertul exterior si de cel mult 25 posturi pentru comertul
international.
Art. 12
Pentru conducerea activitatii Ministerului Comertului si Turismului se
constituie un consiliu de administratie condus de ministru, in calitate al
acestuia, a carui componenta se stabileste prin ordin al ministrului.
Art. 13
Pe langa Ministerul Comertului si Turismului functioneaza un consiliu
consultativ pentru probleme de comert si turism, a carui componenta se
stabileste de ministru.
Art. 14
In subordinea Ministerului Comertului si Turismului se afla:
- Institutul national de conjunctura si management comercial si turistic,
cu un numar total maximum 270 posturi, organism semiguvernamental, cu
personalitate juridica, desfasurandu-si activitatea in regim de autonomie
economica, 50% fiind finantat din bugetul Ministerului Comertului si Turismului
si 50% din contracte cu terti. Structura organizatorica si salarizarea
personalului se fac potrivit reglementarilor in vigoare pentru activitatea de
cercetare.
Personalul din cadrul Institutului national de conjunctura si management
comercial si turistic poate fi redimensionat in functie de volumul de
activitate solicitat de agentii economici, fiind finantat din contracte
incheiate cu acestia.
Pentru activitatea de perfectionare a personalului se pot utiliza functii
de expert instructor si expert instructor principal.
Centre de calcul pe profilul activitatii departamentelor, ca unitati cu
autonomie proprie, care se infiinteaza prin ordin al ministrului comertului si
turismului, potrivit legii.
Art. 15
Posturile de inspector de specialitate principal I si II, precum si de
referend de specialitate principal, existente la aceasta data, se mentin in
structura organizatorica a ministerului si se aplica in continuare prevederile
pct. 20 din decretul-lege nr. 9/7 ianuarie 1990.
Art. 16
Ministerul Comertului si Turismului va utiliza in parcul propriu de
transport un numar de 20 autovehicule.
Parcul de autovehicule al unitatilor Ministerului Comertului si Turismului
se stabileste prin ordin al ministrului.
Art. 17
Activitatile, activul si pasivul, care se preiau sau se predau unitatilor
nou infiintate, se stabilesc pe baza de protocol incheiat in termen de 30 de
zile de la data prezentei hotarari.
Art. 18
Personalul care trece de la Ministerul Comertului Interior, Ministerul
Comertului Exterior si Ministerul Turismului la Ministerul Comertului si
Turismului se considera transferat in interesul serviciului.
Personalul transferat in interesul serviciului la alte unitati sau trecut,
cu acordul fiecaruia, in cadrul Ministerului Comertului si Turismului sau
unitatile acestuia in functii cu niveluri de salarizare mai mici, are dreptul
la salariul tarifar avut, sporul si indemnizatia de conducere, dupa caz, timp
de 3 luni dupa intrarea in vigoare a noii structuri organizatorice.
De aceleasi drepturi beneficiaza si personalul care este mentinut in
activitate, in mod exceptional, in Ministerul Comertului si Turismului sau in
unitatile acestuia peste numarul de posturi aprobat.
Art. 19
Intreprinderea "Publiturism" se reorganizeaza sub denumirea de
"Publirom" avand ca obiect de activitate promovarea si propaganda
publicitara in domeniul comertului exterior, comertului interior si turismului
si va include Editura pentru turism.
Art. 20
Unitatile de invatamant subordonate Ministerului Comertului Interior trec
in subordinea Ministerului Invatamantului si Stiintei.
Art. 21
Unitatile economice din reteaua comertului interior, comertului exterior si
turismului vor functiona pe principiile autonomizarii gestionare si
decizionale, precum si ale privatizarii, urmand a se organiza in societati
comerciale pe actiuni si companii, pe baza liberei asocieri, in conformitate cu
prevederile legale.
Art. 22
Ministerul Finantelor si Ministerul Comertului si Turismului vor lua masuri
pentru introducerea modificarilor corespunzatoare care decurg din aplicarea
prezentei hotarari in indicatorii economici si financiari pe anul 1990.
Art. 23
Pe data prezentei hotarari se abroga Hotararea Guvernului nr. 193 din 28
februarie 1990,precum si Hotararile Guvernului privind infiintarea Ministerului
Comertului Interior, Ministerului Comertului Exterior si Ministerului
Turismului.