HOTARARE Nr. 850 din 17 iulie 2003
privind interoperabilitatea sistemului de transport feroviar conventional din
Romania cu sistemul de transport feroviar conventional transeuropean
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 529 din 23 iulie 2003
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul art. 107 din Constitutie,
avand in vedere art. 69 si 70 din Acordul european instituind o asociere
intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale
acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat
prin Legea nr. 20/1993,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta hotarare are ca obiect stabilirea conditiilor care trebuie
indeplinite pentru realizarea interoperabilitatii sistemului de transport
feroviar conventional din Romania cu sistemul de transport feroviar
conventional transeuropean, prevazut in anexa nr. 1. Aceste conditii privesc
proiectarea, construirea, punerea in functiune, modernizarea, reabilitarea,
exploatarea si intretinerea elementelor sistemului de transport feroviar
conventional din Romania care vor fi puse in functiune dupa data intrarii in
vigoare a prezentei hotarari, precum si calificarile profesionale si conditiile
de sanatate si de securitate a personalului care contribuie la exploatarea
acestui sistem.
(2) Pentru realizarea acestui obiectiv este necesara definirea unui nivel
minim de armonizare tehnica pentru a permite:
a) facilitarea, imbunatatirea si dezvoltarea serviciilor de transport
feroviar international cu statele din cadrul Uniunii Europene si cu terte
state;
b) realizarea progresiva a pietei interne a echipamentelor si serviciilor
destinate constructiei, modernizarii, reabilitarii si functionarii sistemului
de transport feroviar conventional din Romania conectat la sistemul de
transport feroviar conventional transeuropean;
c) contributia la interoperabilitatea sistemului de transport feroviar
conventional transeuropean.
Art. 2
In sensul prezentei hotarari, termenii de specialitate se definesc dupa cum
urmeaza:
a) sistem de transport feroviar conventional - ansamblul prevazut in anexa
nr. 1, constituit din infrastructura feroviara formata din liniile de cale
ferata si instalatiile fixe ale retelei feroviare, construite sau amenajate
pentru transportul feroviar conventional si transportul feroviar combinat,
precum si materialul rulant proiectat sa circule pe aceasta infrastructura;
b) interoperabilitate - capacitatea sistemului de transport feroviar
conventional dintr-un stat membru sau candidat la Uniunea Europeana ca prin
conectare la sistemul de transport feroviar conventional transeuropean sa
permita circulatia sigura si fara intreruperi a trenurilor, cu atingerea
performantelor cerute de aceste linii. Aceasta capacitate se bazeaza pe
ansamblul reglementarilor specifice privind constituentii de
interoperabilitate, interfetele si procedurile specifice fiecarui subsistem si
conditiile tehnice si operationale care trebuie sa fie indeplinite pentru a
satisface cerintele esentiale;
c) subsistem - rezultatul impartirii sistemului de transport feroviar
conventional. Aceste subsisteme, pentru care trebuie sa fie definite cerintele
esentiale, sunt de natura structurala sau functionala si sunt prevazute in
anexa nr. 2;
d) constituent de interoperabilitate - oricare dintre componentele
elementare, grupele de componente, subansamblul sau ansamblul complet de
echipamente incorporate sau care se intentioneaza sa fie incorporate intr-un
subsistem, de care depinde, direct sau indirect, interoperabilitatea sistemului
de transport feroviar conventional transeuropean. Notiunea constituent acopera
in egala masura componentele materiale, precum si pe cele nemateriale, cum ar
fi software;
e) cerinte esentiale - ansamblul conditiilor prevazute in anexa nr. 3 pe
care trebuie sa le indeplineasca sistemul de transport feroviar conventional
transeuropean, subsistemele sale si constituentii de interoperabilitate,
inclusiv interfetele;
f) specificatie europeana - o specificatie tehnica comuna, un agrement
tehnic european sau un standard national care transpune o norma europeana;
g) specificatie tehnica comuna - specificatie tehnica elaborata dupa o procedura
care este recunoscuta de catre statele membre in scopul aplicarii uniforme in
toate statele membre si care va fi publicata in Jurnalul Oficial al
Comunitatilor Europene;
h) agrement tehnic european - aprecierea tehnica favorabila a aptitudinilor
de utilizare ale unui produs, pentru un anumit scop, bazata pe indeplinirea
cerintelor esentiale pentru lucrari de constructie, dupa caracteristicile
intrinseci ale acestui produs si dupa conditiile stabilite de aplicare, de
utilizare, de reglementare si administrative privitoare la produsele din
domeniul constructiilor. Agrementul tehnic european trebuie sa fie dat de catre
organismul desemnat in acest scop de catre autoritatea competenta;
i) norma europeana - norma aprobata de Comitetul European de Standardizare
(CEN), de Comitetul European de Standardizare Electrotehnica (CENELEC) ca fiind
norma europeana (EN) sau document de armonizare (HD), conforma cu regulile
comune ale acestor organisme, sau de catre Institutul European de Standarde de
Telecomunicatii (ETSI), conforma cu regulile sale proprii ca fiind standard
european de telecomunicatii (ETS);
j) norma - specificatia tehnica aprobata de un organism de standardizare
recunoscut, pentru aplicare repetata sau continua, conformitatea cu aceasta nefiind,
in principiu, obligatorie;
k) specificatii tehnice - cerintele tehnice continute in special in
caietele de sarcini, care definesc caracteristicile cerute unei lucrari, unui
material, unui produs, unei furnituri sau unui serviciu si care permit sa se
caracterizeze in mod obiectiv o lucrare, un material, un produs, o furnitura
sau un serviciu astfel incat acestea sa corespunda utilizarii careia au fost
destinate de catre entitatea contractanta. Aceste prescriptii tehnice pot
include calitatea sau aptitudinile de utilizare, securitatea, dimensiunile,
precum si cerintele aplicabile unui material, unui produs, unei furnituri sau
unui serviciu, in ceea ce priveste sistemul de asigurare a calitatii,
terminologia, simbolurile, incercarile si metodele de incercare, ambalare,
marcarea si etichetarea. In cazul lucrarilor, aceste prescriptii pot include si
reguli pentru proiectarea si calcularea costurilor, pentru conditiile de
incercare, pentru controlul si receptia lucrarilor, precum si tehnici, metode
de constructie si toate celelalte conditii cu caracter tehnic pe care entitatea
contractanta este indreptatita sa le prescrie pe baza unei reglementari
generale sau specifice, in ceea ce priveste lucrarile finalizate, precum si
materialele sau elementele care compun aceste lucrari;
l) specificatii tehnice de interoperabilitate, denumite in continuare STI -
specificatiile care se refera la un subsistem sau parte a unui subsistem, cu
scopul de a satisface cerintele esentiale si de a asigura interoperabilitatea
la nivelul sistemului de transport feroviar conventional transeuropean;
m) organisme notificate - organismele care sunt responsabile cu evaluarea
conformitatii si a aptitudinii de utilizare a constituentilor de
interoperabilitate sau cu evaluarea procedurilor de verificare "CS" a
subsistemelor, in concordanta cu prevederile prezentei hotarari;
n) parametri fundamentali - orice conditie de reglementare tehnica sau
operationala care este critica pentru interoperabilitate si care face obiectul
unei norme nationale de adoptare a deciziei Comisiei Europene, aprobata
inaintea elaborarii proiectelor STI;
o) caz specific - orice parte a sistemului de transport feroviar
conventional transeuropean care necesita dispozitii speciale in STI, cu
caracter temporar sau definitiv, din cauza constrangerilor geografice,
topografice, de mediu urban sau de compatibilitate cu sistemul existent.
Aceasta poate cuprinde in special liniile si retelele feroviare izolate de
restul Uniunii Europene, avand gabaritul, ecartamentul sau distanta dintre
axele liniilor de cale ferata si materialul rulant destinate exclusiv unei
folosiri locale, regionale sau istorice, precum si materialul rulant originar
sau destinat unei terte tari, atat timp cat acesta nu trece frontiera dintre state
membre sau candidate la Uniunea Europeana;
p) modernizare - lucrari importante de modificare a unui subsistem sau a
unei parti a unui subsistem, care necesita o autorizatie noua de punere in
functiune, in sensul art. 14 alin. (1);
q) reabilitare - lucrari importante de inlocuire a unui subsistem sau a
unei parti a unui subsistem, care necesita o autorizatie noua de punere in
functiune, in sensul art. 14 alin. (1);
r) sistem feroviar existent - ansamblul constituit din infrastructura
feroviara, care contine liniile de cale ferata si instalatiile fixe ale retelei
feroviare existente, precum si materialul rulant de toate categoriile,
indiferent de originea sa, care circula pe aceasta infrastructura;
s) autoritate competenta - Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului sau orice organism desemnat ori agreat de acesta pentru punerea in
aplicare a prevederilor prezentei hotarari.
Art. 3
(1) Prevederile prezentei hotarari se refera la subsisteme, la
constituentii de interoperabilitate, la interfetele si procedurile specifice
fiecarui subsistem, precum si la conditiile de compatibilitate globala a
sistemului de transport feroviar conventional din Romania, necesare pentru
realizarea interoperabilitatii cu sistemul de transport feroviar conventional
transeuropean.
(2) Prezenta hotarare se aplica cu respectarea altor reglementari nationale
relevante. Reglementarile prevazute la alin. (1), adoptate de Uniunea
Europeana, se preiau in legislatia nationala prin ordin al ministrului
transporturilor, constructiilor si turismului si se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 4
(1) Sistemul de transport feroviar conventional din Romania, subsistemele
sale, constituentii de interoperabilitate si interfetele acestora vor satisface
cerintele esentiale relevante.
(2) Specificatiile tehnice cuprinse in documentele pentru achizitii publice
vor respecta cerintele esentiale referitoare la interoperabilitate.
CAP. 2
Specificatii tehnice de interoperabilitate
Art. 5
(1) STI sunt elaborate si adoptate de Uniunea Europeana si precizeaza
cerintele esentiale necesare a fi respectate de subsisteme si interfetele lor.
Fiecare subsistem face obiectul unei STI. In cazul in care se dovedeste
necesar, in special pentru tratarea separata a categoriilor de linii, a
nodurilor feroviare sau a materialului rulant ori pentru rezolvarea cu
prioritate a anumitor probleme de interoperabilitate, un subsistem poate face
obiectul mai multor STI. In acest caz, dispozitiile prezentului articol se
aplica pentru fiecare parte a subsistemului in cauza.
(2) Subsistemele sistemului de transport feroviar din Romania vor fi
conforme cu prevederile STI, asa cum vor fi preluate prin ordinul ministrului
transporturilor, constructiilor si turismului, in temeiul art. 6; aceasta
conformitate va fi mentinuta in permanenta pe toata durata de utilizare a
fiecarui subsistem.
(3) Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului de
preluare a STI, in masura in care este necesar pentru realizarea obiectivelor
prevazute la art. 1, va trebui:
a) sa indice domeniul de aplicare avut in vedere: unul dintre elementele
cuprinse in anexa nr. 1 sau unul dintre subsistemele ori partea unuia dintre
subsistemele cuprinse in anexa nr. 2;
b) sa precizeze cerintele esentiale pentru subsistemul in cauza si
interfetele sale fata de alte subsisteme;
c) sa stabileasca specificatiile functionale si tehnice care trebuie
respectate de subsistem si de interfetele sale fata de alte subsisteme. In
anumite cazuri aceste specificatii pot diferi in functie de natura
subsistemului, ca de exemplu in cazul categoriilor de linii, de noduri si/sau
de material rulant, prevazute in anexa nr. 1;
d) sa determine constituentii de interoperabilitate si interfetele care fac
obiectul specificatiilor europene, inclusiv al normelor europene care sunt
necesare pentru realizarea interoperabilitatii sistemului de transport feroviar
conventional din Romania cu sistemul de transport feroviar conventional transeuropean;
e) sa indice pentru fiecare caz procedurile de evaluare a conformitatii sau
a aptitudinii de utilizare. Aceasta contine modulele sau combinatia de module
specifice care trebuie utilizate pentru evaluarea fie a conformitatii, fie a
aptitudinilor de utilizare a constituentilor de interoperabilitate, precum si
pentru verificarea "CS" a subsistemelor; modulele si combinatia de
module pentru evaluarea conformitatii se aproba prin ordin al ministrului
transporturilor, constructiilor si turismului si se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I;
f) sa indice strategia de implementare a STI in sistemul de transport
feroviar conventional din Romania. Trebuie precizate in special etapele care
trebuie parcurse pentru a trece progresiv de la situatia existenta la situatia
finala in care respectarea STI devine obligatorie in totalitatea prevederilor
acesteia;
g) sa indice, pentru personalul in cauza, conditiile de calificare
profesionala, de sanatate si de securitate a muncii necesare pentru exploatarea
si intretinerea subsistemului vizat, precum si pentru implementarea STI.
(4) Fiecare ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si
turismului, elaborat in temeiul art. 6, se realizeaza pornind de la examinarea
unui subsistem existent si trebuie sa descrie un subsistem-tinta, care poate fi
obtinut intr-o maniera progresiva si intr-o perioada de timp rezonabila.
Implementarea graduala a prevederilor ordinelor ministrului transporturilor,
constructiilor si turismului va permite realizarea in mod progresiv a
interoperabilitatii sistemului de transport feroviar conventional din Romania
cu sistemul de transport feroviar conventional transeuropean.
(5) Prevederile fiecarui ordin al ministrului transporturilor,
constructiilor si turismului, elaborat in temeiul art. 6, trebuie sa pastreze
intr-o maniera adecvata compatibilitatile sistemului feroviar existent. In
acest scop se pot defini prevederi pentru cazuri specifice atat pentru
infrastructura, cat si pentru materialul rulant; o atentie deosebita trebuie
acordata gabaritului, ecartamentului si distantei dintre axele liniilor de cale
ferata, precum si vagoanelor avand provenienta din terte tari sau cu destinatie
catre acestea. Pentru fiecare caz specific trebuie sa se precizeze modalitatile
de implementare a dispozitiilor prevazute la alin. (3) lit. c) - g).
(6) Prevederile ordinelor ministrului transporturilor, constructiilor si
turismului, elaborate in temeiul art. 6, nu pot contraveni reglementarilor
referitoare la utilizarea infrastructurii feroviare din Romania pentru
circulatia materialului rulant, care nu fac obiectul STI.
Art. 6
In scopul realizarii progresive a interoperabilitatii sistemului de
transport feroviar conventional din Romania cu sistemul de transport feroviar
conventional transeuropean, STI adoptate si publicate de Comisia Europeana in
Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene se transpun in legislatia nationala,
se aproba prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si
turismului si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 7
Prevederile uneia sau mai multor STI, adoptate de Comisia Europeana,
inclusiv cele referitoare la materialul rulant, pot sa nu fie preluate pe
teritoriul Romaniei in urmatoarele situatii:
a) pentru orice proiect de linie noua, de modernizare a unei linii
existente sau pentru orice element la care s-a facut referire in art. 1 alin.
(1), daca acesta se afla intr-un stadiu avansat de realizare sau daca face
obiectul unui contract in curs de desfasurare la momentul publicarii
respectivei STI;
b) pentru orice proiect de modernizare sau reabilitare a unei linii
existente, atunci cand gabaritul, ecartamentul ori distanta dintre axele
liniilor de cale ferata sau tensiunea electrica prevazute de respectivele STI
sunt incompatibile cu cele ale liniei existente;
c) pentru orice proiect referitor la reabilitarea, extinderea sau
modernizarea unei linii existente, atunci cand aplicarea respectivelor STI
compromite viabilitatea economica a proiectului si/sau compatibilitatile
sistemului feroviar existente in Romania;
d) in cazul in care, ca urmare a unui accident sau a unei catastrofe
naturale, conditiile de restabilire rapida a retelei nu permit, din punct de
vedere economic ori tehnic, aplicarea partiala sau totala a STI
corespunzatoare;
e) pentru vagoanele de provenienta sau cu destinatia din/catre un stat in
care ecartamentul este diferit de cel al retelei feroviare din Romania.
CAP. 3
Constituentii de interoperabilitate
Art. 8
(1) Producatorii, comerciantii si utilizatorii implicati iau toate masurile
necesare astfel incat constituentii de interoperabilitate:
a) sa nu fie introdusi pe piata decat daca permit realizarea
interoperabilitatii sistemului de transport feroviar conventional din Romania
cu sistemul de transport feroviar conventional transeuropean, cu satisfacerea
cerintelor esentiale;
b) sa fie folositi in domeniul lor de utilizare, conform cu destinatia lor,
si sa fie instalati si intretinuti in mod corespunzator.
(2) Autoritatea competenta ia toate masurile necesare in vederea asigurarii
respectarii de catre producatori, comercianti si utilizatorii implicati a
prevederilor alin. (1).
(3) Dispozitiile prevazute la alin. (1) nu constituie piedici pentru
punerea pe piata a acestor constituenti in alte domenii de activitate.
(4) Nerespectarea dispozitiilor alin. (1) se sanctioneaza conform
prevederilor art. 20 - 22.
Art. 9
Pe teritoriul Romaniei nu se admite interzicerea, restrangerea sau impiedicarea
punerii pe piata a constituentilor de interoperabilitate pentru utilizarea lor
in cadrul sistemului de transport feroviar conventional in vederea conectarii
acestuia la sistemul de transport feroviar conventional transeuropean, daca
acestea indeplinesc prevederile prezentei hotarari. In mod particular, nu se
pot cere verificari care au fost deja efectuate de catre organismul notificat
conform prevederilor prezentei hotarari, in cadrul procedurii declaratiei
"CS" de conformitate sau a aptitudinii de utilizare, ale caror
elemente sunt date in anexa nr. 4.
Art. 10
(1) Se considera conformi cu cerintele esentiale aplicabile, prevazute de
prezenta hotarare, acei constituenti de interoperabilitate care sunt prevazuti
in declaratia "CS" de conformitate sau in declaratia "CS"
de aptitudini de utilizare.
(2) Conformitatea unui constituent de interoperabilitate cu cerintele
esentiale corespunzatoare si, daca este cazul, aptitudinea sa de utilizare sunt
stabilite in conformitate cu conditiile prevazute de STI corespunzatoare,
inclusiv cu specificatiile europene relevante, atunci cand acestea exista.
(3) Prevederile specificatiilor europene prevazute la alin. (2), publicate
in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene, se transpun in legislatia
nationala, se aproba prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor
si turismului si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 11
Atunci cand se considera ca normele sau specificatiile tehnice nu
indeplinesc cerintele esentiale, autoritatea competenta le retrage partial ori
in totalitate, dupa caz.
Art. 12
In cazul in care se constata ca un constituent de interoperabilitate,
prevazut in declaratia "CS" de conformitate sau a aptitudinii de
utilizare, introdus pe piata si utilizat pe teritoriul Romaniei conform
destinatiei sale, nu satisface cerintele esentiale, autoritatea competenta ia
toate masurile necesare pentru a-i restrange domeniul de aplicare, pentru a-i
interzice folosirea sau pentru a-l retrage de pe piata, mai ales daca
neconformitatea este datorata:
a) unei nerespectari a cerintelor esentiale;
b) unei aplicari gresite a specificatiilor europene, atunci cand se bazeaza
pe aplicarea acestor specificatii europene;
c) unei insuficiente a specificatiei europene.
Art. 13
(1) Pentru stabilirea declaratiei "CS" de conformitate sau a
aptitudinii de utilizare a unui constituent de interoperabilitate, producatorul
sau reprezentantul sau autorizat aplica dispozitiile prevazute de STI relevanta,
asa cum sunt preluate in ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si
turismului.
(2) Evaluarea conformitatii sau a aptitudinii de utilizare a unui
constituent de interoperabilitate este efectuata de organismul notificat,
conform prevederilor prezentei hotarari, caruia producatorul sau reprezentantul
sau autorizat i-a incredintat cererea.
(3) In cazul in care constituentii de interoperabilitate fac obiectul altor
reglementari legale care acopera alte subiecte, declaratia "CS" de
conformitate sau a aptitudinii de utilizare indica faptul ca acesti
constituenti de interoperabilitate raspund, de asemenea, si cerintelor
respectivelor reglementari.
(4) In cazul in care nici producatorul, nici reprezentantul sau autorizat
nu au sediul in Romania, obligatiile prevazute la alin. (1), (2) si (3) se afla
in sarcina importatorului. Aceleasi obligatii se aplica oricarei persoane
fizice sau juridice romane care asambleaza constituentii de interoperabilitate
sau parti ale constituentilor de interoperabilitate de origini diverse ori care
produce constituenti de interoperabilitate pentru uz propriu, cu respectarea
prevederilor prezentei hotarari.
(5) Fara a incalca prevederile art. 12:
a) atunci cand se constata ca declaratia "CS" de conformitate a
fost stabilita neadecvat, producatorului, reprezentantului sau autorizat sau
importatorului, dupa caz, i se cere de catre autoritatea competenta sa readuca
constituentul de interoperabilitate in stare de conformitate si sa procedeze
astfel incat sa inceteze aceasta situatie;
b) in cazul in care neconformitatea persista, autoritatea competenta ia
toate masurile necesare pentru a restrange sau a interzice punerea pe piata a
constituentilor de interoperabilitate in cauza ori asigura retragerea sa de pe
piata conform procedurilor prevazute in art. 12.
CAP. 4
Subsisteme
Art. 14
(1) Punerea in functiune a subsistemelor de natura structurala componente
ale sistemului de transport feroviar conventional conectat la sistemul de
transport feroviar conventional transeuropean, care sunt amplasate sau in
functiune pe teritoriul Romaniei, trebuie sa fie autorizata de Autoritatea
Feroviara Romana - AFER, conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 95/1998
privind infiintarea unor institutii publice in subordinea Ministerului
Transporturilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 3/2002, cu modificarile
si completarile ulterioare.
(2) In acest scop Autoritatea Feroviara Romana - AFER ia toate masurile
adecvate pentru ca aceste subsisteme sa nu poata fi puse in functiune decat
daca sunt proiectate, construite si instalate astfel incat sa indeplineasca
cerintele esentiale, atunci cand sunt integrate in sistemul de transport
feroviar conventional conectat la sistemul de transport feroviar conventional
transeuropean. Autoritatea Feroviara Romana - AFER va verifica in mod special
compatibilitatea acestor subsisteme cu sistemul in care ele se integreaza.
(3) Autoritatea Feroviara Romana - AFER verifica la punerea in functiune si
apoi periodic faptul ca aceste subsisteme sunt exploatate si intretinute
conform cerintelor esentiale specifice lor.
(4) In cazul unei reabilitari sau al unei modernizari, gestionarul de
infrastructura ori operatorul feroviar prezinta Autoritatii Feroviare Romane -
AFER un dosar care descrie proiectul. Autoritatea Feroviara Romana - AFER
analizeaza acest dosar si, tinand cont de strategia de punere in functiune
indicata in ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului,
care a preluat STI relevanta pentru cazul respectiv, decide daca importanta
lucrarilor justifica necesitatea unei autorizatii noi de punere in functiune in
sensul prezentei hotarari. Aceasta autorizatie de punere in functiune este
necesara de fiecare data cand nivelul de siguranta a circulatiei poate fi
afectat de lucrarile luate in considerare.
Art. 15
Pe teritoriul Romaniei nu se admite interzicerea, restrangerea sau
impiedicarea construirii, punerii in functiune si exploatarii subsistemelor de
natura structurala, componente ale sistemului de transport feroviar
conventional care satisfac cerintele esentiale relevante. In special nu se pot
cere verificari care au fost deja efectuate de catre organismul notificat
conform prevederilor prezentei hotarari, in cadrul procedurii privind declaratia
"CS" de verificare, ale carei elemente sunt prevazute in anexa nr. 5.
Art. 16
(1) Se considera ca interoperabile si conforme cu cerintele esentiale
implicate subsistemele de natura structurala, componente ale sistemului de
transport feroviar conventional care sunt prevazute in declaratia
"CS" de verificare.
(2) Verificarea interoperabilitatii in concordanta cu cerintele esentiale a
unui subsistem de natura structurala, component al sistemului de transport
feroviar conventional, este stabilita prin referire la STI atunci cand acestea
exista.
Art. 17
(1) In vederea stabilirii declaratiei "CS" de verificare,
entitatea contractanta sau reprezentantul sau autorizat invita organismul
notificat pe care l-a ales in acest scop sa aplice procedura de verificare
"CS" indicata in anexa nr. 6.
(2) Sarcina organismului notificat, insarcinat cu verificarea
"CS" a unui subsistem, incepe din etapa de proiectare si acopera
intreaga perioada de construire pana la etapa de receptie, inaintea punerii in
functiune a subsistemului. Ea cuprinde, de asemenea, verificarea interfetelor
subsistemului in cauza, in raport cu sistemul in care este incorporat,
bazandu-se pe informatiile disponibile in ordinul ministrului transporturilor,
constructiilor si turismului de preluare a STI relevante si in registrele
prevazute la art. 19.
(3) Organismul notificat este responsabil cu intocmirea dosarului tehnic
care trebuie sa insoteasca declaratia "CS" de verificare. Acest dosar
tehnic contine toate documentele necesare referitoare la caracteristicile
subsistemului, precum si, daca este cazul, toate documentele care certifica
conformitatea cu constituentii de interoperabilitate. Dosarul contine, de
asemenea, toate elementele referitoare la conditiile si limitele de utilizare,
instructiuni de intretinere, de supraveghere continua sau periodica, de reglaj
si intretinere.
CAP. 5
Organisme notificate
Art. 18
(1) Organismul care solicita sa fie notificat, pentru a fi desemnat cu
aplicarea procedurii de evaluare a conformitatii sau a aptitudinilor de
utilizare a constituentilor de interoperabilitate la care s-a facut referire in
art. 13, precum si cu aplicarea procedurii de verificare a subsistemelor la
care s-a facut referire in art. 17, adreseaza o cerere in acest sens
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
(2) Evaluarea organismului care solicita sa fie notificat se face de o
comisie de specialisti din cadrul Ministerului Transporturilor, Constructiilor
si Turismului, numita prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor
si turismului. Presedintele comisiei este secretarul de stat cu atributii in
domeniul transportului feroviar, iar in componenta comisiei trebuie numiti
specialisti in domeniile de expertiza relevante; din comisie nu pot lipsi
specialisti din domeniile: feroviar, integrare europeana, economic si juridic.
(3) Pentru evaluarea organismului care solicita sa fie notificat, comisia
mentionata la alin. (2) aplica criteriile prevazute in anexa nr. 7. Metodologia
de evaluare a organismelor notificate se aproba prin ordin al ministrului
transporturilor, constructiilor si turismului.
(4) Organismul care satisface criteriile de evaluare prevazute in normele
europene relevante, adoptate in Romania, este desemnat ca organism notificat
prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, in
care se precizeaza domeniul de competenta al acestuia si care se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(5) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului retrage
desemnarea acordata unui organism care nu mai satisface criteriile prevazute in
anexa nr. 7, prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si
turismului, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
CAP. 6
Registre ale infrastructurii si ale materialului rulant
Art. 19
(1) Autoritatea Feroviara Romana - AFER va asigura publicarea si
actualizarea anuala a registrelor infrastructurii si ale materialului rulant.
Aceste registre trebuie sa prezinte caracteristicile principale pentru fiecare
subsistem sau parte a subsistemului, de exemplu parametrii de baza, si
corelatia lor cu caracteristicile prescrise prin ordinul ministrului
transporturilor, constructiilor si turismului de preluare a STI aplicabile.
(2) In acest scop, fiecare ordin al ministrului transporturilor,
constructiilor si turismului, care preia STI, va preciza informatiile care
trebuie sa fie incluse in registrele infrastructurii si ale materialului
rulant.
CAP. 7
Sanctiuni
Art. 20
Incalcarea prevederilor prezentei hotarari atrage raspunderea materiala,
civila, contraventionala sau penala, dupa caz, a celor vinovati.
Art. 21
(1) Constituie contraventii si se sanctioneaza astfel:
a) nerespectarea prevederilor art. 8 alin. (1), cu amenda de la 50.000.000
lei la 200.000.000 lei, retragerea de pe piata si/sau interzicerea utilizarii
si introducerii pe piata a constituentilor de interoperabilitate in cauza;
b) nerespectarea prevederilor art. 9, cu amenda de la 100.000.000 lei la
200.000.000 lei;
c) nerespectarea prevederilor art. 13 alin. (5) lit. b), cu amenda de la
100.000.000 lei la 200.000.000 lei;
d) nerespectarea prevederilor art. 15, cu amenda de la 100.000.000 lei la
200.000.000 lei;
e) nerespectarea prevederilor art. 19 alin. (1), cu amenda de la 50.000.000
lei la 200.000.000 lei;
f) nerespectarea prevederilor art. 23, cu amenda de la 50.000.000 lei la
200.000.000 lei.
(2) Sanctiunile se aplica si persoanelor juridice.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
organele de control imputernicite prin ordin al ministrului transporturilor,
constructiilor si turismului.
(4) In cazul in care subiectul activ al contraventiilor prevazute la alin.
(1) lit. c) si f) este organismul desemnat sau agreat de Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului, constatarea contraventiilor si
aplicarea sanctiunilor se fac de catre minister.
(5) Contravenientul poate achita, pe loc sau in termen de cel mult 48 de
ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data
comunicarii acestuia, jumatate din minimul amenzii prevazute la alin. (1),
agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal.
Art. 22
Contraventiilor prevazute la art. 21 alin. (1) le sunt aplicabile
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002,
cu modificarile ulterioare.
CAP. 8
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 23
Toate deciziile luate de organele competente in aplicarea prezentei
hotarari privind evaluarea de conformitate sau a aptitudinilor de utilizare a
constituentilor de interoperabilitate, verificarea constituentilor sistemului
de transport feroviar conventional transeuropean, precum si deciziile luate in
aplicarea art. 12 si 13 trebuie motivate. Ele sunt notificate in termen de 30
de zile partilor interesate, cu indicarea cailor de actiune prevazute de
legislatia in vigoare si a termenelor la care aceste actiuni trebuie introduse.
Art. 24
Dispozitiile corespunzatoare fiecarei STI vor fi puse in aplicare prin
ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, conform modalitatilor proprii fiecarei
STI.
Art. 25
Anexele nr. 1 - 7 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Traian Panait,
secretar de stat
ANEXA 1
SISTEMUL DE TRANSPORT FEROVIAR CONVENTIONAL
conectat la sistemul de transport feroviar conventional transeuropean
1. Infrastructura
Infrastructura sistemului de transport feroviar conventional este formata
din linii ale retelei de transport feroviar prevazute in Legea privind
realizarea, dezvoltarea si modernizarea retelei de transport de interes
national si european nr. 203/2003, necesare pentru a se realiza conectarea cu
sistemul de transport feroviar conventional transeuropean.
In sensul prezentei hotarari, aceasta retea poate fi subdivizata in
urmatoarele categorii:
- linii prevazute pentru traficul de calatori;
- linii prevazute pentru trafic mixt, calatori si marfa;
- linii special concepute sau amenajate pentru trafic de marfa;
- noduri feroviare de calatori;
- noduri feroviare de marfa, inclusiv terminale intermodale;
- linii de conectare intre elementele de mai sus.
Aceste infrastructuri includ sistemele de gestiune a traficului, de
localizare a materialului rulant si de circulatie a trenurilor: sisteme de
prelucrare a datelor si de telecomunicatii prevazute pentru transportul de
calatori de lunga distanta si transportul de marfa pe retea, cu scopul de a
garanta exploatarea sigura si armonioasa a retelei si gestiunea eficace a
traficului.
2. Materialul rulant
Materialul rulant cuprinde tot materialul apt sa circule pe toata reteaua
sau pe o parte a retelei de transport feroviare conventionale si cuprinde:
- trenuri automotoare electrice sau cu motoare termice;
- locomotive cu motoare termice sau locomotive electrice;
- vagoanele de calatori;
- vagoanele de marfa, inclusiv materialul rulant conceput pentru
transportul camioanelor.
Fiecare dintre aceste categorii trebuie subdivizata in:
- material rulant pentru utilizare internationala;
- material rulant pentru utilizare nationala,
luandu-se in calcul utilizarea locala, regionala sau de lunga distanta a
materialului rulant.
3. Compatibilitatea sistemului de transport feroviar conventional cu
sistemul de transport feroviar conventional transeuropean
Calitatea transportului feroviar desfasurat in trafic european necesita,
intre altele, existenta unor compatibilitati depline intre infrastructura,
cuprinzand instalatiile fixe in toate subsistemele implicate, si materialul
rulant, inclusiv componentele aflate la bord ale tuturor subsistemelor
implicate. De aceasta compatibilitate depind nivelurile de performanta, de
securitate, de calitate si de cost ale serviciului de transport.
ANEXA 2
SUBSISTEME
1. Lista subsistemelor
Pentru aplicarea prezentei hotarari, sistemul de transport feroviar
conventional poate fi divizat in urmatoarele doua subsisteme:
a) referitor la domenii de natura structurala:
- infrastructura;
- energie;
- comanda, control si semnalizare;
- exploatare si gestiune a traficului;
- material rulant; sau
b) referitor la domenii de natura functionala:
- intretinere;
- aplicatii telematice pentru serviciile de calatori si serviciile de
marfa.
2. Descrierea subsistemelor
Pentru fiecare subsistem sau parte a subsistemului, lista elementelor si
aspectelor legate de interoperabilitate este propusa cu ocazia elaborarii
proiectelor ordinelor ministrului transporturilor, constructiilor si
turismului, care preiau STI elaborate de Comisia Europeana.
Fara a prejudicia alegerea aspectelor, a constituentilor de
interoperabilitate sau ordinea in care subsistemele vor fi subiecte ale STI,
subsistemele cuprind, in special:
2.1. Infrastructura:
Linia curenta, aparatele de cale, lucrarile de arta, cum sunt: podurile,
tunelurile etc., infrastructura aferenta statiilor, cum sunt: peroanele,
drumurile de acces, inclusiv cele pentru persoanele cu handicap locomotor etc.,
echipamentele de securitate si de protectie.
2.2. Energie:
Sistemul de electrificare, liniile de contact si dispozitivele de captare a
curentului.
2.3. Comanda, control si semnalizare:
Toate echipamentele necesare pentru a asigura securitatea, comanda si
controlul deplasarii trenurilor autorizate sa circule pe retea.
2.4. Exploatarea si gestiunea traficului:
Procedurile si echipamentele asociate care permit sa se asigure o
exploatare coerenta a diferitelor subsisteme structurale atat in functionarea
normala, cat si in functionarea in caz de avarie, cuprinzand in special
conducerea trenurilor, planificarea si gestiunea traficului. Calificarile
profesionale necesare pentru realizarea serviciilor transfrontaliere.
2.5. Aplicatii telematice:
Conform anexei nr. 1, aceste subsisteme cuprind doua parti:
a) aplicatii pentru serviciile de calatori, cuprinzand sistemele de
informare a calatorilor inainte si in timpul calatoriei, sistemele de
rezervare, sistemele de plata, gestiunea bagajelor, gestiunea corespondentelor
intre trenuri si cu alte moduri de transport;
b) aplicatii pentru serviciile de marfa, cuprinzand sistemele de informare
- urmarirea in timp real a marfurilor si trenurilor, sistemele de triere si de
alocare, sistemele de rezervare, de plata si facturare, gestiunea
corespondentelor cu alte moduri de transport, producerea documentelor
electronice insotitoare.
2.6. Material rulant:
Structura, sistemul de comanda si control al ansamblului de echipamente ale
trenului, echipamentele de tractiune si de transformare a energiei, de franare,
de cuplare, organele de rulare - boghiuri si osii, si suspensia, usile,
interfetele om-masina, precum mecanicul de locomotiva, personalul de bord, calatorii,
inclusiv persoanele cu handicap locomotor, dispozitivele de securitate pasive
sau active, dispozitivele necesare pentru sanatatea pasagerilor si a
personalului de bord.
2.7. Intretinere:
Procedurile, echipamentele asociate, instalatiile logistice de intretinere,
rezervele care permit asigurarea operatiunilor de intretinere corectiva si
preventiva cu caracter obligatoriu, prevazute pentru asigurarea
interoperabilitatii sistemului feroviar si garantarea performantelor necesare.
ANEXA 3
CERINTE ESENTIALE
1. Cerinte generale
1.1. Siguranta circulatiei trenurilor
1.1.1. Conceptia, constructia sau asamblarea, intretinerea si monitorizarea
componentelor critice pentru securitate si, in mod deosebit, a elementelor care
participa la circulatia trenurilor trebuie sa garanteze securitatea la
nivelurile corespunzatoare obiectivelor fixate pentru retea, inclusiv in
situatiile degradate specificate.
1.1.2. Parametrii implicati in contactul roata-sina trebuie sa respecte
criteriile de stabilitate a rularii necesare pentru a garanta o circulatie in
deplina securitate la viteza maxima autorizata.
1.1.3. Componentele utilizate trebuie sa reziste la solicitarile normale
sau exceptionale specifice in timpul duratei lor de serviciu. Repercusiunile
defectarilor accidentale asupra sigurantei circulatiei trenurilor trebuie
limitate prin mijloace corespunzatoare.
1.1.4. Conceptia instalatiilor fixe si a materialului rulant, precum si
alegerea materialelor utilizate trebuie sa aiba in vedere limitarea producerii,
propagarii si efectelor focului si fumului in caz de incendiu.
1.1.5. Dispozitivele destinate a fi manevrate de catre utilizatori trebuie
concepute in asa fel incat sa nu compromita exploatarea sigura a lor sau
sanatatea si securitatea utilizatorilor, chiar in cazul utilizarii
necorespunzatoare a acestora fata de instructiunile afisate.
1.2. Fiabilitate si disponibilitate
Monitorizarea si intretinerea elementelor fixe sau mobile care participa la
circulatia trenurilor trebuie organizate, efectuate si cuantificate astfel
incat sa mentina functionarea lor in conditiile prevazute.
1.3. Sanatate
1.3.1. Materialele susceptibile, in modul lor de utilizare, de a pune in
pericol sanatatea persoanelor care au acces la acestea nu trebuie sa fie
folosite in trenurile si in infrastructurile feroviare.
1.3.2. Alegerea, punerea in opera si utilizarea acestor materiale trebuie
sa vizeze limitarea emiterii de fum sau gaze nocive si periculoase in caz de
incendiu.
1.4. Protectia mediului
1.4.1. Impactul asupra mediului, datorat realizarii si exploatarii
sistemului feroviar national conventional, trebuie evaluat si luat in calcul la
proiectarea sistemului in concordanta cu dispozitiile legale in vigoare.
1.4.2. Materialele utilizate in trenuri si in infrastructuri trebuie sa
evite emisia de fum sau gaze nocive si periculoase pentru mediu, mai ales in
caz de incendiu.
1.4.3. Materialul rulant si sistemele de alimentare cu energie trebuie
concepute si realizate pentru a fi compatibile din punct de vedere
electromagnetic cu instalatiile, echipamentele si retelele publice sau private
cu care acestea pot interfera.
1.4.4. Exploatarea sistemului de transport feroviar conventional trebuie sa
respecte nivelurile reglementate de poluare sonora.
1.4.5. Exploatarea sistemului de transport feroviar conventional nu trebuie
sa produca in sol un nivel inadmisibil de vibratii pentru activitatile si
spatiul adiacent infrastructurii, in conditii normale de intretinere.
1.5. Compatibilitate tehnica
Caracteristicile tehnice ale infrastructurii si instalatiilor fixe trebuie
sa fie compatibile intre ele si cu cele ale trenurilor ce vor fi folosite in
sistemul de transport feroviar conventional transeuropean.
In cazul in care respectarea acestor caracteristici se arata dificila in
unele parti ale retelei, vor putea fi puse in opera solutii temporare care sa
garanteze compatibilitatea pe viitor.
2. Cerinte specifice fiecarui subsistem
2.1. Infrastructuri
2.1.1. Securitate
Pentru evitarea accesului sau interventiilor nedorite in instalatii trebuie
luate masuri corespunzatoare.
Masurile trebuie luate pentru limitarea pericolelor la care sunt supuse
persoanele, mai ales la trecerea trenurilor prin statii.
Infrastructurile la care publicul are acces trebuie sa fie concepute si
realizate astfel incat sa se limiteze riscul pentru securitatea persoanelor
(stabilitate, incendiu, acces, evacuare, peroane etc.).
Trebuie prevazute masuri corespunzatoare pentru a lua in calcul conditiile
particulare din tunelele de lungimi mari.
2.2. Energie
2.2.1. Securitate
Functionarea instalatiilor de alimentare cu energie nu trebuie sa
compromita siguranta circulatiei trenurilor sau securitatea persoanelor:
utilizatorii, personalul de exploatare, locuitorii din vecinatatea caii si
terte parti.
2.2.2. Protectia mediului
Functionarea instalatiilor de alimentare cu energie electrica sau termica
nu trebuie sa perturbe mediul peste limitele specificate.
2.2.3. Compatibilitate tehnica
Sistemele de alimentare cu energie electrica/termica utilizate trebuie:
- sa permita trenurilor sa realizeze performantele specificate;
- in cazul sistemelor de alimentare cu energie electrica, sa fie
compatibile cu dispozitivele de captare a curentului instalate pe trenuri.
2.3. Comanda, control si semnalizare
2.3.1. Siguranta circulatiei trenurilor
Instalatiile de comanda, control si semnalizare utilizate trebuie sa
permita o circulatie a trenurilor care sa prezinte nivelul de securitate
corespunzator obiectivelor fixate pentru retea.
Sistemele de comanda, control si semnalizare trebuie sa continue sa permita
circulatia in deplina siguranta a trenurilor autorizate pentru a circula in caz
de avarie.
2.3.2. Compatibilitate tehnica
Toata infrastructura noua si tot materialul rulant nou, construite sau
dezvoltate dupa adoptarea sistemelor de comanda, control si semnalizare
compatibile, trebuie sa fie adaptate pentru a utiliza aceste sisteme.
Echipamentele de comanda, control si semnalizare instalate in cabina de
conducere a trenurilor trebuie sa permita o exploatare normala, in conditiile
specificate, in cadrul sistemului de transport feroviar conventional, precum si
asigurarea interoperabilitatii cu sistemul de transport feroviar conventional
transeuropean.
2.4. Material rulant
2.4.1. Siguranta circulatiei trenurilor
Structurile materialului rulant si a legaturilor dintre vehiculele feroviare
trebuie concepute astfel incat sa protejeze spatiile unde se afla calatorii si
spatiile de conducere in caz de coliziune sau de deraiere.
Echipamentele electrice nu trebuie sa compromita siguranta in functionare a
instalatiilor de comanda, control si semnalizare.
Tehnicile de franare si eforturile exercitate trebuie sa fie compatibile cu
conceptia liniilor, a lucrarilor de arta si a sistemelor de semnalizare.
Trebuie luate masuri corespunzatoare in ceea ce priveste accesul la
componentele sub tensiune, pentru a nu pune in pericol securitatea persoanelor.
In caz de pericol, dispozitivele trebuie sa permita calatorilor sa
informeze mecanicul de locomotiva si totodata sa permita personalului de
insotire al trenului sa comunice cu acesta. Usile de acces trebuie sa fie
dotate cu un sistem de inchidere si deschidere care sa garanteze securitatea
pasagerilor.
Trebuie prevazute si semnalizate iesiri de siguranta.
Trebuie prevazute dispozitii corespunzatoare pentru a lua in calcul
conditiile particulare de siguranta in tunelurile de lungimi mari.
La bordul trenurilor este obligatoriu un sistem de iluminare de siguranta
cu o intensitate si o autonomie suficiente.
Trenurile trebuie echipate cu un sistem de sonorizare care sa permita transmiterea
mesajelor catre pasageri de catre personalul de bord si de cel de la sol.
2.4.2. Fiabilitate si disponibilitate
Conceperea echipamentelor esentiale, de rulare, de tractiune si de franare,
precum si cele de comanda si control trebuie sa permita trenului, in situatia
de avarie specificata, sa-si continue deplasarea fara consecinte nefaste pentru
echipamentele ramase in serviciu.
2.4.3. Compatibilitate tehnica
Echipamentele electrice trebuie sa fie compatibile cu functionarea instalatiilor
de comanda, control si semnalizare.
In cazul tractiunii electrice, caracteristicile dispozitivelor de captare a
curentului trebuie sa permita circulatia trenurilor folosind sistemele de
alimentare cu energie a sistemului de transport feroviar conventional conectat
la sistemul de transport feroviar conventional transeuropean.
Caracteristicile materialului rulant trebuie sa-i permita acestuia sa
circule pe toate liniile pe care este prevazuta exploatarea sa.
2.5. Intretinere
2.5.1. Sanatate si securitate
Instalatiile tehnice si procedeele utilizate in unitatile de intretinere
trebuie sa garanteze securitatea exploatarii subsistemelor si sa nu constituie
un pericol pentru sanatate si securitate.
2.5.2. Protectia mediului
Instalatiile tehnice si procedeele utilizate in unitatile de intretinere nu
trebuie sa depaseasca nivelurile de zgomot admisibile pentru mediul
inconjurator.
2.5.3. Compatibilitate tehnica
Instalatiile de intretinere pentru materialul rulant conventional trebuie
sa permita sa se efectueze operatiunile de siguranta, de igiena si de confort
asupra intregului material rulant pentru care au fost proiectate.
2.6. Exploatarea si gestiunea traficului
2.6.1. Siguranta circulatiei trenurilor
Punerea in concordanta a regulilor de exploatare a retelelor, precum si
calificarea mecanicilor de locomotiva si a personalului de bord si din centrele
de comanda trebuie sa garanteze o exploatare sigura, tinandu-se cont de
exigentele diferite ale serviciilor transfrontaliere si interioare.
Operatiunile si periodicitatea de intretinere, formarea si calificarea
personalului de intretinere din centrele de comanda, precum si sistemul de
asigurare a calitatii aplicat in centrele de comanda si de intretinere ale operatorilor
de transport feroviar interesati trebuie sa garanteze un nivel ridicat de
securitate.
2.6.2. Fiabilitate si disponibilitate
Operatiunile si periodicitatea de intretinere, formarea si calificarea
personalului de intretinere din centrele de comanda, precum si sistemele de
asigurare a calitatii aplicate de operatorii de transport feroviar interesati
in centrele de comanda si de intretinere trebuie sa garanteze un inalt nivel de
fiabilitate si de disponibilitate a sistemului.
2.6.3. Compatibilitate tehnica
Punerea in concordanta a regulilor de exploatare a retelelor, precum si
calificarea mecanicilor de locomotiva, a personalului de bord si a personalului
insarcinat cu gestionarea circulatiei trebuie sa garanteze eficacitatea
exploatarii sistemului de transport feroviar conventional, precum si conectarea
acestuia cu sistemul de transport feroviar conventional transeuropean,
tinandu-se cont de exigentele diferite ale serviciilor transfrontaliere si
interioare.
2.7. Aplicatiile telematicii pentru serviciile de calatori si marfa
2.7.1. Compatibilitate tehnica
Cerintele esentiale in domeniul aplicatiilor telematicii, garantand o
calitate in serviciu minima pentru calatori si pentru clienti in sectorul de
marfa, se refera mai ales la compatibilitatea tehnica.
Pentru aplicatiile acesteia trebuie sa se asigure:
- bazele de date, software si protocoalele de comunicatii de date sa fie
dezvoltate pentru a garanta maximum de posibilitati de schimb de date, pe de o
parte, intre diferite aplicatii, pe de alta parte, intre operatori de transport
feroviar diferiti, exceptand datele comerciale confidentiale;
- acces usor la informatii pentru utilizatori.
2.7.2. Fiabilitate, disponibilitate
Modurile de utilizare, de gestiune, de actualizare si de intretinere a
acestor baze de date, software si protocoalele de comunicatii de date trebuie
sa garanteze eficacitatea acestor sisteme si calitatea serviciului.
2.7.3. Sanatate
Interfetele acestor sisteme cu utilizatorii trebuie sa respecte regulile
minime ergonomice si protectia sanatatii.
2.7.4. Securitate
Nivelurile de integritate si de fiabilitate convenabile trebuie sa fie
asigurate pentru stocarea sau transmiterea informatiilor legate de securitate.
ANEXA 4
CONFORMITATEA SI APTITUDINEA
de utilizare a constituentilor de interoperabilitate
1. Constituenti de interoperabilitate
Declaratia "CS" se aplica constituentilor de interoperabilitate
care se refera la interoperabilitatea sistemului de transport feroviar
conventional, prevazut la art. 3. Acesti constituenti de interoperabilitate pot
fi:
1.1. Constituenti de uz general
Acestia sunt constituenti care nu sunt specifici sistemului feroviar si
care pot fi utilizati asa cum sunt in alte domenii.
1.2. Constituenti de uz general cu caracteristici specifice
Sunt constituenti care nu sunt specifici sistemului feroviar, dar care
trebuie sa demonstreze performante specifice atunci cand sunt utilizati in domeniul
feroviar.
1.3. Constituenti specifici
Sunt constituenti care sunt specifici aplicatiilor feroviare.
2. Domeniul de aplicare
Declaratia "CS" prevede:
- fie evaluarea de catre unul sau mai multe organisme notificate a
conformitatii intrinsece a unui constituent de interoperabilitate, considerat
izolat, cu specificatiile tehnice pe care trebuie sa le respecte;
- fie evaluarea/aprecierea de catre unul sau mai multe organisme notificate
a aptitudinii de utilizare, considerat in mediul sau feroviar, in particular in
cazul in care interfetele sunt implicate, in raport cu specificatiile tehnice,
mai ales de natura functionala, care trebuie verificate.
Procedurile de evaluare se aplica de catre organismul notificat atat in
stadiul de proiect, cat si in stadiul de productie conform modalitatilor
indicate in ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului,
de preluare a STI.
3. Continutul declaratiei "CS"
Declaratia "CS" de conformitate sau a aptitudinilor de utilizare
si documentele care o insotesc trebuie datate si semnate.
Aceasta declaratie trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente:
- referiri la prezenta hotarare;
- numele si adresa completa ale producatorului sau ale reprezentantului
autorizat, care este persoana fizica sau juridica cu sediul in Romania; in
cazul reprezentantului autorizat se indica, de asemenea, si numele
producatorului sau constructorului;
- descrierea constituentului de interoperabilitate: marca, tip etc.;
- indicarea procedurii de urmat pentru declararea conformitatii sau a
aptitudinii de utilizare, conform art. 13;
- toate descrierile relevante la care raspunde constituentul de
interoperabilitate si, in particular, conditiile de utilizare;
- numele si adresa organismului sau organismelor notificate care aplica
procedura privind conformitatea sau aptitudinea de utilizare si data
certificatului de examinare, precizand, daca este cazul, durata si conditiile
de valabilitate a certificatului;
- daca este cazul, referire la specificatiile europene preluate in
legislatia nationala;
- identificarea semnatarului imputernicit sa angajeze producatorul sau
reprezentantul autorizat.
ANEXA 5
DECLARATIE
de verificare a subsistemelor
Declaratia "CS" de verificare si documentele care o insotesc
trebuie sa fie datate si semnate.
Aceasta declaratie trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente:
- referinte la prezenta hotarare;
- numele si adresa entitatii contractante sau ale reprezentantului
autorizat, cu indicarea numelui si a adresei complete; in cazul
reprezentantului se indica, de asemenea, numele comercial al entitatii
contractante;
- descrierea succinta a subsistemului;
- numele si adresa organismului notificat care a procedat la verificarea
"CS" prevazuta la art. 17;
- referiri la documentele continute in dosarul tehnic;
- toate dispozitiile pertinente provizorii sau definitive la care trebuie
sa raspunda subsistemul si, in particular, daca este cazul, restrictiile sau
conditiile de exploatare;
- durata de valabilitate a declaratiei "CS", daca aceasta este
provizorie;
- identificarea semnatarului.
ANEXA 6
PROCEDURA
de verificare pentru subsisteme
1. Introducere
Verificarea "CS" este procedura prin care un organism notificat
verifica si certifica, la cererea unei entitati contractante sau a
reprezentantului autorizat, ca un subsistem este:
- conform dispozitiilor prezentei hotarari;
- conform cu alte dispozitii reglementare care sunt aplicabile si ca poate
fi pus in functiune.
2. Etape
Verificarea subsistemului cuprinde urmatoarele etape:
- conceptia si proiectarea de ansamblu;
- constructia subsistemului, cuprinzand in special executia lucrarilor de
inginerie civila, montajul constituentilor, reglajul ansamblului;
- incercarile finale ale subsistemului.
3. Certificare
Organismul notificat care este responsabil cu verificarea "CS"
elibereaza certificatul de conformitate destinat entitatii contractante sau
reprezentantului autorizat care, la randul sau, a eliberat declaratia
"CS" de verificare.
4. Dosarul tehnic
Dosarul tehnic care insoteste declaratia de verificare trebuie constituit
astfel:
- pentru infrastructuri: planuri de lucrari, procese-verbale de receptie a
sapaturilor si armaturilor, rapoarte de incercari si de control al betoanelor;
- pentru alte subsisteme: planuri generale si de detaliu conform cu
executia, scheme electrice si hidraulice, scheme ale circuitelor de comanda,
descrierea sistemelor informatice si de automatizare, manuale de functionare si
intretinere etc.;
- lista constituentilor de interoperabilitate incorporati in subsistem, conform
art. 3;
- copii de pe declaratia "CS" de conformitate sau a aptitudinilor
de utilizare pe care constituentii mentionati mai sus trebuie sa le
indeplineasca, conform dispozitiilor art. 13, insotite, daca este cazul, de
note de calcul corespunzatoare si de o copie de pe inregistrarile incercarilor
si examinarilor facute de organismele notificate pe baza specificatiilor
tehnice comune;
- certificatul organismului notificat responsabil cu verificarea
"CS", insotit de note de calcul corespunzatoare, contrasemnate de
organism, prin care se stabileste ca proiectul respecta prevederile prezentei
hotarari si care precizeaza orice rezerva formulata in timpul verificarii si
care nu a fost retrasa; certificatul trebuie, de asemenea, insotit de rapoarte de
inspectie si de audit pe care organismul le-a redactat in cadrul misiunii sale,
asa cum este precizat la pct. 5.3 si 5.4.
5. Supraveghere
5.1. Scopul supravegherii "CS" este de a se asigura ca, in timpul
realizarii subsistemului, obligatiile care decurg din dosarul tehnic au fost
indeplinite.
5.2. Organismul notificat, insarcinat sa verifice realizarea subsistemului,
trebuie sa aiba acces in permanenta in santiere, in atelierele de productie, in
locuri de depozitare si, daca este cazul, de prefabricare, la instalatiile de
incercari si, in general, in toate locurile pe care el le considera necesare
pentru indeplinirea misiunii sale. Entitatea contractanta sau mandatarul sau
trebuie sa-i trimita toate documentele necesare in acest sens, in special
planurile de executie si documentatia tehnica referitoare la subsistem.
5.3. Organismul notificat insarcinat sa verifice realizarea subsistemului
efectueaza periodic audituri cu scopul de a se asigura ca dispozitiile
prezentei hotarari sunt respectate. El furnizeaza cu aceasta ocazie un raport
de audit la responsabilii insarcinati cu realizarea. Organismul notificat poate
solicita sa fie convocat pentru a participa la anumite faze ale productiei.
5.4. In plus, organismul notificat poate efectua vizite inopinate pe
santier sau in atelierele de productie. Cu ocazia acestor vizite organismul
notificat poate proceda la audituri complete sau partiale. El furnizeaza un
raport al vizitei si, daca este cazul, un raport de audit responsabililor
insarcinati cu realizarea subsistemului.
6. Depozitarea
Dosarul tehnic complet, intocmit conform pct. 4, trebuie depus de entitatea
contractanta sau de reprezentantul autorizat pentru sustinerea certificatului
de conformitate, certificat eliberat de organismul notificat insarcinat cu
verificarea subsistemului, in ordinea lucrarilor. Dosarul tehnic trebuie atasat
la declaratia "CS" de verificare pe care entitatea contractanta o
trimite autoritatii competente.
O copie a dosarului tehnic este pastrata de entitatea contractanta pe
timpul intregii durate de viata a subsistemului.
7. Publicare
Fiecare organism notificat publica periodic informatiile relevante
referitoare la:
- cererile primite pentru verificarea "CS";
- certificatele de conformitate eliberate;
- certificatele de conformitate refuzate.
8. Limba
Dosarele si corespondenta referitoare la procedurile de verificare
"CS" sunt redactate in limba romana.
ANEXA 7
CRITERIILE MINIMALE
care trebuie luate in considerare pentru notificarea organismelor
1. Organismul, directorul sau si personalul insarcinat sa execute
operatiunile de verificare nu pot sa intervina nici in mod direct, nici ca
mandatari in proiectarea, producerea, construirea, comercializarea sau
intretinerea constituentilor de interoperabilitate sau a subsistemelor ori in
exploatarea lor. Aceasta nu exclude posibilitatea unui schimb de informatii
intre producator sau constructor si organism.
2. Organismul si personalul insarcinat sa efectueze verificarea trebuie sa
execute operatiunile de verificare cu cea mai mare integritate profesionala si
cea mai mare competenta tehnica si trebuie sa fie liberi de orice presiuni si
stimulente, indeosebi de ordin financiar, care pot sa influenteze decizia lor
sau rezultatele verificarii lor, in special de cele care vin din partea unor
persoane sau grupuri de persoane interesate de rezultatele verificarilor.
3. Organismul trebuie sa dispuna de personal si sa detina mijloacele
necesare pentru a indeplini in mod corespunzator sarcinile tehnice si
administrative legate de efectuarea verificarilor; el trebuie, de asemenea, sa
aiba acces la materialul necesar pentru verificarile speciale.
4. Personalul insarcinat sa efectueze controale trebuie sa posede:
- pregatire tehnica si profesionala temeinica;
- cunostinte corespunzatoare in ceea ce priveste cerintele referitoare la
controalele pe care el le efectueaza si o practica suficienta in aceste
controale;
- aptitudinea ceruta pentru a redacta certificatele, procesele-verbale si
rapoartele care constituie materializarea controalelor efectuate.
5. Independenta personalului insarcinat sa efectueze controlul trebuie sa
fie garantata. Remunerarea fiecarui agent nu trebuie sa fie nici in functie de
numarul controalelor pe care le efectueaza, nici de rezultatele acestor
controale.
6. Organismul trebuie sa semneze o asigurare de raspundere civila numai
daca aceasta raspundere nu este acoperita de stat pe baza prevederilor legale in
vigoare sau daca aceste controale nu au fost efectuate in mod direct de catre
stat.
7. Personalul organismului este obligat sa pastreze secretul profesional
pentru informatiile dobandite in exercitarea atributiilor sale, ce decurg din
respectarea prevederilor prezentei hotarari sau a altor reglementari, cu
exceptia situatiei in care informatiile sunt solicitate de autoritatile
competente ale statului.