HOTARARE Nr. 863 din 22 decembrie 1997
pentru aprobarea Statutului Societatii Comerciale "Compania Nationala de
Transporturi Aeriene Romane - TAROM" - S.A.
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 376 din 24 decembrie 1997
In temeiul prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 45/1997 privind
infiintarea Societatii Comerciale "Compania Nationala de Transporturi
Aeriene Romane - TAROM" - S.A.,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Statutul Societatii Comerciale "Compania Nationala de
Transporturi Aeriene Romane - TAROM" - S.A., anexa la prezenta hotarare.
Art. 2
Societatea Comerciala "Compania Nationala de Transporturi Aeriene
Romane - TAROM" - S.A. preia activul si pasivul Societatii Comerciale
"Compania de Transporturi Aeriene - TAROM" - S.A., pe baza balantei
de verificare de la data de 30 septembrie 1997 si in conditiile Ordonantei
Guvernului nr. 45/1997, substituindu-se acesteia in drepturile si obligatiile
ce fac obiectul litigiilor in curs de solutionare pe rolul instantelor de
judecata.
Art. 3
(1) Societatea Comerciala "Compania Nationala de Transporturi Aeriene
Romane - TAROM" - S.A. preia, conform planului de restructurare, prin
selectie, personalul de la fosta Societate Comerciala "Compania de
Transporturi Aeriene TAROM" - S.A.
(2) Personalul preluat in conditiile alin. (1) se considera transferat.
(3) Personalul nepreluat de la fosta Societate Comerciala "Compania de
Transporturi Aeriene - TAROM" - S.A. va fi disponibilizat, in conditiile
legii.
Art. 4
Anexa face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor
Traian Basescu
Ministru de stat,
ministrul muncii si
protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
Ministrul reformei,
Ilie Serbanescu
ANEXA 1
STATUTUL
Societatii Comerciale "Compania Nationala de Transporturi Aeriene Romane
- TAROM" - S.A.
CAP. 1
Denumirea, forma juridica, sediul, durata
Art. 1
Denumirea societatii comerciale
(1) Denumirea societatii este: Societatea Comerciala "Compania
Nationala de Transporturi Aeriene Romane - TAROM" - S.A.
(2) In toate actele, facturile, anunturile, publicatiile si in alte acte
emanand de la Societatea Comerciala "Compania Nationala de Transporturi
Aeriene Romane - TAROM" - S.A. se va inscrie denumirea acesteia, urmata de
cuvintele "societate pe actiuni" sau de initialele "S.A.",
de sediul social, de numarul de inmatriculare in Registrul comertului si de
codul fiscal.
Art. 2
Forma juridica a societatii comerciale
Societatea Comerciala "Compania Nationala de Transporturi Aeriene
Romane - TAROM" - S.A., denumita in continuare compania, este persoana
juridica romana, avand forma juridica de societate pe actiuni. Aceasta isi
desfasoara activitatea in conformitate cu legile romane si cu prezentul statut.
Art. 3
Sediul companiei
(1) Sediul companiei este in Bucuresti, sos. Bucuresti - Ploiesti km 16,5.
Sediul companiei va putea fi schimbat in alta localitate din Romania, pe baza
hotararii adunarii generale extraordinare a actionarilor, potrivit legii.
(2) Compania poate avea sucursale, reprezentante, agentii, birouri si alte
asemenea subunitati, in tara si in strainatate:
Art. 4
Durata companiei
Durata companiei este nelimitata.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate al companiei
Art. 5
Scopul companiei
Scopul companiei este realizarea de profit prin prestarea serviciilor in
domeniul transporturilor aeriene interne si internationale de calatori, de
bagaje, marfuri si posta, prin curse regulate si charter, precum si de alte
activitati in domenii conexe.
Art. 6
Obiectul de activitate
(1) Obiectul de activitate al companiei este:
a) efectuarea de transporturi aeriene interne si internationale de
calatori, de bagaje, marfuri si posta, prin curse regulate si charter, precum
si alte prestatii legate de executarea transportului aerian, scop in care
stabileste politica de trafic, tarife si dotare, incheie si executa conventii
si contracte cu parteneri din tara si din strainatate;
b) exploatarea, intretinerea si repararea aeronavelor, motoarelor, elicelor,
echipamentelor si instalatiilor acestora;
c) asistenta tehnica si servicii in domeniul transporturilor aeriene,
servicii si asistenta de zbor, inclusiv inchirierea de personal navigant si
tehnic;
d) asigurarea pregatirii personalului propriu in tara si in strainatate;
e) inchirierea, vanzarea, cumpararea de aeronave, motoare, elice,
echipamente, instalatii si componente ale acestora, precum si intermedierea
unor astfel de operatiuni;
f) efectuarea de operatiuni de import-export, in conditiile legii, studii,
proiecte, know-how, programe de intretinere si tehnologii, aeronave, motoare,
elice, echipamente, instalatii si componente ale acestora, materii si
materiale, carburanti si lubrifianti, marfuri, utilaje de sol, echipamente si
autospeciale, precum si alte activitati de comert exterior care asigura
utilizarea intensa si eficienta a mijloacelor de care dispune;
g) organizarea si efectuarea serviciilor de handling - pasageri, marfa si
tehnic - pe aeroporturile din tara si din strainatate pentru aeronavele proprii
sau ale altor operatori din tara sau din strainatate;
h) organizarea activitatilor necesare in vederea asigurarii serviciilor
pentru pasageri cu produse de catering la bordul aeronavelor proprii si ale
altor companii aeriene;
i) achizitionarea, directa si in consignatie, de produse de import si
indigene si comercializarea acestora in regim duty-free la bordul aeronavelor
proprii si ale altor companii aeriene, in magazinele sale din zona de tranzit a
aeroporturilor sau din alte spatii autorizate, la preturile de desfacere cu
amanuntul stabilite de companie, in conformitate cu prevederile legislatiei in
vigoare si cu cerintele specifice ale pietei;
j) activitati de reclama, publicitate, editare, tiparire si sponsorizare;
k) efectuarea de incasari si plati, prin conturi deschise la banci din tara
si din strainatate;
l) desfasurarea, in completarea activitatii de transport aerian, de
activitati de organizare, vanzare si promovare de programe turistice in Romania
si pe piata externa, cu sau fara cazare in spatii proprii sau inchiriate;
m) prestarea de servicii, in conexiune cu activitatea de transport aerian,
respectiv transport auto intern si international de marfuri si de calatori;
n) acordarea de consultanta interna si externa in domeniile aviatiei
civile, precum si scolarizarea si pregatirea de personal tehnic, navigant si
comercial;
o) efectuarea, in conditiile legii, a unor operatiuni comerciale de
import-export de materii prime si materiale, bunuri de larg consum, marfuri si
produse industriale si neindustriale, alimentare sau nealimentare, en gros si
en detail;
p) asigurarea de servicii de dezinsectie, dezinfectie si deparazitare la
avioanele si spatiile proprii sau inchiriate, ori ale altor companii sau in
spatii din incinta zonelor aeroporturilor din Romania;
q) asigurarea de servicii de analiza si decodificare a datelor inregistrate
la bordul aeronavelor proprii si, la cerere, pentru aeronavele altor operatori
aerieni;
r) efectuarea altor activitati conexe sau complementare obiectului de
activitate, menite sa asigure realizarea de profit in lei sau in valuta.
(2) Compania isi poate realiza obiectul de activitate direct sau prin
intermediul unor agenti economici ori persoane fizice, mandatate si autorizate,
precum si prin participare cu capital social la societati comerciale,
constituite sau in curs de constituire, cu obiect de activitate similar, in
conditiile legislatiei in vigoare.
CAP. 3
Capitalul social, actiunile
Art. 7
Capitalul social
(1) Capitalul social initial al companiei este in valoare de 62.819.825.000
lei, impartit in 2.512.793 actiuni nominative in valoare nominala de 25.000
lei, si se constituie prin preluarea capitalului social al Societatii
Comerciale "Compania de Transporturi Aeriene Romane - TAROM" - S.A.,
pe baza bilantului contabil intocmit la data de 30 septembrie 1997.
(2) Capitalul social initial este detinut de:
- statul roman, reprezentat de Ministerul Transporturilor, prin preluarea
cotei de 70% detinuta de Fondul Proprietatii de Stat, in suma de 43.973.878.000
lei, reprezentand 1.758.955 actiuni nominative in valoare nominala de 25.000
lei;
- Societatea de Investitii Financiare Muntenia, pentru cota de 30% in suma
de 18.845.947.000 lei, reprezentand 753.838 actiuni nominative in valoare
nominala de 25.000 lei.
(3) Capitalul social initial este subscris si varsat integral, in cotele
prevazute la alin. (2), de catre statul roman si de Societatea de Investitii
Financiare Muntenia.
(4) Capitalul social initial al companiei se majoreaza, in baza
prevederilor art. 19 din Ordonanta Guvernului nr. 45/1997, cu suma de
682.880.675.000 lei, subscris si varsat in intregime de statul roman, impartit
in 27.315.227 actiuni nominative in valoare nominala de 25.000 lei.
(5) Suma cu care se majoreaza capitalul social, conform alin. (4), se
compune din:
- 422.060.808.000 lei, reprezentand echivalentul a 102.388.373 U.S.D.,
platiti pana la data de 27 septembrie 1997 de catre Ministerul Finantelor
pentru rate, dobanzi si comisioane aferente creditelor contractate de
Societatea Comerciala "Compania de Transporturi Aeriene Romane -
TAROM" - S.A. pentru achizitionarea de aeronave;
- 260.819.867.000 lei, reprezentand majorari de intarziere datorate
Ministerului Finantelor pana la data de 27 septembrie 1997 de Societatea
Comerciala "Compania de Transporturi Aeriene Romane - TAROM" - S.A.,
pentru intarzieri in plata ratelor, dobanzilor si comisioanelor aferente
creditelor pentru achizitionarea de aeronave.
(6) Majorarea capitalului social este subscrisa exclusiv de statul roman,
reprezentat de Ministerul Transporturilor, fiind varsat in intregime.
(7) Dupa majorare, capitalul social al companiei este de 745.700.500.000
lei, impartit in 29.828.020 actiuni in valoare nominala de 25.000 lei, fiind
detinut dupa cum urmeaza:
- 726.854.553.000 lei de catre statul roman, reprezentat prin Ministerul
Transporturilor, impartit in 29.074.182 actiuni in valoare nominala de 25.000
lei;
- 18.845.947.000 lei de catre Societatea de Investitii Financiare Muntenia,
impartit in 753.838 actiuni in valoare nominala de 25.000 lei.
Art. 8
Actiunile
(1) Actiunile nominative ale companiei vor cuprinde toate elementele
prevazute de lege.
(2) Actiunile vor purta timbrul sec al companiei si semnatura a doi
administratori.
(3) Compania va tine evidenta actiunilor intr-un registru numerotat,
sigilat si parafat de presedintele consiliului de administratie, care se
pastreaza la sediul companiei, sub ingrijirea acestuia.
Art. 9
Majorarea capitalului social
(1) Adunarea generala extraordinara a actionarilor va putea decide, in
conditiile legii, majorarea capitalului social.
(2) Capitalul social va putea fi majorat prin:
a) noi aporturi in numerar si/sau in natura;
b) incorporarea rezervelor (in care vor putea fi incluse diferentele
favorabile rezultate din reevaluarea patrimoniului social), cu exceptia
rezervelor legale, precum si a beneficiilor sau a primelor de emisiune;
c) compensarea, in conditiile prevazute de Ordonanta Guvernului nr.
45/1997, a unor creante lichide si exigibile asupra companiei cu actiuni ale
acesteia;
d) alte surse stabilite de adunarea generala a actionarilor ori de catre
consiliul de administratie, dupa caz, potrivit legii.
Art. 10
Reducerea capitalului social
(1) In cazul in care administratorii constata pierderea a jumatate din
capitalul social, ei sunt obligati sa convoace in termen de maximum 60 de zile,
adunarea generala extraordinara a actionarilor, care va decide fie
reconstituirea capitalului social ori limitarea sa la valoarea ramasa, fie
dizolvarea companiei.
(2) Reducerea capitalului social se va putea face numai dupa doua luni de
la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, a hotararii
adunarii generale a actionarilor.
Art. 11
Drepturi si obligatii decurgand din actiuni
(1) Fiecare actiune subscrisa si varsata de actionari confera acestora
dreptul la un vot in adunarea generala a actionarilor, dreptul de a alege si de
a fi alesi in organele de conducere, dreptul de a participa la distribuirea
profitului conform dispozitiilor legale si ale prezentului statut, precum si
alte drepturi prevazute de lege si de statut.
(2) Detinerea actiunii implica adeziunea de drept la statutul companiei.
(3) Obligatiile companiei sunt garantate cu capitalul social al acesteia,
iar actionarii raspund in limita valorii actiunilor pe care le detin.
(4) Patrimoniul companiei nu poate fi grevat de datorii sau de alte
obligatii personale ale actionarilor. Un creditor al unui actionar poate
formula pretentii asupra partii din profitul companiei ce i se va repartiza
debitorului-actionar de catre adunarea generala a actionarilor sau asupra cotei-parti
cuvenite acestuia la lichidarea companiei, efectuata in conditiile legii si ale
prezentului statut.
Art. 12
Cesiunea actiunilor
(1) Actiunile sunt indivizibile in orice raporturi cu compania, care
recunoaste pentru fiecare actiune un singur proprietar.
(2) Cesiunea partiala sau totala a actiunilor intre actionari si/sau terti
se poate face in conditiile si cu procedura prevazute de lege.
Art. 13
Pierderea actiunilor
In cazul pierderii uneia sau mai multor actiuni, proprietarul va trebui sa
anunte consiliul de administratie al companiei si sa faca publica pierderea in
presa. Dupa 6 luni, actionarul va putea obtine un duplicat al actiunii.
CAP. 4
Adunarea generala a actionarilor
Art. 14
Componenta si atributii
(1) Adunarea generala a actionarilor este organul de conducere al
companiei, care decide asupra activitatii acesteia si asupra politicii ei
economice.
(2) Adunarea generala a actionarilor se intruneste in sedinte ordinare si
extraordinare.
(3) Adunarea generala ordinara a actionarilor are, in principal,
urmatoarele atributii:
a) alege membrii consiliului de administratie si cenzorii, inclusiv
cenzorii supleanti, ii descarca de activitate si ii revoca, stabileste
indemnizatiile membrilor consiliului de administratie si a secretarului
acestuia;
b) stabileste competentele si raspunderile consiliului de administratie si
ale cenzorilor si aproba regulamentul de functionare a consiliului de
administratie;
c) examineaza programele de activitate si proiectul bugetului de venituri
si cheltuieli ale companiei, elaborate de consiliul de administratie, si isi da
acordul asupra acestora;
d) examineaza, aproba sau modifica bilantul contabil si contul de profit si
pierderi dupa analizarea raportului consiliului de administratie si al
cenzorilor si aproba repartizarea profitului;
e) hotaraste cu privire la executarea de reparatii capitale si la
realizarea de investitii noi si stabileste plafonul valoric de la care
competenta revine consiliului de administratie;
f) hotaraste cu privire la actionarea in justitie a directorului general, a
membrilor consiliului de administratie si a cenzorilor, pentru pagubele
pricinuite companiei;
g) hotaraste gajarea, ipotecarea sau inchirierea unor bunuri, precum si
desfiintarea uneia sau a mai multor subunitati ale companiei;
h) hotaraste in orice alte probleme privind compania.
(4) Adunarea generala extraordinara a actionarilor are, in principal,
urmatoarele atributii:
a) hotaraste cu privire la contractarea de imprumuturi bancare si la
acordarea de garantii si stabileste plafonul valoric de la care competenta
revine consiliului de administratie;
b) hotaraste cu privire la majorarea capitalului social, la modificarea
numarului de actiuni sau a valorii nominale a acestora, precum si la cesiunea
actiunilor;
c) hotaraste reducerea capitalului social sau reintregirea acestuia prin
emisiune de noi actiuni;
d) hotaraste cu privire la completarea sau modificarea statutului, precum si
la schimbarea formei juridice a companiei;
e) hotaraste cu privire la comasarea, divizarea sau dizolvarea si
lichidarea companiei;
f) hotaraste, in conditiile legii, cu privire la amortizarea mijloacelor
fixe, precum si la scoaterea din functiune si casarea acestora;
g) aproba instrainarea bunurilor mobile si imobile apartinand companiei si
stabileste plafonul valoric pana la care aprobarile pot fi date de consiliul de
administratie;
h) aproba conversia actiunilor dintr-o categorie in alta categorie;
i) hotaraste emisiunea de obligatiuni si conversia unei categorii de
obligatiuni in alta categorie sau in actiuni.
(5) Pana la finalizarea procesului de privatizare a companiei, atributiile
adunarii generale a actionarilor sunt exercitate de patru reprezentanti ai
statului, dintre care trei reprezentanti ai Ministerului Transporturilor si un
reprezentant al Ministerului Finantelor, numiti prin ordin al ministrului
transporturilor, precum si de catre un reprezentant al Societatii de Investitii
Financiare Muntenia.
Art. 15
Convocarea adunarii generale a actionarilor
(1) Adunarea generala a actionarilor se convoaca de catre presedintele
consiliului de administratie sau de catre inlocuitorul desemnat de acesta.
(2) Adunarile generale ordinare ale actionarilor au loc cel putin o data pe
an, in cel mult doua luni de la incheierea exercitiului financiar, pentru
examinarea, in vederea aprobarii, a bilantului contabil si a contului de profit
si pierderi pe anul precedent si pentru stabilirea planului de activitate si a
proiectului bugetului de venituri si cheltuieli pe anul urmator.
(3) Adunarile generale extraordinare ale actionarilor se convoaca la
cererea actionarilor reprezentand cel putin o treime din capitalul social sau la
cererea cenzorilor in cazul in care capitalul social s-a diminuat cu mai mult
de 10% timp de 2 ani consecutivi (cu exceptia primilor 2 ani de la constituirea
companiei).
(4) Convocarea adunarii generale a actionarilor va fi publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, si intr-unul dintre ziarele de
larga circulatie, cu cel putin 15 zile inainte de data stabilita, in conditiile
legii.
(5) Convocarea va cuprinde locul si data tinerii adunarii generale a
actionarilor, precum si ordinea de zi, cu mentionarea explicita a tuturor
problemelor care vor face obiectul dezbaterilor.
(6) Cand in ordinea de zi figureaza propuneri pentru modificarea
statutului, convocarea va trebui sa cuprinda textul integral al propunerilor.
(7) Adunarea generala a actionarilor se intruneste la sediul companiei sau
in alt loc din aceeasi localitate.
Art. 16
Organizarea adunarii generale a actionarilor
(1) Adunarea generala ordinara a actionarilor este constituita valabil si
poate lua hotarari, daca la prima convocare actionarii prezenti sau
reprezentati detin cel putin doua treimi din capitalul social, iar la a doua
convocare, daca detin cel putin jumatate din capitalul social. Hotararile se
iau cu votul unui numar de actionari care detin majoritatea absoluta din
capitalul social reprezentat in respectiva adunare.
(2) Adunarea generala extraordinara a actionarilor este constituita valabil
si poate lua hotarari, daca la prima convocare actionarii prezenti sau
reprezentati detin cel putin trei patrimi din capitalul social, iar la a doua
convocare daca detin cel putin jumatate din capitalul social. La prima adunare
generala a actionarilor, hotararile se iau cu votul unui numar de actionari
care detin cel putin jumatate din capitalul social reprezentat in adunare, iar
la a doua adunare, cu votul unui numar de actionari care detin cel putin o
treime din capitalul social reprezentat in adunare.
(3) Adunarea generala a actionarilor este prezidata de presedintele
consiliului de administratie, iar in lipsa acestuia, de catre inlocuitorul
desemnat de acesta.
(4) Presedintele consiliului de administratie desemneaza dintre membrii
adunarii generale a actionarilor doi secretari care sa verifice lista de
prezenta a actionarilor si sa intocmeasca procesul-verbal al acesteia.
(5) Procesul-verbal al adunarii generale a actionarilor se va scrie intr-un
registru sigilat si parafat. Procesul-verbal va fi semnat de persoana care a
prezidat sedinta si de secretarul care l-a intocmit.
Art. 17
Exercitarea dreptului de vot in adunarea generala a actionarilor
(1) Hotararile adunarilor generale ale actionarilor se iau prin vot
deschis.
(2) La propunerea persoanei care prezideaza ori a unui grup de actionari
prezenti sau reprezentati, care detin cel putin o patrime din capitalul social,
se va putea decide ca votul sa fie secret.
(3) Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de
administratie si a cenzorilor, pentru revocarea si pentru luarea hotararilor
referitoare la raspunderea administratorilor.
(4) Hotararile adunarii generale a actionarilor sunt obligatorii chiar si
pentru actionarii absenti sau nereprezentati.
CAP. 5
Consiliul de administratie
Art. 18
Organizare si functionare
(1) Compania este administrata de catre un consiliu de administratie format
din sapte administratori, alesi de adunarea generala a actionarilor pe o
perioada de 4 ani, care pot avea si calitatea de actionari.
(2) Desemnarea persoanelor propuse pentru consiliul de administratie se
face de catre actionari, proportional cu cota lor de participare la capitalul
social.
(3) Pana la finalizarea procesului de privatizare, consiliul de
administratie va avea in compunerea sa patru reprezentanti ai statului, dintre
care doi reprezentanti ai Ministerului Transporturilor, un reprezentant al
Ministerului Finantelor si un reprezentant al Consiliului pentru Reforma,
precum si un reprezentant al Societatii de Investitii Financiare Muntenia,
numiti prin ordin al ministrului transporturilor.
(4) Consiliul de administratie este condus de un presedinte, ales dintre
membrii sai la prima sedinta.
(5) Presedintele consiliului de administratie, care este si directorul
general al companiei, se numeste prin ordin al ministrului transporturilor.
(6) Cand se creeaza un loc vacant in consiliul de administratie, adunarea
generala a actionarilor alege un nou administrator pentru completarea locului
vacant. Durata pentru care este ales administrator, pentru a ocupa locul
vacant, este egala cu perioada care a ramas pana la expirarea mandatului
predecesorului sau.
(7) Membrii consiliului de administratie al companiei, precum si
presedintele acestuia trebuie sa indeplineasca, cumulativ, urmatoarele
conditii:
- sa aiba cetatenia romana si domiciliul in Romania;
- sa aiba capacitatea deplina de exercitiu.
(8) Membrii consiliului de administratie vor putea exercita orice act care
este legat de administrarea companiei in interesul acesteia, in limita
drepturilor care li se confera.
(9) Presedintele consiliului de administratie este obligat sa puna la
dispozitie actionarilor si cenzorilor, la cererea acestora, documentele privind
activitatea companiei.
(10) Presedintele si ceilalti membri ai consiliului de administratie, precum
si directorii raspund individual sau solidar, dupa caz, fata de companie,
pentru prejudiciile rezultate din faptele lor, savarsite in exercitarea
atributiilor ce le revin. In asemenea situatii, ei vor putea fi revocati prin
hotarare a adunarii generale a actionarilor.
(11) Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in sedinte
ordinare, care se tin lunar, sau in sedinte extraordinare, care pot fi
convocate in vederea rezolvarii unor probleme sau adoptarii unor hotarari
urgente.
(12) Sedintele consiliului de administratie se tin in prezenta a cel putin
doua treimi din numarul total al membrilor acestuia.
(13) Hotararile consiliului de administratie se adopta prin vot deschis. La
cererea a doua treimi din numarul membrilor prezenti, se poate stabili ca o
anumita hotarare sa fie adoptata prin vot secret.
(14) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritate simpla de
voturi.
(15) La adoptarea hotararilor votul presedintelui este egal cu cel al
fiecaruia dintre membrii consiliului de administratie. In caz de egalitate de
voturi, votul sau este decisiv.
(16) Pentru asigurarea lucrarilor de secretariat, consiliul de
administratie numeste, dintre salariatii companiei, un secretar.
(17) Sedintele ordinare ale consiliului de administratie se programeaza de
catre presedintele acestuia si se anunta tuturor membrilor cu cel putin 3 zile
inainte de tinerea lor, prin grija secretarului. Modificarea datei sedintei se
transmite cu cel putin 24 de ore inainte.
(18) Sedintele extraordinare ale consiliului de administratie sunt
convocate la cererea a cel putin o treime din numarul membrilor sai sau din
initiativa presedintelui acestuia.
(19) Ordinea de zi si materialele destinate a fi discutate in sedintele
ordinare ale consiliului de administratie se elaboreaza in scris si se depun la
secretariatul acestuia, astfel incat sa poata fi transmise tuturor membrilor cu
cel putin 3 zile inainte de data tinerii sedintei.
(20) Lucrarile consiliului de administratie se consemneaza intr-un
proces-verbal al sedintei, care cuprinde, in mod obligatoriu, urmatoarele:
- data tinerii sedintei;
- felul sedintei (ordinara sau extraordinara);
- numele si prenumele membrilor consiliului de administratie prezenti;
- numele si prenumele membrilor consiliului de administratie absenti si
motivele;
- prezentarea unor invitati (numele, prenumele si calitatea), cu
consemnarea punctelor din ordinea de zi pentru care au fost invitati;
- numele si prenumele unor reprezentanti ai sindicatului sau ai
salariatilor, daca participa, cu consemnarea punctelor din ordinea de zi la
care trebuie sa participe;
- ordinea de zi (propusa si adoptata);
- problemele discutate, in ordinea dezbaterii lor, cu mentionarea
obiectiilor si a propunerilor deosebite;
- hotararile adoptate, caracterul votului, nominalizarea membrilor
consiliului de administratie care s-au abtinut sau au fost impotriva acestor
hotarari, cu consemnarea obiectiilor individuale;
- data urmatoarei sedinte a consiliului de administratie, daca a fost
stabilita.
(21) Procesul-verbal al sedintei consiliului de administratie se semneaza
de catre toti membrii prezenti, precum si de catre persoana care l-a intocmit.
(22) Ordinea de zi si materialele destinate a fi discutate la sedintele
ordinare ale consiliului de administratie se elaboreaza in scris si se depun la
secretariatul acestuia, astfel incat sa poata fi transmise membrilor
consiliului de administratie cu cel putin 3 zile inainte de data tinerii sedintei.
(23) Dupa incheierea sedintei, secretarul redacteaza, pe baza
procesului-verbal, hotararile adoptate de consiliul de administratie si le
difuzeaza persoanelor interesate, dupa ce au fost semnate de presedintele
consiliului de administratie si contrasemnate de secretarul acestuia.
(24) Secretarul consiliului de administratie intocmeste si pastreaza
dosarele sedintelor, care trebuie sa contina:
- procesul-verbal al sedintei;
- ordinea de zi, materialele scrise si documentatia pentru sedinta;
- stenograma sau materialele de inregistrare ale lucrarilor sedintei, daca
au existat;
- hotararile adoptate, impreuna cu lista persoanelor carora li s-au
difuzat.
(25) Inainte de inceperea fiecarei sedinte a consiliului de administratie,
secretarul acesteia prezinta presedintelui sau persoanei care urmeaza sa
conduca lucrarile sedintei o nota continand:
- situatia indeplinirii hotararilor si a sarcinilor cu termene de
rezolvare, stabilite in sedintele anterioare;
- numele si prenumele membrilor consiliului de administratie care au
anuntat ca nu pot participa la sedinta respectiva si motivele, daca se cunosc.
(26) Secretarul consiliului de administratie tine un registru unic de
inregistrare si numerotare a hotararilor consiliului de administratie si
urmareste permanent stadiul indeplinirii lor. Numerotarea hotararilor
consiliului de administratie se face in ordinea adoptarii lor, anual.
(27) Presedintele si membrii consiliului de administratie, cu avizul
prealabil al adunarii generale a actionarilor, vor putea exercita functii
pentru care se acorda sau nu drepturi salariale, intr-o alta societate
comerciala, exceptand societatile comerciale la care compania detine pozitia de
control sau majoritara.
Art. 19
Atributiile consiliului de administratie
(1) Pana la finalizarea procesului de privatizare a companiei, consiliul de
administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) elaboreaza proiectul bugetului anual de venituri si cheltuieli si
proiectele complementare din cursul anului, pentru companie, pe care le supune,
cu acordul adunarii generale a actionarilor, pentru avizare, Ministerului
Transporturilor si Ministerului Finantelor, pentru a fi aprobate de Guvern;
b) analizeaza si supune avizarii Ministerului Transporturilor si
Ministerului Finantelor, in vederea aprobarii de catre Guvern:
- programul de investitii;
- programul de retehnologizare;
- programul achizitionarii de material aeronautic;
- programul noilor linii aeriene ce urmeaza a fi exploatate;
c) elaboreaza programele angajamentelor de plata, esalonate pe mai multi
ani, ale companiei, pe care le transmite, cu acordul adunarii generale a
actionarilor, spre avizare, Ministerului Transporturilor si Ministerului
Finantelor, pentru a fi supuse aprobarii Guvernului;
d) prezinta, pentru avizare, in adunarea generala a actionarilor, strategia
de dezvoltare pe termen scurt, mediu si lung a companiei, pe care o supune
aprobarii Ministerului Transporturilor;
e) analizeaza si prezinta, spre avizare, adunarii generale a actionarilor
planul de restructurare si de retehnologizare a companiei, pe care il supune
aprobarii Ministerului Transporturilor;
f) intocmeste si transmite Ministerului Transporturilor, pentru a fi
preluate in bugetul de stat anual, la termenele prevazute de Legea nr. 72/1996
privind finantele publice, necesarul resurselor financiare ce urmeaza a fi
asigurate de la bugetul de stat in completarea surselor proprii si a creditelor
contractate de companie pentru finantarea:
- programului de investitii;
- programului de retehnologizare;
- programului de achizitionare de material aeronautic;
g) intocmeste si transmite Ministerului Transporturilor, pentru a fi
preluate in bugetul de stat anual, la termenele prevazute de Legea nr. 72/1996
privind finantele publice, necesarul resurselor financiare ce urmeaza a fi
asigurate de la bugetul de stat in completarea surselor proprii, pentru
rambursarea ratelor scadente, a dobanzilor si a altor comisioane aferente
creditelor externe contractate pentru achizitionarea de aeronave.
(2) Consiliul de administratie indeplineste si urmatoarele atributii:
a) aproba structura organizatorica a companiei si numarul de posturi,
precum si normativul de constituire a compartimentelor functionale si de
productie;
b) aproba statul de functii si structura de personal, corespunzator
necesitatilor activitatii companiei;
c) aproba structura de personal pentru agentiile proprii din tara, precum
si propunerile nominale pentru personalul detasat la agentiile din strainatate;
d) analizeaza bilantul contabil anual si contul de profit si pierderi
pentru exercitiul financiar anterior, pe care le inainteaza spre aprobare
adunarii generale a actionarilor;
e) aproba investitiile ce urmeaza a fi realizate de companie din surse
proprii, in limitele competentelor si ale plafonului valoric, stabilite de
adunarea generala a actionarilor;
f) analizeaza si aproba rapoartele periodice privind realizarea
indicatorilor aprobati prin bugetul de venituri si cheltuieli, pe baza de
balanta de verificare contabila, si aproba masurile pentru desfasurarea
activitatii companiei, in conditii care sa asigure echilibrul bugetului de
venituri si cheltuieli;
g) elaboreaza sistemul de salarizare a personalului angajat, cu respectarea
limitei minime de salarizare prevazute de lege si a fondului de salarii
prevazut in bugetul de venituri si cheltuieli, si stabileste componenta si
mandatul comisiei de negociere a contractului colectiv de munca;
h) aproba proiectul contractului colectiv de munca ce urmeaza a fi negociat
cu reprezentantii sindicatului si/sau ai salariatilor, conform legii;
i) aproba contractarea de credite bancare pentru realizarea programelor
aprobate, in limita plafonului valoric stabilit de adunarea generala a
actionarilor;
j) stabileste masuri pentru administrarea, in conditii legale si de
eficienta, a intregului patrimoniu al companiei;
k) aproba instrainarea bunurilor mobile si imobile apartinand companiei, in
limitele plafonului valoric stabilit de adunarea generala a actionarilor si in
conditiile stabilite de lege;
l) aproba elementele de fundamentare a cheltuielilor de administrare si de
exploatare ale companiei si stabileste preturile si tarifele pentru prestatiile
efectuate;
m) aproba criteriile de diferentiere a preturilor si a tarifelor
serviciilor pentru care este prevazuta in reglementari interne si
internationale incadrarea in limite de baza, de volum si complexitate;
n) propune adunarii generale a actionarilor scoaterea din functiune si
casarea mijloacelor fixe;
o) aproba durata recuperarii si anuitatile de acoperire a valorii
neamortizate si nerecuperate din valorificarea mijloacelor fixe scoase din
functiune;
p) aproba regimul de amortizare a mijloacelor fixe ale companiei; in cazul
amortizarii accelerate, va propune Ministerului Finantelor aprobarea acestui
sistem;
q) aproba valoarea actualizata a mijloacelor fixe dobandite cu titlu
gratuit de catre companie, estimate la inscrierea lor in activ, pe baza
propunerilor facute de specialistii acesteia;
r) aproba declasarea si casarea unor bunuri materiale, altele decat
mijloacele fixe existente in patrimoniul companiei;
s) aproba programul de lucru al companiei;
t) analizeaza modul de derulare a contractelor incheiate de companie;
u) numeste directorii executivi, la propunerea directorului general;
v) aproba regulamentul de ordine interioara al companiei;
w) organizeaza, urmareste si raspunde de indeplinirea:
- bugetului de venituri si cheltuieli;
- programului de investitii;
- programului de retehnologizare;
- programului de achizitionare de material aeronautic;
- programului liniilor aeriene;
- programului de restructurare;
x) indeplineste orice alte atributii stabilite de lege si de adunarea
generala a actionarilor.
CAP. 6
Art. 20
Atributiile directorului general
(1) Directorul general conduce activitatea curenta a companiei, in scopul
realizarii obiectului de activitate si pentru indeplinirea hotararilor
consiliului de administratie si ale adunarii generale a actionarilor.
(2) In exercitarea atributiilor sale, directorul general emite decizii.
(3) Directorul general raporteaza consiliului de administratie despre
principalele masuri si decizii luate in perioada dintre doua sedinte ale
consiliului de administratie.
(4) Directorul general are urmatoarele atributii si competente:
a) angajeaza si reprezinta compania in raporturile cu persoane juridice si
fizice, romane sau straine, precum si in fata organelor jurisdictionale;
b) reprezinta compania in relatiile cu organismele si organizatiile
internationale la care aceasta a aderat, cu alte companii aeriene romane sau
din alte state;
c) stabileste limitele mandatului delegatilor companiei, care participa la
negocierea unor contracte interne sau externe ori la reuniuni internationale;
d) propune consiliului de administratie, spre aprobare, numirea
directorilor executivi ai companiei;
e) angajeaza si concediaza, in conditiile legii, personalul de executie al
companiei;
f) propune consiliului de administratie, spre aprobare, structura si
nominalizarea personalului pentru ocuparea posturilor de la agentiile companiei
din tara si din strainatate;
g) aproba redistribuirea posturilor vacante in cadrul compartimentelor
functionale ale companiei, fara a depasi numarul de personal aprobat;
h) negociaza si semneaza contractele individuale de munca pentru salariatii
companiei;
i) stabileste relatiile functionale si de cooperare in structura
organizatorica aprobata;
j) urmareste operativ realizarea masurilor necesare pentru realizarea
obiectivelor stabilite de consiliul de administratie;
k) semneaza, in calitate de presedinte al consiliului de administratie al
companiei, contractul colectiv de munca si asigura indeplinirea angajamentelor
companiei decurgand din acesta;
l) aproba premiile, ajutoarele materiale si sporurile salariale care se
acorda salariatilor potrivit prevederilor legale si contractului colectiv de
munca;
m) rezolva, in limitele competentelor legale, cererile si sesizarile
salariatilor companiei, precum si ale unor terte persoane, care sunt adresate
companiei.
(5) Directorul general indeplineste orice alte atributii sau obligatii ce
ii revin potrivit legii, deciziilor consiliului de administratie ori
hotararilor adunarii generale a actionarilor.
CAP. 7
Gestiunea companiei
Art. 21
Cenzorii companiei
(1) Gestiunea companiei este controlata de actionari si de cenzori.
(2) Adunarea generala a actionarilor alege trei cenzori si trei cenzori
supleanti.
(3) Cel putin unul dintre cenzori trebuie sa fie expert contabil sau
contabil autorizat.
(4) In conditiile in care statul detine mai mult de 50% din capitalul
social, toti cenzorii vor fi recomandati de catre Ministerul Finantelor dintre
specialisti.
(5) Pentru a-si putea exercita dreptul de control, actionarilor li se pot
prezenta, la cerere, de catre consiliul de administratie, date cu privire la
activitatea companiei, situatia patrimoniului, a profitului si a pierderilor.
(6) Cenzorii au urmatoarele atributii principale:
a) in cursul exercitiului financiar verifica gospodarirea mijloacelor fixe
si a mijloacelor circulante, portofoliul de efecte, casa si registrele de
evidenta contabila si informeaza consiliul de administratie asupra neregulilor
constatate;
b) la incheierea exercitiului financiar controleaza exactitatea
inventarului, a documentelor si a informatiilor prezentate de consiliul de
administratie asupra conturilor companiei, bilantului contabil si contului de
profit si pierderi, prezentand adunarii generale a actionarilor un raport
scris;
c) la lichidarea companiei controleaza operatiunile de lichidare;
d) prezinta adunarii generale a actionarilor punctul lor de vedere la
propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului si
a obiectului de activitate al companiei.
(7) Cenzorii se intrunesc la sediul companiei si iau decizii in
unanimitate. Daca nu se realizeaza unanimitatea, raportul cu divergente se
inainteaza adunarii generale a actionarilor.
(8) Cenzorii pot convoca adunarea generala extraordinara a actionarilor,
daca aceasta nu a fost convocata de catre consiliul de administratie, in cazul
in care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani
consecutivi (cu exceptia primilor 2 ani de la constituirea companiei) sau ori
de cate ori considera necesar pentru alte situatii.
(9) Atributiile si modul de organizare a activitatii cenzorilor, precum si
drepturile si obligatiile acestora se stabilesc prin regulamentul propriu, care
se completeaza cu dispozitiile legale in acest domeniu.
(10) Cenzorii si cenzorii supleanti se numesc pe o perioada de maximum 3
ani.
(11) Cenzorii sunt obligati, de asemenea:
a) sa faca lunar inspectii de casa si sa verifice existenta titlurilor sau
a valorilor care sunt proprietatea companiei sau care au fost primite in gaj,
cautiune sau depozit;
b) sa ia parte la adunarile generale ordinare si extraordinare ale
actionarilor, putand solicita inserarea in ordinea de zi a propunerilor pe care
le considera necesare;
c) sa constate depunerea garantiei de catre administratori;
d) sa vegheze ca dispozitiile legii si ale prezentului statut sa fie
indeplinite de catre administratori si lichidatori.
CAP. 8
Activitatea companiei
Art. 22
Exercitiul financiar
Exercitiul financiar incepe la 1 ianuarie si se incheie la 31 decembrie ale
fiecarui an. Primul exercitiu financiar incepe la data constituirii companiei.
Art. 23
Personalul companiei
(1) Personalul companiei se incadreaza, in conditiile legii, pe baza de
concurs sau de examen si/sau prin selectie.
(2) Conditiile de angajare, de organizare si de desfasurare a
concursurilor, a examenelor si a selectiei se stabilesc prin regulament de
catre consiliul de administratie.
(3) Personalul companiei este supus Statutului personalului din aviatia
civila, reglementarilor specifice emise de autoritatea de stat in domeniul
aviatiei civile, precum si Regulamentului de ordine interioara al companiei.
(4) Drepturile si obligatiile salariatilor se stabilesc prin contractul
colectiv de munca.
Art. 24
Investitii noi si reparatii capitale
(1) Finantarea programului de investitii, de retehnologizare si de
achizitionare de material aeronautic se asigura din sursele proprii ale
companiei, din credite bancare si, in completare, de la bugetul de stat, prin
bugetul Ministerului Transporturilor.
(2) Lucrarile de reparatii capitale se vor finanta din sursele proprii ale
companiei si din credite bancare.
Art. 25
Evidenta contabila si bilantul contabil
(1) Compania organizeaza si conduce evidenta contabila, potrivit legii.
(2) Bilantul contabil si contul de profit si pierderi vor fi publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 26
Calculul si repartizarea profitului
(1) Profitul companiei se stabileste pe baza bilantului contabil aprobat de
catre adunarea generala a actionarilor. Profitul impozabil se stabileste in
conditiile legii.
(2) Profitul companiei ramas dupa plata impozitului pe profit se va
repartiza, in conditiile legii, conform hotararii adunarii generale a
actionarilor.
(3) Din profitul companiei, ramas dupa plata impozitului pe profit se pot
constitui fonduri destinate modernizarii, cercetarii si dezvoltarii,
investitiilor, reparatiilor, precum si pentru alte destinatii stabilite de
catre adunarea generala a actionarilor, in conditiile legii.
(4) Compania isi constituie fondul de rezerva si alte fonduri, in
conditiile legii.
(5) Plata dividendelor cuvenite actionarilor, rezultate din profitul net,
se face de catre companie, in conditiile legii, dupa aprobarea bilantului
contabil de catre adunarea generala a actionarilor.
(6) In cazul inregistrarii de pierderi, adunarea generala a actionarilor va
analiza cauzele si va hotari in consecinta.
Art. 27
Registrele companiei
Compania tine, prin grija administratorilor si, respectiv, a cenzorilor,
toate registrele prevazute de lege.
CAP. 9
Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii
Art. 28
Modificarea formei juridice
Modificarea formei juridice a companiei se va putea face numai ca urmare a
hotararii adunarii generale extraordinare a actionarilor si cu indeplinirea
tuturor formalitatilor prevazute de lege.
Art. 29
Dizolvarea companiei
(1) Urmatoarele situatii duc la dizolvarea companiei:
a) imposibilitatea realizarii obiectului de activitate al companiei;
b) declararea nulitatii companiei;
c) hotararea adunarii generale a actionarilor;
d) hotararea tribunalului, la cererea oricarui asociat, pentru motive
temeinice, precum neintelegerile grave dintre asociati, care impiedica
functionarea companiei;
e) deschiderea procedurii lichidarii judiciare;
f) in cazul si in conditiile prevazute la art. 110 din Legea nr. 31/1990,
cu modificarile ulterioare;
g) cand capitalul social se micsoreaza sub minimul legal;
h) cand numarul actionarilor scade sub minimul legal;
i) alte cauze prevazute de lege sau de prezentul statut.
(2) Dizolvarea companiei trebuie sa fie inscrisa in Registrul comertului si
va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 30
Lichidarea companiei
(1) In caz de dizolvare, compania va fi lichidata.
(2) Lichidarea companiei si repartitia patrimoniului se fac in conditiile
si cu respectarea procedurilor prevazute de lege.
Art. 31
Litigii
(1) Litigiile companiei cu persoane fizice sau juridice romane sunt de
competenta instantelor judecatoresti de drept comun.
(2) Litigiile nascute din raporturile contractuale dintre companie si
persoanele juridice romane sau straine pot fi solutionate si prin arbitraj,
potrivit legii.
CAP. 10
Dispozitii finale
Art. 32
Prevederile prezentului statut se completeaza cu dispozitiile Legii nr.
31/1990 privind societatile comerciale, cu modificarile si completarile ulterioare,
si ale Codului comercial.