HOTARARE Nr. 88 din 23 ianuarie 2003
privind echipamentele radio si echipamentele terminale de telecomunicatii si
recunoasterea mutuala a conformitatii acestora
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 94 din 14 februarie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 5 alin. (2) din Legea nr.
608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta hotarare stabileste cadrul de reglementare pentru introducerea pe
piata, libera circulatie si punerea in functiune pe teritoriul Romaniei a
echipamentelor radio si a echipamentelor terminale de telecomunicatii, precum
si procedurile de evaluare a conformitatii si de marcare a acestora.
Art. 2
Fara a aduce atingere legislatiei in vigoare, prezenta hotarare se aplica
si aparatului definit la art. 5 lit. a), care:
a) include, ca o parte integranta sau ca un accesoriu, un dispozitiv de uz
medical, inclusiv un dispozitiv de uz medical activ, implantabil, in intelesul
prevederilor Legii nr. 176/2000 privind dispozitivele medicale;
b) constituie un element sau o entitate tehnica separata a unui vehicul, in
intelesul Ordinului ministrului lucrarilor publice, transporturilor si
locuintei nr. 1.938/2001 pentru aprobarea Reglementarilor privind conditiile
tehnice pe care trebuie sa le indeplineasca vehiculele rutiere in vederea
admiterii in circulatie pe drumurile publice din Romania - RNTR 2 - editia
2002.
Art. 3
Prezenta hotarare nu se aplica echipamentelor prevazute in anexa nr. I.
Art. 4
Prezenta hotarare nu se aplica aparatelor utilizate exclusiv in cadrul
activitatilor din domeniul sigurantei publice, din domeniul sigurantei
statului, inclusiv cel al protectiei intereselor economice ale statului, daca
aceste interese se refera la siguranta statului, din domeniul apararii
nationale, precum si in cadrul activitatilor statului din domeniul dreptului penal.
Art. 5
In intelesul prezentei hotarari, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) aparat - orice echipament care este fie echipament radio, fie echipament
terminal de telecomunicatii sau amandoua;
b) retea de comunicatii electronice - sistemele de transmisie si, acolo
unde este cazul, echipamentele de comutare sau rutare, precum si orice alte
resurse, care permit transportul semnalelor prin fir, radio, fibra optica sau
orice alte mijloace electromagnetice, incluzand retelele de comunicatii prin
satelit, retelele fixe, cu comutare de circuite sau de pachete, inclusiv
Internet si retelele mobile terestre, sistemele de transport al energiei
electrice, in masura in care sunt utilizate in scopul transmiterii de semnale,
retelele utilizate pentru transmiterea comunicatiei audiovizuale si retelele de
cablu TV, indiferent de tipul informatiei transportate;
c) retea publica de comunicatii - retea de comunicatii electronice care
este utilizata, in intregime sau in principal, pentru furnizarea de servicii de
comunicatii electronice destinate publicului;
d) echipament terminal de telecomunicatii - un produs sau o parte
componenta relevanta din acesta, care permite comunicatia si care este destinat
sa fie conectat direct ori indirect prin orice mijloace la interfetele
retelelor publice de comunicatii;
e) echipament radio - un produs sau o parte componenta relevanta a
acestuia, capabil sa comunice prin intermediul emisiei si/sau receptiei undelor
radio utilizand spectrul alocat radiocomunicatiilor terestre/spatiale;
f) unde radio - unde electromagnetice cu frecvente cuprinse intre 9 kHz si
3.000 GHz, care se propaga in spatiu fara ghidare artificiala;
g) interfata - punct terminal al retelei, care este punctul de conexiune
fizica la nivelul caruia utilizatorului ii este asigurat accesul la reteaua
publica de comunicatii, sau o interfata radio specificand calea radio intre
echipamentele radio, incluzandu-se in ambele cazuri si specificatiile tehnice
ale acestora;
h) clasa de echipamente - clasa care identifica anumite tipuri particulare
de aparate care sunt considerate similare in conformitate cu prezenta hotarare,
precum si interfetele pentru care aparatele sunt concepute; aparatele pot sa
apartina mai multor clase de echipamente;
i) dosar tehnic de constructie - dosar care descrie aparatul si care
furnizeaza informatiile si explicatiile care arata cum au fost indeplinite
cerintele esentiale aplicabile;
j) standard armonizat - specificatie tehnica adoptata de un organism de
standardizare recunoscut pe baza mandatului Comisiei Europene in scopul
stabilirii unei cerinte la nivel european, fara a fi obligatorie conformitatea
cu aceasta;
k) interferenta prejudiciabila - interferenta care pune in pericol
functionarea unui serviciu de radionavigatie sau a altor servicii de siguranta
ori care degradeaza serios, impiedica sau intrerupe repetat un serviciu de
radiocomunicatii ce functioneaza potrivit legislatiei in vigoare.
Art. 6
(1) Toate aparatele trebuie sa indeplineasca urmatoarele cerinte esentiale:
a) de protectie a sanatatii si sigurantei utilizatorului si a oricarei alte
persoane, incluzand obiectivele referitoare la cerintele de securitate
prevazute in Hotararea Guvernului nr. 567/2002 privind asigurarea securitatii
utilizatorilor de echipamente electrice de joasa tensiune, dar fara aplicarea
vreunei limite de tensiune;
b) de protectie privind compatibilitatea electromagnetica, prevazute in
Hotararea Guvernului nr. 1.032/2001 privind stabilirea conditiilor de introducere
pe piata si de functionare a aparatelor electrice si electronice din punct de
vedere al compatibilitatii electromagnetice.
(2) Echipamentul radio trebuie sa fie construit astfel incat sa utilizeze
eficient spectrul alocat radiocomunicatiilor terestre sau spatiale si resursele
orbitale si sa se evite interferenta prejudiciabila.
(3) Cerinte suplimentare pot fi aplicate aparatelor din clase specifice de
echipamente sau anumitor tipuri de aparate atunci cand a fost adoptata o astfel
de masura de catre Comisia Europeana, cerinte care determina modul in care
trebuie construit aparatul, astfel incat, dupa caz:
a) sa conlucreze prin intermediul retelelor cu alte aparate si sa poata fi
conectat la interfete adecvate in Uniunea Europeana si in Romania;
b) sa nu afecteze reteaua sau functionarea acesteia si sa nu foloseasca in
mod necorespunzator resursele acesteia, cauzand o degradare inacceptabila a
serviciului;
c) sa incorporeze sisteme de protectie care sa asigure ca datele personale
si viata privata ale utilizatorului si ale abonatului sunt protejate;
d) sa prezinte caracteristici care asigura evitarea fraudelor;
e) sa prezinte caracteristici care asigura accesul la serviciile de
urgenta;
f) sa prezinte caracteristici care permit folosirea acestora de catre
persoanele cu anumite deficiente.
(4) Cerintele suplimentare prevazute la alin. (3) vor fi adoptate prin
ordine ale ministrului comunicatiilor si tehnologiei informatiei si vor fi
publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
CAP. 2
Notificarea si publicarea specificatiilor de interfata
Art. 7
(1) Operatorii retelelor publice de comunicatii trebuie sa puna la
dispozitie Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei specificatii
tehnice precise si adecvate pentru toate interfetele oferite de acestia inainte
ca serviciile furnizate prin interfete sa fie disponibile public.
(2) Pentru a indeplini prevederile alin. (1) specificatiile tehnice de
interfata trebuie sa includa:
a) detalii care sa permita proiectarea echipamentelor terminale de
telecomunicatii capabile sa utilizeze toate serviciile furnizate prin aceste
interfete;
b) toate informatiile necesare pentru a permite producatorilor sa realizeze
incercarile relevante privind verificarea cerintelor esentiale aplicabile
echipamentelor terminale de telecomunicatii.
(3) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei asigura publicarea
prin mijloace electronice a specificatiilor tehnice de interfata prevazute la
alin. (1), dupa primirea acestora de la operatorii retelelor publice de
comunicatii.
Art. 8
Operatorii retelelor publice de comunicatii sunt obligati sa furnizeze
informatiile prevazute la art. 7 alin. (1) si (2) ori de cate ori acestea sunt
solicitate de partile interesate.
Art. 9
Operatorii retelelor publice de comunicatii au obligatia sa furnizeze
Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, in vederea publicarii
prin mijloace electronice, orice modificare a specificatiilor tehnice de interfata,
comunicate in conditiile art. 7.
CAP. 3
Introducerea aparatelor pe piata
Art. 10
Aparatul se introduce pe piata numai daca indeplineste cerintele esentiale
prevazute la art. 6 si celelalte prevederi aplicabile ale prezentei hotarari
atunci cand este instalat, intretinut si utilizat corespunzator, conform
scopului pentru care a fost produs.
Art. 11
Producatorul sau importatorul trebuie sa furnizeze utilizatorului:
a) toate informatiile privind folosirea aparatului, redactate in limba
romana, dar aceasta nu exclude furnizarea informatiilor si in alte limbi de
circulatie internationala;
b) declaratia de conformitate cu cerintele esentiale, redactata in limba
romana, declaratie ce trebuie sa insoteasca fiecare aparat.
Art. 12
In cazul echipamentului radio, pentru indeplinirea prevederilor art. 11
lit. a), ambalajul si instructiunile de utilizare ale acestuia trebuie:
a) sa contina o indicatie ca echipamentul este destinat sa fie utilizat in
Romania;
b) sa previna utilizatorul, atunci cand este cazul, asupra oricarei
restrictii de folosire sau despre obligatia obtinerii autorizatiei de
functionare a respectivului echipament.
Art. 13
(1) Atunci cand echipamentele radio functioneaza in benzi de frecventa a
caror utilizare nu este armonizata in Uniunea Europeana si in Romania,
producatorul, reprezentantul autorizat al acestuia stabilit in Uniunea
Europeana sau in Romania ori importatorul trebuie sa notifice in scris
Inspectoratului General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei intentia
de a introduce astfel de echipamente radio pe piata.
(2) Notificarea prevazuta la alin. (1) trebuie facuta cu cel putin patru
saptamani inainte de data la care se intentioneaza introducerea pe piata a
acestor echipamente si trebuie sa contina:
a) informatii referitoare la caracteristicile radio ale echipamentului, in
special cele privind benzile de frecventa, ecartul dintre canale, tipul de
modulatie si puterea de radiofrecventa;
b) atunci cand este cazul, numarul de identificare a organismului notificat
pentru indeplinirea prevederilor specificate in anexa nr. IV sau V.
(3) Procedura de notificare si continutul notificarii asupra intentiei de a
introduce pe piata echipamentele radio ce functioneaza in benzi de frecventa a
caror utilizare nu este armonizata in Uniunea Europeana si Romania se adopta
prin ordin al ministrului comunicatiilor si tehnologiei informatiei si se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(4) Inspectoratul General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei este
responsabil pentru evaluarea informatiilor furnizate si poate restrictiona
punerea in functiune a echipamentelor radio in una dintre situatiile prevazute
la art. 17. Aparatele a caror punere in functiune poate fi restrictionata sunt
prevazute in anexa nr. VIII.
Art. 14
In cazul echipamentelor terminale de telecomunicatii, pentru indeplinirea
prevederilor art. 11 lit. a), ambalajul si instructiunile de utilizare ale
acestora trebuie sa contina si sa afiseze informatii suficiente pentru
identificarea interfetelor retelelor publice de comunicatii la care acestea
sunt destinate a fi conectate.
Art. 15
In situatiile prevazute la art. 6 alin. (3) si in cazul aparatelor care au
fost deja introduse pe piata, acestea pot fi mentinute pe piata pentru perioada
stabilita de actele normative prevazute la art. 6 alin. (4).
CAP. 4
Punerea in functiune si dreptul de conectare
Art. 16
Aparatul poate fi pus in functiune in scopul utilizarii potrivit
destinatiei, atunci cand indeplineste cerintele esentiale corespunzatoare
prevazute la art. 6 si orice alte prevederi aplicabile ale prezentei hotarari.
Art. 17
Fara a fi in contradictie cu prevederile art. 16 si fara a aduce atingere
conditiilor prevazute in autorizatiile pentru furnizarea serviciului care
utilizeaza echipamentul radio, Inspectoratul General pentru Comunicatii si
Tehnologia Informatiei poate restrictiona punerea in functiune a respectivului
echipament, numai pentru motive legate de utilizarea eficienta si
corespunzatoare a spectrului radio, evitarea interferentei prejudiciabile sau a
problemelor privind sanatatea publica.
Art. 18
Operatorii retelelor publice de comunicatii nu trebuie sa refuze din motive
tehnice, invocand aplicarea art. 19, conectarea echipamentelor terminale de
telecomunicatii la interfetele adecvate, atunci cand aceste echipamente
indeplinesc cerintele esentiale aplicabile, prevazute la art. 6.
Art. 19
(1) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei poate autoriza un
operator al unei retele publice de comunicatii sa refuze conectarea, sa
deconecteze sau sa retraga din serviciu un aparat declarat conform cu cerintele
esentiale aplicabile, in cazul in care se considera ca:
a) produce deteriorarea serioasa a unei retele;
b) produce interferenta prejudiciabila;
c) afecteaza reteaua sau functionarea acesteia.
(2) Autorizarea de catre Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei trebuie sa fie precedata de o cerere temeinic motivata a
operatorului, insotita de un set de elemente generale care vor fi definite de
Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, incluzand urmatoarele:
a) dovada ca exista una dintre situatiile prevazute la alin. (1);
b) dovada evaluarii conformitatii aparatului si a indeplinirii de catre
acesta a cerintelor esentiale;
c) referire la standardele armonizate aplicate, precum si la alte standarde
sau reglementari tehnice cuprinse in actele normative emise de Ministerul
Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei si publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I;
d) clarificari si elemente suplimentare de la operator, daca este necesar.
(3) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei trebuie sa
informeze operatorul asupra deciziei luate, in cel mult 30 de zile, specificand
motivele pentru adoptarea acesteia.
Art. 20
(1) In situatii de urgenta operatorul unei retele publice de comunicatii
poate deconecta aparatul fara autorizarea prealabila din partea Ministerului
Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, daca sunt indeplinite simultan
urmatoarele conditii:
a) protectia retelei impune deconectarea aparatului fara intarziere;
b) utilizatorului i se poate oferi pe loc o solutie alternativa, fara cheltuieli
pentru el.
(2) Operatorul trebuie sa informeze imediat Ministerul Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei cu privire la masura luata, prezentand dovezile privind
procedura de urgenta si indeplinirea conditiilor prevazute la alin. (1).
(3) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, dupa analizarea
documentatiei prezentate de catre operator, trebuie sa decida daca se mentine
masura deconectarii aparatului sau se permite reconectarea acestuia.
CAP. 5
Evaluarea conformitatii
Art. 21
Procedurile de evaluare a conformitatii, prevazute la art. 23 alin. (2), la
art. 24, 25 si 26, trebuie sa fie utilizate pentru a demonstra indeplinirea de
catre aparat a tuturor cerintelor esentiale aplicabile, prevazute la art. 6.
Art. 22
(1) Aparatul este presupus conform cu cerintele esentiale aplicabile,
prevazute la art. 6, daca acesta este in concordanta cu prevederile
standardelor armonizate pentru echipamentele radio si echipamentele terminale
de telecomunicatii sau cu parti din acestea, care cuprind cerintele esentiale
si ale caror numere de referinta au fost publicate in Jurnalul Oficial al
Comunitatilor Europene.
(2) Lista standardelor romane care au adoptat standardele armonizate pentru
echipamentele radio si echipamentele terminale de telecomunicatii se aproba
prin ordin al ministrului comunicatiilor si tehnologiei informatiei si se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. Lista standardelor se
reactualizeaza ori de cate ori este cazul.
Art. 23
(1) Prezumtia identificata la art. 22 alin. (1) nu exclude necesitatea
evaluarii conformitatii cu cerintele esentiale, in conditiile prezentei
hotarari.
(2) Producatorul poate alege ca evaluarea conformitatii aparatului cu
cerintele esentiale prevazute la art. 6 alin. (1) lit. a) si b) sa fie facuta
utilizandu-se procedurile prevazute de Hotararea Guvernului nr. 567/2002 si,
respectiv, de Hotararea Guvernului nr. 1.032/2001, ca alternativa la
procedurile prevazute la art. 24, 25 si 26, atunci cand aparatul este in
domeniul de aplicare al acestor hotarari.
(3) Standardele romane care au fost publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, potrivit prevederilor Hotararii Guvernului nr. 567/2002,
respectiv ale Hotararii Guvernului nr. 1.032/2001, si care au adoptat
standardele ale caror numere de referinta au fost publicate in Jurnalul Oficial
al Comunitatilor Europene pot fi utilizate ca baza pentru prezumtia
conformitatii cu cerintele esentiale prevazute la art. 6 alin. (1) lit. a) si
b).
(4) Reglementarile tehnice comune ale caror numere de referinta au fost
publicate in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene si care au fost
transpuse ca reglementari tehnice nationale pot fi utilizate ca baza pentru
prezumtia conformitatii cu alte cerinte esentiale relevante prevazute la art.
6.
Art. 24
Echipamentul terminal de telecomunicatii care nu utilizeaza spectrul alocat
comunicatiilor radio terestre sau spatiale si partile de receptie ale
echipamentelor radio trebuie sa fie supuse procedurilor de evaluare a
conformitatii, prevazute in oricare dintre anexele nr. II, IV si V, la alegerea
producatorului.
Art. 25
Cand producatorul a aplicat standardele armonizate prevazute la art. 22
alin. (1), echipamentul radio care nu se afla in domeniul de aplicare al art.
24 trebuie sa fie supus procedurilor de evaluare a conformitatii, prevazute in
oricare dintre anexele nr. III, IV si V, la alegerea producatorului.
Art. 26
Cand producatorul nu a aplicat sau a aplicat numai partial standardele
armonizate prevazute la art. 22 alin. (1), echipamentul radio care nu se afla
in domeniul de aplicare al art. 24 trebuie sa fie supus procedurilor de
evaluare a conformitatii, prevazute in anexa nr. IV sau V, la alegerea
producatorului.
Art. 27
Inregistrarile si corespondenta legate de aplicarea procedurilor de
evaluare a conformitatii, prevazute la art. 23 alin. (2), la art. 24, 25 si 26,
se vor face in limba romana sau intr-o limba de circulatie internationala
agreata de organismul de evaluare.
CAP. 6
Marcajul de conformitate CE si alte inscriptii
Art. 28
(1) Aparatele care indeplinesc toate cerintele esentiale aplicabile trebuie
sa poarte marcajul de conformitate CE. Elementele de identificare a marcajului
de conformitate CE sunt prevazute in anexa nr. VII.
(2) Marcajul de conformitate CE se aplica de catre producator,
reprezentantul autorizat al acestuia stabilit in Uniunea Europeana sau in
Romania ori de catre importator.
(3) Daca pentru evaluarea conformitatii este utilizata una dintre
procedurile prevazute in anexele nr. III, IV si V, marcajul de conformitate CE
trebuie insotit de numarul de identificare a tuturor organismelor notificate
implicate.
Art. 29
(1) Marcajul echipamentului radio trebuie sa fie insotit suplimentar de
identificatorul clasei de echipament, atunci cand un astfel de identificator a
fost atribuit. Identificatorul de clasa este prevazut in anexa nr. VII.
(2) Marcajul echipamentului radio trebuie sa includa un element de
informare a utilizatorului ca aparatul functioneaza in benzi de frecventa a
caror utilizare nu este armonizata in Uniunea Europeana si in Romania.
Art. 30
(1) Marcajul de conformitate, aplicat in conditiile prevazute la art. 28 si
29, trebuie sa fie lizibil, rezistent la stergere si aplicat in mod vizibil
direct pe aparat sau pe o placa de marcaj aplicata aparatului, precum si pe
ambalajul si instructiunile de utilizare ce il insotesc.
(2) Se interzice aplicarea pe aparate a marcajelor care pot induce in eroare
terte parti, in ceea ce priveste semnificatia si forma marcajului CE, asa cum
sunt specificate in anexa nr. VII.
(3) Aplicarea oricarui alt marcaj este permisa numai cu conditia ca
vizibilitatea si lizibilitatea marcajului de conformitate CE sa nu fie
afectate.
Art. 31
Aparatul trebuie sa fie identificat prin producator pe baza tipului,
lotului si/sau numarului de serie si prin denumirea producatorului sau a
importatorului.
Art. 32
(1) In cazul in care aparatului ii sunt aplicabile si alte reglementari
specifice care privesc alte aspecte, transpuse pe baza directivelor europene
care impun aplicarea marcajului CE, marcajul atesta indeplinirea prevederilor
acestor reglementari.
(2) Intr-o perioada de tranzitie, cand una sau mai multe dintre aceste
reglementari specifice permit producatorului sa aleaga ce masuri sunt
aplicabile, marcajul CE trebuie sa indice ca aparatul indeplineste numai
prevederile acelor reglementari specifice care au fost aplicate de producator.
Documentatia, informatiile si instructiunile de utilizare care insotesc
aparatele trebuie sa includa o versiune in limba romana si sa indice in mod
expres acele reglementari specifice care au fost aplicate.
Art. 33
Este permisa prezentarea la targurile comerciale, expozitii, demonstratii
si altele asemenea a aparatului care nu indeplineste prevederile prezentei
hotarari, cu conditia ca acesta sa poarte un semn distinctiv care sa indice
clar ca nu poate fi comercializat sau pus in functiune pana cand nu
indeplineste aceste prevederi.
CAP. 7
Organisme notificate si autoritati de supraveghere
Art. 34
(1) Procedura privind desemnarea si notificarea nationala a laboratoarelor
de incercari, precum si a organismelor de certificare si de inspectie, care
realizeaza evaluarea conformitatii produselor din domeniul echipamentelor radio
si al echipamentelor terminale de telecomunicatii, se adopta, in conditiile
legii, prin ordin al ministrului comunicatiilor si tehnologiei informatiei, in
conformitate cu criteriile prevazute in anexa nr. VI.
(2) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei va desemna
organismele notificate pentru indeplinirea sarcinilor relevante prevazute in
anexele nr. II, III, IV si V.
(3) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei va publica si va
actualiza periodic in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, lista cuprinzand
organismele notificate si numarul alocat acestora in registrul organismelor
notificate, aprobata prin ordin al ministrului comunicatiilor si tehnologiei
informatiei.
Art. 35
(1) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei este autoritatea
competenta in domeniul echipamentelor radio si echipamentelor terminale de
telecomunicatii, in scopul asigurarii indeplinirii prevederilor prezentei
hotarari.
(2) Inspectoratul General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei este
organismul responsabil pentru exercitarea activitatilor de supraveghere a
pietei echipamentelor radio si echipamentelor terminale de telecomunicatii.
(3) In cazul aparatelor destinate consumatorilor persoane fizice,
constatarea si sanctionarea contraventiilor se fac de catre Autoritatea
Nationala pentru Protectia Consumatorilor.
Art. 36
(1) Activitatile de supraveghere prevazute la art. 35 alin. (2) si (3),
planificate sau la sesizarea oricarei persoane interesate, sunt exercitate de
personalul de inspectie anume imputernicit in vederea indeplinirii acestor
sarcini. Personalul de inspectie trebuie:
a) sa aiba acces liber ori de cate ori este necesar, in conditiile legii,
in orice spatiu in care producatorii, reprezentantii autorizati ai acestora
stabiliti in Romania, importatorii, distribuitorii, operatorii retelelor de
comunicatii si alti utilizatori ai aparatelor, precum si persoanele care
asambleaza, detin, instaleaza, conecteaza sau intretin aparate desfasoara
activitati susceptibile de a cadea sub incidenta prevederilor prezentei
hotarari;
b) sa solicite si sa retina orice document si orice informatie necesare in
vederea realizarii inspectiei privind indeplinirea prevederilor prezentei
hotarari;
c) sa sigileze, sa retina si sa solicite efectuarea de incercari asupra
aparatelor pentru care exista motive intemeiate sa se presupuna incalcarea
prevederilor prezentei hotarari;
d) sa ia orice alte masuri necesare in situatia data, in conditiile legii.
(2) Producatorul, reprezentantul autorizat al acestuia stabilit in Uniunea
Europeana sau in Romania ori importatorul are obligatia de a detine si de a
prezenta spre examinare, la cererea personalului de inspectie, documentele ce
atesta indeplinirea prevederilor prezentei hotarari.
(3) Personalul de inspectie este obligat:
a) sa nu divulge informatiile de care a luat cunostinta cu ocazia
exercitarii atributiilor sale;
b) sa pastreze confidentialitatea surselor de informatii in legatura cu
sesizarile sau cu plangerile primite.
Art. 37
(1) Inspectoratul General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei
poate sa hotarasca in orice moment efectuarea incercarilor adecvate pentru verificarea
conformitatii aparatelor cu cerintele esentiale aplicabile, inscrise in
declaratia de conformitate.
(2) Cheltuielile determinate de efectuarea incercarilor prevazute la alin.
(1) sunt suportate de Inspectoratul General pentru Comunicatii si Tehnologia
Informatiei.
(3) Daca in urma incercarilor se constata ca aparatul nu indeplineste
cerintele esentiale, cheltuielile determinate de efectuarea incercarilor
prevazute la alin. (1) sunt suportate de catre producator, responsabilul
autorizat al acestuia sau de catre importator. In cazul in care nici una dintre
aceste persoane nu poate fi identificata, aceste cheltuieli sunt suportate de
catre detinatorul aparatului.
Art. 38
(1) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei poate lua toate
masurile necesare pentru ca aparatele sa fie retrase de pe piata sau din
serviciu, poate interzice introducerea lor pe piata sau punerea lor in
functiune ori poate sa restrictioneze libera lor circulatie, atunci cand
constata ca aparatele care intra sub incidenta prezentei hotarari nu
indeplinesc cerintele acesteia.
(2) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei poate sa interzica
sau sa restrictioneze introducerea pe piata ori sa dispuna retragerea de pe
piata a echipamentelor radio, inclusiv a tipurilor de echipamente radio, pentru
care se considera, din motive intemeiate, ca vor produce interferente
prejudiciabile serviciilor existente sau planificate in cadrul benzilor de
frecventa prevazute in Tabelul national de alocare a benzilor de frecventa.
(3) In situatia in care Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei a luat o hotarare in conformitate cu prevederile alin. (1) sau (2),
acesta trebuie sa specifice motivele pentru adoptarea ei si daca
neconformitatea se datoreaza:
a) aplicarii incorecte a standardelor armonizate prevazute la art. 22;
b) insuficientelor standardelor armonizate prevazute la art. 22;
c) neconformitatii cu cerintele esentiale aplicabile, prevazute la art. 6,
in cazul in care aparatele nu satisfac standardele armonizate prevazute la art.
22;
d) cauzelor ce au legatura cu interferenta prejudiciabila.
CAP. 8
Contraventii si sanctiuni
Art. 39
Constituie contraventii urmatoarele fapte si se sanctioneaza astfel:
a) incalcarea prevederilor art. 8, 10, 11, ale art. 13 alin. (1) si (2),
ale art. 16 si ale art. 32 alin. (1), cu amenda de la 50.000.000 lei la
100.000.000 lei, precum si retragerea de pe piata, interzicerea comercializarii
si utilizarii aparatelor neconforme, in concordanta cu prevederile art. 38;
b) incalcarea prevederilor art. 14, 24, 28, 29, 30, 31, ale art. 32 alin.
(2) si ale art. 33, cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei, precum si
cu retragerea de pe piata sau interzicerea comercializarii ori a utilizarii
aparatelor neconforme, in concordanta cu prevederile art. 38;
c) in cazul in care persoana care a aplicat marcajul fara a tine cont de
prevederile art. 28, 29 si ale art. 30 alin. (2) nu poate fi identificata,
prevederile lit. b) din prezentul articol se aplica detinatorului aparatului
din momentul in care a fost descoperita neconformitatea;
d) incalcarea prevederilor din anexa nr. II pct. 5 si 7, anexa nr. III pct.
4, anexa nr. IV pct. 2 si 6 si din anexa nr. V pct. 14, 15, 19 si 24, cu amenda
de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei, precum si interzicerea comercializarii
si utilizarii pana la termenul prevazut pentru eliminarea neconformitatilor,
stabilit de catre personalul de inspectie prevazut la art. 36 alin. (1),
impreuna cu producatorul, reprezentantul autorizat al acestuia sau cu
importatorul aparatelor, dupa caz;
e) incalcarea prevederilor art. 7 alin. (1) si (2), ale art. 9, 18 si ale
art. 20 alin. (2), cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei;
f) incalcarea prevederilor art. 43, cu amenda de la 50.000.000 lei la
100.000.000 lei, precum si confiscarea aparatelor retrase de pe piata sau din
serviciu.
Art. 40
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art.
39 se fac de catre personalul de inspectie al Inspectoratului General pentru
Comunicatii si Tehnologia Informatiei, anume imputernicit in vederea
indeplinirii acestor atributii, la sesizarea oricarei persoane sau din oficiu.
(2) Constatarea contraventiilor prevazute la art. 39 lit. a), b) si d),
precum si aplicarea sanctiunilor corespunzatoare se pot face, in cazul in care
cumparatorul are calitatea de consumator persoana fizica, si de catre
inspectorii de specialitate ai Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor,
la sesizarea oricarei persoane sau din oficiu.
Art. 41
Contraventiilor prevazute la art. 39 le sunt aplicabile prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
ulterioare, cu exceptia prevederilor art. 28 si 29 din aceeasi ordonanta.
Art. 42
(1) In cazul constatarii contraventiilor si aplicarii sanctiunilor
prevazute la art. 39 lit. a) sau b), organul de inspectie trebuie sa informeze
in scris Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei in termen de 3
zile.
(2) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei trebuie sa
confirme sanctiunea aplicata si sa notifice producatorului, reprezentantului
autorizat al acestuia sau importatorului aparatelor, dupa caz, confirmarea
acestei sanctiuni.
(3) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei trebuie sa publice
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, notificarea masurii de retragere de
pe piata sau din serviciu a aparatelor neconforme, de interzicere a
introducerii lor pe piata, precum si de punere in functiune. Notificarea poate
fi publicata si in cotidiene nationale sau in reviste de specialitate, in
functie de tipul echipamentului radio sau al echipamentului terminal de
telecomunicatii.
Art. 43
Producatorul, reprezentantul autorizat al acestuia sau importatorul
aparatelor, dupa caz, trebuie sa solicite Inspectoratului General pentru
Comunicatii si Tehnologia Informatiei, in termen de 60 de zile de la
notificarea masurii de retragere de pe piata a aparatelor neconforme, prevazuta
la art. 39 lit. a) si b), inventarierea si sigilarea aparatelor care au fost
retrase de pe piata sau din serviciu.
CAP. 9
Dispozitii tranzitorii
Art. 44
Pana in momentul semnarii Protocolului european privind evaluarea
conformitatii si acceptarea produselor industriale (PECA), daca evaluarea
conformitatii unui aparat destinat pietei nationale implica participarea unui
organism notificat desemnat conform prevederilor art. 34, producatorul sau
reprezentantul sau autorizat trebuie sa aplice marcajul national de
conformitate CS. Elementele de identificare a marcajului de conformitate CS
sunt prevazute in anexa nr. VII. Dupa intrarea in vigoare a Protocolului
european privind evaluarea conformitatii si acceptarea produselor industriale
(PECA) aparatele vor purta numai marcajul de conformitate CE in concordanta cu
prevederile cap. VII.
Art. 45
Echipamentele radio si echipamentele terminale de telecomunicatii pot fi
introduse pe piata si puse in functiune pe baza documentelor de autorizare
prevazute in Ordinul ministrului comunicatiilor si tehnologiei informatiei nr.
259/2002 privind abilitarea Inspectoratului General pentru Comunicatii si
Tehnologia Informatiei pentru eliberarea autorizatiilor de tip si a acordurilor
de procurare din import pentru echipamentele radio si echipamentele terminale
de telecomunicatii, daca introducerea pe piata a avut loc pentru prima data
inainte de intrarea in vigoare a prezentei hotarari si numai pana la data
abrogarii respectivului ordin, in conformitate cu prevederile art. 48 alin.
(2).
CAP. 10
Dispozitii finale
Art. 46
(1) Prezenta hotarare nu este o reglementare specifica in sensul art. 1
alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 1.032/2001 privind stabilirea
conditiilor de introducere pe piata si de functionare a aparatelor electrice si
electronice din punct de vedere al compatibilitatii electromagnetice.
Prevederile Hotararii Guvernului nr. 1.032/2001 nu se aplica aparatelor care
intra in domeniul de aplicare al prezentei hotarari, cu exceptia cerintelor de
protectie prevazute la art. 3 alin. (1) si in anexa nr. 1 si a procedurilor de
evaluare a conformitatii prevazute la art. 5 alin. (2) lit. a) si b) din
Hotararea Guvernului nr. 1.032/2001.
(2) Prevederile Hotararii Guvernului nr. 567/2002 privind asigurarea
securitatii utilizatorilor de echipamente electrice de joasa tensiune nu se
aplica aparatelor care intra in domeniul de aplicare al prezentei hotarari, cu
exceptia cerintelor de securitate prevazute la art. 2 alin. (1) si in anexa nr.
2, precum si procedurii de evaluare a conformitatii prevazute in anexa nr. 5 la
Hotararea Guvernului nr. 567/2002.
Art. 47
Anexele nr. I - VIII fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 48
(1) Prezenta hotarare intra in vigoare la 3 luni de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu exceptia prevederilor art. 22 alin.
(2) si ale art. 34, care intra in vigoare pe data publicarii prezentei
hotarari.
(2) Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Ordinul
ministrului comunicatiilor si tehnologiei informatiei nr. 259/2002 privind
abilitarea Inspectoratului General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei
pentru eliberarea autorizatiilor de tip si a acordurilor de procurare din
import pentru echipamentele radio si echipamentele terminale de
telecomunicatii, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 788
din 30 octombrie 2002.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul comunicatiilor
si tehnologiei informatiei,
Dan Nica
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
ECHIPAMENTELE
care nu intra in domeniul de aplicare al acestei hotarari, astfel cum este
prevazut la art. 3
1. Echipamentele radio utilizate de radioamatori, conform art. 1 definitia
53 din regulamentul radio al Uniunii Internationale de Telecomunicatii, in
afara de cazul in care echipamentele sunt disponibile comercial
2. Seturile de componente separate, concepute a fi asamblate de catre
radioamatori, si echipamentele comerciale modificate de catre radioamatori si
destinate utilizarii lor de catre acestia nu sunt considerate echipamente
disponibile comercial.
3. Echipamentele din domeniul de aplicare al Ordinului ministrului
transporturilor nr. 216/2000 pentru aprobarea Normelor tehnice privind
aprobarea de tip a echipamentelor si produselor pentru nave maritime, prevazute
de conventiile internationale la care Romania este parte, cod MT. RNR-EM-2000
4. Cablurile si traseele de linii
5. Echipamentele de receptie radio, destinate a fi utilizate numai pentru
serviciile de receptie a radiodifuziunii sonore si a televiziunii
6. Produsele, aplicatiile si componentele din domeniul aviatiei civile
7. Sistemele si echipamentele pentru managementul traficului aerian.
ANEXA 2
PROCEDURA
de evaluare a conformitatii, prevazuta la art. 24
Modulul A (Controlul intern al productiei)
1. Aceasta anexa descrie procedura prin care producatorul sau
reprezentantul autorizat al acestuia stabilit in Uniunea Europeana ori in
Romania asigura si declara ca produsele implicate satisfac cerintele aplicabile
ale prezentei hotarari.
2. Producatorul trebuie sa intocmeasca documentatia tehnica care sa permita
evaluarea conformitatii produsului cu cerintele esentiale si sa contina
informatii privind conceptia, fabricarea si functionarea produsului.
3. Pentru indeplinirea prevederilor pct. 2 documentatia tehnica trebuie sa
cuprinda:
a) o descriere generala a produsului;
b) desenele de conceptie si de fabricatie, schemele componentelor,
subansamblurilor, circuitelor etc.;
c) descrierile si explicatiile necesare pentru intelegerea desenelor si
schemelor sus-mentionate, precum si a functionarii produsului;
d) o lista a standardelor armonizate, aplicate in intregime sau partial,
precum si descrierea si explicarea solutiilor adoptate pentru satisfacerea
cerintelor esentiale ale prezentei hotarari, in situatia in care nu au fost
aplicate standarde armonizate sau nu exista astfel de standarde;
e) rezultatele calculelor de conceptie facute, examinarile efectuate etc.;
f) rapoartele de incercare.
4. Producatorul trebuie sa ia toate masurile necesare in scopul asigurarii
in procesul de productie a conformitatii produselor fabricate cu documentatia
tehnica prevazuta la pct. 2 si 3, precum si cu cerintele aplicabile ale
prezentei hotarari.
5. Producatorul sau reprezentantul sau autorizat stabilit in Uniunea
Europeana ori in Romania trebuie sa pastreze documentatia tehnica pentru
inspectii o perioada de cel putin 10 ani de la fabricarea ultimului produs.
6. Atunci cand nici producatorul si nici reprezentantul sau autorizat nu
sunt stabiliti in Uniunea Europeana ori in Romania, obligatia de a pastra
documentatia tehnica disponibila pentru inspectii revine importatorului.
7. Producatorul sau reprezentantul sau autorizat stabilit in Uniunea
Europeana ori in Romania trebuie sa aplice marcajul CE pe fiecare produs si sa
redacteze o declaratie de conformitate. Producatorul sau reprezentantul sau
autorizat trebuie sa pastreze o copie a declaratiei de conformitate impreuna cu
documentatia tehnica.
ANEXA 3
PROCEDURA
de evaluare a conformitatii, prevazuta la art. 25
(Controlul intern al productiei impreuna cu incercari specifice ale aparatelor)
Aceasta anexa consta din anexa nr. II la care se adauga urmatoarele cerinte
suplimentare:
1. Pentru fiecare tip de aparat toate seturile de incercari radio esentiale
trebuie efectuate de producator sau in numele sau.
2. Identificarea seturilor de incercari care sunt considerate a fi
esentiale este responsabilitatea organismului notificat ales de producator, cu
exceptia acelor seturi de incercari care sunt definite in standardele
armonizate.
3. La determinarea seturilor de incercari ce trebuie indeplinite organismul
notificat trebuie sa tina cont de precedentele decizii adoptate de organismele
notificate, actionand de comun acord.
4. Producatorul, reprezentantul sau autorizat stabilit in Uniunea Europeana
ori in Romania sau importatorul trebuie:
a) sa declare ca aceste incercari au fost efectuate;
b) sa declare ca aparatele indeplinesc cerintele esentiale;
c) sa aplice in timpul procesului de productie numarul de identificare a
organismului notificat. Atunci cand seturile de incercari radio esentiale sunt
definite in standardele armonizate, nu mai este necesara aplicarea numarului de
identificare a organismului notificat pe aparat.
ANEXA 4
PROCEDURA
de evaluare a conformitatii, prevazuta la art. 26
(Dosarul tehnic de constructie)
Aceasta anexa consta din anexa nr. III la care se adauga urmatoarele
cerinte suplimentare:
1. Producatorul trebuie sa intocmeasca dosarul tehnic de constructie,
compus din urmatoarele elemente:
a) documentatia tehnica descrisa la pct. 3 al anexei nr. II;
b) declaratia de conformitate cu seturile de incercari radio specifice,
descrise la pct. 2 al anexei nr. III.
2. Producatorul, reprezentantul sau autorizat stabilit in Uniunea Europeana
sau in Romania ori importatorul trebuie sa prezinte dosarul unuia sau mai
multor organisme notificate.
3. In cazul in care dosarul tehnic de constructie este prezentat mai multor
organisme notificate, entitatile specificate la pct. 2 trebuie sa informeze
fiecare organism notificat despre celelalte organisme care au primit dosarul.
4. Organismul notificat trebuie sa examineze dosarul tehnic de constructie
si, in cel mult patru saptamani de la primirea dosarului, poate:
a) sa emita un aviz catre producator, reprezentantul sau autorizat stabilit
in Uniunea Europeana sau in Romania ori importator, prin care se precizeaza ca
nu a fost demonstrata corespunzator indeplinirea cerintelor prezentei hotarari,
si sa informeze in consecinta celelalte organisme notificate care au primit
dosarul; sau
b) sa emita un aviz catre entitatile specificate la lit. a), prin care sa
se precizeze ca dosarul probeaza indeplinirea cerintelor prezentei hotarari.
5. La primirea acestui aviz aparatul poate fi introdus pe piata fara sa
aduca atingere prevederilor art. 13 lit. a) si ale art. 20.
6. Producatorul, reprezentantul sau autorizat stabilit in Uniunea Europeana
sau in Romania ori importatorul trebuie sa pastreze dosarul tehnic de
constructie pentru inspectii la dispozitia autoritatilor nationale desemnate
pentru inspectie, o perioada de cel putin 10 ani de la fabricarea ultimului
produs.
ANEXA 5
PROCEDURA
de evaluare a conformitatii, prevazuta la art. 24, 25 si 26
(Asigurarea calitatii complete)
1. Asigurarea calitatii complete este procedura prin care producatorul care
indeplineste prevederile pct. 2 asigura si declara ca produsele in cauza
satisfac cerintele aplicabile ale prezentei hotarari.
2. Producatorul trebuie sa aplice pe fiecare produs, dupa caz, marcajul
prevazut de art. 28, 29 si 31 din prezenta hotarare si sa redacteze o
declaratie de conformitate.
3. Producatorul trebuie sa aiba in functie un sistem de calitate aprobat
pentru conceptie, productie, inspectii si incercari finale ale produselor, asa
cum este prevazut la pct. 4 - 17, si acesta trebuie sa se supuna supravegherii,
asa cum este specificat la pct. 18 - 23.
4. In scopul celor prevazute la punctul precedent, producatorul trebuie sa
inainteze unui organism notificat o cerere de evaluare a sistemului sau de
calitate.
5. Cererea trebuie sa includa:
a) toate informatiile relevante pentru produsele avute in vedere;
b) documentatia sistemului de calitate.
6. Sistemul de calitate trebuie sa asigure indeplinirea de catre produse a
cerintelor aplicabile ale prezentei hotarari.
7. Toate elementele, cerintele si prevederile adoptate de producator
trebuie sa fie documentate intr-o maniera sistematica si rationala, sub forma
de masuri, proceduri si instructiuni scrise.
8. Documentatia sistemului de calitate la care se refera punctul precedent
trebuie sa permita o interpretare uniforma a masurilor si procedurilor de
calitate, asa cum sunt programele, planurile, manualele si dosarele de
calitate.
Aceasta trebuie sa contina in special o descriere adecvata:
a) a obiectivelor de calitate, a structurii organizatorice, a responsabilitatilor
personalului de conducere si influenta acestuia in ceea ce priveste calitatea
conceptiei si a produselor;
b) a specificatiilor tehnice, incluzand standardele armonizate, a
reglementarilor tehnice si specificatiilor de incercare relevante care vor fi
aplicate si, atunci cand standardele armonizate prevazute la art. 22 alin. (1)
nu vor fi aplicate in intregime, a mijloacelor care vor fi utilizate pentru
asigurarea ca cerintele esentiale aplicabile ale prezentei hotarari vor fi
indeplinite;
c) a tehnicilor de control si de verificare a conceptiei, a procedeelor si
actiunilor sistematice care vor fi utilizate la conceperea produselor
apartinand categoriei prevazute in domeniul de aplicare;
d) a tehnicilor corespunzatoare productiei, controlului calitatii si
asigurarii calitatii, a procedeelor si actiunilor sistematice care vor fi
utilizate;
e) a examinarilor si incercarilor care vor fi executate inainte, in timpul
si dupa procesul de productie si a frecventei cu care acestea vor fi executate,
precum si, daca este cazul, a rezultatelor incercarilor efectuate inainte de
procesul de productie;
f) a mijloacelor prin care se asigura ca dotarile pentru incercari si
examinari indeplinesc cerintele adecvate pentru executarea incercarilor necesare;
g) a dosarelor de calitate, cum ar fi: rapoartele de inspectie si datele de
incercari si etalonare, rapoartele asupra calificarii personalului implicat
etc.;
h) a mijloacelor care permit sa se verifice realizarea calitatii necesare
in ceea ce priveste conceptia si produsul, precum si functionarea eficienta a
sistemului de calitate.
9. Organismul notificat trebuie sa evalueze sistemul de calitate pentru a
determina daca acesta satisface cerintele prevazute la punctul precedent.
10. Organismul notificat trebuie sa prezume indeplinirea cerintelor
prevazute la pct. 8 in cazul sistemului de calitate care aplica standardul
armonizat relevant.
11. Organismul notificat trebuie sa evalueze in particular daca sistemul de
control al calitatii asigura conformitatea produselor cu prevederile prezentei
hotarari, in baza documentatiei relevante furnizate in conformitate cu pct. 5
si 8, incluzand, daca este cazul, rezultatele incercarilor furnizate de
producator.
12. Pentru indeplinirea cerintei de la punctul precedent, echipa de audit
trebuie sa aiba cel putin un membru cu experienta de evaluator in tehnologia
produsului in cauza. Procedura de evaluare trebuie sa includa o vizita de
evaluare la locul unde se realizeaza produsul.
13. Decizia trebuie notificata producatorului. Notificarea trebuie sa
contina concluziile examinarii si decizia de evaluare motivata.
14. Producatorul trebuie sa se angajeze ca indeplineste obligatiile ce
decurg din sistemul de calitate aprobat si sa confirme ca acesta ramane adecvat
si eficient.
15. Producatorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa informeze
organismul notificat care a aprobat sistemul de calitate despre orice
modificare a acestuia.
16. Organismul notificat trebuie sa evalueze modificarile propuse in
conformitate cu punctul precedent si trebuie sa hotarasca daca sistemul de
calitate modificat mai satisface cerintele prevazute la pct. 8 sau daca este
necesara reevaluarea acestuia.
17. Decizia organismului notificat, in legatura cu prevederile de la
punctul precedent, incluzand concluziile examinarii si motivarea deciziei de
evaluare, trebuie sa fie notificata producatorului.
18. Scopul supravegherii sistemului de calitate, sub responsabilitatea unui
organism notificat, este sa se asigure ca producatorul indeplineste corect
obligatiile ce decurg din sistemul de calitate aprobat.
19. Pentru efectuarea inspectiei producatorul trebuie sa permita accesul
organismului notificat in locurile de proiectare, productie, examinare si
incercari, depozitare si trebuie sa furnizeze acestuia toate informatiile
necesare, in special:
a) documentatia sistemului de calitate;
b) dosarele de calitate prevazute in partea sistemului de calitate dedicata
conceptiei, asa cum sunt rezultatele analizelor, calculelor, incercarilor etc.;
c) dosarele de calitate prevazute in partea sistemului de calitate dedicata
productiei, asa cum sunt rapoartele de examinare si datele de incercare, datele
de etalonare, rapoartele privind calificarea personalului implicat etc.;
d) producatorul trebuie sa permita inspectarea, fara notificare prealabila,
de catre organismul notificat in locurile unde se realizeaza produsul.
20. Organismul notificat trebuie sa desfasoare audituri la intervale de
timp rezonabile pentru a fi sigur ca producatorul mentine si aplica sistemul de
calitate.
21. Dupa fiecare audit organismul notificat trebuie sa transmita
producatorului un raport de audit.
22. Suplimentar organismul notificat poate face vizite inopinate
producatorului. In timpul acestor vizite organismul notificat poate sa
efectueze sau sa ceara sa se efectueze incercari in scopul verificarii
functionarii corespunzatoare a sistemului de calitate, atunci cand este
necesar.
23. In conditiile prevazute la punctul precedent, organismul notificat
trebuie sa transmita producatorului un raport de vizita si, daca a fost
efectuata o incercare, un raport de incercare.
24. Producatorul trebuie sa pastreze la dispozitia autoritatilor nationale
de supraveghere, o perioada de cel putin 10 ani de la fabricarea ultimului
produs, urmatoarele:
a) documentatia prevazuta la pct. 5 lit. b);
b) modificarile sistemului de calitate, prevazute la pct. 15;
c) deciziile si rapoartele organismului notificat, prevazute la pct. 17, 22
si 23.
25. Fiecare organism notificat trebuie sa tina la dispozitia celorlalte
organisme notificate informatiile relevante cu privire la aprobarile sistemelor
de calitate, emise si retrase, incluzand referintele la produsul implicat/produsele
implicate.
ANEXA 6
CRITERIILE MINIME
pentru desemnarea organismelor notificate in conformitate cu art. 34
1. Organismul notificat, directorul sau si personalul responsabil pentru
indeplinirea sarcinilor pentru care organismul notificat a fost desemnat nu
trebuie sa fie proiectant, producator, furnizor sau instalator al
echipamentelor radio sau al echipamentelor terminale de telecomunicatii,
operator de retele, furnizor de servicii si nici mandatar al unuia dintre ei.
Ei trebuie sa fie independenti si nu pot sa participe direct la proiectarea,
constructia, comercializarea sau intretinerea echipamentelor radio sau a
echipamentelor terminale de telecomunicatii, nici sa reprezinte partile
angajate in aceste activitati. Aceste dispozitii nu impiedica posibilitatea
schimbului de informatii tehnice intre producator si organismul notificat.
2. Organismul notificat si personalul sau trebuie sa indeplineasca
sarcinile pentru care a fost desemnat, la cel mai inalt grad de integritate
profesionala si de competenta tehnica. Ei trebuie sa fie in siguranta fata de
orice presiune si risc de coruptie, in special financiar, susceptibile de a
influenta judecata lor sau rezultatele inspectiilor, in special de catre persoane
sau grupuri de persoane cu interes pentru aceste rezultate.
3. Organismul notificat trebuie sa aiba la dispozitia sa personalul si
dotarile necesare care sa-i permita sa execute corespunzator lucrarile
administrative si tehnice asociate cu sarcinile pentru care a fost desemnat.
4. Personalul responsabil pentru inspectii trebuie:
- sa aiba o buna formare tehnica si profesionala;
- sa aiba cunostinte satisfacatoare ale cerintelor privind incercarile sau
inspectiile efectuate, precum si o experienta adecvata pentru aceste incercari
sau inspectii;
- sa aiba abilitatea de a redacta certificatele, inregistrarile si
rapoartele cerute pentru a autentifica executarea inspectiilor.
5. Impartialitatea membrilor personalului de inspectie trebuie sa fie
garantata. Remunerarea acestora nu trebuie sa depinda nici de numarul, nici de
rezultatele incercarilor sau inspectiilor efectuate.
6. Organismul notificat trebuie sa obtina o asigurare de responsabilitate
in afara cazurilor in care aceasta responsabilitate este asumata de stat, in
conformitate cu legea, la nivel national.
7. Personalul organismului notificat trebuie sa pastreze secretul
profesional cu privire la toate informatiile obtinute in efectuarea sarcinilor
sale conform prezentei hotarari.
ANEXA 7
MARCAJUL
de conformitate si identificatorul de clasa
A. Marcajul CE
1. Marcajul CE consta din initialele "CE" avand urmatoarea forma:
Figura 1, reprezentand marcajul de conformitate CE, se gaseste in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 94 din 14 februarie 2003, la pagina 14.
Daca marcajul CE este redus sau marit, proportiile date in desenul de mai
sus trebuie sa fie respectate.
2. Marcajul CE trebuie sa aiba o inaltime de cel putin 5 mm, cu exceptia
cazurilor cand acest lucru nu este posibil, tinand seama de natura aparatelor.
3. Marcajul CE trebuie aplicat pe produs sau pe placa de identificare
atasata aparatului, pe care sunt inscriptionate datele acestuia. Suplimentar el
trebuie sa fie aplicat pe ambalaj, daca acesta exista, si pe documentele de
insotire.
4. Marcajul CE trebuie sa fie aplicat vizibil, lizibil si rezistent la
stergere.
B. Identificatorul de clasa
1. Echipamentele radio pentru care se aplica restrictii la punerea in
functiune, conform prevederilor art. 17, sau la introducerea pe piata, conform
prevederilor art. 38 alin. (2) din prezenta hotarare, constituie Clasa 2.
Identificatorul clasei de echipamente are urmatoarea forma:
Figura 2, reprezentand identificatorul clasei de echipamente, se gaseste in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 94 din 14 februarie 2003, la
pagina 15.
2. Identificatorul de clasa trebuie sa aiba aceeasi inaltime ca si
initialele "CE".
C. Marcajul CS
1. Marcajul de conformitate CS este format din literele C si S, cu forma
prezentata in figura urmatoare:
Figura 3, reprezentand marcajul de conformitate CS, se gaseste in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 94 din 14 februarie 2003, la pagina 15.
NOTA:
- fontul (stilul literei) - Times New Roman - corp 36;
- diametrul cercului - 20 mm.
In cazul in care marcajul CS trebuie sa fie marit sau micsorat, este
necesar sa se respecte proportiile prezentate in figura de mai sus.
2. Literele componente C si S ale marcajului CS trebuie sa aiba aceeasi
dimensiune pe verticala, care nu trebuie sa fie mai mica de 5 mm, cu exceptia
situatiilor in care acest lucru nu este posibil datorita naturii aparatelor.
3. Marcajul CS trebuie sa fie aplicat pe aparat sau pe placa de
identificare atasata aparatului, pe care sunt inscriptionate datele acestuia,
pe ambalajul aparatului si pe documentele care insotesc aparatul.
4. Marcajul CS trebuie sa fie aplicat in mod vizibil, lizibil si de
nesters.
ANEXA 8*)
*) Tabelele cuprinse in anexa nr. VIII sunt reproduse in facsimil.
CLASELE
de echipamente si lista orientativa si neexhaustiva de echipamente sau tipuri
de echipamente
1. Echipamentele radio si echipamentele terminale de telecomunicatii care
pot fi introduse pe piata si puse in functiune fara restrictii constituie Clasa
1. Pentru Clasa 1 de echipamente nu este asignat un identificator de clasa de
echipamente.
2. Echipamentele radio pentru care se aplica restrictii la punerea in
functiune, conform prevederilor art. 17, sau la introducerea pe piata, conform
prevederilor art. 38 alin. (2) din prezenta hotarare, constituie Clasa 2.
Pentru Clasa 2 de echipamente este asignat identificatorul prevazut la lit. B
din anexa nr. VII.
Clasa 1
(i) Echipamente terminale conectate la retele fixe si echipamente radio
care nu sunt destinate pentru emisie:
1. ISDN (ISDN acces de baza, ISDN acces primar, ISDN U, ISDN de banda larga
ATM)
2. PSTN [linie analogica unica, linie analogica multipla (cu/fara apel
direct de sosire DDI-Direct Dialling In), echipament conectat la interfete
Centrex sau retele private virtuale (VPN)]
3. Linii inchiriate [analogice (banda de baza) pe 2 fire si pe 4 fire,
analogice (banda vocala) pe 2 fire si pe 4 fire, digitale, SDH, optice]
4. Echipamente de date pe fir (X.21, X.25, ethernet, token ring, token bus,
TCP/IP, frame relay)
5. Echipamente de difuziune interactiva pe fir (imagine/sunet necomutate,
imagine/sunet comutate)
6. Telex (echipament de linie unica, echipament de linie multipla)
7. Echipamente radio numai pentru receptie
8. Alte echipamente terminale conectate la retele fixe
(ii) Echipamente radio care emit numai sub controlul unei retele:
9. Seturi portabile GSM, incluzand GSM 900, GSM 1800, GSM 1900 si, cand va
aparea, GSM 450
10. Echipamente terminale TFTS;
11. Statii de sol pentru serviciul mobil terestru in benzile 1,5/1,6 GHz
12. Statii de sol pentru serviciul mobil terestru functionand in banda Ku
13. Echipamente TETRA pentru utilizatorul final (non-DMO - Direct Mode of
Operation)
14. Statii terestre pentru comunicatii personale prin satelit functionand
in benzile 1,6/2,4 GHz
15. Statii terestre pentru comunicatii personale prin satelit functionand
in benzile 1,9/2,1 GHz
16. Statii de sol din serviciul mobil terestru cu debit binar redus in
benzile 1,5/1,6 GHz
17. Alte echipamente radio care emit numai sub controlul unei retele
Emitatoare radio armonizate tehnic in Comunitatea Europeana, pentru care
statele membre nu introduc constrangeri la punerea in functiune:
18. Echipamente DECT
19 - 21. Dispozitive de distanta scurta nespecifice
Utilizarea acestor benzi de frecventa este pentru telemetrie, telecomanda,
alarme, date in general si alte aplicatii similare. Aplicatiile video sunt
incluse numai in Clasa 1 pentru frecvente mai mari de 2,4 GHz.
______________________________________________________________________________
|Subclasa| Banda de |Puterea|Ecartul| Ciclul de | Comentarii
|
| | frecventa | |intre |intrebuintare|
|
| | | |canale | | |
|________|___________|_______|_______|_____________|___________________________|
| 19. | 40,665; | 10 mW | 10 kHz| </= 100% |Aplicatiile care
folosesc |
| | 40,675; | erp | | |semnale audio si vocale
|
| | 40,685 si | | | |sunt excluse din
"Clasa I" |
| | 40,695 MHz| | | |
|
|________|___________|_______|_______|_____________|___________________________|
| 20. | 433,050 - | 10 mW | - | </= 10% |Aplicatiile care
folosesc |
| | 434,790 | erp | | |semnale audio si vocale
|
| | MHz | | | |sunt excluse din
"Clasa I" |
|________|___________|_______|_______|_____________|___________________________|
| 21. | 2446,5 - | 10 mW | - | </= 100% |In banda de frecventa
2454 |
| | 2475 MHz | eirp | | |- 2475 MHz sunt incluse in
|
| | | | | |"Clasa I" numai
aplicatiile|
| | | | | |video de interior
|
|________|___________|_______|_______|_____________|___________________________|
22. LAN-uri radio
______________________________________________________________________________
|Subclasa| Banda de |Puterea|Ecartul| Ciclul de | Comentarii
|
| | frecventa | |intre |intrebuintare|
|
| | | |canale | |
|
|________|___________|_______|_______|_____________|___________________________|
| 22. | 2446,5 - | 100 mW| - | </= 100% |Numai aplicatiile
de |
| | 2475 MHz | eirp | | |interior sunt incluse in
|
| | | | | |"Clasa
I" |
|________|___________|_______|_______|_____________|___________________________|
23 - 24. Aplicatii inductive
Aplicatiile inductive includ dispozitive pentru: imobilizarea
automobilelor, identificarea animalelor, sistemele de alarmare, detectarea
cablurilor, administrarea deseurilor, identificarea persoanelor, legaturi
vocale prin radio, controlul accesului, senzori de proximitate, sisteme antifurt,
inclusiv sisteme antifurt inductive de radiofrecventa, transferul de date la
sisteme portabile, identificarea automata a articolelor, sisteme de control
prin radio, taxarea automata pe sosele.
Utilizatorii trebuie sa fie constienti ca emisiile de la aplicatiile
inductive pot cauza interferente asupra receptoarelor sau altor servicii radio
din apropierea lor.
O atentie deosebita trebuie acordata satisfacerii cerintelor stricte de
protectie a frecventelor de comunicatii din aceste benzi sau din benzile
adiacente, care sunt identificate de UIT pentru comunicatii in caz de siguranta
si catastrofe globale.
______________________________________________________________________________
|Subclasa| Banda de | Puterea |Ecartul| Ciclul de | Comentarii
|
| | frecventa | |intre |intrebuintare|
|
| | | |canale | |
|
|________|______________|___________________|_______|_____________|____________|
| 23. | 115 - 119 kHz|42 dB microamperi/m| - | </= 100%
| |
| | |la 10 m | | |
|
|________|______________|___________________|_______|_____________|____________|
| 24. | 13,553 - |42 dB microamperi/m| - | </= 100%
| |
| | 13,567 MHz |la 10 m | | |
|
|________|______________|___________________|_______|_____________|____________|
Clasa 2
(iii) Alte echipamente radio:
1. VSAT-uri in banda C
2. VSAT-uri in banda Ku
3. Statii terestre pentru transmisii ocazionale prin satelit (SNG) in banda
Ku
4. TETRA cu mod de functionare direct (DMO)
5. TETRAPOL
6. Radio mobile private (PMR)
7. Dispozitive de distanta scurta
8. Radiorelee
9. Echipamente pentru legaturi radio fixe
10. Emitatoare de radiodifuziune sonora si de televiziune
11. Echipamente radio pentru aplicatii maritime
12. Echipamente de infrastructura (de exemplu: statii de baza)
13. Echipamente radio functionand in benzile de radioamatori.