E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 88 din 23 ianuarie 2003

privind echipamentele radio si echipamentele terminale de telecomunicatii si recunoasterea mutuala a conformitatii acestora

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN:            MONITORUL OFICIAL  NR. 94 din 14 februarie 2003


SmartCity3


    In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 5 alin. (2) din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    Prezenta hotarare stabileste cadrul de reglementare pentru introducerea pe piata, libera circulatie si punerea in functiune pe teritoriul Romaniei a echipamentelor radio si a echipamentelor terminale de telecomunicatii, precum si procedurile de evaluare a conformitatii si de marcare a acestora.
    Art. 2
    Fara a aduce atingere legislatiei in vigoare, prezenta hotarare se aplica si aparatului definit la art. 5 lit. a), care:
    a) include, ca o parte integranta sau ca un accesoriu, un dispozitiv de uz medical, inclusiv un dispozitiv de uz medical activ, implantabil, in intelesul prevederilor Legii nr. 176/2000 privind dispozitivele medicale;
    b) constituie un element sau o entitate tehnica separata a unui vehicul, in intelesul Ordinului ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 1.938/2001 pentru aprobarea Reglementarilor privind conditiile tehnice pe care trebuie sa le indeplineasca vehiculele rutiere in vederea admiterii in circulatie pe drumurile publice din Romania - RNTR 2 - editia 2002.
    Art. 3
    Prezenta hotarare nu se aplica echipamentelor prevazute in anexa nr. I.
    Art. 4
    Prezenta hotarare nu se aplica aparatelor utilizate exclusiv in cadrul activitatilor din domeniul sigurantei publice, din domeniul sigurantei statului, inclusiv cel al protectiei intereselor economice ale statului, daca aceste interese se refera la siguranta statului, din domeniul apararii nationale, precum si in cadrul activitatilor statului din domeniul dreptului penal.
    Art. 5
    In intelesul prezentei hotarari, urmatorii termeni se definesc astfel:
    a) aparat - orice echipament care este fie echipament radio, fie echipament terminal de telecomunicatii sau amandoua;
    b) retea de comunicatii electronice - sistemele de transmisie si, acolo unde este cazul, echipamentele de comutare sau rutare, precum si orice alte resurse, care permit transportul semnalelor prin fir, radio, fibra optica sau orice alte mijloace electromagnetice, incluzand retelele de comunicatii prin satelit, retelele fixe, cu comutare de circuite sau de pachete, inclusiv Internet si retelele mobile terestre, sistemele de transport al energiei electrice, in masura in care sunt utilizate in scopul transmiterii de semnale, retelele utilizate pentru transmiterea comunicatiei audiovizuale si retelele de cablu TV, indiferent de tipul informatiei transportate;
    c) retea publica de comunicatii - retea de comunicatii electronice care este utilizata, in intregime sau in principal, pentru furnizarea de servicii de comunicatii electronice destinate publicului;
    d) echipament terminal de telecomunicatii - un produs sau o parte componenta relevanta din acesta, care permite comunicatia si care este destinat sa fie conectat direct ori indirect prin orice mijloace la interfetele retelelor publice de comunicatii;
    e) echipament radio - un produs sau o parte componenta relevanta a acestuia, capabil sa comunice prin intermediul emisiei si/sau receptiei undelor radio utilizand spectrul alocat radiocomunicatiilor terestre/spatiale;
    f) unde radio - unde electromagnetice cu frecvente cuprinse intre 9 kHz si 3.000 GHz, care se propaga in spatiu fara ghidare artificiala;
    g) interfata - punct terminal al retelei, care este punctul de conexiune fizica la nivelul caruia utilizatorului ii este asigurat accesul la reteaua publica de comunicatii, sau o interfata radio specificand calea radio intre echipamentele radio, incluzandu-se in ambele cazuri si specificatiile tehnice ale acestora;
    h) clasa de echipamente - clasa care identifica anumite tipuri particulare de aparate care sunt considerate similare in conformitate cu prezenta hotarare, precum si interfetele pentru care aparatele sunt concepute; aparatele pot sa apartina mai multor clase de echipamente;
    i) dosar tehnic de constructie - dosar care descrie aparatul si care furnizeaza informatiile si explicatiile care arata cum au fost indeplinite cerintele esentiale aplicabile;
    j) standard armonizat - specificatie tehnica adoptata de un organism de standardizare recunoscut pe baza mandatului Comisiei Europene in scopul stabilirii unei cerinte la nivel european, fara a fi obligatorie conformitatea cu aceasta;
    k) interferenta prejudiciabila - interferenta care pune in pericol functionarea unui serviciu de radionavigatie sau a altor servicii de siguranta ori care degradeaza serios, impiedica sau intrerupe repetat un serviciu de radiocomunicatii ce functioneaza potrivit legislatiei in vigoare.
    Art. 6
    (1) Toate aparatele trebuie sa indeplineasca urmatoarele cerinte esentiale:
    a) de protectie a sanatatii si sigurantei utilizatorului si a oricarei alte persoane, incluzand obiectivele referitoare la cerintele de securitate prevazute in Hotararea Guvernului nr. 567/2002 privind asigurarea securitatii utilizatorilor de echipamente electrice de joasa tensiune, dar fara aplicarea vreunei limite de tensiune;
    b) de protectie privind compatibilitatea electromagnetica, prevazute in Hotararea Guvernului nr. 1.032/2001 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata si de functionare a aparatelor electrice si electronice din punct de vedere al compatibilitatii electromagnetice.
    (2) Echipamentul radio trebuie sa fie construit astfel incat sa utilizeze eficient spectrul alocat radiocomunicatiilor terestre sau spatiale si resursele orbitale si sa se evite interferenta prejudiciabila.
    (3) Cerinte suplimentare pot fi aplicate aparatelor din clase specifice de echipamente sau anumitor tipuri de aparate atunci cand a fost adoptata o astfel de masura de catre Comisia Europeana, cerinte care determina modul in care trebuie construit aparatul, astfel incat, dupa caz:
    a) sa conlucreze prin intermediul retelelor cu alte aparate si sa poata fi conectat la interfete adecvate in Uniunea Europeana si in Romania;
    b) sa nu afecteze reteaua sau functionarea acesteia si sa nu foloseasca in mod necorespunzator resursele acesteia, cauzand o degradare inacceptabila a serviciului;
    c) sa incorporeze sisteme de protectie care sa asigure ca datele personale si viata privata ale utilizatorului si ale abonatului sunt protejate;
    d) sa prezinte caracteristici care asigura evitarea fraudelor;
    e) sa prezinte caracteristici care asigura accesul la serviciile de urgenta;
    f) sa prezinte caracteristici care permit folosirea acestora de catre persoanele cu anumite deficiente.
    (4) Cerintele suplimentare prevazute la alin. (3) vor fi adoptate prin ordine ale ministrului comunicatiilor si tehnologiei informatiei si vor fi publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

    CAP. 2
    Notificarea si publicarea specificatiilor de interfata

    Art. 7
    (1) Operatorii retelelor publice de comunicatii trebuie sa puna la dispozitie Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei specificatii tehnice precise si adecvate pentru toate interfetele oferite de acestia inainte ca serviciile furnizate prin interfete sa fie disponibile public.
    (2) Pentru a indeplini prevederile alin. (1) specificatiile tehnice de interfata trebuie sa includa:
    a) detalii care sa permita proiectarea echipamentelor terminale de telecomunicatii capabile sa utilizeze toate serviciile furnizate prin aceste interfete;
    b) toate informatiile necesare pentru a permite producatorilor sa realizeze incercarile relevante privind verificarea cerintelor esentiale aplicabile echipamentelor terminale de telecomunicatii.
    (3) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei asigura publicarea prin mijloace electronice a specificatiilor tehnice de interfata prevazute la alin. (1), dupa primirea acestora de la operatorii retelelor publice de comunicatii.
    Art. 8
    Operatorii retelelor publice de comunicatii sunt obligati sa furnizeze informatiile prevazute la art. 7 alin. (1) si (2) ori de cate ori acestea sunt solicitate de partile interesate.
    Art. 9
    Operatorii retelelor publice de comunicatii au obligatia sa furnizeze Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, in vederea publicarii prin mijloace electronice, orice modificare a specificatiilor tehnice de interfata, comunicate in conditiile art. 7.

    CAP. 3
    Introducerea aparatelor pe piata

    Art. 10
    Aparatul se introduce pe piata numai daca indeplineste cerintele esentiale prevazute la art. 6 si celelalte prevederi aplicabile ale prezentei hotarari atunci cand este instalat, intretinut si utilizat corespunzator, conform scopului pentru care a fost produs.
    Art. 11
    Producatorul sau importatorul trebuie sa furnizeze utilizatorului:
    a) toate informatiile privind folosirea aparatului, redactate in limba romana, dar aceasta nu exclude furnizarea informatiilor si in alte limbi de circulatie internationala;
    b) declaratia de conformitate cu cerintele esentiale, redactata in limba romana, declaratie ce trebuie sa insoteasca fiecare aparat.
    Art. 12
    In cazul echipamentului radio, pentru indeplinirea prevederilor art. 11 lit. a), ambalajul si instructiunile de utilizare ale acestuia trebuie:
    a) sa contina o indicatie ca echipamentul este destinat sa fie utilizat in Romania;
    b) sa previna utilizatorul, atunci cand este cazul, asupra oricarei restrictii de folosire sau despre obligatia obtinerii autorizatiei de functionare a respectivului echipament.
    Art. 13
    (1) Atunci cand echipamentele radio functioneaza in benzi de frecventa a caror utilizare nu este armonizata in Uniunea Europeana si in Romania, producatorul, reprezentantul autorizat al acestuia stabilit in Uniunea Europeana sau in Romania ori importatorul trebuie sa notifice in scris Inspectoratului General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei intentia de a introduce astfel de echipamente radio pe piata.
    (2) Notificarea prevazuta la alin. (1) trebuie facuta cu cel putin patru saptamani inainte de data la care se intentioneaza introducerea pe piata a acestor echipamente si trebuie sa contina:
    a) informatii referitoare la caracteristicile radio ale echipamentului, in special cele privind benzile de frecventa, ecartul dintre canale, tipul de modulatie si puterea de radiofrecventa;
    b) atunci cand este cazul, numarul de identificare a organismului notificat pentru indeplinirea prevederilor specificate in anexa nr. IV sau V.
    (3) Procedura de notificare si continutul notificarii asupra intentiei de a introduce pe piata echipamentele radio ce functioneaza in benzi de frecventa a caror utilizare nu este armonizata in Uniunea Europeana si Romania se adopta prin ordin al ministrului comunicatiilor si tehnologiei informatiei si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    (4) Inspectoratul General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei este responsabil pentru evaluarea informatiilor furnizate si poate restrictiona punerea in functiune a echipamentelor radio in una dintre situatiile prevazute la art. 17. Aparatele a caror punere in functiune poate fi restrictionata sunt prevazute in anexa nr. VIII.
    Art. 14
    In cazul echipamentelor terminale de telecomunicatii, pentru indeplinirea prevederilor art. 11 lit. a), ambalajul si instructiunile de utilizare ale acestora trebuie sa contina si sa afiseze informatii suficiente pentru identificarea interfetelor retelelor publice de comunicatii la care acestea sunt destinate a fi conectate.
    Art. 15
    In situatiile prevazute la art. 6 alin. (3) si in cazul aparatelor care au fost deja introduse pe piata, acestea pot fi mentinute pe piata pentru perioada stabilita de actele normative prevazute la art. 6 alin. (4).

    CAP. 4
    Punerea in functiune si dreptul de conectare

    Art. 16
    Aparatul poate fi pus in functiune in scopul utilizarii potrivit destinatiei, atunci cand indeplineste cerintele esentiale corespunzatoare prevazute la art. 6 si orice alte prevederi aplicabile ale prezentei hotarari.
    Art. 17
    Fara a fi in contradictie cu prevederile art. 16 si fara a aduce atingere conditiilor prevazute in autorizatiile pentru furnizarea serviciului care utilizeaza echipamentul radio, Inspectoratul General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei poate restrictiona punerea in functiune a respectivului echipament, numai pentru motive legate de utilizarea eficienta si corespunzatoare a spectrului radio, evitarea interferentei prejudiciabile sau a problemelor privind sanatatea publica.
    Art. 18
    Operatorii retelelor publice de comunicatii nu trebuie sa refuze din motive tehnice, invocand aplicarea art. 19, conectarea echipamentelor terminale de telecomunicatii la interfetele adecvate, atunci cand aceste echipamente indeplinesc cerintele esentiale aplicabile, prevazute la art. 6.
    Art. 19
    (1) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei poate autoriza un operator al unei retele publice de comunicatii sa refuze conectarea, sa deconecteze sau sa retraga din serviciu un aparat declarat conform cu cerintele esentiale aplicabile, in cazul in care se considera ca:
    a) produce deteriorarea serioasa a unei retele;
    b) produce interferenta prejudiciabila;
    c) afecteaza reteaua sau functionarea acesteia.
    (2) Autorizarea de catre Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei trebuie sa fie precedata de o cerere temeinic motivata a operatorului, insotita de un set de elemente generale care vor fi definite de Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, incluzand urmatoarele:
    a) dovada ca exista una dintre situatiile prevazute la alin. (1);
    b) dovada evaluarii conformitatii aparatului si a indeplinirii de catre acesta a cerintelor esentiale;
    c) referire la standardele armonizate aplicate, precum si la alte standarde sau reglementari tehnice cuprinse in actele normative emise de Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei si publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I;
    d) clarificari si elemente suplimentare de la operator, daca este necesar.
    (3) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei trebuie sa informeze operatorul asupra deciziei luate, in cel mult 30 de zile, specificand motivele pentru adoptarea acesteia.
    Art. 20
    (1) In situatii de urgenta operatorul unei retele publice de comunicatii poate deconecta aparatul fara autorizarea prealabila din partea Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, daca sunt indeplinite simultan urmatoarele conditii:
    a) protectia retelei impune deconectarea aparatului fara intarziere;
    b) utilizatorului i se poate oferi pe loc o solutie alternativa, fara cheltuieli pentru el.
    (2) Operatorul trebuie sa informeze imediat Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei cu privire la masura luata, prezentand dovezile privind procedura de urgenta si indeplinirea conditiilor prevazute la alin. (1).
    (3) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, dupa analizarea documentatiei prezentate de catre operator, trebuie sa decida daca se mentine masura deconectarii aparatului sau se permite reconectarea acestuia.

    CAP. 5
    Evaluarea conformitatii

    Art. 21
    Procedurile de evaluare a conformitatii, prevazute la art. 23 alin. (2), la art. 24, 25 si 26, trebuie sa fie utilizate pentru a demonstra indeplinirea de catre aparat a tuturor cerintelor esentiale aplicabile, prevazute la art. 6.
    Art. 22
    (1) Aparatul este presupus conform cu cerintele esentiale aplicabile, prevazute la art. 6, daca acesta este in concordanta cu prevederile standardelor armonizate pentru echipamentele radio si echipamentele terminale de telecomunicatii sau cu parti din acestea, care cuprind cerintele esentiale si ale caror numere de referinta au fost publicate in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene.
    (2) Lista standardelor romane care au adoptat standardele armonizate pentru echipamentele radio si echipamentele terminale de telecomunicatii se aproba prin ordin al ministrului comunicatiilor si tehnologiei informatiei si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. Lista standardelor se reactualizeaza ori de cate ori este cazul.
    Art. 23
    (1) Prezumtia identificata la art. 22 alin. (1) nu exclude necesitatea evaluarii conformitatii cu cerintele esentiale, in conditiile prezentei hotarari.
    (2) Producatorul poate alege ca evaluarea conformitatii aparatului cu cerintele esentiale prevazute la art. 6 alin. (1) lit. a) si b) sa fie facuta utilizandu-se procedurile prevazute de Hotararea Guvernului nr. 567/2002 si, respectiv, de Hotararea Guvernului nr. 1.032/2001, ca alternativa la procedurile prevazute la art. 24, 25 si 26, atunci cand aparatul este in domeniul de aplicare al acestor hotarari.
    (3) Standardele romane care au fost publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, potrivit prevederilor Hotararii Guvernului nr. 567/2002, respectiv ale Hotararii Guvernului nr. 1.032/2001, si care au adoptat standardele ale caror numere de referinta au fost publicate in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene pot fi utilizate ca baza pentru prezumtia conformitatii cu cerintele esentiale prevazute la art. 6 alin. (1) lit. a) si b).
    (4) Reglementarile tehnice comune ale caror numere de referinta au fost publicate in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene si care au fost transpuse ca reglementari tehnice nationale pot fi utilizate ca baza pentru prezumtia conformitatii cu alte cerinte esentiale relevante prevazute la art. 6.
    Art. 24
    Echipamentul terminal de telecomunicatii care nu utilizeaza spectrul alocat comunicatiilor radio terestre sau spatiale si partile de receptie ale echipamentelor radio trebuie sa fie supuse procedurilor de evaluare a conformitatii, prevazute in oricare dintre anexele nr. II, IV si V, la alegerea producatorului.
    Art. 25
    Cand producatorul a aplicat standardele armonizate prevazute la art. 22 alin. (1), echipamentul radio care nu se afla in domeniul de aplicare al art. 24 trebuie sa fie supus procedurilor de evaluare a conformitatii, prevazute in oricare dintre anexele nr. III, IV si V, la alegerea producatorului.
    Art. 26
    Cand producatorul nu a aplicat sau a aplicat numai partial standardele armonizate prevazute la art. 22 alin. (1), echipamentul radio care nu se afla in domeniul de aplicare al art. 24 trebuie sa fie supus procedurilor de evaluare a conformitatii, prevazute in anexa nr. IV sau V, la alegerea producatorului.
    Art. 27
    Inregistrarile si corespondenta legate de aplicarea procedurilor de evaluare a conformitatii, prevazute la art. 23 alin. (2), la art. 24, 25 si 26, se vor face in limba romana sau intr-o limba de circulatie internationala agreata de organismul de evaluare.

    CAP. 6
    Marcajul de conformitate CE si alte inscriptii

    Art. 28
    (1) Aparatele care indeplinesc toate cerintele esentiale aplicabile trebuie sa poarte marcajul de conformitate CE. Elementele de identificare a marcajului de conformitate CE sunt prevazute in anexa nr. VII.
    (2) Marcajul de conformitate CE se aplica de catre producator, reprezentantul autorizat al acestuia stabilit in Uniunea Europeana sau in Romania ori de catre importator.
    (3) Daca pentru evaluarea conformitatii este utilizata una dintre procedurile prevazute in anexele nr. III, IV si V, marcajul de conformitate CE trebuie insotit de numarul de identificare a tuturor organismelor notificate implicate.
    Art. 29
    (1) Marcajul echipamentului radio trebuie sa fie insotit suplimentar de identificatorul clasei de echipament, atunci cand un astfel de identificator a fost atribuit. Identificatorul de clasa este prevazut in anexa nr. VII.
    (2) Marcajul echipamentului radio trebuie sa includa un element de informare a utilizatorului ca aparatul functioneaza in benzi de frecventa a caror utilizare nu este armonizata in Uniunea Europeana si in Romania.
    Art. 30
    (1) Marcajul de conformitate, aplicat in conditiile prevazute la art. 28 si 29, trebuie sa fie lizibil, rezistent la stergere si aplicat in mod vizibil direct pe aparat sau pe o placa de marcaj aplicata aparatului, precum si pe ambalajul si instructiunile de utilizare ce il insotesc.
    (2) Se interzice aplicarea pe aparate a marcajelor care pot induce in eroare terte parti, in ceea ce priveste semnificatia si forma marcajului CE, asa cum sunt specificate in anexa nr. VII.
    (3) Aplicarea oricarui alt marcaj este permisa numai cu conditia ca vizibilitatea si lizibilitatea marcajului de conformitate CE sa nu fie afectate.
    Art. 31
    Aparatul trebuie sa fie identificat prin producator pe baza tipului, lotului si/sau numarului de serie si prin denumirea producatorului sau a importatorului.
    Art. 32
    (1) In cazul in care aparatului ii sunt aplicabile si alte reglementari specifice care privesc alte aspecte, transpuse pe baza directivelor europene care impun aplicarea marcajului CE, marcajul atesta indeplinirea prevederilor acestor reglementari.
    (2) Intr-o perioada de tranzitie, cand una sau mai multe dintre aceste reglementari specifice permit producatorului sa aleaga ce masuri sunt aplicabile, marcajul CE trebuie sa indice ca aparatul indeplineste numai prevederile acelor reglementari specifice care au fost aplicate de producator. Documentatia, informatiile si instructiunile de utilizare care insotesc aparatele trebuie sa includa o versiune in limba romana si sa indice in mod expres acele reglementari specifice care au fost aplicate.
    Art. 33
    Este permisa prezentarea la targurile comerciale, expozitii, demonstratii si altele asemenea a aparatului care nu indeplineste prevederile prezentei hotarari, cu conditia ca acesta sa poarte un semn distinctiv care sa indice clar ca nu poate fi comercializat sau pus in functiune pana cand nu indeplineste aceste prevederi.

    CAP. 7
    Organisme notificate si autoritati de supraveghere

    Art. 34
    (1) Procedura privind desemnarea si notificarea nationala a laboratoarelor de incercari, precum si a organismelor de certificare si de inspectie, care realizeaza evaluarea conformitatii produselor din domeniul echipamentelor radio si al echipamentelor terminale de telecomunicatii, se adopta, in conditiile legii, prin ordin al ministrului comunicatiilor si tehnologiei informatiei, in conformitate cu criteriile prevazute in anexa nr. VI.
    (2) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei va desemna organismele notificate pentru indeplinirea sarcinilor relevante prevazute in anexele nr. II, III, IV si V.
    (3) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei va publica si va actualiza periodic in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, lista cuprinzand organismele notificate si numarul alocat acestora in registrul organismelor notificate, aprobata prin ordin al ministrului comunicatiilor si tehnologiei informatiei.
    Art. 35
    (1) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei este autoritatea competenta in domeniul echipamentelor radio si echipamentelor terminale de telecomunicatii, in scopul asigurarii indeplinirii prevederilor prezentei hotarari.
    (2) Inspectoratul General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei este organismul responsabil pentru exercitarea activitatilor de supraveghere a pietei echipamentelor radio si echipamentelor terminale de telecomunicatii.
    (3) In cazul aparatelor destinate consumatorilor persoane fizice, constatarea si sanctionarea contraventiilor se fac de catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor.
    Art. 36
    (1) Activitatile de supraveghere prevazute la art. 35 alin. (2) si (3), planificate sau la sesizarea oricarei persoane interesate, sunt exercitate de personalul de inspectie anume imputernicit in vederea indeplinirii acestor sarcini. Personalul de inspectie trebuie:
    a) sa aiba acces liber ori de cate ori este necesar, in conditiile legii, in orice spatiu in care producatorii, reprezentantii autorizati ai acestora stabiliti in Romania, importatorii, distribuitorii, operatorii retelelor de comunicatii si alti utilizatori ai aparatelor, precum si persoanele care asambleaza, detin, instaleaza, conecteaza sau intretin aparate desfasoara activitati susceptibile de a cadea sub incidenta prevederilor prezentei hotarari;
    b) sa solicite si sa retina orice document si orice informatie necesare in vederea realizarii inspectiei privind indeplinirea prevederilor prezentei hotarari;
    c) sa sigileze, sa retina si sa solicite efectuarea de incercari asupra aparatelor pentru care exista motive intemeiate sa se presupuna incalcarea prevederilor prezentei hotarari;
    d) sa ia orice alte masuri necesare in situatia data, in conditiile legii.
    (2) Producatorul, reprezentantul autorizat al acestuia stabilit in Uniunea Europeana sau in Romania ori importatorul are obligatia de a detine si de a prezenta spre examinare, la cererea personalului de inspectie, documentele ce atesta indeplinirea prevederilor prezentei hotarari.
    (3) Personalul de inspectie este obligat:
    a) sa nu divulge informatiile de care a luat cunostinta cu ocazia exercitarii atributiilor sale;
    b) sa pastreze confidentialitatea surselor de informatii in legatura cu sesizarile sau cu plangerile primite.
    Art. 37
    (1) Inspectoratul General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei poate sa hotarasca in orice moment efectuarea incercarilor adecvate pentru verificarea conformitatii aparatelor cu cerintele esentiale aplicabile, inscrise in declaratia de conformitate.
    (2) Cheltuielile determinate de efectuarea incercarilor prevazute la alin. (1) sunt suportate de Inspectoratul General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei.
    (3) Daca in urma incercarilor se constata ca aparatul nu indeplineste cerintele esentiale, cheltuielile determinate de efectuarea incercarilor prevazute la alin. (1) sunt suportate de catre producator, responsabilul autorizat al acestuia sau de catre importator. In cazul in care nici una dintre aceste persoane nu poate fi identificata, aceste cheltuieli sunt suportate de catre detinatorul aparatului.
    Art. 38
    (1) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei poate lua toate masurile necesare pentru ca aparatele sa fie retrase de pe piata sau din serviciu, poate interzice introducerea lor pe piata sau punerea lor in functiune ori poate sa restrictioneze libera lor circulatie, atunci cand constata ca aparatele care intra sub incidenta prezentei hotarari nu indeplinesc cerintele acesteia.
    (2) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei poate sa interzica sau sa restrictioneze introducerea pe piata ori sa dispuna retragerea de pe piata a echipamentelor radio, inclusiv a tipurilor de echipamente radio, pentru care se considera, din motive intemeiate, ca vor produce interferente prejudiciabile serviciilor existente sau planificate in cadrul benzilor de frecventa prevazute in Tabelul national de alocare a benzilor de frecventa.
    (3) In situatia in care Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei a luat o hotarare in conformitate cu prevederile alin. (1) sau (2), acesta trebuie sa specifice motivele pentru adoptarea ei si daca neconformitatea se datoreaza:
    a) aplicarii incorecte a standardelor armonizate prevazute la art. 22;
    b) insuficientelor standardelor armonizate prevazute la art. 22;
    c) neconformitatii cu cerintele esentiale aplicabile, prevazute la art. 6, in cazul in care aparatele nu satisfac standardele armonizate prevazute la art. 22;
    d) cauzelor ce au legatura cu interferenta prejudiciabila.

    CAP. 8
    Contraventii si sanctiuni

    Art. 39
    Constituie contraventii urmatoarele fapte si se sanctioneaza astfel:
    a) incalcarea prevederilor art. 8, 10, 11, ale art. 13 alin. (1) si (2), ale art. 16 si ale art. 32 alin. (1), cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, precum si retragerea de pe piata, interzicerea comercializarii si utilizarii aparatelor neconforme, in concordanta cu prevederile art. 38;
    b) incalcarea prevederilor art. 14, 24, 28, 29, 30, 31, ale art. 32 alin. (2) si ale art. 33, cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei, precum si cu retragerea de pe piata sau interzicerea comercializarii ori a utilizarii aparatelor neconforme, in concordanta cu prevederile art. 38;
    c) in cazul in care persoana care a aplicat marcajul fara a tine cont de prevederile art. 28, 29 si ale art. 30 alin. (2) nu poate fi identificata, prevederile lit. b) din prezentul articol se aplica detinatorului aparatului din momentul in care a fost descoperita neconformitatea;
    d) incalcarea prevederilor din anexa nr. II pct. 5 si 7, anexa nr. III pct. 4, anexa nr. IV pct. 2 si 6 si din anexa nr. V pct. 14, 15, 19 si 24, cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei, precum si interzicerea comercializarii si utilizarii pana la termenul prevazut pentru eliminarea neconformitatilor, stabilit de catre personalul de inspectie prevazut la art. 36 alin. (1), impreuna cu producatorul, reprezentantul autorizat al acestuia sau cu importatorul aparatelor, dupa caz;
    e) incalcarea prevederilor art. 7 alin. (1) si (2), ale art. 9, 18 si ale art. 20 alin. (2), cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei;
    f) incalcarea prevederilor art. 43, cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, precum si confiscarea aparatelor retrase de pe piata sau din serviciu.
    Art. 40
    (1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 39 se fac de catre personalul de inspectie al Inspectoratului General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei, anume imputernicit in vederea indeplinirii acestor atributii, la sesizarea oricarei persoane sau din oficiu.
    (2) Constatarea contraventiilor prevazute la art. 39 lit. a), b) si d), precum si aplicarea sanctiunilor corespunzatoare se pot face, in cazul in care cumparatorul are calitatea de consumator persoana fizica, si de catre inspectorii de specialitate ai Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, la sesizarea oricarei persoane sau din oficiu.
    Art. 41
    Contraventiilor prevazute la art. 39 le sunt aplicabile prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare, cu exceptia prevederilor art. 28 si 29 din aceeasi ordonanta.
    Art. 42
    (1) In cazul constatarii contraventiilor si aplicarii sanctiunilor prevazute la art. 39 lit. a) sau b), organul de inspectie trebuie sa informeze in scris Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei in termen de 3 zile.
    (2) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei trebuie sa confirme sanctiunea aplicata si sa notifice producatorului, reprezentantului autorizat al acestuia sau importatorului aparatelor, dupa caz, confirmarea acestei sanctiuni.
    (3) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei trebuie sa publice in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, notificarea masurii de retragere de pe piata sau din serviciu a aparatelor neconforme, de interzicere a introducerii lor pe piata, precum si de punere in functiune. Notificarea poate fi publicata si in cotidiene nationale sau in reviste de specialitate, in functie de tipul echipamentului radio sau al echipamentului terminal de telecomunicatii.
    Art. 43
    Producatorul, reprezentantul autorizat al acestuia sau importatorul aparatelor, dupa caz, trebuie sa solicite Inspectoratului General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei, in termen de 60 de zile de la notificarea masurii de retragere de pe piata a aparatelor neconforme, prevazuta la art. 39 lit. a) si b), inventarierea si sigilarea aparatelor care au fost retrase de pe piata sau din serviciu.

    CAP. 9
    Dispozitii tranzitorii

    Art. 44
    Pana in momentul semnarii Protocolului european privind evaluarea conformitatii si acceptarea produselor industriale (PECA), daca evaluarea conformitatii unui aparat destinat pietei nationale implica participarea unui organism notificat desemnat conform prevederilor art. 34, producatorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa aplice marcajul national de conformitate CS. Elementele de identificare a marcajului de conformitate CS sunt prevazute in anexa nr. VII. Dupa intrarea in vigoare a Protocolului european privind evaluarea conformitatii si acceptarea produselor industriale (PECA) aparatele vor purta numai marcajul de conformitate CE in concordanta cu prevederile cap. VII.
    Art. 45
    Echipamentele radio si echipamentele terminale de telecomunicatii pot fi introduse pe piata si puse in functiune pe baza documentelor de autorizare prevazute in Ordinul ministrului comunicatiilor si tehnologiei informatiei nr. 259/2002 privind abilitarea Inspectoratului General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei pentru eliberarea autorizatiilor de tip si a acordurilor de procurare din import pentru echipamentele radio si echipamentele terminale de telecomunicatii, daca introducerea pe piata a avut loc pentru prima data inainte de intrarea in vigoare a prezentei hotarari si numai pana la data abrogarii respectivului ordin, in conformitate cu prevederile art. 48 alin. (2).

    CAP. 10
    Dispozitii finale

    Art. 46
    (1) Prezenta hotarare nu este o reglementare specifica in sensul art. 1 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 1.032/2001 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata si de functionare a aparatelor electrice si electronice din punct de vedere al compatibilitatii electromagnetice. Prevederile Hotararii Guvernului nr. 1.032/2001 nu se aplica aparatelor care intra in domeniul de aplicare al prezentei hotarari, cu exceptia cerintelor de protectie prevazute la art. 3 alin. (1) si in anexa nr. 1 si a procedurilor de evaluare a conformitatii prevazute la art. 5 alin. (2) lit. a) si b) din Hotararea Guvernului nr. 1.032/2001.
    (2) Prevederile Hotararii Guvernului nr. 567/2002 privind asigurarea securitatii utilizatorilor de echipamente electrice de joasa tensiune nu se aplica aparatelor care intra in domeniul de aplicare al prezentei hotarari, cu exceptia cerintelor de securitate prevazute la art. 2 alin. (1) si in anexa nr. 2, precum si procedurii de evaluare a conformitatii prevazute in anexa nr. 5 la Hotararea Guvernului nr. 567/2002.
    Art. 47
    Anexele nr. I - VIII fac parte integranta din prezenta hotarare.
    Art. 48
    (1) Prezenta hotarare intra in vigoare la 3 luni de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu exceptia prevederilor art. 22 alin. (2) si ale art. 34, care intra in vigoare pe data publicarii prezentei hotarari.
    (2) Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Ordinul ministrului comunicatiilor si tehnologiei informatiei nr. 259/2002 privind abilitarea Inspectoratului General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei pentru eliberarea autorizatiilor de tip si a acordurilor de procurare din import pentru echipamentele radio si echipamentele terminale de telecomunicatii, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 788 din 30 octombrie 2002.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         Ministrul comunicatiilor
                         si tehnologiei informatiei,
                         Dan Nica

                         Ministrul industriei si resurselor,
                         Dan Ioan Popescu

                         p. Ministrul finantelor publice,
                         Gheorghe Gherghina,
                         secretar de stat

    ANEXA 1

                              ECHIPAMENTELE
care nu intra in domeniul de aplicare al acestei hotarari, astfel cum este prevazut la art. 3

    1. Echipamentele radio utilizate de radioamatori, conform art. 1 definitia 53 din regulamentul radio al Uniunii Internationale de Telecomunicatii, in afara de cazul in care echipamentele sunt disponibile comercial
    2. Seturile de componente separate, concepute a fi asamblate de catre radioamatori, si echipamentele comerciale modificate de catre radioamatori si destinate utilizarii lor de catre acestia nu sunt considerate echipamente disponibile comercial.
    3. Echipamentele din domeniul de aplicare al Ordinului ministrului transporturilor nr. 216/2000 pentru aprobarea Normelor tehnice privind aprobarea de tip a echipamentelor si produselor pentru nave maritime, prevazute de conventiile internationale la care Romania este parte, cod MT. RNR-EM-2000
    4. Cablurile si traseele de linii
    5. Echipamentele de receptie radio, destinate a fi utilizate numai pentru serviciile de receptie a radiodifuziunii sonore si a televiziunii
    6. Produsele, aplicatiile si componentele din domeniul aviatiei civile
    7. Sistemele si echipamentele pentru managementul traficului aerian.

    ANEXA 2

                                   PROCEDURA
                de evaluare a conformitatii, prevazuta la art. 24
                    Modulul A (Controlul intern al productiei)

    1. Aceasta anexa descrie procedura prin care producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia stabilit in Uniunea Europeana ori in Romania asigura si declara ca produsele implicate satisfac cerintele aplicabile ale prezentei hotarari.
    2. Producatorul trebuie sa intocmeasca documentatia tehnica care sa permita evaluarea conformitatii produsului cu cerintele esentiale si sa contina informatii privind conceptia, fabricarea si functionarea produsului.
    3. Pentru indeplinirea prevederilor pct. 2 documentatia tehnica trebuie sa cuprinda:
    a) o descriere generala a produsului;
    b) desenele de conceptie si de fabricatie, schemele componentelor, subansamblurilor, circuitelor etc.;
    c) descrierile si explicatiile necesare pentru intelegerea desenelor si schemelor sus-mentionate, precum si a functionarii produsului;
    d) o lista a standardelor armonizate, aplicate in intregime sau partial, precum si descrierea si explicarea solutiilor adoptate pentru satisfacerea cerintelor esentiale ale prezentei hotarari, in situatia in care nu au fost aplicate standarde armonizate sau nu exista astfel de standarde;
    e) rezultatele calculelor de conceptie facute, examinarile efectuate etc.;
    f) rapoartele de incercare.
    4. Producatorul trebuie sa ia toate masurile necesare in scopul asigurarii in procesul de productie a conformitatii produselor fabricate cu documentatia tehnica prevazuta la pct. 2 si 3, precum si cu cerintele aplicabile ale prezentei hotarari.
    5. Producatorul sau reprezentantul sau autorizat stabilit in Uniunea Europeana ori in Romania trebuie sa pastreze documentatia tehnica pentru inspectii o perioada de cel putin 10 ani de la fabricarea ultimului produs.
    6. Atunci cand nici producatorul si nici reprezentantul sau autorizat nu sunt stabiliti in Uniunea Europeana ori in Romania, obligatia de a pastra documentatia tehnica disponibila pentru inspectii revine importatorului.
    7. Producatorul sau reprezentantul sau autorizat stabilit in Uniunea Europeana ori in Romania trebuie sa aplice marcajul CE pe fiecare produs si sa redacteze o declaratie de conformitate. Producatorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa pastreze o copie a declaratiei de conformitate impreuna cu documentatia tehnica.

    ANEXA 3

                                  PROCEDURA
             de evaluare a conformitatii, prevazuta la art. 25
(Controlul intern al productiei impreuna cu incercari specifice ale aparatelor)

    Aceasta anexa consta din anexa nr. II la care se adauga urmatoarele cerinte suplimentare:
    1. Pentru fiecare tip de aparat toate seturile de incercari radio esentiale trebuie efectuate de producator sau in numele sau.
    2. Identificarea seturilor de incercari care sunt considerate a fi esentiale este responsabilitatea organismului notificat ales de producator, cu exceptia acelor seturi de incercari care sunt definite in standardele armonizate.
    3. La determinarea seturilor de incercari ce trebuie indeplinite organismul notificat trebuie sa tina cont de precedentele decizii adoptate de organismele notificate, actionand de comun acord.
    4. Producatorul, reprezentantul sau autorizat stabilit in Uniunea Europeana ori in Romania sau importatorul trebuie:
    a) sa declare ca aceste incercari au fost efectuate;
    b) sa declare ca aparatele indeplinesc cerintele esentiale;
    c) sa aplice in timpul procesului de productie numarul de identificare a organismului notificat. Atunci cand seturile de incercari radio esentiale sunt definite in standardele armonizate, nu mai este necesara aplicarea numarului de identificare a organismului notificat pe aparat.

    ANEXA 4

                                 PROCEDURA
              de evaluare a conformitatii, prevazuta la art. 26
                        (Dosarul tehnic de constructie)

    Aceasta anexa consta din anexa nr. III la care se adauga urmatoarele cerinte suplimentare:
    1. Producatorul trebuie sa intocmeasca dosarul tehnic de constructie, compus din urmatoarele elemente:
    a) documentatia tehnica descrisa la pct. 3 al anexei nr. II;
    b) declaratia de conformitate cu seturile de incercari radio specifice, descrise la pct. 2 al anexei nr. III.
    2. Producatorul, reprezentantul sau autorizat stabilit in Uniunea Europeana sau in Romania ori importatorul trebuie sa prezinte dosarul unuia sau mai multor organisme notificate.
    3. In cazul in care dosarul tehnic de constructie este prezentat mai multor organisme notificate, entitatile specificate la pct. 2 trebuie sa informeze fiecare organism notificat despre celelalte organisme care au primit dosarul.
    4. Organismul notificat trebuie sa examineze dosarul tehnic de constructie si, in cel mult patru saptamani de la primirea dosarului, poate:
    a) sa emita un aviz catre producator, reprezentantul sau autorizat stabilit in Uniunea Europeana sau in Romania ori importator, prin care se precizeaza ca nu a fost demonstrata corespunzator indeplinirea cerintelor prezentei hotarari, si sa informeze in consecinta celelalte organisme notificate care au primit dosarul; sau
    b) sa emita un aviz catre entitatile specificate la lit. a), prin care sa se precizeze ca dosarul probeaza indeplinirea cerintelor prezentei hotarari.
    5. La primirea acestui aviz aparatul poate fi introdus pe piata fara sa aduca atingere prevederilor art. 13 lit. a) si ale art. 20.
    6. Producatorul, reprezentantul sau autorizat stabilit in Uniunea Europeana sau in Romania ori importatorul trebuie sa pastreze dosarul tehnic de constructie pentru inspectii la dispozitia autoritatilor nationale desemnate pentru inspectie, o perioada de cel putin 10 ani de la fabricarea ultimului produs.

    ANEXA 5

                                 PROCEDURA
          de evaluare a conformitatii, prevazuta la art. 24, 25 si 26
                         (Asigurarea calitatii complete)

    1. Asigurarea calitatii complete este procedura prin care producatorul care indeplineste prevederile pct. 2 asigura si declara ca produsele in cauza satisfac cerintele aplicabile ale prezentei hotarari.
    2. Producatorul trebuie sa aplice pe fiecare produs, dupa caz, marcajul prevazut de art. 28, 29 si 31 din prezenta hotarare si sa redacteze o declaratie de conformitate.
    3. Producatorul trebuie sa aiba in functie un sistem de calitate aprobat pentru conceptie, productie, inspectii si incercari finale ale produselor, asa cum este prevazut la pct. 4 - 17, si acesta trebuie sa se supuna supravegherii, asa cum este specificat la pct. 18 - 23.
    4. In scopul celor prevazute la punctul precedent, producatorul trebuie sa inainteze unui organism notificat o cerere de evaluare a sistemului sau de calitate.
    5. Cererea trebuie sa includa:
    a) toate informatiile relevante pentru produsele avute in vedere;
    b) documentatia sistemului de calitate.
    6. Sistemul de calitate trebuie sa asigure indeplinirea de catre produse a cerintelor aplicabile ale prezentei hotarari.
    7. Toate elementele, cerintele si prevederile adoptate de producator trebuie sa fie documentate intr-o maniera sistematica si rationala, sub forma de masuri, proceduri si instructiuni scrise.
    8. Documentatia sistemului de calitate la care se refera punctul precedent trebuie sa permita o interpretare uniforma a masurilor si procedurilor de calitate, asa cum sunt programele, planurile, manualele si dosarele de calitate.
    Aceasta trebuie sa contina in special o descriere adecvata:
    a) a obiectivelor de calitate, a structurii organizatorice, a responsabilitatilor personalului de conducere si influenta acestuia in ceea ce priveste calitatea conceptiei si a produselor;
    b) a specificatiilor tehnice, incluzand standardele armonizate, a reglementarilor tehnice si specificatiilor de incercare relevante care vor fi aplicate si, atunci cand standardele armonizate prevazute la art. 22 alin. (1) nu vor fi aplicate in intregime, a mijloacelor care vor fi utilizate pentru asigurarea ca cerintele esentiale aplicabile ale prezentei hotarari vor fi indeplinite;
    c) a tehnicilor de control si de verificare a conceptiei, a procedeelor si actiunilor sistematice care vor fi utilizate la conceperea produselor apartinand categoriei prevazute in domeniul de aplicare;
    d) a tehnicilor corespunzatoare productiei, controlului calitatii si asigurarii calitatii, a procedeelor si actiunilor sistematice care vor fi utilizate;
    e) a examinarilor si incercarilor care vor fi executate inainte, in timpul si dupa procesul de productie si a frecventei cu care acestea vor fi executate, precum si, daca este cazul, a rezultatelor incercarilor efectuate inainte de procesul de productie;
    f) a mijloacelor prin care se asigura ca dotarile pentru incercari si examinari indeplinesc cerintele adecvate pentru executarea incercarilor necesare;
    g) a dosarelor de calitate, cum ar fi: rapoartele de inspectie si datele de incercari si etalonare, rapoartele asupra calificarii personalului implicat etc.;
    h) a mijloacelor care permit sa se verifice realizarea calitatii necesare in ceea ce priveste conceptia si produsul, precum si functionarea eficienta a sistemului de calitate.
    9. Organismul notificat trebuie sa evalueze sistemul de calitate pentru a determina daca acesta satisface cerintele prevazute la punctul precedent.
    10. Organismul notificat trebuie sa prezume indeplinirea cerintelor prevazute la pct. 8 in cazul sistemului de calitate care aplica standardul armonizat relevant.
    11. Organismul notificat trebuie sa evalueze in particular daca sistemul de control al calitatii asigura conformitatea produselor cu prevederile prezentei hotarari, in baza documentatiei relevante furnizate in conformitate cu pct. 5 si 8, incluzand, daca este cazul, rezultatele incercarilor furnizate de producator.
    12. Pentru indeplinirea cerintei de la punctul precedent, echipa de audit trebuie sa aiba cel putin un membru cu experienta de evaluator in tehnologia produsului in cauza. Procedura de evaluare trebuie sa includa o vizita de evaluare la locul unde se realizeaza produsul.
    13. Decizia trebuie notificata producatorului. Notificarea trebuie sa contina concluziile examinarii si decizia de evaluare motivata.
    14. Producatorul trebuie sa se angajeze ca indeplineste obligatiile ce decurg din sistemul de calitate aprobat si sa confirme ca acesta ramane adecvat si eficient.
    15. Producatorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa informeze organismul notificat care a aprobat sistemul de calitate despre orice modificare a acestuia.
    16. Organismul notificat trebuie sa evalueze modificarile propuse in conformitate cu punctul precedent si trebuie sa hotarasca daca sistemul de calitate modificat mai satisface cerintele prevazute la pct. 8 sau daca este necesara reevaluarea acestuia.
    17. Decizia organismului notificat, in legatura cu prevederile de la punctul precedent, incluzand concluziile examinarii si motivarea deciziei de evaluare, trebuie sa fie notificata producatorului.
    18. Scopul supravegherii sistemului de calitate, sub responsabilitatea unui organism notificat, este sa se asigure ca producatorul indeplineste corect obligatiile ce decurg din sistemul de calitate aprobat.
    19. Pentru efectuarea inspectiei producatorul trebuie sa permita accesul organismului notificat in locurile de proiectare, productie, examinare si incercari, depozitare si trebuie sa furnizeze acestuia toate informatiile necesare, in special:
    a) documentatia sistemului de calitate;
    b) dosarele de calitate prevazute in partea sistemului de calitate dedicata conceptiei, asa cum sunt rezultatele analizelor, calculelor, incercarilor etc.;
    c) dosarele de calitate prevazute in partea sistemului de calitate dedicata productiei, asa cum sunt rapoartele de examinare si datele de incercare, datele de etalonare, rapoartele privind calificarea personalului implicat etc.;
    d) producatorul trebuie sa permita inspectarea, fara notificare prealabila, de catre organismul notificat in locurile unde se realizeaza produsul.
    20. Organismul notificat trebuie sa desfasoare audituri la intervale de timp rezonabile pentru a fi sigur ca producatorul mentine si aplica sistemul de calitate.
    21. Dupa fiecare audit organismul notificat trebuie sa transmita producatorului un raport de audit.
    22. Suplimentar organismul notificat poate face vizite inopinate producatorului. In timpul acestor vizite organismul notificat poate sa efectueze sau sa ceara sa se efectueze incercari in scopul verificarii functionarii corespunzatoare a sistemului de calitate, atunci cand este necesar.
    23. In conditiile prevazute la punctul precedent, organismul notificat trebuie sa transmita producatorului un raport de vizita si, daca a fost efectuata o incercare, un raport de incercare.
    24. Producatorul trebuie sa pastreze la dispozitia autoritatilor nationale de supraveghere, o perioada de cel putin 10 ani de la fabricarea ultimului produs, urmatoarele:
    a) documentatia prevazuta la pct. 5 lit. b);
    b) modificarile sistemului de calitate, prevazute la pct. 15;
    c) deciziile si rapoartele organismului notificat, prevazute la pct. 17, 22 si 23.
    25. Fiecare organism notificat trebuie sa tina la dispozitia celorlalte organisme notificate informatiile relevante cu privire la aprobarile sistemelor de calitate, emise si retrase, incluzand referintele la produsul implicat/produsele implicate.

    ANEXA 6

                           CRITERIILE MINIME
    pentru desemnarea organismelor notificate in conformitate cu art. 34

    1. Organismul notificat, directorul sau si personalul responsabil pentru indeplinirea sarcinilor pentru care organismul notificat a fost desemnat nu trebuie sa fie proiectant, producator, furnizor sau instalator al echipamentelor radio sau al echipamentelor terminale de telecomunicatii, operator de retele, furnizor de servicii si nici mandatar al unuia dintre ei. Ei trebuie sa fie independenti si nu pot sa participe direct la proiectarea, constructia, comercializarea sau intretinerea echipamentelor radio sau a echipamentelor terminale de telecomunicatii, nici sa reprezinte partile angajate in aceste activitati. Aceste dispozitii nu impiedica posibilitatea schimbului de informatii tehnice intre producator si organismul notificat.
    2. Organismul notificat si personalul sau trebuie sa indeplineasca sarcinile pentru care a fost desemnat, la cel mai inalt grad de integritate profesionala si de competenta tehnica. Ei trebuie sa fie in siguranta fata de orice presiune si risc de coruptie, in special financiar, susceptibile de a influenta judecata lor sau rezultatele inspectiilor, in special de catre persoane sau grupuri de persoane cu interes pentru aceste rezultate.
    3. Organismul notificat trebuie sa aiba la dispozitia sa personalul si dotarile necesare care sa-i permita sa execute corespunzator lucrarile administrative si tehnice asociate cu sarcinile pentru care a fost desemnat.
    4. Personalul responsabil pentru inspectii trebuie:
    - sa aiba o buna formare tehnica si profesionala;
    - sa aiba cunostinte satisfacatoare ale cerintelor privind incercarile sau inspectiile efectuate, precum si o experienta adecvata pentru aceste incercari sau inspectii;
    - sa aiba abilitatea de a redacta certificatele, inregistrarile si rapoartele cerute pentru a autentifica executarea inspectiilor.
    5. Impartialitatea membrilor personalului de inspectie trebuie sa fie garantata. Remunerarea acestora nu trebuie sa depinda nici de numarul, nici de rezultatele incercarilor sau inspectiilor efectuate.
    6. Organismul notificat trebuie sa obtina o asigurare de responsabilitate in afara cazurilor in care aceasta responsabilitate este asumata de stat, in conformitate cu legea, la nivel national.
    7. Personalul organismului notificat trebuie sa pastreze secretul profesional cu privire la toate informatiile obtinute in efectuarea sarcinilor sale conform prezentei hotarari.

    ANEXA 7

                                 MARCAJUL
               de conformitate si identificatorul de clasa

    A. Marcajul CE

    1. Marcajul CE consta din initialele "CE" avand urmatoarea forma:

    Figura 1, reprezentand marcajul de conformitate CE, se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 94 din 14 februarie 2003, la pagina 14.

    Daca marcajul CE este redus sau marit, proportiile date in desenul de mai sus trebuie sa fie respectate.
    2. Marcajul CE trebuie sa aiba o inaltime de cel putin 5 mm, cu exceptia cazurilor cand acest lucru nu este posibil, tinand seama de natura aparatelor.
    3. Marcajul CE trebuie aplicat pe produs sau pe placa de identificare atasata aparatului, pe care sunt inscriptionate datele acestuia. Suplimentar el trebuie sa fie aplicat pe ambalaj, daca acesta exista, si pe documentele de insotire.
    4. Marcajul CE trebuie sa fie aplicat vizibil, lizibil si rezistent la stergere.

    B. Identificatorul de clasa

    1. Echipamentele radio pentru care se aplica restrictii la punerea in functiune, conform prevederilor art. 17, sau la introducerea pe piata, conform prevederilor art. 38 alin. (2) din prezenta hotarare, constituie Clasa 2. Identificatorul clasei de echipamente are urmatoarea forma:

    Figura 2, reprezentand identificatorul clasei de echipamente, se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 94 din 14 februarie 2003, la pagina 15.

    2. Identificatorul de clasa trebuie sa aiba aceeasi inaltime ca si initialele "CE".

    C. Marcajul CS

    1. Marcajul de conformitate CS este format din literele C si S, cu forma prezentata in figura urmatoare:

    Figura 3, reprezentand marcajul de conformitate CS, se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 94 din 14 februarie 2003, la pagina 15.

    NOTA:
    - fontul (stilul literei) - Times New Roman - corp 36;
    - diametrul cercului - 20 mm.
    In cazul in care marcajul CS trebuie sa fie marit sau micsorat, este necesar sa se respecte proportiile prezentate in figura de mai sus.
    2. Literele componente C si S ale marcajului CS trebuie sa aiba aceeasi dimensiune pe verticala, care nu trebuie sa fie mai mica de 5 mm, cu exceptia situatiilor in care acest lucru nu este posibil datorita naturii aparatelor.
    3. Marcajul CS trebuie sa fie aplicat pe aparat sau pe placa de identificare atasata aparatului, pe care sunt inscriptionate datele acestuia, pe ambalajul aparatului si pe documentele care insotesc aparatul.
    4. Marcajul CS trebuie sa fie aplicat in mod vizibil, lizibil si de nesters.

    ANEXA 8*)

    *) Tabelele cuprinse in anexa nr. VIII sunt reproduse in facsimil.

                                 CLASELE
de echipamente si lista orientativa si neexhaustiva de echipamente sau tipuri de echipamente

    1. Echipamentele radio si echipamentele terminale de telecomunicatii care pot fi introduse pe piata si puse in functiune fara restrictii constituie Clasa 1. Pentru Clasa 1 de echipamente nu este asignat un identificator de clasa de echipamente.
    2. Echipamentele radio pentru care se aplica restrictii la punerea in functiune, conform prevederilor art. 17, sau la introducerea pe piata, conform prevederilor art. 38 alin. (2) din prezenta hotarare, constituie Clasa 2. Pentru Clasa 2 de echipamente este asignat identificatorul prevazut la lit. B din anexa nr. VII.

    Clasa 1

    (i) Echipamente terminale conectate la retele fixe si echipamente radio care nu sunt destinate pentru emisie:
    1. ISDN (ISDN acces de baza, ISDN acces primar, ISDN U, ISDN de banda larga ATM)
    2. PSTN [linie analogica unica, linie analogica multipla (cu/fara apel direct de sosire DDI-Direct Dialling In), echipament conectat la interfete Centrex sau retele private virtuale (VPN)]
    3. Linii inchiriate [analogice (banda de baza) pe 2 fire si pe 4 fire, analogice (banda vocala) pe 2 fire si pe 4 fire, digitale, SDH, optice]
    4. Echipamente de date pe fir (X.21, X.25, ethernet, token ring, token bus, TCP/IP, frame relay)
    5. Echipamente de difuziune interactiva pe fir (imagine/sunet necomutate, imagine/sunet comutate)
    6. Telex (echipament de linie unica, echipament de linie multipla)
    7. Echipamente radio numai pentru receptie
    8. Alte echipamente terminale conectate la retele fixe

    (ii) Echipamente radio care emit numai sub controlul unei retele:
    9. Seturi portabile GSM, incluzand GSM 900, GSM 1800, GSM 1900 si, cand va aparea, GSM 450
    10. Echipamente terminale TFTS;
    11. Statii de sol pentru serviciul mobil terestru in benzile 1,5/1,6 GHz
    12. Statii de sol pentru serviciul mobil terestru functionand in banda Ku
    13. Echipamente TETRA pentru utilizatorul final (non-DMO - Direct Mode of Operation)
    14. Statii terestre pentru comunicatii personale prin satelit functionand in benzile 1,6/2,4 GHz
    15. Statii terestre pentru comunicatii personale prin satelit functionand in benzile 1,9/2,1 GHz
    16. Statii de sol din serviciul mobil terestru cu debit binar redus in benzile 1,5/1,6 GHz
    17. Alte echipamente radio care emit numai sub controlul unei retele
    Emitatoare radio armonizate tehnic in Comunitatea Europeana, pentru care statele membre nu introduc constrangeri la punerea in functiune:
    18. Echipamente DECT
    19 - 21. Dispozitive de distanta scurta nespecifice
    Utilizarea acestor benzi de frecventa este pentru telemetrie, telecomanda, alarme, date in general si alte aplicatii similare. Aplicatiile video sunt incluse numai in Clasa 1 pentru frecvente mai mari de 2,4 GHz.
 ______________________________________________________________________________
|Subclasa| Banda de  |Puterea|Ecartul|  Ciclul de  |         Comentarii        |
|        | frecventa |       |intre  |intrebuintare|                           |
|        |           |       |canale |             |                           |
|________|___________|_______|_______|_____________|___________________________|
|   19.  | 40,665;   | 10 mW | 10 kHz|   </= 100%  |Aplicatiile care folosesc  |
|        | 40,675;   | erp   |       |             |semnale audio si vocale    |
|        | 40,685 si |       |       |             |sunt excluse din "Clasa I" |
|        | 40,695 MHz|       |       |             |                           |
|________|___________|_______|_______|_____________|___________________________|
|   20.  | 433,050 - | 10 mW |   -   |   </= 10%   |Aplicatiile care folosesc  |
|        | 434,790   | erp   |       |             |semnale audio si vocale    |
|        | MHz       |       |       |             |sunt excluse din "Clasa I" |
|________|___________|_______|_______|_____________|___________________________|
|   21.  | 2446,5 -  | 10 mW |   -   |   </= 100%  |In banda de frecventa 2454 |
|        | 2475 MHz  | eirp  |       |             |- 2475 MHz sunt incluse in |
|        |           |       |       |             |"Clasa I" numai aplicatiile|
|        |           |       |       |             |video de interior          |
|________|___________|_______|_______|_____________|___________________________|

    22. LAN-uri radio

 ______________________________________________________________________________
|Subclasa| Banda de  |Puterea|Ecartul|  Ciclul de  |         Comentarii        |
|        | frecventa |       |intre  |intrebuintare|                           |
|        |           |       |canale |             |                           |
|________|___________|_______|_______|_____________|___________________________|
|   22.  | 2446,5 -  | 100 mW|   -   |   </= 100%  |Numai aplicatiile de       |
|        | 2475 MHz  | eirp  |       |             |interior sunt incluse in   |
|        |           |       |       |             |"Clasa I"                  |
|________|___________|_______|_______|_____________|___________________________|

    23 - 24. Aplicatii inductive
    Aplicatiile inductive includ dispozitive pentru: imobilizarea automobilelor, identificarea animalelor, sistemele de alarmare, detectarea cablurilor, administrarea deseurilor, identificarea persoanelor, legaturi vocale prin radio, controlul accesului, senzori de proximitate, sisteme antifurt, inclusiv sisteme antifurt inductive de radiofrecventa, transferul de date la sisteme portabile, identificarea automata a articolelor, sisteme de control prin radio, taxarea automata pe sosele.
    Utilizatorii trebuie sa fie constienti ca emisiile de la aplicatiile inductive pot cauza interferente asupra receptoarelor sau altor servicii radio din apropierea lor.
    O atentie deosebita trebuie acordata satisfacerii cerintelor stricte de protectie a frecventelor de comunicatii din aceste benzi sau din benzile adiacente, care sunt identificate de UIT pentru comunicatii in caz de siguranta si catastrofe globale.
 ______________________________________________________________________________
|Subclasa| Banda de     |      Puterea      |Ecartul|  Ciclul de  | Comentarii |
|        | frecventa    |                   |intre  |intrebuintare|            |
|        |              |                   |canale |             |            |
|________|______________|___________________|_______|_____________|____________|
|   23.  | 115 - 119 kHz|42 dB microamperi/m|   -   |   </= 100%  |            |
|        |              |la 10 m            |       |             |            |
|________|______________|___________________|_______|_____________|____________|
|   24.  | 13,553 -     |42 dB microamperi/m|   -   |   </= 100%  |            |
|        | 13,567 MHz   |la 10 m            |       |             |            |
|________|______________|___________________|_______|_____________|____________|

    Clasa 2

    (iii) Alte echipamente radio:
    1. VSAT-uri in banda C
    2. VSAT-uri in banda Ku
    3. Statii terestre pentru transmisii ocazionale prin satelit (SNG) in banda Ku
    4. TETRA cu mod de functionare direct (DMO)
    5. TETRAPOL
    6. Radio mobile private (PMR)
    7. Dispozitive de distanta scurta
    8. Radiorelee
    9. Echipamente pentru legaturi radio fixe
    10. Emitatoare de radiodifuziune sonora si de televiziune
    11. Echipamente radio pentru aplicatii maritime
    12. Echipamente de infrastructura (de exemplu: statii de baza)
    13. Echipamente radio functionand in benzile de radioamatori.



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 88/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 88 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 88/2003
Hotărârea 130 2015
Ordin 42 2005
privind aprobarea Listei standardelor romane care au adoptat standardele europene armonizate pentru echipamentele radio si echipamentele terminale de telecomunicatii
Hotărârea 236 2004
pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 88/2003 privind echipamentele radio si echipamentele terminale de telecomunicatii si recunoasterea mutuala a conformitatii acestora
Ordin 423 2003
privind categoriile de frecvente radioelectrice a caror utilizare este libera si regimul armonizat de utilizare a acestora
Ordin 384 2003
privind aprobarea listelor organismelor recunoscute pentru evaluarea conformitatii aparatelor cu cerintele esentiale prevazute de Hotararea Guvernului nr. 497/2003 si de Hotararea Guvernului nr. 88/2003
Ordin 208 2003
privind aprobarea Listei standardelor romane care au adoptat standardele europene armonizate pentru echipamentele radio si echipamentele terminale de telecomunicatii
Ordin 209 2003
pentru aprobarea Normelor metodologice privind recunoasterea organismelor pentru evaluarea conformitatii aparatelor cu cerintele esentiale prevazute de Hotararea Guvernului nr. 497/2003 si de Hotararea Guvernului nr. 88/2003
Ordin 210 2003
cu privire la notificarea echipamentelor radio in conformitate cu art. 13 din Hotararea Guvernului nr. 88/2003 privind echipamentele radio si echipamentele terminale de telecomunicatii si recunoasterea mutuala a conformitatii acestora
Ordin 125 2003
pentru adoptarea unor masuri privind importul sau comercializarea telefoanelor mobile
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu