HOTARARE Nr.
88 din 23 ianuarie 2003
privind echipamentele radio
si echipamentele terminale de telecomunicatii si recunoasterea mutuala a
conformitatii acestora*)
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 477 din 17 iulie 2007
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta hotărâre stabileşte cadrul de
reglementare pentru introducerea pe piaţă, libera circulaţie şi punerea în
funcţiune pe teritoriul României a echipamentelor radio şi a echipamentelor
terminale de telecomunicaţii, precum şi procedurile de evaluare a conformităţii
şi de marcare a acestora.
Art. 2. - Fără a aduce atingere legislaţiei în vigoare,
prezenta hotărâre se aplică şi aparatului definit la art. 5 lit. a), care:
a) include, ca o parte integrantă sau ca un accesoriu,
un dispozitiv de uz medical, inclusiv un dispozitiv de uz medical activ,
implantabil, în înţelesul prevederilor Legii nr. 176/2000 privind dispozitivele
medicale, republicată;
b) constituie un element sau o entitate tehnică
separată a unui vehicul, în înţelesul Ordinului ministrului lucrărilor publice,
transporturilor şi locuinţei nr. 1.938/2001 pentru aprobarea Reglementărilor
privind condiţiile tehnice pe care trebuie să le îndeplinească vehiculele
rutiere în vederea admiterii în circulaţie pe drumurile publice din România -
RNTR 2 - ediţia 2002**).
Art. 3. - Prezenta hotărâre nu
se aplică echipamentelor prevăzute în anexa nr. I.
Art. 4. - Prezenta hotărâre nu se aplică aparatelor
utilizate exclusiv în cadrul activităţilor din domeniul siguranţei publice, din
domeniul siguranţei statului, inclusiv cel al protecţiei intereselor economice
ale statului, dacă aceste interese se referă la siguranţa statului, din
domeniul apărării naţionale, precum şi în cadrul activităţilor statului din
domeniul dreptului penal.
Art. 5. -In înţelesul prezentei hotărâri, următorii
termeni se definesc astfel:
a) aparat - orice
echipament care este fie echipament radio, fie echipament terminal de
telecomunicaţii sau amândouă;
b) reţea de comunicaţii
electronice - sistemele de transmisie şi, acolo
unde este cazul, echipamentele de comutare sau rutare, precum şi orice alte
resurse, care permit transportul semnalelor prin fir, radio, fibră optică sau
orice alte mijloace electromagnetice, incluzând reţelele de comunicaţii prin
satelit, reţelele fixe, cu comutare de circuite sau de pachete, inclusiv
internet şi reţelele mobile terestre, sistemele de transport al energiei
electrice, în măsura în care sunt utilizate în scopul transmiterii de semnale,
reţelele utilizate pentru transmiterea comunicaţiei audiovizuale şi reţelele de
cablu TV, indiferent de tipul informaţiei transportate;
c) reţea publică de
comunicaţii - reţea de comunicaţii electronice
care este utilizată, în întregime sau în principal, pentru furnizarea de
servicii de comunicaţii electronice destinate publicului;
d) echipament terminal de telecomunicaţii - un produs sau o
parte componentă relevantă din acesta, care permite comunicaţia şi care este
destinat să fie conectat direct ori indirect prin orice mijloace la interfeţele
reţelelor publice de comunicaţii;
e) echipament radio - un produs sau o parte componentă relevantă a acestuia, capabil să comunice
prin intermediul emisiei şi/sau recepţiei undelor radio utilizând spectrul
alocat radiocomunicaţiilor terestre/spaţiale;
f) unde radio - unde
electromagnetice cu frecvenţe cuprinse între 9 kHz şi 3.000 GHz, care se
propagă în spaţiu fără ghidare artificială;
g) interfaţă - punct terminal al reţelei, care este punctul de conexiune fizică
la nivelul căruia utilizatorului îi este asigurat accesul la reţeaua publică de
comunicaţii, sau o interfaţă radio specificând calea radioîntre echipamentele
radio, incluzându-se în ambele cazuri şi specificaţiile tehnice ale acestora;
h) clasă de echipamente - clasă care identifică anumite tipuri particulare de aparate care
sunt considerate similare în conformitate cu prezenta hotărâre, precum şi
interfeţele pentru care aparatele sunt concepute; aparatele pot să aparţină mai
multor clase de echipamente;
i) dosar tehnic de
construcţie - dosar care descrie aparatul şi care
furnizează informaţiile şi explicaţiile care arată cum au fost îndeplinite
cerinţele esenţiale aplicabile;
j) standard armonizat -
specificaţie tehnică adoptată de un organism de standardizare recunoscut pe
baza mandatului Comisiei Europene în scopul stabilirii unei cerinţe la nivel
european, fără a fi obligatorie conformitatea cu aceasta;
k) interferenţă prejudiciabilă
- interferenţa care pune în pericol funcţionarea
unui serviciu de radionavigaţie sau a altor servicii de siguranţă ori care
degradează serios, împiedică sau întrerupe repetat un serviciu de
radiocomunicaţii ce funcţionează potrivit legislaţiei în vigoare.
Art. 6. - (1) Toate aparatele trebuie să îndeplinească
următoarele cerinţe esenţiale:
a) de protecţie a sănătăţii şi siguranţei
utilizatorului şi a oricărei alte persoane, incluzând obiectivele referitoare
la cerinţele de securitate prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 567/2002
privind asigurarea securităţii utilizatorilor de echipamente electrice de joasă
tensiune***), darfără aplicarea vreunei limite de tensiune;
b) de protecţie privind
compatibilitatea electromagnetică, prevăzute în Hotărârea Guvernului nr.
1.032/2001 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piaţă şi de
funcţionare a aparatelor electrice şi electronice din punct de vedere al
compatibilităţii electromagnetice****).
*) Republicată în temeiul art. II
din Hotărârea Guvernului nr. 236/2004 pentru
modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 88/2003 privind
echipamentele radio şi echipamentele terminale de telecomunicaţii şi
recunoaşterea mutuală a conformităţii acestora, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 191
din 4 martie 2004, dându-se articoleloro nouă numerotate.
Hotărârea Guvernului nr. 88/2003 a fost publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 94 din 14
februarie 2003.
**) Ordinul ministrului lucrărilorpublice,
transporturilor şi locuinţei
nr. 1.938/2001 a fost abrogat la 18 mai 2003 prin Ordinul ministrului
lucrărilorpublice, transporturilor şi locuinţei nr. 211/2003 pentru aprobarea
Reglementărilor privind omologarea de tip şi eliberarea cărţii de identitate a
vehiculelor rutiere, precum şi omologarea de tip a produselor utilizate la
acestea - RNTR 2, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 275 şi 275 bis din 18 aprilie 2003,
cu modificările şi completările ulterioare.
***) Hotărârea Guvernului nr. 567/2002 a fost abrogată
prin Hotărârea Guvernului nr. 457/2003 privind asigurarea securităţii
utilizatorilor de echipamente electrice dejoasă tensiune, publicatăîn Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 311 din 8 mai 2003.
****) Hotărârea Guvernului nr. 1.032/2001 a fost
abrogată prin Hotărârea Guvernului nr. 497/2003 privind stabilirea condiţiilor
de introducere pe piaţă şi de funcţionare a aparatelor electrice şi electronice
din punct de vedere al compatibilităţii electromagnetice, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 329 din 15
mai 2003.
(2) Echipamentul radio trebuie să fie construit astfel
încât să utilizeze eficient spectrul alocat radiocomunicaţiilor terestre sau
spaţiale şi resursele orbitale şi să se evite interferenţa prejudiciabilă.
(3) Cerinţe suplimentare pot fi aplicate aparatelor din
clase specifice de echipamente sau anumitor tipuri de aparate atunci când a fost adoptată o astfel de măsură de
către Comisia Europeană, cerinţe care determină modul în care trebuie construit
aparatul, asfel încât, după caz:
a) să conlucreze prin intermediul reţelelor cu alte
aparate şi să poată fi conectat la interfeţe adecvate în Uniunea Europeană şi
în România;
b) să nu afecteze reţeaua sau funcţionarea acesteia şi
să nu folosească în mod necorespunzător resursele acesteia, cauzând o degradare
inacceptabilă a serviciului;
c) să încorporeze sisteme de protecţie care să asigure
că datele personale şi viaţa privată ale utilizatorului şi ale abonatului sunt
protejate;
d) să prezinte caracteristici care asigură evitarea
fraudelor;
e) să prezinte caracteristici care asigură accesul la
serviciile de urgenţă;
f) să prezinte caracteristici care permitfolosirea
acestora de către persoanele cu anumite deficienţe.
(4) Cerinţele suplimentare prevăzute la alin. (3) vor
fi adoptate prin ordine ale ministrului comunicaţiilorşi tehnologiei
informaţiei şi vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.
CAPITOLULII
Notificarea şi publicarea specificaţiilor de
interfaţă
Art. 7. - (1) Operatorii reţelelor publice de
comunicaţii trebuie să pună la dispoziţie Ministerului Comunicaţiilor şi
Tehnologiei Informaţiei specificaţii tehnice precise şi adecvate pentru toate
interfeţele oferite de aceştia înainte ca serviciile furnizate prin interfeţe
să fie disponibile public.
(2) Pentru a îndeplini prevederile alin. (1)
specificaţiile tehnice de interfaţă trebuie să includă:
a) detalii care să permită proiectarea echipamentelor
terminale de telecomunicaţii capabile să utilizeze toate serviciile furnizate
prin aceste interfeţe;
b) toate informaţiile necesare pentru a permite
producătorilor să realizeze încercările relevante privind verificarea
cerinţelor esenţiale aplicabile echipamentelor terminale de telecomunicaţii.
(3) Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei
Informaţiei asigură publicarea prin mijloace electronice a specificaţiilor
tehnice de interfaţă prevăzute la alin. (1), după primirea acestora de la
operatorii reţelelor publice de comunicaţii.
Art. 8. - Operatorii reţelelor publice de comunicaţii
sunt obligaţi să furnizeze informaţiile prevăzute la art. 7 alin. (1) şi (2)
ori de câte ori acestea sunt solicitate de părţile interesate.
Art. 9. - Operatorii reţelelor publice de comunicaţii
au obligaţia să furnizeze Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei
Informaţiei, în vederea publicării prin mijloace electronice, orice modificare
a specificaţiilor tehnice de interfaţă, comunicate în condiţiile art. 7.
CAPITOLUL III
Introducerea aparatelor
pe piaţă
Art. 10. - Aparatul se introduce pe piaţă numai dacă
îndeplineşte cerinţele esenţiale prevăzute la art. 6 şi celelalte prevederi
aplicabile ale prezentei hotărâri atunci când este instalat, întreţinut şi
utilizat corespunzător, conform scopului pentru care a
fost produs.
Art. 11. - Producătorul sau importatorul trebuie să
furnizeze utilizatorului:
a) toate informaţiile privind folosirea aparatului,
redactate în limba română, dar aceasta nu exclude furnizarea informaţiilor şi
în alte limbi de circulaţie internaţională;
b) declaraţia de conformitate cu cerinţele esenţiale,
redactată în limba română, declaraţie ce trebuie să însoţească fiecare aparat.
Art. 12. -In cazul echipamentului radio, pentru
îndeplinirea prevederilor art. 11 lit. a), ambalajul
şi instrucţiunile de utilizare ale acestuia trebuie:
a) să conţină o indicaţie că echipamentul este destinat
să fie utilizat în România;
b) să prevină utilizatorul, atunci când este cazul,
asupra oricărei restricţii de folosire sau despre obligaţia obţinerii autorizaţiei
de funcţionare a respectivului echipament.
Art. 13. - (1) Atunci când echipamentele radio funcţionează în benzi de frecvenţă a căror utiiizare nu este
armonizată în Uniunea Europeană şi în România, producătorul, reprezentantul
autorizat al acestuia stabilit în Uniunea Europeană sau în România ori
importatorul trebuie să notifice în scris Autorităţii Naţionale pentru
Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei intenţia de a introduce
astfel de echipamente radio pe piaţă.
(2) Notificarea prevăzută la alin. (1) trebuie făcută
cu cel puţin patru săptămâni înainte de data la care se intenţionează
introducerea pe piaţă a acestor echipamente şi trebuie să conţină:
a) informaţii referitoare la caracteristicile radio
ale echipamentului, în special cele privind benzile de frecvenţă, ecartul
dintre canale, tipul de modulaţie şi puterea de radiofrecvenţă;
b) atunci când este cazul, numărul de identificare a
organismului notificat pentru îndeplinirea prevederilorspecificate în anexa nr. IV sau V
(3) Procedura de notificare şi conţinutul notificării
asupra intenţiei de a introduce pe piaţă echipamentele radio ce funcţionează în
benzi de frecvenţă a căror utilizare nu este armonizată în Uniunea Europeană şi
România se adoptă prin ordin al ministrului comunicaţiilorşi tehnologiei
informaţiei şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(4)Autoritatea Naţională pentru Reglementare în
Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei este responsabilă pentru evaluarea
informaţiilor furnizate şi
poate restricţiona punerea în funcţiune a echipamentelor radio în una dintre
situaţiile prevăzute la art. 17. Aparatele a căror punere în funcţiune poate fi
restricţionată sunt prevăzute în anexa nr. VIII.
(5)Autoritatea Naţională pentru Reglementare în
Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei va actualiza lista aparatelor prevăzută
în anexa nr. VIII pe măsura
armonizării utilizării benzilor de frecvenţă în Uniunea Europeană şi în
România.
Art. 14. -In cazul echipamentelorterminale de
telecomunicaţii, pentru îndeplinirea prevederilor art. 11 lit. a), ambalajul şi
instrucţiunile de utilizare ale acestora trebuie să conţină şi să afişeze
informaţii suficiente pentru identificarea interfeţelor reţelelor publice de
comunicaţii la care acestea sunt destinate a fi
conectate.
Art. 15. -In situaţiile prevăzute la art. 6 alin. (3)
şi în cazul aparatelor care au fost deja introduse pe piaţă, acestea pot fi
menţinute pe piaţă pentru perioada stabilită de actele normative prevăzute la
art. 6 alin. (4).
CAPITOLUL IV
Punerea în funcţiune şi dreptul de conectare
Art. 16.-Aparatul poate fi pus înfuncţiuneîn scopul
utilizării potrivit destinaţiei, atunci când îndeplineşte cerinţele esenţiale
corespunzătoare prevăzute la art. 6 şi orice alte prevederi aplicabile ale
prezentei hotărâri.
Art. 17. - Fără a fi în contradicţie cu prevederile
art. 16 şi fără a aduce atingere condiţiilor prevăzute în autorizaţiile pentru
furnizarea serviciului care utilizează echipamentul radio, Autoritatea
Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei poate
restricţiona punerea în funcţiune a respectivului echipament, numai pentru
motive legate de utilizarea eficientă şi corespunzătoare a spectrului radio,
evitarea interferenţei prejudiciabile sau a problemelor privind sănătatea
publică.
Art. 18. - Operatorii reţelelor publice de comunicaţii
nu trebuie să refuze din motive tehnice, invocând aplicarea art. 19, conectarea
echipamentelor terminale de telecomunicaţii la interfeţele adecvate, atunci
când aceste echipamente îndeplinesc cerinţele esenţiale aplicabile, prevăzute
la art. 6.
Art. 19. - (1) Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei
Informaţiei poate autoriza un operator al unei reţele publice de comunicaţii să
refuze conectarea, să deconecteze sau să retragă din serviciu un aparat declarat
conform cu cerinţele esenţiale aplicabile, în cazul în care se consideră că:
a) produce deteriorarea serioasă a unei reţele;
b) produce interferenţă prejudiciabilă;
c) afectează reţeaua sau funcţionarea acesteia.
(2) Autorizarea de către
Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei trebuie să fie precedată
de o cerere temeinic motivată a operatorului, însoţită de un set de elemente
generale care vor fi definite de Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei
Informaţiei, incluzând următoarele;
a) dovada că există una dintre situaţiile prevăzute la
alin. (1);
b) dovada evaluării conformităţii aparatului şi a
îndeplinirii de către acesta a cerinţelor esenţiale;
c) referire la standardele armonizate aplicate, precum
şi la alte standarde sau reglementări tehnice cuprinse în actele normative
emise de Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei şi publicate în
Monitorul Oficial al României, Partea I;
d) clarificări şi elemente suplimentare de la
operator, dacă este necesar.
(3) Ministerul Comunicaţiilorşi Tehnologiei Informaţiei
trebuie să informeze operatorul asupra deciziei luate, în cel mult 30 de zile,
specificând motivele pentru adoptarea acesteia.
Art. 20. - (1) In situaţii de urgenţă operatorul unei
reţele publice de comunicaţii poate deconecta aparatul fără autorizarea
prealabilă din partea Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei,
dacă sunt îndeplinite simultan următoarele condiţii:
a) protecţia reţelei impune deconectarea aparatului
fără întârziere;
b) utilizatorului i se poate oferi pe loc o soluţie
alternativă, fără cheltuieli pentru el.
(2) Operatorul trebuie să informeze imediat
Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei cu privire la măsura
luată, prezentând dovezile privind procedura de urgenţă şi îndeplinirea
condiţiilor prevăzute la alin. (1).
(3) Ministerul Comunicaţiilorşi Tehnologiei
Informaţiei, după analizarea documentaţiei prezentate de către operator,
trebuie să decidă dacă se menţine măsura deconectării aparatului sau se permite reconectarea acestuia.
CAPITOLULV
Evaluarea conformităţii
Art. 21. - Procedurile de evaluare a conformităţii,
prevăzute la art. 23 alin. (2), la art. 24, 25 şi 26, trebuie să fie utilizate
pentru a demonstra îndeplinirea de către aparat a tuturor cerinţelor esenţiale
aplicabile, prevăzute la art. 6.
Art. 22. - (1) Aparatul este presupus conform cu
cerinţele esenţiale aplicabile, prevăzute la art. 6, dacă acesta este în
concordanţă cu prevederile standardelor armonizate pentru echipamentele radio
şi echipamentele terminale de telecomunicaţii sau cu părţi din acestea, care
cuprind cerinţele esenţiale şi ale căror numere de referinţă au fost publicate
în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene.
(2) Lista standardelor române care au adoptat standardele armonizate pentru echipamentele radio şi echipamentele terminale
de telecomunicaţii se aprobă prin ordin al ministrului comunicaţiilorşi
tehnologiei informaţiei şi se publicăîn Monitorul Oficial al României, Partea I. Lista standardelorse reactualizează ori de câte ori este cazul.
Art. 23. - (1) Prezumţia identificată la art. 22 alin.
(1) nu exclude necesitatea evaluării conformităţii cu cerinţele esenţiale, în
condiţiile prezentei hotărâri.
(2) Producătorul poate alege ca evaluarea
conformităţii aparatului cu cerinţele esenţiale prevăzute la art. 6 alin. (1)
lit. a) şi b) să fie făcută utilizându-se procedurile prevăzute de Hotărârea
Guvernului nr. 567/2002*) şi, respectiv, de Hotărârea Guvernului nr.
1.032/2001**), ca alternativă la procedurile prevăzute la art. 24, 25 şi 26,
atunci când aparatul este în domeniul de aplicare al acestor hotărâri.
(3) Standardele române care au fost publicate în
Monitorul Oficial al României, Partea I, potrivit
prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 567/2002, respectiv ale Hotărârii Guvernului
nr. 1.032/2001, şi care au adoptat standardele ale căror numere de referinţă au
fost publicate în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene potfi utilizate ca
bază pentru prezumţia conformităţii cu cerinţele esenţiale prevăzute la art. 6
alin. (1) lit. a) şi b).
(4) Reglementările tehnice comune ale căror numere de
referinţă au fost publicate în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene şi
care au fost transpuse ca reglementări tehnice naţionale pot fi utilizate ca
bază pentru prezumţia conformităţii cu alte cerinţe esenţiale relevante
prevăzute la art. 6.
Art. 24. - Echipamentul terminal de telecomunicaţii
care nu utilizează spectrul alocat comunicaţiilor radio terestre sau spaţiale
şi părţile de recepţie ale echipamentelor radio trebuie să fie supuse
procedurilor de evaluare a conformităţii, prevăzute în oricare dintre anexele
nr. II, IV şi V, la alegerea producătorului.
Art. 25. - Când producătorul a aplicat standardele
armonizate prevăzute la art. 22 alin. (1), echipamentul radio care nu se află
în domeniul de aplicare al art. 24 trebuie să fie supus procedurilor de
evaluare a conformităţii, prevăzute în oricare dintre anexele nr. III, IV şi V, la alegerea producătorului.
Art. 26. - Când producătorul nu a aplicat sau a aplicat
numai parţial standardele armonizate prevăzute la art. 22 alin. (1),
echipamentul radio care nu se află în domeniul de aplicare al art. 24 trebuie
să fie supus procedurilor de evaluare a conformităţii, prevăzute în anexa nr. IV sau V, la alegerea producătorului.
Art. 27. -Inregistrările şi corespondenţa legate de
aplicarea procedurilor de evaluare a conformităţii, prevăzute la art. 23 alin.
(2), la art. 24, 25 şi 26, se vor face în limba română sau într-o limbă de
circulaţie internaţională agreată de organismul de
evaluare.
CAPITOLUL VI
Marcajul de conformitate CE şi alte inscripţii
Art. 28. - (1) Aparatele care îndeplinesc toate
cerinţele esenţiale aplicabile trebuie să poarte marcajul de conformitate CE.
Elementele de identificare a marcajului de conformitate CE sunt prevăzute în
anexa nr. VII.
*) A se vedea nota de la pag. 21.
**)A se vedea nota de la pag. 21.
(2) Marcajul de conformitate CE se aplică de către
producător, reprezentantul autorizat al acestuia stabilit în Uniunea Europeană
sau în România ori de către importator.
(3) Dacă pentru evaluarea conformităţii este utilizată
una dintre procedurile prevăzute în anexele nr. III, IV
şi V, marcajul de conformitate CE trebuie însoţit de numărul de
identificare a tuturororganismelor notificate implicate.
Art. 29. - (1) Marcajul echipamentului radio trebuie să
fie însoţit suplimentar de
identificatorul clasei de echipament, atunci când un astfel de identificator a
fost atribuit. Identificatorul de clasă este prevăzut în anexa nr. VII.
(2) Marcajul echipamentului
radio trebuie să includă un element de informare a utilizatorului că aparatul
funcţionează în benzi de frecvenţă a căror utilizare nu este armonizată în
Uniunea Europeană şi în România.
Art. 30. - (1) Marcajul de conformitate, aplicat în
condiţiile prevăzute la art. 28 şi 29, trebuie să fie lizibil, rezistent la
ştergere şi aplicat în mod vizibil direct pe aparat sau pe o placă de marcaj
aplicată aparatului, precum şi pe ambalajul şi instrucţiunile de utilizare ce
îl însoţesc.
(2) Se interzice aplicarea pe
aparate a marcajelor care pot induce în eroare terţe părţi, în ceea ce priveşte
semnificaţia şi forma marcajului CE, aşa cum sunt specificate în anexa nr. VII.
(3) Aplicarea oricărui alt marcaj este permisă numai
cu condiţia ca vizibilitatea şi lizibilitatea marcajului de conformitate CE să
nu fie afectate.
Art. 31. -Aparatul trebuie să fie identificat prin
producător pe baza tipului, lotului şi/sau numărului de serie şi prin denumirea
producătorului sau a importatorului.
Art. 32. - (1) In cazul în care
aparatului îi sunt aplicabile şi alte reglementări specifice care privesc alte
aspecte, transpuse pe baza directivelor europene care impun aplicarea
marcajului CE, marcajul atestă îndeplinirea prevederiloracestor reglementări.
(2) Intr-o perioadă de tranziţie, când una sau mai
multe dintre aceste reglementări specifice permit producătorului să aleagă ce
măsuri sunt aplicabile, marcajul CE trebuie să indice că aparatul îndeplineşte
numai prevederile acelor reglementări specifice care au fost aplicate de
producător. Documentaţia, informaţiile şi instrucţiunile de utilizare care
însoţesc aparatele trebuie să includă o versiune în limba română şi să indice
în mod expres acele reglementări specifice care au fost aplicate.
Art. 33. - Este permisă prezentarea la târgurile
comerciale, expoziţii, demonstraţii şi altele asemenea a aparatului care nu
îndeplineşte prevederile prezentei hotărâri, cu condiţia ca acesta să poarte un
semn distinctiv care să indice clar că nu poate fi comercializat sau pus în
funcţiune până când nu îndeplineşte aceste prevederi.
CAPITOLULVII
Organisme notificate şi autorităţi de supraveghere
Art. 34. - (1) Procedura privind desemnarea la nivel
naţional şi notificarea organismelor care îndeplinesc sarcinile relevante
referitoare la realizarea evaluării conformităţii produselor din domeniul
echipamentelor radio şi al echipamentelor terminale de telecomunicaţii se
adoptă, în condiţiile legii, prin ordin al ministrului comunicaţiilor şi
tehnologiei informaţiei, în conformitate cu criteriile prevăzute în anexa nr. VI.
(2) Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei
Informaţiei va desemna organismele notificate pentru îndeplinirea sarcinilor
relevante prevăzute în anexele nr. III, IV şi V
(3) Până la data intrării în vigoare a Protocolului
european privind evaluarea conformităţii şi acceptarea produselor industriale,
denumitîn continuare PECA, sau până la aderarea României la Uniunea Europeană, organismele
notificate vor fi denumite organisme de certificare recunoscute. Ministerul
Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei va publica şi va actualiza periodic în Monitorul Oficial al României, Partea I, lista cuprinzând organismele de certificare recunoscute, aprobată prin ordin al ministrului comunicaţiilor
şi tehnologiei informaţiei. După perioada de tranziţie România va notifica
Comisiei Europene organismele de certificare recunoscute, conform prevederilor
speciale cuprinse în PECA sau în directivele europene, iar acestea vor deveni
organisme notificate şi vor fi incluse în lista organismelor notificate,
publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene.
Art. 35. - (1) Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei
Informaţiei este autoritatea competentă în domeniul echipamentelor radio şi
echipamentelor terminale de telecomunicaţii, în scopul asigurării îndeplinirii
prevederilor prezentei hotărâri.
(2)Autoritatea Naţională pentru Reglementare în
Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei este organismul responsabil pentru
exercitarea activităţilorde supraveghere a pieţei echipamentelor radio şi
echipamentelor terminale de telecomunicaţii.
(3) In cazul aparatelor destinate consumatorilor
persoane fizice, constatarea şi sancţionarea contravenţiilor se fac de către
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.
Art. 36. - (l)Activităţile
desupraveghere prevăzute la art. 35 alin. (2) şi (3),
planificate sau la sesizarea oricărei persoane interesate, sunt exercitate de
personalul de inspecţie anume împuternicitîn vederea îndeplinirii acestorsarcini. Personalul de inspecţie trebuie:
a) să aibă acces liber ori de câte ori este necesar, în
condiţiile legii, în orice spaţiu în care producătorii, reprezentanţii
autorizaţi ai acestora stabiliţi în România, importatorii, distribuitorii,
operatorii reţelelor de comunicaţii şi alţi utilizatori ai aparatelor, precum
şi persoanele care asamblează, deţin, instalează, conectează sau întreţin
aparate desfăşoară activităţi susceptibile de a cădea sub incidenţa
prevederilor prezentei hotărâri;
b) să solicite şi să reţină orice document şi orice
informaţie necesare în vederea realizării inspecţiei privind îndeplinirea
prevederilor prezentei hotărâri;
c) să sigileze, să reţină şi să solicite efectuarea de
încercări asupra aparatelor pentru care există motive întemeiate să se
presupună încălcarea prevederilor prezentei hotărâri;
d) să ia orice alte măsuri necesare în situaţia dată,
în condiţiile legii.
(2) Producătorul, reprezentantul autorizat al acestuia
stabilit în Uniunea Europeană sau în România ori importatorul are obligaţia de
a deţine şi de a prezenta spre examinare, la cererea personalului de inspecţie,
documentele ce atestă îndeplinirea prevederilor prezentei hotărâri.
(3) Personalul de inspecţie este obligat:
a) să nu divulge informaţiile de care a luat
cunoştinţă cu ocazia exercitării atribuţiilor sale;
b) să păstreze
confidenţialitatea surselor de informaţii în legătură cu sesizările sau cu
plângerile primite.
Art. 37. - (1) Autoritatea Naţională pentru
Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei poate să hotărască în
orice moment efectuarea încercărilor adecvate pentru verificarea conformităţii
aparatelor cu cerinţele esenţiale aplicabile, înscrise în declaraţia de
conformitate.
(2) Cheltuielile determinate de efectuarea
încercărilor prevăzute la alin. (1) sunt suportate de Autoritatea Naţională
pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei.
(3) Dacă în urma încercărilor se constată că aparatul
nu îndeplineşte cerinţele esenţiale, cheltuielile determinate de efectuarea
încercărilor prevăzute la alin. (1) sunt suportate de către producător,
responsabilul autorizat al acestuia sau de către importator. In cazul în care
niciuna dintre aceste persoane nu poate fi identificată, aceste cheltuieli sunt
suportate de către deţinătorul aparatului.
Art. 38. - (1) Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei
Informaţiei poate lua toate măsurile necesare pentru ca aparatele să fie
retrase de pe piaţă sau din serviciu, poate interzice introducerea lor pe piaţă
sau punerea lor în funcţiune ori poate să restricţioneze libera lor circulaţie,
atunci când constată că aparatele care intră sub incidenţa prezentei hotărâri
nu îndeplinesc cerinţele acesteia.
(2) Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei poate să interzică sau să restricţioneze
introducerea pe piaţă ori să dispună retragerea de pe piaţă a echipamentelor
radio, inclusiv a tipurilor de echipamente radio, pentru care se consideră, din
motive întemeiate, că vor produce interferenţe prejudiciabile serviciilor
existente sau planificate în cadrul benzilor de frecvenţă prevăzute în Tabelul
naţional de alocare a benzilor de frecvenţă.
(3) In situaţia în care Ministerul Comunicaţiilor şi
Tehnologiei Informaţiei a luat o hotărâre în conformitate cu prevederile alin.
(1) sau (2), acesta trebuie să specifice motivele pentru adoptarea ei şi dacă
neconformitatea se datorează:
a) aplicării incorecte a standardelor armonizate
prevăzute la art. 22;
b) insuficientelor standardelor armonizate prevăzute
la art. 22;
c) neconformităţii cu cerinţele esenţiale aplicabile,
prevăzute la art. 6, în cazul în care aparatele nu satisfac standardele
armonizate prevăzute la art. 22;
d) cauzelor ce au legătură cu interferenţa
prejudiciabilă.
CAPITOLULVIII
Contravenţii şi sancţiuni
Art. 39. - Constituie contravenţii următoarele fapte şi
se sancţionează astfel:
a) încălcarea prevederilorart. 8, 10, 11, ale art. 13
alin. (1)şi (2), ale art. 16 şi ale art. 32 alin. (1), cu amendă de la 5.000
lei la 10.000 lei, precum şi retragerea de pe piaţă, interzicerea
comercializării şi utilizării aparatelor neconforme, în concordanţă cu prevederile art. 38;
b) încălcarea prevederilor art. 14, 24, 28, 29, 30,
31, ale art. 32 alin. (2) şi ale art. 33, cu amendă de la 2.500 lei la 5.000
lei, precum şi cu retragerea de pe piaţă sau interzicerea comercializării ori a
utilizării aparatelor neconforme, în concordanţă cu prevederile art. 38;
c) în cazul în care persoana care a aplicat marcajul
fără a ţine cont de prevederile art. 28, 29 şi ale art. 30 alin. (2) nu poate
fi identificată, prevederile lit. b) din prezentul articol se aplică
deţinătorului aparatului din momentul în care a fost descoperită
neconformitatea;
d) încălcarea prevederilor din anexa nr. II pct. 5 şi 7, anexa nr. III pct. 4, anexa nr. IV pct. 2 şi 6 şi din
anexa nr. V pct. 14, 15, 19 şi
24, cu amendă de la 2.500 lei la 5.000 lei, precum şi interzicerea
comercializării şi utilizării până la termenul prevăzut pentru eliminarea
neconformităţilor, stabilit de către personalul de inspecţie prevăzut la art.
36 alin. (1), împreună cu producătorul, reprezentantul autorizat al acestuia
sau cu importatorul aparatelor, după caz;
e)încălcarea prevederilor art. 7 alin. (1)si (2), ale
art. 9,18 si ale art. 20 alin. (2), cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
f) încălcarea prevederilor art. 43, cu amendă de la
5.000 lei la 10.000 lei, precum şi confiscarea aparatelor retrase de pe piaţă
sau din serviciu.
Art. 40. - (1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor prevăzute la art. 39 se fac de către personalul de inspecţie al
Autorităţii Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia
Informaţiei, anume Imputernicit în vederea îndeplinirii acestor atribuţii, la
sesizarea oricărei persoane sau din oficiu.
(2) Constatarea contravenţiilor prevăzute la art. 39
lit. a), b) şi d), precum şi aplicarea sancţiunilor corespunzătoare se pot
face, în cazul în care cumpărătorul are calitatea de consumator persoană
fizică, şi de către inspectorii de specialitate ai Autorităţii Naţionale pentru
Protecţia Consumatorilor, la sesizarea oricărei persoane sau din oficiu.
Art. 41. - Contravenţiilor prevăzute la art. 39 le sunt
aplicabile prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic
al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările
ulterioare, cu excepţia prevederilor art. 28 şi 29 din aceeaşi ordonanţă.
Art. 42. - (1) In cazul constatării contravenţiilor şi
aplicării sancţiunilor prevăzute la art. 39 lit. a) sau b), organul de
inspecţie trebuie să informeze în scris Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei
Informaţiei în termen de 3 zile.
(2) Ministerul Comunicaţiilorşi Tehnologiei Informaţiei
trebuie să confirme sancţiunea aplicată şi să notifice producătorului,
reprezentantului autorizat al acestuia sau importatorului aparatelor, după caz,
confirmarea acestei sancţiuni.
(3) Ministerul Comunicaţiilorşi Tehnologiei Informaţiei
trebuie să publiceîn Monitorul Oficial al României,
Partea I, notificarea măsurii de retragere de pe piaţă
sau din serviciu a aparatelor neconforme, de interzicere a introducerii lor pe
piaţă, precum şi de punere în funcţiune. Notificarea poate fi publicată şi în
cotidiene naţionale sau în reviste de specialitate, în funcţie de tipul
echipamentului radio sau al echipamentului terminal de telecomunicaţii.
Art. 43. - Producătorul, reprezentantul autorizat al
acestuia sau importatorul aparatelor, după caz, trebuie să solicite Autorităţii
Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei, în
termen de 60 de zile de la notificarea măsurii de retragere de pe piaţă a
aparatelor neconforme, prevăzută la art. 39 lit. a) şi b), inventarierea şi
sigilarea aparatelor care au fost retrase de pe piaţă sau din serviciu.
CAPITOLUL IX
Dispoziţii tranzitorii
Art. 44. - Până în momentul semnării Protocolului
european privind evaluarea conformităţii şi acceptarea produselor industriale
(PECA), dacă evaluarea conformităţii unui aparat destinat pieţei naţionale
implică participarea unui organism notificat desemnat conform prevederilor art.
34, producătorul sau reprezentantul său autorizat trebuie să aplice marcajul
naţional de conformitate CS. Elementele de identificare a marcajului de
conformitate CS sunt prevăzute în anexa nr. VII. După intrarea în vigoare a Protocolului european privind evaluarea
conformităţii şi acceptarea produselor industriale (PECA) aparatele vor purta
numai marcajul de conformitate CE în concordanţă cu prevederile cap. VII.
Art. 45. - Echipamentele radio
şi echipamentele terminale de telecomunicaţii pot fi introduse pe piaţă şi puse
în funcţiune pe baza documentelor de autorizare prevăzute în Ordinul
ministrului comunicaţiilorşi tehnologiei informaţiei nr. 259/2002 privind
abilitarea Autorităţii Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii şi
Tehnologia Informaţiei pentru eliberarea autorizaţiilor de tip şi a acordurilor
de procurare din import pentru echipamentele radio şi echipamentele terminale
de telecomunicaţii, dacă introducerea pe piaţă a avut loc pentru prima dată
înainte de intrarea în vigoare a prezentei hotărâri şi numai până la data
abrogării respectivului ordin, în conformitate cu prevederile art. 48 alin.
(2).
CAPITOLUL X
Dispoziţii finale
Art. 46. - (1) Prezenta hotărâre nu este o reglementare
specifică în sensul art. 1 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 1.032/2001*)
privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piaţă şi de funcţionare a
aparatelor electrice şi electronice din punctde vedere al compatibilităţii
electromagnetice. Prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.032/2001 nu se aplică
aparatelor care intră în domeniul de aplicare al prezentei hotărâri, cu
excepţia cerinţelor de protecţie prevăzute la art. 3 alin. (1) şi în anexa nr.
1 şi a procedurilor de evaluare a conformităţii prevăzute la art. 5 alin. (2)
lit. a) şi b) din Hotărârea Guvernului nr. 1.032/2001**).
*) A se vedea nota de la pag. 21.
(2) Prevederile Hotărârii Guvernului nr. 567/2002
privind asigurarea securităţii utilizatorilor de echipamente electrice de joasă
tensiune***) nu se aplică aparatelor care intră în domeniul de aplicare al
prezentei hotărâri, cu excepţia cerinţelor de securitate prevăzute la art. 2
alin. (1) şi în anexa nr. 2, precum şi procedurii de evaluare a conformităţii
prevăzute în anexa nr. 5 la Hotărârea Guvernului nr. 567/2002.
Art. 47. - Anexele nr. I-VIII fac
parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 48. - (1) Prezenta hotărâre intră în vigoare la 3
luni de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia prevederilor art. 22 alin.
(2) şi ale art. 34, care intră în vigoare pe data publicării prezentei
hotărâri.
(2) Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se
abrogă Ordinul ministrului comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei nr.
259/2002 privind abilitarea Inspectoratului General pentru Comunicaţii şi
Tehnologia Informaţiei pentru eliberarea autorizaţiilor de tip şi a acordurilor
de procurare din import pentru echipamentele radio şi echipamentele terminale
de telecomunicaţii, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 788 din 30 octombrie 2002.
Art. 49. - Prezenta hotărâre transpune Directiva
1999/5/CE a Parlamentului European şi a Consiliului privind echipamentele radio
şi echipamentele terminale de telecomunicaţii şi recunoasterea mutuală a
conformitătii acestora.
**) A se vedea nota de la pag. 21.
***)Ase vedea nota de la pag. 21.
ANEXA Nr. I
ECHIPAMENTELE
care nu intră în domeniul de aplicare al acestei
hotărâri, astfel cum este prevăzut la art. 3
1. Echipamentele radio
utilizate de radioamatori, conform art. 1 definiţia 53 din regulamentul radio
al Uniunii Internaţionale de Telecomunicaţii, în afară de cazul în care
echipamentele sunt disponibile comercial
2. Seturile de componente separate, concepute a fi
asamblate de către radioamatori, şi echipamentele
comerciale modificate de către radioamatori şi destinate utilizării lorde către
aceştia nu sunt considerate echipamente disponibile comercial
3. Echipamentele din domeniul de aplicare al Ordinului
ministrului transporturilor nr. 216/2000 pentru
aprobarea Normelor tehnice privind aprobarea de tip a echipamentelor şi produselor pentru nave maritime,
prevăzute de convenţiile internationale la care România este parte, cod MT
RNR-EM-2000*)
4. Cablurile şi traseele de linii
5. Echipamentele de recepţie radio, destinate a fi
utilizate numai pentru serviciile de recepţie a radiodifuziunii sonore şi a
televiziunii
6. Produsele, aplicaţiile şi componentele din
domeniul aviaţiei civile
7. Sistemele şi echipamentele pentru managementul traficului aerian
*) Ordinul ministrului transporturilor nr. 216/2000 a
fost abrogat prin Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilorşi
locuinţei nr. 582/2003 pentru aprobarea Normelor tehnice privind aprobarea de
tip a echipamentelor şi produselor pentru nave maritime, prevăzute de
convenţiile internaţionale la care România este parte, cod MLPTL.ANR-EM-2003,
publicat în Monitorul Oficial alRomâniei, Partea I, nr.
400 din 9 iunie 2003, iar Ordinul nr. 582/2003 a fost abrogat prin Hotărârea Guvernului nr. 494/2006 privind echipamentul maritim,
publicatăîn Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 414 şi 414 bis din 12 mai 2006.
ANEXA Nr. II
PROCEDURA
de evaluare a conformităţii, prevăzută la art.24
Modulul A(Controlul intern al
producţiei)
1. Această anexă descrie procedura prin care
producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia stabilit în Uniunea
Europeană ori în România asigură şi declară că produsele implicate satisfac
cerinţele aplicabile ale prezentei hotărâri.
2. Producătorul trebuie să
întocmească documentaţia tehnică care să permită evaluarea conformităţii
produsului cu cerinţele esenţiale şi să conţină informaţii privind concepţia,
fabricarea şi funcţionarea produsului.
3. Pentru îndeplinirea prevederilor pct. 2 documentaţia tehnică trebuie să cuprindă:
a) o descriere generală a produsului;
b) desenele de concepţie şi de fabricaţie, schemele
componentelor, subansamblurilor, circuitelor etc. ;
c) descrierile şi explicaţiile necesare pentru
înţelegerea desenelor şi schemelor sus-menţionate, precum şi a funcţionării
produsului;
d) o listă a standardelor armonizate, aplicate în
întregime sau parţial, precum şi descrierea şi explicarea soluţiilor adoptate
pentru satisfacerea cerinţelor esenţiale ale prezentei hotărâri, în situaţia în
care nu au fost aplicate standarde armonizate sau nu există astfel de
standarde;
e) rezultatele calculelor de concepţie făcute,
examinările efectuate etc;
f) rapoartele de încercare.
4. Producătorul trebuie să ia toate măsurile necesare
în scopul asigurării în procesul de producţie a conformităţii produselor
fabricate cu documentaţia tehnică prevăzută la pct. 2 şi 3, precum şi cu
cerinţele aplicabile ale prezentei hotărâri.
5. Producătorul sau reprezentantul său autorizat
stabilit în Uniunea Europeană ori în România trebuie să păstreze documentaţia
tehnică pentru inspecţii o perioadă de cel puţin 10 ani de la fabricarea
ultimului produs.
6. Atunci când nici producătorul şi nici reprezentantul
său autorizat nu sunt stabiliţi în Uniunea Europeană ori în România, obligaţia
de a păstra documentaţia tehnică disponibilă pentru inspecţii revine
importatorului.
7. Producătorul sau reprezentantul său autorizat
stabilit în Uniunea Europeană ori în România trebuie să aplice marcajul CE pe
fiecare produs şi să redacteze o declaraţie de conformitate. Producătorul sau
reprezentantul său autorizat trebuie să păstreze o copie a declaraţiei de
conformitate împreună cu documentaţia tehnică.
ANEXA Nr. III
PROCEDURA
de evaluare a conformităţii, prevăzută la art. 25
(Controlul intern al producţiei împreună cu încercări
specifice ale aparatelor)
Această anexă constă din anexa nr. II la care se adaugă următoarele cerinţe
suplimentare:
1. Pentru fiecare tip de aparat toate seturile de
încercări radio esenţiale trebuie efectuate de producător sau în numele său.
2. Identificarea seturilor de încercări care sunt
considerate a fi esenţiale este responsabilitatea organismului notificat ales
de producător, cu excepţia acelor seturi de încercări care sunt definite în standardele armonizate.
3. La determinarea seturilor de încercări ce trebuie
îndeplinite organismul notificat trebuie să ţină cont de precedentele decizii adoptate de
organismele notificate, acţionând de comun acord.
4. Producătorul, reprezentantul său autorizat stabilit
în Uniunea Europeană ori în România sau importatorul trebuie:
a) să declare că aceste încercări au fost efectuate;
b) să declare că aparatele îndeplinesc cerinţele
esenţiale;
c) să aplice în timpul procesului de producţie numărul
de identificare a organismului notificat. Atunci când seturile de încercări
radio esenţiale sunt definite în standardele armonizate, nu mai este necesară
aplicarea numărului de identificare a organismului notificat pe aparat.
ANEXA Nr. IV
PROCEDURA
de evaluare a conformităţii, prevăzută la art.26
(Dosarul tehnic de constructie)
Această anexă constă din anexa nr. III la care se adaugă următoarele cerinţe
suplimentare:
1. Producătorul trebuie să întocmească dosarul tehnic
de construcţie, compus din următoarele elemente:
a) documentaţia tehnică descrisă la pct. 3 al anexei
nr. II;
b) declaraţia de conformitate cu seturile de încercări
radio specifice, descrise la pct. 2 al anexei nr. III.
2. Producătorul, reprezentantul său autorizat
stabilit în Uniunea Europeană sau în România ori importatorul trebuie să
prezinte dosarul unuia sau mai multor organisme notificate.
3. In cazul în care dosarul tehnic de construcţie este
prezentat mai multor organisme notificate, entităţile specificate la pct. 2
trebuie să informeze fiecare organism notificat despre celelalte organisme care
au primit dosarul.
4. Organismul notificat trebuie să examineze dosarul
tehnic de construcţie şi, în cel mult patru săptămâni de la primirea dosarului,
poate:
a) să emită un aviz către producător, reprezentantul
său autorizat stabilit în Uniunea Europeană sau în România ori importator, prin
care se precizează că nu a fost demonstrată corespunzător îndeplinirea
cerinţelor prezentei hotărâri, şi să informeze în consecinţă celelalte organisme notificate care au primit dosarul; sau
b) să emită un aviz către entităţile specificate la
lit. a), prin care să se precizeze că dosarul probează îndeplinirea cerinţelor
prezentei hotărâri.
5. La primirea acestui aviz aparatul poate fi introdus pe piaţă fără să aducă atingere prevederilor art. 13 lit. a)
şi ale art. 20.
6. Producătorul, reprezentantul său autorizat
stabilit în Uniunea Europeană sau în România ori importatorul trebuie să
păstreze dosarul tehnic de construcţie pentru inspecţii la dispoziţia autorităţilor
naţionale desemnate pentru inspecţie, o perioadă de cel puţin 10 ani de la
fabricarea ultimului produs.
ANEXA Nr. V
PROCEDURA
de evaluare a conformităţii, prevăzută la art. 24,
25 şi 26
(Asigurarea calitătii complete)
1. Asigurarea calităţii
complete este procedura prin care producătorul care îndeplineşte prevederile
pct. 2 asigură şi declară că produsele în cauză satisfac cerinţele aplicabile
ale prezentei hotărâri.
2. Producătorul trebuie să aplice pe fiecare produs,
după caz, marcajul prevăzutde art. 28, 29 şi 31 din prezenta hotărâre şi să
redacteze o declaraţie de conformitate.
3. Producătorul trebuie să aibă în funcţie un sistem
de calitate aprobat pentru concepţie, producţie, inspecţii şi încercări finale
ale produselor, aşa cum este prevăzut la pct. 4-17, şi acesta trebuie să se
supună supravegherii, aşa cum este specificat la pct. 18-23.
4. In scopul celor prevăzute la punctul precedent,
producătorul trebuie să înainteze unui organism notificat o cerere de evaluare
a sistemului său de calitate.
5. Cererea trebuie să includă:
a) toate informaţiile relevante pentru produsele avute
în vedere;
b) documentaţia sistemului de calitate.
6. Sistemul de calitate trebuie să asigure
îndeplinirea de către produse a cerinţelor aplicabile ale prezentei hotărâri.
7. Toate elementele, cerinţele şi prevederile adoptate
de producător trebuie să fie documentate într-o manieră sistematică şi
raţională, sub formă de măsuri, proceduri şi instrucţiuni scrise.
8. Documentaţia sistemului de calitate la care se
referă punctul precedent trebuie să permită o interpretare uniformă a măsurilor
şi procedurilor de calitate, aşa cum sunt programele, planurile, manualele şi
dosarele de calitate.
Aceasta trebuie să conţină în special o descriere
adecvată:
a) a obiectivelor de calitate, a structurii
organizatorice, a responsabilităţilor personalului de conducere şi influenţa
acestuiaîn ceea ce priveşte calitatea concepţiei şi a produselor;
b) a specificaţiilor tehnice, incluzând standardele
armonizate, a reglementărilor tehnice şi specificaţiilor de încercare relevante
care vor fi aplicate şi, atunci când standardele armonizate prevăzute la art.
22 alin. (1) nu vor fi aplicate în întregime, a mijloacelor care vor fi
utilizate pentru asigurarea că cerinţele esenţiale aplicabile ale prezentei
hotărâri vorfi îndeplinite;
c) a tehnicilor de control şi de verificare a
concepţiei, a procedeelor şi acţiunilor sistematice care vor fi utilizate la
conceperea produselor aparţinând categoriei prevăzute în domeniul de aplicare;
d) a tehnicilor corespunzătoare producţiei, controlului
calităţii şi asigurării calităţii, a procedeelor şi acţiunilorsistematice care
vorfi utilizate;
e) a examinărilor şi încercărilor care vor fi executate
înainte, în timpul şi după procesul de producţie şi a frecvenţei cu care
acestea vor fi executate, precum şi, dacă este cazul, a rezultatelor
încercărilor efectuate înainte de procesul de producţie;
f) a mijloacelor prin care se asigură că dotările
pentru încercări şi examinări îndeplinesc cerinţele adecvate pentru executarea
încercărilor necesare;
g) a dosarelor de calitate, cum ar fi: rapoartele de
inspecţie şi datele de încercări şi etalonare, rapoartele asupra calificării
personalului implicat etc;
h) a mijloacelor care permit să
se verifice realizarea calităţii necesare în ceea ce priveşte concepţia şi
produsul, precum şi funcţionarea eficientă a sistemului de calitate.
9. Organismul notificat trebuie să evalueze sistemul
de calitate pentru a determina dacă acesta satisface cerinţele prevăzute la
punctul precedent.
10. Organismul notificat trebuie să prezume
îndeplinirea cerinţelor prevăzute la pct. 8 în cazul sistemului de calitate
care aplică standardul armonizat relevant.
11. Organismul notificat trebuie să evalueze în particular
dacă sistemul de control al calităţii asigură conformitatea produselor cu
prevederile prezentei hotărâri, în baza documentaţiei relevante furnizate în
conformitate cu pct. 5 şi 8, incluzând, dacă este cazul, rezultatele
încercărilor furnizate de producător.
12. Pentru îndeplinirea cerinţei de la punctul
precedent, echipa de audit trebuie să aibă cel puţin un membru cu experienţă de
evaluator în tehnologia produsului în cauză. Procedura de evaluare trebuie să
includă o vizită de evaluare la locul unde se realizează produsul.
13. Decizia trebuie notificată producătorului.
Notificarea trebuie să conţină concluziile examinării şi decizia de evaluare
motivată.
14. Producătorul trebuie să se angajeze că
îndeplineşte obligaţiile ce decurg din sistemul de calitate aprobat şi să
confirme că acesta rămâne adecvat şi eficient.
15. Producătorul sau reprezentantul său autorizat
trebuie să informeze organismul notificat care a aprobat sistemul de calitate
despre orice modificare a acestuia.
16. Organismul notificat
trebuie să evalueze modificările propuse în conformitate cu punctul precedent
şi trebuie să hotărască dacă sistemul de calitate modificat mai satisface
cerinţele prevăzute la pct. 8 sau dacă este necesară reevaluarea acestuia.
17. Decizia organismului notificat,
în legătură cu prevederile de la punctul precedent, incluzând concluziile
examinării şi motivarea deciziei de evaluare, trebuie să fie notificată
producătorului.
18. Scopul supravegherii sistemului de calitate, sub
responsabilitatea unui organism notificat, este să se
asigure că producătorul îndeplineşte corect obligaţiile ce decurg din sistemul
de calitate aprobat.
19. Pentru efectuarea inspecţiei producătorul trebuie
să permită accesul organismului notificat în locurile de proiectare, producţie,
examinare şi încercări, depozitare şi trebuie să furnizeze acestuia toate
informaţiile necesare, în special:
a) documentaţia sistemului de calitate;
b) dosarele de calitate prevăzute în partea sistemului
de calitate dedicată concepţiei, aşa cum sunt rezultatele analizelor,
calculelor, încercărilor etc;
c) dosarele de calitate prevăzute în partea sistemului
de calitate dedicată producţiei, aşa cum sunt rapoartele de examinare şi datele
de încercare, datele de etalonare, rapoartele privind calificarea personalului implicat etc;
d) producătorul trebuie să permită inspectarea, fără
notificare prealabilă, de către organismul notificat în locurile unde se
realizează produsul.
20. Organismul notificat trebuie să desfăşoare
audituri la intervale de timp rezonabile pentru a fi sigur că producătorul
menţine şi aplică sistemul de calitate.
21. După fiecare audit organismul notificat trebuie
să transmită producătorului un raport de audit.
22. Suplimentar organismul notificat poate face vizite
inopinate producătorului. In timpul acestor vizite
organismul notificat poate să efectueze sau să ceară să se efectueze încercări
în scopul verificării funcţionării corespunzătoare a sistemului de calitate,
atunci când este necesar.
23. In condiţiile prevăzute la punctul precedent,
organismul notificat trebuie să transmită producătorului un raport de vizită
şi, dacă a fost efectuată o încercare, un raport de încercare.
24. Producătorul trebuie să păstreze la dispoziţia
autorităţilor naţionale de supraveghere, o perioadă de cel puţin 10 ani de la
fabricarea ultimului produs, următoarele:
a) documentaţia prevăzută la pct. 5 lit. b);
b) modificările sistemului de calitate, prevăzute la
pct. 15;
c) deciziile şi rapoartele organismului notificat,
prevăzute la pct. 17, 22 şi 23.
25. Fiecare organism notificat trebuie să ţină la
dispoziţia celorlalte organisme notificate informaţiile relevante cu privire la
aprobările sistemelor de calitate, emise şi retrase, incluzând referinţele la
produsul implicat/produsele implicate.
ANEXA Nr. VI
CRITERIILE MINIME
pentru desemnarea organismelor notificate în
conformitate cu art. 34
1. Organismul notificat, directorul său şi personalul
responsabil pentru îndeplinirea sarcinilor pentru care organismul notificat a
fost desemnat nu trebuie să fie proiectant, producător, furnizor sau instalator
al echipamentelor radio sau al echipamentelor terminale de telecomunicaţii,
operator de reţele, furnizor de servicii si nici mandatar al unuia dintre ei.
Ei trebuie să fie independenţi
şi nu pot să participe direct la proiectarea, construcţia, comercializarea sau
întreţinerea echipamentelor radio sau a echipamentelor terminale de
telecomunicaţii, nici să reprezinte părţile angajate în aceste activităţi.
Aceste dispoziţii nu împiedică posibilitatea schimbului de informaţii tehnice
între producătorşi organismul notificat.
2. Organismul notificat şi personalul său trebuie să
îndeplinească sarcinile pentru care a fost desemnat, la cel mai înalt grad de
integritate profesională şi de competenţă tehnică. Ei trebuie să fie în
siguranţă faţă de orice presiune şi risc de corupţie, în special financiar,
susceptibile de a influenţa judecata lor sau rezultatele inspecţiilor, în
special de către persoane sau grupuri de persoane cu interes pentru aceste
rezultate.
3. Organismul notificat
trebuie să aibă la dispoziţia sa personalul şi dotările necesare care să-i
permită să execute corespunzător lucrările administrative şi tehnice asociate
cu sarcinile pentru care a fost desemnat.
4. Personalul responsabil pentru inspecţii trebuie:
- să aibă o bună formare tehnică şi profesională;
- să aibă cunoştinţe satisfăcătoare ale cerinţelor
privind încercările sau inspecţiile efectuate, precum şi o experienţă adecvată
pentru aceste încercări sau inspecţii;
- să aibă abilitatea de a redacta certificatele,
înregistrările şi rapoartele cerute pentru a autentifica executarea
inspecţiilor.
5. Imparţialitatea membrilor personalului de inspecţie
trebuie să fie garantată. Remunerarea acestora nu trebuie să depindă nici de
numărul, nici de rezultatele încercărilor sau inspecţiilor efectuate.
6. Organismul notificat trebuie să obţină o asigurare
de responsabilitateîn afara cazurilorîn care această responsabilitate este
asumată de stat, în conformitate cu legea, la nivel naţional.
7. Personalul organismului
notificat trebuie să păstreze secretul profesional cu privire la toate
informaţiile obţinute în efectuarea sarcinilorsale conform prezentei hotărâri.
ANEXA Nr. VII
MARCAJUL
de conformitate si identificatorul de clasă
A. Marcajul CE
1. Marcajul CE constă din iniţialele „CE" având
următoares formă:
Dacă marcajul CE este redus sau mărit, proporţiile date
în desenul de mai sus trebuie să fie respectate.
2. Marcajul CE trebuie să aibă o înălţime de cel puţin
5 mm, cu excepţia cazurilor când acest lucru nu este posibil, ţinând seama de
natura aparatelor.
3. Marcajul CE trebuie aplicat pe produs sau pe placa
de identificare ataşată aparatului, pe care sunt inscripţionate datele
acestuia. Suplimentar el trebuie să fie aplicat pe ambalaj, dacă acesta există,
şi pe documentele de însoţire.
4. Marcajul CE trebuie să fie aplicat vizibil, lizibil
şi rezistent la ştergere.
B. Identificatorul de clasă
1. Echipamentele radio pentru care se aplică restricţii
la punerea în funcţiune, conform prevederilor art. 17, sau la introducerea pe
piaţă, conform prevederilor art. 38 alin. (2) din prezenta hotărâre, constituie
Clasa 2. Identificatorul clasei de echipamente are următoarea formă:
2. Identificatorul de clasă trebuie să aibă aceeaşi
înălţime ca şi iniţialele „CE".
C. Marcajul CS
1. Marcajul de conformitate CS este format din literele
C şi S, cu forma prezentată în figura următoare:
NOTĂ:
- fontul (stilul literei) - Times New Roman - corp 36;
- diametrul cercului - 20 mm.
In cazul în care marcajul CS
trebuie să fie mărit sau micşorat, este necesar să se respecte proporţiile
prezentate în figura de mai sus.
2. Literele componente C şi S ale marcajului CS
trebuie să aibă aceeaşi dimensiune pe verticală, care nu trebuie să fie mai
mică de 5 mm, cu excepţia situaţiilorîn care acest lucru nu este posibil
datorită naturii aparatelor.
3. Marcajul CS trebuie să fie aplicat pe aparat sau pe
placa de identificare ataşată aparatului, pe care sunt inscripţionate datele
acestuia, pe ambalajul aparatului şi pe documentele care însoţesc aparatul.
4. Marcajul CS trebuie să fie aplicat în mod vizibil,
lizibil şi de nesters.
ANEXA Nr. VIII
CLASELE
de echipamente şi lista orientativă şi neexhaustivă
de echipamente sau tipuri de echipamente
1. Echipamentele radio şi
echipamentele terminale de telecomunicaţii care pot fi introduse pe piaţă şi
puse în funcţiune fără
restricţii constituie Clasa 1. Pentru Clasa 1 de echipamente nu este asignat un
identificator de clasă de echipamente.
2. Echipamentele radio pentru
care se aplică restricţii la punerea în funcţiune, conform prevederilor art.
17, sau la introducerea pe piaţă, conform prevederilor art. 38 alin. (2) din
prezenta hotărâre, constituie Clasa 2. Pentru Clasa 2 de echipamente este
asignat identificatorul prevăzut la lit. B din anexa nr. VII.
Clasa 1
(i) Echipamente terminale conectate la reţele fixe
şi echipamente radio care nu sunt destinate pentru emisie:
1. ISDN (ISDN acces de bază, ISDN acces primar, ISDN
U, ISDN de bandă largă ATM)
2. PSTN [linie analogică
unică, linie analogică multiplă (cu/fără apel direct de sosire DDI-Direct
Dialling In), echipament conectat la interfeţe Centrex sau reţele private
virtuale (VPN)]
3. Linii închiriate [analogice (banda de bază) pe 2
fire şi pe 4 fire, analogice (banda vocală) pe 2 fire şi pe 4 fire, digitale,
SDH, optice]
4. Echipamente de date pe fir (X.21, X.25, ethernet,
token ring, token bus, TCP/IP, frame relay)
5. Echipamente de difuziune interactivă pe fir
(imagine/sunet necomutate, imagine/sunet comutate)
6. Telex (echipament de linie unică, echipament de
linie multiplă)
7. Echipamente radio numai pentru recepţie
8. Alte echipamente terminale conectate la reţele fixe
(ii) Echipamente radio care
emit numai sub controlul unei reţele:
9. Seturi portabile GSM,
incluzând GSM 900, GSM 1800, GSM 1900 şi, când va apărea, GSM 450
10. Echipamente terminale TFTS
11. Staţii de sol pentru serviciul mobil terestru în
benzile 1,5/1,6 GHz
12. Staţii de sol pentru serviciul mobil terestru
funcţionând în banda Ku
13. Echipamente TETRA pentru utilizatorul final
(non-DMO- Direct Mode of Operation)
14. Staţii terestre pentru comunicaţii personale prin
satelit funcţionând în benzile 1,6/2,4 GHz
15. Staţii terestre pentru comunicaţii personale prin
satelit funcţionând în benzile 1,9/2,1 GHz
16. Staţii de sol din serviciul mobil terestru cu
debit binar redusîn benzile 1,5/1,6 GHz
17. Alte echipamente radio care emit numai sub
controlul unei reţele
Emiţătoare radio armonizate tehnic în Comunitatea
Europeană, pentru care statele membre nu introduc constrângeri la punerea în
funcţiune:
18. Echipamente DECT
19-21. Dispozitive de distanţă scurtă nespecifice
Utilizarea acestor benzi de frecvenţă este pentru telemetrie, telecomandă, alarme, date în general şi
alte aplicaţii similare.
Aplicaţiile video sunt incluse numai în Clasa 1 pentru
frecvenţe mai mari de 2,4 GHz.
Subclasa
|
Banda de frecvenţă
|
Puterea
|
Ecartul între canale
|
Ciclul de întrebuinţare
|
Comentarii
|
19.
|
40,665; 40,675;
40,685 si 40,695
MHz
|
10 mWerp
|
10 kHz
|
= <100%
|
Aplicaţiile care
folosesc semnale audio
şi vocale sunt excluse
din Clasa 1
|
20.
|
433,050 - 434,790 MHz
|
10 mWerp
|
|
=<10%
|
Aplicaţiile care
folosesc semnale audio
şi vocale sunt excluse
din Clasa 1
|
21.
|
2446,5 - 2475 MHz
|
10 mW eirp
|
|
=< 100%
|
In banda de frecventă
2454 - 2475 MHz'
sunt incluse în Clasa 1
numai aplicaţiile video
de interior
|
22. LAN-uri radio
Subclasa
|
Banda de frecvenţă
|
Puterea
|
Ecartul între canale
|
Ciclul de întrebuinţare
|
Comentarii
|
22.
|
2446,5 - 2475 MHz
|
100 mWeirp
|
-
|
=< 100%
|
Numai aplicaţiile de interior sunt
incluse în Clasa 1
|
23-24. Aplicaţii inductive
Aplicaţiile inductive includ dispozitive pentru:
imobilizarea automobilelor, identificarea animalelor, sistemele de alarmare,
detectarea cablurilor, administrarea deşeurilor, identificarea persoanelor,
legături vocale prin radio, controlul accesului, senzori de proximitate,
sisteme antifurt, inclusiv sisteme antifurt inductive de radiofrecvenţă,
transferul de date la sisteme portabile, identificarea automată a articolelor,
sisteme de control prin radio, taxarea automată pe şosele.
Utilizatorii trebuie să fie conştienţi că emisiile de
la aplicaţiile inductive pot cauza interferenţe asupra receptoarelor sau altor
servicii radio din apropierea lor.
O atenţie deosebită trebuie acordată satisfacerii
cerinţelor stricte de protecţie a frecvenţelor de comunicaţii din aceste benzi
sau din benzile adiacente, care sunt identificate de UIT pentru comunicaţii în
caz de siguranţă şi catastrofe globale.
Subclasa
|
Banda de frecvenţă
|
Puterea
|
Ecartul între canale
|
Ciclul de întrebuinţare
|
Comentarii
|
23.
|
115-119 kHz
|
42 dBμA/m la 10
m
|
-
|
=< 100%
|
|
24.
|
13,553-13,567 MHz
|
42 dBμA/m la 10
m
|
-
|
= <100%
|
|
Clasa 2
(iii) Alte echipamente radio:
1. VSAT-uriîn banda C
2. VSAT-uri în banda Ku
3. Staţii terestre pentru transmisii ocazionale prin satelit (SNG)în banda Ku
4. TETRAcu mod de functionare direct (DMO)
5. TETRAPOL
6. Radio mobile private (PMR)
7. Dispozitive de distanţă scurtă
8. Radiorelee
9. Echipamente pentru legături radio fixe
10. Emiţătoare de radiodifuziune sonoră şi de televiziune
11. Echipamente radio pentru aplicaţii maritime
12. Echipamente de infrastructură (de exemplu: staţii
de bază)
13. Echipamente radio funcţionând în
benzile de radioamatori.