HOTARARE Nr. 904 din 13 septembrie 2001
pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea si desfasurarea
licitatiilor pentru valorificarea bunurilor scoase din functiune, aflate in
administrarea Ministerului de Interne
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 604 din 26 septembrie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei, precum si ale
art. 1 lit. a) si ale art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 95/1999
cu privire la valorificarea bunurilor scoase din functiune, aflate in
administrarea institutiilor publice de aparare, ordine publica si siguranta
nationala, aprobata si modificata prin Legea nr. 28/2001,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Regulamentul privind organizarea si desfasurarea licitatiilor
pentru valorificarea bunurilor scoase din functiune, aflate in administrarea
Ministerului de Interne, prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta
hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul de interne,
Nicolae Berechet,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
REGULAMENT
privind organizarea si desfasurarea licitatiilor pentru valorificarea bunurilor
scoase din functiune, aflate in administrarea Ministerului de Interne
Art. 1
Bunurile aflate in administrarea Ministerului de Interne, scoase din
functiune potrivit reglementarilor in vigoare, pot fi valorificate in starea
fizica in care se afla sau ca materiale si piese rezultate in urma demolarii
ori dezmembrarii lor, prin licitatie publica deschisa cu strigare.
Art. 2
In sensul prezentului regulament, prin bunuri se intelege produse,
echipamente si alte obiecte fizice de orice fel si cu orice fel de descriere,
cu exceptia cladirilor, terenurilor si a animalelor de serviciu.
Art. 3
(1) Pentru bunurile scoase din functiune potrivit reglementarilor in
vigoare si care urmeaza sa fie valorificate se interzice efectuarea oricaror
lucrari (cu exceptia celor de dezmembrare) care necesita consum de manopera si
materiale pentru schimbarea starii tehnice in care se aflau la data scoaterii
din functiune (folosinta).
(2) In cazul in care la schimbarea bunului cu altul nou se solicita
diferente de pret, plata se aproba de catre ordonatorul principal de credite,
cu avizul Ministerului Finantelor Publice.
(3) Daca in urma dezmembrarii bunurilor scoase din functiune rezulta repere
de natura altor domenii de activitate (auto, cazarmare, informatica, echipament
etc.), acestea se predau cu documente catre compartimentele respective, care
vor decide asupra modului lor de valorificare.
Art. 4
Bunurile care implica apararea tarii, ordinea publica si siguranta
nationala, de natura armamentului, tehnicii de lupta, mijloacelor si
instalatiilor speciale, precum si cele care, datorita caracteristicilor
specifice, nu pot fi folosite in mod curent in alte sectoare de activitate vor
fi valorificate conform prevederilor legale in vigoare.
Art. 5
Bunurile dezafectate de dotarile specific militare, precum si cele care pot
fi folosite in mod curent in alte sectoare de activitate pot fi valorificate
prin licitatie publica deschisa cu strigare.
Art. 6
Bunurile scoase la licitatie vor fi evaluate de o comisie de evaluare
numita in acest scop prin ordin de zi pe unitate, avand urmatoarea componenta:
a) presedinte - seful compartimentului de al carui resort sunt bunurile in
cauza;
b) 2 - 4 membri (din care, in mod obligatoriu, un cadru din compartimentul
financiar si unul din compartimentul logistic de al carui resort sunt
bunurile).
Art. 7
(1) Comisia de evaluare stabileste pretul initial de vanzare, conform
reglementarilor in vigoare, si intocmeste un raport de evaluare care va fi
supus aprobarii ordonatorului de credite al unitatii care are in evidenta
contabila bunurile ce urmeaza sa fie valorificate.
(2) Prin acest raport comisia de evaluare va supune totodata spre aprobare
ordonatorului de credite preturile diminuate potrivit prevederilor art. 25.
Art. 8
(1) Licitatiile se organizeaza de catre structurile stabilite prin norme
metodologice aprobate prin ordin al ministrului de interne.
(2) Locul de desfasurare a fiecarei licitatii va fi stabilit de
organizatorul acesteia.
Art. 9
(1) Structurile organizatoare numesc prin ordin de zi pe unitate, cu cel
putin 30 de zile inainte de data tinerii licitatiei, comisia de licitatie
formata din minimum 3 membri cu experienta profesionala si probitate morala, in
urmatoarea componenta:
a) presedintele si secretarul comisiei de licitatie, din unitatea
organizatoare a licitatiei;
b) membri - alti reprezentanti, specialisti in domeniu.
(2) Nu pot face parte din comisie membrii comisiei de evaluare a bunurilor
scoase la licitatie.
Art. 10
(1) In vederea asigurarii transparentei unitatea care organizeaza licitatia
va publica un anunt de vanzare.
(2) Anuntul de vanzare se prezinta comisiei de licitatie spre avizare
inainte de data publicarii (afisarii).
Art. 11
(1) Anuntul de vanzare prin licitatie pentru bunurile al caror pret initial
de vanzare este de peste 500 euro/produs se va publica prin grija unitatii
organizatoare, cu cel putin 15 zile inainte de data stabilita pentru licitatie,
intr-o publicatie cu circulatie la nivel national.
(2) Anuntul se va afisa, de asemenea, la aceeasi data, atat la sediul
unitatii organizatoare, cat si la sediul autoritatii administratiei publice
locale in a carei raza teritoriala functioneaza.
(3) In cazul bunurilor al caror pret initial de vanzare este sub 500
euro/produs anuntul publicitar se va face numai prin afisare la sediul unitatii
organizatoare si la sediul autoritatii administratiei publice locale in a carei
raza teritoriala functioneaza.
Art. 12
Anuntul de vanzare va contine urmatoarele date:
a) denumirea si adresa unitatii organizatoare, numarul de telefon si/sau de
fax, precum si locul unde pot fi vazute bunurile scoase la licitatie;
b) adresa, data si ora tinerii licitatiei, precum si datele de desfasurare
a urmatoarelor licitatii in caz de neadjudecare;
c) conditiile de participare la licitatie;
d) pretul de pornire a licitatiei;
e) cuantumul garantiei de participare la licitatie.
Art. 13
(1) Garantia de participare este stabilita de comisia de licitatie,
reprezentand 5 - 10% din preturile initiale de vanzare stabilite in urma
evaluarii bunurilor, si se depune in contul unitatii organizatoare a licitatiei
sau se plateste la casieria acesteia cu cel putin 3 zile lucratoare inaintea
desfasurarii licitatiei.
(2) Garantia de participare se restituie participantilor carora nu li s-au
adjudecat bunuri sau care nu s-au prezentat la licitatie, in termen de maximum
15 zile de la data desfasurarii acesteia.
Art. 14
(1) La licitatiile de vanzare a bunurilor poate participa orice persoana
fizica sau juridica care va prezenta, pana la data limita stabilita prin
caietul de sarcini, urmatoarele documente:
a) chitanta de achitare a taxei de participare la licitatie, eliberata de
casieria unitatii organizatoare; taxa de participare reprezinta contravaloarea
documentelor intocmite in vederea organizarii licitatiei (liste, cataloage
etc.), puse la dispozitie persoanelor interesate;
b) copie de pe certificatul de inmatriculare la registrul comertului si de
pe codul fiscal, pentru persoanele juridice, sau copie de pe actul de
identitate, pentru persoanele fizice;
c) dovada virarii in contul unitatii a garantiei de participare la
licitatie.
(2) Documentele de participare la licitatie se primesc de unitatea
organizatoare cu cel mult 5 zile inaintea datei stabilite pentru tinerea
licitatiei de vanzare a bunurilor.
Art. 15
La licitatiile organizate de unitati nu pot participa in calitate de
cumparator membrii comisiei de evaluare, membrii comisiei de licitatie si nici
rudele de gradul I - IV ale acestora.
Art. 16
(1) Unitatea organizatoare a licitatiei va intocmi si va pune la dispozitie
persoanelor fizice si juridice interesate, contra cost, cu cel putin 10 zile
calendaristice inainte de data desfasurarii licitatiei, urmatoarele documente:
a) caietul de sarcini;
b) fisele tehnice ale bunurilor scoase la licitatie (in care se vor face si
precizari referitoare la starea de functionare a acestora);
c) modelul contractului de vanzare-cumparare, continand clauzele
asiguratorii pe care comisia de licitatie le considera necesare pentru a fi
introduse;
d) liste, cataloage etc.
(2) Caietul de sarcini cuprinde:
a) obiectul licitatiei;
b) cantitatea oferita;
c) pretul de incepere a licitatiei, precum si valoarea salturilor de
supralicitare;
d) modalitatile de plata;
e) termenul limita de prezentare a documentelor de catre licitator;
f) data, ora, locul si modalitatea de desfasurare a licitatiei;
g) cuantumul garantiei, precum si locul unde solicitantii trebuie sa o
depuna pentru a fi admisi la licitatie.
(3) Salturile de supralicitare vor fi stabilite de comisia de licitatie,
procentual sau in progresie aritmetica.
Art. 17
Licitatorul are obligatia sa examineze documentele prevazute la art. 16 si
poate solicita in scris lamuriri sau poate propune modificarea acestora.
Organizatorul licitatiei raspunde in scris la toate solicitarile primite,
inainte de termenul limita de depunere a documentelor de catre licitatori.
Art. 18
Modificarea documentelor licitatiei, efectuata de organizator din proprie
initiativa sau la solicitarea licitatorilor, va fi notificata in scris tuturor
licitatorilor cu cel putin 5 zile inainte de termenul limita de depunere a
documentelor.
Art. 19
Comisia de licitatie va analiza documentele prezentate cu doua zile inainte
de data desfasurarii licitatiei si va intocmi lista cuprinzand potentialii
cumparatori acceptati, excluzand de la participare pe cei care nu au prezentat
in totalitate si la termenul stabilit documentele de participare.
Art. 20
Solicitantilor care prezinta chitantele de plata a garantiei si a taxei de
participare la licitatie li se va permite examinarea amanuntita a bunurilor,
fara punerea in functiune sau fara efectuarea de probe.
Art. 21
(1) Licitatia se desfasoara sub conducerea comisiei de licitatie.
(2) Sedinta de licitatie este condusa de presedintele comisiei de
licitatie.
(3) In ziua si la ora stabilite pentru inceperea licitatiei, in cazul in
care sunt cel putin 2 participanti, presedintele comisiei de licitatie verifica
daca sunt indeplinite conditiile legale pentru desfasurarea licitatiei,
inclusiv cele de publicitate, face prezenta participantilor, citeste lista
celor exclusi si motivele excluderii, dupa care anunta obiectul licitatiei si
pretul initial de vanzare de la care se porneste strigarea, cu precizarea
salturilor de supralicitare stabilite de comisia de licitatie.
(4) Participantii la licitatie vor prezenta oferta de pret prin strigari.
Oferta de pret trebuie sa respecte conditiile de salt precizate la deschiderea
licitatiei. Presedintele comisiei de licitatie anunta cu glas tare si clar suma
oferita de licitant.
(5) Daca la a treia strigare a ultimei oferte nu se striga o suma mai mare,
presedintele comisiei de licitatie anunta adjudecarea bunului licitat in
favoarea participantului care a oferit ultima suma.
(6) Dupa anuntarea castigatorului presedintele comisiei de licitatie
declara inchisa licitatia, intocmindu-se un proces-verbal care se semneaza de
membrii comisiei de licitatie si de participantii la licitatie.
(7) Procesul-verbal impreuna cu documentele privind organizarea si
desfasurarea licitatiei se arhiveaza la sediul unitatii organizatoare. Un
exemplar al procesului-verbal se va trimite unitatii militare gestionare,
constituind baza legala a incheierii contractului de vanzare-cumparare.
Art. 22
(1) Eventualele contestatii formulate de participantii la licitatie se
depun la sediul unitatii care a organizat licitatia, in termen de 24 de ore de
la incheierea acesteia.
(2) Unitatea este obligata sa solutioneze contestatiile in termen de 5 zile
lucratoare de la depunerea acestora.
Art. 23
(1) Castigatorul licitatiei este obligat sa semneze contractul de
vanzare-cumparare si sa achite integral pretul bunului adjudecat, in termen de
10 zile de la data licitatiei. In cazul neprezentarii pentru semnarea
contractului castigatorul pierde garantia de participare.
(2) Daca s-a formulat o contestatie la licitatie, contractul de
vanzare-cumparare va fi semnat in termen de 5 zile de la solutionarea acesteia.
Art. 24
In cazul in care la licitatie nu s-au prezentat minimum 2 participanti sau
nici un participant nu a oferit pretul de pornire, licitatia va fi repetata,
incheindu-se proces-verbal de constatare.
Art. 25
(1) Licitatia se va repeta dupa trecerea a cel putin 5 zile de la data
organizarii precedentei licitatii, iar pretul initial va fi diminuat cu pana la
20% .
(2) In cazul in care nici de aceasta data nu se prezinta cel putin 2
participanti la licitatie sau nu se ofera cel putin pretul de pornire,
licitatia va fi reluata dupa cel putin 5 zile, iar pretul va fi diminuat cu
pana la 40% fata de prima licitatie.
(3) In cazul in care nici de aceasta data nu a fost oferit cel putin pretul
de pornire al licitatiei, bunurile se vor valorifica potrivit prevederilor art.
1 lit. b) si c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 95/1999 cu privire la
valorificarea bunurilor scoase din functiune, aflate in administrarea
institutiilor publice de aparare, ordine publica si siguranta nationala,
aprobata si modificata prin Legea nr. 28/2001.
Art. 26
Bunurile care nu au fost vandute prin licitatie, schimbate cu altele noi
avand aceiasi parametri sau care nu au fost transmise fara plata altor
institutii publice pot fi valorificate, cu aprobarea ordonatorului de credite
al unitatii care le are in evidenta contabila, prin agenti economici care au ca
obiect de activitate achizitionarea de materiale refolosibile, prin oferte de
pret negociabil. In cazul in care s-au desfasurat negocierile de pret, acestea
se vor consemna intr-un proces-verbal de negociere.
Art. 27
Bunurile care nu au putut fi valorificate pot fi declasate si casate
conform reglementarilor in vigoare.
Art. 28
(1) Veniturile realizate din valorificarea bunurilor potrivit prezentului
regulament vor fi retinute integral de unitatile care le au avut in dotare, sub
forma de venituri extrabugetare, si vor fi utilizate pentru finantarea
cheltuielilor materiale si de capital.
(2) Sumele neutilizate la finele anului se vireaza la bugetul de stat.