HOTARARE Nr. 917 din 11 august 2005
privind infiintarea unor societati comerciale de transport feroviar regional de
calatori prin divizarea partiala a Societatii Nationale de Transport Feroviar
de Calatori "C.F.R. Calatori" - S.A.
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 783 din 29 august 2005

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 52
alin. (6) si (7) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 privind
transportul pe caile ferate romane si reorganizarea Societatii Nationale a
Cailor Ferate Romane, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Se infiinteaza societatile comerciale regionale de transport feroviar
public de calatori, denumite in continuare societati regionale, ca urmare a
reorganizarii prin divizare partiala a Societatii Nationale de Transport
Feroviar de Calatori "C.F.R. Calatori" - S.A., care continua sa
fiinteze, ale caror denumire, sediu, capital social si numar de actiuni sunt
prevazute in anexa nr. 1.
(2) Zona de activitate a societatilor regionale infiintate potrivit alin.
(1) este prevazuta in anexa nr. 2.
(3) Societatile regionale prevazute la alin. (1) sunt persoane juridice
romane, se organizeaza si functioneaza ca societati comerciale pe actiuni, de
interes public national, sub autoritatea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, in conformitate cu legislatia in vigoare si cu
statutele proprii intocmite potrivit statutului-cadru prevazut in anexa nr. 3.
(4) Societatile regionale pot infiinta sucursale, reprezentante, agentii si
altele asemenea, in tara si in strainatate, in conditiile legii, prin hotarare
a adunarii generale extraordinare a actionarilor, la propunerea consiliului de
administratie.
(5) Societatile regionale pot infiinta filiale prin hotarare a Guvernului,
la propunerea adunarii generale extraordinare a actionarilor.
Art. 2
(1) Capitalul social initial al societatilor regionale se constituie prin
preluarea, corespunzator obiectului de activitate, a unei parti din patrimoniul
Societatii Nationale de Transport Feroviar de Calatori "C.F.R.
Calatori" - S.A., in baza datelor din raportarile contabile intocmite la
30 iunie 2004.
(2) Patrimoniul Societatii Nationale de Transport Feroviar de Calatori
"C.F.R. Calatori" - S.A. se diminueaza in mod corespunzator.
(3) Predarea-preluarea activului si pasivului intre Societatea Nationala de
Transport Feroviar de Calatori "C.F.R. Calatori" - S.A., pe de o
parte, si societatile regionale, pe de alta parte, se va face pe baza de
protocol care se va incheia in termen de 90 de zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei hotarari.
(4) Terenurile detinute de Societatea Nationala de Transport Feroviar de
Calatori "C.F.R. Calatori" - S.A., care se predau societatilor
regionale, sunt evidentiate intr-o anexa separata la protocolul incheiat
potrivit alin. (3).
(5) In cazul in care valoarea capitalului social stabilita prin
protocoalele de predare-preluare va fi diferita de cea prevazuta in anexa nr.
1, se va solicita rectificarea cuvenita la oficiul registrului comertului, in
termen de 30 de zile de la semnarea documentelor prevazute la alin. (3).
(6) Valoarea terenurilor care se predau de catre Societatea Nationala de
Transport Feroviar de Calatori "C.F.R. Calatori" - S.A. nu este
cuprinsa in capitalul social prevazut in anexa nr. 1. Aceste terenuri se vor
evalua in termen de 12 luni de la data infiintarii societatilor regionale,
modificandu-se in mod corespunzator capitalul social al acestora dupa obtinerea
titlurilor de proprietate asupra acestora, in conditiile legii.
(7) Actiunile emise de societatile regionale pot fi cotate la bursa si
tranzactionate liber pe piata de capital.
(8) Pe toata perioada in care statul este actionar majoritar la societatile
regionale, prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si
turismului si cu acordul adunarilor generale extraordinare ale actionarilor
societatilor regionale implicate se pot efectua transferuri de active, precum
si de alte elemente patrimoniale, fara plata, intre societatile regionale,
intre Societatea Nationala de Transport Feroviar de Calatori "C.F.R.
Calatori" - S.A. si societatile regionale si, respectiv, intre societatile
regionale si celelalte societati comerciale rezultate din reorganizarea
Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane, inclusiv a filialelor acestora, cu
modificarea corespunzatoare a capitalului social al acestora.
(9) Societatile regionale se pot privatiza, in conditiile legii, statul
putand pastra pachetul majoritar de actiuni.
(10) Pe perioada in care statul este actionar majoritar societatile
regionale pot vinde active din patrimoniul lor persoanelor fizice sau juridice
de drept privat, la initiativa consiliului de administratie, cu acordul
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului si cu mandatarea in
acest sens a reprezentantilor sai in adunarile generale ale actionarilor.
Vanzarea se poate face numai in cazul in care nu este afectata privatizarea
societatii regionale sau privatizarea unui activ in integralitatea sa.
Utilizarea sumelor rezultate din vanzarea activelor se face in conditiile
legii.
Art. 3
Societatile regionale desfasoara activitati de interes strategic in scopul
realizarii transportului feroviar public de calatori, in conditiile legii, si
al satisfacerii nevoilor de aparare a tarii si au, in principal, ca obiect de
activitate:
a) cod CAEN 6010 - efectuarea transportului feroviar public de calatori in
trafic regional;
b) cod CAEN 6321 - lucrari de intretinere si reparatii la utilaje si
material rulant;
c) cod CAEN 6412 - efectuarea de transporturi de posta, militare,
penitenciare si altele, in vagoane specializate.
Art. 4
Capitalul social initial al societatilor regionale este subscris si
integral varsat de statul roman, in calitate de actionar unic, care isi
exercita drepturile si obligatiile prin Ministerul Transporturilor, Constructiilor
si Turismului.
Art. 5
Pentru accesul pe infrastructura feroviara publica sau privata societatile
regionale platesc gestionarilor de infrastructura tariful de utilizare a
infrastructurii, pe baza contractelor de acces incheiate cu acestia.
Art. 6
(1) Societatile regionale, potrivit obiectului de activitate, Societatea
Nationala de Transport Feroviar de Calatori "C.F.R. Calatori" - S.A.
si gestionarii de infrastructura asigura desfasurarea traficului feroviar de
calatori in conditii de siguranta a circulatiei, exercitand atributiile care le
revin potrivit legii.
(2) In cazul producerii de evenimente de cale ferata in care sunt implicate
persoanele juridice prevazute la alin. (1), acestea participa la cercetarea
evenimentelor, intervin, iau masurile necesare pentru indepartarea urmarilor,
pentru restabilirea circulatiei feroviare si raspund in mod solidar pentru
pagubele produse.
(3) In cazul producerii unor calamitati naturale, dezastre sau evenimente
de cale ferata, persoanele juridice prevazute la alin. (1) vor actiona in cel
mai scurt timp pentru asigurarea continuitatii transportului de calatori.
Art. 7
(1) Transportul feroviar public de calatori are caracter de serviciu public
social. Pentru aceste servicii societatile regionale primesc de la bugetul de
stat sau de la bugetele locale, dupa caz, diferentele dintre tarifele stabilite
cu avizul autoritatilor publice competente si costurile reale de transport, la
care se adauga o cota de profit intre 3 si 5% .
(2) Pentru anul 2005 influentele rezultate din reorganizarea Societatii
Nationale de Transport Feroviar de Calatori "C.F.R. Calatori" - S.A.
se incadreaza in sumele aprobate pentru transportul feroviar de calatori in
bugetul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
Art. 8
In cazul efectuarii de servicii publice de transport de calatori pentru
anumite categorii de persoane care beneficiaza, potrivit reglementarilor
legale, de reduceri ale tarifelor de transport, prin actul normativ prin care
se acorda aceste reduceri se vor prevedea compensatii corespunzatoare catre
societatile regionale, pana la nivelul tarifului aprobat.
Art. 9
Investitiile pentru realizarea proiectelor de importanta nationala care
asigura integrarea Romaniei in sistemul de transport feroviar european se
finanteaza de la bugetul de stat sau din credite garantate de stat si
rambursate de la bugetul de stat.
Art. 10
(1) Raporturile dintre societatile regionale, precum si dintre acestea si
celelalte societati comerciale rezultate din reorganizarea Societatii Nationale
a Cailor Ferate Romane se stabilesc prin contracte, in conditiile legii.
(2) In scopul desfasurarii in bune conditii si cu maxima eficienta a
activitatii de transport feroviar public de calatori, intre societatile
regionale, precum si intre acestea si Societatea Nationala de Transport
Feroviar de Calatori "C.F.R. Calatori" - S.A. se incheie contracte de
furnizare de servicii corespunzatoare obiectului de activitate al acestora,
inclusiv de vanzare de bilete pentru transportul de lung parcurs sau
interregional.
(3) Bunurile aflate in proprietatea sau in folosinta societatilor regionale
pot fi valorificate potrivit legii.
Art. 11
Societatile regionale se substituie Societatii Nationale de Transport
Feroviar de Calatori "C.F.R. Calatori" - S.A. in toate drepturile si
obligatiile ce decurg din raporturile juridice ale acesteia cu tertii, inclusiv
in litigiile aflate pe rol la instantele judecatoresti, corespunzator
obiectului de activitate.
Art. 12
Societatile regionale poarta raspunderea ce revine caii ferate, potrivit
Regulamentului de transport pe caile ferate din Romania, conventiilor si
acordurilor internationale, altor reglementari legale privind transportul
feroviar, precum si normelor, instructiunilor si regulamentelor in domeniul
feroviar, in limita obiectului de activitate.
Art. 13
In vederea satisfacerii nevoilor de aparare a tarii si in limita obiectului
de activitate, societatile regionale au urmatoarele obligatii:
a) sa intocmeasca si sa asigure punerea in aplicare a planului de
mobilizare;
b) sa asigure rezervele si capacitatile necesare pentru indeplinirea
sarcinilor de mobilizare;
c) sa intocmeasca documentele privind completarea fortei de munca, necesara
in caz de razboi, cu personal care are obligatii militare;
d) sa asigure protectia civila a personalului propriu, a publicului calator
si a bunurilor incredintate pentru transport, in cazul unor situatii speciale,
inclusiv al calamitatilor.
Art. 14
(1) In perioada in care statul este actionar majoritar raporturile dintre
societatile regionale si Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului se reglementeaza prin contractul de activitate incheiat intre
fiecare societate nou-infiintata, pe de o parte, si Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, in numele statului, pe de alta parte.
(2) Contractele de activitate prevazute la alin. (1) vor cuprinde cel putin
urmatoarele prevederi:
a) numarul trenurilor care vor circula, pe sectii de circulatie;
b) indicatorii de calitate;
c) lista completa cuprinzand facilitatile de calatorie aprobate prin acte
normative;
d) principiile, metodologia de calcul si nivelul sumelor necesare pentru
acoperirea serviciului public social, ca diferenta intre tarifele stabilite cu
avizul autoritatilor publice competente si costurile reale de transport, la
care se adauga cota de profit prevazuta de lege;
e) raspunderea Guvernului privind buna functionare a transportului public
de calatori, incluzand sumele necesare compensarii pentru servicii sociale,
calculate potrivit lit. d), precum si alocatiile bugetare pentru investitii,
modernizari, activitati de invatamant si asistenta medicala.
(3) Contractele de activitate prevazute la alin. (1) se incheie pe o durata
de 4 ani, se aproba prin hotarare a Guvernului si se actualizeaza anual, dupa
aprobarea bugetului de stat.
Art. 15
La solicitarea autoritatilor administratiei publice locale sau a altor
persoane juridice societatile regionale pot incheia cu acestea conventii pentru
activitati de transport de interes local, altele decat cele prevazute in
contractul de activitate incheiat cu Ministerul Transporturilor, Constructiilor
si Turismului, cu obligatia de acoperire a diferentei de cost, de catre
solicitantul transportului, in cazul in care veniturile din efectuarea
transportului nu acopera costurile.
Art. 16
(1) Societatile regionale isi fundamenteaza bugetul propriu de venituri si
cheltuieli, in care se vor include si subventiile, alocatiile si compensatiile
de la bugetul de stat si bugetele locale, dupa caz. Bugetul de venituri si
cheltuieli se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului, cu avizul Ministerului Muncii,
Solidaritatii Sociale si Familiei si al Ministerului Finantelor Publice.
(2) Veniturile societatilor regionale se constituie din sumele
corespunzatoare tarifelor de transport, accesoriilor, chiriilor si altor tarife
specifice pentru serviciile si prestatiile efectuate, potrivit obiectului de
activitate.
(3) Veniturile societatilor regionale se constituie si din valorificarea,
la intern si la export, a deseurilor refolosibile rezultate din reparatii,
demolari, casari de bunuri aflate in patrimoniu si din alte activitati proprii.
(4) In cazurile in care interese de stat, inclusiv cele de ordin militar,
vor necesita prestatii de servicii speciale, acestea se vor executa in
conditiile asigurarii fondurilor necesare pentru acoperirea costurilor
aferente.
Art. 17
(1) La infiintare, personalul necesar desfasurarii activitatii societatilor
regionale este preluat de Societatea Nationala de Transport Feroviar de
Calatori "C.F.R. Calatori" - S.A. in functie de competenta profesionala
si de disciplina in activitate, potrivit legislatiei in vigoare.
(2) Pana la incheierea noului contract colectiv de munca al personalului de
la societatile regionale personalul societatii va beneficia de drepturile de
salarizare si de celelalte drepturi de personal prevazute in actualul contract
colectiv de munca al Societatii Nationale de Transport Feroviar de Calatori
"C.F.R. Calatori" - S.A., precum si de alte drepturi prevazute in
legislatia in vigoare.
(3) Drepturile de salarizare si celelalte drepturi de personal se stabilesc
de catre consiliul de administratie pentru personalul de conducere si prin
contractul colectiv de munca pentru personalul de executie.
(4) Salariatii si pensionarii societatilor regionale, precum si membrii de
familie ai acestora beneficiaza de autorizatii si permise de calatorie gratuita
pe calea ferata, in conditiile legii. Conditiile concrete de acordare a
gratuitatilor de calatorie pe calea ferata pentru salariatii societatilor
regionale, pentru membrii de familie ai acestora si pentru pensionari sunt
identice cu cele ale personalului din unitatile de cale ferata, atat in trafic
intern, cat si international, conform reglementarilor in vigoare.
Art. 18
(1) Societatile regionale sunt conduse de adunarile generale ale
actionarilor.
(2) Atributiile si componenta adunarilor generale ale actionarilor sunt
prevazute in statutele societatilor regionale.
Art. 19
(1) Adunarile generale ale actionarilor aleg consiliile de administratie
ale societatilor regionale. Pana la finalizarea procesului de privatizare a
societatilor regionale reprezentantii statului in consiliile de administratie
si presedintii consiliilor de administratie sunt numiti prin ordin al
ministrului transporturilor, constructiilor si turismului.
(2) Presedintii consiliilor de administratie ale societatilor regionale
sunt si directori generali ai acestora.
(3) Atributiile consiliilor de administratie, precum si ale presedintilor
acestora sunt stabilite prin statutele societatilor regionale.
Art. 20
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 21
Hotararea Guvernului nr. 584/1998 privind infiintarea Societatii Nationale
de Transport Feroviar "C.F.R. Calatori" - S.A. prin reorganizarea
Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 352 din 15 septembrie 1998, cu modificarile si
completarile ulterioare, se modifica si se completeaza in mod corespunzator.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Gheorghe Dobre
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
ANEXA 1
________________________________________________________________________________
Nr. Denumirea societatii Sediul Capitalul Numarul
crt. comerciale social
actiunilor
----------
Valoarea
nominala
(lei) (lei)
________________________________________________________________________________
1. Societatea Comerciala Municipiul Bucuresti, 6.350.000
2.540.000
de Transport Feroviar Piata Garii de Nord
----------
Regional de Calatori nr. 1 - 3, et. 1, 2,5
Bucuresti - S.A. sectorul 1
________________________________________________________________________________
2. Societatea Comerciala Municipiul Craiova, 4.550.000 1.820.000
de Transport Feroviar bd. Decebal nr. 5 - 7,
----------
Regional de Calatori et. 2, judetul Dolj 2,5
Craiova - S.A.
________________________________________________________________________________
3. Societatea Comerciala Municipiul Timisoara, 4.170.000
1.668.000
de Transport Feroviar Str. Garii nr. 2A, et. 1,
----------
Regional de Calatori judetul Timis 2,5
Timisoara - S.A.
________________________________________________________________________________
4. Societatea Comerciala Municipiul Cluj-Napoca, 4.980.000
1.992.000
de Transport Feroviar piata Avram Iancu nr. 17, ----------
Regional de Calatori et. 3, judetul Cluj 2,5
Cluj - S.A.
________________________________________________________________________________
5. Societatea Comerciala Municipiul Brasov, 4.460.000 1.784.000
de Transport Feroviar str. Iuliu Maniu nr. 45A,
----------
Regional de Calatori et. 1, judetul Brasov 2,5
Brasov - S.A.
________________________________________________________________________________
6. Societatea Comerciala Municipiul Iasi, 3.430.000
1.372.000
de Transport Feroviar Piata Garii nr. 1, et. 2,
----------
Regional de Calatori judetul Iasi 2,5
Iasi - S.A.
________________________________________________________________________________
7. Societatea Comerciala Municipiul Galati, 3.870.000
1.548.000
de Transport Feroviar str. Domneasca nr. 51,
----------
Regional de Calatori et. 2, judetul Galati 2,5
Galati - S.A.
________________________________________________________________________________
8. Societatea Comerciala Municipiul Constanta, 2.720.000
1.088.000
de Transport Feroviar Al. Albastrelelor nr. 10,
----------
Regional de Calatori et. 1, judetul Constanta 2,5
Constanta - S.A.
________________________________________________________________________________
ANEXA 2
________________________________________________________________________________
Nr. Denumirea societatii comerciale Zona de activitate
crt.
________________________________________________________________________________
1. Societatea Comerciala de Transport judetele Giurgiu, Dambovita, Prahova,
Feroviar Regional de Calatori Ilfov
Bucuresti - S.A.
________________________________________________________________________________
2. Societatea Comerciala de Transport judetele Teleorman, Olt, Dolj, Gorj,
Feroviar Regional de Calatori Valcea, Arges, Mehedinti
Craiova - S.A.
________________________________________________________________________________
3. Societatea Comerciala de Transport judetele Caras-Severin, Timis, Arad,
Feroviar Regional de Calatori Hunedoara
Timisoara - S.A.
________________________________________________________________________________
4. Societatea Comerciala de Transport judetele Bihor, Cluj, Salaj,
Feroviar Regional de Calatori Satu Mare, Maramures, Bistrita-Nasaud
Cluj - S.A.
________________________________________________________________________________
5. Societatea Comerciala de Transport judetele Sibiu, Brasov, Alba, Mures,
Feroviar Regional de Calatori Harghita, Covasna
Brasov - S.A.
________________________________________________________________________________
6. Societatea Comerciala de Transport judetele Iasi, Suceava, Vaslui, Neamt,
Feroviar Regional de Calatori Botosani, Bacau
Iasi - S.A.
________________________________________________________________________________
7. Societatea Comerciala de Transport judetele Buzau, Vrancea, Galati,
Feroviar Regional de Calatori Braila
Galati - S.A.
________________________________________________________________________________
8. Societatea Comerciala de Transport judetele Ialomita, Constanta, Tulcea,
Feroviar Regional de Calatori Calarasi
Constanta - S.A.
________________________________________________________________________________
ANEXA 3
STATUTUL-CADRU
al Societatii Comerciale de Transport Feroviar Regional de Calatori
............
CAP. 1
Denumirea, forma juridica, sediul, durata
Art. 1
Denumirea
(1) Denumirea societatii comerciale este .................................
(2) Pentru Societatea ........................ se va utiliza in continuare
denumirea societate regionala.
(3) Emblema societatii regionale este prezentata in anexa care face parte
integranta din prezentul statut.
(4) In toate actele, facturile, scrisorile sau publicatiile emanand de la
societatea regionala se mentioneaza denumirea acesteia, urmata de cuvintele
"societate pe actiuni" sau de initialele "S.A.", capitalul
social, din care cel efectiv varsat, potrivit ultimei situatii financiare
anuale aprobate, de sediul, numarul de inmatriculare la oficiul registrului
comertului si de codul unic de inregistrare, conform legislatiei in vigoare.
Art. 2
Forma juridica
Societatea regionala este persoana juridica romana, avand forma juridica de
societate comerciala pe actiuni, care isi desfasoara activitatea in
conformitate cu legile romane si cu prezentul statut.
Societatea regionala este societate comerciala de interes public national.
Art. 3
Sediul
(1) Sediul societatii regionale este in ..................................
(2) Sediul societatii regionale poate fi schimbat in aceeasi localitate sau
in alta localitate din Romania pe baza hotararii adunarii generale
extraordinare a actionarilor, potrivit legii.
(3) Societatea regionala poate infiinta sucursale, reprezentante, centre de
lucru, agentii, puncte de vanzare si altele asemenea, in tara si in
strainatate, si le poate reorganiza prin hotarare a adunarii generale a
actionarilor, cu respectarea legislatiei in vigoare.
(4) Filiale ale societatii regionale pot fi infiintate prin hotarare a
Guvernului, la propunerea adunarii generale extraordinare a actionarilor.
Art. 4
Durata
Societatea regionala se constituie pe durata nelimitata, cu incepere de la
data inmatricularii ei la oficiul registrului comertului.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 5
Scopul
Scopul societatii regionale este efectuarea transportului public de
calatori pe calea ferata pentru satisfacerea interesului public national si a
necesitatilor sociale si de aparare a tarii, cu realizarea de profit.
Art. 6
Obiectul de activitate
(1) Societatea regionala are urmatorul obiect de activitate, care se
desfasoara in conformitate cu reglementarile in vigoare:
A. Obiect principal de activitate:
- cod CAEN 6010 - efectuarea transportului feroviar public de calatori in
trafic regional, international - in zona micului trafic de frontiera, dupa caz.
B. Obiecte secundare de activitate:
a) cod CAEN 6412 - efectuarea de transporturi in vagoane specializate tip
posta, militare, penitenciare si altele asemenea;
b) cod CAEN 6321 - lucrari de intretinere si reparatii, investitii,
dezvoltari, automatizari si retehnologizari pentru activitatea de transport
feroviar public de calatori;
c) cod CAEN 6321 - asigurarea exploatarii materialului rulant in conditii
de siguranta a circulatiei si de confort;
d) cod CAEN 2215 - participarea la stabilirea tipului, formei si felului
legitimatiilor de calatorie valabile pe calea ferata si realizarea tiparirii
acestora;
e) cod CAEN 6321 - vanzarea legitimatiilor de calatorie prin unitatile si
agentiile proprii sau prin alti agenti, pe baza de contract;
f) cod CAEN 6330 - efectuarea de transport feroviar de calatori, cu
specific de turism feroviar;
g) cod CAEN 7460 - organizarea si asigurarea functionarii propriilor
structuri de paza si pastrare a ordinii, in conditiile legii;
h) cod CAEN 6010 - desfasurarea activitatii de transport feroviar in
interes propriu;
i) cod CAEN 7230 - asigurarea furnizarii datelor statistice cu privire la
activitatea desfasurata;
j) cod CAEN 9262 - realizarea pentru personalul propriu de activitati
sociale, culturale, turistice si sportive;
k) cod CAEN 7032 - administrarea si exploatarea spatiilor proprii si a
utilitatilor aferente acestora;
l) cod CAEN 6321 - prestarea de servicii auxiliare pentru transporturile pe
linia ferata;
m) cod CAEN 5118 - intermedierea si comercializarea produselor si
serviciilor cu caracter specific;
n) cod CAEN 7121 - concesionarea, locatia de gestiune si inchirierea de active
catre persoane fizice si juridice;
o) cod CAEN 3520 - prestarea de servicii de intretinere si reparare a
materialului rulant specific activitatii;
p) cod CAEN 5157 - realizarea comertului cu ridicata al deseurilor si
resturilor;
q) cod CAEN 5187 - realizarea activitatilor de aprovizionare comerciala si
de comert, inclusiv de comert exterior, specific activitatii proprii.
(2) Societatea regionala poate desfasura si alte activitati specifice
necesare realizarii obiectului sau de activitate.
CAP. 3
Capitalul social, actiunile
Art. 7
Capitalul social
(1) Capitalul social initial al societatii regionale este in suma totala de
.................. lei, impartit in ............ actiuni nominative cu valoare
nominala unitara de 2,5 lei RON, constituit prin preluarea unei parti din
patrimoniul Societatii Nationale de Transport Feroviar de Calatori "C.F.R.
Calatori" - S.A., in baza balantei de verificare si a situatiei
patrimoniului, intocmite la data de 30 iunie 2005.
(2) Capitalul social initial este in intregime subscris de statul roman, in
calitate de actionar unic, si este integral varsat la data constituirii
societatii regionale. Drepturile statului, in calitate de actionar unic, sunt
exercitate de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
(3) Eventualele rectificari ale capitalului social initial prevazut la
alin. (1) vor fi inregistrate la oficiul registrului comertului in termen de 30
de zile de la data semnarii protocolului de predare-preluare a activului si
pasivului intre Societatea Nationala de Transport Feroviar de Calatori
"C.F.R. Calatori" - S.A. si societatea regionala.
(4) Pe toata perioada in care statul este actionar majoritar la societatea
regionala, prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si
turismului, cu acordul adunarilor generale ale actionarilor din societatile
regionale implicate, se pot efectua transferuri de active corporale si
necorporale, precum si de alte elemente patrimoniale, fara plata, intre societatea
regionala si celelalte societati regionale, intre Societatea Nationala de
Transport Feroviar de Calatori "C.F.R. Calatori" - S.A. si societatea
regionala, precum si intre societatea regionala si celelalte persoane juridice
infiintate in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/1998, republicata,
cu modificarea corespunzatoare a capitalului social al acestora.
(5) Societatea regionala poate fi privatizata, in conditiile legii, statul
roman putand pastra pachetul majoritar de actiuni.
Art. 8
Actiunile
(1) Actiunile sunt nominative si vor cuprinde toate elementele prevazute de
lege.
(2) Societatea regionala va tine evidenta actionarilor si a actiunilor
intr-un registru numerotat, sigilat si parafat de catre presedintele
consiliului de administratie. Registrul se pastreaza la sediul societatii
regionale.
Art. 9
Reducerea si majorarea capitalului social
Capitalul social poate fi redus sau majorat pe baza hotararii adunarii
generale extraordinare a actionarilor, in conditiile si cu respectarea
procedurii prevazute de lege.
Art. 10
Drepturi si obligatii decurgand din actiuni
(1) Fiecare actiune subscrisa si platita, potrivit legii, confera
detinatorului dreptul la un vot in adunarea generala a actionarilor, dreptul de
a alege si de a fi ales in organele de conducere, dreptul de a participa la
distribuirea profitului, conform dispozitiilor legale si prevederilor
prezentului statut, precum si alte drepturi prevazute de lege si de statut.
(2) Detinerea actiunii implica adeziunea de drept la statutul societatii
regionale.
(3) Drepturile si obligatiile legate de actiuni urmeaza actiunile in cazul
trecerii lor in proprietatea altor persoane.
(4) Obligatiile societatii regionale sunt garantate cu capitalul social al
acesteia, iar actionarii raspund numai pana la concurenta capitalului social
subscris de fiecare.
(5) Patrimoniul societatii regionale nu poate fi grevat de datorii sau de
alte obligatii personale ale actionarilor. Un creditor al unui actionar poate
formula pretentii asupra partii din profitul societatii regionale, care i se va
repartiza de catre adunarea generala a actionarilor, sau asupra cotei-parti
cuvenite acestuia la lichidarea societatii regionale, efectuata in conditiile
legii si ale prezentului statut.
Art. 11
Cesiunea actiunilor
(1) In orice raporturi cu societatea regionala, aceasta recunoaste pentru
fiecare actiune un singur proprietar.
(2) Cesiunea partiala sau totala a actiunilor intre actionari si/sau catre
terti se face in conditiile si cu procedura prevazute de lege.
Art. 12
Pierderea actiunilor
(1) In cazul pierderii uneia sau mai multor actiuni proprietarul va trebui
sa anunte consiliul de administratie si sa faca publica in presa pierderea
acestora.
(2) Dupa 6 luni actionarul va putea obtine un duplicat al actiunilor
pierdute.
CAP. 4
Adunarea generala a actionarilor
Art. 13
Atributii
(1) Adunarea generala a actionarilor este organul de conducere al
societatii regionale, care decide asupra politicii economice a acesteia si
asupra activitatii ei, in conformitate cu mandatul primit de la actionari.
(2) Adunarile generale ale actionarilor sunt ordinare si extraordinare.
(3) Reprezentantii statului in adunarea generala a actionarilor sunt in
numar de 3, dintre care unul va fi specialist din Ministerul Finantelor Publice
si cel putin un specialist din cadrul Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, numiti sau, dupa caz, revocati prin ordin al
ministrului transporturilor, constructiilor si turismului.
(4) Pentru activitatea depusa, reprezentantii statului mandatati in
adunarea generala a actionarilor au dreptul la o indemnizatie stabilita prin
ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului.
(5) Adunarea generala ordinara a actionarilor are urmatoarele atributii:
a) aproba strategia globala de dezvoltare, retehnologizare, modernizare si
restructurare economico-financiara a societatii regionale;
b) numeste si revoca membrii consiliului de administratie si cenzorii,
inclusiv cenzorii supleanti;
c) stabileste remuneratia membrilor consiliului de administratie, a
secretarului acestuia si a cenzorilor;
d) stabileste competentele si raspunderile consiliului de administratie si ale
cenzorilor si aproba regulamentul de functionare a consiliului de
administratie;
e) numeste directorul general al societatii regionale si ii stabileste
remuneratia. Pentru perioada in care statul detine pachetul majoritar numirea
directorului general si stabilirea salariului acestuia se fac de catre
ministrul transporturilor, constructiilor si turismului;
f) examineaza programele de activitate si proiectul bugetului de venituri
si cheltuieli ale societatii regionale, analizate si avizate de consiliul de
administratie, si isi da acordul asupra acestora;
g) aproba constituirea rezervelor statutare;
h) examineaza, aproba sau modifica bilantul contabil si contul de profit si
pierdere, dupa analizarea rapoartelor consiliului de administratie si
cenzorilor, si aproba repartizarea profitului;
i) fixeaza dividendele;
j) propune infiintarea sau desfiintarea de filiale;
k) hotaraste cu privire la executarea de investitii si de reparatii
capitale;
l) stabileste nivelul garantiei cerute administratorilor, in conditiile
legii;
m) se pronunta asupra gestiunii administratorilor;
n) hotaraste gajarea, inchirierea sau desfiintarea uneia sau mai multor
subunitati ale societatii regionale.
(6) Adunarea generala extraordinara a actionarilor are urmatoarele
atributii:
a) aproba structura organizatorica a societatii regionale si regulamentul
de organizare si functionare a acesteia;
b) hotaraste cu privire la contractarea de imprumuturi bancare si acordarea
de garantii;
c) hotaraste cu privire la infiintarea si desfiintarea de sucursale,
reprezentante, centre de lucru, agentii si de alte subunitati fara
personalitate juridica;
d) hotaraste cu privire la majorarea capitalului social, la modificarea
numarului de actiuni sau a valorii nominale a acestora;
e) hotaraste reducerea capitalului social sau reintregirea acestuia prin
emisiune de noi actiuni;
f) hotaraste cu privire la mutarea sediului societatii regionale;
g) analizeaza si propune spre aprobare fuziunea, divizarea, dizolvarea si
lichidarea societatii regionale;
h) hotaraste si propune modificarea si completarea obiectului de activitate
al societatii regionale;
i) avizeaza proiectul contractului de activitate al societatii regionale,
care urmeaza sa fie negociat cu Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului, in conditiile legii, si propune modificari ale acestuia;
j) aproba asocierea in vederea constituirii de noi societati comerciale sau
participarea cu capital social la alte societati comerciale;
k) hotaraste cu privire la actionarea in justitie a membrilor consiliului
de administratie, a directorului general si a cenzorilor pentru pagube
pricinuite societatii regionale;
l) aproba conversia actiunilor dintr-o categorie in alta, in conditiile
legii;
m) hotaraste emisiunea de obligatiuni si conversia unei categorii de
obligatiuni in alta categorie sau in actiuni;
n) hotaraste cumpararea de actiuni, cotarea la bursa, vanzarea si
tranzactionarea pe piata a actiunilor proprii;
o) stabileste plafoane valorice si competente de efectuare a cheltuielilor;
p) aproba reevaluarea patrimoniului, potrivit legii;
r) hotaraste in orice alte probleme privind activitatea societatii
regionale, cu exceptia celor care revin adunarii generale ordinare a
actionarilor.
Art. 14
Convocarea adunarii generale a actionarilor
(1) Adunarea generala a actionarilor se convoaca ori de cate ori va fi
nevoie de catre presedintele consiliului de administratie sau de catre un membru
al Consiliului de administratie desemnat de acesta.
(2) Adunarile generale ordinare ale actionarilor au loc cel putin o data pe
an, in cel mult 3 luni de la incheierea exercitiului financiar, pentru
examinarea situatiilor financiare pe anul precedent si pentru stabilirea
programului de activitate si a bugetului de venituri si cheltuieli pe anul in
curs.
(3) Adunarile generale extraordinare ale actionarilor se convoaca la
cererea actionarilor reprezentand cel putin o treime din capitalul social sau
la cererea cenzorilor.
(4) Adunarea generala a actionarilor va fi convocata de administratori, in
conformitate cu dispozitiile prezentului statut, cu cel putin 15 zile inainte
de data stabilita.
(5) Convocarea va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a
IV-a, si intr-un ziar de larga circulatie din localitatea in care se afla
sediul societatii regionale. In perioada in care statul este actionar unic al
societatii regionale convocarea adunarii generale a actionarilor se va face
prin corespondenta.
(6) Convocarea va cuprinde locul si data tinerii adunarii generale a
actionarilor, precum si ordinea de zi.
(7) Cand pe ordinea de zi figureaza propuneri pentru modificarea
statutului, convocarea va trebui sa cuprinda textul integral al propunerilor.
(8) Adunarea generala a actionarilor se intruneste la sediul societatii
regionale sau in alt loc indicat in convocare.
Art. 15
Organizarea adunarii generale a actionarilor
(1) Pentru validitatea deliberarilor adunarii generale ordinare a
actionarilor este necesara prezenta actionarilor care sa reprezinte cel putin
jumatate din capitalul social, iar hotararile trebuie sa fie luate de
actionarii care detin majoritatea absoluta din capitalul social reprezentat in
adunare.
(2) Daca adunarea generala a actionarilor nu poate lucra din cauza
neindeplinirii conditiilor prevazute la alin. (1), adunarea ce se va intruni
dupa a doua convocare poate sa delibereze asupra problemelor inscrise pe
ordinea de zi a primei adunari, oricare ar fi partea de capital social
reprezentata de actionarii prezenti, cu majoritate.
(3) Pentru validitatea deliberarilor adunarii generale extraordinare a
actionarilor sunt necesare:
a) la prima convocare, prezenta actionarilor reprezentand trei patrimi din
capitalul social, iar hotararile sa fie luate cu votul unui numar de actionari
care sa reprezinte cel putin jumatate din capitalul social;
b) la convocarile urmatoare, prezenta actionarilor reprezentand jumatate
din capitalul social, iar hotararile sa fie luate cu votul unui numar de
actionari care sa reprezinte cel putin o treime din capitalul social.
(4) Presedintele consiliului de administratie desemneaza un secretar care
sa verifice lista de prezenta a actionarilor si sa intocmeasca procesul-verbal
al adunarii generale a actionarilor.
(5) Procesul-verbal al adunarii generale a actionarilor se va scrie intr-un
registru sigilat si parafat. Procesul-verbal va fi semnat de catre persoana
care a prezidat sedinta si de secretarul care l-a intocmit.
Art. 16
Exercitarea dreptului de vot in adunarea generala a actionarilor
(1) Hotararile adunarii generale a actionarilor se iau, de regula, prin vot
deschis.
(2) Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de
administratie si a cenzorilor, pentru revocarea si luarea hotararilor
referitoare la raspunderea administratorilor.
(3) Hotararile luate de adunarea generala a actionarilor in limitele legii
sau ale actului constitutiv sunt obligatorii chiar si pentru actionarii care nu
au luat parte la adunare sau care au votat impotriva.
CAP. 5
Consiliul de administratie
Art. 17
Organizare
(1) Societatea regionala este administrata de un consiliu de administratie
format din 5 membri, dintre care un specialist din cadrul Ministerului
Finantelor Publice si cel putin unul din cadrul Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, numiti de adunarea generala a actionarilor pe o
perioada de 4 ani, cu posibilitatea de a fi realesi.
(2) Conducerea executiva a societatii regionale este asigurata de
directorul general, care este si presedintele consiliului de administratie.
(3) Presedintele consiliului de administratie numeste prin decizie un
secretar al consiliului de administratie care va asigura secretariatul
consiliului si va intocmi procesul-verbal al fiecarei sedinte.
(4) Cand se creeaza un loc vacant in consiliul de administratie, adunarea
generala a actionarilor alege un nou administrator pentru completarea locului
vacant. Durata pentru care este ales noul administrator pentru a ocupa locul
vacant va fi egala cu perioada care a ramas pana la expirarea mandatului
predecesorului sau.
(5) Desemnarea administratorilor se stabileste de adunarea generala a
actionarilor. Pana la finalizarea procesului de privatizare, reprezentantii
statului in consiliul de administratie vor fi numiti prin ordin al ministrului
transporturilor, constructiilor si turismului, la propunerea adunarii generale
a actionarilor.
(6) Consiliul de administratie se intruneste cel putin o data pe luna si
ori de cate ori este necesar, la convocarea presedintelui sau la cererea unei
treimi din numarul membrilor sai.
(7) Pentru valabilitatea deciziilor este necesara prezenta a cel putin doua
treimi din numarul membrilor consiliului de administratie, iar deciziile se iau
cu majoritatea absoluta a membrilor prezenti.
(8) Dezbaterile consiliului de administratie au loc conform ordinii de zi
stabilite pe baza proiectului comunicat de presedinte cu cel putin 5 zile
inainte. Acestea se consemneaza in procesul-verbal al sedintei, care se scrie
intr-un registru sigilat si parafat de presedintele consiliului de
administratie. Procesul-verbal se semneaza de persoana care a prezidat sedinta
si de secretar.
(9) Consiliul de administratie poate delega unele dintre atributiile sale
conducerii executive a societatii regionale si poate recurge la consultanti
pentru studii, analize sau expertize, necesare in vederea luarii unor decizii.
(10) Membrii consiliului de administratie pot exercita orice act de
administrare a societatii regionale in interesul acesteia, in limita mandatului
acordat de consiliul de administratie.
(11) Presedintele consiliului de administratie este obligat sa puna la
dispozitie actionarilor si cenzorilor, la cererea acestora, orice documente
legate de activitatea societatii regionale.
(12) Membrii consiliului de administratie raspund individual sau solidar,
dupa caz, fata de societatea regionala pentru prejudiciile cauzate acesteia. In
astfel de situatii ei vor putea fi revocati prin hotarare a adunarii generale a
actionarilor.
(13) Sunt incompatibile cu calitatea de membru in consiliul de
administratie persoanele care, potrivit Legii nr. 31/1990 privind societatile
comerciale, republicata, nu pot fi fondatori, precum si cele care, ele
personal, rudele sau afinii acestora pana la gradul al doilea inclusiv, sunt in
acelasi timp patroni sau asociati in societati comerciale cu acelasi profil sau
sunt in relatii comerciale directe cu societatea regionala.
Art. 18
Atributiile consiliului de administratie
Consiliul de administratie are in principal urmatoarele atributii:
a) elaboreaza si supune spre aprobare adunarii generale a actionarilor
regulamentul de organizare si functionare a consiliului de administratie;
b) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului anual de venituri si
cheltuieli al societatii regionale si il supune spre aprobare adunarii generale
a actionarilor;
c) avizeaza documentatiile privind structura organizatorica si regulamentul
de organizare si functionare a societatii regionale;
d) prezinta spre avizare adunarii generale a actionarilor strategia de
dezvoltare a societatii regionale pe termen lung, mediu si scurt, care se
supune spre aprobare Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului;
e) aproba investitiile societatii regionale, in limita competentelor si a
plafoanelor valorice stabilite de adunarea generala a actionarilor;
f) hotaraste cu privire la inchirierea bunurilor pe care le are societatea
regionala in proprietate;
g) aproba efectuarea operatiunilor de cumparare si vanzare de bunuri si
servicii;
h) aproba criterii de efectuare a operatiunilor de incasari si plati;
i) aproba inchirierea contractelor de inchiriere si leasing;
j) stabileste tactica si strategia de marketing;
k) aproba incheierea contractelor sau rezilierea contractelor, potrivit
competentelor si plafoanelor valorice stabilite de adunarea generala a
actionarilor;
l) supune anual adunarii generale a actionarilor, in termen de 60 de zile
de la incheierea exercitiului financiar, raportul cu privire la activitatea
societatii regionale, situatiile financiare anuale pe anul precedent, precum si
proiectul programului de activitate si proiectul bugetului de venituri si
cheltuieli ale societatii regionale pe anul in curs;
m) aproba proiectul contractului colectiv de munca ce urmeaza a fi negociat
cu reprezentantii salariatilor;
n) aproba tarifele pentru activitatile specifice societatii regionale, in
conditiile legii;
o) aproba regimul de amortizare a mijloacelor fixe ale societatii
regionale;
p) aproba scoaterea din functiune, casarea si valorificarea unor bunuri
materiale, in conditiile legii;
q) asigura elaborarea proiectului de contract de activitate al societatii
regionale;
r) numeste si revoca directorii executivi ai societatii regionale si le
stabileste drepturile de salarizare si celelalte drepturi de personal;
s) aproba drepturile de salarizare si celelalte drepturi de personal pentru
personalul de conducere;
t) rezolva orice alte probleme stabilite de adunarea generala a
actionarilor.
Art. 19
Atributiile directorului general
(1) Directorul general reprezinta societatea regionala in raporturile cu
tertii si are in principal urmatoarele atributii:
a) aplica strategia si politicile de dezvoltare ale societatii regionale;
b) angajeaza, promoveaza si concediaza personalul de executie al societatii
regionale;
c) negociaza contractul colectiv de munca, in limita mandatului dat de
consiliul de administratie;
d) incheie acte juridice, in numele si pe seama societatii regionale;
e) propune operatiunile de vanzare si cumparare de bunuri;
f) aproba operatiunile de incasari si plati, potrivit competentelor;
g) stabileste si aproba sarcinile personalului din subordine;
h) indeplineste orice alte atributii potrivit competentelor acordate.
(2) Directorul general poate delega o parte dintre atributiile sale
directorilor executivi sau oricarei alte persoane din cadrul societatii
regionale.
(3) Competentele, atributiile si raspunderile directorilor executivi sunt
stabilite prin regulamentul de organizare si functionare a societatii
regionale.
CAP. 6
Gestiunea
Art. 20
Controlul financiar preventiv
(1) Societatea regionala organizeaza si exercita controlul financiar
preventiv pentru documentele ce cuprind operatiuni care se refera la drepturile
si obligatiile patrimoniale in faza de angajare si de plata in raporturile cu
alte persoane juridice sau fizice, cu respectarea tuturor prevederilor legale.
(2) Controlul financiar preventiv se exercita prin organe de specialitate,
potrivit legii.
Art. 21
Controlul financiar de gestiune
(1) Controlul financiar de gestiune se efectueaza in conformitate cu
prevederile legale, prin organele de specialitate ale societatii regionale.
(2) Controlul financiar de gestiune se efectueaza in totalitate sau prin
sondaj, in raport cu volumul, valoarea si natura bunurilor, posibilitatile de
sustrageri, conditiile de pastrare si gestionare, precum si cu frecventa
abaterilor constatate anterior.
(3) La cererea organelor de control financiar de gestiune, salariatii
societatii regionale au obligatia:
a) sa puna la dispozitie registrele, corespondenta, actele, documentele
justificative necesare controlului;
b) sa prezinte pentru control valorile de orice fel pe care le gestioneaza
sau pe care le au in pastrare, care intra sub incidenta controlului;
c) sa elibereze, potrivit legii, documentele solicitate, in original sau in
copii certificate;
d) sa dea informatii si explicatii verbal si in scris, dupa caz, in
legatura cu problemele care formeaza obiectul controlului;
e) sa semneze, cu sau fara obiectiuni, actele de control;
f) sa asigure sprijinul si conditiile necesare bunei desfasurari a
controlului si sa-si dea concursul pentru clarificarea constatarilor.
(4) Constatarile organelor de control financiar de gestiune se vor consemna
in actele de control, cu indicarea prevederilor legale incalcate si cu
stabilirea exacta a consecintelor economice, financiare, patrimoniale, a
persoanelor vinovate, precum si a masurilor propuse. Actele de control vor fi
inaintate directorului general al societatii regionale controlate.
Art. 22
Cenzorii
(1) Gestiunea societatii regionale este supravegheata de cenzori.
(2) Societatea regionala are 3 cenzori si 3 cenzori supleanti.
(3) Cenzorii si cenzorii supleanti sunt alesi de adunarea generala a
actionarilor. Durata mandatului lor este de 3 ani, ei putand fi realesi.
(4) Cenzorii isi exercita personal mandatul.
(5) Cel putin unul dintre cenzori trebuie sa fie contabil autorizat in
conditiile legii sau expert contabil.
(6) In perioada in care statul va detine cel putin 20% din capitalul social
unul dintre cenzori va fi recomandat de Ministerul Finantelor Publice.
(7) Cenzorii sunt remunerati cu o indemnizatie fixa, stabilita de adunarea
generala a actionarilor.
(8) Cenzorii au urmatoarele obligatii principale:
a) sa supravegheze gestiunea societatii regionale;
b) sa verifice daca situatiile financiare anuale sunt legal intocmite si in
concordanta cu registrele;
c) sa verifice daca registrele sunt tinute regulat;
d) sa verifice daca evaluarea patrimoniului s-a facut conform regulilor
stabilite pentru intocmirea situatiilor financiare.
(9) Situatiile financiare nu pot fi aprobate de adunarea generala a
actionarilor, daca nu sunt insotite de raportul cenzorilor.
(10) Cenzorii sunt obligati, de asemenea:
a) sa faca inspectii ale casei, in fiecare luna sau inopinat, si sa
verifice existenta titlurilor sau a valorilor care sunt proprietatea societatii
regionale ori care au fost primite in gaj, cautiune sau depozit;
b) sa convoace adunarea generala ordinara sau extraordinara a actionarilor,
cand nu a fost convocata de catre administratori;
c) sa ia parte la adunarile generale ordinare si extraordinare ale
actionarilor, inserand in ordinea de zi propunerile pe care le vor considera
necesare;
d) sa constate depunerea regulata a garantiei din partea administratorilor;
e) sa vegheze ca dispozitiile legii, ale actului constitutiv sau ale
statutului sa fie indeplinite de administratori si de lichidatori.
(11) Despre rezultatul verificarilor efectuate conform alin. (9), precum si
asupra propunerilor pe care le considera necesare privind situatiile financiare
anuale cenzorii vor prezenta adunarii generale a actionarilor un raport
amanuntit. Pentru indeplinirea acestei obligatii cenzorii vor delibera
impreuna, insa pot face in caz de divergenta rapoarte separate, pe care le vor
prezenta adunarii generale a actionarilor.
(12) Cenzorii vor aduce la cunostinta administratorilor neregulile in administratie
si incalcarile dispozitiilor legale si statutare pe care le constata, iar
cazurile mai importante le vor aduce la cunostinta adunarii generale a
actionarilor.
(13) Cenzorii iau parte la sedintele consiliului de administratie si ale
adunarii generale a actionarilor, fara drept de vot.
(14) Se interzice cenzorilor sa comunice actionarilor in particular sau
tertilor date referitoare la operatiunile societatii regionale, constatate cu
ocazia exercitarii mandatului lor.
(15) Cenzorii vor trece intr-un registru special deliberarile lor, precum
si constatarile facute in exercitiul mandatului lor.
(16) Revocarea cenzorilor se poate face numai de adunarea generala a
actionarilor, cu votul cerut la adunarile generale extraordinare.
(17) Cenzorii societatii regionale indeplinesc si alte atributii prevazute
de lege.
CAP. 7
Activitatea
Art. 23
Exercitiul financiar
Exercitiul financiar incepe la data de 1 ianuarie si se incheie la data de
31 decembrie a fiecarui an. Primul exercitiu financiar incepe la data
dobandirii personalitatii juridice.
Art. 24
Personalul
(1) Personalul societatii regionale se incadreaza in conditiile legii, pe
baza de concurs sau de examen si/sau prin alte forme de selectie.
(2) Conditiile de angajare, de organizare si de desfasurare a
concursurilor, a examenelor si a selectiei se stabilesc prin regulament aprobat
de catre consiliul de administratie si in contractul colectiv de munca.
(3) Personalul societatii regionale este supus reglementarilor in vigoare,
reglementarilor specifice emise de autoritatea de stat in domeniul
transporturilor feroviare, precum si regulamentului de ordine interioara al
societatii regionale.
(4) Drepturile si obligatiile salariatilor se stabilesc prin contractul
colectiv de munca.
Art. 25
Amortizarea mijloacelor fixe
Consiliul de administratie stabileste, in conditiile legii, modul de
amortizare a mijloacelor fixe.
Art. 26
Evidenta contabila si bilantul contabil
(1) Societatea regionala va tine evidenta contabila in lei, va intocmi
anual situatiile financiare, avand in vedere normele metodologice elaborate de
Ministerul Finantelor Publice.
(2) Situatiile financiare vor fi publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea a IV-a, conform legii.
Art. 27
Calculul si repartizarea profitului
(1) Profitul societatii regionale se stabileste pe situatii financiare
anuale aprobate de adunarea generala a actionarilor. Profitul impozabil se
stabileste in conditiile legii.
(2) Profitul societatii regionale ramas dupa plata impozitului pe profit va
fi repartizat in conditiile legii.
(3) Societatea regionala isi constituie fondul de rezerva si alte fonduri,
in conditiile legii.
(4) Plata dividendelor cuvenite actionarilor se face de catre societatea
regionala in conditiile legii, dupa aprobarea situatiilor financiare anuale de
catre adunarea generala a actionarilor.
(5) In cazul inregistrarii de pierderi, adunarea generala a actionarilor va
analiza cauzele si va hotari in consecinta.
(6) Acoperirea pierderilor se va face in conditiile legii si pe baza
hotararii adunarii generale a actionarilor.
Art. 28
Registrele
Societatea regionala va tine, prin grija consiliului de administratie,
toate registrele prevazute de lege.
CAP. 8
Schimbarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea
Art. 29
Schimbarea formei juridice
(1) Adunarea generala a actionarilor poate hotari modificarea formei
juridice a societatii regionale.
(2) Pe toata perioada in care statul este actionar majoritar modificarea
formei juridice se face prin hotarare a Guvernului.
Art. 30
Dizolvarea-lichidarea
Dizolvarea-lichidarea societatii regionale se va face conform prevederilor
legale.
Art. 31
Litigii
(1) Litigiile de orice fel aparute intre societatea regionala si persoanele
fizice sau juridice sunt de competenta instantelor judecatoresti de drept
comun.
(2) Pentru solutionarea litigiilor cu alte societati comerciale se poate
apela si la arbitraj.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 32
Prevederile prezentului statut se completeaza cu dispozitiile Legii nr.
31/1990, republicata, precum si ale Codului comercial.