HOTARARE Nr.
918 din 30 august 2010
privind reorganizarea si
functionarea Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului si a institutiilor
publice aflate în subordinea acesteia
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 643 din 15 septembrie 2010
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Agenţia
Naţională pentru Protecţia Mediului, instituţie publică cu personalitate
juridică, finanţată de la bugetul de stat, se reorganizează ca organ de
specialitate al administraţiei publice centrale, în subordinea autorităţii
publice centrale pentru protecţia mediului, cu competenţe în implementarea la
nivel naţional a politicilor, strategiilor şi a legislaţiei în domeniul
protecţiei mediului.
(2) Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului are
sediul în municipiul Bucureşti, Splaiul Independenţei nr. 294, sectorul 6.
Art. 2. - (1) Agenţia Naţională pentru Protecţia
Mediului are în subordine 8 agenţii regionale pentru protecţia mediului şi 34
de agenţii judeţene pentru protecţia mediului, instituţii publice cu
personalitate juridică, finanţate integral de la bugetul de stat.
(2) Agenţiile regionale şi judeţene pentru protecţia
mediului au statut de servicii publice deconcentrate.
CAPITOLUL II
Funcţiile şi atribuţiile Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului
Art. 3. - Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului,
ca autoritate de execuţie şi implementare, în subordinea autorităţii publice
centrale pentru protecţia mediului, are următoarele funcţii în domeniul
protecţiei mediului:
a) de suport tehnic pentru fundamentarea proiectelor de
acte cu caracter normativ, a strategiilor şi politicilor sectoriale, precum şi
a planurilor de acţiune în domeniul protecţiei mediului;
b) de implementare a politicilor, strategiilor şi legislaţiei din domeniul protecţiei mediului, la nivel
naţional;
c) de coordonare a activităţii
agenţiilor regionale pentru protecţia mediului şi a agenţiilor judeţene pentru
protecţia mediului;
d) de autoritate care emite acte de reglementare,
potrivit prevederilor legale;
e) de instruire şi
perfecţionare continuă a personalului aparţinând instituţiilor publice din
subordine;
f) de reprezentare în domeniul său de activitate, în
relaţiile interne şi externe, conform mandatului acordat de către conducătorul
autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului.
Art. 4. - In realizarea funcţiilor sale, Agenţia
Naţională pentru Protecţia Mediului are următoarele atribuţii principale:
1. atribuţii pentru realizarea funcţiei de suport
tehnic pentru fundamentarea proiectelor actelor cu caracter normativ, a
strategiilor şi a politicilor sectoriale, precum şi a planurilor de acţiune în
domeniul protecţiei mediului;
a) asigură suportul tehnic
privind consolidarea sistemului statistic de mediu, propune şi participă la
elaborarea sistemului indicatorilor statistici ai dezvoltării durabile, sub
coordonarea autorităţii centrale pentru protecţia mediului;
b) asigură suport tehnic pentru elaborarea documentelor
din domeniul protecţiei mediului care derivă din obligaţiile României ca stat membru al Uniunii Europene sau ca
parte la convenţii internaţionale;
c) asigură suport tehnic privind stabilirea
condiţiilor, metodelor şi mijloacelor utilizate pentru monitorizarea calităţii
factorilor de mediu;
2. atribuţii pentru realizarea funcţiei de implementare
a politicilor, strategiilor şi legislaţiei din domeniul protecţiei mediului, la
nivel naţional:
a) urmăreşte stadiul şi asigură
implementarea legislaţiei naţionale în domeniul protecţiei mediului şi
întocmeşte periodic şi la solicitarea autorităţii publice centrale pentru
protecţia mediului rapoarte privind stadiul realizării acesteia;
b) monitorizează stadiul
îndeplinirii angajamentelor în domeniul protecţiei mediului, asumate prin
Tratatul dintre Regatul Belgiei, Republica Cehă, Regatul Danemarcei, Republica
Federală Germania, Republica Estonia, Republica Elenă, Regatul Spaniei,
Republica Franceză, Irlanda, Republica Italiană, Republica Cipru, Republica
Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat al Luxemburgului, Republica Ungară,
Republica Malta, Regatul Ţărilor de Jos, Republica Austria, Republica Polonă,
Republica Portugheză, Republica Slovenia, Republica Slovacă, Republica
Finlanda, Regatul Suediei, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord
(state membre ale Uniunii Europene) şi Republica Bulgaria şi România privind
aderarea Republicii Bulgaria şi a României la Uniunea Europeană, semnat de
România ia Luxemburg la 25 aprilie 2005, ratificat prin Legea nr. 157/2005, şi
întocmeşte periodic, la solicitarea autorităţii publice centrale pentru
protecţia mediului, rapoarte de evaluare pentru informarea acesteia;
c) urmăreşte îndeplinirea
cerinţelor legislaţiei de mediu din actele de reglementare, constată
neconformităţile şi ia măsurile care se impun în conformitate cu competenţele
stabilite de legislaţia în vigoare;
d) elaborează rapoartele în
formatele stabilite de Comisia Europeană, Agenţia Europeană de Mediu, Agenţia
Europeană pentru Chimicale, EUROSTAT şi de către secretariatele convenţiilor şi
protocoalelor în domeniul protecţiei mediului la care România este parte, cu
excepţia rapoartelor prevăzute de legislaţia din domeniul zgomotului ambiant,
şi le supune spre avizare autorităţii publice centrale pentru protecţia
mediului în vederea raportării acestora;
e) organizează, actualizează şi
gestionează sistemul informaţional şi baza de date referitoare la informaţia de
mediu, inclusiv a Biroului de asistenţă tehnică în domeniul chimicale;
f) asigură funcţionarea laboratoarelor naţionale de
referinţă pentru aer, deşeuri, zgomot şi vibraţii, radioactivitate;
g) elaborează anual Raportul
naţional privind starea mediului;
h) elaborează, actualizează şi monitorizează
implementarea Planului naţional de acţiune pentru protecţia mediului;
i) poate delega, conform prevederilor legale, în totalitate sau în parte, instituţiilor din subordine,
parcurgerea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului, precum şi a
celei de evaluare adecvată;
emiterea actelor de reglementare nu poate face obiectul delegării de
competenţă;
j) asigură realizarea anuală a
Inventarului Naţional al emisiilor de gaze cu efect de seră, denumit în continuare
INEGES, în conformitate
cu prevederile legislaţiei naţionale în vigoare în domeniul Sistemului naţional
pentru estimarea nivelului emisiilor antropice de gaze cu efect de seră
rezultate din surse sau din reţinerea prin sechestrare a dioxidului de carbon,
reglementate prin Protocolul de la Kyoto (SNEEGHG), pe care îl supune aprobării
autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului în vederea transmiterii
acestuia la Secretariatul Convenţiei-cadru a Naţiunilor Unite privind
schimbările climatice (UNFCCC), la Comisia Europeană, precum şi la Agenţia
Europeană de Mediu;
k) administrează Registrul naţional al emisiilor de
gaze cu efect de seră, conform prevederilor legale naţionale, ale Uniunii
Europene şi internaţionale în vigoare;
l) asigură implementarea
schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră,
sub coordonarea autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului;
m) elaborează Inventarul naţional de emisii de poluanţi
în atmosferă;
n) monitorizează stadiul implementării Agendei locale
21 la nivel regional şi local;
o) asigură funcţionarea Comisiei tehnico-economice care
aprobă/avizează, după caz, indicatorii tehnico-economici pentru obiectivele de
investiţii ale aparatului propriu şi ale agenţiilor din subordine şi care
urmează a fi transmişi autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului
în vederea analizei şi avizării în Comisia tehnico-economică proprie;
p) monitorizează activitatea custozilor ariilor
protejate;
3. atribuţii pentru realizarea funcţiei de coordonare a
activităţii agenţiilor regionale pentru protecţia mediului şi a agenţiilor
judeţene pentru protecţia mediului:
a) coordonează activitatea laboratoarelor agenţiilor
judeţene pentru protecţia mediului;
b) coordonează desfăşurarea
procesului de planificare de mediu la nivel regional şi local şi realizarea
planurilor de acţiune pentru mediu;
c) organizează şi coordonează secretariatele tehnice,
la nivel naţional, şi secretariatele comisiilor, constituite la propunerea
autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, şi asigură accesul
publicului la informaţia de mediu, precum şi participarea acestuia la luarea
deciziilor privind mediul;
d) coordonează administrarea ariilor naturale protejate
care nu sunt atribuite în custodie;
e) coordonează sistemul naţional de monitorizare a
factorilor de mediu;
4. atribuţii pentru realizarea funcţiei de autoritate
care emite acte de reglementare, potrivit prevederilor
legale:
a) reglementează activităţile
cu impact asupra mediului, inclusiv cele din domeniul prevenirii şi controlului
integrat al poluării, potrivit competenţelor stabilite în actele normative în
vigoare, şi coordonează aplicarea unitară a acestora, la nivel naţional;
b) constată neconformităţile
din actele de reglementare emise de instituţiile din subordine, în urma
controlului propriu sau la sesizare, şi dispune măsurile legale ce se impun;
5. atribuţii pentru realizarea
funcţiei de instruire şi perfecţionare a personalului aparţinând instituţiilor
publice din subordine:
a) asigură instruirea personalului aparţinând
instituţiilor publice din subordine cu privire la implementarea legislaţiei din
domeniul protecţiei mediului şi a măsurilor din planurile şi programele de
acţiune pentru protecţia mediului;
b) asigură instruirea personalului aparţinând
instituţiilor publice din subordine cu privire la elaborarea de proiecte pentru
protecţia mediului la nivel local, precum şi pentru elaborarea oricăror
rapoarte sau documente solicitate;
6. atribuţii pentru realizarea
funcţiei de reprezentare în domeniul său de activitate, în relaţiile interne şi
externe, conform mandatului acordat de către conducătorul autorităţii publice
centrale pentru protecţia mediului:
a) colaborează, în exercitarea
atribuţiilor sale, cu celelalte autorităţi ale administraţiei publice centrale
şi locale, instituţii publice, precum şi cu alte organisme interesate, în baza
mandatului acordat de autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului;
b) colaborează cu agenţii naţionale sau federale
similare şi desfăşoară acţiuni de cooperare internaţională, în limitele
mandatului acordat de autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului;
c) participă la programe şi
proiecte internaţionale şi la parteneriate în proiecte de interes public, cu
avizul autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului;
d) asigură legătura cu Agenţia
Europeană de Mediu prin centrele naţionale de referinţă desemnate la nivelul
Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului;
7. îndeplineşte şi alte atribuţii stabilite de autoritatea
publică centrală pentru protecţia mediului.
CAPITOLUL III
Conducerea şi structura organizatorică a Agenţiei Naţionale pentru
Protecţia Mediului
Art. 5. - (1) Agenţia Naţională
pentru Protecţia Mediului este condusă de un preşedinte, cu rang de secretar de
stat, ajutat de un vicepreşedinte, cu rang de subsecretar de stat.
(2) Preşedintele şi vicepreşedintele sunt numiţi şi
revocaţi din funcţie, în condiţiile legii, prin decizie a primului-ministru, la
propunerea conducătorului autorităţii publice centrale pentru protecţia
mediului.
(3) Preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Protecţia
Mediului numeşte şi eliberează din funcţie, în condiţiile legii şi a prezentei
hotărâri, personalul acesteia.
(4) In exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele
emite decizii şi aprobă instrucţiuni tehnice sau metodologice şi
regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare pentru instituţiile din
subordine, potrivit reglementărilor legale în vigoare.
(5) Preşedintele conduce
activitatea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi îndeplineşte
funcţia de ordonator secundar de credite.
(6) Preşedintele reprezintă
Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului în relaţiile cu autoritatea
centrală, cu alte autorităţi şi instituţii publice, cu persoane juridice şi
fizice române şi străine, precum şi în justiţie.
(7) Vicepreşedintele este înlocuitorul de drept al
preşedintelui şi îndeplineşte atribuţiile prevăzute în regulamentul de
organizare şi funcţionare.
(8) Regulamentul de organizare
şi funcţionare al Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului este aprobat
prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale pentru protecţia
mediului, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri, şi se supune actualizării periodic.
Art. 6. - (1) Structura organizatorică a Agenţiei
Naţionale pentru Protecţia Mediului este prevăzută în anexa nr. 1.
(2) Structura organizatorică, detaliată la nivel de
servicii, birouri şi compartimente, precum şi statul de funcţii sunt aprobate
prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale pentru protecţia
mediului, la propunerea preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Protecţia
Mediului. Aceasta se aprobă în limita numărului maxim de posturi şi a
fondurilor aprobate prin bugetul de stat şi repartizate prin ordin al
conducătorului autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului.
(3) Personalul din cadrul Agenţiei Naţionale pentru
Protecţia Mediului are calitatea de funcţionar public, cu excepţia personalului
care exercită activităţi de secretariat, administrative, de protocol şi de
deservire.
(4) Atribuţiile, sarcinile şi
răspunderile individuale ale personalului se stabilesc prin fişa postului, în
baza Regulamentului de organizare şi funcţionare al Agenţiei Naţionale pentru
Protecţia Mediului.
(5) Salarizarea funcţionarilor
publici şi a personalului contractual din cadrul Agenţiei Naţionale pentru
Protecţia Mediului se face potrivit reglementărilor legale în vigoare.
CAPITOLUL IV
Reorganizarea, funcţionarea şi atribuţiile
instituţiilor din subordinea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului
Art. 7. - (1) Agenţia Naţională pentru Protecţia
Mediului, agenţiile regionale pentru protecţia mediului şi agenţiile judeţene
pentru protecţia mediului funcţionează cu un număr maxim de 2.178 de posturi.
(2) Agenţia Naţională pentru
Protecţia Mediului, agenţiile regionale pentru protecţia mediului şi agenţiile
judeţene pentru protecţia mediului se reorganizează potrivit reglementărilor
legale în vigoare şi preiau unele atribuţii şi activităţi ale Ministerului
Mediului şi Pădurilor în domeniul administrării ariilor naturale protejate.
(3) Agenţiile judeţene pentru protecţia mediului cu
sediul în judeţele în care funcţionează agenţii regionale pentru protecţia
mediului se desfiinţează ca urmare a comasării prin absorbţie şi a preluării
activităţii lor de către agenţiile regionale pentru protecţia mediului din
judeţele respective.
(4) Prin excepţie de la
prevederile alin. (3), Agenţia pentru Protecţia Mediului Bucureşti se
desfiinţează ca urmare a comasării prin absorbţie şi a preluării activităţii
sale de către Agenţia Regională pentru Protecţia Mediului Bucureşti, iar
Agenţia pentru Protecţia Mediului Ilfov funcţionează cu un număr de posturi stabilit potrivit prevederilor art. 18 alin. (2).
(5) Agenţiile regionale pentru protecţia mediului
reorganizate potrivit alin. (3) şi (4) îndeplinesc şi atribuţiile prevăzute
pentru agenţiile judeţene sau a municipiului Bucureşti pentru protecţia mediului.
Art. 8. - (1) Personalul din cadrul agenţiilor judeţene
pentru protecţia mediului desfiinţate potrivit art. 7 alin. (3) se preia în
cadrul agenţiilor regionale pentru protecţia mediului, în limitele structurii
organizatorice aprobate.
(2) Fondurile aferente
personalului care este preluat de agenţiile regionale pentru protecţia mediului
se asigură prin preluarea alocaţiilor bugetare de la agenţiile judeţene pentru
protecţia mediului.
(3) Incadrarea personalului în numărul de posturi
aprobat şi pe noile funcţii din instituţia care îl preia, precum şi stabilirea
drepturilor salariale aferente se realizează în termenul legal, cu respectarea
regimului juridic aplicabil fiecărei categorii de funcţii.
(4) Incetarea raporturilor de
muncă sau de serviciu ale personalului, ca urmare a reorganizării potrivit
prezentei hotărâri, se face cu respectarea procedurilor legale aplicabile
categoriei de personal din care face parte, în termenul legal.
(5) Posturile corespunzătoare
funcţiilor de conducere din cadrul Agenţiei Naţionale pentru Protecţia
Mediului, precum şi din cadrul agenţiilor regionale şi judeţene pentru
protecţia mediului reorganizate potrivit art. 7 vor fi ocupate potrivit
prevederilor legale în domeniu.
(6) In cazul în care există mai mulţi funcţionari
publici decât numărul de posturi aprobat, care îndeplinesc condiţiile şi criteriile
specifice pentru a fi numiţi pe funcţiile de execuţie vacante din cadrul
agenţiilor regionale pentru protecţia mediului reorganizate potrivit art. 7,
ocuparea acestora se va face cu respectarea
prevederilor legale în domeniu.
Art. 9. - (1) Patrimoniul, creanţele şi datoriile
agenţiilor judeţene pentru protecţia mediului desfiinţate potrivit art. 7 alin.
(3) se preiau de către agenţiile regionale pentru protecţia mediului, pe bază
de protocol de predare-primire, în termen de 60 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentei hotărâri.
(2) Creditele bugetare neutilizate aferente agenţiilor
judeţene pentru protecţia mediului care se desfiinţează vor fi redistribuite de
către preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, în calitatea
sa de ordonator secundar de credite, agenţiilor regionale pentru protecţia
mediului care le preiau.
(3) Prin ordin al
conducătorului autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, la
propunerea preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, se
stabilesc orice alte măsuri de lichidare organizatorică şi patrimonială a
agenţiilor judeţene pentru protecţia mediului care se reorganizează, în
condiţiile legii.
(4) Drepturile şi obligaţiile
procesuale decurgând din litigiile aflate pe rolul instanţelor de judecată, în
care agenţiile judeţene pentru protecţia mediului, desfiinţate potrivit art. 7
alin. (3), au calitate procesuală, vor fi preluate de către agenţiile regionale
pentru protecţia mediului, prin structurile de specialitate.
Art. 10. -Agenţiile regionale pentru protecţia mediului
sunt constituite în fiecare regiune de dezvoltare, stabilită potrivit
prevederilor Legii nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională în România, cu
modificările şi completările ulterioare, astfel:
a) Agenţia Regională pentru Protecţia Mediului Bacău,
pentru Regiunea 1 - Nord-Est;
b) Agenţia Regională pentru Protecţia Mediului Galaţi,
pentru Regiunea 2 - Sud-Est;
c) Agenţia Regională pentru Protecţia Mediului Piteşti,
pentru Regiunea 3 - Sud-Muntenia;
d) Agenţia Regională pentru
Protecţia Mediului Craiova, pentru Regiunea 4 - Sud-Vest Oltenia;
e) Agenţia Regională pentru Protecţia Mediului
Timişoara, pentru Regiunea 5 - Vest;
f) Agenţia Regională pentru Protecţia Mediului
Cluj-Napoca, pentru Regiunea 6 - Nord-Vest;
g) Agenţia Regională pentru Protecţia Mediului Sibiu,
pentru Regiunea 7 - Centru;
h) Agenţia Regională pentru Protecţia Mediului
Bucureşti, pentru Regiunea 8 - Bucureşti-Ilfov.
Art. 11. - (1) Agenţiile regionale pentru protecţia
mediului îndeplinesc atribuţiile Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului
la nivel regional privind elaborarea şi implementarea politicilor şi
strategiilor de dezvoltare regională, realizarea planificării de mediu la
nivelul fiecărei regiuni, asigurarea asistenţei de specialitate în vederea
elaborării, revizuirii şi gestionării proiectelor şi programelor pentru
protecţia mediului la nivel regional, precum şi atribuţii privind implementarea
legislaţiei pentru protecţia mediului şi emiterea actelor de reglementare,
conform legislaţiei specifice.
(2) Agenţiile regionale pentru protecţia mediului au
următoarele atribuţii principale:
a) coordonează activitatea
agenţiilor judeţene pentru protecţia mediului din regiunea respectivă, pentru
domeniile stabilite în regulamentul de organizare şi funcţionare;
b) emit acte de reglementare în conformitate cu
competenţele stabilite prin prezenta hotărâre şi prin alte acte normative în
vigoare din domeniul protecţiei mediului;
c) urmăresc îndeplinirea
cerinţelor legislaţiei de mediu din actele de reglementare şi, în cazul
constatării unor neconformităţi, iau măsurile care se impun, în conformitate cu
competenţele stabilite de legislaţia în vigoare;
d) realizează validarea, prelucrarea şi sintetizarea
datelor şi informaţiilor de mediu la nivel regional, în vederea transmiterii la
Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului, pentru domeniile stabilite în regulamentele de organizare
şi funcţionare ale acestora;
e) elaborează, actualizează şi monitorizează planul
regional de acţiune pentru protecţia mediului şi colaborează la realizarea şi
aplicarea planurilor de acţiune pentru mediu la nivel judeţean;
f) asigură administrarea ariilor naturale protejate
care nu sunt atribuite în custodie;
g) elaborează măsurile minime
de conservare şi regulamentele ariilor naturale protejate care nu au
administraţie proprie sau custode;
h) monitorizează activitatea custozilor ariilor
naturale protejate din aria de competenţă;
i) implementează şi/sau sprijină implementarea
politicilor şi strategiilor privind educaţia ecologică şi conştientizarea
publicului în domeniul ariilor protejate;
j) colaborează cu agenţiile pentru dezvoltare regională
şi cu consiliile pentru dezvoltare regională la elaborarea şi monitorizarea
planului de dezvoltare regională;
k) elaborează periodic rapoarte privind starea
factorilor de mediu în regiunea respectivă, pe care le transmite Agenţiei
Naţionale pentru Protecţia Mediului şi le pune la dispoziţia publicului;
l) evaluează şi analizează
hărţile strategice de zgomot şi planurile de acţiune pentru reducerea nivelului
de zgomot, în cadrul comisiilor pe care le organizează la nivel regional;
m) colaborează la elaborarea şi monitorizarea
planurilor regionale de gestionare a deşeurilor cu autorităţile ce au
responsabilităţi în domeniu şi coordonează elaborarea planurilor judeţene de
gestionare a deşeurilor;
n) monitorizează activitatea de management al siturilor contaminate, la nivel regional;
o) participă la programe şi proiecte internaţionale şi
la parteneriate în proiecte de interes public, cu consultarea Agenţiei
Naţionale pentru Protecţia Mediului;
p) asigură accesul publicului la informaţia de mediu,
consultarea şi participarea acestuia la luarea deciziilor privind mediul;
q) îndeplinesc şi alte atribuţii stabilite de Agenţia
Naţională pentru Protecţia Mediului.
Art. 12. - (1) Conducerea agenţiei regionale pentru
protecţia mediului este asigurată de un director executiv, ajutat de un
director executiv adjunct, numit prin ordin al conducătorului autorităţii
publice centrale pentru protecţia mediului, la propunerea preşedintelui
Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, în condiţiile legii.
(2) Directorul executiv al agenţiei regionale pentru
protecţia mediului îndeplineşte funcţia de ordonator terţiar de credite.
Art. 13. - (1) Agenţiile judeţene pentru protecţia
mediului îndeplinesc atribuţiile Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului
de implementare a politicilor, strategiilor şi legislaţiei în domeniul
protecţiei mediului la nivel judeţean.
(2) Agenţiile judeţene pentru protecţia mediului au
următoarele atribuţii principale:
1. emit acte de reglementare în
conformitate cu competenţele stabilite în actele normative în vigoare sau de
către Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului;
2. prin excepţie de la prevederile art. 7 alin. (2) din
Hotărârea Guvernului nr. 1.076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare
a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, emit avize de mediu pentru
PUZ-uri şi PUD-uri aparţinând aceleiaşi localităţi, cu informarea prealabilă a
agenţiei regionale pentru protecţia mediului;
3. gestionează funcţionarea la
nivel local a laboratoarelor pentru analiza aerului, deşeurilor, zgomotului şi
vibraţiilor, precum şi a radioactivităţii mediului;
4. pot efectua, la cerere, măsurări şi analize de
laborator ale calităţii factorilor de mediu;
5. asigură operarea staţiilor
de monitorizare automată a calităţii aerului şi a radioactivităţii mediului şi
transmite datele către Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului;
6. efectuează monitorizarea
continuă a calităţii aerului şi a radioactivităţii mediului şi aplică măsurile
prevăzute de legislaţia specifică în cazul producerii
unor evenimente deosebite;
7. asigură colectarea şi
validarea datelor primare necesare evaluării calităţii aerului şi întocmesc
inventarele locale de emisii pe care le transmit Agenţiei Naţionale pentru
Protecţia Mediului;
8. elaborează periodic rapoarte privind starea factorilor de mediu la nivel local;
9. asigură elaborarea şi
punerea în aplicare a planurilor şi programelor de gestionare a calităţii aerului;
10. verifică modul de
implementare a proiectelor de tip „implementare în comun" (JI);
11. colectează şi gestionează
datele de activitate transmise de operatorii economici, în vederea transmiterii
acestora către Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului, pentru elaborarea
INEGES de către aceasta;
12. colectează şi gestionează
datele de activitate transmise de operatorii economici, în vederea realizării
inventarului local de emisii, pe care îl transmit la Agenţia Naţională pentru
Protecţia Mediului;
13. colectează date şi
elaborează rapoarte privind emisiile de poluanţi provenite din activităţile cu
impact semnificativ asupra mediului, inclusiv de la instalaţiile mari de
ardere;
14. nominalizează reprezentanţi
în cadrul comisiilor pentru evaluarea şi analizarea hărţilor strategice de
zgomot şi a planurilor de acţiune pentru reducerea nivelului de zgomot;
15. realizează centralizarea, validarea şi prelucrarea
datelor şi informaţiilor de mediu la nivel judeţean;
16. participă la elaborarea
planurilor de gestionare a deşeurilor şi la monitorizarea realizării
obiectivelor stabilite prin aceste planuri;
17. aprobă planurile elaborate
de operatorii economici în vederea eliminării echipamentelor care conţin sau
sunt contaminate cu bifenili poiicloruraţi (PCB), conform legislaţiei în
vigoare;
18. aprobă transportul
deşeurilor periculoase pe teritoriul României, conform legislaţiei în vigoare;
19. asigură identificarea,
promovarea şi monitorizarea implementării proiectelor prioritare din Planul
naţional de acţiune pentru protecţia mediului; elaborează şi actualizează
planul local de acţiune pentru mediu;
20. atribuie administrarea
ariilor naturale protejate, pe bază de convenţii de custodie, conform
legislaţiei în vigoare;
21. asigură administrarea
ariilor naturale protejate care nu sunt atribuite în custodie;
22. monitorizează activitatea
de administrare a ariilor naturale protejate;
23. elaborează măsurile minime
de conservare şi regulamentele ariilor naturale protejate care nu au
administraţie proprie sau custode;
24. implementează şi/sau
sprijină implementarea politicilor şi strategiilor privind educaţia ecologică
şi conştientizarea publicului în domeniul ariilor protejate;
25. derulează procedura de
evaluare adecvată pentru planuri/proiecte susceptibile să genereze un impact
semnificativ asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
26. realizează lista siturilor
contaminate/potenţial contaminate, decide asupra necesităţii realizării
investigării şi evaluării preliminare şi/sau de detaliu a zonelor contaminate,
analizează şi aprobă programele de remediere a zonelor în care solul şi
subsolul sunt afectate;
27. asigură accesul publicului
la informaţia de mediu, consultarea şi participarea acestuia la luarea
deciziilor privind mediul;
28. participă la programe şi
proiecte internaţionale şi la parteneriate în proiecte de interes public, cu
consultarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului;
29. îndeplineşte şi alte atribuţii stabilite de Agenţia
Naţională pentru Protecţia Mediului.
Art. 14. - (1) Conducerea agenţiei judeţene pentru
protecţia mediului este asigurată de un director executiv, numit prin ordin al
conducătorului autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, la
propunerea preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, în
condiţiile legii.
(2) Directorul executiv al agenţiei judeţene pentru
protecţia mediului îndeplineşte funcţia de ordonator terţiar de credite.
Art. 15. - (1) Structura organizatorică a agenţiilor
regionale şi judeţene pentru protecţia mediului se aprobă prin ordin al
conducătorului autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, la
propunerea preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, în
termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
(2) Statul de funcţii şi
regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare ale agenţiilor regionale şi
judeţene pentru protecţia mediului se aprobă prin decizie a preşedintelui
Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, la propunerea directorilor
executivi ai acestora, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri.
(3) Regulamentul-cadru de
organizare şi funcţionare al agenţiilor regionale şi judeţene pentru protecţia
mediului este supus actualizării periodic.
(4) Personalul de conducere din cadrul agenţiilor
regionale şi judeţene pentru protecţia mediului, altul decât cel prevăzut la
art. 12 alin. (1) şi la art. 14 alin. (1), este numit şi revocat din funcţie de
către preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, la propunerea
directorului executiv al agenţiei respective.
Art. 16. - (1) Personalul de conducere şi de execuţie
din cadrul agenţiilor regionale şi judeţene pentru protecţia mediului are
calitatea de funcţionar public, cu excepţia personalului care exercită
activităţi de secretariat, administrative, de protocol şi de deservire.
(2) Prin decizie a directorului executiv al agenţiei regionale sau judeţene pentru protecţia mediului şi cu
aprobarea preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, în cadrul
structurii organizatorice se pot organiza colective temporare, fără schimbarea
structurii organizatorice, în condiţiile legii.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 17. - (1) Finanţarea cheltuielilor curente şi de
capital ale Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi ale instituţiilor
din subordine se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul autorităţii
publice centrale pentru protecţia mediului.
(2) Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului şi
instituţiile publice din subordine pot beneficia de granturi, vărsăminte,
donaţii şi asistenţă financiară din partea unor organisme internaţionale, în
condiţiile legii.
Art. 18. - (1) Numărul maxim de posturi pentru aparatul
propriu al Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului este de 225, inclusiv
demnitarii şi personalul din cadrul cabinetului preşedintelui, iar pentru
agenţiile regionale şi judeţene pentru protecţia mediului este de 1.953 de
posturi.
(2) Posturile prevăzute la
alin. (1) pentru fiecare agenţie regională şi judeţeană pentru protecţia
mediului se repartizează prin decizie a preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru
Protecţia Mediului, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri.
(3) Incadrarea, salarizarea şi acordarea altor drepturi
ale funcţionarilor publici şi ale personalului contractual din cadrul Agenţiei
Naţionale pentru Protecţia Mediului şi al instituţiilor subordonate acesteia se
fac în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare aplicabile personalului
din instituţiile publice centrale şi structurilor subordonate acestora.
Art. 19. - (1) Instituţiile publice cu personalitate
juridică ce funcţionează în subordinea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia
Mediului, finanţate integral de la bugetul de stat, sunt prevăzute în anexa nr.
2.
(2) Repartizarea parcului de
mijloace de transport pentru instituţiile publice din subordinea Agenţiei
Naţionale pentru Protecţia Mediului se face prin decizie a preşedintelui
acesteia.
(3) Parcul auto şi norma de
consum lunar necesare desfăşurării activităţii Agenţiei Naţionale pentru
Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice din subordine sunt prevăzute în
anexa nr. 3.
Art. 20. -Anexele nr. 1-3 fac
parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 21. - La data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 459/2005 privind reorganizarea şi
funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 462 din 31 mai 2005, cu modificările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul mediului şi pădurilor,
Laszlo Borbely
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Mihai Constantin
Şeitan
Preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici,
Szakal Andras Zsolt
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA Nr. 11)
MINISTERUL MEDIULUI ŞI PĂDURILOR
AGENŢIA NAŢIONALĂ PENTRU PROTECŢIA MEDIULUI
STRUCTURA ORGANIZATORICA
225
|
Total personal
|
25 + 2
|
Funcţii publice de conducere + demnitari
|
189 + 9
|
Funcţii publice de execuţie + personal contractual
|
*) Se organizează la nivel de compartiment
1) Anexa nr. 1 este
reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2
Instituţiile publice cu personalitate juridică ce
funcţionează în subordinea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului,
finanţate integral de la bugetul de stat
8 AGENŢII REGIONALE PENTRU PROTECŢIA MEDIULUI (ARPM)
34 AGENŢII JUDEŢENE PENTRU PROTECŢIA MEDIULUI
(APM)
|
ARPM Bacău
|
APM Botoşani
|
APM Iaşi
|
APM Neamţ
|
APM Suceava
|
APM Vaslui
|
ARPM Galaţi
|
APM Brăila
|
APM Buzău
|
APM Constanta
|
APM Tulcea
|
APM Vrancea
|
ARPM Piteşti
|
APM Călăraşi
|
APM Dâmboviţa
|
APM Giurgiu
|
APM Ialomiţa
|
APM Prahova
|
APM Teleorman
|
ARPM Craiova
|
APM Gorj
|
APM Mehedinţi
|
APM Olt
|
APM Vâlcea
|
ARPM Timişoara
|
APM Arad
|
APM Caraş-Severin
|
APM Hunedoara
|
ARPM Cluj-Napoca
|
APM Bihor
|
APM Bistriţa-Năsăud
|
APM Sălaj
|
APM Satu Mare
|
APM Maramureş
|
ARPM Sibiu
|
APM Covasna
|
APM Mureş
|
APM Braşov
|
APM Alba
|
APM Harghita
|
ARPM Bucureşti
|
APM Ilfov
|
ANEXA Nr. 3
Parcul auto şi norma de consum lunar necesare
desfăşurării activităţii Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a
instituţiilor publice din subordine
Nr. crt.
|
Numărul maxim de autovehicule
|
Consumul/autovehicul/ ambarcatiune*)
(litri)
|
1.
|
191 autoturisme
|
300
|
2.
|
58 autolaboratoare/autoutilitare
|
300
|
3.
|
17 ambarcaţiuni
|
10 l/h x 40 ore/lună = 400
|
4
|
9 altele (remorci, peridoc etc.)
|
-
|
*) Pe perioada de valabilitate a Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 55/2010 privind unele măsuri de reducere a cheltuielilor
publice, consumul lunar de carburanţi se calculează conform prevederilor
acesteia.