HOTARARE Nr.
961 din 26 august 2009
privind aprobarea
Ghidului-cadru pentru elaborarea standardelor minime de calitate si a
standardelor minime de cost pentru serviciile publice descentralizate
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 596 din 28 august 2009
Având în vedere prevederile art. 33 alin. (8) lit. c)
şi d) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările
şi completările ulterioare,
în temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 9 din Legea-cadru a descentralizării nr. 195/2006,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Ghidul-cadru pentru elaborarea
standardelor minime de calitate şi a standardelor minime de cost pentru
serviciile publice descentralizate, denumit în continuare Ghidul-cadru,
prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 2. - (1) Ministerele de resort prevăzute în anexa
nr. 2 sunt obligate să stabilească serviciile publice descentralizate pentru
care vor elabora standardele minime de calitate şi standardele minime de cost
pentru serviciile publice descentralizate, denumite în continuare standarde,
până la data de 30 septembrie 2009.
(2) Standardele se aprobă prin hotărâre a Guvernului,
la propunerea ministerelor sau a celorlalte organe de specialitate ale
administraţiei publice centrale, cu avizul Ministerului Administraţiei şi
Internelor.
Art. 3. - (1) Ministerul Administraţiei şi Internelor,
în calitate de minister coordonator, asigură relaţiile dintre ministerele de
resort, Ministerul Finanţelor Publice şi autorităţile administraţiei publice
locale.
(2) In elaborarea standardelor ministerele de resort
vor utiliza Ghidul-cadru.
(3) Pentru elaborarea standardelor se vor constitui
grupuri de lucru compuse din specialişti ai ministerelor de resort prevăzute în
anexa nr. 2, precum şi ai Ministerului Finanţelor Publice.
(4) Constituirea grupurilor de lucru se va face prin
ordin comun al miniştrilor ministerelor de resort, al ministrului administraţiei
şi internelor şi al ministrului finanţelor publice, în termen de două zile de
la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei hotărâri.
Art. 4. - Raportarea stadiului elaborării standardelor
se realizează lunar către Ministerul Administraţiei şi Internelor, care va
informa Guvernul.
Art. 5. - Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul administraţiei şi
internelor,
Dan Nica
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXA Nr. 1
GHID-CADRU
pentru elaborarea standardelor minime de calitate şi
a standardelor minime de cost pentru serviciile publice descentralizate
CAPITOLUL I
Introducere
1.1. Procesul amplu de
transformare a unui sistem cu guvernare centrală într-un sistem în care
guvernarea locală să aibă un rol determinant implică fără îndoială un transfer
al competenţelor de la administraţia centrală către cea locală.
Strategia de reformă în administraţia publică,
transformările din economia ţării, transferul responsabilităţilor pentru unele
activităţi publice de la nivel central la nivel local, necesitatea creşterii
autonomiei locale, abordarea într-o manieră transparentă a domeniului
administraţiei publice locale au determinat necesitatea elaborării de standarde
minime de calitate şi de cost. Aceasta a fost determinată şi de necesitatea
îmbunătăţirii principiilor şi procedurilor bugetare, bazată atât pe experienţa
acumulată în ultimii ani, cât şi pe experienţa ţărilor europene şi tendinţele
existente pe plan mondial în domeniul reformei administraţiei publice.
Procesul de reformă are ca scop transformarea graduală
a actualului sistem, astfel încât acesta să răspundă atât cerinţelor curente,
cât şi exigenţelor viitoare pentru funcţionarea instituţiilor din administraţia
publică pe principiile utilităţii sociale şi asigurarea unui serviciu public de
calitate pentru cetăţeni. In acest sens au fost identificate următoarele
priorităţi:
- introducerea de noi instrumente, proceduri şi
mecanisme care să conducă la îmbunătăţirea gestionării fondurilor la nivel
local;
- creşterea calificării personalului specializat de la
nivelul colectivităţilor locale în gestionarea banilor publici;
- dezvoltarea parteneriatului la nivelul comunităţilor
locale. Un asemenea proces aduce noi provocări în sistemul de luare a
deciziilor la nivelul administraţiei publice centrale. Pe de o parte, Guvernul
este determinat să confere noi atribuţii şi responsabilităţi autorităţilor
administraţiei publice locale şi pe de altă parte însă, Guvernul doreşte să se
asigure de faptul că cetăţenii beneficiază de servicii de o anumită calitate
din partea autorităţilor administraţiei publice locale.
Legislaţia reprezintă instrumentul prin care Guvernul
stabileşte drepturile şi îndatoririle cetăţeanului, care pot fi traduse în
acest context prin definiţii ale calităţii serviciilor de care pot beneficia
cetăţenii. Astfel, legea defineşte standardul de calitate şi standardul de cost
pentru servicii.
Adeseori actele normative se limitează la a defini un
minim absolut de calitate pentru un anumit tip de serviciu. într-un sistem
descentralizat acest lucru aduce în prim-plan provocarea asigurării faptului că
serviciile publice sunt furnizate respectând politicile naţionale şi legislaţia
în vigoare.
1.2. Pentru a trece
peste o asemenea provocare, Guvernul trebuie să aplice noi metode de
management.
Prin prevederile art. 9 din Legea-cadru a
descentralizării nr. 195/2006 şi ale art. 33 alin. (8) lit. c) şi d) din Legea
nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările
ulterioare, s-a stabilit utilizarea de standarde de cost pentru prestarea
serviciilor publice către populaţie, precum şi de standarde pentru calitatea
serviciilor publice prestate către populaţie. Ambele standarde reprezintă atât
elemente-cheie în managementul modern al calităţii, cât şi instrumente
esenţiale în managementul serviciilor publice, într-un sistem descentralizat.
De aceea, în funcţie de cine este responsabil pentru un
anumit serviciu, ministerul de resort sau autoritatea
administraţiei publice locale, trebuie să se definească cerinţe adiţionale în
domeniul calităţii.
O altă provocare majoră într-un sistem descentralizat
este asigurarea faptului că fondurile destinate scopului pot acoperi cerinţele
din domeniul calităţii, pentru a garanta îndeplinirea promisiunii legate de
standardele minime de calitate, precum şi pentru a asigura faptul că fondurile
se încadrează în prevederile bugetului de stat, ţinându-se cont şi de capacitatea
financiară a populaţiei.
Prin prezentul ghid-cadru se promovează
documentul-cadru pentru direcţionarea acţiunii de definire, elaborare,
procesare şi utilizare, implementare şi monitorizare a unui set de standarde
minime de cost şi de calitate pentru principalele servicii publice
descentralizate.
CAPITOLUL II
Cadrul legal
2.1. Procesul de
reformă a administraţiei publice are la bază pachetul de legi ale reformei:
a) Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001
republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b) Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale
cu modificările şi completările ulterioare;
c) Legea-cadru a descentralizării nr. 195/2006;
d) Hotărârea Guvernului nr. 139/2008 privind aprobarea
Normelor metodologice de aplicare a Legii-cadru a descentralizării nr.
195/2006;
e) Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor
publici, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
f) Legea nr. 340/2004 privind prefectul şi instituţia
prefectului, republicată.
2.1.1. Legea nr. 195/2006, prin art. 2 lit. p) şi q),
defineşte standardele de calitate şi standardele de cost, iar prin art. 9 alin.
(1)-(4) prevede entităţile juridice care stabilesc şi actualizează periodic
standardele de cost pentru finanţarea unor servicii publice şi de utilitate
publică descentralizate şi standardele de calitate aferente asigurării
furnizării acestora, precum şi autorităţile responsabile pentru îndeplinirea
acestora.
2.1.2. Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările
ulterioare, instituie, prin art. 33 alin. (8) lit. c) şi d), obligaţia ca la
determinarea sumelor pentru echilibrarea bugetelor locale ale comunelor,
oraşelor şi municipiilor să se aibă în vedere standardele minime de cost şi
standardele minime de calitate pentru prestarea serviciilor publice către
populaţie.
2.2. Principiile
fundamentale, regulile generale şi cadrul instituţional pentru desfăşurarea
procesului de descentralizare administrativă şi financiară în România sunt
statuate prin prevederile Legii nr. 195/2006.
Actul normativ menţionat consolidează atribuţiile de
coordonare a procesului de descentralizare în toate etapele sale, subliniind
totodată caracterul intersectorial al descentralizării, necesitatea coordonării
permanente între actorii implicaţi, asumarea de către aceştia (inclusiv de
către destinatari - autorităţile administraţiei publice locale) a măsurilor
convenite.
De asemenea, se subliniază importanţa ca regulile
descentralizării să fie clar explicate şi respectate în vederea integrării
eforturilor separate ale ministerelor într-o politică de descentralizare
coerentă, sistematică si eficientă. Fiecare minister descentralizator trebuie
să respecte anumite principii, etape şi să prevadă măsuri obligatorii în
transferul competenţelor către autorităţile administraţiei publice locale.
In accepţiunea Legii nr. 195/2006, descentralizarea
este definită ca transferul de competenţă administrativă şi financiară, de
autoritate şi responsabilitate de la nivelul administraţiei publice centrale la
nivelul administraţiei publice locale sau către sectorul privat.
Obiectivul procesului de descentralizare se desfăşoară
în beneficiul cetăţeanului prin întărirea puterii şi a rolului autorităţilor
administraţiei publice locale în scopul dezvoltării economico-sociale a
unităţilor administrativ-teritoriale.
2.2.1. Principiile care guvernează procesul de
descentralizare, în general, şi orice iniţiativă sectorială, în special, sunt:
a) principiul subsidiarităţii;
b) principiul asigurării resurselor corespunzătoare
competenţelor transferate;
c) principiul asigurării unui proces de descentralizare
stabil şi predictibil;
d) principiul responsabilităţii autorităţilor
administraţiei publice locale în raport cu competenţele care le revin;
e) principiul echităţii în asigurarea accesului tuturor
cetăţenilor la serviciile publice;
f) principiul constrângerii bugetare.
Regulile clare ce trebuie respectate în orice
iniţiativă de descentralizare sectorială sunt următoarele:
a) Competenţele vor fi transferate la nivelul
administrativ cel mai apropiat de cetăţean, cu condiţia ca acesta să aibă şi
capacitatea de implementare necesară.
b) Selectarea competenţelor ce vor fi descentralizate
trebuie să aibă în vedere următoarele criterii:
1. eficienţa economică;
2. obţinerea economiilor de scară în furnizarea
serviciilor publice;
3. aria geografică a beneficiarilor serviciului
public.
c) Transferul competenţelor este însoţit obligatoriu
de resursele necesare exercitării lor.
d) Resursele actuale pentru exercitarea
responsabilităţilor de la nivel central vor fi transferate integral la nivel
local.
e) Autorităţile administraţiei publice locale trebuie
să respecte standardele minime de calitate în furnizarea serviciilor publice
descentralizate.
f) Inainte de generalizarea transferului de competenţe
la nivel naţional, ministerele de resort pot organiza faze-pilot pentru
testarea soluţiilor propuse.
g) Transferul de responsabilităţi va putea fi efectuat
selectiv, în funcţie de posibilităţile de implementare ale unităţilor
administrativ-teritoriale.
h) In situaţiile în care se constată lipsa sau
insuficienţa capacităţii administrative a unei autorităţi a administraţiei
publice locale, competenţele respective se transferă consiliului judeţean pe
raza căruia se află unitatea administrativ-teritorială în cauză, până în
momentul remedierii situaţiei respective.
i) Setul de indicatori pentru evaluare, precum şi
nivelurile capacităţii administrative vor fi elaborate pentru fiecare proces de
descentralizare sectorială.
2.2.2. Structura instituţională a procesului de
descentralizare
a) In vederea asigurării unui proces de
descentralizare integrat şi eficient, rolul de coordonator tehnic al procesului
de descentralizare ce revine Ministerului Administraţiei şi Internelor a fost
întărit, acesta devenind avizator al tuturor iniţiativelor de descentralizare
sectorială ale ministerelor de resort.
b) Are în centru Ministerul Administraţiei şi
Internelor, care va fi implicat în toate etapele parcurse atât de ministerele
de linie, cât şi de către unităţile administrativ-teritoriale în transferarea,
respectiv preluarea şi implementarea competenţelor.
c) Ministerul Administraţiei şi Internelor, împreună
cu Ministerul Finanţelor Publice, va avea un rol important şi în elaborarea şi
monitorizarea politicii de descentralizare financiară şi fiscală.
d) Ministerul Administraţiei şi Internelor va gestiona
programe naţionale de dezvoltare adresate autorităţilor administraţiei publice
locale, în vederea creşterii capacităţii administrative a acestora şi a
stimulării asocierii unităţilor administrativ-teritoriale.
e) Ministerul Administraţiei şi Internelor, împreună
cu ministerele de resort şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei
publice centrale, va propune Guvernului termenele-limită până la care vor fi
finalizate strategiile sectoriale de descentralizare şi standardele minime de
cost şi calitate în furnizarea serviciilor publice şi de utilitate publică
descentralizate.
2.2.3. Competenţele autorităţilor administraţiei
publice locale
Elementul de noutate îl constituie structurarea
acestora pe niveluri administrative, respectiv nivelul judeţean şi nivelul
comunelor şi oraşelor; în cadrul fiecărui nivel se disting următoarele
competenţe: exclusive, partajate şi delegate.
a) Autorităţile administraţiei publice locale trebuie
să informeze cetăţenii, în mod constant, corect şi la timp, cu privire la
calitatea şi costul serviciilor publice oferite.
b) Cetăţeanul trebuie să fie informat cu privire la
competenţele comunei/oraşului sau ale judeţului în care locuieşte, astfel încât
să conştientizeze cine este responsabil pentru calitatea serviciilor publice
care îi sunt oferite.
c) Guvernul trebuie să deţină structura alocării
competenţelor pe niveluri administrative pentru a determina necesarul de
transferuri financiare către fiecare dintre acestea şi pentru a corecta
eventuale deficienţe. Astfel, Guvernul va avea posibilitatea să aloce
unităţilor administrativ-teritoriale fonduri cât mai apropiate valoric de
nevoile reale ale acestora.
d) O structură precisă a alocării competenţelor este
deosebit de importantă pentru iniţiativele ulterioare de descentralizare şi
pentru reliefarea unor anomalii existente în prezent.
2.2.4. Cooperarea cu structurile asociative ale
unităţilor administrativ-teritoriale este statuată pe parcursul întregii legi.
Aceasta este cu atât mai importantă cu cât autorităţile administraţiei publice
locale trebuie să îşi asume noile competenţe.
2.2.5. Cooperarea în ceea ce priveşte descentralizarea
financiară este instituţionalizată prin Comitetul naţional pentru finanţe
publice locale.
CAPITOLUL III
Alocarea responsabilităţilor într-un sistem
descentralizat
3.1. Descentralizarea
redefineşte responsabilităţile ministerelor ca parte a administraţiei publice
centrale, precum şi pe cele ale autorităţilor administraţiei publice locale,
atunci când autoritatea, competenţele şi responsabilităţile sunt transferate de
la nivelul autorităţilor administraţiei publice centrale la nivelul
autorităţilor administraţiei publice locale.
Rolul Guvernului rămâne acelaşi, acesta formulând în
continuare obiectivele globale, strategiile, politicile generale şi sectoriale,
elaborarea şi aprobarea actelor normative etc.
In noul context implementarea va trece din responsabilitatea
ministerelor de resort în responsabilitatea autorităţilor administraţiei
publice locale şi, pe cale de consecinţă, trebuie redefinit rolul ministerelor.
Două sunt ministerele responsabile cu coordonarea pe
orizontală a descentralizării:
a) Ministerul Administraţiei şi Internelor este
responsabil cu coordonarea descentralizării administrative;
b) Ministerul Finanţelor Publice este responsabil cu
coordonarea descentralizării financiar-fiscale.
Ministerele de resort operează pe verticală pe sectorul
lor de activitate, punând accent pe standarde profesionale din cadrul
obiectivelor sectoriale.
Autorităţile administraţiei publice locale depun
eforturile specifice în scopul de a implementa obiectivele globale etc. în
furnizarea de servicii operaţionale.
Figura de mai sus ilustrează schema sistemului
administrativ public. *)
3.2. Aşteptările
actorilor implicaţi
Intr-un sistem în care există actori numeroşi -
ministere, autorităţi ale administraţiei publice locale, instituţii publice
centrale şi locale, sindicate etc. -, precum şi cerinţe profesionale multiple,
există riscul apariţiei conflictului de interese. Interesele contradictorii pot
fi însă evitate printr-o descriere clară a rolului fiecăruia, precum şi prin
furnizarea de reguli clare de cooperare şi luare a deciziilor. Problema poate
fi evitată prin încheierea de protocoale între ministerul coordonator,
ministerele de resort, autorităţi ale administraţiei publice locale, instituţii
publice centrale şi locale, sindicate etc, cu specificarea clară a atribuţiilor
fiecăruia dintre ele.
De asemenea, nu trebuie neglijate aşteptările
cetăţeanului în materie de calitate a serviciilor furnizate care pot sau nu pot
depăşi nivelul actual, iar cetăţenii sunt nemulţumiţi. Şi această problema se
poate evita prin informarea cetăţenilor cu specificarea clară a serviciilor la
care se pot aştepta.
Numai atunci când toţi cei implicaţi în proces vor şti
ce să furnizeze - respectiv la ce să se aştepte - va fi posibilă evitarea
conflictelor inutile.
O modalitate de a garanta corelarea aşteptărilor cu
serviciile furnizate este prin utilizarea standardelor minime de cost şi de
calitate.
3.3. Atribuţiile
ministerelor responsabile cu coordonarea pe orizontală şi pe verticală a
procesului de descentralizare
3.3.1. Ministerul Administraţiei şi Internelor:
a) asigură relaţiile dintre Ministerul Finanţelor
Publice şi ministerele de resort cu autorităţile administraţiei publice locale;
b) colectează de la autorităţile administraţiei publice
locale, analizează şi interpretează date statistice necesare elaborării
standardelor minime de cost şi de calitate, care nu se află în posesia
celorlalte ministere;
c) participă la elaborarea standardelor minime de cost
şi, după caz, de calitate, prin reprezentanţii din cadrul diferitelor grupuri
de lucru;
d) facilitează organizarea unor reuniuni de consultare
cu toţi factorii implicaţi;
e) participă la elaborarea unor proiecte de acte
normative necesare implementării standardelor minime de cost şi, după caz, de
calitate;
f) oferă consultanţă ministerelor de resort în vederea
accesării de către acestea a unor fonduri structurale pentru asigurarea
finanţării asistenţei tehnice în vederea realizării standardelor minime de cost
si de calitate.
3.3.2. Ministerul Finanţelor Publice:
a) colectează, analizează şi interpretează date
financiare privind bugetele locale, necesare elaborării standardelor minime de
cost şi de calitate;
b) participă la elaborarea standardelor minime de cost
şi, după caz, de calitate, prin reprezentanţii din cadrul diferitelor grupuri
de lucru;
c) utilizează standardele minime de cost la
fundamentarea sumelor defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru
finanţarea unor cheltuieli cu serviciile descentralizate la nivelul judeţelor,
respectiv al comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor şi municipiului
Bucureşti, după caz;
d) participă la elaborarea unor proiecte de acte
normative necesare implementării standardelor minime de cost şi, după caz, de
calitate.
3.3.3. Ministerele de resort:
a) colectează date statistice necesare pentru
elaborarea standardelor minime de cost şi de calitate de la instituţiile
subordonate sau aflate în domeniul lor de reglementare;
b) centralizează, analizează şi interpretează datele
statistice şi financiare colectate în vederea elaborării standardelor minime de
cost şi de calitate;
c) elaborează standarde minime de cost şi de calitate;
d) organizează şi efectuează simulări ale standardelor
minime de cost elaborate;
e) asigură corelarea dintre standardele minime de cost şi
de calitate;
f) elaborează proiecte de acte normative necesare
implementării standardelor minime de cost şi de calitate;
g) organizează reuniuni cu participarea tuturor
factorilor interesaţi, în vederea consultării asupra standardelor minime de
cost şi de calitate elaborate;
h) monitorizează implementarea standardelor minime de
cost şi de calitate;
i) diseminează rezultatele obţinute în urma acestui
proces;
j) la ministerele de linie, care au în subordine, sub
autoritate şi în coordonare structuri organizate sub formă de regii autonome,
companii/ societăţi naţionale, societăţi comerciale, filiale ale unor societăţi
comerciale şi instituţii publice care prestează servicii publice
descentralizate şi/sau care urmează a fi descentralizate, elaborarea standardelor
minime de calitate şi de cost se realizează de către structurile respective,
sub coordonarea ministerului de linie. Ministerul de linie
monitorizează implementarea standardelor minime de calitate şi de cost.
*) Figurile din prezenta anexă sunt reproduse în
facsimil.
CAPITOLUL IV
Standardele minime de calitate
4.1. Standardele minime
de calitate determină costurile
A stabili un standard pentru un anumit serviciu
înseamnă a descrie ceea ce beneficiarul acelui serviciu poate să aştepte din
partea unui furnizor sau a unui producător, standardul putând constitui, de
asemenea, un factor hotărâtor în alegerea preţului pentru respectivul serviciu.
Standardele de calitate au fost utilizate în sectorul
privat, îndeosebi în sectorul de producţie, pentru a asigura faptul că toate
produsele sunt fabricate în conformitate cu standardul dorit.
Sistemele de asigurare a calităţii, de exemplu
standardele DIN (din anul 1917) şi ISO (din anul 1947), sunt norme industriale
internaţionale pe care - atunci când sunt adoptate - compania trebuie să le
utilizeze şi în sistemul propriu de management al calităţii.
Mai târziu, în sectorul privat, au fost dezvoltate
normele ISO 9000 pentru managementul calităţii cu scopul de a asigura faptul că
standardele de calitate constituie punctul de referinţă în management.
In Programul de măsuri pentru combaterea birocraţiei în
activitatea de relaţii cu publicul, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
1.723/2004, cu modificările ulterioare, la lit. A pct. III „Măsuri pe termen
lung", lit. a) prevede: „implementarea sistemului de management al
calităţii, respectiv al procesului de certificare a calităţii serviciilor- ISO
9001, pentru serviciile către cetăţeni".
La nivel european nu există standarde asemănătoare
pentru costuri, dar există standarde pentru bugete şi pentru contabilitate.
Cu toate acestea, costurile sunt întotdeauna stabilite
atunci când standardul de calitate este stabilit.
In sectorul de producţie, costul unui anumit produs
este stabilit de costul de piaţă al ingredientelor folosite în fabricarea
produsului, precum şi de preţul forţei de muncă, utilajelor, energiei etc.
necesare pentru a fabrica produsul.
Nu există standarde/norme internaţionale sau ale
Uniunii Europene care să definească calitatea şi costul pentru furnizarea
serviciilor publice.
In general, calitatea unui serviciu public apare
descrisă în textul unei legi sau al unei legislaţii secundare. în acest fel
textul de lege este obligatoriu pentru ca administraţia responsabilă să îl respecte
şi, în consecinţă, standardul de calitate respectiv trebuie privit ca un
standard minim.
Intr-o ţară în care furnizarea serviciilor este
descentralizată, faptul că autorităţile administraţiei publice locale descriu
în amănunt standardele locale pentru furnizarea anumitor servicii, de exemplu:
protecţia şi îngrijirea copiilor instituţionalizaţi, îngrijirea vârstnicilor
din căminele de bătrâni, a bolnavilor din căminele-spital etc, este un lucru
obişnuit.
Este de semnalat, de asemenea, că autorităţile
administraţiei publice locale care au hotărât să externalizeze anumite servicii
către furnizorii privaţi folosesc o descriere vastă şi detaliată a ceea ce
furnizorul privat trebuie să execute conform contractului. Descrierea
constituită astfel ca parte din contract echivalează cu un standard minim de
calitate.
Utilizarea standardelor necesită un control foarte bine
organizat şi naşte instituirea unor proceduri prin care se continuă acest
control, grupate sub denumirea de management al calităţii.
Ideal pentru autorităţile administraţiei publice
responsabile cu asigurarea furnizării unui serviciu de calitate ar fi ca
cerinţele din legislaţie să fie transcrise sub forma unui set de linii
directoare care să explice ce trebuie făcut în conformitate cu prevederile
legii.
Totodată, trebuie subliniat faptul că acolo unde
resursele financiare aflate la dispoziţia autorităţilor administraţiei publice
locale permit este posibilă sporirea standardelor minime de calitate peste
nivelul stabilit prin lege, acesta fiind considerat ca fiind minim - spre
exemplu, acolo unde un minister de linie urmăreşte îndeplinirea anumitor
standarde profesionale pentru competenţe specifice spitalelor, asistenţei
sociale, şcolilor, construcţiilor de imobile, construcţiilor de drumuri şi poduri
etc.
Astfel, în general, o premisă pentru calcularea
costului unui anumit serviciu este ca toate elementele privitoare la cost să
fie definite. Definiţiile se găsesc de obicei în specificaţiile de buget.
Pentru a avea un management economic public este obligatoriu să existe un număr
suficient de specificaţii.
4.2. Paşii de urmat
pentru întocmirea standardelor minime de calitate:
a) stabilirea unor obiective;
b) întocmirea standardelor minime de calitate;
c) calcularea costurilor referitoare la standardele
minime;
d) negocierea standardelor minime de calitate şi a
costurilor;
e) implementarea standardelor minime;
f) monitorizarea respectării standardelor minime;
g) evaluarea/calitatea procesului de îmbunătăţire a
serviciilor publice.
Schema de mai sus prezintă paşii ce trebuie urmaţi
pentru întocmirea, implementarea şi îmbunătăţirea (dacă este cazul)
standardelor.
4.3. Intocmirea
standardelor minime de calitate
Cel mai adesea standardul minim de calitate este
definit ca standardul cel mai scăzut de calitate care se aplică unui serviciu
furnizat cetăţenilor şi care îndeplineşte cerinţele stabilite prin legi.
Potrivit definiţiei de mai sus înseamnă că toate
autorităţile administraţiei publice locale trebuie să respecte cerinţele
incluse în lege cu privire la un standard minim de calitate şi să îşi asume
responsabilitatea furnizării serviciului descris în textul de lege.
Rareori legile sunt scrise într-un mod atât de
operaţional încât cerinţele acestora să poată fi îndeplinite imediat. De aceea,
elaborarea unui standard de calitate presupune transcrierea cerinţelor din
legislaţie sub forma unui set de linii directoare care va ajuta autorităţile
administraţiei responsabile de furnizarea serviciului respectiv să înţeleagă ce
anume are de făcut şi cum să acţioneze, respectând legea. Poate apărea, de
asemenea, şi situaţia în care legea nu a inclus toate elementele unui anumit
serviciu; în acest caz standardele pot acoperi golurile.
Standardul minim de calitate care explică cerinţele
legislaţiei poate fi insuficient pentru anumite sarcini. Trebuie aşadar să fie
posibilă sporirea standardelor minime de calitate peste nivelul stabilit prin
lege, acolo unde resursele financiare aflate la dispoziţia autorităţilor
administraţiei publice locale permit acest lucru.
Ilustrarea schematică a principiului transpunerii
legislaţiei în standarde naţionale operaţionale minime şi cum îşi pot spori
administraţiile locale standardele proprii în funcţie de nevoi
Exemplu: Standardul
minim inclus în lege poate specifica faptul că educaţia primară se va desfăşura
într-o şcoală. Totuşi, nu defineşte ce poate fi înţeles prin termenul
„şcoală", dacă şcoala trebuie să beneficieze de energie termică din luna
octombrie până în luna mai, sau care ar trebui să fie temperatura minimă în
sala de curs astfel încât să nu se îmbolnăvească elevii, sau dacă şcoala este
racordată la sistemul de alimentare cu apă etc. De asemenea, în lege pot să nu
fie definite standardele de întreţinere a şcolii şi nici cerinţe de aducere la
zi a materialelor didactice etc. Aceste competenţe sunt lăsate în grija
autorităţilor administraţiei publice locale.
Un standard de calitate trebuie să cuprindă definiţiile
tuturor elementelor necesare pentru existenţa unui anumit serviciu, astfel
încât să se asigure furnizarea serviciului în concordanţă cu cerinţele
existente şi, de asemenea, să se poată calcula costul serviciului.
4.4. Conţinutul
standardului minim de calitate şi cadrul general
Valorile standardelor minime de calitate şi obiectivele
aferente acestora trebuie precizate pentru fiecare categorie de beneficiari
direcţi.
4.5. Scopul şi
obiectivele standardului minim de calitate Primul pas urmat în întocmirea unui
standard de calitate este explicarea motivului pentru care acesta, şi nu altul,
este întocmit. Numărul mare de factori de decizie care vor fi implicaţi în
procesul de decizie pentru sau împotriva acelui standard vor trebui să cunoască
premisele, scopul, beneficiarii acestuia, precum şi impactul pe care acest
standard îl va avea asupra economiei şi finanţelor şi alte câteva consecinţe
derivate din acele standarde minime de calitate propuse.
4.5.1. Premisele
Utilizatorul (sau oricare alt cititor) standardului
minim de calitate trebuie să deţină suficiente cunoştinţe despre premisele
acelui serviciu pentru a înţelege conţinutul şi domeniul standardului
respectiv.
Premisele care trebuie descrise pot fi găsite în
politicile şi legile privitoare la acel sector. De asemenea, este utilă
adăugarea unor citate din lucrări şi documente care au fost întocmite înainte
de adoptarea legii respective.
Se recomandă evidenţierea premiselor profesionale
pentru acel serviciu în scopul înţelegerii oricăror consideraţii speciale,
profesionale - referitoare la pedagogie, sănătate, mediu, societate, economie
sau la alte domenii relevante.
4.5.2. Definirea scopului
Factorii de decizie şi utilizatorii standardelor minime
de calitate trebuie să cunoască scopul exact pentru care se creează acel
standard, pentru a-l respecta şi a respecta cerinţele conţinute în standard.
Pentru aceasta trebuie să se realizeze o descriere
clară a ceea ce se obţine prin respectarea standardului respectiv. Aceasta ar
putea arăta astfel:
- scopul standardului educaţional este de a asigura că
toţi copii cu vârsta între 6 şi 16 ani să primească o educaţie în limba română,
să înveţe istoria, geografia, ştiinţele exacte etc. pentru ca aceştia să poată
contribui în calitate de membri ai societăţii la progresul României;
- scopul aplicării standardelor pentru alimentarea cu
apă este acela de a se asigura că cetăţenii beneficiază de apă potabilă curată
şi sănătoasă în propriile case, pentru a minimiza riscul apariţiei bolilor şi a
maximiza condiţiile de păstrare a sănătăţii.
4.5.3. Stabilirea obiectivelor standardului minim de
calitate
Obiectivele ar putea fi formulate astfel:
- în domeniul educaţiei primare, asigurarea unor şanse
educaţionale egale în toată ţara; sau
- garantarea faptului că toţi cetăţenii au acces la o
bibliotecă pe o rază de 15 km de la locuinţa lor; sau
- garantarea faptului că toate gospodăriile beneficiază
de apă potabilă proaspătă şi curată prin conductele amenajate în acest scop;
sau
- asigurarea aceloraşi condiţii de asistenţă socială
pentru toţi asistaţii de pe cuprinsul ţării.
4.6. Structura unui
standard minim de calitate
4.6.1. Caracteristicile unui standard minim de
calitate:
a) exprimă un nivel minim;
b) asigură o abordare unitară a serviciilor pentru
diferite categorii de beneficiari;
c) necesită ataşarea unor indicatori de monitorizare şi
evaluare;
d) trebuie să fie formulat clar, concis;
e) să fie măsurabil.
4.6.2. Formularea standardului minim de calitate
In definirea unui standard minim de calitate este
necesar să fie cuprinse răspunsurile la următoarele întrebări: Cui i se
adresează serviciul? Cum se face furnizarea serviciului? Când? Unde?...
In formularea standardului minim de calitate trebuie să
se regăsească cerinţa clar exprimată, rezultatele şi indicatorii de evaluare şi
monitorizare.
4.6.3. Tipuri de servicii care fac obiectul
standardului minim de calitate
- identificarea serviciilor;
- denumirea activităţilor, identificarea domeniilor de
interes în asigurarea calităţii.
4.6.4. Scopul şi obiectivele serviciului
- fiecare minister de resort trebuie să îşi identifice
scopul şi obiectivele serviciilor descentralizate sau care urmează a fi
descentralizate, rezultatele aşteptate şi nevoile ce trebuie acoperite.
4.6.5. Beneficiarii direcţi ai serviciului
In această secţiune vor fi specificaţi beneficiarii,
potrivit legislaţiei în vigoare, şi se va răspunde la întrebarea firească ce
apare atunci când se citeşte un standard minim de calitate: „cine beneficiază
de aceste standarde?".
Se vor descrie criteriile potrivit cărora anumiţi
cetăţeni pot fi calificaţi drept beneficiari ai serviciului respectiv. Exemplu:
beneficiile serviciului sunt direcţionate spre pensionari, copii de la 6 la 16
ani, toţi cetăţenii etc. sau standardele sunt direcţionate spre un grup
minoritar, persoane cu deficienţe sau cu handicap, copii instituţionalizaţi
etc.
4.6.6. Delimitarea activităţilor specifice şi a
activităţilor conexe
In această secţiune trebuie stabilite, în mod clar,
limitele dintre serviciile conexe care se suprapun cu serviciul respectiv.
Activitatea specifică este activitatea de bază în
furnizarea serviciului, iar activitatea conexă sprijină derularea activităţii
specifice serviciului.
4.7. Legislaţia în
vigoare privind serviciul
Se vor menţiona actele normative în vigoare care
reglementează domeniul şi serviciul respectiv, incluzând cele mai importante
acte normative: legi, hotărâri ale Guvernului, ordine, instrucţiuni şi alte
documente oficiale care determină îndeplinirea standardului minim de calitate.
4.8. Accesarea
serviciului
Se vor stabili criteriile care reglementează
accesibilitatea la serviciul pentru care se elaborează standardul minim de
calitate, specificându-se şi dacă serviciul respectiv este accesat obligatoriu
sau la cerere.
4.8.1. Criteriul de acces
Trebuie să se ţină cont de principiile şi de criteriile
desprinse din legislaţia în vigoare.
4.8.2. Procesarea cererilor (aplicaţiilor) pentru
accesul la un anume serviciu, a aprobării sau neaprobării accesului la
serviciu.
4.8.2.1. Modalităţi ale beneficiarului de a avea acces
la serviciu: când să aplice, unde, pentru cât timp, cine răspunde, care este
modalitatea de răspuns?
4.8.2.2. Modalităţi de procesare a cererii: care este
perioada de timp alocată răspunsului şi sub ce formă se va da rezoluţia
cererii?
4.9. Organizarea şi
gestionarea serviciului
Modul de organizare, gestionare şi furnizare a
serviciului. Se vor face referiri la capacitatea instituţională, eficacitatea
serviciului şi managementul calităţii (implementarea unui sistem de management
al calităţii în instituţia furnizorului pentru optimizarea activităţii).
4.9.1. Relaţiile de subordonare din echipa sau
instituţia care furnizează serviciul
Se stabilesc instituţiile răspunzătoare de furnizarea
serviciului şi către cine raportează acestea.
4.9.2. Comisii sau consilii existente
Enumerarea comisiilor sau consiliilor existente în
legătură cu furnizarea serviciului respectiv.
4.10. Resursele umane
în furnizarea serviciului
Se specifică în detaliu necesarul de resurse umane
pentru furnizarea unui serviciu de calitate, profilul profesional al
angajaţilor, cum se face selecţia şi angajarea personalului, care sunt
procedurile de dezvoltare a resurselor umane, care sunt drepturile şi
obligaţiile personalului din cadrul serviciului furnizat, care sunt drepturile
şi obligaţiile beneficiarilor unui serviciu.
4.10.1. Profilul profesional al personalului
Se va specifica pentru fiecare serviciu/activitate în
parte nivelul de calificare şi specializare adecvate cerinţelor specifice
posturilor, precum şi cerinţele profesionale ale personalului necesar în
vederea furnizării serviciului respectiv şi includerea membrilor personalului
în categorii de calificare în funcţie de fişa postului şi repartizarea acestora
în cadrul organizaţiei.
Se va cuantifica numărul de persoane necesar fiecărei
categorii.
Se va ataşa la descriere şi organigrama instituţiei
furnizoare a serviciului.
4.10.2. Selecţia şi angajarea personalului
Se va elabora un standard care să specifice procedurile
de selecţie şi angajare în conformitate cu legislaţia în vigoare.
4.10.3. Necesarul de personal raportat la cerinţele
serviciului (incluzând şi nevoile beneficiarului)
In elaborarea standardului se va ţine cont de
legislaţia în vigoare.
4.10.4. Obiective şi proceduri de dezvoltare a
resurselor umane
Se vor formula standarde care să facă referire la
obiectivele şi procedurile de dezvoltare a resurselor umane din cadrul
instituţiei furnizoare de serviciu.
4.10.5. Drepturile şi obligaţiile personalului din
cadrul serviciului furnizat
Se va formula un standard care va avea ca cerinţă
existenţa unui document care să conţină drepturile şi obligaţiile personalului
din cadrul serviciului furnizat, precum şi regulile de conduită a acestuia faţă
de beneficiar.
4.10.6. Drepturile şi obligaţiile beneficiarilor unui
serviciu
Se va formula, de asemenea, un standard care va avea ca
cerinţă existenţa unui document, care să conţină drepturile şi obligaţiile
beneficiarului, precum şi regulile de conduită a acestuia.
4.10.7. Cine furnizează serviciul (public, privat)
Se va specifica dacă furnizorul serviciului este:
- o autoritate a administraţiei publice (centrală sau
locală);
- o societate pe acţiuni (S.A.);
- o societate cu răspundere limitată (S.R.L.);
- un parteneriat public-privat.
Se va specifica, de asemenea, dacă pentru furnizarea
serviciului respectiv se va organiza licitaţie.
4.10.8. Elaborarea unui set de indicatori
Pentru fiecare standard în parte se va elabora un set
de indicatori în vederea respectării acestuia.
Standardul de calitate reprezintă o declarare a
serviciului şi în mod normal va funcţiona ca referinţă în organizarea şi
operarea serviciilor. Intr-o oarecare măsură, standardul de calitate poate fi
folosit pentru a verifica dacă serviciul este sau nu este furnizat aşa cum a
fost solicitat. Totuşi, pentru o bună monitorizare a performanţei, este necesar
să se adauge măsuri de cuantificare adiţionale pentru unele dintre standardele
descrise.
Indicatorii de performanţă pot fi stabiliţi pentru a
măsura performanţa furnizorului de servicii, precum şi pentru a verifica dacă
serviciile furnizate respectă standardele minime de calitate aferente.
Indicatorii de cost pot fi stabiliţi pentru a
monitoriza eficienţa managementului costurilor, precum şi raportul
cost/eficienţă al serviciului în comparaţie cu indicatorii rezultatelor.
Indicatorii de cost se pot stabili destul de uşor cu ajutorul rapoartelor
bugetare şi contabile ale furnizorului.
Indicatorii de rezultat pot fi stabiliţi pentru a
măsura impactul serviciului asupra beneficiarului, spre exemplu:
- se poate lua performanţa elevilor ca indicator de
calitate al procesului de predare al profesorului;
- un indicator de calitate al clădirii şcolii poate fi
frecvenţa îmbolnăvirilor, precum răceli, bronşite etc;
- procentul de pacienţi care s-au însănătoşit poate fi
luat drept indicator de calitate al abilităţii personalului medical de a
ameliora starea de sănătate a pacienţilor.
4.11. Furnizarea
serviciului: categoriile de activităţi şi metodele de lucru
Această secţiune este centrată pe detalierea
activităţilor necesare în furnizarea unui serviciu.
Cum se solicită furnizarea serviciului:
Mai întâi trebuie stabilit dacă furnizarea unui anumit
serviciu trebuie sau nu să fie solicitată. Dacă acest lucru este necesar,
atunci se vor preciza:
- numele şi adresa instituţiei unde trebuie
adresată/depusă solicitarea;
- cât timp trebuie să aştepte solicitantul răspunsul la
cererea sa;
- cum şi unde poate un solicitant să facă recurs/să
conteste decizia, în cazul în care îi este respinsă furnizarea serviciului.
Serviciul furnizat
Se va descrie în amănunt serviciul care trebuie
furnizat. Descrierea îi va ajuta pe beneficiari să înţeleagă la ce se pot
aştepta şi, respectiv, la ce să nu se aştepte.
Un alt scop al descrierii este acela de a facilita un
calcul relativ sigur al costului serviciilor, acesta fiind motivul pentru care
descrierea trebuie să fie destul de detaliată.
Descrierea serviciului trebuie, de asemenea, să fie în
detaliu în cazurile în care consiliul local decide să confere furnizarea
serviciului altcuiva, deoarece standardul de calitate devine o parte din
pachetul oferit de ofertanţii privaţi, în momentul în care aceştia îşi
calculează oferta, moment în care standardul devine parte din contractul pe
care consiliul îl va semna cu compania câştigătoare.
Locaţia şi furnizarea serviciului
Se va descrie dacă serviciul se desfăşoară într-un
imobil destinat acestui scop sau dacă serviciul este furnizat la domiciliul
beneficiarului.
Ce nu este inclus în serviciu?
Exemple:
- transportul de la şi până la şcoală nu este inclus;
- rechizitele şcolare nu sunt incluse.
4.11.1. Modalităţi de furnizare a serviciului
Descriere
4.11.2. Activităţile care sunt incluse în servicii
Descriere
4.11.3.
Cerinţele de calitate care sunt legate de
activităţile de mai sus
Această secţiune trebuie să fie centrată pe detalierea
activităţilor necesare în obţinerea unui serviciu, condiţiile preliminare,
tipul de activităţi realizate pentru a răspunde beneficiarului, opţiuni
gratuite pentru beneficiari, taxele de perceput de la beneficiar etc.
4.12. Infrastructura
necesară serviciului
Se va stabili un standard care să precizeze cerinţele
cu privire la amplasamentul, compartimentarea, dimensiunea, utilităţile etc.
clădirii în care funcţionează.
4.12.1. Cerinţe legate de imobile
Se va stabili care anume sunt cerinţele actuale legate
de imobile.
Exemplu: care sunt
cerinţele unei şcoli în materie de capacitate şi proprietăţi fizice ale
infrastructurii de protecţie împotriva razelor solare, a vântului, a ploii, a
zăpezii sau' a îngheţului.
Se va defini dimensiunea unei săli de curs, numărul
total de săli de curs sau suprafaţa minimă necesară per elev. Se vor preciza,
de asemenea, numărul şi specificităţile sălilor speciale, precum laboratoare,
ateliere, cancelaria profesorilor, sala de şedinţă a corpului didactic, cantina
etc.
Se vor preciza şi descrie numărul şi caracteristicile
toaletelor şi sălilor de baie.
4.12.2. Facilităţi şi cerinţe
Se vor descrie facilităţile necesare în materie de
sport, precum teren de fotbal, sala de atletism, bazin de înot etc. şi se va
defini mărimea necesară.
4.12.3. Cerinţe tehnice şi sanitare
Se vor descrie cerinţele legate de sistemul de
încălzire, ventilare şi climatizare interioară, cerinţele legate de apa
potabilă şi de sistemul de canalizare, cerinţele legate de alimentarea cu gaz,
electricitate, reţeaua electronică şi alte instalaţii etc.
4.12.4. Intreţinere
Se vor descrie cerinţele legate de întreţinere şi
controalele de rutină la facilităţile exterioare clădirii şi la instalaţiile
tehnice ale acesteia.
4.13. Bunuri şi dotări
materiale legate de serviciu
Această secţiune descrie bunurile şi materialele care
sunt preconizate a fi consumate în timpul executării serviciului. Descrierea
poate fi asemănătoare unei liste de cumpărături.
4.13.1. Consum legat direct de furnizarea serviciului
Se vor specifica tipul şi numărul materialelor
didactice, precum cărţi, hărţi, substanţe chimice şi echipament necesar pentru
cursurile de fizică, biologie, chimie etc.
Se vor specifica cerinţele în materie de calculatoare,
software, cabluri şi servicii pentru IT şi comunicaţii.
Se vor specifica cerinţele în materie de echipamente,
materiale şi servicii pentru funcţionarea cantinei, pentru curăţenia interioară
şi exterioară etc!
Se va descrie ce se cere în materie de mobilier,
echipament sportiv, echipament de bucătărie etc.
Se va specifica dacă mai sunt şi alte cerinţe în ceea
ce priveşte obiectele de inventar, bunurile şi materialele necesare.
4.13.2. Consumul indirect la furnizarea
serviciului (utilităţi)
Se vor cuantifica consumul de energie electrică,
încălzirea la distanţă, combustibil lichid uşor sau motorină, consumul de gaz,
consumul de apă potabilă etc, pentru a permite furnizarea în condiţii normale a
serviciului şi calculul costurilor aferente.
Se va cuantifica cantitatea estimată de deşeuri solide
şi ape reziduale pentru a pune la dispoziţie spaţii de depozitare şi evacuare,
instalaţii suficiente de procesare şi de a calcula costurile de procesare.
4.14. Metode de
înregistrare a plângerilor
Beneficiarilor trebuie să li se asigure posibilitatea
de a reclama oricare serviciu. Scopul este multiplu:
a) asigurarea unei monitorizări continue a calităţii
serviciului din experienţa beneficiarilor direcţi şi indirecţi;
b) asigurarea posibilităţii de a îmbunătăţi/ajusta
serviciul în mod adecvat, dacă este cazul;
c) deschiderea spre beneficiar a posibilităţii de a
influenţa;
d) asigurarea unui dialog cu beneficiarii direcţi şi
indirecţi, pentru a echilibra standardele şi calitatea resimţita de către
aceştia.
Aceste obiective pot fi îndeplinite doar dacă se
creează un birou/punct în cadrul primăriei/consiliului judeţean, unde
beneficiarii îşi pot exprima părerile despre serviciul de care beneficiază.
4.15. Procedurile
pentru asigurarea calităţii
Procedurile pentru asigurarea calităţii sunt stabilite
pentru a garanta îndeplinirea nevoilor, cerinţelor şi aşteptărilor.
Procedurile au ca punct de plecare standardele minime
de calitate şi includ proceduri de monitorizare, evaluare, precum şi activităţi
de follow-up care pot duce la ajustări, acolo unde este necesar.
4.15.1. Proceduri de ajustare
Dacă nu există o îmbinare a procedurilor de
îmbunătăţire a calităţii cu întocmirea de standarde minime de calitate se poate
ajunge la un blocaj în dezvoltarea unui serviciu. Acest lucru nu înseamnă
servicii mai costisitoare, însă poate sublinia atât impactul unui anumit
serviciu, cât şi raportul cost/eficienţă al serviciului respectiv.
Procedurile de ajustare trebuie să fie cunoscute de
toţi cei implicaţi în respectivul serviciu. în cazul unei şcoli, profesorii,
părinţii, elevii, ca şi societatea civilă trebuie să ştie la ce să se aştepte
în materie de proceduri de asigurare a calităţii şi din ajustările operate la
serviciile care ţin de şcoala respectiva.
4.16. Durata
serviciului
Adeseori standardul minim de calitate defineşte punctul
de plecare pentru un anumit serviciu, dintr-o perspectivă macro.
Totuşi, punctul de plecare al serviciului este legat de
când anume se aşteaptă un anumit beneficiar ca serviciul respectiv să îi fie
furnizat şi, în mod similar, este legat de încetarea serviciului odată cu
încheierea furnizării acestuia.
Inceperea şi încetarea serviciului pot fi condiţionate
de vârstă (şcoala primară 6-14 ani) sau pot fi influenţate de condiţii
speciale, precum handicapuri sau incidente sociale.
Unele servicii pot fi furnizate permanent, în timp ce
altele pot fi furnizate pe o perioadă de timp determinată.
Pentru fiecare serviciu în parte trebuie să se
stabilească condiţii clare din care beneficiarul să ştie când să se aştepte la
începerea, respectiv la încetarea furnizării unui serviciu. La fel, trebuie
specificat clar care sunt condiţiile speciale care îi conferă beneficiarului
dreptul de a beneficia de un serviciu permanent.
Speranţa de viaţă a unui serviciu
Un serviciu nu durează neapărat la nesfârşit. De aceea
trebuie declarată speranţa de viaţă estimată a acestuia fie în intervale de
timp, fie în specificitatea serviciului.
CAPITOLUL V
Standardele minime de cost
5.1. Definirea
standardului minim de cost
Puţine ţări utilizează conceptele de standarde minime
de calitate şi de cost ca referinţă pentru transferurile dintre sectoare, aşa
cum se presupune că este şi cazul României. Depinde de fiecare ţară în parte să
îşi contureze şi să îşi decidă propria descentralizare financiar-fiscală în
conformitate cu obiectivele şi tradiţiile naţionale.
5.2. Alocarea
fondurilor cu destinaţie specială
Când o lege este adoptată, se consideră că îndeplinirea
anumitor competenţe definite în legea respectivă constituie responsabilitatea
fie a Guvernului, fie a autorităţilor administraţiei publice locale, în
conformitate cu definiţia calităţii din legea menţionată.
Se presupune, de asemenea, că în momentul adoptării
legii respective, Parlamentul trebuie să fi considerat că în cadrul bugetului
sunt prevăzute fonduri adecvate şi suficiente pentru a putea garanta că
serviciul dorit poate fi furnizat în conformitate cu legea (bineînţeles, cu
excepţia cazului în care costul serviciului nu este acoperit integral de către
autoritatea administraţiei publice locale).
In acest context, costul minim este definit ca
reprezentând cheltuielile anuale necesare pentru furnizarea unui serviciu în
conformitate cu standardul minim de calitate sau cu legea.
Acesta poate fi definit ca fiind costul minim, deoarece
atât sunt factorii de decizie dispuşi să cheltuiască pentru respectivul
serviciu. Costul minim trebuie deci să fie reflectat în bugetul anual.
Drept urmare, autoritatea administraţiei publice locale
este obligată să aloce o sumă echivalentă cu standardul minim de cost în
bugetul local anual al unei anumite competenţe locale (per beneficiar, dacă aşa
este definit în standard sau ca sumă totală pentru competenţă, dacă aşa se
cere).
Linia totală a bugetului minim a unei anumite
competenţe a autorităţii administraţiei publice locale este standardul minim de
cost stabilit pentru anul fiscal respectiv înmulţit cu numărul
planificat/bugetat de beneficiari pe an.
5.3. Cum este finanţată
o anume competenţă
Sursele bugetului de finanţare a standardului minim de
cost variază în funcţie de nivelul de descentralizare comparat mai jos:
a) competenţe delegate - 100% finanţare de la guvern;
b) competenţe partajate - o parte finanţate de către
guvern şi o parte de către autorităţile administraţiei publice locale;
c) competenţe exclusive - 100% finanţare de la
bugetele locale.
Responsabilitatea şi finanţarea
Ilustrarea schematică a principiilor de finanţare în
funcţie de nivelul de descentralizare şi de responsabilităţi.
Contribuţia minimă a guvernului la finanţarea
standardelor minime de cost este transferul cu destinaţie specială alocat
pentru o anume competenţă de îndeplinit, iar suma transferată este în funcţie
de standardul minim de cost.
Contribuţia minimă a autorităţii administraţiei publice
locale la finanţarea standardelor de cost este diferenţa dintre transferul per
beneficiar realizat de guvern (standardul minim de cost) şi totalul
standardului de cost. Autorităţile administraţiei publice locale îşi finanţează
contribuţia de la sursele fiscale generale de venituri proprii, impozitele şi transferurile
generale de echilibrare.
Pentru fiecare sarcină, părţile cu care au contribuit
guvernul, respectiv autorităţile administraţiei publice locale (input bugetar)
pot fi stabilite sub formă de procente, la fel cum e cazul în furnizarea unor
servicii sociale, de exemplu protecţia copilului. Sau pot fi stabilite ca
obligaţii speciale ale părţilor specifice din procesul de furnizare a
serviciului, ca şi în cazul educaţiei şi al sănătăţii (salarii, respectiv
clădiri şi materiale educaţionale etc). Ultimul exemplu privind educaţia
implică de fapt două standarde de cost diferite: unul finanţat de stat pentru
salarii şi unul privitor la obligaţiile autorităţilor administraţiilor publice
locale.
Politicile de sector ale guvernului, de exemplu:
intensificarea educaţiei preuniversitare sau îmbunătăţirea activităţii de
protecţie a copilului vor fi reflectate în alocările pentru sectoare şi vor
influenţa dezvoltarea la nivelul transferurilor cu destinaţie specială şi prin
urmare a standardului de cost. Astfel, obiectivele de dezvoltare ale
planificării sectoriale şi finanţarea acestora vor fi în strânsă legătură cu
recalcularea anuală a standardului minim de cost.
Atunci când standardul minim de cost este determinat
este evident că autoritatea administraţiei publice locale poate decide să
crească calitatea unui serviciu prin furnizarea unor fonduri suplimentare cu
condiţia ca aceasta să poată finanţa costul suplimentar din propriile surse.
5.4. O singură sumă
standard, la nivel naţional, per beneficiar
Stabilirea unui standard minim de cost per serviciu ca
un standard naţional uniformizat (un singur standard minim de cost per
beneficiar în toată ţara) nu va reflecta în mod obligatoriu condiţiile locale.
Standardul minim de cost naţional per serviciu trebuie
să ţină seama de factorii locali care influenţează economia, de exemplu:
economia de scară (faptul că este mai ieftin raportat la fiecare elev să existe
o şcoală cu 1.000 de elevi decât una cu 100 de elevi), barierele geografice,
densitatea populaţiei, urbanizarea, amenajările naturale etc, care sunt factori
despre care se ştie că au un efect asupra cheltuielilor privind serviciile
publice.
Prin utilizarea unui singur standard minim de cost
naţional se vor aloca fonduri mai mari zonelor cu mari densităţi de beneficiari
şi instituţii mari şi mai mici zonelor cu densitate scăzută şi instituţii mici.
Cu toate acestea, acest lucru poate fi echilibrat prin
folosirea unui factor de echilibrare în calculele bazate pe nevoia de a
cheltui, dacă formula de echilibrare este construită în aşa fel încât să umple
golurile semnalate mai sus.
5.5. Echilibrarea pe
verticală şi pe orizontală
Introducerea standardelor minime de cost (respectând
definiţia propusă) ca factor în alocarea transferurilor sectoriale va influenţa
maniera în care Guvernul va aborda echilibrarea pe verticală şi pe orizontală.
In general, se presupune că autorităţile administraţiei
publice locale au mandate subfinanţate şi că totalul finanţărilor în cazul
autorităţilor administraţiei publice locale nu este suficient pentru a finanţa
serviciile la nivelul definit de lege. Se mai presupune şi că între sectoare,
sectoarele şi competenţele nu sunt subfinanţate în mod egal. In consecinţă, se
presupune că toate autorităţile publice locale nu sunt egal subfinanţate. In final,
se presupune ca unele dintre motivele pentru implementarea standardului minim
de cost au legătură cu încercarea de a soluţiona în timp unele dintre aceste
dezechilibre. Astfel, standardul minim de cost adecvat ar trebui să fie oarecum
diferit de costul mediu actual care este bazat pe constrângerile bugetare
actuale.
Potrivit legislaţiei în vigoare şi standardelor minime
de calitate de mai jos, standardul minim de cost ar trebui să reflecte mai mult
„costul real" al serviciilor.
Costul actual +/- Corecţii = Standardul minim de cost
In alegerea metodologiei de elaborare a standardelor
minime de cost este importantă clarificarea obiectivelor privind
echilibrarea pe verticală şi pe orizontală.
5.6. Aspecte tehnice
privind elaborarea costului standard minim şi costului mediu per beneficiar
Elementele costului per beneficiar sunt înregistrarea
costurilor (cheltuielilor) şi beneficiarii.
5.7. Corelarea
specificaţiilor financiar funcţionale şi a statisticilor beneficiarilor
Pentru a putea stabili costul mediu al beneficiarilor,
clasificările funcţionale ale subcapitolelor şi paragrafelor de mai jos trebuie
să corespundă statisticilor beneficiarilor. Este necesară verificarea
corespondenţei dintre factori, dacă este semnificativă şi validă.
Pentru a fi semnificativ şi valid, conţinutul
cheltuielilor subcapitolului sau paragrafului trebuie să corespundă
cheltuielilor pentru serviciile care au fost efectiv plătite. Astfel,
examinarea acestora trebuie să se axeze pe practica de înregistrare financiară
a autorităţilor administraţiei publice locale şi pe datele furnizate de către
Institutul Naţional de Statistică sau pe practica de înregistrare a
ministerului de resort privind beneficiarii. Informaţiile trebuie examinate
pentru a verifica dacă următoarele proprietăţi sunt executate:
1. Clasificatia funcţională este exclusiv folosită
pentru competenţa respectivă:
a) toate cheltuielile privitoare la competenţa
respectivă sunt înregistrate la capitolul corespunzător din clasificatia funcţională
şi nicio cheltuială privitoare la competenţa respectivă nu este înregistrată în
afara capitolului;
b) nicio cheltuială privitoare la alte competenţe nu
este înregistrată la capitolul respectiv din clasificatia bugetară.
2. Numărul beneficiarilor se ia în considerare pentru
respectiva competenţă exercitată de autorităţile publice locale:
a) toţi beneficiarii autorităţilor administraţiei
publice locale sunt luaţi în calcul;
b) numai beneficiarii serviciilor oferite de
autorităţile administraţiei publice locale sunt luaţi în calcul (nu şi
beneficiarii altor autorităţi publice);
c) niciun beneficiar al unei alte competenţe similare
nu este luat în calcul.
3. Numărul beneficiarilor reprezintă un parametru
adecvat pentru determinarea presiunii medii a competenţei la nivel local:
a) beneficiarii primesc servicii standardizate din
partea autorităţilor administraţiei publice locale (de exemplu numărul
beneficiarilor de la o anumită dată nu corespunde neapărat cu numărul
beneficiarilor anuali);
b) numărul beneficiarilor este semnificativ pentru
presiunea medie a competenţei sau a costului mediu.
4. Numărul beneficiarilor şi clasificatia funcţională
sunt corelate:
a) categoriile de beneficiari sunt corelate cu
cheltuielile;
b) o singură clasificaţie funcţională pentru o
anumită categorie de beneficiar.
5.8. Scopul utilizării
standardelor minime de cost
Scopul utilizării standardelor minime de cost este:
a) de a asigura faptul că unei competenţe bine definite
îi sunt alocate fonduri adecvate şi suficiente până când aceasta este
îndeplinită;
b) de a asigura transparenţa în buget şi în
procedurile de contabilitate;
c) de a asigura o monitorizare cinstită şi facilă a
cheltuielilor publice;
d) de a asigura o coerenţă vizibilă între cerinţele
privind calitatea şi finanţarea.
5.9. Calcularea
costurilor
Unele calcule se cer a fi efectuate înainte de a
determina costul minim. Dar înainte de a descrie metodele de calcul trebuie să
ne asigurăm că cifrele pe care le folosim sunt clar definite în specificaţiile de
buget şi în cele de contabilitate şi că ele corespund acestor specificaţii.
Există 3 moduri de a calcula costul unui serviciu:
5.9.1. Modelul costului bugetar cu baza zero este utilizat pentru a estima
costul unei activităţi noi sau a unui serviciu nou sau pentru a reevalua o
activitate sau un serviciu existent. Principiul care stă la baza acestui model
este de a descrie fiecare detaliu al activităţii respective care va genera un
cost şi apoi de a calcula totalul costurilor acelei activităţi sau a acelui
serviciu.
Standardul minim de cost - model
Preţul x timpul x Cantitatea (beneficiari x frecvenţa)
Schema de mai sus ilustrează un model de cost standard
minim care ar putea fi aplicat atât în calculul costului unei activităţi
planificate, cât si în reevaluarea unei activităţi existente.
Standardele minime de calitate stabilesc referinţe
pentru dimensiunea competenţei de îndeplinit şi estimează competenţa din punct
de vedere economic.
Costurile care apar în cadranul din stânga al imaginii
de mai sus sunt legate de furnizarea propriu-zisă a serviciului, fiind
alcătuite din următoarele costuri operaţionale:
a) costuri de funcţionare - costuri pentru
întreţinerea imobilului/clădirii (interior şi exterior), curăţenie, mobilier,
utilaje, maşini etc;
b) costuri de utilitate - din consumul de apă
potabilă, electricitate, încălzire, carburanţi, tratarea apei menajere şi
colectarea/depozitarea deşeurilor solide;
c) costuri legate de remunerarea personalului,
dezvoltarea resurselor umane etc;
d) costuri rezultate din consumul de bunuri şi
materiale pe parcursul activităţii, precum alimente, scutece, material
didactic, comunicaţii etc.
Cadranul costurilor din dreapta se referă la costurile
generate interinstituţional, cu administraţia proprie.
Acesta se subdivide în:
a) costuri pentru remunerarea personalului, costuri
pentru formare profesională etc;
b) costuri derivate din birouri, mobilier, săli de
şedinţă, costuri de reprezentare etc;
c) costuri legate de aparatele utilizate, precum
calculatoare, software, telefoane etc;
d) costuri legate de consumul de bunuri şi materiale
(hârtie, cerneală, comunicare, articole de papetărie etc).
Costurile administrative generate la primărie nu sunt
incluse în acest model, însă pot fi incluse ca partea relativă a instituţiei de
a reduce costurile administrative la nivel de primărie (de exemplu: costul
primăriei, salariul primarului, costuri legate de consiliu, de directori,
departamentul buget şi contabilitate etc).
Avantaje:
Avantajele sunt evidente atunci când efectuăm calculele
pentru un nou serviciu, calcule care nu sunt foarte complicate. Multiplele
specificaţii pot fi folosite la întocmirea de standarde bugetare foarte
detaliate ale aspectelor variate specifice unui serviciu. Variaţiile salariilor
sau ale preţurilor pot fi ajustate uşor, de exemplu: atunci când cresc
salariile sau preţurile la energie etc. Calcularea costului este precisă,
fiabilă şi uşor de administrat.
Avantajele în cazul calculelor de adaptare a unui
standard nou la un serviciu deja existent (sau o instituţie deja existentă) pot
părea mai puţine.
In cazul în care un nou standard minim de calitate
trebuie implementat într-o şcoală, poate părea dificilă respectarea noilor
cerinţe care apar în standard, precum mărimea şcolii, numărul de săli, mărimea
medie a unei săli de curs, nivelul de eficienţă energetică şi întreţinerea
clădirii, suprafaţa de curăţat etc.
In astfel de cazuri autoritatea publică trebuie să
elaboreze un plan al îmbunătăţirilor necesare, pentru a putea atinge noul
standard de calitate. Planul se calculează mai apoi utilizând metoda descrisă
mai sus.
Dezavantaje:
Un dezavantaj ar fi că un calcul precis al costului
minim aferent unui standard poate duce la îngreunarea procesului la nivel de
luare a deciziilor politice deoarece costul poate deveni argument împotriva
implementării unui standard nou, ridicat.
Cu toate acestea, exerciţiul este util ca parte a
analizei standardului minim de cost, dar etapele e-h ale modelului de mai sus
trebuie efectuate oricum pentru a evalua validitatea, consecinţele procesului
de implementare şi necesitatea unui mecanism de tranziţie.
5.9.2. Modelul costului mediu
Modelul costului mediu se poate folosi când un standard
de calitate nou trebuie adaptat unui serviciu deja existent, cum ar fi o
şcoală.
Exemplu:
O şcoală funcţională care îşi desfăşoară activitatea
într-o clădire veche de 50 de ani.
Costul pentru noul standard de calitate depăşeşte
bugetul disponibil pentru o asemenea activitate la momentul de faţă. Consiliul
local nu poate găsi fonduri adiţionale suficiente pentru a finanţa noile
cerinţe şi respectând bugetul disponibil, iar subvenţiile naţionale nu se
ridică la o sumă care ar putea acoperi noile standarde.
In asemenea cazuri ar putea funcţiona modelul costului
mediu, aşa cum a fost menţionat şi anterior, bazându-ne pe presupunerea că până
în momentul de faţă serviciul a funcţionat acceptabil, cu fondurile
disponibile. Noile standarde sunt întocmite pentru a spori calitatea
serviciilor, însă nimeni nu se aşteaptă la acest lucru peste noapte.
Modelul costului mediu determină care a fost costul
mediu al unei activităţi sau serviciu cu un an sau cu 3 ani în urmă. De
exemplu: vom folosi costul pentru şcoli din rapoartele de contabilitate de anul
trecut şi vom folosi costul mediu per beneficiar ca şi cost minim de referinţă
pentru bugetele viitoare.
Exemplul de mai jos ilustrează utilizarea formulei
costului istoric mediu:
Costul istoric mediu
X = Costul istoric mediu
Y = Costul istoric actual
Z = Numărul actual de beneficiari
N = Standardul naţional minim de cost
X2006 = Y2006 / Z2006
X 2008 = X 2006 + inflaţie (07-08) + creşterea
bugetului (07-08)
N 2008 = X 2008 x Z 2008 = (Scopul politicii de
cheltuieli de stat 2008)
Modelul costului mediu se bazează pe presupunerea că
standardul minim de cost poate rezulta din costul mediu actual prin estimarea
unor diferite corecţii aplicate costului mediu calculat per beneficiar.
Etapele modelului costului mediu
a) stabilirea costului mediu al competenţelor, aşa cum
sunt în prezent per autoritate a administraţiei publice locale per beneficiar
mediu;
b) implicarea autorităţilor administraţiei publice
locale şi a ministerului de resort în activităţi, pentru a ajusta costul mediu
către nevoile enunţate conform legislaţiei;
c) calcularea costului mediu ajustat;
d) evaluarea nivelului costului minim pe baza costului
mediu ajustat;
e) compararea şi analizarea standardului minim de cost
cu cheltuielile actuale pentru a determina consecinţele cheltuielilor pe plan
local şi a evalua nevoia pentru un mecanism de tranziţie;
f) analiza' consecinţelor financiare ale costurilor
minime numai pentru autorităţile publice locale şi ale bugetelor de la nivel
central. (Se pune întrebarea dacă există fonduri disponibile la nivelul
bugetului local şi naţional);
g) stabilirea unui nivel de finanţare pentru fiecare în
parte (care este partea adecvată a autorităţii publice locale şi, respectiv, a
bugetului naţional?);
h) dezvoltarea unui mecanism de tranziţie, dacă este
cazul.
Este posibil să fie necesară repetarea etapelor d - h
până când se obţine un rezultat satisfăcător. Elementele analitice ale etapelor
e - h pot fi introduse repetat într-o foaie de calcul pe calculator.
Avantaje:
Actorii, de exemplu: autorităţile administraţiei
publice locale, structurile asociative ale acestora şi ministerele de resort,
sunt direct implicaţi în proces. Nivelul de implicare al actorilor determină
stabilirea standardului de cost mediu prin dialog, experienţă şi cunoaştere a
autorităţilor publice locale şi a autorităţii de resort sectoriale (ministerul
în cauză).
Dezavantaje:
Consultările şi adunarea datelor în ministerele de
resort şi autorităţi publice locale consumă foarte mult timp.
5.9.3. Modelul formulei de alocare este metodologia cea
mai des utilizată pentru a concepe modele de alocare a transferurilor fiscale
în funcţie de cât de semnificative sunt acestea în declanşarea cheltuielilor.
Semnificaţia fiecărui factor este stabilită prin metode statistice, de exemplu
analiza regresiei.
Etapele modelului de cost standard statistic
a) stabilirea costului mediu aşa cum este în prezent
per unitate administrativ-teritorială per beneficiar mediu;
b) stabilirea factorilor statistici care pot să
afecteze costurile. De exemplu: mărimea şcolii, numărul şcolilor, numărul de
elevi, numărul de copii care au atins vârsta pentru a merge la şcoală, nivelul
salariilor profesorilor etc;
c) utilizarea analizei statistice (de exemplu: analiza
regresiei) pentru a determina importanţa diferiţilor factori în calcularea
costului autorităţii publice locale mediu per beneficiar;
d) stabilirea unui model de alocare computerizată şi
introducerea factorilor semnificativi de la lit. c) şi constituirea unui model
de alocare care alocă fondurile disponibile în funcţie de importanţa desemnată
de factorii semnificativi şi calcularea unui standard de cost mediu per unitate
administrativ-teritorială;
e) compararea şi analiza costului calculat/nevoii de
transfer la cheltuielile actuale pentru a determina consecinţele cheltuielilor
pe plan local şi a evalua nevoia pentru un mecanism de tranziţie;
f) analiza consecinţelor financiare ale costurilor
minime asupra unităţilor administrativ-teritoriale şi ale bugetelor de la local
şi central. (Există fonduri disponibile la nivelul bugetului local şi
naţional?);
g) stabilirea unui nivel de finanţare pentru fiecare în
parte (care este partea adecvată a unităţii administrativ-teritoriale şi,
respectiv, a bugetului naţional?);
h) dezvoltarea unui mecanism de tranziţie, dacă este
cazul.
Este posibil să fie necesară repetarea etapelor d-h
până când se obţine un rezultat satisfăcător. Elementele analitice ale etapelor
e-h pot fi introduse repetat într-o foaie de calcul pe calculator.
5.10. Dezvoltare
plecând de la capacitatea economică actuală, pentru a respecta un standard mai
înalt
Finanţarea standardelor minime de calitate folosind ca
linie de bază modelul costului istoric mediu.
Schema de mai jos ilustrează maniera de utilizare a
costului mediu actual ca linie de bază pentru creşterea finanţării pentru
dezvoltarea unui anumit standard minim de calitate pe paşi, într-o perioadă de
10 ani.
Finanţarea standardelor minime de calitate
Realitatea economică a unei autorităţi a administraţiei
publice locale nu corespunde neapărat nevoilor financiare ale unui standard de
calitate dat.
Prin urmare, ar putea fi util ca standardul minim de
calitate să fie privit ca un set de obiective care trebuie atinse într-o
perioadă de timp dată - 5 sau 10 ani.
Utilizarea standardului minim de calitate în acest mod
permite autorităţii administraţiei publice locale să extindă un serviciu
existent prin noi etape, în timp, şi să asigure fonduri anuale suficiente
pentru a permite ca etapele dezvoltării sa aibă loc.
Principiul este următorul:
Se determină nevoile financiare ale standardului
calculând costul prin modelul bugetar zero. Sunt necesare aceste calcule pentru
a determina nevoile financiare an după an, până la obţinerea standardului
dorit.
Trebuie realizat un plan realist privitor la
dezvoltarea treptată a serviciului la care să se adauge un plan financiar.
Dacă este vorba despre un serviciu existent, trebuie
determinat modul de dezvoltare treptată a clădirilor şi infrastructurii
existente pentru a corespunde noilor cerinţe şi sa se conceapă un plan de
implementare treptată.
Următorul pas este acela de a se asigura că bugetul
anual conţine fondurile necesare desfăşurării activităţilor anuale care vor
duce la implementarea standardelor.
CAPITOLUL VI
Monitorizarea
6.1. O precondiţie a
aplicării cu succes a unui sistem de managementul calităţii în sectorul public
este prezenţa instituţionalizată a procedurilor de monitorizare fiabile.
Controalele de rutină din managementul calităţii sunt concepute în scopul de a
îmbunătăţi serviciile analizând greşelile, eşecurile şi succesele, pentru a
aduna informaţii în scop constructiv.
Sistemul de monitorizare trebuie conceput în acest
scop, şi datele necesare trebuie colectate şi distribuite pentru a permite
instituţiilor compararea cu servicii similare, analizarea performanţelor şi
justificarea ajustărilor serviciilor.
6.1.1. Cine monitorizează?
Există câteva instituţii şi persoane care vor
monitoriza performanţa serviciilor declarate. Cele mai evidente instituţii în
acest sens sunt instituţiile europene, Parlamentul, ministerele, autorităţile
administraţiei publice locale, ONG-urile şi cetăţenii. Toţi aceştia vor avea
cerinţe variate, la care sistemul trebuie să fie capabil să răspundă fără a fi
conceput conform fiecărei cerinţe.
6.1.2. Indicatorii menţionaţi la secţiunea 4.10.8. ar
putea servi drept model pentru conceperea sistemului de date necesar:
a) indicatori de performanţă;
b) indicatori de cost;
c) indicatori de rezultate;
Poate nu va fi posibilă elaborarea unui sistem de
informaţii complet încă de la început, însă acesta poate fi dezvoltat pe
parcurs, atât timp cât există un model schiţat de la început.
6.2. Dezvoltarea
sistemului de date
Toate administraţiile trebuie să utilizeze acelaşi
software şi să parcurgă aceleaşi programe standard de rutină.
6.2.1. Definirea datelor/informaţiilor de colectat
Pentru a garanta claritatea şi fiabilitatea datelor
colectate, acestea trebuie să fie clar definite. Sursele de informaţii ar putea
fi mai multe, însă în faza iniţială se recomandă să se pună accent pe:
a) bugete;
b) rapoartele contabile;
c) evidenţa populaţiei.
Aceste surse pot fi consultate oricând, însă trebuie
ajustate astfel încât informaţiile să fie cât mai precise şi mai fiabile.
6.2.2. Operaţiunile standard de colectare a datelor
Descrierea operaţiunilor standard/obişnuite de
colectare a datelor este necesară pentru a putea determina:
a) tipul de date de colectat;
b) cine colectează datele;
c) cum se colectează şi distribuie datele;
d) periodicitatea/frecvenţa colectării datelor (lunar,
trimestrial, anual).
6.2.3. Procesări analitice
Dezvoltarea de astfel de procesări de date ajută la
analizarea datelor şi transformarea acestora în propuneri de ajustare/schimbare
a standardelor minime de calitate sau a finanţării serviciilor.
Concluziile procesării analitice trebuie raportate cu
regularitate managementului responsabil, personalului relevant în acest sens,
precum şi factorilor de decizie din Guvern, ministerelor integratoare,
ministerelor de resort, după caz.
6.2.4. Managementul schimbării
Procedurile de managementul schimbării trebuie
stabilite pentru a permite schimbarea standardelor în funcţie de nevoi şi
cerinţe, rezultate din procesarea analitică şi în concordanţă cu schimbările în
plan social.
CAPITOLUL VII
Negocierea finanţării standardelor minime
7.1. Atunci când un
minister de resort elaborează un standard minim de calitate, ministerul
respectiv trebuie, de asemenea, să calculeze consecinţele financiare ale
respectivului standard.
Ministerul de resort responsabil trebuie ori să
găsească sursele financiare în bugetul său, ori să iniţieze negocieri cu
Ministerul Finanţelor Publice, în scopul de a obţine fonduri suplimentare de la
bugetul de stat.
O asemenea negociere poate să aibă drept deznodământ
acceptul Ministerului Finanţelor Publice de a acoperi nevoile financiare.
Rezultatul negocierilor ar putea, de asemenea, să fie negativ - iar în acest
caz, ministerul de resort trebuie să ajusteze standardul minim de calitate
propus pentru a reduce numărul cerinţelor financiare privind standardul
respectiv.
Negocierea standardelor minime de calitate
Ilustrarea unui exemplu de procedură care poate fi
urmată în întocmirea unor standarde minime de calitate.
7.2. Negocierea
standardelor minime cu alte ministere de resort, dacă este cazul.
Unele standarde minime de calitate pot avea un impact
asupra unor chestiuni care ţin de responsabilitatea unuia sau a mai multor
ministere de resort.
Dacă, de exemplu, Ministerul Transporturilor şi
Infrastructurii doreşte să extindă un anumit serviciu, acest lucru ar putea
avea consecinţe asupra mediului, fapt care intră în responsabilitatea
Ministerului Mediului.
Astfel, negocierile trebuie începute cu toate
ministerele de resort relevante.
Negocierile ar putea duce la creşterea calităţii solicitărilor
unuia sau mai multor ministere sau ar putea duce la o reevaluare completă a
standardului de calitate propus.
7.3. Standardele de
calitate de la nivel local
Autorităţile administraţiei publice locale trebuie să
fie capabile să îşi elaboreze propriile standarde de calitate în cazul în care
decid să ridice calitatea unui anumit serviciu până la un nivel mai înalt decât
cel prevăzut de standardul naţional.
Procedurile elaborate trebuie să asigure o coordonare
suficientă cu ministerele de resort relevante, precum şi o participare
suficientă a societăţii civile şi a beneficiarilor.
Nevoile financiare în creştere ale standardelor locale
trebuie finanţate din veniturile locale.
Finanţarea standardelor
Ilustrarea schematică a principiului transpunerii
legislaţiei în standarde naţionale operaţionale minime şi cum îşi pot spori
administraţiile locale standardele proprii în funcţie de nevoi
7.4. Ajustarea
standardelor minime, dacă este cazul
Negocierile cu Ministerul Finanţelor Publice ar putea
duce la situaţia în care fondurile disponibile nu sunt suficiente pentru a
acoperi nevoile standardului minim propus. Soluţia este ajustarea standardelor
pentru a corespunde fondurilor disponibile.
Negocierea unui standard cu Ministerului Mediului ar
putea determina nevoi financiare ridicate de finanţare a unor standarde
adiţionale privind mediul.
In continuarea negocierii menţionate mai sus este
necesară stabilirea unor proceduri pentru ajustarea unui set de standarde
minime de calitate.
CAPITOLUL VIII
Implementarea standardelor minime
8.1. Administraţia responsabilă
Standardul minim de calitate trebuie să specifice care
instituţie/instituţii îşi vor asuma răspunderea pentru operarea furnizării serviciului
descris în standard.
8.2. Organizarea
implementării
In anumite cazuri un nou standard poate fi adoptat de
o instituţie deja existentă, fără a fi nevoie de personal sau resurse
adiţionale. Totuşi, în cele mai multe cazuri un nou standard va necesita
personal adiţional, birouri, computere şi altele asemenea. De aceea,
autoritatea administraţiei publice responsabilă trebuie să elaboreze un plan de
implementare pentru demararea şi consolidarea unui nou standard.
Aplicarea unui standard la o instituţie deja existentă
necesită reevaluarea capacităţii de personal deja existent în organizaţie,
pentru a determina dacă noul standard va necesita sporirea personalului, a
numărului de birouri etc.
CAPITOLUL IX
Procesul de îmbunătăţire a calităţii
9.1. Procesul de învăţare
Societatea românească experimentează schimbări rapide
atât în sectorul public, cât şi în mediul de afaceri. Schimbările se datorează
în parte integrării în Uniunea Europeană şi armonizării legislaţiei cu aquis-ul
comunitar, în parte mecanismelor pieţei care au generat o concurenţă globală în
domeniul afacerilor şi în parte cerinţelor crescânde ale populaţiei.
Aceste elemente creează o presiune asupra sectorului public, forţându-l să se
dezvolte, să ofere servicii, să fie mai eficient. Transformarea se va produce
numai dacă întregul sector public este deschis noilor modalităţi de lucru şi
este pregătit să înveţe din experienţe.
Din nefericire în cadrul autorităţilor administraţiei
publice s-au dezvoltat adesea culturi cu „eşec zero", în care greşelile
trebuie evitate cu orice preţ. O asemenea cultură organizatională este foarte
puternică în organizaţii care sunt în mare parte sau total motivate şi ghidate
de legislaţia în vigoare.
Acest fapt înseamnă că organizaţiile publice nu sunt familiarizate
cu procesele de schimbare în general, având tendinţa să conserve procedurile şi
obiceiurile deja instalate.
Adeseori se aude replica „am încercat acest lucru de
multe ori..."; „pur şi simplu nu merge în sistemul nostru"; „nu se
respectă legea dacă" etc, ceea ce arată o atitudine negativă împotriva
modificărilor procedurilor şi obiceiurilor existente.
Folosirea standardelor minime de calitate într-un
astfel de mediu organizaţional va bloca procesul de dezvoltare, iar noua scuză
va fi „nu este conform standardului nostru de calitate!"
Pentru a evita un blocaj în dezvoltarea serviciilor,
trebuie să se pună la punct procese de schimbare de mentalitate în sectorul
public - treptat însă sigur - pentru a garanta îmbunătăţirea serviciului în
funcţie de schimbările de la nivel social.
Trebuie să se garanteze că sistemul public,
politicienii, ministerele de linie, autorităţile administraţiei publice locale
etc. acceptă să evalueze permanent rezultatele obţinute prin utilizarea
standardelor minime şi îmbunătăţesc serviciile în funcţie de experienţele
dobândite.
Procesele de învăţare includ crearea de programe de
„knowledge management" (managementul cunoştinţelor).
Managementul cunoştinţelor gestionează procese de:
a) dobândire de noi cunoştinţe;
b) identificarea cunoştinţelor existente;
c) acumularea de bune practici;
d) sistematizarea cunoştinţelor dobândite, de exemplu
într-o bancă de cunoştinţe/informaţii;
e) diseminare de cunoştinţe, de exemplu cu ajutorul
aplicaţiilor IT;
f) aplicarea cunoştinţelor într-o organizaţie, spre
exemplu prin dezvoltarea laturii de resurse umane.
ANEXA Nr. 2
LISTA
ministerelor de resort care vor elabora standarde
minime de calitate şi standarde minime de cost
1. Ministerul Administraţiei şi Internelor
2. Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării
3. Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale
4. Ministerul Sănătăţii
5. Ministerul Culturii, Cultelor şi Patrimoniului
Naţional
6. Ministerul Mediului
7. Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
8. Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării
Rurale
9. Ministerul Tineretului şi Sportului