HOTARARE Nr. 966 din 25 august 2005
pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Institutului
National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Tehnica - IFT Iasi
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 799 din 2 septembrie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 19
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica
si dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
324/2003, cu modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Institutului National
de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Tehnica - IFT Iasi, persoana juridica cu
sediul in municipiul Iasi, bd. Mangeron nr. 47, judetul Iasi, aflat in
coordonarea Autoritatii Nationale pentru Cercetare Stiintifica, prevazut in
anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Structura organizatorica a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Fizica Tehnica - IFT Iasi se aproba prin ordin al presedintelui
Autoritatii Nationale pentru Cercetare Stiintifica pe data intrarii in vigoare
a prezentei hotarari.
Art. 3
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga art. 4, 6 si 9
si anexele nr. 1 si 2 din Hotararea Guvernului nr. 1.311/1996 privind
infiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Tehnica
- IFT Iasi, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 330 din 9
decembrie 1996.
Art. 4
Prezenta hotarare intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul educatiei si cercetarii,
Mircea Miclea
Ministrul muncii, solidaritatii
sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
p. Ministrul finantelor publice,
Nicolae Ivan,
secretar de stat
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Fizica Tehnica - IFT Iasi
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Tehnica - IFT
Iasi, cu sediul in municipiul Iasi, bd. Mangeron nr. 47, judetul Iasi, denumit
in continuare institut national, este persoana juridica romana in coordonarea
Autoritatii Nationale pentru Cercetare Stiintifica, denumita in continuare
organ coordonator.
Art. 2
Institutul national functioneaza pe baza de gestiune economica si autonomie
financiara, calculeaza amortismente, conduce evidenta contabila in regim
economic si isi desfasoara activitatea in conformitate cu prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea
tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu
modificarile ulterioare, precum si ale prezentului regulament.
Art. 3
Institutul national are ca scop desfasurarea activitatii de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica in domeniul fizicii materialelor.
CAP. 2
Obiectul de activitate
Art. 4
(1) Obiectul de activitate al institutului national cuprinde in principal
activitati de cercetare-dezvoltare in domeniul propriu de activitate, cod CAEN
73/731/7310, constand in:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare:
a) in cadrul Planului national pentru cercetare-dezvoltare si inovare:
1. cercetari fundamentale, aplicative si tehnologice privind materiale cu
structuri si proprietati fizice noi, dispozitive, aparate si echipamente bazate
pe acestea; metode noi de obtinere si prelucrare a materialelor; metode si
tehnici noi de caracterizare a materialelor si de control nedistructiv; metode
fizice de determinare a campurilor electromagnetice, a poluarii si
compatibilitatii electromagnetice; metode de separare electrica si magnetica;
materiale si dispozitive speciale cu aplicatii in medicina si biotehnologie;
2. cercetari pentru realizarea de modele experimentale, prototipuri,
tehnologii, standuri, platforme si statii-pilot, laboratoare de specialitate
acreditate, precum si tehnologii generice cu rol de suport pentru cercetarile
aplicative viitoare din cadrul diferitelor domenii de varf: electronica,
automatica, telecomunicatii, medicina, biologie, informatica, electrotehnica,
aviatie, protectia mediului, securitatea produselor, metrologie si altele
asemenea;
3. elaborarea de studii si cercetari aplicative in vederea restructurarii,
retehnologizarii si modernizarii unor ramuri industriale de varf;
4. elaborarea de strategii, studii de diagnoza si prognoza privind
dezvoltarea domeniului fizicii tehnice;
5. elaborarea de standarde in domeniul propriu de cercetare-dezvoltare;
b) alte activitati de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica:
cercetare aplicativa si/sau dezvoltare tehnologica pentru solutionarea unor
probleme concrete din domeniul fizicii tehnice;
c) pentru realizarea planurilor sectoriale si a programelor-nucleu:
cercetari teoretice experimentale in domeniul de activitate al institutului
national;
d) in cadrul programelor internationale de cercetare-dezvoltare si inovare
in concordanta cu domeniul de activitate al institutului national.
B. Activitati conexe activitatii de cercetare-dezvoltare, desfasurate in
domeniul propriu de activitate, conform prevederilor legale:
a) participarea la elaborarea strategiei domeniului;
b) formare si specializare profesionala:
1. desfasurarea unor activitati de specializare si perfectionare in vederea
formarii unor specialisti in domeniile specifice institutului national;
2. formarea de cadre de cercetare si tehnicieni de inalta calificare,
necesare activitatilor specifice institutului national;
3. activitati de pregatire a personalului propriu in domeniile de
activitate specifice institutului national si in domenii conexe;
4. pregatirea profesionala de nivel universitar, postuniversitar si
doctorat, potrivit legii;
c) consultanta si asistenta tehnica de specialitate;
d) activitati de documentare, editare si tiparire a publicatiilor de
specialitate: reviste, preprinturi, carti, materiale publicitare si altele
asemenea;
e) prestari de servicii stiintifice si tehnologice aferente obiectului sau
de activitate, testare si certificare de produse si/sau tehnologii, in
conditiile legii;
f) participarea la realizarea transferului tehnologic: promovarea
activitatilor de valorificare a cercetarii prin transferul tehnologic al
rezultatelor cercetarii operatorilor economici cu capital de stat sau particular;
g) executie de unicate si serii mici, in cadrul activitatii de
miniproductie, ale aparaturii, echipamentelor, instalatiilor si dispozitivelor,
precum si elaborarea de softuri in domeniile de activitate specifice
institutului national si conexe;
h) activitati de comert interior si de import-export aferente obiectului
sau de activitate, activitati de marketing in domeniile specifice fizicii
tehnice, in conditiile legii;
i) propuneri pentru initierea proiectelor de acte normative in domeniu;
j) organizarea de manifestari stiintifice nationale si internationale
specifice institutului national.
Art. 5
In cadrul obiectului sau de activitate institutul national poate colabora
si la realizarea unor activitati de cercetare-dezvoltare privind domeniile
strategice si de aparare nationala sau poate desfasura si alte activitati
conexe, cu aprobarea organului coordonator.
Art. 6
Activitatile specifice domeniului de activitate de cercetare-dezvoltare a
institutului national pot fi efectuate si in cadrul unor colaborari sau
contracte externe.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 7
Patrimoniul institutului national, reactualizat, stabilit pe baza
bilantului contabil incheiat la data de 30 iunie 2005, este de 19.060.695 mii
lei, din care: imobilizari corporale si necorporale 11.513.048 mii lei si
active circulante 7.547.647 mii lei.
Art. 8
(1) Institutul national administreaza cu diligenta unui bun proprietar,
bunuri proprietate publica si privata a statului, precum si bunurile proprii
dobandite in conditiile legii sau realizate din venituri proprii. Bunurile
proprietate publica si privata a statului, administrate de institutul national,
precum si bunurile proprii dobandite in conditiile legii sau realizate din
venituri proprii, dupa caz, se inregistreaza distinct in patrimoniul acestuia.
(2) In exercitarea drepturilor sale institutul national poseda si foloseste
bunurile aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea in
conditiile legii, in scopul realizarii obiectului sau de activitate.
Art. 9
Rezultatele cercetarilor concretizate in active corporale sau necorporale,
obtinute in baza derularii unor contracte finantate din fonduri publice,
apartin institutului national, in calitate de persoana juridica executanta, si
ordonatorului de credite, in egala masura, daca prin contract nu s-au stabilit
alte clauze. Rezultatele cercetarilor concretizate in active corporale sau
necorporale, obtinute in baza derularii unor contracte finantate din fonduri
private, precum si rezultatele obtinute din activitati desfasurate in asociere,
in participatiune sau in entitati cu personalitate juridica, nascute in urma
altor forme de asociere, apartin institutului national, in calitate de persoana
juridica executanta.
Art. 10
Administrarea, inregistrarea in evidenta contabila a institutului, precum
si instrainarea, inchirierea sau concesionarea si casarea rezultatelor
cercetarilor obtinute in baza derularii unui contract finantat din fonduri
publice se fac potrivit Ordonantei Guvernului nr. 57/2002, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu modificarile ulterioare.
Art. 11
Patrimoniul institutului national poate fi modificat conform prevederilor
legale.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 12
Institutul national poate avea in structura subunitati, cu sau fara
personalitate juridica, sectoare cuprinzand compartimente, sectii, laboratoare
si alte structuri organizatorice necesare realizarii obiectului sau de activitate.
Sediul subunitatilor se prevede in hotararea de infiintare a institutului
national, infiintarea sau desfiintarea acestora fiind aprobata prin hotarare a
Guvernului.
Art. 13
Structura organizatorica a institutului se aproba prin ordin al presedintelui
organului coordonator, avand in componenta si compartimente cu activitati:
juridice, de marketing, financiar-contabile, de audit si control financiar, de
diseminare a informatiilor, de relatii publice si mass-media.
Art. 14
In functie de specificul activitatii, prin decizie a directorului general,
cu aprobarea consiliului de administratie, se pot organiza colective
specializate sau colective interdisciplinare proprii ori in colaborare cu alte
unitati din tara sau din strainatate.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 15
Conducerea institutului national este asigurata de:
a) consiliul de administratie;
b) comitetul de directie;
c) directorul general.
Art. 16
Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice din institutul
national sunt asigurate de consiliul stiintific.
Art. 17
Relatiile dintre subunitatile aflate in structura institutului national,
precum si relatiile acestora cu tertii sunt stabilite de directorul general,
care poate acorda imputerniciri de reprezentare in numele institutului
national, cu avizul consiliului de administratie.
Art. 18
Conducatorii subunitatilor din structura institutului national raspund in
fata consiliului de administratie si a directorului general de indeplinirea
tuturor atributiilor, responsabilitatilor si competentelor incredintate de
acestia sau aferente domeniilor proprii de activitate.
Consiliul de administratie
Art. 19
(1) Consiliul de administratie este format din 7 membri, cetateni romani,
numiti prin ordin al presedintelui organului coordonator, la propunerea
conducerii autoritatii de la care acestia provin, pentru un mandat de 4 ani
care poate fi reinnoit din 4 in 4 ani.
(2) Din consiliul de administratie fac parte in mod obligatoriu:
a) directorul general al institutului national, care este presedintele
consiliului de administratie;
b) presedintele consiliului stiintific al institutului national;
c) un reprezentant al organului coordonator;
d) un reprezentant al Ministerului Finantelor Publice;
e) un reprezentant al Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei;
f) doi specialisti din domeniu.
(3) Revocarea membrilor consiliului de administratie se face de acelasi
organ care a facut numirea, in caz de abateri sau de nerespectare a
indatoririlor ce le revin.
Art. 20
(1) Membrii consiliului de administratie isi pastreaza calitatea de
angajati la institutia sau unitatea de la care provin, precum si toate
drepturile si obligatiile care deriva din aceasta calitate.
(2) Pentru activitatea desfasurata in calitatea de membri ai consiliului de
administratie, acestia beneficiaza de o indemnizatie lunara stabilita de
consiliul de administratie, dar nu mai mult de 20% din salariul de baza al
directorului general al institutului national.
(3) Persoanele numite ca membri ai consiliului de administratie nu pot face
parte din mai mult de doua consilii de administratie ale institutelor nationale
si nu pot participa, in aceeasi calitate, la alte unitati cu care institutul
are relatii contractuale sau interese concurente.
(4) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care, personal, sotul/sotia ori rudele pana la gradul al
doilea inclusiv, sunt in acelasi timp patroni sau asociati la alte unitati cu
acelasi profil sau cu care institutul se afla in relatii comerciale directe.
Art. 21
(1) Consiliul de administratie are in principal urmatoarele atributii:
a) aproba la propunerea consiliului stiintific strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului national, de introducere a unor
tehnologii de varf si de modernizare a celor existente, in concordanta cu
strategia generala a domeniului propriu de activitate;
b) propune modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului national, infiintarea, desfiintarea si comasarea de subunitati din
structura acesteia;
c) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli,
care se depune la organul coordonator in vederea aprobarii conform
reglementarilor legale;
d) analizeaza si avizeaza situatiile financiare anuale, pe care le supune
spre aprobare organului coordonator, si aproba raportul de gestiune asupra
activitatii desfasurate de institutul national in anul precedent;
e) analizeaza realizarea criteriilor de performanta si raportarea
trimestriala privind activitatea realizata de institutul national si aproba
masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru ale bugetului de
venituri si cheltuieli;
f) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza a fi realizate de institutul
national;
g) propune spre aprobare majorarea sau diminuarea patrimoniului, precum si
concesionarea sau inchirierea unor bunuri din patrimoniul institutului
national, in conditiile legii;
h) aproba valorificarea bunurilor proprii dobandite, cu respectarea
prevederilor legale;
i) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 42 si stabileste
modul de rambursare a acestora;
j) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta;
k) aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de munca;
l) aproba criteriile si comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor
vacante din cadrul institutului national.
(2) Consiliul de administratie exercita orice alte atributii stabilite
potrivit prevederilor legale.
Art. 22
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea pe baza
regulamentului propriu de organizare si functionare, avizat de organul
coordonator. Acesta hotaraste in problemele privind activitatea institutului
national, cu exceptia celor care, potrivit legii, sunt date in competenta altor
organe.
Art. 23
(1) Consiliul de administratie se intruneste de regula o data pe luna sau
ori de cate ori interesele institutului national o cer, la convocarea
presedintelui sau, dupa caz, a vicepresedintelui, precum si la solicitarea a
cel putin trei membri.
(2) Sedintele consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
consiliului, iar in lipsa acestuia, de catre vicepresedintele ales de membrii
acestuia.
Art. 24
(1) Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in prezenta a cel
putin 5 membri. Daca nu este indeplinita aceasta conditie, sedinta consiliului
de administratie se va tine intr-un interval de cel mult 15 zile, avand aceeasi
ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de votul a cel putin 4 membri.
Art. 25
La sedintele consiliului de administratie participa, in calitate de invitat
permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institut sau un
reprezentant al salariatilor, in cazul in care acestia nu sunt constituiti in
sindicat.
Art. 26
Pentru luarea unor decizii vizand probleme complexe consiliul de
administratie poate atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti
din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi remunerata
conform prevederilor legale.
Art. 27
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor ce le revin si raspund solidar pentru
gestionarea patrimoniului institutului.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au abtinut ori s-au
impotrivit luarii unei decizii ce s-a dovedit pagubitoare pentru institut nu
raspund daca au consemnat expres punctul lor de vedere in registrul de sedinte
al consiliului de administratie si daca au anuntat in scris despre aceasta
organul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu respecta prevederile art.
20 alin. (3) si (4) raspund, potrivit legii, pentru daunele cauzate
institutului national ca urmare a acestui fapt.
Art. 28
In primul trimestru al fiecarui an consiliul de administratie prezinta
organului coordonator un raport asupra activitatii desfasurate in anul
precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 29
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de institutul
national. Atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de
organizare si functionare a consiliului de administratie.
Comitetul de directie
Art. 30
(1) Conducerea operativa a institutului national este asigurata de un
comitet de directie compus din directorul general si din conducatorii
principalelor compartimente din structura organizatorica a institutului
national.
(2) La sedintele comitetului de directie participa, in calitate de invitat
permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institut.
Art. 31
(1) Comitetul de directie exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor propuse de directorul general si aprobate de consiliul de
administratie.
(2) Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
a) strategia programelor de dezvoltare a institutului national;
b) programul anual de cercetare-dezvoltare;
c) bugetul de venituri si cheltuieli;
d) programul de investitii;
e) sistemul de asigurare a calitatii;
f) alte obligatii.
Art. 32
Comitetul de directie se intruneste decadal si ori de cate ori interesele
institutului national o impun.
Art. 33
(1) La nivelul subunitatilor din cadrul institutului national se
organizeaza si functioneaza comitetul de conducere, care isi desfasoara
activitatea in conformitate cu propriul regulament de organizare si functionare
aprobat de consiliul de administratie al institutului national si este prezidat
de catre directorul subunitatii respective.
(2) Comitetul de conducere exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor stabilite de directorul general al institutului national si
aprobate de consiliul de administratie.
Directorul general
Art. 34
(1) Activitatea curenta a institutului national este condusa de directorul
general, numit pentru o perioada de 4 ani, pe baza rezultatelor concursului de
selectie organizat conform reglementarilor legale. La expirarea acestui termen,
in functie de performantele realizate, numirea directorului general poate fi
prelungita pentru o perioada de cel mult 4 ani.
(2) Numirea si eliberarea din functie a directorului general se fac prin
ordin al presedintelui organului coordonator.
Art. 35
Directorul general are in principal urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului national
in relatiile cu celelalte organe, organizatii si operatori economici, precum si
cu persoane fizice din tara si din strainatate;
b) stabileste atributiile, competentele si relatiile la nivelul
subunitatilor si departamentelor institutului national, precum si relatiile
acestora cu tertii, cu avizul consiliului de administratie;
c) propune consiliului de administratie modificarea structurii
organizatorice si functionale a institutului national;
d) numeste directorii si conducatorii compartimentelor din structura
organizatorica a institutului national, in urma concursului organizat pe baza
criteriilor propuse de comitetul de directie, si ii revoca, dupa caz, cu avizul
consiliului de administratie;
e) angajeaza si concediaza personalul institutului national, conform
prevederilor legale si ale contractului colectiv de munca;
f) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
institutului national si a salariilor personalului acestuia, prin comitetul de
directie; aproba salariile rezultate din negocierea directa;
g) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
h) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert interior
si de import-export, prin compartimentele proprii specializate;
i) analizeaza stadiul valorificarii rezultatelor cercetarii, inclusiv
activitatea compartimentului de marketing;
j) este ordonator de credite, in conditiile prevazute de lege;
k) poate delega, in conditiile legii, o parte dintre atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului national;
l) exercita orice alte atributii ce ii sunt delegate de consiliul de
administratie.
Consiliul stiintific
Art. 36
(1) Consiliul stiintific este format din minimum 5 membri, reprezentand
principalele compartimente din cadrul institutului national care desfasoara
activitati de cercetare-dezvoltare.
(2) Consiliul stiintific este alcatuit din cercetatori cu realizari
deosebite in domeniu, salariati ai institutului national, alesi pe 4 ani prin
vot secret de cadrele cu studii superioare din institutul national.
(3) Din consiliul stiintific fac parte, de drept, directorul general si
directorul stiintific al institutului national.
(4) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si un vicepresedinte,
alesi prin vot secret de catre membrii consiliului stiintific.
(5) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administratie.
Art. 37
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare a domeniului si la elaborarea planurilor proprii de
cercetare-dezvoltare;
b) analizeaza, avizeaza si urmareste realizarea lucrarilor de cercetare
stiintifica;
c) propune spre aprobare consiliului de administratie programul anual de
cercetare-dezvoltare si inovare al institutului national;
d) avizeaza hotararile consiliului de administratie care implica politica
de cercetare a institutului national si a ramurii;
e) propune masuri pentru perfectionarea profesionala, incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale;
f) organizeaza si coordoneaza desfasurarea manifestarilor cu caracter
stiintific;
g) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop
stiintific;
h) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in tara
si in strainatate.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si executia acestuia.
Relatii financiare
Art. 38
(1) Institutul national intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli,
situatii financiare anuale, potrivit normelor metodologice elaborate de
Ministerul Finantelor Publice.
(2) Situatiile financiare anuale se aproba de organul coordonator, in
conditiile legii.
Art. 39
(1) Veniturile si cheltuielile institutului national se stabilesc prin
buget, pentru fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se intocmeste pe baza indicatorilor
de performanta stabiliti de organul coordonator si se aproba prin ordin al
presedintelui organului coordonator, cu avizul Ministerului Finantelor Publice
si al Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale si Familiei.
Art. 40
Institutul national determina anual volumul de venituri de realizat si de
cheltuieli totale de efectuat, corelat cu contractele incheiate pentru
activitatea programata.
Art. 41
(1) Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere,
conform reglementarilor legale si prevederilor contractului colectiv de munca,
in limita fondului total destinat platii salariilor, prevazut in bugetul de
venituri si cheltuieli stabilit potrivit legii.
(2) Salariul de baza al directorului general se stabileste prin ordin al
presedintelui organului coordonator, potrivit reglementarilor legale.
Art. 42
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care in cursul
unui an resursele financiare ale institutului national nu sunt suficiente,
acesta poate contracta credite bancare in valoare de cel mult 20% din
veniturile brute realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se efectueaza cu
aprobarea organului coordonator, pe baza avizului prealabil al Ministerului
Finantelor Publice.
Art. 43
(1) Institutul national hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a
fi realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se
din surse proprii si din credite bancare, precum si din surse bugetare, prin
organul coordonator, potrivit legii.
(2) Organul coordonator va cuprinde in bugetul sau de venituri si
cheltuieli fondurile necesare realizarii unor investitii, dotari,
achizitionarii de aparatura, echipamente si instalatii pentru institutul
national.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca
potrivit legii.
Art. 44
(1) Operatiunile de incasari si plati ale institutului se efectueaza prin
conturi deschise la banci comerciale si unitati de trezorerie cu sediul in
Romania.
(2) Institutul national poate efectua operatiuni de incasari si plati in
lei si in valuta, prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de
casa si a normativelor de disciplina financiar-valutare stabilite prin actele
normative.
(3) Institutul national poate efectua operatiuni de comert exterior,
aferente obiectului sau de activitate, potrivit legii. Operatiunile de incasari
si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi bancare deschise la
unitatile bancare specializate cu sediul in Romania.
Art. 45
Institutul national isi va organiza controlul financiar preventiv propriu
si auditul financiar, potrivit legii.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 46
Litigiile institutului national cu persoane fizice sau persoane juridice,
nesolutionate pe cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor
judecatoresti romane de drept comun.
Art. 47
Modificarile si completarile regulamentului de organizare si functionare a
institutului national se pot face la propunerea consiliului de administratie,
cu respectarea prevederilor legale.
Art. 48
Statutul de institut national se reinnoieste periodic prin reacreditare,
care are loc intr un interval de maximum 5 ani, sau la modificarea obiectului
de activitate al institutului national.