HOTARARE Nr. 981 din 4 octombrie 2001
pentru aprobarea Regulamentului privind valorificarea prin licitatie a
bunurilor aflate in administrarea Serviciului de Telecomunicatii Speciale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 657 din 19 octombrie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei, precum si ale
art. 1 lit. a) si ale art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 95/1999
cu privire la valorificarea bunurilor scoase din functiune, aflate in
administrarea institutiilor publice de aparare, ordine publica si siguranta
nationala, aprobata si modificata prin Legea nr. 28/2001,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul privind valorificarea prin licitatie a bunurilor
aflate in administrarea Serviciului de Telecomunicatii Speciale, prevazut in
anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
In aplicarea prezentei hotarari Serviciul de Telecomunicatii Speciale emite
norme metodologice in termen de 45 de zile de la publicarea prezentei hotarari
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
Prezenta hotarare va intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Directorul Serviciului de
Telecomunicatii Speciale,
Tudor Tanase
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
REGULAMENT
privind valorificarea prin licitatie a bunurilor aflate in administrarea
Serviciului de Telecomunicatii Speciale
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Bunurile aflate in administrarea Serviciului de Telecomunicatii Speciale,
scoase din functiune potrivit reglementarilor in vigoare, pot fi valorificate
in starea fizica in care se afla sau ca materiale si piese rezultate in urma
dezmembrarii lor.
Art. 2
Prin bunuri scoase din functiune, in sensul prezentului regulament, se
intelege mijloacele fixe scoase din functiune care mai pot fi folosite,
obiectele de inventar si materialele rezultate in urma dezmembrarii mijloacelor
fixe scoase din functiune in starea in care se afla, cu exceptia mijloacelor
fixe care apartin domeniului public al statului, precum si cu exceptia
cladirilor si a terenurilor.
Art. 3
Fac obiectul valorificarii urmatoarele bunuri:
a) mijloacele fixe scoase din functiune, cu resursele de functionare
indeplinite sau neindeplinite, care mai pot fi folosite si care nu mai sunt
necesare Serviciului de Telecomunicatii Speciale;
b) mijloacele fixe scoase din functiune, cu resursele de functionare
neindeplinite, in stare de nefunctionare, care pentru repunere in stare de
functionare (reparare) necesita cheltuieli mai mari de 60% din valoarea lor de
inlocuire;
c) care nu au putut fi improspatate sau a caror pastrare in depozite ar
duce la deprecieri sau stari periculoase de orice fel, stabilite prin analize
si incercari in laborator;
d) obiectele de inventar si materialele rezultate in urma dezmembrarii
mijloacelor fixe scoase din functiune, declasate sau propuse pentru casare;
e) rezultate in urma casarii bunurilor prevazute la art. 2.
Art. 4
Pentru bunurile a caror valorificare a fost aprobata se interzice
efectuarea oricaror lucrari ce necesita consum de manopera si materiale din
fondurile Serviciului de Telecomunicatii Speciale pentru schimbarea starii
tehnice in care se aflau la data intocmirii procesului-verbal de scoatere din
functiune.
Art. 5
Bunurile prevazute la art. 3, aflate in administrarea Serviciului de Telecomunicatii
Speciale, care pot fi folosite in mod curent in alte sectoare de activitate din
afara sistemului national de aparare, precum si cele dezafectate de dotarea
specific militara pot fi valorificate prin licitatie publica deschisa cu
strigare.
Art. 6
(1) Bunurile care implica apararea tarii, ordinea publica si siguranta
nationala, de natura armamentului, tehnicii de lupta, mijloacelor si
instalatiilor speciale, precum si cele care, datorita caracteristicilor
specifice, nu pot fi folosite in mod curent in alte sectoare de activitate din
afara sistemului national de aparare pot fi valorificate la intern catre
agentii economici acreditati in comercializarea unor asemenea bunuri, prin
selectie de oferte sau prin negociere directa.
(2) Procedura prin selectie de oferte se aplica in situatia in care se
prezinta cel putin 2 agenti economici acreditati in comercializarea bunurilor
respective.
(3) Procedura prin negociere directa se aplica in situatia in care se
prezinta un singur agent economic acreditat in comercializarea bunurilor
respective.
(4) Deseurile rezultate in urma delaborarilor pot fi valorificate prin
agenti economici romani producatori de munitii, prin negocierea pretului.
Art. 7
La licitatiile pentru vanzarea bunurilor poate participa orice persoana
fizica sau juridica care prezinta pana la data desfasurarii sedintei de
licitatie urmatoarele documente:
a) chitanta de achitare a cotei de cheltuieli de participare la licitatie,
eliberata de casieria unitatii organizatoare;
b) copie de pe certificatul de inmatriculare la registrul comertului si de
pe codul fiscal, pentru persoanele juridice romane, sau copie de pe actul de
identitate pentru persoanele fizice;
c) dovada privind depunerea garantiei de participare la licitatie.
CAP. 2
Evaluarea bunurilor
Art. 8
(1) Bunurilor materiale disponibilizate, propuse a fi valorificate prin
vanzare la licitatie, li se va stabili valoarea de catre o comisie de evaluare
compusa din 3 - 5 membri, numita prin ordin al sefului unitatii organizatoare a
licitatiei.
(2) Din comisia de evaluare fac parte in mod obligatoriu conducatorul
compartimentului de specialitate, reprezentantul compartimentului
financiar-contabil, precum si alti specialisti.
Art. 9
(1) Comisia de evaluare intocmeste un raport de evaluare a bunurilor
materiale care urmeaza sa fie valorificate, in care se va stabili pretul
initial de vanzare si, dupa caz, preturile diminuate, care vor fi avizate de
seful unitatii organizatoare a licitatiei si vor fi aprobate de ordonatorul
principal de credite, dupa ce au fost vizate pentru controlul financiar
preventiv propriu.
(2) La evaluarea bunurilor se va avea in vedere metodologia stabilita prin
ordin al directorului Serviciului de Telecomunicatii Speciale, precum si pretul
pietei la bunuri de acelasi fel.
CAP. 3
Organizarea si desfasurarea licitatiilor
Art. 10
(1) Pentru bunurile propuse a fi valorificate nedezmembrate, precum si
pentru materialele sau piesele rezultate in urma dezmembrarii, al caror pret
initial de vanzare este de peste 10.000.000 lei, structurile abilitate prin
ordin al directorului Serviciului de Telecomunicatii Speciale vor publica
anunturile de vanzare prin licitatie intr-o publicatie cu circulatie la nivel
national, cu cel putin 15 zile inainte de data stabilita pentru licitatie.
(2) Publicitatea vanzarii se face si prin afisare de catre unitatile
militare gestionare la sediul propriu, precum si la sediul administratiei
publice locale in a carei raza teritoriala functioneaza, cu 15 zile inainte de
desfasurarea licitatiei.
(3) Pentru bunurile propuse a fi valorificate nedezmembrate, precum si
pentru materialele sau piesele rezultate in urma dezmembrarii, al caror pret
initial de vanzare este sub 10.000.000 lei, unitatile militare gestionare vor
face publica data stabilita pentru licitatie numai prin afisarea anuntului de
vanzare la sediul propriu, precum si la sediul autoritatii administratiei
publice locale in a carei raza teritoriala functioneaza, cu 15 zile inainte de
desfasurarea licitatiei.
Art. 11
Anuntul privind vanzarea prin licitatie publica deschisa cu strigare
cuprinde:
a) denumirea si adresa unitatii organizatoare a licitatiei, precum si locul
unde pot fi vazute bunurile care fac obiectul licitatiei;
b) adresa, data si ora tinerii licitatiei, precum si datele de desfasurare
a urmatoarelor licitatii in caz de neadjudecare;
c) numarul de telefon sau de fax la care se pot obtine informatii despre
bunurile care fac obiectul licitatiei, precum si conditiile pe care trebuie sa
le indeplineasca eventualii achizitori pentru a fi admisi la licitatie;
d) pretul de pornire a licitatiei;
e) cota de cheltuieli de participare la licitatie;
f) cuantumul garantiei de participare la licitatie.
Art. 12
(1) Licitatiile se organizeaza de catre unitatile centrale, organe de
inzestrare pentru toate bunurile de resortul lor aprobate sa fie valorificate
prin vanzare, scop in care acestea numesc prin ordin de zi pe unitate, cu cel
putin 30 de zile inainte de data organizarii licitatiei, comisia de licitatie
formata din 5 - 7 membri, cu urmatoarea componenta:
a) presedinte - reprezentantul unitatii centrale care organizeaza
licitatia;
b) secretar - reprezentantul unitatii detinatoare a bunului;
c) membri:
- seful compartimentului financiar-contabil al unitatii detinatoare a
bunurilor;
- cel putin cate un specialist din unitatea centrala si din unitatea
detinatoare;
- un jurist (consilier juridic).
(2) Membrii comisiei de evaluare nu pot face parte din comisia de
licitatie.
(3) Locul de desfasurare a licitatiei se stabileste de organizatorul
acesteia, in functie de dispunerea unitatilor militare gestionare ale bunurilor
si de cheltuielile ocazionate de aceasta activitate.
Art. 13
(1) Garantia de participare la licitatie, stabilita de comisia de
licitatie, va reprezenta 5 - 10% din valoarea bunurilor si va fi depusa in
contul unitatii militare organizatoare a licitatiei ori va fi platita la casieria
acestei unitati cu cel putin 3 zile lucratoare inaintea desfasurarii
licitatiei.
(2) Nu sunt admise la licitatie persoanele fizice sau juridice care nu au
depus garantia de participare la licitatie solicitata de organizatorul
licitatiei.
(3) Garantia de participare la licitatie se returneaza persoanelor carora
nu li s-a adjudecat bunul licitat.
Art. 14
Nu pot participa la licitatie in calitate de cumparator membrii comisiei de
evaluare, ai comisiei de licitatie si nici sotul (sotia), fratii (surorile),
copiii, parintii, socrii sau cumnatii acestor membri.
Art. 15
(1) Organizatorul licitatiei intocmeste urmatoarele documente:
a) caietul de sarcini;
b) fisa tehnica a bunului scos din functiune, pe baza celei intocmite de
unitatea militara gestionara;
c) raportul de evaluare;
d) tabelul cuprinzand persoanele care participa la licitatie; in tabelul
intocmit de comisia de licitatie se vor inscrie persoanele care au depus taxa
de participare, garantia si celelalte documente solicitate de organizatorul
licitatiei;
e) anuntul publicitar.
(2) Caietul de sarcini cuprinde:
a) obiectul licitatiei;
b) cantitatea oferita;
c) pretul de incepere a licitatiei, precum si valoarea salturilor de
supralicitare;
d) modalitatile de plata;
e) termenul limita de prezentare de catre licitatori a documentelor
prevazute la art. 7;
f) data si locul de desfasurare a licitatiei;
g) modul de desfasurare a licitatiei;
h) cuantumul garantiei care trebuie sa fie depusa de catre solicitanti
pentru a fi admisi la licitatie si locul de depunere a acesteia;
i) modelul de contract (ca anexa);
j) modelul declaratiei licitatorului privind acceptarea proiectului de
contract;
k) clauze asiguratorii privind:
- pierderea garantiei de participare la licitatie, in cazul in care
castigatorul licitatiei renunta la cumpararea bunului si refuza semnarea
contractului de vanzare-cumparare;
- neadmiterea la licitatie a persoanelor care nu prezinta toate documentele
sau care prezinta documente incomplete;
l) alte conditii si precizari pe care comisia de licitatie considera ca
este necesar sa le introduca.
Art. 16
Caietul de sarcini si fisa tehnica se pun la dispozitie solicitantilor,
contra cost, cu cel putin 10 zile calendaristice inainte de desfasurarea
licitatiei.
Art. 17
Licitatorul examineaza documentele licitatiei si, daca are nevoie de date
suplimentare, le solicita in scris organizatorului licitatiei care va raspunde
in scris la toate solicitarile primite, cu cel putin 5 zile inainte de termenul
limita de depunere a documentelor de catre licitatori.
Art. 18
(1) Organizatorul licitatiei poate aduce modificari documentelor
licitatiei, din proprie initiativa sau ca urmare a solicitarii licitatorilor.
(2) Modificarile la documentele licitatiei vor fi notificate in scris
tuturor licitatorilor, prin telex sau prin fax, cu cel putin 5 zile inainte de
termenul limita de depunere a documentelor.
(3) Omiterea vreunei informatii din documentele licitatiei sau prezentarea
unor documente necorespunzatoare fata de cele stabilite prin caietul de sarcini
determina descalificarea licitatorului respectiv.
(4) Documentele licitatiei vor fi puse la dispozitie persoanelor juridice
si fizice interesate, contra cost, sub forma unei cote de cheltuieli de
participare la licitatie. In aceasta suma se includ valoarea caietului de
sarcini si a fisei tehnice, precum si cheltuielile de organizare si desfasurare
a licitatiei.
Art. 19
Comisia de licitatie analizeaza documentele prezentate, cu doua zile
inainte de inceperea licitatiei, si va intocmi lista cuprinzand ofertantii
acceptati, excluzandu-i de la participare pe cei care nu au indeplinit
conditiile sau care nu au prezentat, in totalitate si la termenul stabilit,
documentele cerute prin caietul de sarcini. Cu aceasta ocazie comisia de
licitatie verifica dosarele cu documentele licitatiei si daca publicitatea s-a
facut conform prevederilor prezentului regulament.
Art. 20
Solicitantilor care prezinta chitantele de plata a garantiei si a taxei de
participare la licitatie li se va permite examinarea amanuntita a bunurilor
materiale fara punerea in functiune sau fara efectuarea probelor de rulaj (nu
se admit consumuri de energie, de carburanti si lubrifianti sau piese de schimb
si materiale).
Art. 21
(1) La data si ora stabilite pentru inceperea licitatiei presedintele
comisiei de licitatie, in cazul in care sunt minimum 2 participanti, anunta
obiectul licitatiei, face prezenta participantilor si constata daca sunt
indeplinite conditiile legale pentru desfasurarea acesteia.
(2) Desfasurarea in continuare a licitatiei se face astfel:
a) presedintele comisiei de licitatie anunta pretul initial de vanzare de
la care porneste strigarea, cu precizarea salturilor de supralicitare stabilite
de comisia de licitatie;
b) participantii la licitatie prezinta oferta de pret prin strigari,
respectand conditiile de salt precizate la deschiderea licitatiei;
c) presedintele comisiei de licitatie anunta cu glas tare si clar suma
oferita de licitant;
d) daca la a treia strigare a ultimei oferte nu se striga o suma mai mare,
presedintele comisiei de licitatie anunta adjudecarea licitatiei in favoarea
participantului care a oferit ultima suma;
e) licitatia se declara inchisa dupa anuntarea verbala a castigatorului de
catre presedintele comisiei de licitatie si dupa intocmirea procesului-verbal
care se semneaza de membrii comisiei de licitatie si de participantii la
licitatie.
(3) Procesul-verbal al licitatiei, impreuna cu documentele privind
organizarea si desfasurarea acesteia, se arhiveaza si se pastreaza timp de 10
ani la sediul unitatii militare gestionare, constituind baza legala a
incheierii contractului de vanzare-cumparare.
(4) Dupa terminarea operatiunii intreaga documentatie va sta la baza
activitatii de scadere din evidenta cantitativ-valorica a bunurilor si de
inregistrare in contabilitate a veniturilor obtinute.
Art. 22
In termen de 24 de ore de la incheierea licitatiei participantii pot depune
contestatii la sediul unitatii militare organizatoare, in cazul in care
considera ca nu s-au respectat dispozitiile legale si precizarile din caietul
de sarcini referitoare la organizarea si desfasurarea licitatiei.
Art. 23
Unitatea organizatoare a licitatiei este obligata sa solutioneze
contestatia in termen de 5 zile lucratoare de la depunerea acesteia si sa
comunice rezultatul in scris tuturor participantilor la licitatie. Analiza
contestatiei se face de o comisie numita de seful unitatii organizatoare,
compusa din 2 - 4 membri, altii decat cei care au facut parte din comisia de
licitatie.
Art. 24
(1) In maximum 10 zile lucratoare de la adjudecare sau de la solutionarea
contestatiilor persoana careia i s-a adjudecat bunul licitat este obligata sa
semneze contractul de vanzare-cumparare si sa achite pretul acestuia.
(2) Daca persoana care a castigat licitatia renunta la cumpararea bunului
licitat sau daca nu se prezinta in termenul prevazut la alin. (1) pentru
semnarea contractului de vanzare-cumparare, pierde garantia depusa.
Art. 25
(1) In cazul in care nu s-au prezentat minimum 2 participanti la licitatie
sau daca nici un ofertant din cei prezenti nu a oferit cel putin pretul de
pornire, licitatia se va repeta, incheindu-se proces-verbal de constatare.
(2) Repetarea licitatiei se face dupa cel putin 15 zile calendaristice de
la data precedentei licitatii, iar noul pret de pornire diminuat va fi aprobat
de ordonatorul principal de credite.
(3) In cazul in care nici de aceasta data nu se prezinta la licitatie
minimum 2 participanti sau nu se ofera cel putin pretul de pornire, licitatia
se va relua dupa cel putin 15 zile lucratoare, iar pretul va fi diminuat cu
aprobarea ordonatorului principal de credite.
(4) In situatia in care dupa a treia licitatie nu a fost oferit pretul de
pornire a licitatiei, bunurile se vor valorifica conform art. 1 lit. b) si c)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 95/1999 cu privire la valorificarea
bunurilor scoase din functiune, aflate in administrarea institutiilor publice
de aparare, ordine publica si siguranta nationala, aprobata si modificata prin
Legea nr. 28/2001.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 26
Pentru bunurile disponibilizate care nu au putut fi valorificate prin
licitatie, selectie de oferte sau prin negociere directa se vor aplica
procedurile:
a) valorificare directa, in cazul in care producatorul sau alt ofertant
accepta schimbarea bunului cu altul nou avand aceiasi parametri sau in alte
situatii aprobate de directorul Serviciului de Telecomunicatii Speciale, la
propunerea prim-adjunctului acestuia;
b) transmitere fara plata altor institutii publice, in conditiile legii.
Art. 27
Bunurile care nu au putut fi valorificate prin procedurile prevazute la
art. 5, 6, la art. 25 alin. (4) si la art. 26 pot fi declasate si casate in
conditiile legii.
Art. 28
Aparatura de secretizare scoasa din functiune sau declasata nu face
obiectul valorificarii conform prevederilor prezentului regulament, ea urmand
sa fie casata.
Art. 29
(1) Materialele refolosibile si deseurile rezultate in urma casarii
bunurilor, care nu au putut fi valorificate prin licitatie din lipsa de
cumparatori sau in legatura cu care ordonatorul de credite in gestiunea caruia
se afla bunurile respective a decis pe propria raspundere ca nu se justifica
economic organizarea de licitatii, se valorifica prin agenti economici care au
ca obiect de activitate achizitionarea de materiale refolosibile, prin oferte
de pret negociabile. Negocierile de pret se vor consemna intr-un proces-verbal.
(2) Materialele si piesele rezultate in urma casarii bunurilor, care nu au
putut fi valorificate conform prevederilor alin. (1), vor fi distruse in prezenta
comisiei de casare, rezultatul fiind consemnat intr-un proces-verbal.
Art. 30
Sumele obtinute in urma organizarii licitatiilor de valorificare a
bunurilor scoase din functiune vor fi retinute integral de Serviciul de
Telecomunicatii Speciale si li se va da destinatia prevazuta de lege.