HOTARARE Nr.
1224 din 1 octombrie 2008
pentru aprobarea
Regulamentului privind organizarea si desfasurarea procedurilor pentru
valorificarea bunurilor aflate in administrarea Serviciului de Telecomunicatii
Speciale
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 696 din 13 octombrie 2008
In temeiul art. 108 din
Constituţia României, republicată, şi al art. 1 lit. a) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 95/1999 cu privire la valorificarea bunurilor scoase
din funcţiune, aflate în administrarea instituţiilor publice de apărare, ordine
publică şi siguranţă naţională, aprobată cu modificări prin Legea nr. 28/2001,
cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind organizarea şi
desfăşurarea procedurilor pentru valorificarea bunurilor aflate în
administrarea Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, prevăzut în anexa care
face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 981/2001 pentru aprobarea
Regulamentului privind valorificarea prin licitaţie a bunurilor aflate în
administrarea Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 657 din 19 octombrie
2001.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Directorul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale,
Marcel Opriş
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXĂ
REGULAMENT
privind organizarea şi desfăşurarea procedurilor
pentru valorificarea bunurilor aflate în administrarea
Serviciului de Telecomunicaţii Speciale
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Bunurile aflate în
administrarea Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, scoase din funcţiune
potrivit reglementărilor în vigoare, se valorifică în starea fizică în care se
află sau ca materiale şi piese rezultate în urma dezmembrării lor.
Art. 2. - Valorificarea bunurilor aflate în
administrarea Serviciului de Telecomunicaţii Speciale se efectuează la
propunerile unităţilor militare deţinătoare şi se aprobă de organele competente, potrivit legii.
Art. 3. - In sensul prezentului regulament, prin noţiunea
bunuri se înţelege
produsele, echipamentele şi orice ale obiecte, de orice fel şi cu orice fel de
descriere, cu excepţia celor care aparţin domeniului public al statului, precum
şi cu excepţia clădirilor şi terenurilor.
Art. 4. - (1) Fac obiectul valorificării:
a) activele fixe scoase din funcţiune, materialele de
natura obiectelor de inventar şi materialele declasate, precum şi materialele
şi piesele rezultate în urma casării sau demolării;
b) bunurile care nu au putut fi împrospătate, a căror
păstrare în depozite ar duce la deprecieri ori stări periculoase de orice fel,
stabilite prin analize şi încercări în laboratoare şi poligoane specializate,
potrivit normelor de specialitate în vigoare;
c) tehnica, utilajele, loturile de piese de schimb, scule
şi accesorii, piesele de schimb, agregatele, ansamblele, subansamblele şi
materialele de orice fel, precum şi echipamentele şi utilajele achiziţionate
aferente obiectivelor de investiţii
nefinalizate din unităţile militare, în starea în care se află şi dacă
îndeplinesc cel puţin una dintre următoarele condiţii:
(i) nu mai sunt necesare;
(ii) au devenit excedentare;
(iii) nu mai sunt prevăzute în normele de înzestrare ale Serviciului de Telecomunicaţii
Speciale;
(iv) nu se mai fabrică;
(v) nu mai corespund destinaţiei sau fac obiectul înlocuirii cu altele performante de aceIaşi
tip, datorită uzurii morale ori fizice avansate;
d) alte bunuri aflate în administrare, indiferent de
starea acestora, în scopul rezolvării unor nevoi ale
Serviciului de Telecomunicaţii
Speciale.
(2) Bunurile care pot fi folosite în mod curent în alte
sectoare de activitate se valorifică la persoane fizice şi/sau juridice, în
conformitate cu prevederile prezentului regulament.
(3) Bunurile care implică apărarea ţării, ordinea
publică şi siguranţa naţională, definite conform prevederilor legale în
vigoare, se valorifică către:
a) operatorii economici producători de astfel de
bunuri, în starea în care se află ori demilitarizate;
b) operatorii economici specializaţi şi autorizaţi în
comercializarea acestora ori care au în obiectul de activitate valorificarea
deşeurilor de acest tip, dar numai după scoaterea din funcţiune.
(4) Bunurile prevăzute la alin. (3) se valorifică, cu
aprobarea ordonatorului principal de credite, numai după scoaterea din
funcţiune şi efectuarea operaţiunilor de demilitarizare şi către persoane
juridice care au prevăzută în obiectul de activitate realizarea de producţii cinematografice, la cererea expresă a
acestora.
(5) Operaţiunile de demilitarizare a bunurilor
prevăzute la alin. (4) se execută de unităţi specializate din sistemul de
apărare, ordine publică şi securitate naţională sau acreditate să execute
astfel de operaţiuni, după achitarea contravalorii totale a contractului de
vânzare-cumpărare, iar costurile aferente acestora se suportă de către
beneficiar.
(6) Bunurile valorificate către persoane juridice care
au ca obiect de activitate realizarea de producţii cinematografice se vor utiliza exclusiv pentru realizarea scopului pentru
care au fost cerute.
Art. 5. - (1) Nu fac obiectul valorificării:
a) aparatura de comunicaţii şi tehnologia
informaţiei, aparatura de secretizare, mediile de stocare sau componentele
speciale care, prin procedura de valorificare, ar conduce la transmiterea de
informaţii şi date cu caracter clasificat. Acestea se scot din funcţiune sau se
declasează, după caz, şi se casează potrivit normelor în vigoare;
b) tehnica militară de transmisiuni, precum şi
ansamblele, subansamblele şi piesele de schimb specifice acesteia;
c) bunurile materiale de resortul sanitar care sunt
atipice, interzise la comercializare şi/sau utilizare de către organele
acreditate în acest sens din România sau care prezintă uzură fizică avansată ce
periclitează viaţa bolnavilor ori a utilizatorilor;
d) deşeurile nerefolosibile care se distrug.
(2) Nu se valorifică către persoanele fizice şi
operatorii economici neautorizaţi bunurile care, prin utilizarea ulterioară,
pot afecta securitatea naţională şi individuală sau colectivă.
Art. 6. - Bunurile se valorifică în starea tehnică în
care se găsesc la data transmiterii documentelor pentru aprobarea
valorificării, după parcurgerea operaţiunilor de scoatere din funcţiune.
Art. 7. - (1) Pentru bunurile
aprobate la valorificare se interzice efectuarea oricăror lucrări care necesită
manoperă şi materiale din fondurile Serviciului de Telecomunicaţii Speciale
pentru schimbarea stării tehnice, cu excepţia situaţiilor stabilite prin
instrucţiunile de aplicare a prezentului regulament, aprobate prin ordin al
directorului Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, denumite în continuare instrucţiuni.
(2) Bunurile aprobate la valorificare se păstrează în
starea tehnică şi de completare în administrarea unităţilor gestionare,
potrivit documentelor de evaluare, până la finalizarea procedurii de
valorificare şi predare la cumpărător.
Art. 8. - Competenţele de stabilire a bunurilor supuse
valorificării se reglementează prin instrucţiuni.
Art. 9. - (1) Bunurile aflate
în administrarea Serviciului de Telecomunicaţii Speciale se valorifică prin:
a) licitaţie;
b) selecţie de oferte de preţ sau negociere directă;
c) valorificare directă fără organizare de licitaţie;
d) transmitere fără plată la alte instituţii publice,
în condiţiile prezentului regulament.
(2) Prin procedura prevăzută la alin. (1) lit. a) se
valorifică:
a) tehnica de luptă care devine comună cu cea din alte
sectoare de activitate, după dezafectarea de dotarea specific militară, precum
şi bunurile, inclusiv cele demilitarizate, care pot fi folosite în mod curent
în alte sectoare de activitate, în starea în care se află ori în stare
dezmembrată/parţial dezmembrată, cât şi busolele, lunetele, binoclurile, precum
şi deşeurile feroase, neferoase, de metale preţioase şi de aliaje ale acestora.
La licitaţie pot participa atât persoane fizice, cât şi juridice;
b) armamentul şi tehnica de luptă demilitarizate. La
licitaţie pot participa numai operatori economici specializaţi şi autorizaţi care au în domeniul de activitate
fabricarea, modernizarea, repararea şi/sau comercializarea bunurilor identice
ori de aceIaşi gen şi/sau valorificarea deşeurilor feroase şi neferoase;
c) armamentul şi tehnica de luptă demilitarizate,
prevăzute la lit. b), care au rămas neadjudecate, inclusiv bunurile cu uzură
morală şi fizică avansată, la preţuri de deşeuri în stare nedezmembrată. La
licitaţie pot participa numai operatori economici specializaţi şi autorizaţi,
care au în domeniul de activitate fabricarea, modernizarea,
repararea bunurilor identice sau de aceIaşi gen şi/sau
valorificarea deşeurilor feroase şi neferoase şi care se obligă să le
dezmembreze la sediul unităţilor militare centrale, ca şi organe de înzestrare.
(3) Prin procedura prevăzută la alin. (1) lit. b) se
valorifică:
a) bunurile care implică apărarea ţării, ordinea
publică şi siguranţa naţională, de natura armamentului, muniţiei, tehnicii de
luptă, mijloacelor şi instalaţiilor speciale, în starea în care se află. La
procedură pot participa numai operatori economici de profil din industria de
apărare;
b) materialele de resortul hrănirii şi cele de
construcţii şi cazare, echipamentul, animalele, ambalajele şi deşeurile de
sticlă, cauciuc, textile, lemn, hârtie, carton, plastic, feroase şi neferoase;
c) armamentul uşor de infanterie, care nu a fost
adjudecat prin procedura de licitaţie prevăzută la alin. (2), precum şi muniţia
care trebuie delaborata. La procedura de valorificare pot participa numai
operatori economici de profil din industria de apărare.
(4) Prin procedura prevăzută la alin. (1) lit. c) se
valorifică bunuri, în cazul în care producătorul sau alt ofertant acceptă
schimbarea bunurilor cu alte bunuri noi, similare, având cel puţin aceiaşi
parametri, necesare Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, inclusiv bunuri
contra servicii oferite de operatorii economici de profil din industria de
apărare, ori în cazul vânzării cu amănuntul a obiectelor de inventar, a
materialelor de construcţii-cazare sau de resortul hrănirii, a echipamentului
şi a ambalajelor, potrivit metodologiei stabilite prin instrucţiuni, sau în alte
situaţii aprobate de ordonatorul principal de credite, la propunerea transmisă
pe cale ierarhică de unitatea centrală, organ de înzestrare. Modalitatea de
compensare valorică se stabileşte prin instrucţiuni, plecând de la preţurile
reciproc convenite în cazul schimbării bunurilor cu alte bunuri, respectiv pe
baza preţurilor de producţie şi/sau servicii practicate de operatorii
economici, la data acceptării, în situaţia schimbării bunurilor
contra servicii.
(5) Prin procedura prevăzută la alin. (1) lit. d) se
valorifică bunurile care au parcurs procedurile prevăzute la alin. (1) lit.
a)-c) şi care nu s-au valorificat prin aceste proceduri, dar numai după
scoaterea din funcţiune şi demilitarizare, după caz.
CAPITOLUL II
Evaluarea bunurilor
Art. 10. - (1) Estimarea valorii bunurilor propuse
pentru valorificare se face de către comisia ordonatorului de credite în a
cărui administrare nemijlocită se află acestea, potrivit metodologiei stabilite
prin instrucţiuni. In documentele de valorificare unităţile militare gestionare
vor preciza bunurile cu uzură morală şi fizică avansată care se valorifică,
prin licitaţie, în starea în care se află, la preţuri de deşeuri nedezmembrate.
In documentele de valorificare se vor menţiona condiţiile care au generat
asemenea situaţie şi se vor anexa copii ale actelor din care rezultă că
bunurile se pot valorifica în acest mod.
(2) Stabilirea preţurilor iniţiale de vânzare se face
de către unităţile centrale, organe de înzestrare, potrivit metodologiei
stabilite prin instrucţiuni, printr-o comisie de evaluare numită prin ordin al şefului unităţii centrale,
formată din 3-9 membri. Pentru identificarea stării tehnice şi de completare a
bunurilor din unităţi, comisia, prin cel puţin 2 membri, va face evaluarea la
faţa locului, prilej cu care se vor stabili şi bunurile cu uzura morală şi
fizică avansată care se valorifică, prin licitaţie, în starea în care se află,
la preţuri de deşeuri în stare nedezmembrată.
(3) Preţurile iniţiale de vânzare pentru tehnica de
luptă dezafectată din dotarea specific militară şi bunurile comune cu alte
sectoare de activitate, care au o uzură morală şi fizică avansată şi care se
valorifică, prin licitaţie, în starea în care se află, la preţuri de deşeuri în
stare nedezmembrată, nu vor fi mai mici decât contravaloarea deşeurilor ce ar
rezulta în urma casării acestora.
Art. 11. - (1) Comisia întocmeşte un raport de evaluare
a bunurilor care urmează să fie valorificate. Preţul iniţial de vânzare,
structura acestuia şi, după caz, preţul diminuat se aprobă conform
competenţelor stabilite prin instrucţiuni.
(2) La evaluarea bunurilor se vor avea în vedere
procedurile şi criteriile stabilite prin instrucţiuni, precum şi preţul pieţei
la bunuri de aceIaşi fel.
CAPITOLUL III
Valorificarea bunurilor
SECŢIUNEA 1
Organizarea şi desfăşurarea procedurii de
valorificare a bunurilor prin licitaţie
Art. 12. - Licitaţia se organizează de către unităţile
centrale, organe de înzestrare, pentru bunurile de resortul lor aprobate să fie
valorificate prin vânzare.
Art. 13. - La licitaţii pot participa persoanele fizice
şi/sau juridice prevăzute la art. 9 alin. (2), care prezintă până la data
ţinerii şedinţei de licitaţie următoarele:
a) documentul din care să
rezulte constituirea garanţiei de participare;
b) copie de pe certificatul unic de înregistrare,
pentru persoanele juridice, sau copie de pe actul de identitate, pentru
persoanele fizice;
c) chitanţa de achitare a contravalorii caietului de
sarcini şi a taxei de participare, eliberată de casieria organizatorului
licitaţiei, sau ordinul de plată emis de instituţiile abilitate;
d) declaraţia de acceptare a proiectului de contract
de vânzare-cumpărare prevăzut în caietul de sarcini;
e) alte documente prevăzute de
legislaţia în vigoare şi solicitate de organizatorul licitaţiei.
Art. 14. - (1) Şeful unităţii organizatoare numeşte, cu
cel puţin 30 de zile înainte de data ţinerii licitaţiei, comisia de licitaţie,
formată din 3-9 membri, în următoarea componenţă:
a) preşedinte, din partea organizatorului licitaţiei;
b) secretar al comisiei de licitaţie, din partea
unităţii deţinătoare a bunului;
c) membri, specialişti (experţi) cu experienţă
profesională în domeniu din cadrul unor compartimente din unitatea
organizatoare sau din alte unităţi ale Serviciului de Telecomunicaţii Speciale.
(2) Nu pot face parte din comisia de licitaţie membrii
comisiilor de evaluare.
Art. 15. - (1) Nu pot participa la licitaţie în
calitate de cumpărători membrii comisiilor de evaluare şi ai celor de licitaţie
şi nici soţul/soţia sau rudele ori afinii până la gradul al patrulea inclusiv.
(2) Membrii comisiilor de licitaţie au obligaţia de a
semna pe propria răspundere o declaraţie de confidenţialitate şi
imparţialitate, după modelul stabilit prin instrucţiuni.
Art. 16.-(1) Garanţia de participare la licitaţie
reprezintă 10% din valoarea preţului iniţial de vânzare stabilit în caietul de
sarcini pentru bunurile care se valorifică. Depunerea garanţiei se face în
contul unităţii organizatoare a licitaţiei până la termenul-limită prevăzut în caietul
de sarcini.
(2) Garanţia de participare la licitaţie se va returna,
începând cu cea de-a treia zi lucrătoare de la data închiderii licitaţiei,
celor declaraţi necâştigători, respectiv celor declaraţi câştigători, după
achitarea şi ridicarea integrală a bunurilor adjudecate, prin ordin de plată
sau în numerar.
Art. 17. - Organizatorul licitaţiei întocmeşte
următoarele documente:
a) caietul de sarcini;
b) anunţul publicitar;
c) tabelul cuprinzând
persoanele care participă la licitaţie.
Art. 18. - (1) Caietul de sarcini se întocmeşte în baza informaţiilor transmise de unităţile
militare deţinătoare ale bunurilor şi cuprinde cel puţin următoarele elemente:
a) obiectul licitaţiei;
b) cantitatea de bunuri oferită
şi locul de depozitare sau de păstrare;
c) preţul de începere a licitaţiei, precum şi valoarea
salturilor de supralicitare;
d) modalităţile de plată;
e) termenul-limită de prezentare a documentelor de
către licitator;
f) data şi locul de desfăşurare a licitaţiei;
g) modul de desfăşurare a licitaţiei;
h) valoarea taxei de participare, cuantumul şi modul de
constituire a garanţiei care trebuie să fie depusă de către solicitanţi pentru
a fi admişi la licitaţie, locul şi data depunerii;
i) proiectul de contract de vânzare-cumpărare;
j) modelul declaraţiei licitatorului de acceptare a
proiectului de contract de vânzare-cumpărare;
k) clauzele asigurătorii privind pierderea garanţiei de
participare la licitaţie, în cazul în care câştigătorul licitaţiei renunţă la
cumpărarea bunului şi refuză semnarea contractului de vânzare-cumpărare, precum
şi în situaţia în care la licitaţie fiind acceptaţi minimum 2 participanţi
aceştia nu oferă preţurile de pornire a licitaţiei;
l) precizarea de neadmitere la
licitaţie a persoanelor care nu prezintă toate documentele sau care prezintă
documente incomplete ori incorect întocmite;
m) alte condiţii şi precizări pe care comisia de
licitaţie le consideră necesare.
(2) Caietul de sarcini se aprobă de şeful unităţii
militare organizatoare.
Art. 19. - (1) Caietul de sarcini se pune la dispoziţia
solicitanţilor cu cel puţin 10 zile lucrătoare înainte de data desfăşurării
licitaţiei şi se poate analiza, respectiv achiziţiona de la sediul unităţii
militare organizatoare.
(2) Preţul caietului de sarcini nu va depăşi contravaloarea
întocmirii, redactării şi multiplicării acestuia.
(3) Fişele tehnice se pun la dispoziţia solicitanţilor
numai pentru analiză şi numai la sediul unităţii militare organizatoare.
Art. 20. - (1) Anunţul publicitar se face într-o
publicaţie cu circulaţie la nivel naţional. In scopul asigurării unei
transparenţe maxime, anunţul publicitar se face şi pe pagina de internet a
Serviciului de Telecomunicaţii Speciale (www. stsnet. ro) sau prin alte
mijloace de informare, cu cel puţin 15 zile lucrătoare înainte de data
stabilită pentru licitaţie.
(2) Anunţul privind vânzarea prin licitaţie conţine
următoarele informaţii:
a) denumirea şi adresa organizatorului licitaţiei;
b) obiectul licitaţiei;
c) locul, data şi ora începerii licitaţiei;
d) locul şi data la care se poate obţine caietul de
sarcini;
e) numărul de fax sau adresa de e-mail la care se pot
obţine informaţii suplimentare;
f) preţul de pornire al licitaţiei.
Art. 21. - (1) Persoana care a
achiziţionat caietul de sarcini are dreptul să examineze condiţiile,
formularele, termenii şi specificaţiile din documentele licitaţiei, iar în
cazul în care are nevoie de informaţii suplimentare în legătură cu acestea, le
solicită în scris organizatorului licitaţiei.
(2) Organizatorul licitaţiei răspunde în scris la toate
solicitările primite, înainte de termenul-limită de depunere a documentelor de
către licitatori.
Art. 22. - (1) Organizatorul licitaţiei poate modifica
documentele licitaţiei din proprie iniţiativă sau ca urmare a solicitării
licitatorilor.
(2) Modificările aduse documentelor licitaţiei se
notifică tuturor licitatorilor în scris, prin fax, prin poşta electronică, cu
cel puţin 3 zile lucrătoare înainte de termenul-limită de depunere a ofertei.
In situaţia în care se descoperă vicii de formă şi erori aritmetice ale unor
documente ale licitaţiei, care ar putea prejudicia patrimoniul unităţii
deţinătoare a bunului, modificările vor fi aduse la cunoştinţa tuturor
licitatorilor, la începerea şedinţei de licitaţie, pe baza documentului oficial
şi a procesului-verbal întocmit de unitatea militară organizatoare şi semnat de
toţi licitatorii acceptaţi.
(3) Omiterea vreunei informaţii în documentele de
participare la licitaţie sau prezentarea unor documente necorespunzătoare faţă
de cele stabilite prin caietul de sarcini determină descalificarea
licitatorului respectiv.
(4) Organizatorul licitaţiei va anula procedura de
licitaţie în situaţia în care constată existenţa unor omisiuni sau erori în
documentaţia de licitaţie, de natură să prejudicieze drepturile licitatorilor.
In acest caz, garanţiile de participare la licitaţie se restituie
licitatorilor.
Art. 23. - (1) Taxa de participare la licitaţie se
determină în funcţie de cheltuielile de organizare şi desfăşurare a licitaţiei
şi se achită la termenul prevăzut în caietul de sarcini.
(2) Contravaloarea caietului de sarcini, a taxei de
participare, respectiv a garanţiei de participare la licitaţie se poate achita
atât la sediul unităţii militare organizatoare, cât şi prin ordin de plată în
contul de virament al acesteia, care este prevăzut în caietul de sarcini.
(3) Licitatorilor care nu participă la licitaţie li se
va restitui, la cerere, taxa de participare.
Art. 24. - (1) Solicitanţilor care prezintă unităţilor
militare chitanţa sau ordinul de plată privind achitarea contravalorii taxei de
participare la licitaţie li se pun la dispoziţie, pentru consultare şi luare la
cunoştinţă sub semnătură, fişele tehnice şi inventarele bunurilor şi li se
permite examinarea acestora la locul în care se află depozitate ori păstrate,
fără punerea în funcţiune şi fără efectuarea altor probe.
(2) Renunţarea participanţilor la licitaţie la dreptul
de a inspecta bunurile licitate nu constituie temei pentru nulitatea totală sau
parţială a contractului de vânzare-cumpărare.
Art. 25. - (1) Comisia de licitaţie analizează
documentele prezentate de licitatori cu cel puţin două zile lucrătoare înainte
de începerea licitaţiei şi întocmeşte lista cuprinzând ofertanţii acceptaţi,
excluzându-i de la participare pe cei care nu au îndeplinit condiţiile sau care
nu au prezentat, în totalitate şi la termenul stabilit, documentele cerute prin
caietul de sarcini.
(2) Cu această ocazie, comisia de licitaţie verifică:
a) dosarul cu documentele de
organizare a licitaţiei;
b) dacă publicitatea s-a făcut conform prevederilor
prezentului regulament;
c) documentele privind calificarea participanţilor la
licitaţie.
Art. 26. - (1) Licitaţia se desfăşoară în prezenţa
tuturor membrilor comisiei de
licitaţie, iar şedinţa este condusă de către preşedintele comisiei.
(2) La data şi ora stabilite pentru începerea
licitaţiei, în cazul în care sunt cel puţin 2 participanţi, preşedintele
comisiei de licitaţie anunţă obiectul licitaţiei, face prezenţa participanţilor
şi constată dacă sunt îndeplinite condiţiile legale pentru desfăşurarea
acesteia.
(3) Desfăşurarea în continuare a licitaţiei se face
astfel:
a) preşedintele anunţă preţul iniţial de vânzare de la
care se porneşte, cu precizarea salturilor de
supralicitare stabilite;
b) participanţii la licitaţie prezintă oferta de preţ.
Oferta trebuie să respecte condiţiile de salt precizate la deschiderea
licitaţiei;
c) preşedintele comisiei de licitaţie anunţă cu glas
tare şi clar suma oferită de licitator;
d) dacă la a treia ofertare nu se oferă o sumă mai mare,
preşedintele comisiei de licitaţie anunţă adjudecarea licitaţiei în favoarea
participantului care a oferit ultima sumă;
e) licitaţia se declară închisă după anunţarea verbală
a câştigătorului de către preşedintele comisiei de licitaţie şi după întocmirea
procesului-verbal care se semnează de către membrii comisiei de licitaţie şi de
către participanţii la licitaţie.
(4) Procesul-verbal al procedurii de valorificare
împreună cu documentele privind organizarea şi desfăşurarea acesteia se
arhivează la sediul organizatorului licitaţiei şi constituie baza legală a
încheierii contractului de vânzare-cumpărare.
Art. 27. - (1) Pentru bunurile care fac obiectul
valorificării în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 95/1999 cu
privire la valorificarea bunurilor scoase din funcţiune, aflate în
administrarea instituţiilor publice de apărare, ordine publică şi siguranţă
naţională, aprobată cu modificări prin Legea nr. 28/2001, cu modificările şi
completările ulterioare, în situaţia în care se prezintă un singur participant,
comisia de licitaţie negociază preţul de vânzare pornind de la preţul iniţial
al licitaţiei.
(2) Rezultatul negocierii se înscrie într-un
proces-verbal de negociere semnat de ambele părţi,
care constituie temei legal pentru încheierea contractului de
vânzare-cumpărare.
(3) Preţul rezultat din negociere nu poate fi mai mic
decât cel stabilit ca preţ de pornire la procedura prin licitaţie.
Art. 28. - (1) Participanţii la licitaţie pot formula
contestaţii în cazul în care consideră că nu s-au respectat dispoziţiile legale
şi precizările din caietul de sarcini referitoare la organizarea şi
desfăşurarea licitaţiei.
(2) Contestaţiile se depun la sediul organizatorului
licitaţiei în termen de 24 de ore de la încheierea
acesteia.
Art. 29. - Organizatorul licitaţiei este obligat să
soluţioneze contestaţia şi să comunice rezultatul în scris tuturor
participanţilor, în termen de 5 zile lucrătoare de la depunerea acesteia. In
acest sens va fi numită o comisie formată din 3-5 membri, alţii decât cei care
au făcut parte din comisia de licitaţie.
Art. 30. - (1) In termen de 10 zile lucrătoare de la
termenul-limită prevăzut în caietul de sarcini pentru semnarea contractului de
vânzare-cumpărare, persoana căreia i s-a adjudecat bunul este obligată să ia,
pe bază de semnătură, de la unitatea centrală, organ de înzestrare, exemplarul
nr. 1 al facturii şi numai în baza ei să achite contravaloarea totală a
acestora. Cumpărătorul va intra în posesia bunurilor în momentul achitării
integrale a contravalorii bunurilor adjudecate şi a taxei pe valoarea adăugată.
(2) Dacă persoana care şi-a adjudecat bunul renunţă la
cumpărarea acestuia sau nu îndeplineşte condiţiile prevăzute la alin. (1),
pierde garanţia depusă.
(3) Pentru bunul adjudecat la care persoana câştigătoare
renunţă la cumpărare, se va relua procedura de valorificare prin licitaţie.
(4) Bunurile adjudecate şi achitate integral vor putea
fi ridicate de cumpărător în termenul şi în condiţiile prevăzute în contractul
de vânzare-cumpărare.
(5) Pentru bunurile adjudecate şi achitate integral,
care nu se preiau de către cumpărător în maximum 60 de zile de la data
achitării lor, cumpărătorul este obligat să plătească penalităţile percepute
conform contractului de vânzare-cumpărare.
Art. 31. - (1) Organizatorul licitaţiei va anula
licitaţia până la închiderea acesteia în una dintre situaţiile următoare:
a) nu a fost asigurat un nivel corespunzător al
concurenţei la licitaţiile organizate pentru bunurile prevăzute la art. 27
alin. (1);
b) niciunul dintre ofertanţi nu a îndeplinit
condiţiile de calificare;
c) au fost prezentate numai oferte necorespunzătoare.
(2) Decizia de anulare a licitaţiei creează pentru
organizatorul acesteia obligaţia de a comunica în scris tuturor participanţilor
la licitaţie atât încetarea obligaţiilor pe care aceştia şi le-au asumat prin
depunerea de oferte, cât şi motivul anulării, precum şi obligaţia de a returna
garanţia de participare.
Art. 32. -In situaţia în care bunul nu a fost adjudecat
sau nu s-a prezentat niciun participant, organizatorul licitaţiei informează în
scris unitatea centrală, organ de înzestrare, pentru ca aceasta să dispună
măsuri de valorificare prin celelalte proceduri prevăzute la art. 9 ori
casarea, după caz.
SECŢIUNEA a 2-a
Organizarea şi desfăşurarea procedurii de
valorificare a bunurilor prin selecţie de oferte de preţ sau negociere directă
Art. 33. - (1) Valorificarea bunurilor care se găsesc
în situaţia prevăzută la art. 32 se face prin organizarea selecţiei de oferte
de preţ/negocierii directe, pe baza preţurilor care pot fi majorate, menţinute
sau diminuate în funcţie de modul de desfăşurare a licitaţiei şi care se aprobă
conform competenţelor stabilite prin instrucţiuni.
(2) Dacă bunurile nominalizate în instrucţiuni, care
pot intra în competenţa de valorificare a unităţilor militare gestionare,
potrivit prevederilor art. 2, nu se valorifică după desfăşurarea procedurii de
valorificare prin selecţie de oferte de preţ/negociere directă, în termen de 45
de zile de la data desfăşurării procedurii de valorificare prin licitaţie,
acestea se vând, în starea în care se află, numai operatorilor specializaţi şi
autorizaţi în valorificarea deşeurilor sau, după caz, se casează şi se
valorifică deşeurile rezultate.
Art. 34. - Numirea comisiei unităţii militare organizatoare
se face conform regulilor stabilite la art. 14.
Art. 35. - (1) Selecţia de oferte de preţ/negocierea
directă pentru bunurile care se găsesc în situaţia prevăzută la art. 32 se face
pe baza anunţului publicitar care se dă cu ocazia organizării licitaţiei şi a
extrasului din caietul de sarcini de la licitaţie, în care se includ bunurile
neadjudecate la licitaţie, la noile preţuri de valorificare, precum şi
precizările strict necesare, inclusiv proiectul contractului de
vânzare-cumpărare.
(2) După depunerea cererilor de cumpărare şi a
garanţiei de participare în cuantum de 10% din valoarea preţului iniţial de
valorificare, solicitanţilor li se trimit invitaţii de participare, în care li
se precizează şi alte detalii legate de desfăşurarea selecţiei de oferte de
preţ/negocierii directe.
(3) Fiecare ofertant are voie să facă o singură ofertă
de preţ pe care nu o poate schimba.
(4) Ofertele de preţ se depun sau se transmit la
sediul organizatorului procedurii de valorificare, în plic închis şi sigilat,
până la data şi ora precizate în extrasul din caietul de sarcini de la
licitaţie, semnate de ofertantul interesat. Ofertele sunt analizate în prezenţa
membrilor comisiei. Rezultatul analizei ofertelor de preţ se consemnează
într-un proces-verbal.
(5) Contractul de vânzare-cumpărare se încheie cu
persoana care a oferit preţul cel mai mare.
(6) Dacă un singur ofertant a răspuns la solicitare,
bunurile se valorifică către acesta prin negociere directă.
(7) Procedurile de
valorificare pentru bunurile şi deşeurile prevăzute la art. 9 alin. (3) lit. b)
se efectuează potrivit metodologiei stabilite prin instrucţiuni.
Art. 36. - (1) Procedura de valorificare a bunurilor
prin negociere directă presupune negocierea, cu un singur cumpărător, a
clauzelor contractuale, inclusiv preţul de valorificare.
(2) Rezultatele negocierii se consemnează într-un
proces-verbal semnat de ambele părţi, care constituie baza legală a
contractului de vânzare-cumpărare.
Art. 37. - Preţul minim de
valorificare al bunurilor prevăzute la art. 9 alin. (3) lit. b) şi c) acoperă
contravaloarea deşeurilor ce ar rezulta în urma dezmembrării acestora, precum
şi contravaloarea operaţiunilor de demilitarizare ce se efectuează prin grija
unor unităţi specializate.
SECŢIUNEA a 3-a
Organizarea şi desfăşurarea procedurii de
valorificare a bunurilor prin transmiterea fără plată
Art. 38. - (1) Bunurile materiale scoase din funcţiune
se pot transmite fără plată către alte instituţii publice după desfăşurarea
procedurilor prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. a)-c).
(2) Bunurile materiale, aflate în stare de funcţionare,
indiferent de durata de folosinţă, dacă nu mai sunt necesare Serviciului de
Telecomunicaţii Speciale, pot fi transmise fără plată către alte instituţii
publice fără parcurgerea procedurilor prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. a)-c).
Art. 39. - (1) Listele cu bunurile ce urmează să fie
valorificate prin transmitere fără plată se comunică de către unităţile
militare deţinătoare instituţiilor publice interesate.
(2) Cererile privind transmiterea fără plată a
bunurilor se adresează unităţilor militare deţinătoare.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 40. - Organizarea şi exercitarea controlului
financiar preventiv, precum şi înregistrările contabile şi documentele
justificative ale modificărilor de patrimoniu determinate de procesul
valorificării bunurilor se efectuează potrivit legii.
Art. 41. - Sumele încasate din valorificarea bunurilor
constituie venituri bugetare şi se virează la bugetul de stat în termen de 3
zile lucrătoare de la încasare.
Art. 42. -In termen de 30 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentului regulament se aprobă, prin ordin al directorului
Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, instrucţiuni de aplicare a acestuia,
precum şi reguli privind comportamentul personalului participant la procedurile
de valorificare, care să conducă la fluidizarea procesului de valorificare a
bunurilor şi la prevenirea actelor de corupţie.