HOTARARE Nr. 984 din 24 noiembrie 1999
privind infiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in Domeniul
Patologiei si Stiintelor Biomedicale "Victor Babes"
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 588 din 2 decembrie 1999
In temeiul art. 18 alin. (1) si al art. 25 din Ordonanta Guvernului nr.
25/1995 privind reglementarea organizarii si finantarii activitatii de
cercetare-dezvoltare, aprobata si modificata prin Legea nr. 51/1996, cu
modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
(1) Se infiinteaza Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Domeniul
Patologiei si Stiintelor Biomedicale "Victor Babes", persoana
juridica romana, cu sediul in municipiul Bucuresti, Splaiul Independentei nr.
99 - 101, sectorul 5, in coordonarea Ministerului Sanatatii, prin reorganizarea
Institutului de Patologie si Genetica Medicala "Victor Babes" care se
desfiinteaza.
(2) Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Domeniul Patologiei si
Stiintelor Biomedicale "Victor Babes" isi desfasoara activitatea in
conformitate cu prevederile art. 17 - 21 din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995
privind reglementarea organizarii si finantarii activitatii de cercetare-dezvoltare,
aprobata si modificata prin Legea nr. 51/1996, cu modificarile ulterioare,
precum si cu regulamentul de organizare si functionare prevazut in anexa nr. 2.
(3) Statutul de institut national de cercetare-dezvoltare se reinnoieste
prin reacreditare, care are loc la fiecare 5 ani.
Art. 2
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Domeniul Patologiei si
Stiintelor Biomedicale "Victor Babes" are ca obiect principal de
activitate efectuarea de cercetari fundamentale si aplicative in domeniul
patologiei umane, geneticii medicale si imunologiei, biologiei celulare si
moleculare.
Art. 3
(1) Conducerea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in Domeniul
Patologiei si Stiintelor Biomedicale "Victor Babes" este asigurata de
catre consiliul de administratie, comitetul de directie si directorul general.
(2) Orientarea si coordonarea metodologica a activitatii
tehnico-stiintifice din Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Domeniul
Patologiei si Stiintelor Biomedicale "Victor Babes" sunt asigurate de
consiliul stiintific.
Art. 4
Structura organizatorica a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in
Domeniul Patologiei si Stiintelor Biomedicale "Victor Babes" este
prevazuta in anexa nr. 1. Institutul poate infiinta in cadrul structurii sale
subunitati fara personalitate juridica necesare pentru realizarea obiectului
sau de activitate.
Art. 5
(1) Institutul de Patologie si Genetica Medicala "Victor Babes",
care se desfiinteaza, are un patrimoniu propriu in valoare de 11.514.971 mii
lei, stabilit pe baza situatiei patrimoniale la data de 30 iunie 1999, din care
imobilizari corporale si necorporale in valoare de 11.181.514 mii lei, conform
situatiei contabile incheiate la data de 30 iunie 1999.
(2) Patrimoniul prevazut la alin. (1) se preia cu intreg activul si
pasivul, pe baza de protocol de predare-preluare de catre Institutul National
de Cercetare-Dezvoltare in Domeniul Patologiei si Stiintelor Biomedicale
"Victor Babes" de la Institutul de Patologie si Genetica Medicala
"Victor Babes", in termen de 30 de zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei hotarari.
Art. 6
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Domeniul Patologiei si
Stiintelor Biomedicale "Victor Babes" va prelua toate drepturile si
va fi tinut de toate obligatiile Institutului de Patologie si Genetica Medicala
"Victor Babes", potrivit reglementarilor legale sau contractuale,
substituindu-i-se in toate litigiile in curs.
Art. 7
Imobilele, anexele si terenul aferent, situate in municipiul Bucuresti,
Splaiul Independentei nr. 99 - 101, sectorul 5, in care a functionat Institutul
de Patologie si Genetica Medicala "Victor Babes", trec in
administrarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in Domeniul
Patologiei si Stiintelor Biomedicale "Victor Babes".
Art. 8
(1) Personalul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in Domeniul
Patologiei si Stiintelor Biomedicale "Victor Babes" se preia prin
transfer de la institutul de Patologie si Genetica Medicala "Victor
Babes" si isi pastreaza salariile avute la data transferului pana la
negocierea noului contract colectiv de munca.
(2) Noul contract colectiv de munca va fi negociat si inregistrat, conform
legii, in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
hotarari.
Art. 9
Finantarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in Domeniul
Patologiei si Stiintelor Biomedicale "Victor Babes" se asigura din
surse proprii, din alocatii de la bugetul de stat, in conditiile legii, din
credite bancare si din alte surse atrase.
Art. 10
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 11
Pozitia 14 din anexa nr. 2 "Lista cuprinzand unitatile subordonate
Ministerului Sanatatii" la Hotararea Guvernului nr. 244/1997 privind
organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 110 din 3 iunie 1997, cu modificarile si
completarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"14. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in domeniul
Patologiei si Stiintelor Biomedicale <<Victor Babes>>"
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul sanatatii,
Hajdu Gabor
Presedintele Agentiei Nationale
pentru Stiinta,
Tehnologie si Inovare,
Lanyi Szabolcs
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
p. Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Mariana Basuc,
secretar de stat
ANEXA 1
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a institutului National de Cercetare-Dezvoltare in Domeniul Patologiei si
Stiintelor Biomedicale "Victor Babes"
____________________________
| |
| CONSILIUL DE ADMINISTRATIE |
|____________________________|
_________|________
________________________________| |_______________
| | | DIRECTOR GENERAL | |
| | |__________________| |
____|____ ______|_______ _____|____ _____|____
| DIRECTOR|| SECRETARIAT | _____________| |___________ | DIRECTOR |
| || STIINTIFIC | | | DIRECTOR | | | ECONOMIC |
|_________||______________| | |__________| | |__________|
____|____ | _|_________________ _________________|_ |
| SECTIA | | | || | |
| DE | | | SECTIA DE || SECTIA DE BIOLOGIE| |
|PATOLOGIE| | | IMUNOLOGIE || | |
|_________| | |___________________||___________________| |
| ______|_______ | ______________ | ______________ |
| |Compartimentul| |__|Laboratorul de| | |Laboratorul de| |
| | documentare | | |imunobiologie | |__| genetica | |
| |______________| | |______________| | | medicala | |
| | | _________ | |______________| |
| | |__| Biobaza | | ______________ |
| | |_________| | |Laboratorul de| |
| | ______________ |__| biologie | |
| |__|Laboratorul de| | | celulara | |
| | |imunopatologie| | |______________| |
| | |______________| | ______________ |
| | ______________ | |Laboratorul de| |
| |__|Laboratorul de| |__| biologie | |
| |microbiologie | | | moleculara | |
| |______________| | |______________| |
| | ______________ |
| |__|Laboratorul de| |
| |radiobiologie | |
| |______________| |
| _____________________ _____________________ |
| | Laboratorul de | | Compartimentul |___|
|___| histopatologie si | |finante-contabilitate| |
| | histochimie | |_____________________| |
| |_____________________| _____________________ |
| | Compartimentul |___|
| | resurse umane | |
| _____________________ |_____________________| |
| | Laboratorul de | _____________________ |
|___| patologie | | Compartimentul |___|
| | ultrastructurala | | administrativ | |
| |_____________________| |_____________________| |
| _____________________ |
| |Compartimentul tehnic|___|
| _____________________ |_____________________| |
| | | _____________________ |
|___| Laboratorul de | |Compartimentul tehnic|___|
| biochimie | | plan-aprovizionare |
|_____________________| |_____________________|
ANEXA 2
REGULAMENTUL
de organizare si functionare a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in
Domeniul Patologiei si Stiintelor Biomedicale "Victor Babes"
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Domeniul Patologiei si
Stiintelor Biomedicale "Victor Babes", denumit in continuare
institut, este persoana juridica romana aflata in coordonarea Ministerului
Sanatatii, care isi desfasoara activitatea pe baza prevederilor legale in
vigoare si a prezentului regulament.
Art. 2
(1) Institutul are structura organizatorica prevazuta in anexa nr. 1.
(2) Institutul poate infiinta in cadrul structurii sale subunitati fara
personalitate juridica, necesare pentru realizarea obiectului sau de
activitate. Modalitatea de constituire a acestora si relatiile lor in cadrul
institutului si cu tertii sunt reglementate prin prezentul regulament de
organizare si functionare.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 3
Institutul este infiintat in scopul dezvoltarii medicinei romanesti
printr-o serie de activitati de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica
specifice in domeniul anatomiei patologice, biologiei celulare si moleculare,
geneticii medicale si imunologiei, prin participarea la elaborarea strategiei
de dezvoltare a domeniului si la realizarea cu prioritate a obiectivelor
stiintifice si tehnologice ale Planului national pentru cercetare-dezvoltare si
inovare.
Art. 4
(1) Obiectul de activitate al institutului, privind domeniul propriu,
cuprinde:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare:
a) In cadrul Planului national pentru cercetare-dezvoltare si inovare si al
Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica
"ORIZONT 2000", cu o pondere majoritara din totalul activitatii,
institutul efectueaza cercetari fundamentale si aplicative:
- in domeniul patologiei (anatomie patologica, biologie celulara si
moleculara, eredopatologie si imunopatologie), in scopul:
- elucidarii unor mecanisme etiopatogenice;
- imbunatatirii diagnosticului;
- testarii eficacitatii unor masuri terapeutice noi in functie de
nevoile sanatatii publice reiesite din studii proprii si din programele
aprobate de Ministerul Sanatatii, precum si de nevoile de dezvoltare a
institutului si de aliniere la nivelul stiintific mondial;
- dezvoltarii fundamentelor stiintifice ale medicinei.
b) In afara Planului national pentru cercetare-dezvoltare si inovare si a
Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica
"ORIZONT 2000" efectueaza cercetari fundamentale si aplicative in
domeniul propriu de activitate, realizate pe baza de contract incheiat cu
agenti economici sau cu alti beneficiari interesati.
B. Activitati conexe activitatii de cercetare-dezvoltare:
a) asigurarea functiei de for metodologic de indrumare in domeniul propriu
de activitate;
b) organizarea de reuniuni stiintifice si cu caracter tehnico-metodologic
in domeniile de interes ale institutului;
c) furnizarea de servicii medicale catre unitatile medicale si direct
populatiei in probleme de diagnostic (inclusiv consultul in cazurile dificile)
in domeniul propriu de activitate.
C. Formarea si specializarea de cercetatori in domeniul propriu de
activitate
D. Executarea de unicate si serii mici de produse biologice de uz uman in
vederea sustinerii cercetarii in domeniul propriu de activitate
(2) In cadrul obiectului sau de activitate institutul poate colabora si la
realizarea unor activitati de cercetare-dezvoltare privind apararea nationala.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 5
Conform situatiei patrimoniului, incheiata la data de 30 iunie 1999,
institutul are un patrimoniu propriu in valoare de 11.514.971 mii lei, din care
imobilizari corporale si necorporale in valoare de 11.181.514 mii lei si active
circulante in valoare de 333.457 mii lei.
Art. 6
(1) Institutul administreaza cu diligenta unui bun proprietar bunuri
proprietate publica, precum si alte bunuri dobandite in conditiile legii.
Bunurile proprietate publica, precum si cele dobandite se afla in administrarea
institutului si se evidentiaza distinct in patrimoniul acestuia.
(2) Rezultatele cercetarilor, concretizate in active corporale si
necorporale, efectuate si finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri,
sunt bunuri dobandite, daca prin contract nu se prevede altfel, si se
inregistreaza in evidenta contabila a institutului, cu respectarea prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin Legea nr.
51/1996, cu modificarile ulterioare.
(3) In exercitarea drepturilor sale institutul poseda si foloseste bunurile
aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea in conditiile legii,
in scopul realizarii obiectului sau de activitate, beneficiind de rezultatele
utilizarii acestora.
(4) Concesionarea sau inchirierea unor sectii, laboratoare, servicii sau
activitati se poate face numai in scopul stimularii transferului rezultatelor
activitatii de cercetare-dezvoltare, in conditiile prevederilor legale si cu
aprobarea Ministerului Sanatatii si a Agentiei Nationale pentru Stiinta,
Tehnologie si Inovare.
(5) Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor legale
in vigoare.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 7
(1) Institutul poate avea in structura sa sectii, laboratoare si alte
structuri organizatorice necesare in vederea realizarii obiectului sau de
activitate.
(2) In functie de specificul activitatii se pot organiza colective
specializate sau colective interdisciplinare proprii ori in colaborare cu alte
unitati din tara sau din strainatate.
(3) Directorul general stabileste relatiile dintre subunitatile aflate in
structura institutului, precum si relatiile acestora cu tertii si le poate
acorda imputerniciri de reprezentare in numele institutului, cu avizul
consiliului de administratie.
Art. 8
Conducatorii sectiilor, laboratoarelor si compartimentelor din structura
institutului raspund in fata consiliului de administratie si a directorului
general de indeplinirea tuturor atributiilor, responsabilitatilor si
competentelor incredintate de acestia.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 9
(1) Conducerea institutului este asigurata de:
- consiliul de administratie;
- comitetul de directie;
- directorul general.
(2) Orientarea si coordonarea metodologica a activitatii
tehnico-stiintifice din institut sunt asigurate de consiliul stiintific.
Consiliul de administratie
Art. 10
Consiliul de administratie este format din 11 membri, numiti pentru un
mandat de 4 ani, care poate fi reales.
Structura consiliului de administratie este:
- un presedinte;
- un vicepresedinte;
- 9 membri.
Art. 11
(1) Din consiliul de administratie fac parte:
a) directorul general al institutului - presedinte;
b) un reprezentant al Ministerului Sanatatii;
c) un reprezentant al Agentiei Nationale pentru Stiinta, Tehnologie si
Inovare;
d) un reprezentant al Ministerului Finantelor;
e) un reprezentant al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale;
f) presedintele consiliului stiintific.
(2) Ceilalti membri ai consiliului de administratie pot fi medici, biologi,
economisti si alti specialisti din cadrul institutului.
(3) Numirea membrilor consiliului de administratie se face prin ordin al
ministrului sanatatii, cu avizul presedintelui Agentiei Nationale pentru
Stiinta, Tehnologie si Inovare, la propunerea conducatorilor autoritatilor de
la care acestia provin.
(4) Revocarea membrilor consiliului de administratie pentru abateri grave
sau pentru lipsa de activitate in executarea mandatului se face de acelasi
organ care i-a numit.
(5) Consiliul de administratie isi desemneaza vicepresedintele.
Art. 12
(1) Membrii consiliului de administratie sunt cetateni romani si:
a) isi pastreaza calitatea de angajat la institutia sau la unitatea de la
care provin si toate drepturile si obligatiile derivand din aceasta calitate;
b) nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administratie sau nu
pot participa in aceeasi calitate la societatile comerciale cu care institutul
are relatii contractuale ori de alta natura;
c) sunt remunerati pentru activitatea desfasurata in aceasta calitate cu o
indemnizatie lunara stabilita de consiliul de administratie.
(2) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administratie
cei care personal ori sotul/sotia, copiii sau rudele pana la gradul al doilea
inclusiv sunt, in acelasi timp, patroni sau asociati la societatile comerciale
cu capital privat cu acelasi profil sau cu care institutul intretine relatii de
afaceri ori se afla in concurs de interese.
Art. 13
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in baza
regulamentului propriu de functionare si cu respectarea legislatiei in vigoare.
El hotaraste in problemele privind activitatea institutului, cu exceptia celor
care, potrivit legii, sunt date in competenta altor organe.
Art. 14
(1) Consiliul de administratie se intruneste o data pe luna sau ori de cate
ori interesele institutului o cer, convocarea acestuia facandu-se de catre
presedinte sau la solicitarea a cel putin unei treimi din numarul membrilor
acestuia.
(2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
acestuia, iar in lipsa lui, de catre vicepresedinte.
Art. 15
(1) Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in prezenta a cel
putin doua treimi din numarul membrilor sai. Daca nu este indeplinita aceasta
conditie, sedinta consiliului de administratie se poate reprograma intr-un
interval de cel putin 15 zile, avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unul din numarul total al
membrilor.
Art. 16
La sedintele consiliului de administratie este invitat permanent un
reprezentant al sindicatului si/sau reprezentantul salariatilor care nu sunt
membri de sindicat, in conditiile legii.
Art. 17
Pentru luarea unor decizii complexe consiliul de administratie poate atrage
in activitatea sa de analiza consilieri si consultanti din diferite sectoare de
activitate. Activitatea acestora va fi recompensata material, conform
prevederilor legale.
Art. 18
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor ce le revin.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au impotrivit luarii unei
decizii ce s-a dovedit pagubitoare pentru institut nu raspund daca au consemnat
expres punctul lor de vedere in registrul de sedinte al consiliului de
administratie si au anuntat in scris despre aceasta organul coordonator.
Art. 19
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) avizeaza modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului, infiintarea de subunitati necesare in vederea realizarii
obiectului de activitate a institutului, desfiintarea si comasarea acestora;
b) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor tehnologii de varf
si de modernizare a celor existente in concordanta cu strategia generala a
domeniului propriu;
c) propune Programul anual de cercetare-dezvoltare, pe care il inainteaza
Colegiului consultativ pentru cercetare-dezvoltare si inovare;
d) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli si
il depune la Ministerul Sanatatii, in vederea aprobarii lui prin hotarare a
Guvernului;
e) analizeaza si avizeaza bilantul contabil si contul de profit si
pierderi, pe care le va supune spre aprobare Ministerului Sanatatii, in
calitate de organ coordonator, si Ministerului Finantelor;
f) analizeaza raportarea semestriala privind activitatea realizata de
institut, aproba masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru
al bugetului de venituri si cheltuieli;
g) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza sa fie realizate de institut;
h) propune spre aprobare, in conditiile legii, majorarea sau diminuarea patrimoniului,
concesionarea, inchirierea sau locatia de gestiune a unor bunuri, servicii,
subunitati de productie din patrimoniul institutului;
i) aproba asocierea institutului cu terte persoane juridice in vederea
realizarii de activitati comune care prezinta interes pentru asociati si care
se incadreaza in obiectul de activitate al institutului, cu respectarea
prevederilor legale;
j) aproba valorificarea bunurilor dobandite, cu respectarea prevederilor
legale;
k) fundamenteaza si prezinta Ministerului Sanatatii propuneri pentru
asigurarea de fonduri, prin bugetul de venituri si cheltuieli al acestuia,
pentru finantarea obiectivelor de interes public, specifice activitatii
institutului;
l) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 34 si stabileste
modul de rambursare a lor;
m) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta;
n) aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de munca la
nivelul institutului;
o) executa orice alte atributii stabilite, potrivit prevederilor legale.
Art. 20
In primul trimestru al fiecarui an consiliul de administratie prezinta
Ministerului Sanatatii un raport asupra activitatii desfasurate in anul
precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 21
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de institut;
atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de functionare a
consiliului de administratie.
Comitetul de directie
Art. 22
Conducerea operativa a institutului este asigurata de un comitet de
directie compus din: directorul general, directori si sefii de sectie din
structura organizatorica a institutului.
Art. 23
Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
a) strategia programelor de dezvoltare a institutului;
b) programul anual de cercetare-dezvoltare;
c) bugetul de venituri si cheltuieli;
d) programul de investitii;
e) sistemul de asigurare a calitatii;
f) alte obligatii.
Art. 24
Comitetul de directie se intruneste decadal, sau ori de cate ori interesele
institutului o impun.
Directorul general
Art. 25
Activitatea curenta a institutului este condusa de directorul general,
numit prin ordin al ministrului sanatatii, cu acordul presedintelui Agentiei
Nationale pentru Stiinta, Tehnologie si Inovare, pe baza rezultatelor
concursului organizat conform conditiilor si criteriilor stabilite de catre
consiliul stiintific al institutului.
Art. 26
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului in
relatiile cu alte organe, organizatii si agenti economici, precum si cu
persoane fizice din tara si din strainatate;
b) stabileste atributiile, competentele si relatiile compartimentelor de la
toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum si relatiile acestora
cu tertii;
c) propune modificarea structurii organizatorice a institutului;
d) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
institutului si a salariilor personalului din institut, impreuna cu comitetul
de directie, si aproba salariile rezultate din negocierea directa;
e) numeste si revoca conducatorii compartimentelor de munca din aparatul
propriu, precum si directorii din structura organizatorica a institutului, cu
avizul consiliului de administratie;
f) aproba angajarea sau desfacerea contractului individual de munca al
salariatilor institutului, in conditiile prevazute de lege;
g) aproba comisiile de concurs pentru promovarea pe functii, la propunerea
consiliului stiintific;
h) are atributii si raspunderi similare unui ordonator de credite pentru
sumele alocate institutului de la buget, in conditiile art. 21 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin Legea nr.
51/1996, cu modificarile ulterioare;
i) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
j) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert exterior
prin compartimente proprii de specialitate;
k) exercita atributiile si raspunderile care ii revin din prevederile
legale, aproba si ia masuri privind activitatea institutului, cu exceptia celor
date, potrivit reglementarilor legale, in competenta altor organe;
l) exercita orice alte atributii care ii sunt delegate de consiliul de
administratie;
m) poate delega, in conditiile legii, o parte din atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului.
Consiliul stiintific
Art. 27
(1) Consiliul stiintific este format din 13 membri, reprezentand toate
compartimentele stiintifice din cadrul institutului.
(2) Consiliul stiintific poate fi alcatuit din cercetatori stiintifici cu
realizari deosebite, cu capacitate de sinteza si de prospectare in domeniu,
cadre didactice din invatamantul superior, salariati ai institutului, alesi
prin vot secret de cadrele cu studii superioare din institut.
(3) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si un vicepresedinte,
alesi pe o perioada de 2 ani, prin vot secret, de catre membrii consiliului.
Din consiliul stiintific fac parte, de drept, directorul general si secretarul
stiintific al institutului.
(4) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu.
Art. 28
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare si la elaborarea Planului national pentru
cercetare-dezvoltare si inovare si a Programului national de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica in domeniul propriu de activitate;
b) contribuie la realizarea obiectivelor stiintifice si tehnologice ale
Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica;
c) examineaza si avizeaza proiectele de cercetare stiintifica, precum si
realizarea acestora;
d) avizeaza hotararile care implica politica de cercetare a institutului si
a ramurii;
e) propune consiliului de administratie programul anual de
cercetare-dezvoltare;
f) propune masuri pentru perfectionarea profesionala, incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale;
g) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de incadrare
si promovare a personalului de cercetare-dezvoltare;
h) propune comisiile de concurs pentru promovarea in functiile atestabile
si confirma rezultatele concursului pentru functiile de cercetator gradul I,
II, III si cercetator stiintific;
i) organizeaza si coordoneaza desfasurarea actiunilor cu caracter
stiintific;
j) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop
stiintific;
k) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in strainatate;
l) stabileste criteriile si conditiile de organizare a concursului pentru
functia de director general al institutului.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si administrarea acestuia. Relatii
financiare
Art. 29
(1) Institutul intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul
contabil si contul de profit si pierderi, potrivit normelor metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor.
(2) Bilantul contabil anual se avizeaza de catre consiliul de administratie
al institutului, se supune spre aprobare Ministerului Sanatatii, se transmite
Ministerului Finantelor si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
a IV-a.
Art. 30
(1) Veniturile si cheltuielile institutului se stabilesc prin buget pentru
fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se aproba de catre Guvern, la
propunerea Ministerului Sanatatii, cu avizul Ministerului Finantelor si al
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
Art. 31
Corelat cu contractele incheiate pentru activitatea programata, institutul
determina anual volumul de venituri realizat si cheltuielile totale de
efectuat.
Art. 32
Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform
reglementarilor cuprinse in contractul colectiv de munca, in limitele fondului
destinat platii salariilor, prevazut in bugetul de venituri si cheltuieli,
potrivit legii.
Art. 33
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care, in cursul
unui an, resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate
contracta credite cu bancile comerciale, in valoare de cel mult 20% din
veniturile brute, in termeni reali, realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea
Ministerului Finantelor.
Art. 34
(1) Institutul hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza sa fie
realizate potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se din
surse proprii si din credite bancare, cu exceptia investitiilor care intra sub
incidenta art. 6 si 11 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1993 privind unele
masuri pentru restructurarea activitatilor regiilor autonome.
(2) In cazul investitiilor, altele decat cele prevazute la art. 6 din
Ordonanta Guvernului nr. 15/1993, finantate integral sau partial de la bugetul
de stat, limita de finantare se aproba o data cu legile de adoptare a acestora,
iar institutul are obligatia ca in executia bugetului de venituri si cheltuieli
sa se incadreze in alocatiile bugetare aprobate.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca pe
baza de licitatie publica, potrivit reglementarilor privind achizitiile
publice.
(4) Contractarea de credite mai mari de 500 milioane lei la nivelul anului
anterior, in vederea realizarii de investitii de natura celor prevazute la
alin. (1) si (2), se efectueaza cu aprobarea Ministerului Sanatatii, pe baza
avizului prealabil al Ministerului Finantelor.
Art. 35
Institutul poate efectua operatiuni de comert exterior potrivit legii.
Operatiunile de incasari si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi
bancare deschise la unitatile bancare specializate cu sediul in Romania.
Art. 36
Institutul isi va organiza controlul financiar preventiv si controlul
financiar de gestiune, potrivit legii.
CAP. 7
Reglementarea litigiilor
Art. 37
Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesolutionate pe
cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor de judecata romane
competente, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 38
(1) Prezentul regulament de organizare si functionare se completeaza cu
celelalte reglementari legale referitoare la activitatea institutelor nationale
de cercetare-dezvoltare si a regiilor autonome.
(2) Modificarile si completarile la regulamentul de organizare si
functionare a institutului se pot face la propunerea consiliului de
administratie, cu respectarea actelor normative in vigoare, cu aprobarea
Ministerului Sanatatii si cu avizul Agentiei Nationale pentru Stiinta,
Tehnologie si Inovare.
Art. 39
Statutul de institut national de cercetare dezvoltare se reinnoieste prin
reacreditare, care are loc la fiecare 5 ani.