INSTRUCTIUNI Nr. 16298 din 8 decembrie 1994
privind incheierea exercitiului financiar-bugetar la finele anului 1994
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
PUBLICATE IN: MONITORUL OFICIAL NR. 352 din 20 decembrie 1994
In vederea asigurarii incheierii in bune conditii a executiei bugetului de
stat, a bugetelor locale, a bugetului asigurarilor sociale de stat, a bugetelor
fondurilor speciale, precum si a mijloacelor extrabugetare, pe anul 1994,
ordonatorii de credite, bancile si organele financiare vor dispune masuri, pana
la finele anului, pentru plata obligatiilor catre stat, utilizarea cu maxima
eficienta si economicitate a fondurilor aprobate in conditiile legii,
efectuarea inventarierii patrimoniului, intocmirea bilanturilor contabile si a
conturilor de executie. La stabilirea masurilor se va urmari aplicarea si
respectarea instructiunilor de mai jos.
I. Norme cu caracter general
1.1. Agentii economici, indiferent de forma de proprietate, precum si
institutiile publice au obligatia, in conditiile reglementarilor in vigoare, sa
calculeze, sa retina si sa vireze, la termenele stabilite, impozitele, taxele,
majorarile de intarziere, amenzile si alte venituri datorate bugetului de stat,
bugetelor locale, bugetului asigurarilor sociale de stat si bugetelor
fondurilor cu destinatie speciala.
Unitatile platitoare vor intocmi si vor prezenta unitatilor bancare la care
au conturile deschise documentele de plata care sa fie inregistrate in
conturile de venituri bugetare si ale bugetelor fondurilor speciale
extrabugetare deschise la unitatile bancilor comerciale, pe anul 1994. Se
reaminteste ca in documentele de plata se vor inscrie, in mod obligatoriu,
denumirea completa a agentilor economici, codul fiscal, codul contului de
venituri si denumirea unitatii bancare la care se afla acesta, iar in locul
rezervat pentru obiectul platii se va inscrie natura sursei de venit virata
(impozit pe profit, taxa pe valoarea adaugata, accize, taxe de timbru etc.).
In judetele in care functioneaza trezorerii ale finantelor publice (Arad,
Arges, Bacau, Bistrita-nasaud, Botosani, Brasov, Braila, Buzau, Caras-severin,
Covasna, Dolj, Giurgiu, Gorj, Galati, Iasi, Harghita, Hunedoara, Neamt,
Prahova, Satu-Mare, Salaj, Sibiu, Tulcea, Vrancea si Valcea), impozitele si
taxele datorate de catre agentii economici se vireaza in contul curent al
trezoreriei finantelor publice, deschis la sucursalele judetene ale Bancii
Nationale a Romaniei.
1.2. Agentii economici care administreaza fondul locativ de stat au
obligatia ca pana la finele anului 1994 sa vireze integral la bugetele locale
ale unitatilor administrativ-teritoriale, pe raza carora se afla locuintele
respective, sumele incasate din avansuri si rate scadente pentru locuintele
construite din fondurile statului si vandute persoanelor fizice, care la data
vanzarii aveau calitatea de chirias. Dobanzile aferente ratelor se varsa la
bugetul de stat, in contul 60.22.x.11 "Incasarea dobanzilor aferente
ratelor lunare din vanzarea locuintelor construite din fondurile
statului", deschis la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A., iar la
trezoreriile finantelor publice in contul 20.22.1.11.
1.3. In documentele de virare a sumelor datorate bugetului de stat,
bugetelor locale, bugetului asigurarilor sociale de stat si bugetelor
fondurilor speciale, precum si in cele care privesc plati dispuse din bugetele
mentionate mai sus, intocmite incepand cu data de 20 decembrie 1994, se va
inscrie pe manseta de sus a formularului "Priveste executia pe anul 1994".
1.4. Unitatile bancilor comerciale la care agentii economici au deschise
conturile vor verifica completarea documentelor cu toate elementele si vor lua
masurile necesare pentru accelerarea operatiilor de decontare, astfel incat
documentele privind virarea sumelor datorate bugetului de stat, bugetului
asigurarilor sociale de stat, bugetelor locale, bugetelor fondurilor speciale
si extrabugetare, cu termen de plata pana la 31 decembrie 1994, sa fie
inregistrate si transmise in mod operativ in conturile de venituri deschise la
unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. sau in contul trezoreriei statului de
la sucursala judeteana a Bancii Nationale a Romaniei, prevenindu-se astfel, la
finele anului, existenta de documente in expeditie. Aceleasi masuri vor fi
luate si in cazul dispozitiilor de plata prezentate de catre institutiile
publice.
Bancile comerciale raspund, potrivit dispozitiilor legale in vigoare, de
nedecontarea din conturile agentilor economici sau ale institutiilor publice,
dupa caz, care au disponibilitati, a sumelor dispuse de acestia drept plata a
obligatiilor catre stat sau catre furnizori si creditori, precum si a
dispozitiilor de incasare emise de catre organele fiscale ale Ministerului
Finantelor, conform art. 40 din Legea nr. 36/1994. De asemenea, raspund de
netransmiterea sau transmiterea cu intarziere a documentelor de plata, la
unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. sau la sucursalele Bancii Nationale a
Romaniei, dupa caz, la care sunt deschise conturile de venituri bugetare, ale
fondurilor speciale sau contul trezoreriei statului, dupa caz.
1.5. Directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de
stat judetene, a municipiului Bucuresti si a sectorului agricol Ilfov vor lua
masurile necesare pentru asigurarea incasarii impozitelor si taxelor de la
persoanele fizice, vor intensifica controlul la agentii economici, indiferent
de forma de proprietate, asupra modului de respectare a termenelor de varsare
la bugetul de stat, bugetele locale, bugetele asigurarilor sociale de stat si
bugetele fondurilor speciale a impozitelor si taxelor datorate si vor aplica,
in cazul abaterilor, sanctiunile prevazute de reglementarile in vigoare.
Totodata, organele fiscale vor urmari la bancile comerciale modul de
decontare din conturile agentilor economici a documentelor de plata privind
impozitele si taxele, precum si de virare a sumelor in conturile veniturilor
bugetare, fondurilor speciale, mijloacelor extrabugetare si vor stabili
raspunderile persoanelor vinovate, dupa caz, in conditiile legii.
1.6. Casa de Economii si Consemnatiuni va dispune masurile necesare ca
unitatile din subordine sa vireze in contul bugetului de stat si al bugetelor
locale impozitele si taxele incasate pana in ultima zi lucratoare a anului 1994.
Nerespectarea acestui termen atrage aplicarea majorarilor de intarziere
prevazute de reglementarile in vigoare.
1.7. Fondurile alocate de la bugetul de stat si de la bugetele locale
pentru subventii si diferente de pret vor fi utilizate pana la 31 decembrie
1994, in conformitate cu prevederile art. 72 din Legea nr. 10/1991 si ale
normelor metodologice specifice ale Ministerului Finantelor.
Sumele ramase disponibile la 31 decembrie 1994 in conturile bancare 64.14
si 64.15, deschise la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A., Bancii
Agricole - S.A. si Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A., vor fi restituite de
catre titularii beneficiari in conturile bugetare ale ordonatorilor de credite
care le-au acordat. In cazul in care aceasta operatiune nu se efectueaza de
catre titularul contului, unitatile bancare, la care sunt deschise conturile de
mai sus, vor dispune din oficiu virarea sumelor respective in ultima zi
lucratoare a anului.
Regiile autonome si societatile comerciale cu capital majoritar de stat au
obligatia ca pana la 30 ianuarie 1994 sa intocmeasca si sa prezinte pentru
verificare, directiilor generale ale finantelor publice si controlului
financiar de stat, deconturile definite privind justificarea subventiilor si a
diferentelor de pret cuvenite, intocmite pe baza datelor de executie pe anul
1994 (structura deconturilor este cea prevazuta de normele metodologice
specifice). In cazul in care din verificarea deconturilor prezentate rezulta ca
s-au primit subventii si diferente de pret de la bugetul de stat sau bugetele
locale mai mari decat cele cuvenite, sumele respective vor fi virate, de catre
agentii economici, in termen de 5 zile de la data incheierii si comunicarii
rezultatelor verificarii de catre directiile generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat. Sumele astfel calculate se vor vira in contul
bugetului de stat pe anul 1995 (60.22.x.05 sau 20.22.1.05 "Restituiri de
fonduri din finantarea bugetara a anilor precedenti") sau al bugetelor
locale, dupa caz (63 ... "Disponibil al bugetelor locale" sau
21.22.1.05 "Restituiri de fonduri din finantarea bugetara a anilor
precedenti"), deschis la unitatile bancilor comerciale sau la trezoreriile
finantelor publice, dupa caz.
1.8. Fondurile alocate de la bugetul de stat regiilor autonome si
societatilor comerciale cu capital majoritar de stat, dupa caz, drept
cheltuieli de capital, vor fi inregistrate pana la finele anului 1994 in contul
"Capital social", acestea constituind participarea statului la cresterea
capitalului social. Concomitent cu inregistrarea in contabilitatea proprie,
agentii economici respectivi vor intocmi si formele prevazute de lege pentru
majorarea capitalului social.
1.9. Regiile autonome si societatile comerciale cu capital majoritar de stat,
carora li s-au preluat creditele neperformante in baza Legii nr. 7/1992, au
obligatia ca din disponibilul fondului de dezvoltare constituit in conditiile
legii si ramas la finele anului 1994 sa verse o cota de 50% in contul 64.01
"Disponibil din sumele incasate din reactivarea si rambursarea
obligatiilor agentilor economici reprezentand credite bancare pentru investitii
preluate conform Legii nr. 7/1992", deschis pe seama Ministerului
Finantelor la sucursalele judetene si a municipiului Bucuresti ale Bancii
Nationale a Romaniei. Virarea se efectueaza in termen de 5 zile de la
incheierea bilantului contabil pe anul 1994. Aceasta operatiune reprezinta,
potrivit Legii nr. 7/1992, reactivarea unei parti din creditele neperformante
preluate de catre stat.
Bancile comerciale in a caror evidenta sunt inregistrate credite
neperformante, precum si organele de control financiar de stat ale Ministerului
Finantelor vor verifica la fiecare agent economic, pe baza bilantului contabil
incheiat pe anul 1994, posibilitatile de reactivare a debitelor prin
identificarea si preluarea unor surse disponibile in contul creditelor
neperformante.
1.10. Banca Nationala a Romaniei efectueaza regularizarea bugetului de stat
a diferentelor inregistrate in bilantul anual, potrivit art. 38 din Legea nr.
34/1991 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei, astfel:
- soldul diferentelor favorabile se varsa la bugetul de stat pe anul 1995,
in contul 60.22.x.20 "Incasari din alte surse", in termen de 5 zile
de la depunerea la Ministerul Finantelor a bilantului contabil pe anul 1994;
- in cazul soldului diferentelor nefavorabile, o data cu depunerea
bilantului contabil anual, se prezinta la Ministerul Finantelor si cererea de
fundamentare din care sa rezulte provenienta soldului nefavorabil, pe categorii
de operatiuni si influente.
1.11. Agentii economici, platitori de taxa pe valoarea adaugata, care au
primit in anul 1994 alocatii de la bugetul de stat sau de la bugetele locale,
dupa caz, pentru investitii isi exercita dreptul de deducere a taxei pe
valoarea adaugata aferenta procurarilor de bunuri si servicii pentru lucrarile
de investitii cu finantare bugetara, in conditiile prevazute la cap. VI din
Ordonanta Guvernului nr. 3/1992.
Sumele rezultate din aceasta operatiune, compensate si, respectiv,
rambursate de catre organele fiscale competente, reprezinta alocatii bugetare
neutilizate si se vireaza, pana la 25 decembrie 1994, in contul institutiei
publice de la care s-au primit alocatiile respective, astfel: in cazul alocatiilor
primite de la bugetul de stat, sumele se vireaza in contul 61..., deschis la
Banca Comerciala Romana - S.A. pe seama ministerului, prin care s-au acordat
alocatiile respective; in cazurile bugetelor locale, suma se vireaza in contul
consiliului local de la care s-au primit alocatiile, respectiv contul 63...,
deschis la Banca Comerciala Romana - S.A., (in judetele in care nu functioneaza
trezorerii), sau in contul 51.000 al trezoreriei statului, deschis la
sucursalele judetene ale Bancii Nationale a Romaniei pentru contul 24...
"Cheltuieli ale bugetului local".
Cu sumele virate in conturile de mai sus se reconstituie (se diminueaza)
platile de casa la cheltuielile de capital.
Taxa pe valoarea adaugata dedusa si nerecuperata din anul 1994, inclusiv
luna decembrie 1994, se vireaza de catre agentii economici la bugetul de stat
sau la bugetele locale, dupa caz, pe anul 1995 la capitolul 22.1.05
"Restituiri de fonduri din finantarea bugetara a anilor precedenti",
in termen de 5 zile de la data recuperarii prin rambursare de la organul fiscal
competent.
II. Incheierea executiei bugetare la institutiile publice
2.1. Institutiile publice care incaseaza venituri pentru bugetul de stat
sau pentru bugetele locale, dupa caz, prin conturi colectoare, deschise la
unitatile bancilor comerciale, au obligatia sa verse la bugetul respectiv, pana
la 31 decembrie 1994, pe capitole si subcapitole ale clasificatiei bugetare,
soldurile aflate in conturile colectoare aferente. Conturile colectoare de venituri
nu pot aparea cu sold in bilantul incheiat la 31 decembrie 1994.
Sumele incasate in numerar, reprezentand veniturile bugetare, vor fi
varsate direct in conturile de venituri ale bugetului de stat sau ale bugetelor
locale, dupa caz.
2.2. Sumele ramase neutilizate la finele anului 1994 din veniturile
realizate de catre Ministerul Apararii Nationale (Hotararea Guvernului nr.
629/1994), Ministerul de Interne (Hotararea Guvernului nr. 630/1994), Serviciul
Roman de Informatii (Hotararea Guvernului nr. 631/1994), in scopul acoperirii
unor cheltuieli materiale si de capital, se varsa la bugetul de stat in contul
60.21.30 "Alte venituri de la institutiile publice", deschis la
unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. sau in contul 20.21.1.30 "Alte
venituri de la institutiile publice", deschis la trezoreriile finantelor
publice. Virarea se efectueaza de catre unitatile din subordinea ministerelor
mentionate mai sus, care au incasat si au utilizat veniturile respective.
Ordonatorii principali de credite vor dispune masurile necesare pentru
aplicarea in bune conditii a prevederilor de mai sus.
2.3. Directia generala a vamilor va dispune masuri, la unitatile din
subordine, ca in perioada ramasa pana la finele anului, sumele incasate in
conturile colectoare de venituri sa fie defalcate si virate saptamanal (in
ultima zi lucratoare) in conturile de venituri, deschise pe capitole si
subcapitole, la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. si la trezoreriile
finantelor publice, dupa caz.
Unitatile bancare si trezoreriile finantelor publice vor urmari efectuarea
operatiunilor de virare la termenul stabilit mai sus. 2.4. Ordonatorii de
credite vor dispune masuri severe privind angajarea fondurilor pana la finele
anului 1994, in limita creditelor bugetare aprobate si deschise si numai pentru
cheltuieli strict necesare functionarii institutiilor publice, prevenindu-se
risipa, formarea de stocuri de materiale si marfuri peste necesar, efectuarea
de cheltuieli neeconomicoase etc. In acest scop se va urmari:
a) repartizarea creditelor bugetare in limita alocarilor de fonduri
prevazute, aprobarea virarilor de credite in cazuri strict justificate, inainte
de efectuarea cheltuielilor si cu respectarea dispozitiilor legale in vigoare;
b) achitarea materialelor si marfurilor primite si receptionate din
creditele bugetare aprobate cu aceasta destinatie;
c) acordarea de avansuri spre decontare pentru actiuni care se incheie pana
la finele anului;
d) interzicerea acordarii de avansuri furnizorilor pentru cheltuieli ce se
finanteaza in anul 1995;
e) suplimentarea carnetelor de cecuri cu limita de suma numai pentru
cheltuielile strict necesare si care pot fi utilizate pana la finele anului
bugetar;
f) verificarea zilnica a operatiunilor privind deschiderea si repartizarea
de credite bugetare, precum si a platilor inregistrate in extrasele de cont,
iar in cazul in care unele dintre acestea nu apartin institutiei, se vor lua
masuri pentru corectarea erorilor in mod operativ.
2.5. Ordonatorii principali si secundari de credite, finantati din bugetul
de stat, vor repartiza credite bugetare institutiilor publice din subordine,
cel mai tarziu pana la 20 decembrie 1994, asigurandu-se timpul necesar
efectuarii cheltuielilor pana la finele anului. Exceptie fac creditele bugetare
deblocate dupa aceasta data, care vor fi repartizate cel mai tarziu la 25
decembrie 1994.
2.6. Institutiile publice vor dispune masurile necesare pentru incasarea de
la clienti, pana la finele anului curent, a contravalorii produselor livrate, a
lucrarilor executate si a serviciilor prestate.
Avansurile acordate in anul 1994, conform Hotararii Guvernului nr.
404/1994, de catre institutiile publice, pe baza contractelor economice
incheiate cu furnizorii, vor fi regularizate in cursul lunii decembrie, astfel
incat la 31 decembrie 1994 sa se reflecte in bunuri achizitionate, lucrari
executate si servicii prestate, iar sumele ramase neutilizate vor fi restituite
pana la finele anului.
Fac exceptie de la aceasta regula avansurile acordate regiilor autonome si
societatilor economice care, potrivit normelor interne, presteaza servicii
numai pe baza de garantii (posta, telefon, furnizarea energiei electrice si a
gazului metan si servicii comunale).
2.7. Institutiile publice vor asigura plata salariilor personalului,
inclusiv chenzina a II-a a lunii decembrie, a premiilor, indemnizatiilor de
asigurari sociale si a altor drepturi banesti, pana la 30 decembrie 1994, atat
din credite bugetare, cat si din mijloace speciale extrabugetare.
In acest scop, unitatile bancare si trezoreriile finantelor publice, dupa
caz, vor esalona institutiile publice pentru ridicarea numerarului necesar,
incepand cu data de 20 decembrie 1994. La data stabilita se vor prezenta si
dispozitiile de plata pentru virarea contributiei de asigurari sociale, a
impozitului pe salarii, a contributiei pentru fondul pentru plata ajutorului de
somaj, a contributiei pentru pensia suplimentara etc.
In cazul in care, din anumite cauze speciale, au ramas drepturi de personal
neplatite, acestea se achita in anul 1995 din fondurile prevazute cu aceasta
destinatie.
Sumele aferente fondului de salarii pentru plata medicilor pe trimestrul
IV/1994 din judetele Bistrita-nasaud, Brasov, Buzau, Neamt, Sibiu, Suceava,
Valcea, Vrancea, cuprinse in experimentarea introducerii noului sistem de
acordare a asistentei medicale si de alocare a resurselor din acest domeniu,
aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 370/1994, se rezerva de catre directiile
sanitare judetene la finele anului 1994, pe baza de calcule fundamentale, in
contul "Sume de mandat si sume in depozit". Aceste sume vor fi
utilizate, pana cel mai tarziu la 28 februarie 1995, pentru plata medicilor
potrivit regularizarii efectuate pentru activitatea trimestrului IV/1994, in
raport cu numarul de puncte calculate conform art. 8 din anexa nr. 1 la
Hotararea Guvernului nr. 370/1994, modificat prin Hotararea Guvernului nr.
841/1994.
Eventualele sume ramase neutilizate vor fi varsate la bugetul de stat pe
anul 1995, la cap. 22.1.05 "Restituiri de fonduri din finantarea bugetara
a anilor precedenti", in termen de 2 zile de la plata drepturilor de
personal.
2.8. Alocatiile de stat pentru copii vor fi achitate pana la finele anului
1994; in acest scop, ministerele platitoare vor lua masurile corespunzatoare.
2.9. Institutiile publice, inclusiv cele care au primit subventii de la
bugetul de stat sau de la bugetele locale, au obligatia ca pana la finele lunii
decembrie 1994 sa depuna in conturile bancare corespunzatoare sumele aflate in
casieria proprie, precum si soldul ramas nefolosit in carnete de cecuri cu
limita de suma, inclusiv a celor procurate din fondurile de investitii, in
vederea reconstituirii platilor de casa. In anul 1995 nu vor fi admise, de
catre unitatile bancare, cecurile cu limita de suma procurate din fondurile
anului 1994, cu exceptia acelora care au fost emise pentru plati si prezentate
bancilor comerciale pana la data de 31 decembrie 1994.
2.10. Institutiile publice au obligatia ca, pana cel mai tarziu la 24
decembrie 1994, sa lichideze operatiunile de mandat primite de la alte
institutii sau agenti economici si sa restituie sumele ramase neutilizate. In
contul "Sume de mandat si sume in depozit" nu pot fi mentinute sume
la finele anului 1994, cu exceptia cazurilor prevazute in anexa nr. 1.
2.11. Institutiile publice vor lua masurile necesare ca eventualele
acreditive in lei, deschise pentru procurari de materiale si marfuri, ramase
neutilizate pana la finele anului 1994, sa fie restituite in conturile din care
au fost acordate, in vederea reconstituirii platilor de casa.
Acreditivele in valuta, deschise de catre institutiile publice pentru
importurile care sunt in curs de derulare, se mentin in continuare pana la
lichidarea contractului respectiv. Sumele ramase nefolosite in valuta se
vireaza la fondul valutar al statului, iar contravaloarea in lei se varsa la
bugetul de stat pe anul 1995 la cap. 22.1.05 "Restituiri de fonduri din
finantarea bugetara a anilor precedenti".
2.12. Institutiile publice care au rezervat in cursul anului la banci, in
conturi distincte, sume de la bugetul de stat, bugetele locale, din mijloace
extrabugetare si din fonduri speciale, pentru procurarea prin licitatie de
valuta, potrivit normelor in vigoare, vor dispune restituirea, pana la 31
decembrie 1994, a disponibilitatilor neutilizate aflate in conturile deschise
la bancile comerciale, pentru reintregirea platilor de casa in conturile din
care au fost achitate. Ordonatorii de credite raspund de efectuarea acestei operatiuni
in timp util.
Valuta procurata din credite bugetare si ramasa neutilizata la finele
anului se depune la banca in contul fondului de rezerva valutara, iar cu
contravaloarea in lei a valutei se reconstituie platile de casa la
subdiviziunea respectiva. Valuta procurata din fonduri extrabugetare sau din
alte fonduri speciale, precum si garantiile in valuta depuse la unitatile
vamale, aflate la bancile comerciale in conturile institutiilor publice, se
reporteaza in anul urmator pentru a fi utilizate in scopul stabilit de
dispozitiile legale.
Institutiile publice care au incasat in conturi distincte valute pentru
serviciile prestate sau pentru lucrarile executate si care, potrivit legii,
reprezinta venituri bugetare, au obligatia de a vira valuta respectiva la
fondul de rezerva valutara, iar contravaloarea in lei se va vira la bugetul de
stat, la bugetul asigurarilor sociale de stat si la bugetele locale, dupa caz,
pana la 31 decembrie 1994, la subdiviziunea la care se incaseaza venitul
respectiv.
Ordonatorii de credite si conducatorii compartimentelor financiar-contabile
raspund de eventualele sume neregularizate, asa cum s-a precizat mai sus.
2.13. Reprezentantele Romaniei din strainatate aplica normele prevazute in
prezentele instructiuni cu privire la plata salariilor, incasarea sumelor de la
debitori si plata obligatiilor pentru procurari de bunuri si servicii si
efectuarea inventarierii patrimoniului.
Disponibilitatile in valuta, ramase la finele anului 1994 la
reprezentantele Romaniei din strainatate, se reporteaza in anul urmator si se
regularizeaza cu bugetul de stat de catre Ministerul Afacerilor Externe,
inclusiv de celelalte ministere care finanteaza cheltuieli de aceasta natura,
astfel:
- in termen de 45 de zile, pentru reprezentantele din Europa, si de 60 de
zile, pentru cele din celelalte continente, contravaloarea in lei a valutelor
existente la 31 decembrie 1994, stabilite la cursul de schimb de la data cand
are loc operatiunea de regularizare, se vireaza de Ministerul Afacerilor
Externe si de celelalte ministere, din creditele bugetare aprobate pentru anul
1995 privind intretinerea si functionarea reprezentantelor respective, la
bugetul de stat pe anul 1995, in contul bugetar 60.22.x.05 "Restituiri de
fonduri din finantarea bugetara a anilor precedenti".
2.14. Institutiile publice care au primit in anul 1994 subventii de la
bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupa caz, in completarea veniturilor
proprii, au obligatia de a proceda la regularizarea subventiilor cu bugetul de
la care le-a primit, astfel:
- la totalul platilor de casa efectuate in anul 1994 se adauga soldul
obligatiilor catre furnizori si creditori;
- totalul cheltuielilor de mai sus se acopera cu veniturile proprii
realizate efectiv, iar diferenta se suporta din subventia de la buget;
- diferenta in plus, rezultata intre subventia primita si subventia
utilizata, se restituie bugetului, in limita disponibilitatilor aflate in cont.
Operatiunea de regularizare se efectueaza pana la data de 25 ianuarie 1995,
iar sumele se varsa in anul 1995 la bugetul de stat sau la bugetele locale de
la care au fost alocate, la subcapitolul 22.1.05 "Restituiri de fonduri
din finantarea bugetara a anilor precedenti".
Regularizarea de mai sus se aplica si Centrului National al
Cinematografiei, care, potrivit Hotararii Guvernului nr. 748/1994, beneficiaza
de subventii de la bugetul de stat pentru finantarea productiei de filme.
Subventiile acordate institutiilor publice se justifica de ordonatorii
principali de credite, pe baza situatiei-model din anexa nr. 2, la darea de
seama contabila anuala asupra executiei bugetare.
2.15. Sumele constituite pentru organizarea taberelor si a satelor de
vacanta, necheltuite, se reporteaza in anul urmator cu aceeasi destinatie.
Sumele alocate de la bugetul de stat in baza art. 4 din Ordonanta
Guvernului nr. 38/1994, pentru completarea fondurilor proprii necesare
intretinerii si functionarii unitatilor de cult, fara venituri sau cu venituri
reduse, precum si pentru sustinerea unor actiuni cu caracter international, se
reporteaza in anul urmator in cazul in care, in anul 1994, au ramas sume
neutilizate. Acelasi regim urmeaza sa se aplice si pentru sumele alocate ca
transferuri pentru construirea unor lacasuri de cult sau pentru alte
destinatii, stabilite prin lege si neutilizate pana la finele anului 1994.
2.16. Ordonatorii principali de credite finantati din bugetul de stat, care
au conturile la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A., isi vor reintregi
contul de finantare, deschis pe capitole, cu sumele retrase din:
- disponibilitatile banesti ramase la finele anului in conturile
corespunzatoare de la Banca Romana pentru Dezvoltare - S.A. si Banca Agricola -
S.A., dupa caz, care provin din alocatiile bugetare pentru finantarea
investitiilor proprii si a investitiilor la regiile autonome si societatile
comerciale cu capital de stat, alocatiile pentru cheltuielile de prospectiuni
geologice si cheltuielile pentru reparatii capitale pentru drumuri si poduri;
- disponibilitatile banesti ramase neutilizate la finele anului in
conturile institutiilor publice subordonate, deschise la unitatile Bancii
Agricole - S.A., pentru finantarea cheltuielilor de intretinere si functionare;
- disponibilitatile banesti din conturile "Titularii de
avansuri", deschise pe seama institutiilor publice din subordine care nu
au calitatea de ordonatori tertiari de credite, la unitatile Bancii Comerciale
Romane - S.A., Bancii Agricole - S.A. si la trezoreriile finantelor publice,
dupa caz (operatiunea poate avea loc si la ordonatorii secundari si tertiari de
credite care le-au transmis).
Ordonatorii tertiari de credite, finantati din bugetul de stat, isi
reintregesc contul de finantare bugetara, deschis la unitatile Bancii
Comerciale Romane - S.A. sau la trezoreriile finantelor publice, dupa caz, cu
disponibilitatile banesti retrase din contul pentru finantarea investitiilor
proprii, deschis la Banca Romana pentru Dezvoltare - S.A. si Banca Agricola -
S.A., dupa caz.
Virarea sumelor mentionate mai sus se efectueaza de catre ordonatorii
respectivi impreuna cu unitatea bancara finantatoare la care sunt deschise
conturile, fiind interzisa ramanerea, la finele anului, in conturile pentru
finantarea investitiilor sau in conturile pentru cheltuieli de intretinere si
functionare, a sumelor provenite din alocatii bugetare.
2.17. Ordonatorii principali de credite, finantati din bugetele locale,
care au conturile deschise la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. isi
reintregesc la finele anului mijloacele banesti din contul de disponibil al
bugetului local cu sumele ramase in conturile institutiilor publice din
subordine. Operatiunea de virare se efectueaza de catre institutia respectiva,
impreuna cu unitatea Bancii Comerciale Romane - S.A. si a Bancii Agricole -
S.A., dupa caz, la care sunt deschise conturile respective.
De asemenea, ordonatorii principali si tertiari de credite, finantati din
bugetele locale, isi mai reintregesc mijloacele banesti din cont cu disponibilitatile
ramase neutilizate si care se regasesc in contul de finantare a investitiilor
deschis la Banca Romana pentru Dezvoltare - S.A. sau la Banca Agricola - S.A.,
dupa caz.
2.18. Soldul aflat la finele anului 1994 in contul de disponibil al institutiilor
publice, din mijloace extrabugetare, se regularizeaza astfel:
- soldul anual de disponibil al institutiilor publice finantate integral
din mijloace extrabugetare se reporteaza in anul urmator, fiind preluat ca
venituri (art. 69 din Legea nr. 10/1991);
- soldul anual de disponibil inregistrat la celelalte categorii si
activitati finantate in regimul mijloacelor extrabugetare se regularizeaza
potrivit prevederilor din actele normative prin care s-au reglementat
activitatile respective, inclusiv Decretul nr. 151/1975.
In cazul in care in reglementarile respective se prevede ca din soldul de
disponibil la finele anului se varsa o anumita cota la bugetul de stat sau la
bugetele locale, operatiunea respectiva se va efectua pana la 25 ianuarie 1995,
avandu-se in vedere ca din soldul disponibil se reduc sumele aferente platii
furnizorilor si creditorilor.
2.19. Institutiile publice au obligatia de a lua masurile necesare pentru
lichidarea, pana la finele anului, a imobilizarilor de fonduri in debitori,
clienti si alte active, iar cu sumele incasate vor fi reconstituite platile de
casa sau vor fi virate la buget (cont 60.22.x.05 la unitatile Bancii Comerciale
Romane - S.A. si cont 20.22.1.05 la trezoreriile finantelor publice) in cazul
in care acestea provin din finantarea bugetara a anilor precedenti.
In raportul la darea de seama contabila pe anul 1994 se va analiza in mod
deosebit situatia imobilizarilor de fonduri pe categorii de operatiuni si
cauzele care le-au determinat, precum si masurile preconizate pentru lichidarea
acestora.
2.20. Institutiile publice au obligatia, in conformitate cu dispozitiile
legale in vigoare, sa efectueze inventarierea patrimoniului si sa reflecte
rezultatele acestuia in bilantul contabil de la finele anului 1994.
2.21. Institutiile publice au obligatia de a prezenta unitatilor bancare
sau trezoreriilor finantelor publice, dupa caz, unde acestea au conturile
deschise, darile de seama contabile asupra executiei bugetare pe anul 1994,
pentru obtinerea vizei privind exactitatea platilor de casa si a soldurilor
conturilor de disponibilitati cu cele din conturile bancare corespunzatoare.
Unitatile Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A. si ale Bancii Agricole -
S.A. vor viza bilanturile contabile ale institutiilor publice si ale
ministerelor numai pentru platile pe investitii efectuate in cursul anului;
viza se acorda pe formularul nr. 17 "Finantarea investitiilor", anexa
la darea de seama contabila.
Ordonatorii principali si secundari de credite vor centraliza datele din
darile de seama contabile primite de la unitatile din subordine numai daca
acestea sunt vizate de organele bancare sau trezoreriile finantelor publice,
dupa caz. Darile de seama contabile centralizate ale ordonatorilor principali
de credite vor fi vizate de Banca Nationala a Romaniei - Directia credit si
operatiuni de piata, pentru soldurile de disponibil si pentru platile de casa
pe capitole de cheltuieli efectuate prin unitatile Bancii Comerciale Romane -
S.A. In acest scop, ordonatorii principali de credite vor prezenta la Banca
Nationala a Romaniei o situatie privind platile de casa pe capitole de
cheltuieli si soldurile de disponibil separat pentru cele primite prin
unitatile bancare si separat pentru cele primite prin trezoreriile finantelor
publice.
2.22. Ordonatorii principali si secundari de credite si organele de control
care au obligatia de a verifica realitatea si exactitatea datelor din
bilanturile contabile pe anul 1994 vor dispune masurile necesare pentru
corectarea acestora si pentru aplicarea prevederilor privind tragerea la
raspundere a celor vinovati, potrivit legii.
III. Incheierea executiei bugetelor locale
3.1. Ordonatorii principali de credite, finantati din bugetele locale ale
judetelor in care nu functioneaza trezorerii ale finantelor publice, vor
dispune virarea soldului de disponibil ramas la finele anului in contul de
disponibil deschis pe seama acestora la unitatile Bancii Comerciale Romane -
S.A. si Bancii Agricole - S.A., in contul de disponibil al bugetului local,
deschis pe seama directiei generale a finantelor publice si controlului
financiar de stat judeteana, a municipiului Bucuresti si sectorului agricol
Ilfov, a administratiilor financiare si a circumscriptiilor fiscale, dupa caz.
3.2. Consiliile locale comunale, orasenesti si municipale care au primit in
cursul anului 1994 imprumuturi temporare din fondul de tezaur al consiliului
judetean, al Consiliului Local al Municipiului Bucuresti si al Consiliului
Local al Sectorului Agricol Ilfov (inregistrate la capitolul 45.1) sau au
folosit temporar fondul de rulment in conditiile art. 59 lit. b) din Legea nr.
10/1991 privind finantele publice au obligatia sa ramburseze aceste imprumuturi
si sa-si reconstituie fondul de rulment pana la 31 decembrie 1994.
Bugetul local care nu poate rambursa integral imprumutul primit din fondul
de tezaur nu va putea ramane cu sold la finele anului 1994.
3.3. Fiecare buget local care in anul 1994 a primit transferuri cu
afectatie speciala de la bugetul de stat, potrivit legii, regularizeaza soldul
la finele anului 1994 in urmatoarea ordine:
a) disponibilul in plus, stabilit intre sumele primite si inregistrate, pe
fiecare buget local, la subcapitolul 35.1.01, reprezentand subventii primite
pentru asigurarea protectiei sociale a populatiei pentru energia termica si
transportul urban de calatori, si platile de casa inregistrate la capitolul 62
"Gospodarie comunala si locuinte" (art. 35.03 "Subventii pentru
acoperirea diferentelor de pret si tarif") si la capitolul 77.1
"Transporturi si comunicatii" se vireaza cu dispozitie de plata in
contul 61.90.x.01 "Transferuri din bugetul de stat catre bugetele locale
pentru asigurarea protectiei sociale a populatiei pentru energie termica si
transport urban de calatori", deschis la sucursala judeteana sau a
municipiului Bucuresti, dupa caz, a Bancii Comerciale Romane - S.A. pe seama
directiilor generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene, a municipiului Bucuresti si a Administratiei financiare a sectorului
agricol Ilfov. Cu aceasta suma se reconstituie pe anul 1994 platile de casa
inregistrate in contul 61.90.x.01;
b) diferenta in plus dintre sumele primite si inregistrate in contul
35.1.02, reprezentand subventii primite de bugetele locale pentru investitii
finantate integral de la bugetul de stat, si platile de casa la capitolul 62
"Gospodarie comunala si locuinte" si capitolul 77 "Transporturi
si comunicatii" (art. 72 si 73 din Clasificatia bugetara) se vireaza cu dispozitie
de plata in contul 61.90.x.02 "Transferuri din bugetul de stat catre
bugetele locale pentru investitii", deschis la Banca Comerciala Romana -
S.A., asa cum s-a precizat pentru contul 61.90.x.01.
3.4. Soldul excedentar al bugetelor locale ramas dupa operatiunile de
regularizare mentionate mai sus, precum si soldul bugetelor locale care si-au
acoperit integral cheltuielile din venituri proprii si din sume defalcate din
impozitul pe salarii se repartizeaza astfel:
- 50% se varsa la fondul de tezaur judetean, al municipiului Bucuresti si
sectorului agricol Ilfov;
- diferenta ramasa constituie fond de rulment propriu al fiecarui buget
local aferent anului 1994, dar fara a depasi 5% din veniturile proprii,
aprobate prin bugetul local pe anul 1994. Fondul de rulment se pastreaza in
contul de disponibil al bugetului local (la judetele in care nu functioneaza
trezorerii ale finantelor publice) sau in contul 50.11 "Disponibil din
fondul de rulment al bugetului local" (la judetele in care functioneaza
trezorerii ale finantelor publice). Suma care depaseste limita de 5%, calculata
potrivit celor mentionate anterior, se varsa la fondul de tezaur judetean, al
municipiului Bucuresti sau sectorului agricol Ilfov, dupa caz.
Operatiunea de regularizare si repartizare a soldului anual excedentar al
bugetelor locale se efectueaza pe baza contului de executie intocmit de catre
fiecare consiliu local, care se prezinta si se depune organului financiar
astfel:
a) La judetele in care nu functioneaza trezorerii ale finantelor publice
- consiliile locale comunale si consiliile judetene, la directia generala a
finantelor publice si controlului financiar de stat judeteana;
- consiliile locale orasenesti, la circumscriptiile fiscale;
- consiliile locale municipale, la administratiile financiare;
b) La judetele in care functioneaza trezorerii ale finantelor publice
- la trezoreria perceptiei, orasului sau municipiului, dupa caz, unde
consiliile locale respective au deschise conturile de venituri si cheltuieli
ale bugetului local.
Operatiunile de regularizare a soldului anual al bugetului local se
efectueaza in primele 7 zile lucratoare ale lunii ianuarie 1995.
3.5. Fondul de tezaur al judetului, municipiului Bucuresti si sectorului
agricol Ilfov se pastreaza in contul 65.12 "Disponibil din fondul de
tezaur", deschis pe seama consiliilor judetene, Consiliului Local al
Municipiului Bucuresti si Consiliului Local al Sectorului Agricol Ilfov, la
sucursalele Bancii Comerciale Romane - S.A. (in judetele in care nu
functioneaza trezorerii ale finantelor publice) sau in contul 50.08
"Disponibil din fondul de tezaur judetean" (in judetele in care
functioneaza trezorerii ale finantelor publice).
3.6. Directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de
stat, impreuna cu sucursalele Bancii Nationale a Romaniei, Bancii Comerciale
Romane - S.A., Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A. si ale Bancii Agricole -
S.A., precum si directiile de trezorerie, vor stabili masurile necesare pentru
efectuarea in bune conditii si la timp a tuturor operatiunilor privind
incheierea executiei bugetare la finele anului 1994.
Totodata, se vor stabili comunele, orasele si municipiile la care urmeaza
sa se efectueze defalcarea soldului anual excedentar, potrivit precizarilor de
la pct. 3.4 din prezentele instructiuni.
IV. Incheierea executiei bugetului asigurarilor sociale de stat
4.1. Executia de casa a bugetului asigurarilor sociale de stat se incheie
la finele anului 1994, la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A., astfel:
- soldul contului 66.09 "Veniturile bugetului asigurarilor sociale de
stat" si al contului 66.59 "Cheltuielile bugetului asigurarilor
sociale de stat" se vireaza in ultima zi lucratoare a anului 1994 la
Sucursala municipiului Bucuresti a Bancii Comerciale Romane - S.A. Dupa
colectarea tuturor operatiunilor, Sucursala municipiului Bucuresti a Bancii
Comerciale Romane - S.A. inchide soldurile conturilor de mai sus prin contul
64.25 "Disponibil din excedentul bugetului asigurarilor sociale de stat
din anii precedenti".
Pentru trezoreriile finantelor publice se transmit norme distincte.
V. Incheierea executiei bugetare de catre unitatile bancare
5.1. Banca Nationala a Romaniei si bancile comerciale care efectueaza
operatiuni de incasari si plati in contul trezoreriei statului vor lua masurile
necesare ca documentele primite pana la 31 decembrie 1994 de la agentii
economici, reprezentand plati si impozite, taxe si alte venituri in contul
bugetului de stat, al bugetului asigurarilor sociale de stat, al bugetelor
locale si al bugetelor fondurilor speciale extrabugetare sa fie decontate din
conturile indicate, dupa care vor fi transmise operativ la unitatile Bancii
Comerciale Romane - S.A. sau la trezoreriile finantelor publice, dupa caz, unde
se afla conturile de venituri ale bugetelor mentionate mai sus.
In cazul in care documentele de virare a veniturilor bugetare primite si
decontate de bancile comerciale nu au fost transmise pana la 31 decembrie 1994
la unitatile bancare sau la trezorerii ale finantelor publice, aceasta
operatiune se efectueaza in mod obligatoriu in primele 2 zile lucratoare ale
anului 1995, cu conditia inregistrarii veniturilor in contul exercitiului
bugetar pe anul 1994.
In acest scop, Banca Nationala a Romaniei si bancile comerciale centrale
vor stabili masurile necesare ca toate operatiunile legate de incheierea
executiei bugetare pe anul 1994, inclusiv regularizarea soldurilor bugetelor
locale, sa fie terminate si inregistrate intr-o perioada de cel mult 7 zile
lucratoare ale lunii ianuarie 1995.
Documentele de plati primite pana la 31 decembrie 1994 de la institutiile
publice vor fi decontate in limita creditelor bugetare deschise sau a
disponibilitatilor din conturi, dupa caz, si inregistrate in conturile
corespunzatoare exercitiului bugetar al anului 1994.
Documentele de plati, care nu au acoperire in credite bugetare deschise sau
in disponibilitati in conturi, vor fi restituite institutiei respective si vor
fi solutionate conform prevederilor art. 72 din Legea nr. 10/1991 privind
finantele publice.
5.2. Unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. si ale Bancii Agricole -
S.A. vor urmari prezentarea de catre ordonatorii de credite a documentelor de
retragere a disponibilitatilor aflate in conturile institutiilor publice
(ordonatori tertiari si secundari, dupa caz) in vederea virarii in conturile
ordonatorilor principali de credite din care acestea au fost alimentate,
avandu-se in vedere urmatoarele:
a) Unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. si ale Bancii Agricole - S.A.,
dupa caz, pe baza dispozitiilor de plata prezentate de institutiile publice,
vor proceda la retragerea disponibilitatilor aflate in conturile 64.13
"Titularii de avansuri", 64.14 "Disponibil din subventii pentru
regii autonome si societati comerciale cu capital de stat", 64.15
"Disponibil din subventii pentru acoperirea diferentelor de pret si tarif,
potrivit normelor legale", 64.42 "Disponibil din alocatii bugetare
ale institutiilor publice", deschise la unitatile Bancii Agricole - S.A.,
si vor fi virate in conturile ordonatorilor principali si tertiari de credite,
dupa caz, deschise la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. pentru
reconstituirea platilor de casa.
Unitatile Bancii Agricole - S.A., impreuna cu unitatile vamale, vor vira,
in ultima zi a anului, soldul contului 64.43 deschis pe seama Directiei
generale a vamilor (in care s-au inregistrat taxele vamale, accizele, taxa pe
valoarea adaugata), defalcat pe conturile corespunzatoare de venituri ale
bugetului de stat deschise la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A.
b) Unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A., impreuna cu institutiile
publice, vor proceda la retragerea disponibilitatilor din conturile
ordonatorilor tertiari de credite de subordonare locala in contul ordonatorilor
principali de credite finantati din bugetele locale si de aici in conturile de
disponibil ale bugetelor locale deschise pe seama organelor financiare
judetene, municipale si orasenesti, dupa caz.
c) Unitatile Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A. si ale Bancii Agricole
- S.A., impreuna cu ordonatorii de credite, vor proceda la retragerea
disponibilitatilor din conturile de disponibil al institutiilor publice cod
64.27 "Disponibil din alocatii bugetare pentru investitii la institutiile
publice", care reprezinta alocatii de la bugetul de stat pentru finantarea
investitiilor neutilizate si se vor vira in conturile de cheltuieli bugetare
ale ordonatorilor principali si tertiari de credite, dupa caz, deschise la
unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. sau la trezoreriile finantelor
publice de la care au fost primite initial. Dupa aceasta operatiune, contul
64.27 nu va mai prezenta sold la finele anului 1994.
Retragerea sumelor de mai sus se efectueaza dupa decontarea tuturor
documentelor legale de plati, avizate de organele in drept si primite pana la
31 decembrie 1994.
d) Unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A., ale Bancii Agricole - S.A.,
Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A. si ale Bankcoop - S.A. vor vira, pe data
de 31 decembrie 1994, soldul contului de disponibil al trezoreriei locale din
care s-au efectuat platile in numerar pentru sectorul public, in contul curent
al trezoreriei deschis la sucursala judeteana a Bancii Nationale a Romaniei.
5.3. Banca Comerciala Romana - S.A., Banca Romana pentru Dezvoltare - S.A.,
Banca Agricola - S.A. si Banca Romana de Comert Exterior - S.A., precum si
celelalte banci comerciale, vor verifica disponibilitatile existente in
conturile speciale pentru procurarea valutei prin licitatie, care apartin
institutiilor publice, si vor dispune, din oficiu, virarea acestora (in cazul
in care institutiile nu au prezentat dispozitiile de virare pana in ziua de 26
decembrie 1994) in conturile bugetare corespunzatoare ale institutiilor publice
respective, deschise la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A.
5.4. Banca Comerciala Romana - S.A., Banca Romana pentru Dezvoltare - S.A.
si Banca Agricola - S.A. vor dispune masurile necesare de inregistrare a
tuturor operatiunilor care privesc executia bugetara pe anul 1994 in contul
51.. "Contul general al trezoreriei statului - mandat banci
comerciale", asigurandu-se concordanta deplina dintre soldul acestui cont
deschis la Banca Nationala a Romaniei si soldurile conturilor componente 64, 65
si 66 din contabilitatea fiecarei banci. La finele anului 1994, este interzisa
existenta in contul 51... a contului "Operatiuni tranzitorii".
5.5. Unitatile bancare si trezoreriile finantelor publice la care
institutiile publice au deschise conturile vor elibera institutiilor respective
extrase de cont cu operatiunile efectuate pana la 31 decembrie 1994 inclusiv si
vor solicita acestora confirmarea scrisa a concordantei soldurilor conturilor
cu cele din evidenta proprie, pana la data de 10 ianuarie 1995.
Totodata, unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. vor elibera extrase de
cont pentru conturile de venituri ale bugetului de stat directiilor generale
ale finantelor publice si controlului financiar de stat, administratiilor
financiare si circumscriptiilor fiscale, dupa caz, cu toate operatiunile
inregistrate pana la 31 decembrie 1994 inclusiv.
Soldurile conturilor de venituri vor fi confirmate in scris de catre
organele financiare respective pana la data prevazuta mai sus.
5.6. Unitatile bancare si trezoreriile finantelor publice la care
institutiile publice au deschise conturile vor verifica si vor aviza pentru
exactitate soldurile conturilor de disponibilitati, precum si cele privind
platile de casa ale bugetului de stat, raportate in bilantul contabil incheiat
pe anul 1994 (viza se acorda de contabilul-sef al unitatii bancare in spatiul
rezervat in acest scop pe ultima fila a formularului de bilant, precum si in
contul de executie).
VI. Incheierea executiei fondurilor speciale
6.1. Soldurile fondurilor speciale constituite potrivit dispozitiilor
legale in vigoare si ramase la finele anului 1994 in conturile respective se
reporteaza in anul urmator potrivit anexei nr. 3.
6.2. Soldurile urmatoarelor fonduri cu destinatie speciala se regularizeaza
la finele anului 1994, astfel:
a) soldul contului 65.15 "Disponibil din fondul special pentru taxe
locale" deschis la Banca Comerciala Romana - S.A., respectiv al contului
30.11 deschis la trezoreriile finantelor publice, se vireaza la bugetul local,
la capitolul 22.1.20 "Incasari din alte surse", in conformitate cu
prevederile art. 73 din Legea nr. 27/1994 si ale anexei nr. 8 la Legea nr.
36/1994. Dupa operatiunea de virare, contul de mai sus se inchide si nu mai
functioneaza incepand cu anul 1995;
b) disponibilitatile ramase din contributia baneasca a populatiei, precum
si alte sume aflate in conturile consiliilor locale comunale, orasenesti si
municipale (contul 65.11 deschis la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A.
sau ale Bancii Agricole - S.A. si contul 50.02 deschis la trezoreriile
finantelor publice) a caror baza legala de constituire a fost abrogata, se
varsa la bugetul local, la capitolul 22.1.20 "Incasari din alte
surse", potrivit precizarilor din subsolul anexei nr. 8 la Legea nr.
36/1994;
c) eventualul sold aflat in contul 64.44 "Fond special pentru
terminarea unor blocuri de locuinte" (Hotararea Guvernului nr. 511/1992),
deschis la Sucursala judetului Dambovita a Bancii Romane pentru Dezvoltare -
S.A., se varsa la bugetul de stat la capitolul 22.1.05 "Restituiri de
fonduri din finantarea bugetara a anilor precedenti". Contul 64.44 nu mai
functioneaza incepand cu anul 1995;
d) soldul contului 64.46 "Disponibil din Fondul special pentru
inlaturarea efectelor calamitatilor naturale", deschis la unitatile Bancii
Comerciale Romane - S.A. (in judete, municipiul Bucuresti si sectorul agricol
Ilfov, unde nu functioneaza trezorerii ale finantelor publice) si al contului
50.12 cu aceeasi denumire, deschis la trezoreriile finantelor publice, care
provin din alocatiile bugetare acordate in anul 1994, in baza hotararilor
Guvernului nr. 431/1994, nr. 579/1994 si nr. 773/1994, se restituie de catre
directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat, precum
si de catre consiliile judetene in contul Ministerului Finantelor, cod
61.86.50001.60 "Cheltuieli din fondul de interventie" deschis la
Sucursala municipiului Bucuresti a Bancii Comerciale Romane - S.A.,
reconstituindu-se platile de casa pe anul 1994. Operatiunea de restituire se
efectueaza pana in ziua de 27 decembrie 1994. Acelasi regim se aplica si in
cazul in care s-a folosit contul 64.11., deschis la Banca Comerciala Romana -
S.A., si contul 50.01 deschis la trezoreriile finantelor publice.
In cazul in care in contul 64.46 se mai afla sume alocate de la bugetul de
stat din anii precedenti pentru inlaturarea efectelor calamitatilor, acestea
vor fi virate in bugetul de stat, in termenul prevazut mai sus, la capitolul
22.1.05 "Restituiri din fonduri din finantarea bugetara a anilor
precedenti". Dupa efectuarea operatiunii de virare, contul 64.46 nu mai
functioneaza incepand cu anul 1995;
e) soldul contului 64.32 "Disponibil din Fondul special pentru
agricultura", deschis la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A., si al
contului 30.12 deschis la trezoreriile finantelor publice ramas la finele
anului 1994, se varsa la bugetul de stat la capitolul 22.1.20 "Incasari
din alte surse". Dupa aceasta operatiune contul se inchide si nu mai functioneaza;
f) disponibilitatile ramase la finele anului 1994 in conturile 15.78 si
15.79 deschise la unitatile Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A., pe seama
consiliilor locale, din fondurile alocate in baza Ordonantei Guvernului nr.
12/1992, ca urmare a terminarii obiectivelor pentru care au fost acordate
fondurile respective, precum si in cazul sistarii unor obiective prevazute in
ordonanta mai sus mentionata, vor fi virate in contul 64.10.3.01.60, deschis la
Banca Nationala a Romaniei (centrala) pe seama Ministerului Finantelor.
In cazul in care disponibilitatile aflate in conturile respective privesc
obiective in curs de executie, acestea se reporteaza in anul urmator cu aceeasi
destinatie.
6.3. Ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si locale si institutiile subordonate acestora au obligatia de
a verifica toate sumele aflate in contul 64.11 "Disponibil din fondul cu
destinatie speciala si de redistribuire" deschis la unitatile Bancii
Comerciale Romane - S.A. si in contul 50.01 "Disponibil din fonduri cu
destinatie speciala ale ministerelor si institutiilor subordonate" deschis
la trezoreriile finantelor publice, avandu-se in vedere ca in aceste conturi
pot ramane, la finele anului, numai mijloace cu destinatie speciala prevazute
expres prin dispozitiile legale in vigoare si care, de drept, se reporteaza in
anul urmator. In acest scop, pana la data de 27 decembrie 1994, institutiile
respective vor prezenta unitatii bancare sau trezoreriilor finantelor publice,
dupa caz, la care au deschis contul 64.11 sau 50.01, situatia sumelor privind
fondurile speciale si temeiul legal in baza carora se pot reporta in anul
urmator (se reporteaza, din oficiu, sumele alocate in anul 1994 din contributia
in lei a ajutoarelor externe pentru finantarea unor obiective, donatiile de la
persoane fizice si juridice). Sumele care nu se incadreaza in aceasta categorie
vor fi virate la bugetul de stat sau la bugetele locale, dupa caz, la capitolul
22.1.20 "Incasari din alte surse" pana la 31 decembrie 1994.
VII. Alte precizari privind incheierea executiei bugetare pe anul 1994
7.1. Directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de
stat, administratiile financiare, circumscriptiile fiscale si autoritatile publice
judetene si locale, dupa caz, vor lua masuri pentru inregistrarea tuturor
operatiunilor privind incasarea veniturilor de stat si ale bugetelor locale pe
anul 1994, precum si a celorlalte operatiuni privind gestionarea fondurilor cu
destinatie speciala, dupa care vor proceda la incheierea evidentei sintetice si
analitice a veniturilor si a cheltuielilor. Operatiunea de incheiere se va
efectua numai dupa verificarea veniturilor incasate si a platilor efectuate cu
extrasele de cont eliberate de unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A.
7.2. Directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de
stat vor stabili, impreuna cu sucursalele Bancii Comerciale Romane - S.A., ale
Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A. si ale Bancii Agricole - S.A., masurile
necesare pentru incheierea in bune conditii a executiei bugetare la finele
anului 1994 la institutiile publice, precum si la bugetele locale.
7.3. Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si locale vor lua masurile necesare, fiecare in domeniul sau
de activitate, pentru asigurarea efectuarii inventarierii intregului patrimoniu
public, potrivit normelor legale si valorificarii rezultatului acesteia,
efectuarii tuturor operatiunilor financiare legate de incheierea executiei
bugetare pe anul 1994, precum si pentru intocmirea si prezentarea darilor de
seama contabile pe anul 1994 asupra executiei bugetare la Ministerul Finantelor
(Directia generala de contabilitate publica si trezorerie a statului), pana la
data de 15 februarie 1995.
7.4. Organele abilitate prin dispozitii legale vor verifica la institutiile
publice modul in care ordonatorii de credite si conducatorii compartimentului
financiar-contabil actioneaza pentru asigurarea inventarierii patrimoniului, a
incheierii executiei bugetare pe anul 1994, a intocmirii si depunerii
bilantului contabil si vor lua masurile necesare in cazul constatarii de
abateri de la dispozitiile legale in vigoare.
Secretar de stat la
Ministerul Finantelor,
Nicusor Constantinescu
ANEXA 1
LISTA
operatiunilor pentru care unele institutii publice pot pastra sume la finele
anului 1994 in contul "Sume de mandat si sume in depozit" deschis la
bancile comerciale si la trezorerii ale finantelor publice
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea operatiunilor Institutiile care
crt. efectueaza operatiunile
-------------------------------------------------------------------------------
1. Garantiile vamale, inclusiv drepturile vamale
achitate in avans, precum si sumele consemnate de
persoanele fizice la unitatile vamale Unitatile vamale
2. Cotizatii pentru sport retinute de la personalul Unitatile militare din
militar si civil, contributia pentru pensia cadrul Ministerului
suplimentara retinuta de la personalul militar, Apararii Nationale
sponsorizari si donatii in lei
3. Drepturi de personal si burse calculate,
ordonantate dar neridicate de catre
persoanele beneficiare
(evidentiate in contul 231 "Creditori") Institutiile
publice
4. Garantii depuse de agentii economici la
institutiile publice pentru participarea
la licitatii Institutiile publice
5. Operatiuni de mandat efectuate din sumele puse la
dispozitie de catre agentii economici, care nu
au putut fi restituite pana la finele anului Institutiile publice
6. Sume aferente fondului de salarii pentru plata
medicilor pe trim. IV/1994 in cele 8 judete Directiile sanitare
prevazute la pct. 2.7 din instructiuni judetene
7. Sumele neutilizate pana la finele anului 1994
pentru decontarea cheltuielilor efectuate pe
suprafetele calamitate vor fi trecute de
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei in contul Ministerul Agriculturii
"Sume de mandat", astfel incat platile efective si
Alimentatiei
sa poata continua pana la 31 martie 1995
(Legea nr. 116/1994)
8. Sumele alocate pentru acoperirea diferentei de
dobanda aferenta creditelor bancare contractate
regiile autonome de interes local pentru
asigurarea stocurilor de combustibil lichid usor
si pacura (anexa nr. 3/51 la Legea nr. 116/1994) Ministerul Finantelor
------------------------------------------------------------------------------
ANEXA 2
MINISTERUL ..............
SITUATIA
justificarii subventiilor acordate institutiilor publice pe anul 1994
------------------------------------------------------------------------------
Denumirea Venituri Cheltuieli Diferente Subventii
institutiilor proprii (plati de intre --------------------
subventionate realizate casa) cheltuieli si prevazute acordate
venituri
-----------------------------------------------------------------------------
1 2 3 4 5 6
-----------------------------------------------------------------------------
Capitolul ....
..............
..............
Total
din care :
Institutia ....
Institutia ....
- ............
- ............
- ............
------------------------------------------------------------------------------
Ordonator de credite, Director,
NOTA:
Datele din anexa trebuie sa corespunda cu contul de executie.
ANEXA 3
LISTA
fondurilor speciale aprobate pe baza de legi, care se reporteaza la finele
anului 1994, in anul urmator
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea fondului special Baza legala Cod/cont
crt.
------------------------------------------------------------------------------
1. Fondul special pentru sanatate Legea nr. 36/1994 - art. 31 64.39
Ordonanta Guvernului nr. 22/1992
2. Fondul special pentru invatamant Legea nr. 36/1994 64.11
3. Fondul special pentru Legea nr. 36/1994 - art. 29 64.12
cercetare-dezvoltare Legea nr. 67/1993
4. Fondul de risc si accident Legea nr. 36/1994 - art. 32 64.11
pentru protectia speciala a Legea nr. 53/1992
persoanelor handicapate
5. Fondul special pentru Legea nr. 36/1994 - art. 33 64.33
dezvoltarea si modernizarea
punctelor de control pentru
trecerea frontierei, precum
si a celorlalte
unitati vamale
6. Fondul special pentru Legea nr. 36/1994 - art. 34 64.55
dezvoltarea sistemului energetic
7. Fondul special pentru
dezvoltarea si modernizarea
drumurilor publice Legea nr. 36/1994 - art. 35 64.29
8. Fondul special pentru Legea nr. 36/1994 - art. 37 64.38
protejarea asiguratilor Hotararea Guvernului
nr. 574/1991
9. Fondul special pentru Legea nr. 80/1992 64.34
asigurarile sociale ale
agricultorilor Legea nr. 1/1994