LEGE
Nr. 10 din 29 martie 1974
privind rechizitiile
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 54 din 6 aprilie 1974
EXPUNERE DE MOTIVE
Intarirea capacitatii de aparare a patriei reprezentand o sarcina
primordiala a statului nostru socialist, a intregului popor.
In interesul apararii Republicii Socialiste Romania, a ordinii publice sau
a securitatii statului, este necesar ca, pe langa tehnica si celelalte bunuri
din inzestrarea fortelor armate, sa fie rechizitionate si alte bunuri din
economia nationala. De asemenea sa fie chemate unele persoane fizice pentru
prestari de servicii.
Legea nr. 139 asupra rechizitiilor din 27 februarie 1940 nu mai corespunde
actualei structuri economice si social-politice a statului nostru.
Pentru reglementarea acestor probleme s-a adoptat prezenta lege, in care se
prevede ca la proclamarea starii de necesitate, la declararea mobilizarii ori a
starii de razboi, data fiind urgenta si eficienta unor asemenea masuri, se pot
efectua rechizitii si chema persoane fizice pentru prestarea de servicii la
dispozitia Ministerului Apararii Nationale si Ministerului de Interne, odata cu
proclamarea, respectiv declararea, acestor situatii. In acest sens, Consiliul
de Ministri stabileste din timp de pace cantitatile sau procentele de predare a
bunurilor ce se rechizitioneaza, pe ministere, celelalte organe centrale si pe
comitetele executive ale consiliilor populare.
In alte situatii decat cele aratate mai sus, de exemplu pentru concentrari,
aplicatii, Ministerul Apararii Nationale si Ministerul de Interne pot efectua
rechizitii si chema persoane fizice pentru prestarea de servicii numai cu
aprobarea Consiliului Apararii Republicii Socialiste Romania.
In lege s-au prevazut atributii, in legatura cu rechizitiile, pentru
consiliile locale de aparare care au sarcina sa ia masuri pentru asigurarea
efectuarii rechizitiei de bunuri si chemarii persoanelor fizice pentru prestari
de servicii.
Potrivit legii se pot rechizitiona mijloace de transport feroviare, auto,
navale, aeriene si cu tractiune animala, tehnica si instalatii de aerodrom, de
telecomunicatii, tehnica de constructii, mijloace si materiale topografice,
piese de schimb, mijloace de reparatii, carburanti si utilaje pentru
transportul acestora, cladiri, terenuri, alimente, furaje precum si alte bunuri
necesare fortelor armate.
Rechizitionarea bunurilor si chemarea persoanelor fizice pentru prestarea
de servicii se fac prin comandamentele teritoriale si centrele militare iar in
mod exceptional in lege s-a prevazut ca in timp de razboi asemenea masuri sa
poata fi luate de orice comandant de unitate care in cadrul luptei actioneaza
independent in imprejurari deosebit de grele.
Pentru cunoasterea numarului si starii bunurilor ce pot fi rechizitionate,
in lege se prevede ca ministerele, celelalte organe centrale si comitetele
executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti,
precum si unitatile subordonate acestora au obligatia sa comunice, la cerere,
Ministerului Apararii Nationale sau organelor sale teritoriale, date
referitoare la bunurile ce le apartin. Totodata, s-a prevazut ca pentru unele
categorii de bunuri Consiliul de Ministri poate dispune efectuarea
recensamantului acestora.
S-a prevazut ca pe perioada rechizitiei nu se percep impozite si taxe
pentru bunurile rechizitionate.
Legea contine dispozitii privind plata despagubirilor, tinand seama de
apartenenta si natura bunurilor rechizitionate, de felul rechizitiei, de alte
dispozitii legale in legatura cu evaluarea despagubirilor, precum si plata
muncii prestate.
Pentru prestarea de servicii s-a prevazut ca chemarile sa se faca in
intelegere cu unitatile socialiste in care cei supusi acestor obligatii fac
parte, pentru a nu se stanjeni activitatea acestor unitati.
In lege s-a prevazut ca persoanele chemate la prestari de servicii sa nu
fie remunerate pe primele 10 zile.
In cazul prestarii de servicii in alte localitati decat cele in care
domiciliaza sau au resedinta persoanele chemate, s-a prevazut ca asigurarea
transportului, cazarii precum si hranirii sa fie in sarcina unitatii
beneficiare, costul hranei urmand a se suporta de persoanele care presteaza
serviciile, cu exceptia elevilor, studentilor si a persoanelor chemate pentru o
perioada de pana la 10 zile.
Sunt prevazute expres bunurile ce nu se rechizitioneaza, avandu-se in
vedere destinatia bunurilor, precum si persoanele fizice care sunt scutite de
prestare de servicii, tinandu-se seama de capacitatea lor fizica si alte
situatii in legatura cu locul de munca.
Pentru a da eficienta prevederilor legii, s-a prevazut a fi sanctionate
persoanele ce se fac vinovate de incalcarea lor.
Totodata, legea autoriza Consiliul de Ministri si comitetele executive ale
consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti sa dispuna
rechizitionarea unor bunuri si chemarea persoanelor fizice la prestarea de
servicii, in scopul prevenirii sau inlaturarii urmarilor unor calamitati naturale,
epidemii, catastrofe sau pericole iminente cu caracter general, precum si
pentru dotarea formatiunilor sanitare civile ce se constituie la declararea
mobilizarii generale ori a starii de razboi, in conditii similare de plata a
muncii sau de acordare de despagubiri.
Ca urmare a prevederilor cuprinse in legea alaturata, Legea nr. 139 asupra
rechizitiilor din 27 februarie 1940, cu modificarile ulterioare, se abroga.
Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste Romania adopta prezenta
lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
La proclamarea starii de necesitate, la declararea mobilizarii partiale sau
generale ori a starii de razboi si pe tot timpul cat dureaza aceste situatii,
precum si in caz de concentrari, aplicatii sau alte imprejurari in care
interesele generale ale apararii tarii, ordinii publice si securitatii statului
reclama, se pot face rechizitii de bunuri apartinand organizatiilor socialiste
de stat, organizatiilor cooperatiste ori altor organizatii obstesti, celorlalte
persoane juridice, cat si persoanelor fizice si pot fi chemate unele persoane
fizice pentru prestari de servicii.
Art. 2
In sensul prezentei legi:
a) prin rechizitie se intelege punerea la dispozitia Ministerului Apararii
Nationale, Ministerului de Interne sau altor organe de stat, spre folosinta
temporara, la cererea acestora, a unor bunuri apartinand persoanelor juridice
sau fizice, in scopul apararii patriei, ordinii publice si securitatii
statului, efectuarii in conditii optime a mobilizarii partiale sau generale,
concentrarilor sau aplicatiilor, precum si in celelalte cazuri prevazute de
prezenta lege. Bunurile consumatibile sau perisabile pot fi rechizitionate
definitiv;
b) prin prestare de servicii se intelege efectuarea unor lucrari sau
desfasurarea unor activitati de catre persoanele fizice, la chemarea
Ministerului Apararii Nationale, Ministerului de Interne sau alte organe de
stat, in scopurile prevazute la lit. a).
Art. 3
Rechizitionarea de bunuri si prestarea de servicii se fac in scopul
satisfacerii nevoilor de orice natura, de mina de lucru si de cartiruire
necesare fortelor armate, personalului civil care le insotesc, garzilor
patriotice, autoritatilor statului, sinistratilor, refugiatilor, populatiei
atinse de consecintele razboiului si prizonierilor de razboi, precum si pentru
asigurarea bunei functionari si exploatari a cailor de comunicatii,
intreprinderilor, institutiilor si altor organizatii socialiste, cat si in
scopurile prevazute la art. 27.
Art. 4
Ministerul Apararii Nationale si Ministerul de Interne, in baza prezentei
legi, pot efectua rechizitii de bunuri si chema persoane fizice pentru prestari
de servicii, la proclamarea starii de necesitate, la declararea mobilizarii
partiale sau generale ori a starii de razboi, odata cu proclamarea ori
declararea acestor situatii, precum si pe timpul cat ele dureaza.
Procentele sau cantitatile de predare a bunurilor ce se rechizitioneaza in
situatiile prevazute la alin. 1 pe ministere, celelalte organe centrale si pe
comitetele executive ale consiliilor populare se stabilesc prin hotarare a
Consiliului de Ministri.
Art. 5
In caz de concentrari, aplicatii sau alte imprejurari impuse de interesele
generale ale apararii tarii, ordinii publice si securitatii statului,
Ministerul Apararii Nationale si Ministerul de Interne pot efectua rechizitii
de bunuri si chema persoane fizice pentru prestari de servicii numai cu
aprobarea Consiliului Apararii Republicii Socialiste Romania.
Art. 6
Consiliile locale de aparare, fiecare in raza lor teritoriala, iau masuri
pentru asigurarea efectuarii rechizitiei de bunuri si chemarii persoanelor
fizice pentru prestari de servicii.
In acest scop, prin centrele militare si alte organe locale:
- organizeaza actiuni de verificare a tinerii evidentei resurselor de
mobilizare de catre organizatiile socialiste, precum si modul de intretinere si
starea tehnica a mijloacelor de transport si tehnicii de constructii din
inzestrarea acestora;
- organizeaza actiuni de verificare a existentei la organizatiile
socialiste a materialelor, alimentelor si altor bunuri necesare unitatilor
militare la mobilizare;
- analizeaza forta de munca ce poate fi folosita la prestari de servicii,
in raport cu nevoile productiei, si stabilesc numarul persoanelor ce poate fi
pus la dispozitie in acest scop de la fiecare organizatie socialista.
De asemenea, consiliile locale de aparare sprijina organele militare pentru
efectuarea rechizitiilor de bunuri si chemarea persoanelor fizice pentru
prestari de servicii.
Consiliile judetene de aparare stabilesc localitatile in care se va executa
cartiruirea pentru nevoile prevazute la art. 3.
Art. 7
Se pot rechizitiona, potrivit prezentei legi, mijloace de transport auto,
feroviare, navale, aeriene si cu tractiune animala, instalatii si tehnica de
aerodrom, de telecomunicatii, tehnica de constructii, mijloace si materiale
topografice, piese de schimb, mijloace de reparatii, carburanti si utilaje
pentru transportul acestora, cladiri, terenuri, alimente, animale, furaje,
precum si alte bunuri necesare realizarii scopurilor prevazute la art. 3. Odata
cu bunurile rechizitionate se predau si echipamentele aferente.
Art. 8
Rechizitionarea bunurilor si chemarea persoanelor fizice pentru prestarea
de servicii, in situatiile si la dispozitia organelor prevazute la art. 4 si 5,
se fac prin comandamentele teritoriale si centrele militare.
Ministrul apararii nationale poate stabili si alte unitati militare prin
care sa se faca rechizitii sau sa se cheme persoane fizice la prestarea de
servicii.
In mod exceptional, in timp de razboi, orice comandant de subunitate ori
unitate similara sau superioara batalionului, care in cadrul luptei actioneaza
independent, poate lua pe raspundere proprie masura rechizitionarii de bunuri
ori a chemarii persoanelor fizice la prestarea de servicii.
Prevederile alineatului precedent privind chemarea persoanelor fizice
pentru prestarea de servicii nu se aplica personalului care asigura nemijlocit efectuarea
transporturilor publice si telecomunicatiilor.
Art. 9
Stabilirea imobilelor necesare pentru satisfacerea nevoilor de cartiruire
se face de catre comitetele executive ale consiliilor populare locale judetene,
la cererea organelor autorizate.
Proprietarii sau detinatorii sub orice titlu ai imobilelor sunt obligati sa
puna imobilele lor la dispozitia beneficiarilor de cartiruire la solicitarea
acestora, si sa asigure iluminatul si incalzitul, daca dispun de mijloacele
necesare.
CAP. 2
Procedura tinerii evidentei si rechizitionarii bunurilor, precum si
chemarii persoanelor fizice pentru prestarea de servicii.
Stabilirea si plata despagubirilor si plata muncii
Art. 10
Ministerele, celelalte organe centrale, comitetele executive ale
consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti, precum si unitatile
subordonate acestora, tin evidenta bunurilor supuse rechizitiei conform
normelor generale privind evidenta bunurilor din patrimoniul lor. Ele sunt
obligate sa comunice, la cerere, Ministerului Apararii Nationale sau
comandamentelor teritoriale ori centrelor militare date in legatura cu numarul
si starea bunurilor.
Evidenta bunurilor supuse rechizitiei apartinand persoanelor fizice se
tine, in conditiile mentionate in alineatul precedent, de catre comitetele
executive ale consiliilor populare comunale, orasenesti sau municipale, dupa
caz.
Art. 11
Consiliul de Ministri poate dispune efectuarea recensamantului pentru
anumite categorii de bunuri supuse rechizitiei.
La efectuarea recensamantului, detinatorii bunurilor sunt obligati sa le
declare atunci cand sunt instiintati si, la cerere, sa le infatiseze comisiilor
de recensamant.
Organele carora li se comunica rezultatul recensamantului si datele pana la
care se face comunicarea se stabilesc prin hotararea Consiliului de Ministri
prin care s-a dispus recensamantul.
Art. 12
Ministerul Apararii Nationale este autorizat sa controleze periodic tinerea
evidentei si modul de intretinere, de catre persoanele juridice carora le
apartin, a bunurilor supuse rechizitiei si sa verifice exactitatea datelor
comunicate de catre acestea.
Art. 13
Bunurile se rechizitioneaza in baza unui ordin de predare emis de organele
militare prevazute la art. 8.
Prin hotarari ale Consiliului de Ministri se pot stabili si alte forme prin
care se dispune predarea unor bunuri apartinand organizatiilor socialiste de
stat.
Art. 14
Ordinul de predare a bunurilor ce se rechizitioneaza cuprinde denumirea
organului militar emitent si a unitatii beneficiare, temeiul legal al
rechizitiei, date de identificare a bunului si proprietarului ori detinatorului
acestuia, precum si mentiuni despre felul rechizitiei, locul si termenul
predarii bunului.
Art. 15
Predarea si luarea in primire a bunului rechizitionat se fac la locul si
termenul indicate in ordinul de predare.
Ordinul de predare se inmaneaza de catre delegatul centrului militar sau,
dupa caz, al organului militiei.
Bunurile rechizitionate se predau cu proces-verbal.
In cazul in care pentru bunurile rechizitionate in situatia prevazuta la
art. 8 alin. 3 nu este posibil a se intocmi proces-verbal, comandantul unitatii
sau subunitatii beneficiare elibereaza o dovada.
Pentru bunurile rechizitionate care nu apartin organizatiilor socialiste de
stat, in procesul-verbal ori in dovada se trece valoarea bunului la data
rechizitiei, cu indicarea bazei legale a preturilor sau tarifelor folosite.
Cei care detin cantitati mai mari de bunuri din categoria celor
rechizitionabile trebuie sa predea, in cadrul obligatiilor ce li se fixeaza, pe
cele aflate in starea cea mai buna.
In caz de nerespectare a prevederilor alin. 1 si 6 rechizitia se face
silit, cu sprijinul organului militiei din localitatea respectiva.
Art. 16
Ministerul Apararii Nationale si Ministerul de Interne asigura tinerea
evidentei in unitati fizice a bunurilor apartinand organizatiilor socialiste de
stat, precum si a evidentei fizice si valorice a bunurilor apartinand altor persoane
juridice si persoanelor fizice, rechizitionate, potrivit prevederilor prezentei
legi, la dispozitia acestor organe.
Art. 17
Rechizitiile de bunuri dau dreptul proprietarului la despagubiri, stabilite
asa cum se arata in prezenta lege.
Nu se acorda despagubiri pentru uzura provenita din intrebuintarea normala
a bunului rechizitionat.
Stricaciunile cauzate terenurilor cultivabile ce au fost rechizitionate dau
dreptul la despagubiri numai in timp de pace.
Pentru imobilele folosite la cartiruirea prevazuta la art. 3 nu se plateste
chiria pe timpul starii de necesitate, mobilizarii partiale ori generale sau
starii de razboi, oricare ar fi durata de folosire a imobilelor.
In celelalte situatii, cartiruirea da dreptul la incasarea unei chirii,
stabilita potrivit dispozitiilor legale, numai dupa 30 de zile de folosinta.
Art. 18
In caz de stare de necesitate, mobilizare sau stare de razboi nu se platesc
despagubiri pentru bunurile rechizitionate de la organizatiile socialiste de stat.
Aceste organizatii sunt scutite de a varsa cotele de amortizare aferente
mijloacelor fixe rechizitionate, pe toata durata cat au fost puse la dispozitia
organelor autorizate.
Pentru bunurile apartinand organizatiilor socialiste de stat, rechizitionate
in alte situatii decat cele prevazute la alin. 1, Consiliul de Ministri poate
dispune acordarea de despagubiri ori modificarea indicatorilor de plan
economic, dupa caz.
Art. 19
Stabilirea despagubirilor pentru bunurile rechizitionate apartinand
persoanelor fizice, precum si persoanelor juridice altele decat organizatiile
socialiste de stat, se face astfel:
a) pentru timpul cat au fost puse la dispozitie bunurile ce fac parte din
fondurile fixe si care se restituie, altele decat cladiri, dupa sistemul
cotelor de amortizare stabilite conform prevederilor legale, calculate pentru
timpul cat bunul a fost rechizitionat;
b) pentru bunurile rechizitionate pe termen limitat, care din motive
justificate nu mai pot fi restituite celor in drept si nu exista nici
posibilitatea despagubirii in natura prin acordarea in schimb a unui alt bun
similar, precum si pentru cele rechizitionate definitiv, la pretul de
productie, de livrare sau cu amanuntul, dupa caz, in vigoare la data
rechizitiei, tinandu-se seama de dispozitiile legale in vigoare, precum si de
calitatea sau starea de uzura a bunurilor rechizitionate;
c) pentru cladiri si terenuri fara culturi sau plantatii, la echivalentul
chiriei stabilite potrivit dispozitiilor legale. Pentru terenurile neproductive
nu se acorda despagubiri;
d) pentru culturile si plantatiile existente pe terenurile rechizitionate,
la echivalentul valorii productiei nerealizate de proprietar, calculata la
preturile de achizitie, din care se scad cheltuielile ce ar fi fost necesare
pentru obtinerea recoltei. In cazul distrugerii plantatiilor, la echivalentul
cheltuielilor necesare refacerii acestora;
e) pentru cladirile distruse, despagubirile se stabilesc potrivit
dispozitiilor legale privind acordarea de despagubiri in caz de expropriere a
unor asemenea bunuri.
In cazul bunurilor rechizitionate pentru care nu exista preturi stabilite,
evaluarea despagubirii se face de catre delegatul unitatii beneficiare si cel
al comitetului executiv al consiliului popular din localitatea unde s-a
efectuat rechizitia, prin comparatie cu preturile produselor similare,
tinandu-se seama de stare de uzura a bunurilor la data rechizitiei.
Art. 20
Pe perioada rechizitiei nu se percep impozite si taxe pentru bunurile
rechizitionate.
Art. 21
In situatiile prevazute la art. 1, pot fi chemate pentru prestarea de
servicii orice persoane apte de munca avand varsta de la 16 ani pana la 60 de
ani barbatii si de la 16 ani pana la 55 de ani femeile. Unii specialisti ca:
medici, ingineri, subingineri, tehnicieni, economisti, farmacisti, asistenti
medicali, pot fi chemati sa presteze servicii in specialitatile lor si peste
limita maxima de varsta prevazuta mai sus.
Prezentarea persoanelor fizice pentru prestarea de servicii se face la
locul si data indicate de organele militare prevazute la art. 8, prin
instiintari scrise sau alte mijloace de comunicare. Instiintarea nominala se
face, pentru salariati sau membri cooperatori, prin organizatiile socialiste
din care fac parte; pentru celelalte persoane, instiintarea se asigura de catre
comitetele executive ale consiliilor populare comunale, orasenesti si
municipale, prin organele militiei din localitatile respective.
Instiintarile scrise referitoare la chemarea persoanelor fizice pentru
prestarea de servicii, emise de organele militare, se fac sub forma de ordin de
chemare individual sau colectiv, care cuprinde denumirea organului militar
emitent si a unitatii beneficiare, temeiul legal al chemarii, numele, prenumele
si domiciliul persoanei chemate, locul unde trebuie sa se prezinte, precum si
termenul.
La chemarea pentru prestarea de servicii se tine seama si de nevoile
unitatilor socialiste in care lucreaza persoanele supuse unor asemenea
obligatii.
Stabilirea nominala a salariatilor si membrilor cooperatori chemati pentru
prestari de servicii se face de catre delegatii unitatii beneficiare, de acord
cu conducatorii organizatiilor socialiste in care lucreaza persoanele in cauza.
Persoanele chemate pentru prestarea de servicii sunt folosite, pe cat
posibil, in raport cu pregatirea profesionala, aptitudinile si localitatile in
care au domiciliul sau resedinta.
Art. 22
In timp de mobilizare sau razboi persoanele chemate pentru prestari de
servicii de organele militare prevazute la art. 8, in interesul unitatilor
militare sau al unor institutii, intreprinderi si alte organizatii socialiste,
precum si personalul oricarei organizatii socialiste care isi exercita
atributiile de specialitate pe langa unitatile militare din zona de operatii,
sunt supuse, pentru orice abateri derivand direct din sarcinile ce le sunt
incredintate, controlului, disciplinei si jurisdictiei militare.
Persoanele prevazute la alineatul precedent sunt considerate militari
mobilizati in timp de razboi, cu gradele din evidenta militara, numai in ce
priveste situatia reglementata in alineatul precedent. Persoanele care nu au
fost luate in evidenta militara sunt considerate ca au gradul de soldat.
Art. 23
Persoanele chemate pentru prestari de servicii mai mult de 10 zile intr-un
an au dreptul la plata muncii prestate, incepand din ziua a 11-a.
Aceste drepturi se calculeaza dupa cum urmeaza:
a) salariatii si membrii cooperativelor mestesugaresti au dreptul la
salariul sau, dupa caz, retributia tarifara de incadrare, precum si la sporul
pentru vechime neintrerupta in aceeasi unitate avut la locul de munca in luna
precedenta chemarii pentru prestarea de servicii;
b) membrii cooperativelor agricole de productie au dreptul la o indemnizatie
lunara egala cu venitul mediu realizat in ultimele 12 luni, dar nu mai mica
decat venitul lunar minim garantat potrivit reglementarilor in vigoare;
c) membrii uniunilor de creatori si ai colegiilor de avocati au dreptul la
venitul mediu lunar calculat pe o perioada de 12 luni anterioara chemarii
pentru prestarea de servicii;
d) persoanele care nu se incadreaza in nici una dintre prevederile de la
lit. a)-c) au dreptul la plata muncii efectuate, tinandu-se seama de cantitatea
si calitatea muncii, potrivit normelor legale.
Persoanele chemate la prestari de servicii pana la 10 zile intr-un an nu
sunt remunerate.
In caz de imbolnavire sau accident de munca, survenite pe timpul prestarii
de servicii, persoanele care nu au calitatea de salariati sau membri ai
coopertivelor mestesugaresti beneficiaza de asistenta medicala si medicamente
sau de pensii de invaliditate, in aceleasi conditii ca si salariatii.
In cazul prestarii de servicii in alte localitati decat cele in care
domiciliaza sau au resedinta persoanele chemate, asigurarea transportului,
cazarii, precum si hranirii sunt in sarcina unitatii beneficiare. Costul hranei
se suporta de persoanele care presteaza serviciile, cu exceptia elevilor,
studentilor si a persoanelor chemate pana la 10 zile intr-un an.
Perioada cat salariatul a prestat servicii in temeiul prezentei legi se
considera vechime neintrerupta in aceeasi unitate.
Art. 24
Sumele necesare acordarii despagubirilor pentru bunurile rechizitionate,
cat si pentru remunerarea persoanelor fizice care au prestat servicii, se
suporta din fondurile puse la dispozitie in acest scop, achitarea lor
facandu-se astfel:
a) pentru bunurile rechizitionate, de catre comitetele executive ale
consiliilor populare din localitatile unde s-a efectuat rechizitia, potrivit
celor stabilite de Ministerul Finantelor, in cel mult 3 luni de la data
expirarii termenului sau a incetarii cauzelor care au determinat rechizitia cu
exceptia sumelor pentru bunurile consumatibile sau perisabile, care se achita
la data rechizitionarii lor sau in cel mult o luna de la aceasta data;
b) pentru serviciile prestate de salariatii organizatiilor socialiste de
stat, de catre unitatile in care acestia sunt incadrati, iar pentru celelalte
persoane, de catre comitetele executive ale consiliilor populare din
localitatile in care acestea au domiciliul, la datele si cu respectarea
dispozitiilor legale referitoare la salarii.
Sumele reprezentand chirii si amortizari se achita conform dispozitiilor
legale.
Art. 25
La implinirea termenelor sau incetarea cauzelor care au determinat
rechizitia bunurile se restituie celor de la care au fost rechizitionate, cu
proces-verbal de restituire.
Procesul-verbal de restituire se remite persoanelor juridice sau persoanelor
fizice carora le-au apartinut bunurile rechizitionate.
Art. 26
Cel nemultumit de cuantumul despagubirii acordate poate introduce actiune
la instanta judecatoreasca competenta sau, dupa caz, la Arbitrajul de Stat,
impotriva unitatii beneficiare a rechizitiei.
Litigiile in legatura cu plata muncii persoanelor chemate pentru prestarea
de servicii sunt de competenta judecatoriei.
Organele competente a solutiona litigiile mentionate in alineatele
precedente sunt cele a caror raza teritoriala are domiciliul sau sediul
reclamantul.
Actiunile introduse in termenul prevederilor alin. 1 si 2, precum si caile
de atac exercitate, sunt scutite de taxa de timbru.
CAP. 3
Rechizitionarea de bunuri si chemarea persoanelor fizice pentru prestarile
de servicii in alte situatii
Art. 27
In scopul prevenirii sau inlaturarii urmarilor unor calamitati naturale,
epidemii, catastrofe sau pericole iminente cu caracter general, altele decat
cele prevazute in art. 31 din Legea organizarii productiei si a muncii in
agricultura (Legea nr. 4/1970) Consiliul de Ministri si comitetele executive
ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti pot dispune
rechizitionarea de bunuri din cele prevazute la art. 7 din prezenta lege si chemarea
la prestarea de servicii a persoanelor fizice.
Pentru aducerea la indeplinire a hotararilor consiliilor locale de aparare
in baza art. 18 lit. c) din Legea nr. 14/1972 privind organizarea apararii
nationale a Republicii Socialiste Romania, in vederea asigurarii nevoilor
unitatilor militare pe timpul executiei mobilizarii, comitetele executive ale
consiliilor populare dispun rechizitionarea de bunuri si chemarea la prestarea
de servicii a persoanelor fizice.
Bunurile necesare functionarii formatiunilor sanitare civile ce se
constituie la declararea mobilizarii generale ori a starii de razboi pot fi
rechizitionate prin deciziile comitetelor executive ale consiliilor populare
judetene si al municipiului Bucuresti.
Art. 28
Pentru situatiile prevazute la art. 27, in hotararile Consiliului de
Ministri sau, dupa caz, in deciziile comitetelor executive se vor stabili
cantitatile de bunuri si durata rechizitiei, procedura rechizitionarii si a
chemarii pentru prestarea de servicii.
Instiintarea despre prezentarea la prestarea de servicii ori a predarii
bunurilor in aceste situatii se face de catre comitetele executive ale
consiliilor populare comunale, orasenesti, municipale si ale sectoarelor
municipiului Bucuresti.
Art. 29
Conditiile in care se face plata muncii sau se acorda despagubiri pentru
bunurile rechizitionate sunt cele prevazute la art. 17, 18, 19, 20, 23 si 24
din prezenta lege.
CAP. 4
Scutiri de rechizitii si de prestari de servicii
Art. 30
Nu se rechizitioneaza:
a) obiectele de uz personal si de gospodarie casnica;
b) vehiculele cu tractiune animala sau mecanica apartinand invalizilor,
vaduvelor de razboi, orfanilor minori, precum si altor persoane, daca aceste
bunuri constituie singurul lor mijloc de existenta;
c) partile din imobilele destinate pentru serviciile statului si
organizatiilor obstesti, strict necesare functionarii lor;
d) bunurile apartinand bisericilor sau caselor de rugaciuni ale oricarui
cult recunoscut de stat;
e) muzeele;
f) cantitatile de cereale, legume si fructe necesare consumului
proprietarului si familiei sale, conform normelor de rationalizare a consumului
stabilite prin dispozitiile legale, semintele necesare insamintarii, precum si
animalele de reproductie si animalele matca;
g) bunurile aflate in rezervele de mobilizare constituite potrivit
dispozitiilor legale;
h) bunurile apartinand misiunilor diplomatice si oficiilor consulare
straine.
Art. 31
Sunt scutite de prestare de servicii:
a) persoanele lipsite total de capacitate de munca;
b) persoanele lipsite partial de capacitate de munca, daca aceasta la face
improprii desfasurarii activitatii pentru care au fost chemate;
c) femeile gravide incepand din luna a 5-a de sarcina;
d) persoanele care au in ingrijire copii, parinti, frati sau surori lipsiti
total sau partial de capacitate de munca, cand prezenta lor este absolut
necesara;
e) mamele care au in ingrijire copii sub varsta de 8 ani;
f) salariatii organizatiilor socialiste mobilizati la locul de munca;
g) personalul misiunilor diplomatice si oficiilor consulare straine.
Pentru cazurile prevazute la lit. a), b), c) si d), lipsa de capacitate,
respectiv necesitatea prezentei langa cei aflati in ingrijire, se stabileste de
organele sanitare competente.
CAP. 5
Sanctiuni
Art. 32
Refuzul nejustificat de a pune la dispozitia fortelor armate bunurile legal
rechizitionate, sustragerea de la indeplinirea acestor obligatii ori
nedeclararea la recensamant a bunurilor supuse rechizitiei se pedepseste
potrivit legii penale.
Art. 33
Neprezentarea fara motive justificate sau refuzul persoanelor legal chemate
de a presta servicii constituie in timp de pace contraventii si se sanctioneaza
cu amenda de la 1.000 la 5.000 lei.
De asemenea, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 300
la 1.000 lei necomunicarea la cererea si in termenul solicitat de organele
militare prevazute la art. 10 a datelor de evidenta privind bunurile rechizitionate.
Sanctiunile prevazute la alin. 2 se aplica salariatilor carora le revine
obligatia potrivit atributiilor de serviciu ori sunt desemnati de conducerea
organizatiilor socialiste sa tina evidenta bunurilor supuse rechizitiei.
Dispozitiile art. 25 si 26 din Legea nr. 32/1968*) privind stabilirea si
sanctionarea contraventiilor referitoare la plata a jumatate din minimul
amenzii nu sunt aplicabile.
Contraventiile stabilite la alin. 1 se constata de delegati anume
imputerniciti de comandamentul unitatii care a emis ordinul de chemare sau al
unitatii beneficiare; contraventiile stabilite la alin. 2 se constata de
ofiteri imputerniciti de organele militare prevazute la art. 10 din prezenta
lege.
Agentul constatator aplica amenda.
Plangerea impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei se
solutioneaza de comandantul care a imputernicit pe agentul constatator sau,
dupa caz, de judecatoria in a carei raza teritoriala a fost savarsita
contraventia.
Daca faptele prevazute la alin. 1 si 2 sunt savarsite in timpul starii de
necesitate, mobilizarii sau starii de razboi, ele se sanctioneaza cu inchisoare
contraventionala de la o luna la 6 luni.
Cand contravenientii sunt minori, limitele sanctiunii inchisorii
contraventionale se reduc la jumatate.
Art. 34
In cazurile prevazute la art. 33 alin. 8, procesul-verbal de constatare se
trimite de indata judecatoriei in a carei raza teritoriala a fost savarsita
contraventia.
Dispozitiile art. 12-14, art. 15 alin. 1, 2 si 4 si art. 16 din Decretul
nr. 153/1970, aprobat prin Legea nr. 32/1970, sunt aplicabile.
In timpul executarii inchisorii contraventionale, cei sanctionati sunt
obligati sa presteze activitati legate de nevoile prevazute la art. 3.
In situatia in care contravenientul este chemat pentru indeplinirea
serviciului militar inainte de pronuntarea hotararii judecatoresti ori inainte
de inceperea executarii sanctiunii inchisorii contraventionale, procesul-verbal
sau, dupa caz, hotararea se trimite comandantului unitatii militare din care
face parte contravenientul, spre a i se aplica sanctiuni potrivit
regulamentului disciplinei militare.
Art. 35
Prevederile art. 33 si 34 se intregesc cu dispozitiile Legii nr. 32/1968*)
privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
Art. 36
Neindeplinirea obligatiilor prevazute de hotararile Consiliului de Ministri
sau deciziile comitetelor executive ale consiliilor populare date in aplicarea
art. 27, cu exceptia alin. 2, constituie contraventii si se sanctioneaza cu
amenda de la 500 la 3.000 lei. Aceste contraventii se constata de primari,
precum si de ofiteri sau subofiteri de militie.
Procedura de constatare, caile de atac si executarea sanctiunilor pentru
contraventiile stabilite potrivit alineatului precedent sunt cele prevazute de
Legea nr. 32/1968*) privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
In cazul neindeplinirii obligatiilor prevazute de deciziile comitetelor
executive ale consiliilor populare, date in aplicarea art. 27 alin. 2, se procedeaza
conform prevederilor art. 32-36 din prezenta lege.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 37
Prevederile prezentei legi se aplica si persoanelor fizice ori juridice
straine, domiciliate sau care au resedinta ori sediul pe teritoriul Republicii
Socialiste Romania, in masura in care nu s-a stabilit altfel prin intelegeri
internationale la care Republica Socialista Romania este parte.
Art. 38
Ministrul apararii nationale va stabili modul de executare a dispozitiilor
prezentei legi referitoare la instiintarea si organizarea predarii bunurilor ce
se rechizitioneaza, de catre organizatiile socialiste.
Atributiile ce revin organelor militiei in legatura cu prevederile
prezentei legi se stabilesc, in comun, de ministrul apararii nationale si
ministrul de interne.
Art. 39
Prezenta lege intra in vigoare pe data publicarii in Buletinul Oficial al
Republicii Socialiste Romania.
Art. 40
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi, Legea nr. 139 asupra
rechizitiilor din 27 februarie 1940, cu modificarile ulterioare, se abroga.
---------------------
*) Vezi nota de la p. 73.