LEGE
Nr. 132 din 15 iulie 1997
privind rechizitiile de bunuri si prestarile de servicii in interes public
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 161 din 18 iulie 1997
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Rechizitia de bunuri si prestarile de servicii reprezinta masura
exceptionala prin care organele autoritatii publice imputernicite prin lege
obliga agentii economici, institutiile publice, precum si alte persoane
juridice si fizice la cedarea temporara a unor bunuri mobile sau imobile, in
conditiile prezentei legi.
Art. 2
(1) Bunurile rechizitionate vor fi puse la dispozitia fortelor destinate
apararii nationale sau a autoritatilor publice, la declararea mobilizarii
generale sau partiale ori a starii de razboi, la instruirea starii de asediu
sau de urgenta, precum si in caz de concentrari, exercitii si antrenamente de
mobilizare ori pentru prevenirea, localizarea, inlaturarea urmarilor unor
dezastre, cat si pe timpul acestor situatii.
(2) Bunurile consumptibile si cele perisabile pot fi rechizitionate
definitiv, cu plata despagubirilor prevazute de lege.
(3) Cetatenii apti de munca pot fi chemati pentru prestari de servicii in
interes public, constand in efectuarea unor lucrari sau desfasurarea unor
activitati in situatiile prevazute la alin. (1).
Art. 3
Rechizitiile de bunuri si prestarile de servicii in interes public se fac
in scopul:
a) rezolvarii problemelor materiale de orice natura, asigurarii de mana de
lucru si de cartiruire sau cazare necesare fortelor destinate apararii,
autoritatilor publice, sinistratilor, refugiatilor, populatiei afectate de
consecintele razboiului si prizonierilor de razboi;
b) functionarii agentilor economici si institutiilor publice;
c) functionarii si exploatarii sistemelor de telecomunicatii si cailor de
comunicatii.
Art. 4
Rechizitionarea de bunuri si chemarea persoanelor fizice pentru prestari de
servicii in interes public se dispune astfel:
a) la declararea mobilizarii generale sau partiale sau a starii de razboi,
prin decretul de declarare;
b) la instituirea starii de asediu sau de urgenta, prin decretul de
instituire;
c) in caz de concentrari, exercitii si antrenamente de mobilizare, prin
hotarare a Consiliului Suprem de Aparare a Tarii;
d) in cazul prevenirii, localizarii si inlaturarii unor dezastre, prin
hotarare a Guvernului sau prin ordine ale prefectilor.
Art. 5
(1) Se pot rechizitiona:
a) mijloace de transport cu tractiune animala, auto, feroviare, aeriene si
navale;
b) instalatii portuare si dane;
c) sisteme, instalatii si tehnica de aerodrom, de comunicatii si de
telecomunicatii;
d) surse de alimentare energetice;
e) tehnica de calcul;
f) tehnica si materiale topografice, tipografice, audiovizuale, de
constructii si de cai ferate;
g) carburanti-lubrifianti, utilaje si materiale pentru transportul si
depozitarea acestora;
h) cladiri;
i) terenuri;
j) piese de schimb si materiale pentru intretinere si reparatii;
k) utilaje si materiale pentru dotarea atelierelor de reparatii;
l) articole de echipament, de protectie, de regie, de gospodarie si de
igiena personala;
m) alimente si materiale pentru preparat, servit, distribuit si transportat
hrana;
n) animale;
o) furaje;
p) tehnica, aparatura si materiale sanitar-veterinare.
(2) Bunurile sunt rechizitionate de la proprietarii sau detinatorii lor
legali.
(3) Bunurile rechizitionabile vor avea starea tehnica si de calitate
necesara folosirii lor in scopul pentru care se rechizitioneaza.
(4) O data cu bunurile rechizitionate se predau si echipamentele aferente,
fara de care nu pot fi utilizate.
(5) Nimeni nu poate fi obligat a da un bun, daca in momentul cererii nu il
are in posesie sau in folosinta legala.
Art. 6
(1) Rechizitionarea bunurilor si chemarea persoanelor fizice pentru
prestari de servicii in interes public, in situatiile prevazute in prezenta
lege, se fac de catre centrele militare judetene si al municipiului Bucuresti.
(2) Rechizitionarea navelor, a mijloacelor plutitoare si portuare se face
de catre Statul Major al Marinei Militare.
(3) Rechizitionarea aeronavelor, a instalatiilor si a tehnicii de aerodrom
se face de catre Statul Major al Aviatiei si Apararii Antiaeriene.
(4) In mod exceptional, in timp de razboi, orice comandant de subunitate
sau unitate militara similara sau superioara batalionului, care, in lupta, actioneaza
independent, este autorizat sa hotarasca rechizitionarea de bunuri ori chemarea
persoanelor fizice la prestari de servicii in interes public, numai prin
autoritatile administratiei publice locale si cu asumarea raspunderii proprii.
Art. 7
(1) Stabilirea imobilelor necesare pentru cartiruire sau cazare se face, in
comun, de catre autoritatile administratiei publice locale si de catre
reprezentantii beneficiarilor.
(2) Proprietarii sau detinatorii cu orice titlu ai imobilelor sunt obligati
sa le puna la dispozitia beneficiarilor cu utilitatile existente la data
rechizitionarii.
Art. 8
(1) Pot fi chemate pentru prestari de servicii in interes public persoanele
apte de munca, in varsta de 16-60 de ani barbatii si de 16-55 de ani femeile.
(2) Unii specialisti, ca: medici, ingineri, subingineri, tehnicieni,
economisti, farmacisti, asistenti medicali etc., pot fi chemati sa presteze
servicii in specialitatile lor si peste limita maxima de varsta prevazuta la
alin. (1), dar nu mai mult de 65 de ani barbatii si de 60 de ani femeile. Peste
aceste limite, persoanele pot fi chemate numai la cererea lor.
CAP. 2
Evidenta bunurilor rechizitionabile si a persoanelor fizice chemate pentru
prestari de servicii in interes public
Art. 9
(1) Autoritatile administratiei publice sunt obligate sa asigure, in raza
lor de activitate, efectuarea rechizitiilor de bunuri si chemarea persoanelor
pentru prestari de servicii in interes public.
(2) Pentru realizarea scopului prevazut la alin. (1), autoritatile publice
impreuna cu celelalte autoritati imputernicite iau masuri pentru:
a) verificarea tinerii evidentei de catre agentii economici, institutiile
publice si alte persoane juridice detinatoare ale bunurilor rechizitionabile;
b) verificarea starii tehnice a mijloacelor de transport auto, navale,
aeriene, a tehnicii de constructii, portuare si de aerodrom, rechizitionabile;
c) verificarea existentei materialelor, alimentelor, carburantilor,
lubrifiantilor, precum si a altor bunuri rechizitionabile, stabilite prin
planul de mobilizare;
d) analizarea fortei de munca ce poate fi chemata pentru prestari de
servicii in interes public, de la agentii economici, institutiile publice,
precum si din fiecare localitate, pentru persoanele neincadrate in munca.
Art. 10
(1) Agentii economici, institutiile publice si celelalte persoane juridice
tin evidenta bunurilor rechizitionabile pe care le au in proprietate sau in
detinere, conform normelor prevazute de lege, privind evidenta bunurilor din
patrimoniul lor.
(2) Persoanele juridice prevazute la alin. (1) sunt obligate sa comunice
centrelor militare pe raza carora functioneaza, la cererea acestora, date in
legatura cu numarul si starea bunurilor supuse rechizitiei.
(3) Evidenta bunurilor supuse rechizitiei, aflate in proprietatea
persoanelor fizice, se tine de catre autoritatile publice locale sau de catre
inspectoratele de politie, dupa caz.
Art. 11
(1) Unitatile de politie si autoritatile publice care, pe raza lor
teritoriala, au in evidenta mijloace de transport sunt obligate sa comunice, la
cerere, centrelor militare, datele privind numarul, starea si caracteristicile
acestora.
(2) Persoanele juridice proprietare sau detinatoare legale de nave,
aeronave, instalatii si tehnici portuare sau de aerodrom sunt obligate sa
comunice datele privind numarul, starea si caracteristicile lor Statului Major
al Marinei Militare sau Statului Major al Aviatiei si Apararii Antiaeriene,
dupa caz.
(3) Schimbarile survenite in evidenta bunurilor prevazute a fi
rechizitionate la mobilizare, privind instrainarea sau starea acestora, se
comunica de catre proprietari sau detinatori autoritatilor militare prevazute
la alin. (1) si (2), in termen de maximum 45 de zile de la producerea lor.
Art. 12
(1) Guvernul poate dispune, periodic, inventarierea anumitor categorii de
bunuri supuse rechizitiei, stabilind, totodata, perioada, datele si
autoritatile publice carora li se comunica rezultatul.
(2) Proprietarii si detinatorii bunurilor supuse rechizitiei sunt obligati
sa le declare si, la cerere, sa le prezinte comisiilor de inventariere.
(3) Autoritatile administratiei publice sunt obligate sa participe la
operatiunile de inventariere.
Art. 13
Beneficiarii rechizitiilor sunt obligati sa tina evidenta acestor bunuri in
unitati fizice si valorice.
CAP. 3
Efectuarea rechizitiei de bunuri si prestarilor de servicii in interes
public
Art. 14
(1) Bunurile se rechizitioneaza numai in baza ordinului de predare emis de
autoritatile militare prevazute la art. 6 din prezenta lege.
(2) Ordinul de predare a bunurilor ce se rechizitioneaza va cuprinde,
obligatoriu, denumirea autoritatii militare emitente si a unitatii beneficiare,
temeiul legal al rechizitiei, datele de identificare a bunurilor, a
proprietarului sau a detinatorului acestora, precum si mentiunile despre locul
si termenul predarii bunurilor.
(3) Ordinul de predare se inmaneaza proprietarului sau detinatorului de
catre delegatii centrelor militare judetene, al municipiului Bucuresti ori prin
delegatul administratiei publice locale, al politiei sau al unitatii
beneficiare, dupa caz.
Art. 15
La predarea bunurilor rechizitionate se incheie un proces-verbal in care
sunt inscrise, pe langa datele de identificare, mentionate in ordinul de
predare, starea si valoarea bunurilor la data rechizitiei.
Art. 16
(1) Aeronavele, navele si instalatiile de aeroport si portuare vor fi
preluate, impreuna cu echipajele si personalul care le deservesc, iar
mijloacele de transport auto si tehnica de constructii, cu soferii si,
respectiv, cu mecanicii conductori.
(2) Alte bunuri decat cele prevazute la alin. (1), care nu pot fi folosite
decat numai cu personal calificat, vor fi preluate, de asemenea, impreuna cu
personalul care le deserveste.
(3) Aeronavele si navele rechizitionate, aflate in afara teritoriului
national, sunt obligati sa revina din cursa in cel mai scurt timp posibil.
(4) Persoanele aflate in situatiile prevazute la alin. (1) si (2) sunt
considerate mobilizate sau chemate pentru prestari de servicii in interes
public, in conditiile prezentei legi.
Art. 17
(1) Instiintarea persoanelor fizice despre prestarile de servicii in
interes public la care sunt chemate se face prin ordin de chemare individual
sau colectiv.
(2) Ordinul de chemare va cuprinde, obligatoriu: denumirea autoritatii
militare emitente si a unitatii beneficiare, temeiul legal al chemarii, numele,
prenumele si domiciliul persoanei chemate, termenul si locul unde trebuie sa se
prezinte.
(3) Ordinul de chemare a salariatilor va fi expediat la locul de munca al
acestora si se va preda celui in cauza prin grija conducatorului sau
nemijlocit.
(4) Pentru celelalte persoane fizice, ordinul de chemare va fi transmis de
catre autoritatile administratiei publice locale, prin unitatea de politie pe
raza careia persoana in cauza domiciliaza sau isi are resedinta.
(5) De regula, persoanele chemate pentru prestari de servicii in interes
public vor lucra, pe cat posibil, in localitatile in care isi au domiciliul sau
resedinta si in domeniul pentru care sunt pregatite profesional ori au
aptitudini deosebite.
Art. 18
(1) In timpul mobilizarii sau pe timp de razboi, persoanele chemate pentru
prestari de servicii in interes public sunt supuse regulamentelor, disciplinei
si jurisdictiei militare.
(2) Pentru situatia mentionata la alin. (1), persoanele in cauza sunt
considerate militari mobilizati in timp de razboi, cu gradele din evidenta
militara.
(3) Persoanele care nu au fost luate in evidenta militara sunt considerate
militari cu gradul de soldat.
CAP. 4
Preturi si tarife. Restituiri. Despagubiri. Contestatii
Art. 19
(1) Proprietarii bunurilor rechizitionate au dreptul la despagubiri, daca
bunurile au suferit degradari sau devalorizari, conform prezentei legi.
(2) De asemenea, pe perioada rechizitiei, proprietarii sau detinatorii sunt
scutiti de impozite si de plata taxelor pentru bunurile rechizitionate, iar
obligatiile ce decurg din contractele legal incheiate se suspenda.
(3) Proprietarii sau detinatorii vehiculelor rechizitionate pentru
participarea la concentrari, exercitii si antrenamente de mobilizare au dreptul
la plata serviciilor prestate cu mijloacele respective.
(4) Deteriorarile produse terenurilor productive rechizitionate dau dreptul
la despagubiri in caz de concentrari, exercitii si antrenamente de mobilizare.
(5) Pentru imobilele folosite la cartiruire sau la cazare nu se plateste
chirie pe timpul starii de asediu, starii de urgenta sau de razboi, precum si
pe timpul mobilizarii partiale ori generale, oricare ar fi durata de folosire a
acestora.
(6) In celelalte situatii prevazute in prezenta lege, cartiruirea sau
cazarea da dreptul la incasarea unei chirii potrivit dispozitiilor legale.
Chiria se achita la sfarsitul lunii sau la incetarea cartiruirii sau cazarii,
daca a durat mai putin de o luna.
Art. 20
Pentru stabilirea cantitatilor, a preturilor si a tarifelor bunurilor
rechizitionabile, precum si pentru solutionarea diverselor litigii care deriva
din executarea rechizitiilor, functioneaza:
a) comisii mixte de rechizitii;
b) Comisia Centrala de Rechizitii.
Art. 21
Comisia mixta de rechizitii din subordinea prefecturii judetului sau a
municipiului Bucuresti, dupa caz, este compusa din:
a) prefectul judetului ori al municipiului Bucuresti - presedinte;
b) comandantul centrului militar judetean sau municipal;
c) reprezentantul Statului Major al Aviatiei si Apararii Antiaeriene sau,
dupa caz, si al Marinei Militare;
d) seful biroului de rechizitii de la centrul militar respectiv;
e) un reprezentant al inspectoratului judetean de politie ori al Directiei
generale de politie a municipiului Bucuresti;
f) seful compartimentului juridic al prefecturii;
g) un reprezentant al Directiei generale a finantelor publice si
controlului financiar de stat - specialist in preturi;
h) seful serviciului sau al directiei de mobilizare a economiei nationale
si pregatirii teritoriului pentru aparare;
i) seful compartimentului financiar al prefecturii judetului sau a
municipiului Bucuresti;
j) presedintele camerei de comert si industrie a judetului sau a
municipiului Bucuresti.
Art. 22
(1) Comisiile prevazute la art. 20 lit. a) pot fi convocate trimestrial sau
ori de cate ori este nevoie, la solicitarea comandantului centrului militar al
judetului sau al municipiului Bucuresti.
(2) Comisiile mixte de rechizitii stabilesc cantitatile de bunuri ce pot fi
rechizitionate pe localitati, agenti economici, institutii publice si alte
persoane juridice, in vederea realizarii integrale a scopurilor prevazute la
art. 3.
(3) Anual, comisiile mixte de rechizitii propun limitele preturilor
folosite la plata despagubirilor pentru bunurile rechizitionabile, precum si
tarifele prestarilor de servicii in interes public ce pot fi efectuate, pe care
le inainteaza la Comisia Centrala de Rechizitii.
(4) Hotararile comisiilor sunt obligatorii pentru toate persoanele fizice
si juridice prevazute in prezenta lege si sunt aduse la indeplinire de catre
autoritatile administratiei publice locale, agentii economici, institutiile
publice si alte persoane juridice, la instiintarea autoritatilor imputernicite
sa efectueze rechizitii.
Art. 23
Comisia Centrala de Rechizitii, organ de pregatire si executare a
rechizitiilor, din subordinea Guvernului, este compusa din:
a) secretarul de stat si sef al Oficiului Central de Stat pentru Probleme
Speciale - presedinte;
b) patru reprezentanti ai Ministerului Apararii Nationale;
c) doi reprezentanti ai Ministerului de Interne;
d) un reprezentant al Ministerului Justitiei;
e) un reprezentant al Ministerului Finantelor - specialist in preturi;
f) cate un reprezentant din partea ministerelor si departamentelor
economice si al Bancii Nationale a Romaniei.
Art. 24
(1) Comisia Centrala de Rechizitii se convoaca anual sau ori de cate ori
este nevoie, de catre presedintele acesteia.
(2) Comisia Centrala de Rechizitii, pe baza propunerilor de preturi ale
comisiilor mixte de rechizitii, stabileste preturile bunurilor rechizitionabile
si tarifele prestarilor de servicii in interes public, unitare pe intreaga
tara.
(3) Preturile si tarifele stabilite de Comisia Centrala de Rechizitii se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(4) Comisia Centrala de Rechizitii analizeaza si rezolva contestatiile la
hotararile comisiilor mixte de rechizitii.
(5) Hotararile Comisiei Centrale de Rechizitii se pun in executare de
Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale, prin comisiile mixte de
rechizitii.
Art. 25
(1) Despagubirile pentru bunurile rechizitionate se acorda astfel:
a) pentru bunurile neconsumptibile, care, din motive obiective, nu mai pot
fi restituite celor in drept, fie prin acordarea unui bun similar, fie prin
plata contravalorii bunului, calculata in functie de starea tehnica si de
gradul de uzura, la momentul rechizitionarii;
b) bunurile consumptibile vor fi achitate la preturile in vigoare, in
functie de calitatea lor in momentul preluarii;
c) chiria pentru cladiri si terenuri fara culturi sau plantatii va fi
platita la nivelul stabilit prin hotarare a Guvernului;
d) pentru culturile si plantatiile existente pe terenurile rechizitionate
se va achita echivalentul productiei nerealizate de catre proprietar sau
detinator, calculat la preturile publicate in Monitorul Oficial al Romaniei,
din care se scad cheltuielile ce ar fi fost necesare pentru obtinerea recoltei;
e) in cazul distrugerii plantatiilor se va plati echivalentul necesar
refacerii acestora;
f) pentru terenurile neproductive nu se acorda despagubiri;
g) cand pentru unele bunuri rechizitionate nu exista preturi publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, evaluarea despagubirilor se face de catre
delegatul unitatii beneficiare si al administratiei publice locale, prin
comparatie cu preturile produselor similare, tinandu-se seama de starea de
uzura a bunurilor, la data rechizitiei.
(2) Pentru rechizitiile de bunuri executate pe timpul concentrarilor,
exercitiilor si antrenamentelor de mobilizare, plata se face in numerar, la
pret de inchiriere.
Art. 26
(1) Plata pentru prestarile de servicii in interes public se face in
numerar, pe baza statelor de plata intocmite de unitatea beneficiara, la
fiecare sfarsit de luna sau dupa efectuarea serviciului, daca acestea au durat
mai putin de o luna.
(2) In caz de imbolnavire sau accident de munca, survenit pe timpul
prestarii de servicii in interes public, persoanele chemate beneficiaza de
asistenta medicala si medicamente sau de pensii de invaliditate, precum si de
ajutoare in cadrul asigurarilor sociale de stat, in conditiile prevazute pentru
salariatii din aceeasi specialitate. In caz de mobilizare sau de razboi,
persoanele respective beneficiaza de aceste drepturi in conditiile prevazute
pentru militari.
(3) In cazul prestarii de servicii in interes public, in alte localitati
decat cele in care domiciliaza sau isi au resedinta persoanele chemate,
cheltuielile de transport, cazare si hrana se suporta de unitatile beneficiare.
Art. 27
Plata despagubirilor pentru bunurile rechizitionate si pentru prestarile de
servicii in interes public se face astfel:
a) de catre centrele militare judetene sau al municipiului Bucuresti, din
fondurile cu aceasta destinatie, puse la dispozitie de la bugetul de stat ori
din alte fonduri, constituite potrivit legii, in cazul starii de razboi, de
mobilizare, de asediu sau de urgenta;
b) de catre ministere sau autoritatile in folosul carora s-au efectuat
rechizitiile de bunuri sau prestarile de servicii in interes public, din
fondurile acestora aprobate prin bugetul de stat, in cazul concentrarilor,
exercitiilor si antrenamentelor de mobilizare;
c) de catre autoritatile administratiei publice, din bugetele locale sau de
la bugetul de stat, in cazul prevenirii, localizarii si inlaturarii urmarilor
unor dezastre.
Art. 28
(1) Lichidarea proceselor-verbale de rechizitie se face in timpul si prin
modalitatile de plata stabilite prin hotarare a Guvernului.
(2) Neprezentarea procesului-verbal de rechizitie la lichidare, in termen
de 3 ani de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei a datei inceperii
platii, are ca urmare pierderea dreptului la despagubiri, pentru bunurile
rechizitionate.
(3) Contestatiile sau reclamatiile facute dupa acest termen se considera
prescrise.
(4) In cazul pierderii proceselor-verbale de rechizitie, Comisia Centrala
de Rechizitii poate hotari eliberarea unui duplicat numai dupa declararea
anularii acestora in Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 29
La implinirea termenelor sau la incetarea cauzelor care au determinat
rechizitia, bunurile se restituie celor de la care au fost rechizitionate, cu
proces-verbal de restituire.
Art. 30
(1) Reclamatiile privind preturile practicate, valoarea bunurilor
rechizitionate inscrise in documentele oficiale si achitarea despagubirilor se
vor adresa comisiei mixte de rechizitii care a facut rechizitia, in cel mult 90
de zile de la data incheierii procesului-verbal de restituire.
(2) Hotararile comisiei mixte de rechizitii pot fi contestate, in cel mult
90 de zile de la primirea lor, la Comisia Centrala de Rechizitii, care, in
cazul admiterii contestatiei in hotararea pronuntata, fixeaza pretul care
urmeaza a fi achitat.
(3) Hotararea Comisiei Centrale de Rechizitii poate fi atacata in justitie,
in cel mult 30 de zile de la primirea acesteia.
(4) Termenul prevazut la alin. (3) este termen de decadere.
CAP. 5
Scutiri de rechizitii de bunuri si de prestari de servicii in interes
public
Art. 31
Nu sunt supuse rechizitionarii urmatoarele categorii de bunuri:
a) obiectele de uz personal si de gospodarie casnica;
b) bunurile personale strict necesare exercitarii profesiei sau ocupatiei,
prin care persoana respectiva isi asigura existenta;
c) vehiculele cu tractiune animala sau mecanica apartinand invalizilor,
vaduvelor de razboi si orfanilor minori;
d) partile din imobilele strict necesare ocupantilor;
e) cladirile penitenciarelor si ale scolilor speciale de munca si
reeducare;
f) bunurile caselor si caminelor de copii, de handicapati si de batrani;
g) bunurile din patrimoniul cultural - national sau international;
h) bunurile care apartin bisericilor, manastirilor sau caselor de rugaciuni
ale cultelor sau ale asociatiilor religioase, recunoscute de stat, necesare
pentru exercitarea cultului, precum si locuintele monahilor;
i) cantitatile de cereale, alimente, legume si fructe necesare consumului
proprietarului si al familiei sale, semintele necesare insamantarilor, precum
si animalele de reproductie si animalele matca;
j) bunurile aflate in rezervele materiale nationale si in rezerva de
mobilizare, constituite potrivit dispozitiilor legale;
k) bunurile misiunilor diplomatice si ale oficiilor consulare straine;
l) bunurile apartinand persoanelor juridice si fizice straine, domiciliate
sau cu resedinta ori cu sediul pe teritoriul Romaniei, care, prin acorduri
internationale, sunt exceptate de la rechizitii;
m) materialele sanitar-farmaceutice necesare tratamentului bolnavilor
cronici, care fac dovada acestei situatii.
Art. 32
(1) Sunt scutite de prestari de servicii in interes public:
a) persoanele lipsite total de capacitate de munca;
b) persoanele lipsite partial de capacitate de munca, daca aceasta le face
inapte desfasurarii activitatii pentru care au fost chemate;
c) femeile gravide, incepand din luna a 5-a de sarcina;
d) persoanele care au in ingrijire copii, parinti, frati sau surori,
lipsiti total sau partial de capacitate de munca, cand prezenta lor este
absolut necesara;
e) persoanele care au in ingrijire copii sub varsta de 8 ani;
f) persoanele mobilizate la locul de munca;
g) persoanele care fac parte din misiunile diplomatice sau din oficiile
consulare, acreditate in Romania, precum si alte persoane straine scutite in
virtutea unor acorduri internationale la care Romania este parte.
(2) Situatiile prevazute la lit. a), b), c) si d) se certifica de catre
organele sanitare competente.
CAP. 6
Sanctiuni
Art. 33
(1) Refuzul de a pune la dispozitie bunurile rechizitionabile, sustragerea
de la indeplinirea acestor obligatii ori nedeclararea la inventariere a
bunurilor supuse rechizitionarii se pedepseste potrivit legii penale.
(2) Incalcarea cu intentie sau din culpa de catre un functionar public a
indatoririlor sale de serviciu prevazute in prezenta lege constituie infractiune
si se pedepseste potrivit legii penale.
Art. 34
(1) Constituie contraventii la normele privind rechizitiile de bunuri si
prestarile de servicii in interes public, daca nu au fost savarsite in astfel
de conditii incat, potrivit legii, sa constituie infractiuni, urmatoarele
fapte:
a) necomunicarea, la cererea si la termenul solicitat de autoritatile
militare, prevazute la art. 11 si 12, a datelor de evidenta privind bunurile
rechizitionabile, precum si a schimbarilor survenite in evidenta acestora;
b) absenta nejustificata sau refuzul persoanelor legal chemate de a presta
servicii de interes public in caz de concentrari, exercitii si antrenamente de
mobilizare, precum si prevenirea, localizarea si inlaturarea urmarilor unor
dezastre.
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza cu amenda de la
500.000 lei la 1.500.000 lei. Aceste sume se actualizeaza prin hotarare a
Guvernului, in functie de evolutia monedei nationale.
Art. 35
(1) Constatarea contraventiilor prevazute la art. 34 si aplicarea
sanctiunilor se fac de catre ofiterii imputerniciti de comandantii centrelor
militare judetene ori al municipiului Bucuresti, dupa caz.
(2) Plangerea facuta impotriva procesului-verbal de constatare a
contraventiilor si de aplicare a sanctiunilor se solutioneaza de catre instanta
competenta, cu citarea partilor si a agentului constatator.
Art. 36
(1) Cand contraventiile prevazute la art. 34 sunt savarsite in timpul
starii de asediu ori de urgenta, in timpul mobilizarii sau starii de razboi,
sanctiunea este inchisoarea contraventionala de la o luna la 6 luni.
(2) Procesul-verbal de constatare a contraventiilor se inainteaza in termen
de maximum 3 zile, de catre agentul constatator, instantei competente.
Art. 37
Prevederile art. 34-36 se intregesc cu dispozitiile Legii nr. 32/1968
privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor si ale Legii nr. 61/1991
pentru sanctionarea faptelor de incalcare a unor norme de convietuire sociala,
a ordinii si linistii publice, in ceea ce priveste inchisoarea
contraventionala, in masura in care prin prezenta lege nu se dispune altfel.
CAP. 7
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 38
Cantitatile de bunuri si durata rechizitiei, procedura rechizitionarii si a
chemarii pentru prestari de servicii in interes public, in scopul prevenirii,
localizarii si inlaturarii urmarilor unor dezastre, se vor stabili prin
hotarare a Guvernului sau, dupa caz, prin ordine ale prefectilor.
Art. 39
Statul Major General si Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale
sunt autorizate sa controleze periodic modul de tinere a evidentei si de
intretinere a bunurilor supuse rechizitiei, de catre agentii economici,
institutiile publice, cat si de catre celelalte persoane juridice, precum si sa
verifice exactitatea datelor comunicate de proprietarii sau de detinatorii lor.
De asemenea, sunt autorizate sa controleze, periodic, modul de intretinere si
starea tehnica a bunurilor supuse rechizitiei, care apartin persoanelor fizice.
Art. 40
Dispozitiile prezentei legi, referitoare la instiintarea si organizarea
predarii bunurilor care se rechizitioneaza, se pun in aplicare de catre
Ministerul Apararii Nationale sau de catre autoritatile publice locale, dupa
caz.
Art. 41
(1) Prezenta lege intra in vigoare la 90 de zile de la publicarea ei in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) In termen de 60 de zile de la publicare, Guvernul va emite norme
metodologice privind aplicarea prezentei legi, care se vor publica in Monitorul
Oficial al Romaniei.
(3) La data intrarii in vigoare a prezentei legi, Legea nr. 10/1974 privind
rechizitiile, publicata in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 54 din 6 aprilie
1974, precum si orice alte dispozitii contrare se abroga.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 30 iunie 1997, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
PETRE ROMAN
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 1 iulie
1997, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VASILE LUPU