LEGE
Nr. 410 din 18 octombrie 2004
pentru modificarea si completarea Legii nr. 132/1997 privind rechizitiile de
bunuri si prestarile de servicii in interes public
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 986 din 27 octombrie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Legea nr. 132/1997 privind rechizitiile de bunuri si prestarile de servicii
in interes public, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
161 din 18 iulie 1997, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Rechizitia de bunuri si prestarile de servicii reprezinta masura cu
caracter exceptional prin care autoritatile publice imputernicite prin lege
obliga agentii economici, institutiile publice, precum si alte persoane
juridice si fizice la cedarea temporara a unor bunuri mobile sau imobile, in
conditiile prezentei legi."
2. Alineatul (1) al articolului 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
(1) Bunurile rechizitionate sunt puse la dispozitie fortelor destinate
apararii nationale sau a autoritatilor publice, la declararea mobilizarii
partiale sau totale a fortelor armate ori a starii de razboi, la instituirea
stari de asediu sau de urgenta, atat pentru prevenirea, localizarea,
inlaturarea urmarilor unor dezastre, cat si pe timpul acestor situatii."
3. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
Rechizitionarea de bunuri si chemarea persoanelor fizice pentru prestari de
servicii in interes public se dispun astfel:
a) la declararea mobilizarii partiale sau totale, precum si a starii de
razboi, prin decretul de declarare emis de Presedintele Romaniei;
b) la instituirea starii de asediu sau de urgenta, prin decretul de
instituire emis de Presedintele Romaniei;
c) in cazul prevenirii, localizarii si inlaturarii urmarilor unor dezastre,
prin hotarare a Guvernului sau prin ordine ale prefectilor."
4. La articolul 5, dupa alineatul (1) se introduce alineatul (1^1), cu
urmatorul cuprins:
"(1^1) Pentru bunurile prevazute la alin. (1) lit. a) - f), h), i) si
n) planificarea rechizitiei se realizeaza din timp de pace prin planul de
rechizitii judetean, respectiv al municipiului Bucuresti."
5. La articolul 6, alineatele (1) - (3) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
(1) Rechizitionarea bunurilor si chemarea persoanelor fizice pentru
prestari de servicii in interes public, in situatiile prevazute de prezenta
lege, se fac de catre centrele militare, in caz de mobilizare sau de razboi,
precum si de catre prefect, pentru prevenirea, localizarea si inlaturarea
urmarilor unor dezastre.
(2) Rechizitionarea navelor, a mijloacelor plutitoare si portuare se face
de catre Statul Major al Fortelor Navale.
(3) Rechizitionarea aeronavelor, instalatiilor si tehnicii de aerodrom se
face de catre Statul Major al Fortelor Aeriene."
6. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
(1) Agentii economici, institutiile publice si celelalte persoane juridice
tin evidenta bunurilor rechizitionabile pe care le au in proprietate sau in
folosinta legala, conform normelor prevazute de lege privind evidenta bunurilor
din patrimoniul lor.
(2) Evidenta bunurilor supuse rechizitiei, aflate in proprietatea
persoanelor fizice, se tine de catre autoritatile administratiei publice
locale.
(3) Autoritatile administratiei publice locale, persoanele juridice si
fizice, proprietare sau detinatoare legale de bunuri repartizate prin planul de
rechizitii, sunt obligate sa comunice date privind existentul, starea si
caracteristicile acestora, la cererea beneficiarilor, respectiv a prefectului,
centrului militar, Statului Major al Fortelor Aeriene si a Statului Major al
Fortelor Navale, dupa caz.
(4) Schimbarile survenite in evidenta si in starea bunurilor cuprinse in
planul de rechizitii aprobat se comunica de catre proprietarii sau detinatorii
legali, semestrial, autoritatilor prevazute la alin. (3)."
7. Articolul 11 se abroga.
8. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
(1) Guvernul poate dispune periodic recensamantul anumitor categorii de
bunuri supuse rechizitiei, stabilind totodata perioada, informatiile si
autoritatile publice carora li se comunica rezultatul.
(2) Proprietarii si detinatorii legali ai bunurilor supuse rechizitiei sunt
obligati sa le declare si, la cerere, sa le prezinte comisiilor de recensamant.
(3) Autoritatile administratiei publice sunt obligate sa participe la
operatiunile de recensamant."
9. La articolul 14, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) Ordinul de predare se inmaneaza proprietarului sau detinatorului
legal de catre delegatul centrului militar, al autoritatilor administratiei
publice locale, al politiei sau al unitatii beneficiare, dupa caz."
10. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
(1) In timpul mobilizarii sau pe timp de razboi, persoanele chemate pentru
prestari de servicii in interes public sunt rezervisti aflati in disponibilul
centrului militar, necuprinsi in lucrarile de mobilizare la locul de munca,
precum si persoane fara obligatii militare.
(2) In situatiile prevazute la alin. (1), persoanele chemate pentru
prestari de servicii in interes public sunt supuse regulamentelor, disciplinei
si jurisdictiei militare."
11. Titlul capitolului IV va avea urmatorul cuprins:
"Comisii de rechizitii. Despagubiri. Restituiri. Contestatii"
12. La articolul 19, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
(1) Proprietarii bunurilor rechizitionate au dreptul la despagubiri,
stabilite in conformitate cu prevederile prezentei legi."
13. La articolul 19, alineatele (3), (4), (5) si (6) se abroga.
14. Articolul 20 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 20
Pentru stabilirea cantitatilor de bunuri rechizitionabile, a
despagubirilor, precum si pentru solutionarea litigiilor care deriva din
executarea rechizitiilor se infiinteaza si functioneaza:
a) comisii mixte de rechizitii;
b) Comisia Centrala de Rechizitii."
15. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
(1) Comisia mixta de rechizitii de la nivelul judetului sau al municipiului
Bucuresti, dupa caz, este compusa din:
a) prefectul judetului ori al municipiului Bucuresti - presedinte;
b) comandantul centrului militar judetean, respectiv comandantii centrelor
militare ale sectoarelor municipiului Bucuresti, dupa caz;
c) reprezentantul Statului Major al Fortelor Aeriene sau, dupa caz, al
Statului Major al Fortelor Navale;
d) reprezentantul comandamentului de jandarmi judetean sau al municipiului
Bucuresti;
e) reprezentantul inspectoratului judetean de politie ori al Directiei
generale de politie a municipiului Bucuresti;
f) seful compartimentului juridic al prefecturii;
g) reprezentantul directiei generale a finantelor publice judetene sau a
municipiului Bucuresti - specialist in preturi si evaluari de bunuri;
h) seful oficiului de mobilizare a economiei nationale si pregatirii
teritoriului pentru aparare;
i) directorul oficiului registrului comertului judetean, respectiv al
municipiului Bucuresti;
j) reprezentantul consiliului judetean;
k) presedintele camerei de comert si industrie a judetului sau a
municipiului Bucuresti;
l) reprezentantul structurii teritoriale pentru situatii de urgenta.
(2) La lucrarile comisiei mixte de rechizitii pot fi invitati
reprezentantii institutiilor publice care concura la pregatirea si realizarea
rechizitiilor de bunuri si prestarilor de servicii in interes public."
16. La articolul 22, alineatele (1) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
(1) Comisiile prevazute la art. 20 lit. a) se convoaca de presedintele
acestora semestrial sau ori de cate ori este necesar.
...........................................................................
(3) Anual, comisiile mixte de rechizitii propun limitele preturilor pentru
principalele bunuri consumptibile rechizitionabile, pe care le inainteaza
Comisiei Centrale de Rechizitii."
17. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
Comisia Centrala de Rechizitii, organ de pregatire si executare a
rechizitiilor, din subordinea Guvernului, este compusa din:
a) seful Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale - presedinte;
b) 4 reprezentanti ai Ministerului Apararii Nationale;
c) 2 reprezentanti ai Ministerului Administratiei si Internelor;
d) un reprezentant al Ministerului Justitiei;
e) 2 reprezentanti ai Ministerului Finantelor Publice;
f) un reprezentant al Institutului National de Statistica;
g) directorul general al Oficiului National al Registrului Comertului;
h) un reprezentant al Bancii Nationale a Romaniei;
i) cate un reprezentant din partea ministerelor stabilite prin hotarare a
Guvernului."
18. La articolul 24, alineatele (2) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Comisia Centrala de Rechizitii, pe baza propunerilor limitelor de
preturi ale comisiilor mixte de rechizitii, efectuate potrivit art. 22 alin.
(3), stabileste preturile principalelor bunuri consumptibile necesare estimarii
fondurilor folosite la plata despagubirilor acestora.
(3) Preturile stabilite de Comisia Centrala de Rechizitii se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I."
19. Articolul 25 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 25
(1) Despagubirile pentru bunurile neconsumptibile rechizitionate se acorda
astfel:
a) prin chirie, a carei modalitate de calcul se stabileste prin hotarare a
Guvernului;
b) prin acordarea diferentei de valoare corespunzatoare, pentru bunurile
care se restituie cu degradari majore;
c) prin acordarea unui bun similar sau prin plata contravalorii bunului,
stabilita in functie de starea tehnica si de gradul de uzura la momentul
rechizitionarii, in cazul in care, din motive obiective, acesta nu mai poate fi
restituit.
(2) Despagubirile pentru bunurile consumptibile se acorda prin achitarea la
pretul pietei in momentul preluarii, conform masurilor dispuse in imprejurari
exceptionale de catre Guvern, potrivit legii.
(3) Evaluarea prejudiciilor bunurilor prevazute la alin. (1) lit. b) si c)
se face de catre o comisie de experti din care fac parte in mod obligatoriu
reprezentanti ai beneficiarului, ai prefectului si proprietarul sau detinatorul
legal, dupa caz, al bunului rechizitionat.
(4) Cuantumul despagubirilor la nivelul unitatilor
administrativ-teritoriale se avizeaza in mod obligatoriu de comisia mixta de
rechizitii.
(5) Metodologia, cadrul de organizare si criteriile de evaluare a
despagubirilor, pe categorii de bunuri, se stabilesc prin hotarare a
Guvernului."
20. La articolul 26, dupa alineatul (3) se introduc alineatele (4) si (5),
cu urmatorul cuprins:
"(4) Plata prestarilor de servicii in interes public in timpul
mobilizarii sau pe timp de razboi se efectueaza la nivelul stabilit prin
sistemul de salarizare pentru salariatii civili din institutiile publice cu
atributii in domeniul apararii, sigurantei nationale si ordinii publice, in
conditiile legii.
(5) Plata prestarilor de servicii in interes public, efectuate in scopul
prevenirii, localizarii si inlaturarii unor dezastre, se efectueaza la nivelul
stabilit prin sistemul de salarizare a personalului contractual din sectorul
bugetar, in conditiile legii."
21. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27
Plata despagubirilor pentru bunurile rechizitionate si pentru prestarile de
servicii in interes public se face de beneficiari, astfel:
a) de catre ministere si celelalte autoritati publice in folosul carora
s-au efectuat rechizitiile sau prestarile de servicii in interes public, din
fondurile cu aceasta destinatie puse la dispozitie de la bugetul de stat ori
din alte fonduri constituite potrivit legii, in cazul starii de razboi, de
mobilizare, de asediu sau de urgenta;
b) de catre autoritatile administratiei publice, din bugetele locale sau de
la bugetul de stat, pentru prevenirea, localizarea si inlaturarea urmarilor
unor dezastre."
22. La articolul 30, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 30
(1) Contestatiile privind preturile practicate, valoarea de despagubire a
bunurilor rechizitionate inscrise in documentele oficiale si modul de achitare
a acestora se adreseaza comisiei mixte de rechizitii, in cel mult 90 de zile de
la data incheierii procesului-verbal de restituire."
23. Articolul 33 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 33
Refuzul de a pune la dispozitie bunurile legal rechizitionate, sustragerea
de la indeplinirea acestor obligatii ori nedeclararea la recensamant a
bunurilor supuse rechizitionarii se pedepseste potrivit legii penale."
24. Articolul 34 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 34
(1) Urmatoarele fapte constituie contraventii:
a) necomunicarea de catre persoanele fizice si juridice, la cererea si la
termenul solicitat de autoritatile administratiei publice implicate, a datelor
de evidenta privind bunurile rechizitionabile, precum si a schimbarilor
survenite in evidenta acestora;
b) absenta nejustificata sau refuzul persoanelor fizice legal chemate de a
presta servicii in interes public pentru prevenirea, localizarea si inlaturarea
urmarilor unor dezastre.
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza cu amenda de la
5.000.000 lei la 50.000.000 lei, pentru persoanele fizice, respectiv de la
75.000.000 lei la 250.000.000 lei, pentru persoanele juridice.
(3) Constatarea contraventiilor prevazute la alin. (1) si aplicarea
sanctiunilor se fac de catre persoanele imputernicite de presedintele Comisiei
Centrale de Rechizitii.
(4) Contravenientul poate achita, pe loc sau in termen de cel mult 48 de
ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data
comunicarii acestuia, jumatate din minimul amenzii prevazute la alin. (2),
agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal.
(5) Dispozitiile privind contraventiile prevazute in prezentul articol se
completeaza cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
180/2002, cu modificarile ulterioare."
25. Articolul 35 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 35
Faptele prevazute la art. 34 alin. (1), savarsite in timpul starii de
asediu, de urgenta, de mobilizare sau de razboi, constituie infractiuni si se
pedepsesc cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani."
26. Articolele 36 si 37 se abroga.
Art. 2
Legea nr. 132/1997 privind rechizitiile de bunuri si prestarile de servicii
in interes public, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
161 din 18 iulie 1997, cu modificarile si completarile aduse prin prezenta
lege, va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se
textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA