LEGE
Nr. 123 din 2 aprilie 2001
privind regimul strainilor in Romania
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 168 din 3 aprilie 2001
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) In sensul prezentei legi prin strain se intelege persoana fara
cetatenie romana.
(2) Dovada cetateniei straine se face cu pasaportul sau cu alt document de
identitate emis de statul al carui cetatean este strainul. In cazul persoanei
fara cetatenie dovada identitatii si a calitatii de apatrid se face cu
pasaportul sau cu alt document emis de statul in care acesta isi are
domiciliul.
Art. 2
(1) In Romania strainii se bucura de protectia generala a persoanei si a
averii, garantata de Constitutie si de alte legi, precum si de drepturile
prevazute in tratatele internationale la care Romania este parte.
(2) Strainii nu pot organiza pe teritoriul Romaniei partide politice ori
alte organizatii sau grupari similare acestora si nici nu pot face parte din
acestea, nu pot ocupa functii si demnitati publice, civile sau militare si nu
pot initia, organiza sau participa la manifestatii ori intruniri care aduc
atingere ordinii publice sau sigurantei nationale.
(3) De asemenea, strainii nu pot finanta partide, organizatii, grupari sau
manifestatii ori intruniri dintre cele prevazute la alin. (2).
Art. 3
Pe timpul sederii in Romania strainii sunt obligati sa respecte legislatia
romana.
CAP. 2
Intrarea, sederea si iesirea strainilor
SECTIUNEA 1
Intrarea strainilor
Art. 4
Strainii pot intra in Romania in scop oficial, pentru afaceri, pentru
activitati de presa, pentru angajare in munca sau pentru studii, ca turisti, in
tranzit ori in alte interese, in conditiile prezentei legi.
Art. 5
(1) Intrarea strainilor pe teritoriul Romaniei se poate face in baza
documentelor valabile de trecere a frontierei de stat, care sunt recunoscute
sau acceptate de statul roman, precum si a vizei romane, daca prin intelegeri
internationale nu s-a convenit altfel.
(2) Guvernul poate stabili prin hotarare exceptarea unilaterala a
cetatenilor unor state de la obligativitatea vizelor.
(3) Intrarea strainilor pe teritoriul Romaniei se poate face prin orice
punct de control pentru trecerea frontierei de stat deschis traficului
international.
(4) Trecerea frontierei de stat romane de catre straini se poate face si
prin alte locuri, in conditiile stabilite prin acorduri si intelegeri intre
Romania si statele vecine.
Art. 6
(1) Viza romana se acorda, la cerere, de catre misiunile diplomatice si
oficiile consulare ale Romaniei.
(2) In punctele de control pentru trecerea frontierei de stat viza romana
se poate acorda, cu titlu de exceptie, prin reciprocitate si pe perioade
determinate, in conditiile stabilite prin instructiuni comune ale Ministerului
Afacerilor Externe si Ministerului de Interne.
(3) Guvernul poate hotari in mod unilateral desfiintarea sau obtinerea
vizei romane de catre cetatenii unor state in punctele de control pentru
trecerea frontierei de stat.
(4) In functie de scopul calatoriei viza poate fi: diplomatica, de
serviciu, simpla sau de tranzit.
(5) Viza se acorda dupa cum urmeaza:
a) viza diplomatica si viza de serviciu: de catre Ministerul Afacerilor
Externe, misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei;
b) viza simpla si viza de tranzit: de catre misiunile diplomatice sau
oficiile consulare ale Romaniei, punctele de control pentru trecerea frontierei
de stat, Ministerul Afacerilor Externe sau Ministerul de Interne.
(6) Viza simpla se acorda pentru afaceri, pentru activitati de presa,
pentru angajare in munca sau pentru studii, in scop turistic, vizita ori in
alte interese, in conditiile prezentei legi.
(7) Conditiile de acordare a vizelor se stabilesc prin instructiuni comune
de catre Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul de Interne si Ministerul
Finantelor Publice.
(8) Sunt exceptati de la obtinerea vizei cetatenii statelor cu care Romania
a incheiat intelegeri de desfiintare a vizelor.
Art. 7
(1) Persoanele care au cetatenia mai multor state se incadreaza in regimul
de vize stabilit pentru cetatenii statului care a emis pasaportul prezentat la
intrarea in tara.
(2) Persoanele care au si cetatenia romana vor fi tratate pe teritoriul
Romaniei in aceasta calitate, daca o dovedesc cu documente corespunzatoare,
chiar daca au intrat in tara cu pasapoarte eliberate de autoritatile altor
state.
Art. 8
(1) Acordarea vizei pentru angajare in munca, studii, activitati didactice,
stagii de documentare, activitati in domeniul cultelor, umanitare sau in alte
domenii se poate face numai dupa prezentarea avizului, in scris, dupa caz, al
Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, al Ministerului Educatiei si
Cercetarii, Ministerului Sanatatii si Familiei ori Ministerului Culturii si
Cultelor sau al altor ministere ori institutii centrale si locale interesate.
(2) Dispozitiile alin. (1) se aplica in mod corespunzator si cetatenilor
straini exceptati de la obligatia obtinerii vizei.
Art. 9
(1) Vizele dau dreptul de sedere pe teritoriul Romaniei pentru urmatoarele
perioade:
a) pe perioadele stabilite prin intelegeri bilaterale cu alte state sau in
conditii de reciprocitate, in cazul vizelor diplomatice si de serviciu;
b) pana la 30 de zile, cu posibilitatea prelungirii in tara pe noi perioade
de pana la 6 luni, in cazul vizelor simple pentru angajare in munca, afaceri,
activitati didactice, stagii de documentare, activitati in domeniul cultelor
sau umanitar, activitati de presa ori pentru alte activitati care nu contravin
legilor romane;
c) pana la 30 de zile, cu posibilitatea prelungirii in tara pe noi perioade
de pana la un an, in cazul vizei simple pentru studii;
d) pana la 60 de zile, cu posibilitatea prelungirii in tara pentru o
perioada de inca 60 de zile, in cazul vizei simple pentru turism, vizita ori in
alt interes personal;
e) 3 zile de la data intrarii in Romania, in cazul vizei de tranzit.
(2) Sotului si copiilor minori ai strainului, a caror sedere in Romania se
prelungeste in conditiile prezentei legi, li se poate prelungi viza de sedere
pe perioada corespunzatoare celei acordate sotului, respectiv parintelui. In
situatia copiilor minori prelungirea vizei de sedere se face numai in baza
acordului ambilor soti, autentificat in conditiile legii.
Art. 10
(1) Prelungirea duratei de valabilitate a vizelor diplomatice si de
serviciu pentru membrii misiunilor diplomatice si ai oficiilor consulare se
face de Ministerul Afacerilor Externe, in conditiile stabilite prin intelegeri
bilaterale sau pe baza de reciprocitate.
(2) Durata de valabilitate a celorlalte categorii de vize poate fi
prelungita succesiv de catre organele competente ale Ministerului de Interne,
pentru perioade corespunzatoare motivelor care justifica solicitarea, cu
conditia ca strainul sa faca dovada ca are mijloace materiale de intretinere
intr-un cuantum stabilit prin normele metodologice prevazute la art. 54 alin.
(2).
(3) Prelungirea duratei de valabilitate a vizei nu poate depasi termenul de
valabilitate a documentului de calatorie.
(4) Viza de tranzit nu se prelungeste.
(5) Pe baza de reciprocitate pot fi acordate vize pentru perioade mai mari
de un an. Misiunile diplomatice si oficiile consulare romane pot acorda vize
care sa depaseasca termenul de 30 de zile, in conditii de reciprocitate.
(6) In situatii motivate, care impiedica strainul, independent de vointa
lui, sa respecte termenul prevazut la art. 9 alin. (1) lit. e), acestuia i se
poate acorda viza simpla pentru interes personal, valabila pana la disparitia
cauzelor care il impiedica sa paraseasca teritoriul Romaniei.
Art. 11
Viza romana poate fi refuzata strainului in urmatoarele cazuri:
a) a desfasurat, desfasoara ori exista indicii temeinice ca intentioneaza
sa desfasoare activitati de natura sa puna in pericol siguranta nationala,
ordinea, sanatatea sau morala publica, drepturile si libertatile cetatenilor;
b) a fost expulzat, returnat, i s-a limitat, i s-a intrerupt sau i s-a
ridicat dreptul de sedere in Romania ori a fost declarat indezirabil;
c) nu face dovada ca are mijloace de intretinere pe timpul sederii in
Romania;
d) a savarsit infractiuni in perioada altor sederi in Romania ori a
incalcat reglementarile vamale sau pe cele privind trecerea frontierei de stat;
e) intentioneaza sa tranziteze teritoriul Romaniei si nu poseda vizele de
intrare ale tarii de destinatie si ale celorlalte state ale caror teritorii
urmeaza sa le mai tranziteze, in cazul in care acestea sunt necesare, ori
poseda aceste vize, dar exista indicii temeinice ca intentioneaza sa ramana pe
teritoriul Romaniei;
f) sufera de boli care pun in pericol sanatatea publica;
g) a introdus sau a incercat sa introduca ilegal in Romania alti straini;
h) a incalcat anterior, in mod nejustificat, scopul declarat la obtinerea
vizei.
Art. 12
Intrarea in Romania poate fi refuzata strainului care poseda viza de
intrare atunci cand, de la acordarea vizei pana la prezentarea pentru intrare,
s-a stabilit ca se incadreaza in unul dintre cazurile prevazute la art. 11.
Art. 13
(1) Se interzice aducerea in Romania de catre companiile de transport a
strainilor care nu poseda documente valabile de trecere a frontierei de stat
sau care nu indeplinesc conditiile privind viza.
(2) In cazul nerespectarii dispozitiilor alin. (1) compania de transport
respectiva este obligata sa asigure si sa suporte transportul strainilor in
cauza la locul de imbarcare sau intr-un alt loc pe care strainul il accepta si
unde este acceptat, precum si cazarea si intretinerea acestuia.
Art. 14
(1) Strainilor posesori de pasapoarte simple, provenind din unul dintre
statele cunoscute cu tendinte de emigrare, li se poate acorda viza de intrare
in Romania in conditiile prezentei legi, daca prezinta misiunilor diplomatice
sau oficiilor consulare ale Romaniei invitatie scrisa din partea unei persoane
fizice sau juridice care are, dupa caz, domiciliul, resedinta ori sediul in
Romania, precum si o dovada de asigurare medicala pentru perioada sejurului.
(2) Invitatia autentificata in conditiile legii, inregistrata la organele
competente ale Ministerului de Interne, trebuie sa contina angajamentul
persoanei care invita de a suporta cheltuielile ocazionate de sederea
strainului pe teritoriul Romaniei, precum si pe cele impuse de eventuala
returnare a acestuia in tara de origine, de plecare sau de destinatie, conform
prevederilor art. 21.
(3) Invitatia va fi insotita de dovada unei garantii bancare la nivelul
stabilit de Ministerul Finantelor Publice.
(4) Angajamentul persoanei care invita nu este necesar daca persoana
invitata depune in strainatate o garantie bancara, la dispozitia misiunii
diplomatice sau a oficiului consular roman de la care a solicitat acordarea
vizei, care sa fie folosita pentru acoperirea cheltuielilor necesare in vederea
returnarii strainilor in tara de origine, de plecare sau de destinatie.
(5) In cazuri motivate, stabilite prin normele metodologice aprobate prin
hotarare a Guvernului, poate fi aprobata acordarea de vize strainilor din
categoriile prevazute la alin. (1), in conditiile prezentei legi, fara sa fie
necesar ca acestia sa prezinte invitatii si dovezi privind constituirea de
garantii bancare.
(6) Societatile si companiile de turism romane si straine, prin intermediul
carora strainii prevazuti la alin. (1) intra in tara in scop turistic, au
obligatia sa constituie garantii bancare in Romania, la dispozitia organelor
teritoriale competente ale Ministerului de Interne, iar in strainatate, la
dispozitia misiunilor diplomatice sau a oficiilor consulare romane, in scopul
prevazut la alin. (2) si (4), la nivelul stabilit de Ministerul Finantelor
Publice.
(7) Pentru restituirea garantiilor bancare constituite conform alin. (6)
este necesar avizul organelor teritoriale competente ale Ministerului de
Interne, respectiv al misiunilor diplomatice sau al oficiilor consulare romane.
SECTIUNEA a 2-a
Sederea strainilor
Art. 15
(1) Sederea strainilor pe teritoriul statului roman este limitata la durata
de valabilitate a vizei acordate sau la perioada prevazuta in intelegerea de
desfiintare a vizelor, incheiata de Romania cu statul a carui cetatenie o au.
(2) In cazul incetarii motivului care a stat la baza acordarii vizei
Directia relatii consulare din cadrul Ministerul Afacerilor Externe sau organul
competent al Ministerului de Interne, dupa caz, poate dispune anularea vizei de
sedere.
A. Sederea temporara
Art. 16
(1) In cazul unei sederi neintrerupte mai mari de 15 zile persoana fizica
sau juridica ce pune la dispozitie unui strain locuinta pentru gazduire sau
teren pentru instalarea mijloacelor de cazare mobile este obligata sa anunte
organul de politie din localitatea de sedere in termen de 3 zile.
(2) In situatia cazarii in hoteluri sau in alte spatii amenajate in acest
scop strainul va indeplini formalitatile de luare in evidenta la administratia
locului respectiv, careia ii revine obligatia ca in termen de 24 de ore sa
comunice datele necesare organului de politie din localitatea de sedere.
(3) Persoanele fizice si juridice nu pot gazdui straini care nu poseda
documente de calatorie si vize valabile si sunt obligate sa anunte de indata
despre aceasta organul local de politie.
(4) Strainul care intra in Romania pentru a-si stabili resedinta in vederea
desfasurarii unora dintre activitatile prevazute la art. 9 alin. (1) lit. b)
are obligatia de a se prezenta la organul teritorial competent al Ministerului
de Interne, in termen de 15 zile de la data intrarii in tara, in vederea luarii
sale in evidenta si a obtinerii legitimatiei de sedere. Aceeasi obligatie
revine si strainului intrat in tara in conditiile prevazute la art. 9 alin.
(2).
(5) Pentru copiii minori obligatia prevazuta la alin. (4) revine parintilor
acestora.
Art. 17
Strainii veniti temporar in Romania sunt obligati sa paraseasca teritoriul
statului roman in termenul de valabilitate a vizei sau, dupa caz, in termenul
de sedere prevazut in intelegerea de desfiintare a vizelor, incheiata de
Romania cu statul a carui cetatenie o au.
Art. 18
(1) Prelungirea duratei de valabilitate a vizei trebuie solicitata
organelor prevazute la art. 10 cu cel putin 24 de ore inainte de expirarea
acesteia.
(2) Prelungirea duratei de valabilitate a vizei poate fi refuzata pentru
motivele prevazute la art. 11 lit. a) - d) si f) - h), precum si in cazul in
care motivele invocate nu corespund scopului declarat al calatoriei si,
respectiv, categoriei de viza.
Art. 19
(1) Ministerul de Interne poate dispune limitarea sau intreruperea
dreptului de sedere a strainului care a desfasurat, desfasoara ori exista
indicii temeinice ca intentioneaza sa desfasoare activitati de natura sa puna
in pericol siguranta nationala, ordinea publica, sanatatea sau morala publica,
drepturile si libertatile cetatenilor.
(2) In asemenea cazuri Ministerul de Interne poate declara strainul
persoana indezirabila pentru Romania pe o perioada determinata.
(3) Masura limitarii sau intreruperea dreptului de sedere a strainilor in
tara poate fi contestata pe calea contenciosului administrativ.
Art. 20
Strainul caruia i s-a limitat dreptul de sedere este obligat sa paraseasca teritoriul
statului roman pana la data stabilita, iar cel caruia i s-a intrerupt acest
drept sau a fost declarat indezirabil, in cel mult 48 de ore de la data la care
aceasta masura i s-a adus la cunostinta.
Art. 21
(1) Strainul care nu se conformeaza prevederilor art. 5 si ale art. 17 - 20
poate fi returnat in tara de origine sau de plecare ori poate fi trimis in tara
de destinatie.
(2) Masura returnarii se dispune de Ministerul de Interne, iar organele
sale teritoriale aplica in documentul de calatorie viza de iesire.
(3) Pana la indeplinirea masurii prevazute la alin. (2) strainul care nu
dispune de un document de calatorie valabil si de mijloace materiale poate fi
cazat in locuri amenajate special in acest scop de Ministerul de Interne.
Art. 22
(1) Impotriva strainului care a savarsit o infractiune poate fi dispusa
masura expulzarii, in conditiile prevazute de Codul penal si de Codul de
procedura penala.
(2) Instanta poate dispune ca pana la efectuarea expulzarii de catre organele
de politie, in conformitate cu dispozitiile Codului de procedura penala,
strainul sa fie cazat sub supraveghere intr-un loc special amenajat in acest
scop.
(3) Masura expulzarii nu se dispune, iar in cazul in care a fost dispusa nu
poate fi executata, daca:
a) exista temeri justificate ca viata sau libertatea strainului este pusa
in pericol in statul in care urmeaza sa fie expulzat sau ca acesta va fi supus
la torturi, tratamente inumane sau degradante;
b) strainul se afla in una dintre situatiile in care legea interzice
parasirea teritoriului statului roman.
(4) Interdictia de expulzare dureaza pana la disparitia motivelor pe care a
fost intemeiata.
(5) Strainul care se afla in una dintre situatiile prevazute la alin. (3)
lit. b) poate fi expulzat pentru motive de siguranta nationala sau de ordine
publica numai in temeiul unei hotarari judecatoresti ramase definitive,
potrivit legii.
(6) Dispozitiile alin. (4) se aplica in mod corespunzator si strainului
fata de care a fost luata masura prevazuta la art. 21 alin. (1).
B. Stabilirea domiciliului
Art. 23
Strainii isi pot stabili domiciliul in Romania in conditiile prezentei
legi.
Art. 24
(1) Stabilirea domiciliului in Romania se aproba de Ministerul de Interne.
(2) Cererile pentru stabilirea domiciliului in Romania se depun in
strainatate la misiunile diplomatice ori la oficiile consulare romane, iar in
tara, la organele teritoriale competente ale Ministerului de Interne.
(3) Conditiile in care se aproba stabilirea domiciliului strainilor in
Romania se stabilesc prin norme metodologice elaborate in conformitate cu
prevederile art. 54 alin. (2).
Art. 25
(1) Strainul caruia i s-a aprobat stabilirea domiciliului in Romania este
obligat sa se prezinte in termen de 5 zile de la comunicarea aprobarii la
organele teritoriale competente ale Ministerului de Interne in a caror raza
teritoriala urmeaza sa domicilieze, pentru a i se elibera documentul doveditor.
(2) Pentru strainul aflat in strainatate termenul prevazut la alin. (1)
curge de la data intrarii in tara.
(3) In cazul in care in termen de 6 luni de la data comunicarii aprobarii
strainul nu isi stabileste domiciliul in Romania, aprobarea isi pierde
valabilitatea.
(4) Strainul cu domiciliul in Romania poate iesi sau intra in tara fara
viza, daca are asupra sa, la trecerea frontierei de stat romane, pasaportul si
carnetul de identitate.
(5) Cu cel putin 5 zile inainte de expirarea valabilitatii vizei anuale sau
a carnetului de identitate strainul este obligat sa se prezinte la organul
teritorial competent al Ministerului de Interne in a carui raza domiciliaza, in
scopul aplicarii vizei anuale ori al eliberarii unui nou carnet de identitate.
(6) In cazul in care strainul cu domiciliul in Romania solicita plecarea
definitiva din tara sau se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 19,
acestuia i se aplica in pasaport viza de iesire.
Art. 26
(1) Pentru motivele aratate la art. 19 strainului cu domiciliul in Romania
i se poate revoca dreptul de sedere pe teritoriul statului roman.
(2) Masura revocarii dreptului de sedere se dispune de Ministerul de
Interne, in conformitate cu normele metodologice prevazute la art. 54 alin.
(2).
(3) In asemenea cazuri Ministerul de Interne poate declara strainul
persoana indezirabila pentru Romania pe o perioada determinata.
Art. 27
(1) Strainul caruia i s-a revocat dreptul de sedere este obligat sa
paraseasca teritoriul statului roman in termen de 60 de zile de la data la care
i s-a comunicat aceasta masura.
(2) In cazul nerespectarii obligatiei prevazute la alin. (1) sunt
aplicabile prevederile art. 21.
SECTIUNEA a 3-a
Iesirea strainilor
Art. 28
(1) Strainii pot iesi din Romania prin punctele de control pentru trecerea
frontierei de stat ori prin alte locuri legal stabilite, in baza documentelor
de trecere a frontierei.
(2) Persoana care are cetatenia mai multor state este obligata sa prezinte
la iesirea din tara pasaportul pe baza caruia i s-a permis intrarea pe
teritoriul Romaniei.
(3) Sunt exceptate de la prevederile alin. (2) persoanele care fac dovada
cu documente ca au si cetatenia romana, chiar daca au intrat in tara cu un
pasaport eliberat de autoritatile unui alt stat.
(4) In cazul in care pasaportul prezentat la intrarea in Romania a fost
pierdut, furat sau distrus, persoana in cauza trebuie sa prezinte la iesirea
din tara un nou pasaport sau titlu de calatorie emis de misiunea diplomatica
sau de oficiul consular al statului care a eliberat pasaportul folosit la
intrarea in tara ori, dupa caz, de catre o alta autoritate competenta.
(5) Organul competent din cadrul Ministerului de Interne poate elibera
strainilor aflati in una dintre situatiile prevazute la alin. (4), al caror
stat nu are reprezentanta diplomatica sau consulara in Romania, un titlu de
calatorie pentru intoarcerea in tara de origine sau in tara de plecare.
Art. 29
(1) Strainului nu i se permite iesirea din tara in urmatoarele situatii:
a) nu prezinta documente legale de iesire din tara;
b) este invinuit sau inculpat intr-o cauza penala si magistratul dispune
instituirea masurii interdictiei parasirii localitatii in scopul bunei
desfasurari a procesului penal, indiferent de faza in care acesta se afla;
c) a fost condamnat prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva si are
de executat o pedeapsa privativa de libertate;
d) este urmarit pentru creante exigibile datorate unor persoane fizice,
persoane juridice sau statului, iar executarea acestora nu este garantata; in
acest caz masura se ia la cererea celor interesati, daca plata creantelor a
fost dispusa prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva sau daca exista un
alt titlu executoriu.
(2) In situatiile prevazute la lit. b) si c) masura de a nu permite
parasirea tarii va fi luata de organul competent din cadrul Ministerului de
Interne numai in baza solicitarii scrise a organelor de urmarire penala, a
instantelor judecatoresti sau a organelor prevazute de lege, care au atributii
de punere in executare a pedepsei inchisorii.
Art. 30
Strainul aflat in una dintre situatiile prevazute la art. 29 poate iesi din
tara daca dovedeste organului competent din cadrul Ministerului de Interne, cu
documente emise de autoritatile competente, potrivit legii, ca:
a) a obtinut documente legale de iesire din tara;
b) s-a dispus neinceperea urmaririi penale, a fost scos de sub urmarire
penala ori s-a dispus incetarea urmaririi penale, a fost achitat ori s-a dispus
incetarea procesului penal;
c) a executat pedeapsa, a fost gratiat, beneficiaza de amnistie sau a fost
condamnat cu suspendare conditionata a executarii pedepsei prin hotarare
judecatoreasca ramasa definitiva;
d) a executat creanta prevazuta la art. 29 alin. (1) lit. d).
Art. 31
Iesirea din tara a strainului care se afla in situatia prevazuta la art. 29
alin. (1) lit. d) poate fi permisa in cazul in care debitorul face dovada la
organul competent al Ministerului de Interne, cu documente emise ori confirmate
de organele judecatoresti competente, ca nu exista posibilitatea de executare
potrivit legii.
SECTIUNEA a 4-a
Dispozitii comune
Art. 32
(1) Dispozitiile legale cu privire la domiciliu si resedinta, precum si
cele referitoare la actele de identitate, stabilite pentru cetatenii romani, se
aplica si strainilor, daca prin prezenta lege nu se prevede altfel.
(2) La cererea autoritatilor competente potrivit legii strainii au
obligatia sa se legitimeze si sa dea curs invitatiei oficiale de a se prezenta
la sediul acestor autoritati.
Art. 33
(1) Documentele care pot fi eliberate strainilor de catre autoritatile
romane sunt:
a) pasaport, pentru persoanele fara cetatenie, pentru apatrizii cu
domiciliul in Romania; pasaportul pentru persoane fara cetatenie se elibereaza
cu valabilitate de 2 ani, care poate fi prelungita;
b) titlu de calatorie, pentru persoanele fara cetatenie care nu au
domiciliul in Romania, precum si pentru strainii care nu poseda pasaport
national si, din motive obiective, nu pot obtine un asemenea document de la
reprezentanta diplomatica a tarii lor; titlul de calatorie se elibereaza cu o
valabilitate de pana la 30 de zile;
c) legitimatie de sedere temporara, pentru strainii a caror sedere in tara
depaseste 120 de zile; valabilitatea legitimatiei de sedere temporara este
corespunzatoare dreptului de sedere;
d) carnet de identitate, pentru strainii cu domiciliul in Romania; carnetul
de identitate se elibereaza cu valabilitate de 5 ani si se vizeaza anual.
(2) Strainului minor care a implinit varsta de 14 ani i se elibereaza
documente similare cu cele ale reprezentantului sau legal. Acesta din urma este
obligat sa ceara autoritatii competente eliberarea documentelor necesare
minorului.
(3) Documentele prevazute la alin. (1) si (2) se elibereaza, dupa caz, in
tara de catre Directia relatii consulare din cadrul Ministerului Afacerilor
Externe sau de catre organul central ori teritorial competent al Ministerului
de Interne, iar in strainatate, de catre misiunile diplomatice si oficiile
consulare romane.
Art. 34
Prelungirea valabilitatii sau, dupa caz, eliberarea unui nou act de
identitate se solicita cu cel putin 24 de ore inainte de expirare.
Art. 35
Strainii minori in varsta de pana la 14 ani se inscriu in actul de
identitate al reprezentantilor lor legali.
Art. 36
Documentele prevazute la art. 33 alin. (1) si (2) se retrag de catre
organele mentionate la art. 33 alin. (3), daca motivele care au stat la baza
eliberarii lor au incetat.
Art. 37
(1) Pierderea, distrugerea sau deteriorarea documentelor prevazute la art.
33, precum si a documentului national de trecere a frontierei de stat se anunta
in termen de maximum 48 de ore, in tara, la organul competent al Ministerului
de Interne in a carui raza teritoriala isi are resedinta sau domiciliul
titularul sau, dupa caz, ori la Directia relatii consulare din cadrul
Ministerului Afacerilor Externe, iar in strainatate, la misiunile diplomatice
si oficiile consulare romane. Furtul acelorasi documente se reclama de indata
celui mai apropiat organ de politie.
(2) Documentele de trecere a frontierei de stat, eliberate de misiunile
diplomatice sau de oficiile consulare acreditate in Romania in locul celor
pierdute, distruse, deteriorate sau furate, trebuie prezentate, dupa caz,
Directiei relatii consulare din cadrul Ministerului Afacerilor Externe sau
organelor competente, centrale ori teritoriale, ale Ministerului de Interne, in
vederea aplicarii vizelor corespunzatoare.
Art. 38
Pentru considerente ce intereseaza apararea sigurantei nationale, a
ordinii, sanatatii sau a moralei publice, a drepturilor si libertatilor
cetatenilor se poate limita deplasarea strainilor ori se poate stabili temporar
domiciliul ori resedinta acestora in anumite zone sau localitati, potrivit
legii si normelor metodologice prevazute la art. 54 alin. (2).
CAP. 3
Angajarea in munca a strainilor
Art. 39
Strainii pot fi angajati la agenti economici sau la institutii ale caror
activitati prezinta importanta pentru apararea sau siguranta nationala, in
afara de cazurile stabilite prin hotarare a Guvernului.
Art. 40
(1) Strainii pot efectua, in conditiile stabilite de lege, singuri ori in
asociere, activitati economice, sociale, cultural-sportive, acte de comert si
pot fi angajati de persoane juridice sau fizice romane ori straine, cu
respectarea acordurilor incheiate de Romania cu alte state, referitoare la
piata fortei de munca.
(2) Angajarea se face pe baza permiselor de munca eliberate de Ministerul
Muncii si Solidaritatii Sociale, potrivit normelor stabilite prin hotarare a
Guvernului.
Art. 41
(1) Strainii aflati in Romania nu pot desfasura activitati contrare
scopului pentru care le-au fost acordate vizele.
(2) Este interzisa eliberarea permiselor pentru angajarea in munca a
strainilor care nu au vize corespunzatoare.
(3) Permisul de munca eliberat cu nerespectarea prevederilor alin. (2),
precum si contractul de angajare in munca, de executare de lucrari ori de
prestari de servicii, incheiate in baza acestuia, sunt nule de drept.
CAP. 4
Raspunderi si sanctiuni
Art. 42
Incalcarea dispozitiilor prevazute in prezenta lege atrage, dupa caz,
raspunderea disciplinara, materiala, civila, contraventionala sau penala a
persoanelor vinovate.
Art. 43
(1) Organizarea de catre straini, pe teritoriul Romaniei, a unui partid
politic sau a altei organizatii ori grupari dintre cele prevazute la art. 2
alin. (2), aderarea unui strain la acestea, precum si initierea, organizarea si
participarea la manifestatii sau intruniri care aduc atingere ordinii publice
si sigurantei nationale constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare
de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda.
(2) Cu pedeapsa prevazuta la alin. (1) se sanctioneaza si fapta strainului
de a finanta un partid politic, o organizatie, grupare sau manifestatie ori o
intrunire, dintre cele prevazute la art. 2 alin. (2).
(3) Sumele de bani, bunurile de orice fel sau alte valori primite cu
incalcarea prevederilor art. 2 alin. (3) se confisca.
Art. 44
Sustragerea cu rea-credinta de la executarea obligatiilor instituite de
organele competente de catre strainul fata de care s-a luat masura expulzarii
ori a fost dispusa una dintre masurile de interzicere a dreptului de a ramane
pe teritoriul tarii, de limitare a dreptului de deplasare sau de stabilire
temporara a domiciliului ori a resedintei in anumite zone sau localitati se
pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani.
Art. 45
Angajarea unui strain la un agent economic sau intr-o institutie ale caror
activitati prezinta importanta pentru apararea sau siguranta nationala, cu
incalcarea dispozitiilor hotararii Guvernului adoptate potrivit art. 40,
constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani.
Art. 46
(1) Intrarea frauduloasa pe teritoriul tarii a strainului declarat
indezirabil ori caruia i-a fost interzis in orice mod dreptul de intrare sau de
sedere in tara se pedepseste cu inchisoare de la 1 an la 5 ani.
(2) Daca fapta prevazuta la alin. (1) a fost savarsita in mod repetat,
pedeapsa este inchisoare de la 2 la 7 ani.
Art. 47
(1) Constituie contraventii si se sanctioneaza urmatoarele fapte, daca nu
sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa
constituie infractiuni:
a) nerespectarea prevederilor art. 16 alin. (4) si (5), art. 25 alin. (1),
(2) si (5), art. 32 alin. (2), art. 33 alin. (2), art. 34 si ale art. 37, cu
amenda de la 500.000 lei la 1.500.000 lei;
b) nerespectarea prevederilor art. 16 alin. (1) si (2), cu amenda de la
1.000.000 lei la 3.000.000 lei;
c) nerespectarea prevederilor art. 17, art. 18 alin. (1), art. 21, art. 27
alin. (1), art. 28 alin. (2) si (4), art. 39 si ale art. 41, cu amenda de la
3.000.000 lei la 9.000.000 lei;
d) nerespectarea prevederilor art. 13 alin. (1), cu amenda de la 5.000.000
lei la 20.000.000 lei.
(2) Sanctiunile contraventionale pot fi aplicate si persoanelor juridice.
Art. 48
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
ofiteri si subofiteri din cadrul Ministerului de Interne, iar pentru faptele
prevazute la art. 39 si la art. 41 si de catre agentii constatatori ai
Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale.
Art. 49
Din sumele incasate din amenzile aplicate conform art. 47 si 48 un procent
de 25% revine Ministerului de Interne sau, dupa caz, Ministerului Muncii si
Solidaritatii Sociale, in functie de apartenenta agentului constatator.
Art. 50
Dispozitiile prezentei legi referitoare la stabilirea si sanctionarea
contraventiilor se completeaza cu cele ale Legii nr. 32/1968 privind stabilirea
si sanctionarea contraventiilor.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 51
Fondurile necesare pentru aplicarea dispozitiilor referitoare la limitarea,
intreruperea ori revocarea dreptului de sedere, inapoierea sau expulzarea
strainilor, cele necesare pentru intretinerea si cazarea strainilor prevazuti
la art. 29, cheltuielile de asistenta medicala si de spitalizare, precum si
cele pentru construirea, amenajarea, intretinerea si functionarea locurilor de
cazare special amenajate, hranirea si asigurarea cheltuielilor pentru nevoile
de uz personal ale acestora, pentru intreaga perioada pana la inapoierea lor in
tara de origine, in tara de plecare sau in tara de destinatie, inclusiv
cheltuielile necesare pentru transport, vor fi puse la dispozitie Ministerului
de Interne de catre Guvernul Romaniei.
Art. 52
Prezenta lege nu se aplica solicitantilor de azil, refugiatilor si
victimelor conflictelor armate, ale caror statut si regim sunt reglementate
prin legi speciale.
Art. 53
(1) Atributiile Ministerului de Interne cu privire la straini sunt
exercitate prin Directia generala de evidenta informatizata a persoanei,
Inspectoratul General al Politiei de Frontiera, Inspectoratul General al
Politiei si organele teritoriale subordonate acestora, cu exceptia cazurilor in
care legea prevede o alta competenta.
(2) Atributiile Ministerului Afacerilor Externe cu privire la straini sunt
exercitate in strainatate prin misiunile diplomatice si oficiile consulare
romane, iar in tara, prin Directia relatii consulare.
Art. 54
(1) Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii ei
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu exceptia art. 54 alin. (2) care
intra in vigoare la data publicarii.
(2) Pana la intrarea in vigoare a legii Guvernul va emite normele
metodologice de aplicare a acesteia.
Art. 55
La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea nr. 25/1969
privind regimul strainilor in Republica Socialista Romania, republicata in
Buletinul Oficial, Partea I, nr. 57 din 18 mai 1972, cu modificarile
ulterioare, art. 9, art. 28 si cap. III din Decretul-lege nr. 10/1990 privind
regimul pasapoartelor si al calatoriilor in strainatate, publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 6 din 10 ianuarie 1990, precum si orice alte
dispozitii contrare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor si de Senat in sedinta
comuna din 7 martie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) si ale
art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU