LEGE
Nr. 128 din 19 aprilie 2004
privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 125/2003 pentru
completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul
pe caile ferate romane si reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate
Romane
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 371 din 28 aprilie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 125 din 18 decembrie 2003
pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 privind
transportul pe caile ferate romane si reorganizarea Societatii Nationale a
Cailor Ferate Romane, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
919 din 22 decembrie 2003, cu urmatoarele modificari si completari:
1. Partea introductiva a articolului I va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe caile
ferate romane si reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 254 din 8 iulie 1998,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 89/1999, cu modificarile si
completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:"
2. La articolul I punctul 1, litera b) a alineatului (8) al articolului 1
va avea urmatorul cuprins:
"b) administratorul infrastructurii - orice organism sau orice agent
economic care are ca obiect principal de activitate administrarea si
intretinerea infrastructurii feroviare, incluzand si gestionarea sistemelor de
conducere a circulatiei, de control si de siguranta a infrastructurii;
functiile administratorului de infrastructura de pe o retea sau o parte a unei retele
pot fi alocate, in conformitate cu reglementarile in vigoare, mai multor
organisme sau agenti economici;"
3. La articolul I, dupa punctul 1 se introduce punctul 1^1 cu urmatorul
cuprins:
"1^1. Litera r) a alineatului (3) al articolului 7 va avea urmatorul
cuprins:
<<r) aproba norme si regulamente obligatorii pentru detinatorii de
linii ferate industriale si de mijloace de transport pe calea ferata
proprietate privata, indiferent de obiectul de activitate, care au acces pe
infrastructura feroviara deschisa accesului public, dupa caz, precum si pentru
beneficiarii de transport;>>"
4. La articolul I punctul 2, literele a) si b) ale alineatului (3) al
articolului 8 vor avea urmatorul cuprins:
"a) infrastructura feroviara interoperabila - parte a infrastructurii
feroviare publice sau private a statului, aferenta traficului national si
international, administrata in concordanta cu prevederile legislatiei privind
liberul acces al operatorilor de transport feroviar si care se dezvolta in conformitate
cu normele tehnice de interoperabilitate adoptate pe plan european si preluate
in legislatia din Romania;
b) infrastructura feroviara neinteroperabila - parte a infrastructurii
feroviare publice sau private a statului, aferenta traficului local, conectata
sau nu la infrastructura feroviara interoperabila si care este administrata si
se dezvolta pe baza unor reglementari specifice interne."
5. La articolul I punctul 3, articolul 9^1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9^1
(1) Compania nationala care administreaza infrastructura feroviara poate sa
inchirieze, cu acordul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului, parti ale infrastructurii feroviare neinteroperabile publice catre
alte persoane juridice, in vederea administrarii acesteia pentru organizarea
transporturilor publice de marfuri si persoane.
(2) Compania nationala care administreaza infrastructura feroviara poate sa
inchirieze bunuri proprietate privata necesare organizarii si desfasurarii
procesului de transport feroviar, aferente acelor parti din infrastructura
feroviara neinteroperabila publica, inchiriata altor persoane juridice.
(3) Inchirierea unor parti ale infrastructurii feroviare neinteroperabile
se face prin licitatie publica cu strigare.
(4) Veniturile obtinute din inchirierea unor parti ale infrastructurii
feroviare neinteroperabile se incaseaza de catre compania nationala care
administreaza infrastructura feroviara in scopul folosirii acesteia exclusiv
pentru executarea de reparatii capitale pe infrastructura feroviara publica
interoperabila.
(5) Conditiile specifice de administrare a infrastructurii feroviare
neinteroperabile, precum si conditiile de inchiriere a unor parti ale
infrastructurii feroviare neinteroperabile se aproba prin hotarare a
Guvernului, la propunerea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului."
6. La articolul I punctul 4, articolul 10^1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10^1
Administratorul infrastructurii raspunde de modul in care exercita propria
conducere, gestiune si controlul intern in conformitate cu prevederile legale
in vigoare."
7. La articolul I punctul 5, alineatul (5) al articolului 15 va avea
urmatorul cuprins:
"(5) Daca in executarea transportului solicitantul sau orice alta
parte interesata se considera ca a fost tratata incorect, a fost obiectul unei
discriminari sau a fost prejudiciata in alt fel, poate depune o contestatie la
Consiliul de supraveghere, in conditiile art. 30 alin. (3) din Ordonanta
Guvernului nr. 89/2003, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
8/2004."
8. La articolul I, dupa punctul 6 se introduc punctele 7, 8 si 9, cu
urmatorul cuprins:
"7. Alineatul (1) al articolului 18 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 18
(1) Intretinerea si asigurarea functionarii infrastructurii feroviare se
asigura din veniturile proprii ale companiei nationale care administreaza
infrastructura feroviara.>>
8. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 21
Cheltuielile pentru investitii, reparatii, modernizari si/sau dezvoltari
ale infrastructurii feroviare publice sunt finantate de la bugetul de
stat.>>
9. Articolul 56 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 56
Investitiile, modernizarile, dezvoltarile si reparatiile la infrastructura
feroviara publica, precum si investitiile pentru realizarea proiectelor de
importanta nationala, care asigura integrarea Romaniei in sistemul de transport
feroviar european, se finanteaza de la bugetul de stat sau din credite
garantate de stat si rambursate de la bugetul de stat.>>"
9. Dupa articolul I se introduce articolul I^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 1^1
In cuprinsul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/1998, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 89/1999, cu modificarile ulterioare, termenii
<<gestionar>>, <<gestioneaza>> si
<<gestionare>> vor fi inlocuiti cu termenii
<<administrator>>, <<administreaza>> si
<<administrare>>, cu exceptia literelor l) si m) ale alineatului
(2) al articolului 7 si a articolului 44, iar sintagma <<Ministerul
Transporturilor>> se va inlocui cu sintagma <<Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului>>."
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 4 martie 2004, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 30 martie
2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU